Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Letoun na sluneční pohon přistál. Pilot v něm strávil skoro pět dnů

Letoun na sluneční pohon Solar Impulse 2 na své cestě kolem světa překonal nejdelší úsek a úspěšně přistál na Havaji. Pilot André Borschberg uskutečnil let dlouhý zhruba 8 200 kilometrů a strávil v kabině čtyři a půl dne.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R57o48b29e48r27t 56P74e85l66n52á12ř 3858131264

Spis bych videl jako vychytavku solarni vzducholod...

+2/0
5.7.2015 16:43

R18o53b51e31r77t 31P51e25l97n77á44ř 3268861394

Je to krasnej expiriment. Ale podivejme se jaky vykon potrebuje bezne letadlo jen aby se udrzelo ve vzduchu a ted si staci spocitat jakou plochu kridel by muselo mit pri stoprocentni ucinnosti. Porad je to moc i kdyby se litalo kolem rovniku...

+1/−1
5.7.2015 16:40

M30i39l35a98n 61H16a40n77u19s95k24a 7549728892611

Pilot André Borschberg uskutečnil let dlouhý zhruba 8 200 kilometrů a strávil v kabině čtyři a půl dne....

a dle ofiko stránek projektu:

FLIGHT TIME4 Days 21 Hours 52 MinutesDISTANCE7212 km

+1/0
5.7.2015 0:39

H87u23b24e19r93t 24H34e88r37i57c11h 9103417493519

Je mi jasné,že pokrytí křídel soláry by nebylo moc efektivní.Myslím tím, že by soláry byly součastí křídla od výroby.Přiznám se,ale že nevím,jak by zahřívání ovlivnilo provoz letadla v cestovních výškách,kde už jsou nízké teploty.

0/0
4.7.2015 15:40

H14u11b69e45r64t 36H27e13r33i95c84h 9393447543169

Já si myslím,že to sice je zatím ekonomicky neýhodné,ale přínos soláru pro úsporu energie je postupně stoupající.Pokrytí křídel malých a středních dopravních letounů soláry může vést postupně k snižení el.energie v letadle o nějaká procenta.A při provozu letadla a životností panelu cca 20-25 let to může být zajímavé.A velice se rozmáhá trend,kdy fotovoltaika vytápí el.spirálu v zásobníku vody a pomáhá vytápět rod.domy.A to jsou kilowatty denně.Slunce svítí každý den,i když je zamračeno.Nějaký příkon tam pořád je,v té vodě se to akumuluje bez velkých nákladů a cena solárů klesla.

0/0
4.7.2015 15:12
Foto

P33a57v61e63l 20P63o29k17o92r24n95ý 2496964510602

Pokrytí křídel něčím způsobí větší odpor a vyšší spotřebu paliva. A křídla mají letadla bílá, fotočlánky bývají černé, laicky se ptám, vadí, když by se černé křídlo více zahřívalo?

0/0
4.7.2015 15:21

J16a97r38o66m91í23r 84K36r35á34l 4690209904229

Pokud by se použily ty nejlepší články pro kosmickou techniku (tedy i drahé), dá plocha křídla B747 cca 250 kW.  To je jako když pšouknete do Stromovky. ;-)

0/0
4.7.2015 21:43

T18o83m88á44š 30Z34e52m48a77n 3395868844925

Je to něco jako přeplavání kanálu la Manche - úžasný individuální výkon, ale není to pokrok razící cestu ostatním.

+5/−2
4.7.2015 8:21

A75n30d67r86e29j 61O71l89e85k11s77a 3615921477311

Přesně naopak. Jde o průkopnický moment v dějinách letectví. Jedině taková exhibice pohne držiteli kapitálu, aby se vývoj pohnul dopředu.

+2/−1
4.7.2015 13:11

J35a39r49o53m38i93r 83F40a17r15e76k 4262183667

V čem konkrétně je to průkopnické? Prakticky jen v tom, že se někdo odvážil. Prostě jak s tím kanálem.......

+1/−3
4.7.2015 15:38

J30a98r79o17m29í18r 15K66r47á50l 4570289314319

Ani držitelé kapitálu nedokáží pohnout fyzikálními zákony.

+4/0
5.7.2015 6:51

J82a21r81o37s85l31a22v 48F88r42a56n98t91i89š60e80k 52B44r63ü32m65m12e97r 1541736393250

Co je dobré na tomto projektu, jak vznikal, kdy muselo být vynalezeno několik nových materiálů atd. Jinak je to fakt jen exhibice.

0/0
7.7.2015 2:31
Foto

J68a90r97o95m19í71r 62H57l94u32b49e40k 2866540804191

Úroveň této diskuse je velmi traumatizující. Tito mladí lidé, kteří nemají o fyzice ani ten nejmenší pojem, nám budou příštích padesát let vládnout. No, čest práci.

+4/−1
4.7.2015 1:55

O46t60a29k25a25r 15V65a97l22e63k 6986642795232

Nevite nekdo proc leti ve smeru zapad - vychod a ne naopak? Je to proudenim vzduchu? Pripada mi, ze pokud by leteli vychod - zapad, meli by pri kazdem preleu podstatne vice hodin slunce.

+1/0
3.7.2015 23:45
Foto

J37a63r55o15m52í56r 89H46l46u36b38e42k 2646580124141

Letí tak proto, že na severní polokouli vanou tímto směrem větry. Opačným směrem by se se svými energetickými schopnostmi dostali tak akorát.., ale to již zabíhám do oblasti sprostoty a nevkusu.

0/−1
4.7.2015 1:40

J76i77ř83í 92K60o93c53u24r98e62k 6355104825548

No co, letěl by občas ocasem napřed. Vůči Zemi, ne vůči vzduchu.

0/0
4.7.2015 16:14

A72n96t76o81n94í85n 84Z80e11l34e28n98ý 2234923851826

„…a po sedmihodinovém letu na Brusel přistáli nedaleko Varšavy.“

0/0
5.7.2015 0:02

T49o17m94á18š 86T30a80t86í61č42e19k 5410152890318

Jak to říká Jaromír. První přelet Atlantiku se taky odehrál ze západu na východ. Ostatně i první přelet Kanálu.

0/0
5.7.2015 12:54

P89a62v90e63l 41P64e82ř62i26n28a 9940761593

A více hodin noc. Je to proudění vzduchu ve velkých výškách, kde jsou rychlosti větru přes 100km/h a východní směr proudění hodně převažuje (i když toto lítá níž, tak nevím). Když najdu letenky, Vídeň-Dubaj 5:40, zpět 6:15. Dubaj-Soul 8:00, zpět 10:15. (přímý spoj Praha-Soul byl vyprodán).

0/0
8.7.2015 12:25
Foto

J73a61r79o60m37í26r 23H28l14u74b66e52k 2266880304611

Jako dobrodružství z Verneovek je to skvělé. Pro zúčastněné to musí být velmi dobrodružné. Jenže z praktického hlediska, to má význam nulový. Toto letadlo nedokáže ani samo odstartovat a vznést se do atmosféry. Trochu mi připomíná větroně, které musilo do vzduchu vytáhnout jiné letadlo nebo naviják. Jako sranda, dobré, ale proč tím redakce stále otravuje čtenáře?

+4/−8
3.7.2015 22:43

A75n53d74r21e12j 37O46l31e38k54s27a 3665531787881

Řekněte, pane Hlubku, co Vy jste za vola?Rv

+4/−3
3.7.2015 22:53
Foto

J91a52r30o22m10í62r 58H13l88u75b13e84k 2866330214251

Argument by nebyl? A co jste vlastně Vy?

0/−1
3.7.2015 22:56

A74n62d11r50e74j 29O65l57e46k24s57a 3315821987561

Argument pro Vás:

Technický pokrok jde dopředu jedině díky takovým "nesmyslným" projektům. Použiji pro Vás otřepaný, ale nejlepší příklad cesty na Měsíc. Z Vašeho hlediska to byla neuvěřitelná ztráta zdrojů, energií a potenciálu. Trefil jsem se, viďte. Ta cesta pochopitelně nikomu nic nepřinesla a technický vývoj nikam neposunula. Chyťte se za frňák.

+2/0
4.7.2015 13:16
Foto

J74a35r84o74m98í94r 76H30l98u26b49e85k 2446980514581

Proti pokroku nemám vůbec nic a ten výlet na Měsíc něco určitě přinesl, nikdy jsem jej nekritizoval. já jen kritizuji utopistické myšlenky vydávající se za pokrok.

+1/−1
5.7.2015 7:57

V97l27a38s51t13i51m37i24l 71H86n71í75k 6846142371307

Jestli vás to otravuje, tak to nečtěte. Mě to zajímá náramně. Sám to přirovnáte dobrodružství z Verneovek, a nemělo by se o tom psát?

Tohle je lepší než Verneovka, protože to dotáhli do použitelného, byť nepraktického stádia. Stačilo poznamenat, že lepší to nebude, "protože sluneční konstanta". Za zbytek mínusy.

+1/0
5.7.2015 21:53
Foto

J88a29r38o59m12í58r 21H29l97u42b11e33k 2346430314581

Vy jste jako ty pipky, kterých se ptali, kde vzniká elektrická energie a ony řekly, že přece v zásuvce, to ví každý blbec.

+1/−1
3.7.2015 23:13

M93a65r59t13i53n 57N52o32v96a70k 2130220327108

nemusite se stidet za sve drivejsi nazory, uz v minule diskuzi Vam bylo vysvetleno ze v zasuvce se elektricka energie nevyrabi. Takze klidne misto pipky muzete pouzivat sve jmeno, a nemusite se tak urazet

+1/−3
3.7.2015 23:35
Foto

J44a94r88o28m95í24r 69H91l56u48b15e18k 2526700504141

Vy se zkuste naučit česky a taky se nebudete musit STIDĚT. Ynteligente.

0/−1
4.7.2015 1:34

A89n37d65r23e81j 28O53l33e76k41s76a 3165611407541

Být blogerem zjevně nevyžaduje víc, než chtění....Rv

+1/0
4.7.2015 13:19

J98a95r96o96m16í44r 16K47r16á87l 4120189204969

A co se Vám nelíbí ?  Ano, je to zajímavý experiment, ale spíše pro efekt.  Pro letectví to žádný význam nemá a pro vývoj lepších panel, nebo motorů také ne.

0/−2
4.7.2015 6:59

J44a14r81o80m92í80r 74K56r19á28l 4250509644519

Andreji, jaký to má význam ?  Poučte mne. :-)

0/−1
4.7.2015 21:45

O64n47d63ř39e25j 92H16á22j54e72k 5438689828891

Pan Hlubek je patrně zaměstnáním běžec s červeným praporkem před vlakem z Anglie z první poloviny 19. století. Píše z minulosti, nebo se k nám přepravil strojem času.

+2/−2
3.7.2015 23:52
Foto

J58a34r78o20m43í35r 41H36l94u34b68e59k 2796520864771

Ti vědci z devatenáctého století věděli o fyzice mnohem víc než Vy. Vy žijete v bludech nakukaných Vám novodobými zeleno-rudými  zájmovými skupinami. Se skutečnou vědou to nemá vůbec nic společného. Perpeetum Mobile bylo svého času taky vydáváno za zázrak, nakonec se zjistilo, že to je pouhý podvod. Jsem nesmírně překvapen, že jeho zastánci stále mezi námi žijí.

+2/−2
4.7.2015 2:10
Foto

M80a65t78ě64j 81Č68e34r71n92ý 9265902320587

Vy jste asi geniálně nadaný a naprosto nedoceněný fyzik, že?

velice mi připomínáte mého fyzikáře ze střední, ten se taky oháněl třemi tituly a praxí z výzkumáků v Německu a Rakousku a nakonec učil fyziku na stavebce.

+2/0
4.7.2015 8:56

J18a47r33o96m83í96r 83K48r15á16l 4380199374529

Pokud pokládáte člověka, co zná fyziku se ZDŠ za nedoceněného fyzika, pak to bude špatné spíše s Vašimi znalostmi. ;-)

+1/0
5.7.2015 6:53

V38l70a64s23t62i34m75i90l 76H88n28í17k 6896102171267

Nebudu vyvracet všechny jednotlivosti, ale jak jste přišel na to, že SI2 nedokáže samo odstartovat a vznést se do atmosféry? 8-o

+1/0
4.7.2015 20:46

A26n43t19o76n85í85n 44S62á94d54l12í39k 7748589493543

Protože má křídla konstruovaná na vztlak a nikoliv na zemskou přitažlivost.

Podívejte se ještě jednou na fotky,při startu a přistávání se musí křídla podpírat!

0/−1
4.7.2015 22:13

V54l26a94s10t37i13m38i96l 82H26n69í43k 6776762171837

To jako že při vztlaku unesou letadlo, ale bez vztlaku neunesou vlastní váhu? To je doufám vtip. Maníci drží křídla, aby se to celé nezváhlo na stranu a křídlo nevzalo o zem. Stejně se to dělá s větroni. Mít kolečka na koncích křídel je zbytečný luxus.

http://cestovani.idnes.cz/foto.aspx?r=po-cesku&c=A121109_143350_tipy-na-vylet_tom&foto=TOM471867_IMAG1230.jpg

Ostatně příspěvek na který reaguju se netýkal konstrukce, ale startu vlastní silou. A nějakých 50kW tomuhle letounu zjevně na start vlastní silou stačí. Hned jak má dostatečnou rychlost, aby mohl pilot regulovat příčný náklon, maníci křídla pustí.

+1/0
5.7.2015 21:41

A87d89a93m 98P59u65r52k36r11t 5286172318468

Komerční létání _přímo_ na sluneční pohon ve formě jak ho známe dnes je sice bohužel utopie (solární konstantu obejít nelze), ale jako počin to rozhodně pozoruhodné je.

Za mě R^R^

(nepřímo by se na slunce létat dalo - syntetizovat uhlovodíky za pomoci energie ze slunce z relativně velké plochy, za relativně dlouhou dobu - resp. nepřímo se na slunce létá :) neboť fosilní paliva jsou uskladněná sluneční energie)

+10/0
3.7.2015 20:43

J26i27ř48í 72K62o72c14u17r88e23k 6155214935698

To jo, ale řekněte orangutanům: Sorry, tady teď bude plantáž pro výrobu palmového oleje.

0/0
4.7.2015 16:16

J26o10s84e28f 47V28y96s85k68o55č55i93l 3592527734356

Zajimavy experiment. Sledoval jsem ho posledni tri dny letu na jejich strankach

+3/0
3.7.2015 20:10

L84u30k74á45š 10N51o93s14e23k 9430787347

Kdyby teď letěl nad ČR, tak se tam nahodí takovou rychlost, že bude doklouzávat ještě v Číně.

+7/0
3.7.2015 20:10

M98i75c88h87a65l 95J35a36r26o98š 7694130492395

Rychlost jako Zeppelin. Ale tam měli i umývárnu.

0/0
3.7.2015 20:02

J57a92n 27M67a23d61e42r 3628386846456

Super, gratuluji. A let ještě není zdaleka u konce, teď přebírá SI2 Piccard.

... A to i dnes se ještě najdou lidé kteří tvrdí že solární energie je k ničemu :-)

0/0
3.7.2015 19:56

V58á68c73l15a79v 14R13o49s72e86n92b66e66r38g 6639267462197

Z principu samozřejmě není, ale v současné podobě, kdy existuje mnoho účinnějších způsobů získávání energie, tak trochu je.

V případě projektu Solar Impulse bych za skutečné využití potenciálu solární energie považoval let kolem světa bez mezipřistání (a věřím, že k němu v blízké budoucnosti dojde).

+3/0
3.7.2015 20:51

E59d71a 95D70r92á10b85e55k 7309262903467

a k čemu je? K něčemu jistě, ale k přepravě lidí určitě ne... přepraví jednoho člověk přes půl země, ale jen v létě a za dobrého počasí v X metrovém krámu?

0/−2
3.7.2015 21:34
Foto

M47a13t51ě16j 36Č61e30r45n94ý 9655622750527

Úplně první let také nebyl zázrak. Letělo se tehdy jen několik metrů nad zemí a letoun poposkočil o několik desítek metrů. Určitě se tehdy našlo dost lidí, kteří si rěkli: "K čemu je to dobré, možná jako kratochvíle pro bohaté lidi, ale praktické využití to mít nebude."

+2/0
4.7.2015 9:02

K64a36r59e39l 58P45o95d52h53o34r73s62k97y 3795143932585

Tak uz u prvnich letadel se dalo predpokladat, ze kdyz se tam da silnejsi motor, tak to bude mit lepsi parametry a take se behem par let stalo. Stejne muselo uplynout pul stoleti, nez jety zacaly prepravovat stovky lidi.

V tomto pripade se ovsem neda predpokladat, ze by slunce zacalo vic svitit ani ze by se hmotnost cloveka vyrazne snizila a to ani na pristi tisice let...

+2/0
4.7.2015 10:06
Foto

M82a32t81ě49j 54Č62e25r31n37ý 9635262720887

To je sice pravda, ale stejně, jako se zvyšoval výkon motorů, tak se určitě bude zvyšovat efektivita solárních panelů a kapacita baterií. Nejsem žádným zastáncem obnovitelných zdrojů a alternativních pohonů, ale tomuhle docela fandím.

0/0
4.7.2015 10:58

J93a18r29o28m38i73r 35F25a70r80e93k 4922933777

Jenže neovlivníte množství slunečního záření dopadajícího na křídla. Proto je tento letoun poměrně šílená konstrukce, svým způsobem jde proti všem pravidlům, jak postavit dobrý letoun. I když zvýšíte účinnost panelů, pořád to bude málo.

Takže pro drony s malým nákladem a velkou výdrží klidně, pro reálný transport nákladu a pasažérů ne.

0/0
4.7.2015 15:36







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.