Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Koňka, žehlička, primátorka. Jaké stroje jely v obřím konvoji Prahou

Obří konvoj historických tramvají projel v neděli dopoledne část Prahy v rámci oslav 140 let historie tramvajové dopravy v hlavním městě. V čele jela nejstarší dochovaná tramvaj v Praze z roku 1886. Kromě koňky se na kolejích ukázala i žehlička, primátorská tramvaj či nejslavnější T-3.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P75a86v48e11l 43C84h60l51u38b41n77a 7807866748107

T3 byla prostě královnou kolejí. R^

0/0
20.9.2015 15:28

D52a54v26i10d 50Z98a83j13d25á50k 8545642890811

Technet proste nezklame.Zajimavy a pekny clanek.Skoda,ze nevysel driv.Spousta lidi o takove parade,co jede prahou urcite nevi.

+7/0
20.9.2015 9:42

M92a69r88t17i21n 84K45u41ř98í62t28k82a 6677756218525

Podotknul bych, že dva vozy T1 byly prodány do Varšavy, kde jeden z nich byl poté rozmontován, aby se poláci pokusili jej okopírovat (jako Číňani). Do Varšavy měly jít první dva vozy 5. série s upravenou el. výzbrojí, která byla míň poruchová. Jenže lidem v ČKD to bylo podezřelé, tak udělali následující krok, aby to polákům zavařili. Tu spolehlivější výzbroj dali do posledních dvou vozů 4. série (pro Prahu) a polákům poslali dvě "problémové" tramvaje. Okopírované tramvaje potom vyráběl polský Konstal, ovšem s elektrickou částí byly neustále problémy, takže polským soudruhům nakonec nezbylo nic jiného, než se spojit s imperialisty ze západu a nakoupili elektrovýzbroj od Siemensu.

Typ T3 trhnul světový rekord, protože kromě všech československých měst byl vyvážen do celého východního bloku. Tramvají T3 ve všech modifikacích bylo vyrobeno skoro 14000 ks. Za zmínku stojí i dalších 1500 tramvají T4, které byly v podstatě jen o 30 cm užší T3.

+3/0
20.9.2015 9:32

J39o30s17e21f 91T66ů11m46a 3720716712706

Celá kolona pojede za koňkou, to bude mít zrychlovač v T1, T2 i T3 radost :-)

0/0
20.9.2015 9:28

P96a55v77e93l 77J57a68n52s70a 2685119381674

i měnírny po trase, když takhle nečekaný množství tram bude chtít najednou odebírat proud...

0/0
20.9.2015 9:47

L53u91k96á27š 82O33d72s60t85r30č47i53l 7970254907330

Hezký článek ale tohle asi bude šotek ne? 

"Po absolvování technicko-bezpečnostní zkoušky (TBZ) dne 4. března 1952 byla tramvaj číslo 5001 zařazena do provozu s cestujícími. Poprvé se mohli novou tramvají T I svézt 17. března 1958. "

+1/0
20.9.2015 8:48

P25a44v49e24l 47K84r31e67j50č34í98ř 2322491833386

No, v socialistickém Československu by ten údaj mohl být i pravdivý :-)

+2/0
20.9.2015 9:29

R91o48s67ť10a 68J83a63n49č98a21r 4847769181336

Díky za upozornění, nějak se do údaje podvědomě propašovala část mého data narození.

0/0
20.9.2015 18:06

P95a62v66e45l 36J36a29n86s89a 2815319331564

za to nejspíš může ten nesmyslnej rozdíl v rozložení čísel na počítačový a telefonní klávesnici (kterej mě vytáčí do ruda, jako by to kdysi nemohli sjednotit, tlf. byla určitě dřív, než počítačová)

0/0
20.9.2015 9:46

P91e83t10r 32V75e56s37e97l85ý 8965555172686

Asi tak nějak. Opravdu T1 začala jezdit v Praze v roce 1952. V roce 1958 už se nevyráběla, poslední kus (287.) byl vyroben koncem roku 1957.

0/0
20.9.2015 11:40

J75i44ř38í 39K70o76c96u71r86e67k 6625954225648

S tou telefonní klávesnicí bych neriskoval. Staré beztlačítkové telefony měly děrovyný kruh, kterým se otáčelo.

http://student.stredniskola.com/krankusova/recyklohrani2/tel.jpg

Tlačátkové telefony přišly zhruba ve stejné době, co elektrické psací stroje ... a dávno předtím byly mechanické pokladny:

http://www.ncr-pokladna.cz/userfiles/image/1%281%29.jpg

0/0
20.9.2015 16:09

P51a12v66e45l 76J22a90n78s49a 2765449371484

u nás v ČSSR sice změna z kulatýho číselníku na tlačítka (kdy primitivní elektronika uvnitř beztak generovala pulsní volbu, protože našim ústřednám se o DTFM teprve jen zdálo) přišla až krátce před revolucí, ale tlačítkový telefony ve světě přišly mnohem dřív, zaregistrovat se dají v cizích filmech např. ze 70. let (veřejný automaty, telefony v autech boháčů), současná velká počítačová klávesnice s numblokem je mnohem mladší, před ní byly klávesnice bez numbloku...

ale je fakt, že mechanický počítací strojky (na kliku, později na elektřinu) měly číselníky stoupající odzdola od 1 nahoru k 0, všech 10 číslic pro každý řád, proto asi pak první kalkulačky dostaly dnes známej číselník s 123 v dolní řadě a 789 v horní...

jestliže ale telefonní tlačítkový číselník vznikl někdy v mezidobí mezi mechanickým počítacím strojkem a elektronickým odisplejeným kalkulátorem, už tehdy měli ty klávesnice prostě sjednotit, a nenechat, aby telefony měly 123 nahoře a 789 dole, když člověk používá oboje dvoje, musí neustále nadávat, protože se často plete

0/0
20.9.2015 19:05

L19u46b97o16š 58B75l60a91ž89e56k 3282156343606

Opravdu pěkný článek. Dost mě mrzí, že se tam dnes nedostanu, věřím, že to bude paráda. A že i sem někteří zatáhnou politiku, tak to je ubohý a smutný.

+9/0
20.9.2015 8:44

K68r33i30s13t19ý21n15a 35B41e50n30e43š25o89v35á 5664926126313

Navrhovala jsem muzi, at se zajedem podivat, hlavne kvuli nasemu

synkovi, ale i ja bych se koukla. Neklaplo to, tak podivame na prenos :) pekny clanek

0/0
20.9.2015 10:14

J67i59ř72í 80T19e86p44r 4307730935825

Pekny clanek. Dik.

+17/0
20.9.2015 6:32

V61o21j25t52a 66S57u45k 3667325317221

Snad to nebude finacovat Americka ambasada ten konvoj........8-o!!

+2/−27
20.9.2015 0:08

P77e95t77r 71V42e84s34e34l96ý 8545965472736

Dej si facku a už sem nelez. Nevěřil jsem, že něco tak stupidního lze vytvořit jako reakci k článku ke 150. výročí MHD v Praze.

+4/0
20.9.2015 11:31

P87e87t24r 43V67e88s47e21l52ý 8795395152896

Ach jo, 140 a ne 150 ;-D

+1/0
20.9.2015 11:43

P58a41v89e10l 70C79h18l88u63b94n18a 7757116208947

Suku, Suku - zpitoměl jsi z toho hluku?

0/0
20.9.2015 15:29







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.