Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Konec páry. Letadlová loď zkouší nový, „elektrický“ katapult

Na právě dokončované letadlové lodi Gerald R. Ford mají posádka i zaměstnanci loděnice novou zábavu: vystřelování těžkého vozíku do řeky novým typem katapultu. Elektromagnetický katapult na palubách nových letadlových lodí nahradí tradiční parní.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J44i59r12i 60R54o30u15b92a44l 1138568476615

Částečně za ty "nedokonalosti" v článku může otrocký překlad, částečně jsou nepřesnosti i v amerických originálech a za část problémů obecně mohou často velmi zjednodušené popisy principů lineárních motorů. Ty popisy principů většinou vychází z analogie s rotačním synchronním motorem, kdy se v rámci této analogie "rozřízne a narovná" někdy stator, jindy zase rotor. A právě to "někdy stator" jindy zase "rotor" je pro většinu laiků už matoucí.

EMALS využívá princip "rozříznutého statoru", tedy cívky vytvářejícíono "valivé" (v originále je "rolling", ale správněji by mělo být spíše označeno jako "postupné") pole jsou pevně umístěny pod vzletovou dráhou a v drážce se pohybuje unášecí prvek, což je velmi výkoný permanentní magnet, či spíše magnety - je jich řada za sebou, viz https://en.wikipedia.org/wiki/Gerald_R._Ford-class_aircraft_carrier#/media/File:EMALS.JPG. To je také možná to, co většinu lidí mate, protože velmi často jsou lineární pohony konstruovány opačně (magety jsou na pevné dráze) a posuvné pole se vytváří v unášeném prvku.

A ještě k onomu "Motor tvoří řada pevných hlinkových desek". Nemyslím si, že by tam ty hlinikové desky byly kvůli tomu, aby "tvořily motor". Hliník je použit z titulu své parametičnosti, tedy aby magnetické pole cívek motoru nijak neovlivňoval. Zde je to myslím hezky vidět http://defensetech.org/wp-content/uploads/2014/05/EMALS-490x367.jpg

+6/0
13.6.2015 9:50

B41o33h41u56m45i41l 94M75á89c83a 5731762846563

Podle představ autora článku EMALS určitě nefunguje.

Stručný popis je např. v:

https://en.wikipedia.org/wiki/Gerald_R._Ford-class_aircraft_carrier 

https://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnetic_Aircraft_Launch_System

+1/0
13.6.2015 1:34

J64i71ř88í 10K24o82c98u72r41e61k 6895324145148

Tady, bez reklam: https://www.youtube.com/watch?v=r3FnbNByFmY

Vozík má na sobě nápsánu hmotnost 7900 liber, tj, asi 3,2 tuny.

Nespletl se tady někdo o řád?

+3/0
13.6.2015 0:23

D18a60n93i56e85l 61S22u85c33h23o64n 9276178914536

Alebo vozik vezie necele 2 metre kubicke volframu a system nafukovania nejakeho balona...

0/0
12.6.2015 23:57

J74i37ř83í 68D73o50l31e55ž12e41l 3649625676917

Z toho jim budou ve stíhačkách blikat všechny kontrolky.

0/0
12.6.2015 22:25

O79n65d22ř37e89j 67Č39a89p27k89a 6321431773474

Lineární motor mají i některé horské dráhy a nemají s tím problém ani kamery a mobily - takže toho, že by to něco udělalo se stíhačkou stíněnou proti EMP, bych se vážně nebál...

+6/0
13.6.2015 0:19

E74l45i96š74k16a 28K65u34č16e63r39o63v85á 1156908257319

taky bych se bála, že to ovlivní navigaci.

0/−1
13.6.2015 8:48

E98l54i93š53k56a 52K89u26č34e24r84o20v92á 1456398717839

palubní systémy, pardon, navigace je jen střípek

0/0
13.6.2015 8:51

J79a66n 44S88a55l48o35m55o59n 4589960351805

Magnetické pole lze docela dobře odstínit a bude omezeno v podstatě jen na prostor toho "motoru". Takových věcí bych se rozhodně nebál.

0/0
13.6.2015 10:29
Foto

P34a97v11e68l 33P88o82d93e27š92v17a 5589817149

A dvě století páry tímto definitivně skončí.

+4/0
12.6.2015 20:52

P79e23t22r 27M10o91t12y34č34k79a 5413534157679

Ale kdepak. V EU, kde je možné zkonstruovat ponorku, která už se nevynoří, protože konstruktéři neznali archimédův zákon a kde se nesmyslně staví letadlové lodi, poháněné naftou, protože jaderná energie je fuj, i ta pára ještě pár desítek let přetrvá...

Ostatně, ono bude stačit na to nalepit "BIO", "EKO" a nějakou tu nálepku bruselského tzv. "grantu" (reálně by tam mělo být: "Zde Brusel promrhal to, co vám uloupil") a v politicky korektní Evropě to bude naprosto v pohodě...

+6/−3
12.6.2015 23:27

J97a96n 92V91á89c53l89a86v18í34k 3222506871889

Pro menší evropské letadlové lodě je nafta úplně v pohodě, konečně námořnictva Ruska a Číny se určitě jádra neštítí a přesto jejich letadlové lodě jedou na naftu. Ostatně to samé i Američané u vrtulníkových výsadkových lodí, které jsou výtlakem srovnatelné s některými letadlovými loděmi.

+3/0
13.6.2015 0:05

K61a73t36e40ř73i44n55a 41V47ý40b96o43r77n98á 6730309369

Je to totiž v neposlední řadě o dost levnější.

+1/0
13.6.2015 12:35

J79a82k24u95b 30Š98r24á67m38e24k 4918153862141

To byli Španělé v Navantii. ;-D

0/0
15.6.2015 14:22

L59i13b22o72r 59F53i11l78á70k 3220655593613

Pára pojede ještě hodně dlouho, pohon generátorů jaderných a tepelných elektráren těžko něco nahradí.;-)

+15/0
12.6.2015 23:30

J94a56n 74S90a23l86o96m42o66n 4729920411735

Jj, dokud nebudeme umět s dostatečným výkonem přeměňovat záření přímo na energii, tak se bez páry neobejdeme :-).

+1/0
13.6.2015 10:31

V22l71a44s29t63i36m59i35l 46H39n64í35k 6236762351107

Pcha chá, valivé magnetické pole. Hledal jsem, jak to ve skutečnosti zaznělo, ale všechny texty citují ohledně "rolling magnetic field" jakéhosi managera programu. Tak to dopadne, když manager něco plácne, US žurnalisti to otrocky ocitují neb nevědí co se tím myslí, a pak to ještě někdo invenčně přeloží do češtiny...

+1/0
12.6.2015 19:05

M21i12l39a69n 46V29i21k 1637325783273

"Motor tvoří řada pevných hlinkových desek tvořící "valivé" magnetické pole. Mezi deskami se pohybuje hlinkový plát se startovací kotvou."

Z jaké HLINKY to je?? Z vypálené, aby se ve vodě nerozmočila...??.

+7/−1
12.6.2015 16:48

P89e71t91r 40M29o40t84y41č38k43a 5503584397109

My máme Cimrmana, Slováci Hlinku. Redaktor omylem napsal malé písmeno...

0/0
12.6.2015 23:36

M35a57r26t19i64n 10B19o70h42u54s69l62a70v 8374911609807

Škoda, že ten spektakulární let i dopad do vody není zde v nějakém videu ověšené reklamou. :(

+1/0
12.6.2015 16:05

V95í83t 18K68o63v54á98ř45í93k 5371457961654

Samotný vozík bude asi nějaký technologický zázrak. Jeho váha dosahující až 36 tun jej nedonutí klesnout na dno, ale pod dopadu se hezky vynořit na hladinu. Už tenhle technickofyzikální zázrak by stál za samostatný článek. :) Nebo by jen stačilo doplnit, čím je vozík naplněn a cose z něj kdy vysype, aby zbylé dutiny byly sto vozík dostat na hladinu... nebo se na němnafouknou plováky? Fakt mě to zaujalo... asi i víc, než ty katapulty. :)

+12/−2
12.6.2015 14:40

M69a53r98t69i20n 70P93i53t67u77c17h28a 8382468693655

Ale vůbec ne. Vozík simuluje zátěž při startu, na to stačí obyčejná třecí brzda. Na hmostnosti vozíku v podstatě nezáleží.

+15/0
12.6.2015 14:57

V69l57a48s76t61i53m73i31l 40H71n13í27k 6726692711737

Podrobnosti se mi nechce počítat, ale napadá mě, že pro simulaci reálného startu je to nanic, zvlášť když to testují a ladí. Kdyby třeba katapult v reálu přestal zrychlovat a držel jen konstantní rychlost, bude překonávat jen odpor vzduchu a třeni podvozkových kol letadla. Přibržděný vozík bude klást pořád velký odpor, takže se bude chovat velmi odlišně.

0/0
14.6.2015 3:37

J72a75k84u26b 62Š10a26f31a66n36d38a 7155107491341

1. Může se mu nafouknout nějaký balón který ho vynese na hladinu

2. Nemusí vyplavat celý vozík, stačí když vyplave lano za které ho vyzvednou

0/0
12.6.2015 16:59

J17i39r78i 34R79u96s30n13o25k 4795772397483

Co asi drzi nad vodou napriklad takove letadlove lode s vytlakem kolem 100 tis tun.

0/−2
12.6.2015 20:35

J66a76n 79N96o16v43á54k 9625618534135

Její objem - který vozík nemá.

+7/0
12.6.2015 22:26

M68a40r26t20i34n 25P67i30t89u46c95h87a 8932458913755

Jenže vozík jen klade odpor, který odpovídá zrychlení letadla o hmotnosti X z nuly na rychlost Y. Ten se dá simulovat brzdami.

A vozík samotný nemusí vážit víc, než aby kola při brzdění neprokluzovala.

+1/−1
12.6.2015 23:07

P52e72t68r 46M84o70t77y63č88k55a 5413984657939

Jasně. Kolik asi tak musí vážit vozík, aby simuloval oněch pár desítek tun jen pomocí brzděných kol?

Zkuste se přece jen ještě trošku zamyslet... ;-)

+5/0
12.6.2015 23:41

J71i54ř84í 75K65o48c79u19r77e10k 6215564485118

Raději bych na to šel přes fyziku. Součinitel tření mezi penu a palubou může být až 1, buzu uvažovat 0,8.

Nebržděný: F = m×a

Bržděný: F = m×a + 0,8 × m×g

Pro konstatní a, což je zrychlení. g je 9,81 m/s^-2

Závěr: Pomocí brždění je možné simulovat zhruba až 8x těžší vozidlo než je hmotnost bržděného vozíku. A možná těch vozíků mají víc druhů, ale na vidu nejsou všechny.

0/0
13.6.2015 0:12

M70a88r85t61i23n 67N12e89r92m16u27t 9967617618319

vzhledem k tomu, že zrychlení katapultu je až 3g, tak třením přidáte tak čtvrtinu simulované hmotnosti

0/0
13.6.2015 15:59

M78a83r67t64i94n 73P50i12t28u79c53h94a 8422938673345

Zrychlení je jen výsledkem rozdílu síly katapultu a brzdné síly nákladu.

0/0
13.6.2015 19:44

M37a32r75t92i98n 69N78e85r97m91u81t 9607777578679

No a dál? POŽADOVANÉ zrychlení katapultu je až 3g. Tj. člen m*a = 3*m*g, zatímco MAX. MOŽNÁ hodnota členu třecí síly je 1*m*g, takže naplno zabržděný vozík vyžaduje max. o čtvrtinu vyšší sílu katapultu ke stejnému zrychlení. Vzhledem ke komplikacím spojeným s gumováním, seřízením souměrnosti brzdného účinku, opotřebení apod., mi přijde jednodušší přihodit nějaké to závaží navíc, anebo raději lépe překládat (hmotnost letounu je AŽ 36t, ale vozík slouží pro simulaci lehčích letounů, kdy je nutné katapult držet na uzdě, což u parního nejde)

0/0
13.6.2015 22:39

M85a28r87t98i26n 53N91e52r37m29u86t 9677817698719

Ten vozík má podle videa objem max. 20m3, tj. max. cca 15tun, aby ještě rozumně vyplaval. Ale vzledem k tomu, že elektrický katapult mají na testování pro různé lehké bezpilotní ultralighty, asi jim to stačí, proto ho hlavně sestrojili

0/0
13.6.2015 16:02





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.