Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Český unikát. Projeďte se Prahou v přímém přenosu z mazací tramvaje

Nejkrásnější pohled na svět je prý ten ze hřbetu koně. Až uvidíte náš přímý přenos ze speciální mazací tramvaje, možná si řeknete, že i „železný oř“ má něco do sebe. Uvidíte Prahu z perspektivy, kterou neznáte, a v časech a podobách, v jakých jste ji ještě neviděli.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J73o82s74e68f 72K81a64r84f90í74k 7112435316680

Stejně nechápu, proč po Praze nejezdí VŮBEC Trolebusy. Stačí natáhnout dráty (stejně jako pro tramvaj) a není potřeba čutat koleje, které se stejně furt opravují...

Jistě, jsou místa, kde má tramvaj svoje výhody, ale jinak je lepší trolejbus. Nedělá kravál, umí se vhnout překážce...

+1/−1
22.9.2015 10:21

M13i28r72o49s41l48a83v 27Z21i47k30m41u23n71d 7639533204773

Jenže k těm drátům ještě potřebujete trakční měnírnu a k trakční měnírně přivést VN 22 kV ... a pak taky technické zázemí, tj. vozovnu a vytvořit "ucelenou" trolejbusovou síť. Přitom ty trolejbusy by našly své uplatnění zejména na rozsáhlých sídlištích v návaznosti na Metro nebo TRAM.

0/0
11.10.2015 12:39

M72a97r39e78k 62C92h19v44o32s40t80e16k 3802902326553

T3

0/0
19.9.2015 13:50

M68a13r48e29k 35C58h16v36o61s43t54e11k 3272202736233

http://www.lidovky.cz/ctyri-kuriozni-kardeze-ktere-se-staly-v-cesku-za-poslednich-20-let-phx-/zpravy-domov.aspx?c=A120508_120153_ln_domov_jkz

 Jen tak.:-)

0/0
19.9.2015 13:26

M12a12r13e52k 15C20h19v37o26s10t66e77k 3452292246733

No, takže pěkně od podlahy. Myslím si, že brousící tramvaj v majetku Dopravního podniku Ostrava, má lukrativnější minulost. Už jen proto, že konstruktér si vlastní rukou sáhl na život. Použil francouzské technologie takovým způsobem, že se ani nezajiskřilo. Jinak článek za půl roku podruhé, je vážně na lupu. R^

0/0
19.9.2015 7:31

T32o44m28á61š 70T45a45t95í33č61e74k 5980692190388

1) Mohli jste víc napsat o tom mazivu, na jaké bázi je, jak to udělali, že nepředstavuje významné zhoršení brždění...

2) Mohli jste napsat pod obr. 3 jméno té šťabajzny.

+3/0
18.9.2015 16:24
Foto

M78i12r38o85s22l46a40v 85O47r61t 2562225858214

Že nejkrásnější pohled je ze hřbetu koně může tvrdit jen někdo, kdo nikdy neležel v posteli. :) :p

+9/0
17.9.2015 21:17

M86i71c44h77a82l 91M22a51l65á65t 6166282520440

Konečně je tady i odborně vypadající článek.

Do úplné odbornosti mu schází ještě několik fotek nebo obrázků, které by nám daly nějakou představu o tom, co se v článku píše. třeba mazací trysky, nebo co si máme představit pod pojmem "temeno hlavy kolejnice" apod.

Jinak dobrý.

+1/0
17.9.2015 21:02

M19i67c17h71a87l 74M17a43l12á37t 6406332830810

Pardon, nějaké obrázky už tam jsou.

0/0
17.9.2015 22:00

R70a48d84e34k 58F34o88l83p91r17e56c67h72t

Doplnil jsem to na základě Vaši připomínky, viz. vysvětlení níže, tady jsem si toho nevšim

0/0
17.9.2015 22:17

T22o95m19á42š 76T36a72t78í75č73e81k 5150522180598

Hm, očekával bych od čtenáře Technetu, že mu stačí krátké zamyšlení - pokud se s tím pojmem ještě nesetkal, aby mu docvaklo, co je "temeno kolejnice". ;-)

+1/0
18.9.2015 16:20

P40a20v92e10l 30D73o66m40b17r81o39v68s52k12ý 1200490972756

Zajímalo by mně, kolik těch mazacích prostředků se vsákne do země pod kolejemi a tím znečistí třeba i spodní vody. Říká se,že milion litrů vody zničí 1 litr oleje.A ty tramvajové kolejnice (a výhybky) se mastí o 106.

0/−8
17.9.2015 20:24

J78i97ř11í 34K10r67e54j18č18í87k 2437428264976

Myslíš ty biologicky odbouratelné mazací prostředky ?

+7/0
17.9.2015 22:11

P92e77t89r 90S85u82c10h41ý 1148239784726

Litr oleje zničí milion litrů vody? ;-D Nedokážu si to moc představit, navíc když olej zůstává na hladině - to nás učili už na ŽŠ.

+1/0
25.10.2015 14:46

J34a34k62u38b 76P96l12e17v50a 9825586726653

Nechápu, proč je tady každý týden nový článek o této tramvaji. Ano je to unikát, ale nemusí se o tom psát pořád.

0/−7
17.9.2015 19:44

J41i40ř34í 24S18o87j61k78a 5608252361488

pane bože to je fakt český unikát dát kameru proti směru jízdy RvRvRvRvRvRv

+1/0
17.9.2015 17:03

J66i70ř65í 28K37r10e74j14č25í40k 2207858364906

A ta ve směru jízdy ?

0/0
17.9.2015 22:11

V42l49a30s21t14a 10V53r52á75n27o94v34á 7278933725187

tramvaj řeší průšvih dodavatele nových tramvají. prosím pokuste se zjistit kdo náklady na mazací tramvaj platí a složení toho maziva. chci mít ověřené, že je šetrné vuci zivotnimu prostředí.

+5/0
17.9.2015 13:36

R35a89d20e36k 46F88o22l81p83r67e50c54h80t

Mazání kolejnic je zcela běžná věc.

Produktové listy předmětného maziva naleznete zde:

http://www.igralub.ch/igralub/tl_files/IGRALUB_upload/Igralub_datasheet/MB_HeadLub_90.pdf

http://www.sklenar-tribotechnika.cz/userfiles/files/2.1.2_HeadLub_90.pdf

+9/0
17.9.2015 13:53

V55á13c42l81a68v 66S49v73o60b71o83d71a 3491759400100

co brzdná dráha?

0/0
17.9.2015 13:07

R37a65d77e34k 29F83o49l47p77r59e64c62h69t

Přesně specifikovat teď nedovedu, ale při nějakých větších nedostatcích v tomto směru by se to mazivo nesmělo používat a vlastně by se ani nevyrábělo (výrobce je švýcarský, mazivo je přímo určeno na kolejnice). Samozřejmě se musel zkoušet i vliv na ostatní účastníky silničního provozu, jestli si třeba nebudou lehat motorkáři při najetí na lubrikovanou kolej atd., evidentně výrobek vyhovuje bezpečnému použití.

+2/0
17.9.2015 14:02

V59á28c96l48a43v 45S35v66o76b30o21d46a 3511279700600

to jsem si právě říkal, přeci jen koleje jsou celkem kluzké, natož když se namažou :-)

0/0
17.9.2015 14:10

P15e87t78r 54S27k88l26e34n95á16ř 2657636315131

Vaše obavy jsou pochopitelné. Ptají se na to lidé takřka vždy a všude. Proto výrobce provádí množství testů a to ve spolupráci s renomovanými firmami. Na tomto odkazu naleznete více:

http://www.igralub.ch/igralub/tl_files/Downloads/Schienenkopf-Konditionierung%20en.pdf

+3/0
17.9.2015 14:34

M14i79c23h41a73l 44M38a14l49á72t 6326222250290

Ale podle článku se maže temeno hlavy kolejnice. Tím, že tam není ani obrázek kde je temeno hlavy kolejnice, tak dochází k nedorozumění.

0/0
17.9.2015 21:06

R36a16d58e33k 43F58o98l15p47r72e53c35h31t

Ve fotogalerii je pohled na trysky, tam je vidět, co se maže:

http://technet.idnes.cz/foto.aspx?r=tec_technika&c=A150906_172601_tec_technika_erp&foto=ERP5dc01b_03_T3M_5572.jpg

Vložím tedy ten obrázek i přímo do článku

0/0
17.9.2015 21:30

J90a81n 78R23i31c62h96t17e78r 5722162883665

poprvé jsem ji viděl v březnu, cca v jedenáct večer, na Malostranském náměstí. Šli jsme zrovna s přítelkyní z vinárny a jak jsme ji viděli, nešlo odolat. Ihned jsme naskočili na plošinu, kde jsme si sedli s tím, že se svezeme jednu zastávku, jen tak, pro legraci.

Samozřejmě jsme netušili, že tahle tramvaj zase tak moc nestaví, takže než dostatečně přibrzdila, abychom mohli bezpečně vyskočit, byli jsme na Pohořelci;-D;-D;-D

Ale věřte mi, stálo to za to. A navíc úžasná romantika:-)

+15/0
17.9.2015 13:06

J20o42s65e65f 38S96c62h19m74i72d72t 5173647263652

Tomuhle asi nerozumim: "Tím se sice odstranily podélné skluzy kol po kolejnicích při projíždění oblouků (drážní vozidla neznají diferenciál)" Feynman mi jednou vysvětlil (tady https://www.youtube.com/watch?v=y7h4OtFDnYE ), že od toho jsou ty kola kónický, takže to žádnej diferenciál nepotřebuje, tak jakýpak podélný skluzy? Nebo je to u tramvajovejch kol jinak?

+1/0
17.9.2015 12:12

R40a36d86e20k 81F62o59l89p27r19e35c15h46t

To je pravda, ale tramvajové oblouky mají často mnohem menší poloměry než klasické železniční, tak ta "kónicita" někdy nestačí (předpoklad autora předmětné věty).

+4/0
17.9.2015 12:19

J56o29s26e91f 22S10c92h42m75i49d20t 5433597573282

Pravda. Samozřejmě tomu vůbec nerozumím, ale tohle vysvětlení mě uspokojilo. :)

+1/0
17.9.2015 12:48

R74a23d95e65k 31F69o29l68p89r53e39c75h92t

No neblbněte :-), já tomu právě nerozumím. Ty informace, proč tramvaje skřípají, jsem dostal z povolaných míst, když jsem se na to zvědavě ptal. Proto u předchozího vysvětlení píšu, že to jenom předpokládám, protože nevím, jak jinak bych to vysvětlil.

0/0
17.9.2015 12:54

A32d40a60m 91K50ř42i91v82s60k71ý 1243324490253

Mám takový pocit, že pražské tramvaje mají válcová kola, ne kónická. Ale už nevím, kde jsem to četl.

+1/0
17.9.2015 12:31

R30a92d37e61k 63F87o45l92p60r87e64c85h76t

Ale kónické jsou kolejnice (jestli to tak dobře píšu) a pak je princip podobný?

0/−1
17.9.2015 12:35

J66a75k86u26b 29Š77a61f81a83n98d77a 7505767961561

Ne, kónická kolejnice vám nepomůže. Musíte nějak vykompenzovat různou délku kolejnice v oblouku a v tom vám pomůže různý obvod kola po kterém vozidlo jede. Je jedno, po čem jede.

+5/0
17.9.2015 12:55

A59d90a56m 50K11ř76i90v17s35k65ý 1933814410443

No bývají tuším trochu zkosené (vnitřní hrana je níž než vnější), ale v Praze je to tuším z historických důvodů oboje placaté.

0/0
17.9.2015 13:18

W74a73l24t83e65r 15D65i41v93i61š 6507652252522

Pražské kolejnice + kola vycházejí ještě ze staré koněspřežné dráhy. Jsou opravdu ploché s nízkým okolkem a mělkým žlábkem, který okolek vede. Z hlediska uličního provozu to má své výhody (snadno se po takové koleji přjíždí autem), ale i podstatné nevýhody (žlánek se zanáší, tramvaj jede neklidně, "drncá"). Pouze na některých nových úsecích jsou nové železniční kolejnice (a smí tam jen některé tramvaje), na kterých je jízda tišší a hladší.

No, a kromě toho jsou, jak už bylo zmíněno, výrazně ostré oblouky (zatáčky), na kterých se kola smýkají a všechno skřípe a vrže. Pražské podmínky v tomhle nejsou jednoduché - koncepce stará 150 let, která počítala s lehkými, malými vozy a nízkými rychlostmi a teď tam mají jezdit obludy jako 15T.

0/0
17.9.2015 14:51

A52n59t63o17n37í54n 46Z20e86l86e93n69ý 2404203921436

Tramvaje, které jezdí po železničních kolejnicích, mají vepředu tabulku se symbolem průřezu kolejnice.

0/0
17.9.2015 19:07

J86i43ř86í 17K69r25e21j44č20í65k 2617978494896

Bývávalo...

0/0
17.9.2015 22:13

E52v27ž37e48n 44P31o57l86á79k 3538528541223

Pokud vím, tak na železniční kolejnici už smějí naprosto všechny pražské tramvaje (kromě jedné, která je tuším v muzeu).

+1/0
19.9.2015 9:54

J31i53ř60í 74K42r95e10j40č17í48k 2977548394146

Čerpáte z hodně historické literatury...

0/0
17.9.2015 22:14

J56i84ř37í 62K62r26e22j82č53í98k 2657848984376

Několik desítek let se válcová kola nepoužívají...

0/0
17.9.2015 22:12

A25d71a65m 32K87ř21i11v32s16k93ý 1343274270913

Ah, špatně jsem si to pamatoval. Pražské tramvaje mají jiná kola než tramvaje v jiných českých městech, ale válcová nejsou.

0/0
18.9.2015 3:52

J54i72ř97í 43K87r45e29j34č26í36k 2397718674326

Ono co město, to jiný profil kola.

Praha dlouhá léta používala křivkový profil VM, který se po přechodu na bezžlábkové kolejnice před nějakými cca 10 lety upravoval na VM-U13 a teď se nejvíc používá profil PR-1...

0/0
18.9.2015 22:35

L87u74k74á15š 80N38o73v83á60k 4856526162973

kamera vepředu po směru jízdy by byla lepší...škoda..

+6/−1
17.9.2015 11:59

J61i60ř20í 45K70r71e49j84č19í20k 2297658744206

Vždyť tam je. ;-)

+2/0
17.9.2015 22:15

K87a41r93e63l 65N33o36v57o10t23n94ý 4526420415685

U odporového řízení se motory vyrobený proud maří v odporech. Kde se maří u tyristorového řízení?

0/0
17.9.2015 11:32

T29o90m45á35š 84Ž18i87t55n64ý 6891860571211

pokud to jde - je v trolejovém úseku jiná tramvaj která má potřebu odebret proud - vrací se do trolejí. jinak jde taky do odporů

0/0
17.9.2015 11:36

K68a18r98e94l 91N95o79v30o93t61n25ý 4576960485645

Aho, OK, dík:-)

0/0
17.9.2015 12:07

J13i38ř12í 29K92r73e84j43č56í85k 2637328514166

U tyristorové výzbroje TV1 použité v tomhle voze se maří taky v odporech. Rekuperaci umí až mnohem novější výzbroje. ;-)

+1/0
17.9.2015 22:17

J15i53ř64í 28K57r15e30j98č72í21k 2467168134426

U tyristorové výzbroje TV1 použité v tomhle voze se maří taky v odporech. Rekuperaci umí až mnohem novější výzbroje.

0/0
17.9.2015 22:17

P48e85t29r 51O84t27t 3614696930830

Jo, jo. Kdo maze ten jede.

+9/0
17.9.2015 9:49







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.