Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Hurricane smetl Luftwaffe z anglické oblohy a zachránil Británii

Dříč bitvy o Británii a legenda Královského letectva slaví 6. listopadu narozeniny. Před 80 lety se poprvé vznesl do vzduchu letoun Hawker Hurricane.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V78i96l94é70m 85P53ř29í47h14o47d38a 2184359893507

Jen doplním, poslední vyrobený Hurricane s označením PZ865 nesl název "The Last of the Many". Byl použit i ve filmu "Bitva o Británii", v současnosti je u Royal Air Force's Battle of Britain Memorial Flight. Je to ten na první fotce, co létal s imatrikulací Kuttelwascherova stroje, nyní jako EG-S 34. squadrony kanadského pilota Jimmy Whalena DFC, který zahynul v r. 1944 poblíž Kohimy (Indie, velká porážka Japonců označovaná jako Stalingrad Východu a obrat v Barmské kampani).

0/0
9.11.2015 11:55
Foto

L12u83d12ě96k 30F55u63x90a 9806100654487

Ačkoli chápu, že byl levnější a že jich mohlo být nasazováno více ....všechna čest Hurricanovi, ale Spit je hezčí! Nejkrásnější letadlo II. sv. války.

+3/−1
5.11.2015 16:06
Foto

S83v41a17t11o81p38l63u24k 27K74n86o45s 3242528581867

spit je krasnej ale Bf 110 je v myh ocich nejheci ero z WWII :-)

+1/0
6.11.2015 6:45

M48a91r40t90i49n 16B76ř33e25z77i11n80a 8758485160932

FW-190R^

+2/0
6.11.2015 17:48

J71a29n 81V65á62c95l11a34v18í22k 3872866661369

C47

0/0
6.11.2015 18:59
Foto

L19u84d40ě21k 41F93u61x72a 9176920904107

Dakota? :-)

0/0
7.11.2015 13:43

J33a57n 23V85á23c45l98a48v38í30k 3792396141829

Jistě.

0/0
7.11.2015 19:17

J39a43n 89A25s97c64h45e37n20b74r71e90n17n94e61r 3779675187572

Za me P 51D

0/0
7.11.2015 19:03

J68a15n 10A11s59c97h12e73n30b37r70e55n20n40e12r 3889785437732

Hurry je právě nádherné osklivej;-)

0/0
7.11.2015 19:04
Foto

T13o75m12á67š 22D85v74o48ř73á17k 3405433676126

Pěkné.R^

0/0
5.11.2015 15:19

J71i95ř34í 69K38ř88í24ž 2487664436626

Díky za skvělý článek, co mě ale opravdu překvapilo je diskuze pod článkem, která je MIMOŘÁDNĚ nehádavá a bez urážek, plná dalších technických informaci a poznatků.

R^

+4/0
5.11.2015 13:33

J89o46s10e44f 96F64a58j87k88l 2743837654397

To bude tím že Technet čtou spíš fandové do historie a techniky...:-)

+1/0
7.11.2015 13:25

V97i42l46é21m 36P35ř55í29h39o22d51a 2374409923537

Tak to obvykle bývá, pokud se to nějak netýká Ruska - jinak dochází k aktivizaci kremelského propagteamu ;-).

+2/0
9.11.2015 11:37

R72a45d23e60k 62V11a78l33k84o11v73i72č 7434781187243

Hurricany vyhrály Bitvu o Británii hlavně díky Spitfirům - zaměstnaly síhače Luftwaffe - a Hurricany sestřelovaly bombardéry. Často to nefungovalo, ale Hurricany byly odolnější proti poškození, a piloti naváděni a varováni rádiem. 8 kulometů byla dostatečná výzbroj, ale kanóny byly účinnější a jediný zásah často stačil, aby to protivník zabalil a snažil se zmizet. Rychlost Mk.I s vrtulí Watts (první série) byla těch 518 km/h, s vrtulí Rotol (většina 1940) byla 528 km/h, Mk.II byly rychlejší. V SSSR běžní podprůměrní piloti (špatně a rychle vycvičení) neuměli využít výhody Hurricanů a používali špatnou taktiku, na jaře a v létě 1942 tvořili Hurricany většinu stíhačů SSSR. Teprve na podzim 1942 je přečíslily domácí Jak-1 a 7 a LaGG-3 z přesunutých závodů. Většinu ztrát v SSSR způsobil Flak při bitevních útocích na dobře bráněné cíle.

+1/0
5.11.2015 12:47

J82i30ř50í 14K97o90c81u11r54e16k 6365434275698

Díky. Je třeba připomínat, že SSSR dostávál značnou materiální pomoc od světových velmocí. Mnozí na to totiž zapomínají.

+4/0
5.11.2015 14:39

P54e36t28r93a 44M12a48l51a77k44o40v67a 1878500330814

v letech 42-42 byla zcela rozhodující, bez ní by podlehli německu

+3/0
5.11.2015 22:50

L43u42d23ě57k 72K12r67a46t31o78c61h56v71í95l 9515834131494

Myslím, že věta ....na jaře a v létě 1942 tvořili Hurricany většinu stíhačů SSSR....... je velice přehnaná. Za celou dobu L-L bylo do SSSR dodáno 2983 ks Hurricanů. Do poloviny roku 1942  (prvních 15 ks Hurricanů přišlo v již prvním konvoji Dervish v srpnu 1941) se mělo jednat o cca 900 strojů (Dymič, Harrison), což (stejný zdroj) činí okolo 13% všech stíhačů v kategorii moderní.

+1/0
5.11.2015 15:07

L22u70d31ě41k 43K11r30a98t82o82c95h91v98í49l 9785164171904

Ve stejné době bylo dodáno i např. okolo 900 ks stíhaček Curtiss P-40 a 212 ks P-39 Airacobra.

+1/0
5.11.2015 15:21
Foto

L93u19d54ě10k 15F26u73x38a 9286900164927

Airacobra, kterou si  Pokryškin tak dovedně upravil, že střílela naráz z kulometů i kanonů.......;-)

+1/0
5.11.2015 15:58

V90i23l38é60m 76P39ř29í97h15o83d10a 2414309733667

Hurricany z prvních sérií měly docela problém stíhat německé bombardéry, třeba Dorniery Do-17 byly po odhození bomb velice rychlé. Problémem také byly motory s karburátory (to se týkalo i Spitfirů), obě letadla musela z vodorovného do střemhlavého letu jedině přes půlvýkrut na záda, jinak hrozilo přerušení dodávky paliva do motoru a ztráta rychlosti.

0/0
9.11.2015 12:06

J46a73n 65S62m80í63t65k97o 8684282604765

U Hurouše jsou aspoň narozeniny známy, u Spita to je s nima trochu složitější :-)

K tomu "invaznímu" Hurricanu: v Británii měly být Hurricany z první linie staženy v březnu 1944, éro s pruhy by už mělo být "jen" kurýrní sloužící v Air Delivery Letter Service. Nebudou to fotky ještě od Dieppe?

Úplně vyřazeny z RAF byly Hurricany až v lednu 1947.

+1/0
5.11.2015 11:18

R41a38d84e55k 70F64o91l89p97r18e36c49h55t

Tu první fotku s "invazním" jsem vyřadil, bylo to strašně podezřelé letadlo (dle kódo perutě). U druhé jsem upravil popisek. Ale určitě ani jedna nebyla od Dieppe, tam je to vůbec s těmi invazními pruhy ošemetné...

0/0
5.11.2015 12:54

J40a60n 33S94m14í69t98k73o 8944102704805

Máte ji ještě někde ke zhlédnutí, ideálně v lepším rozlišení? Co jsem se teď díval do Shorese, tak v TAF na Hurricanech létala jen 184. sqn (a to až zhruba do konce roku 1943, kdy přezbrojila na Typhoony). V září 1943 proběhla operace Starkey, takový nácvik invaze - a tam už pruhy taky byly, hlavně u ér operujících nízko. To by na Hurricany mohlo sedět (akorát neumím narychlo ověřit, že se zúčastnila i 184. sqn).

0/0
7.11.2015 21:07

J26i49ř40í 19J59i72r61o17u21d67e31k 8736559254854

R^ Je sice stále oslavován jako hvězda BoB ,,Spit", jistě již pokročilejší stroj, ovšem ,,jádro" v této bitvě tvořily právě HurikányR^

+1/0
5.11.2015 10:51

A59l19e73x56a74n57d35r 41V17a35s47i45l32e56n16k41o 5648882545987

Jiří Havelka: S tímto opatrně. V závěru války Bf-109 byly již za zenitem. A hodnocení pilotů závisí na taktice a zvyklostech. Piloti v USA hodnotili P-39 jako nic moc, RAF ji radši vůbec nenasadilo a v SSSR byla velmi oblíbená - tak kde je pravda. Záleží na nasazení a dalších faktorech. K vámi zmíněnému hodnocení Hurry vs Bf-109 - v Japonsku testovali BF-109 také (nevím, jestli B,C,D,E) a hodnotili ji velmi špatně. To samé v SSSR v 1944 měli 200 P-47 a hodnocení byla také mizerná, přitom proti Luftwaffe si při správné taktice vedli dobře. Vždy záleží na pilotech, vzájemné pozici, kdo koho první vidí a kdo lépe létá a střílí - letadlo může pomoci, ale není samospasitelné.

0/−1
5.11.2015 10:34

J82i75ř49í 67J97i75r76o92u32d48e64k 8736399244834

RvJe to trošku jinak. Můj táta na Hurikánu lítal. Včetně BoB. Rusům byl na nic, protože z nich odmontovávali kulomety (dva až čtyři). Ale to by bylo na dlouhé vysvětlování.;-)

0/0
5.11.2015 10:48

J86a45n 90C95r33h51á91n 4142763513

Někde jsem četl, že Hurricany byly stabilní při střelbě, dosahovali s nimi úspěchy i méně zkušení piloti. Bf-109 byl výkony ale náročný na pilotáž, mnohdy pro jeho pilota bylo největším nepřítelem přistání.

0/0
5.11.2015 12:16

V46l24a71d88i21m24í41r 89B36u40k59v35a97l17d 8173583596

Jak jsem někde četl, Aircobra neměla v sériovém provedení kompresor a proto zaostávala ve výkonech ve vyšších výškách. V těch se většinou bojovalo na západě. V SSSR většina bojů probíhala v nízkých a středních výškách a proto zde byla Aircobra účinnou zbraní. Navíc když se přidala změna taktiky ala Pokryškin.

0/0
8.11.2015 15:17

J64a23k12u97b 79V57a26l90e57š 8760536637123

We WarThunderu ale žádná sláva není...natožpak ve World of Warplanes!

+2/0
5.11.2015 10:26

O58l33d56ř63i30c34h 39Ř78e60z59n53í58k 7975332564568

tak ona to nebyla sláva ani ve skutečnosti - Hurricany byly dobrý na bombardéry, ale jak se objevily sto devítky, karta se rychle obrátila

+2/−1
5.11.2015 10:31

F84i64l97i26p 44G43a54l22a37š 2437267914408

Tak ono ani na ty bombardéry to nebyla moc sláva, ona ráže 7,7mm byť v počtu sedm kusů není žádná velká palebná síla...

+1/0
5.11.2015 11:47

O94l33d83ř23i82c76h 57Ř75e73z60n52í37k 7345342444518

starší typy bombardérů byly v ohrožení, ale ty novější už měli vylepšené pancéřování a tam se kulomet nechytal... navíc byl problém se sbíhavostí palebných os, které dost snižovali účinnost...

+1/0
5.11.2015 15:23

P47a36v98e28l 66M10e29d67e97k 1140422881225

Jako není to špatný článek, ale chybí mi třeba poznámka o dvojlisté vrtuli na prvních modelech, která byla nahrazená třílistou stavitelnou, případně přezdívka zmiňovaných protizemních  verzí "Hurribomber". Prostě taková ta zajímavé omáčička, aby se to nejedlo tak suchý :)

+3/0
5.11.2015 9:30

R19a17d95e95k 62F68o29l58p35r23e20c73h78t

To je v legendách pod fotkama, nechtěl jsem natahovat článek (ve skutečnosti jsem to nestíhal, editoval a ukládal jsem ho za minutu 0:00, kdy měl vyjít).

+4/0
5.11.2015 9:40

J36a88n 33S65m90í15t29k87o 8924902774645

Ještě si zkuste s čistou hlavou znovu pročíst popisky a zaměřit se na shodu podmětu s přísudkem. Pak bude možné si fotky skutečně užít :-)

0/0
5.11.2015 11:32

R41a75d66e82k 92F24o78l53p43r83e47c43h29t

Díky, opraveno.

0/0
5.11.2015 12:23

M38i37c81h82a28l 77F72r14ý56d36e50k 3403180797

Hmm...To byly/jsou, krasne letatkaV

+1/0
5.11.2015 8:39

J76o97s16e88f 29V13o14s83i13c87k81y 4683407266593

Hmm . . Hmm . . Nemam-li co rici, nerikam nic !

0/−5
5.11.2015 9:14

J10a82n 54P48u28r56n85o89c60h 5208189582868

Děkuji za zajímavý článek. Například jsem si doplnil znalosti o "legendární" obraně Malty. Vůbec jsem neměl tušení, že se jí zúčastnily i Hurricany.

+1/0
5.11.2015 8:25

J67i71ř19í 56E52n82g69l72i66š 1855409545101

Maltě se také říkalo nepotopitelná letadlová loď :-)

+2/0
5.11.2015 8:42
Foto

J35i33ř96í 79H39a95v14e73l40k75a 3499573630404

Výborný článek jen jedna výtka. Stále hodnotíme spojenecká letadla jako ta lepší a to není pravda. Jen u jedné fotografie je přiznáno že Jugoslávie bf109 hodnotila jako lepší než Huricány.

Rozhodně Japonské zero a německé stíhače BF109 a později fockewulfy byly výrazně lepší než konkurence spojeneckých letadel.

Důvodem vítězství byly taktické chyby na straně Osy, částečně počasí a masivita kterou nedokázala osa nabídnout.

Pokud bychom přepracovali část článků v tomto duchu jen tím víc by vynikla heroičnost stíhačů na straně spojenců. Bojovali proti lepší technice, lepší výzbroji a lépe vycvičenému protivníkovi a přesto nepodlehli.

+5/−7
5.11.2015 8:20

J57o50s30e97f 67V91o95s35i25c30k19y 4583827726753

Tak daleko nejlepsim z vrtulaku byl P-51 Mustang ! A pritom byl vybaven tim samym motorem jako Hurricane - Merlin II. Tento motor byl vyvinut pred valkou pro rychlostni souteze, kde ziskal mnoho poharu v trupu Super marine, na plovacich. Motoru se nedostavalo, a tak jej v licenci zacali vyrabet i Americane. Rolls-Royce se take pokusil o vykonne hvezdicove motory, ale ty vubec nezvladl. . . .To japonske Zero bylo dobre pouze v max.vylehcene podobe. S tezsi vyzbroji to jiz moc neletalo.

+5/−1
5.11.2015 9:11

J39a20n 87C62r86h12á84n 4642363223

Merlin II měl jednorychlostní jednostupňový kompresor, do P-51 se montoval Merlin 6x s dvoustupňovým a dvourychlostním kompresorem s mezichladičem stlačeného vzduchu, tyto motory měli výkon větší o více než 50%. Angličané tyto motory montovali do Spitfire Mk. IX, které měly maximální rychlost větší o 70 km/h než předchozí verze.

+4/0
5.11.2015 12:02
Foto

S37v28a90t62o97p78l79u12k 35K16n41o18s 3442198551417

no netvrdil bych ze p-51 bylo nej ero, FW 190 A-4 co se vykonu tyce tak byl rovnocenj  mustangu,  Mustang mel navrch ve vetsich vyskach diky motoru, FW 190 mela zase neskutecnou odolnost, s obratnosti  a letovymi vlastnostmi na tom byl hodne podobne

+2/0
6.11.2015 6:50

V42í37t 71V63ý19m85o55l89a 8668104204465

S tím nejde tak úplně souhlasit. Porovnávat letadla ve druhé světové válce je ošidné, protože vývoj šel tehdy ohromným tempem kupředu. Je tedy třeba srovnávat letadla vždy v nějakém konkrétním období. Ano, BF 109, Zero a FW-190 byly lepší, ale to platilo v době jejich nástupu. Následné typy a jejich verze spojeneckých strojů je následně předčily. Už vzpomínaný Mustang (hlvaně verze D a K), Spitfire mk.IX a vyšší, v pacifiku pak proti Zerům Hellcaty a Corsairy...

+15/0
5.11.2015 9:25

O75l77d70ř48i44c43h 41Ř78e67z16n33í66k 7215782134698

tak největším handicapem Bf 109 v době bitvy o Británii byl jejich dolet a doba operačního nasazení nad územím nepřítele... naštěstí pro nás Němci nebyli na invazi a ani na útok na Anglii připraveni, jinak by to mohlo být docela divoký...

0/0
5.11.2015 9:51

F50r33a77n78t28i77š56e53k 31N98o50v72á19k 6151175176221

Ale v něčem má pravdu. Je vám k ničemu, že vaše letadlo vyhraje 3/4 "dogfightů" když vy vyrobíte tři stroje za den a nepřítel 50. A co teprve, když nepřítel úspěšně vybombarduje rafinérii a nádrže paliva, takže máte fajn letadla, ale s benzínem na deset minut letu. A když pak nějaký záškodník na dráze vymění průvodky a vlak s palivem odjede na opačnou stranu, zatímco vám dovezou vybavení pro 200 polních kuchyní.. Což byl mimochodem za druhé světové velmi oblíbený vtípek. Pro sabotéra relativně bezpečný (ve srovnání s vysíláním zpráv nebo třeba podminováním mostu) a přitom působící dost značné nepříjemnosti. Vyměnit pár průvodek na vagonech, a železničáři už je rozvezli naprosto jinam, než kam to patřilo.. V pozdějších fázích války, když byly běžné nálety a třeba takzvaní kotláři likvidovali výhradně lokomotivy byla solidní šance, že než vagon přejede dvakrát tam a zpátky, tak už nedojede. Rozhodně ne k původní jednotce.

+2/0
5.11.2015 9:54

O79l91d87ř39i63c47h 94Ř73e21z10n63í68k 7655402524738

tak ale Němci měli naprosto dostačenou produkci, ale chyběli jim vycvičení piloti...

0/−1
5.11.2015 10:29

F76r86a95n59t85i67š95e59k 91N91o90v21á41k 6381935966281

Pak už ani tu produkci. A co se pilotů týká, tam je to trochu složitější. Když začala válka, tak měli výborné piloty. Dokoncd díky pomoci ve Španělsku byli jediným státem, který měl piloty s opravdovými zkušenostmi z boje. Jenže pak postupně dobyli celou Evropu a pilotů jim nepřibývalo. Nově vycvičení akorát tak nahradili ztráty. Kdežto jak Rusku tak Anglii přibylo nemálo letců uteklých právě z okupovaných zemí. Takže nepřítel měl najednou víc lidí než mašin, kdeždo Němci byli přes Evropu roztažení relativně řídce, jako máslo na moc velkém chlebu. A pak si poslalo Německo zmasakrovat zkušené piloty do bitvy o Británii. Neřeším, jestli jí mohli vyhrát nebo ne, ale byla jistota, že obě strany přijdou o hodně strojů i lidí. A oni už ty lidi neměli jak nahradit.

0/0
5.11.2015 11:16

O59l14d65ř32i77c61h 92Ř24e41z32n13í44k 7525672394838

produkce šlapala naplno až do skoro do úplného konce války, ale co s letadlem, které nemá kdo řídit a ani není co do něj nalít... ztráty z roku 1940 se dali ještě v pohodě snést, sranda začala až v Rusku...

0/0
5.11.2015 15:37







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.