Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

OBRAZEM: Nejlepší letadla II. světové války, která se v boji nepotkávala

V blízkosti hory Říp předvádí své umění letadla spojenců, která se běžně nepotkávala v bojích II. světové války. Na letišti v Roudnici nad Labem můžete dnes a zítra vedle sebe vidět sovětský Jak 3, britský Spitfire, nebo mohutný americký Avenger, který startoval z palub letadlových lodí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J34o68s12e56f 78H31á25j74e63k 6208730269802

...pořád mě mrzí, že se neukáže i technika druhý strany... takovej FW 190 a Me 109 by taky byl zajímavej na omrknutí... :-/

0/0
29.6.2015 15:18

J58a14r91o81s62l50a15v 65F17r84a10n74t40i70š54e75k 18B97r41ü82m95m36e47r 1851856593600

Je jich létajících strašně málo.

0/0
1.7.2015 12:26

R92a54d83e29k 96V83a77l92k58o62v37i16č 7274641297743

Spitfiry Mk.V a IX dostali Sověti Lend-leasem, takže se s Jaky setkávaly dost často. Spitfiry zase mohly snadno potkávat Avengery FAA (britského námořního letectva). Jak-3 byl výborný, ale motor vyladěný na hranici možného byl poruchový, a navíc, jak vzpomínají piloti: Jaku stačí málo a hoří jak fakule pokud si vzpomínám, na rozdíl od normálních stíhaček neměl protipožární přepážku, takže pilot často dostal hořící benzín nebo horký olej rovnou do tváře, taky odolnost proti zásahům byla velmi nízká. Jak-3 byl ruské Zero, se všemi jeho výhodami i nevýhodami.

+1/0
29.6.2015 7:16

M87i82c34h94a82l 68P43a10v94l31á91t 9903663224729

On Klimov delal co mohl, ale kvalita produkce sovetskeho petrolejarskeho prumyslu, ani vysledky prace sovetskeho strojirenstvi mu to moc neulehcovaly..

0/0
29.6.2015 15:08

D92a18v70i67d 92Š53a39f90r90á52n59e75k 5407484347953

Jestli byl Jak 3 považován za nejlepší stíhačku WWII, jak je psáno pod obrázkem, o tom bych hodně pochyboval. Nad Evropou zjevně žádný nejlepší stroj neexistoval, protože se žádné straně nepodařilo vybojovat vzdušnou nadvládu vyřazením protivníkova letectva.

+1/0
27.6.2015 19:06

J41i12r56k62a 66H32o17n48c78ů 2384974411948

On rozdíl mezi nejlepším a průměrným nemusí být zase až tak velký.

0/−2
27.6.2015 19:37

J79a12n 30F11r36i50d85r10i68c33h 6745778409783

Tak hlavně jak to posoudit, když třeba němci používaji úplně jinej styl boje než sověti a britové...?

0/0
28.6.2015 5:11

R44a62d24e95k 97L89a74n21č 6558914196

Hezké to bylo... jen škoda, že Gripeny proletěli jen dvakrát a zmizey :(

+4/0
27.6.2015 18:37

Z76d12e27n27ě18k 26T22r89u66t93n20o57v29s77k80ý 7113883926330

Nevím jestli to je jedno a to samé letadlo, ale na replice JAK-3 tu v Trutnově lítá jeden pán... A když jsem toto letadlo viděl a slyšel letět poprvé nad městem... úžasný....  R^  https://www.youtube.com/watch?v=5WF6OqhUyQg

+3/0
27.6.2015 17:59

Z27d63e34n37ě37k 45T57r37u71t90n18o78v43s95k35ý 7573193176640

ne tak ne... tady v článku jde zřejmě o originál--

0/0
27.6.2015 18:03

P15a18v78e78l 50S13e33d16l32a86c31e87k 4568929476759

Dik za odkaz. Chvilkama mi behal mraz po zadech, lita  dost nizko. A najdou se tam i dajsi videa. Ten chlap ma koule! R^R^R^ a krásný stroj.

+1/0
27.6.2015 18:25

Z95d85e44n32ě17k 60T95r44u18t64n15o27v33s11k24ý 7563733616560

to se musí vidět na vlastní oči.... on i ten let je takový jiný, než u této kategorie letadel..kam ta replika patří....

0/0
29.6.2015 22:02

M74a89r90t43i28n 57P12l60a11t24i80l 9101243371878

Jak z Trutnova je replika originálu zmenšená na 82%. Má motor z auta.

0/0
28.6.2015 19:42

Z55d77e68n13ě41k 98T85r91u57t62n56o40v67s55k89ý 7443523346850

jj, vím... mě polepletlo, že s tou replikou "vymetá" různé akce.

0/0
29.6.2015 22:00

J86i78ř61í 77K78o27c89u36r93e30k 6615904535698

Tak ten výrobní štítek hvězdicového devítiválce mě dostal. Vždyť ani není třeba manuál. :D

0/0
27.6.2015 17:21

D58a21v32i22d 54Š13a54f23r87á76n61e28k 5437734727553

Na druhou stranu, co k chcete k motoru víc napsat?

0/0
27.6.2015 19:08

J21a96n 82F38r11i63d30r16i56c11h 6405398119223

Jak 3 nejlepší stíhačka války? To je spíše subjektivní názor ne? :)

+13/−3
27.6.2015 16:35

J19i31r53k80a 76H38o66n72c16ů 2944604831418

Vždycky to bude subjektivní názor, ať už bychom jako nejlepší označili jakýkoliv letoun. Ale proč si myslíte, že by jím nemohl být zrovna Jak 3?

+4/0
27.6.2015 17:18

J25i87ř73í 30B77r82o96ž 5499455492247

Jak-3 byl postaven pro východní bojiště- pro souboje v nízkých výškách proti stíhacím a lehkým bombardovacím letounů. Zde se osvědčil, ale srovnávat jej např. s Mustangem, no to opravdu nevím, to byla zcela jiná kategorie- výkonově, doletem, výzbrojí, odolností. O tom, že tyto letouny  nebyly koncem války již na špičce, svědčí to, že pluk Normandie-Němen je brzy po příletu do vlasti vyměnil za nové, ve Francii vyráběné FW-190F. Roku 1943 byl ale Jak-3 hvězda východní fronty. R^

+10/0
27.6.2015 17:42

J44i32r55k59a 36H69o80n50c42ů 2404504301608

No a to je právě ten problém, porovnáváte letouny různých kategorií a různých určení. no a ten mMustang, i když to byl dobrý letoun, tak to určitě nebyl špičkový stíhač, jako třeba Focke-Wulf Fw 190, nebo Supermarine Spitfire. Každý letoun měl své určení a podle toho byl zkonstruován. Proto je velmi těžké, neli nemožné, říct, který byl vlastně nejlepší.

+3/−2
27.6.2015 17:56

J45a70r90o25s15l50a81v 96F70r61a17n95t34i56š59e62k 72B55r45ü25m58m29e91r 1961516843420

Mustang sdamozřejmě byl špičkový stíhač, obecně je nad Spitfire a FW-190A řazen.

+3/0
28.6.2015 10:57

M75i51c33h15a42l 60P51a88v19l79á43t 9923893244199

Ona ta vymena spis souvisela s moznostmi realne udrzet provoz, zivotnosti letounu apod. O vykony ani tak neslo.

+1/0
29.6.2015 15:10

J59a19n 96F40a70n74t14a 6601826821463

Ja si myslim, ze klicovym prvkem budou zkusenosti a schopnosti pilota.

+5/0
27.6.2015 17:55

J62a75n 42F18r69i49d49r91i85c42h 6535718499693

protože by to zrovna mohli být Spitfire nebo německý Focke-wulfy.

0/0
28.6.2015 5:10

P36a78v13e70l 97V24o48j98á74č35e39k 6952786210160

Budete se divit, ale sami Němci zakazovali svým stíhačům manévrové souboje s Jak 3. Oproti západním strojům se zdá takový nijaký, ale ve skutečnosti to byla vynikající stíhačka, šitá na míru východní frontě. Údajně dokázala vymanévrovat i Spitfire.

+1/−1
27.6.2015 17:33

J35i64ř53í 11B91r49o56ž 5589165372167

Nezakazovali, to je jen sovětské propaganda- pokud zakazovali něco, tak  souboje, když do oblasti přišel některý ze sovětských létajících cirkusů, tj. elitních gardových pluků, vyzbrojených především P-39, či La-5FN/La-7 .  Řadové pluky vyzbrojené právě Jaky, či Laggy si již tak dobře nevedly. Ale tak je to ve všech letectvech.

Jak-3  je ale tvarově výjimečně ladný letoun a pokud něco dobře vypadá, dobře to i létá :-)R^

+7/0
27.6.2015 17:48

P47a23v56e98l 35V24o92j78á21č38e28k 6742236960500

S tou propagandou nevím, nebudu rozporovat. Četl jsem o tom v knize o Normandie-Niemen od francouzského autora. A právě oni dostali, jako elitní jednotka Jak-3. Přezbrojení ve Francii nebylo z důvodů nižší výkonnosti, ale ve prospěch domácí výroby a dostupnosti náhradních dílů.

+2/0
27.6.2015 18:07

J70i88ř98í 63B96r10o78ž 5649175392817

Těch dílů měli celkem dost, on totiž VK-105 a HS-12Ycrs jsou stejné motory. Marně jsem si lámal hlavu, když jsem je vedle sebe viděl , čím se vlastně lišily, kromě barvy. Pak jsem na to přišel -  byl to francouzský výrobní štítek.:-) Licenční výrobek byl naprosto k nerozlišení. Problémem byl především dřevěný drak, stejně jako u našich Lavoček. Jeho životnost byla zoufale malá.

Jinak tento předváděcí kus Jak-3M létá s americkým motorem Allison V-1710- je proto o kus delší. Motor musel být seškrcen, jeho výkon je o dost vyšší, než u původního motoru.

+1/0
27.6.2015 18:38

P73a34v31e36l 14V76o40j11á45č37e92k 6482706850930

Životnost měly 60 letových hodin. Pokud tak dlouho letoun přežil, byl vyměněn. Mrkl jsem se do knížky Bojová letadla druhé světové valky. Autor je Bill Gunston. Taky o něm píše jako o jedné z nejlepších stíhaček a taky píše o tom německém zákazu. Totéž uvádí anglická Wikipedia. Dál to hledat nebudu. Co patří k nej je vždycky celkem subjektivní a jestli Němci zakazovali nebo ne těžko zjistím s jistotou.

+3/0
27.6.2015 18:47

J85i70ř59í 76B57r26o94ž 5549365982587

Bill Gunston, šmarja, to bylo napsané pře 50 léty a vycházel s galského vychloubání! :-)

0/0
27.6.2015 20:33

P79a22v22e67l 12V28o79j60á10č95e37k 6502486280200

Bylo to napsané před 35 roky.    https://www.goodreads.com/book/show/1396028.Illustrated_Directory_of_Fighting_Aircraft_of_World_War_II 

Je to celosvětově uznávaný odborník na letadla a letectví. Dejte aspoň jeden důvěryhodný odkaz,že ten rozkaz je ruská lež.

0/0
27.6.2015 20:43

J25i95ř70í 15B81r69o80ž 5339745572387

Bill je především popularizátor, není to historik v tom pravém slova smyslu. Mnohokrát se mýlí, hlavně co se týče Sovětů, je to dáno tehdejší železnou oponou. Hádat se nebudu, ale stejně mohu po Vás chtít originál německého rozkazu ;-)

0/0
27.6.2015 20:56

P12a61v51e71l 87V92o43j65á16č54e16k 6582666420700

Já jsem o tom rozkazu četl ve dvou různých knížkách a na několika stránkách na netu. Tím je ten rozkaz pro mě věrohodný. Ale pokud mi dáte slušný odkaz, že je to ruská lež, tak to klidně přehodnotím. Už jsem se a tím názorem setkal, ale nikdo nikdy neuvedl nic na jeho podporu. P. S. Tohle neberte jako nějakou přetahovanou kdo má pravdu. Ale na změnu názoru prostě potřebuju něco přečíst nebo vidět.

+1/0
27.6.2015 21:28

V22i69l98é41m 43P59ř27í76h13o81d85a 2344799773297

Což může znamenat jen to, že autoři od sebe opisují. A zvlášť co se týká východní fronty, kdy kvalitnější informace přišly až po otevření (některých) ruských archívů. Zrovna vámi uváděný zákaz jsem četl vícekrát v kontextu, aby se němečtí piloti nepouštěli do soubojů s Jak-3 ve výškách do dvou kilometrů, kde byl opravdu výborný.

0/0
29.6.2015 16:58

P22a26v40e60l 79V61o49j83á98č65e44k 6662586380910

I to je možné. Jak už jsem psal, chtělo by to názor německého pilota, který proti nim létal.

0/0
29.6.2015 17:01

V31i23l76é78m 17P39ř61í85h63o93d46a 2554959643397

Pardon, do 4 km.

0/0
29.6.2015 17:05

D36a10v93i92d 84Š17a26f32r81á53n44e65k 5267554197793

A právě tohle hodnocení francouzského pilota je evidentně zdroj té "informace" a vyjímečnosti stroje. Stojí to na anglické wikipedii, která tuhle mašinu zas tak neglorifikuje.

Tím nechci popřít, že by Rusové neměli vyjímečné stroje (narozdíl ode dneška), ale Jak-3 to dle mého rozhodně nebyl.

+1/−1
27.6.2015 19:13

P48a57v90e65l 54V72o10j26á78č37e26k 6732266220120

Já vycházím jenom z toho, co jsem přečetl nebo viděl jako dokument. Nejlepší by byl názor německých pilotů, kteří proti němu bojovali. Ale to už se asi nedozvíme.

0/0
27.6.2015 19:23

D20a91v77i52d 67Š86a51f98r40á44n58e81k 5427614427953

Názor německé wikipedie https://de.wikipedia.org/wiki/Jakowlew_Jak-3 :

Když byl (Jak-3) nasazen, vykazoval ve srovnání s tehdy stejně nasazeným Me-109 G v ovladatelnosti a stoupavosti do 4000 m shodné nebo lepší vlastnosti, dolet zůstával přesto spíš v rovině přání. Nejvýraznějším byl koncem roku 1944 rozkaz vyhýbat se soubojům pod 5000 m.

0/0
27.6.2015 20:28

P56a36v92e52l 61V21o57j22á14č27e50k 6572286890700

Tak to vypadá, že ten rozkaz opravdu byl. Nízký dolet nevadil. Původní Jak-1se vyvíjel ve dvou směrech. Těžší, vznikl Jak-9 a lehký, vznikl Jak-3. K tomu měli univerzální La-5.

+1/0
27.6.2015 20:34

O22l12d14ř86i74c59h 10S46t78a32r78ý 2629498805557

Jak 3 překonával výkonově všechno měli náckové na východní frontě k mání ať se vám to líbí nebo ne. La-7 lepší nebyl z důvodu horšího draku, ačkoli Kožedub sundal s La-7 jak proudový Me 262 tak dva americké Mustangy, když USAF napadla sovětskou hlídku...:-P

+1/−2
27.6.2015 20:07

D86a24v67i45d 48Š31a58f34r60á21n61e43k 5927844547883

Technická data z české Wikipedie:

Jak-3/Me 109G

Max rychlost: 646/640 km/h

Dostup: 10800/12000 m

Stoupavost: 19/17 m/s

Dolet: 648/850 km

Podle mě spíš srovnatelné.

+1/0
27.6.2015 20:45

P65a43v86e32l 87V89o98j31á48č44e31k 6752116130920

Tam šlo hlavně o to, že Jak byl výrazně obratnější.

+1/−1
27.6.2015 21:30

O66l51d91ř25i46c70h 52S39t69a74r32ý 2819178215207

To jsou ovšem jen teoretické hodnoty u nových strojů a nové stroje si na východě mohli dovolit nasadit je sověti. To co měli němci bylo více či méně olétané a dodávky nových mašin vázly....víme? A jak píše Pavel Vojáček, Jak byl obratnější.:-P

0/0
28.6.2015 11:53

J29i89ř91í 17B21r27o10ž 5589965612627

Přesně tak, první stroj, který byl opravdu výkonově na špici byl La-5FN/ La-7 a to díky silnému motoru, mimochodem licenci  motoru, který poháněl například B-26 Marauder. Výborný motor, perfektní drak, dobrá výzbroj R^

0/−2
27.6.2015 20:37

P55a82v15e38l 72V79o70j54á27č55e70k 6952646880440

Tak jsem se na to schválně v rychlosti podíval a zřejmě jste se spletl. Motor Švecov v La-5  https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0vecov_A%C5%A0-82

A motor Pratt & Whitney R-2800 v B-26  https://cs.wikipedia.org/wiki/Pratt_%26_Whitney_R-2800

+1/0
27.6.2015 21:40

J93i52ř10í 22B87r95o38ž 5819925392597

HS-12Ycrs se taky jmenoval v SSSR Klimov VK-105. Tu licenci koupili Sověti r.1940/41? Motor byl ale neúplný (chyběla velmi složitá automatická regulace- tu jim Ami neprodali) a  do nasaditelného stavu jej uvedli až r.1943 v částečně poloautomatické variantě (údajně měl pilot na starosti 23!!! ovládacích prvků) . I jeho modernizace na La-7 stále ještě vyžadovala ovládání 7 prvků.  Ve výsledku z tohoto motoru vznikl dost odlišný motor, ale to je již jiná historie.

0/−2
28.6.2015 10:56

P64a41v49e36l 80V26o91j63á62č40e29k 6502836400730

V motorech se moc nevyznám, ale podle toho to vypadá, že jde o dva různé motory.

https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0vecov_A%C5%A0-82

https://cs.wikipedia.org/wiki/Klimov_M-105

+2/0
28.6.2015 11:51

J95i92ř19í 70B92r39o54ž 5649445942297

Jistě, jeden je z Jaku a druhý z Lavočky, jeden řadový a druhý hvězdicový. Asi jsem Vás zmátnul  druhou větou, omluva z mé strany, bylo to nešťastně formulované. Měl jsem napsat, že licenci na motor, ze kterého vznikl AŠ-82, Sověti koupili v USA někdy  kolem r.1940/41.

0/0
28.6.2015 13:58

P33a81v91e10l 65V58o67j76á24č80e20k 6322126700830

Nějak jsme se v tom zamotali oba ;-D. S licencí na tento motor máte samozřejmně pravdu.

0/0
28.6.2015 16:58







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.