Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jak zvládají kočičky stav beztíže? Američané i Rusové to vyzkoušeli

Kočka dokáže vždycky dopadnout na všechny čtyři nohy. Ale co když nepadá, co když se vznáší ve stavu beztíže? Během závodů o vesmírné prvenství testovali američtí i sovětští výzkumníci vlivy mikrogravitace mimo jiné právě na kočkách.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M79i26c34h79a77l 30M52e35č82i78a18r 1930550769925

Zaujímavý pokus, dnes by ich PETA a spol dali zostreliť za nehumánne správanie, ktoré mohlo poškodiť psychický vývoj ich miláčikov.. ;-D

+1/0
20.11.2015 13:12

J52a83k76u33b 39V47a14l17e57š 8710516207633

PETA has no power here! - Roskosmos ;-D

0/−1
27.11.2015 10:07

V48l55a36s30t84i88m51i89l 97H61n68í81k 6816322241287

A jako vždy důrazně protestuji proti používání termínu "simulace stavu beztíže" ve spojení s parabolickým letem. Stav beztíže se simuluje v bazénu, ale v letadle se stav beztíže vytváří.

+1/0
19.11.2015 20:36

J93a51n 10D88v75o45ř59á26k 4573902733427

Nevytváří. Tíha v na letadlo i jeho posádku působí. Vzhledem k zemi je to dobře patrné, narozdíl od soustavy pasažér - letadlo.

0/0
20.11.2015 18:48

V22l26a31s15t77i41m70i44l 33H81n73í70k 6876512621857

Nejsem si jistý, co chcete říct.  Zřejmě nerozlišujete gravitační pole a tíhu. Tíha je síla, kterou působí těleso v gravitačním poli na podložku nebo závěs. A ta se dá vhodným zrychlením eliminovat, což platí například pro tělesa letící po parabolické dráze. Takže co? Panuje pro tělesa v tom letadle stav beztíže? Panuje. Tak jaká simulace?

+1/0
22.11.2015 6:10

J25a64n 57D64v80o92ř38á77k 4103202743717

Soustava letadlo - posádka je neinerciální, tudíž v ní neplatí 1. Newtonův pohybový zákon. Uděláte-li rozbor sil působících na pasažéra v letadle během parabolického letu tak zjistíte, že tíha (síla) na něj působí. Vzhledem k již zmíněné neplatnosti 1. Newtonova zákona je však vzhledem k letadlu v klidu.

Stav beztíže v letadle nepůsobí a tíhu nelze v gravitačním poli prostředky klasické fyziky eliminovat (moderní fyzice mnoho nerozumím, tudíž se o ní nezmiňuji). Vhodným zrychlením lze pouze vytvořit neinerciální vztažnou soustavu v níž tíha nemusí přitahovat k podlaze.

0/0
24.11.2015 18:14

V20l75a13s37t97i77m56i85l 44H46n75í13k 6906532831697

No a pořád nevím, co tím chcete říct. Že nic takového jako stav beztíže neexistuje? Jak nazvete stav, kdy "tíha nepřitahuje k podlaze"?

Co soudíte o tomhle článku: ?

http://www.ceskatelevize.cz/porady/10319921345-rande-s-fyzikou/211563230150006-tiha-a-beztizny-stav/5623-co-se-do-sesteho-dilu-neveslo/

0/0
24.11.2015 18:40

J68a36n 28D87v92o96ř40á41k 4363262763407

Chci říci, že stav beztíže nastává v místě bez tíže, jinak bez tíhové síly, tedy mimo gravitační pole Země, jiného tělesa nebo velmi daleko od něj.

Stav kdy tíha nepřitahuje k podlaze neumím nazvat jedním slovem. Lze ho však navodit působením síly stejné velikosti jako tíha, ale opačného směru (např ventilátorem) nebo třeba tehdy, když bude těleso "padat" s tíhovým zrychlením k zemi a já budu v něm (budu padat s ním) ;-). Viz vztažné soustavy v příspěvku výše.

0/0
24.11.2015 20:14

V32l92a36s77t30i94m71i23l 15H70n42í89k 6736152981797

No ale ve vesmíru nenajdete místo, které by bylo bez gravitace. Situace s ventilátorem je zásadně jiná než při pádu, to je jen neviditelná podložka. Už je mi jasné, že jste podlehl mylné představě, že stav beztíže existuje někde, kde není gravitace = nikde ve vesmíru. Zkuste ten článek na který odkazuju. Tenhle mýtus se právě udržuje poznámkami o simulovaném stavu beztíže v letadle, proto proti tomu pod každým článkem v Technetu na toto téma protestuju, zatím marně :-/.

0/0
24.11.2015 20:32

J27a80n 61D89v49o54ř17á40k 4823562833267

No, zrovna označení stav beztíže my z hlediska jazykovědného nepřijde jako jakýkoliv stav v tíhovém poli (jak je psáno v článku ČT), ale po prostudování několika webů nutno podotknout, že máte pravdu. Žil jsem drahná léta v omylu :-(.

0/0
24.11.2015 21:54

V78l71a94s71t60i78m54i21l 53H48n35í69k 6586212561637

Tak příště můžeme protestovat společně :-).

0/0
24.11.2015 23:09

M65a84t97o29u90š 40B60á18r44t25a 4496820476288

Zajímavý by byl experiment s kočkami a holuby dohromady...

+11/0
18.11.2015 12:39
Foto

S46t47á47ň87a 95K35o97m47o28r22o35u54s67o72v42á 3355303907429

Také mne to napadlo;-D

0/0
18.11.2015 14:08

Z60u76z27a71n85a 96S86t40r43n62a26d63o15v38á 3167295880314

Super nápad. Oceňuji Vaše "Saturninovské" myšlení :D

0/0
25.11.2015 14:25

J20o33s60e37f 66K46a78r17f65í85k 7912455126890

Docela bych si to s tou kočkou vyměnil. A na rozdíl od micky bych alespoň věděl, co se se mnou děje a užíval si to a né se jenom snažil dopadnou na všechny čtyři;-D

+3/0
18.11.2015 12:28

P29e91t15r 67S69e30d75l11á98k 3484675131644

Líbí se mi, jak letí ruský pilot. Umí udržet stabilně 0G. Amík s těma beranama pořád veksluje, takže mu ti vzadu lítají nahoru a dolů.

+3/−1
18.11.2015 9:39

P24e72t85r 45S10e60d29l11á44k 3324605881974

To není o době. To je pořád stejný. Jak tě to naučí, tak to děláš. Dva piloti dva styly lítání. Někteří řídí do roztrhání těla a někteří letí rovně :D

+1/0
18.11.2015 10:54

P43a23t21r92i47k 61K77o89v53a30ř22í95k 6677306690506

jestli to nebude toleranci +- 3g na ruskem pristroji ;-D

0/−1
18.11.2015 15:32

P94e19t26r 24S61e48d80l97á62k 3934655601264

Ale rovně letěl rusák, ne amík. Nepozná se to podle g metru, protože tam žádný není vidět, ale podle toho, jak tam poletují ty kočky. Když kočka visí na místě, pilot umí letět plynule a přesně.

+2/0
18.11.2015 17:19

J95a45r85o47m59í60r 90C91e77n37e16k 1888486335282

Nebo jsou ruské kočky příliš líné.

+1/0
27.11.2015 2:20

J64a33k14u92b 97V41a93l37e51š 8710836817743

Jinak, teď vážně, v článku je faktická chyba. Kočka už ve vesmíru byla, a to r. 1963 ji do vesmíru poslali Francouzi. 

http://www.purr-n-fur.org.uk/famous/felix.html

+7/0
18.11.2015 9:04

V56á78c97l70a61v 67S27v64o51b58o95d86a 3761189260480

mě by zajímalo vysvětlení na video co jsem teď viděl, kde se kočky lekají okurky, ale totálně je to vystřelí :-) napadlo mě jestli to není reflex, jakože je to had, ale nevím, no

+1/0
18.11.2015 8:59

M42i31c31h36a94l 90S40t56r93a71k37a 7320430344213

ja to zkousel a tem mym je to fuk :-)

0/0
19.11.2015 1:09

J83a74k19u75b 81V25a85l95e59š 8700196687343

Tak dle všeho Sověti donesli kočku až na měsíc ;-D

http://www.goodfon.su/wallpaper/art-zhivopis-kartina-painting-3688.html

Takže asi...dobře?

+2/0
18.11.2015 8:47

F60r33a82n40t50i84š90e55k 85N50o72v61á86k 6661245666941

Jen se mi připomíná film Buldoci a třešně. Ať hodíte koťátko jakkoliv, vždycky padne na hlavičku. Hop, a donesou další kočičku..

0/0
18.11.2015 6:33

P89a42v17e33l 84P13l11e98v50a 2667264454346

"V případě amerického pokusu letadlo nejprve klesá pod úhlem 10 stupňů z výšky 3,6 km, aby dosáhlo rychlosti 460 km/h. Poté letadlo obrátí a stoupá pod úhlem 35 stupňů, což způsobí 15 sekund beztížného stavu." - není to náhodou opačně??? Nevzniká náhodou "stav beztíže" při klesání?8-o8-o8-o

+10/−1
17.11.2015 13:54
Foto

K75a33r81e71l 31S43e48i53d90l 8929485290378

Také bych řekl, že "beztíže" nastává při přechodu ze stoupavého do klesavého letu. A podle videa v těch cca 3 km vybírá klesání.

0/0
17.11.2015 18:20

M87i67r12o29s37l28a81v 92B75r28a35d27a 7364483798396

https://cs.wikipedia.org/wiki/Parabolick%C3%BD_let

+1/0
18.11.2015 9:08

P50e43t33r 38S50e25d96l38á15k 3944915331554

Nejdřív klesá, aby nabral rychlost, pak začne stoupat pod úhlem 35 stupňů. Přitom nabytou rychlost zase ztratí ale může potlačit (klopit čumák letadla dolů), což způsobí 0G (stav beztíže). Po chvíli se letadlo zase ocitne v klesání a rychlost velmi rychle nabere zpět. Pak musí sestupný let zavčasu vybrat, aby nepřekročil rychlost, ze které by už sestup nebylo možno vybrat bez poškození letadla. Kdyby začal klesat pro dosažení stavu beztíže z vodorovného letu, trval by beztížný stav výrazně kratší dobu.

+1/−1
18.11.2015 9:20
Foto

P46a50v23e83l 64K74a23s40í48k47, 87T26e52c81h57n62e45t13.16c10z

Ten stav začíná už před tím. Představte si křečka v průhledné plastové kouli,kterou hodíte pod úhlem 45 °.

+1/0
18.11.2015 9:48

G73a61b52r14i94e98l 47H51o14r90t32e33n 9881689293814

Ano, to je dobrý nápad. Navíc tak lze demonstrovat i vliv Dopplerova jevu, protože křeček během letu zmodrá a po dopadu zčervená.:-)

+12/0
18.11.2015 10:38

M83i14l51a82n 14B25a20r94á85k 8494343725248

R^;-D

+2/0
18.11.2015 13:45

M79a51r58t87i26n 55J71i88r70o79u69s75e75k 7876435565658

Chudák křeček! ;-D

0/0
18.11.2015 11:22

I73v10o 51J72a19n94á42č71e22k 8383493311612

Nemohu si pomoci, ale podle mě je to špatně. Ta věta nedává smysl. Stav beztíže začíná až v momentě, kdy letadlo snižuje úhel stoupání.

+1/0
18.11.2015 13:58

G39a83b40r19i11e50l 70H97o88r61t38e13n 9531379693604

Úhel stoupání není podstatný, důležité je kontrolované snižování rychlosti ve správném směru. Jako ve výtahu, který nemá nastavení pro domov důchodců a kde si tudíž zabrzdění při stoupání všimnete - na krátký čas vaše setrvačnost působí proti gravitaci a cítíte se lehčí.

+1/0
18.11.2015 15:01

M26i62c19h52a45l 84T29o62m70i65n70s65k66ý 9911145407944

Jenže v momentě toho vrhnutí křečka, ten křeček zažije velké přetížení. 

Stav bez tíže pro něj nastane až potom co letadlo změnilo směr a začne rychlost snižovat. Ale v momentě změny směru je tam velké přetížení. Takže chápu že pro někoho může být vysvětlení v článku poněkud matoucí.

0/0
24.11.2015 12:37

J20a57n 78S74a81l68o88m68o19n 4749210891435

Bylo by rozhodně zajimavé zjistit, jak a jestli by se kočka dokázala adaptovat na beztížný stav. To by znamenalo vynést ji na oběžnou dráhu a nechat ji tam několik dní.

0/0
17.11.2015 9:43
Foto

S16t51á14ň11a 61K21o86m22o18r93o97u21s55o40v84á 3105423327699

Tak protože v nepřátelském prostředí se nejlépe dovedou přizpůsobit kočky, krysy a lidi a pokud to trochu jde, přežijí, tak asi ano. Ale snad to nikoho nenapadne zkoušet.

+2/0
17.11.2015 11:35

J34a71n 57S27a22l80o51m80o49n 4639750751535

Ochránci zvířat by to pravděpodobně nedovolili, :-)

+1/0
18.11.2015 16:46
Foto

S51t80á31ň63a 23K61o89m51o28r18o97u48s84o75v69á 3235573837199

Tak to by se mnou asi můj kocour přestal mluvit8-o

+8/0
17.11.2015 7:50
Foto

K42a88r29e19l 43S92e86i88d80l 8689165710538

Však také v tom ruském videu v článku říkají, že letištní kocour, kterého pro pokus odchytili, po přistání "dal výpověď" a už se na letišti neukázal.:-)

+21/0
17.11.2015 18:23
Foto

S27t32á67ň14a 59K63o45m28o69r78o81u53s48o28v72á 3945753207369

R^:-):-)

+4/0
17.11.2015 19:01

J16a91n66a 21S62t60e21h29l29í73k11o70v58á 2129350940676

měli tam dát tu číču, co se proletěla na křídle letadla a když jí potom sundali, tak si v pohodě odkráčela jako by nic ;-D

http://hobby.idnes.cz/kocka-se-proletela-letadlem-df6-/hobby-domov.aspx?c=A150623_063909_hobby-domov_bma

+3/0
18.11.2015 12:58
Foto

S53t12á18ň97a 29K72o23m28o49r36o89u53s68o25v84á 3925943457469

Máte pravdu - na tu už jsem zapomnělaR^;-D

0/0
18.11.2015 14:10

J35a65n55a 51S97t51e26h97l95í77k21o93v46á 2919760370316

:-) ta by si stav bez tíže určitě užila ;-)

+1/0
18.11.2015 14:13

P18a27v17e71l 92J96a43n20s84a 2385749151854

"V případě amerického pokusu letadlo nejprve klesá pod úhlem 10 stupňů z výšky 3,6 km, aby dosáhlo rychlosti 460 km/h. Poté letadlo obrátí a stoupá pod úhlem 35 stupňů, což způsobí 15 sekund beztížného stavu."

cožééééé?

kdo si tuhle blbost myslí???

+11/0
17.11.2015 5:12

J85a64n 17S88a57l42o87m55o66n 4989770551255

Ten americký reportér ;-D. Taky jsem nevěřil tomu že to slyším, ale je to tam i v tý angličtině. ;-D

0/0
17.11.2015 9:41







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.