Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Lidé se přišli podívat na výbuch. Tak vznikala před 190 lety železnice

Historie veřejné železniční dopravy se začala psát před 190 lety. Tisíce zvědavců tehdy přihlížely, jak otec parostrojní železnice George Stephenson stojí na své lokomotivě a táhne první osobní vlak se stovkami cestujících.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J38a57n 88S58t65i21f78t48e24r 5677789278413

U fotgrafií: Datum neznámý - to mi zní nějak divně. Asi se mýlím, ale musím se podívat do té kalendárie. Ale jinak moc dobrý článek.

0/0
2.10.2015 8:18

M20i94c61h84a41l 91Z98e43t92e76k 3928532780587

Nejkrásnější parní lokomotiva je Mallard z řady

LNER - A4. Nebo Big-boy, nejsilnější a druhá největší parní lokomotiva světa.

0/0
1.10.2015 21:24

J28a95n 47A56l92b56e51r15t 5863165929760

Suchá větev vývoje? Znám tedy slepou větev, suchou nikoliv. Ale pokud takové sousloví opravdu existuje, děkuji za obohacení mé slovní zásoby...Opravdu nevím, proto nechci nějak rýpat do autora, abych pak nebyl za blbce ;-)

0/0
30.9.2015 18:39

R87a90d70e75k 82F62o26l69p56r98e21c50h48t

Nebojte, nebudete. Slovní spojení "Slepá větev vývoje" se používá mnohem častěji, postrádá to však logiku. Už jste někdy viděl slepou větev? Proto jsem použil jedinou logicky správnou variantu, tj. větev suchou. Saturnin :-)

0/0
30.9.2015 20:02

M95i85c34h93a63e21l 65C22h42a29r30v28á29t 9329348843682

Když už jsme u té železnice, slyšel jste už někdy pojem "slepá kolej"?8-o

+1/0
30.9.2015 21:01

R89a73d78e48k 24F20o52l31p11r19e89c61h88t

Samozřejmě, dokonce jsem jich i hromady viděl :-)

0/0
30.9.2015 21:10

J70i96ř35í 15K53o60c64u80r91e51k 6805214755588

Pak to ale byly koleje kusé.  (staré české slovo pro člověka, kterému chyběla končetina)

0/0
1.10.2015 10:40

R50a55d64e43k 92F44o71l40p30r75e69c56h71t

To byly, ale kusá kolej je zavedené sousloví, zatímco suchá větev si zaslouží osvětu.

0/0
1.10.2015 13:28

P23a51v42e20l 55K32r79e40j58č31í92ř 2272791333136

A slepý střevo je nejen slepý, ale i hluchý, jak zjistila doktorka Vaňková. A němý, jak správně podotkl docent Vondruška.

0/0
30.9.2015 23:07

K19a81r36e67l 13H44o93r79á54k 2548569683533

Ale suchá kolej existuje.

0/0
1.10.2015 12:39

J98a65n 15A38l83b14e92r66t 5493185699640

Dobrá dedukce...R^ Mohu to tedy taky využívat? ;-)

0/0
30.9.2015 21:24

R52a77d20e95k 43F49o75l64p47r37e21c93h42t

samozřejmě, já tu suchou větev vývoje nevymyslel, už jsem to spojení několikrát slyšel

0/0
30.9.2015 21:33

M88i68c78h57a62l 64T10o75m21i86n59s64k87ý 9881955297204

Vlak je nejhorší nejneekologičtější dopravní prostředek.

Nesmí se totiž počítat pouze se spotřebou PHM.

Ale do spotřeby PHM se musí započítat i tisíce hodin a kilometrů pracovníků na výstavbě železnice, tisíce hodin na její údržbě. Tisíce hodin naježděných zaměstnanci dráhy za svoji mzdu, tisíce hodin naježděných zaměstnanci zabezpečovací a datové sítě, pokladních na kasách a dalších.. A tisíce hodin motoristů co musí čekat na železničních přejezdech.

0/−18
30.9.2015 11:46

J52a42n 27M96a47c90e25k 3694581212173

A vy když počítáte náklady na auto, tak tam taky zahrnujete bpokládku asfaltového koberce?8-o

+6/0
30.9.2015 11:49

P92a88v60e38l 92S44t51a24v34j86a91n55í15k 6638765667321

Ještě že ty silnice tu jsou od počátku světa, jinak bychom je snad museli vybudovat.

+5/0
30.9.2015 13:28

J46i77ř60í 85K68o27c26u67r61e24k 6905304865418

A nezapomeňte, že lokomotiva žere 200 litrů na sto. Kdyby se to vozilo dodávkou, tak se spálí daleko míň paliva. Dodávka totiž žere jenom 10 na sto. No řekněte, místo jedné lokomotivy by mohlo jet 20 dodávek!! Nebo 40 osobních aut.

+3/0
30.9.2015 15:51

J91a16n 88S67a28l97o97m36o93n 4549530141855

No to je mi logika. Tak začneme u silnic, kde se asfaltový povrch musí pravidelně měnit, opravovat a to nemluvím o zátěži jakou představuje to všechno pro životní prostředí. PAk tu máme spotřebu na tunu, tak je u vlaku taky výrazně menší. Započítáváte u silniční dopravy pracovníky v benzinových stanicích, mechaniky v dílnách udžující vozy, opotřebení gum a jejich nutnou výměnu a tisíc a jednu další malinkou drobnost?

Jistě že ne. Jen blbě kecáte proti železnici bez sebemenší znalosti problému :-). Mimochodem, železniční trať a její údržba je mnohem levnější než údržba dálnice a to je dvoukolejná trať schopná převézt mnohonásobně větší množství zboží, materiálu a lidí než čtyřproudá dálnice ve stejném okamžiku :-).

+4/0
30.9.2015 18:54

J64a49k71u91b 83N24e58p46e21ř43e55n16ý 4305424216358

Tak takovej blábol jsem ještě nikde neviděl a ani neslyšel.

+3/0
1.10.2015 7:53

M81a36r33e13k 10Š60i62m97o74n 2184477348488

Už jste někdy zkoušel převést 50 tisíc tun horniny po silnici? V USA to zvládne jeden vlak řízený jedním člověkem.

0/0
1.10.2015 19:57

P50a65v41e24l 23K40r13e21j52č98í46ř 2722811553936

Hezký článek, avšak skutečnou revolucí v konstrukci parních lokomotiv byla až Raketa :-)

0/0
30.9.2015 9:32

L54u22b21o77š 64H24o68l71í27k 5807810642880

Z hlediska technického asi ano, ale v prvopočátcích vývoje železnice (vlastně v prvopočátcích čehokoliv) je "pozitivní propagace" stejně důležitá, někdy i důležitější než dokonalost technického řešení.

0/0
2.10.2015 6:54
Foto

B18r92o18n15i20s21l72a91v 88G73a15b29r80y32š 2702839331

Hezký článek.

Železnice má budoucnost, její rychlost a tím pádem i bezpečnost se pořád zvyšuje a vyplatí se do ní investovat. S auty to už lepší nebude, protože lidi nejsou schopní normálně jezdit po silnici. Pochybuju, že se jejich průměrná rychlost zvýší na průměrnou rychlost třeba TGV.

+3/−1
30.9.2015 8:33

M66a36r77t17i13n 29Z95i36k56m82u35n96d 7695965414571

Nějaký Angličan (na jméno už si nevzpomenu), kolem přelomu tisíciletí spočítal totální průměrnou rychlost svého auta, včetně hledání parkování, zajíždění do garáže, prostojů v servisu, tankování a podobně. Vyšlo mu asi 6 mil za hodinu. Následně prodal auto a koupil si kolo :)

+1/−2
30.9.2015 9:10
Foto

B47r32o43n16i37s67l70a43v 31G62a32b46r71y45š 2432469111

Cože?? ;-D

Kéž by takto procitla většina lidí a používali auto jen v nejnutnějších případech.

+2/0
30.9.2015 9:32

J42i57ř25í 37K21o11c88u88r19e83k 6645894655918

Má to jeden háček. Ten týdenní nákup se dá odvézt v batohu, i těch 14 % soupání se dá vyšlapat. Ale jak na kole odvezu 250 litrů kvasu do pálenice. To je čtvrt tuny! (Aha, zakážeme pálit alkohol) A jak dovezu bečku kofoly? Taky na hřbetě na kole? Kofoly, ne piva. Aha, tak zakážeme točené limonády.

+2/0
30.9.2015 15:54
Foto

B14r18o86n33i83s47l49a27v 39G68a16b72r81y66š 2722889841

Jo, ale i takové případy mají řešení.

Musel jsem se ze studentských kolejí na konci akademického roku vystěhovat. Za ten rok se nasbírá spousta ptákovin. Obyčejně jezdím vlakem s kufříkem na notebook a s batohem. Ale pokoj vlakem neodvezu. Takže jednou za rok si prostě půjčím auto a odvezu se celý. :-)

0/0
30.9.2015 16:04

P46a91v60e67l 63K83r42e20j21č42í26ř 2482571863786

No, a nebo si taky klidně můžete vzít taxíka, případně najmout stěhováky :-)

0/0
1.10.2015 1:04

J41i95ř40í 41K62o57c20u61r62e91k 6405844675148

Tak si k tomu připočítejte ješte nákup pro 6 lidí na celý týden a to každý týden. Dále veřejnou dopravu jezdící jednou za dvě hodiny a končící v 6 večer a víc než kilometr od domu. To se skvěle zařizuje auto z půjčovny.

Půjčovna-dům-obchody-dům-půjčovna je poněkud delší trasa než dům-obchody-dům.

A fakt netuším, jak by bábi jezdila na kole, když nemůže dojít ani na ten autobus. Blkovat kvůli tomu sanitku, aby najezdila 2x tolik oproti autu, co je doma?

Holt svět není černobílý a pražská MHD v pohraničí nejezdí.

0/0
1.10.2015 11:01
Foto

B37r17o31n45i94s78l52a73v 41G46a54b13r89y72š 2362179101

Jo, chápu, ale to je zase takový specifický případ. Moje máma se bez auta neobejde, protože k ní jezdí autobus čtyřikrát za den a na vlak to má zase 2,5 km.

Já bydlím ve městě, v zástavbě, kde mám všechno blízko. Záměrně si vyhledávám bydlení podle dopravní dostupnosti.

Je hezké, že bydlíte někde na periferii, určitě tam máte klid a neplatíte drahý nájem. Ale sám cítíte, že je to vykoupeno neustálou potřebou mít auto a do detailu plánovat, co, kam, kdy, s kým odvezu, abych ušetřil pohonné hmoty a čas strávený jízdou. To spousta lidí, když se stěhují z města pryč, nedomýšlí. Na základě tohoto životního stylu se pak plní satelitní města aglomerací, každý chce mít obrovský barák s obrovskou zahradou, ale zároveň chce mít všechno blízko (typicky Petřvald a Rychvald na Ostravsku). To prostě nejde skloubit dohromady. Veřejnou dopravu se zpravidla nevyplatí zavádět, protože v řídké zástavbě nemá moc smysl. Buď budou zastávky moc daleko od sebe, čímž se zvýší docházková vzdálenost (-> nikdo ji nebude využívat), nebo budou blízko sebe jako v klasické zástavbě, ale zvýší se doba jízdy (-> nikdo ji nebude využívat). Absence veřejné dopravy pak způsobí, že si každý bude muset pořídit auto a každé ráno všichni tito lidé se sejdou na silnicích a vytvářejí kongesce.

O tomto problému hezky pojednává dr. Braun-Kohlová v knize "Cesty městem", něco podobného řeším i já v disertační práci.

0/0
1.10.2015 11:42

R89e20n29é 92C49v69r42k56a31l 9886819976156

U kola ovšem již pobyt v servisech, tahání do sklepa (kolárny), huštění pneumatik atd. nepočítal a tak mu kupodivu vyšlo, že je kolo výrazně rychlejší.

Bravo, ať žije Auto*mat a propaganda. ;-D

+4/0
30.9.2015 10:33

P70a53v56e51l 16K14r19e26j22č91í10ř 2882321983946

A je to i nesmírně praktické, když si třeba chci zajet na otočku ke známým 100 km daleko :-)

+2/0
30.9.2015 10:54

J18a53n 29P87a35v84e39l 8943562848446

Hm, v dešti a sněhu je kolo vynikající. Ono i teď, v těchto teplotách, je to už celkem na pytel.

0/0
30.9.2015 15:35

J66a61k12u47b 56N62e91p42e40ř82e59n43ý 4315304126898

Její rychlost a tím pádem bezpečnost se zvyšuje? To jsem nevěděl, že mezi rychlostí a bezpečností vlaku platí přímá úměra..

0/0
1.10.2015 7:58
Foto

B72r97o36n92i60s47l43a60v 23G44a61b19r78y84š 2232619941

To neví spousta lidí. Ale je to fakt. :-)

Je to logické. Čím vyšší rychlost, tím vyspělejší bezpečnostní systém. Na regionálních tratích máte zpravidla nižší kategorie zabezpečovacího zařízení, spousta přejezdů, bývá tam také víc nehod. Ale na tratích s vyšší rychlostí už máte minimum přejezdů a moderní zabezpečovací systémy.

0/0
1.10.2015 8:27

F30r69a52n64t20i53š52e35k 40N65o64v34á93k 6841665146821

Ehm, zrovna ve světle relativně nedávných pěkně krvavých nehod bych tu bezpečnost tak moc nevyzdvihoval.

0/0
1.10.2015 9:24
Foto

B49r31o58n57i50s15l24a67v 85G43a27b39r32y60š 2972459811

Já ano. Uvažuju globálně, ne jen na území ČR.

0/0
1.10.2015 9:28

J35a98k41u46b 18N87e82p50e34ř16e77n95ý 4885504766528

Jo, tak v takovýchto širších souvislostech asi ano. Což ovšem znamená, že v Čechách jsme s bezpečností kolejové dopravy na štíru..

0/0
1.10.2015 16:54
Foto

B73r12o73n39i45s72l29a47v 50G51a67b18r18y11š 2432139361

Na regionálních tratích nejspíš ano, ale koridory jsou chráněny lépe. Ale to, že Vám někdo skočí pod vlak, se Vám může stát kdekoliv na světě. Sebevrah si cestu ke smrti vždycky najde.

0/0
1.10.2015 17:04

M57a13r40e15k 50S12e22i70d74l 2983794175890

Nezdá se to, ale vykolejit vlak jedoucí 20km/h je snazší, než vykolejit vlak jedoucí 60km/h. Tím pádem se bezpečnost samotného vlaku zvyšuje s rychlostí jízdy vlaku. (do určité míry samozřejmě)

0/0
7.10.2015 20:35

J53a75k61u79b 86N94e71p51e89ř36e22n98ý 4675454246418

No možná v případě vykolejení vlaku. Ale přece se nedá obecně říct, že čím je vyšší rychlost vlaku, tím je bezpečnější. Už jen kvůli delší brzdné dráze a vyšší energii ve chvíli nárazu. Také reakční doba strojvedoucího je stejná při různých rychlostech..

0/0
8.10.2015 9:25







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.