Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

NASA otestovala létající talíř pro přistání na Marsu. Padák opět selhal

Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) pokračuje v testování „létajícího talíře“ LDSD, který by umožnil přistát na Marsu s těžším nákladem, než bylo dosud možné. Experiment proběhl nad Havají a podobně jako v roce 2014 selhal padák. Tentokrát se otevřel pouze částečně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P96e16t62r 60H49a74n29á71č19e10k 3587624361254

Já nevím, ale Rusové vozí na ISS lidskou posádku, využívají ji také Američané, mírovému kosmickému (alespoň se tak tváří) programu se "studená válka" zatím naštěstí vyhýbá, např.viz rusko-americká posádka . Rusové odvedli kus poctivé práce, ale pokud tady někdo hovoří o Ruské krizi v kosmonautice přijde mi to nefér. Vezměte posledních 30-40let a ukažte kolik lidí bezpečně do vesmíru dopravil Ruský kosmický program a kolik Americký, pak to porovnejte, kolik lidí zemřelo Rusům a kolik Američanům. Možná by to byla zajímavá čísla.

+2/0
9.6.2015 23:04

W29a58l88t70e27r 97D56i34v55i85š 6217532982252

Vám přijde nefér poukazovat na to, že Rusové mají v posledních letech vážné problémy s kosmickým programem? To se to má tajit a čekat, až ten průser, co mají s náklady, stany i s lidskou posádkou?

A škoda, že chcete jen posledních 40 let. Nedělinova katastrofa z roku 1960 se těžko dotahuje. Ale budiž, zůstaňme jen ve vymezeném období. Američané mají dva průšvihy s raketoplány a dlužno říct, že minimálně první případ se vůbec stát nemusel, protože došlo k porušení bezpečnostních procesů. Rusům (Sovětům) se při samotných letech nehody naštěstí vyhýbaly, poslední průšvih měli s dekompresí v roce 1971 (tři mrtví). Ovšem při přípravě raket to tak skvělé nebylo. Doporučuju si přečíst o přípravě Vostoku v roce 1980 (18. března). Tehdy zahynulo 48 lidí.

Ne, nechci se tady přetahovat o čísla, protože to nejsou jen čísla, ale hlavně lidé, kteří umírali. Většina z nich do toho šla i s vědomím rizika smrti, mnoha úmrtím se však zabránit dalo. Rozhodně ale není nefér upozorňovat na problémy a kritizovat je. Právě proto, že jde o lidské životy.

0/0
10.6.2015 13:15

P45e24t44r 42H45a96n81á27č55e24k 3397114771874

Ano, vcelku s Vámi souhlasím, ovšem název článku o Ruském kosmickém výzkumu nazvat "Korupce lajdáctví a blížící se bouře" je naprosto neobjektivní, s tím nemohu souhlasit, zejména pokud Rusové dělají"taxikáře" do vesmíru a to s precizní bezpečností pro lidskou posádku.  Pokud by měl autor tento název k tunelu Blanka v Praze, pak souhlasím.

0/0
10.6.2015 19:04


J56a79n 32P32a25v90e79l52k21a 3487881654451

"..pracuje na přesnění koordinátů" - pro začátek by stačilo upřesnit rod.

0/0
9.6.2015 15:22

M72i59c75h48a94l 75K13r35e93j64č25í 1276380421113

Jestli řada "fanoušků" NASA dala přednost prezentaci Applu, tak to jen ilustruje to, co je ve společnosti IMHO špatně. Lidé upřednostňují cetky před vizionářstvím a velkými idejemi. Slovy Buzze Aldrina - "You promised me Mars colonies. Instead I got Facebook."

Ale asi je to přirozené chování lidí.

+3/0
9.6.2015 14:20

V67i77l75é62m 87P37ř17í44h91o13d95a 2524789603187

To je otázka. Sami tvůrci programu Apollo říkali, že vše tenkrát šlo na hranici rizika, jehož úroveň je dnes neakceptovatelná. A třeba na ten Facebook můžeme pohlížet jako na produkt technologií, které nás nakonec na ten Mars dostanou. Také se v té době myslelo, že začátkem 21. století budou pasažéry přepravovat většinou nadzvuková letadla a každý bude mít v baráku jaderný reaktor... Dostat člověka na Mars, opakovaně a bezpečně, natož tam zřídit trvale obyvatelnou základnu je prostě trochu jinší kafe, než se "plácat" kolem Země.

+1/0
9.6.2015 14:34

G66e78o74r43g 34K73o62m61b24e16r15e86c 9574771496471

Jj, a na Mesic meli pomalu kyvadlovou dopravu. A to pred 45ti lety. Nezamrzli najak od te doby? 8-o Nebo to byl tenkrat jen jeden velkej bluff?

0/−6
9.6.2015 10:07

J17a72n 45V76á94c83l23a60v67í67k 3672426901689

Na Mesici se nepouzivaly padaky ;-)

Jinak kyvadlova doprava byla jedna z nejdrazsich raket historie, program byl prave kvuli obrovskym nakladum zkracen.

+2/0
9.6.2015 11:40

G71e47o76r33g 43K33o97m95b89e55r15e25c 9604561826501

vam asi fyzika ve skole moc nesla ze?

0/0
10.6.2015 1:18

K59a66r52e64l 87F78i43a83l23a 5822658243759

Chce to vícestupnový padák s postupným vytahováním. R^

+3/0
9.6.2015 10:06

J29a70r55o43s66l20a33v 43S25i48r20o82k88y 7710793324654

US technika ;-D;-D

0/−22
9.6.2015 6:26

J26a18r11o89m35í80r 92K13r92á20l 4600679834309

Širokého hloupost. ;-D;-D

+14/−1
9.6.2015 7:34

Z33b49y84n53ě15k 23K25o40ř35í32n36e26k 9764953549212

No rusové se o to zatím ani nepokusili :-P

+5/−1
9.6.2015 7:43

J43a60n 98F46a59n58t13a 6391456731503

Trochu to vypada jako Briz-M z raket Proton.

0/0
9.6.2015 1:58

A62n26t23o82n57í64n 89Z59e48l85e35n27ý 2524613851816

Holt ty létající talíře z padesátých let v Area 51 špatně okopírovali.

+5/−6
9.6.2015 1:11

P78e62t18r 14H95a58n80á76č10e67k 3467704731454

Nyní porovnejte dva neúspěchy první Americký, jak je popisován a druhý Ruský, obrázek o vyváženosti zpráv si udělej každý sám. 

http://technet.idnes.cz/havarie-spacex-falcon-9-0bz-/tec_vesmir.aspx?c=A150118_210212_tec_vesmir_mla

http://technet.idnes.cz/rusky-kosmicky-program-problemy-d45-/tec_vesmir.aspx?c=A150519_091258_tec_vesmir_kuz

Nic naplat, že na Mezinárodní vesmírnou stanici dnes může doletět pouze ruský Sojuz- Po zkušenostech s raketoplánem Challenger bych byl opatrný o kritice kosmického výzkumu.

+4/−24
9.6.2015 0:24

L61u23k22á48š 78S61l85á46n15s34k17ý 4431563847726

Hlavně vy si uvědomte, že je úplně něco jiného první ostrý start a start, který měl být pouhou rutinou.

+15/−1
9.6.2015 6:05

J75a34r76o36m69í53r 14M45a46y82e88r 1271292849138

Doletí tam i Dragon od SpaceX, takže co to tady kecáte?

+7/−1
9.6.2015 6:44

J41i27ř85í 79M98u72ž69í40k 5836567272592

Měl byste dodat, že zatím letěl pouze bez posádky.

0/−2
9.6.2015 8:54

V53a55c68l65a21v 61M96e97d21e77k 5801702275575

a pokud se nepletu, museli ho zachytit, nebyl se schopný sám připojit.

0/0
9.6.2015 10:07

J76a74n 65V88á43c66l61a12v92í88k 3562756841109

S automatickym dokovanim se pocita az pro lety s posadkou.

Na druhou stranu vzhledem ke zpusobu pripojeni ke stanici je mozne pouzivat americke a japonske nakladni lode k preprave rozmernejsich nakladu.

0/0
9.6.2015 12:01

J16a93n 91V78á52c93l60a88v76í26k 3772656321859

Neba HTV a kdyz se zadari, tak i Cygnus.

0/0
9.6.2015 11:42

P90e62t46r 25M62u50n94z93a73r 1945231609966

No první článek je o neúspěšném pokusu soukromé firmy jak snížit náklady velmi netradičním způsobem, který nikdo jiný nedělá.

Druhý článek je o opakovaném selhání rutinního (dokonce komerčního) startu dlouho provozované rakety, což dnes úspěšně provádí kde kdo. 

Podle mě jsou oba články vyvážené, dokonce si myslím, že trochu Rusům nadržuje.

+12/0
9.6.2015 7:33

J50a61r79o18m45í75r 95K90r27á84l 4120279324969

Tohle trollovi nevysvětlíte. ;-)

+11/0
9.6.2015 7:34

A21n76t44o74n20í40n 52H41o23l43í15k 8227293964640

A ono to ani neni treba ..

0/0
9.6.2015 10:42

V91á96c19l36a96v 17S42v88o35b94o73d76a 3441969390530

porovnávat vývojové testování a běžný provoz je docela na ručník ;-D

+4/0
9.6.2015 9:43

W17a95l35t82e45r 25D32i40v31i37š 6767312412902

Srovnáváte nesrovnatelné.

Hlavní mise SpaceX byla úspěšná - náklad byl v pořádku dopraven na ISS. To byl hlavní úkol. Kromě toho naplánovali ještě druhý úkol, zkušební, kde v zásadě o nic nešlo. A ten byl úspěšný jen částečně - tedy konkrétně navigace, brzdění a korekce návratu prvního stupně (který jinak všem ostatním shoří v atmosféře) byly v pořádku, špatně dopadl až úplný závěr, kdy už nebyl dostatek paliva na závěrečné manévry (palivo tam používají i jako hydraulickou kapalinu).

Dosud proběhly ještě další dva pokusy SpaceX opět ve spojení s dopravou nákladu na ISS. V obou případech byl náklad bezpečně vynesen a nákladový modul byl v pořádku připojen k ISS (tj. hlavní část mise splněna na 100 %), testy návratu prvního stupně byly v obou případech úspěšné částečně. V první případě plánovaně (navedení a korekce v pořádku, finální "přistání" proběhlo do moře), podruhé nikoli (první stupeň sice přistál, ale neudržel se ve svislé poloze, převrátil se a explodoval). 

Podstatné je, že SpaceX plní své komerční úkoly zatím se 100% úspěšností. Je to ještě málo letů, ale i tak jsou skvělí - takhle na začátku neměl snad nikdo 100% úspěšné mise. Ke každé misi však připojují svůj vlastní program nad rámec hlavního úkolu. To je naprosto v pořádku, rakety jsou jejich a pokud neohrozili úkol, za který mají zaplaceno, tak ať to dělají. 

SpaceX kromě toho v samostatných letech (a skocích) zkouší i další věci, včetně modulu pro dopravu osob.

No, a pak tady máme ruský vesmírný program, kterému postupně klesá úspěšnost hlavních a vlastně jediných úkolů - vynášení nákladů na oběžnou dráhu. Bohužel u nich roste šlendrián a nejde to nijak okecat. Je otázkou, jestli aspoň doprava lidí je stále bezpečná. Jsem zvědav, až SpaceX dokončí testy vlastního modulu, kolik pak zůstane Rusům komerčních letů s lidskou posádkou. Ale ona je vůbec budoucnost ISS s ruskou účastí jedna velká otázka.

+2/0
9.6.2015 18:43

J78i96ř87í 46L35i35n87h60a11r40t 3785864181786

Připadá mi, že už to normální lidi moc nezajímá.. Rád si Technet přečtu, ale..

+3/−2
9.6.2015 0:16

M46i62c17h44a83l 89R97i26m92b23a28u75e74r 4779155683407

... ale nejde o ruský neúspěch a tak se není čemu smát. Rozumíme R^

+3/−8
9.6.2015 0:40

J20i56ř44í 26L75i88n97h70a13r64t 3565944931146

Nerozumím..

Spíš se bojím dalších a dalších neúspěchů Amíků pod vedením BHO..

On za dvě volební období zničil už skoro FŠECHNO, za co Amíci 200 let umírali..

A bojím se úspěchů CCCP pod milovaným gosudarem VVP..

U-krajinu dostane, protože jí chce a "Slovensko pevná hráz kapitalismu"..

0/0
11.6.2015 0:04

J93a68n 29K41o47s 6518913613147

Diky, lepe si pectu, ze se Vsem lip dari, na planate Zemi, nez kdyz to tihle, podporovatele, podporuji.....az do skazy.

0/−8
8.6.2015 23:58

J73a27n 59K60o19s 6548413103677

..ať bez diskuzí přistanou, na Měsíci. A mezitim, nechat zbrojní komando, uspat. A to ani houno )))

0/−8
9.6.2015 0:04

Z39b73y62n69ě72k 19K72o79ř35í51n31e97k 9194693689322

My nerozumět řeči vašeho kmene :-/

+8/0
9.6.2015 7:42

P83e45t49r 98P71a15l51e63č71e25k 3800215524542

Jakým jazykem to hovoříte?

+2/0
9.6.2015 9:38

L11u62k93á46š 28S42l88á33n94s19k67ý 4671263507406

Myslím, že hlavním nářečím bude alkohol.

+2/0
9.6.2015 12:07

M64i56c89h38a35l 19S90n11o95p34e31k 7981978575387

hezký, škoda že to nedopadlo podle představ. Ale rozhodně lepší výsledek než minule R^

+11/0
8.6.2015 23:56

P61e37t79r 49M67a14r72š51o35u42n 5595508396406

Skoda. tentokrat to vypada, ze to padak nerozcuckovalo, jenze kdyz se neroztahl, tak stejne nevime zda ten navrh s kruhy byl lepsi nebo to bylo jen diky tomu, ze se to do nej neoprelo naplno. Skoda, skoda. No, tak dalsi pokus

+6/0
9.6.2015 0:07

J14a88r10o32s65l59a33v 30M23i29k91u70š 4922493

Tak zas nic.... To mě celkem překvapuje, že v dnešní době nedokáží nasimulovat na počítačích chování padáku v tak vysoké rychlosti a 2x jim praskne....

0/−13
8.6.2015 23:41

J92i20ř89í 35K46o80c15u40r45e10k 6725114915148

Tentokrát se jim neotevřel zcela. Zítra bude víc informaci.

+5/0
8.6.2015 23:50

R64u94d74o67l61f 69Z90á44p30o75t41o97c14k41ý 1230596577952

Simulace je furt jen simulace, ale v realitě se to může chvat jinak a pak takhle dopadá.

+6/0
8.6.2015 23:50

J20a32r57o25s52l34a13v 58M34i72k52u10š 4592643

To je jasné, ale překvapuje mě to proto, že padák o poloviční velikosti je úspěšně vyzkoušen jak v tunelu, tak v praxi (Curiosity)... Když to srovnám s tím, že v roce 1981 pustili nahoru Columbii i se dvěma astronauty napoprvé a to měly simulační počítače výkon mých hodinek.... Jen celkem překvapivé...

0/0
9.6.2015 0:07

P67a29v65e28l 53K33r19a32u58s 8583880235931

v podstatě bych s vámi i souhlasil, ale chování některých věcí se prostě musí testovat... asi nejde všechno vypočítat.

+6/0
8.6.2015 23:51

O48n75d73ř27e85j 52Z75e89m69a55n 5490524508649

V tomhle případě to je turbulence, turbulentní proudění a účinky těchto jevů. Problém je, že výsledky reálných testů v menším měřítku je v tomto případě praktiky nemožné aplikovat na reálný objekt, není li s objekty obdobné a konstrukce zkušenost.

Tohle je taky na výpočty to nejhorší z nejhorších možných věcí.

+4/0
9.6.2015 0:36

O12n45d27ř90e30j 26Z75e39m84a74n 5940154338869

...není-li s objekty obdobné velikosti a konstrukce zkušenost.

0/0
9.6.2015 0:38

J86a73r98o35m38í40r 63K82r59á55l 4660569824749

Přesně.  Nasimulovat pevné těleso v turbulentním proudění jakžtakž lze,  padák v laminárním proudu také.  Ale tady se ty účinky násobí a to už je tak náročné, že to zatím spočítat a nasimulovat nelze.

0/0
9.6.2015 7:40

A97n73t26o74n13í68n 16H86o40l66í68k 8967273194900

S tim nesouhlasim .. VSECHNO jde vypocitat. Jenom ne vzdycky uplne spravne.

0/0
9.6.2015 10:43

T97o32n79d28a 88H12e95j55l24í24k 1208103299847

Deterministický chaos.

0/0
8.6.2015 23:51

P71e34t73r 43M11o40t20y58č29k12a 5643794107429

Ne. To by musel být deterministickým celý model systému a to rozhodně není. Je to prostě vysoce komplexní problém, kde navíc může selhat spousta různých drobných součástek, vlivy okolního prostředí nepočítaje...

0/0
9.6.2015 0:00

M42a65r41t22i54n 90P60i33s86á37r 6920722124276

Pg pilot se pokusí vtěstnat do této diskuze, Sirre Mikušu,nedokážou, to není padák, který mate namalovaný na svém botníku z časů, když jste opustil základní školu, rada, zkuste si symetrickou  sestupovou nebo axiální spirálu, přetížení 4g, obvodová rychlost vrchlíku přes 120km/hod, ať se vám daří :-):-). letu zdar, veselý pilot se pozná podle toho, že má přesně ten samej počet úspěšných přistání, co startů :-):-)

0/0
9.6.2015 0:33

T12o59n92d68a 86H11e67j41l94í62k 1268773799497

Hehe, z Marsu to asi nebude tak kvalitní stream, až se bude přistávat tam, co? xD

0/0
8.6.2015 23:39





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.