Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Hurricane smetl Luftwaffe z anglické oblohy a zachránil Británii

Dříč bitvy o Británii a legenda Královského letectva slaví 6. listopadu narozeniny. Před 80 lety se poprvé vznesl do vzduchu letoun Hawker Hurricane.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V72i41l17é15m 19P40ř62í26h62o29d34a 2444219183517

Jen doplním, poslední vyrobený Hurricane s označením PZ865 nesl název "The Last of the Many". Byl použit i ve filmu "Bitva o Británii", v současnosti je u Royal Air Force's Battle of Britain Memorial Flight. Je to ten na první fotce, co létal s imatrikulací Kuttelwascherova stroje, nyní jako EG-S 34. squadrony kanadského pilota Jimmy Whalena DFC, který zahynul v r. 1944 poblíž Kohimy (Indie, velká porážka Japonců označovaná jako Stalingrad Východu a obrat v Barmské kampani).

0/0
9.11.2015 11:55

L23u85d98ě15k 93F49u79x14a 9846260584487

Ačkoli chápu, že byl levnější a že jich mohlo být nasazováno více ....všechna čest Hurricanovi, ale Spit je hezčí! Nejkrásnější letadlo II. sv. války.

+3/−1
5.11.2015 16:06
Foto

S59v65a36t38o81p19l41u31k 25K32n38o95s 3612558351677

spit je krasnej ale Bf 110 je v myh ocich nejheci ero z WWII :-)

+1/0
6.11.2015 6:45

M77a34r94t93i42n 89B79ř29e79z26i65n14a 8318275300152

FW-190R^

+2/0
6.11.2015 17:48

J22a45n 58V44á17c84l71a58v84í85k 3572266941629

C47

0/0
6.11.2015 18:59

L28u64d80ě55k 30F95u92x33a 9966580134867

Dakota? :-)

0/0
7.11.2015 13:43

J25a98n 40V44á13c58l78a95v51í14k 3502566281909

Jistě.

0/0
7.11.2015 19:17

J57a29n 54A30s84c71h41e93n54b45r40e72n88n18e81r 3939805777872

Za me P 51D

0/0
7.11.2015 19:03

J86a87n 78A35s87c36h53e39n78b63r86e29n77n95e50r 3109505287562

Hurry je právě nádherné osklivej;-)

0/0
7.11.2015 19:04
Foto

T12o84m95á67š 78D85v24o27ř86á47k 3115953686196

Pěkné.R^

0/0
5.11.2015 15:19

J83i39ř82í 74K35ř72í52ž 2967844526246

Díky za skvělý článek, co mě ale opravdu překvapilo je diskuze pod článkem, která je MIMOŘÁDNĚ nehádavá a bez urážek, plná dalších technických informaci a poznatků.

R^

+4/0
5.11.2015 13:33

J29o56s13e28f 59F38a28j16k60l 2103907454877

To bude tím že Technet čtou spíš fandové do historie a techniky...:-)

+1/0
7.11.2015 13:25

V37i16l40é34m 68P43ř21í83h11o15d59a 2194139973547

Tak to obvykle bývá, pokud se to nějak netýká Ruska - jinak dochází k aktivizaci kremelského propagteamu ;-).

+2/0
9.11.2015 11:37

R58a46d28e54k 22V91a53l22k70o29v11i93č 7854761217163

Hurricany vyhrály Bitvu o Británii hlavně díky Spitfirům - zaměstnaly síhače Luftwaffe - a Hurricany sestřelovaly bombardéry. Často to nefungovalo, ale Hurricany byly odolnější proti poškození, a piloti naváděni a varováni rádiem. 8 kulometů byla dostatečná výzbroj, ale kanóny byly účinnější a jediný zásah často stačil, aby to protivník zabalil a snažil se zmizet. Rychlost Mk.I s vrtulí Watts (první série) byla těch 518 km/h, s vrtulí Rotol (většina 1940) byla 528 km/h, Mk.II byly rychlejší. V SSSR běžní podprůměrní piloti (špatně a rychle vycvičení) neuměli využít výhody Hurricanů a používali špatnou taktiku, na jaře a v létě 1942 tvořili Hurricany většinu stíhačů SSSR. Teprve na podzim 1942 je přečíslily domácí Jak-1 a 7 a LaGG-3 z přesunutých závodů. Většinu ztrát v SSSR způsobil Flak při bitevních útocích na dobře bráněné cíle.

+1/0
5.11.2015 12:47

J64i78ř54í 56K28o22c52u15r49e64k 6865224265778

Díky. Je třeba připomínat, že SSSR dostávál značnou materiální pomoc od světových velmocí. Mnozí na to totiž zapomínají.

+4/0
5.11.2015 14:39

P59e26t26r44a 14M55a49l80a41k88o82v56a 1928160230304

v letech 42-42 byla zcela rozhodující, bez ní by podlehli německu

+3/0
5.11.2015 22:50

L29u39d87ě43k 39K18r18a21t76o47c40h63v74í67l 9445344981284

Myslím, že věta ....na jaře a v létě 1942 tvořili Hurricany většinu stíhačů SSSR....... je velice přehnaná. Za celou dobu L-L bylo do SSSR dodáno 2983 ks Hurricanů. Do poloviny roku 1942  (prvních 15 ks Hurricanů přišlo v již prvním konvoji Dervish v srpnu 1941) se mělo jednat o cca 900 strojů (Dymič, Harrison), což (stejný zdroj) činí okolo 13% všech stíhačů v kategorii moderní.

+1/0
5.11.2015 15:07

L24u61d39ě98k 63K94r37a14t62o37c22h24v66í13l 9335174751134

Ve stejné době bylo dodáno i např. okolo 900 ks stíhaček Curtiss P-40 a 212 ks P-39 Airacobra.

+1/0
5.11.2015 15:21

L65u32d71ě46k 95F95u14x25a 9216190724327

Airacobra, kterou si  Pokryškin tak dovedně upravil, že střílela naráz z kulometů i kanonů.......;-)

+1/0
5.11.2015 15:58

V76i15l19é61m 52P47ř61í83h15o87d25a 2254559783227

Hurricany z prvních sérií měly docela problém stíhat německé bombardéry, třeba Dorniery Do-17 byly po odhození bomb velice rychlé. Problémem také byly motory s karburátory (to se týkalo i Spitfirů), obě letadla musela z vodorovného do střemhlavého letu jedině přes půlvýkrut na záda, jinak hrozilo přerušení dodávky paliva do motoru a ztráta rychlosti.

0/0
9.11.2015 12:06

J23a51n 13S58m22í39t32k20o 8424242894535

U Hurouše jsou aspoň narozeniny známy, u Spita to je s nima trochu složitější :-)

K tomu "invaznímu" Hurricanu: v Británii měly být Hurricany z první linie staženy v březnu 1944, éro s pruhy by už mělo být "jen" kurýrní sloužící v Air Delivery Letter Service. Nebudou to fotky ještě od Dieppe?

Úplně vyřazeny z RAF byly Hurricany až v lednu 1947.

+1/0
5.11.2015 11:18

R95a96d71e65k 67F66o41l17p97r55e93c60h84t

Tu první fotku s "invazním" jsem vyřadil, bylo to strašně podezřelé letadlo (dle kódo perutě). U druhé jsem upravil popisek. Ale určitě ani jedna nebyla od Dieppe, tam je to vůbec s těmi invazními pruhy ošemetné...

0/0
5.11.2015 12:54

J97a96n 55S69m29í97t43k21o 8984372944925

Máte ji ještě někde ke zhlédnutí, ideálně v lepším rozlišení? Co jsem se teď díval do Shorese, tak v TAF na Hurricanech létala jen 184. sqn (a to až zhruba do konce roku 1943, kdy přezbrojila na Typhoony). V září 1943 proběhla operace Starkey, takový nácvik invaze - a tam už pruhy taky byly, hlavně u ér operujících nízko. To by na Hurricany mohlo sedět (akorát neumím narychlo ověřit, že se zúčastnila i 184. sqn).

0/0
7.11.2015 21:07

J26i53ř64í 90J66i58r92o35u31d61e93k 8556109354124

R^ Je sice stále oslavován jako hvězda BoB ,,Spit", jistě již pokročilejší stroj, ovšem ,,jádro" v této bitvě tvořily právě HurikányR^

+1/0
5.11.2015 10:51

A25l25e25x79a47n90d54r 97V24a22s86i30l39e68n64k97o 5518112455687

Jiří Havelka: S tímto opatrně. V závěru války Bf-109 byly již za zenitem. A hodnocení pilotů závisí na taktice a zvyklostech. Piloti v USA hodnotili P-39 jako nic moc, RAF ji radši vůbec nenasadilo a v SSSR byla velmi oblíbená - tak kde je pravda. Záleží na nasazení a dalších faktorech. K vámi zmíněnému hodnocení Hurry vs Bf-109 - v Japonsku testovali BF-109 také (nevím, jestli B,C,D,E) a hodnotili ji velmi špatně. To samé v SSSR v 1944 měli 200 P-47 a hodnocení byla také mizerná, přitom proti Luftwaffe si při správné taktice vedli dobře. Vždy záleží na pilotech, vzájemné pozici, kdo koho první vidí a kdo lépe létá a střílí - letadlo může pomoci, ale není samospasitelné.

0/−1
5.11.2015 10:34

J33i29ř18í 70J59i10r43o41u43d16e87k 8216359724224

RvJe to trošku jinak. Můj táta na Hurikánu lítal. Včetně BoB. Rusům byl na nic, protože z nich odmontovávali kulomety (dva až čtyři). Ale to by bylo na dlouhé vysvětlování.;-)

0/0
5.11.2015 10:48

J59a14n 80C93r67h24á37n 4482753863

Někde jsem četl, že Hurricany byly stabilní při střelbě, dosahovali s nimi úspěchy i méně zkušení piloti. Bf-109 byl výkony ale náročný na pilotáž, mnohdy pro jeho pilota bylo největším nepřítelem přistání.

0/0
5.11.2015 12:16

V21l12a79d32i46m81í68r 79B94u42k59v27a73l77d 8113323316

Jak jsem někde četl, Aircobra neměla v sériovém provedení kompresor a proto zaostávala ve výkonech ve vyšších výškách. V těch se většinou bojovalo na západě. V SSSR většina bojů probíhala v nízkých a středních výškách a proto zde byla Aircobra účinnou zbraní. Navíc když se přidala změna taktiky ala Pokryškin.

0/0
8.11.2015 15:17

J77a16k51u36b 30V95a37l31e91š 8620896207943

We WarThunderu ale žádná sláva není...natožpak ve World of Warplanes!

+2/0
5.11.2015 10:26

O20l69d13ř88i64c42h 28Ř13e93z39n11í98k 7335912884228

tak ona to nebyla sláva ani ve skutečnosti - Hurricany byly dobrý na bombardéry, ale jak se objevily sto devítky, karta se rychle obrátila

+2/−1
5.11.2015 10:31

F32i22l24i71p 81G77a30l11a19š 2197787584548

Tak ono ani na ty bombardéry to nebyla moc sláva, ona ráže 7,7mm byť v počtu sedm kusů není žádná velká palebná síla...

+1/0
5.11.2015 11:47

O40l39d41ř58i98c15h 38Ř35e21z86n89í36k 7205182124618

starší typy bombardérů byly v ohrožení, ale ty novější už měli vylepšené pancéřování a tam se kulomet nechytal... navíc byl problém se sbíhavostí palebných os, které dost snižovali účinnost...

+1/0
5.11.2015 15:23

P70a86v76e34l 36M61e61d89e86k 1120312561805

Jako není to špatný článek, ale chybí mi třeba poznámka o dvojlisté vrtuli na prvních modelech, která byla nahrazená třílistou stavitelnou, případně přezdívka zmiňovaných protizemních  verzí "Hurribomber". Prostě taková ta zajímavé omáčička, aby se to nejedlo tak suchý :)

+3/0
5.11.2015 9:30

R76a50d69e46k 35F73o38l90p88r53e43c43h81t

To je v legendách pod fotkama, nechtěl jsem natahovat článek (ve skutečnosti jsem to nestíhal, editoval a ukládal jsem ho za minutu 0:00, kdy měl vyjít).

+4/0
5.11.2015 9:40

J91a80n 64S71m76í49t94k89o 8314282524475

Ještě si zkuste s čistou hlavou znovu pročíst popisky a zaměřit se na shodu podmětu s přísudkem. Pak bude možné si fotky skutečně užít :-)

0/0
5.11.2015 11:32

R45a37d77e69k 71F31o79l11p72r58e96c13h34t

Díky, opraveno.

0/0
5.11.2015 12:23

M88i60c31h84a30l 26F40r98ý62d32e69k 3103420677

Hmm...To byly/jsou, krasne letatkaV

+1/0
5.11.2015 8:39

J86o74s87e95f 84V97o68s84i77c48k68y 4703117956973

Hmm . . Hmm . . Nemam-li co rici, nerikam nic !

0/−5
5.11.2015 9:14

J54a24n 20P92u49r95n47o31c40h 5348259282588

Děkuji za zajímavý článek. Například jsem si doplnil znalosti o "legendární" obraně Malty. Vůbec jsem neměl tušení, že se jí zúčastnily i Hurricany.

+1/0
5.11.2015 8:25

J84i15ř91í 49E54n89g80l48i49š 1885969705651

Maltě se také říkalo nepotopitelná letadlová loď :-)

+2/0
5.11.2015 8:42
Foto

J11i85ř42í 88H44a28v70e23l83k83a 3109393410714

Výborný článek jen jedna výtka. Stále hodnotíme spojenecká letadla jako ta lepší a to není pravda. Jen u jedné fotografie je přiznáno že Jugoslávie bf109 hodnotila jako lepší než Huricány.

Rozhodně Japonské zero a německé stíhače BF109 a později fockewulfy byly výrazně lepší než konkurence spojeneckých letadel.

Důvodem vítězství byly taktické chyby na straně Osy, částečně počasí a masivita kterou nedokázala osa nabídnout.

Pokud bychom přepracovali část článků v tomto duchu jen tím víc by vynikla heroičnost stíhačů na straně spojenců. Bojovali proti lepší technice, lepší výzbroji a lépe vycvičenému protivníkovi a přesto nepodlehli.

+5/−7
5.11.2015 8:20

J88o29s73e84f 91V57o72s47i55c17k44y 4543817466223

Tak daleko nejlepsim z vrtulaku byl P-51 Mustang ! A pritom byl vybaven tim samym motorem jako Hurricane - Merlin II. Tento motor byl vyvinut pred valkou pro rychlostni souteze, kde ziskal mnoho poharu v trupu Super marine, na plovacich. Motoru se nedostavalo, a tak jej v licenci zacali vyrabet i Americane. Rolls-Royce se take pokusil o vykonne hvezdicove motory, ale ty vubec nezvladl. . . .To japonske Zero bylo dobre pouze v max.vylehcene podobe. S tezsi vyzbroji to jiz moc neletalo.

+5/−1
5.11.2015 9:11

J48a31n 69C48r58h24á98n 4802503363

Merlin II měl jednorychlostní jednostupňový kompresor, do P-51 se montoval Merlin 6x s dvoustupňovým a dvourychlostním kompresorem s mezichladičem stlačeného vzduchu, tyto motory měli výkon větší o více než 50%. Angličané tyto motory montovali do Spitfire Mk. IX, které měly maximální rychlost větší o 70 km/h než předchozí verze.

+4/0
5.11.2015 12:02
Foto

S53v61a57t98o72p12l15u35k 28K67n63o65s 3872668381927

no netvrdil bych ze p-51 bylo nej ero, FW 190 A-4 co se vykonu tyce tak byl rovnocenj  mustangu,  Mustang mel navrch ve vetsich vyskach diky motoru, FW 190 mela zase neskutecnou odolnost, s obratnosti  a letovymi vlastnostmi na tom byl hodne podobne

+2/0
6.11.2015 6:50

V21í65t 67V13ý52m70o97l74a 8388764644835

S tím nejde tak úplně souhlasit. Porovnávat letadla ve druhé světové válce je ošidné, protože vývoj šel tehdy ohromným tempem kupředu. Je tedy třeba srovnávat letadla vždy v nějakém konkrétním období. Ano, BF 109, Zero a FW-190 byly lepší, ale to platilo v době jejich nástupu. Následné typy a jejich verze spojeneckých strojů je následně předčily. Už vzpomínaný Mustang (hlvaně verze D a K), Spitfire mk.IX a vyšší, v pacifiku pak proti Zerům Hellcaty a Corsairy...

+15/0
5.11.2015 9:25

O58l35d76ř80i52c25h 52Ř97e58z48n73í65k 7185102304888

tak největším handicapem Bf 109 v době bitvy o Británii byl jejich dolet a doba operačního nasazení nad územím nepřítele... naštěstí pro nás Němci nebyli na invazi a ani na útok na Anglii připraveni, jinak by to mohlo být docela divoký...

0/0
5.11.2015 9:51

F23r74a28n64t23i39š55e44k 25N62o69v25á68k 6451425146981

Ale v něčem má pravdu. Je vám k ničemu, že vaše letadlo vyhraje 3/4 "dogfightů" když vy vyrobíte tři stroje za den a nepřítel 50. A co teprve, když nepřítel úspěšně vybombarduje rafinérii a nádrže paliva, takže máte fajn letadla, ale s benzínem na deset minut letu. A když pak nějaký záškodník na dráze vymění průvodky a vlak s palivem odjede na opačnou stranu, zatímco vám dovezou vybavení pro 200 polních kuchyní.. Což byl mimochodem za druhé světové velmi oblíbený vtípek. Pro sabotéra relativně bezpečný (ve srovnání s vysíláním zpráv nebo třeba podminováním mostu) a přitom působící dost značné nepříjemnosti. Vyměnit pár průvodek na vagonech, a železničáři už je rozvezli naprosto jinam, než kam to patřilo.. V pozdějších fázích války, když byly běžné nálety a třeba takzvaní kotláři likvidovali výhradně lokomotivy byla solidní šance, že než vagon přejede dvakrát tam a zpátky, tak už nedojede. Rozhodně ne k původní jednotce.

+2/0
5.11.2015 9:54

O61l63d30ř91i35c87h 32Ř82e78z67n44í84k 7255872984728

tak ale Němci měli naprosto dostačenou produkci, ale chyběli jim vycvičení piloti...

0/−1
5.11.2015 10:29

F48r36a63n20t56i82š38e46k 62N15o33v59á39k 6671125136581

Pak už ani tu produkci. A co se pilotů týká, tam je to trochu složitější. Když začala válka, tak měli výborné piloty. Dokoncd díky pomoci ve Španělsku byli jediným státem, který měl piloty s opravdovými zkušenostmi z boje. Jenže pak postupně dobyli celou Evropu a pilotů jim nepřibývalo. Nově vycvičení akorát tak nahradili ztráty. Kdežto jak Rusku tak Anglii přibylo nemálo letců uteklých právě z okupovaných zemí. Takže nepřítel měl najednou víc lidí než mašin, kdeždo Němci byli přes Evropu roztažení relativně řídce, jako máslo na moc velkém chlebu. A pak si poslalo Německo zmasakrovat zkušené piloty do bitvy o Británii. Neřeším, jestli jí mohli vyhrát nebo ne, ale byla jistota, že obě strany přijdou o hodně strojů i lidí. A oni už ty lidi neměli jak nahradit.

0/0
5.11.2015 11:16

O13l48d84ř60i52c79h 70Ř29e12z58n19í62k 7195362394858

produkce šlapala naplno až do skoro do úplného konce války, ale co s letadlem, které nemá kdo řídit a ani není co do něj nalít... ztráty z roku 1940 se dali ještě v pohodě snést, sranda začala až v Rusku...

0/0
5.11.2015 15:37







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.