Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

OBRAZEM: Legenda dolétala. Vulcany se proslavily neuvěřitelnými nálety

Tisíce leteckých nadšenců a nespočet "civilistů" se minulý víkend loučilo s kultovním britským bombardérem Avro Vulcan. Poslední letuschopný stroj provedl rozlučkovou okružní misi nad Británií. Tato sezóna byla jeho poslední. Stroj provozovaný civilním subjektem, a k radosti veřejnosti předváděný při leteckých dnech, již nebude možné z finančních a potažmo technických důvodů nadále udržovat v aktivní službě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

K80a64r55e72l 48S24e22i39d44l 8879635740928

Nádherné éro. Připomnělo mi to starou bondovku Thunderball, myslím,že si ji zase připomenu.:-) Vulcan tam hrál důležitou roli.

+2/0
26.10.2015 17:35

V25á90c43l85a97v 29K90o90u77t69e32c61k73ý 6848784508

mají ho rovněž v muzeu v Duxfordu. Když u něj člověk stojí, tak si říká, jaká je to obří bestie, že se něco takového může vůbec odlepit od země.

+2/0
25.10.2015 19:31

P54a66v59e13l 32J14o69n67á42š 5361905979235

Krásné éro, krásné fotky. Díky. Legendy odcházejí a následovníci nepřicházejí....

+4/0
15.10.2015 16:13

J55a51r88o12s97l28a39v 25T42a80c70h58o73v46s78k56y 2522560334430

Zamackl jsem nostalgickou slzu. Tento krasny stroj uz nikoho nezabije.

0/0
15.10.2015 15:08

M68a22r35e89k 89M23i74c45k76a 3363945964869

Nádherný stroj. R^R^ Parádní fotky i popisky.

+3/0
15.10.2015 14:46
Foto

V30l20a36s94t70a 75C70o33u97f65a64l 7617839929885

Krásný stroj. Díky za fotky.

+10/0
15.10.2015 12:12
Foto

J36a86n 71M77a27r60š44á97l 4986428789639

Krásné fotky, krásné letadlo, viděl jsem v muzeu v Hendonu. U popisku fotky číslo 18 máte hrubku, opravte si ji.

+1/0
15.10.2015 11:24

R59a26d89e52k 90F56o82l37p69r51e61c55h69t

opraveno, díky

+2/0
15.10.2015 11:46
Foto

A12l33e41x 27J63i24n28d89r75a 9790227745209

Musím se pochlubit...před drahně lety jsem měl možnost si celý éro v Anglii prolézt, i za knipl si sednout:)

+1/0
15.10.2015 11:01

K13l96a92r32a 64P26r53u24c35h34o98v32a 9857960342768

Videli jsme Vulcan v lete na Royal Air Tattoo v Britanii... ja se o letadla moc nezajimam (byl to darek pro pritele) ale musim rict ze to byl rachot a v luftu je to fakt podivana. Mohli jsme se podivat i pod kridla kdyz bylo letadlo vystavene v statickem parku, a je to opravdu pekny stroj. Podle toho co zaznelo tam pry odmitly nektere agentury nebo jine organy poskytnout dalsi financovani a garanci pro jeho provoz.

+2/0
15.10.2015 10:42

M98i83c94h24a93l 88P90a91d45ě52r72a 7750402270977

Take letadla maji svoji Multiplu ;-D

+1/−3
15.10.2015 10:25

K35a37r71e66l 16V56o56h76n50o52u71t 4188109760117

Určitě jedno z nejkrásnějších letadel (ale pořád u mě vede A10).

+5/0
15.10.2015 8:59

J20i10ř92í 64H76a56v36e77l 8856369971199

Pravda, A10 je tak škaredé až je vlastně krásné :)

+11/0
15.10.2015 9:16

B36o49r32i63s 32P42o88u56z59a19r 5668168775737

Dávám přednost P 51 nebo Ta 152

+3/0
15.10.2015 9:51

K55a33r57e86l 41V43o25h94n98o10u67t 4398509960247

Ten Focke-Wulf nevím, nevím. Z německé provenience by se jistě našlo něco hezčího. Ale Mustang samozřejmě krásné letadlo je.

+1/0
15.10.2015 12:52

B37o78r12i39s 98P30o98u63z26a73r 5978728365787

Jasně - jeden je na holky,druhej na vdolky ;-)

0/0
15.10.2015 13:19

M55i76c59h75a30l 96Z26e20t79e57k 3348622130917

Já SR 71.

+1/0
15.10.2015 19:41

V44r31a88t27i92s56l58a50v 37K65a80l58i27c53h 3546575425231

Já SU-37

0/0
5.11.2015 11:17

J26a40n 82D36l68o65u23h28ý 7684609290369

Ja mam posledni informaci z NGC z poradu nejbajecnejsi britske stroje, ze letadlo opecovava a aktivne udrzuje v chodu britske letectvo. V cele britanii je posledni jeden technik, ktery je schopen to opravovat. Cili neni to tak, ze nemaj prachy na technika nebo technik ze zdravotnich duvodu skoncil?

0/0
15.10.2015 7:37

A18d12a13m 87P83u67r48k45r69t 5446432348868

Je to nejspíš tak, že drak ("kostra") letadla je už na hraně životnosti resp. bezpečného provozu. Je zde zkrátka limit, daný lomovou mechanikou. Křídla za letu poněkud "mávají" (mírně, na druhou stranu vpodstatě) a po jisté době začnou vznikat praskliny, až případně se křídlo může ulomit. Není vpodstatě jak živtonost prodloužit - musel by se udělat nový drak. Plus údržba motoru je také zřejmě čím dál složitější.

+5/0
15.10.2015 10:19

R42a81d73e47k 74F82o23l76p74r45e58c46h86t

http://www.vulcantothesky.org/history/the-558-story.html

0/0
15.10.2015 11:49

A88d74a11m 62K72ř32i81v70s52k62ý 1893654340283

Tohle je pitomost, i přes to všechno jak to vypadá to je "jen" letadlo, lidí co by ho uměli opravit určitě budou spousty. Problém ale je sehnat nové motory.

0/−2
15.10.2015 21:54

J48a39n 19D37l55o25u86h33ý 7944789830439

Pitomost to neni, potrebujete kompletni dokumentaci a pokud to nema stat deseti-tisice liber, pak potrebujete mechanika, ktery to stroje opravoval/stavel. Jinak proinvestujete mraky penez, nez se novy clovek vyzna v dokumentaci a vubec zapocne s opravou. Stejne to je i u veteranu aut: nejlevnejsi varianta je sehnat mechanika z doby, kdy to auto bezne jezdilo ;-)

0/0
18.10.2015 11:14

R72o86m54a44n 64K37r14a69t90o72c98h20v96í56l 6446227406284

Proč byl vyřazen tak brzo - to byl již tak nemoderní?

Vždyť B-52 stále eště létá.

0/0
15.10.2015 7:32

J10a25n 92D21l70o23u84h78ý 7344289480589

Ja vim pouze to, ze v GB je pouze jeden clovek, ktery je schopen opravit a udrzet letadlo v chodu....

0/0
15.10.2015 7:38

R65o72m16a57n 44K57r74a72t77o55c92h47v73í13l 6746807326854

Kdyby se chtělo, tak by se našel někdo další.

Ale ptal jsem se, proč šel ze služby tak brzo, což bylo někdy v 1982

0/0
15.10.2015 7:57

K33a24r33e84l 81V37o98h60n55o35u43t 4488449920987

Jaderné bombardování východního bloku bylo už v 80. letech passé. I tak už dávno museli tahle letadla přezbrojit z bomby na raketu. Falklandy definitivně ukázaly, že z vojenského hlediska jsou už tyhle stroje pro Británii zbytečné.

B-52 je bombardér úplně jiného ražení. Proto se také dodnes drží ve službě - pro své mise v letectvu USA nemá náhradu.

+1/0
15.10.2015 9:04

V76á87c30l85a77v 18Š84o56b67r 5213522807440

Je ovšem třeba říct že efekt na Falklandách měli nepředpokládaný...

Argentici sice mohli přitávat s transportními letadly ale jejich proudová letadla měla s runwají problémy, část letounů bylo poškozeno tlakovou vlnou, a i tak se rozhodli se je stáhnout aby briti nedostali nápad bombardovat argentinu přímo.

Navíc to více méně dohnalo argentinského velitele k tomu aktivně vyhledat střet s britskou flotilou na moři... což byla pro Argentinu doslova katastrofa.

Ono když vidíte nad hlavou atomový bombardér který podle všech dispozic neměl šanci nad vás doletět musí to být solidní důvod k panice.

+2/0
15.10.2015 11:32

K45a97r45e39l 84V85o53h44n83o83u50t 4308339300347

Argentinci v té době byli poražení už jen tím, že se považovali kvůli vzdálenosti za neohrozitelné. Tohle byl pro ně šok. Jenže z vojenského hlediska to byly pouze velmi drahé výlety bez výraznějšího materiálního dopadu. Jakýkoli střízlivě uvažující protivník by z toho žádný vítr neměl. A když i Britové jasně řekli, že Argentinu bombardovat nebudou, byl i tenhle psychologický efekt pryč.

Tu válku koneckonců nerozhodla tahle letadla, ale právě převaha britského námořnictva, které se dokázalo vyrovnat i se ztrátami způsobenými Exocety.

0/0
15.10.2015 13:16

V89á90c50l56a41v 91Š47o68b35r 5463392857550

otázka je co by Argentici zmohli s proudovými letouny schopnými podpořit jejich flotilu... měli proti britům přesilu.

0/0
15.10.2015 20:20

V35l12a98d13i29m23í14r 86B23u90k67v98a56l10d 8413573446

Na škole jsme probírali teorii her a tento konflikt jsme měli jako názorný příklad využití teorie her. V podstatě šlo o to, nasazení jakého letadla by bylo nejúčinnější. Vyšel z toho Harier (který tam byl i použitý). Takže Vulcan asi nebyl tím, co Argentince porazilo.

0/0
16.10.2015 17:12

V98i33l72é11m 71P26ř90í28h59o20d55a 2164949823537

Poslední z V-bomberů - Vulcan, Valiant, Victor. Krásný éro, i dnes působí futuristicky.

+10/0
15.10.2015 5:57

V93l16a74d57i46m20í43r 77B93u31k90v87a30l42d 8373143336

Pro mne je z produkce Avra nejúspěšnější a nejhezčí Lancaster.:-)

+2/0
16.10.2015 17:13

J77o67s47e82f 84D24r77o67b98n78í55k 7222415695326

Good-bye Vulcan! :-(

+3/0
15.10.2015 5:35

J72a17n 87M 6103930457740

Je to krasny a elegantni a hruzu budici ero. Fanousek ve me to obdivuje. Videl jsem zrovna todle konkretni ero v Duxfordu na leteckym dnu, tusim 2010. Prisernej kraval ale nadhera.

Na druhou stranu clovek nemuze zapominat ze je to stroj na zabijeni lidi. A jelikoz atomovka nejde zamirit jen na zlocince, tak stroj na zabijeni i nevinnejch lidi. Hrozna vec.

Ale na leteckym dnu krasna :)

+7/−1
15.10.2015 2:42

O90n15d27ř96e52j 35Č16a56p50k65a 6881631283734

Ona ta atomovka zafungovala v globálním měřítku podobně, jako když má pumpař na benzínce pod pultem brokovnici a každý o tom ví... nikdo pak nedostává pitomé nápady, jako že by tam naběhnul s pistolí a chtěl všechno, co je v kase. A přitom není potřeba ani jednou vystřelit.

+9/0
15.10.2015 11:48

J49a26n 88M 6813960897970

Na 300 tisic lidi v Japonsku by to videlo jinak. Navic pumpar brokovnici zastreli jen utocnika (zlocince), atomovky v Japonsku zabily temer vylucne jen nevinny lidi, vcetne americkejch valecnejch zajatcu.

0/−4
15.10.2015 22:06

O37n57d62ř26e63j 91Č18a74p30k94a 6431101143594

Nejsem si jistý, co by v případě, že by takováhle hrozba neexistovala, provedli Sověti... možná bychom místo 300 tisíc Japonců litovali miliónů Evropanů, co zařvali, když Sověti dobývali zbytek Evropy. Osobně si myslím, že nebýt existence bomby a vědomí, jak strašná je to zbraň, tak studená válka neměla šanci vydržet studená až do konce.

+7/0
15.10.2015 22:32

P58e81t90r77a 13M75a93l60a57k68o16v63a 1758310510984

co na těc lidech bylo nevinného? a a-bomby zachránili tři miliony lidí co by zemželi při dobývání japonska...

+6/0
15.10.2015 23:24







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.