Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

DNA dinosaurů stále máme jen ve filmu. O jejich oživení se snažíme jinak

K získání DNA dinosaurů máme stále stejně daleko jako před lety. A to i přesto, že dinosauří fosilie skutečně nejsou jen mrtvé kameny, jak se ukazuje stále přesvědčivěji. Pokusy o jejich oživení přesto pokračují.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M70a79r75t93i46n 50B89a72r96t45e49k 5957341741693

Pěkný článek. DÍKY AUTOROVI.

+2/0
13.6.2015 9:25

O36l93g40a 28S21v31o54b40o21d50o94v72á 1154887547

Souhlas. Technet je chlouba iDnesu. Dlouhodobě.

0/0
27.6.2015 10:11

M70i46c31h16a30l 67F25r20ý18d55e83k 3703250157

No, nemyslim si, ze je to dobry napad.

Za clanekR^

+1/0
12.6.2015 9:43

V74l20a74d33i46m20í33r 74K70r40i32s44t85e45n 7756352295448

Hezký článek, Já bych začal s oživováním s něčím menším , třeba s tím mamutem, nevím, jak jsou daleko, jestli už mají popsaný kompletní genom, ale i tak je pak cesta ještě hoodně dlouhá. Ale rád bych se toho dožil.

+3/0
11.6.2015 22:45

P41a84v93e53l 32K28r84e25j64č56í18ř 2212901623386

Souhlasím, a sám bych si (nám) vytyčil cíle dokonce ještě menší - bohatě by stačilo začít s oživení doda, vakovlka, alky velké, korouna bezzubého a dalších tvorů, které jsme svým dementním chováním vyhubili.

+4/−1
11.6.2015 23:00

J30a13n 94Š21v11a88d82l79e59n71k96a 9684209440

On mezi ty člověkem vyhubené tvory patří i ten mamut...

+2/0
12.6.2015 17:21

R49o48b76e32r48t 84M79á39s49l90o 1391911607257

Dobrý nápad.

Rusáci někde našli tak zachovalého zmrzlého mamuta, že byl ještě jedlý. Z toho by snad DNA šlo získat.

+1/0
12.6.2015 12:08

J78a52n 52Š55v17a78d38l36e63n43k65a 9164219810

Dá se, ale je hodně fragmentovaná. Živé embryo z ní zatím získat nelze, navíc se ztratily epigenetické informace (chemické modifikace DNA a proteinů, které společně s DNA tvoří chromatin), které jsou pro vývin nezbytné.

+1/0
12.6.2015 17:22

V98l42a30d38i11m44í15r 83K20r51i80s28t88e80n 7356722715268

kdysi jsem o tom viděl pořad , kde právě říkali že se snaží spojením jednotlivých fragmentů  se snaží ten genom zrekonstruovat.

Mimochodem, i kdyby se nakonec to z genetického hlediska podařilo naočkovat  dna do zárodku a vytvořit mládě mamuta, či křížence mamuta a slona indického, stále vyhráno nemáme. Totiž i se samotným slonem indickým máme problémy, časté umírání mláďat na virus v ZOO (je to hrozně rychlé) a např. to, že zatím nikde ve světě  nepřežilo jediné mládě slona indického které se nikdy nenapilo mateřského mléka matky, viz nedávný případ Ostravského slůněte, kde se stále čeká na zázrak  a laická veřejnost doufá, jenže riziko je prý v 1.5 roku života na imunitní selhání a pak ještě do 7 let je problém. A to se mnozí strašně diví, že mu odmítají dát jméno, protože bohužel i v tomto případě bude asi platit "mrtvé slůně prochází".

Závěrem, je prostě problematické toho tvora naklonovat, i když se to podaří, stále máme chovatelské a medicínské nepřekonatelné problémy s jeho nejbližším příbuzným, natož s případným hybridem či čistokrevným mamutem.

+2/0
12.6.2015 18:54

J19a53n 40Š68v42a15d18l93e65n96k95a 9314249680

Genom zrekonstruují, ale to je pořád jenom soubor písmen. Potom ještě musíte vyrobit celé chromozómy, se vším všudy (i navázanými proteiny), aby se opravdu chovaly jako chromozómy. Dneska se to umí jenom s bakteriálním genomem či jednoduchými kvasinkovými chromozómy, které právě epigenetické značky nepotřebují.

0/0
28.6.2015 18:43

M55a52r75t15i34n 33J80i78r25o46u31s23e54k 7716735545268

Nemá smysl ta monstra oživovat. Mohli žít v druhohorách. Při dnešní přitažlivosti by nebyli životaschopní a kostry by se jim zhroutily pod vahou vlastního těla.

+1/−15
11.6.2015 19:37

H21y62n47e26k 39Š55l35a69h14ů28n57e14k 4469513156439

Cože? ;-DRv

+17/0
11.6.2015 19:47

P85a62v91e84l 14K58r12e70j66č77í34ř 2432191343386

Zajímavé, oprášil jste moji starou myšlenku? Nebo to napadlo i někoho jiného? ;-)

0/−3
11.6.2015 19:49

M77a28r74t81i76n 51J94i11r36o63u52s86e16k 7516325895758

Já jsem příznivcem teorie expandující Země a myslím si, že teorie kontinentálního driftu a Pangey je chybná.

0/−5
11.6.2015 20:24

P27a93v96e66l 36K12r21e76j76č83í34ř 2532511763676

Já na expandující Zemi moc nevěřím, spíš na změnu kosmologických "konstant". I když možná to oboje spolu souvisí. Pak je tu ještě možnost řídnutí atmosféry, dřív byla hustší, takže větší parciální tlak umožňoval obrům větší výkon svalového aparátu. To, že sluneční vítr mohl za ta staletí trochu atmosféry odvát, snad musí připustit každý.

Rozhodně by bylo zajímavé je oživit, myslím, že by posměváčkům sklaplo. :-)

0/−3
11.6.2015 20:31

M42a61r78t79i12n 41J80i15r17o43u26s12e37k 7166165685398

Oni nevymizeli jen supertěžcí dinosauři, ale postupně vyhynuli i supertěžcí savci. Vývoj nosorožců, krásný příklad.

-

http://en.wikipedia.org/wiki/Largest_organisms#/media/File:Rhino_sizes_English.png

0/−2
11.6.2015 20:40

P23a81v56e13l 81K16r87e52j57č87í79ř 2832681973256

Já vím, ale to samo osobě neupřednostňuje žádnou teorii. Jenom je krásně vidět, jak ta tíha postupně stoupá (nebo tlak klesá, nebo obojí) - třetihorní savci zdaleka nedosahovali takových rozměrů, jako druhohorní ještěrky. A dnešní savci už se zdaleka nepřiblíží k těm třetihorním.

+1/−2
11.6.2015 20:56

M85a74r12t81i96n 79J23i18r83o41u27s86e33k 7706395715688

Jde o to, že tvar současných pevnin včetně pevninských šelfů do sebe dobře zapadá, ale na planetě s menším průměrem, než je ten stávající. Pak je tu oceánské dno a jeho stáří. Většina oceánského dna je velmi mladá a nejde najít starší, než 180 mil. let a jsou to jen malé kousky. Pak je tu délka oceánských riftů, která je dvojnásobná proti hypotetickým subdukčním zónám.

0/−2
11.6.2015 21:17

P50a17v51e24l 69K60r72e32j64č96í55ř 2382971983286

Možná na tom něco je, já to zase tak dopodrobna nestudoval - v podstatě jen článek, byť poměrně obsáhlý, co je na Wikipedii. Na druhou stranu ta podoba kontinentů na pacifické straně mě zase nějak dvakrát nepřesvědčuje.

+1/−2
11.6.2015 21:25

M89a67r24t57i32n 47J70i24r37o16u53s30e84k 7356745445738

Pacifická strana se nedá moc snadno zobrazit, protože je Pacifik prostě příliš velký. Ale když si stáhnete aplikaci Google Earth a do ní soubor "AgeOfEarthLithosphere.kmz", je možné vidět východně od Austrálie  zbytek pevninské kůry, který je nyní pod hladinou oceánu a který zapadá do oblasti mezi Jižní a Severní Ameriku. Rovněž je krásně možné v aplikaci celou Zemí otáčet a podívat se, jak do sebe zapadají jednotlivé kontinenty podle toho, jak vedou oceánské rifty. Důležité pro mě je zjištění, že kromě specifického Pacifiku jde vždy rift zhruba uprostřed mezi oddělenými pevninskými celky.

+1/−2
11.6.2015 22:42

M55i61c95h44a37l 84C24h16a61l73u55p65a 6528570209193

To je evoluce a vůbec to nemusí znamenat, že by velká zvířata nemohla žit, třeba velryby a velcí žraloci žijí dosud. Velké tělo bylo třeba podmínkou pro to, aby vznikal inteligentnější život, který potřebuje velký mozek. U dinosaurů to ale zašlo do extrémů a inteligenci to taky moc neprospělo, tak se zvířata zase začala zmenšovat.

A k těm velikostem, třeba u lidí je opačný trend - ve středověku byla běžná výška lidí 150cm, dneska je spousta mužů větších než 180cm.

+2/0
11.6.2015 23:54

P61a88v77e41l 41K72r49e59j49č36í66ř 2472221123176

Aha, tak pokud vám pohyb ve vodě připadá energeticky stejně náročný jako pohyb na souši, tak se asi nemáme dál o čem bavit :-)

0/−1
12.6.2015 0:12

M37i90c11h18a22l 73C53h55a93l67u94p35a 6138420389223

Je to náročnější na souši. Třeba proto ta velká zvířata začala mizet a zmenšovat se. Stejný trend je u elektroniky, něco se vyrobí a pak se začne zmenšovat spotřeba a rozměry při zachování výkonu.

Ale nemyslím, že by tu velká žít nemohla, protože to nejde. Jenom se to ukázalo nevýhodné a zbytečné.

+2/0
12.6.2015 0:19

P10a91v56e39l 69K31r86e62j46č10í16ř 2652951523516

Hmmm, ale u elektroniky za zmenšováním stojí inteligence, dokonce docela hustá, asi tak 5% lidí, kteří ovládají 95% inteligence lidstva :-) Dále, když se podíváte na poměr velikosti těla dnešních největších býložravců a největších predátorů, a porovnáte to s tím poměrem u dinosaurů, zjistíte, že je to docela podobné. Takže kdyby tady ta nika "velký tvor" existovala, určitě by ji někdo obsadil. No a nakonec se podívejte, jak je to s výkoností svalových vláken. Dnešní největší suchozemští savci jsou v podstatě na limitu (plazi a obojživelníci jsou na tom dokonce hůř, protože jejich organizmy jsou méně výkoné), takže není, kam expandovat. Být hrozně velký a mocný není nikdy zbytečné. Jedině, když to nejde :-)

0/−1
12.6.2015 0:36

M65i12c34h28a97l 15C44h17a11l33u97p75a 6338280979953

Za zmenšováním stojí inteligence, která se vyvinula evolucí a doteď nikdo pořádně neví, jak funguje (ta inteligence). Člověk to jenom dokáže vyvinout rychleji, u evoluce jsou znatelné změny vidět třeba po desítkách až stovkách generací.

Proč by nemohly velcí tvorové existovat? Už tu byli.

+1/−1
12.6.2015 9:21

M13i54c68h71a22l 19C68h77a24l90u19p60a 6828140329683

mělo být nemohli

+1/0
12.6.2015 9:21

M40a31r93t28i46n 46K84r70á43t89k31ý 3206704265514

Za ta staletí? Opravdu za stovky tisíc staletí? 8-o

0/0
12.6.2015 11:25

P54e44t75r 18M89a71r34š52á69l97e78k 9595362924359

Nebylo by to v případě expandující země spíš naopak? Tedy, že by gravitace klesala?

+4/0
11.6.2015 21:03

P48a33v19e17l 65K71r45e93j73č43í24ř 2472761923716

To by bylo v případě, že by hmotnost byla stále stejná. Ale to už si vůbec nedovedu představit, co by takovou expanzi mohlo způsobit. Ale pokud by hmota odněkud přibývala a hustota zůstávala více méně stejná, pak by asi gravitace rostla. Ale to mi taky nepřijde moc pravděpodobné.

0/−2
11.6.2015 21:14

P31e91t52r 56M29a39r71š42á16l27e84k 9855282204569

Já jsem právě předpokládal variantu se stejnou hmotností.

+2/0
11.6.2015 21:17

P74a60v28e73l 90K52r60e44j32č26í16ř 2212661103336

Pak je tu ještě možnost expanse se stejnou hmotou, ale právě s přispěních nějakých takových makrofyzikálních vlivů, jaké zmiňuji níže. Ale pak by změna gravitace byla spíš výsledkem těchhle vlivů, než samotné expanse.

0/−2
11.6.2015 21:27

K10a87r57e95l 63E63n21d58l98e63r 3263400650605

Pokud by Země expandovala, její hmota by zůstávala stejná, ale těžiště Země a živočichů by se od sebe vzdalovala. A gravitace klesá se čtvercem vzdálenosti těžišť obou objektů. Takže by gravitace měla klesat. Proti tomu se ovšem staví zpomalování otáčení Země - pokles odstředivé síly, která působí proti gravitaci, ale vlivem zvyšování průměru Země by se odstředivá síla zase zvyšovala - ta závisí na obvodové rychlosti. Obávám se ale, že tyto procesy budou řádově pomalejší, než je doba vývoje dinosaurů v ptáky.

+3/0
11.6.2015 22:04

P45a42v73e61l 66K26r39e60j58č82í24ř 2562401343816

Na "dnešní" zemi hraje odstředivá síla zanedbatelnou roli. Hodnota tíhového zrychlení na rovníku a na pólech je sice měřitelná, ale liší se v procentech. Je fakt, že pokud by dříve Země rotovala rychleji, mohla být v rovníkových oblastech příhodná tíha pro velké dinosaury. Jenže to bychom zase museli mít tu expansi. Podle mainstreamové vědy trval den v karobonu asi 23h 55 minut, rozdíl mezi dneškem připisují na úkor slapovým jevům a vzdalování Měsíce. Čili nic moc, to nám nehraje. Ale oni taky tak trochu vaří z vody.

+1/−2
11.6.2015 22:13

M38i85c20h97a82l 10H77r74u61b19o32š 4740727692775

Mozno sa opytam hlupo, ale v druhohorach bola nizsia gravitacia?

+7/0
11.6.2015 20:23

O36n87d49ř84e33j 62P89a80l10a49t86a 1663248956380

taky by mě zajímalo

+1/0
11.6.2015 21:06

P47a34v60e10l 25K48r69e98j40č77í17ř 2552621623836

Teoreticky to možné je. Pro mě nejpředstavitelnější cesta, jakou by se to mohlo stát, je změna plynutí času. Může vám to připadat jako blbost, ale už máme poměrně dobře ověřené, že rychlost plynutí času se může měnit - třeba vlivem gravitačního potenciálu. Takže co když se z nějakých podobných důvodů měnila i po dobu existence vesmíru? Kdyby třeba v době dinosaurů plynul čas dvakrát rychleji, než jak ho vnímáme teď, připadali by si dinosauři asi 4x lehčí než by se cítili dnes. (Přesně to nevím, jen odhaduji, protože ve zrychlení je to t^2.)

0/−3
11.6.2015 21:20

J25a60n 84N96o73v91á81k 7675644138117

;-D;-D;-D vy jste ale fyzik , to je na nobelovku když to dokážete

+3/0
11.6.2015 23:10

P96a70v22e59l 47K87r93e60j69č44í17ř 2572731493886

No tak hlavně, že jste se dobře pobavil. A teď mi prosím vysvětlete, co mám dokázat. To, že když čas plyne pomaleji, tak při stejné síle je zrychlení větší? To bude asi triviální. Nebo to, že kdysi plynul čas rychleji než dnes? Pokud to druhé, tak mám stejný úkol na vás - dokažte, že tomu tak nebylo. A doufám, že se dočkám spousty dalších smajlíků ;-D

0/−3
11.6.2015 23:25

M63i87c84h17a23l 30C80h69a70l79u20p60a 6428530319723

Tedy dozvěděl jsem se tu spoustu teorií, ale skoro všechno mi přijde jako nesmysly na úrovni různých konspiračních teorií vysvětlujících, proč USA nepřistály na Měsíci a podobně.

Podle teorie relativity je čas ovlivněn gravitací, ale my jsme pořád na stejné planetě a pokud se nějak zásadně nezměnila její hmotnost nebo průměr, tak tu bude gravitace pořád stejná. Měnit se ještě mohlo tíhové zrychlení v důsledku pomalejší rotace Země, ale to těžko bude víc než vteřiny nebo minuty.

+5/0
11.6.2015 23:44

P74a13v51e56l 86K40r75e73j16č57í91ř 2502341763726

Mýlíte se, tyhle teorie jsou všechno nesmysly na úrovni třeba evoluce. Plynutí času se může měnit třeba tím, že je dnes celkově jiná hustota rozložení hmoty ve vesmíru. Nebo není? Ale vždyť přece rozpínání (dokonce akcelerované) vesmíru je dokázané. Tak proč by u všech všudy měl být čas stejný? Ale co, stejný úkol jako pro pana Nováka, dokažte, že tomu tak nebylo.

0/−7
11.6.2015 23:52

M90i46c14h56a73l 19C90h63a22l43u81p37a 6528340679223

Předpokládá se, že se vesmír rozpíná. Jenže pro život tady má nějaký podstatný vliv akorát Země, pak Měsíc a Slunce. Tady ale nevidím důvod, proč by se třeba gravitace Země měla nějak zásadně měnit. Někdo tu zmiňoval teorii expandující Země, což jsem pravda neznal, ale prý to stejně obhajuje akorát pár vědců.

Gravitační působení zbytku Galaxie bude cca stejné jako před 60 milióny let (ve smyslu že ta rychlost vzdalování nebude zas tak veliká) a ostatní galaxie, které se od nás vzdalují, na nás budou mít sotva měřitelný vliv.

A prakticky, ten vliv na tok času je dost malý - třeba na oběžné dráze čas plyne rychleji, ale změřit se to dá na atomových hodinách, které měří s přesností třeba na desetimilióntiny sekundy. Musí se s tím počítat třeba v systému GPS, ale u normálních zařízení a situací to člověk nemá šanci poznat. Myslím, že i kdyby Země měla dvojnásobnou hmotnost, tak to poznat nebude. To by muselo být znát třeba z výzkumu Měsíce nebo Marsu. Nějaká čísla jsou třeba tady - http://hp.ujf.cas.cz/~wagner/popclan/gps/gps.html. U družice vzdálené 20.000km je ten rozdíl plynutí času 50∙10-9%.

No a k požadavkům na důkaz - dokazuje se existence něčeho, nikoliv neexistence. Případně existuje důkaz sporem, kdy se dokáže pravdivost něčeho, co je logicky ve sporu s původním tvrzením, čímž se dokáže jeho nepravdivost. Tudíž nemusíme dokazovat, že čas plyne stejně (což se dneska tak nějak předpokládá), dokazovat by se musela nová hypotéza tvrdící to, že čas dříve plynul zásadně jinak.

+7/0
12.6.2015 0:16

P89a97v64e95l 95K40r94e66j89č22í81ř 2642661423506

Jen pár bodů - kdyby země měla dvojnásobnou hmotnost, tak bude mít asi i jiné gravitační zrychlení. Co se týká důkazu - to se trochu pletete, tady se nebavíme o důkazu neexistence něčeho. Důkaz typu "se dneska tak nějak předpokládá" s prominutím neberu. Bavíme se o tom, že vy tvrdíte, že čas plynul tehdy stejně jako dnes, já tvrdím, že to tak být nutně nemuselo. Ukažte mi, kde je tam ta existence a neexistence něčeho. Když se na to dobře dívám, tak existenci (stejného plynutí času) tvrdíte vy, já naopak tvrdím spíš tu neexistenci. Takže důkazní břemeno je na vaší straně. Když už ...

0/−4
12.6.2015 0:28

M93i95c73h62a68l 91C29h53a10l83u66p47a 6988230309843

To byla reakce na to, že při jiné gravitaci tu měl jinak plynout čas. Na to tvrdím, že by to bylo prakticky neznatelné i kdyby ta gravitace byla čtvrtinová.

S tím časem - v současnosti se předpokládá, že stejné fyzikální zákony platí v celém vesmíru a kromě chvíle po velkém třesku platily celou dobu, odpovídá to tomu, co pozorujeme. Pokud někdo tvrdí opak, měl by předložit důkazy.

+5/0
12.6.2015 9:17

M20a92r24t19i22n 80K52r14á77t55k15ý 3906764225594

Existuje nespočet důkazů, že čas je neměnný (měřeno v čase existence člověka). Naopak, Vy byste měl předložit důkaz, že tomu mohlo být jinak. Howk!

+2/0
12.6.2015 11:37

M67a55r52t69i55n 86V66o35j71í95ř 2127903436368

Nemá to smysl z jiných důvodů, je to zbytečná ztráta peněz a nemyslím, že to má nějaký přínos do budoucna.

0/−1
11.6.2015 21:10

J78a15n 59S12e90d42l40á69k 9522267946694

tak ještě že to nezáleží na vašich myšlenkách

+1/0
11.6.2015 21:54

M18a18r35t33i85n 71V62o72j84í88ř 2477183506628

a vy v tom nějaký přínos vidíte? Já za tím vidím jen lidskou zvědavost. Máme ještě mnoho neprostudovaných druhů v Pralesích a na dně oceánů, ale chceme oživovat dinosaury... Mě to přijde celkem absurdní. Tak to vymyslí, vytvoří vejce, vyklube se dinosaurus a co pak? Dají ho na seznam chráněných a ohrožených druhů? :D

+1/−1
11.6.2015 22:02

K31a67r18e35l 85E49n32d40l13e82r 3783280650565

Vypěstují genetickou manipulací slepici s dlouhou páteři a zuby a prohlásí ji za dinosaura.

+1/−1
11.6.2015 22:06

J84a94k77u31b 53M53a51t80o89u68š 3815372672123

Když to bude mít zuby jako dinosaurus drápy jako dinosaurus ocas jako dinosaurus, genom jako... 

Nemyslí že do bude vhodné nazvat dinosaurem ;-)

0/−1
12.6.2015 9:08

J85a29n 38J53a47r86o54s 1289637220728

Ne, na jidelni listek. Steakosaurus!

+5/0
11.6.2015 22:07





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.