Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Český unikát. Projeďte se Prahou v přímém přenosu z mazací tramvaje

Nejkrásnější pohled na svět je prý ten ze hřbetu koně. Až uvidíte náš přímý přenos ze speciální mazací tramvaje, možná si řeknete, že i „železný oř“ má něco do sebe. Uvidíte Prahu z perspektivy, kterou neznáte, a v časech a podobách, v jakých jste ji ještě neviděli.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J37o52s42e19f 21K37a25r27f87í21k 7262975706290

Stejně nechápu, proč po Praze nejezdí VŮBEC Trolebusy. Stačí natáhnout dráty (stejně jako pro tramvaj) a není potřeba čutat koleje, které se stejně furt opravují...

Jistě, jsou místa, kde má tramvaj svoje výhody, ale jinak je lepší trolejbus. Nedělá kravál, umí se vhnout překážce...

+1/−1
22.9.2015 10:21

M75i53r59o45s39l73a35v 69Z78i27k22m77u54n50d 7869363374933

Jenže k těm drátům ještě potřebujete trakční měnírnu a k trakční měnírně přivést VN 22 kV ... a pak taky technické zázemí, tj. vozovnu a vytvořit "ucelenou" trolejbusovou síť. Přitom ty trolejbusy by našly své uplatnění zejména na rozsáhlých sídlištích v návaznosti na Metro nebo TRAM.

0/0
11.10.2015 12:39

M34a64r59e33k 11C19h77v52o18s87t58e98k 3932662976883

T3

0/0
19.9.2015 13:50

M95a55r55e35k 55C65h72v66o72s24t95e42k 3822732406613

http://www.lidovky.cz/ctyri-kuriozni-kardeze-ktere-se-staly-v-cesku-za-poslednich-20-let-phx-/zpravy-domov.aspx?c=A120508_120153_ln_domov_jkz

 Jen tak.:-)

0/0
19.9.2015 13:26

M83a31r73e15k 68C51h51v50o66s86t65e47k 3202792336553

No, takže pěkně od podlahy. Myslím si, že brousící tramvaj v majetku Dopravního podniku Ostrava, má lukrativnější minulost. Už jen proto, že konstruktér si vlastní rukou sáhl na život. Použil francouzské technologie takovým způsobem, že se ani nezajiskřilo. Jinak článek za půl roku podruhé, je vážně na lupu. R^

0/0
19.9.2015 7:31

T79o64m54á40š 80T12a48t67í90č91e60k 5860222440688

1) Mohli jste víc napsat o tom mazivu, na jaké bázi je, jak to udělali, že nepředstavuje významné zhoršení brždění...

2) Mohli jste napsat pod obr. 3 jméno té šťabajzny.

+3/0
18.9.2015 16:24
Foto

M43i56r96o24s72l91a91v 29O53r14t 2152675678984

Že nejkrásnější pohled je ze hřbetu koně může tvrdit jen někdo, kdo nikdy neležel v posteli. :) :p

+9/0
17.9.2015 21:17

M34i56c92h90a50l 62M27a29l10á80t 6816822160240

Konečně je tady i odborně vypadající článek.

Do úplné odbornosti mu schází ještě několik fotek nebo obrázků, které by nám daly nějakou představu o tom, co se v článku píše. třeba mazací trysky, nebo co si máme představit pod pojmem "temeno hlavy kolejnice" apod.

Jinak dobrý.

+1/0
17.9.2015 21:02

M76i90c64h37a32l 27M32a90l23á64t 6596622860440

Pardon, nějaké obrázky už tam jsou.

0/0
17.9.2015 22:00

R10a35d74e43k 79F68o65l45p66r94e71c81h50t

Doplnil jsem to na základě Vaši připomínky, viz. vysvětlení níže, tady jsem si toho nevšim

0/0
17.9.2015 22:17

T23o55m26á42š 88T85a76t52í62č48e77k 5450502750438

Hm, očekával bych od čtenáře Technetu, že mu stačí krátké zamyšlení - pokud se s tím pojmem ještě nesetkal, aby mu docvaklo, co je "temeno kolejnice". ;-)

+1/0
18.9.2015 16:20

P42a37v40e87l 74D82o28m73b15r47o13v47s57k40ý 1330690642496

Zajímalo by mně, kolik těch mazacích prostředků se vsákne do země pod kolejemi a tím znečistí třeba i spodní vody. Říká se,že milion litrů vody zničí 1 litr oleje.A ty tramvajové kolejnice (a výhybky) se mastí o 106.

0/−8
17.9.2015 20:24

J75i19ř44í 95K32r70e75j19č90í47k 2867968974396

Myslíš ty biologicky odbouratelné mazací prostředky ?

+7/0
17.9.2015 22:11

P91e32t12r 39S63u83c16h67ý 1948819214936

Litr oleje zničí milion litrů vody? ;-D Nedokážu si to moc představit, navíc když olej zůstává na hladině - to nás učili už na ŽŠ.

+1/0
25.10.2015 14:46

J85a48k29u22b 39P78l22e94v73a 9665976466143

Nechápu, proč je tady každý týden nový článek o této tramvaji. Ano je to unikát, ale nemusí se o tom psát pořád.

0/−7
17.9.2015 19:44

J69i22ř64í 90S80o86j18k48a 5728542351378

pane bože to je fakt český unikát dát kameru proti směru jízdy RvRvRvRvRvRv

+1/0
17.9.2015 17:03

J92i15ř80í 42K18r23e61j84č37í83k 2367898784186

A ta ve směru jízdy ?

0/0
17.9.2015 22:11

V17l83a13s64t34a 33V65r34á93n71o51v76á 7248943135557

tramvaj řeší průšvih dodavatele nových tramvají. prosím pokuste se zjistit kdo náklady na mazací tramvaj platí a složení toho maziva. chci mít ověřené, že je šetrné vuci zivotnimu prostředí.

+5/0
17.9.2015 13:36

R22a92d92e83k 45F73o41l61p65r52e45c61h76t

Mazání kolejnic je zcela běžná věc.

Produktové listy předmětného maziva naleznete zde:

http://www.igralub.ch/igralub/tl_files/IGRALUB_upload/Igralub_datasheet/MB_HeadLub_90.pdf

http://www.sklenar-tribotechnika.cz/userfiles/files/2.1.2_HeadLub_90.pdf

+9/0
17.9.2015 13:53

V84á84c73l22a71v 79S33v45o17b30o12d71a 3671219190900

co brzdná dráha?

0/0
17.9.2015 13:07

R41a98d66e81k 81F70o42l96p93r72e42c52h50t

Přesně specifikovat teď nedovedu, ale při nějakých větších nedostatcích v tomto směru by se to mazivo nesmělo používat a vlastně by se ani nevyrábělo (výrobce je švýcarský, mazivo je přímo určeno na kolejnice). Samozřejmě se musel zkoušet i vliv na ostatní účastníky silničního provozu, jestli si třeba nebudou lehat motorkáři při najetí na lubrikovanou kolej atd., evidentně výrobek vyhovuje bezpečnému použití.

+2/0
17.9.2015 14:02

V98á80c86l13a57v 18S85v76o63b51o25d78a 3191149720900

to jsem si právě říkal, přeci jen koleje jsou celkem kluzké, natož když se namažou :-)

0/0
17.9.2015 14:10

P21e76t62r 31S70k34l53e78n79á94ř 2237516765271

Vaše obavy jsou pochopitelné. Ptají se na to lidé takřka vždy a všude. Proto výrobce provádí množství testů a to ve spolupráci s renomovanými firmami. Na tomto odkazu naleznete více:

http://www.igralub.ch/igralub/tl_files/Downloads/Schienenkopf-Konditionierung%20en.pdf

+3/0
17.9.2015 14:34

M98i46c79h94a18l 49M24a68l20á13t 6326232760570

Ale podle článku se maže temeno hlavy kolejnice. Tím, že tam není ani obrázek kde je temeno hlavy kolejnice, tak dochází k nedorozumění.

0/0
17.9.2015 21:06

R51a12d71e66k 69F15o82l94p79r31e78c74h37t

Ve fotogalerii je pohled na trysky, tam je vidět, co se maže:

http://technet.idnes.cz/foto.aspx?r=tec_technika&c=A150906_172601_tec_technika_erp&foto=ERP5dc01b_03_T3M_5572.jpg

Vložím tedy ten obrázek i přímo do článku

0/0
17.9.2015 21:30

J18a33n 61R93i44c98h46t51e77r 5982242953325

poprvé jsem ji viděl v březnu, cca v jedenáct večer, na Malostranském náměstí. Šli jsme zrovna s přítelkyní z vinárny a jak jsme ji viděli, nešlo odolat. Ihned jsme naskočili na plošinu, kde jsme si sedli s tím, že se svezeme jednu zastávku, jen tak, pro legraci.

Samozřejmě jsme netušili, že tahle tramvaj zase tak moc nestaví, takže než dostatečně přibrzdila, abychom mohli bezpečně vyskočit, byli jsme na Pohořelci;-D;-D;-D

Ale věřte mi, stálo to za to. A navíc úžasná romantika:-)

+15/0
17.9.2015 13:06

J76o52s65e59f 98S56c57h94m36i76d32t 5563807713432

Tomuhle asi nerozumim: "Tím se sice odstranily podélné skluzy kol po kolejnicích při projíždění oblouků (drážní vozidla neznají diferenciál)" Feynman mi jednou vysvětlil (tady https://www.youtube.com/watch?v=y7h4OtFDnYE ), že od toho jsou ty kola kónický, takže to žádnej diferenciál nepotřebuje, tak jakýpak podélný skluzy? Nebo je to u tramvajovejch kol jinak?

+1/0
17.9.2015 12:12

R66a58d25e43k 21F15o45l57p18r87e23c39h16t

To je pravda, ale tramvajové oblouky mají často mnohem menší poloměry než klasické železniční, tak ta "kónicita" někdy nestačí (předpoklad autora předmětné věty).

+4/0
17.9.2015 12:19

J72o13s57e69f 46S38c40h38m30i31d31t 5273417803552

Pravda. Samozřejmě tomu vůbec nerozumím, ale tohle vysvětlení mě uspokojilo. :)

+1/0
17.9.2015 12:48

R39a46d62e37k 12F47o21l49p97r61e21c70h17t

No neblbněte :-), já tomu právě nerozumím. Ty informace, proč tramvaje skřípají, jsem dostal z povolaných míst, když jsem se na to zvědavě ptal. Proto u předchozího vysvětlení píšu, že to jenom předpokládám, protože nevím, jak jinak bych to vysvětlil.

0/0
17.9.2015 12:54

A18d50a20m 42K27ř88i62v73s74k85ý 1433434130743

Mám takový pocit, že pražské tramvaje mají válcová kola, ne kónická. Ale už nevím, kde jsem to četl.

+1/0
17.9.2015 12:31

R45a36d92e26k 79F33o88l28p71r35e85c36h67t

Ale kónické jsou kolejnice (jestli to tak dobře píšu) a pak je princip podobný?

0/−1
17.9.2015 12:35

J61a62k58u17b 35Š66a32f30a79n21d87a 7985527281801

Ne, kónická kolejnice vám nepomůže. Musíte nějak vykompenzovat různou délku kolejnice v oblouku a v tom vám pomůže různý obvod kola po kterém vozidlo jede. Je jedno, po čem jede.

+5/0
17.9.2015 12:55

A63d59a28m 93K98ř72i74v23s14k45ý 1403464270883

No bývají tuším trochu zkosené (vnitřní hrana je níž než vnější), ale v Praze je to tuším z historických důvodů oboje placaté.

0/0
17.9.2015 13:18

W77a84l56t89e30r 11D20i26v78i18š 6757802532652

Pražské kolejnice + kola vycházejí ještě ze staré koněspřežné dráhy. Jsou opravdu ploché s nízkým okolkem a mělkým žlábkem, který okolek vede. Z hlediska uličního provozu to má své výhody (snadno se po takové koleji přjíždí autem), ale i podstatné nevýhody (žlánek se zanáší, tramvaj jede neklidně, "drncá"). Pouze na některých nových úsecích jsou nové železniční kolejnice (a smí tam jen některé tramvaje), na kterých je jízda tišší a hladší.

No, a kromě toho jsou, jak už bylo zmíněno, výrazně ostré oblouky (zatáčky), na kterých se kola smýkají a všechno skřípe a vrže. Pražské podmínky v tomhle nejsou jednoduché - koncepce stará 150 let, která počítala s lehkými, malými vozy a nízkými rychlostmi a teď tam mají jezdit obludy jako 15T.

0/0
17.9.2015 14:51

A25n15t26o36n15í17n 63Z22e16l91e37n94ý 2854493531716

Tramvaje, které jezdí po železničních kolejnicích, mají vepředu tabulku se symbolem průřezu kolejnice.

0/0
17.9.2015 19:07

J93i30ř15í 41K11r36e41j18č31í26k 2707478804206

Bývávalo...

0/0
17.9.2015 22:13

E27v28ž29e19n 97P98o28l13á41k 3208348651773

Pokud vím, tak na železniční kolejnici už smějí naprosto všechny pražské tramvaje (kromě jedné, která je tuším v muzeu).

+1/0
19.9.2015 9:54

J64i62ř35í 24K70r71e16j23č55í74k 2217638874736

Čerpáte z hodně historické literatury...

0/0
17.9.2015 22:14

J18i15ř87í 46K26r40e95j73č19í74k 2767518544526

Několik desítek let se válcová kola nepoužívají...

0/0
17.9.2015 22:12

A89d88a93m 16K45ř57i75v55s94k12ý 1983744730963

Ah, špatně jsem si to pamatoval. Pražské tramvaje mají jiná kola než tramvaje v jiných českých městech, ale válcová nejsou.

0/0
18.9.2015 3:52

J71i52ř17í 54K19r35e20j97č52í72k 2187348814896

Ono co město, to jiný profil kola.

Praha dlouhá léta používala křivkový profil VM, který se po přechodu na bezžlábkové kolejnice před nějakými cca 10 lety upravoval na VM-U13 a teď se nejvíc používá profil PR-1...

0/0
18.9.2015 22:35

L52u60k47á28š 27N63o32v66á80k 4156286392963

kamera vepředu po směru jízdy by byla lepší...škoda..

+6/−1
17.9.2015 11:59

J61i20ř85í 46K50r66e98j11č66í67k 2317418284416

Vždyť tam je. ;-)

+2/0
17.9.2015 22:15

K91a45r31e97l 20N75o84v12o44t63n79ý 4576200745155

U odporového řízení se motory vyrobený proud maří v odporech. Kde se maří u tyristorového řízení?

0/0
17.9.2015 11:32

T70o12m36á78š 38Ž57i86t66n36ý 6661670811881

pokud to jde - je v trolejovém úseku jiná tramvaj která má potřebu odebret proud - vrací se do trolejí. jinak jde taky do odporů

0/0
17.9.2015 11:36

K85a91r26e85l 97N31o39v30o59t16n17ý 4626210595755

Aho, OK, dík:-)

0/0
17.9.2015 12:07

J31i65ř92í 55K33r95e94j64č93í62k 2897838154786

U tyristorové výzbroje TV1 použité v tomhle voze se maří taky v odporech. Rekuperaci umí až mnohem novější výzbroje. ;-)

+1/0
17.9.2015 22:17

J93i41ř52í 92K95r26e51j47č92í58k 2887448834216

U tyristorové výzbroje TV1 použité v tomhle voze se maří taky v odporech. Rekuperaci umí až mnohem novější výzbroje.

0/0
17.9.2015 22:17

P94e29t25r 26O97t21t 3444696720210

Jo, jo. Kdo maze ten jede.

+9/0
17.9.2015 9:49







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.