Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Vědci ukončili studii předčasně: zjistili, jaké číslo zachrání životy

Američtí vědci ukončili studii SPRINT analyzující používání léků na snižování krevního tlaku. Výsledky byly totiž překvapivě pozitivní a čím dříve se podle nich dostanou k lékařům a pacientům, tím lépe. Lidé nad 50 let by podle nich měli krevní tlak snižovat více, než se doposud předpokládalo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

O68n41d89r27e29j 41S95i23d19o59n 6224106161392

Vsem diskusnim odbornikum, kteri tvrdi, ze "vyzkum financovali prohnili kapitaliste z farmaceutickych loby", vzkazuji, ze NIH, ktera vyzkum sponzorovala (a dopredu ho take schvalila), je statni agentura, jejimiz standarty se ridi cely civilizovany svet biomedicinskeho vyzkumu a skutecne, uz diky sve velikosti a vyznamu, neni ovladana zadnymi farmaceutickymi firmami.

+1/0
18.9.2015 2:26

P81a27v27e87l 39S98o88b48o35t48k52a 5830484

jj, to je něco stejně nesmyslného jako kdybychom podezřívali z nějakých nekalostí SUKL.

0/0
18.9.2015 13:45
Foto

I12v59a46n24a 54G49o15t83t79l66i21e57b 2863558695235

Nejjednodušší způsob, jak si vyrobit další pacienty, je snížit (případně zvýšit - podle situace) "hranici". Tlak, cholesterol,.. nebo jiné hodnoty. Rv

+1/−1
17.9.2015 23:52


P52e33t23r 69S68p39á81l87e50n98ý 3245477959118

Počkáme rok, dva, než se najde někdo, kdo tu studii rozcupuje a tak 5-10 let než prijde nová s tvrzením, že je to přesně naopak.

+1/0
17.9.2015 23:13

R83o14s36t15i41s97l68a72v 28K59a43l16i12n60a 6158400529526

Když tak čtu ty názory ”expertů”, kteří v životě nevidělipacienta či nenapsali jednu studii, ale považují se za odborníky jen proto abyvyplnili jejich prázdný čas psaním volovin, uvědomuji si jak blbý je průměrnýpisatel příkladu pana Hrubého. Od doby tzv. Framingham study, v roce 1948, bylojasno, že vysoký tlak snižuje životnost. Stejně jako opakovaně bylo dokázáno, žemírné požití alkoholu snižuje risk kardiovaskulárních nemocí. Aspirin 80 mgnejen sníží procento mrtvicí, ale i rakoviny žaludku a střev.

Atd. atd. Prosímvás raději komentujte na běžence vMaďarsku a ne na zdravotní věci, o kterých moc nevíte.

+2/0
17.9.2015 23:11

A29l35e81n25a 38D24o78s71k76o57č73i54l35o67v87á 7780814172304

Myslím, že  tyto nesmírně drahé studie jsou financovány farmaceutickým průmyslem a výsledek je tedy nabíledni...

+3/−3
17.9.2015 23:01

P81a24v70e54l 78J14e63ř35á61b37e31k 7821202564707

A kdo jiný by to zaplatil?

Pěstitelé česneku?

0/0
17.9.2015 23:28

A28l69e28n67a 74D22o35s68k30o20č98i72l33o75v28á 7320774972194

Nejste trochu mimo, vy česneku? ;-D

0/0
17.9.2015 23:41

M69o38j57m79í13r 21M74o88t26y44č55k74a 3622975634480

NIH tedy zrovna není financována farmaceutickým průmyslem. Možná by bylo dobré nepodléhat takovýmto názorům a prvně zapátrat.  http://www.nih.gov/

0/0
21.9.2015 15:31

P27a60v24l41a 18H56r54a49d44i78l40o39v58a 3437141521834

A za par let se zjisti, ze nadmerne pouzivani leku na tlak zpusbuje Alzheimera nebo neco takovyho a budeme, kde jsme byli.

+1/0
17.9.2015 22:17

P10a85v41e70l 89S24o56b10o32t18k33a 5740444

Ovšem pozor - abyste měli krevní tlak stabilní, nestačí brát jen léky na snížení tlaku.

Pro stabilitu je nezbytné brát jak léky na snížení, tak i na zvýšení krevního tlaku, a to v přesném poměru (podle váhy, pohlaví a věku pacienta).

+1/0
17.9.2015 20:40

K10r70y63š66t11o23f 82L17a45n34í79k 1449390825395

všude se pise jen o systolickem tlaku, tzn. ze diastolicky není dulezity? resp. pokud je systolicky v poradku (něco malo přes onech idealnich 120), a diastolicky je zvyseny (kolem 100), nic to pro zdravi neznamena?

+1/0
17.9.2015 15:00

R90u62d21a 31P77á37s46e66k 6412848475312

Třeba máte jako já "syndrom bílého pláště". Vždy u doktora na měření mám 160/90. Než mi nakonec nedali léky, tak jsem prodělal komplet kardio s výsledkem zdráv. Nosil jsem 48 hodin TK holter a průměr byl 130/80. Když jsem ho vracel, tak mi v ordinaci tlak opět naskočil na 165/90. Je mi 53 u vůbec nemám žádné subjektivní a ani objektivní problémy. Fakt to je individuální a hned dávat léky bez kompletního vyšetření je spíš možná vhodné pro lobby medical firem.

+3/0
17.9.2015 20:49

R74u98d42a 65P69á31s43e43k 6882268985722

... to patří níže ...

0/0
17.9.2015 20:50

P58a62v53e88l 75J64e92ř35á92b71e53k 7821622474597

Není doktor tmavovláska, či sestra se skvělou postavou?

V takovém případě máte tlak ještě dobrý.

Mimochodem - vysoký tlak se neprojevuje téměř žádnými příznaky

+1/0
17.9.2015 23:30

M34a25r74t61i42n 46M91i24š74o 3182484957239

120 tlak? :D když daruji krev, tak mi běžně měří kolem 140-150 :D nikdy jsem s tlakem neměl problémy...sportuji, jsem aktivní, relativně kus chlapa.... ono tabulky jsou sice pěkná věc, ale nikdo nejsme stejnej a někdo s tlakem kolem 130 se bude vyvracet a bude mu zle z "nízkého" tlaku a někdo s tím samým tlakem bude na umření, protože má "vysokej" tlak....

+3/−1
17.9.2015 10:29

J73a62n 48P72a24v82e56l 8893762918226

S prominutím, ale to je pořádný blábol. Podle mě. Máte prostě vysoký krevní tlak a to že nezaznamenáváte žádné potíže neznamená, že se Vám cévy neopotřebovávají a v padesáti nebudete mít díky tomu potíže.

Sice souhlasím s tím, že je to individuální a jsou lidé, kterým vysoký tlak problémy nedělá, ale statistika prostě počítá s průměrem a u většiny populace to pomáhá.

+6/0
17.9.2015 12:43

R37a13d55e58k 12V32a70n69č18a91t91a 8821969956302

Pokud se studie předčasně ukončí pro jasný průkaz sledovaného jevu, tak ok.

Je třeba se podívat, kolik bylo úmrtí k kterých příčin, zda z kardiovaskulárních příčin nebo all-cause.

Dále je třeba několikaletý follow up ke sledování potenciálních problémů, které se mohou objevit v budoucnu.

Dále závisí na tom, kdo studii sponzoruje, i když tahle vypadá, že je placená z věřejných zdrojů.

https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT01206062

+1/0
17.9.2015 9:46

A61n88t83o85n95í58n 78H29r24b73e44k 9888771164575

Za můj život jsem již četl stovky nejrůznějších "doporučení odborníků", které se pak prokázaly jako nesmysl. 

Správná je poznámka, že výše krevního tlaku je závislá od řady faktorů, tj. že je důsledkem a ne příčinou a že žádný lékař není v konkrétním případě určit, čím je vyšší tlak způsoben. Takže "léčení vysokého tlaku" je založeno na experimentování s pacientem, kterému se předepisují různé "léky" (je jich několik stovek) a zkoumá se, co to s ním udělá. A když se náhodou nějaký nalezne, tak po určité době organismus na něj nereaguje a začíná se znovu. Častým jevem přitom je, že lékař doporučuje především ty léky, jejichž výrobce mu poskytuje benefity. A kontrola je veškerá žádná.

Pokud jde o krevní tlak, tak mi chybí základní informace, tj. kdy byl měřen, protože během dne značně kolísá.

Dále se mluví pouze o systolickém tlaku a nikoliv o tlaku diastolickém. Je tlak 140/80 podstatně horší než tlak 120/90? Autoři článku neuvádějí nepříznivé účinky nízkého tlaku, který může způsobovat mdloby nebo i ztrátu vědomí nebo dokonce těžké mozkové poruchy. 

Základní faktem je, že cca 90% takovýchto "studií" nejsou zpracovávány nezávislými odborníky, ale pracovníky placenými farmaceutickým průmyslem za účelem zvýšení jeho zisku. 

Zajímavá by byla studie o úmrtnosti lékařů na následky vysokého krevního tlaku, protože je empiricky známo, že na infarkt umírají spíše chirurgové, než praktičtí dětští lékaři. Co na to farmaceutické firmy?

+17/−4
17.9.2015 9:24

S52t46a78n87i30s81l79a50v 75S93t75u58p37k86a 6171355415530

Přesně tak, celá studie je pochybná korelace a kauzální závěr vůbec nemusí sedět.

0/0
17.9.2015 16:41

O64n50d46r46e17j 18S37i96d49o72n 6964496221282

O tech 90% takovychto studii, co podle vas nejsou zpracovany nezavislymi odborniky jste si vycucal odkud?

Prectete si originalni studii (az vyjde), tam budou vsechny zakladni informace, po kterych se ptate.

Provazi vas casto pocit, ze necemu perfektne rozumite a vsichni ostatni jsou pitomci?

+2/−3
17.9.2015 20:51

L37u91d84m24i13l32a 93O20l96š57á43k48o31v16á 1138138598935

Podívala jsem se na odkaz, článek opomenul zmínit takové detaily, že se jednalo nikoliv o relativně zdravé lidi, kteří mají jen problémy s vyšším tlakem, ale pacienty s ledvinovým nebo kardiovaskulárním onemocněním, případně starší 75 let.

0/0
17.9.2015 22:35

P58a42v68e96l 43J18e72ř31á29b70e57k 7661502154857

V článku to není, ale tlak měřili okolo 19 hodiny v chladicím boxu márnice.

0/0
17.9.2015 23:32

M27a51r86t97i20n 47P64r46o20s18t13ý 9790233680819

Jeee, uzasny marketing na farma firmu vyrabejici leky na snizeni tlaku. Gratuluji MF Dnes. Lepsi, nez brat leky na tlak by pro 95% Americanu bylo, kdyby prestali jist ve fast foodech a zhubli mnohdy i polovinu sve vahy. Vysoky tlak je casto vysledkem jejich morbidni otylosti. A nez se spolehat na dalsi pilulku, clovek by mel prehodnotit, jak zije a zacit delat veci, ktere jsou zdravi prospesne.

+8/−5
17.9.2015 9:06

M38a66r69t48i13n 90P31r32o21s10t95ý 9460253520599

Petre Suchy a Lubomire Brecko, muzete mi vysvetlit, proc jste na tohle dali minus? Jste zastupci farma formy a nebo jste morbidne otyli jedinci (nebo oboji v jednom), ze nesouhlasite s tim, ze kdyz clovek zhubne a zije zdrave, nepotrebuje prasky na snizovani tlaku... ? :D

0/0
17.9.2015 9:22

J76a81n 33K59r17k 1331117113232

Mozna proto, ze vysoky krevni tlak ma nemalo stihlych a sportujicich lidi. A potrebuji leky

+3/0
17.9.2015 10:22

M59a93r95t58i87n 40P38r59o61s47t42ý 9890953120129

znate nekoho takoveho osobne? Pokud ano, jiste by se dala najit pricina jejich vysokeho tlaku. Vysoky tlak je dusledek. Nikdy to neni bezduvodne.

+1/−1
17.9.2015 10:25

J93a94n 28K74r97k 1231107483932

Znam. Velmi dobre :(

Teoreticky je vsechno dusledek neceho - a vysoky krevni tlak muze byt dusledkem vrozene vady/fyziologie, cili neceho, co clovek neovlivni

+3/0
17.9.2015 10:27

R59i41c30h55a62r61d 58K37á65b55a 8879188940720

Jiste, ale ta studie predjima vicemene to, ze vsechny je treba krmit leky a radikalne srazet systolicky tlak pod 120.

Z principu mi vadi, pokud lekari "leci symptomy" misto toho, aby nasli pricinu a lecili pricinu. To ze ma nekdo tzv. cholesterol, nebo vysoky tlak ma vzdy nejakou pricinu, ale tu nikdo neleci, nybrz nasadi lek - leci symptom.

Pokud znate nekoho, kdo je stihly, zije zdrave a ma vysoky tlak, je to o duvod vic patrat po pricine a neni vylouceno, ze pro takoveho cloveka nakonec neni jine cesty, nez brat leky.

Ale to rozhodne neznamena, ze je treba krmit leky celou populaci.

+7/0
17.9.2015 10:43

M44a80r70t46i83n 77P19r68o79s79t31ý 9640213140369

A zpusoboval mu ten vysoky tlak nejake problemy a nebo jen doktor rekl: "hmm hmm, mate moc vysoky tlak, tak to snizime.." Treba ja znam lidi, kteri maji tlak 80/50 a ziji a jsou uplne v pohode i kdyz MUDri z toho vyskakuji, ze je to nezdrave mit tak nizky tlak...

+2/0
17.9.2015 10:44

J13a98n 58P55a11v97e55l 8193812958106

Nenapadlo Vás, že amíci se nepřestanou přejídat a ne, nebudou sportovat, takže jsou pilulky pro ně menší zlo než život bez pilulek?

+1/0
17.9.2015 12:45

M88a14r33t50i23n 92P98r32o83s92t36ý 9760253690839

jen to prodlouzi jejich agonii.. tomu bych uz ani zivot nerikal. Kdyz polykate 10 prasku, tloustnete, ze si ani zadek na zachode nemuzete vytrit... a zadychate uz jen z toho, ze se postavite u televize a jdete si pro dalsi chipsy.

0/0
17.9.2015 12:54

R90i61c50h34a97r50d 53K11á62b56a 8389628920730

Ja bych predevsim chtel videt studii, ve ktere se porovna z dlouhodobeho hlediska zivot cloveka, ktery akceptuje vsechna doporuceni lekaru a cpe do sebe 10 prasku trikrat denne, na cholesterol, tlak, redeni krve, proti redeni krve atd .... a clovekem, kterej jim na to dlabe a zadne leky nepouziva.

+9/0
17.9.2015 8:53

M87a71r88t50i83n 88P15r44o39s65t37ý 9650873300429

No vida a tady se shodujeme :-) R^

+1/0
17.9.2015 10:26

R75i32c42h84a27r17d 93K67á57b96a 8599458130700

Ja nemam predsudky, lide maji ruzne nazory a to je jenom dobre. P.S. Take jsem si vsim ;-D

0/0
17.9.2015 10:39
Foto

P83a39v15e57l 95K31a47s36í41k80, 78T55e32c83h96n42e61t33.67c85z

Tato studie proběhla a účastnily se jí miliardy lidí. Jmenuje se svět :-) Ne, vážně, podívejte se, v kolika se umíralo před 160 lety (cca prapraprababička, to není tak dávno) a průměr byl 40 let. Dnes je to dvojnásobek.

Tím samozřejmě neříkám, že by do sebe měli lidé házet desítky pilulek denně, jako to dělá Ray Kurzweil (http://technet.idnes.cz/nesmrtelnost-je-blizko-v-roce-2045-nahrajeme-lidsky-mozek-do-pocitace-1fh-/veda.aspx?c=A110223_164052_tec_technika_pka). Nebaví mě ale číst o tom, jak všechny léky jsou špatné a je nejlepší žít "přírodně". To, že je něco přírodní, automaticky neznamená, že je to dobré nebo špatné, stejně jako umělé věci nejsou automaticky dobré nebo špatné. Kontex!

+6/−1
17.9.2015 16:57

R34i94c77h75a66r93d 13K41á52b34a 8539118730450

Poslednich cca 30-50 let, se propaguje strasak cholesterol a nasycene/nenasycene mastne kyseliny, atd atd, "bojuje" se proti tomu, krmime populaci statiny, mame vajicko, maslo, nebo nedej boze sadlo za prudky jed a co se tyce kardiovaskularnich potizi a umrti, tak se zadna dramaticka zmena nestala. Co se ale stalo je, ze se plni kapsy farmaceutickych firem, ktere tyhle "leky" vyrabi.

0/0
18.9.2015 7:17

R80i96c59h40a33r21d 38K94á11b14a 8479618700830

Tim nechci rict, ze by lekarska veda jako takova nezachranovala zivoty a neprodluzoval se lidsky vek, v tom mate pravdu, zaroven jsem ale velmi opatrny verit nejakym vyzkumum, ktere z lidi delaji pokusne kraliky a smer penezovodu je vice nez zrejmy.

0/0
18.9.2015 7:38

P59e64t96r22a 45N84o68v88á61k38o90v12á 7278166824178

Mě by spíš zajímalo, co ty prášky zůsobují navíc. Že nižší tlak chrání tělo, o tom nepolemizuju, ale zatím kdykoli jsem zmínila prášky na vysoký tlak, tak se každý otřepal a řekl, že způsobují cukrovku, a je mnohem lepší je nebrat, než si uhnat tohle.

0/−1
17.9.2015 8:28

M36a77r81e86k 12H98r81u31b98y 6567562381938

Prasata! Chcete snad žít věčně? (Friedrich Veliký v bitvě u Leuthenu ;-)

Jinak krevní tlak je obvykle důsledek, nikoli příčina, a jeho medikace bez odstranění příčiny způsobuje dlouhodobé příjmy farmaceutických firem :-)

+13/0
17.9.2015 8:20

J73a38n 15P32a29v80e87l 8363412648886

Je to vina farmaceutických firem, že lidé jsou natolik líní, že neodstraní příčinu?

0/0
17.9.2015 12:46

P75a91v45e31l 48H30a92l32b22i92c76h 6699792826809

Hurá, pojďme všichni platit miliony farmaceutickému průmyslu R^

Ono dost dobře stačí, aby se člověk zajímal o své stravování, necpal do sebe průmysové nesmysly plné lepku a cukru a jedl kvalitní tučné maso, zeleninu, pečivo nahradil třeba pohankou a celkově jedl více stravitelně pro své tělo. Je to náročnější na čas i naučení se, ale výsledky se dostavují záhy a to člověk ani nemusí cvičit.

Mínuskáři nechť si prosím o tom prvně něco zjistí a pak mínusujou.

+7/−2
17.9.2015 7:27

M78i97c35h94a79l 94S22e91m20r20á63d 3602816777639

lepek není průmyslový nesmysl... cukr není průmyslový nesmysl...

Člověk nemusí vůbec měnit pečivo za pohanku, nemusí se vzdát vepřového, nemusí se vzdát dokonce ani sladkého... ono totiž stačí jedno...

NEPŘEŽÍRAT SE - tzn. nejíst více, než tělo spálí a PESTŘE a hlavně MÍT DOST FYZICKÉ AKTIVITY... potom nedochází k ukládání tuku, nadměrnému namáhání srdce, nedostatku vitamínů...

Všechny moderní postupy alá zlý cholesterol, nahrazování, bezlepkové diety atd. jsou jen a pouze super byznys...

+13/0
17.9.2015 7:43

I29r76e60n45a 97M57a30t62e51j93k96o26v22a 2815565869721

Nezlobte se, ale prave ze o tom nevite dost. To, co rikate zni sice logicky a jednoduse a tak si to tak spousta lidi mysli, ale na kvalite stravy opravdu zalezi velmi a spousta beznych potravin, ktere se povazuji za zdrave, nam skodi a spousta pohybu to nezachrani. Napriklad rafinovane rostlinne oleje i ten rafinovany cukr a jeho levnejsi obdoby (glukozofruktozovy syrup apod.).

Cholesterol opravdu neni zly, v tom mate pravdu, alespon zjednodusene receno, a vyhybat se lepku nenamena kupovat prumyslove zpracovane nahrazky, to je z blata do louze.

No nic, to by bylo na dlouho a ja vas tu nehodlam o nicem presvedcovat, protoze tyhle fakta bohuzel jeste nejsou v mainstreamu a prijit byste si na to musel sam postupne z mnoha zdroju.

+3/−1
17.9.2015 8:19

P23a93v90e41l 60H39a58l15b88i29c75h 6459402736229

Máte pravdu. Nejde to na Nově, tak je to lež a nejlépe pak i konspirační teorie... Ale kdo hledá pravdu, najde ji. Jen to není tak jednoduché jako zapnout čudlík dálkového ovládání a tupě čučet na bednu.

0/0
17.9.2015 10:44

M15i39c29h36a68l 36S98e86m24r21á47d 3752776327839

Vážený pane, vaše jemné urážky a naznačování, že jsem typický televizní konzument jsou trochu mimo. Dokonce si dovolím tvrdit, že co se rozhledu a inteligence týče budete ve značné nevýhodě... nicméně...

Vy tu dost prokazatelně lžete, viz.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Lepek - pro vás - lepek neškodí, jen někteří lidé trpí formou alergie na lepek

Kvalita potravin je věc jiná, nicméně cesta ke zdraví rozhodně nevede přes pohanku, jak tu vy prezentujete, ale spíše přes ověřené zdroje potravin (vlastní chov a pole asi mít každý nemůže). Jenže i ty "strašně jedovatá éčka" jsou v rozumné míře akceptovatelná a rozhodně nejsou důvodem k přechodu na pohanku... viz.

http://www.wolfberry.eu/produkt/pohanka-loupana-bio-200-g/243/ - obsah fosforu je hrůzostrašnější než všechna éčka ;-)

+1/0
17.9.2015 11:45

P66e84t51r57a 31N14o66v88á12k21o44v91á 7378926164218

Podle mě už to dávno není o přežírání se, ale o průmyslových potravinách. I kdybych se nepřežírala, tak když si dám rybu, dostanu do sebe rtuť, když si dám sušenku, je v ní palmový olej apod. Potraviny, které jíme, jsou prostě špatné, a to nevyběháme, i kdybychom celý den nic jiného nedělali.

Druhá věc je, že větší stres přináší to, co všechno musíme stihnout: jak zaměstnání, tak ještě aktivity okolo, například právě chodit denně cvičit, abychom se hýbali. A ne všichni jsou hyperaktivní, aby jim to dělalo dobře.

+2/−1
17.9.2015 8:26

M55a97r57e90k 89H73r17u65b75y 6247162751308

Zakladem je rovnovaha mezi prijmem a vydejem energie. Pokud se malo hybete, nemuzete se tolik cpat ;-)

0/−1
17.9.2015 9:29

P22e63t80r81a 14N61o89v92á82k52o18v48á 7508266254338

Nepochopil.

+1/0
17.9.2015 16:19

P44a71v93e18l 98H91a77l29b41i93c92h 6769852816179

Nemáte pravdu. Zkuste si přečíst aspoň pět odborných knih na téma biochemických procesů v těle, výživy a tak déle. Pak sám uznáte, že mluvíte nesmysly. Naše tělo není uzpůsobeno tomu, aby lepek bez potíží zpracovalo. A cukry se dnes dávají skoro do všeho. V takto zvýšené míře pak negativně ovlivňuje všechny procesy v těle.

+1/0
17.9.2015 10:41





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.