Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Solar Impulse 2 neodletí. Zničené baterie jej do dubna zdrží na Havaji

Experimentální letoun Solar Impulse 2 je od 9. března na letu kolem světa. Má propagovat solární energii a alternativní pohon. Cestu nyní zkomplikovaly zničené baterie, výměna potrvá několik měsíců.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L84u95k86á80š 34S77k60o77p46a25l 9336648395941

Jako technická hračka super a držím palce. To, co to má demonstrovat, tedy použití solární energie, s tím už mám trošku problém, ale budiž. Pořád lepší, než se přivázat řetězem k jaderné elektrárně nebo tvrdit, že je naše planeta zelená, ačkoliv ve skutečnosti je vlastně modrá :)

17.7.2015 17:38

P35e75t42r 75H25a31j44i67č 1340639758238

Tak jsem se díval na oficiální stránky Solar impulse. Jestli jse to správně pochopil, tak odlet odloží záměrně kvůli upgradu baterií s lepším chlazením. Prostá výměna by se dala uskutečnit během několika týdnů, ale protože začíná hurikánová sezóna a nikdo jim není v patách, tak udělali toto neobvyklé rozhodnutí. Titulek je trochu zavádějící, ale to už je taková novinářská latina.

17.7.2015 16:25

V46l45a81d16i18m65í95r 11C54i16h50l45a 8621788507453

Solar Impulse 2 neodletí. Zničené baterie jej do dubna zdrží na Havaji

Kdo chce moc, nemá nic.

16.7.2015 11:44


P89e71t85r 50H98a98j61i59č 1430279798578

Jak to, že nic, letadlo dokončilo nejdelší etapu. Nic by to bylo, pokud by spadli do moře hned na začátku cesty. Mají skoro polovinu za sebou. Pokud tu etapu zvádli i s poškozenými bateriemi a vlastními silami, tak to se také počítá. :-)

16.7.2015 13:56

R32a63d60i29m 55P70o11l47á40š11e42k 9276553729989

Typický problém vývojových v praxi nepoužitelných  vzorků.

Kvůli potřebě nízké hmotnosti při co nejvyšším výkonu bylo využití akumulátorů vyšponováno na maximum, takže ze zaručených tisíc nebo u velkých baterek 2000 cyklů Li akumulátorů  klesl počet reálně dosažených nabíjecích a vybíjecích cyklů pouze na několik.

16.7.2015 9:02

P34e31t36r 35H79a67j65i26č 1880729148368

Ale to je vaše spekulace. Samozřejmě zničit baterky jde celkem snadno, ale je tam elektronika, která tomu zamezí. Podle všeho se zničily, protože neměly dostatečné chlazení. Baterkám nesvědčí hlavně přehřátí a obecné prudké výkyvy teplot. http://www.foxnews.com/science/2015/07/15/battery-damage-grounds-solar-impulse-2-until-2016/

16.7.2015 13:11

P94a45v81e53l 57K32u77r31a96l 8824853842439

taky jim nesvědčí otřesy.

17.7.2015 11:44

M32i78l44o51s 40V83a17l81y 8536882607182

jo 2. pilot oznamil, ze se bude diky pocasi cekat az do Aprila   2016.

16.7.2015 1:49

M95i52l31o52s 95V94a12l66y 8976952207442

$KODA no nevim, kde to autor vzal, ze do dubna ja jen cetl do pristiho roku. Slunicko dalo bateriim takovou kapacitu, ze to baterky "neprijaly" a zacaly se prehrivat... Andrej mel velke stesti, ze doletel na Hawaii. Nejvetsi starost pro letoun byly studene fronty a oblacnost. Stejne je pro mne zajimavosti, ze nemaji nahradni baterie. PROC^ nedosli do Wal-Martu. Tam by jim urcite  piiiiiiiiiiiiCH_ li  R^ ;-D Jeste, ze tak zkoncili.....tito  borci R^

16.7.2015 1:32

A64l60e72š 97H49o30r13á33k 7525480942330

Sluníčko bateriím rozhodně žádnou kapacitu nedodalo. Kapacita s každým dobíjením jen a pouze klesá.

16.7.2015 12:51

J42a47n 53V31i72č52a87n 4638388646952

Málo lidí ví, že auta od Tesly zrychlí z 0-100 km/h za 5 s. Mají dojezd přes 400 km, a za životnost baterie se vám zaplatí náklady, co byste dali za palivo. Jediný problém je doba nabíjení a cena baterií, čeká se jen na technologický průlom :)

16.7.2015 0:37

L39u88k88á41š 64K80m47e40n94t 5289567184540

Na ten se čeká ale už 100 let ... elektromobily tu byly už před 100 lety ...

16.7.2015 8:45

P48e40t15r 71H98a82j57i71č 1610639228768

Tak už jsme se dočkali. U nás v ulici už má taky někdo full electric vozítko. Když chce dobít, tak si spustí z okna šňůru do zásuvky. :-)

16.7.2015 13:01

P33e66t56r 11S31c17h11w35a47r34z 7588239583151

Elektromobil má "výhodu" v tom, že smrad vytváří jinde než v místě provozu ;-)

16.7.2015 8:52

P90e76t65r 16H89a77j34i41č 1540829268658

Anebo se vůbec žádný smrad nevytváří. Nabíjet se dá i z OZE a vyrábět OZE pomocí energie z OZE je už také celkem běžné.

16.7.2015 13:02

J17a19n 77F91r81o27l36í76k 6516140245724

U nás vyrábí za 44 milird kč ročně OZE marginálních 2,5% celkové výroby. Takže smrad z uhlí je nezbytný, zejména v Německu, kde si odstavují JE.

16.7.2015 13:11

P48e27t34r 11H53a22j91i80č 1230859338518

V Německu dneska a v tuhle denní dobu například ne. FVE právě teď dodávají něco kolem 23GW výkonu. Ale je pravda, že na celkové výrobě je Německo s OZE někde kolem 10%. Do roku 2030 chtějí mít pokryto OZE něco kolem 45%. To co jim hrozí pokud budou mít FVE přednost, je bumping energie, v poledne moc, noci málo. Částečně je může zachránit elektromobilita, pokud se bude hodně dobíjet přes den (hodně jídí je práci na jednom místě) a stacionární baterie. Baterky budou muset ale hodně zlevnit a bude jich potřeba opravdu hodně. Požadavek je o dva až tři řády vyšší produkce. Když budu trochu optimista, tak zvládnout se to dá.

16.7.2015 13:47

P79a84v96e16l 85K54u42r24a55l 8474903452279

jenomže co je to platné když ve chvíli kdy ty FVE nic nedodávají stejně musí přijít něco co má tu kapacitu 23GWe vyrábět...

no a to když stojí ve chvíli kdy jedout ty soláry... vám věc solidně prodraží.

a ruku na srdce taková baterie v autě na které bude péct sluníčko si snadno 100°C užije.

17.7.2015 11:45

P38e55t65r 41H41a77j24i35č 1610919268388

Jak je to konkrétně řešené v autech nevím, ale jezdí toho už dost. Jen loni se prodalo přes 350 000 elekromobilů a hybribních plug-in hybridů, letos se čeká přibližně dvojnásobek. Pokud by to byl problém, už by se to provalilo, ale zatím to vypadá, že jsou baterie v autech chráněné proti přehřátí dobře. Pokud je mi známo, tak bez dodatečného klimatizování snáší -40, +70°C. Podle toho si můžete učinit představu, jak extrémní podmínky musely uvnitř Solar Impulse být.

Pokud se týče kapacitv případě výpadku výroby z OZE, tak tuto problematiku řeší v Německu celkem jednoduše kombinací FVE, VE, tedy opět OZE.Dnů, kdy nefouká a nesvítí je tak málo, že to zatím nebyl vážný problém. Tady je odkaz na studii: http://www.ise.fraunhofer.de/en/publications/veroeffentlichungen-pdf-dateien-en/studien-und-konzeptpapiere/recent-facts-about-photovoltaics-in-germany.pdf

17.7.2015 20:57

P17e16t53r 39H13a72j36i94č 1910689398468

Oprava, vyrábí už asi 30% z OZE, měl jsem nedůvěryhodný zdroj. Fraunhoferův institut by měl mít přesnější údaje. http://www.ise.fraunhofer.de/en/publications/veroeffentlichungen-pdf-dateien-en/studien-und-konzeptpapiere/recent-facts-about-photovoltaics-in-germany.pdf

17.7.2015 20:40

J51i78ř45í 27K68o40c33u70r85e19k 6185934635348

Jo, ještě jak u elektropřípojky zajistit, aby přes ni nešel proud z uhelky a všechny materiály použité pro výrobu byly taky OZ a na jejich výrobu se použila jen enerdie z OZE. Stejně tak pro výrobu všeho potřebného abych mohl jezdit i v zimě při inverzi.

16.7.2015 13:14

P57e54t90r 73H65a59j45i23č 1690259358178

Na to si ještě počkáme. Těch osvícenýc, kteří jdou touhle cestou ještě zas tak moc není, ale jistě chápete, že když například vyrábíte FV panely, tak nejlepší a nejlevnější způsob, jak vyrábět elektřinu pro výrobu je jednoduše z vlastních zdrojů. Tito výrobci už alepoň část spotřeby pokrývají ze svého. Pokud zlevní baterie, bude to ještě snazší.

16.7.2015 14:13

P11a18v87e71l 90K43u63r96a11l 8944363442889

jo jo, ten vlastní zdroj je obvykle dieselagregát...

protože vyrábět podle toho jak zrovna fouká vítr a nebo svítí slunce, na takové dodací lhůty se vám každý vykašle.

17.7.2015 11:41
Foto

M43a33r84t15i45n 30F44a30l18t19ý11n 9471476764648

Ve finale se tu najde nějaký odborník, co prohlásí,že nejefektivnější výroba el. energie bude ve šlapacím autíčku :-P

Musíte tady pořád exhibotvat se svejma pseudoznalostma?

17.7.2015 13:12

R79o91m43a32n 57L52a15n25g69e76r 9314454132302

Pseudoznalosti tady předvádějí pouze příznivci OZE... :-P

20.7.2015 8:38

P70a59v52e95l 47K31u69r11a88l 8834203882869

PAne Faltýne já jsem zatím vždycky viděl že fabrika má na objednávce termín dodání jinak si příplatí penále. 

nikdo není takový blázen aby lidi volal do práce podle počasí (a nebo je platil za to že sedí v práci a nic nedělají protože nefouká)

21.7.2015 22:21

P65a87v78e62l 88Š94e26v29č45í25k 6430105669850

Nu, Formule 1 ušetří díky rekuperací a bateriím cca 30 lt paliva za závod. Je ovšem mnohonásobně předražená proti dřívější, málo zelené, takže aby se získaly prostředky na její vývoj a stavbu, tisícinásobně více, se jinde energie zmrhá.

Co se týká akumulace solární energie, na průlom se čeká, ale stále nepřichází. Bohužel pro lidstvo, snad bude ale jednou lépe. Dost se o to zajímám, kalkulačka mi ale stále říká ne.

16.7.2015 11:20

P80e79t88r 74H52a23j84i15č 1880399868938

Technologický průlom se konat asi nebude, ale postupné vylepšování ano. I tak jsou parametry už dnes natolik dobré, že je už jasné, že elektromobilita s plug-in hybridy tak do roku 2025 převýší celkové počty prodaných vozů.

16.7.2015 12:58

P80e27t57r 31H42a42j72i41č 1250389138888

....s čistě spalovacím motorem.

16.7.2015 14:02

J51a81n 23F34r54o39l16í79k 6136300135244

Vlastnosti elektromotoru jsou chronicky známy. Mezi ně patří i velký kroutící moment v malých otáčkách. V praxi to je vidět na akceleraci těžkých trolejbusů.

Není to tedy výlučná vlastnost aut od Tesly. Spolehlivost elektrických pohybovadel bez troleje je ovšem dobře prezentována v tomto článku.:-P

16.7.2015 13:09

J18i14ř30í 23K43o52c12u73r73e58k 6185314485288

V německu úspěšně provozovali bateriové šínobusy. Jenže u vlaku tuna baterek až tak nevadí, obzvlášť u často zastavující lokálky, která si to jinak šine 40-50 km/h. Během ropné krize v 70. letech to konkurenceschopné bylo.

16.7.2015 13:20

I66v21o 67Z34d23e48b63o60r71s63k70ý 3123901630841

Výměna potrvá několik měsíců. To mají servis od OPBH?

15.7.2015 23:30

M56i86l10o24s 36V28a27l33y 8676202117932

kdyby meli baterky tak leti, ale k vuli pocasi konci. V planu meli, ze na Hawai se mohou zdrzet max. tyden....

16.7.2015 1:34

V86l77a17s63t25i32m90i87l 23H91n62í77k 6116682491697

Ano, už když seděli v Číně a čekali na počasí, tak se  mluvilo o tom, že tam můžou zkejsnout do příštího roku, protože v USA začne hurikánová sezóna.

16.7.2015 22:20

V51l79a80s98t81i19m73i60l 43H47n14í39k 6916502101547

Technické podrobnosti, proč k tomu došlo, nejsou? Četl jsem, že baterie jsou precizně izolované, aby ve velkých výškách nezamrzly. Že by v Pacifiku mohlo být teplo, s tím se nepočítalo?

15.7.2015 23:16

P37e61t65r 21H75a92j93i36č 1470619658988

Zatím jsem nic konkrétního nenašel. Vypadá to, že buď přecenili izolační materiál nebo že trochu sázeli na štěstí. To letadlo se začalo vyvíjet v roce 2003 a je to všechno hodně na hraně. Chcete být první a nechcete, aby vás někdo předběhl.

16.7.2015 14:01

V86l31a73s50t25i64m28i50l 59S24v78o86b95o97d89a 7643878525834

Kdyby udělali kolečko nad severním pólem, také by to bylo kolem světa a nepřehřála by se jim u toho baterka ;-D.

15.7.2015 21:13

I82v98o 22Z77d55e40b87o13r39s13k87ý 3143541700211

Jdu na sever,… a jdu na jih.

15.7.2015 23:26
Foto

P94e44t59r 81P65r51o34c44h36á86z12k51a 3422886952954

Další rána pro nesmyslný a předražený projekt, který krom uspokojení ega několika nadšenců k ničemu není.

15.7.2015 19:29

P46a82v72e22l 24S14o32b61o71t68k34a 5400474

inu....

elektrodrony mají velikou budoucnost

- létající elektrotanker poháněný nestíněným jaderným reaktorem jako nabíjecí a zásobovací základna pro 50 bojových dronů už není sci-fi, ale reálný projekt americké armády ;-D

15.7.2015 20:09
Foto

P29e21t89r 82P50r36o77c68h53á91z12k26a 3562866422294

S tím souhlasím, stejně jako s elektrodronem, ale v dopravním letectví je to daleká, opravdu daleká hudba budoucnosti závislá na kvalitních bateriích nebo kondenzátorech.Zatím na tom není lidstvo špatně s klasickými palivy a tak takovým projektům moc nefandí.Zůstává to na nadšencích.Vím, že je třeba prozkoumat i slepé cesty, ale pokud člověk porovná náklady na tenhle projekt, jeho efektivitu a ekonomičnost dojde k závěru, že to nic nikam neposunulo, jen ukázalo, že tahle cesta není ta pravá.Ale i to je třeba...:-)

15.7.2015 20:16

P53e84t61r 96H24a91j17i18č 1860489818308

To je otázka pohledu. Před deseti roky tohle možné ještě nebylo, respektive, dneska by se to dalo postavit už o mnoho lépe. Právě proto, že letecká doprava potřebuje tolik energie, je právě tento přelet tak zajímavý. Ostatně, přeletět poprvé Atlantik také bylo dost na hranici možností. Mě naopak připadá, že končí doba fosilních ještěrů a jaderných dinosaurů. :-)

15.7.2015 22:47

P55a58v14e79l 64S20o95b49o81t40k52a 5150544

Ono ani před deseti lety nebylo možno létat nadsvětelnou rychlostí...

15.7.2015 23:07

R69a67d24i29m 30P22o86l74á73š38e49k 9806543849329

Za 10 let se bude říkat totéž. Jenom baterky na podobný projekt budou o pár procent lehčí a nebudou kvůli potřebě co největšího akumulačního výkonu při co nejmenší hmotnosti za letu využívány do poslední mrtě. Takže nechcípnou po pár cyklech, ale vydrží o několik cyklů víc.;-D

Takže příště se  nezastaví na Havaji, ale třeba i tu cestu kolem světa dokončí bez výměny baterek.

16.7.2015 8:52

P95e96t74r 42H48a39j86i32č 1460529228768

Je vidět, že moc nesledujete, co se děje s vývojem baterií. Nejde o žádný průlom, ale o něco, co se děje třeba v oblasti zvyšování účinnosti solárních článků. Cena jde dolů, účinnost nahoru. Olověné akumulátory jsou těžké a vydrží 500 cyklů. Li-on akumulátory jsou lehké a vydrží 3000 cyklů, postupně se zvyšuje i hustota energie. Před třemi léty se vyrobilo celkem 3GWh (které co schopné naakumulovat za životnost asi 10TWh), loni to bylo něco kolem 10GWh a do roku 2020 to bude něco kolem 100GWh. Mezitím přisli výrobci se solid state electrolyte s hustotou 2-3x vyšší a výdrží 10000+C, které se zatím vyrábí v malých kapacitách kvůli ceně pro použití v IT. Baterie se poškodily proto, že letadlo bylo vystavené tak prudkým změnám teplot, že to nikdo nepředpokládal. Od toho takové cesty jsou, aby se ověřila použitá technologie a odstranily nedostatky.

16.7.2015 12:55

P32a32v33e14l 13K31u54r18a46l 8474493722299

každé letadlo je vystaveno prudkým změnám teplot, dole je horko, nahoře zima... vzhledem k tomu že to věděli už piloti v první světové...

17.7.2015 11:43

L61u18k67á83š 39K50m25e39n50t 5639597434540

Ono jedna věc je přeletět atlantik za pár hodin, v komfortním prostředí a zavazadly. A jiná věc je letět kolem světa s holym zadkem rok ...

16.7.2015 8:58

J40a22n 31F38r37o95l82í68k 6746970515164

Němci stále staví nové fosilní ještěry.;-)

16.7.2015 13:13
Foto

P25e75t50r 63P77r87o60c37h91á74z20k34a 3242776682824

Kdepak, vůbec ne.V oblasti spalovacích motorů rozhodně nebylo učiněno vše pro větší účinnost a v oblasti jaderné fúze už vůbec ne.Tam máme velké rezervy a velkou budoucnost.Jen je třeba aby se lidstvo zbavilo zbytečného strachu.Fotovoltaika ve spojením s baterií je slepá cesta.Na čas odloží řešení některých problémů, ale budoucnost nemá.

16.7.2015 19:11

P35e17t92r 81H49a53j86i98č 1760339258218

Tak to si jako sluníčkář nemyslím. Spalovací motory jsou na hranici možností. Mám doma "motoráře", ví o čem mluví. Fyzikální zákony neoblafnete a Carnotův cyklus také ne. Cesta je k hybridům, kdy může motor běžet na optimální otáčky a zátěž. Tím se dá opravdu hodně ušetřit a ještě trochu posunout hranici k teoretické účinnosti, ale k tomu potřebujete baterie a elektrické soustrojí jako pohon, Výsledkem je hodně složitý systém - plug-in hybrid.

Pokud se týče jaderné fúze, je to horší než s baterkou. Už s tím zápolí přes padesát let a zatím není žádný použitelný výstup. Jenom se podařilo ověřit, že fúze fyzikálně funguje. Jsou tam tak velké technické problémy, žebude trvat ještě alespoň dalších padesát let, než se něco rozeběhne. Netvrdím, že se to nemůže hodit, ale momentálně mě nenapadá k čemu.

Hybridní OZE s baterií je slepá cesta, která ovládne trh s energiemi minimálně na 100, možná 1000 let. Muselo by se vynořit něco opravdu jednoduchého bezpečného a spolehlivého, aby to dokázalo vytlačit obnovitelné zdroje. Mají totiž přes všechny výhrady a nevýhody  jednu, dvě tězko překonatelné výhody. Mají palivo zadarmo a budou fungovat tak dlouho, jak dlouho bude svítit slunce.

16.7.2015 22:59





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.