Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Podívejte se, proč má letadlo před odletem z letiště v podvozku špendlík

Hledali jsme odpověď na otázku, proč po přistání letadla trvá tak dlouho, než můžete vystoupit. Redakčním objektivem jsme pro vás sledovali hemžení při odbavení letadla na letišti v Ruzyni a objevili jsme při tom špendlík v předním podvozku letadla. Ukážeme vám, k čemu slouží.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

V79a84c68l48a35v 51V96a31v43r34a 3557694615507

To je jistě zajímavé, ale nevysvětluje to, proč 90% letů výhradně z Ruzyně je opožděno i o moc déle než o hodinu. Na přestupních letištích mi pak musí platit hotel, večeři, a snídani protože let do zámoří je jen jednou denně. Tedy NONSTOP a jiné náhradní lety přes nějaká další letiště, 0 zásadně neberu. Z Ruzyně jsem za posledních mnoho let neodletěl na čas ani jednou ani do FRA ani do AMS. Do jiných měst to bude obdobné. Létím do Evropy 30 let.

A času dost, takže aerolinky platí. Používají jedno letadélko mezi Prahou a FRA neb AMS a to při každém příletu nabírá během dne zpoždění. Snad se jim to vyplatí i když předem vědí že to nejde stihnout - vyklidit letadlo, uklidit, připravit na další let, a nechat nastoupit nové cestující - na čas.

Lufthansa se hodně pohoršila co jí pamatuju. Aeroklub (ČSA) už nelétá skoro nikam. Pamatuju ale její exkluzívní destinace po celém světě.

0/0
28.10.2015 17:50
Foto

V74a31c98l93a93v 23V80a18v16r21a 3277434435447

Létám do Evropy 30 let, omlouvám se za překlepy. Píšu česky na angl. klávesnici. Za opožděné lety nemůže letiště ale samozřejmě aerolinka.

0/0
28.10.2015 17:54

M15a57r19k72o 64L79u66c91i45n15a 8943889189106

Myslím že odbavování letadel a zavazadel probíhá fofrem.

Jednou při sledování vykládky kufrů na Ruzyni jsem z okénka letadla uviděl toto:

Borci přistavili rampu na zavazadla, první otevřel dveŕe nákladového prostoru přimo pode mnou, vlezl dovnitř a po chvíli štrachání vyjela po páse k přistaveným vozíkům jako první papírová krabice velikosti staré televize. Krabice byla popsána ze všech světových stran velkými červenými nápisy "FRAGILE" a "THIS SIDE UP"

Ten uvnitř nákladového prostoru potŕeboval zŕejmě pomoct a tak druhý borec se jal šplhat po protijedoucím páse nahoru k letadlu. Jenže proti němu jela ta velká, "křehká" krabice. Když byl před ní natáhl pořádně nohu že ji překročí. To se mu skoro povedlo až na to, že šlápl přímo do prostřed krabice. Z úhledného šestistěnu byl rázem rozviklaný mnohostěn. Potom vytáhl nohu z krabice a kráčel vzhůru dál pomáhat a chránit. Třetí borec dole pod pásem pak krabici trochu načechral aby dostala původní tvary a jelo se dál. Nebyl čas.

+1/0
26.10.2015 20:05

P81a24v89e62l 52O14d76r70a75z70i56l 6744739847710

Mně vyprávěl jeden Skot, jak pracoval na letišti u bagáže. První den byl pohoršen, jak tam s tím ostatní házej. Když zjistil, jak ho bolí nohy a ruce, když s tím slušně chodí, a že nestíhá normu, začal prý házet taky. Je to výhoda, při balení s tím počítám.

0/0
28.10.2015 0:40

O87t40o 28N40o78v87ý 7108881495219

a proč je přední kolo špendlíkem na stojánce zajištěno proti otočení?

0/−2
25.10.2015 18:58

J52a77r20o51m42i11r 58F17a84r28e96k 4212443297

Ale ono neni zajisteno proti otoceni, ono je odpojeno od hydraulickeho okruhu ovladani a tudiz se muze otacet volne.

+5/0
26.10.2015 9:43

T53o81m61á52š 41N11o87v18o19t27n70ý 4300338118777

Taky si trochu vrtnu: "Remove before flight" podle mě není "odstranit před letem" ( "to be removed before flight") ale příkaz "Odstraň(te) nebo vyjměte před letem".

+1/0
25.10.2015 16:52

J80i51ř44í 12S62o63u64č64e28k 5976607159429

To be removed by bylo česky spíš „budiž odstraněn před letem“. Tzn. trpný rod, ne infinitiv.

0/0
25.10.2015 21:13

M72a36t63ě12j 21Z31í29k43a 3678561179870

Remove je imperativ, nebol rozkazovací způsob...

0/0
25.10.2015 21:21

R68o20m75a31n 42K32o82r86e86c 9616262282398

Říkal jsem si, že tohle by mohlo zajímat všechny, kdo chtějí opravdu pochopit postupy kolem pushbacku. V angličtině, ale se všemi detaily a pravidly:

https://www.youtube.com/watch?v=SnPXq63shRo

0/0
25.10.2015 14:53
Foto

M91a83r50t29i97n 87F75a81l88t56ý14n 9841976924688

Škoda, že chybí foto štěňátek.

+1/0
25.10.2015 7:31

V98l66a59s32t10i43m16i56l 75H95n18í31k 6386712201887

Uzemnit znamená spojit se Zemí. Nebo alespoň s něčím, co za zem prohlásíme. "Uzemnit cisternu s letadlem" je nonsens. A pokud je snad celá soustava opravdu uzemněná, zajímalo by mě, jak.

+2/−5
25.10.2015 3:22
Foto

P49e76t49r 94J12a88n51o82v15s87k88ý 1798440932418

Nejste li elektrikar, tak to nepochopite, existuje i umela zem, tedy stejny potencial  na dvou rozdilnych dilech, tedy ano letadlo se spoji s autem a tim se vyrovna rozdilove napeti a zabrani se tim preskoku jiskry pri zasouvani hrdla hadice s palivem!

+11/0
25.10.2015 7:39

V84l27a97s88t93i92m26i61l 78H69n83í17k 6236512211787

Já vím, proč se to dělá a jak to funguje. Mě se nelíbí ta formulace.

Napsal bych, že se letadlo spojí s cisternou, aby měly stejný potenciál, a nepletu do toho zem. Ani tu umělou, protože obě ty věci jsou si vcelku rovnocenné. Ale i kdybych prohlásil cisternu nebo letadlo za zem, tak tam bude předložka "na" a ne "s".

+1/−5
25.10.2015 9:02

O73n67d28r42e74j 18K53u90r59c 9716562435588

Na tom letadle je v daném místě napsáno "GROUND HERE". Formulace je naprosto správná :-)

+2/0
25.10.2015 9:57

V59l10a68s85t26i72m37i95l 86H91n90í59k 6826552771507

V tom případě je to ještě divnější. Podle článku máme propojené dvě mašiny, odizolované od Země pneumatikami, a pořád hrozí, že přeskočí jiskra statické elektřiny proti Zemi.

 Když se podíváte na video inspekce VN vedení, taky řeknete, že se helikoptéra uzemnila s vedením VN napětí? To je přece brept.

https://www.youtube.com/watch?v=9tzga6qAaBA

0/0
25.10.2015 13:52

R19o81m98a97n 73K47o67r64e30c 9736662842328

Chápu, že se tu vozíte čistě po terminologii, ale berte to tak, že spousta výrazů se přebírá z angličtiny, kde se vedle termínu "bonding" (protože ano, fakticky se to většinou neuzemňuje) používá "grounding", nebo i "earthing" minimálně stejně často. Při plnění ze statických tanků pak o zemění jde, protože ty samozřejmě jsou uzeměny. Uzemnit lze i plnící vozidlo, ale nedělá se to. Mám za to, že si to může kapitán, nebo společnost vyžádat, ale jistý si nejsem.

0/0
25.10.2015 15:13

V79l49a11s66t89i32m35i34l 56H22n82í34k 6626102401317

O.K. , to všechno beru. Ale slovní spojení "uzemnit něco s něčím" jsem uzřel poprvé v životě, a to mám za sebou FEL ČVUT. Ale možná, že se v terminologii mezitím vynořilo. Asi jako "být rád za něco", to se za mého mládí taky neříkalo.:-P

  Zní mi to jako "ukřižovat někoho s šibenicí" :-)

0/0
26.10.2015 11:38
Foto

D55a81n27i92e18l 13K92o16č33i76c59a 4125938486572

Obdivuji vás jak po tak silném dvojitém stěru dokážete reagovat.

0/0
25.10.2015 18:34

V17l16a32s29t17i67m78i42l 54H20n59í86k 6556742501617

Zatím jsem žádný stěr nezaznamenal. Zatím to bylo já o voze a ostatní o koze.

+1/0
26.10.2015 11:15

O64n42d12r29e43j 44K39u50r62c 9566922625958

Letadla mají vodivé pneumatiky.. Letadlo samo o sobě je zem.

0/0
26.10.2015 6:36

V25l12a57s95t19i87m85i14l 91H33n98í35k 6736582231747

To slyším poprvé. To by chtělo nějaký odkaz.

0/0
26.10.2015 11:08

J58a82r55o45s31l84a61v 41M82i24n15á86ř 4873831773278

Jak je to přesně s vodivostí leteckých pneu nevím, pouze přidávám do diskuse:

1) pdf-soubor na odkazu:

http://diskuse.elektrika.cz/index.php?action=dlattach;topic=26217.0;attach=20046

Kde na str.11 bod 2.5 - Kontakt pneumatik se zemí při přistání obecně postačuje k tomu, aby nastal výbojzbytkového náboje letadla.

2)dále na:

http://planetacestovani.cz/plneni-paliva-do-letadla/

zde ostavec - Doplnění paliva letadel

Aby se vyrovnaly elektrické potenciály obou těles, je vodivě propojeno plnící vozidlo s letadlem. Kabel pro vodivé propojení je vždy připojen k určenému místu na letadle (obvykle na podvozku). Uzemnění není během tankování letadla nutné, kromě případů, kdy na něm trvá letecká společnost nebo místní úřady.

0/0
27.10.2015 8:21

T26o85m60a57s 63K71o52u26b53a 4510750562961

Oceňuji vaši snahu přiblížit tuhle problematiku veřejnosti, ale nezaměňujte výfuk pomocné jednotky - APU, za výstup ventilačního systému letadla, který jste vyfotili. APU je malý proudový motor a k jeho výstupu bych se fakt nešel ochladit a navíc je přesně na stejném místě jako u Boeingů ;-)

+4/0
25.10.2015 0:35

K36a20r45e13l 75H14o42r27á13k 2238689653363

Než tohle všechno absolvovat, to raději pojedu vlakem. A ještě ušetřím přírodu.

+1/−9
24.10.2015 18:42

J56a12r88o85s45l20a50v 95Č40e96r88n97ý 6348914739778

no, to neni spatny napad, ja byl na dovoleny na Kypru a samozrejme jako trouba letadlem, ten vlak me nenapadl, tak priste.....

+22/0
24.10.2015 19:58

K29a53r17e49l 73N35o62v79o72t44n38y 2151875769910

Presne tak, neni nad cestovani na jiny kontinent vlakem.

+4/0
24.10.2015 20:51

T57o51m49á66š 95V30e77s85e42l11ý 5315878840449

no, a vlastně proč ne?

http://cestovani.idnes.cz/po-transsibirske-magistrale-na-vlastni-kuzi-f31-/kolem-sveta.aspx?c=A051118_153626_igsvet_tom

0/0
26.10.2015 13:18

T63o80m51á71š 90T77a73t94í86č24e10k 5190132230218

Jojo, to máš recht. Vlak je energeticky nejúčinnější atd. Nedá se ale rozumně použít všude, kromě toho ta moderní aviatická technika taky už není takový plýtvání jak zastara.

Su strašně nas...štvané, že si dneska nemůžu koupit jízdenku na vlak do Lisabonu, protože ty národní provozovatelé už na takových vzdálenostech nespolupracují. Dřív to problém nebyl - človělk šel v Brně na rolu, kópil lupeň a jel. Dnes si cestu musí poskládat na internetu a zaplatit po částech - levně to nevyjde, protože pro hodně vlaků na západ od Němeclka neplatí inkarta. Takže raděj vesele zajedu do Práglu, absolvuju tu nejhorší část cesty z hl.nádru na letiště - a necelý tři hodiny potom vystupuju v Portele, kde, na rozdíl od Práglu, můžu nasednout na metro. :-)

+5/0
24.10.2015 21:06

P71a48v18e14l 47D61o34m93b41r89o53v62s56k85ý 1710870922606

V závěrečné statistice ještě chybí počet ztracených (resp. ukradených) zavazadel.

+2/−8
24.10.2015 14:33

T57o83m59á92š 51K16n35a29i66f73l 6743710187160

Ty to nemas v hlave v poradku, vid?

+6/−2
24.10.2015 14:42

P76e75t38r 87H20o26f45m36a59n43n 6889474965460

Prima. Ted jeste aby chlapi od handlingu vysvetlili, proc musim kufr tak prumerne 4x do roka reklamovat...

+14/0
24.10.2015 13:12

Z83b50y34n66ě24k 47J25a30n59d23a 7633572205951

Fotografie č. 15?

0/0
25.10.2015 10:30

M54a97r73t74i26n 78C89e48r79v93e22n63y 2713478676238

U tehle malych letadel, kde nejsou kontejnery je holt riziko poskozeni vetsi.

0/0
26.10.2015 14:59

P66e91t71r 45J81u68s36t 3906301833481

Super článek. Dekuji

+11/0
24.10.2015 12:11

Z62d37e22n67ě59k 12V81a77l48e47n43t48a 3325700668714

To je skvělé vědět, že s námi cestujícími převážejí i radioaktivní srač..., 

Hlavně že před odletem u odbavování buzerují kvůli půllitrovce čisté vody ;-D ...  to jsou schopni svlíknou i člověka do naha ;-D

+7/−33
24.10.2015 11:46

M43i28c43h53a13l 65S86e75m95r43á53d 3142826627919

Ach jo... nevím jestli jste tak hloupý, nebo to měl být vtip... je přece rozdíl mezi tekutými komponentami případné bomby "na palubě" a v mnoha ochranných obalech uloženým pár gramům radioaktivního materiálu v cargu... mimochodem ten materiál může být třeba pro lékařské účely...

+24/−1
24.10.2015 12:27

M15i89l86a68n 64Č41e40r83n50ý 5143879649412

Je tak hloupý a měl to být vtip.;-)

0/0
24.10.2015 13:46

R87o52b34i11n 43Ž45i64ž34k58a 2498294296836

Neviděl bych to ani tak na kritiku přepravy radioaktivního materiálu jako spíš na fakt, že vás sice na palubu nepustí s půllitrovkou, ale pět 100ml lahviček je v pohodě:-)

+4/0
25.10.2015 0:20

R19o11m71a35n 84K43o93r43e60c 9856402652768

To samozřejmě hned v několika ohledech není pravda.

1) Jestliže těch pět lahviček ponesete skrze kontrolu, tedy zvenčí, pak je musíte být schopen nacpat do standardního igelitového sáčku, jinak vám je je vyhodí. Sáček má sice objem 1 litru, ale jednotlivé nádobky max. 100ml. Má to svůj smysl.

2) Cokoli, co získáte za kontrolou, si samozřejmě do letadla vzít smíte. Záměrně říkám "získáte", protože si to můžete koupit, nebo třeba natankovat prázdnou dvoulitrovou nádobu z fontánky, nebo na toaletě.

A i tohle všechno se samozřejmě zásadně liší od nákladu, který byl naložen do zavazadlového prostoru. Jistě chápete proč. Mezi námi - ono není úplně jednoduché, poslat i tímto způsobem letadlem nebezpečný náklad, jak se přesvědčili například i lidé, kteří zkoušeli poslat větší množství parfémů, což je nebezpečná látka...

0/0
25.10.2015 0:54

R83o73b63i12n 22Ž29i24ž82k87a 2408124646606

Já si myslím, že většinou textu nereagujete na můj příspěvek. 

Co se týče toho, kolik těch lahviček se skutečně vejde do onoho pytlíku, nemám problém ustoupit - a v případě plánu teroristického útoku využít komplice, se kterým to pak vyřešíme na hajzlících "uvnitř", kdy mi to vše předá a já to můžu (třeba) slít do koupené půllitrovky, z které předtím vyleju kolu za tři éčka.

Jinými slovy absolutně bez problémů dostanu za kontrolu půllitrovku tekutiny, kterou jsem tam chtěl dostat a nesmyslný zákaz donést tam tu půllitrovku rovnou mě rozhodně nezastaví. 

Pokud nějaký senzor někde odhalí nebezpečnost té látky, pak jde o jiné opatření, než je ten 100ml limit, který tímto opět nemá smysl. (A čistě spekulativně: Větší množství by mělo jít odhalit snadněji.. :-)) 

Shrnuto a podtrženo, půllitrový limit je z hlediska bezpečnosti stále nesmyslný.

+2/0
25.10.2015 20:31
Foto

P57a60v57e69l 34P62o20d24e21š20v98a 5409127259

"Pin" není jen špendlík, ale i čep, což je tento případ.

+14/0
24.10.2015 11:15

T39o55m54á58š 90T50a56t14í98č56e73k 5740652270708

Dokážu si představit, jak ti rampáci tomu ve své hantýrce fakt říkají špendlík.

+3/0
24.10.2015 11:31

Z89d86e87n47ě54k 41T38r82u13t35n81o95v52s31k63ý 7483893126290

pak můžou být rádi že tomu v hantýrce říkají jen špendlík.. a nemají u toho ještě třeba "černý".. jinak by je zase někdo obvinil z rasizmu.. :/

0/−4
24.10.2015 13:09

F82r79a71n11t55i20š11e66k 20L10o64s 2340153462486

Spíš bych řekl "pin" je to kratší a technické výrazy z cizích řečí se obvykle přebírají

+1/0
24.10.2015 16:31

T55o92m37á50š 25T36a90t11í22č29e17k 5460312320138

Tak to už je otázka do pranice, resp. přímo na Rosťu: přeložil si ten "pin" ad libidum jako špendlík, nebo ten libozvučný a humorný český výraz slyšel u rampáků? - Mě jako lingvistu to zajímá opravdu. :-)

+2/0
24.10.2015 20:37

O14n51d21r26e36j 68K70u13r18c 9756532855278

Pinům se v letectví opravdu říká "špendlíky" :-).

+1/0
25.10.2015 10:00

J80a45n 24D80u40d27e26k 2270102447183

Technet zase dokazuje, že je o level výše než ostatní části Idnes. Řekněte lidem z Revue ať vám hlavně tím českým Kenem nekazí reputaci.

+30/0
24.10.2015 10:56

M90i42c63h44a19l 53S97e80m58r72á78d 3412306107939

Klid, běžný čtenář technetu rozliší mezi jednotlivými sekcemi ;-)

Myslím, že daleko horší než revue (kde člověk odpad čeká z podstaty rubriky) je horší zpravodajská sekce...

+9/0
24.10.2015 12:29

M37i39c65h68a79l 22S28e24m57r36á12d 3362116167509

fuj, příště si to po sobě přečtu než to odešlu...

+3/0
24.10.2015 12:30







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.