Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Lidé se přišli podívat na výbuch. Tak vznikala před 190 lety železnice

Historie veřejné železniční dopravy se začala psát před 190 lety. Tisíce zvědavců tehdy přihlížely, jak otec parostrojní železnice George Stephenson stojí na své lokomotivě a táhne první osobní vlak se stovkami cestujících.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J44a43n 75S13t70i17f39t98e11r 5627659318703

U fotgrafií: Datum neznámý - to mi zní nějak divně. Asi se mýlím, ale musím se podívat do té kalendárie. Ale jinak moc dobrý článek.

0/0
2.10.2015 8:18

M65i45c10h19a85l 11Z29e34t80e10k 3218142420317

Nejkrásnější parní lokomotiva je Mallard z řady

LNER - A4. Nebo Big-boy, nejsilnější a druhá největší parní lokomotiva světa.

0/0
1.10.2015 21:24

J73a27n 78A33l67b21e39r82t 5663905319190

Suchá větev vývoje? Znám tedy slepou větev, suchou nikoliv. Ale pokud takové sousloví opravdu existuje, děkuji za obohacení mé slovní zásoby...Opravdu nevím, proto nechci nějak rýpat do autora, abych pak nebyl za blbce ;-)

0/0
30.9.2015 18:39

R20a96d19e97k 52F58o85l17p98r58e15c70h92t

Nebojte, nebudete. Slovní spojení "Slepá větev vývoje" se používá mnohem častěji, postrádá to však logiku. Už jste někdy viděl slepou větev? Proto jsem použil jedinou logicky správnou variantu, tj. větev suchou. Saturnin :-)

0/0
30.9.2015 20:02

M89i51c13h44a32e71l 70C48h43a21r29v76á93t 9539908873982

Když už jsme u té železnice, slyšel jste už někdy pojem "slepá kolej"?8-o

+1/0
30.9.2015 21:01

R53a78d10e75k 14F19o36l37p50r35e95c42h72t

Samozřejmě, dokonce jsem jich i hromady viděl :-)

0/0
30.9.2015 21:10

J68i56ř85í 43K26o18c94u60r94e30k 6825744975768

Pak to ale byly koleje kusé.  (staré české slovo pro člověka, kterému chyběla končetina)

0/0
1.10.2015 10:40

R42a14d98e67k 96F18o54l78p14r93e87c80h25t

To byly, ale kusá kolej je zavedené sousloví, zatímco suchá větev si zaslouží osvětu.

0/0
1.10.2015 13:28

P74a93v96e74l 37K74r74e64j42č43í76ř 2442941363136

A slepý střevo je nejen slepý, ale i hluchý, jak zjistila doktorka Vaňková. A němý, jak správně podotkl docent Vondruška.

0/0
30.9.2015 23:07

K33a95r34e76l 36H76o31r38á82k 2378879873923

Ale suchá kolej existuje.

0/0
1.10.2015 12:39

J63a61n 96A61l11b43e11r63t 5293915179100

Dobrá dedukce...R^ Mohu to tedy taky využívat? ;-)

0/0
30.9.2015 21:24

R43a43d97e37k 63F71o69l14p31r82e79c27h60t

samozřejmě, já tu suchou větev vývoje nevymyslel, už jsem to spojení několikrát slyšel

0/0
30.9.2015 21:33

M13i92c45h21a68l 86T48o81m20i12n44s80k74ý 9101935727834

Vlak je nejhorší nejneekologičtější dopravní prostředek.

Nesmí se totiž počítat pouze se spotřebou PHM.

Ale do spotřeby PHM se musí započítat i tisíce hodin a kilometrů pracovníků na výstavbě železnice, tisíce hodin na její údržbě. Tisíce hodin naježděných zaměstnanci dráhy za svoji mzdu, tisíce hodin naježděných zaměstnanci zabezpečovací a datové sítě, pokladních na kasách a dalších.. A tisíce hodin motoristů co musí čekat na železničních přejezdech.

0/−18
30.9.2015 11:46

J40a88n 34M43a91c78e93k 3734201662823

A vy když počítáte náklady na auto, tak tam taky zahrnujete bpokládku asfaltového koberce?8-o

+6/0
30.9.2015 11:49

P66a20v83e44l 45S58t17a96v89j93a41n52í34k 6888415977271

Ještě že ty silnice tu jsou od počátku světa, jinak bychom je snad museli vybudovat.

+5/0
30.9.2015 13:28

J61i63ř76í 96K30o89c93u55r83e68k 6345984715108

A nezapomeňte, že lokomotiva žere 200 litrů na sto. Kdyby se to vozilo dodávkou, tak se spálí daleko míň paliva. Dodávka totiž žere jenom 10 na sto. No řekněte, místo jedné lokomotivy by mohlo jet 20 dodávek!! Nebo 40 osobních aut.

+3/0
30.9.2015 15:51

J12a14n 81S71a36l66o98m31o67n 4139140781515

No to je mi logika. Tak začneme u silnic, kde se asfaltový povrch musí pravidelně měnit, opravovat a to nemluvím o zátěži jakou představuje to všechno pro životní prostředí. PAk tu máme spotřebu na tunu, tak je u vlaku taky výrazně menší. Započítáváte u silniční dopravy pracovníky v benzinových stanicích, mechaniky v dílnách udžující vozy, opotřebení gum a jejich nutnou výměnu a tisíc a jednu další malinkou drobnost?

Jistě že ne. Jen blbě kecáte proti železnici bez sebemenší znalosti problému :-). Mimochodem, železniční trať a její údržba je mnohem levnější než údržba dálnice a to je dvoukolejná trať schopná převézt mnohonásobně větší množství zboží, materiálu a lidí než čtyřproudá dálnice ve stejném okamžiku :-).

+4/0
30.9.2015 18:54

J86a63k44u11b 92N61e42p20e42ř69e61n75ý 4255384606768

Tak takovej blábol jsem ještě nikde neviděl a ani neslyšel.

+3/0
1.10.2015 7:53

M34a18r35e88k 90Š37i70m62o62n 2734987948938

Už jste někdy zkoušel převést 50 tisíc tun horniny po silnici? V USA to zvládne jeden vlak řízený jedním člověkem.

0/0
1.10.2015 19:57

P59a72v27e78l 12K39r20e81j74č72í66ř 2602661423516

Hezký článek, avšak skutečnou revolucí v konstrukci parních lokomotiv byla až Raketa :-)

0/0
30.9.2015 9:32

L16u55b97o16š 31H96o58l76í24k 5877230262110

Z hlediska technického asi ano, ale v prvopočátcích vývoje železnice (vlastně v prvopočátcích čehokoliv) je "pozitivní propagace" stejně důležitá, někdy i důležitější než dokonalost technického řešení.

0/0
2.10.2015 6:54
Foto

B81r37o93n65i47s59l69a52v 82G72a84b27r77y12š 2612519731

Hezký článek.

Železnice má budoucnost, její rychlost a tím pádem i bezpečnost se pořád zvyšuje a vyplatí se do ní investovat. S auty to už lepší nebude, protože lidi nejsou schopní normálně jezdit po silnici. Pochybuju, že se jejich průměrná rychlost zvýší na průměrnou rychlost třeba TGV.

+3/−1
30.9.2015 8:33

M32a58r85t63i16n 64Z66i77k96m44u82n57d 7395645854381

Nějaký Angličan (na jméno už si nevzpomenu), kolem přelomu tisíciletí spočítal totální průměrnou rychlost svého auta, včetně hledání parkování, zajíždění do garáže, prostojů v servisu, tankování a podobně. Vyšlo mu asi 6 mil za hodinu. Následně prodal auto a koupil si kolo :)

+1/−2
30.9.2015 9:10
Foto

B38r54o80n16i28s11l96a88v 67G42a69b79r38y29š 2452179131

Cože?? ;-D

Kéž by takto procitla většina lidí a používali auto jen v nejnutnějších případech.

+2/0
30.9.2015 9:32

J91i38ř37í 61K93o26c69u25r68e13k 6765214235288

Má to jeden háček. Ten týdenní nákup se dá odvézt v batohu, i těch 14 % soupání se dá vyšlapat. Ale jak na kole odvezu 250 litrů kvasu do pálenice. To je čtvrt tuny! (Aha, zakážeme pálit alkohol) A jak dovezu bečku kofoly? Taky na hřbetě na kole? Kofoly, ne piva. Aha, tak zakážeme točené limonády.

+2/0
30.9.2015 15:54
Foto

B86r56o87n33i30s54l32a72v 34G68a27b31r45y83š 2382579611

Jo, ale i takové případy mají řešení.

Musel jsem se ze studentských kolejí na konci akademického roku vystěhovat. Za ten rok se nasbírá spousta ptákovin. Obyčejně jezdím vlakem s kufříkem na notebook a s batohem. Ale pokoj vlakem neodvezu. Takže jednou za rok si prostě půjčím auto a odvezu se celý. :-)

0/0
30.9.2015 16:04

P37a78v65e10l 37K33r44e21j83č64í47ř 2242331853756

No, a nebo si taky klidně můžete vzít taxíka, případně najmout stěhováky :-)

0/0
1.10.2015 1:04

J49i54ř23í 90K14o97c89u83r40e67k 6695194405578

Tak si k tomu připočítejte ješte nákup pro 6 lidí na celý týden a to každý týden. Dále veřejnou dopravu jezdící jednou za dvě hodiny a končící v 6 večer a víc než kilometr od domu. To se skvěle zařizuje auto z půjčovny.

Půjčovna-dům-obchody-dům-půjčovna je poněkud delší trasa než dům-obchody-dům.

A fakt netuším, jak by bábi jezdila na kole, když nemůže dojít ani na ten autobus. Blkovat kvůli tomu sanitku, aby najezdila 2x tolik oproti autu, co je doma?

Holt svět není černobílý a pražská MHD v pohraničí nejezdí.

0/0
1.10.2015 11:01
Foto

B42r40o66n17i75s96l54a22v 90G63a21b76r48y65š 2172179481

Jo, chápu, ale to je zase takový specifický případ. Moje máma se bez auta neobejde, protože k ní jezdí autobus čtyřikrát za den a na vlak to má zase 2,5 km.

Já bydlím ve městě, v zástavbě, kde mám všechno blízko. Záměrně si vyhledávám bydlení podle dopravní dostupnosti.

Je hezké, že bydlíte někde na periferii, určitě tam máte klid a neplatíte drahý nájem. Ale sám cítíte, že je to vykoupeno neustálou potřebou mít auto a do detailu plánovat, co, kam, kdy, s kým odvezu, abych ušetřil pohonné hmoty a čas strávený jízdou. To spousta lidí, když se stěhují z města pryč, nedomýšlí. Na základě tohoto životního stylu se pak plní satelitní města aglomerací, každý chce mít obrovský barák s obrovskou zahradou, ale zároveň chce mít všechno blízko (typicky Petřvald a Rychvald na Ostravsku). To prostě nejde skloubit dohromady. Veřejnou dopravu se zpravidla nevyplatí zavádět, protože v řídké zástavbě nemá moc smysl. Buď budou zastávky moc daleko od sebe, čímž se zvýší docházková vzdálenost (-> nikdo ji nebude využívat), nebo budou blízko sebe jako v klasické zástavbě, ale zvýší se doba jízdy (-> nikdo ji nebude využívat). Absence veřejné dopravy pak způsobí, že si každý bude muset pořídit auto a každé ráno všichni tito lidé se sejdou na silnicích a vytvářejí kongesce.

O tomto problému hezky pojednává dr. Braun-Kohlová v knize "Cesty městem", něco podobného řeším i já v disertační práci.

0/0
1.10.2015 11:42

R47e91n77é 75C32v91r33k59a70l 9526489976406

U kola ovšem již pobyt v servisech, tahání do sklepa (kolárny), huštění pneumatik atd. nepočítal a tak mu kupodivu vyšlo, že je kolo výrazně rychlejší.

Bravo, ať žije Auto*mat a propaganda. ;-D

+4/0
30.9.2015 10:33

P27a92v85e78l 52K96r40e48j36č40í63ř 2572901113246

A je to i nesmírně praktické, když si třeba chci zajet na otočku ke známým 100 km daleko :-)

+2/0
30.9.2015 10:54

J65a41n 82P75a90v29e76l 8413632358496

Hm, v dešti a sněhu je kolo vynikající. Ono i teď, v těchto teplotách, je to už celkem na pytel.

0/0
30.9.2015 15:35

J17a17k45u33b 57N56e81p73e70ř35e97n94ý 4675764686228

Její rychlost a tím pádem bezpečnost se zvyšuje? To jsem nevěděl, že mezi rychlostí a bezpečností vlaku platí přímá úměra..

0/0
1.10.2015 7:58
Foto

B16r38o29n84i30s77l67a27v 86G75a57b78r62y84š 2382609381

To neví spousta lidí. Ale je to fakt. :-)

Je to logické. Čím vyšší rychlost, tím vyspělejší bezpečnostní systém. Na regionálních tratích máte zpravidla nižší kategorie zabezpečovacího zařízení, spousta přejezdů, bývá tam také víc nehod. Ale na tratích s vyšší rychlostí už máte minimum přejezdů a moderní zabezpečovací systémy.

0/0
1.10.2015 8:27

F89r93a25n77t83i81š83e30k 75N26o69v72á16k 6171785226481

Ehm, zrovna ve světle relativně nedávných pěkně krvavých nehod bych tu bezpečnost tak moc nevyzdvihoval.

0/0
1.10.2015 9:24
Foto

B14r70o48n88i58s56l10a77v 28G87a41b73r68y58š 2772819521

Já ano. Uvažuju globálně, ne jen na území ČR.

0/0
1.10.2015 9:28

J43a32k56u44b 63N54e61p96e53ř79e68n77ý 4655244736588

Jo, tak v takovýchto širších souvislostech asi ano. Což ovšem znamená, že v Čechách jsme s bezpečností kolejové dopravy na štíru..

0/0
1.10.2015 16:54
Foto

B56r67o95n10i45s67l76a16v 62G95a87b11r57y21š 2942349631

Na regionálních tratích nejspíš ano, ale koridory jsou chráněny lépe. Ale to, že Vám někdo skočí pod vlak, se Vám může stát kdekoliv na světě. Sebevrah si cestu ke smrti vždycky najde.

0/0
1.10.2015 17:04

M44a89r91e75k 24S59e19i51d44l 2773874315210

Nezdá se to, ale vykolejit vlak jedoucí 20km/h je snazší, než vykolejit vlak jedoucí 60km/h. Tím pádem se bezpečnost samotného vlaku zvyšuje s rychlostí jízdy vlaku. (do určité míry samozřejmě)

0/0
7.10.2015 20:35

J14a23k81u27b 11N62e76p46e84ř66e26n92ý 4485754526148

No možná v případě vykolejení vlaku. Ale přece se nedá obecně říct, že čím je vyšší rychlost vlaku, tím je bezpečnější. Už jen kvůli delší brzdné dráze a vyšší energii ve chvíli nárazu. Také reakční doba strojvedoucího je stejná při různých rychlostech..

0/0
8.10.2015 9:25







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.