Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Podívejte se, proč má letadlo před odletem z letiště v podvozku špendlík

Hledali jsme odpověď na otázku, proč po přistání letadla trvá tak dlouho, než můžete vystoupit. Redakčním objektivem jsme pro vás sledovali hemžení při odbavení letadla na letišti v Ruzyni a objevili jsme při tom špendlík v předním podvozku letadla. Ukážeme vám, k čemu slouží.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V49a44c58l90a81v 66V81a79v80r63a 3127464255847

To je jistě zajímavé, ale nevysvětluje to, proč 90% letů výhradně z Ruzyně je opožděno i o moc déle než o hodinu. Na přestupních letištích mi pak musí platit hotel, večeři, a snídani protože let do zámoří je jen jednou denně. Tedy NONSTOP a jiné náhradní lety přes nějaká další letiště, 0 zásadně neberu. Z Ruzyně jsem za posledních mnoho let neodletěl na čas ani jednou ani do FRA ani do AMS. Do jiných měst to bude obdobné. Létím do Evropy 30 let.

A času dost, takže aerolinky platí. Používají jedno letadélko mezi Prahou a FRA neb AMS a to při každém příletu nabírá během dne zpoždění. Snad se jim to vyplatí i když předem vědí že to nejde stihnout - vyklidit letadlo, uklidit, připravit na další let, a nechat nastoupit nové cestující - na čas.

Lufthansa se hodně pohoršila co jí pamatuju. Aeroklub (ČSA) už nelétá skoro nikam. Pamatuju ale její exkluzívní destinace po celém světě.

0/0
28.10.2015 17:50

V20a94c13l21a60v 25V73a20v86r10a 3377584635197

Létám do Evropy 30 let, omlouvám se za překlepy. Píšu česky na angl. klávesnici. Za opožděné lety nemůže letiště ale samozřejmě aerolinka.

0/0
28.10.2015 17:54

M53a98r59k22o 60L68u95c89i42n56a 8333849639576

Myslím že odbavování letadel a zavazadel probíhá fofrem.

Jednou při sledování vykládky kufrů na Ruzyni jsem z okénka letadla uviděl toto:

Borci přistavili rampu na zavazadla, první otevřel dveŕe nákladového prostoru přimo pode mnou, vlezl dovnitř a po chvíli štrachání vyjela po páse k přistaveným vozíkům jako první papírová krabice velikosti staré televize. Krabice byla popsána ze všech světových stran velkými červenými nápisy "FRAGILE" a "THIS SIDE UP"

Ten uvnitř nákladového prostoru potŕeboval zŕejmě pomoct a tak druhý borec se jal šplhat po protijedoucím páse nahoru k letadlu. Jenže proti němu jela ta velká, "křehká" krabice. Když byl před ní natáhl pořádně nohu že ji překročí. To se mu skoro povedlo až na to, že šlápl přímo do prostřed krabice. Z úhledného šestistěnu byl rázem rozviklaný mnohostěn. Potom vytáhl nohu z krabice a kráčel vzhůru dál pomáhat a chránit. Třetí borec dole pod pásem pak krabici trochu načechral aby dostala původní tvary a jelo se dál. Nebyl čas.

+1/0
26.10.2015 20:05

P57a83v65e75l 98O15d67r77a37z22i66l 6624119757330

Mně vyprávěl jeden Skot, jak pracoval na letišti u bagáže. První den byl pohoršen, jak tam s tím ostatní házej. Když zjistil, jak ho bolí nohy a ruce, když s tím slušně chodí, a že nestíhá normu, začal prý házet taky. Je to výhoda, při balení s tím počítám.

0/0
28.10.2015 0:40

O71t89o 54N17o28v70ý 7368631515339

a proč je přední kolo špendlíkem na stojánce zajištěno proti otočení?

0/−2
25.10.2015 18:58

J63a26r24o15m69i64r 36F40a19r62e38k 4262703827

Ale ono neni zajisteno proti otoceni, ono je odpojeno od hydraulickeho okruhu ovladani a tudiz se muze otacet volne.

+5/0
26.10.2015 9:43

T63o14m85á31š 32N10o92v15o93t24n18ý 4840438398567

Taky si trochu vrtnu: "Remove before flight" podle mě není "odstranit před letem" ( "to be removed before flight") ale příkaz "Odstraň(te) nebo vyjměte před letem".

+1/0
25.10.2015 16:52

J39i86ř56í 11S33o75u50č51e63k 5316517129369

To be removed by bylo česky spíš „budiž odstraněn před letem“. Tzn. trpný rod, ne infinitiv.

0/0
25.10.2015 21:13

M70a65t70ě42j 72Z82í34k63a 3668501429290

Remove je imperativ, nebol rozkazovací způsob...

0/0
25.10.2015 21:21

R32o70m20a30n 90K60o79r91e10c 9626322512698

Říkal jsem si, že tohle by mohlo zajímat všechny, kdo chtějí opravdu pochopit postupy kolem pushbacku. V angličtině, ale se všemi detaily a pravidly:

https://www.youtube.com/watch?v=SnPXq63shRo

0/0
25.10.2015 14:53
Foto

M69a58r87t62i44n 66F10a57l89t78ý33n 9571476514698

Škoda, že chybí foto štěňátek.

+1/0
25.10.2015 7:31

V56l31a74s30t16i68m14i52l 78H40n43í40k 6896322431697

Uzemnit znamená spojit se Zemí. Nebo alespoň s něčím, co za zem prohlásíme. "Uzemnit cisternu s letadlem" je nonsens. A pokud je snad celá soustava opravdu uzemněná, zajímalo by mě, jak.

+2/−5
25.10.2015 3:22
Foto

P13e47t90r 13J23a74n75o13v16s74k28ý 1738790412958

Nejste li elektrikar, tak to nepochopite, existuje i umela zem, tedy stejny potencial  na dvou rozdilnych dilech, tedy ano letadlo se spoji s autem a tim se vyrovna rozdilove napeti a zabrani se tim preskoku jiskry pri zasouvani hrdla hadice s palivem!

+11/0
25.10.2015 7:39

V42l23a38s32t53i40m57i31l 62H10n54í44k 6826132331687

Já vím, proč se to dělá a jak to funguje. Mě se nelíbí ta formulace.

Napsal bych, že se letadlo spojí s cisternou, aby měly stejný potenciál, a nepletu do toho zem. Ani tu umělou, protože obě ty věci jsou si vcelku rovnocenné. Ale i kdybych prohlásil cisternu nebo letadlo za zem, tak tam bude předložka "na" a ne "s".

+1/−5
25.10.2015 9:02

O67n67d44r62e53j 98K60u66r43c 9566982265108

Na tom letadle je v daném místě napsáno "GROUND HERE". Formulace je naprosto správná :-)

+2/0
25.10.2015 9:57

V92l84a78s98t98i46m97i75l 93H21n25í71k 6896682491227

V tom případě je to ještě divnější. Podle článku máme propojené dvě mašiny, odizolované od Země pneumatikami, a pořád hrozí, že přeskočí jiskra statické elektřiny proti Zemi.

 Když se podíváte na video inspekce VN vedení, taky řeknete, že se helikoptéra uzemnila s vedením VN napětí? To je přece brept.

https://www.youtube.com/watch?v=9tzga6qAaBA

0/0
25.10.2015 13:52

R29o41m29a13n 51K59o16r21e95c 9436872242768

Chápu, že se tu vozíte čistě po terminologii, ale berte to tak, že spousta výrazů se přebírá z angličtiny, kde se vedle termínu "bonding" (protože ano, fakticky se to většinou neuzemňuje) používá "grounding", nebo i "earthing" minimálně stejně často. Při plnění ze statických tanků pak o zemění jde, protože ty samozřejmě jsou uzeměny. Uzemnit lze i plnící vozidlo, ale nedělá se to. Mám za to, že si to může kapitán, nebo společnost vyžádat, ale jistý si nejsem.

0/0
25.10.2015 15:13

V64l20a83s57t14i62m17i68l 64H83n13í86k 6706902731327

O.K. , to všechno beru. Ale slovní spojení "uzemnit něco s něčím" jsem uzřel poprvé v životě, a to mám za sebou FEL ČVUT. Ale možná, že se v terminologii mezitím vynořilo. Asi jako "být rád za něco", to se za mého mládí taky neříkalo.:-P

  Zní mi to jako "ukřižovat někoho s šibenicí" :-)

0/0
26.10.2015 11:38
Foto

D46a81n19i90e26l 31K36o66č96i96c51a 4355718866122

Obdivuji vás jak po tak silném dvojitém stěru dokážete reagovat.

0/0
25.10.2015 18:34

V13l19a61s26t55i15m87i41l 63H85n14í60k 6756442981647

Zatím jsem žádný stěr nezaznamenal. Zatím to bylo já o voze a ostatní o koze.

+1/0
26.10.2015 11:15

O87n25d46r72e95j 16K15u85r48c 9876562895178

Letadla mají vodivé pneumatiky.. Letadlo samo o sobě je zem.

0/0
26.10.2015 6:36

V65l64a43s92t95i10m83i61l 38H57n76í40k 6936762371397

To slyším poprvé. To by chtělo nějaký odkaz.

0/0
26.10.2015 11:08

J26a75r90o61s96l86a46v 56M49i39n16á12ř 4563391173268

Jak je to přesně s vodivostí leteckých pneu nevím, pouze přidávám do diskuse:

1) pdf-soubor na odkazu:

http://diskuse.elektrika.cz/index.php?action=dlattach;topic=26217.0;attach=20046

Kde na str.11 bod 2.5 - Kontakt pneumatik se zemí při přistání obecně postačuje k tomu, aby nastal výbojzbytkového náboje letadla.

2)dále na:

http://planetacestovani.cz/plneni-paliva-do-letadla/

zde ostavec - Doplnění paliva letadel

Aby se vyrovnaly elektrické potenciály obou těles, je vodivě propojeno plnící vozidlo s letadlem. Kabel pro vodivé propojení je vždy připojen k určenému místu na letadle (obvykle na podvozku). Uzemnění není během tankování letadla nutné, kromě případů, kdy na něm trvá letecká společnost nebo místní úřady.

0/0
27.10.2015 8:21

T40o50m56a30s 49K26o82u48b97a 4790360852881

Oceňuji vaši snahu přiblížit tuhle problematiku veřejnosti, ale nezaměňujte výfuk pomocné jednotky - APU, za výstup ventilačního systému letadla, který jste vyfotili. APU je malý proudový motor a k jeho výstupu bych se fakt nešel ochladit a navíc je přesně na stejném místě jako u Boeingů ;-)

+4/0
25.10.2015 0:35

K95a64r22e37l 58H19o71r80á98k 2548689773953

Než tohle všechno absolvovat, to raději pojedu vlakem. A ještě ušetřím přírodu.

+1/−9
24.10.2015 18:42

J45a55r70o76s58l81a27v 69Č23e63r35n79ý 6198764589178

no, to neni spatny napad, ja byl na dovoleny na Kypru a samozrejme jako trouba letadlem, ten vlak me nenapadl, tak priste.....

+22/0
24.10.2015 19:58

K23a97r16e20l 70N60o42v50o89t28n80y 2961545589510

Presne tak, neni nad cestovani na jiny kontinent vlakem.

+4/0
24.10.2015 20:51

T12o60m70á30š 46V91e37s13e77l13ý 5705368500579

no, a vlastně proč ne?

http://cestovani.idnes.cz/po-transsibirske-magistrale-na-vlastni-kuzi-f31-/kolem-sveta.aspx?c=A051118_153626_igsvet_tom

0/0
26.10.2015 13:18

T12o77m98á94š 31T90a40t69í71č84e73k 5940372350678

Jojo, to máš recht. Vlak je energeticky nejúčinnější atd. Nedá se ale rozumně použít všude, kromě toho ta moderní aviatická technika taky už není takový plýtvání jak zastara.

Su strašně nas...štvané, že si dneska nemůžu koupit jízdenku na vlak do Lisabonu, protože ty národní provozovatelé už na takových vzdálenostech nespolupracují. Dřív to problém nebyl - človělk šel v Brně na rolu, kópil lupeň a jel. Dnes si cestu musí poskládat na internetu a zaplatit po částech - levně to nevyjde, protože pro hodně vlaků na západ od Němeclka neplatí inkarta. Takže raděj vesele zajedu do Práglu, absolvuju tu nejhorší část cesty z hl.nádru na letiště - a necelý tři hodiny potom vystupuju v Portele, kde, na rozdíl od Práglu, můžu nasednout na metro. :-)

+5/0
24.10.2015 21:06

P63a45v71e68l 14D83o77m57b15r37o70v30s70k12ý 1410660882166

V závěrečné statistice ještě chybí počet ztracených (resp. ukradených) zavazadel.

+2/−8
24.10.2015 14:33

T98o41m25á13š 97K58n36a59i70f90l 6983440717960

Ty to nemas v hlave v poradku, vid?

+6/−2
24.10.2015 14:42

P10e76t19r 49H35o63f81m53a27n10n 6519884935300

Prima. Ted jeste aby chlapi od handlingu vysvetlili, proc musim kufr tak prumerne 4x do roka reklamovat...

+14/0
24.10.2015 13:12

Z20b98y68n52ě17k 15J30a35n35d47a 7423732195771

Fotografie č. 15?

0/0
25.10.2015 10:30

M34a16r65t16i92n 97C32e70r35v32e27n63y 2513278876978

U tehle malych letadel, kde nejsou kontejnery je holt riziko poskozeni vetsi.

0/0
26.10.2015 14:59

P12e55t69r 42J38u60s91t 3396901643911

Super článek. Dekuji

+11/0
24.10.2015 12:11

Z78d50e82n12ě91k 89V71a75l92e92n84t81a 3115320868384

To je skvělé vědět, že s námi cestujícími převážejí i radioaktivní srač..., 

Hlavně že před odletem u odbavování buzerují kvůli půllitrovce čisté vody ;-D ...  to jsou schopni svlíknou i člověka do naha ;-D

+7/−33
24.10.2015 11:46

M43i30c88h51a77l 18S47e49m39r27á49d 3442946557739

Ach jo... nevím jestli jste tak hloupý, nebo to měl být vtip... je přece rozdíl mezi tekutými komponentami případné bomby "na palubě" a v mnoha ochranných obalech uloženým pár gramům radioaktivního materiálu v cargu... mimochodem ten materiál může být třeba pro lékařské účely...

+24/−1
24.10.2015 12:27

M76i11l42a40n 90Č83e48r24n70ý 5613559229142

Je tak hloupý a měl to být vtip.;-)

0/0
24.10.2015 13:46

R18o70b86i41n 16Ž73i63ž95k70a 2758494106426

Neviděl bych to ani tak na kritiku přepravy radioaktivního materiálu jako spíš na fakt, že vás sice na palubu nepustí s půllitrovkou, ale pět 100ml lahviček je v pohodě:-)

+4/0
25.10.2015 0:20

R45o62m61a71n 31K40o97r47e21c 9156982892558

To samozřejmě hned v několika ohledech není pravda.

1) Jestliže těch pět lahviček ponesete skrze kontrolu, tedy zvenčí, pak je musíte být schopen nacpat do standardního igelitového sáčku, jinak vám je je vyhodí. Sáček má sice objem 1 litru, ale jednotlivé nádobky max. 100ml. Má to svůj smysl.

2) Cokoli, co získáte za kontrolou, si samozřejmě do letadla vzít smíte. Záměrně říkám "získáte", protože si to můžete koupit, nebo třeba natankovat prázdnou dvoulitrovou nádobu z fontánky, nebo na toaletě.

A i tohle všechno se samozřejmě zásadně liší od nákladu, který byl naložen do zavazadlového prostoru. Jistě chápete proč. Mezi námi - ono není úplně jednoduché, poslat i tímto způsobem letadlem nebezpečný náklad, jak se přesvědčili například i lidé, kteří zkoušeli poslat větší množství parfémů, což je nebezpečná látka...

0/0
25.10.2015 0:54

R46o58b80i73n 80Ž26i61ž34k44a 2318564626136

Já si myslím, že většinou textu nereagujete na můj příspěvek. 

Co se týče toho, kolik těch lahviček se skutečně vejde do onoho pytlíku, nemám problém ustoupit - a v případě plánu teroristického útoku využít komplice, se kterým to pak vyřešíme na hajzlících "uvnitř", kdy mi to vše předá a já to můžu (třeba) slít do koupené půllitrovky, z které předtím vyleju kolu za tři éčka.

Jinými slovy absolutně bez problémů dostanu za kontrolu půllitrovku tekutiny, kterou jsem tam chtěl dostat a nesmyslný zákaz donést tam tu půllitrovku rovnou mě rozhodně nezastaví. 

Pokud nějaký senzor někde odhalí nebezpečnost té látky, pak jde o jiné opatření, než je ten 100ml limit, který tímto opět nemá smysl. (A čistě spekulativně: Větší množství by mělo jít odhalit snadněji.. :-)) 

Shrnuto a podtrženo, půllitrový limit je z hlediska bezpečnosti stále nesmyslný.

+2/0
25.10.2015 20:31
Foto

P88a80v19e79l 40P66o90d90e50š13v61a 5189887339

"Pin" není jen špendlík, ale i čep, což je tento případ.

+14/0
24.10.2015 11:15

T80o15m69á58š 80T41a25t27í26č46e88k 5110682820808

Dokážu si představit, jak ti rampáci tomu ve své hantýrce fakt říkají špendlík.

+3/0
24.10.2015 11:31

Z20d27e40n25ě68k 37T19r65u11t34n68o33v64s55k17ý 7773223716370

pak můžou být rádi že tomu v hantýrce říkají jen špendlík.. a nemají u toho ještě třeba "černý".. jinak by je zase někdo obvinil z rasizmu.. :/

0/−4
24.10.2015 13:09

F38r52a38n60t96i80š70e72k 63L91o43s 2510653312176

Spíš bych řekl "pin" je to kratší a technické výrazy z cizích řečí se obvykle přebírají

+1/0
24.10.2015 16:31

T69o91m43á76š 73T64a53t95í14č57e56k 5720912620708

Tak to už je otázka do pranice, resp. přímo na Rosťu: přeložil si ten "pin" ad libidum jako špendlík, nebo ten libozvučný a humorný český výraz slyšel u rampáků? - Mě jako lingvistu to zajímá opravdu. :-)

+2/0
24.10.2015 20:37

O38n20d87r95e55j 51K66u88r79c 9276872665468

Pinům se v letectví opravdu říká "špendlíky" :-).

+1/0
25.10.2015 10:00

J12a18n 90D27u67d42e47k 2470842777933

Technet zase dokazuje, že je o level výše než ostatní části Idnes. Řekněte lidem z Revue ať vám hlavně tím českým Kenem nekazí reputaci.

+30/0
24.10.2015 10:56

M63i73c98h41a55l 49S34e96m79r10á31d 3142406767349

Klid, běžný čtenář technetu rozliší mezi jednotlivými sekcemi ;-)

Myslím, že daleko horší než revue (kde člověk odpad čeká z podstaty rubriky) je horší zpravodajská sekce...

+9/0
24.10.2015 12:29

M60i27c35h54a96l 55S75e86m59r11á49d 3642546347309

fuj, příště si to po sobě přečtu než to odešlu...

+3/0
24.10.2015 12:30







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.