Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Jak zvládají kočičky stav beztíže? Američané i Rusové to vyzkoušeli

Kočka dokáže vždycky dopadnout na všechny čtyři nohy. Ale co když nepadá, co když se vznáší ve stavu beztíže? Během závodů o vesmírné prvenství testovali američtí i sovětští výzkumníci vlivy mikrogravitace mimo jiné právě na kočkách.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M29i93c68h68a28l 86M60e82č46i10a74r 1110230659515

Zaujímavý pokus, dnes by ich PETA a spol dali zostreliť za nehumánne správanie, ktoré mohlo poškodiť psychický vývoj ich miláčikov.. ;-D

+1/0
20.11.2015 13:12

J93a38k67u25b 16V29a56l69e14š 8170756337523

PETA has no power here! - Roskosmos ;-D

0/−1
27.11.2015 10:07

V52l37a26s64t22i81m69i98l 69H82n28í65k 6416182571977

A jako vždy důrazně protestuji proti používání termínu "simulace stavu beztíže" ve spojení s parabolickým letem. Stav beztíže se simuluje v bazénu, ale v letadle se stav beztíže vytváří.

+1/0
19.11.2015 20:36


J11a41n 55D55v30o57ř65á53k 4723342643607

Nevytváří. Tíha v na letadlo i jeho posádku působí. Vzhledem k zemi je to dobře patrné, narozdíl od soustavy pasažér - letadlo.

0/0
20.11.2015 18:48

V51l62a17s50t47i53m32i73l 96H10n38í21k 6676682551327

Nejsem si jistý, co chcete říct.  Zřejmě nerozlišujete gravitační pole a tíhu. Tíha je síla, kterou působí těleso v gravitačním poli na podložku nebo závěs. A ta se dá vhodným zrychlením eliminovat, což platí například pro tělesa letící po parabolické dráze. Takže co? Panuje pro tělesa v tom letadle stav beztíže? Panuje. Tak jaká simulace?

+1/0
22.11.2015 6:10

J10a90n 37D94v58o77ř32á20k 4853512353947

Soustava letadlo - posádka je neinerciální, tudíž v ní neplatí 1. Newtonův pohybový zákon. Uděláte-li rozbor sil působících na pasažéra v letadle během parabolického letu tak zjistíte, že tíha (síla) na něj působí. Vzhledem k již zmíněné neplatnosti 1. Newtonova zákona je však vzhledem k letadlu v klidu.

Stav beztíže v letadle nepůsobí a tíhu nelze v gravitačním poli prostředky klasické fyziky eliminovat (moderní fyzice mnoho nerozumím, tudíž se o ní nezmiňuji). Vhodným zrychlením lze pouze vytvořit neinerciální vztažnou soustavu v níž tíha nemusí přitahovat k podlaze.

0/0
24.11.2015 18:14

V70l71a91s87t27i18m57i16l 74H76n28í86k 6856822111107

No a pořád nevím, co tím chcete říct. Že nic takového jako stav beztíže neexistuje? Jak nazvete stav, kdy "tíha nepřitahuje k podlaze"?

Co soudíte o tomhle článku: ?

http://www.ceskatelevize.cz/porady/10319921345-rande-s-fyzikou/211563230150006-tiha-a-beztizny-stav/5623-co-se-do-sesteho-dilu-neveslo/

0/0
24.11.2015 18:40

J12a43n 87D61v12o43ř52á81k 4953682123727

Chci říci, že stav beztíže nastává v místě bez tíže, jinak bez tíhové síly, tedy mimo gravitační pole Země, jiného tělesa nebo velmi daleko od něj.

Stav kdy tíha nepřitahuje k podlaze neumím nazvat jedním slovem. Lze ho však navodit působením síly stejné velikosti jako tíha, ale opačného směru (např ventilátorem) nebo třeba tehdy, když bude těleso "padat" s tíhovým zrychlením k zemi a já budu v něm (budu padat s ním) ;-). Viz vztažné soustavy v příspěvku výše.

0/0
24.11.2015 20:14

V40l96a63s94t28i36m12i34l 18H50n93í58k 6206482571337

No ale ve vesmíru nenajdete místo, které by bylo bez gravitace. Situace s ventilátorem je zásadně jiná než při pádu, to je jen neviditelná podložka. Už je mi jasné, že jste podlehl mylné představě, že stav beztíže existuje někde, kde není gravitace = nikde ve vesmíru. Zkuste ten článek na který odkazuju. Tenhle mýtus se právě udržuje poznámkami o simulovaném stavu beztíže v letadle, proto proti tomu pod každým článkem v Technetu na toto téma protestuju, zatím marně :-/.

0/0
24.11.2015 20:32

J72a50n 19D75v75o32ř17á51k 4633722913377

No, zrovna označení stav beztíže my z hlediska jazykovědného nepřijde jako jakýkoliv stav v tíhovém poli (jak je psáno v článku ČT), ale po prostudování několika webů nutno podotknout, že máte pravdu. Žil jsem drahná léta v omylu :-(.

0/0
24.11.2015 21:54

V28l20a90s57t16i83m75i77l 23H32n68í58k 6806752901617

Tak příště můžeme protestovat společně :-).

0/0
24.11.2015 23:09

M49a38t50o62u85š 29B19á55r59t35a 4956170886228

Zajímavý by byl experiment s kočkami a holuby dohromady...

+11/0
18.11.2015 12:39
Foto

S41t54á43ň73a 15K97o58m45o52r36o72u78s20o49v81á 3605943107419

Také mne to napadlo;-D

0/0
18.11.2015 14:08

Z54u12z35a31n38a 51S98t10r45n97a79d86o67v87á 3107905230244

Super nápad. Oceňuji Vaše "Saturninovské" myšlení :D

0/0
25.11.2015 14:25

J16o69s91e13f 13K85a24r89f16í19k 7682735986400

Docela bych si to s tou kočkou vyměnil. A na rozdíl od micky bych alespoň věděl, co se se mnou děje a užíval si to a né se jenom snažil dopadnou na všechny čtyři;-D

+3/0
18.11.2015 12:28

P95e75t43r 19S16e33d14l32á16k 3964225461714

Líbí se mi, jak letí ruský pilot. Umí udržet stabilně 0G. Amík s těma beranama pořád veksluje, takže mu ti vzadu lítají nahoru a dolů.

+3/−1
18.11.2015 9:39

P49e90t91r 53S90e83d88l19á83k 3624935891654

To není o době. To je pořád stejný. Jak tě to naučí, tak to děláš. Dva piloti dva styly lítání. Někteří řídí do roztrhání těla a někteří letí rovně :D

+1/0
18.11.2015 10:54

P24a75t85r25i10k 19K15o62v51a65ř36í90k 6217656260656

jestli to nebude toleranci +- 3g na ruskem pristroji ;-D

0/−1
18.11.2015 15:32

P85e26t65r 50S47e31d57l21á46k 3274735781354

Ale rovně letěl rusák, ne amík. Nepozná se to podle g metru, protože tam žádný není vidět, ale podle toho, jak tam poletují ty kočky. Když kočka visí na místě, pilot umí letět plynule a přesně.

+2/0
18.11.2015 17:19

J14a76r53o61m41í35r 40C61e30n88e32k 1658466965352

Nebo jsou ruské kočky příliš líné.

+1/0
27.11.2015 2:20

J64a61k78u28b 72V52a96l46e38š 8480286917283

Jinak, teď vážně, v článku je faktická chyba. Kočka už ve vesmíru byla, a to r. 1963 ji do vesmíru poslali Francouzi. 

http://www.purr-n-fur.org.uk/famous/felix.html

+7/0
18.11.2015 9:04

V31á55c83l48a55v 15S82v16o40b24o23d23a 3421229860510

mě by zajímalo vysvětlení na video co jsem teď viděl, kde se kočky lekají okurky, ale totálně je to vystřelí :-) napadlo mě jestli to není reflex, jakože je to had, ale nevím, no

+1/0
18.11.2015 8:59

M17i86c39h19a59l 46S81t32r98a86k87a 7470410194943

ja to zkousel a tem mym je to fuk :-)

0/0
19.11.2015 1:09

J63a27k67u95b 28V93a43l88e31š 8530406577673

Tak dle všeho Sověti donesli kočku až na měsíc ;-D

http://www.goodfon.su/wallpaper/art-zhivopis-kartina-painting-3688.html

Takže asi...dobře?

+2/0
18.11.2015 8:47

F26r65a97n71t27i23š29e55k 55N90o73v83á73k 6611485686261

Jen se mi připomíná film Buldoci a třešně. Ať hodíte koťátko jakkoliv, vždycky padne na hlavičku. Hop, a donesou další kočičku..

0/0
18.11.2015 6:33

P44a74v30e29l 58P94l74e26v68a 1578721970185

"V případě amerického pokusu letadlo nejprve klesá pod úhlem 10 stupňů z výšky 3,6 km, aby dosáhlo rychlosti 460 km/h. Poté letadlo obrátí a stoupá pod úhlem 35 stupňů, což způsobí 15 sekund beztížného stavu." - není to náhodou opačně??? Nevzniká náhodou "stav beztíže" při klesání?8-o8-o8-o

+10/−1
17.11.2015 13:54
Foto

K65a29r88e24l 15S43e88i26d30l 8289885490178

Také bych řekl, že "beztíže" nastává při přechodu ze stoupavého do klesavého letu. A podle videa v těch cca 3 km vybírá klesání.

0/0
17.11.2015 18:20

M35i92r21o53s42l94a29v 14B18r64a36d48a 7664693328556

https://cs.wikipedia.org/wiki/Parabolick%C3%BD_let

+1/0
18.11.2015 9:08

P58e65t56r 57S46e35d54l94á58k 3554155791104

Nejdřív klesá, aby nabral rychlost, pak začne stoupat pod úhlem 35 stupňů. Přitom nabytou rychlost zase ztratí ale může potlačit (klopit čumák letadla dolů), což způsobí 0G (stav beztíže). Po chvíli se letadlo zase ocitne v klesání a rychlost velmi rychle nabere zpět. Pak musí sestupný let zavčasu vybrat, aby nepřekročil rychlost, ze které by už sestup nebylo možno vybrat bez poškození letadla. Kdyby začal klesat pro dosažení stavu beztíže z vodorovného letu, trval by beztížný stav výrazně kratší dobu.

+1/−1
18.11.2015 9:20
Foto

P23a56v41e78l 50K69a81s14í24k25, 77T77e13c56h63n61e75t48.72c65z

Ten stav začíná už před tím. Představte si křečka v průhledné plastové kouli,kterou hodíte pod úhlem 45 °.

+1/0
18.11.2015 9:48

G69a71b61r42i91e70l 98H47o25r93t85e88n 9491149943184

Ano, to je dobrý nápad. Navíc tak lze demonstrovat i vliv Dopplerova jevu, protože křeček během letu zmodrá a po dopadu zčervená.:-)

+12/0
18.11.2015 10:38

M93i68l25a10n 50B50a44r50á77k 8784433785898

R^;-D

+2/0
18.11.2015 13:45

M43a82r17t41i23n 39J51i93r98o86u79s69e43k 7876295385878

Chudák křeček! ;-D

0/0
18.11.2015 11:22

I35v73o 52J23a94n81á44č39e16k 8623243211882

Nemohu si pomoci, ale podle mě je to špatně. Ta věta nedává smysl. Stav beztíže začíná až v momentě, kdy letadlo snižuje úhel stoupání.

+1/0
18.11.2015 13:58

G50a43b27r44i75e76l 83H69o96r20t24e81n 9441739523494

Úhel stoupání není podstatný, důležité je kontrolované snižování rychlosti ve správném směru. Jako ve výtahu, který nemá nastavení pro domov důchodců a kde si tudíž zabrzdění při stoupání všimnete - na krátký čas vaše setrvačnost působí proti gravitaci a cítíte se lehčí.

+1/0
18.11.2015 15:01

M85i16c18h58a41l 12T34o18m41i71n34s87k42ý 9191655227104

Jenže v momentě toho vrhnutí křečka, ten křeček zažije velké přetížení. 

Stav bez tíže pro něj nastane až potom co letadlo změnilo směr a začne rychlost snižovat. Ale v momentě změny směru je tam velké přetížení. Takže chápu že pro někoho může být vysvětlení v článku poněkud matoucí.

0/0
24.11.2015 12:37

J74a71n 92S12a21l15o44m94o86n 4389630381415

Bylo by rozhodně zajimavé zjistit, jak a jestli by se kočka dokázala adaptovat na beztížný stav. To by znamenalo vynést ji na oběžnou dráhu a nechat ji tam několik dní.

0/0
17.11.2015 9:43
Foto

S59t17á90ň88a 29K55o16m61o57r47o19u19s13o14v51á 3955363877539

Tak protože v nepřátelském prostředí se nejlépe dovedou přizpůsobit kočky, krysy a lidi a pokud to trochu jde, přežijí, tak asi ano. Ale snad to nikoho nenapadne zkoušet.

+2/0
17.11.2015 11:35

J12a81n 69S11a59l47o73m11o73n 4639530731695

Ochránci zvířat by to pravděpodobně nedovolili, :-)

+1/0
18.11.2015 16:46
Foto

S79t10á21ň27a 95K52o88m20o15r47o26u34s82o92v18á 3105913977609

Tak to by se mnou asi můj kocour přestal mluvit8-o

+8/0
17.11.2015 7:50
Foto

K49a20r35e58l 88S15e40i51d54l 8549425960148

Však také v tom ruském videu v článku říkají, že letištní kocour, kterého pro pokus odchytili, po přistání "dal výpověď" a už se na letišti neukázal.:-)

+21/0
17.11.2015 18:23
Foto

S39t13á91ň34a 10K83o97m43o95r44o53u76s76o53v65á 3105803657929

R^:-):-)

+4/0
17.11.2015 19:01

J59a53n50a 32S21t64e10h44l64í71k49o22v59á 2449620140176

měli tam dát tu číču, co se proletěla na křídle letadla a když jí potom sundali, tak si v pohodě odkráčela jako by nic ;-D

http://hobby.idnes.cz/kocka-se-proletela-letadlem-df6-/hobby-domov.aspx?c=A150623_063909_hobby-domov_bma

+3/0
18.11.2015 12:58
Foto

S66t97á75ň51a 76K39o24m45o38r63o96u87s54o60v41á 3215493877859

Máte pravdu - na tu už jsem zapomnělaR^;-D

0/0
18.11.2015 14:10

J61a69n23a 44S82t63e77h33l93í40k26o41v89á 2609910230676

:-) ta by si stav bez tíže určitě užila ;-)

+1/0
18.11.2015 14:13

P26a81v82e23l 36J85a82n10s13a 2555209211184

"V případě amerického pokusu letadlo nejprve klesá pod úhlem 10 stupňů z výšky 3,6 km, aby dosáhlo rychlosti 460 km/h. Poté letadlo obrátí a stoupá pod úhlem 35 stupňů, což způsobí 15 sekund beztížného stavu."

cožééééé?

kdo si tuhle blbost myslí???

+11/0
17.11.2015 5:12

J11a20n 55S76a52l47o53m62o92n 4879970151305

Ten americký reportér ;-D. Taky jsem nevěřil tomu že to slyším, ale je to tam i v tý angličtině. ;-D

0/0
17.11.2015 9:41





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.