Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Letoun na solární pohon při letu přes Pacifik překonal bod návratu

Přerušený nejdelší let stroje Solar Impulse pokračuje. V neděli večer našeho času se letoun vydal na cestu přes Tichý oceán a nyní již přeletěl oblast, která je označována jako bod návratu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J64a46n 30J65i96r12o10u46s79e27k 7653619304781

4 dny ve vzduchu a stále jak rybička. Už Andremu zajišťují na Hawaii nejlepší steaky :-)

0/0
2.7.2015 20:30

M39i51l70o23s 34V82a52l48y 8166722157312

R^  V tuto chvili Andre opet "tancuje" pred pristanim na Hawaii. Asi za hodinu se mu zacina stmivat baterii maji 98 % a holki na Hawaii odesly, aby natrhaly kvety a aby vse bylo na ctvrtek pripraveno. Prave nyni ma za sebou 76% letu a do zitrejsiho konce mu zbyva 1900 km. V dnesnim dnu nechybel ani HUMOR. Nekdo mu zdelil, ze pri pohledu na nej do kabiny vypada, jako by omladl o 10 let a pak se ho ptali, kde prave je, ze vse vypada jako by uz byl na Zemi. Absolutne nevypada, ze by byl po 3.5 dnech letu unaveny. NEJVETSI ZAZITEK ma z ranim rozbreskem, ktery ho velmi "nabudi." Prirovnal to k pocitaci, ktery kdyz "zlobi" se vypne a opet zapne….. cimz znovu OZ^IJE :-P

0/0
2.7.2015 6:25

M76i63l41o57s 78V84a89l67y 8526242197542

v 10 hod dopoledne/mistniho casu/  ma letoun jen mezi 21% - 28% nabite baterie a letoun opet leti zpet. Tady na mape je modra obloha a bez problemu. http://www.eldoradocountyweather.com/satellite/ssec/wide-view-us-pacific-asia-sat.html

PRAVE NYNI ma letoun za sebou po 3 dnech letu 65%. Andreu je v pohode a urcite by si to dal i zpet do Japonska ;-D Porad jsem "nevypatral" kolik letadel a helikopter se kolem nej "toci" :-P Predpokladam jeste 24-26 hod letu. Proc se vraci je me prozatim zahadou… SKODA, ze zadna G0 PRO kamera nemonitoruje pohled za letadlem.

0/0
1.7.2015 20:13


M52i85l16o80s 19V26a59l47y 8486252687802

X  Dva dny a 8 hod potreboval letoun na prekonani 50% delky letu, cos se odehralo asi pred hodinou. Vsichni jsou velmi mile prekvapeni nabijeni baterii. Nikdo ani v ridicim centru v MC s tim nepocital. V primem prenosu s pilotem Andreu si delali legraci, ze fotoclanky by utahly i mikrovlnu a velky fanda monatsky panovnik s usmevem na tvari jen pokyvoval… Az letadlo pristane na Hawaii  v Holandsku uz mohou jen startovat TdF ;-D Osobne jsem velmi prekvapeny, jak vse uspesne probiha…  Letadlu se "nechce" krizovat oblacnos, tak leti na nejaky cas zpet. Pilot je v pohode a celkove na tom je lepsi, jak v den, kdy mel 24 hod zasebou ….. R^

0/0
1.7.2015 5:04

T26o10m40á97š 74V43a69v65e34r49k32a 7241560212734

je to na flightradar24.com ?

0/0
30.6.2015 22:36

M50i51l74o36s 53V44a89l14y 8186322147102

http://www.solarimpulse.com/widget-flight_wrapup

n-JOY :-P

0/0
1.7.2015 5:06

M90i13l34o14s 75V33a43l81y 8456252347432

Pilot Andre ma za sebou prave 2 dny letu a 39%. Na Hawaii ma jeste 5050km. V soucasne chvili leti zpet na Japonsko, asi aby se vyhnul oblacnosti, ktera by ho mohla poslat do vody. Jeho cas je 6:05 hod rano a ridici centrum v M C mu posila rytmickou hudbu…. :-)  vsude sama pohoda R^

0/0
30.6.2015 20:08

M13i91l93o97s 40V21a65l39y 8436892157122

Letoun leti uz 35 hod a za ten cas ma za sebou asi 26 % vzdalenosti na Hawaii. Me osobne prekvapilo rychlost nabijeni baterii, ktere jsou 4. Za dve hodiny z asi 18% se nabily do 99 %. Zatim let bez problemu….

0/0
30.6.2015 6:38
Foto

J58i21ř60í 58B21a10b49i93n50s38k92ý 7427899668861

solární baterie v kombinaci se vzducholodí  bych bral jako  daleko  efektivnější

+3/0
29.6.2015 21:53

M98a31r77e70k 58Š56i76m95o42n 2784607698288

Vzducholoď nefunguje v silnějším větru a celkove je dost pomalá, ale něco do sebe to má.

0/0
30.6.2015 7:05

M26i11r51o79s52l74a91v 75B82u48d41a 9162312907522

Jak tak koukám na baterie (cca. 20%) mám obavy, aby si chlapec nezaplaval. Ale odvaha mu rozhodně nechybí.

0/0
29.6.2015 19:55

D45u14š94a75n 62M49i17c81h65a92l72i33č97k50a 5419411199584

Kapacita batérií stúpa - príkon zo solárnych článkov je väčší, ako spotreba - batérie sa dobíjajú.... A momentálne (23:53 SEČ) stúpa. Solárne články dodávajú 29kW spotreba je 15kW - na dobíjanie je 14-15kW.

0/0
29.6.2015 23:53

M69i50l74o45s 27V58a50l35y 8796772407342

Znacku SVE jen doplnim, ze pilot celou trasu absolvuje s padakem na zadech a krome toalety pod sebou v kresle ma v operadle zabudovany take gumovy clun, coz v pripade nouze mu NEBUDE nic platny, jelikoz 8 - 9 m vlny si s nim "dobre" pohrajou. Ridici centrum, ktere je v Monte Carlo neoznamilo, ani nakonec pilot, kolik letadel a vrtulniku ho doprovazi....... PRAVDOU je, ze cely let se nataci a ani na muj dotaz ohledne ceny letadla nikdo nebyl schopny odpovedet... Andremu prejeme prijemny let R^

0/0
29.6.2015 16:31

L34u53b61o11m43í91r 71K77a13m34e53n77s52k38ý 3210438823276

příliš složité, příliš mnoho podmínek pro provoz, příliš drahá konstrukce, příliš zranitelné, .. můžu se mýlit, ale vypadá to jako slepá větev. Tedy jako koníček nebo sport v pohodě, asi i dobrá příležitost otestovat nové materiály a technologie, ale jinak neperspektivní. Vzducholoď je určitě praktičtější :)

+9/−2
29.6.2015 14:51

J23a97k65u69b 13V41i11k20t34o26r44a 8373259623301

Já bych k tomu řekl jediné.. Kdo nic nedělá, nic nezkazí :-)

+1/0
29.6.2015 15:26

M64i59l80o61s 29V47a17l87y 8416152417392

Jakube  v i s^...... MATKA PRIRODA je velka "dev*a" a pokud nedostanes od ni POZEHNANI veskere lidske snazeni je marne..... TENTO prelet je velmi rizkantni nehlede na to, ze pilot Andre uz ma svych 62 let. Me ocekavani je jeho prelet na Hawai a pak uz i nasi 4 cykliste mohou "dupat" do pedalu pro letosni TdF, ktere pro zmenu startuje v Holandsku. :-)

0/0
29.6.2015 16:43

L41u62b10o45m52í68r 19K73a97m32e24n29s44k65ý 3150768183576

tak s tím souhlasím a pořád něco tvořím a kazím, ale to mi neupírá právo kritizovat díla ostatních tak jako ostatní kritizují ta moje :) jakákoliv činnost je lepší než nic, ovšem vzhledem k tomu, že náš svět nabízí prakticky neomezené možnosti ve všech směrech, je na místě ten směr dobře vybrat ať už logicky nebo instinktem.

0/0
29.6.2015 17:06

J48a73k71u26b 33V89i13k54t50o21r81a 8673349173131

Já Vám nic neupírám :-) Jen jsem tím chtěl tak nějak říci, že oni si nevýhody a případné nedostatky uvědomují více než všichni ostatní :-) a na druhou stranu znají výhody a řešení problémů, která nikdo jiný nepoužil a proto se o tento čin ani nepokusil :-)

+1/0
29.6.2015 18:28

J95a58n 50F24r51i46d15r10i43c84h 6975548149533

O 150 let dříve: Nic tak těžkého jako železný motor nebude nidky létat!

0/0
29.6.2015 20:14

M71a98r42e25k 25Š81i50m35o85n 2214877638838

Totéž se dalo říct i o těch prvních letadlech z hadru, tenkrát jen tvar křídla byla složitá věc. Osobně bych se nidky nepouštěl do předpovědí, co bude slepá větev. Osobně si celkem myslím, že ty solární články ještě neekly poslední slovo, další dvě tři vrstvy pro jiné vlnové délky. I baterie mají ještě před sebou nějaký rozvoj.

0/0
30.6.2015 7:09

P44e12t70e12r 72K73o14r92e29n 6983758731711

moze niekto vysvetlit prco kvoli uspore energie klesa na l. hladinu 1500m ?

predsa vzduch je v tej vzske ovela menej hustejsi ,tz mensi odpor. aj ked nizka rychlost. zeby kvoli bateriam a nizkej teplote?

+1/0
29.6.2015 12:53

O49n29d67ř71e60j 90P70a38n35z39a40r 3428475947245

aby nespadnul z takove vysky

+1/−1
29.6.2015 13:00

J42o73s15e21f 80H44o41n36e38š 7911772540373

Vy vidíte jen odpor vzduchu,ale více vzduchu potřebují vrtule,aby se letadlo mohlo posouvat kupředu a také na udržení vztlaku při nízké rychlosti.Jsou to protichůdné požadavky,ale musí se vybrat optimum

+6/0
29.6.2015 13:06

O78l98d58ř23i57c52h 30L59e64b56e85d57a 5327515961170

Nevím, ale napadá mně jedině přetlakování kabiny kompresorem, nebo topení. Jinak je let v malé výšce nevýhodný už kvůli riziku turbulencí a oblačnosti.

0/0
29.6.2015 13:10

V56l68a98s67t91i22m84i67l 49H44n79í71k 6736402921607

Kabina není přetlakovaná ani vytápěná. Což je ostatně zřejmé na snímcích z kabiny, kde pilot sedí nabalený jak pumpa a s kyslíkovou maskou.

+1/0
29.6.2015 18:13

M41i56r80e82k 19G80a77j89e18r 5651206329180

Nejake topeni ale stejne mit musi, protoze asi neni obleceni, ve kterem by mohl sedet pri teplote -40 C.

0/0
29.6.2015 19:58

V14l34a74s42t67i45m79i91l 85H87n43í29k 6856482261587

Polárníci nebo spíš lezci na osmitisícovky to taky musejí nějak zvládnout. Každopádně teď zrovna je 2km vysoko a venku je +17 stupňů Celsia.

0/0
29.6.2015 22:27

A68n27t17o74n13í48n 50S72v16o97b89o58d75a 3594873869202

Při klouzání na 1500 metrů ušetří baterie. Když musí držet výšku, spotřebuje v noci víc energie než při klesání. Až začne svítit slunce, začne nabízet a stoupat

+3/0
29.6.2015 13:14

A35n81t98o98n78í86n 52S59v40o55b17o64d33a 3494633709242

Nabijet a stoupat

+1/0
29.6.2015 13:15

V15l27a68s59t12i16m43i26l 65H18n57í91k 6816602151447

Taky mám dojem, že není významných těch 1500m, ale to klesání. Když zapadne slunce, začne stroj klesat a šetří baterie, vlastně plachtí. Po východu slunce začne nabíjet baterie, pak nastoupá, což je další forma uložení energie, a drží se v maximální výšce do západu slunce. Tady je schematický graf:

http://storage.googleapis.com/rtw-bucket/galleries/legs/8/2015_05_30_Solar_Impulse_flight-profile_CartoonBase_Martin-Saive.jpg

Reálný průběh:

http://www.solarimpulse.com/widget-flight_profile

Proto taky startují před půlnocí na baterky, aby k ránu byli s vybitými bateriemi v tom správném bodu cyklu.

+2/0
29.6.2015 18:37

D30u17š61a73n 98M37i71c98h20a78l97i85č12k90a 5919711889264

Logické - hustejší vzduch - pri rovnakej rýchlosti väčší vztlak. Takže ak chce mať rovnaký vztlak ako vo výške 8500m (tam by potreboval vyššiu rýchlosť a teda i väčšiu spotrebu energie), v tejto výške potrebuje menšiu rýchlosť a logicky i menšiu spotrebu energie. Odpor vzduchu je síce väčší, ale nie o veľa.

+1/−1
29.6.2015 23:49

A56n81t53o92n68í72n 50S17v95o36b46o24d20a 3474553899332

Časem může takové letadlo šířit mobilní signál tam, kde bude požadavek. Bez pilota to bude lehčí letadlo, vydrží létat týdny bez přistání, pokryje signálem velké území. Lepší než balóny. Dnes odladí technologii, za několik roků to může jít do provozu. Mobilní operátoři si budou pronajímat taková letadla, aby si dočasně posílili BTS při různých akcích. Bez pilota to může létat výš a obsáhne to velkou plochu signálem

+1/−1
29.6.2015 12:50

G21a91b70r13i35e28l 82H56o20r23t70e36n 9491609753484

To je hodně nepravděpodobná aplikace. Jednak je BTS energeticky hodně náročná věc a jednak byste musel letadlo nechat kroužit v poměrně malé výšce, aby se k němu signál telefonů vůbec dostal, což je další žrout energie.

0/0
29.6.2015 14:04

A87n90t42o92n22í20n 35S37v83o26b33o52d30a 3554853939402

BTS jsou často vzdálené několik kilometrů. Co si matně vzpomínám, záleží na frekvenci, když se zase běhá pod gigahertz, dosah bude do 10 km. BTS bude mít příkon v kW, takže baterky to utáhnou. Když tam nebude pilot, zmizí spousta zařízení pro podporu života pilota, ono se to nezdá, ale jsou to těžké technologie. Čas ukáže, na co to bude dobré. Sledování provozu aut atd. Kluzák s motory má po balónu nejmenší spotřebu energie na hodinu ve vzduchu

0/0
29.6.2015 14:22

A87n65t53o16n68í46n 67S81v66o29b22o74d68a 3184443139312

Koukal jsem na vysílací výkon BTS a u staré technologie to bylo 320 W celkově, u novějších desítky watů, takže příkon bude u nových pod 1kW. Satelitní telefon funguje na větší vzdálenost a je přenosný :-)

+1/0
29.6.2015 14:39

G97a37b30r61i48e94l 68H28o82r79t42e87n 9261329573274

Několik kilometrů nahoru v daném případě znamená, že se dovolají jen lidé pod letadlem. A ve spotřebě vám chybí vysílací výkon na spojení k páteři, které pozemní BTS většinou nepotřebují, anžto jsou propojeny kabelem.:-)

0/0
29.6.2015 17:33

A30n79t23o17n65í31n 71S30v27o53b12o89d33a 3624283949322

Spojení na desítky kilometrů jsme v roce 1982 dělali s výstupním výkonem 5W na frekvenci cca 450 MHz. Běželo po tom 12 telefonních linek. Výška 7 km a je vykrytý kruh o průměru cca 14 km při dosahu 10 km. To je docela velká plocha. Dnes jsou vysílače s vysokou účinností a elektronika má stále nižší spotřebu při stejném výpočetním výkonu. Chtěli internet z družic a balónů, toto vypadá také dobře

+1/0
29.6.2015 17:45

G67a16b90r35i22e14l 85H21o27r52t24e20n 9631469483974

Věřím tomu, že mají experimenty tohoto druhu velký význam, je to jistá foma základního výzkumu, který se hned a přímo vyplatí jen výjimečně - proto ho blbci (a pan Polanecký) nemají rádi.

Nicméně nevěřím, že by se ten princip dal použít tak, jak jste popsal, snad s výjimkou případů nouze. Leda by se podařilo konstrukci uvažovaného dronu extrémně zjednodušit a zlevnit při zvýšení spolehlivosti a zlepšení energetické balance.

V každém případě díky za diskuzi.:-)

0/0
30.6.2015 11:37

A67n12t85o71n82í13n 53S35v39o38b84o75d72a 3944243729502

Zažil jsem povodné, kdy zmizel signál mobilů. Letadlo přiletí rychle a vykryje oblast signálem. Při zemětřesení a dalších živelných katastrofách

0/0
30.6.2015 12:15
Foto

R62u14d27o70l16f 12P37o98l96a11n84e32c31k59ý 3513254283495

Drahá hračka, nic víc. Využití je pro lidstvo nulové.

+1/−23
29.6.2015 12:12

J58a74r69o91m39í30r 25B61r26ů89n22a 4699641474953

1899 – „Všechno, co mohlo být vynalezeno, už bylovynalezeno,“ prohlásil Charles H. Duell, ředitel amerického patentního úřadu.

Rudo, kecejte dál do politiky a ekonomie ... do techniky se nepleťte, děláte ze sebe vola.;-D:-P

+21/−1
29.6.2015 12:23

J48a57r44o21s97l70a10v 11F49r60a53n11t19i21š87e36k 10B13r13ü84m51m34e10r 1861376583450

Nedělá, pro dopravu lidí, či nákladu nepoužitelné. Jako pozorovací apod. drony možná.

0/−1
29.6.2015 13:20

J46a88r12o57m53í50r 21K33r88á51l 4240779874159

No, většina nejdůležitějších komponentů byla také vynalezena dost dávno.

0/0
29.6.2015 14:43

M72a59r80t50i93n 24L58i23n14h69a 1451644599681

Co asi rikali Wrightum? Dulezite je nekde zacit.... Kdyby vsichni byli jako vy, tak dnes chodime vsude pesky.

+11/−1
29.6.2015 12:27

J89a22r96o31s94l22a55v 60F38r37a64n59t94i42š10e30k 37B52r31ü44m56m19e50r 1731326873100

Nesmyslné přirovnání.

+1/−4
29.6.2015 13:21

J81a38r43o66m41í52r 88K37r75á94l 4620499604509

Wrightové měli jak letadlo vylepšovat.  Například mohli zvýšit výkon motoru.  Tohle je zajímavý experiment, ale nic víc.

0/−3
29.6.2015 14:45

J23a63r47o50m73í86r 15K90r69á23l 4350239854459

Jane, proč minus ?  Tohle letadlo opravdu nemá praktické využití.

+1/−1
29.6.2015 15:18

I12v21a25n91a 61V55e24s17e48l98á 2871633419925

a kdo nic nedela nic nezkazi, co...

+3/0
29.6.2015 12:41

T48o78m 23H88r83u92š82k32a 4448826627740

napadá mě X způsobů využití. Od leteckého snímkování , meteorologie, telekomunikace atd... Počkejte pár let a budete příjemně překvapen.

+6/−1
29.6.2015 12:41

J74a67r52o97m64í29r 37K96r75á29l 4790559104609

Bezpilotní letadla dokáží létat několik dní s podstatně lepší manévrovatelností, rychlostí i dostupem.

0/0
29.6.2015 15:20





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.