Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Lidé se přišli podívat na výbuch. Tak vznikala před 190 lety železnice

Historie veřejné železniční dopravy se začala psát před 190 lety. Tisíce zvědavců tehdy přihlížely, jak otec parostrojní železnice George Stephenson stojí na své lokomotivě a táhne první osobní vlak se stovkami cestujících.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J80a70n 48S90t74i20f87t79e52r 5827849518323

U fotgrafií: Datum neznámý - to mi zní nějak divně. Asi se mýlím, ale musím se podívat do té kalendárie. Ale jinak moc dobrý článek.

0/0
2.10.2015 8:18

M26i52c58h80a56l 61Z67e37t46e40k 3688402510957

Nejkrásnější parní lokomotiva je Mallard z řady

LNER - A4. Nebo Big-boy, nejsilnější a druhá největší parní lokomotiva světa.

0/0
1.10.2015 21:24

J13a94n 15A46l45b97e79r57t 5823195719620

Suchá větev vývoje? Znám tedy slepou větev, suchou nikoliv. Ale pokud takové sousloví opravdu existuje, děkuji za obohacení mé slovní zásoby...Opravdu nevím, proto nechci nějak rýpat do autora, abych pak nebyl za blbce ;-)

0/0
30.9.2015 18:39


R10a54d65e20k 54F76o75l65p40r59e53c33h50t

Nebojte, nebudete. Slovní spojení "Slepá větev vývoje" se používá mnohem častěji, postrádá to však logiku. Už jste někdy viděl slepou větev? Proto jsem použil jedinou logicky správnou variantu, tj. větev suchou. Saturnin :-)

0/0
30.9.2015 20:02

M79i25c24h43a40e79l 59C32h23a83r83v47á45t 9499528513672

Když už jsme u té železnice, slyšel jste už někdy pojem "slepá kolej"?8-o

+1/0
30.9.2015 21:01

R69a48d19e93k 60F23o70l36p84r90e64c84h65t

Samozřejmě, dokonce jsem jich i hromady viděl :-)

0/0
30.9.2015 21:10

J52i50ř81í 95K64o82c65u23r51e39k 6215394855698

Pak to ale byly koleje kusé.  (staré české slovo pro člověka, kterému chyběla končetina)

0/0
1.10.2015 10:40

R80a71d19e37k 33F24o71l89p15r23e56c28h12t

To byly, ale kusá kolej je zavedené sousloví, zatímco suchá větev si zaslouží osvětu.

0/0
1.10.2015 13:28

P52a17v55e87l 94K47r57e41j43č64í48ř 2832691853536

A slepý střevo je nejen slepý, ale i hluchý, jak zjistila doktorka Vaňková. A němý, jak správně podotkl docent Vondruška.

0/0
30.9.2015 23:07

K27a18r97e63l 73H52o88r63á74k 2638419703933

Ale suchá kolej existuje.

0/0
1.10.2015 12:39

J62a45n 67A49l46b79e22r16t 5953515259910

Dobrá dedukce...R^ Mohu to tedy taky využívat? ;-)

0/0
30.9.2015 21:24

R38a38d47e17k 70F52o62l37p27r71e95c25h91t

samozřejmě, já tu suchou větev vývoje nevymyslel, už jsem to spojení několikrát slyšel

0/0
30.9.2015 21:33

M53i58c62h53a79l 33T63o75m63i77n96s96k97ý 9471885727474

Vlak je nejhorší nejneekologičtější dopravní prostředek.

Nesmí se totiž počítat pouze se spotřebou PHM.

Ale do spotřeby PHM se musí započítat i tisíce hodin a kilometrů pracovníků na výstavbě železnice, tisíce hodin na její údržbě. Tisíce hodin naježděných zaměstnanci dráhy za svoji mzdu, tisíce hodin naježděných zaměstnanci zabezpečovací a datové sítě, pokladních na kasách a dalších.. A tisíce hodin motoristů co musí čekat na železničních přejezdech.

0/−18
30.9.2015 11:46

J30a66n 81M70a45c24e50k 3564141212773

A vy když počítáte náklady na auto, tak tam taky zahrnujete bpokládku asfaltového koberce?8-o

+6/0
30.9.2015 11:49

P42a75v89e48l 52S56t91a30v58j62a25n27í61k 6258745597501

Ještě že ty silnice tu jsou od počátku světa, jinak bychom je snad museli vybudovat.

+5/0
30.9.2015 13:28

J20i71ř14í 73K64o79c51u39r42e31k 6185444225968

A nezapomeňte, že lokomotiva žere 200 litrů na sto. Kdyby se to vozilo dodávkou, tak se spálí daleko míň paliva. Dodávka totiž žere jenom 10 na sto. No řekněte, místo jedné lokomotivy by mohlo jet 20 dodávek!! Nebo 40 osobních aut.

+3/0
30.9.2015 15:51

J75a22n 84S43a86l87o58m53o50n 4549670231845

No to je mi logika. Tak začneme u silnic, kde se asfaltový povrch musí pravidelně měnit, opravovat a to nemluvím o zátěži jakou představuje to všechno pro životní prostředí. PAk tu máme spotřebu na tunu, tak je u vlaku taky výrazně menší. Započítáváte u silniční dopravy pracovníky v benzinových stanicích, mechaniky v dílnách udžující vozy, opotřebení gum a jejich nutnou výměnu a tisíc a jednu další malinkou drobnost?

Jistě že ne. Jen blbě kecáte proti železnici bez sebemenší znalosti problému :-). Mimochodem, železniční trať a její údržba je mnohem levnější než údržba dálnice a to je dvoukolejná trať schopná převézt mnohonásobně větší množství zboží, materiálu a lidí než čtyřproudá dálnice ve stejném okamžiku :-).

+4/0
30.9.2015 18:54

J14a48k29u54b 70N64e10p45e41ř16e14n77ý 4955484186198

Tak takovej blábol jsem ještě nikde neviděl a ani neslyšel.

+3/0
1.10.2015 7:53

M35a83r85e46k 64Š49i15m76o81n 2864717908658

Už jste někdy zkoušel převést 50 tisíc tun horniny po silnici? V USA to zvládne jeden vlak řízený jedním člověkem.

0/0
1.10.2015 19:57

P31a58v15e50l 93K46r90e22j75č47í79ř 2212601443156

Hezký článek, avšak skutečnou revolucí v konstrukci parních lokomotiv byla až Raketa :-)

0/0
30.9.2015 9:32

L80u65b90o49š 49H43o24l70í81k 5757290642420

Z hlediska technického asi ano, ale v prvopočátcích vývoje železnice (vlastně v prvopočátcích čehokoliv) je "pozitivní propagace" stejně důležitá, někdy i důležitější než dokonalost technického řešení.

0/0
2.10.2015 6:54
Foto

B52r72o82n92i19s79l19a57v 97G36a11b12r27y95š 6595454160

Hezký článek.

Železnice má budoucnost, její rychlost a tím pádem i bezpečnost se pořád zvyšuje a vyplatí se do ní investovat. S auty to už lepší nebude, protože lidi nejsou schopní normálně jezdit po silnici. Pochybuju, že se jejich průměrná rychlost zvýší na průměrnou rychlost třeba TGV.

+3/−1
30.9.2015 8:33

M35a14r14t10i94n 26Z95i32k50m31u16n86d 7335745744801

Nějaký Angličan (na jméno už si nevzpomenu), kolem přelomu tisíciletí spočítal totální průměrnou rychlost svého auta, včetně hledání parkování, zajíždění do garáže, prostojů v servisu, tankování a podobně. Vyšlo mu asi 6 mil za hodinu. Následně prodal auto a koupil si kolo :)

+1/−2
30.9.2015 9:10
Foto

B57r69o12n64i86s12l79a34v 56G82a38b88r46y32š 6475644340

Cože?? ;-D

Kéž by takto procitla většina lidí a používali auto jen v nejnutnějších případech.

+2/0
30.9.2015 9:32

J74i50ř24í 59K41o56c56u85r70e67k 6585134695738

Má to jeden háček. Ten týdenní nákup se dá odvézt v batohu, i těch 14 % soupání se dá vyšlapat. Ale jak na kole odvezu 250 litrů kvasu do pálenice. To je čtvrt tuny! (Aha, zakážeme pálit alkohol) A jak dovezu bečku kofoly? Taky na hřbetě na kole? Kofoly, ne piva. Aha, tak zakážeme točené limonády.

+2/0
30.9.2015 15:54
Foto

B61r35o30n68i36s56l80a29v 33G33a78b52r22y86š 6165844280

Jo, ale i takové případy mají řešení.

Musel jsem se ze studentských kolejí na konci akademického roku vystěhovat. Za ten rok se nasbírá spousta ptákovin. Obyčejně jezdím vlakem s kufříkem na notebook a s batohem. Ale pokoj vlakem neodvezu. Takže jednou za rok si prostě půjčím auto a odvezu se celý. :-)

0/0
30.9.2015 16:04

P83a50v62e57l 33K60r31e25j22č55í77ř 2262441313316

No, a nebo si taky klidně můžete vzít taxíka, případně najmout stěhováky :-)

0/0
1.10.2015 1:04

J86i18ř76í 63K26o62c20u18r53e55k 6265894795888

Tak si k tomu připočítejte ješte nákup pro 6 lidí na celý týden a to každý týden. Dále veřejnou dopravu jezdící jednou za dvě hodiny a končící v 6 večer a víc než kilometr od domu. To se skvěle zařizuje auto z půjčovny.

Půjčovna-dům-obchody-dům-půjčovna je poněkud delší trasa než dům-obchody-dům.

A fakt netuším, jak by bábi jezdila na kole, když nemůže dojít ani na ten autobus. Blkovat kvůli tomu sanitku, aby najezdila 2x tolik oproti autu, co je doma?

Holt svět není černobílý a pražská MHD v pohraničí nejezdí.

0/0
1.10.2015 11:01
Foto

B44r69o79n84i48s73l61a17v 25G37a74b98r52y24š 6105134130

Jo, chápu, ale to je zase takový specifický případ. Moje máma se bez auta neobejde, protože k ní jezdí autobus čtyřikrát za den a na vlak to má zase 2,5 km.

Já bydlím ve městě, v zástavbě, kde mám všechno blízko. Záměrně si vyhledávám bydlení podle dopravní dostupnosti.

Je hezké, že bydlíte někde na periferii, určitě tam máte klid a neplatíte drahý nájem. Ale sám cítíte, že je to vykoupeno neustálou potřebou mít auto a do detailu plánovat, co, kam, kdy, s kým odvezu, abych ušetřil pohonné hmoty a čas strávený jízdou. To spousta lidí, když se stěhují z města pryč, nedomýšlí. Na základě tohoto životního stylu se pak plní satelitní města aglomerací, každý chce mít obrovský barák s obrovskou zahradou, ale zároveň chce mít všechno blízko (typicky Petřvald a Rychvald na Ostravsku). To prostě nejde skloubit dohromady. Veřejnou dopravu se zpravidla nevyplatí zavádět, protože v řídké zástavbě nemá moc smysl. Buď budou zastávky moc daleko od sebe, čímž se zvýší docházková vzdálenost (-> nikdo ji nebude využívat), nebo budou blízko sebe jako v klasické zástavbě, ale zvýší se doba jízdy (-> nikdo ji nebude využívat). Absence veřejné dopravy pak způsobí, že si každý bude muset pořídit auto a každé ráno všichni tito lidé se sejdou na silnicích a vytvářejí kongesce.

O tomto problému hezky pojednává dr. Braun-Kohlová v knize "Cesty městem", něco podobného řeším i já v disertační práci.

0/0
1.10.2015 11:42

R88e12n57é 64C14v19r52k67a64l 9726429186126

U kola ovšem již pobyt v servisech, tahání do sklepa (kolárny), huštění pneumatik atd. nepočítal a tak mu kupodivu vyšlo, že je kolo výrazně rychlejší.

Bravo, ať žije Auto*mat a propaganda. ;-D

+4/0
30.9.2015 10:33

P17a69v50e36l 77K85r97e40j94č56í69ř 2792911483876

A je to i nesmírně praktické, když si třeba chci zajet na otočku ke známým 100 km daleko :-)

+2/0
30.9.2015 10:54

J27a20n 95P17a49v52e37l 8873322338396

Hm, v dešti a sněhu je kolo vynikající. Ono i teď, v těchto teplotách, je to už celkem na pytel.

0/0
30.9.2015 15:35

J59a36k27u83b 11N29e97p23e30ř15e57n26ý 4465244156718

Její rychlost a tím pádem bezpečnost se zvyšuje? To jsem nevěděl, že mezi rychlostí a bezpečností vlaku platí přímá úměra..

0/0
1.10.2015 7:58
Foto

B92r54o86n84i21s69l64a49v 54G75a34b68r58y78š 6805274130

To neví spousta lidí. Ale je to fakt. :-)

Je to logické. Čím vyšší rychlost, tím vyspělejší bezpečnostní systém. Na regionálních tratích máte zpravidla nižší kategorie zabezpečovacího zařízení, spousta přejezdů, bývá tam také víc nehod. Ale na tratích s vyšší rychlostí už máte minimum přejezdů a moderní zabezpečovací systémy.

0/0
1.10.2015 8:27

F47r36a70n22t21i55š50e81k 78N28o81v68á92k 6591925446791

Ehm, zrovna ve světle relativně nedávných pěkně krvavých nehod bych tu bezpečnost tak moc nevyzdvihoval.

0/0
1.10.2015 9:24
Foto

B43r43o44n48i28s88l71a76v 38G34a93b39r63y50š 6335394230

Já ano. Uvažuju globálně, ne jen na území ČR.

0/0
1.10.2015 9:28

J97a86k43u59b 81N97e46p13e42ř51e81n79ý 4605264416338

Jo, tak v takovýchto širších souvislostech asi ano. Což ovšem znamená, že v Čechách jsme s bezpečností kolejové dopravy na štíru..

0/0
1.10.2015 16:54
Foto

B78r45o47n82i64s29l46a98v 44G81a30b55r52y24š 6775584390

Na regionálních tratích nejspíš ano, ale koridory jsou chráněny lépe. Ale to, že Vám někdo skočí pod vlak, se Vám může stát kdekoliv na světě. Sebevrah si cestu ke smrti vždycky najde.

0/0
1.10.2015 17:04

M79a60r15e10k 30S60e44i96d44l 2843474895960

Nezdá se to, ale vykolejit vlak jedoucí 20km/h je snazší, než vykolejit vlak jedoucí 60km/h. Tím pádem se bezpečnost samotného vlaku zvyšuje s rychlostí jízdy vlaku. (do určité míry samozřejmě)

0/0
7.10.2015 20:35

J77a18k61u15b 84N15e85p56e58ř78e50n44ý 4245984766898

No možná v případě vykolejení vlaku. Ale přece se nedá obecně říct, že čím je vyšší rychlost vlaku, tím je bezpečnější. Už jen kvůli delší brzdné dráze a vyšší energii ve chvíli nárazu. Také reakční doba strojvedoucího je stejná při různých rychlostech..

0/0
8.10.2015 9:25





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.