Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Letoun na sluneční pohon přistál. Pilot v něm strávil skoro pět dnů

Letoun na sluneční pohon Solar Impulse 2 na své cestě kolem světa překonal nejdelší úsek a úspěšně přistál na Havaji. Pilot André Borschberg uskutečnil let dlouhý zhruba 8 200 kilometrů a strávil v kabině čtyři a půl dne.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R92o81b80e13r35t 29P38e30l29n43á50ř 3458681754

Spis bych videl jako vychytavku solarni vzducholod...

+2/0
5.7.2015 16:43

R72o33b39e36r18t 83P36e94l84n85á34ř 3478261804

Je to krasnej expiriment. Ale podivejme se jaky vykon potrebuje bezne letadlo jen aby se udrzelo ve vzduchu a ted si staci spocitat jakou plochu kridel by muselo mit pri stoprocentni ucinnosti. Porad je to moc i kdyby se litalo kolem rovniku...

+1/−1
5.7.2015 16:40

M35i98l11a95n 64H42a72n86u52s81k42a 7329628782161

Pilot André Borschberg uskutečnil let dlouhý zhruba 8 200 kilometrů a strávil v kabině čtyři a půl dne....

a dle ofiko stránek projektu:

FLIGHT TIME4 Days 21 Hours 52 MinutesDISTANCE7212 km

+1/0
5.7.2015 0:39

H94u46b54e18r89t 53H23e59r19i13c32h 9353977953939

Je mi jasné,že pokrytí křídel soláry by nebylo moc efektivní.Myslím tím, že by soláry byly součastí křídla od výroby.Přiznám se,ale že nevím,jak by zahřívání ovlivnilo provoz letadla v cestovních výškách,kde už jsou nízké teploty.

0/0
4.7.2015 15:40

H78u86b12e57r93t 29H41e54r79i36c13h 9843797573929

Já si myslím,že to sice je zatím ekonomicky neýhodné,ale přínos soláru pro úsporu energie je postupně stoupající.Pokrytí křídel malých a středních dopravních letounů soláry může vést postupně k snižení el.energie v letadle o nějaká procenta.A při provozu letadla a životností panelu cca 20-25 let to může být zajímavé.A velice se rozmáhá trend,kdy fotovoltaika vytápí el.spirálu v zásobníku vody a pomáhá vytápět rod.domy.A to jsou kilowatty denně.Slunce svítí každý den,i když je zamračeno.Nějaký příkon tam pořád je,v té vodě se to akumuluje bez velkých nákladů a cena solárů klesla.

0/0
4.7.2015 15:12
Foto

P84a31v57e87l 88P49o78k39o36r36n22ý 2486904920412

Pokrytí křídel něčím způsobí větší odpor a vyšší spotřebu paliva. A křídla mají letadla bílá, fotočlánky bývají černé, laicky se ptám, vadí, když by se černé křídlo více zahřívalo?

0/0
4.7.2015 15:21

J16a74r89o58m13í54r 29K15r83á86l 4630909734809

Pokud by se použily ty nejlepší články pro kosmickou techniku (tedy i drahé), dá plocha křídla B747 cca 250 kW.  To je jako když pšouknete do Stromovky. ;-)

0/0
4.7.2015 21:43

T86o67m43á11š 26Z27e11m76a20n 3175548984565

Je to něco jako přeplavání kanálu la Manche - úžasný individuální výkon, ale není to pokrok razící cestu ostatním.

+5/−2
4.7.2015 8:21

A75n30d81r79e49j 61O48l29e37k94s31a 3545481647251

Přesně naopak. Jde o průkopnický moment v dějinách letectví. Jedině taková exhibice pohne držiteli kapitálu, aby se vývoj pohnul dopředu.

+2/−1
4.7.2015 13:11

J72a10r35o57m14i57r 48F68a77r46e74k 4742403397

V čem konkrétně je to průkopnické? Prakticky jen v tom, že se někdo odvážil. Prostě jak s tím kanálem.......

+1/−3
4.7.2015 15:38

J63a82r13o13m96í53r 83K11r16á23l 4390359614589

Ani držitelé kapitálu nedokáží pohnout fyzikálními zákony.

+4/0
5.7.2015 6:51

J71a21r56o77s61l84a14v 19F80r96a93n97t36i61š13e42k 74B85r17ü89m72m22e27r 1501506213400

Co je dobré na tomto projektu, jak vznikal, kdy muselo být vynalezeno několik nových materiálů atd. Jinak je to fakt jen exhibice.

0/0
7.7.2015 2:31
Foto

J70a93r21o27m77í95r 88H95l65u89b96e23k 2546340544111

Úroveň této diskuse je velmi traumatizující. Tito mladí lidé, kteří nemají o fyzice ani ten nejmenší pojem, nám budou příštích padesát let vládnout. No, čest práci.

+4/−1
4.7.2015 1:55

O16t18a97k26a32r 96V72a48l53e27k 6716842595932

Nevite nekdo proc leti ve smeru zapad - vychod a ne naopak? Je to proudenim vzduchu? Pripada mi, ze pokud by leteli vychod - zapad, meli by pri kazdem preleu podstatne vice hodin slunce.

+1/0
3.7.2015 23:45
Foto

J15a36r50o54m42í24r 69H78l25u12b47e65k 2466520764721

Letí tak proto, že na severní polokouli vanou tímto směrem větry. Opačným směrem by se se svými energetickými schopnostmi dostali tak akorát.., ale to již zabíhám do oblasti sprostoty a nevkusu.

0/−1
4.7.2015 1:40

J62i64ř28í 21K21o42c51u94r18e72k 6305714735598

No co, letěl by občas ocasem napřed. Vůči Zemi, ne vůči vzduchu.

0/0
4.7.2015 16:14

A33n14t45o71n84í69n 71Z10e91l39e40n37ý 2924953781656

„…a po sedmihodinovém letu na Brusel přistáli nedaleko Varšavy.“

0/0
5.7.2015 0:02

T59o30m71á79š 64T17a66t48í82č72e84k 5550452680938

Jak to říká Jaromír. První přelet Atlantiku se taky odehrál ze západu na východ. Ostatně i první přelet Kanálu.

0/0
5.7.2015 12:54

P96a14v64e77l 42P29e74ř66i17n10a 9620721883

A více hodin noc. Je to proudění vzduchu ve velkých výškách, kde jsou rychlosti větru přes 100km/h a východní směr proudění hodně převažuje (i když toto lítá níž, tak nevím). Když najdu letenky, Vídeň-Dubaj 5:40, zpět 6:15. Dubaj-Soul 8:00, zpět 10:15. (přímý spoj Praha-Soul byl vyprodán).

0/0
8.7.2015 12:25
Foto

J79a82r49o55m25í51r 22H10l10u92b94e26k 2466960884211

Jako dobrodružství z Verneovek je to skvělé. Pro zúčastněné to musí být velmi dobrodružné. Jenže z praktického hlediska, to má význam nulový. Toto letadlo nedokáže ani samo odstartovat a vznést se do atmosféry. Trochu mi připomíná větroně, které musilo do vzduchu vytáhnout jiné letadlo nebo naviják. Jako sranda, dobré, ale proč tím redakce stále otravuje čtenáře?

+4/−8
3.7.2015 22:43

A83n26d63r32e45j 42O33l37e27k45s46a 3845621647791

Řekněte, pane Hlubku, co Vy jste za vola?Rv

+4/−3
3.7.2015 22:53
Foto

J12a44r77o67m98í33r 39H39l92u55b93e96k 2206690614951

Argument by nebyl? A co jste vlastně Vy?

0/−1
3.7.2015 22:56

A31n84d55r32e82j 97O49l52e46k59s21a 3375791157371

Argument pro Vás:

Technický pokrok jde dopředu jedině díky takovým "nesmyslným" projektům. Použiji pro Vás otřepaný, ale nejlepší příklad cesty na Měsíc. Z Vašeho hlediska to byla neuvěřitelná ztráta zdrojů, energií a potenciálu. Trefil jsem se, viďte. Ta cesta pochopitelně nikomu nic nepřinesla a technický vývoj nikam neposunula. Chyťte se za frňák.

+2/0
4.7.2015 13:16
Foto

J46a45r23o91m81í68r 39H89l87u54b86e69k 2766500454221

Proti pokroku nemám vůbec nic a ten výlet na Měsíc něco určitě přinesl, nikdy jsem jej nekritizoval. já jen kritizuji utopistické myšlenky vydávající se za pokrok.

+1/−1
5.7.2015 7:57

V66l65a49s24t10i17m42i95l 14H93n34í30k 6496212111597

Jestli vás to otravuje, tak to nečtěte. Mě to zajímá náramně. Sám to přirovnáte dobrodružství z Verneovek, a nemělo by se o tom psát?

Tohle je lepší než Verneovka, protože to dotáhli do použitelného, byť nepraktického stádia. Stačilo poznamenat, že lepší to nebude, "protože sluneční konstanta". Za zbytek mínusy.

+1/0
5.7.2015 21:53
Foto

J87a28r56o61m96í76r 78H36l91u94b66e76k 2956370724111

Vy jste jako ty pipky, kterých se ptali, kde vzniká elektrická energie a ony řekly, že přece v zásuvce, to ví každý blbec.

+1/−1
3.7.2015 23:13

M11a46r53t71i39n 90N37o38v12a26k 2870870447198

nemusite se stidet za sve drivejsi nazory, uz v minule diskuzi Vam bylo vysvetleno ze v zasuvce se elektricka energie nevyrabi. Takze klidne misto pipky muzete pouzivat sve jmeno, a nemusite se tak urazet

+1/−3
3.7.2015 23:35
Foto

J49a75r52o36m81í57r 93H82l25u89b85e22k 2316140504641

Vy se zkuste naučit česky a taky se nebudete musit STIDĚT. Ynteligente.

0/−1
4.7.2015 1:34

A98n75d31r32e28j 12O66l39e29k95s90a 3275581797871

Být blogerem zjevně nevyžaduje víc, než chtění....Rv

+1/0
4.7.2015 13:19

J90a91r82o54m89í33r 69K55r24á17l 4280319634849

A co se Vám nelíbí ?  Ano, je to zajímavý experiment, ale spíše pro efekt.  Pro letectví to žádný význam nemá a pro vývoj lepších panel, nebo motorů také ne.

0/−2
4.7.2015 6:59

J26a68r32o87m47í26r 22K65r21á89l 4460199234179

Andreji, jaký to má význam ?  Poučte mne. :-)

0/−1
4.7.2015 21:45

O84n66d75ř33e44j 11H94á30j48e58k 5598419398301

Pan Hlubek je patrně zaměstnáním běžec s červeným praporkem před vlakem z Anglie z první poloviny 19. století. Píše z minulosti, nebo se k nám přepravil strojem času.

+2/−2
3.7.2015 23:52
Foto

J16a24r10o80m13í53r 12H37l67u39b21e62k 2756340794911

Ti vědci z devatenáctého století věděli o fyzice mnohem víc než Vy. Vy žijete v bludech nakukaných Vám novodobými zeleno-rudými  zájmovými skupinami. Se skutečnou vědou to nemá vůbec nic společného. Perpeetum Mobile bylo svého času taky vydáváno za zázrak, nakonec se zjistilo, že to je pouhý podvod. Jsem nesmírně překvapen, že jeho zastánci stále mezi námi žijí.

+2/−2
4.7.2015 2:10
Foto

M17a80t19ě61j 69Č57e41r93n85ý 9615892950307

Vy jste asi geniálně nadaný a naprosto nedoceněný fyzik, že?

velice mi připomínáte mého fyzikáře ze střední, ten se taky oháněl třemi tituly a praxí z výzkumáků v Německu a Rakousku a nakonec učil fyziku na stavebce.

+2/0
4.7.2015 8:56

J72a38r15o86m91í58r 95K89r65á15l 4690149574979

Pokud pokládáte člověka, co zná fyziku se ZDŠ za nedoceněného fyzika, pak to bude špatné spíše s Vašimi znalostmi. ;-)

+1/0
5.7.2015 6:53

V46l22a81s35t69i49m55i50l 77H31n76í59k 6586822151947

Nebudu vyvracet všechny jednotlivosti, ale jak jste přišel na to, že SI2 nedokáže samo odstartovat a vznést se do atmosféry? 8-o

+1/0
4.7.2015 20:46

A51n63t15o17n94í10n 15S75á83d74l83í12k 7518759493573

Protože má křídla konstruovaná na vztlak a nikoliv na zemskou přitažlivost.

Podívejte se ještě jednou na fotky,při startu a přistávání se musí křídla podpírat!

0/−1
4.7.2015 22:13

V22l58a94s81t14i36m29i56l 73H31n59í83k 6196412101237

To jako že při vztlaku unesou letadlo, ale bez vztlaku neunesou vlastní váhu? To je doufám vtip. Maníci drží křídla, aby se to celé nezváhlo na stranu a křídlo nevzalo o zem. Stejně se to dělá s větroni. Mít kolečka na koncích křídel je zbytečný luxus.

http://cestovani.idnes.cz/foto.aspx?r=po-cesku&c=A121109_143350_tipy-na-vylet_tom&foto=TOM471867_IMAG1230.jpg

Ostatně příspěvek na který reaguju se netýkal konstrukce, ale startu vlastní silou. A nějakých 50kW tomuhle letounu zjevně na start vlastní silou stačí. Hned jak má dostatečnou rychlost, aby mohl pilot regulovat příčný náklon, maníci křídla pustí.

+1/0
5.7.2015 21:41

A83d70a63m 15P97u49r13k45r16t 5156512938658

Komerční létání _přímo_ na sluneční pohon ve formě jak ho známe dnes je sice bohužel utopie (solární konstantu obejít nelze), ale jako počin to rozhodně pozoruhodné je.

Za mě R^R^

(nepřímo by se na slunce létat dalo - syntetizovat uhlovodíky za pomoci energie ze slunce z relativně velké plochy, za relativně dlouhou dobu - resp. nepřímo se na slunce létá :) neboť fosilní paliva jsou uskladněná sluneční energie)

+10/0
3.7.2015 20:43

J53i98ř12í 80K29o46c98u86r33e89k 6255434585428

To jo, ale řekněte orangutanům: Sorry, tady teď bude plantáž pro výrobu palmového oleje.

0/0
4.7.2015 16:16

J72o50s31e65f 51V74y69s27k80o22č44i58l 3712557594746

Zajimavy experiment. Sledoval jsem ho posledni tri dny letu na jejich strankach

+3/0
3.7.2015 20:10

L97u83k34á90š 30N32o56s12e88k 9940107357

Kdyby teď letěl nad ČR, tak se tam nahodí takovou rychlost, že bude doklouzávat ještě v Číně.

+7/0
3.7.2015 20:10

M60i79c48h70a49l 16J39a94r84o48š 7104290942365

Rychlost jako Zeppelin. Ale tam měli i umývárnu.

0/0
3.7.2015 20:02

J27a89n 46M70a73d53e37r 3578916406186

Super, gratuluji. A let ještě není zdaleka u konce, teď přebírá SI2 Piccard.

... A to i dnes se ještě najdou lidé kteří tvrdí že solární energie je k ničemu :-)

0/0
3.7.2015 19:56

V67á22c50l92a28v 76R56o73s44e66n11b73e72r19g 6659267642897

Z principu samozřejmě není, ale v současné podobě, kdy existuje mnoho účinnějších způsobů získávání energie, tak trochu je.

V případě projektu Solar Impulse bych za skutečné využití potenciálu solární energie považoval let kolem světa bez mezipřistání (a věřím, že k němu v blízké budoucnosti dojde).

+3/0
3.7.2015 20:51

E59d83a 15D95r92á15b66e64k 7289302563967

a k čemu je? K něčemu jistě, ale k přepravě lidí určitě ne... přepraví jednoho člověk přes půl země, ale jen v létě a za dobrého počasí v X metrovém krámu?

0/−2
3.7.2015 21:34
Foto

M12a86t17ě62j 81Č93e88r11n65ý 9715522540597

Úplně první let také nebyl zázrak. Letělo se tehdy jen několik metrů nad zemí a letoun poposkočil o několik desítek metrů. Určitě se tehdy našlo dost lidí, kteří si rěkli: "K čemu je to dobré, možná jako kratochvíle pro bohaté lidi, ale praktické využití to mít nebude."

+2/0
4.7.2015 9:02

K69a26r26e73l 60P18o37d72h67o42r55s13k71y 3285443362625

Tak uz u prvnich letadel se dalo predpokladat, ze kdyz se tam da silnejsi motor, tak to bude mit lepsi parametry a take se behem par let stalo. Stejne muselo uplynout pul stoleti, nez jety zacaly prepravovat stovky lidi.

V tomto pripade se ovsem neda predpokladat, ze by slunce zacalo vic svitit ani ze by se hmotnost cloveka vyrazne snizila a to ani na pristi tisice let...

+2/0
4.7.2015 10:06
Foto

M57a35t27ě46j 63Č23e65r19n37ý 9715362620347

To je sice pravda, ale stejně, jako se zvyšoval výkon motorů, tak se určitě bude zvyšovat efektivita solárních panelů a kapacita baterií. Nejsem žádným zastáncem obnovitelných zdrojů a alternativních pohonů, ale tomuhle docela fandím.

0/0
4.7.2015 10:58

J86a40r60o45m33i88r 49F90a66r21e29k 4342433547

Jenže neovlivníte množství slunečního záření dopadajícího na křídla. Proto je tento letoun poměrně šílená konstrukce, svým způsobem jde proti všem pravidlům, jak postavit dobrý letoun. I když zvýšíte účinnost panelů, pořád to bude málo.

Takže pro drony s malým nákladem a velkou výdrží klidně, pro reálný transport nákladu a pasažérů ne.

0/0
4.7.2015 15:36







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.