Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Podívejte se, proč má letadlo před odletem z letiště v podvozku špendlík

Hledali jsme odpověď na otázku, proč po přistání letadla trvá tak dlouho, než můžete vystoupit. Redakčním objektivem jsme pro vás sledovali hemžení při odbavení letadla na letišti v Ruzyni a objevili jsme při tom špendlík v předním podvozku letadla. Ukážeme vám, k čemu slouží.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V38a43c70l62a87v 19V66a82v63r55a 3387704325817

To je jistě zajímavé, ale nevysvětluje to, proč 90% letů výhradně z Ruzyně je opožděno i o moc déle než o hodinu. Na přestupních letištích mi pak musí platit hotel, večeři, a snídani protože let do zámoří je jen jednou denně. Tedy NONSTOP a jiné náhradní lety přes nějaká další letiště, 0 zásadně neberu. Z Ruzyně jsem za posledních mnoho let neodletěl na čas ani jednou ani do FRA ani do AMS. Do jiných měst to bude obdobné. Létím do Evropy 30 let.

A času dost, takže aerolinky platí. Používají jedno letadélko mezi Prahou a FRA neb AMS a to při každém příletu nabírá během dne zpoždění. Snad se jim to vyplatí i když předem vědí že to nejde stihnout - vyklidit letadlo, uklidit, připravit na další let, a nechat nastoupit nové cestující - na čas.

Lufthansa se hodně pohoršila co jí pamatuju. Aeroklub (ČSA) už nelétá skoro nikam. Pamatuju ale její exkluzívní destinace po celém světě.

0/0
28.10.2015 17:50

V96a34c87l27a79v 45V64a72v51r79a 3527474285267

Létám do Evropy 30 let, omlouvám se za překlepy. Píšu česky na angl. klávesnici. Za opožděné lety nemůže letiště ale samozřejmě aerolinka.

0/0
28.10.2015 17:54

M90a30r55k67o 86L14u86c67i40n18a 8323759849736

Myslím že odbavování letadel a zavazadel probíhá fofrem.

Jednou při sledování vykládky kufrů na Ruzyni jsem z okénka letadla uviděl toto:

Borci přistavili rampu na zavazadla, první otevřel dveŕe nákladového prostoru přimo pode mnou, vlezl dovnitř a po chvíli štrachání vyjela po páse k přistaveným vozíkům jako první papírová krabice velikosti staré televize. Krabice byla popsána ze všech světových stran velkými červenými nápisy "FRAGILE" a "THIS SIDE UP"

Ten uvnitř nákladového prostoru potŕeboval zŕejmě pomoct a tak druhý borec se jal šplhat po protijedoucím páse nahoru k letadlu. Jenže proti němu jela ta velká, "křehká" krabice. Když byl před ní natáhl pořádně nohu že ji překročí. To se mu skoro povedlo až na to, že šlápl přímo do prostřed krabice. Z úhledného šestistěnu byl rázem rozviklaný mnohostěn. Potom vytáhl nohu z krabice a kráčel vzhůru dál pomáhat a chránit. Třetí borec dole pod pásem pak krabici trochu načechral aby dostala původní tvary a jelo se dál. Nebyl čas.

+1/0
26.10.2015 20:05


P76a48v32e19l 10O40d78r73a91z40i90l 6224699757140

Mně vyprávěl jeden Skot, jak pracoval na letišti u bagáže. První den byl pohoršen, jak tam s tím ostatní házej. Když zjistil, jak ho bolí nohy a ruce, když s tím slušně chodí, a že nestíhá normu, začal prý házet taky. Je to výhoda, při balení s tím počítám.

0/0
28.10.2015 0:40

O46t97o 77N25o73v82ý 7328771725979

a proč je přední kolo špendlíkem na stojánce zajištěno proti otočení?

0/−2
25.10.2015 18:58

J85a38r93o79m94i13r 60F90a94r12e56k 4422473867

Ale ono neni zajisteno proti otoceni, ono je odpojeno od hydraulickeho okruhu ovladani a tudiz se muze otacet volne.

+5/0
26.10.2015 9:43

T47o27m38á24š 76N74o43v21o63t92n20ý 4530608208897

Taky si trochu vrtnu: "Remove before flight" podle mě není "odstranit před letem" ( "to be removed before flight") ale příkaz "Odstraň(te) nebo vyjměte před letem".

+1/0
25.10.2015 16:52

J54i70ř59í 21S60o53u49č78e22k 5456867619789

To be removed by bylo česky spíš „budiž odstraněn před letem“. Tzn. trpný rod, ne infinitiv.

0/0
25.10.2015 21:13

M80a11t89ě64j 40Z37í36k65a 3938631959320

Remove je imperativ, nebol rozkazovací způsob...

0/0
25.10.2015 21:21

R82o34m59a17n 63K87o55r78e73c 9776522932448

Říkal jsem si, že tohle by mohlo zajímat všechny, kdo chtějí opravdu pochopit postupy kolem pushbacku. V angličtině, ale se všemi detaily a pravidly:

https://www.youtube.com/watch?v=SnPXq63shRo

0/0
25.10.2015 14:53
Foto

M22a77r39t69i91n 43F54a93l38t27ý77n 9841156204498

Škoda, že chybí foto štěňátek.

+1/0
25.10.2015 7:31

V44l23a97s23t38i28m65i74l 89H34n43í43k 6406632331687

Uzemnit znamená spojit se Zemí. Nebo alespoň s něčím, co za zem prohlásíme. "Uzemnit cisternu s letadlem" je nonsens. A pokud je snad celá soustava opravdu uzemněná, zajímalo by mě, jak.

+2/−5
25.10.2015 3:22
Foto

P72e83t54r 10J86a10n91o20v21s67k38ý 1548160812318

Nejste li elektrikar, tak to nepochopite, existuje i umela zem, tedy stejny potencial  na dvou rozdilnych dilech, tedy ano letadlo se spoji s autem a tim se vyrovna rozdilove napeti a zabrani se tim preskoku jiskry pri zasouvani hrdla hadice s palivem!

+11/0
25.10.2015 7:39

V57l77a15s44t60i79m38i64l 25H55n12í48k 6456582101237

Já vím, proč se to dělá a jak to funguje. Mě se nelíbí ta formulace.

Napsal bych, že se letadlo spojí s cisternou, aby měly stejný potenciál, a nepletu do toho zem. Ani tu umělou, protože obě ty věci jsou si vcelku rovnocenné. Ale i kdybych prohlásil cisternu nebo letadlo za zem, tak tam bude předložka "na" a ne "s".

+1/−5
25.10.2015 9:02
Foto

O12n85d64r34e29j 71K87u44r28c 9386542835608

Na tom letadle je v daném místě napsáno "GROUND HERE". Formulace je naprosto správná :-)

+2/0
25.10.2015 9:57

V55l61a21s54t97i48m57i77l 30H95n67í52k 6106392921367

V tom případě je to ještě divnější. Podle článku máme propojené dvě mašiny, odizolované od Země pneumatikami, a pořád hrozí, že přeskočí jiskra statické elektřiny proti Zemi.

 Když se podíváte na video inspekce VN vedení, taky řeknete, že se helikoptéra uzemnila s vedením VN napětí? To je přece brept.

https://www.youtube.com/watch?v=9tzga6qAaBA

0/0
25.10.2015 13:52

R94o35m43a43n 40K42o71r44e87c 9206422692688

Chápu, že se tu vozíte čistě po terminologii, ale berte to tak, že spousta výrazů se přebírá z angličtiny, kde se vedle termínu "bonding" (protože ano, fakticky se to většinou neuzemňuje) používá "grounding", nebo i "earthing" minimálně stejně často. Při plnění ze statických tanků pak o zemění jde, protože ty samozřejmě jsou uzeměny. Uzemnit lze i plnící vozidlo, ale nedělá se to. Mám za to, že si to může kapitán, nebo společnost vyžádat, ale jistý si nejsem.

0/0
25.10.2015 15:13

V81l31a64s78t81i73m35i88l 25H89n72í21k 6406802881967

O.K. , to všechno beru. Ale slovní spojení "uzemnit něco s něčím" jsem uzřel poprvé v životě, a to mám za sebou FEL ČVUT. Ale možná, že se v terminologii mezitím vynořilo. Asi jako "být rád za něco", to se za mého mládí taky neříkalo.:-P

  Zní mi to jako "ukřižovat někoho s šibenicí" :-)

0/0
26.10.2015 11:38

D81a28n42i94e17l 33K12o20č49i30c23a 4885768656872

Obdivuji vás jak po tak silném dvojitém stěru dokážete reagovat.

0/0
25.10.2015 18:34

V15l86a18s48t74i12m72i28l 64H66n46í79k 6446702311987

Zatím jsem žádný stěr nezaznamenal. Zatím to bylo já o voze a ostatní o koze.

+1/0
26.10.2015 11:15
Foto

O61n82d46r15e90j 10K74u61r57c 9286542385608

Letadla mají vodivé pneumatiky.. Letadlo samo o sobě je zem.

0/0
26.10.2015 6:36

V60l46a22s58t12i66m33i32l 41H24n94í19k 6106762381697

To slyším poprvé. To by chtělo nějaký odkaz.

0/0
26.10.2015 11:08

J53a67r48o27s30l60a15v 40M59i96n15á22ř 4553901553578

Jak je to přesně s vodivostí leteckých pneu nevím, pouze přidávám do diskuse:

1) pdf-soubor na odkazu:

http://diskuse.elektrika.cz/index.php?action=dlattach;topic=26217.0;attach=20046

Kde na str.11 bod 2.5 - Kontakt pneumatik se zemí při přistání obecně postačuje k tomu, aby nastal výbojzbytkového náboje letadla.

2)dále na:

http://planetacestovani.cz/plneni-paliva-do-letadla/

zde ostavec - Doplnění paliva letadel

Aby se vyrovnaly elektrické potenciály obou těles, je vodivě propojeno plnící vozidlo s letadlem. Kabel pro vodivé propojení je vždy připojen k určenému místu na letadle (obvykle na podvozku). Uzemnění není během tankování letadla nutné, kromě případů, kdy na něm trvá letecká společnost nebo místní úřady.

0/0
27.10.2015 8:21

T29o34m30a42s 14K97o76u29b67a 4510950892321

Oceňuji vaši snahu přiblížit tuhle problematiku veřejnosti, ale nezaměňujte výfuk pomocné jednotky - APU, za výstup ventilačního systému letadla, který jste vyfotili. APU je malý proudový motor a k jeho výstupu bych se fakt nešel ochladit a navíc je přesně na stejném místě jako u Boeingů ;-)

+4/0
25.10.2015 0:35

K60a15r20e39l 98H40o80r97á15k 2618219753503

Než tohle všechno absolvovat, to raději pojedu vlakem. A ještě ušetřím přírodu.

+1/−9
24.10.2015 18:42

J68a46r73o43s72l18a45v 32Č34e44r29n53ý 6418474889638

no, to neni spatny napad, ja byl na dovoleny na Kypru a samozrejme jako trouba letadlem, ten vlak me nenapadl, tak priste.....

+22/0
24.10.2015 19:58

K16a81r74e64l 86N93o51v33o36t14n87y 2521325379520

Presne tak, neni nad cestovani na jiny kontinent vlakem.

+4/0
24.10.2015 20:51

T85o11m78á98š 14V31e56s59e37l55ý 5805368700899

no, a vlastně proč ne?

http://cestovani.idnes.cz/po-transsibirske-magistrale-na-vlastni-kuzi-f31-/kolem-sveta.aspx?c=A051118_153626_igsvet_tom

0/0
26.10.2015 13:18

T85o67m92á91š 44T97a78t45í20č62e73k 5940492160688

Jojo, to máš recht. Vlak je energeticky nejúčinnější atd. Nedá se ale rozumně použít všude, kromě toho ta moderní aviatická technika taky už není takový plýtvání jak zastara.

Su strašně nas...štvané, že si dneska nemůžu koupit jízdenku na vlak do Lisabonu, protože ty národní provozovatelé už na takových vzdálenostech nespolupracují. Dřív to problém nebyl - človělk šel v Brně na rolu, kópil lupeň a jel. Dnes si cestu musí poskládat na internetu a zaplatit po částech - levně to nevyjde, protože pro hodně vlaků na západ od Němeclka neplatí inkarta. Takže raděj vesele zajedu do Práglu, absolvuju tu nejhorší část cesty z hl.nádru na letiště - a necelý tři hodiny potom vystupuju v Portele, kde, na rozdíl od Práglu, můžu nasednout na metro. :-)

+5/0
24.10.2015 21:06

P29a91v10e96l 91D43o51m61b47r83o41v58s32k47ý 1190160672796

V závěrečné statistice ještě chybí počet ztracených (resp. ukradených) zavazadel.

+2/−8
24.10.2015 14:33

T43o50m45á94š 59K86n39a72i49f89l 6253350187810

Ty to nemas v hlave v poradku, vid?

+6/−2
24.10.2015 14:42

P50e89t18r 62H79o38f78m55a43n16n 6559184125480

Prima. Ted jeste aby chlapi od handlingu vysvetlili, proc musim kufr tak prumerne 4x do roka reklamovat...

+14/0
24.10.2015 13:12

Z56b97y11n56ě15k 24J16a65n33d34a 7413222665281

Fotografie č. 15?

0/0
25.10.2015 10:30

M93a61r45t22i74n 59C18e41r38v55e35n38y 2113868166388

U tehle malych letadel, kde nejsou kontejnery je holt riziko poskozeni vetsi.

0/0
26.10.2015 14:59

P48e51t84r 89J26u50s87t 3686291923741

Super článek. Dekuji

+11/0
24.10.2015 12:11

Z83d65e83n30ě67k 71V59a61l81e69n43t42a 3525390248694

To je skvělé vědět, že s námi cestujícími převážejí i radioaktivní srač..., 

Hlavně že před odletem u odbavování buzerují kvůli půllitrovce čisté vody ;-D ...  to jsou schopni svlíknou i člověka do naha ;-D

+7/−33
24.10.2015 11:46

M54i31c75h23a28l 59S93e84m89r37á76d 3112526727769

Ach jo... nevím jestli jste tak hloupý, nebo to měl být vtip... je přece rozdíl mezi tekutými komponentami případné bomby "na palubě" a v mnoha ochranných obalech uloženým pár gramům radioaktivního materiálu v cargu... mimochodem ten materiál může být třeba pro lékařské účely...

+24/−1
24.10.2015 12:27

M91i81l83a33n 74Č53e34r67n66ý 5503359339682

Je tak hloupý a měl to být vtip.;-)

0/0
24.10.2015 13:46

R15o19b41i59n 12Ž80i42ž46k53a 2798564346716

Neviděl bych to ani tak na kritiku přepravy radioaktivního materiálu jako spíš na fakt, že vás sice na palubu nepustí s půllitrovkou, ale pět 100ml lahviček je v pohodě:-)

+4/0
25.10.2015 0:20

R98o40m39a93n 58K18o19r91e51c 9606682152488

To samozřejmě hned v několika ohledech není pravda.

1) Jestliže těch pět lahviček ponesete skrze kontrolu, tedy zvenčí, pak je musíte být schopen nacpat do standardního igelitového sáčku, jinak vám je je vyhodí. Sáček má sice objem 1 litru, ale jednotlivé nádobky max. 100ml. Má to svůj smysl.

2) Cokoli, co získáte za kontrolou, si samozřejmě do letadla vzít smíte. Záměrně říkám "získáte", protože si to můžete koupit, nebo třeba natankovat prázdnou dvoulitrovou nádobu z fontánky, nebo na toaletě.

A i tohle všechno se samozřejmě zásadně liší od nákladu, který byl naložen do zavazadlového prostoru. Jistě chápete proč. Mezi námi - ono není úplně jednoduché, poslat i tímto způsobem letadlem nebezpečný náklad, jak se přesvědčili například i lidé, kteří zkoušeli poslat větší množství parfémů, což je nebezpečná látka...

0/0
25.10.2015 0:54

R25o30b63i18n 71Ž92i35ž35k78a 2798954266986

Já si myslím, že většinou textu nereagujete na můj příspěvek. 

Co se týče toho, kolik těch lahviček se skutečně vejde do onoho pytlíku, nemám problém ustoupit - a v případě plánu teroristického útoku využít komplice, se kterým to pak vyřešíme na hajzlících "uvnitř", kdy mi to vše předá a já to můžu (třeba) slít do koupené půllitrovky, z které předtím vyleju kolu za tři éčka.

Jinými slovy absolutně bez problémů dostanu za kontrolu půllitrovku tekutiny, kterou jsem tam chtěl dostat a nesmyslný zákaz donést tam tu půllitrovku rovnou mě rozhodně nezastaví. 

Pokud nějaký senzor někde odhalí nebezpečnost té látky, pak jde o jiné opatření, než je ten 100ml limit, který tímto opět nemá smysl. (A čistě spekulativně: Větší množství by mělo jít odhalit snadněji.. :-)) 

Shrnuto a podtrženo, půllitrový limit je z hlediska bezpečnosti stále nesmyslný.

+2/0
25.10.2015 20:31
Foto

P71a39v40e47l 11P37o98d13e54š93v37a 5729917269

"Pin" není jen špendlík, ale i čep, což je tento případ.

+14/0
24.10.2015 11:15

T24o75m63á58š 71T53a62t64í22č81e44k 5180622980468

Dokážu si představit, jak ti rampáci tomu ve své hantýrce fakt říkají špendlík.

+3/0
24.10.2015 11:31

Z30d59e43n76ě58k 45T78r61u13t58n41o16v44s69k35ý 7363453796750

pak můžou být rádi že tomu v hantýrce říkají jen špendlík.. a nemají u toho ještě třeba "černý".. jinak by je zase někdo obvinil z rasizmu.. :/

0/−4
24.10.2015 13:09

F24r31a33n71t45i16š26e57k 12L91o73s 2980663342446

Spíš bych řekl "pin" je to kratší a technické výrazy z cizích řečí se obvykle přebírají

+1/0
24.10.2015 16:31

T94o42m79á44š 23T59a98t39í47č27e93k 5860552980388

Tak to už je otázka do pranice, resp. přímo na Rosťu: přeložil si ten "pin" ad libidum jako špendlík, nebo ten libozvučný a humorný český výraz slyšel u rampáků? - Mě jako lingvistu to zajímá opravdu. :-)

+2/0
24.10.2015 20:37
Foto

O85n87d86r15e37j 19K15u22r38c 9626142105668

Pinům se v letectví opravdu říká "špendlíky" :-).

+1/0
25.10.2015 10:00

J66a16n 77D45u90d41e50k 2460952747453

Technet zase dokazuje, že je o level výše než ostatní části Idnes. Řekněte lidem z Revue ať vám hlavně tím českým Kenem nekazí reputaci.

+30/0
24.10.2015 10:56

M64i32c92h34a27l 22S39e11m13r63á86d 3212796297169

Klid, běžný čtenář technetu rozliší mezi jednotlivými sekcemi ;-)

Myslím, že daleko horší než revue (kde člověk odpad čeká z podstaty rubriky) je horší zpravodajská sekce...

+9/0
24.10.2015 12:29

M84i88c29h50a81l 18S59e42m72r40á49d 3582946237579

fuj, příště si to po sobě přečtu než to odešlu...

+3/0
24.10.2015 12:30





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.