Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Revoluční dopravní letoun Caravelle. Počítaly s ním i ČSA

Malý, ale šikovný, takový byl francouzský proudový dopravní letoun, od jehož prvního vzletu uplynulo 60 let. Modernizovaná verze měla později dokonce létat u ČSA, tyto plány však zhatil srpen 1968.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P54a72v28e66l 50V78e50v20e71r38k25a 2555794908673

Jenom pro doplnění, koncem 60tých let vyšel v časopise Letectví a kosmonautika článek, ve kterém se uvažovalo o možném nástupci "tůček" kromě Caravelle ještě o britské BAC 1-11 a americké DC-9. Vše vyřešil rok 68.

0/0
21.6.2015 11:13

R88a75d67e28k 93F49o51l30p40r27e45c86h35t

Ano, těch nabízených typů bylo více a právě Caravelle Super B z nich vycházel nejvýhodněji, viz. okaz na planes.cz na konci článku.

0/0
21.6.2015 19:04

P43e94t46r 71N35ě94m68e53č75e44k 1262624722333

Škoda, že v článku není, jak a proč firma skončila. Jinak moc pěkný článek.

0/0
18.6.2015 10:29

J47a75n 46S34e20m28i90k 4844757902629

nejsem si jisty na 100%, ale myslim ze se to vsechno postupne pretransformovalo v subjekty ktere vplynuly do dnesniho Airbusu

+5/0
18.6.2015 12:26

J28i91ř13í 52K86o49c14u91r25e76k 6755904525298

To by byl dobrý námět na další článek. Firmy se spojily a vznikla Sud Aviation, která se neśpěšně snažila vyvinout supersonika s názvem SuperCaravelle. Až ve spolubráci s British Aircraft Company vyvinula Concorde.

Mezitím ale došlo k další fúzi a vznikla Aérospatiale. Po další fúzi vznikla EADS (European Aeronautic Defence and Space) která je dnes součástí Airbus Group. Ale je to mnohem složitější, v tom propletenci se objevují výrobci vrtulníků, komunikačních satelitů, raket ...

0/0
18.6.2015 15:46

R84a32d24e23k 40F51o65l31p25r14e53c92h91t

Ve zkratce to v článku je (v šedých boxech), ale nechtěl jsem se pouštět do větších akcí, protože mi to v tomto článku přišlo zbytečný. I zmínka o supersoniku tam je, ale jen z důvodu, že jeho jméno pak bylo využito pro dvě verze Caravelle.

+1/0
18.6.2015 16:13

J35i67r44i 57C29e55e 5195171122658

Možná stálo za samostatný článek. Ono je vůbec zajímavé, jak Francouzi ve 30. letech kompletně zestátnili letecký průmysl a původně konkurenční firmy postupně sloučili do jednoho holdingu.

0/0
18.6.2015 16:56

J11a87r94o21s69l57a56v 71F83r92a14n34t95i76š71e44k 48B96r96ü76m98m97e93r 1561786333790

ANo, zajímavé by to bylo. Hlavně o tom, jak kvůli tomu zestátnění prohráli z velké části válku v roce 1940.

0/0
19.6.2015 9:48

J28i55ř45í 43J22i81r65o23u35d45e39k 8946729674414

R^ Caravelle byla skvělá pro kratší a střední tratě, vč. ekonomiky provozu.

VC 10 byl v Praze kvůli jednání o jeho pořízení pro ČSA předváděn jak na zemi, tak i ve vzduchu a letu se zůčastnili zástupci MD i ČSA. Britové pro ně uvedli i dokumnt. film o vývoji i výrobě tohoto letounu. Některé technologic. postupy i konstrukce byly v té době naprosto unikátní.

+2/0
18.6.2015 8:35

J69a98n 86H10a71v66r85d83a 3166224192356

Milovníci tepelně upravených plžů ... (budou to asi frantíci)

Autor se asi najedl vtipné kaše.

Článek je ale zajímavý.

+5/0
18.6.2015 0:58

R66e12n93é 47C41v46r76k38a25l 9486599916526

Tak zrovna tuhle glosu považuji za hezké odlehčení informačně bohatého článku :-).

+3/0
18.6.2015 13:44

J39a63n 46H98a19v11r34d18a 3666384932696

Ale to já bezesporu taky.:-P

0/0
18.6.2015 17:15

V78i61l22é42m 70P39ř30í13h55o98d20a 2414969973587

Pochopte, že nešlo použít běžně známé označení frantíků "žabožrouti".:-)

+4/0
18.6.2015 15:27







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.