Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Český unikát. Projeďte se Prahou v přímém přenosu z mazací tramvaje

Nejkrásnější pohled na svět je prý ten ze hřbetu koně. Až uvidíte náš přímý přenos ze speciální mazací tramvaje, možná si řeknete, že i „železný oř“ má něco do sebe. Uvidíte Prahu z perspektivy, kterou neznáte, a v časech a podobách, v jakých jste ji ještě neviděli.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J10o10s10e10f 10K10a10r10f10í10k 7102105106100

Stejně nechápu, proč po Praze nejezdí VŮBEC Trolebusy. Stačí natáhnout dráty (stejně jako pro tramvaj) a není potřeba čutat koleje, které se stejně furt opravují...

Jistě, jsou místa, kde má tramvaj svoje výhody, ale jinak je lepší trolejbus. Nedělá kravál, umí se vhnout překážce...

+1/−1
22.9.2015 10:21

M10i10r10o10s10l10a10v 10Z10i10k10m10u10n10d 7109103104103

Jenže k těm drátům ještě potřebujete trakční měnírnu a k trakční měnírně přivést VN 22 kV ... a pak taky technické zázemí, tj. vozovnu a vytvořit "ucelenou" trolejbusovou síť. Přitom ty trolejbusy by našly své uplatnění zejména na rozsáhlých sídlištích v návaznosti na Metro nebo TRAM.

0/0
11.10.2015 12:39

M10a10r10e10k 10C10h10v10o10s10t10e10k 3102102106103

T3

0/0
19.9.2015 13:50

M10a10r10e10k 10C10h10v10o10s10t10e10k 3102102106103

http://www.lidovky.cz/ctyri-kuriozni-kardeze-ktere-se-staly-v-cesku-za-poslednich-20-let-phx-/zpravy-domov.aspx?c=A120508_120153_ln_domov_jkz

 Jen tak.:-)

0/0
19.9.2015 13:26

M10a10r10e10k 10C10h10v10o10s10t10e10k 3102102106103

No, takže pěkně od podlahy. Myslím si, že brousící tramvaj v majetku Dopravního podniku Ostrava, má lukrativnější minulost. Už jen proto, že konstruktér si vlastní rukou sáhl na život. Použil francouzské technologie takovým způsobem, že se ani nezajiskřilo. Jinak článek za půl roku podruhé, je vážně na lupu. R^

0/0
19.9.2015 7:31

T10o10m10á10š 10T10a10t10í10č10e10k 5100102100108

1) Mohli jste víc napsat o tom mazivu, na jaké bázi je, jak to udělali, že nepředstavuje významné zhoršení brždění...

2) Mohli jste napsat pod obr. 3 jméno té šťabajzny.

+3/0
18.9.2015 16:24
Foto

M10i10r10o10s10l10a10v 10O10r10t 2102105108104

Že nejkrásnější pohled je ze hřbetu koně může tvrdit jen někdo, kdo nikdy neležel v posteli. :) :p

+9/0
17.9.2015 21:17

M10i10c10h10a10l 10M10a10l10á10t 6106102100100

Konečně je tady i odborně vypadající článek.

Do úplné odbornosti mu schází ještě několik fotek nebo obrázků, které by nám daly nějakou představu o tom, co se v článku píše. třeba mazací trysky, nebo co si máme představit pod pojmem "temeno hlavy kolejnice" apod.

Jinak dobrý.

+1/0
17.9.2015 21:02

M10i10c10h10a10l 10M10a10l10á10t 6106102100100

Pardon, nějaké obrázky už tam jsou.

0/0
17.9.2015 22:00

R10a10d10e10k 10F10o10l10p10r10e10c10h10t

Doplnil jsem to na základě Vaši připomínky, viz. vysvětlení níže, tady jsem si toho nevšim

0/0
17.9.2015 22:17

T10o10m10á10š 10T10a10t10í10č10e10k 5100102100108

Hm, očekával bych od čtenáře Technetu, že mu stačí krátké zamyšlení - pokud se s tím pojmem ještě nesetkal, aby mu docvaklo, co je "temeno kolejnice". ;-)

+1/0
18.9.2015 16:20

P10a10v10e10l 10D10o10m10b10r10o10v10s10k10ý 1100100102106

Zajímalo by mně, kolik těch mazacích prostředků se vsákne do země pod kolejemi a tím znečistí třeba i spodní vody. Říká se,že milion litrů vody zničí 1 litr oleje.A ty tramvajové kolejnice (a výhybky) se mastí o 106.

0/−8
17.9.2015 20:24

J10i10ř10í 10K10r10e10j10č10í10k 2107108104106

Myslíš ty biologicky odbouratelné mazací prostředky ?

+7/0
17.9.2015 22:11

P10e10t10r 10S10u10c10h10ý 1108109104106

Litr oleje zničí milion litrů vody? ;-D Nedokážu si to moc představit, navíc když olej zůstává na hladině - to nás učili už na ŽŠ.

+1/0
25.10.2015 14:46

J10a10k10u10b 10P10l10e10v10a 9105106106103

Nechápu, proč je tady každý týden nový článek o této tramvaji. Ano je to unikát, ale nemusí se o tom psát pořád.

0/−7
17.9.2015 19:44

J10i10ř10í 10S10o10j10k10a 5108102101108

pane bože to je fakt český unikát dát kameru proti směru jízdy RvRvRvRvRvRv

+1/0
17.9.2015 17:03

J10i10ř10í 10K10r10e10j10č10í10k 2107108104106

A ta ve směru jízdy ?

0/0
17.9.2015 22:11

V10l10a10s10t10a 10V10r10á10n10o10v10á 7108103105107

tramvaj řeší průšvih dodavatele nových tramvají. prosím pokuste se zjistit kdo náklady na mazací tramvaj platí a složení toho maziva. chci mít ověřené, že je šetrné vuci zivotnimu prostředí.

+5/0
17.9.2015 13:36

R10a10d10e10k 10F10o10l10p10r10e10c10h10t

Mazání kolejnic je zcela běžná věc.

Produktové listy předmětného maziva naleznete zde:

http://www.igralub.ch/igralub/tl_files/IGRALUB_upload/Igralub_datasheet/MB_HeadLub_90.pdf

http://www.sklenar-tribotechnika.cz/userfiles/files/2.1.2_HeadLub_90.pdf

+9/0
17.9.2015 13:53

V10á10c10l10a10v 10S10v10o10b10o10d10a 3101109100100

co brzdná dráha?

0/0
17.9.2015 13:07

R10a10d10e10k 10F10o10l10p10r10e10c10h10t

Přesně specifikovat teď nedovedu, ale při nějakých větších nedostatcích v tomto směru by se to mazivo nesmělo používat a vlastně by se ani nevyrábělo (výrobce je švýcarský, mazivo je přímo určeno na kolejnice). Samozřejmě se musel zkoušet i vliv na ostatní účastníky silničního provozu, jestli si třeba nebudou lehat motorkáři při najetí na lubrikovanou kolej atd., evidentně výrobek vyhovuje bezpečnému použití.

+2/0
17.9.2015 14:02

V10á10c10l10a10v 10S10v10o10b10o10d10a 3101109100100

to jsem si právě říkal, přeci jen koleje jsou celkem kluzké, natož když se namažou :-)

0/0
17.9.2015 14:10

P10e10t10r 10S10k10l10e10n10á10ř 2107106105101

Vaše obavy jsou pochopitelné. Ptají se na to lidé takřka vždy a všude. Proto výrobce provádí množství testů a to ve spolupráci s renomovanými firmami. Na tomto odkazu naleznete více:

http://www.igralub.ch/igralub/tl_files/Downloads/Schienenkopf-Konditionierung%20en.pdf

+3/0
17.9.2015 14:34

M10i10c10h10a10l 10M10a10l10á10t 6106102100100

Ale podle článku se maže temeno hlavy kolejnice. Tím, že tam není ani obrázek kde je temeno hlavy kolejnice, tak dochází k nedorozumění.

0/0
17.9.2015 21:06

R10a10d10e10k 10F10o10l10p10r10e10c10h10t

Ve fotogalerii je pohled na trysky, tam je vidět, co se maže:

http://technet.idnes.cz/foto.aspx?r=tec_technika&c=A150906_172601_tec_technika_erp&foto=ERP5dc01b_03_T3M_5572.jpg

Vložím tedy ten obrázek i přímo do článku

0/0
17.9.2015 21:30

J10a10n 10R10i10c10h10t10e10r 5102102103105

poprvé jsem ji viděl v březnu, cca v jedenáct večer, na Malostranském náměstí. Šli jsme zrovna s přítelkyní z vinárny a jak jsme ji viděli, nešlo odolat. Ihned jsme naskočili na plošinu, kde jsme si sedli s tím, že se svezeme jednu zastávku, jen tak, pro legraci.

Samozřejmě jsme netušili, že tahle tramvaj zase tak moc nestaví, takže než dostatečně přibrzdila, abychom mohli bezpečně vyskočit, byli jsme na Pohořelci;-D;-D;-D

Ale věřte mi, stálo to za to. A navíc úžasná romantika:-)

+15/0
17.9.2015 13:06

J10o10s10e10f 10S10c10h10m10i10d10t 5103107103102

Tomuhle asi nerozumim: "Tím se sice odstranily podélné skluzy kol po kolejnicích při projíždění oblouků (drážní vozidla neznají diferenciál)" Feynman mi jednou vysvětlil (tady https://www.youtube.com/watch?v=y7h4OtFDnYE ), že od toho jsou ty kola kónický, takže to žádnej diferenciál nepotřebuje, tak jakýpak podélný skluzy? Nebo je to u tramvajovejch kol jinak?

+1/0
17.9.2015 12:12

R10a10d10e10k 10F10o10l10p10r10e10c10h10t

To je pravda, ale tramvajové oblouky mají často mnohem menší poloměry než klasické železniční, tak ta "kónicita" někdy nestačí (předpoklad autora předmětné věty).

+4/0
17.9.2015 12:19

J10o10s10e10f 10S10c10h10m10i10d10t 5103107103102

Pravda. Samozřejmě tomu vůbec nerozumím, ale tohle vysvětlení mě uspokojilo. :)

+1/0
17.9.2015 12:48

R10a10d10e10k 10F10o10l10p10r10e10c10h10t

No neblbněte :-), já tomu právě nerozumím. Ty informace, proč tramvaje skřípají, jsem dostal z povolaných míst, když jsem se na to zvědavě ptal. Proto u předchozího vysvětlení píšu, že to jenom předpokládám, protože nevím, jak jinak bych to vysvětlil.

0/0
17.9.2015 12:54

A10d10a10m 10K10ř10i10v10s10k10ý 1103104100103

Mám takový pocit, že pražské tramvaje mají válcová kola, ne kónická. Ale už nevím, kde jsem to četl.

+1/0
17.9.2015 12:31

R10a10d10e10k 10F10o10l10p10r10e10c10h10t

Ale kónické jsou kolejnice (jestli to tak dobře píšu) a pak je princip podobný?

0/−1
17.9.2015 12:35

J10a10k10u10b 10Š10a10f10a10n10d10a 7105107101101

Ne, kónická kolejnice vám nepomůže. Musíte nějak vykompenzovat různou délku kolejnice v oblouku a v tom vám pomůže různý obvod kola po kterém vozidlo jede. Je jedno, po čem jede.

+5/0
17.9.2015 12:55

A10d10a10m 10K10ř10i10v10s10k10ý 1103104100103

No bývají tuším trochu zkosené (vnitřní hrana je níž než vnější), ale v Praze je to tuším z historických důvodů oboje placaté.

0/0
17.9.2015 13:18

W10a10l10t10e10r 10D10i10v10i10š 6107102102102

Pražské kolejnice + kola vycházejí ještě ze staré koněspřežné dráhy. Jsou opravdu ploché s nízkým okolkem a mělkým žlábkem, který okolek vede. Z hlediska uličního provozu to má své výhody (snadno se po takové koleji přjíždí autem), ale i podstatné nevýhody (žlánek se zanáší, tramvaj jede neklidně, "drncá"). Pouze na některých nových úsecích jsou nové železniční kolejnice (a smí tam jen některé tramvaje), na kterých je jízda tišší a hladší.

No, a kromě toho jsou, jak už bylo zmíněno, výrazně ostré oblouky (zatáčky), na kterých se kola smýkají a všechno skřípe a vrže. Pražské podmínky v tomhle nejsou jednoduché - koncepce stará 150 let, která počítala s lehkými, malými vozy a nízkými rychlostmi a teď tam mají jezdit obludy jako 15T.

0/0
17.9.2015 14:51

A10n10t10o10n10í10n 10Z10e10l10e10n10ý 2104103101106

Tramvaje, které jezdí po železničních kolejnicích, mají vepředu tabulku se symbolem průřezu kolejnice.

0/0
17.9.2015 19:07

J10i10ř10í 10K10r10e10j10č10í10k 2107108104106

Bývávalo...

0/0
17.9.2015 22:13

E10v10ž10e10n 10P10o10l10á10k 3108108101103

Pokud vím, tak na železniční kolejnici už smějí naprosto všechny pražské tramvaje (kromě jedné, která je tuším v muzeu).

+1/0
19.9.2015 9:54

J10i10ř10í 10K10r10e10j10č10í10k 2107108104106

Čerpáte z hodně historické literatury...

0/0
17.9.2015 22:14

J10i10ř10í 10K10r10e10j10č10í10k 2107108104106

Několik desítek let se válcová kola nepoužívají...

0/0
17.9.2015 22:12

A10d10a10m 10K10ř10i10v10s10k10ý 1103104100103

Ah, špatně jsem si to pamatoval. Pražské tramvaje mají jiná kola než tramvaje v jiných českých městech, ale válcová nejsou.

0/0
18.9.2015 3:52

J10i10ř10í 10K10r10e10j10č10í10k 2107108104106

Ono co město, to jiný profil kola.

Praha dlouhá léta používala křivkový profil VM, který se po přechodu na bezžlábkové kolejnice před nějakými cca 10 lety upravoval na VM-U13 a teď se nejvíc používá profil PR-1...

0/0
18.9.2015 22:35

L10u10k10á10š 10N10o10v10á10k 4106106102103

kamera vepředu po směru jízdy by byla lepší...škoda..

+6/−1
17.9.2015 11:59

J10i10ř10í 10K10r10e10j10č10í10k 2107108104106

Vždyť tam je. ;-)

+2/0
17.9.2015 22:15

K10a10r10e10l 10N10o10v10o10t10n10ý 4106100105105

U odporového řízení se motory vyrobený proud maří v odporech. Kde se maří u tyristorového řízení?

0/0
17.9.2015 11:32

T10o10m10á10š 10Ž10i10t10n10ý 6101100101101

pokud to jde - je v trolejovém úseku jiná tramvaj která má potřebu odebret proud - vrací se do trolejí. jinak jde taky do odporů

0/0
17.9.2015 11:36

K10a10r10e10l 10N10o10v10o10t10n10ý 4106100105105

Aho, OK, dík:-)

0/0
17.9.2015 12:07

J10i10ř10í 10K10r10e10j10č10í10k 2107108104106

U tyristorové výzbroje TV1 použité v tomhle voze se maří taky v odporech. Rekuperaci umí až mnohem novější výzbroje. ;-)

+1/0
17.9.2015 22:17

J10i10ř10í 10K10r10e10j10č10í10k 2107108104106

U tyristorové výzbroje TV1 použité v tomhle voze se maří taky v odporech. Rekuperaci umí až mnohem novější výzbroje.

0/0
17.9.2015 22:17

P10e10t10r 10O10t10t 3104106100100

Jo, jo. Kdo maze ten jede.

+9/0
17.9.2015 9:49





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.