Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

OBRAZEM: Legenda dolétala. Vulcany se proslavily neuvěřitelnými nálety

Tisíce leteckých nadšenců a nespočet "civilistů" se minulý víkend loučilo s kultovním britským bombardérem Avro Vulcan. Poslední letuschopný stroj provedl rozlučkovou okružní misi nad Británií. Tato sezóna byla jeho poslední. Stroj provozovaný civilním subjektem, a k radosti veřejnosti předváděný při leteckých dnech, již nebude možné z finančních a potažmo technických důvodů nadále udržovat v aktivní službě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

K51a40r36e25l 90S78e27i74d47l 8659265140328

Nádherné éro. Připomnělo mi to starou bondovku Thunderball, myslím,že si ji zase připomenu.:-) Vulcan tam hrál důležitou roli.

+2/0
26.10.2015 17:35

V50á15c97l42a76v 33K33o47u68t43e21c61k72ý 6858914538

mají ho rovněž v muzeu v Duxfordu. Když u něj člověk stojí, tak si říká, jaká je to obří bestie, že se něco takového může vůbec odlepit od země.

+2/0
25.10.2015 19:31

P10a62v56e46l 96J36o93n38á87š 5221585619545

Krásné éro, krásné fotky. Díky. Legendy odcházejí a následovníci nepřicházejí....

+4/0
15.10.2015 16:13


J20a81r86o30s48l49a84v 86T37a38c44h23o43v82s96k25y 2622280914350

Zamackl jsem nostalgickou slzu. Tento krasny stroj uz nikoho nezabije.

0/0
15.10.2015 15:08

M31a46r13e68k 67M35i24c21k69a 3533645744709

Nádherný stroj. R^R^ Parádní fotky i popisky.

+3/0
15.10.2015 14:46
Foto

V91l57a60s33t40a 34C45o16u65f71a34l 7227339629535

Krásný stroj. Díky za fotky.

+10/0
15.10.2015 12:12

J95a23n 34M92a65r35š33á72l 4786278629239

Krásné fotky, krásné letadlo, viděl jsem v muzeu v Hendonu. U popisku fotky číslo 18 máte hrubku, opravte si ji.

+1/0
15.10.2015 11:24

R35a73d27e83k 72F68o52l51p34r46e90c32h92t

opraveno, díky

+2/0
15.10.2015 11:46
Foto

A56l29e64x 73J78i56n44d71r70a 9240557295709

Musím se pochlubit...před drahně lety jsem měl možnost si celý éro v Anglii prolézt, i za knipl si sednout:)

+1/0
15.10.2015 11:01

K19l44a68r84a 80P15r76u21c20h42o48v87a 9607520792218

Videli jsme Vulcan v lete na Royal Air Tattoo v Britanii... ja se o letadla moc nezajimam (byl to darek pro pritele) ale musim rict ze to byl rachot a v luftu je to fakt podivana. Mohli jsme se podivat i pod kridla kdyz bylo letadlo vystavene v statickem parku, a je to opravdu pekny stroj. Podle toho co zaznelo tam pry odmitly nektere agentury nebo jine organy poskytnout dalsi financovani a garanci pro jeho provoz.

+2/0
15.10.2015 10:42

M28i59c31h12a10l 19P16a67d97ě10r70a 7280502630587

Take letadla maji svoji Multiplu ;-D

+1/−3
15.10.2015 10:25

K70a63r11e59l 17V81o48h65n85o54u81t 4458869250857

Určitě jedno z nejkrásnějších letadel (ale pořád u mě vede A10).

+5/0
15.10.2015 8:59

J27i13ř63í 60H51a64v34e27l 8706989381109

Pravda, A10 je tak škaredé až je vlastně krásné :)

+11/0
15.10.2015 9:16

B85o80r43i58s 69P55o82u76z33a58r 5918728385787

Dávám přednost P 51 nebo Ta 152

+3/0
15.10.2015 9:51

K56a27r72e29l 51V22o81h66n64o89u22t 4938469460407

Ten Focke-Wulf nevím, nevím. Z německé provenience by se jistě našlo něco hezčího. Ale Mustang samozřejmě krásné letadlo je.

+1/0
15.10.2015 12:52

B60o78r80i62s 83P51o94u22z88a14r 5488618675217

Jasně - jeden je na holky,druhej na vdolky ;-)

0/0
15.10.2015 13:19

M89i31c71h70a87l 69Z52e36t18e57k 3728972760937

Já SR 71.

+1/0
15.10.2015 19:41

V78r43a87t40i85s28l41a92v 56K26a19l92i61c15h 3826255135601

Já SU-37

0/0
5.11.2015 11:17

J24a55n 73D67l49o33u57h76ý 7864339690339

Ja mam posledni informaci z NGC z poradu nejbajecnejsi britske stroje, ze letadlo opecovava a aktivne udrzuje v chodu britske letectvo. V cele britanii je posledni jeden technik, ktery je schopen to opravovat. Cili neni to tak, ze nemaj prachy na technika nebo technik ze zdravotnich duvodu skoncil?

0/0
15.10.2015 7:37

A89d85a74m 11P42u55r25k18r74t 5496782958738

Je to nejspíš tak, že drak ("kostra") letadla je už na hraně životnosti resp. bezpečného provozu. Je zde zkrátka limit, daný lomovou mechanikou. Křídla za letu poněkud "mávají" (mírně, na druhou stranu vpodstatě) a po jisté době začnou vznikat praskliny, až případně se křídlo může ulomit. Není vpodstatě jak živtonost prodloužit - musel by se udělat nový drak. Plus údržba motoru je také zřejmě čím dál složitější.

+5/0
15.10.2015 10:19

R55a60d94e18k 47F52o92l53p22r82e30c30h20t

http://www.vulcantothesky.org/history/the-558-story.html

0/0
15.10.2015 11:49

A92d63a81m 19K40ř17i33v33s35k32ý 1283594710373

Tohle je pitomost, i přes to všechno jak to vypadá to je "jen" letadlo, lidí co by ho uměli opravit určitě budou spousty. Problém ale je sehnat nové motory.

0/−2
15.10.2015 21:54

J98a94n 84D74l75o76u92h93ý 7714629680489

Pitomost to neni, potrebujete kompletni dokumentaci a pokud to nema stat deseti-tisice liber, pak potrebujete mechanika, ktery to stroje opravoval/stavel. Jinak proinvestujete mraky penez, nez se novy clovek vyzna v dokumentaci a vubec zapocne s opravou. Stejne to je i u veteranu aut: nejlevnejsi varianta je sehnat mechanika z doby, kdy to auto bezne jezdilo ;-)

0/0
18.10.2015 11:14

R79o75m78a77n 12K53r80a32t61o60c35h65v18í70l 6726507296374

Proč byl vyřazen tak brzo - to byl již tak nemoderní?

Vždyť B-52 stále eště létá.

0/0
15.10.2015 7:32

J76a57n 75D25l93o58u36h18ý 7544529260989

Ja vim pouze to, ze v GB je pouze jeden clovek, ktery je schopen opravit a udrzet letadlo v chodu....

0/0
15.10.2015 7:38

R90o29m49a90n 36K56r54a57t30o73c78h49v74í47l 6686297656144

Kdyby se chtělo, tak by se našel někdo další.

Ale ptal jsem se, proč šel ze služby tak brzo, což bylo někdy v 1982

0/0
15.10.2015 7:57

K13a52r73e44l 84V20o72h64n81o30u50t 4928989370157

Jaderné bombardování východního bloku bylo už v 80. letech passé. I tak už dávno museli tahle letadla přezbrojit z bomby na raketu. Falklandy definitivně ukázaly, že z vojenského hlediska jsou už tyhle stroje pro Británii zbytečné.

B-52 je bombardér úplně jiného ražení. Proto se také dodnes drží ve službě - pro své mise v letectvu USA nemá náhradu.

+1/0
15.10.2015 9:04

V62á68c16l25a27v 44Š26o95b71r 5173122787360

Je ovšem třeba říct že efekt na Falklandách měli nepředpokládaný...

Argentici sice mohli přitávat s transportními letadly ale jejich proudová letadla měla s runwají problémy, část letounů bylo poškozeno tlakovou vlnou, a i tak se rozhodli se je stáhnout aby briti nedostali nápad bombardovat argentinu přímo.

Navíc to více méně dohnalo argentinského velitele k tomu aktivně vyhledat střet s britskou flotilou na moři... což byla pro Argentinu doslova katastrofa.

Ono když vidíte nad hlavou atomový bombardér který podle všech dispozic neměl šanci nad vás doletět musí to být solidní důvod k panice.

+2/0
15.10.2015 11:32

K50a55r88e17l 52V49o48h73n34o56u43t 4388289710737

Argentinci v té době byli poražení už jen tím, že se považovali kvůli vzdálenosti za neohrozitelné. Tohle byl pro ně šok. Jenže z vojenského hlediska to byly pouze velmi drahé výlety bez výraznějšího materiálního dopadu. Jakýkoli střízlivě uvažující protivník by z toho žádný vítr neměl. A když i Britové jasně řekli, že Argentinu bombardovat nebudou, byl i tenhle psychologický efekt pryč.

Tu válku koneckonců nerozhodla tahle letadla, ale právě převaha britského námořnictva, které se dokázalo vyrovnat i se ztrátami způsobenými Exocety.

0/0
15.10.2015 13:16

V33á16c36l74a50v 43Š21o77b62r 5143482697860

otázka je co by Argentici zmohli s proudovými letouny schopnými podpořit jejich flotilu... měli proti britům přesilu.

0/0
15.10.2015 20:20

V55l12a36d81i41m46í24r 36B41u43k50v58a87l41d 8383223726

Na škole jsme probírali teorii her a tento konflikt jsme měli jako názorný příklad využití teorie her. V podstatě šlo o to, nasazení jakého letadla by bylo nejúčinnější. Vyšel z toho Harier (který tam byl i použitý). Takže Vulcan asi nebyl tím, co Argentince porazilo.

0/0
16.10.2015 17:12

V85i98l71é51m 71P65ř79í37h37o91d38a 2764359123147

Poslední z V-bomberů - Vulcan, Valiant, Victor. Krásný éro, i dnes působí futuristicky.

+10/0
15.10.2015 5:57

V79l61a27d32i29m60í96r 81B57u47k91v71a85l25d 8613123826

Pro mne je z produkce Avra nejúspěšnější a nejhezčí Lancaster.:-)

+2/0
16.10.2015 17:13

J65o88s27e49f 96D44r83o46b56n54í14k 7532845585156

Good-bye Vulcan! :-(

+3/0
15.10.2015 5:35

J40a45n 78M 6363230167910

Je to krasny a elegantni a hruzu budici ero. Fanousek ve me to obdivuje. Videl jsem zrovna todle konkretni ero v Duxfordu na leteckym dnu, tusim 2010. Prisernej kraval ale nadhera.

Na druhou stranu clovek nemuze zapominat ze je to stroj na zabijeni lidi. A jelikoz atomovka nejde zamirit jen na zlocince, tak stroj na zabijeni i nevinnejch lidi. Hrozna vec.

Ale na leteckym dnu krasna :)

+7/−1
15.10.2015 2:42

O21n88d26ř24e14j 78Č92a92p22k74a 6881551213464

Ona ta atomovka zafungovala v globálním měřítku podobně, jako když má pumpař na benzínce pod pultem brokovnici a každý o tom ví... nikdo pak nedostává pitomé nápady, jako že by tam naběhnul s pistolí a chtěl všechno, co je v kase. A přitom není potřeba ani jednou vystřelit.

+9/0
15.10.2015 11:48

J84a64n 81M 6273420857720

Na 300 tisic lidi v Japonsku by to videlo jinak. Navic pumpar brokovnici zastreli jen utocnika (zlocince), atomovky v Japonsku zabily temer vylucne jen nevinny lidi, vcetne americkejch valecnejch zajatcu.

0/−4
15.10.2015 22:06

O16n91d37ř71e88j 86Č40a50p46k35a 6881761733774

Nejsem si jistý, co by v případě, že by takováhle hrozba neexistovala, provedli Sověti... možná bychom místo 300 tisíc Japonců litovali miliónů Evropanů, co zařvali, když Sověti dobývali zbytek Evropy. Osobně si myslím, že nebýt existence bomby a vědomí, jak strašná je to zbraň, tak studená válka neměla šanci vydržet studená až do konce.

+7/0
15.10.2015 22:32

P38e32t82r40a 14M52a62l42a38k64o39v47a 1688550790954

co na těc lidech bylo nevinného? a a-bomby zachránili tři miliony lidí co by zemželi při dobývání japonska...

+6/0
15.10.2015 23:24





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.