Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Solar Impulse 2 neodletí. Zničené baterie jej do dubna zdrží na Havaji

Experimentální letoun Solar Impulse 2 je od 9. března na letu kolem světa. Má propagovat solární energii a alternativní pohon. Cestu nyní zkomplikovaly zničené baterie, výměna potrvá několik měsíců.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L39u96k84á10š 97S32k96o95p65a55l 9986198115661

Jako technická hračka super a držím palce. To, co to má demonstrovat, tedy použití solární energie, s tím už mám trošku problém, ale budiž. Pořád lepší, než se přivázat řetězem k jaderné elektrárně nebo tvrdit, že je naše planeta zelená, ačkoliv ve skutečnosti je vlastně modrá :)

+1/0
17.7.2015 17:38

P44e44t90r 68H71a80r50i47p59r76a62s40a13d 84H87a46j32i93č 8933400334187

Tak jsem se díval na oficiální stránky Solar impulse. Jestli jse to správně pochopil, tak odlet odloží záměrně kvůli upgradu baterií s lepším chlazením. Prostá výměna by se dala uskutečnit během několika týdnů, ale protože začíná hurikánová sezóna a nikdo jim není v patách, tak udělali toto neobvyklé rozhodnutí. Titulek je trochu zavádějící, ale to už je taková novinářská latina.

0/0
17.7.2015 16:25

V39l49a33d32i43m72í40r 70C84i17h42l38a 8841338477813

Solar Impulse 2 neodletí. Zničené baterie jej do dubna zdrží na Havaji

Kdo chce moc, nemá nic.

0/0
16.7.2015 11:44

P21e65t35r 57H55a47r49i30p68r65a91s79a66d 62H85a16j72i13č 8213820394327

Jak to, že nic, letadlo dokončilo nejdelší etapu. Nic by to bylo, pokud by spadli do moře hned na začátku cesty. Mají skoro polovinu za sebou. Pokud tu etapu zvádli i s poškozenými bateriemi a vlastními silami, tak to se také počítá. :-)

+2/0
16.7.2015 13:56

R57a28d13i86m 46P91o55l95á51š59e60k 9976553219299

Typický problém vývojových v praxi nepoužitelných  vzorků.

Kvůli potřebě nízké hmotnosti při co nejvyšším výkonu bylo využití akumulátorů vyšponováno na maximum, takže ze zaručených tisíc nebo u velkých baterek 2000 cyklů Li akumulátorů  klesl počet reálně dosažených nabíjecích a vybíjecích cyklů pouze na několik.

+5/−1
16.7.2015 9:02

P67e81t80r 93H84a81r22i13p74r77a14s49a79d 51H78a60j44i70č 8383350134107

Ale to je vaše spekulace. Samozřejmě zničit baterky jde celkem snadno, ale je tam elektronika, která tomu zamezí. Podle všeho se zničily, protože neměly dostatečné chlazení. Baterkám nesvědčí hlavně přehřátí a obecné prudké výkyvy teplot. http://www.foxnews.com/science/2015/07/15/battery-damage-grounds-solar-impulse-2-until-2016/

+2/−1
16.7.2015 13:11

P37a43v61e83l 76K19u95r37a17l 8124873592609

taky jim nesvědčí otřesy.

0/0
17.7.2015 11:44

M83i52l10o57s 37V71a45l90y 8836712237502

jo 2. pilot oznamil, ze se bude diky pocasi cekat az do Aprila   2016.

0/0
16.7.2015 1:49

M55i71l18o81s 47V21a50l90y 8416772807662

$KODA no nevim, kde to autor vzal, ze do dubna ja jen cetl do pristiho roku. Slunicko dalo bateriim takovou kapacitu, ze to baterky "neprijaly" a zacaly se prehrivat... Andrej mel velke stesti, ze doletel na Hawaii. Nejvetsi starost pro letoun byly studene fronty a oblacnost. Stejne je pro mne zajimavosti, ze nemaji nahradni baterie. PROC^ nedosli do Wal-Martu. Tam by jim urcite  piiiiiiiiiiiiCH_ li  R^ ;-D Jeste, ze tak zkoncili.....tito  borci R^

+1/−1
16.7.2015 1:32

A50l29e37š 36H64o81r75á42k 7775630282980

Sluníčko bateriím rozhodně žádnou kapacitu nedodalo. Kapacita s každým dobíjením jen a pouze klesá.

+2/0
16.7.2015 12:51

J60a27n 37V76i74č38a90n 4528778226622

Málo lidí ví, že auta od Tesly zrychlí z 0-100 km/h za 5 s. Mají dojezd přes 400 km, a za životnost baterie se vám zaplatí náklady, co byste dali za palivo. Jediný problém je doba nabíjení a cena baterií, čeká se jen na technologický průlom :)

+2/−2
16.7.2015 0:37

L68u49k65á98š 29K49m48e20n91t 5219317764700

Na ten se čeká ale už 100 let ... elektromobily tu byly už před 100 lety ...

+8/0
16.7.2015 8:45

P30e25t63r 56H16a41r73i23p93r53a62s48a60d 33H62a63j12i52č 8743970514247

Tak už jsme se dočkali. U nás v ulici už má taky někdo full electric vozítko. Když chce dobít, tak si spustí z okna šňůru do zásuvky. :-)

0/0
16.7.2015 13:01

P73e95t42r 20S42c57h23w79a87r67z 7168159103141

Elektromobil má "výhodu" v tom, že smrad vytváří jinde než v místě provozu ;-)

+6/0
16.7.2015 8:52

P18e74t87r 31H15a30r93i35p70r54a66s11a86d 86H38a56j29i34č 8943310734487

Anebo se vůbec žádný smrad nevytváří. Nabíjet se dá i z OZE a vyrábět OZE pomocí energie z OZE je už také celkem běžné.

0/−3
16.7.2015 13:02

J82a20n 98F63r80o46l40í82k 6596920275574

U nás vyrábí za 44 milird kč ročně OZE marginálních 2,5% celkové výroby. Takže smrad z uhlí je nezbytný, zejména v Německu, kde si odstavují JE.

+5/0
16.7.2015 13:11

P63e97t44r 98H19a29r19i52p12r17a49s87a90d 22H91a11j38i58č 8853740194857

V Německu dneska a v tuhle denní dobu například ne. FVE právě teď dodávají něco kolem 23GW výkonu. Ale je pravda, že na celkové výrobě je Německo s OZE někde kolem 10%. Do roku 2030 chtějí mít pokryto OZE něco kolem 45%. To co jim hrozí pokud budou mít FVE přednost, je bumping energie, v poledne moc, noci málo. Částečně je může zachránit elektromobilita, pokud se bude hodně dobíjet přes den (hodně jídí je práci na jednom místě) a stacionární baterie. Baterky budou muset ale hodně zlevnit a bude jich potřeba opravdu hodně. Požadavek je o dva až tři řády vyšší produkce. Když budu trochu optimista, tak zvládnout se to dá.

0/−1
16.7.2015 13:47

P11a49v48e93l 31K39u53r34a23l 8824503932699

jenomže co je to platné když ve chvíli kdy ty FVE nic nedodávají stejně musí přijít něco co má tu kapacitu 23GWe vyrábět...

no a to když stojí ve chvíli kdy jedout ty soláry... vám věc solidně prodraží.

a ruku na srdce taková baterie v autě na které bude péct sluníčko si snadno 100°C užije.

+1/0
17.7.2015 11:45

P80e92t31r 89H94a21r53i39p39r18a90s23a92d 55H28a90j57i63č 8673710874887

Jak je to konkrétně řešené v autech nevím, ale jezdí toho už dost. Jen loni se prodalo přes 350 000 elekromobilů a hybribních plug-in hybridů, letos se čeká přibližně dvojnásobek. Pokud by to byl problém, už by se to provalilo, ale zatím to vypadá, že jsou baterie v autech chráněné proti přehřátí dobře. Pokud je mi známo, tak bez dodatečného klimatizování snáší -40, +70°C. Podle toho si můžete učinit představu, jak extrémní podmínky musely uvnitř Solar Impulse být.

Pokud se týče kapacitv případě výpadku výroby z OZE, tak tuto problematiku řeší v Německu celkem jednoduše kombinací FVE, VE, tedy opět OZE.Dnů, kdy nefouká a nesvítí je tak málo, že to zatím nebyl vážný problém. Tady je odkaz na studii: http://www.ise.fraunhofer.de/en/publications/veroeffentlichungen-pdf-dateien-en/studien-und-konzeptpapiere/recent-facts-about-photovoltaics-in-germany.pdf

0/−1
17.7.2015 20:57

P57e97t69r 80H24a31r71i62p25r73a17s70a96d 41H56a64j64i84č 8233740564207

Oprava, vyrábí už asi 30% z OZE, měl jsem nedůvěryhodný zdroj. Fraunhoferův institut by měl mít přesnější údaje. http://www.ise.fraunhofer.de/en/publications/veroeffentlichungen-pdf-dateien-en/studien-und-konzeptpapiere/recent-facts-about-photovoltaics-in-germany.pdf

0/−1
17.7.2015 20:40

J19i85ř39í 26K60o77c94u90r92e39k 6115194155428

Jo, ještě jak u elektropřípojky zajistit, aby přes ni nešel proud z uhelky a všechny materiály použité pro výrobu byly taky OZ a na jejich výrobu se použila jen enerdie z OZE. Stejně tak pro výrobu všeho potřebného abych mohl jezdit i v zimě při inverzi.

+1/0
16.7.2015 13:14

P41e96t50r 72H24a17r46i38p97r28a47s57a92d 26H16a13j17i12č 8743820504587

Na to si ještě počkáme. Těch osvícenýc, kteří jdou touhle cestou ještě zas tak moc není, ale jistě chápete, že když například vyrábíte FV panely, tak nejlepší a nejlevnější způsob, jak vyrábět elektřinu pro výrobu je jednoduše z vlastních zdrojů. Tito výrobci už alepoň část spotřeby pokrývají ze svého. Pokud zlevní baterie, bude to ještě snazší.

0/−1
16.7.2015 14:13

P71a38v90e55l 11K46u77r26a77l 8664403472599

jo jo, ten vlastní zdroj je obvykle dieselagregát...

protože vyrábět podle toho jak zrovna fouká vítr a nebo svítí slunce, na takové dodací lhůty se vám každý vykašle.

+1/0
17.7.2015 11:41
Foto

M32a52r25t33i83n 94F11a48l11t27ý41n 9401476964768

Ve finale se tu najde nějaký odborník, co prohlásí,že nejefektivnější výroba el. energie bude ve šlapacím autíčku :-P

Musíte tady pořád exhibotvat se svejma pseudoznalostma?

0/−1
17.7.2015 13:12

R32o97m12a12n 66L58a55n90g10e85r 9264904362612

Pseudoznalosti tady předvádějí pouze příznivci OZE... :-P

0/0
20.7.2015 8:38

P50a31v79e36l 84K68u52r83a59l 8594583652639

PAne Faltýne já jsem zatím vždycky viděl že fabrika má na objednávce termín dodání jinak si příplatí penále. 

nikdo není takový blázen aby lidi volal do práce podle počasí (a nebo je platil za to že sedí v práci a nic nedělají protože nefouká)

0/0
21.7.2015 22:21

P70a88v88e37l 68Š15e40v28č11í43k 6420455569640

Nu, Formule 1 ušetří díky rekuperací a bateriím cca 30 lt paliva za závod. Je ovšem mnohonásobně předražená proti dřívější, málo zelené, takže aby se získaly prostředky na její vývoj a stavbu, tisícinásobně více, se jinde energie zmrhá.

Co se týká akumulace solární energie, na průlom se čeká, ale stále nepřichází. Bohužel pro lidstvo, snad bude ale jednou lépe. Dost se o to zajímám, kalkulačka mi ale stále říká ne.

+2/0
16.7.2015 11:20

P92e68t41r 83H19a84r56i74p64r90a19s67a70d 90H63a54j27i52č 8173100884377

Technologický průlom se konat asi nebude, ale postupné vylepšování ano. I tak jsou parametry už dnes natolik dobré, že je už jasné, že elektromobilita s plug-in hybridy tak do roku 2025 převýší celkové počty prodaných vozů.

0/0
16.7.2015 12:58

P39e95t36r 62H66a56r19i13p77r91a52s33a94d 29H65a89j27i81č 8543840414247

....s čistě spalovacím motorem.

0/0
16.7.2015 14:02

J72a77n 95F71r56o19l79í86k 6276140575924

Vlastnosti elektromotoru jsou chronicky známy. Mezi ně patří i velký kroutící moment v malých otáčkách. V praxi to je vidět na akceleraci těžkých trolejbusů.

Není to tedy výlučná vlastnost aut od Tesly. Spolehlivost elektrických pohybovadel bez troleje je ovšem dobře prezentována v tomto článku.:-P

+2/0
16.7.2015 13:09

J78i13ř53í 22K58o93c17u18r80e15k 6885774485398

V německu úspěšně provozovali bateriové šínobusy. Jenže u vlaku tuna baterek až tak nevadí, obzvlášť u často zastavující lokálky, která si to jinak šine 40-50 km/h. Během ropné krize v 70. letech to konkurenceschopné bylo.

0/0
16.7.2015 13:20

I58v97o 85Z26d81e17b82o53r64s21k89ý 3883591470551

Výměna potrvá několik měsíců. To mají servis od OPBH?

+3/0
15.7.2015 23:30

M68i22l64o15s 90V70a71l20y 8236372417362

kdyby meli baterky tak leti, ale k vuli pocasi konci. V planu meli, ze na Hawai se mohou zdrzet max. tyden....

0/0
16.7.2015 1:34

V47l16a64s95t89i82m78i70l 49H38n29í27k 6406202711307

Ano, už když seděli v Číně a čekali na počasí, tak se  mluvilo o tom, že tam můžou zkejsnout do příštího roku, protože v USA začne hurikánová sezóna.

0/0
16.7.2015 22:20

V10l57a46s14t28i57m43i59l 30H64n82í34k 6676362231167

Technické podrobnosti, proč k tomu došlo, nejsou? Četl jsem, že baterie jsou precizně izolované, aby ve velkých výškách nezamrzly. Že by v Pacifiku mohlo být teplo, s tím se nepočítalo?

0/0
15.7.2015 23:16

P68e78t50r 27H26a15r34i92p68r63a76s96a72d 35H85a72j39i61č 8483920374837

Zatím jsem nic konkrétního nenašel. Vypadá to, že buď přecenili izolační materiál nebo že trochu sázeli na štěstí. To letadlo se začalo vyvíjet v roce 2003 a je to všechno hodně na hraně. Chcete být první a nechcete, aby vás někdo předběhl.

0/0
16.7.2015 14:01

V89l43a87s17t61i40m62i23l 86S24v70o91b14o34d51a 7923788815404

Kdyby udělali kolečko nad severním pólem, také by to bylo kolem světa a nepřehřála by se jim u toho baterka ;-D.

+3/0
15.7.2015 21:13

I41v78o 35Z87d78e82b32o91r56s47k93ý 3963611670751

Jdu na sever,… a jdu na jih.

+3/0
15.7.2015 23:26
Foto

P50e65t37r 82P26r27o40c38h11á62z20k57a 3642936682144

Další rána pro nesmyslný a předražený projekt, který krom uspokojení ega několika nadšenců k ničemu není.

+11/−9
15.7.2015 19:29

P19a54v23e54l 53S57o63b62o28t81k57a 5400304

inu....

elektrodrony mají velikou budoucnost

- létající elektrotanker poháněný nestíněným jaderným reaktorem jako nabíjecí a zásobovací základna pro 50 bojových dronů už není sci-fi, ale reálný projekt americké armády ;-D

+1/0
15.7.2015 20:09
Foto

P39e76t75r 93P51r66o75c51h22á54z57k24a 3612936592774

S tím souhlasím, stejně jako s elektrodronem, ale v dopravním letectví je to daleká, opravdu daleká hudba budoucnosti závislá na kvalitních bateriích nebo kondenzátorech.Zatím na tom není lidstvo špatně s klasickými palivy a tak takovým projektům moc nefandí.Zůstává to na nadšencích.Vím, že je třeba prozkoumat i slepé cesty, ale pokud člověk porovná náklady na tenhle projekt, jeho efektivitu a ekonomičnost dojde k závěru, že to nic nikam neposunulo, jen ukázalo, že tahle cesta není ta pravá.Ale i to je třeba...:-)

+7/−1
15.7.2015 20:16

P29e21t44r 91H53a35r91i51p22r61a94s22a78d 28H63a97j58i80č 8703420794807

To je otázka pohledu. Před deseti roky tohle možné ještě nebylo, respektive, dneska by se to dalo postavit už o mnoho lépe. Právě proto, že letecká doprava potřebuje tolik energie, je právě tento přelet tak zajímavý. Ostatně, přeletět poprvé Atlantik také bylo dost na hranici možností. Mě naopak připadá, že končí doba fosilních ještěrů a jaderných dinosaurů. :-)

0/−3
15.7.2015 22:47

P87a98v26e46l 43S13o11b10o95t43k12a 5680684

Ono ani před deseti lety nebylo možno létat nadsvětelnou rychlostí...

+1/0
15.7.2015 23:07

R14a37d28i85m 47P32o50l11á98š54e23k 9556103759389

Za 10 let se bude říkat totéž. Jenom baterky na podobný projekt budou o pár procent lehčí a nebudou kvůli potřebě co největšího akumulačního výkonu při co nejmenší hmotnosti za letu využívány do poslední mrtě. Takže nechcípnou po pár cyklech, ale vydrží o několik cyklů víc.;-D

Takže příště se  nezastaví na Havaji, ale třeba i tu cestu kolem světa dokončí bez výměny baterek.

+3/0
16.7.2015 8:52

P59e62t44r 78H17a86r41i62p13r54a18s55a18d 18H60a94j26i44č 8263940394547

Je vidět, že moc nesledujete, co se děje s vývojem baterií. Nejde o žádný průlom, ale o něco, co se děje třeba v oblasti zvyšování účinnosti solárních článků. Cena jde dolů, účinnost nahoru. Olověné akumulátory jsou těžké a vydrží 500 cyklů. Li-on akumulátory jsou lehké a vydrží 3000 cyklů, postupně se zvyšuje i hustota energie. Před třemi léty se vyrobilo celkem 3GWh (které co schopné naakumulovat za životnost asi 10TWh), loni to bylo něco kolem 10GWh a do roku 2020 to bude něco kolem 100GWh. Mezitím přisli výrobci se solid state electrolyte s hustotou 2-3x vyšší a výdrží 10000+C, které se zatím vyrábí v malých kapacitách kvůli ceně pro použití v IT. Baterie se poškodily proto, že letadlo bylo vystavené tak prudkým změnám teplot, že to nikdo nepředpokládal. Od toho takové cesty jsou, aby se ověřila použitá technologie a odstranily nedostatky.

0/0
16.7.2015 12:55

P52a52v55e41l 57K47u96r27a91l 8294563102349

každé letadlo je vystaveno prudkým změnám teplot, dole je horko, nahoře zima... vzhledem k tomu že to věděli už piloti v první světové...

+1/0
17.7.2015 11:43

L66u82k48á33š 89K96m50e85n32t 5439777414550

Ono jedna věc je přeletět atlantik za pár hodin, v komfortním prostředí a zavazadly. A jiná věc je letět kolem světa s holym zadkem rok ...

+2/0
16.7.2015 8:58

J90a46n 62F60r83o40l22í64k 6336890355634

Němci stále staví nové fosilní ještěry.;-)

+2/0
16.7.2015 13:13
Foto

P41e10t15r 65P56r90o63c87h60á59z69k58a 3602766712494

Kdepak, vůbec ne.V oblasti spalovacích motorů rozhodně nebylo učiněno vše pro větší účinnost a v oblasti jaderné fúze už vůbec ne.Tam máme velké rezervy a velkou budoucnost.Jen je třeba aby se lidstvo zbavilo zbytečného strachu.Fotovoltaika ve spojením s baterií je slepá cesta.Na čas odloží řešení některých problémů, ale budoucnost nemá.

0/0
16.7.2015 19:11

P57e12t65r 32H96a78r15i51p35r54a66s95a26d 93H53a28j25i42č 8633420194857

Tak to si jako sluníčkář nemyslím. Spalovací motory jsou na hranici možností. Mám doma "motoráře", ví o čem mluví. Fyzikální zákony neoblafnete a Carnotův cyklus také ne. Cesta je k hybridům, kdy může motor běžet na optimální otáčky a zátěž. Tím se dá opravdu hodně ušetřit a ještě trochu posunout hranici k teoretické účinnosti, ale k tomu potřebujete baterie a elektrické soustrojí jako pohon, Výsledkem je hodně složitý systém - plug-in hybrid.

Pokud se týče jaderné fúze, je to horší než s baterkou. Už s tím zápolí přes padesát let a zatím není žádný použitelný výstup. Jenom se podařilo ověřit, že fúze fyzikálně funguje. Jsou tam tak velké technické problémy, žebude trvat ještě alespoň dalších padesát let, než se něco rozeběhne. Netvrdím, že se to nemůže hodit, ale momentálně mě nenapadá k čemu.

Hybridní OZE s baterií je slepá cesta, která ovládne trh s energiemi minimálně na 100, možná 1000 let. Muselo by se vynořit něco opravdu jednoduchého bezpečného a spolehlivého, aby to dokázalo vytlačit obnovitelné zdroje. Mají totiž přes všechny výhrady a nevýhody  jednu, dvě tězko překonatelné výhody. Mají palivo zadarmo a budou fungovat tak dlouho, jak dlouho bude svítit slunce.

0/0
16.7.2015 22:59







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.