Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Revoluční dopravní letoun Caravelle. Počítaly s ním i ČSA

Malý, ale šikovný, takový byl francouzský proudový dopravní letoun, od jehož prvního vzletu uplynulo 60 let. Modernizovaná verze měla později dokonce létat u ČSA, tyto plány však zhatil srpen 1968.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P72a24v62e52l 72V79e98v30e40r24k26a 2845124958433

Jenom pro doplnění, koncem 60tých let vyšel v časopise Letectví a kosmonautika článek, ve kterém se uvažovalo o možném nástupci "tůček" kromě Caravelle ještě o britské BAC 1-11 a americké DC-9. Vše vyřešil rok 68.

0/0
21.6.2015 11:13

R33a90d60e23k 17F68o21l56p59r83e18c97h41t

Ano, těch nabízených typů bylo více a právě Caravelle Super B z nich vycházel nejvýhodněji, viz. okaz na planes.cz na konci článku.

0/0
21.6.2015 19:04

P64e51t68r 72N32ě41m65e51č66e17k 1642804382643

Škoda, že v článku není, jak a proč firma skončila. Jinak moc pěkný článek.

0/0
18.6.2015 10:29

J30a84n 27S41e98m77i38k 4564887392179

nejsem si jisty na 100%, ale myslim ze se to vsechno postupne pretransformovalo v subjekty ktere vplynuly do dnesniho Airbusu

+5/0
18.6.2015 12:26

J64i79ř87í 15K64o20c18u37r39e57k 6175814595428

To by byl dobrý námět na další článek. Firmy se spojily a vznikla Sud Aviation, která se neśpěšně snažila vyvinout supersonika s názvem SuperCaravelle. Až ve spolubráci s British Aircraft Company vyvinula Concorde.

Mezitím ale došlo k další fúzi a vznikla Aérospatiale. Po další fúzi vznikla EADS (European Aeronautic Defence and Space) která je dnes součástí Airbus Group. Ale je to mnohem složitější, v tom propletenci se objevují výrobci vrtulníků, komunikačních satelitů, raket ...

0/0
18.6.2015 15:46

R44a88d78e52k 62F95o92l32p51r79e57c80h55t

Ve zkratce to v článku je (v šedých boxech), ale nechtěl jsem se pouštět do větších akcí, protože mi to v tomto článku přišlo zbytečný. I zmínka o supersoniku tam je, ale jen z důvodu, že jeho jméno pak bylo využito pro dvě verze Caravelle.

+1/0
18.6.2015 16:13

J61i19r11i 56C86e87e 5835271752548

Možná stálo za samostatný článek. Ono je vůbec zajímavé, jak Francouzi ve 30. letech kompletně zestátnili letecký průmysl a původně konkurenční firmy postupně sloučili do jednoho holdingu.

0/0
18.6.2015 16:56

J43a39r76o16s73l55a15v 86F50r37a62n55t25i41š62e65k 87B37r17ü98m42m52e55r 1181606493510

ANo, zajímavé by to bylo. Hlavně o tom, jak kvůli tomu zestátnění prohráli z velké části válku v roce 1940.

0/0
19.6.2015 9:48

J72i88ř16í 14J98i14r22o71u78d16e90k 8166819234264

R^ Caravelle byla skvělá pro kratší a střední tratě, vč. ekonomiky provozu.

VC 10 byl v Praze kvůli jednání o jeho pořízení pro ČSA předváděn jak na zemi, tak i ve vzduchu a letu se zůčastnili zástupci MD i ČSA. Britové pro ně uvedli i dokumnt. film o vývoji i výrobě tohoto letounu. Některé technologic. postupy i konstrukce byly v té době naprosto unikátní.

+2/0
18.6.2015 8:35

J11a64n 23H98a52v22r29d78a 3876514732306

Milovníci tepelně upravených plžů ... (budou to asi frantíci)

Autor se asi najedl vtipné kaše.

Článek je ale zajímavý.

+5/0
18.6.2015 0:58

R46e81n88é 35C43v83r49k10a86l 9456259906766

Tak zrovna tuhle glosu považuji za hezké odlehčení informačně bohatého článku :-).

+3/0
18.6.2015 13:44

J19a50n 55H82a74v20r16d44a 3286534132946

Ale to já bezesporu taky.:-P

0/0
18.6.2015 17:15

V41i70l62é31m 24P84ř67í27h24o85d37a 2944659893297

Pochopte, že nešlo použít běžně známé označení frantíků "žabožrouti".:-)

+4/0
18.6.2015 15:27







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.