Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Koňka, žehlička, primátorka. Jaké stroje jely v obřím konvoji Prahou

Obří konvoj historických tramvají projel v neděli dopoledne část Prahy v rámci oslav 140 let historie tramvajové dopravy v hlavním městě. V čele jela nejstarší dochovaná tramvaj v Praze z roku 1886. Kromě koňky se na kolejích ukázala i žehlička, primátorská tramvaj či nejslavnější T-3.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P19a68v79e28l 77C49h78l18u42b55n32a 7137186328597

T3 byla prostě královnou kolejí. R^

0/0
20.9.2015 15:28

D41a27v36i15d 26Z23a46j93d70á83k 8255352610811

Technet proste nezklame.Zajimavy a pekny clanek.Skoda,ze nevysel driv.Spousta lidi o takove parade,co jede prahou urcite nevi.

+7/0
20.9.2015 9:42

M65a16r22t44i98n 23K74u82ř98í39t90k32a 6747116648985

Podotknul bych, že dva vozy T1 byly prodány do Varšavy, kde jeden z nich byl poté rozmontován, aby se poláci pokusili jej okopírovat (jako Číňani). Do Varšavy měly jít první dva vozy 5. série s upravenou el. výzbrojí, která byla míň poruchová. Jenže lidem v ČKD to bylo podezřelé, tak udělali následující krok, aby to polákům zavařili. Tu spolehlivější výzbroj dali do posledních dvou vozů 4. série (pro Prahu) a polákům poslali dvě "problémové" tramvaje. Okopírované tramvaje potom vyráběl polský Konstal, ovšem s elektrickou částí byly neustále problémy, takže polským soudruhům nakonec nezbylo nic jiného, než se spojit s imperialisty ze západu a nakoupili elektrovýzbroj od Siemensu.

Typ T3 trhnul světový rekord, protože kromě všech československých měst byl vyvážen do celého východního bloku. Tramvají T3 ve všech modifikacích bylo vyrobeno skoro 14000 ks. Za zmínku stojí i dalších 1500 tramvají T4, které byly v podstatě jen o 30 cm užší T3.

+3/0
20.9.2015 9:32

J79o64s27e95f 40T17ů16m31a 3350216572866

Celá kolona pojede za koňkou, to bude mít zrychlovač v T1, T2 i T3 radost :-)

0/0
20.9.2015 9:28

P24a22v64e15l 79J94a67n72s33a 2735279981844

i měnírny po trase, když takhle nečekaný množství tram bude chtít najednou odebírat proud...

0/0
20.9.2015 9:47

L40u61k37á35š 60O95d50s63t63r77č93i10l 7490334777900

Hezký článek ale tohle asi bude šotek ne? 

"Po absolvování technicko-bezpečnostní zkoušky (TBZ) dne 4. března 1952 byla tramvaj číslo 5001 zařazena do provozu s cestujícími. Poprvé se mohli novou tramvají T I svézt 17. března 1958. "

+1/0
20.9.2015 8:48

P98a78v92e42l 79K25r36e16j26č15í74ř 2252341463526

No, v socialistickém Československu by ten údaj mohl být i pravdivý :-)

+2/0
20.9.2015 9:29

R39o65s98ť88a 53J51a53n41č21a17r 4627459301646

Díky za upozornění, nějak se do údaje podvědomě propašovala část mého data narození.

0/0
20.9.2015 18:06

P35a85v61e87l 56J95a66n10s93a 2195249371894

za to nejspíš může ten nesmyslnej rozdíl v rozložení čísel na počítačový a telefonní klávesnici (kterej mě vytáčí do ruda, jako by to kdysi nemohli sjednotit, tlf. byla určitě dřív, než počítačová)

0/0
20.9.2015 9:46

P81e30t39r 50V73e20s35e50l68ý 8385265242556

Asi tak nějak. Opravdu T1 začala jezdit v Praze v roce 1952. V roce 1958 už se nevyráběla, poslední kus (287.) byl vyroben koncem roku 1957.

0/0
20.9.2015 11:40

J78i23ř67í 56K27o37c78u19r59e14k 6805164195198

S tou telefonní klávesnicí bych neriskoval. Staré beztlačítkové telefony měly děrovyný kruh, kterým se otáčelo.

http://student.stredniskola.com/krankusova/recyklohrani2/tel.jpg

Tlačátkové telefony přišly zhruba ve stejné době, co elektrické psací stroje ... a dávno předtím byly mechanické pokladny:

http://www.ncr-pokladna.cz/userfiles/image/1%281%29.jpg

0/0
20.9.2015 16:09

P61a57v44e68l 47J78a41n27s89a 2525779461314

u nás v ČSSR sice změna z kulatýho číselníku na tlačítka (kdy primitivní elektronika uvnitř beztak generovala pulsní volbu, protože našim ústřednám se o DTFM teprve jen zdálo) přišla až krátce před revolucí, ale tlačítkový telefony ve světě přišly mnohem dřív, zaregistrovat se dají v cizích filmech např. ze 70. let (veřejný automaty, telefony v autech boháčů), současná velká počítačová klávesnice s numblokem je mnohem mladší, před ní byly klávesnice bez numbloku...

ale je fakt, že mechanický počítací strojky (na kliku, později na elektřinu) měly číselníky stoupající odzdola od 1 nahoru k 0, všech 10 číslic pro každý řád, proto asi pak první kalkulačky dostaly dnes známej číselník s 123 v dolní řadě a 789 v horní...

jestliže ale telefonní tlačítkový číselník vznikl někdy v mezidobí mezi mechanickým počítacím strojkem a elektronickým odisplejeným kalkulátorem, už tehdy měli ty klávesnice prostě sjednotit, a nenechat, aby telefony měly 123 nahoře a 789 dole, když člověk používá oboje dvoje, musí neustále nadávat, protože se často plete

0/0
20.9.2015 19:05

L74u85b22o28š 15B69l29a26ž56e50k 3882386183286

Opravdu pěkný článek. Dost mě mrzí, že se tam dnes nedostanu, věřím, že to bude paráda. A že i sem někteří zatáhnou politiku, tak to je ubohý a smutný.

+9/0
20.9.2015 8:44

K80r29i72s94t81ý35n40a 93B32e77n85e47š76o33v13á 5364556376213

Navrhovala jsem muzi, at se zajedem podivat, hlavne kvuli nasemu

synkovi, ale i ja bych se koukla. Neklaplo to, tak podivame na prenos :) pekny clanek

0/0
20.9.2015 10:14

J66i59ř92í 12T63e90p76r 4117890805375

Pekny clanek. Dik.

+17/0
20.9.2015 6:32

V70o73j65t52a 10S32u67k 3737915987531

Snad to nebude finacovat Americka ambasada ten konvoj........8-o!!

+2/−27
20.9.2015 0:08

P50e82t84r 72V76e58s62e66l63ý 8485355472406

Dej si facku a už sem nelez. Nevěřil jsem, že něco tak stupidního lze vytvořit jako reakci k článku ke 150. výročí MHD v Praze.

+4/0
20.9.2015 11:31

P26e89t48r 45V33e17s68e86l92ý 8985205212546

Ach jo, 140 a ne 150 ;-D

+1/0
20.9.2015 11:43

P77a79v61e53l 69C64h43l18u95b35n47a 7247646388697

Suku, Suku - zpitoměl jsi z toho hluku?

0/0
20.9.2015 15:29







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.