Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

OBRAZEM: Nejlepší letadla II. světové války, která se v boji nepotkávala

V blízkosti hory Říp předvádí své umění letadla spojenců, která se běžně nepotkávala v bojích II. světové války. Na letišti v Roudnici nad Labem můžete dnes a zítra vedle sebe vidět sovětský Jak 3, britský Spitfire, nebo mohutný americký Avenger, který startoval z palub letadlových lodí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J23o98s53e36f 44H83á20j53e13k 6278740219542

...pořád mě mrzí, že se neukáže i technika druhý strany... takovej FW 190 a Me 109 by taky byl zajímavej na omrknutí... :-/

0/0
29.6.2015 15:18

J53a35r81o67s51l15a67v 94F27r12a85n70t12i73š32e27k 98B75r58ü47m38m51e68r 1351266773830

Je jich létajících strašně málo.

0/0
1.7.2015 12:26

R39a68d91e29k 66V89a60l81k90o70v63i64č 7224341687953

Spitfiry Mk.V a IX dostali Sověti Lend-leasem, takže se s Jaky setkávaly dost často. Spitfiry zase mohly snadno potkávat Avengery FAA (britského námořního letectva). Jak-3 byl výborný, ale motor vyladěný na hranici možného byl poruchový, a navíc, jak vzpomínají piloti: Jaku stačí málo a hoří jak fakule pokud si vzpomínám, na rozdíl od normálních stíhaček neměl protipožární přepážku, takže pilot často dostal hořící benzín nebo horký olej rovnou do tváře, taky odolnost proti zásahům byla velmi nízká. Jak-3 byl ruské Zero, se všemi jeho výhodami i nevýhodami.

+1/0
29.6.2015 7:16

M96i66c65h42a20l 86P36a14v50l25á72t 9263123664559

On Klimov delal co mohl, ale kvalita produkce sovetskeho petrolejarskeho prumyslu, ani vysledky prace sovetskeho strojirenstvi mu to moc neulehcovaly..

0/0
29.6.2015 15:08

D50a72v30i38d 36Š34a81f28r79á50n90e41k 5557444207463

Jestli byl Jak 3 považován za nejlepší stíhačku WWII, jak je psáno pod obrázkem, o tom bych hodně pochyboval. Nad Evropou zjevně žádný nejlepší stroj neexistoval, protože se žádné straně nepodařilo vybojovat vzdušnou nadvládu vyřazením protivníkova letectva.

+1/0
27.6.2015 19:06

J23i68r55k71a 68H59o45n73c51ů 2424874771518

On rozdíl mezi nejlepším a průměrným nemusí být zase až tak velký.

0/−2
27.6.2015 19:37

J26a43n 79F34r24i22d90r90i94c42h 6705258479843

Tak hlavně jak to posoudit, když třeba němci používaji úplně jinej styl boje než sověti a britové...?

0/0
28.6.2015 5:11

R90a28d54e79k 68L40a77n58č 6568554946

Hezké to bylo... jen škoda, že Gripeny proletěli jen dvakrát a zmizey :(

+4/0
27.6.2015 18:37

Z86d90e37n56ě85k 92T46r13u76t62n17o21v17s40k32ý 7283543286360

Nevím jestli to je jedno a to samé letadlo, ale na replice JAK-3 tu v Trutnově lítá jeden pán... A když jsem toto letadlo viděl a slyšel letět poprvé nad městem... úžasný....  R^  https://www.youtube.com/watch?v=5WF6OqhUyQg

+3/0
27.6.2015 17:59

Z84d56e31n73ě53k 54T96r62u29t47n72o67v86s33k39ý 7373313636440

ne tak ne... tady v článku jde zřejmě o originál--

0/0
27.6.2015 18:03

P18a48v33e21l 69S32e83d17l47a48c45e21k 4338409306699

Dik za odkaz. Chvilkama mi behal mraz po zadech, lita  dost nizko. A najdou se tam i dajsi videa. Ten chlap ma koule! R^R^R^ a krásný stroj.

+1/0
27.6.2015 18:25

Z48d65e26n83ě11k 88T40r27u65t14n94o30v86s76k13ý 7113643206190

to se musí vidět na vlastní oči.... on i ten let je takový jiný, než u této kategorie letadel..kam ta replika patří....

0/0
29.6.2015 22:02

M86a61r44t60i51n 69P47l58a24t82i36l 9491363651638

Jak z Trutnova je replika originálu zmenšená na 82%. Má motor z auta.

0/0
28.6.2015 19:42

Z90d71e15n79ě42k 28T18r15u55t65n36o63v29s69k45ý 7443563226300

jj, vím... mě polepletlo, že s tou replikou "vymetá" různé akce.

0/0
29.6.2015 22:00

J43i18ř13í 15K73o23c63u40r26e44k 6385644675638

Tak ten výrobní štítek hvězdicového devítiválce mě dostal. Vždyť ani není třeba manuál. :D

0/0
27.6.2015 17:21

D33a85v40i95d 83Š76a89f77r55á88n93e24k 5157274877773

Na druhou stranu, co k chcete k motoru víc napsat?

0/0
27.6.2015 19:08

J47a78n 36F15r32i54d86r66i40c65h 6785878919703

Jak 3 nejlepší stíhačka války? To je spíše subjektivní názor ne? :)

+13/−3
27.6.2015 16:35

J26i11r67k98a 95H83o14n48c71ů 2454394641628

Vždycky to bude subjektivní názor, ať už bychom jako nejlepší označili jakýkoliv letoun. Ale proč si myslíte, že by jím nemohl být zrovna Jak 3?

+4/0
27.6.2015 17:18

J23i20ř59í 18B46r51o47ž 5959595372627

Jak-3 byl postaven pro východní bojiště- pro souboje v nízkých výškách proti stíhacím a lehkým bombardovacím letounů. Zde se osvědčil, ale srovnávat jej např. s Mustangem, no to opravdu nevím, to byla zcela jiná kategorie- výkonově, doletem, výzbrojí, odolností. O tom, že tyto letouny  nebyly koncem války již na špičce, svědčí to, že pluk Normandie-Němen je brzy po příletu do vlasti vyměnil za nové, ve Francii vyráběné FW-190F. Roku 1943 byl ale Jak-3 hvězda východní fronty. R^

+10/0
27.6.2015 17:42

J40i77r97k73a 64H28o97n12c85ů 2834724921558

No a to je právě ten problém, porovnáváte letouny různých kategorií a různých určení. no a ten mMustang, i když to byl dobrý letoun, tak to určitě nebyl špičkový stíhač, jako třeba Focke-Wulf Fw 190, nebo Supermarine Spitfire. Každý letoun měl své určení a podle toho byl zkonstruován. Proto je velmi těžké, neli nemožné, říct, který byl vlastně nejlepší.

+3/−2
27.6.2015 17:56

J15a30r14o73s98l17a90v 74F67r91a72n56t79i57š41e45k 54B74r66ü72m15m68e27r 1841396823530

Mustang sdamozřejmě byl špičkový stíhač, obecně je nad Spitfire a FW-190A řazen.

+3/0
28.6.2015 10:57

M47i37c78h77a50l 26P13a12v25l47á72t 9953513464869

Ona ta vymena spis souvisela s moznostmi realne udrzet provoz, zivotnosti letounu apod. O vykony ani tak neslo.

+1/0
29.6.2015 15:10

J72a85n 34F27a83n69t65a 6661406191153

Ja si myslim, ze klicovym prvkem budou zkusenosti a schopnosti pilota.

+5/0
27.6.2015 17:55

J29a49n 46F13r29i44d26r62i52c47h 6885238329393

protože by to zrovna mohli být Spitfire nebo německý Focke-wulfy.

0/0
28.6.2015 5:10

P76a55v26e96l 80V77o24j36á28č95e41k 6592216970820

Budete se divit, ale sami Němci zakazovali svým stíhačům manévrové souboje s Jak 3. Oproti západním strojům se zdá takový nijaký, ale ve skutečnosti to byla vynikající stíhačka, šitá na míru východní frontě. Údajně dokázala vymanévrovat i Spitfire.

+1/−1
27.6.2015 17:33

J80i69ř47í 67B44r95o62ž 5649225282387

Nezakazovali, to je jen sovětské propaganda- pokud zakazovali něco, tak  souboje, když do oblasti přišel některý ze sovětských létajících cirkusů, tj. elitních gardových pluků, vyzbrojených především P-39, či La-5FN/La-7 .  Řadové pluky vyzbrojené právě Jaky, či Laggy si již tak dobře nevedly. Ale tak je to ve všech letectvech.

Jak-3  je ale tvarově výjimečně ladný letoun a pokud něco dobře vypadá, dobře to i létá :-)R^

+7/0
27.6.2015 17:48

P79a88v92e48l 83V71o12j87á17č24e49k 6682586410900

S tou propagandou nevím, nebudu rozporovat. Četl jsem o tom v knize o Normandie-Niemen od francouzského autora. A právě oni dostali, jako elitní jednotka Jak-3. Přezbrojení ve Francii nebylo z důvodů nižší výkonnosti, ale ve prospěch domácí výroby a dostupnosti náhradních dílů.

+2/0
27.6.2015 18:07

J92i31ř50í 70B68r32o28ž 5789705772507

Těch dílů měli celkem dost, on totiž VK-105 a HS-12Ycrs jsou stejné motory. Marně jsem si lámal hlavu, když jsem je vedle sebe viděl , čím se vlastně lišily, kromě barvy. Pak jsem na to přišel -  byl to francouzský výrobní štítek.:-) Licenční výrobek byl naprosto k nerozlišení. Problémem byl především dřevěný drak, stejně jako u našich Lavoček. Jeho životnost byla zoufale malá.

Jinak tento předváděcí kus Jak-3M létá s americkým motorem Allison V-1710- je proto o kus delší. Motor musel být seškrcen, jeho výkon je o dost vyšší, než u původního motoru.

+1/0
27.6.2015 18:38

P54a86v42e23l 89V13o78j52á97č34e42k 6782226680560

Životnost měly 60 letových hodin. Pokud tak dlouho letoun přežil, byl vyměněn. Mrkl jsem se do knížky Bojová letadla druhé světové valky. Autor je Bill Gunston. Taky o něm píše jako o jedné z nejlepších stíhaček a taky píše o tom německém zákazu. Totéž uvádí anglická Wikipedia. Dál to hledat nebudu. Co patří k nej je vždycky celkem subjektivní a jestli Němci zakazovali nebo ne těžko zjistím s jistotou.

+3/0
27.6.2015 18:47

J33i89ř68í 41B11r87o36ž 5539135412247

Bill Gunston, šmarja, to bylo napsané pře 50 léty a vycházel s galského vychloubání! :-)

0/0
27.6.2015 20:33

P50a58v15e60l 19V32o70j42á26č25e54k 6932346450880

Bylo to napsané před 35 roky.    https://www.goodreads.com/book/show/1396028.Illustrated_Directory_of_Fighting_Aircraft_of_World_War_II 

Je to celosvětově uznávaný odborník na letadla a letectví. Dejte aspoň jeden důvěryhodný odkaz,že ten rozkaz je ruská lež.

0/0
27.6.2015 20:43

J15i42ř65í 60B51r38o12ž 5229975372207

Bill je především popularizátor, není to historik v tom pravém slova smyslu. Mnohokrát se mýlí, hlavně co se týče Sovětů, je to dáno tehdejší železnou oponou. Hádat se nebudu, ale stejně mohu po Vás chtít originál německého rozkazu ;-)

0/0
27.6.2015 20:56

P38a76v61e28l 42V39o81j75á62č30e47k 6462256190180

Já jsem o tom rozkazu četl ve dvou různých knížkách a na několika stránkách na netu. Tím je ten rozkaz pro mě věrohodný. Ale pokud mi dáte slušný odkaz, že je to ruská lež, tak to klidně přehodnotím. Už jsem se a tím názorem setkal, ale nikdo nikdy neuvedl nic na jeho podporu. P. S. Tohle neberte jako nějakou přetahovanou kdo má pravdu. Ale na změnu názoru prostě potřebuju něco přečíst nebo vidět.

+1/0
27.6.2015 21:28

V78i52l40é77m 95P44ř95í21h81o92d86a 2514889843487

Což může znamenat jen to, že autoři od sebe opisují. A zvlášť co se týká východní fronty, kdy kvalitnější informace přišly až po otevření (některých) ruských archívů. Zrovna vámi uváděný zákaz jsem četl vícekrát v kontextu, aby se němečtí piloti nepouštěli do soubojů s Jak-3 ve výškách do dvou kilometrů, kde byl opravdu výborný.

0/0
29.6.2015 16:58

P45a16v33e98l 92V93o79j97á81č25e21k 6582826680670

I to je možné. Jak už jsem psal, chtělo by to názor německého pilota, který proti nim létal.

0/0
29.6.2015 17:01

V95i50l50é42m 58P59ř80í30h41o75d42a 2644799343557

Pardon, do 4 km.

0/0
29.6.2015 17:05

D86a91v89i23d 83Š40a23f26r26á24n97e53k 5577614837853

A právě tohle hodnocení francouzského pilota je evidentně zdroj té "informace" a vyjímečnosti stroje. Stojí to na anglické wikipedii, která tuhle mašinu zas tak neglorifikuje.

Tím nechci popřít, že by Rusové neměli vyjímečné stroje (narozdíl ode dneška), ale Jak-3 to dle mého rozhodně nebyl.

+1/−1
27.6.2015 19:13

P22a52v23e96l 45V10o55j35á88č64e85k 6902326590380

Já vycházím jenom z toho, co jsem přečetl nebo viděl jako dokument. Nejlepší by byl názor německých pilotů, kteří proti němu bojovali. Ale to už se asi nedozvíme.

0/0
27.6.2015 19:23

D10a72v36i37d 28Š67a68f83r37á81n34e34k 5287604157323

Názor německé wikipedie https://de.wikipedia.org/wiki/Jakowlew_Jak-3 :

Když byl (Jak-3) nasazen, vykazoval ve srovnání s tehdy stejně nasazeným Me-109 G v ovladatelnosti a stoupavosti do 4000 m shodné nebo lepší vlastnosti, dolet zůstával přesto spíš v rovině přání. Nejvýraznějším byl koncem roku 1944 rozkaz vyhýbat se soubojům pod 5000 m.

0/0
27.6.2015 20:28

P67a56v89e30l 22V65o36j19á86č46e63k 6342296530310

Tak to vypadá, že ten rozkaz opravdu byl. Nízký dolet nevadil. Původní Jak-1se vyvíjel ve dvou směrech. Těžší, vznikl Jak-9 a lehký, vznikl Jak-3. K tomu měli univerzální La-5.

+1/0
27.6.2015 20:34

O92l65d85ř97i79c31h 34S64t27a53r67ý 2859248215757

Jak 3 překonával výkonově všechno měli náckové na východní frontě k mání ať se vám to líbí nebo ne. La-7 lepší nebyl z důvodu horšího draku, ačkoli Kožedub sundal s La-7 jak proudový Me 262 tak dva americké Mustangy, když USAF napadla sovětskou hlídku...:-P

+1/−2
27.6.2015 20:07

D37a74v82i41d 28Š43a42f39r25á44n46e26k 5507814147433

Technická data z české Wikipedie:

Jak-3/Me 109G

Max rychlost: 646/640 km/h

Dostup: 10800/12000 m

Stoupavost: 19/17 m/s

Dolet: 648/850 km

Podle mě spíš srovnatelné.

+1/0
27.6.2015 20:45

P64a82v60e41l 67V41o61j34á11č43e90k 6722756540780

Tam šlo hlavně o to, že Jak byl výrazně obratnější.

+1/−1
27.6.2015 21:30

O22l97d21ř19i87c51h 87S35t86a59r36ý 2709638435157

To jsou ovšem jen teoretické hodnoty u nových strojů a nové stroje si na východě mohli dovolit nasadit je sověti. To co měli němci bylo více či méně olétané a dodávky nových mašin vázly....víme? A jak píše Pavel Vojáček, Jak byl obratnější.:-P

0/0
28.6.2015 11:53

J82i82ř22í 19B12r13o63ž 5799175942227

Přesně tak, první stroj, který byl opravdu výkonově na špici byl La-5FN/ La-7 a to díky silnému motoru, mimochodem licenci  motoru, který poháněl například B-26 Marauder. Výborný motor, perfektní drak, dobrá výzbroj R^

0/−2
27.6.2015 20:37

P58a40v83e52l 69V62o69j64á33č28e39k 6722266910760

Tak jsem se na to schválně v rychlosti podíval a zřejmě jste se spletl. Motor Švecov v La-5  https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0vecov_A%C5%A0-82

A motor Pratt & Whitney R-2800 v B-26  https://cs.wikipedia.org/wiki/Pratt_%26_Whitney_R-2800

+1/0
27.6.2015 21:40

J56i72ř81í 40B70r97o89ž 5949595182597

HS-12Ycrs se taky jmenoval v SSSR Klimov VK-105. Tu licenci koupili Sověti r.1940/41? Motor byl ale neúplný (chyběla velmi složitá automatická regulace- tu jim Ami neprodali) a  do nasaditelného stavu jej uvedli až r.1943 v částečně poloautomatické variantě (údajně měl pilot na starosti 23!!! ovládacích prvků) . I jeho modernizace na La-7 stále ještě vyžadovala ovládání 7 prvků.  Ve výsledku z tohoto motoru vznikl dost odlišný motor, ale to je již jiná historie.

0/−2
28.6.2015 10:56

P66a51v75e58l 28V13o23j74á91č56e50k 6442886720100

V motorech se moc nevyznám, ale podle toho to vypadá, že jde o dva různé motory.

https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0vecov_A%C5%A0-82

https://cs.wikipedia.org/wiki/Klimov_M-105

+2/0
28.6.2015 11:51

J97i20ř85í 53B20r94o27ž 5359555902977

Jistě, jeden je z Jaku a druhý z Lavočky, jeden řadový a druhý hvězdicový. Asi jsem Vás zmátnul  druhou větou, omluva z mé strany, bylo to nešťastně formulované. Měl jsem napsat, že licenci na motor, ze kterého vznikl AŠ-82, Sověti koupili v USA někdy  kolem r.1940/41.

0/0
28.6.2015 13:58

P75a33v24e67l 44V34o44j19á95č28e88k 6742106350580

Nějak jsme se v tom zamotali oba ;-D. S licencí na tento motor máte samozřejmně pravdu.

0/0
28.6.2015 16:58







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.