Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Konec páry. Letadlová loď zkouší nový, „elektrický“ katapult

Na právě dokončované letadlové lodi Gerald R. Ford mají posádka i zaměstnanci loděnice novou zábavu: vystřelování těžkého vozíku do řeky novým typem katapultu. Elektromagnetický katapult na palubách nových letadlových lodí nahradí tradiční parní.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J37i37r68i 69R48o68u43b89a88l 1978318436925

Částečně za ty "nedokonalosti" v článku může otrocký překlad, částečně jsou nepřesnosti i v amerických originálech a za část problémů obecně mohou často velmi zjednodušené popisy principů lineárních motorů. Ty popisy principů většinou vychází z analogie s rotačním synchronním motorem, kdy se v rámci této analogie "rozřízne a narovná" někdy stator, jindy zase rotor. A právě to "někdy stator" jindy zase "rotor" je pro většinu laiků už matoucí.

EMALS využívá princip "rozříznutého statoru", tedy cívky vytvářejícíono "valivé" (v originále je "rolling", ale správněji by mělo být spíše označeno jako "postupné") pole jsou pevně umístěny pod vzletovou dráhou a v drážce se pohybuje unášecí prvek, což je velmi výkoný permanentní magnet, či spíše magnety - je jich řada za sebou, viz https://en.wikipedia.org/wiki/Gerald_R._Ford-class_aircraft_carrier#/media/File:EMALS.JPG. To je také možná to, co většinu lidí mate, protože velmi často jsou lineární pohony konstruovány opačně (magety jsou na pevné dráze) a posuvné pole se vytváří v unášeném prvku.

A ještě k onomu "Motor tvoří řada pevných hlinkových desek". Nemyslím si, že by tam ty hlinikové desky byly kvůli tomu, aby "tvořily motor". Hliník je použit z titulu své parametičnosti, tedy aby magnetické pole cívek motoru nijak neovlivňoval. Zde je to myslím hezky vidět http://defensetech.org/wp-content/uploads/2014/05/EMALS-490x367.jpg

+6/0
13.6.2015 9:50

B88o19h24u33m93i25l 47M45á27c80a 5661872526673

Podle představ autora článku EMALS určitě nefunguje.

Stručný popis je např. v:

https://en.wikipedia.org/wiki/Gerald_R._Ford-class_aircraft_carrier 

https://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnetic_Aircraft_Launch_System

+1/0
13.6.2015 1:34

J14i94ř62í 86K47o72c79u56r21e52k 6645114455178

Tady, bez reklam: https://www.youtube.com/watch?v=r3FnbNByFmY

Vozík má na sobě nápsánu hmotnost 7900 liber, tj, asi 3,2 tuny.

Nespletl se tady někdo o řád?

+3/0
13.6.2015 0:23

D56a23n56i58e35l 87S73u52c40h12o10n 9476548744896

Alebo vozik vezie necele 2 metre kubicke volframu a system nafukovania nejakeho balona...

0/0
12.6.2015 23:57

J63i87ř22í 37D25o77l88e52ž90e74l 3299465406827

Z toho jim budou ve stíhačkách blikat všechny kontrolky.

0/0
12.6.2015 22:25

O36n58d51ř84e45j 45Č78a35p91k97a 6871791903664

Lineární motor mají i některé horské dráhy a nemají s tím problém ani kamery a mobily - takže toho, že by to něco udělalo se stíhačkou stíněnou proti EMP, bych se vážně nebál...

+6/0
13.6.2015 0:19

E47l18i57š29k88a 81K90u15č34e27r19o57v15á 7389202233553

taky bych se bála, že to ovlivní navigaci.

0/−1
13.6.2015 8:48

E61l81i53š51k31a 18K79u17č65e41r44o98v39á 7459192523713

palubní systémy, pardon, navigace je jen střípek

0/0
13.6.2015 8:51

J43a43n 68S90a35l26o37m73o75n 4969420231365

Magnetické pole lze docela dobře odstínit a bude omezeno v podstatě jen na prostor toho "motoru". Takových věcí bych se rozhodně nebál.

0/0
13.6.2015 10:29
Foto

P98a28v35e66l 53P79o60d30e37š64v85a 5859547229

A dvě století páry tímto definitivně skončí.

+4/0
12.6.2015 20:52

P98e78t17r 89M44o80t17y94č95k85a 5563434567869

Ale kdepak. V EU, kde je možné zkonstruovat ponorku, která už se nevynoří, protože konstruktéři neznali archimédův zákon a kde se nesmyslně staví letadlové lodi, poháněné naftou, protože jaderná energie je fuj, i ta pára ještě pár desítek let přetrvá...

Ostatně, ono bude stačit na to nalepit "BIO", "EKO" a nějakou tu nálepku bruselského tzv. "grantu" (reálně by tam mělo být: "Zde Brusel promrhal to, co vám uloupil") a v politicky korektní Evropě to bude naprosto v pohodě...

+6/−3
12.6.2015 23:27

J97a50n 57V58á79c10l55a58v53í26k 3452396441809

Pro menší evropské letadlové lodě je nafta úplně v pohodě, konečně námořnictva Ruska a Číny se určitě jádra neštítí a přesto jejich letadlové lodě jedou na naftu. Ostatně to samé i Američané u vrtulníkových výsadkových lodí, které jsou výtlakem srovnatelné s některými letadlovými loděmi.

+3/0
13.6.2015 0:05

K97a61t61e95ř39i40n79a 39V29ý20b43o72r78n49á 6470349219

Je to totiž v neposlední řadě o dost levnější.

+1/0
13.6.2015 12:35

J94a36k43u84b 96Š29r14á86m92e60k 4138493762191

To byli Španělé v Navantii. ;-D

0/0
15.6.2015 14:22

L14i61b96o60r 33F16i16l95á31k 3750135243233

Pára pojede ještě hodně dlouho, pohon generátorů jaderných a tepelných elektráren těžko něco nahradí.;-)

+15/0
12.6.2015 23:30

J73a82n 80S50a70l59o65m41o89n 4679710921985

Jj, dokud nebudeme umět s dostatečným výkonem přeměňovat záření přímo na energii, tak se bez páry neobejdeme :-).

+1/0
13.6.2015 10:31

V63l44a16s33t73i43m97i43l 40H57n64í74k 6646532691337

Pcha chá, valivé magnetické pole. Hledal jsem, jak to ve skutečnosti zaznělo, ale všechny texty citují ohledně "rolling magnetic field" jakéhosi managera programu. Tak to dopadne, když manager něco plácne, US žurnalisti to otrocky ocitují neb nevědí co se tím myslí, a pak to ještě někdo invenčně přeloží do češtiny...

+1/0
12.6.2015 19:05

M76i77l52a16n 61V41i92k 1937955683433

"Motor tvoří řada pevných hlinkových desek tvořící "valivé" magnetické pole. Mezi deskami se pohybuje hlinkový plát se startovací kotvou."

Z jaké HLINKY to je?? Z vypálené, aby se ve vodě nerozmočila...??.

+7/−1
12.6.2015 16:48

P52e45t69r 62M63o30t74y50č41k40a 5763154797469

My máme Cimrmana, Slováci Hlinku. Redaktor omylem napsal malé písmeno...

0/0
12.6.2015 23:36

M45a31r75t28i18n 77B65o68h72u56s24l36a32v 8454101239407

Škoda, že ten spektakulární let i dopad do vody není zde v nějakém videu ověšené reklamou. :(

+1/0
12.6.2015 16:05

V81í42t 13K30o37v59á21ř29í53k 5871357611544

Samotný vozík bude asi nějaký technologický zázrak. Jeho váha dosahující až 36 tun jej nedonutí klesnout na dno, ale pod dopadu se hezky vynořit na hladinu. Už tenhle technickofyzikální zázrak by stál za samostatný článek. :) Nebo by jen stačilo doplnit, čím je vozík naplněn a cose z něj kdy vysype, aby zbylé dutiny byly sto vozík dostat na hladinu... nebo se na němnafouknou plováky? Fakt mě to zaujalo... asi i víc, než ty katapulty. :)

+12/−2
12.6.2015 14:40

M21a18r78t58i46n 15P69i57t95u55c12h69a 8132668423355

Ale vůbec ne. Vozík simuluje zátěž při startu, na to stačí obyčejná třecí brzda. Na hmostnosti vozíku v podstatě nezáleží.

+15/0
12.6.2015 14:57

V69l63a31s86t52i51m53i34l 35H37n51í26k 6806132171187

Podrobnosti se mi nechce počítat, ale napadá mě, že pro simulaci reálného startu je to nanic, zvlášť když to testují a ladí. Kdyby třeba katapult v reálu přestal zrychlovat a držel jen konstantní rychlost, bude překonávat jen odpor vzduchu a třeni podvozkových kol letadla. Přibržděný vozík bude klást pořád velký odpor, takže se bude chovat velmi odlišně.

0/0
14.6.2015 3:37

J72a27k54u53b 33Š65a13f74a52n76d60a 7545597771821

1. Může se mu nafouknout nějaký balón který ho vynese na hladinu

2. Nemusí vyplavat celý vozík, stačí když vyplave lano za které ho vyzvednou

0/0
12.6.2015 16:59

J35i84r91i 11R70u53s57n46o12k 4445612147913

Co asi drzi nad vodou napriklad takove letadlove lode s vytlakem kolem 100 tis tun.

0/−2
12.6.2015 20:35

J80a14n 53N30o12v34á19k 9575178634525

Její objem - který vozík nemá.

+7/0
12.6.2015 22:26

M44a77r39t85i81n 97P94i86t32u91c89h22a 8872318133635

Jenže vozík jen klade odpor, který odpovídá zrychlení letadla o hmotnosti X z nuly na rychlost Y. Ten se dá simulovat brzdami.

A vozík samotný nemusí vážit víc, než aby kola při brzdění neprokluzovala.

+1/−1
12.6.2015 23:07

P51e25t29r 44M74o57t49y31č18k97a 5303674777799

Jasně. Kolik asi tak musí vážit vozík, aby simuloval oněch pár desítek tun jen pomocí brzděných kol?

Zkuste se přece jen ještě trošku zamyslet... ;-)

+5/0
12.6.2015 23:41

J86i47ř61í 98K21o58c64u36r43e48k 6915464835578

Raději bych na to šel přes fyziku. Součinitel tření mezi penu a palubou může být až 1, buzu uvažovat 0,8.

Nebržděný: F = m×a

Bržděný: F = m×a + 0,8 × m×g

Pro konstatní a, což je zrychlení. g je 9,81 m/s^-2

Závěr: Pomocí brždění je možné simulovat zhruba až 8x těžší vozidlo než je hmotnost bržděného vozíku. A možná těch vozíků mají víc druhů, ale na vidu nejsou všechny.

0/0
13.6.2015 0:12

M16a55r14t97i92n 36N87e89r39m82u64t 9957267408739

vzhledem k tomu, že zrychlení katapultu je až 3g, tak třením přidáte tak čtvrtinu simulované hmotnosti

0/0
13.6.2015 15:59

M32a42r68t53i83n 98P52i37t40u24c57h58a 8522318923555

Zrychlení je jen výsledkem rozdílu síly katapultu a brzdné síly nákladu.

0/0
13.6.2015 19:44

M84a28r65t66i21n 81N89e92r54m47u28t 9937777988679

No a dál? POŽADOVANÉ zrychlení katapultu je až 3g. Tj. člen m*a = 3*m*g, zatímco MAX. MOŽNÁ hodnota členu třecí síly je 1*m*g, takže naplno zabržděný vozík vyžaduje max. o čtvrtinu vyšší sílu katapultu ke stejnému zrychlení. Vzhledem ke komplikacím spojeným s gumováním, seřízením souměrnosti brzdného účinku, opotřebení apod., mi přijde jednodušší přihodit nějaké to závaží navíc, anebo raději lépe překládat (hmotnost letounu je AŽ 36t, ale vozík slouží pro simulaci lehčích letounů, kdy je nutné katapult držet na uzdě, což u parního nejde)

0/0
13.6.2015 22:39

M30a33r21t85i88n 49N25e89r11m30u36t 9477417818539

Ten vozík má podle videa objem max. 20m3, tj. max. cca 15tun, aby ještě rozumně vyplaval. Ale vzledem k tomu, že elektrický katapult mají na testování pro různé lehké bezpilotní ultralighty, asi jim to stačí, proto ho hlavně sestrojili

0/0
13.6.2015 16:02







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.