Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Solar Impulse 2 neodletí. Zničené baterie jej do dubna zdrží na Havaji

Experimentální letoun Solar Impulse 2 je od 9. března na letu kolem světa. Má propagovat solární energii a alternativní pohon. Cestu nyní zkomplikovaly zničené baterie, výměna potrvá několik měsíců.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L18u96k81á42š 18S66k25o96p49a61l 9746418665281

Jako technická hračka super a držím palce. To, co to má demonstrovat, tedy použití solární energie, s tím už mám trošku problém, ale budiž. Pořád lepší, než se přivázat řetězem k jaderné elektrárně nebo tvrdit, že je naše planeta zelená, ačkoliv ve skutečnosti je vlastně modrá :)

+1/0
17.7.2015 17:38

P98e15t94r 98H27a47r87i12p95r63a60s73a51d 49H73a18j62i87č 8343930274347

Tak jsem se díval na oficiální stránky Solar impulse. Jestli jse to správně pochopil, tak odlet odloží záměrně kvůli upgradu baterií s lepším chlazením. Prostá výměna by se dala uskutečnit během několika týdnů, ale protože začíná hurikánová sezóna a nikdo jim není v patách, tak udělali toto neobvyklé rozhodnutí. Titulek je trochu zavádějící, ale to už je taková novinářská latina.

0/0
17.7.2015 16:25

V53l50a10d76i40m93í98r 11C80i57h43l82a 8961728597123

Solar Impulse 2 neodletí. Zničené baterie jej do dubna zdrží na Havaji

Kdo chce moc, nemá nic.

0/0
16.7.2015 11:44

P58e11t50r 69H18a79r45i54p16r51a54s98a86d 65H77a78j92i14č 8873690554757

Jak to, že nic, letadlo dokončilo nejdelší etapu. Nic by to bylo, pokud by spadli do moře hned na začátku cesty. Mají skoro polovinu za sebou. Pokud tu etapu zvádli i s poškozenými bateriemi a vlastními silami, tak to se také počítá. :-)

+2/0
16.7.2015 13:56

R47a20d70i12m 63P59o91l92á16š89e20k 9896373329449

Typický problém vývojových v praxi nepoužitelných  vzorků.

Kvůli potřebě nízké hmotnosti při co nejvyšším výkonu bylo využití akumulátorů vyšponováno na maximum, takže ze zaručených tisíc nebo u velkých baterek 2000 cyklů Li akumulátorů  klesl počet reálně dosažených nabíjecích a vybíjecích cyklů pouze na několik.

+5/−1
16.7.2015 9:02

P25e83t83r 41H30a40r85i86p57r55a81s69a76d 15H28a78j55i23č 8883550744327

Ale to je vaše spekulace. Samozřejmě zničit baterky jde celkem snadno, ale je tam elektronika, která tomu zamezí. Podle všeho se zničily, protože neměly dostatečné chlazení. Baterkám nesvědčí hlavně přehřátí a obecné prudké výkyvy teplot. http://www.foxnews.com/science/2015/07/15/battery-damage-grounds-solar-impulse-2-until-2016/

+2/−1
16.7.2015 13:11

P97a18v43e90l 56K58u60r91a95l 8554873502709

taky jim nesvědčí otřesy.

0/0
17.7.2015 11:44

M68i72l85o71s 43V27a78l84y 8246152147192

jo 2. pilot oznamil, ze se bude diky pocasi cekat az do Aprila   2016.

0/0
16.7.2015 1:49

M33i39l84o90s 20V81a18l55y 8686192607432

$KODA no nevim, kde to autor vzal, ze do dubna ja jen cetl do pristiho roku. Slunicko dalo bateriim takovou kapacitu, ze to baterky "neprijaly" a zacaly se prehrivat... Andrej mel velke stesti, ze doletel na Hawaii. Nejvetsi starost pro letoun byly studene fronty a oblacnost. Stejne je pro mne zajimavosti, ze nemaji nahradni baterie. PROC^ nedosli do Wal-Martu. Tam by jim urcite  piiiiiiiiiiiiCH_ li  R^ ;-D Jeste, ze tak zkoncili.....tito  borci R^

+1/−1
16.7.2015 1:32

A21l96e94š 40H97o93r88á72k 7305260772180

Sluníčko bateriím rozhodně žádnou kapacitu nedodalo. Kapacita s každým dobíjením jen a pouze klesá.

+2/0
16.7.2015 12:51

J85a50n 12V83i40č15a28n 4338288846522

Málo lidí ví, že auta od Tesly zrychlí z 0-100 km/h za 5 s. Mají dojezd přes 400 km, a za životnost baterie se vám zaplatí náklady, co byste dali za palivo. Jediný problém je doba nabíjení a cena baterií, čeká se jen na technologický průlom :)

+2/−2
16.7.2015 0:37

L48u37k61á21š 64K76m68e61n23t 5139767204100

Na ten se čeká ale už 100 let ... elektromobily tu byly už před 100 lety ...

+8/0
16.7.2015 8:45

P15e81t89r 83H16a19r29i59p19r67a23s12a95d 67H52a84j77i55č 8243860784197

Tak už jsme se dočkali. U nás v ulici už má taky někdo full electric vozítko. Když chce dobít, tak si spustí z okna šňůru do zásuvky. :-)

0/0
16.7.2015 13:01

P87e59t65r 37S61c65h49w19a55r71z 7478359733401

Elektromobil má "výhodu" v tom, že smrad vytváří jinde než v místě provozu ;-)

+6/0
16.7.2015 8:52

P98e46t43r 44H77a42r28i77p52r52a51s73a71d 93H69a28j97i64č 8843280124797

Anebo se vůbec žádný smrad nevytváří. Nabíjet se dá i z OZE a vyrábět OZE pomocí energie z OZE je už také celkem běžné.

0/−3
16.7.2015 13:02

J94a56n 53F91r96o52l28í13k 6556330305274

U nás vyrábí za 44 milird kč ročně OZE marginálních 2,5% celkové výroby. Takže smrad z uhlí je nezbytný, zejména v Německu, kde si odstavují JE.

+5/0
16.7.2015 13:11

P21e47t55r 76H52a43r41i55p40r87a83s18a23d 74H46a61j12i28č 8363180544807

V Německu dneska a v tuhle denní dobu například ne. FVE právě teď dodávají něco kolem 23GW výkonu. Ale je pravda, že na celkové výrobě je Německo s OZE někde kolem 10%. Do roku 2030 chtějí mít pokryto OZE něco kolem 45%. To co jim hrozí pokud budou mít FVE přednost, je bumping energie, v poledne moc, noci málo. Částečně je může zachránit elektromobilita, pokud se bude hodně dobíjet přes den (hodně jídí je práci na jednom místě) a stacionární baterie. Baterky budou muset ale hodně zlevnit a bude jich potřeba opravdu hodně. Požadavek je o dva až tři řády vyšší produkce. Když budu trochu optimista, tak zvládnout se to dá.

0/−1
16.7.2015 13:47

P43a63v48e30l 88K35u79r98a34l 8474283482729

jenomže co je to platné když ve chvíli kdy ty FVE nic nedodávají stejně musí přijít něco co má tu kapacitu 23GWe vyrábět...

no a to když stojí ve chvíli kdy jedout ty soláry... vám věc solidně prodraží.

a ruku na srdce taková baterie v autě na které bude péct sluníčko si snadno 100°C užije.

+1/0
17.7.2015 11:45

P51e17t60r 18H17a74r67i47p49r26a64s18a87d 38H52a66j92i31č 8113900124917

Jak je to konkrétně řešené v autech nevím, ale jezdí toho už dost. Jen loni se prodalo přes 350 000 elekromobilů a hybribních plug-in hybridů, letos se čeká přibližně dvojnásobek. Pokud by to byl problém, už by se to provalilo, ale zatím to vypadá, že jsou baterie v autech chráněné proti přehřátí dobře. Pokud je mi známo, tak bez dodatečného klimatizování snáší -40, +70°C. Podle toho si můžete učinit představu, jak extrémní podmínky musely uvnitř Solar Impulse být.

Pokud se týče kapacitv případě výpadku výroby z OZE, tak tuto problematiku řeší v Německu celkem jednoduše kombinací FVE, VE, tedy opět OZE.Dnů, kdy nefouká a nesvítí je tak málo, že to zatím nebyl vážný problém. Tady je odkaz na studii: http://www.ise.fraunhofer.de/en/publications/veroeffentlichungen-pdf-dateien-en/studien-und-konzeptpapiere/recent-facts-about-photovoltaics-in-germany.pdf

0/−1
17.7.2015 20:57

P74e43t88r 94H21a65r14i17p83r83a75s55a97d 88H59a21j75i10č 8473150744267

Oprava, vyrábí už asi 30% z OZE, měl jsem nedůvěryhodný zdroj. Fraunhoferův institut by měl mít přesnější údaje. http://www.ise.fraunhofer.de/en/publications/veroeffentlichungen-pdf-dateien-en/studien-und-konzeptpapiere/recent-facts-about-photovoltaics-in-germany.pdf

0/−1
17.7.2015 20:40

J97i14ř33í 27K90o69c80u79r34e26k 6715604145688

Jo, ještě jak u elektropřípojky zajistit, aby přes ni nešel proud z uhelky a všechny materiály použité pro výrobu byly taky OZ a na jejich výrobu se použila jen enerdie z OZE. Stejně tak pro výrobu všeho potřebného abych mohl jezdit i v zimě při inverzi.

+1/0
16.7.2015 13:14

P42e73t85r 72H36a82r21i56p34r14a62s95a68d 14H71a88j25i11č 8533690674727

Na to si ještě počkáme. Těch osvícenýc, kteří jdou touhle cestou ještě zas tak moc není, ale jistě chápete, že když například vyrábíte FV panely, tak nejlepší a nejlevnější způsob, jak vyrábět elektřinu pro výrobu je jednoduše z vlastních zdrojů. Tito výrobci už alepoň část spotřeby pokrývají ze svého. Pokud zlevní baterie, bude to ještě snazší.

0/−1
16.7.2015 14:13

P95a16v42e86l 26K23u13r94a31l 8804263972169

jo jo, ten vlastní zdroj je obvykle dieselagregát...

protože vyrábět podle toho jak zrovna fouká vítr a nebo svítí slunce, na takové dodací lhůty se vám každý vykašle.

+1/0
17.7.2015 11:41
Foto

M16a67r73t28i12n 88F24a91l75t91ý86n 9171836214308

Ve finale se tu najde nějaký odborník, co prohlásí,že nejefektivnější výroba el. energie bude ve šlapacím autíčku :-P

Musíte tady pořád exhibotvat se svejma pseudoznalostma?

0/−1
17.7.2015 13:12

R54o81m45a13n 24L71a16n23g75e29r 9504344402202

Pseudoznalosti tady předvádějí pouze příznivci OZE... :-P

0/0
20.7.2015 8:38

P11a66v74e87l 86K72u81r18a43l 8794503642829

PAne Faltýne já jsem zatím vždycky viděl že fabrika má na objednávce termín dodání jinak si příplatí penále. 

nikdo není takový blázen aby lidi volal do práce podle počasí (a nebo je platil za to že sedí v práci a nic nedělají protože nefouká)

0/0
21.7.2015 22:21

P80a24v65e93l 39Š15e28v83č10í35k 6440615139910

Nu, Formule 1 ušetří díky rekuperací a bateriím cca 30 lt paliva za závod. Je ovšem mnohonásobně předražená proti dřívější, málo zelené, takže aby se získaly prostředky na její vývoj a stavbu, tisícinásobně více, se jinde energie zmrhá.

Co se týká akumulace solární energie, na průlom se čeká, ale stále nepřichází. Bohužel pro lidstvo, snad bude ale jednou lépe. Dost se o to zajímám, kalkulačka mi ale stále říká ne.

+2/0
16.7.2015 11:20

P95e67t15r 36H69a73r67i44p80r84a50s18a32d 42H80a98j37i69č 8433300504397

Technologický průlom se konat asi nebude, ale postupné vylepšování ano. I tak jsou parametry už dnes natolik dobré, že je už jasné, že elektromobilita s plug-in hybridy tak do roku 2025 převýší celkové počty prodaných vozů.

0/0
16.7.2015 12:58

P93e15t83r 39H11a14r81i81p73r61a51s21a78d 25H46a22j44i38č 8233170554317

....s čistě spalovacím motorem.

0/0
16.7.2015 14:02

J22a53n 64F20r60o67l53í45k 6336430585744

Vlastnosti elektromotoru jsou chronicky známy. Mezi ně patří i velký kroutící moment v malých otáčkách. V praxi to je vidět na akceleraci těžkých trolejbusů.

Není to tedy výlučná vlastnost aut od Tesly. Spolehlivost elektrických pohybovadel bez troleje je ovšem dobře prezentována v tomto článku.:-P

+2/0
16.7.2015 13:09

J26i74ř41í 63K88o38c43u76r13e67k 6435704895698

V německu úspěšně provozovali bateriové šínobusy. Jenže u vlaku tuna baterek až tak nevadí, obzvlášť u často zastavující lokálky, která si to jinak šine 40-50 km/h. Během ropné krize v 70. letech to konkurenceschopné bylo.

0/0
16.7.2015 13:20

I30v21o 32Z30d84e21b26o85r58s62k26ý 3573491710301

Výměna potrvá několik měsíců. To mají servis od OPBH?

+3/0
15.7.2015 23:30

M16i17l16o86s 44V66a71l94y 8696962587272

kdyby meli baterky tak leti, ale k vuli pocasi konci. V planu meli, ze na Hawai se mohou zdrzet max. tyden....

0/0
16.7.2015 1:34

V27l86a45s49t96i75m89i76l 83H24n22í21k 6376882151587

Ano, už když seděli v Číně a čekali na počasí, tak se  mluvilo o tom, že tam můžou zkejsnout do příštího roku, protože v USA začne hurikánová sezóna.

0/0
16.7.2015 22:20

V54l14a36s21t84i36m41i46l 37H62n83í82k 6856542591347

Technické podrobnosti, proč k tomu došlo, nejsou? Četl jsem, že baterie jsou precizně izolované, aby ve velkých výškách nezamrzly. Že by v Pacifiku mohlo být teplo, s tím se nepočítalo?

0/0
15.7.2015 23:16

P25e24t66r 68H41a74r79i17p52r95a40s39a33d 91H74a32j39i82č 8893200514537

Zatím jsem nic konkrétního nenašel. Vypadá to, že buď přecenili izolační materiál nebo že trochu sázeli na štěstí. To letadlo se začalo vyvíjet v roce 2003 a je to všechno hodně na hraně. Chcete být první a nechcete, aby vás někdo předběhl.

0/0
16.7.2015 14:01

V90l15a12s19t18i59m48i36l 92S11v38o66b61o12d72a 7903918855724

Kdyby udělali kolečko nad severním pólem, také by to bylo kolem světa a nepřehřála by se jim u toho baterka ;-D.

+3/0
15.7.2015 21:13

I61v41o 77Z83d44e16b96o39r91s17k62ý 3253751440151

Jdu na sever,… a jdu na jih.

+3/0
15.7.2015 23:26
Foto

P71e22t77r 36P72r70o97c91h56á13z46k31a 3622176702364

Další rána pro nesmyslný a předražený projekt, který krom uspokojení ega několika nadšenců k ničemu není.

+11/−9
15.7.2015 19:29

P20a98v28e65l 80S39o73b33o34t72k53a 5500954

inu....

elektrodrony mají velikou budoucnost

- létající elektrotanker poháněný nestíněným jaderným reaktorem jako nabíjecí a zásobovací základna pro 50 bojových dronů už není sci-fi, ale reálný projekt americké armády ;-D

+1/0
15.7.2015 20:09
Foto

P10e92t75r 51P84r67o66c28h78á17z46k87a 3692786902864

S tím souhlasím, stejně jako s elektrodronem, ale v dopravním letectví je to daleká, opravdu daleká hudba budoucnosti závislá na kvalitních bateriích nebo kondenzátorech.Zatím na tom není lidstvo špatně s klasickými palivy a tak takovým projektům moc nefandí.Zůstává to na nadšencích.Vím, že je třeba prozkoumat i slepé cesty, ale pokud člověk porovná náklady na tenhle projekt, jeho efektivitu a ekonomičnost dojde k závěru, že to nic nikam neposunulo, jen ukázalo, že tahle cesta není ta pravá.Ale i to je třeba...:-)

+7/−1
15.7.2015 20:16

P12e60t18r 38H10a90r88i65p44r86a16s40a48d 61H48a46j34i48č 8163160454387

To je otázka pohledu. Před deseti roky tohle možné ještě nebylo, respektive, dneska by se to dalo postavit už o mnoho lépe. Právě proto, že letecká doprava potřebuje tolik energie, je právě tento přelet tak zajímavý. Ostatně, přeletět poprvé Atlantik také bylo dost na hranici možností. Mě naopak připadá, že končí doba fosilních ještěrů a jaderných dinosaurů. :-)

0/−3
15.7.2015 22:47

P86a65v85e67l 52S80o48b57o44t50k14a 5530424

Ono ani před deseti lety nebylo možno létat nadsvětelnou rychlostí...

+1/0
15.7.2015 23:07

R84a50d89i87m 71P92o83l62á29š33e79k 9226483689839

Za 10 let se bude říkat totéž. Jenom baterky na podobný projekt budou o pár procent lehčí a nebudou kvůli potřebě co největšího akumulačního výkonu při co nejmenší hmotnosti za letu využívány do poslední mrtě. Takže nechcípnou po pár cyklech, ale vydrží o několik cyklů víc.;-D

Takže příště se  nezastaví na Havaji, ale třeba i tu cestu kolem světa dokončí bez výměny baterek.

+3/0
16.7.2015 8:52

P48e33t53r 51H80a94r24i78p51r44a15s30a22d 63H48a57j94i96č 8573930134487

Je vidět, že moc nesledujete, co se děje s vývojem baterií. Nejde o žádný průlom, ale o něco, co se děje třeba v oblasti zvyšování účinnosti solárních článků. Cena jde dolů, účinnost nahoru. Olověné akumulátory jsou těžké a vydrží 500 cyklů. Li-on akumulátory jsou lehké a vydrží 3000 cyklů, postupně se zvyšuje i hustota energie. Před třemi léty se vyrobilo celkem 3GWh (které co schopné naakumulovat za životnost asi 10TWh), loni to bylo něco kolem 10GWh a do roku 2020 to bude něco kolem 100GWh. Mezitím přisli výrobci se solid state electrolyte s hustotou 2-3x vyšší a výdrží 10000+C, které se zatím vyrábí v malých kapacitách kvůli ceně pro použití v IT. Baterie se poškodily proto, že letadlo bylo vystavené tak prudkým změnám teplot, že to nikdo nepředpokládal. Od toho takové cesty jsou, aby se ověřila použitá technologie a odstranily nedostatky.

0/0
16.7.2015 12:55

P97a26v28e72l 44K12u13r65a43l 8724683102889

každé letadlo je vystaveno prudkým změnám teplot, dole je horko, nahoře zima... vzhledem k tomu že to věděli už piloti v první světové...

+1/0
17.7.2015 11:43

L60u11k79á10š 90K14m55e74n18t 5309587784410

Ono jedna věc je přeletět atlantik za pár hodin, v komfortním prostředí a zavazadly. A jiná věc je letět kolem světa s holym zadkem rok ...

+2/0
16.7.2015 8:58

J16a69n 40F63r52o70l35í54k 6296150535634

Němci stále staví nové fosilní ještěry.;-)

+2/0
16.7.2015 13:13
Foto

P76e50t44r 48P40r48o86c48h93á48z68k44a 3952766932224

Kdepak, vůbec ne.V oblasti spalovacích motorů rozhodně nebylo učiněno vše pro větší účinnost a v oblasti jaderné fúze už vůbec ne.Tam máme velké rezervy a velkou budoucnost.Jen je třeba aby se lidstvo zbavilo zbytečného strachu.Fotovoltaika ve spojením s baterií je slepá cesta.Na čas odloží řešení některých problémů, ale budoucnost nemá.

0/0
16.7.2015 19:11

P44e52t51r 19H52a85r33i70p58r73a41s14a56d 27H35a56j60i93č 8463490774337

Tak to si jako sluníčkář nemyslím. Spalovací motory jsou na hranici možností. Mám doma "motoráře", ví o čem mluví. Fyzikální zákony neoblafnete a Carnotův cyklus také ne. Cesta je k hybridům, kdy může motor běžet na optimální otáčky a zátěž. Tím se dá opravdu hodně ušetřit a ještě trochu posunout hranici k teoretické účinnosti, ale k tomu potřebujete baterie a elektrické soustrojí jako pohon, Výsledkem je hodně složitý systém - plug-in hybrid.

Pokud se týče jaderné fúze, je to horší než s baterkou. Už s tím zápolí přes padesát let a zatím není žádný použitelný výstup. Jenom se podařilo ověřit, že fúze fyzikálně funguje. Jsou tam tak velké technické problémy, žebude trvat ještě alespoň dalších padesát let, než se něco rozeběhne. Netvrdím, že se to nemůže hodit, ale momentálně mě nenapadá k čemu.

Hybridní OZE s baterií je slepá cesta, která ovládne trh s energiemi minimálně na 100, možná 1000 let. Muselo by se vynořit něco opravdu jednoduchého bezpečného a spolehlivého, aby to dokázalo vytlačit obnovitelné zdroje. Mají totiž přes všechny výhrady a nevýhody  jednu, dvě tězko překonatelné výhody. Mají palivo zadarmo a budou fungovat tak dlouho, jak dlouho bude svítit slunce.

0/0
16.7.2015 22:59







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.