Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Revoluční dopravní letoun Caravelle. Počítaly s ním i ČSA

Malý, ale šikovný, takový byl francouzský proudový dopravní letoun, od jehož prvního vzletu uplynulo 60 let. Modernizovaná verze měla později dokonce létat u ČSA, tyto plány však zhatil srpen 1968.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P98a76v82e51l 29V65e31v27e90r20k90a 2165544558233

Jenom pro doplnění, koncem 60tých let vyšel v časopise Letectví a kosmonautika článek, ve kterém se uvažovalo o možném nástupci "tůček" kromě Caravelle ještě o britské BAC 1-11 a americké DC-9. Vše vyřešil rok 68.

0/0
21.6.2015 11:13

R18a12d38e41k 50F28o27l43p25r25e28c23h85t

Ano, těch nabízených typů bylo více a právě Caravelle Super B z nich vycházel nejvýhodněji, viz. okaz na planes.cz na konci článku.

0/0
21.6.2015 19:04

P22e13t95r 82N49ě19m46e51č88e34k 1222194782483

Škoda, že v článku není, jak a proč firma skončila. Jinak moc pěkný článek.

0/0
18.6.2015 10:29


J68a20n 92S97e34m25i35k 4554147542309

nejsem si jisty na 100%, ale myslim ze se to vsechno postupne pretransformovalo v subjekty ktere vplynuly do dnesniho Airbusu

+5/0
18.6.2015 12:26

J57i48ř67í 36K64o34c85u50r15e97k 6775334775128

To by byl dobrý námět na další článek. Firmy se spojily a vznikla Sud Aviation, která se neśpěšně snažila vyvinout supersonika s názvem SuperCaravelle. Až ve spolubráci s British Aircraft Company vyvinula Concorde.

Mezitím ale došlo k další fúzi a vznikla Aérospatiale. Po další fúzi vznikla EADS (European Aeronautic Defence and Space) která je dnes součástí Airbus Group. Ale je to mnohem složitější, v tom propletenci se objevují výrobci vrtulníků, komunikačních satelitů, raket ...

0/0
18.6.2015 15:46

R58a71d72e97k 65F85o52l26p15r17e63c75h56t

Ve zkratce to v článku je (v šedých boxech), ale nechtěl jsem se pouštět do větších akcí, protože mi to v tomto článku přišlo zbytečný. I zmínka o supersoniku tam je, ale jen z důvodu, že jeho jméno pak bylo využito pro dvě verze Caravelle.

+1/0
18.6.2015 16:13

J17i29r87i 86C87e70e 5365451642258

Možná stálo za samostatný článek. Ono je vůbec zajímavé, jak Francouzi ve 30. letech kompletně zestátnili letecký průmysl a původně konkurenční firmy postupně sloučili do jednoho holdingu.

0/0
18.6.2015 16:56

J93a50r65o84s54l53a62v 28F14r93a30n11t46i32š96e41k 80B32r90ü61m25m20e58r 1271316733580

ANo, zajímavé by to bylo. Hlavně o tom, jak kvůli tomu zestátnění prohráli z velké části válku v roce 1940.

0/0
19.6.2015 9:48

J90i57ř44í 90J24i87r44o36u42d50e90k 8116599304614

R^ Caravelle byla skvělá pro kratší a střední tratě, vč. ekonomiky provozu.

VC 10 byl v Praze kvůli jednání o jeho pořízení pro ČSA předváděn jak na zemi, tak i ve vzduchu a letu se zůčastnili zástupci MD i ČSA. Britové pro ně uvedli i dokumnt. film o vývoji i výrobě tohoto letounu. Některé technologic. postupy i konstrukce byly v té době naprosto unikátní.

+2/0
18.6.2015 8:35

J19a22n 38H12a35v67r84d50a 3476394132826

Milovníci tepelně upravených plžů ... (budou to asi frantíci)

Autor se asi najedl vtipné kaše.

Článek je ale zajímavý.

+5/0
18.6.2015 0:58

R91e12n87é 50C74v95r36k40a53l 9556139716656

Tak zrovna tuhle glosu považuji za hezké odlehčení informačně bohatého článku :-).

+3/0
18.6.2015 13:44

J55a17n 19H95a53v88r49d69a 3236604382646

Ale to já bezesporu taky.:-P

0/0
18.6.2015 17:15

V22i61l30é87m 31P76ř15í73h49o15d33a 2594589883237

Pochopte, že nešlo použít běžně známé označení frantíků "žabožrouti".:-)

+4/0
18.6.2015 15:27





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.