Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

OBRAZEM: Nejlepší letadla II. světové války, která se v boji nepotkávala

V blízkosti hory Říp předvádí své umění letadla spojenců, která se běžně nepotkávala v bojích II. světové války. Na letišti v Roudnici nad Labem můžete dnes a zítra vedle sebe vidět sovětský Jak 3, britský Spitfire, nebo mohutný americký Avenger, který startoval z palub letadlových lodí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J86o63s79e21f 12H64á30j70e96k 6228880149582

...pořád mě mrzí, že se neukáže i technika druhý strany... takovej FW 190 a Me 109 by taky byl zajímavej na omrknutí... :-/

0/0
29.6.2015 15:18

J88a20r85o61s29l23a96v 73F68r67a23n59t49i89š93e16k 13B67r45ü82m20m81e82r 1301546743540

Je jich létajících strašně málo.

0/0
1.7.2015 12:26

R22a12d62e51k 67V95a25l11k70o53v28i94č 7654601627733

Spitfiry Mk.V a IX dostali Sověti Lend-leasem, takže se s Jaky setkávaly dost často. Spitfiry zase mohly snadno potkávat Avengery FAA (britského námořního letectva). Jak-3 byl výborný, ale motor vyladěný na hranici možného byl poruchový, a navíc, jak vzpomínají piloti: Jaku stačí málo a hoří jak fakule pokud si vzpomínám, na rozdíl od normálních stíhaček neměl protipožární přepážku, takže pilot často dostal hořící benzín nebo horký olej rovnou do tváře, taky odolnost proti zásahům byla velmi nízká. Jak-3 byl ruské Zero, se všemi jeho výhodami i nevýhodami.

+1/0
29.6.2015 7:16


M36i63c93h53a52l 31P47a16v36l64á17t 9543683244359

On Klimov delal co mohl, ale kvalita produkce sovetskeho petrolejarskeho prumyslu, ani vysledky prace sovetskeho strojirenstvi mu to moc neulehcovaly..

0/0
29.6.2015 15:08

D74a30v20i46d 46Š36a52f48r16á51n44e22k 5667634867633

Jestli byl Jak 3 považován za nejlepší stíhačku WWII, jak je psáno pod obrázkem, o tom bych hodně pochyboval. Nad Evropou zjevně žádný nejlepší stroj neexistoval, protože se žádné straně nepodařilo vybojovat vzdušnou nadvládu vyřazením protivníkova letectva.

+1/0
27.6.2015 19:06

J92i21r79k55a 83H98o91n59c90ů 2634564241128

On rozdíl mezi nejlepším a průměrným nemusí být zase až tak velký.

0/−2
27.6.2015 19:37

J88a70n 42F55r27i53d74r55i24c25h 6475828259863

Tak hlavně jak to posoudit, když třeba němci používaji úplně jinej styl boje než sověti a britové...?

0/0
28.6.2015 5:11

R12a18d19e80k 52L48a10n24č 6428874686

Hezké to bylo... jen škoda, že Gripeny proletěli jen dvakrát a zmizey :(

+4/0
27.6.2015 18:37

Z51d74e37n59ě55k 81T79r37u45t27n79o11v65s48k20ý 7223183786940

Nevím jestli to je jedno a to samé letadlo, ale na replice JAK-3 tu v Trutnově lítá jeden pán... A když jsem toto letadlo viděl a slyšel letět poprvé nad městem... úžasný....  R^  https://www.youtube.com/watch?v=5WF6OqhUyQg

+3/0
27.6.2015 17:59

Z41d71e67n22ě89k 51T81r82u13t74n11o73v38s53k86ý 7743773466950

ne tak ne... tady v článku jde zřejmě o originál--

0/0
27.6.2015 18:03

P67a43v67e54l 78S68e31d17l52a41c41e36k 4918449466559

Dik za odkaz. Chvilkama mi behal mraz po zadech, lita  dost nizko. A najdou se tam i dajsi videa. Ten chlap ma koule! R^R^R^ a krásný stroj.

+1/0
27.6.2015 18:25

Z95d83e62n46ě18k 72T98r75u62t44n53o51v56s78k73ý 7423753226200

to se musí vidět na vlastní oči.... on i ten let je takový jiný, než u této kategorie letadel..kam ta replika patří....

0/0
29.6.2015 22:02

M61a73r27t88i52n 68P44l39a51t71i48l 9181393911968

Jak z Trutnova je replika originálu zmenšená na 82%. Má motor z auta.

0/0
28.6.2015 19:42

Z89d90e24n98ě86k 94T43r91u91t44n25o78v59s72k67ý 7983603796340

jj, vím... mě polepletlo, že s tou replikou "vymetá" různé akce.

0/0
29.6.2015 22:00

J83i81ř78í 93K20o77c72u43r57e14k 6245354235598

Tak ten výrobní štítek hvězdicového devítiválce mě dostal. Vždyť ani není třeba manuál. :D

0/0
27.6.2015 17:21

D58a88v81i27d 75Š34a25f27r81á34n54e37k 5887834657833

Na druhou stranu, co k chcete k motoru víc napsat?

0/0
27.6.2015 19:08

J71a86n 38F14r17i25d20r95i14c30h 6245608859863

Jak 3 nejlepší stíhačka války? To je spíše subjektivní názor ne? :)

+13/−3
27.6.2015 16:35

J77i19r11k29a 10H83o84n81c83ů 2554184661108

Vždycky to bude subjektivní názor, ať už bychom jako nejlepší označili jakýkoliv letoun. Ale proč si myslíte, že by jím nemohl být zrovna Jak 3?

+4/0
27.6.2015 17:18

J53i49ř82í 87B88r76o73ž 5419365952197

Jak-3 byl postaven pro východní bojiště- pro souboje v nízkých výškách proti stíhacím a lehkým bombardovacím letounů. Zde se osvědčil, ale srovnávat jej např. s Mustangem, no to opravdu nevím, to byla zcela jiná kategorie- výkonově, doletem, výzbrojí, odolností. O tom, že tyto letouny  nebyly koncem války již na špičce, svědčí to, že pluk Normandie-Němen je brzy po příletu do vlasti vyměnil za nové, ve Francii vyráběné FW-190F. Roku 1943 byl ale Jak-3 hvězda východní fronty. R^

+10/0
27.6.2015 17:42

J52i43r77k85a 23H54o20n63c40ů 2934564441358

No a to je právě ten problém, porovnáváte letouny různých kategorií a různých určení. no a ten mMustang, i když to byl dobrý letoun, tak to určitě nebyl špičkový stíhač, jako třeba Focke-Wulf Fw 190, nebo Supermarine Spitfire. Každý letoun měl své určení a podle toho byl zkonstruován. Proto je velmi těžké, neli nemožné, říct, který byl vlastně nejlepší.

+3/−2
27.6.2015 17:56

J68a83r81o97s89l13a82v 95F50r25a65n55t31i41š34e82k 22B55r51ü22m91m76e66r 1151976673390

Mustang sdamozřejmě byl špičkový stíhač, obecně je nad Spitfire a FW-190A řazen.

+3/0
28.6.2015 10:57

M45i53c35h15a96l 14P56a29v15l94á74t 9513333234229

Ona ta vymena spis souvisela s moznostmi realne udrzet provoz, zivotnosti letounu apod. O vykony ani tak neslo.

+1/0
29.6.2015 15:10

J11a27n 21F39a90n22t84a 6791286481153

Ja si myslim, ze klicovym prvkem budou zkusenosti a schopnosti pilota.

+5/0
27.6.2015 17:55

J32a42n 91F26r75i10d31r72i47c51h 6255198689503

protože by to zrovna mohli být Spitfire nebo německý Focke-wulfy.

0/0
28.6.2015 5:10

P73a22v29e87l 47V14o28j97á78č74e48k 6922686750260

Budete se divit, ale sami Němci zakazovali svým stíhačům manévrové souboje s Jak 3. Oproti západním strojům se zdá takový nijaký, ale ve skutečnosti to byla vynikající stíhačka, šitá na míru východní frontě. Údajně dokázala vymanévrovat i Spitfire.

+1/−1
27.6.2015 17:33

J59i72ř17í 66B90r81o23ž 5369875282747

Nezakazovali, to je jen sovětské propaganda- pokud zakazovali něco, tak  souboje, když do oblasti přišel některý ze sovětských létajících cirkusů, tj. elitních gardových pluků, vyzbrojených především P-39, či La-5FN/La-7 .  Řadové pluky vyzbrojené právě Jaky, či Laggy si již tak dobře nevedly. Ale tak je to ve všech letectvech.

Jak-3  je ale tvarově výjimečně ladný letoun a pokud něco dobře vypadá, dobře to i létá :-)R^

+7/0
27.6.2015 17:48

P29a59v75e70l 85V18o52j87á27č98e64k 6912796430860

S tou propagandou nevím, nebudu rozporovat. Četl jsem o tom v knize o Normandie-Niemen od francouzského autora. A právě oni dostali, jako elitní jednotka Jak-3. Přezbrojení ve Francii nebylo z důvodů nižší výkonnosti, ale ve prospěch domácí výroby a dostupnosti náhradních dílů.

+2/0
27.6.2015 18:07

J33i63ř26í 77B81r40o54ž 5569865772177

Těch dílů měli celkem dost, on totiž VK-105 a HS-12Ycrs jsou stejné motory. Marně jsem si lámal hlavu, když jsem je vedle sebe viděl , čím se vlastně lišily, kromě barvy. Pak jsem na to přišel -  byl to francouzský výrobní štítek.:-) Licenční výrobek byl naprosto k nerozlišení. Problémem byl především dřevěný drak, stejně jako u našich Lavoček. Jeho životnost byla zoufale malá.

Jinak tento předváděcí kus Jak-3M létá s americkým motorem Allison V-1710- je proto o kus delší. Motor musel být seškrcen, jeho výkon je o dost vyšší, než u původního motoru.

+1/0
27.6.2015 18:38

P52a76v68e60l 85V41o69j72á83č68e32k 6182886400500

Životnost měly 60 letových hodin. Pokud tak dlouho letoun přežil, byl vyměněn. Mrkl jsem se do knížky Bojová letadla druhé světové valky. Autor je Bill Gunston. Taky o něm píše jako o jedné z nejlepších stíhaček a taky píše o tom německém zákazu. Totéž uvádí anglická Wikipedia. Dál to hledat nebudu. Co patří k nej je vždycky celkem subjektivní a jestli Němci zakazovali nebo ne těžko zjistím s jistotou.

+3/0
27.6.2015 18:47

J80i58ř26í 93B80r36o32ž 5149575592207

Bill Gunston, šmarja, to bylo napsané pře 50 léty a vycházel s galského vychloubání! :-)

0/0
27.6.2015 20:33

P20a45v43e74l 12V87o91j77á65č74e28k 6662236330320

Bylo to napsané před 35 roky.    https://www.goodreads.com/book/show/1396028.Illustrated_Directory_of_Fighting_Aircraft_of_World_War_II 

Je to celosvětově uznávaný odborník na letadla a letectví. Dejte aspoň jeden důvěryhodný odkaz,že ten rozkaz je ruská lež.

0/0
27.6.2015 20:43

J16i59ř28í 10B54r37o47ž 5419595942397

Bill je především popularizátor, není to historik v tom pravém slova smyslu. Mnohokrát se mýlí, hlavně co se týče Sovětů, je to dáno tehdejší železnou oponou. Hádat se nebudu, ale stejně mohu po Vás chtít originál německého rozkazu ;-)

0/0
27.6.2015 20:56

P91a95v79e29l 72V20o10j75á31č33e38k 6192656440250

Já jsem o tom rozkazu četl ve dvou různých knížkách a na několika stránkách na netu. Tím je ten rozkaz pro mě věrohodný. Ale pokud mi dáte slušný odkaz, že je to ruská lež, tak to klidně přehodnotím. Už jsem se a tím názorem setkal, ale nikdo nikdy neuvedl nic na jeho podporu. P. S. Tohle neberte jako nějakou přetahovanou kdo má pravdu. Ale na změnu názoru prostě potřebuju něco přečíst nebo vidět.

+1/0
27.6.2015 21:28

V20i73l75é61m 91P13ř70í58h30o71d84a 2564149813717

Což může znamenat jen to, že autoři od sebe opisují. A zvlášť co se týká východní fronty, kdy kvalitnější informace přišly až po otevření (některých) ruských archívů. Zrovna vámi uváděný zákaz jsem četl vícekrát v kontextu, aby se němečtí piloti nepouštěli do soubojů s Jak-3 ve výškách do dvou kilometrů, kde byl opravdu výborný.

0/0
29.6.2015 16:58

P14a83v78e72l 95V94o96j45á12č17e65k 6472126970760

I to je možné. Jak už jsem psal, chtělo by to názor německého pilota, který proti nim létal.

0/0
29.6.2015 17:01

V50i62l65é38m 26P72ř64í97h13o35d31a 2474599563867

Pardon, do 4 km.

0/0
29.6.2015 17:05

D63a94v92i58d 28Š54a40f92r48á29n22e38k 5737534357653

A právě tohle hodnocení francouzského pilota je evidentně zdroj té "informace" a vyjímečnosti stroje. Stojí to na anglické wikipedii, která tuhle mašinu zas tak neglorifikuje.

Tím nechci popřít, že by Rusové neměli vyjímečné stroje (narozdíl ode dneška), ale Jak-3 to dle mého rozhodně nebyl.

+1/−1
27.6.2015 19:13

P67a59v52e31l 32V89o75j64á97č48e84k 6742466730570

Já vycházím jenom z toho, co jsem přečetl nebo viděl jako dokument. Nejlepší by byl názor německých pilotů, kteří proti němu bojovali. Ale to už se asi nedozvíme.

0/0
27.6.2015 19:23

D46a88v24i53d 69Š53a52f79r32á20n68e27k 5187144447903

Názor německé wikipedie https://de.wikipedia.org/wiki/Jakowlew_Jak-3 :

Když byl (Jak-3) nasazen, vykazoval ve srovnání s tehdy stejně nasazeným Me-109 G v ovladatelnosti a stoupavosti do 4000 m shodné nebo lepší vlastnosti, dolet zůstával přesto spíš v rovině přání. Nejvýraznějším byl koncem roku 1944 rozkaz vyhýbat se soubojům pod 5000 m.

0/0
27.6.2015 20:28

P54a76v69e62l 86V17o34j63á72č29e37k 6592796690640

Tak to vypadá, že ten rozkaz opravdu byl. Nízký dolet nevadil. Původní Jak-1se vyvíjel ve dvou směrech. Těžší, vznikl Jak-9 a lehký, vznikl Jak-3. K tomu měli univerzální La-5.

+1/0
27.6.2015 20:34

O55l73d71ř74i48c58h 98S65t22a24r79ý 2309218625727

Jak 3 překonával výkonově všechno měli náckové na východní frontě k mání ať se vám to líbí nebo ne. La-7 lepší nebyl z důvodu horšího draku, ačkoli Kožedub sundal s La-7 jak proudový Me 262 tak dva americké Mustangy, když USAF napadla sovětskou hlídku...:-P

+1/−2
27.6.2015 20:07

D66a60v63i56d 40Š96a76f21r70á39n63e60k 5807494267923

Technická data z české Wikipedie:

Jak-3/Me 109G

Max rychlost: 646/640 km/h

Dostup: 10800/12000 m

Stoupavost: 19/17 m/s

Dolet: 648/850 km

Podle mě spíš srovnatelné.

+1/0
27.6.2015 20:45

P98a61v55e23l 53V46o38j94á42č54e21k 6572476160860

Tam šlo hlavně o to, že Jak byl výrazně obratnější.

+1/−1
27.6.2015 21:30

O23l10d10ř62i75c95h 32S38t66a78r61ý 2119458845977

To jsou ovšem jen teoretické hodnoty u nových strojů a nové stroje si na východě mohli dovolit nasadit je sověti. To co měli němci bylo více či méně olétané a dodávky nových mašin vázly....víme? A jak píše Pavel Vojáček, Jak byl obratnější.:-P

0/0
28.6.2015 11:53

J28i25ř95í 31B79r67o65ž 5499285292327

Přesně tak, první stroj, který byl opravdu výkonově na špici byl La-5FN/ La-7 a to díky silnému motoru, mimochodem licenci  motoru, který poháněl například B-26 Marauder. Výborný motor, perfektní drak, dobrá výzbroj R^

0/−2
27.6.2015 20:37

P67a24v84e85l 29V73o63j51á49č59e80k 6862496950760

Tak jsem se na to schválně v rychlosti podíval a zřejmě jste se spletl. Motor Švecov v La-5  https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0vecov_A%C5%A0-82

A motor Pratt & Whitney R-2800 v B-26  https://cs.wikipedia.org/wiki/Pratt_%26_Whitney_R-2800

+1/0
27.6.2015 21:40

J33i87ř43í 90B45r91o20ž 5449365952617

HS-12Ycrs se taky jmenoval v SSSR Klimov VK-105. Tu licenci koupili Sověti r.1940/41? Motor byl ale neúplný (chyběla velmi složitá automatická regulace- tu jim Ami neprodali) a  do nasaditelného stavu jej uvedli až r.1943 v částečně poloautomatické variantě (údajně měl pilot na starosti 23!!! ovládacích prvků) . I jeho modernizace na La-7 stále ještě vyžadovala ovládání 7 prvků.  Ve výsledku z tohoto motoru vznikl dost odlišný motor, ale to je již jiná historie.

0/−2
28.6.2015 10:56

P25a35v29e57l 59V80o42j53á38č18e52k 6802586870460

V motorech se moc nevyznám, ale podle toho to vypadá, že jde o dva různé motory.

https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0vecov_A%C5%A0-82

https://cs.wikipedia.org/wiki/Klimov_M-105

+2/0
28.6.2015 11:51

J93i44ř47í 46B37r55o34ž 5139445762157

Jistě, jeden je z Jaku a druhý z Lavočky, jeden řadový a druhý hvězdicový. Asi jsem Vás zmátnul  druhou větou, omluva z mé strany, bylo to nešťastně formulované. Měl jsem napsat, že licenci na motor, ze kterého vznikl AŠ-82, Sověti koupili v USA někdy  kolem r.1940/41.

0/0
28.6.2015 13:58

P36a83v39e56l 78V58o88j67á57č37e31k 6912986980530

Nějak jsme se v tom zamotali oba ;-D. S licencí na tento motor máte samozřejmně pravdu.

0/0
28.6.2015 16:58





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.