Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

OBRAZEM: Legenda dolétala. Vulcany se proslavily neuvěřitelnými nálety

Tisíce leteckých nadšenců a nespočet "civilistů" se minulý víkend loučilo s kultovním britským bombardérem Avro Vulcan. Poslední letuschopný stroj provedl rozlučkovou okružní misi nad Británií. Tato sezóna byla jeho poslední. Stroj provozovaný civilním subjektem, a k radosti veřejnosti předváděný při leteckých dnech, již nebude možné z finančních a potažmo technických důvodů nadále udržovat v aktivní službě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

K18a62r64e18l 21S34e96i45d92l 8329515650938

Nádherné éro. Připomnělo mi to starou bondovku Thunderball, myslím,že si ji zase připomenu.:-) Vulcan tam hrál důležitou roli.

+2/0
26.10.2015 17:35

V27á14c49l69a14v 39K72o15u56t82e65c35k45ý 6938304198

mají ho rovněž v muzeu v Duxfordu. Když u něj člověk stojí, tak si říká, jaká je to obří bestie, že se něco takového může vůbec odlepit od země.

+2/0
25.10.2015 19:31

P45a77v78e21l 37J24o49n54á13š 5661255849225

Krásné éro, krásné fotky. Díky. Legendy odcházejí a následovníci nepřicházejí....

+4/0
15.10.2015 16:13

J66a87r83o36s77l77a84v 82T92a63c42h33o75v61s78k97y 2812750404760

Zamackl jsem nostalgickou slzu. Tento krasny stroj uz nikoho nezabije.

0/0
15.10.2015 15:08

M36a57r54e71k 54M65i13c63k94a 3653475244879

Nádherný stroj. R^R^ Parádní fotky i popisky.

+3/0
15.10.2015 14:46
Foto

V91l88a93s81t98a 66C26o44u36f52a23l 7467879619615

Krásný stroj. Díky za fotky.

+10/0
15.10.2015 12:12
Foto

J69a55n 30M90a83r18š85á19l 4436218819219

Krásné fotky, krásné letadlo, viděl jsem v muzeu v Hendonu. U popisku fotky číslo 18 máte hrubku, opravte si ji.

+1/0
15.10.2015 11:24

R73a31d86e36k 26F27o44l82p72r84e26c82h18t

opraveno, díky

+2/0
15.10.2015 11:46
Foto

A24l41e98x 15J40i35n65d14r50a 9930497445559

Musím se pochlubit...před drahně lety jsem měl možnost si celý éro v Anglii prolézt, i za knipl si sednout:)

+1/0
15.10.2015 11:01

K39l78a16r78a 60P70r27u55c51h23o48v25a 9967280522778

Videli jsme Vulcan v lete na Royal Air Tattoo v Britanii... ja se o letadla moc nezajimam (byl to darek pro pritele) ale musim rict ze to byl rachot a v luftu je to fakt podivana. Mohli jsme se podivat i pod kridla kdyz bylo letadlo vystavene v statickem parku, a je to opravdu pekny stroj. Podle toho co zaznelo tam pry odmitly nektere agentury nebo jine organy poskytnout dalsi financovani a garanci pro jeho provoz.

+2/0
15.10.2015 10:42

M88i84c39h47a81l 69P75a85d14ě13r84a 7250172330367

Take letadla maji svoji Multiplu ;-D

+1/−3
15.10.2015 10:25

K47a90r69e87l 64V76o92h33n54o64u62t 4728279600887

Určitě jedno z nejkrásnějších letadel (ale pořád u mě vede A10).

+5/0
15.10.2015 8:59

J42i16ř23í 35H60a19v19e95l 8736699121299

Pravda, A10 je tak škaredé až je vlastně krásné :)

+11/0
15.10.2015 9:16

B74o57r84i11s 48P28o85u10z33a36r 5408868105957

Dávám přednost P 51 nebo Ta 152

+3/0
15.10.2015 9:51

K60a83r82e29l 95V58o35h24n69o77u11t 4808719270387

Ten Focke-Wulf nevím, nevím. Z německé provenience by se jistě našlo něco hezčího. Ale Mustang samozřejmě krásné letadlo je.

+1/0
15.10.2015 12:52

B94o95r27i61s 57P27o75u68z62a23r 5538418595647

Jasně - jeden je na holky,druhej na vdolky ;-)

0/0
15.10.2015 13:19

M16i75c36h35a64l 57Z34e23t53e72k 3538922590867

Já SR 71.

+1/0
15.10.2015 19:41

V16r10a67t55i68s71l38a40v 22K34a52l77i83c24h 3296155515261

Já SU-37

0/0
5.11.2015 11:17

J75a58n 62D11l74o54u17h68ý 7134809510549

Ja mam posledni informaci z NGC z poradu nejbajecnejsi britske stroje, ze letadlo opecovava a aktivne udrzuje v chodu britske letectvo. V cele britanii je posledni jeden technik, ktery je schopen to opravovat. Cili neni to tak, ze nemaj prachy na technika nebo technik ze zdravotnich duvodu skoncil?

0/0
15.10.2015 7:37

A18d64a66m 87P62u62r55k97r71t 5876362748638

Je to nejspíš tak, že drak ("kostra") letadla je už na hraně životnosti resp. bezpečného provozu. Je zde zkrátka limit, daný lomovou mechanikou. Křídla za letu poněkud "mávají" (mírně, na druhou stranu vpodstatě) a po jisté době začnou vznikat praskliny, až případně se křídlo může ulomit. Není vpodstatě jak živtonost prodloužit - musel by se udělat nový drak. Plus údržba motoru je také zřejmě čím dál složitější.

+5/0
15.10.2015 10:19

R11a82d85e73k 19F93o47l30p37r27e10c33h14t

http://www.vulcantothesky.org/history/the-558-story.html

0/0
15.10.2015 11:49

A34d22a48m 98K67ř56i87v67s26k87ý 1203944610653

Tohle je pitomost, i přes to všechno jak to vypadá to je "jen" letadlo, lidí co by ho uměli opravit určitě budou spousty. Problém ale je sehnat nové motory.

0/−2
15.10.2015 21:54

J59a53n 53D87l32o87u47h72ý 7714309940939

Pitomost to neni, potrebujete kompletni dokumentaci a pokud to nema stat deseti-tisice liber, pak potrebujete mechanika, ktery to stroje opravoval/stavel. Jinak proinvestujete mraky penez, nez se novy clovek vyzna v dokumentaci a vubec zapocne s opravou. Stejne to je i u veteranu aut: nejlevnejsi varianta je sehnat mechanika z doby, kdy to auto bezne jezdilo ;-)

0/0
18.10.2015 11:14

R86o14m33a80n 46K66r64a57t38o43c58h72v29í78l 6866957846934

Proč byl vyřazen tak brzo - to byl již tak nemoderní?

Vždyť B-52 stále eště létá.

0/0
15.10.2015 7:32

J74a77n 56D37l87o75u82h39ý 7774459660609

Ja vim pouze to, ze v GB je pouze jeden clovek, ktery je schopen opravit a udrzet letadlo v chodu....

0/0
15.10.2015 7:38

R49o27m14a73n 69K83r43a45t50o53c40h14v36í25l 6946807676534

Kdyby se chtělo, tak by se našel někdo další.

Ale ptal jsem se, proč šel ze služby tak brzo, což bylo někdy v 1982

0/0
15.10.2015 7:57

K10a50r87e77l 55V26o46h58n26o56u97t 4178879280897

Jaderné bombardování východního bloku bylo už v 80. letech passé. I tak už dávno museli tahle letadla přezbrojit z bomby na raketu. Falklandy definitivně ukázaly, že z vojenského hlediska jsou už tyhle stroje pro Británii zbytečné.

B-52 je bombardér úplně jiného ražení. Proto se také dodnes drží ve službě - pro své mise v letectvu USA nemá náhradu.

+1/0
15.10.2015 9:04

V77á93c40l68a55v 19Š13o61b49r 5533302477510

Je ovšem třeba říct že efekt na Falklandách měli nepředpokládaný...

Argentici sice mohli přitávat s transportními letadly ale jejich proudová letadla měla s runwají problémy, část letounů bylo poškozeno tlakovou vlnou, a i tak se rozhodli se je stáhnout aby briti nedostali nápad bombardovat argentinu přímo.

Navíc to více méně dohnalo argentinského velitele k tomu aktivně vyhledat střet s britskou flotilou na moři... což byla pro Argentinu doslova katastrofa.

Ono když vidíte nad hlavou atomový bombardér který podle všech dispozic neměl šanci nad vás doletět musí to být solidní důvod k panice.

+2/0
15.10.2015 11:32

K11a71r80e11l 70V34o45h25n71o71u71t 4868369210677

Argentinci v té době byli poražení už jen tím, že se považovali kvůli vzdálenosti za neohrozitelné. Tohle byl pro ně šok. Jenže z vojenského hlediska to byly pouze velmi drahé výlety bez výraznějšího materiálního dopadu. Jakýkoli střízlivě uvažující protivník by z toho žádný vítr neměl. A když i Britové jasně řekli, že Argentinu bombardovat nebudou, byl i tenhle psychologický efekt pryč.

Tu válku koneckonců nerozhodla tahle letadla, ale právě převaha britského námořnictva, které se dokázalo vyrovnat i se ztrátami způsobenými Exocety.

0/0
15.10.2015 13:16

V86á47c42l64a22v 24Š58o31b64r 5223222437960

otázka je co by Argentici zmohli s proudovými letouny schopnými podpořit jejich flotilu... měli proti britům přesilu.

0/0
15.10.2015 20:20

V88l48a33d35i78m93í57r 53B75u95k45v63a82l74d 8153313686

Na škole jsme probírali teorii her a tento konflikt jsme měli jako názorný příklad využití teorie her. V podstatě šlo o to, nasazení jakého letadla by bylo nejúčinnější. Vyšel z toho Harier (který tam byl i použitý). Takže Vulcan asi nebyl tím, co Argentince porazilo.

0/0
16.10.2015 17:12

V80i28l97é45m 74P11ř20í64h34o37d51a 2494269883587

Poslední z V-bomberů - Vulcan, Valiant, Victor. Krásný éro, i dnes působí futuristicky.

+10/0
15.10.2015 5:57

V89l47a36d33i47m46í17r 42B62u23k21v50a96l11d 8393493536

Pro mne je z produkce Avra nejúspěšnější a nejhezčí Lancaster.:-)

+2/0
16.10.2015 17:13

J98o94s40e92f 45D61r23o46b22n69í53k 7652155145586

Good-bye Vulcan! :-(

+3/0
15.10.2015 5:35

J17a85n 73M 6443470817830

Je to krasny a elegantni a hruzu budici ero. Fanousek ve me to obdivuje. Videl jsem zrovna todle konkretni ero v Duxfordu na leteckym dnu, tusim 2010. Prisernej kraval ale nadhera.

Na druhou stranu clovek nemuze zapominat ze je to stroj na zabijeni lidi. A jelikoz atomovka nejde zamirit jen na zlocince, tak stroj na zabijeni i nevinnejch lidi. Hrozna vec.

Ale na leteckym dnu krasna :)

+7/−1
15.10.2015 2:42

O32n72d85ř44e31j 63Č60a23p63k94a 6871971493304

Ona ta atomovka zafungovala v globálním měřítku podobně, jako když má pumpař na benzínce pod pultem brokovnici a každý o tom ví... nikdo pak nedostává pitomé nápady, jako že by tam naběhnul s pistolí a chtěl všechno, co je v kase. A přitom není potřeba ani jednou vystřelit.

+9/0
15.10.2015 11:48

J57a64n 53M 6853220857350

Na 300 tisic lidi v Japonsku by to videlo jinak. Navic pumpar brokovnici zastreli jen utocnika (zlocince), atomovky v Japonsku zabily temer vylucne jen nevinny lidi, vcetne americkejch valecnejch zajatcu.

0/−4
15.10.2015 22:06

O75n63d75ř57e19j 61Č43a20p36k93a 6111711253724

Nejsem si jistý, co by v případě, že by takováhle hrozba neexistovala, provedli Sověti... možná bychom místo 300 tisíc Japonců litovali miliónů Evropanů, co zařvali, když Sověti dobývali zbytek Evropy. Osobně si myslím, že nebýt existence bomby a vědomí, jak strašná je to zbraň, tak studená válka neměla šanci vydržet studená až do konce.

+7/0
15.10.2015 22:32

P67e17t11r39a 59M85a98l16a57k77o17v63a 1388590310294

co na těc lidech bylo nevinného? a a-bomby zachránili tři miliony lidí co by zemželi při dobývání japonska...

+6/0
15.10.2015 23:24





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.