Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Komentář: Nedělní exploze soukromé rakety může zkomplikovat financování

Je to nemilé, ale žádná sebelepší technika není neomylná a tak i kosmické rakety času od čase explodují. Tentokrát to postihlo soukromou raketu Falcon 9, které již několikrát úspěšně k ISS dorazila.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J71a50n 13V33e89l43e90b45a 7803618769169

Jo ty seš češtin jak noha, tak běž číst básničky a nelez na technet. někteří místo pravopisu studovali fyziku, ale to slovo asi znáš jen z výkladového slovníku...

0/0
30.6.2015 17:16

J54i97ř76í 53L13i77n33h13a24r36t 3715254101766

BHO vyměnil vesmírný program USA za Bůch ví co..

0/0
29.6.2015 23:52

T46o88m14á57š 67T40a21t38í60č43e93k 5150952940378

Tak kosmické rakety času už máme! Supi! Akorát teda nechápu, proč explodují od čase, Že by to bylo zkrácené původní slovo pro časostroj v jejich útrobách? Ale jak by to tak rychle zvládli adaptovat, že "čas" vyškloňovaný jako stroj znamená prostě časosotroj... Aha, vždyť to byla kosmická raketa času, takže oni měli čas, protože přiletěli z daleké budoucnosti. Tak teď si to jdu přečíst. :-)

0/−1
29.6.2015 20:01


M58i63l52a92n 84K58o53t15o76u25č27e23k 2526578232417

Uz tolik nefetujte, nedela vam to dobre.

+3/0
29.6.2015 20:37

T17o88m66á53š 56T75a14t18í75č28e25k 5470422590978

A ty se naič číst. Očividně sis nevšiml veselé chyby v úvodu, hm, veselé asi pro lidi, kteří dokážou používat jazyk k jiným věcem než mlýnkovitému opakování otřepaných urážek.

Úplně miluju yndelygendy, kteří nepochopení vyřčeného, zazpívaného, zahraného, zfilmovaného, namalovaného či nějak jinak ztvárněného považují za důkaz své vyšší inteligence. Miluju je v tom, jak svoji primitivitu vyřvávají do světa. Pozná je tak člověk okamžitě a zdaleka.

+1/−2
29.6.2015 20:49
Foto

K81a37r75e65l 72S28e32i24d27l 8929825360418

Nojo, psal to narychlo... Má tam v těch 3 řádcích asi 3 překlepy (nebo pozůstatky po editaci), ale takhle kvůli tomu hysterčit...;-)

0/0
29.6.2015 22:41
Foto

K50a26r67e80l 47S12e85i25d39l 8519805810588

Naštěstí to bylo bez lidí...

Vzpomínám na nedávnou debatu, když podobně dopadla ruská raketa. Vážení, technice v takto náročném oboru lidské činnosti je politika zcela ukradená a jakákoliv chyba je potrestána stejně nekompromisně, ať je na raketě azbuka nebo latinka (či asijské znaky).;-)

+4/0
29.6.2015 19:26

V44á26c66l42a15v 71Č26e26r45m84á76k 4913490237844

Tak. A já osobně stejně tak bez rozdílu fandím každému, kdo se o něco takového pokouší, nezávisle na tom, odkud je.

0/0
30.6.2015 9:23

D74o48m59i72n49i72k 67H59e60r44z98á40n 1739825513

Omlouvám se, gramatikou a slovosledem některých vět jsem natolik šokován, že se mi nechce pátrat po tom, zda se jedná o natolik doslovný "překlad", a nebo o prapůvodní text autorův, obojí je na pováženou, věru bych nechtěl dělat u následujících vět větný rozbor: 

Jednání o možnosti prodloužení dohody o přepravě kosmonautůna stanici v Sojuzech o rok byla vzhledem k úvahám politiků zahájena, za tytostarty bude úřad muset zaplatit za letenky kosmonautů na palubách Sojuzů za rok500 milionů USD.

(to je slušnej základ věty..., zvlášť, když člověk hledá,které části věty spolu souvisí.....)

Bylo by krátkozraké, kdyby selhání rakety při pokusudopravit ke stanici nákladní loď Dragon použili či přesněji zneužili zastáncisnížení rozpočtu pro soukromé firmy na dokončení jejich lodí.

(věta je konstruována následovně: selhání čeho při čempoužili kdo k čemu pro koho na co čeho...., to je taky hodně výživný....)

Ten měl být na ISS instalován a následně sloužit zkouškámplánovaného připojování soukromých pilotovaných lodí ke stanici.

(sloužit zkouškám připojování ke stanici, to je vážněčeštinářská perla)V

0/−3
29.6.2015 10:40

Z85b93y82n24ě82k 15Š57a84f86a21r20č24í14k 5417908885964

Přidal bych jemenování.

0/0
29.6.2015 15:58
Foto

K87a11r49e89l 90S17e42i84d75l 8669165970168

Také někdy používám dlouhá souvětí s dalšími vloženými větami, takže mi to nepřipadá divné. Ale všiml jsem si, že autor tam ty mezery mezi slovy, které vám chybí, má.;-)

0/0
29.6.2015 19:29

J40a52n 43S92a97l81o18m35o39n 4789270631715

Pravděpodobnost poruchy lze jen minimalizovat, nikoli úplně odstranit. Bohužel v kosmickém programu bývají poruchy leckdy poněkud bouřlivější než v jiných oborech lidské činnosti. Zkrátka čas od času se stane, že raketa vybuchne. Díky Bohu za to, že tam nebyli lidi a že to neschytal ani nikdo na zemi. Materiál a potřebné díly se holt vyrobí znovu a doveze se to příštím letem. Jen se bude muset zaplatit nová raketa.

+9/0
29.6.2015 10:04

T61o38m58á63š 27T68a55t12í51č71e43k 5600942850508

Akorát teď to jich bylo poměrně dost za sebou. Rusové dvakrát s Progresama, předtím dvě selhání se sondama k Marsu, XSpace dvě bouračky při pokusech se znovupoužitelným prvním stupněm...

+1/0
29.6.2015 20:09

J39a17n 47V50á85c80l79a67v79í20k 3422186801719

Dalsi IDA snad pujde sestavit z nahradnich dilu.

Jinak argumentace senatu pro snizeni plateb byla, ze ani NASA realisticky neocekava splneni soucasneho celkem ambiciozniho harmonogramu a lety v Sojuzu bude muset zaplatit i tak. Financovani je tedy prizpusobeno mene agresivnimu harmonogramu. Nakolik je to argumentace spravna je pochopitelne jina vec.

0/0
29.6.2015 9:32

J58a31n 32S36a28l55o13m36o22n 4489460521135

Já myslím, že nové IDA stačí vyrobit dřív, než poletí do vesmíru další Dragon.

0/0
29.6.2015 10:05

J87i79ř10í 41K13o94s 4662955315415

Někde jsem četl, že ty adaptéry byly vyráběny paralelně dva a že eventuální náhradní výroba třetího exempláře by nebyla nijak nároční technicky ani finančně.

0/0
29.6.2015 12:38

J75a76k89u80b 70H77e52g84e60n74b40a92r50t 9215344759404

Přizpůsobili financování méně agresivnímu harmonogramu zapříčiněnému dřívějším financováním... ;-)

+3/0
29.6.2015 14:43

R47a12d93e97k 14V43a76l90k86o79v77i39č 7224231757373

Kdyby se totéž stalo pilotovanému Dragonu, posádka by se zachránila a nouzově by přistála v pořádku na Zemi. Problém je, že poslední zásobovací loď k ISS (ruský Progress) taky před 6 týdny havarovala, takže od příštího týden otevírá posádka nouzové zásoby. A to je bonus, že momentálně jsou na ISS jen tři lidé (a tedy poloviční spotřeba než normálně). Další Dragon poletí tak za dva měsíce, takže záložní adaptér vynese pak. Je to ale nepěkný dárek Muskovi k narozeninám - poprvé Falcon IX selhal.

+5/0
29.6.2015 8:24

M89i55l58e37n73a 42N57o69v63a85n77s72k94a 4392887179369

Soukromé pokusy o vesmírné lety je hazard s lidskými životy. Ostatně ukazují to dosavadní havárie nosných raket. Soukromý subjekt je vždy pod tlakem minimalizace nákladů a to se nutně projevuje v tlaku na uspíšení vývoje, které zase průvodně tlačí na podceňování nasazování a ověřování technologií. Dofinancovávání soukromého vývoje z prostředků státu, pak není ničím jiným, než kompresním stavem mezi vývojem soukromým a vývojem státní kosmickou agenturou.

+3/−31
29.6.2015 7:58

L64u29b92o36š 42H71o43l22í88k 5827960732550

Aha - tedy státní agentury jako NASA a Roskosmos mají rozpočty neomezené a pod žádným tlakem nejsou, proto všemu věnují až přemrštěnou péči kvalitě a zajištění a dosud jim žádná raketa neexplodovala, o ztrátách na životech nemluvě... 

Ostatně letecká technika není tak náročná jako technika kosmická, ale požadavky na spolehlivost jsou oproti jiným oborům zvlášť vysoké - také výrobu letadel svěříme jen státním firmám?

+12/0
29.6.2015 8:19

T47o60m63á65š 60K64r74á47l 3668148547349

pokud je vase hlavni motivace "zisk", tak se tezko vyrovnate nekomu koho motivuje snaha udelat neco lepe. na druhou stranu si nemyslim, ze lide, firmy kolem elona muska to delaji jen pro penize

+1/−3
29.6.2015 8:39

M44i27l65a14n 95K57o90t70o12u57č93e81k 2106568822257

vyrovnáte se velmi lehce, protože největší zisk vám přinese to, když budete lepší

+8/0
29.6.2015 13:44

J24a83r58o60m94í18r 48K26r18á39l 4780339424879

R^ Přesně.

0/0
29.6.2015 15:30

V97á24c47l11a96v 53R76y18š92a35v16ý 6138524882661

Nesmysl, hazard s lidskými životy to nebyl, jelikož loď byla bez poskádky. Soukromý subjekt dokáže s penězi o dost efektivněji nakládat. Lépe než úředníci. Praxe to mnohokrát ukázala. Soukromé subjekty jsou též závislé na své pověsti, takže si nemohou dovolit nějak zanedbávat bezpečnost.

Nehody se stávají i státním subjektům.

+5/−1
29.6.2015 9:24

T81o64m13á80š 58V33a81n55č93u38r36a 4788495940668

Jasně. Jediná nehoda přebije těch úspěšných 19 startů z toho 7 zásobovacích.

Nic není dokonalé. Sem tam se prostě objeví chybička. 

A rozhodně s tím nemá co dělat soukromá vs státní. Vždyť i ruský státní Progress měl nedávno havárii. Tak teď babo raď, komu svěřit životy, když i ten státní může havarovat.

Všichni utajuji opasky, I ten státní. Takže i ten je pod tlakem. Jen blbec by ale dal přednost penězům před bezpečnosti. Bez ohledu na financování všichni musí dodržovat přísné bezpečnostní standardy. To platí i pro soukromý sektor.

+4/0
29.6.2015 9:29

P77a66v37e24l 59S79t43a97v59j39a47n16í90k 6328535917641

Pokud vás bude motivovat jen zisk bez kvality, tak další zakázku nedostanete. To se u státní agentury nedá zajistit, Rusové by o tom mohli poslední dobou vyprávět.

+3/−1
29.6.2015 9:36
Foto

M58a59t36ě73j 74Č51e82r64n25ý 9675532720697

Jasně, pro každou firmu je výhodnější vydělat jednorázově několik milionů a ohrozit svou pověst a budoucnost, než udělat kvalitní produkt a těžit z dlouhodobé a přínosné spolupráce.

+1/0
29.6.2015 11:54

J73i37ř23í 36K56o48s 4742385385855

Poněkud socialistický přístup k problému.

0/0
29.6.2015 12:36

O47n66d53ř51e20j 26Č90a32p49k46a 6701291883674

Soukromá firma chce maximalizovat zisk, pokud jim budou rakety bouchat jedna za druhou, tak je pojišťovna sedře z kůže a zákazníci radši utečou ke konkurenci... v tomhle oboru je spolehlivá a bezpečná raketa cestou k úspěchu. 

Problémy ale čas od času potkají každého, ani NASA v dobách neomezeného rozpočtu vždycky všechno nefungovalo.

+4/0
29.6.2015 12:51

J91a13k24u54b 58H44e21g89e35n88b64a20r91t 9645754159274

Faktem je, že třeba v USA je jedinou použitelnou alternativou Atlas V, který je i v nejlevnější verzi o sto milionů dolarů dražší, takže i kdyby Falcon selhal při každém devatenáctém startu, náklad by musel stát alespoň 1,8 miliardy, aby se to v konečném součtu nevyplatilo. Přitom drtivá většina nákladů stojí mnohem, mnohem méně...

0/0
29.6.2015 14:48

J36a29r72o88m17í31r 10K71r47á34l 4450149354979

A víte, že např. na letu na Měsíc se podílely většinou soukromé firmy ?

+2/0
29.6.2015 14:48





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.