Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Hurricane smetl Luftwaffe z anglické oblohy a zachránil Británii

Dříč bitvy o Británii a legenda Královského letectva slaví 6. listopadu narozeniny. Před 80 lety se poprvé vznesl do vzduchu letoun Hawker Hurricane.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V14i80l43é77m 21P90ř19í50h77o45d89a 2714229383947

Jen doplním, poslední vyrobený Hurricane s označením PZ865 nesl název "The Last of the Many". Byl použit i ve filmu "Bitva o Británii", v současnosti je u Royal Air Force's Battle of Britain Memorial Flight. Je to ten na první fotce, co létal s imatrikulací Kuttelwascherova stroje, nyní jako EG-S 34. squadrony kanadského pilota Jimmy Whalena DFC, který zahynul v r. 1944 poblíž Kohimy (Indie, velká porážka Japonců označovaná jako Stalingrad Východu a obrat v Barmské kampani).

0/0
9.11.2015 11:55
Foto

L45u67d82ě61k 84F22u65x46a 9616570434437

Ačkoli chápu, že byl levnější a že jich mohlo být nasazováno více ....všechna čest Hurricanovi, ale Spit je hezčí! Nejkrásnější letadlo II. sv. války.

+3/−1
5.11.2015 16:06
Foto

S32v93a66t92o34p26l43u87k 48K13n17o58s 3162538641617

spit je krasnej ale Bf 110 je v myh ocich nejheci ero z WWII :-)

+1/0
6.11.2015 6:45

M45a69r28t33i94n 23B80ř15e17z39i17n92a 8818205760802

FW-190R^

+2/0
6.11.2015 17:48

J30a32n 86V75á41c93l93a64v39í38k 3862956981169

C47

0/0
6.11.2015 18:59
Foto

L78u97d30ě12k 67F79u73x56a 9576820294527

Dakota? :-)

0/0
7.11.2015 13:43

J34a16n 75V59á48c23l48a98v61í91k 3882946341229

Jistě.

0/0
7.11.2015 19:17

J82a52n 91A10s28c26h74e77n52b21r92e74n40n77e60r 3279645167112

Za me P 51D

0/0
7.11.2015 19:03

J84a46n 20A44s86c13h80e29n49b67r64e59n30n50e75r 3909775327442

Hurry je právě nádherné osklivej;-)

0/0
7.11.2015 19:04
Foto

T10o76m60á33š 86D59v83o69ř70á37k 3155853606216

Pěkné.R^

0/0
5.11.2015 15:19

J43i16ř57í 75K50ř17í63ž 2187804876746

Díky za skvělý článek, co mě ale opravdu překvapilo je diskuze pod článkem, která je MIMOŘÁDNĚ nehádavá a bez urážek, plná dalších technických informaci a poznatků.

R^

+4/0
5.11.2015 13:33

J71o90s52e17f 75F28a39j75k87l 2253327614117

To bude tím že Technet čtou spíš fandové do historie a techniky...:-)

+1/0
7.11.2015 13:25

V20i67l35é78m 92P69ř65í97h92o31d24a 2634259783447

Tak to obvykle bývá, pokud se to nějak netýká Ruska - jinak dochází k aktivizaci kremelského propagteamu ;-).

+2/0
9.11.2015 11:37

R25a85d33e36k 53V68a78l77k94o93v97i45č 7624781837913

Hurricany vyhrály Bitvu o Británii hlavně díky Spitfirům - zaměstnaly síhače Luftwaffe - a Hurricany sestřelovaly bombardéry. Často to nefungovalo, ale Hurricany byly odolnější proti poškození, a piloti naváděni a varováni rádiem. 8 kulometů byla dostatečná výzbroj, ale kanóny byly účinnější a jediný zásah často stačil, aby to protivník zabalil a snažil se zmizet. Rychlost Mk.I s vrtulí Watts (první série) byla těch 518 km/h, s vrtulí Rotol (většina 1940) byla 528 km/h, Mk.II byly rychlejší. V SSSR běžní podprůměrní piloti (špatně a rychle vycvičení) neuměli využít výhody Hurricanů a používali špatnou taktiku, na jaře a v létě 1942 tvořili Hurricany většinu stíhačů SSSR. Teprve na podzim 1942 je přečíslily domácí Jak-1 a 7 a LaGG-3 z přesunutých závodů. Většinu ztrát v SSSR způsobil Flak při bitevních útocích na dobře bráněné cíle.

+1/0
5.11.2015 12:47

J14i39ř69í 60K27o54c62u97r23e61k 6945774315858

Díky. Je třeba připomínat, že SSSR dostávál značnou materiální pomoc od světových velmocí. Mnozí na to totiž zapomínají.

+4/0
5.11.2015 14:39

P19e81t95r25a 21M72a45l87a45k24o85v41a 1818200240904

v letech 42-42 byla zcela rozhodující, bez ní by podlehli německu

+3/0
5.11.2015 22:50

L69u13d93ě85k 61K84r40a85t40o85c26h72v18í97l 9165804641434

Myslím, že věta ....na jaře a v létě 1942 tvořili Hurricany většinu stíhačů SSSR....... je velice přehnaná. Za celou dobu L-L bylo do SSSR dodáno 2983 ks Hurricanů. Do poloviny roku 1942  (prvních 15 ks Hurricanů přišlo v již prvním konvoji Dervish v srpnu 1941) se mělo jednat o cca 900 strojů (Dymič, Harrison), což (stejný zdroj) činí okolo 13% všech stíhačů v kategorii moderní.

+1/0
5.11.2015 15:07

L98u29d23ě75k 68K12r95a88t27o95c25h39v19í48l 9215814791844

Ve stejné době bylo dodáno i např. okolo 900 ks stíhaček Curtiss P-40 a 212 ks P-39 Airacobra.

+1/0
5.11.2015 15:21
Foto

L63u40d26ě15k 86F20u62x36a 9426580574597

Airacobra, kterou si  Pokryškin tak dovedně upravil, že střílela naráz z kulometů i kanonů.......;-)

+1/0
5.11.2015 15:58

V96i22l32é83m 13P42ř35í36h14o74d71a 2854259383897

Hurricany z prvních sérií měly docela problém stíhat německé bombardéry, třeba Dorniery Do-17 byly po odhození bomb velice rychlé. Problémem také byly motory s karburátory (to se týkalo i Spitfirů), obě letadla musela z vodorovného do střemhlavého letu jedině přes půlvýkrut na záda, jinak hrozilo přerušení dodávky paliva do motoru a ztráta rychlosti.

0/0
9.11.2015 12:06

J51a67n 30S57m78í88t67k68o 8814622244655

U Hurouše jsou aspoň narozeniny známy, u Spita to je s nima trochu složitější :-)

K tomu "invaznímu" Hurricanu: v Británii měly být Hurricany z první linie staženy v březnu 1944, éro s pruhy by už mělo být "jen" kurýrní sloužící v Air Delivery Letter Service. Nebudou to fotky ještě od Dieppe?

Úplně vyřazeny z RAF byly Hurricany až v lednu 1947.

+1/0
5.11.2015 11:18

R81a59d63e24k 85F35o90l63p65r80e58c50h98t

Tu první fotku s "invazním" jsem vyřadil, bylo to strašně podezřelé letadlo (dle kódo perutě). U druhé jsem upravil popisek. Ale určitě ani jedna nebyla od Dieppe, tam je to vůbec s těmi invazními pruhy ošemetné...

0/0
5.11.2015 12:54

J58a95n 80S30m15í88t11k22o 8474752204135

Máte ji ještě někde ke zhlédnutí, ideálně v lepším rozlišení? Co jsem se teď díval do Shorese, tak v TAF na Hurricanech létala jen 184. sqn (a to až zhruba do konce roku 1943, kdy přezbrojila na Typhoony). V září 1943 proběhla operace Starkey, takový nácvik invaze - a tam už pruhy taky byly, hlavně u ér operujících nízko. To by na Hurricany mohlo sedět (akorát neumím narychlo ověřit, že se zúčastnila i 184. sqn).

0/0
7.11.2015 21:07

J67i16ř90í 76J64i53r93o45u73d52e72k 8896189894364

R^ Je sice stále oslavován jako hvězda BoB ,,Spit", jistě již pokročilejší stroj, ovšem ,,jádro" v této bitvě tvořily právě HurikányR^

+1/0
5.11.2015 10:51

A61l23e14x25a75n65d90r 96V39a26s68i33l66e42n44k76o 5708612125477

Jiří Havelka: S tímto opatrně. V závěru války Bf-109 byly již za zenitem. A hodnocení pilotů závisí na taktice a zvyklostech. Piloti v USA hodnotili P-39 jako nic moc, RAF ji radši vůbec nenasadilo a v SSSR byla velmi oblíbená - tak kde je pravda. Záleží na nasazení a dalších faktorech. K vámi zmíněnému hodnocení Hurry vs Bf-109 - v Japonsku testovali BF-109 také (nevím, jestli B,C,D,E) a hodnotili ji velmi špatně. To samé v SSSR v 1944 měli 200 P-47 a hodnocení byla také mizerná, přitom proti Luftwaffe si při správné taktice vedli dobře. Vždy záleží na pilotech, vzájemné pozici, kdo koho první vidí a kdo lépe létá a střílí - letadlo může pomoci, ale není samospasitelné.

0/−1
5.11.2015 10:34

J58i80ř59í 96J73i66r72o44u15d11e44k 8566619254214

RvJe to trošku jinak. Můj táta na Hurikánu lítal. Včetně BoB. Rusům byl na nic, protože z nich odmontovávali kulomety (dva až čtyři). Ale to by bylo na dlouhé vysvětlování.;-)

0/0
5.11.2015 10:48

J13a57n 49C57r89h63á90n 4252203723

Někde jsem četl, že Hurricany byly stabilní při střelbě, dosahovali s nimi úspěchy i méně zkušení piloti. Bf-109 byl výkony ale náročný na pilotáž, mnohdy pro jeho pilota bylo největším nepřítelem přistání.

0/0
5.11.2015 12:16

V55l63a28d14i29m16í56r 73B22u64k10v21a65l65d 8943163936

Jak jsem někde četl, Aircobra neměla v sériovém provedení kompresor a proto zaostávala ve výkonech ve vyšších výškách. V těch se většinou bojovalo na západě. V SSSR většina bojů probíhala v nízkých a středních výškách a proto zde byla Aircobra účinnou zbraní. Navíc když se přidala změna taktiky ala Pokryškin.

0/0
8.11.2015 15:17

J33a71k53u34b 27V65a96l87e24š 8550506977893

We WarThunderu ale žádná sláva není...natožpak ve World of Warplanes!

+2/0
5.11.2015 10:26

O18l32d69ř43i82c51h 62Ř71e58z46n26í51k 7425192634398

tak ona to nebyla sláva ani ve skutečnosti - Hurricany byly dobrý na bombardéry, ale jak se objevily sto devítky, karta se rychle obrátila

+2/−1
5.11.2015 10:31

F44i83l57i77p 96G34a29l14a77š 2327917744798

Tak ono ani na ty bombardéry to nebyla moc sláva, ona ráže 7,7mm byť v počtu sedm kusů není žádná velká palebná síla...

+1/0
5.11.2015 11:47

O11l49d59ř85i96c19h 58Ř23e75z56n72í46k 7595502304898

starší typy bombardérů byly v ohrožení, ale ty novější už měli vylepšené pancéřování a tam se kulomet nechytal... navíc byl problém se sbíhavostí palebných os, které dost snižovali účinnost...

+1/0
5.11.2015 15:23

P62a68v28e80l 45M81e45d85e68k 1550342731905

Jako není to špatný článek, ale chybí mi třeba poznámka o dvojlisté vrtuli na prvních modelech, která byla nahrazená třílistou stavitelnou, případně přezdívka zmiňovaných protizemních  verzí "Hurribomber". Prostě taková ta zajímavé omáčička, aby se to nejedlo tak suchý :)

+3/0
5.11.2015 9:30

R46a57d31e58k 92F36o54l50p71r40e68c14h52t

To je v legendách pod fotkama, nechtěl jsem natahovat článek (ve skutečnosti jsem to nestíhal, editoval a ukládal jsem ho za minutu 0:00, kdy měl vyjít).

+4/0
5.11.2015 9:40

J46a73n 97S64m30í77t56k67o 8284812714835

Ještě si zkuste s čistou hlavou znovu pročíst popisky a zaměřit se na shodu podmětu s přísudkem. Pak bude možné si fotky skutečně užít :-)

0/0
5.11.2015 11:32

R26a42d30e77k 49F25o72l72p54r30e32c98h54t

Díky, opraveno.

0/0
5.11.2015 12:23

M23i91c97h41a68l 41F73r39ý73d50e76k 3803250187

Hmm...To byly/jsou, krasne letatkaV

+1/0
5.11.2015 8:39

J59o74s36e25f 79V74o90s74i54c82k66y 4543977476363

Hmm . . Hmm . . Nemam-li co rici, nerikam nic !

0/−5
5.11.2015 9:14

J12a31n 10P35u20r10n54o57c22h 5148889722528

Děkuji za zajímavý článek. Například jsem si doplnil znalosti o "legendární" obraně Malty. Vůbec jsem neměl tušení, že se jí zúčastnily i Hurricany.

+1/0
5.11.2015 8:25

J57i10ř56í 48E75n73g95l91i39š 1215729335271

Maltě se také říkalo nepotopitelná letadlová loď :-)

+2/0
5.11.2015 8:42
Foto

J97i22ř32í 50H93a86v90e72l28k52a 3389543220864

Výborný článek jen jedna výtka. Stále hodnotíme spojenecká letadla jako ta lepší a to není pravda. Jen u jedné fotografie je přiznáno že Jugoslávie bf109 hodnotila jako lepší než Huricány.

Rozhodně Japonské zero a německé stíhače BF109 a později fockewulfy byly výrazně lepší než konkurence spojeneckých letadel.

Důvodem vítězství byly taktické chyby na straně Osy, částečně počasí a masivita kterou nedokázala osa nabídnout.

Pokud bychom přepracovali část článků v tomto duchu jen tím víc by vynikla heroičnost stíhačů na straně spojenců. Bojovali proti lepší technice, lepší výzbroji a lépe vycvičenému protivníkovi a přesto nepodlehli.

+5/−7
5.11.2015 8:20

J58o49s26e24f 34V27o77s69i65c19k24y 4963967906863

Tak daleko nejlepsim z vrtulaku byl P-51 Mustang ! A pritom byl vybaven tim samym motorem jako Hurricane - Merlin II. Tento motor byl vyvinut pred valkou pro rychlostni souteze, kde ziskal mnoho poharu v trupu Super marine, na plovacich. Motoru se nedostavalo, a tak jej v licenci zacali vyrabet i Americane. Rolls-Royce se take pokusil o vykonne hvezdicove motory, ale ty vubec nezvladl. . . .To japonske Zero bylo dobre pouze v max.vylehcene podobe. S tezsi vyzbroji to jiz moc neletalo.

+5/−1
5.11.2015 9:11

J36a56n 14C42r80h87á81n 4332933163

Merlin II měl jednorychlostní jednostupňový kompresor, do P-51 se montoval Merlin 6x s dvoustupňovým a dvourychlostním kompresorem s mezichladičem stlačeného vzduchu, tyto motory měli výkon větší o více než 50%. Angličané tyto motory montovali do Spitfire Mk. IX, které měly maximální rychlost větší o 70 km/h než předchozí verze.

+4/0
5.11.2015 12:02
Foto

S75v50a11t62o23p65l75u57k 30K66n47o26s 3342238831117

no netvrdil bych ze p-51 bylo nej ero, FW 190 A-4 co se vykonu tyce tak byl rovnocenj  mustangu,  Mustang mel navrch ve vetsich vyskach diky motoru, FW 190 mela zase neskutecnou odolnost, s obratnosti  a letovymi vlastnostmi na tom byl hodne podobne

+2/0
6.11.2015 6:50

V82í86t 14V72ý33m30o80l58a 8318544474665

S tím nejde tak úplně souhlasit. Porovnávat letadla ve druhé světové válce je ošidné, protože vývoj šel tehdy ohromným tempem kupředu. Je tedy třeba srovnávat letadla vždy v nějakém konkrétním období. Ano, BF 109, Zero a FW-190 byly lepší, ale to platilo v době jejich nástupu. Následné typy a jejich verze spojeneckých strojů je následně předčily. Už vzpomínaný Mustang (hlvaně verze D a K), Spitfire mk.IX a vyšší, v pacifiku pak proti Zerům Hellcaty a Corsairy...

+15/0
5.11.2015 9:25

O85l39d53ř16i45c36h 52Ř92e82z63n88í67k 7225432834358

tak největším handicapem Bf 109 v době bitvy o Británii byl jejich dolet a doba operačního nasazení nad územím nepřítele... naštěstí pro nás Němci nebyli na invazi a ani na útok na Anglii připraveni, jinak by to mohlo být docela divoký...

0/0
5.11.2015 9:51

F21r77a36n46t94i63š63e67k 49N92o32v88á45k 6381395916831

Ale v něčem má pravdu. Je vám k ničemu, že vaše letadlo vyhraje 3/4 "dogfightů" když vy vyrobíte tři stroje za den a nepřítel 50. A co teprve, když nepřítel úspěšně vybombarduje rafinérii a nádrže paliva, takže máte fajn letadla, ale s benzínem na deset minut letu. A když pak nějaký záškodník na dráze vymění průvodky a vlak s palivem odjede na opačnou stranu, zatímco vám dovezou vybavení pro 200 polních kuchyní.. Což byl mimochodem za druhé světové velmi oblíbený vtípek. Pro sabotéra relativně bezpečný (ve srovnání s vysíláním zpráv nebo třeba podminováním mostu) a přitom působící dost značné nepříjemnosti. Vyměnit pár průvodek na vagonech, a železničáři už je rozvezli naprosto jinam, než kam to patřilo.. V pozdějších fázích války, když byly běžné nálety a třeba takzvaní kotláři likvidovali výhradně lokomotivy byla solidní šance, že než vagon přejede dvakrát tam a zpátky, tak už nedojede. Rozhodně ne k původní jednotce.

+2/0
5.11.2015 9:54

O27l35d75ř29i79c40h 93Ř69e76z65n56í44k 7215892684418

tak ale Němci měli naprosto dostačenou produkci, ale chyběli jim vycvičení piloti...

0/−1
5.11.2015 10:29

F23r45a87n70t22i55š17e13k 17N21o80v72á84k 6531895416101

Pak už ani tu produkci. A co se pilotů týká, tam je to trochu složitější. Když začala válka, tak měli výborné piloty. Dokoncd díky pomoci ve Španělsku byli jediným státem, který měl piloty s opravdovými zkušenostmi z boje. Jenže pak postupně dobyli celou Evropu a pilotů jim nepřibývalo. Nově vycvičení akorát tak nahradili ztráty. Kdežto jak Rusku tak Anglii přibylo nemálo letců uteklých právě z okupovaných zemí. Takže nepřítel měl najednou víc lidí než mašin, kdeždo Němci byli přes Evropu roztažení relativně řídce, jako máslo na moc velkém chlebu. A pak si poslalo Německo zmasakrovat zkušené piloty do bitvy o Británii. Neřeším, jestli jí mohli vyhrát nebo ne, ale byla jistota, že obě strany přijdou o hodně strojů i lidí. A oni už ty lidi neměli jak nahradit.

0/0
5.11.2015 11:16

O32l83d14ř90i51c93h 52Ř59e27z25n32í68k 7975712364758

produkce šlapala naplno až do skoro do úplného konce války, ale co s letadlem, které nemá kdo řídit a ani není co do něj nalít... ztráty z roku 1940 se dali ještě v pohodě snést, sranda začala až v Rusku...

0/0
5.11.2015 15:37







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.