Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Hurricane smetl Luftwaffe z anglické oblohy a zachránil Británii

Dříč bitvy o Británii a legenda Královského letectva slaví 6. listopadu narozeniny. Před 80 lety se poprvé vznesl do vzduchu letoun Hawker Hurricane.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V38i15l81é16m 12P97ř49í51h46o98d71a 2214569523487

Jen doplním, poslední vyrobený Hurricane s označením PZ865 nesl název "The Last of the Many". Byl použit i ve filmu "Bitva o Británii", v současnosti je u Royal Air Force's Battle of Britain Memorial Flight. Je to ten na první fotce, co létal s imatrikulací Kuttelwascherova stroje, nyní jako EG-S 34. squadrony kanadského pilota Jimmy Whalena DFC, který zahynul v r. 1944 poblíž Kohimy (Indie, velká porážka Japonců označovaná jako Stalingrad Východu a obrat v Barmské kampani).

0/0
9.11.2015 11:55

L92u27d49ě89k 76F77u30x43a 9686500554407

Ačkoli chápu, že byl levnější a že jich mohlo být nasazováno více ....všechna čest Hurricanovi, ale Spit je hezčí! Nejkrásnější letadlo II. sv. války.

+3/−1
5.11.2015 16:06
Foto

S80v74a41t46o78p33l56u57k 60K88n24o88s 3322638321827

spit je krasnej ale Bf 110 je v myh ocich nejheci ero z WWII :-)

+1/0
6.11.2015 6:45

M58a38r44t78i27n 47B57ř49e82z50i93n22a 8628735440362

FW-190R^

+2/0
6.11.2015 17:48

J78a51n 90V89á57c83l81a87v92í29k 3652446871149

C47

0/0
6.11.2015 18:59

L20u58d40ě72k 92F84u98x61a 9276270114957

Dakota? :-)

0/0
7.11.2015 13:43

J19a10n 80V64á67c13l14a41v11í39k 3432666481699

Jistě.

0/0
7.11.2015 19:17

J34a33n 29A86s73c63h63e82n88b75r94e60n76n35e36r 3969855337862

Za me P 51D

0/0
7.11.2015 19:03

J52a52n 80A57s58c62h27e73n63b79r89e71n65n19e38r 3129205847312

Hurry je právě nádherné osklivej;-)

0/0
7.11.2015 19:04
Foto

T65o34m70á82š 13D94v41o79ř59á61k 3605533806806

Pěkné.R^

0/0
5.11.2015 15:19

J49i73ř15í 53K42ř57í30ž 2647344616716

Díky za skvělý článek, co mě ale opravdu překvapilo je diskuze pod článkem, která je MIMOŘÁDNĚ nehádavá a bez urážek, plná dalších technických informaci a poznatků.

R^

+4/0
5.11.2015 13:33

J13o54s38e36f 15F51a33j12k54l 2523367904907

To bude tím že Technet čtou spíš fandové do historie a techniky...:-)

+1/0
7.11.2015 13:25

V37i75l76é23m 52P67ř20í46h42o51d11a 2834769393177

Tak to obvykle bývá, pokud se to nějak netýká Ruska - jinak dochází k aktivizaci kremelského propagteamu ;-).

+2/0
9.11.2015 11:37

R40a91d38e28k 28V58a10l49k87o52v68i69č 7324761147673

Hurricany vyhrály Bitvu o Británii hlavně díky Spitfirům - zaměstnaly síhače Luftwaffe - a Hurricany sestřelovaly bombardéry. Často to nefungovalo, ale Hurricany byly odolnější proti poškození, a piloti naváděni a varováni rádiem. 8 kulometů byla dostatečná výzbroj, ale kanóny byly účinnější a jediný zásah často stačil, aby to protivník zabalil a snažil se zmizet. Rychlost Mk.I s vrtulí Watts (první série) byla těch 518 km/h, s vrtulí Rotol (většina 1940) byla 528 km/h, Mk.II byly rychlejší. V SSSR běžní podprůměrní piloti (špatně a rychle vycvičení) neuměli využít výhody Hurricanů a používali špatnou taktiku, na jaře a v létě 1942 tvořili Hurricany většinu stíhačů SSSR. Teprve na podzim 1942 je přečíslily domácí Jak-1 a 7 a LaGG-3 z přesunutých závodů. Většinu ztrát v SSSR způsobil Flak při bitevních útocích na dobře bráněné cíle.

+1/0
5.11.2015 12:47

J95i15ř94í 16K10o15c29u80r57e31k 6645724615108

Díky. Je třeba připomínat, že SSSR dostávál značnou materiální pomoc od světových velmocí. Mnozí na to totiž zapomínají.

+4/0
5.11.2015 14:39

P18e86t91r32a 61M66a10l67a30k68o59v71a 1188270470724

v letech 42-42 byla zcela rozhodující, bez ní by podlehli německu

+3/0
5.11.2015 22:50

L13u46d37ě32k 30K35r54a74t43o78c91h29v41í36l 9365474811874

Myslím, že věta ....na jaře a v létě 1942 tvořili Hurricany většinu stíhačů SSSR....... je velice přehnaná. Za celou dobu L-L bylo do SSSR dodáno 2983 ks Hurricanů. Do poloviny roku 1942  (prvních 15 ks Hurricanů přišlo v již prvním konvoji Dervish v srpnu 1941) se mělo jednat o cca 900 strojů (Dymič, Harrison), což (stejný zdroj) činí okolo 13% všech stíhačů v kategorii moderní.

+1/0
5.11.2015 15:07

L84u47d11ě72k 15K94r50a57t41o90c68h72v82í98l 9545124561314

Ve stejné době bylo dodáno i např. okolo 900 ks stíhaček Curtiss P-40 a 212 ks P-39 Airacobra.

+1/0
5.11.2015 15:21

L93u68d79ě76k 59F65u83x78a 9786240294297

Airacobra, kterou si  Pokryškin tak dovedně upravil, že střílela naráz z kulometů i kanonů.......;-)

+1/0
5.11.2015 15:58

V94i54l75é67m 68P15ř81í43h73o53d33a 2744329963527

Hurricany z prvních sérií měly docela problém stíhat německé bombardéry, třeba Dorniery Do-17 byly po odhození bomb velice rychlé. Problémem také byly motory s karburátory (to se týkalo i Spitfirů), obě letadla musela z vodorovného do střemhlavého letu jedině přes půlvýkrut na záda, jinak hrozilo přerušení dodávky paliva do motoru a ztráta rychlosti.

0/0
9.11.2015 12:06

J48a19n 22S52m80í69t51k67o 8134722654285

U Hurouše jsou aspoň narozeniny známy, u Spita to je s nima trochu složitější :-)

K tomu "invaznímu" Hurricanu: v Británii měly být Hurricany z první linie staženy v březnu 1944, éro s pruhy by už mělo být "jen" kurýrní sloužící v Air Delivery Letter Service. Nebudou to fotky ještě od Dieppe?

Úplně vyřazeny z RAF byly Hurricany až v lednu 1947.

+1/0
5.11.2015 11:18

R15a27d39e36k 80F51o58l56p94r28e59c33h31t

Tu první fotku s "invazním" jsem vyřadil, bylo to strašně podezřelé letadlo (dle kódo perutě). U druhé jsem upravil popisek. Ale určitě ani jedna nebyla od Dieppe, tam je to vůbec s těmi invazními pruhy ošemetné...

0/0
5.11.2015 12:54

J15a13n 81S84m56í36t95k89o 8234252754155

Máte ji ještě někde ke zhlédnutí, ideálně v lepším rozlišení? Co jsem se teď díval do Shorese, tak v TAF na Hurricanech létala jen 184. sqn (a to až zhruba do konce roku 1943, kdy přezbrojila na Typhoony). V září 1943 proběhla operace Starkey, takový nácvik invaze - a tam už pruhy taky byly, hlavně u ér operujících nízko. To by na Hurricany mohlo sedět (akorát neumím narychlo ověřit, že se zúčastnila i 184. sqn).

0/0
7.11.2015 21:07

J57i10ř23í 77J25i48r85o26u55d35e48k 8546939984534

R^ Je sice stále oslavován jako hvězda BoB ,,Spit", jistě již pokročilejší stroj, ovšem ,,jádro" v této bitvě tvořily právě HurikányR^

+1/0
5.11.2015 10:51

A27l92e70x63a61n84d56r 90V56a35s91i97l25e64n14k37o 5128892505647

Jiří Havelka: S tímto opatrně. V závěru války Bf-109 byly již za zenitem. A hodnocení pilotů závisí na taktice a zvyklostech. Piloti v USA hodnotili P-39 jako nic moc, RAF ji radši vůbec nenasadilo a v SSSR byla velmi oblíbená - tak kde je pravda. Záleží na nasazení a dalších faktorech. K vámi zmíněnému hodnocení Hurry vs Bf-109 - v Japonsku testovali BF-109 také (nevím, jestli B,C,D,E) a hodnotili ji velmi špatně. To samé v SSSR v 1944 měli 200 P-47 a hodnocení byla také mizerná, přitom proti Luftwaffe si při správné taktice vedli dobře. Vždy záleží na pilotech, vzájemné pozici, kdo koho první vidí a kdo lépe létá a střílí - letadlo může pomoci, ale není samospasitelné.

0/−1
5.11.2015 10:34

J94i33ř17í 49J34i59r78o13u21d42e27k 8326719794144

RvJe to trošku jinak. Můj táta na Hurikánu lítal. Včetně BoB. Rusům byl na nic, protože z nich odmontovávali kulomety (dva až čtyři). Ale to by bylo na dlouhé vysvětlování.;-)

0/0
5.11.2015 10:48

J42a86n 33C77r89h91á95n 4852743343

Někde jsem četl, že Hurricany byly stabilní při střelbě, dosahovali s nimi úspěchy i méně zkušení piloti. Bf-109 byl výkony ale náročný na pilotáž, mnohdy pro jeho pilota bylo největším nepřítelem přistání.

0/0
5.11.2015 12:16

V97l31a30d32i27m97í30r 43B30u50k16v60a52l40d 8893143516

Jak jsem někde četl, Aircobra neměla v sériovém provedení kompresor a proto zaostávala ve výkonech ve vyšších výškách. V těch se většinou bojovalo na západě. V SSSR většina bojů probíhala v nízkých a středních výškách a proto zde byla Aircobra účinnou zbraní. Navíc když se přidala změna taktiky ala Pokryškin.

0/0
8.11.2015 15:17

J57a68k12u24b 18V32a68l27e61š 8760916297433

We WarThunderu ale žádná sláva není...natožpak ve World of Warplanes!

+2/0
5.11.2015 10:26

O72l15d18ř29i89c38h 38Ř96e60z89n86í41k 7665372564738

tak ona to nebyla sláva ani ve skutečnosti - Hurricany byly dobrý na bombardéry, ale jak se objevily sto devítky, karta se rychle obrátila

+2/−1
5.11.2015 10:31

F84i18l69i66p 33G77a34l96a42š 2787877574268

Tak ono ani na ty bombardéry to nebyla moc sláva, ona ráže 7,7mm byť v počtu sedm kusů není žádná velká palebná síla...

+1/0
5.11.2015 11:47

O19l78d39ř14i91c52h 54Ř70e65z98n33í75k 7945822834928

starší typy bombardérů byly v ohrožení, ale ty novější už měli vylepšené pancéřování a tam se kulomet nechytal... navíc byl problém se sbíhavostí palebných os, které dost snižovali účinnost...

+1/0
5.11.2015 15:23

P54a50v97e89l 92M63e44d23e41k 1840552951385

Jako není to špatný článek, ale chybí mi třeba poznámka o dvojlisté vrtuli na prvních modelech, která byla nahrazená třílistou stavitelnou, případně přezdívka zmiňovaných protizemních  verzí "Hurribomber". Prostě taková ta zajímavé omáčička, aby se to nejedlo tak suchý :)

+3/0
5.11.2015 9:30

R88a85d46e84k 51F89o33l86p18r89e42c72h89t

To je v legendách pod fotkama, nechtěl jsem natahovat článek (ve skutečnosti jsem to nestíhal, editoval a ukládal jsem ho za minutu 0:00, kdy měl vyjít).

+4/0
5.11.2015 9:40

J90a63n 28S67m43í84t69k62o 8294472124115

Ještě si zkuste s čistou hlavou znovu pročíst popisky a zaměřit se na shodu podmětu s přísudkem. Pak bude možné si fotky skutečně užít :-)

0/0
5.11.2015 11:32

R29a79d89e53k 66F16o11l64p46r77e89c42h43t

Díky, opraveno.

0/0
5.11.2015 12:23

M31i92c92h39a35l 81F64r14ý33d10e24k 3743380827

Hmm...To byly/jsou, krasne letatkaV

+1/0
5.11.2015 8:39

J36o26s48e44f 28V40o83s86i53c55k96y 4743567216783

Hmm . . Hmm . . Nemam-li co rici, nerikam nic !

0/−5
5.11.2015 9:14

J95a61n 38P45u13r38n61o68c48h 5538189282748

Děkuji za zajímavý článek. Například jsem si doplnil znalosti o "legendární" obraně Malty. Vůbec jsem neměl tušení, že se jí zúčastnily i Hurricany.

+1/0
5.11.2015 8:25

J13i40ř54í 35E36n32g23l21i90š 1805249855311

Maltě se také říkalo nepotopitelná letadlová loď :-)

+2/0
5.11.2015 8:42
Foto

J51i95ř41í 10H88a78v35e52l63k61a 3699663200184

Výborný článek jen jedna výtka. Stále hodnotíme spojenecká letadla jako ta lepší a to není pravda. Jen u jedné fotografie je přiznáno že Jugoslávie bf109 hodnotila jako lepší než Huricány.

Rozhodně Japonské zero a německé stíhače BF109 a později fockewulfy byly výrazně lepší než konkurence spojeneckých letadel.

Důvodem vítězství byly taktické chyby na straně Osy, částečně počasí a masivita kterou nedokázala osa nabídnout.

Pokud bychom přepracovali část článků v tomto duchu jen tím víc by vynikla heroičnost stíhačů na straně spojenců. Bojovali proti lepší technice, lepší výzbroji a lépe vycvičenému protivníkovi a přesto nepodlehli.

+5/−7
5.11.2015 8:20

J32o85s93e19f 90V18o69s75i61c74k81y 4883347686813

Tak daleko nejlepsim z vrtulaku byl P-51 Mustang ! A pritom byl vybaven tim samym motorem jako Hurricane - Merlin II. Tento motor byl vyvinut pred valkou pro rychlostni souteze, kde ziskal mnoho poharu v trupu Super marine, na plovacich. Motoru se nedostavalo, a tak jej v licenci zacali vyrabet i Americane. Rolls-Royce se take pokusil o vykonne hvezdicove motory, ale ty vubec nezvladl. . . .To japonske Zero bylo dobre pouze v max.vylehcene podobe. S tezsi vyzbroji to jiz moc neletalo.

+5/−1
5.11.2015 9:11

J64a60n 48C66r77h85á96n 4162773853

Merlin II měl jednorychlostní jednostupňový kompresor, do P-51 se montoval Merlin 6x s dvoustupňovým a dvourychlostním kompresorem s mezichladičem stlačeného vzduchu, tyto motory měli výkon větší o více než 50%. Angličané tyto motory montovali do Spitfire Mk. IX, které měly maximální rychlost větší o 70 km/h než předchozí verze.

+4/0
5.11.2015 12:02
Foto

S96v20a51t26o46p45l44u28k 61K47n58o26s 3972348601627

no netvrdil bych ze p-51 bylo nej ero, FW 190 A-4 co se vykonu tyce tak byl rovnocenj  mustangu,  Mustang mel navrch ve vetsich vyskach diky motoru, FW 190 mela zase neskutecnou odolnost, s obratnosti  a letovymi vlastnostmi na tom byl hodne podobne

+2/0
6.11.2015 6:50

V69í41t 79V61ý32m11o49l55a 8568834834685

S tím nejde tak úplně souhlasit. Porovnávat letadla ve druhé světové válce je ošidné, protože vývoj šel tehdy ohromným tempem kupředu. Je tedy třeba srovnávat letadla vždy v nějakém konkrétním období. Ano, BF 109, Zero a FW-190 byly lepší, ale to platilo v době jejich nástupu. Následné typy a jejich verze spojeneckých strojů je následně předčily. Už vzpomínaný Mustang (hlvaně verze D a K), Spitfire mk.IX a vyšší, v pacifiku pak proti Zerům Hellcaty a Corsairy...

+15/0
5.11.2015 9:25

O10l65d16ř49i58c74h 72Ř56e32z26n45í75k 7565382714988

tak největším handicapem Bf 109 v době bitvy o Británii byl jejich dolet a doba operačního nasazení nad územím nepřítele... naštěstí pro nás Němci nebyli na invazi a ani na útok na Anglii připraveni, jinak by to mohlo být docela divoký...

0/0
5.11.2015 9:51

F50r83a98n26t65i38š39e49k 32N93o26v96á53k 6451765866691

Ale v něčem má pravdu. Je vám k ničemu, že vaše letadlo vyhraje 3/4 "dogfightů" když vy vyrobíte tři stroje za den a nepřítel 50. A co teprve, když nepřítel úspěšně vybombarduje rafinérii a nádrže paliva, takže máte fajn letadla, ale s benzínem na deset minut letu. A když pak nějaký záškodník na dráze vymění průvodky a vlak s palivem odjede na opačnou stranu, zatímco vám dovezou vybavení pro 200 polních kuchyní.. Což byl mimochodem za druhé světové velmi oblíbený vtípek. Pro sabotéra relativně bezpečný (ve srovnání s vysíláním zpráv nebo třeba podminováním mostu) a přitom působící dost značné nepříjemnosti. Vyměnit pár průvodek na vagonech, a železničáři už je rozvezli naprosto jinam, než kam to patřilo.. V pozdějších fázích války, když byly běžné nálety a třeba takzvaní kotláři likvidovali výhradně lokomotivy byla solidní šance, že než vagon přejede dvakrát tam a zpátky, tak už nedojede. Rozhodně ne k původní jednotce.

+2/0
5.11.2015 9:54

O71l71d38ř30i22c49h 50Ř95e88z63n28í56k 7805442654718

tak ale Němci měli naprosto dostačenou produkci, ale chyběli jim vycvičení piloti...

0/−1
5.11.2015 10:29

F19r15a34n89t66i71š55e29k 38N61o87v13á10k 6271115146951

Pak už ani tu produkci. A co se pilotů týká, tam je to trochu složitější. Když začala válka, tak měli výborné piloty. Dokoncd díky pomoci ve Španělsku byli jediným státem, který měl piloty s opravdovými zkušenostmi z boje. Jenže pak postupně dobyli celou Evropu a pilotů jim nepřibývalo. Nově vycvičení akorát tak nahradili ztráty. Kdežto jak Rusku tak Anglii přibylo nemálo letců uteklých právě z okupovaných zemí. Takže nepřítel měl najednou víc lidí než mašin, kdeždo Němci byli přes Evropu roztažení relativně řídce, jako máslo na moc velkém chlebu. A pak si poslalo Německo zmasakrovat zkušené piloty do bitvy o Británii. Neřeším, jestli jí mohli vyhrát nebo ne, ale byla jistota, že obě strany přijdou o hodně strojů i lidí. A oni už ty lidi neměli jak nahradit.

0/0
5.11.2015 11:16

O34l60d49ř18i79c93h 13Ř63e59z92n28í33k 7255422364548

produkce šlapala naplno až do skoro do úplného konce války, ale co s letadlem, které nemá kdo řídit a ani není co do něj nalít... ztráty z roku 1940 se dali ještě v pohodě snést, sranda začala až v Rusku...

0/0
5.11.2015 15:37







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.