Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Letoun na solární pohon při letu přes Pacifik překonal bod návratu

Přerušený nejdelší let stroje Solar Impulse pokračuje. V neděli večer našeho času se letoun vydal na cestu přes Tichý oceán a nyní již přeletěl oblast, která je označována jako bod návratu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J78a87n 84J96i44r80o24u33s45e38k 7933879244771

4 dny ve vzduchu a stále jak rybička. Už Andremu zajišťují na Hawaii nejlepší steaky :-)

0/0
2.7.2015 20:30

M87i39l45o92s 19V25a49l96y 8206612587772

R^  V tuto chvili Andre opet "tancuje" pred pristanim na Hawaii. Asi za hodinu se mu zacina stmivat baterii maji 98 % a holki na Hawaii odesly, aby natrhaly kvety a aby vse bylo na ctvrtek pripraveno. Prave nyni ma za sebou 76% letu a do zitrejsiho konce mu zbyva 1900 km. V dnesnim dnu nechybel ani HUMOR. Nekdo mu zdelil, ze pri pohledu na nej do kabiny vypada, jako by omladl o 10 let a pak se ho ptali, kde prave je, ze vse vypada jako by uz byl na Zemi. Absolutne nevypada, ze by byl po 3.5 dnech letu unaveny. NEJVETSI ZAZITEK ma z ranim rozbreskem, ktery ho velmi "nabudi." Prirovnal to k pocitaci, ktery kdyz "zlobi" se vypne a opet zapne….. cimz znovu OZ^IJE :-P

0/0
2.7.2015 6:25

M55i46l41o63s 16V51a64l42y 8136962967352

v 10 hod dopoledne/mistniho casu/  ma letoun jen mezi 21% - 28% nabite baterie a letoun opet leti zpet. Tady na mape je modra obloha a bez problemu. http://www.eldoradocountyweather.com/satellite/ssec/wide-view-us-pacific-asia-sat.html

PRAVE NYNI ma letoun za sebou po 3 dnech letu 65%. Andreu je v pohode a urcite by si to dal i zpet do Japonska ;-D Porad jsem "nevypatral" kolik letadel a helikopter se kolem nej "toci" :-P Predpokladam jeste 24-26 hod letu. Proc se vraci je me prozatim zahadou… SKODA, ze zadna G0 PRO kamera nemonitoruje pohled za letadlem.

0/0
1.7.2015 20:13

M25i46l73o75s 20V39a55l56y 8976932137362

X  Dva dny a 8 hod potreboval letoun na prekonani 50% delky letu, cos se odehralo asi pred hodinou. Vsichni jsou velmi mile prekvapeni nabijeni baterii. Nikdo ani v ridicim centru v MC s tim nepocital. V primem prenosu s pilotem Andreu si delali legraci, ze fotoclanky by utahly i mikrovlnu a velky fanda monatsky panovnik s usmevem na tvari jen pokyvoval… Az letadlo pristane na Hawaii  v Holandsku uz mohou jen startovat TdF ;-D Osobne jsem velmi prekvapeny, jak vse uspesne probiha…  Letadlu se "nechce" krizovat oblacnos, tak leti na nejaky cas zpet. Pilot je v pohode a celkove na tom je lepsi, jak v den, kdy mel 24 hod zasebou ….. R^

0/0
1.7.2015 5:04

T65o23m14á32š 73V62a47v86e86r82k32a 7461760982964

je to na flightradar24.com ?

0/0
30.6.2015 22:36

M40i81l72o23s 55V36a48l95y 8826102127332

http://www.solarimpulse.com/widget-flight_wrapup

n-JOY :-P

0/0
1.7.2015 5:06

M43i50l29o31s 98V48a46l59y 8796852507382

Pilot Andre ma za sebou prave 2 dny letu a 39%. Na Hawaii ma jeste 5050km. V soucasne chvili leti zpet na Japonsko, asi aby se vyhnul oblacnosti, ktera by ho mohla poslat do vody. Jeho cas je 6:05 hod rano a ridici centrum v M C mu posila rytmickou hudbu…. :-)  vsude sama pohoda R^

0/0
30.6.2015 20:08

M79i33l44o86s 37V59a89l53y 8736612567592

Letoun leti uz 35 hod a za ten cas ma za sebou asi 26 % vzdalenosti na Hawaii. Me osobne prekvapilo rychlost nabijeni baterii, ktere jsou 4. Za dve hodiny z asi 18% se nabily do 99 %. Zatim let bez problemu….

0/0
30.6.2015 6:38
Foto

J66i22ř40í 22B19a86b65i36n89s62k45ý 7637539428131

solární baterie v kombinaci se vzducholodí  bych bral jako  daleko  efektivnější

+3/0
29.6.2015 21:53

M24a76r59e59k 80Š12i85m71o27n 2554247618958

Vzducholoď nefunguje v silnějším větru a celkove je dost pomalá, ale něco do sebe to má.

0/0
30.6.2015 7:05

M71i52r42o88s76l66a74v 49B80u34d28a 9662752627712

Jak tak koukám na baterie (cca. 20%) mám obavy, aby si chlapec nezaplaval. Ale odvaha mu rozhodně nechybí.

0/0
29.6.2015 19:55

D53u42š80a51n 73M16i57c50h58a84l95i98č85k20a 5549501919414

Kapacita batérií stúpa - príkon zo solárnych článkov je väčší, ako spotreba - batérie sa dobíjajú.... A momentálne (23:53 SEČ) stúpa. Solárne články dodávajú 29kW spotreba je 15kW - na dobíjanie je 14-15kW.

0/0
29.6.2015 23:53

M50i74l93o89s 92V30a63l64y 8466492367782

Znacku SVE jen doplnim, ze pilot celou trasu absolvuje s padakem na zadech a krome toalety pod sebou v kresle ma v operadle zabudovany take gumovy clun, coz v pripade nouze mu NEBUDE nic platny, jelikoz 8 - 9 m vlny si s nim "dobre" pohrajou. Ridici centrum, ktere je v Monte Carlo neoznamilo, ani nakonec pilot, kolik letadel a vrtulniku ho doprovazi....... PRAVDOU je, ze cely let se nataci a ani na muj dotaz ohledne ceny letadla nikdo nebyl schopny odpovedet... Andremu prejeme prijemny let R^

0/0
29.6.2015 16:31

L35u61b44o20m18í54r 11K81a79m53e97n45s84k48ý 3270818773496

příliš složité, příliš mnoho podmínek pro provoz, příliš drahá konstrukce, příliš zranitelné, .. můžu se mýlit, ale vypadá to jako slepá větev. Tedy jako koníček nebo sport v pohodě, asi i dobrá příležitost otestovat nové materiály a technologie, ale jinak neperspektivní. Vzducholoď je určitě praktičtější :)

+9/−2
29.6.2015 14:51

J93a23k73u26b 83V31i31k78t48o90r58a 8523519913141

Já bych k tomu řekl jediné.. Kdo nic nedělá, nic nezkazí :-)

+1/0
29.6.2015 15:26

M18i57l26o73s 33V74a43l41y 8476392687932

Jakube  v i s^...... MATKA PRIRODA je velka "dev*a" a pokud nedostanes od ni POZEHNANI veskere lidske snazeni je marne..... TENTO prelet je velmi rizkantni nehlede na to, ze pilot Andre uz ma svych 62 let. Me ocekavani je jeho prelet na Hawai a pak uz i nasi 4 cykliste mohou "dupat" do pedalu pro letosni TdF, ktere pro zmenu startuje v Holandsku. :-)

0/0
29.6.2015 16:43

L49u91b56o44m25í46r 63K70a86m84e21n87s28k36ý 3850328323426

tak s tím souhlasím a pořád něco tvořím a kazím, ale to mi neupírá právo kritizovat díla ostatních tak jako ostatní kritizují ta moje :) jakákoliv činnost je lepší než nic, ovšem vzhledem k tomu, že náš svět nabízí prakticky neomezené možnosti ve všech směrech, je na místě ten směr dobře vybrat ať už logicky nebo instinktem.

0/0
29.6.2015 17:06

J88a94k54u93b 92V43i19k33t61o75r69a 8473399833451

Já Vám nic neupírám :-) Jen jsem tím chtěl tak nějak říci, že oni si nevýhody a případné nedostatky uvědomují více než všichni ostatní :-) a na druhou stranu znají výhody a řešení problémů, která nikdo jiný nepoužil a proto se o tento čin ani nepokusil :-)

+1/0
29.6.2015 18:28

J91a62n 83F98r97i12d17r35i54c49h 6475708419623

O 150 let dříve: Nic tak těžkého jako železný motor nebude nidky létat!

0/0
29.6.2015 20:14

M45a55r17e54k 24Š17i35m15o54n 2474627518818

Totéž se dalo říct i o těch prvních letadlech z hadru, tenkrát jen tvar křídla byla složitá věc. Osobně bych se nidky nepouštěl do předpovědí, co bude slepá větev. Osobně si celkem myslím, že ty solární články ještě neekly poslední slovo, další dvě tři vrstvy pro jiné vlnové délky. I baterie mají ještě před sebou nějaký rozvoj.

0/0
30.6.2015 7:09

P37e40t19e20r 24K72o57r44e89n 6933698471431

moze niekto vysvetlit prco kvoli uspore energie klesa na l. hladinu 1500m ?

predsa vzduch je v tej vzske ovela menej hustejsi ,tz mensi odpor. aj ked nizka rychlost. zeby kvoli bateriam a nizkej teplote?

+1/0
29.6.2015 12:53

O89n92d46ř67e48j 93P70a62n29z23a34r 3918325397315

aby nespadnul z takove vysky

+1/−1
29.6.2015 13:00

J84o37s78e54f 59H48o65n53e26š 7191372590273

Vy vidíte jen odpor vzduchu,ale více vzduchu potřebují vrtule,aby se letadlo mohlo posouvat kupředu a také na udržení vztlaku při nízké rychlosti.Jsou to protichůdné požadavky,ale musí se vybrat optimum

+6/0
29.6.2015 13:06

O88l86d21ř27i59c54h 68L91e25b61e11d93a 5137865661760

Nevím, ale napadá mně jedině přetlakování kabiny kompresorem, nebo topení. Jinak je let v malé výšce nevýhodný už kvůli riziku turbulencí a oblačnosti.

0/0
29.6.2015 13:10

V88l96a88s80t35i15m67i19l 42H68n88í39k 6536792231317

Kabina není přetlakovaná ani vytápěná. Což je ostatně zřejmé na snímcích z kabiny, kde pilot sedí nabalený jak pumpa a s kyslíkovou maskou.

+1/0
29.6.2015 18:13

M83i43r13e12k 33G47a79j15e78r 5761256449630

Nejake topeni ale stejne mit musi, protoze asi neni obleceni, ve kterem by mohl sedet pri teplote -40 C.

0/0
29.6.2015 19:58

V92l58a53s62t65i59m41i47l 61H37n17í60k 6166582501227

Polárníci nebo spíš lezci na osmitisícovky to taky musejí nějak zvládnout. Každopádně teď zrovna je 2km vysoko a venku je +17 stupňů Celsia.

0/0
29.6.2015 22:27

A10n13t84o17n30í80n 80S13v32o72b86o72d51a 3114303359902

Při klouzání na 1500 metrů ušetří baterie. Když musí držet výšku, spotřebuje v noci víc energie než při klesání. Až začne svítit slunce, začne nabízet a stoupat

+3/0
29.6.2015 13:14

A93n96t15o95n80í98n 27S56v71o51b94o51d74a 3264853739562

Nabijet a stoupat

+1/0
29.6.2015 13:15

V38l63a25s41t77i84m38i72l 80H62n36í68k 6606872841157

Taky mám dojem, že není významných těch 1500m, ale to klesání. Když zapadne slunce, začne stroj klesat a šetří baterie, vlastně plachtí. Po východu slunce začne nabíjet baterie, pak nastoupá, což je další forma uložení energie, a drží se v maximální výšce do západu slunce. Tady je schematický graf:

http://storage.googleapis.com/rtw-bucket/galleries/legs/8/2015_05_30_Solar_Impulse_flight-profile_CartoonBase_Martin-Saive.jpg

Reálný průběh:

http://www.solarimpulse.com/widget-flight_profile

Proto taky startují před půlnocí na baterky, aby k ránu byli s vybitými bateriemi v tom správném bodu cyklu.

+2/0
29.6.2015 18:37

D40u79š66a56n 25M93i16c14h18a12l33i19č60k37a 5319211569644

Logické - hustejší vzduch - pri rovnakej rýchlosti väčší vztlak. Takže ak chce mať rovnaký vztlak ako vo výške 8500m (tam by potreboval vyššiu rýchlosť a teda i väčšiu spotrebu energie), v tejto výške potrebuje menšiu rýchlosť a logicky i menšiu spotrebu energie. Odpor vzduchu je síce väčší, ale nie o veľa.

+1/−1
29.6.2015 23:49

A37n73t96o37n78í64n 36S20v52o36b46o92d45a 3824433629882

Časem může takové letadlo šířit mobilní signál tam, kde bude požadavek. Bez pilota to bude lehčí letadlo, vydrží létat týdny bez přistání, pokryje signálem velké území. Lepší než balóny. Dnes odladí technologii, za několik roků to může jít do provozu. Mobilní operátoři si budou pronajímat taková letadla, aby si dočasně posílili BTS při různých akcích. Bez pilota to může létat výš a obsáhne to velkou plochu signálem

+1/−1
29.6.2015 12:50

G20a55b92r88i80e48l 30H34o73r75t35e48n 9711129973464

To je hodně nepravděpodobná aplikace. Jednak je BTS energeticky hodně náročná věc a jednak byste musel letadlo nechat kroužit v poměrně malé výšce, aby se k němu signál telefonů vůbec dostal, což je další žrout energie.

0/0
29.6.2015 14:04

A49n40t29o77n65í81n 38S77v59o67b95o61d81a 3654403739762

BTS jsou často vzdálené několik kilometrů. Co si matně vzpomínám, záleží na frekvenci, když se zase běhá pod gigahertz, dosah bude do 10 km. BTS bude mít příkon v kW, takže baterky to utáhnou. Když tam nebude pilot, zmizí spousta zařízení pro podporu života pilota, ono se to nezdá, ale jsou to těžké technologie. Čas ukáže, na co to bude dobré. Sledování provozu aut atd. Kluzák s motory má po balónu nejmenší spotřebu energie na hodinu ve vzduchu

0/0
29.6.2015 14:22

A92n67t31o45n19í43n 83S25v87o57b39o62d43a 3264863749902

Koukal jsem na vysílací výkon BTS a u staré technologie to bylo 320 W celkově, u novějších desítky watů, takže příkon bude u nových pod 1kW. Satelitní telefon funguje na větší vzdálenost a je přenosný :-)

+1/0
29.6.2015 14:39

G46a46b93r31i68e41l 89H20o60r13t87e61n 9381229933684

Několik kilometrů nahoru v daném případě znamená, že se dovolají jen lidé pod letadlem. A ve spotřebě vám chybí vysílací výkon na spojení k páteři, které pozemní BTS většinou nepotřebují, anžto jsou propojeny kabelem.:-)

0/0
29.6.2015 17:33

A18n97t35o15n77í27n 93S20v44o80b65o49d29a 3304143619442

Spojení na desítky kilometrů jsme v roce 1982 dělali s výstupním výkonem 5W na frekvenci cca 450 MHz. Běželo po tom 12 telefonních linek. Výška 7 km a je vykrytý kruh o průměru cca 14 km při dosahu 10 km. To je docela velká plocha. Dnes jsou vysílače s vysokou účinností a elektronika má stále nižší spotřebu při stejném výpočetním výkonu. Chtěli internet z družic a balónů, toto vypadá také dobře

+1/0
29.6.2015 17:45

G93a90b48r36i40e98l 45H61o14r28t33e33n 9221109953104

Věřím tomu, že mají experimenty tohoto druhu velký význam, je to jistá foma základního výzkumu, který se hned a přímo vyplatí jen výjimečně - proto ho blbci (a pan Polanecký) nemají rádi.

Nicméně nevěřím, že by se ten princip dal použít tak, jak jste popsal, snad s výjimkou případů nouze. Leda by se podařilo konstrukci uvažovaného dronu extrémně zjednodušit a zlevnit při zvýšení spolehlivosti a zlepšení energetické balance.

V každém případě díky za diskuzi.:-)

0/0
30.6.2015 11:37

A49n49t57o78n76í65n 40S67v75o36b57o96d18a 3534203839662

Zažil jsem povodné, kdy zmizel signál mobilů. Letadlo přiletí rychle a vykryje oblast signálem. Při zemětřesení a dalších živelných katastrofách

0/0
30.6.2015 12:15
Foto

R57u76d77o10l76f 68P70o93l16a41n64e89c91k21ý 3573534493335

Drahá hračka, nic víc. Využití je pro lidstvo nulové.

+1/−23
29.6.2015 12:12

J30a64r21o85m25í24r 82B95r71ů32n19a 4139161204783

1899 – „Všechno, co mohlo být vynalezeno, už bylovynalezeno,“ prohlásil Charles H. Duell, ředitel amerického patentního úřadu.

Rudo, kecejte dál do politiky a ekonomie ... do techniky se nepleťte, děláte ze sebe vola.;-D:-P

+21/−1
29.6.2015 12:23

J23a37r42o48s32l71a49v 79F19r15a70n34t36i21š46e65k 85B60r10ü69m60m46e91r 1651906833620

Nedělá, pro dopravu lidí, či nákladu nepoužitelné. Jako pozorovací apod. drony možná.

0/−1
29.6.2015 13:20

J85a74r32o82m32í60r 83K80r41á43l 4250179844969

No, většina nejdůležitějších komponentů byla také vynalezena dost dávno.

0/0
29.6.2015 14:43

M91a71r16t15i18n 22L70i45n21h71a 1471294599781

Co asi rikali Wrightum? Dulezite je nekde zacit.... Kdyby vsichni byli jako vy, tak dnes chodime vsude pesky.

+11/−1
29.6.2015 12:27

J52a76r94o55s66l80a64v 27F33r40a47n50t13i59š61e83k 53B26r83ü62m75m49e10r 1921846783530

Nesmyslné přirovnání.

+1/−4
29.6.2015 13:21

J72a13r85o71m59í23r 63K31r62á89l 4480219394409

Wrightové měli jak letadlo vylepšovat.  Například mohli zvýšit výkon motoru.  Tohle je zajímavý experiment, ale nic víc.

0/−3
29.6.2015 14:45

J21a16r87o81m76í73r 29K42r60á19l 4620759424949

Jane, proč minus ?  Tohle letadlo opravdu nemá praktické využití.

+1/−1
29.6.2015 15:18

I89v11a55n54a 72V94e85s72e59l37á 2611783529465

a kdo nic nedela nic nezkazi, co...

+3/0
29.6.2015 12:41

T97o61m 90H35r45u51š45k19a 4888856957950

napadá mě X způsobů využití. Od leteckého snímkování , meteorologie, telekomunikace atd... Počkejte pár let a budete příjemně překvapen.

+6/−1
29.6.2015 12:41

J76a98r83o53m21í49r 59K87r88á67l 4100469654839

Bezpilotní letadla dokáží létat několik dní s podstatně lepší manévrovatelností, rychlostí i dostupem.

0/0
29.6.2015 15:20







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.