Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

NASA otestovala létající talíř pro přistání na Marsu. Padák opět selhal

Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) pokračuje v testování „létajícího talíře“ LDSD, který by umožnil přistát na Marsu s těžším nákladem, než bylo dosud možné. Experiment proběhl nad Havají a podobně jako v roce 2014 selhal padák. Tentokrát se otevřel pouze částečně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P81e32t98r 51H48a36n56á92č20e59k 3597734261954

Já nevím, ale Rusové vozí na ISS lidskou posádku, využívají ji také Američané, mírovému kosmickému (alespoň se tak tváří) programu se "studená válka" zatím naštěstí vyhýbá, např.viz rusko-americká posádka . Rusové odvedli kus poctivé práce, ale pokud tady někdo hovoří o Ruské krizi v kosmonautice přijde mi to nefér. Vezměte posledních 30-40let a ukažte kolik lidí bezpečně do vesmíru dopravil Ruský kosmický program a kolik Americký, pak to porovnejte, kolik lidí zemřelo Rusům a kolik Američanům. Možná by to byla zajímavá čísla.

+2/0
9.6.2015 23:04

W48a35l84t62e69r 16D28i58v81i77š 6647952592722

Vám přijde nefér poukazovat na to, že Rusové mají v posledních letech vážné problémy s kosmickým programem? To se to má tajit a čekat, až ten průser, co mají s náklady, stany i s lidskou posádkou?

A škoda, že chcete jen posledních 40 let. Nedělinova katastrofa z roku 1960 se těžko dotahuje. Ale budiž, zůstaňme jen ve vymezeném období. Američané mají dva průšvihy s raketoplány a dlužno říct, že minimálně první případ se vůbec stát nemusel, protože došlo k porušení bezpečnostních procesů. Rusům (Sovětům) se při samotných letech nehody naštěstí vyhýbaly, poslední průšvih měli s dekompresí v roce 1971 (tři mrtví). Ovšem při přípravě raket to tak skvělé nebylo. Doporučuju si přečíst o přípravě Vostoku v roce 1980 (18. března). Tehdy zahynulo 48 lidí.

Ne, nechci se tady přetahovat o čísla, protože to nejsou jen čísla, ale hlavně lidé, kteří umírali. Většina z nich do toho šla i s vědomím rizika smrti, mnoha úmrtím se však zabránit dalo. Rozhodně ale není nefér upozorňovat na problémy a kritizovat je. Právě proto, že jde o lidské životy.

0/0
10.6.2015 13:15

P22e68t15r 75H79a87n92á89č70e74k 3157614421154

Ano, vcelku s Vámi souhlasím, ovšem název článku o Ruském kosmickém výzkumu nazvat "Korupce lajdáctví a blížící se bouře" je naprosto neobjektivní, s tím nemohu souhlasit, zejména pokud Rusové dělají"taxikáře" do vesmíru a to s precizní bezpečností pro lidskou posádku.  Pokud by měl autor tento název k tunelu Blanka v Praze, pak souhlasím.

0/0
10.6.2015 19:04

J29a66n 76P57a38v80e24l76k86a 3307471634761

"..pracuje na přesnění koordinátů" - pro začátek by stačilo upřesnit rod.

0/0
9.6.2015 15:22

M15i52c21h57a58l 64K80r86e57j27č54í 1536580291903

Jestli řada "fanoušků" NASA dala přednost prezentaci Applu, tak to jen ilustruje to, co je ve společnosti IMHO špatně. Lidé upřednostňují cetky před vizionářstvím a velkými idejemi. Slovy Buzze Aldrina - "You promised me Mars colonies. Instead I got Facebook."

Ale asi je to přirozené chování lidí.

+3/0
9.6.2015 14:20

V96i14l48é92m 29P97ř21í28h10o58d53a 2484249633147

To je otázka. Sami tvůrci programu Apollo říkali, že vše tenkrát šlo na hranici rizika, jehož úroveň je dnes neakceptovatelná. A třeba na ten Facebook můžeme pohlížet jako na produkt technologií, které nás nakonec na ten Mars dostanou. Také se v té době myslelo, že začátkem 21. století budou pasažéry přepravovat většinou nadzvuková letadla a každý bude mít v baráku jaderný reaktor... Dostat člověka na Mars, opakovaně a bezpečně, natož tam zřídit trvale obyvatelnou základnu je prostě trochu jinší kafe, než se "plácat" kolem Země.

+1/0
9.6.2015 14:34

G34e87o31r70g 48K45o22m55b24e64r38e65c 9364471776451

Jj, a na Mesic meli pomalu kyvadlovou dopravu. A to pred 45ti lety. Nezamrzli najak od te doby? 8-o Nebo to byl tenkrat jen jeden velkej bluff?

0/−6
9.6.2015 10:07

J20a79n 64V32á47c15l82a58v52í26k 3302506191229

Na Mesici se nepouzivaly padaky ;-)

Jinak kyvadlova doprava byla jedna z nejdrazsich raket historie, program byl prave kvuli obrovskym nakladum zkracen.

+2/0
9.6.2015 11:40

G51e34o72r92g 88K87o26m21b51e54r85e33c 9824691806921

vam asi fyzika ve skole moc nesla ze?

0/0
10.6.2015 1:18

K38a69r57e41l 32F97i15a50l62a 5982258383819

Chce to vícestupnový padák s postupným vytahováním. R^

+3/0
9.6.2015 10:06

J59a28r11o13s69l77a14v 82S66i66r84o17k50y 7320333104494

US technika ;-D;-D

0/−22
9.6.2015 6:26

J10a42r95o53m11í91r 67K58r93á50l 4300139244839

Širokého hloupost. ;-D;-D

+14/−1
9.6.2015 7:34

Z14b59y54n65ě47k 45K11o58ř69í41n91e94k 9734143409402

No rusové se o to zatím ani nepokusili :-P

+5/−1
9.6.2015 7:43

J39a55n 55F21a77n22t23a 6961556671563

Trochu to vypada jako Briz-M z raket Proton.

0/0
9.6.2015 1:58

A46n31t42o13n33í96n 34Z91e21l75e28n92ý 2684193531856

Holt ty létající talíře z padesátých let v Area 51 špatně okopírovali.

+5/−6
9.6.2015 1:11

P83e74t87r 77H69a13n35á93č83e80k 3817794801624

Nyní porovnejte dva neúspěchy první Americký, jak je popisován a druhý Ruský, obrázek o vyváženosti zpráv si udělej každý sám. 

http://technet.idnes.cz/havarie-spacex-falcon-9-0bz-/tec_vesmir.aspx?c=A150118_210212_tec_vesmir_mla

http://technet.idnes.cz/rusky-kosmicky-program-problemy-d45-/tec_vesmir.aspx?c=A150519_091258_tec_vesmir_kuz

Nic naplat, že na Mezinárodní vesmírnou stanici dnes může doletět pouze ruský Sojuz- Po zkušenostech s raketoplánem Challenger bych byl opatrný o kritice kosmického výzkumu.

+4/−24
9.6.2015 0:24

L29u73k36á68š 82S65l10á31n48s19k88ý 4381513617686

Hlavně vy si uvědomte, že je úplně něco jiného první ostrý start a start, který měl být pouhou rutinou.

+15/−1
9.6.2015 6:05

J52a30r26o93m41í41r 27M73a15y36e72r 1941722309668

Doletí tam i Dragon od SpaceX, takže co to tady kecáte?

+7/−1
9.6.2015 6:44

J95i13ř53í 11M86u88ž50í17k 5496117652662

Měl byste dodat, že zatím letěl pouze bez posádky.

0/−2
9.6.2015 8:54

V80a56c46l52a38v 30M66e20d85e18k 5591232655265

a pokud se nepletu, museli ho zachytit, nebyl se schopný sám připojit.

0/0
9.6.2015 10:07

J29a34n 81V92á25c91l81a46v53í31k 3562946241259

S automatickym dokovanim se pocita az pro lety s posadkou.

Na druhou stranu vzhledem ke zpusobu pripojeni ke stanici je mozne pouzivat americke a japonske nakladni lode k preprave rozmernejsich nakladu.

0/0
9.6.2015 12:01

J23a10n 58V82á54c32l66a60v48í20k 3522696901369

Neba HTV a kdyz se zadari, tak i Cygnus.

0/0
9.6.2015 11:42

P51e13t31r 16M57u64n41z55a91r 1335871649176

No první článek je o neúspěšném pokusu soukromé firmy jak snížit náklady velmi netradičním způsobem, který nikdo jiný nedělá.

Druhý článek je o opakovaném selhání rutinního (dokonce komerčního) startu dlouho provozované rakety, což dnes úspěšně provádí kde kdo. 

Podle mě jsou oba články vyvážené, dokonce si myslím, že trochu Rusům nadržuje.

+12/0
9.6.2015 7:33

J96a11r23o85m77í80r 56K66r26á27l 4320719614949

Tohle trollovi nevysvětlíte. ;-)

+11/0
9.6.2015 7:34

A23n76t26o60n69í10n 57H58o87l24í59k 8927113394440

A ono to ani neni treba ..

0/0
9.6.2015 10:42

V28á12c26l38a14v 43S88v86o25b39o91d73a 3751819130720

porovnávat vývojové testování a běžný provoz je docela na ručník ;-D

+4/0
9.6.2015 9:43

W57a68l50t81e61r 90D93i52v45i14š 6807722192512

Srovnáváte nesrovnatelné.

Hlavní mise SpaceX byla úspěšná - náklad byl v pořádku dopraven na ISS. To byl hlavní úkol. Kromě toho naplánovali ještě druhý úkol, zkušební, kde v zásadě o nic nešlo. A ten byl úspěšný jen částečně - tedy konkrétně navigace, brzdění a korekce návratu prvního stupně (který jinak všem ostatním shoří v atmosféře) byly v pořádku, špatně dopadl až úplný závěr, kdy už nebyl dostatek paliva na závěrečné manévry (palivo tam používají i jako hydraulickou kapalinu).

Dosud proběhly ještě další dva pokusy SpaceX opět ve spojení s dopravou nákladu na ISS. V obou případech byl náklad bezpečně vynesen a nákladový modul byl v pořádku připojen k ISS (tj. hlavní část mise splněna na 100 %), testy návratu prvního stupně byly v obou případech úspěšné částečně. V první případě plánovaně (navedení a korekce v pořádku, finální "přistání" proběhlo do moře), podruhé nikoli (první stupeň sice přistál, ale neudržel se ve svislé poloze, převrátil se a explodoval). 

Podstatné je, že SpaceX plní své komerční úkoly zatím se 100% úspěšností. Je to ještě málo letů, ale i tak jsou skvělí - takhle na začátku neměl snad nikdo 100% úspěšné mise. Ke každé misi však připojují svůj vlastní program nad rámec hlavního úkolu. To je naprosto v pořádku, rakety jsou jejich a pokud neohrozili úkol, za který mají zaplaceno, tak ať to dělají. 

SpaceX kromě toho v samostatných letech (a skocích) zkouší i další věci, včetně modulu pro dopravu osob.

No, a pak tady máme ruský vesmírný program, kterému postupně klesá úspěšnost hlavních a vlastně jediných úkolů - vynášení nákladů na oběžnou dráhu. Bohužel u nich roste šlendrián a nejde to nijak okecat. Je otázkou, jestli aspoň doprava lidí je stále bezpečná. Jsem zvědav, až SpaceX dokončí testy vlastního modulu, kolik pak zůstane Rusům komerčních letů s lidskou posádkou. Ale ona je vůbec budoucnost ISS s ruskou účastí jedna velká otázka.

+2/0
9.6.2015 18:43

J88i93ř40í 37L33i53n56h88a57r31t 3655174741776

Připadá mi, že už to normální lidi moc nezajímá.. Rád si Technet přečtu, ale..

+3/−2
9.6.2015 0:16

M17i18c63h16a51l 19R77i30m91b86a55u34e71r 4889155603857

... ale nejde o ruský neúspěch a tak se není čemu smát. Rozumíme R^

+3/−8
9.6.2015 0:40

J98i38ř93í 73L84i97n96h73a94r19t 3505274411146

Nerozumím..

Spíš se bojím dalších a dalších neúspěchů Amíků pod vedením BHO..

On za dvě volební období zničil už skoro FŠECHNO, za co Amíci 200 let umírali..

A bojím se úspěchů CCCP pod milovaným gosudarem VVP..

U-krajinu dostane, protože jí chce a "Slovensko pevná hráz kapitalismu"..

0/0
11.6.2015 0:04

J40a98n 16K96o21s 6428913673577

Diky, lepe si pectu, ze se Vsem lip dari, na planate Zemi, nez kdyz to tihle, podporovatele, podporuji.....az do skazy.

0/−8
8.6.2015 23:58

J64a89n 64K46o62s 6478543593257

..ať bez diskuzí přistanou, na Měsíci. A mezitim, nechat zbrojní komando, uspat. A to ani houno )))

0/−8
9.6.2015 0:04

Z62b21y24n89ě43k 73K75o19ř56í19n40e75k 9854623439312

My nerozumět řeči vašeho kmene :-/

+8/0
9.6.2015 7:42

P64e68t34r 35P66a16l36e83č74e81k 3590945644322

Jakým jazykem to hovoříte?

+2/0
9.6.2015 9:38

L96u85k62á41š 85S65l28á77n64s83k41ý 4511183657116

Myslím, že hlavním nářečím bude alkohol.

+2/0
9.6.2015 12:07

M50i38c15h89a63l 13S52n88o36p27e76k 7581818135767

hezký, škoda že to nedopadlo podle představ. Ale rozhodně lepší výsledek než minule R^

+11/0
8.6.2015 23:56

P55e97t53r 72M76a88r67š29o60u91n 5925588786706

Skoda. tentokrat to vypada, ze to padak nerozcuckovalo, jenze kdyz se neroztahl, tak stejne nevime zda ten navrh s kruhy byl lepsi nebo to bylo jen diky tomu, ze se to do nej neoprelo naplno. Skoda, skoda. No, tak dalsi pokus

+6/0
9.6.2015 0:07

J31a23r26o98s65l97a33v 76M90i86k76u98š 4422883

Tak zas nic.... To mě celkem překvapuje, že v dnešní době nedokáží nasimulovat na počítačích chování padáku v tak vysoké rychlosti a 2x jim praskne....

0/−13
8.6.2015 23:41

J64i96ř97í 97K26o71c89u81r71e46k 6445874345388

Tentokrát se jim neotevřel zcela. Zítra bude víc informaci.

+5/0
8.6.2015 23:50

R49u90d40o36l61f 12Z59á28p44o68t27o15c78k56ý 1800806817932

Simulace je furt jen simulace, ale v realitě se to může chvat jinak a pak takhle dopadá.

+6/0
8.6.2015 23:50

J26a30r83o72s67l63a19v 87M39i94k60u24š 4482473

To je jasné, ale překvapuje mě to proto, že padák o poloviční velikosti je úspěšně vyzkoušen jak v tunelu, tak v praxi (Curiosity)... Když to srovnám s tím, že v roce 1981 pustili nahoru Columbii i se dvěma astronauty napoprvé a to měly simulační počítače výkon mých hodinek.... Jen celkem překvapivé...

0/0
9.6.2015 0:07

P63a63v58e84l 18K29r27a60u17s 8693790775231

v podstatě bych s vámi i souhlasil, ale chování některých věcí se prostě musí testovat... asi nejde všechno vypočítat.

+6/0
8.6.2015 23:51

O52n14d36ř72e83j 16Z48e36m20a89n 5110374758769

V tomhle případě to je turbulence, turbulentní proudění a účinky těchto jevů. Problém je, že výsledky reálných testů v menším měřítku je v tomto případě praktiky nemožné aplikovat na reálný objekt, není li s objekty obdobné a konstrukce zkušenost.

Tohle je taky na výpočty to nejhorší z nejhorších možných věcí.

+4/0
9.6.2015 0:36

O75n92d40ř10e82j 60Z57e35m11a42n 5370754558319

...není-li s objekty obdobné velikosti a konstrukce zkušenost.

0/0
9.6.2015 0:38

J42a23r45o46m57í73r 18K59r63á28l 4840309174479

Přesně.  Nasimulovat pevné těleso v turbulentním proudění jakžtakž lze,  padák v laminárním proudu také.  Ale tady se ty účinky násobí a to už je tak náročné, že to zatím spočítat a nasimulovat nelze.

0/0
9.6.2015 7:40

A79n12t11o59n17í85n 89H83o61l47í46k 8647773164560

S tim nesouhlasim .. VSECHNO jde vypocitat. Jenom ne vzdycky uplne spravne.

0/0
9.6.2015 10:43

T61o63n33d52a 30H50e89j81l62í57k 1728743259857

Deterministický chaos.

0/0
8.6.2015 23:51

P54e20t97r 98M19o87t45y64č31k29a 5923664197699

Ne. To by musel být deterministickým celý model systému a to rozhodně není. Je to prostě vysoce komplexní problém, kde navíc může selhat spousta různých drobných součástek, vlivy okolního prostředí nepočítaje...

0/0
9.6.2015 0:00

M24a95r67t90i54n 12P89i52s69á43r 6620372804136

Pg pilot se pokusí vtěstnat do této diskuze, Sirre Mikušu,nedokážou, to není padák, který mate namalovaný na svém botníku z časů, když jste opustil základní školu, rada, zkuste si symetrickou  sestupovou nebo axiální spirálu, přetížení 4g, obvodová rychlost vrchlíku přes 120km/hod, ať se vám daří :-):-). letu zdar, veselý pilot se pozná podle toho, že má přesně ten samej počet úspěšných přistání, co startů :-):-)

0/0
9.6.2015 0:33

T91o71n70d31a 67H64e68j79l37í93k 1638193889707

Hehe, z Marsu to asi nebude tak kvalitní stream, až se bude přistávat tam, co? xD

0/0
8.6.2015 23:39







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.