Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

OBRAZEM: Legenda dolétala. Vulcany se proslavily neuvěřitelnými nálety

Tisíce leteckých nadšenců a nespočet "civilistů" se minulý víkend loučilo s kultovním britským bombardérem Avro Vulcan. Poslední letuschopný stroj provedl rozlučkovou okružní misi nad Británií. Tato sezóna byla jeho poslední. Stroj provozovaný civilním subjektem, a k radosti veřejnosti předváděný při leteckých dnech, již nebude možné z finančních a potažmo technických důvodů nadále udržovat v aktivní službě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

K25a64r79e14l 16S13e66i73d52l 8619735720778

Nádherné éro. Připomnělo mi to starou bondovku Thunderball, myslím,že si ji zase připomenu.:-) Vulcan tam hrál důležitou roli.

+2/0
26.10.2015 17:35

V97á12c70l95a43v 55K39o66u10t63e85c14k89ý 6948524248

mají ho rovněž v muzeu v Duxfordu. Když u něj člověk stojí, tak si říká, jaká je to obří bestie, že se něco takového může vůbec odlepit od země.

+2/0
25.10.2015 19:31

P36a66v76e13l 62J54o60n50á89š 5371975659395

Krásné éro, krásné fotky. Díky. Legendy odcházejí a následovníci nepřicházejí....

+4/0
15.10.2015 16:13

J85a79r80o94s37l58a69v 38T76a40c29h84o92v35s69k36y 2882780454880

Zamackl jsem nostalgickou slzu. Tento krasny stroj uz nikoho nezabije.

0/0
15.10.2015 15:08

M70a88r16e23k 32M86i69c14k15a 3653575754579

Nádherný stroj. R^R^ Parádní fotky i popisky.

+3/0
15.10.2015 14:46
Foto

V70l71a15s25t75a 22C63o32u39f43a41l 7177759729755

Krásný stroj. Díky za fotky.

+10/0
15.10.2015 12:12
Foto

J24a61n 29M48a91r52š17á97l 4196768899719

Krásné fotky, krásné letadlo, viděl jsem v muzeu v Hendonu. U popisku fotky číslo 18 máte hrubku, opravte si ji.

+1/0
15.10.2015 11:24

R11a93d80e16k 68F24o68l26p22r15e13c59h45t

opraveno, díky

+2/0
15.10.2015 11:46
Foto

A13l81e93x 25J40i97n70d67r31a 9210627585589

Musím se pochlubit...před drahně lety jsem měl možnost si celý éro v Anglii prolézt, i za knipl si sednout:)

+1/0
15.10.2015 11:01

K65l79a79r10a 14P31r94u16c94h18o70v26a 9287110722238

Videli jsme Vulcan v lete na Royal Air Tattoo v Britanii... ja se o letadla moc nezajimam (byl to darek pro pritele) ale musim rict ze to byl rachot a v luftu je to fakt podivana. Mohli jsme se podivat i pod kridla kdyz bylo letadlo vystavene v statickem parku, a je to opravdu pekny stroj. Podle toho co zaznelo tam pry odmitly nektere agentury nebo jine organy poskytnout dalsi financovani a garanci pro jeho provoz.

+2/0
15.10.2015 10:42

M39i21c78h35a32l 61P53a46d39ě87r64a 7370222510377

Take letadla maji svoji Multiplu ;-D

+1/−3
15.10.2015 10:25

K10a35r68e20l 47V31o16h20n94o87u29t 4838799300117

Určitě jedno z nejkrásnějších letadel (ale pořád u mě vede A10).

+5/0
15.10.2015 8:59

J10i86ř90í 41H97a59v18e22l 8296769241529

Pravda, A10 je tak škaredé až je vlastně krásné :)

+11/0
15.10.2015 9:16

B86o61r92i93s 79P35o96u33z93a22r 5908778345197

Dávám přednost P 51 nebo Ta 152

+3/0
15.10.2015 9:51

K36a98r14e30l 60V66o54h97n88o15u29t 4108329600857

Ten Focke-Wulf nevím, nevím. Z německé provenience by se jistě našlo něco hezčího. Ale Mustang samozřejmě krásné letadlo je.

+1/0
15.10.2015 12:52

B82o81r57i53s 36P36o83u96z64a34r 5718878525757

Jasně - jeden je na holky,druhej na vdolky ;-)

0/0
15.10.2015 13:19

M90i59c90h37a77l 98Z50e66t30e86k 3198322850397

Já SR 71.

+1/0
15.10.2015 19:41

V42r18a96t53i49s78l67a85v 16K79a69l84i63c20h 3606535685161

Já SU-37

0/0
5.11.2015 11:17

J63a69n 21D15l78o43u11h72ý 7764599940279

Ja mam posledni informaci z NGC z poradu nejbajecnejsi britske stroje, ze letadlo opecovava a aktivne udrzuje v chodu britske letectvo. V cele britanii je posledni jeden technik, ktery je schopen to opravovat. Cili neni to tak, ze nemaj prachy na technika nebo technik ze zdravotnich duvodu skoncil?

0/0
15.10.2015 7:37

A21d27a38m 39P56u85r65k85r80t 5716162158958

Je to nejspíš tak, že drak ("kostra") letadla je už na hraně životnosti resp. bezpečného provozu. Je zde zkrátka limit, daný lomovou mechanikou. Křídla za letu poněkud "mávají" (mírně, na druhou stranu vpodstatě) a po jisté době začnou vznikat praskliny, až případně se křídlo může ulomit. Není vpodstatě jak živtonost prodloužit - musel by se udělat nový drak. Plus údržba motoru je také zřejmě čím dál složitější.

+5/0
15.10.2015 10:19

R80a75d33e39k 43F13o59l75p13r53e52c38h68t

http://www.vulcantothesky.org/history/the-558-story.html

0/0
15.10.2015 11:49

A41d46a58m 31K66ř50i56v76s33k82ý 1283774380883

Tohle je pitomost, i přes to všechno jak to vypadá to je "jen" letadlo, lidí co by ho uměli opravit určitě budou spousty. Problém ale je sehnat nové motory.

0/−2
15.10.2015 21:54

J47a63n 20D81l93o87u75h44ý 7394509960729

Pitomost to neni, potrebujete kompletni dokumentaci a pokud to nema stat deseti-tisice liber, pak potrebujete mechanika, ktery to stroje opravoval/stavel. Jinak proinvestujete mraky penez, nez se novy clovek vyzna v dokumentaci a vubec zapocne s opravou. Stejne to je i u veteranu aut: nejlevnejsi varianta je sehnat mechanika z doby, kdy to auto bezne jezdilo ;-)

0/0
18.10.2015 11:14

R16o51m88a51n 85K91r80a35t29o25c39h14v48í32l 6866287516864

Proč byl vyřazen tak brzo - to byl již tak nemoderní?

Vždyť B-52 stále eště létá.

0/0
15.10.2015 7:32

J85a75n 33D30l65o86u37h18ý 7224869710679

Ja vim pouze to, ze v GB je pouze jeden clovek, ktery je schopen opravit a udrzet letadlo v chodu....

0/0
15.10.2015 7:38

R40o16m41a24n 63K64r95a96t63o12c47h33v49í24l 6756917406174

Kdyby se chtělo, tak by se našel někdo další.

Ale ptal jsem se, proč šel ze služby tak brzo, což bylo někdy v 1982

0/0
15.10.2015 7:57

K12a98r21e19l 84V19o45h96n38o11u79t 4278619730927

Jaderné bombardování východního bloku bylo už v 80. letech passé. I tak už dávno museli tahle letadla přezbrojit z bomby na raketu. Falklandy definitivně ukázaly, že z vojenského hlediska jsou už tyhle stroje pro Británii zbytečné.

B-52 je bombardér úplně jiného ražení. Proto se také dodnes drží ve službě - pro své mise v letectvu USA nemá náhradu.

+1/0
15.10.2015 9:04

V14á60c74l18a51v 68Š83o79b27r 5473702987410

Je ovšem třeba říct že efekt na Falklandách měli nepředpokládaný...

Argentici sice mohli přitávat s transportními letadly ale jejich proudová letadla měla s runwají problémy, část letounů bylo poškozeno tlakovou vlnou, a i tak se rozhodli se je stáhnout aby briti nedostali nápad bombardovat argentinu přímo.

Navíc to více méně dohnalo argentinského velitele k tomu aktivně vyhledat střet s britskou flotilou na moři... což byla pro Argentinu doslova katastrofa.

Ono když vidíte nad hlavou atomový bombardér který podle všech dispozic neměl šanci nad vás doletět musí to být solidní důvod k panice.

+2/0
15.10.2015 11:32

K89a57r84e37l 96V13o12h62n31o42u76t 4408449450127

Argentinci v té době byli poražení už jen tím, že se považovali kvůli vzdálenosti za neohrozitelné. Tohle byl pro ně šok. Jenže z vojenského hlediska to byly pouze velmi drahé výlety bez výraznějšího materiálního dopadu. Jakýkoli střízlivě uvažující protivník by z toho žádný vítr neměl. A když i Britové jasně řekli, že Argentinu bombardovat nebudou, byl i tenhle psychologický efekt pryč.

Tu válku koneckonců nerozhodla tahle letadla, ale právě převaha britského námořnictva, které se dokázalo vyrovnat i se ztrátami způsobenými Exocety.

0/0
15.10.2015 13:16

V31á14c59l50a72v 25Š97o55b91r 5213222697400

otázka je co by Argentici zmohli s proudovými letouny schopnými podpořit jejich flotilu... měli proti britům přesilu.

0/0
15.10.2015 20:20

V10l79a29d36i33m18í98r 35B98u26k95v28a95l62d 8693253716

Na škole jsme probírali teorii her a tento konflikt jsme měli jako názorný příklad využití teorie her. V podstatě šlo o to, nasazení jakého letadla by bylo nejúčinnější. Vyšel z toho Harier (který tam byl i použitý). Takže Vulcan asi nebyl tím, co Argentince porazilo.

0/0
16.10.2015 17:12

V86i46l18é42m 16P12ř49í25h17o29d76a 2874539373277

Poslední z V-bomberů - Vulcan, Valiant, Victor. Krásný éro, i dnes působí futuristicky.

+10/0
15.10.2015 5:57

V83l75a38d23i43m51í40r 27B49u83k34v50a89l35d 8113383606

Pro mne je z produkce Avra nejúspěšnější a nejhezčí Lancaster.:-)

+2/0
16.10.2015 17:13

J46o58s14e19f 30D25r92o59b51n47í79k 7802815515336

Good-bye Vulcan! :-(

+3/0
15.10.2015 5:35

J82a84n 54M 6313510747860

Je to krasny a elegantni a hruzu budici ero. Fanousek ve me to obdivuje. Videl jsem zrovna todle konkretni ero v Duxfordu na leteckym dnu, tusim 2010. Prisernej kraval ale nadhera.

Na druhou stranu clovek nemuze zapominat ze je to stroj na zabijeni lidi. A jelikoz atomovka nejde zamirit jen na zlocince, tak stroj na zabijeni i nevinnejch lidi. Hrozna vec.

Ale na leteckym dnu krasna :)

+7/−1
15.10.2015 2:42

O61n94d28ř16e15j 73Č87a78p57k24a 6671671383434

Ona ta atomovka zafungovala v globálním měřítku podobně, jako když má pumpař na benzínce pod pultem brokovnici a každý o tom ví... nikdo pak nedostává pitomé nápady, jako že by tam naběhnul s pistolí a chtěl všechno, co je v kase. A přitom není potřeba ani jednou vystřelit.

+9/0
15.10.2015 11:48

J66a42n 37M 6583410607980

Na 300 tisic lidi v Japonsku by to videlo jinak. Navic pumpar brokovnici zastreli jen utocnika (zlocince), atomovky v Japonsku zabily temer vylucne jen nevinny lidi, vcetne americkejch valecnejch zajatcu.

0/−4
15.10.2015 22:06

O17n39d66ř98e78j 29Č47a59p23k75a 6641271523984

Nejsem si jistý, co by v případě, že by takováhle hrozba neexistovala, provedli Sověti... možná bychom místo 300 tisíc Japonců litovali miliónů Evropanů, co zařvali, když Sověti dobývali zbytek Evropy. Osobně si myslím, že nebýt existence bomby a vědomí, jak strašná je to zbraň, tak studená válka neměla šanci vydržet studená až do konce.

+7/0
15.10.2015 22:32

P45e41t45r45a 45M83a79l50a46k25o19v95a 1388500340544

co na těc lidech bylo nevinného? a a-bomby zachránili tři miliony lidí co by zemželi při dobývání japonska...

+6/0
15.10.2015 23:24







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.