Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Osahali jsme si A350, úsporný „tichoplán“ od Airbusu

Airbus A350 byl jedním z lákadel nedávno skončeného pařížského aerosalonu. Po světě jich zatím létá jen několik. Redakce Technetu se do jednoho z těchto letadel podívala.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P30e53t36r 23K18o45r10b73é18l54y92i 3317158484649

Já jsem jen obyčejný konzument letecké dopravy z donucení. Můj zadek se zatím vždycky cítil pohodlněji v Boeingu než Airbusu. Asi v něm jsou větší možnosti nacpat 1kg cestujícího na 1cm^3 - tedy v Airbusu.

0/0
2.7.2015 14:09

R17a14d46e20k 43V62a31l59k50o36v88i73č 7394721177483

B777 má maximální hmotnost 300-350 t, A350XWB pak 250-308 t - není to tedy přímý konkurent, i když do zelí si lezou. Výroba B787 a A350XWB vytížila produkci uhlíkových kompozitů ve firmách po celém světě.

+1/0
29.6.2015 9:02

J87a73k47u43b 78Š61r12á43m98e38k 4238633432441

Je to A350 XWB, ne A350, ne A350X ...

XWB je typ letadla ne motorů RR Trent. Doslova to znamená eXtra Wide Body = rozšířený trup.

+4/0
28.6.2015 14:30
Foto

T43e11r63e73z88a 45Š23í67r34o79v41á79, 88T79e38c83h96n40e18t25.78C66z 2708145306151

Zdravím, máte pravdu s označením letadla, nicméně často se to zkracuje jen na A350. K těm motorům - Rolls Royce na stránkách uvádí XWB jako jeden z typů motorů a stejně tak nám to i bylo prezentováno zástupkyní RR... http://www.rolls-royce.com/customers/civil-aerospace/products/civil-large-engines/trent-xwb.aspx

+1/0
28.6.2015 22:30

J50a71k31u96b 49Š63r34á70m94e18k 4838593442321

Dobrý den, XWB je marketingová značka, pro odlišení od původního typu A350, který se měl vyrábět před 10 lety (což se nestalo, protože se aerolinkám nelíbil málo prostorný přepravní prostor). Chápu, že logicky dochází ke zkracování názvu typu letadla, ale Airbus teď nevyhodí ty desítky milionů EUR, které dal za propagaci názvu "A350 XWB".

RR se drží zavedeného marketingu (kooperují s Airbusem), jejich motory rozhodně nejsou XWB, maximálně jsou optimalizovány k danému typu letadla a dostupným technologiím.

Očekávám, že značka XWB postupně zmizí s tím, že již nepůjde o "novinku", podle mne tak za 3-4 roky.

+1/0
29.6.2015 9:39

O51l56d64ř31i63c21h 89S97t22a92r87ý 2509428455937

Děsím se, co s těma sedačkama udělá takový Travelservice...;-D

+3/0
28.6.2015 10:58

P79a75v91e78l 79R60a62t33h11o38u84s24k66ý 6250269921

Tam budou sedací palandy.

+2/0
28.6.2015 11:15

O97l28d25ř36i38c34h 35S19t50a39r57ý 2929518455857

Možná by nebyl od věci násady od košťat napříč přes kabinu, pohodlí na sezení nic moc, ale zase se dají namonotova pěkně nahusto...;-D

+2/0
28.6.2015 11:48

P40a32v42e20l 92V27e43t27e39š52n38í49k 7945348865647

Říká se, že palanda pro dálkové lety bude takový zlatý grál. Až jí někdo vymyslí.

+2/0
28.6.2015 13:57

O88n70d63ř40e57j 89Č10a18p49k52a 6591681853434

Vymyslel, ale mají je akorát piloti a letušky ;-)

+1/0
28.6.2015 16:24

J28a15n 71S84a55l74o71m90o39n 4389190561605

Regulátory spánku, to bude svatý grál cestování ;-D. Nastoupíte, zalehnete, usnete a probudíte se až v cílové destinaci ;-D.

+4/0
29.6.2015 7:47

M94a80r43t34i10n 11J85i96r33o65u11s66e34k 7606565635288

Poprosil bych redakci, aby pojem "výkon motoru" změnili na "tah motoru", protože KN není jednotka výkonu, ale síly.

+16/0
28.6.2015 10:31

P55e52t87r 11F43r81ý87d98e53k 7529401879693

Take me to prastilo do oci.

0/0
28.6.2015 12:28

J76i43ř33í 34B98r51a24b91e13c 3157679872752

Není to bohužel poprvé, co redaktor odborného článku udělá hrubou chybu a zamění výkon a sílu.:-(

0/0
28.6.2015 13:28

A27u70g51u73s86t 71F47o85r97m30á85n83e61k 6565189350586

To je proto, že by měl mít vysokoškolské vzdělání. Možná ho má, ale asi z Plzně.

0/0
28.6.2015 15:05

P85e93t93r 28F96r23ý89d17e88k 7159891409823

Stacila by fyzika urovne zakladni skoly...

0/0
28.6.2015 19:59

J14i11ř13í 22P94o13s47p95í43š14i39l 5828825496145

Příďový podvozek se zatahuje do prostoru umístěného právě ve spodní části nosu letadla.

A u jiných strojů trčí ven.

+7/0
28.6.2015 9:39

J36a85k60u17b 12Š96a24f36a14n70d25a 7675387771821

Ne. U jiných letadel se zatahuje do těla trupu a zmenšuje tak zavazadlový prostor.

+5/0
28.6.2015 22:29

J33o51s51e92f 90V12o11s21i51c81k49y 4973787916953

Je az neuveritelne jak v tomto pripade ta zapadoevropska kooperace funguje a co dokaze!  Po tom, co tady v Cesku neustale slychame, jak jsou ti Evropane neschopni a neprakticky, a jak se ten jejich spolek co nevidet rozpadne a jak potom bude vsem dobre. Tak napr. tento posledni projekt A350 vyvinuli v polovicnim case co Americani s tim jejich B787! Skvela organizace!  Vychodni EU (Vysehrad) by se na neco vubec nezmohla!

+11/0
28.6.2015 9:25

D14a70n18i29e90l 31K76r22o56n59e62r 7584194316917

Az na to, ze jak Airbus tak Boeing provazi rada problemu a skandalu od technickych az po dotace. Asi jste prave precetl o Airbusu vas prvni clanek v zivote.

+3/−2
28.6.2015 10:28

J12a35n 53S61a64l40o14m90o52n 4109650761415

Ono každou konstrukci většinou provází řada problémů a mnohdy i skandálů. Jen se to tak nepropírá veřejně jako u letadel :-).

+1/0
29.6.2015 7:48

P26e79t30r 12P79l53a17č65e57k 8163843807965

Průměr kabiny a průměr trupu jsou dve rozdílné hodnoty.

0/0
28.6.2015 9:01

Z96b89y37n59ě97k 20J68a50n25d71a 7663622215741

A proto se do kabiny 350 vejde skoro trup 330, jak píšou v článku, že?

+10/0
28.6.2015 9:13

L11u90k63a21s 34V72o69n36d75r61a64c68e81k 7705933914666

Jiz jsem se v A350 proletel s Qatar Airways, pekny stroj. Naopak nejnovejsi z Boeingu, Dreamliner, se mi moc nelibi

+1/0
28.6.2015 8:20

P12e46t92r 73F51r78ý77d98e74k 7239301909163

Take jsem s nimi letel, asi pred dvema mesici v business. Letadlo super, ale servis QR to kazi. A zabavni system maji naprosto hrozny.

+1/0
28.6.2015 20:02

J60a75n 13S90k52ý96p74a45l90a 7877392942531

Lehký nedostatek v zeměpisu... Finsko nepatří do Skandinávie, FinnAir není skandinávská společnost. Skandinávie = Norsko + Švédsko + Dánsko.

+6/0
28.6.2015 8:17
Foto

T44e85r56e40z89a 51Š49í58r45o70v14á24, 35T86e71c67h37n97e34t44.87C32z 2698255476841

Vidíte, a nás učívali, že do Skandinávie patří i Finsko. Tak jsem zapátrala a zjistila, že je několik možných vymezení; to Vaše je jedno z nich. Dík za rozšíření obzorů. :)

+3/0
28.6.2015 22:21

M46a61r75e59k 95S43a37j79d74a 2635730866508

Pekny stroj! Je hezke, kdyz lide neco umi R^

+7/0
28.6.2015 7:54

S61e62i18d36l 40P25e68t81r 1801371595534

Nějak se nemohu zbavit dojmu, že obsah článku je výcucem z  jednoho již poněkud vousatého článku na Aerowebu cca 2 roky zpátky (viz např. tehdy prezentované počty objednávek A -350 EWB) říznutý s dojmy + videem z výletu na letošní Le B. a doplněný o ofi PR materiály poskytnuté Airbusem patrně na stánku tamtéž  ... :-/

+8/0
28.6.2015 1:31

R36i63c44h56a10r57d 76T64r36e77f61i17l 4831185949860

Tak jsem rád, že se mi to potvrdilo protože jsem lehce měl ten samý dojem, že jsem cosi podobného před časem již četl.:-)

+1/0
28.6.2015 8:50

P94a71v12e84l 55V69e73t90e61š67n34í67k 7475368695957

Nezdá se mi.

Řekl bych, že to paní Šírová napsala to, co se dozvěděla na exkurzi v továrně výrobce. To je podle mě ideální zdroj informací.

Takže já jsem rád za tento článek.

+2/0
28.6.2015 14:09
Foto

T48e81r43e35z52a 70Š79í75r77o25v48á75, 17T48e61c49h63n10e57t23.89C33z 2838395246621

Zdravím, 

přesně tak, pan Vetešník má pravdu. Článek na Aerowebu jsem ani neviděla, asi jsme to holt pojali podobně. Čerpáno je z dojmů a z informací od Airbusu poskytnutých v továrně v Toulouse a dodatečně i z jejich webu (například ty počty objednávek mě taky překvapily, nicméně jim pořád visí na stejném čísle... http://www.a350xwb.com/od/ ).

+1/0
28.6.2015 22:27

T23o73m14á15š 84K60n98a46i68f18l 6113560357540

priznam se, ze myslenkovy pochod autora pri tvorbe náseldujícího výroku

Do kabiny o šířce 5,6 metru (což znamená, že by se do ní téměř vešel trup staršího A330, který má průměr o pouhý palec větší)

tak uplne nechapu :)

+7/−1
28.6.2015 1:09

P18e11t37r 41M79o50t16y31č53k70a 5543724317649

Buďte rád, že to nepřepočítali na fotbalové stadiony, jak je tu zvykem...

+12/0
28.6.2015 1:38

O21l87d81ř96i66c44h 69S33t49a33r17ý 2469488745677

;-D;-D;-DR^

+1/0
28.6.2015 10:49

M21a42r41t56i85n 68V26e11j28m28o36l79a 1253171693448

Taky jsem nad tím dumal. Ale smysl to dává. "Téměř vešel" - o 2,5 cm.

0/0
28.6.2015 8:53

P60a20v75e38l 32R69a36t87h24o22u75s54k50ý 6720629491

Nejdřív mě to taky zarazilo. Vypadalo to, že je to jako s tím objevem, že uvnitř zeměkoule je ještě jedna, daleko větší. Ale je to jasné, vnitřní prostor nového Airbusu je téměř stejně velký jako vnější rozměry trupu A330.

+4/0
28.6.2015 11:26

J87i13ř27í 89B38l65a61ž30e59k 4769163671430

Proc pulverizace kdyz cesky to je naprasovani??

+2/0
28.6.2015 0:51

P74e43t45r 35M20o40t91y96č11k14a 5713544387389

Protože autorka se "absenci technického vzdělání snaží nahrazovat nadšením, zvědavostí, spoluprací s odborníky a prací s archivními zdroji".

Nicméně, buďme tolerantní, alespoň se snaží. Což se o všech těch standardních "absolventech sociálních studií, obor politologie, evropská studia, bezpečnostní studia", kteří na iDnes píší běžně, říct rozhodně nedá.

+12/0
28.6.2015 1:41

S94e40i60d48l 97P67e58t73r 1571721935104

Neberu Vám míru obdivu ku mladým redaktorkám... ;-D

Avšak číst na Technetu,  že winglety/sharlety "zlepšují vztlak křídla" je dosti značná tortura ...;-(

+6/0
28.6.2015 1:53

M25i84c65h97a40l 71M34i82l52l67e47r 9256542429122

cist na ceskem serveru, ze neco je "značná tortura" je velka "tortura" neboli UTRPENI, pripadne jsou to MUKA pro kazdeho, kdo nesnasi przneni cestiny pitomymi anglicismy

0/−5
28.6.2015 2:14

S10e88i44d67l 25P79e91t67r 1291431915504

Omlouvám se za dotčení Vašeho jazykového jemnocitu,

Jen pro pořádek, slovo tortura není "anglicismus" jak se mylně domníváte ale  jest původu latinského, ve spisovné  češtině pak již výraz zdomácnělý se stanovenými závaznými pravidly skloňování  ...:-)

viz např zde:

http://prirucka.ujc.cas.cz/?slovo=tortura&Hledej=Hledej

+11/0
28.6.2015 2:25

M69i13c13h18a61l 82M52i91l75l51e68r 9126702649922

ziji v anglicky mluvici zemi pres 40 let a anglictina je moji druhou materstinou. Na rozdil od modnich ceskych jazykovych vystrelku se snazim si zachovat cistotu cestiny, nepouzivat anglicla slova kde existuji ceska a nepotvorit cestinu anglicismy. Nemluvim o pripadech, kde ceske slovo neexistuje.

Kdyby se kazdy Cech snazil trochu vic, cestina by zustala cistym jazykem.

Malokdo dnes ovlada latinu, zato ale mnoho lidi prijde do kontaktu s anglictinou a anglicismy. Proto take  slovo tortura se bere jako odvozenina z anglickeho torture, nikoliv jako latinske slovo.

!!A vubec - proc vubec pouzivat latinu?, kdyz cestina ma sva slova: muka, utrpeni, muceni, tryzen.... lze upresnit podle situace.

+1/−7
28.6.2015 3:29

M69a79r59e68k 80S77a33j66d33a 2875690906908

Jasny... i ta latina je vlastne odvozena z anglickeho Latin! ;-DRv

+6/0
28.6.2015 7:54

M62i11c22h15a64l 29M65i79l80l12e54r 9556742829432

premyslim, jestl jsi chapanim natvrdly, nebo ze sebe rad schvalne delas....dukata.

Znovu konstatuji: proc vubec pouzivat latinu...nebo anglictinu... kdyz cestina ma sva slova: muka, utrpeni, muceni, tryzen, ktera lze navic dale upresnit podle situace.

 NJN, to by ale jeden nesmel byt liny.:-P

0/−3
28.6.2015 8:27

M28a20r20t11i90n 91V31e76j37m79o89l37a 1633471823528

Většina "českých" slov má někde původ a z latiny je jich opravdu velká část. Používaní bohatého jazyka bych spíše chválil. Navíc zde v případě práškování byl význam slova a technologie vzápětí vysvětlena.

Naproti tomu Winglety / Sharklety na koncích křídel pomáhají řešit relativně složitý aerodynamický problém na pomezí vztlaku, indukovaného odporu, přelévání podtlaku a přetlaku nad a pod křídlem, že by si zasloužili samostatný článek a proto zjednodušení na "vztlak" je vcelku akceptovatelné.

+7/0
28.6.2015 9:06
Foto

P81e12t49r 47D30v76o85ř67á52k 4539819681878

Vyraz "tortura" se v českém jazyce užívá od raného středověku (toto české slovo je odvozeno z latinského "tortio"), tak snad má právo domestifikace/zdomácnění (škrtněte, co se vám nehodí). To bychom mohli mít námitky třeba proti slovům, jako je "husa" (ang. "goose"), apod.

+7/0
28.6.2015 8:51

J66i46ř14í 50K53o76c95u33r31e17k 6485804985728

Asi bychom měli vymyslet české slovo pro lokomotivu a nepoužívat tento anglicismus. Podobně bychom neměli používat slovo garáž - opět anglicismus, stejně jako kamion. Sice ani jedno z těch slov není anglického původu, ale ...

Hlemýždí konpresor/dopravník také zní více česky než šnekový. A vymyslet české slovo pro víno. On je to totiž pekelně starý latinismus.

+2/0
28.6.2015 21:11

M45i60c54h85a41l 37H28o76r75á21k 7349804909104

Hláška s Winglety mě také pobavila :)

+2/0
28.6.2015 2:28

J54i65ř58í 93N34o70v54á27k 3153189658916

Začíná to připomínat kvalifikační předpoklady redaktorek v televizích. Tam je taky jediným kriteriem množství silikonu na hrudi, případně světlost peroxidových výstřelků na krytu krku.

+2/−1
28.6.2015 7:18







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.