Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Tenkrát šlo o vše. První den nejdůležitější bitvy Spojeného království

Před pětasedmdesáti léty začala bitva o Británii. Bitva, ve které dostal Hitler poprvé pořádně přes prsty. A také bitva, o níž bylo napsáno bezpočet článků. Přesto snad nebude tento, přibližující její úplný počátek, zcela zbytečný.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P87e46t98r 47J86a33r23o15š 2894321575317

Dostal pres prsty? To je podle meho trosku silacke vyjadreni. Slavne vitezstvi to bylo, ale s dosti odrenyma usima.

Kdyby mel Goering nervy v utoku vytrvat, byla by RAF v troskach.

0/0
10.7.2015 20:57

J57a57n 70U93l89r44i86c37h 8568353836391

Trochu malicherne rejpani, ale ten titulek je diskutabilni. Podle me byla dulezitejsi bitva o atlantik. Prohra v bitve o britanii by nejspis znamenala pokus o pozemni invazi. Prohra v bitve o atlantik by znamenala celkovou britskou prohru a kapitulace by byla jen otazkou casu.

+2/0
10.7.2015 15:48

L56u67k98á60š 10G89r34ü20n21d65e94l 4877832555612

Invaze nebyla možná, spíš šlo o to, že Britové nutně potřebovali nějakou morální vzpruhu

0/0
10.7.2015 17:04


J20a26n 23U90l23r22i54c43h 8778833596841

Nevim kdo by te invazi po zniceni RAF zabranil. Royal NAVY by to asi bez letecke podpory nezvladla. A vzhledem k tomu ze nechali britove prakticky veskerou tezkou techniku ve francii, tak by tomu vylodeni branili jen velmi tezko.

0/0
10.7.2015 17:39

L32u46k91á15š 61G62r69ü89n29d34e61l 4147102965462

Jenže RAF zničená nebyla. Určitě víte, že značně zdecimovaná byla pouze 11 skupina, 12 a 13 na tom nebyly tak špatně. Jak známo RAF v té době prolomila tabu se zahraničními piloty, kteří by částečně nahradili Brity. Už jsme na hraně spekulací, ale Anglie potřebovala čas tak 6-8 týdnů a to by se udržela. Podívejte se na la Manche jak vypadá v listopadu.. vlny jako 10 metrový barák. To už invaze mohla proběhnout jen velmi těžko . Nehledě na to, že  provést  invazi aby byla úspěšná, je velmi složité. Jedna věc je vylodit armádu a druhá ji zásobovat. Na to musíte mít obrovské kapacity a ty Němci v roce 40 rozhodně neměli. A to co měli jim ještě narušovaly bombardéry RAF.  Stačí se podívat, jak dlouho trvalo spojencům, než připravili invazi do Normandie a to měli mnohem více času než Němci a taky US průmysl za zády. Mate pravdu v tom, že Anglie nechala těžké zbraně na pobřeží Francie, nicméně Angličané nejsou Francouzi a v té době jich bylo skoro 50 mil. Určitě i v této situaci by ze sebe vydali to nejlepší...jak řekl Churchill :-). A to ještě neberu v potaz Home fleet, kterou by jistě podpořila celá Royal Navy. Šlo o všechno a nelze očekávat, že by si Angličani nechali projet Hitlera až do Londýna. Střízlivým pohledem celá invaze byla Hitlerův bluf.  RAF přes zimu 40/41 zdvojnásobila svoje stavy a tudíž na další potíže byla připravená. Hitler se už ale  díval jinam a to je zas jiná kapitola :-)

+4/0
10.7.2015 18:02

J20a91n 61U81l19r44i82c76h 8218423446701

V zasade s vami souhlasim, proto jsem do uvodniho prispevku napsal "pokus o invazi", nicmene bych byl preci jen opatrny v tom co by bylo nebo nebylo mozne.

Kdo by cekal ze parta vysadkaru dobude behem nekolika hodin Eben Emael, nebo ze Francie s britskou pomoci padne za par tydnu. Tech veci ktere se pred valkou jevily jako nemozne se preci jen stalo dost hodne.

Ale mate naprostou pravdu v tom ze z logistickeho hlediska by bylo zasobovani invaznich sil velmi slozite. Pokud by se tedy povedlo samotne vylodeni.

+1/0
10.7.2015 18:50

L27u11k33á31š 76G49r15ü11n72d29e60l 4437352245642

Přesně. Na druhou stranu si myslím, že kdyby měli Angličani mentalitu Francouzů nebo Belgičanů, tak by donutili svoje představitele uzavřít s Německem separátní mír, ale to už bruslíme na hodně tenkým ledě ;-D

+1/0
10.7.2015 19:50

P42e84t63r 18J89a25r74o44š 2504251115507

6-8 tydnu je dost na kompletni zniceni site radaru i letist.

0/0
10.7.2015 20:59

J50a49n 69M80a71l26ý 1915519874948

"Neštěstí" pro celé tažení byl samotný Hitler. Němci měli sice veliký ztráty, ale pořád měli zdroje, kdežto RAF byla téměř na lopatkách. Tady zasáhnul nejvyšší, aby se začali bombardovat města, takže RAF měla možnost se dát dohromady. Pak nejvyšší zasáhnul znova, když celou invazi odložil "na později" a byl celý nadržený na SSSR, čímž otevřel druhou frontu, které se chtěli Němečtí generálové vyhnout stůj co stůj.

+7/−1
10.7.2015 12:27

J12a84n 64U94l94r72i90c41h 8278563936781

Co se tyce bombardovani mest, tak nejdrive zabloudilo par bombarderu nad Londyn a jako rekaci britove bombardovali Berlin. A to vedlo z velke casti k rozhodnuti o zmene strategie bombardovani. Myslim ze to bylo i zamerem britu, aby ulehcili RAF.

+2/0
10.7.2015 13:43

I50v90a56n 33M53a54n51t66a81s 8159744980631

Máte pravdu, ale Nejvyšší je Bůh, ten zasáhl ve prospěch Britů, naštěstí...

0/−1
10.7.2015 13:55

J61a13n 47U87l26r43i72c76h 8468813776531

Skoda ze nemel i chvilku pro tech x milionu obeti v koncentracnich taborech.

+8/0
10.7.2015 14:04

J30i11n52d19ř96i54c55h 70H98r77d33l48i71č46k10a 4316224969194

Bombardování měst byla záměrná taktika, jak donutit "pár zbývajících spitfirů" ke konečnému boji a definitivně odstranit stíhací složku RAF. Ovšem ukázalo se, že předchozí výsledky byly německou stranou nadhodnocené.

Ostatně, bojovalo se i s časem, s blížící se zimou je invaze kvůli počasí nemožná.

+2/0
10.7.2015 14:16

J64a40n 43U69l52r52i11c22h 8318123136181

Mel by jste nejaky zdroj ktery by vase tvrzeni podporoval? Ve vetsine zdroju jsem nic o tom ze by se utoky na Londyn delali za ucelem zniceni stihaciho letectva nenasel. Navic by to byl trochu zvlastni zpusob, kdyz kvuli bombardovani Londyna prerusili utoky na letiste RAF.

Zde citat Hitlera k bombardovani Londyna:

The other night the English had bombed Berlin. So be it. But this is a game at which two can play. When the British Air Force drops 2000 or 3000 or 4000 kg of bombs, then we will drop 150 000, 180 000, 230 000, 300 000, 400 000 kg on a single night. When they declare they will attack our cities in great measure, we will eradicate their cities. The hour will come when one of us will break – and it will not be National Socialist Germany!

—Adolf Hitler

https://en.wikipedia.org/wiki/Strategic_bombing_during_World_War_II#The_Battle_of_Britain_and_the_Blitz

+3/−1
10.7.2015 14:39

J77i78n58d34ř49i23c72h 17H30r53d91l61i34č24k49a 4536954729544

Pokud se trapně nepletu, tak to byl John Keegan, Druhá světová válka. Šlo o to, že přinejhorším mohla RAF odsunout stíhačky z rozbitých "pobřežních" letišť dál do anglického vnitrozemí, kam už by německý stíhací doprovod nestačil s palivem. Kdežto při bombardování Londýna a dalších měst u Kanálu dolet stačil, přičemž se samozřejmě počítalo s tím ,že města budou Britové muset bránit ať chtějí, či nechtějí a dají tak Luftwaffe možnost britské stíhače dorazit.

Němce tlačil čas, nestačilo jen vyhrát, ale museli vyhrát rychle, protože s blížící se zimou se čas vhodný na invazi krátil.

+1/0
10.7.2015 15:09

J33a84n 68U88l64r85i41c10h 8658953416341

Dekuji za odpoved. Pokud se ale nepletu, tak britske stihacky minimalne ze zacatku startovali k ochrane letist RAF a nemci meli cestu na londyn temer nebranenou, ale nejsem odbornik na blitz.

0/0
10.7.2015 15:18

Ř68e94h68o55ř 68V23l22a59s17á49k 2884874201476

Nevěřím, že Hitler vedl podobné řeči v angličtině.

0/0
10.7.2015 17:13

J81a45n 38U13l56r26i58c56h 8798333196891

Ted jste mi to teda nandal.:-/

+1/0
10.7.2015 17:22

J93a47n 18U23l16r20i88c29h 8338653646671

Wenn die britische Luftwaffe 2000 oder 3000 oder 4000Kilogramm Bomben wirft, dann werfen wir jetzt in einerNacht 150 000, 180 000, 230 000, 300 000, 400 000, 1Million."

Adolf Hitler am 4. September 1940

Spokojenej?

0/0
10.7.2015 17:26

J79a40n 83U22l47r83y95c79h 4771267140958

přesně tak, masivní bombardování Londýna bylo součástí strategie letecké bitvy o Británii, jen byl začátek (po odvetném bombardování Berlína jako reakce na marginální nechtěné bombardování Londýna) trochu posunutý; nevyšly taky kalkulace na efekt bombardování metropole z hlediska ztrát na životech, hospodářského důsledku, podlomení morálky celého obyvatelstva - všechno zůstalo daleko za teoretickými předválečnými předpoklady;

jestli by došlo k vylodění (a tedy předtím k evidentnímu snížení bojeschopnosti RAF) bez téhle náhody, je otázka;

zřejmě největší šanci na úspěch si Němci nechali utéct, když bezprostředně po zhroucení Francie nezorganizovali mohutný letecký výsadek, na to měli reálné kapacity (tehdy byly pozemní síly, které by mohla Anglie nasadit, žalostné, takže jestliže by letecké síly byly zhruba vyrovnané, mohl rozhodný a rychlý nástup zajistit na anglickém území dostatečnou základnu pro rychlý a už nezadržitelný postup dál), ale tenhle scénář se nedostal ani k vážnému posouzení na nejvyšší úrovni...

+2/−1
10.7.2015 14:53

J70a62n 49U24l74r22y25c45h 4451787290738

(P.S. materiály k tomu i v češtině a i na netu se jistě najít dají - jako klíčové slovo může být užitečné i "blitz")

0/0
10.7.2015 14:57

J51i93n43d77ř98i90c24h 25H79r69d32l26i41č45k19a 4956364399214

Mělo to být i tím, že Německo zatím psychologicky nevstřebalo nečekaný triumf na Francií, s tak rychlým vítězstvím nepočítali, ve chvíli takového úspěchu se málokdo dokáže hned soustředit na další cíle.

0/0
10.7.2015 15:12

L76u43k21á51š 52G70r73ü53n20d50e28l 4317112205192

Nesouhlasím, jedna věc je provést výsadek a druhá ho udržet při životě.

0/0
10.7.2015 17:06

J70a52n 50S27m80í86t12k88o 8254102394335

Nejlépe hodnocený příspěvek a přitom je v něm hromada mýtů a (přinejlepším) polopravd :-/

0/0
20.7.2015 11:59

J81i39ř13í 28J19i16r66o51u40d39e51k 8896179344464

R^

+1/0
10.7.2015 11:50

J13a73r60o47s31l15a32v 73J65a55k19u57b34o74v 8542955505237

a pritom tym BF110 nechybalo vela aby sa vedeli ubranit same.. Spitfiry ich prekonavali v stupavosti aj rychlosti, no nie o vela. Hurricany ich same o sebe nevedeli dohnat (BF110 max rychlost 540km/h, Hurricane 490km/h, Spittfire 560km/h). ich hlavna smola bola v tom ze ich vyvoj bol v podstate zastaveny, kedze Luftwafe pozadovala urychlene zavedenie BF210 no tie mali ovela viac problemov...

0/0
10.7.2015 11:47

R46a91d24e17k 31F19o25l43p68r78e41c10h59t

S absolutními hodnotami těch rychlostí to je ošemetné. Třeba Hurricane Mk I měl tabulkovou max. rychlost také přes 500 km/h, i když tedy menší než Bf 110. Ve skutečnosti ale těchto hodnot zpravidla dosahováno nebylo. Dokonce jsem někde četl (teď ten zdroj nemůžu najít), že piloti Bf 110 (verze používané při BoB) měly problém dosáhnout s těmito stroji rychlosti 500 km/h, dokonce se jí i přiblížit. Dalším problémem Bf 110 byla nedostatečná akcelerace, což je také důležitá charakteristika. Ale trochu jsem tu větu v článku s rychlostí a obratností upravil, aby lépe vystihovala skutečnost. Me 210 (ne Bf) byla kapitola sama pro sebe.

0/0
10.7.2015 13:59

L20u55k49á97š 24G64r62ü18n28d59e64l 4467722985572

Hurricane běžně 520

0/0
10.7.2015 17:07
Foto

S42v76a84t43o11p75l69u42k 32K95n52o51s 3322878461527

hmm co vim tak  v bitve o britani se pouzivala Bf 110 C, a vyvoj se urcite nezastavil kdyz byly seriove vyrabey varianty  E,F, G H byla pripravovana pred koncem valku  verzi D nezminuji pac to byl v podstate upravena  verze C  pro dlkove operace ( preklizkova nadrz pod trupemú + dve velkokapacitni  nadrze pod kridly.  ovsem od verze E uz nebyly brany jako tezky stihac ale jako stihaci bombarder a nocni stihac

0/0
11.7.2015 20:01





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.