Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

NASA otestovala létající talíř pro přistání na Marsu. Padák opět selhal

Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) pokračuje v testování „létajícího talíře“ LDSD, který by umožnil přistát na Marsu s těžším nákladem, než bylo dosud možné. Experiment proběhl nad Havají a podobně jako v roce 2014 selhal padák. Tentokrát se otevřel pouze částečně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P85e85t17r 24H68a93n65á75č32e28k 3737744841404

Já nevím, ale Rusové vozí na ISS lidskou posádku, využívají ji také Američané, mírovému kosmickému (alespoň se tak tváří) programu se "studená válka" zatím naštěstí vyhýbá, např.viz rusko-americká posádka . Rusové odvedli kus poctivé práce, ale pokud tady někdo hovoří o Ruské krizi v kosmonautice přijde mi to nefér. Vezměte posledních 30-40let a ukažte kolik lidí bezpečně do vesmíru dopravil Ruský kosmický program a kolik Americký, pak to porovnejte, kolik lidí zemřelo Rusům a kolik Američanům. Možná by to byla zajímavá čísla.

+2/0
9.6.2015 23:04

W92a30l43t37e47r 67D98i44v91i16š 6647192432612

Vám přijde nefér poukazovat na to, že Rusové mají v posledních letech vážné problémy s kosmickým programem? To se to má tajit a čekat, až ten průser, co mají s náklady, stany i s lidskou posádkou?

A škoda, že chcete jen posledních 40 let. Nedělinova katastrofa z roku 1960 se těžko dotahuje. Ale budiž, zůstaňme jen ve vymezeném období. Američané mají dva průšvihy s raketoplány a dlužno říct, že minimálně první případ se vůbec stát nemusel, protože došlo k porušení bezpečnostních procesů. Rusům (Sovětům) se při samotných letech nehody naštěstí vyhýbaly, poslední průšvih měli s dekompresí v roce 1971 (tři mrtví). Ovšem při přípravě raket to tak skvělé nebylo. Doporučuju si přečíst o přípravě Vostoku v roce 1980 (18. března). Tehdy zahynulo 48 lidí.

Ne, nechci se tady přetahovat o čísla, protože to nejsou jen čísla, ale hlavně lidé, kteří umírali. Většina z nich do toho šla i s vědomím rizika smrti, mnoha úmrtím se však zabránit dalo. Rozhodně ale není nefér upozorňovat na problémy a kritizovat je. Právě proto, že jde o lidské životy.

0/0
10.6.2015 13:15

P32e77t96r 70H11a62n28á56č92e75k 3447174321414

Ano, vcelku s Vámi souhlasím, ovšem název článku o Ruském kosmickém výzkumu nazvat "Korupce lajdáctví a blížící se bouře" je naprosto neobjektivní, s tím nemohu souhlasit, zejména pokud Rusové dělají"taxikáře" do vesmíru a to s precizní bezpečností pro lidskou posádku.  Pokud by měl autor tento název k tunelu Blanka v Praze, pak souhlasím.

0/0
10.6.2015 19:04

J27a63n 73P44a71v93e57l15k82a 3867461574131

"..pracuje na přesnění koordinátů" - pro začátek by stačilo upřesnit rod.

0/0
9.6.2015 15:22

M50i93c11h58a59l 59K14r53e53j30č12í 1736320221463

Jestli řada "fanoušků" NASA dala přednost prezentaci Applu, tak to jen ilustruje to, co je ve společnosti IMHO špatně. Lidé upřednostňují cetky před vizionářstvím a velkými idejemi. Slovy Buzze Aldrina - "You promised me Mars colonies. Instead I got Facebook."

Ale asi je to přirozené chování lidí.

+3/0
9.6.2015 14:20

V37i67l91é39m 44P67ř27í37h42o29d46a 2484139273947

To je otázka. Sami tvůrci programu Apollo říkali, že vše tenkrát šlo na hranici rizika, jehož úroveň je dnes neakceptovatelná. A třeba na ten Facebook můžeme pohlížet jako na produkt technologií, které nás nakonec na ten Mars dostanou. Také se v té době myslelo, že začátkem 21. století budou pasažéry přepravovat většinou nadzvuková letadla a každý bude mít v baráku jaderný reaktor... Dostat člověka na Mars, opakovaně a bezpečně, natož tam zřídit trvale obyvatelnou základnu je prostě trochu jinší kafe, než se "plácat" kolem Země.

+1/0
9.6.2015 14:34

G19e34o53r58g 76K61o90m27b83e56r28e86c 9724421716701

Jj, a na Mesic meli pomalu kyvadlovou dopravu. A to pred 45ti lety. Nezamrzli najak od te doby? 8-o Nebo to byl tenkrat jen jeden velkej bluff?

0/−6
9.6.2015 10:07

J48a81n 21V76á24c94l16a22v45í32k 3652686381239

Na Mesici se nepouzivaly padaky ;-)

Jinak kyvadlova doprava byla jedna z nejdrazsich raket historie, program byl prave kvuli obrovskym nakladum zkracen.

+2/0
9.6.2015 11:40

G21e10o36r58g 20K76o29m72b44e83r45e49c 9174821266791

vam asi fyzika ve skole moc nesla ze?

0/0
10.6.2015 1:18

K54a94r69e58l 96F65i91a49l79a 5242288413229

Chce to vícestupnový padák s postupným vytahováním. R^

+3/0
9.6.2015 10:06

J54a95r32o88s70l44a27v 59S24i31r93o50k75y 7470363404744

US technika ;-D;-D

0/−22
9.6.2015 6:26

J86a33r95o64m77í69r 97K79r25á55l 4180869774959

Širokého hloupost. ;-D;-D

+14/−1
9.6.2015 7:34

Z58b87y59n88ě87k 22K60o45ř47í97n30e40k 9734753179312

No rusové se o to zatím ani nepokusili :-P

+5/−1
9.6.2015 7:43

J27a64n 18F15a36n94t44a 6571756351343

Trochu to vypada jako Briz-M z raket Proton.

0/0
9.6.2015 1:58

A19n55t88o18n72í45n 35Z44e61l25e57n48ý 2284233511846

Holt ty létající talíře z padesátých let v Area 51 špatně okopírovali.

+5/−6
9.6.2015 1:11

P96e44t47r 95H32a71n92á37č52e77k 3727684631524

Nyní porovnejte dva neúspěchy první Americký, jak je popisován a druhý Ruský, obrázek o vyváženosti zpráv si udělej každý sám. 

http://technet.idnes.cz/havarie-spacex-falcon-9-0bz-/tec_vesmir.aspx?c=A150118_210212_tec_vesmir_mla

http://technet.idnes.cz/rusky-kosmicky-program-problemy-d45-/tec_vesmir.aspx?c=A150519_091258_tec_vesmir_kuz

Nic naplat, že na Mezinárodní vesmírnou stanici dnes může doletět pouze ruský Sojuz- Po zkušenostech s raketoplánem Challenger bych byl opatrný o kritice kosmického výzkumu.

+4/−24
9.6.2015 0:24

L12u23k61á87š 51S89l57á89n56s93k48ý 4401543167686

Hlavně vy si uvědomte, že je úplně něco jiného první ostrý start a start, který měl být pouhou rutinou.

+15/−1
9.6.2015 6:05

J26a89r90o84m19í47r 22M38a38y12e46r 1611612649948

Doletí tam i Dragon od SpaceX, takže co to tady kecáte?

+7/−1
9.6.2015 6:44

J72i65ř80í 18M22u44ž85í40k 5706617372162

Měl byste dodat, že zatím letěl pouze bez posádky.

0/−2
9.6.2015 8:54

V87a52c57l91a26v 86M67e36d87e80k 5831542155895

a pokud se nepletu, museli ho zachytit, nebyl se schopný sám připojit.

0/0
9.6.2015 10:07

J83a33n 84V15á37c95l34a60v31í81k 3592456921349

S automatickym dokovanim se pocita az pro lety s posadkou.

Na druhou stranu vzhledem ke zpusobu pripojeni ke stanici je mozne pouzivat americke a japonske nakladni lode k preprave rozmernejsich nakladu.

0/0
9.6.2015 12:01

J40a58n 30V33á80c40l34a85v80í19k 3302746921389

Neba HTV a kdyz se zadari, tak i Cygnus.

0/0
9.6.2015 11:42

P17e90t80r 35M13u32n60z61a54r 1655331419816

No první článek je o neúspěšném pokusu soukromé firmy jak snížit náklady velmi netradičním způsobem, který nikdo jiný nedělá.

Druhý článek je o opakovaném selhání rutinního (dokonce komerčního) startu dlouho provozované rakety, což dnes úspěšně provádí kde kdo. 

Podle mě jsou oba články vyvážené, dokonce si myslím, že trochu Rusům nadržuje.

+12/0
9.6.2015 7:33

J36a30r74o41m79í92r 43K95r38á60l 4600729734659

Tohle trollovi nevysvětlíte. ;-)

+11/0
9.6.2015 7:34

A97n51t75o84n62í12n 94H53o40l11í33k 8427703724770

A ono to ani neni treba ..

0/0
9.6.2015 10:42

V14á63c98l49a58v 96S64v15o77b49o80d58a 3421779400300

porovnávat vývojové testování a běžný provoz je docela na ručník ;-D

+4/0
9.6.2015 9:43

W66a61l20t78e80r 70D38i85v81i89š 6737182472322

Srovnáváte nesrovnatelné.

Hlavní mise SpaceX byla úspěšná - náklad byl v pořádku dopraven na ISS. To byl hlavní úkol. Kromě toho naplánovali ještě druhý úkol, zkušební, kde v zásadě o nic nešlo. A ten byl úspěšný jen částečně - tedy konkrétně navigace, brzdění a korekce návratu prvního stupně (který jinak všem ostatním shoří v atmosféře) byly v pořádku, špatně dopadl až úplný závěr, kdy už nebyl dostatek paliva na závěrečné manévry (palivo tam používají i jako hydraulickou kapalinu).

Dosud proběhly ještě další dva pokusy SpaceX opět ve spojení s dopravou nákladu na ISS. V obou případech byl náklad bezpečně vynesen a nákladový modul byl v pořádku připojen k ISS (tj. hlavní část mise splněna na 100 %), testy návratu prvního stupně byly v obou případech úspěšné částečně. V první případě plánovaně (navedení a korekce v pořádku, finální "přistání" proběhlo do moře), podruhé nikoli (první stupeň sice přistál, ale neudržel se ve svislé poloze, převrátil se a explodoval). 

Podstatné je, že SpaceX plní své komerční úkoly zatím se 100% úspěšností. Je to ještě málo letů, ale i tak jsou skvělí - takhle na začátku neměl snad nikdo 100% úspěšné mise. Ke každé misi však připojují svůj vlastní program nad rámec hlavního úkolu. To je naprosto v pořádku, rakety jsou jejich a pokud neohrozili úkol, za který mají zaplaceno, tak ať to dělají. 

SpaceX kromě toho v samostatných letech (a skocích) zkouší i další věci, včetně modulu pro dopravu osob.

No, a pak tady máme ruský vesmírný program, kterému postupně klesá úspěšnost hlavních a vlastně jediných úkolů - vynášení nákladů na oběžnou dráhu. Bohužel u nich roste šlendrián a nejde to nijak okecat. Je otázkou, jestli aspoň doprava lidí je stále bezpečná. Jsem zvědav, až SpaceX dokončí testy vlastního modulu, kolik pak zůstane Rusům komerčních letů s lidskou posádkou. Ale ona je vůbec budoucnost ISS s ruskou účastí jedna velká otázka.

+2/0
9.6.2015 18:43

J69i27ř33í 95L61i33n25h67a42r45t 3965444811526

Připadá mi, že už to normální lidi moc nezajímá.. Rád si Technet přečtu, ale..

+3/−2
9.6.2015 0:16

M62i75c98h79a71l 13R13i20m67b35a82u37e20r 4719245733417

... ale nejde o ruský neúspěch a tak se není čemu smát. Rozumíme R^

+3/−8
9.6.2015 0:40

J69i12ř57í 87L24i53n44h68a37r24t 3975284731806

Nerozumím..

Spíš se bojím dalších a dalších neúspěchů Amíků pod vedením BHO..

On za dvě volební období zničil už skoro FŠECHNO, za co Amíci 200 let umírali..

A bojím se úspěchů CCCP pod milovaným gosudarem VVP..

U-krajinu dostane, protože jí chce a "Slovensko pevná hráz kapitalismu"..

0/0
11.6.2015 0:04

J46a88n 84K33o16s 6908923453447

Diky, lepe si pectu, ze se Vsem lip dari, na planate Zemi, nez kdyz to tihle, podporovatele, podporuji.....az do skazy.

0/−8
8.6.2015 23:58

J28a58n 59K97o22s 6338223523537

..ať bez diskuzí přistanou, na Měsíci. A mezitim, nechat zbrojní komando, uspat. A to ani houno )))

0/−8
9.6.2015 0:04

Z68b14y37n42ě33k 63K47o31ř63í21n43e88k 9154913929532

My nerozumět řeči vašeho kmene :-/

+8/0
9.6.2015 7:42

P46e47t34r 48P17a82l47e33č67e38k 3380645544312

Jakým jazykem to hovoříte?

+2/0
9.6.2015 9:38

L44u24k70á54š 59S68l52á14n64s30k84ý 4831363817126

Myslím, že hlavním nářečím bude alkohol.

+2/0
9.6.2015 12:07

M55i23c66h65a53l 75S85n87o14p45e84k 7651148735947

hezký, škoda že to nedopadlo podle představ. Ale rozhodně lepší výsledek než minule R^

+11/0
8.6.2015 23:56

P34e82t75r 42M76a28r27š60o41u33n 5115428816146

Skoda. tentokrat to vypada, ze to padak nerozcuckovalo, jenze kdyz se neroztahl, tak stejne nevime zda ten navrh s kruhy byl lepsi nebo to bylo jen diky tomu, ze se to do nej neoprelo naplno. Skoda, skoda. No, tak dalsi pokus

+6/0
9.6.2015 0:07

J62a32r55o65s30l22a24v 71M97i11k55u58š 4362663

Tak zas nic.... To mě celkem překvapuje, že v dnešní době nedokáží nasimulovat na počítačích chování padáku v tak vysoké rychlosti a 2x jim praskne....

0/−13
8.6.2015 23:41

J18i74ř13í 47K39o69c94u12r18e93k 6145824375628

Tentokrát se jim neotevřel zcela. Zítra bude víc informaci.

+5/0
8.6.2015 23:50

R35u41d52o43l13f 83Z50á22p38o98t82o61c79k62ý 1830746857272

Simulace je furt jen simulace, ale v realitě se to může chvat jinak a pak takhle dopadá.

+6/0
8.6.2015 23:50

J90a60r51o65s30l62a12v 22M18i60k24u61š 4602463

To je jasné, ale překvapuje mě to proto, že padák o poloviční velikosti je úspěšně vyzkoušen jak v tunelu, tak v praxi (Curiosity)... Když to srovnám s tím, že v roce 1981 pustili nahoru Columbii i se dvěma astronauty napoprvé a to měly simulační počítače výkon mých hodinek.... Jen celkem překvapivé...

0/0
9.6.2015 0:07

P83a61v45e66l 58K21r55a52u25s 8953450135641

v podstatě bych s vámi i souhlasil, ale chování některých věcí se prostě musí testovat... asi nejde všechno vypočítat.

+6/0
8.6.2015 23:51

O76n89d41ř27e42j 17Z85e91m76a21n 5690204888409

V tomhle případě to je turbulence, turbulentní proudění a účinky těchto jevů. Problém je, že výsledky reálných testů v menším měřítku je v tomto případě praktiky nemožné aplikovat na reálný objekt, není li s objekty obdobné a konstrukce zkušenost.

Tohle je taky na výpočty to nejhorší z nejhorších možných věcí.

+4/0
9.6.2015 0:36

O89n74d88ř96e75j 48Z45e76m27a27n 5270264748719

...není-li s objekty obdobné velikosti a konstrukce zkušenost.

0/0
9.6.2015 0:38

J47a44r55o29m27í97r 35K31r75á42l 4800549734549

Přesně.  Nasimulovat pevné těleso v turbulentním proudění jakžtakž lze,  padák v laminárním proudu také.  Ale tady se ty účinky násobí a to už je tak náročné, že to zatím spočítat a nasimulovat nelze.

0/0
9.6.2015 7:40

A17n50t75o55n68í80n 64H76o36l97í68k 8647283984710

S tim nesouhlasim .. VSECHNO jde vypocitat. Jenom ne vzdycky uplne spravne.

0/0
9.6.2015 10:43

T24o10n26d42a 24H53e41j64l49í92k 1898153689987

Deterministický chaos.

0/0
8.6.2015 23:51

P55e26t31r 73M90o69t76y51č70k56a 5923174707189

Ne. To by musel být deterministickým celý model systému a to rozhodně není. Je to prostě vysoce komplexní problém, kde navíc může selhat spousta různých drobných součástek, vlivy okolního prostředí nepočítaje...

0/0
9.6.2015 0:00

M56a59r62t79i35n 59P60i41s64á21r 6590112754846

Pg pilot se pokusí vtěstnat do této diskuze, Sirre Mikušu,nedokážou, to není padák, který mate namalovaný na svém botníku z časů, když jste opustil základní školu, rada, zkuste si symetrickou  sestupovou nebo axiální spirálu, přetížení 4g, obvodová rychlost vrchlíku přes 120km/hod, ať se vám daří :-):-). letu zdar, veselý pilot se pozná podle toho, že má přesně ten samej počet úspěšných přistání, co startů :-):-)

0/0
9.6.2015 0:33

T35o62n78d75a 95H77e79j80l46í90k 1378393949717

Hehe, z Marsu to asi nebude tak kvalitní stream, až se bude přistávat tam, co? xD

0/0
8.6.2015 23:39







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.