Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Letoun na sluneční pohon přistál. Pilot v něm strávil skoro pět dnů

Letoun na sluneční pohon Solar Impulse 2 na své cestě kolem světa překonal nejdelší úsek a úspěšně přistál na Havaji. Pilot André Borschberg uskutečnil let dlouhý zhruba 8 200 kilometrů a strávil v kabině čtyři a půl dne.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R95o90b45e90r63t 59P38e14l92n36á59ř 3488191764

Spis bych videl jako vychytavku solarni vzducholod...

+2/0
5.7.2015 16:43

R70o91b89e79r44t 58P33e46l18n92á53ř 3888351244

Je to krasnej expiriment. Ale podivejme se jaky vykon potrebuje bezne letadlo jen aby se udrzelo ve vzduchu a ted si staci spocitat jakou plochu kridel by muselo mit pri stoprocentni ucinnosti. Porad je to moc i kdyby se litalo kolem rovniku...

+1/−1
5.7.2015 16:40

M65i79l91a45n 20H62a85n37u82s50k45a 7639678262621

Pilot André Borschberg uskutečnil let dlouhý zhruba 8 200 kilometrů a strávil v kabině čtyři a půl dne....

a dle ofiko stránek projektu:

FLIGHT TIME4 Days 21 Hours 52 MinutesDISTANCE7212 km

+1/0
5.7.2015 0:39


H21u17b46e19r26t 64H90e39r42i25c90h 9613467673979

Je mi jasné,že pokrytí křídel soláry by nebylo moc efektivní.Myslím tím, že by soláry byly součastí křídla od výroby.Přiznám se,ale že nevím,jak by zahřívání ovlivnilo provoz letadla v cestovních výškách,kde už jsou nízké teploty.

0/0
4.7.2015 15:40

H81u69b15e48r77t 77H69e79r55i72c66h 9173157623969

Já si myslím,že to sice je zatím ekonomicky neýhodné,ale přínos soláru pro úsporu energie je postupně stoupající.Pokrytí křídel malých a středních dopravních letounů soláry může vést postupně k snižení el.energie v letadle o nějaká procenta.A při provozu letadla a životností panelu cca 20-25 let to může být zajímavé.A velice se rozmáhá trend,kdy fotovoltaika vytápí el.spirálu v zásobníku vody a pomáhá vytápět rod.domy.A to jsou kilowatty denně.Slunce svítí každý den,i když je zamračeno.Nějaký příkon tam pořád je,v té vodě se to akumuluje bez velkých nákladů a cena solárů klesla.

0/0
4.7.2015 15:12
Foto

P93a23v68e77l 91P40o41k80o88r14n49ý 2246104160762

Pokrytí křídel něčím způsobí větší odpor a vyšší spotřebu paliva. A křídla mají letadla bílá, fotočlánky bývají černé, laicky se ptám, vadí, když by se černé křídlo více zahřívalo?

0/0
4.7.2015 15:21

J46a94r75o45m81í46r 80K96r21á23l 4430399764399

Pokud by se použily ty nejlepší články pro kosmickou techniku (tedy i drahé), dá plocha křídla B747 cca 250 kW.  To je jako když pšouknete do Stromovky. ;-)

0/0
4.7.2015 21:43

T69o91m34á31š 36Z62e92m66a33n 3975298894395

Je to něco jako přeplavání kanálu la Manche - úžasný individuální výkon, ale není to pokrok razící cestu ostatním.

+5/−2
4.7.2015 8:21

A72n67d87r72e29j 65O55l66e88k69s20a 3865601217751

Přesně naopak. Jde o průkopnický moment v dějinách letectví. Jedině taková exhibice pohne držiteli kapitálu, aby se vývoj pohnul dopředu.

+2/−1
4.7.2015 13:11

J86a80r79o26m96i51r 22F74a78r32e74k 4842503837

V čem konkrétně je to průkopnické? Prakticky jen v tom, že se někdo odvážil. Prostě jak s tím kanálem.......

+1/−3
4.7.2015 15:38

J11a18r22o83m27í90r 66K47r55á55l 4650569734249

Ani držitelé kapitálu nedokáží pohnout fyzikálními zákony.

+4/0
5.7.2015 6:51

J34a45r60o26s75l42a55v 57F21r48a19n23t74i25š75e97k 50B42r79ü80m48m85e18r 1771486373580

Co je dobré na tomto projektu, jak vznikal, kdy muselo být vynalezeno několik nových materiálů atd. Jinak je to fakt jen exhibice.

0/0
7.7.2015 2:31
Foto

J95a23r42o69m51í85r 64H11l64u96b39e33k 2336170684611

Úroveň této diskuse je velmi traumatizující. Tito mladí lidé, kteří nemají o fyzice ani ten nejmenší pojem, nám budou příštích padesát let vládnout. No, čest práci.

+4/−1
4.7.2015 1:55

O63t71a77k80a53r 71V40a79l67e16k 6406442535952

Nevite nekdo proc leti ve smeru zapad - vychod a ne naopak? Je to proudenim vzduchu? Pripada mi, ze pokud by leteli vychod - zapad, meli by pri kazdem preleu podstatne vice hodin slunce.

+1/0
3.7.2015 23:45
Foto

J74a17r96o92m28í97r 24H34l76u52b33e39k 2206950844451

Letí tak proto, že na severní polokouli vanou tímto směrem větry. Opačným směrem by se se svými energetickými schopnostmi dostali tak akorát.., ale to již zabíhám do oblasti sprostoty a nevkusu.

0/−1
4.7.2015 1:40

J49i57ř24í 78K48o26c83u64r79e25k 6695704395718

No co, letěl by občas ocasem napřed. Vůči Zemi, ne vůči vzduchu.

0/0
4.7.2015 16:14

A28n58t70o30n53í43n 58Z26e19l75e43n64ý 2574533141106

„…a po sedmihodinovém letu na Brusel přistáli nedaleko Varšavy.“

0/0
5.7.2015 0:02

T48o11m69á70š 30T93a93t94í81č94e67k 5800182620288

Jak to říká Jaromír. První přelet Atlantiku se taky odehrál ze západu na východ. Ostatně i první přelet Kanálu.

0/0
5.7.2015 12:54

P98a64v15e23l 61P21e60ř35i64n91a 9160971973

A více hodin noc. Je to proudění vzduchu ve velkých výškách, kde jsou rychlosti větru přes 100km/h a východní směr proudění hodně převažuje (i když toto lítá níž, tak nevím). Když najdu letenky, Vídeň-Dubaj 5:40, zpět 6:15. Dubaj-Soul 8:00, zpět 10:15. (přímý spoj Praha-Soul byl vyprodán).

0/0
8.7.2015 12:25
Foto

J68a72r81o28m17í36r 21H68l32u37b12e56k 2376750354571

Jako dobrodružství z Verneovek je to skvělé. Pro zúčastněné to musí být velmi dobrodružné. Jenže z praktického hlediska, to má význam nulový. Toto letadlo nedokáže ani samo odstartovat a vznést se do atmosféry. Trochu mi připomíná větroně, které musilo do vzduchu vytáhnout jiné letadlo nebo naviják. Jako sranda, dobré, ale proč tím redakce stále otravuje čtenáře?

+4/−8
3.7.2015 22:43

A61n62d57r38e66j 80O46l58e87k97s85a 3855891187451

Řekněte, pane Hlubku, co Vy jste za vola?Rv

+4/−3
3.7.2015 22:53
Foto

J64a11r87o95m82í36r 94H97l88u55b91e86k 2956820854591

Argument by nebyl? A co jste vlastně Vy?

0/−1
3.7.2015 22:56

A63n32d58r39e44j 54O45l49e40k15s11a 3815571477221

Argument pro Vás:

Technický pokrok jde dopředu jedině díky takovým "nesmyslným" projektům. Použiji pro Vás otřepaný, ale nejlepší příklad cesty na Měsíc. Z Vašeho hlediska to byla neuvěřitelná ztráta zdrojů, energií a potenciálu. Trefil jsem se, viďte. Ta cesta pochopitelně nikomu nic nepřinesla a technický vývoj nikam neposunula. Chyťte se za frňák.

+2/0
4.7.2015 13:16
Foto

J81a45r47o92m21í71r 74H46l60u77b36e62k 2406760344541

Proti pokroku nemám vůbec nic a ten výlet na Měsíc něco určitě přinesl, nikdy jsem jej nekritizoval. já jen kritizuji utopistické myšlenky vydávající se za pokrok.

+1/−1
5.7.2015 7:57

V70l91a25s10t36i35m84i85l 35H66n43í60k 6436952881957

Jestli vás to otravuje, tak to nečtěte. Mě to zajímá náramně. Sám to přirovnáte dobrodružství z Verneovek, a nemělo by se o tom psát?

Tohle je lepší než Verneovka, protože to dotáhli do použitelného, byť nepraktického stádia. Stačilo poznamenat, že lepší to nebude, "protože sluneční konstanta". Za zbytek mínusy.

+1/0
5.7.2015 21:53
Foto

J17a96r53o74m23í47r 47H65l51u59b83e91k 2836760184861

Vy jste jako ty pipky, kterých se ptali, kde vzniká elektrická energie a ony řekly, že přece v zásuvce, to ví každý blbec.

+1/−1
3.7.2015 23:13

M10a37r75t37i86n 55N96o80v18a21k 2170350467188

nemusite se stidet za sve drivejsi nazory, uz v minule diskuzi Vam bylo vysvetleno ze v zasuvce se elektricka energie nevyrabi. Takze klidne misto pipky muzete pouzivat sve jmeno, a nemusite se tak urazet

+1/−3
3.7.2015 23:35
Foto

J13a98r44o40m72í43r 69H37l11u95b77e76k 2626700824351

Vy se zkuste naučit česky a taky se nebudete musit STIDĚT. Ynteligente.

0/−1
4.7.2015 1:34

A12n43d82r66e51j 55O95l60e29k78s20a 3965761427381

Být blogerem zjevně nevyžaduje víc, než chtění....Rv

+1/0
4.7.2015 13:19

J35a58r26o23m74í87r 83K41r77á24l 4650679484369

A co se Vám nelíbí ?  Ano, je to zajímavý experiment, ale spíše pro efekt.  Pro letectví to žádný význam nemá a pro vývoj lepších panel, nebo motorů také ne.

0/−2
4.7.2015 6:59

J90a77r29o28m47í37r 81K32r13á35l 4460569874449

Andreji, jaký to má význam ?  Poučte mne. :-)

0/−1
4.7.2015 21:45

O21n23d89ř26e13j 28H45á48j36e22k 5668219368541

Pan Hlubek je patrně zaměstnáním běžec s červeným praporkem před vlakem z Anglie z první poloviny 19. století. Píše z minulosti, nebo se k nám přepravil strojem času.

+2/−2
3.7.2015 23:52
Foto

J97a34r73o41m39í92r 79H52l29u28b56e23k 2906960754931

Ti vědci z devatenáctého století věděli o fyzice mnohem víc než Vy. Vy žijete v bludech nakukaných Vám novodobými zeleno-rudými  zájmovými skupinami. Se skutečnou vědou to nemá vůbec nic společného. Perpeetum Mobile bylo svého času taky vydáváno za zázrak, nakonec se zjistilo, že to je pouhý podvod. Jsem nesmírně překvapen, že jeho zastánci stále mezi námi žijí.

+2/−2
4.7.2015 2:10
Foto

M19a49t51ě36j 53Č42e12r52n76ý 9315322710427

Vy jste asi geniálně nadaný a naprosto nedoceněný fyzik, že?

velice mi připomínáte mého fyzikáře ze střední, ten se taky oháněl třemi tituly a praxí z výzkumáků v Německu a Rakousku a nakonec učil fyziku na stavebce.

+2/0
4.7.2015 8:56

J80a91r35o70m69í94r 58K36r22á82l 4560159284429

Pokud pokládáte člověka, co zná fyziku se ZDŠ za nedoceněného fyzika, pak to bude špatné spíše s Vašimi znalostmi. ;-)

+1/0
5.7.2015 6:53

V46l96a84s71t31i56m38i45l 71H11n86í12k 6716792401387

Nebudu vyvracet všechny jednotlivosti, ale jak jste přišel na to, že SI2 nedokáže samo odstartovat a vznést se do atmosféry? 8-o

+1/0
4.7.2015 20:46

A85n25t58o30n56í85n 75S31á65d36l15í97k 7608229393533

Protože má křídla konstruovaná na vztlak a nikoliv na zemskou přitažlivost.

Podívejte se ještě jednou na fotky,při startu a přistávání se musí křídla podpírat!

0/−1
4.7.2015 22:13

V95l37a82s20t39i33m46i10l 20H33n62í88k 6976672181557

To jako že při vztlaku unesou letadlo, ale bez vztlaku neunesou vlastní váhu? To je doufám vtip. Maníci drží křídla, aby se to celé nezváhlo na stranu a křídlo nevzalo o zem. Stejně se to dělá s větroni. Mít kolečka na koncích křídel je zbytečný luxus.

http://cestovani.idnes.cz/foto.aspx?r=po-cesku&c=A121109_143350_tipy-na-vylet_tom&foto=TOM471867_IMAG1230.jpg

Ostatně příspěvek na který reaguju se netýkal konstrukce, ale startu vlastní silou. A nějakých 50kW tomuhle letounu zjevně na start vlastní silou stačí. Hned jak má dostatečnou rychlost, aby mohl pilot regulovat příčný náklon, maníci křídla pustí.

+1/0
5.7.2015 21:41

A64d41a51m 27P28u13r83k26r50t 5986952108908

Komerční létání _přímo_ na sluneční pohon ve formě jak ho známe dnes je sice bohužel utopie (solární konstantu obejít nelze), ale jako počin to rozhodně pozoruhodné je.

Za mě R^R^

(nepřímo by se na slunce létat dalo - syntetizovat uhlovodíky za pomoci energie ze slunce z relativně velké plochy, za relativně dlouhou dobu - resp. nepřímo se na slunce létá :) neboť fosilní paliva jsou uskladněná sluneční energie)

+10/0
3.7.2015 20:43

J12i39ř73í 50K73o71c28u83r13e55k 6755844345828

To jo, ale řekněte orangutanům: Sorry, tady teď bude plantáž pro výrobu palmového oleje.

0/0
4.7.2015 16:16

J56o74s51e67f 75V37y46s88k14o57č97i11l 3782197794356

Zajimavy experiment. Sledoval jsem ho posledni tri dny letu na jejich strankach

+3/0
3.7.2015 20:10

L23u82k47á14š 20N42o60s58e34k 9270447827

Kdyby teď letěl nad ČR, tak se tam nahodí takovou rychlost, že bude doklouzávat ještě v Číně.

+7/0
3.7.2015 20:10

M45i56c48h71a51l 27J59a42r92o33š 7534420242735

Rychlost jako Zeppelin. Ale tam měli i umývárnu.

0/0
3.7.2015 20:02

J92a84n 45M25a73d26e14r 3928746506706

Super, gratuluji. A let ještě není zdaleka u konce, teď přebírá SI2 Piccard.

... A to i dnes se ještě najdou lidé kteří tvrdí že solární energie je k ničemu :-)

0/0
3.7.2015 19:56

V50á44c52l64a18v 16R27o13s29e53n30b21e50r62g 6179667622757

Z principu samozřejmě není, ale v současné podobě, kdy existuje mnoho účinnějších způsobů získávání energie, tak trochu je.

V případě projektu Solar Impulse bych za skutečné využití potenciálu solární energie považoval let kolem světa bez mezipřistání (a věřím, že k němu v blízké budoucnosti dojde).

+3/0
3.7.2015 20:51

E80d89a 24D59r76á27b85e65k 7489802293197

a k čemu je? K něčemu jistě, ale k přepravě lidí určitě ne... přepraví jednoho člověk přes půl země, ale jen v létě a za dobrého počasí v X metrovém krámu?

0/−2
3.7.2015 21:34
Foto

M29a51t54ě95j 11Č55e18r96n49ý 9685452350967

Úplně první let také nebyl zázrak. Letělo se tehdy jen několik metrů nad zemí a letoun poposkočil o několik desítek metrů. Určitě se tehdy našlo dost lidí, kteří si rěkli: "K čemu je to dobré, možná jako kratochvíle pro bohaté lidi, ale praktické využití to mít nebude."

+2/0
4.7.2015 9:02

K25a13r33e62l 96P36o22d73h89o60r30s92k86y 3895293602635

Tak uz u prvnich letadel se dalo predpokladat, ze kdyz se tam da silnejsi motor, tak to bude mit lepsi parametry a take se behem par let stalo. Stejne muselo uplynout pul stoleti, nez jety zacaly prepravovat stovky lidi.

V tomto pripade se ovsem neda predpokladat, ze by slunce zacalo vic svitit ani ze by se hmotnost cloveka vyrazne snizila a to ani na pristi tisice let...

+2/0
4.7.2015 10:06
Foto

M48a34t21ě91j 97Č18e21r65n17ý 9675832490557

To je sice pravda, ale stejně, jako se zvyšoval výkon motorů, tak se určitě bude zvyšovat efektivita solárních panelů a kapacita baterií. Nejsem žádným zastáncem obnovitelných zdrojů a alternativních pohonů, ale tomuhle docela fandím.

0/0
4.7.2015 10:58

J30a24r91o18m65i25r 85F65a54r28e82k 4372643577

Jenže neovlivníte množství slunečního záření dopadajícího na křídla. Proto je tento letoun poměrně šílená konstrukce, svým způsobem jde proti všem pravidlům, jak postavit dobrý letoun. I když zvýšíte účinnost panelů, pořád to bude málo.

Takže pro drony s malým nákladem a velkou výdrží klidně, pro reálný transport nákladu a pasažérů ne.

0/0
4.7.2015 15:36





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.