Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Všechno špatně! Jak zachránit naprosto nepovedenou fotku

Co dělat, když se fotka kompozičně ani expozičně nepovedla, ale zachytila pěkný moment? Fotograf Vojtěch Duchoslav, který fotil Trabanty v Tichomoří, ukáže, jak zachraňuje fotky, které byly na první pohled zralé na vymazání.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K34a92r59e55l 32H12o96r32k73ý 9554964510802

Platí starý dobrý pravidlo, že úplně pokažená fotka se v postprodukci zachránit nedá a že se fotka dělá v hledáčku fotoaparátu. Samozřejmě, že se to občas nezdaří a pak má taková upravená fotografie cenu pro dokumentování situace. Taky je jasný, že když někoho baví donekonečna fotky upravovat je to jeho věc. Kdyby šlo zachraňovat úplně špatně vyfotografovaný fotky, tak by neexistovala profese fotograf, ale nahradila by ji profese posprodukční umělec.

+1/0
29.11.2015 6:45

V17l15a34d85i67s43l60a16v 63A74d48a81m62e91c 2595898831368

Nechápu diskuze, typu smazat to, proč to někdo už nevyfotil pořádně. Asi jste nikdy nedostali balík fotek od fotografa laika, kde je zachycen super moment, ale je tam něco rušivého. Já takových fotek mám hodně. Ořez, jas, kontrast, jiný nádech barvy, občas něco úplně odmazat. To snad nikdo nedělal? Asi tu je každý profi fotograf, který dopředu ví, jak ta fotografovaná situace bude vypadat za 10 vteřin a připraví se na ni. ;-D

+2/0
27.11.2015 13:59

T13o62m65á93š 26S91k31á62l50a 6518237

kdybych něco takového potřeboval, tak se naučím malovat a namaluji si scénu tak, jak chci aby vypadala. Proč domalovávat špatnou fotku, když se mi nelíbí věci takové jaké jsou? :)

+1/−1
27.11.2015 17:04


V27l91a77d41i10s81l35a22v 12A48d12a27m74e69c 2285218731698

Tak Vy s třeba naučíte malovat, někdo se naučí používat klávesu delete a někoho baví z té fotky udělat hezčí fotku. Lidi jsou různí. 

Prostě je tu diskuze o tom, jak je to zbytečné, místo diskuze o tom jaké funkce používat a jaké né.

0/0
28.11.2015 8:54

J19a46n 41D88u29d92e87k 2240232877413

To je mi ale odborník :)

0/0
27.11.2015 11:13

P63a14v91e19l 91M46a81č69u49d62a 8204331769811

...no tak znám i jednodušší a časově méně náročný způsob, jak zachránit nepovedenou fotku... pravým ukazováčkem lehce stisknu tlačítku DELETE, a je hotovo ;-)

+3/0
27.11.2015 10:08

D86a10v45i89d 33D97i80r57g92a 7415141818

Obávám se, že máte trochu zmatek ve významu slova zachránit.

+3/0
27.11.2015 10:15

P37a72v84e53l 84M68a47č79u47d44a 8194181829331

...že by lehká ironie? ;-)

+1/0
27.11.2015 10:27

D46a50v33i16d 98D23i63r17g41a 7915511338

A taky slova ironie :)

0/0
27.11.2015 11:30

D88a89n60a 16N21o60v14á20k18o18v83á 3954763509852

myslím, že upravovač fotky mohl komponovat již v hledáčku před zmáčknutím aparátu. Při úpravě jeho formát neformát tedy čtverec, také byl zvláštní a nedal vyniknout pravému dolnímu rohu, kde se krásně táhl stín, no co už, já autor nejsem, jo a neříká se viněta, ale vinětace, viněta, tak to je něco jiného...a myslím, že v tomto protisvětle neměla ani cenu, ústřední moto fotky bylo viditelné od začátku a nebylo potřeba diváka na to upozorňovat..no a to nejdůležitější je, snímek podexponovat před zmáčknutím spouště a to dovede lecjaký kompaktík..tedy prdítko do kapsy... ;) ;)

0/0
27.11.2015 9:04

R96u43d52o90l37f 17L98i60n39h33a85r42t 5902271292

To je lepší to udělat rovnou celý v Photoshopu. Focení je zbytečný.

+2/−2
27.11.2015 8:40

L40i91b11o61r 78F56o29l41t32ý58n13e71k 2246375667374

Paráda, když někdo vystaví takovou fotku po úpravě, nikoho by ani nenapadlo, že to původně bylo zralé na smazání. To se samozřejmě týká hlavně fotek na FB, Instagram apod.

+1/0
27.11.2015 6:38

T39o57m36á66š 72S88k11á24l25a 6898387

prostě fotek, které zobrazují realitu takovou, jakou ji chceme mít. Ne takovou jaká je.

0/0
27.11.2015 17:05

D30a81n35a 28T22e91n87z76l90e93r 5250712385763

Malý trik: Když chcete dělat čtvercový výřez, musí být šířka nepatrně větší než výška. Naše vnímání způsobuje, že je takový čtverec harmoničtější a skutečně vypadá jako čtverec. Ten "pravý" vypadá jako obdélník, postavený na výšku.

+3/0
26.11.2015 22:02

P12e30t41r 33N45e84c32h72a95n55i84c63k59ý 7563516908860

Není to tím, že máme dvě oči vedle sebe a ne nad sebou?

0/0
26.11.2015 22:25

L45u88d28v97í59k 95G39a90j78d35o60š74í42k 2245843974892

Já tedy nevím.

Fotit tak, že se při postprodukci zahodí 3/4 obrazu považuji za nehoráznost.

Mělo to být primárně vyfoceno na výšku a asi delším sklem. Né to pak takhle "zachraňovat".

Tohle je amaterizmus nejhrubšího zrna.

+2/−14
26.11.2015 17:34
Foto

P70a67v68e89l 79Č14e15r57n84í78k 1438585420410

Zalezi na tom zdali delate umeleckou ci dokumentarni fotografii. Jestli si kompozici muzete pripravit nebo jste rad ze vykouknete a zmacknete spoust.

Jestli si myslite ze pri cestovani muzete porad menit skla nebo mit s sebou tri tela s jiz nasazenym vyberem obektivu, tak to proste nejde. Misto je omezene a fotky se delaji tak aby se to stihalo. Ne aby se "nahodou" neudelalo par snimku navic.

+4/0
26.11.2015 22:12

L34u10d17v78í82k 20G77a51j33d12o42š65í58k 2715973624412

Pane Černíku, fotografa fotografem dělá právě to, že je na záběr připravený, že má v pohotovosti správnou techniku a že to STIHNE. Toto umění představuje 2/3 fotografické práce. Ten zbytek je cit pro estetiku záběru.

Pokud to uděláte tak jako v ukázce a vymlouváte se jak to píšete vy, tak nejste fotograf, ale operátor počítače.

Bohužel spousta lidí nedokáže překousnout, že to nezvládnou a nejsou fotografove ale jen snímkaři. Fotograf totiž není ten kdo má foťák, ale ten kdo umí fotit.

+4/0
27.11.2015 9:24

D98a64v69i85d 82D31i95r65g83a 7225501738

Moje soukroma zkusenost s lidmi, kteri povazuji za postprodukci za zlo, je, ze ji neumi. Kdyz se ji nauci, zacnou ji pouzivat taky.

+4/0
27.11.2015 9:31

P26a95v41e46l 93M35a73č34u44d12a 8874211289441

podle mně je to spíš naopak, kdo neumí fotit, zachraňuje fotošopem... postproces se naučí cvičená opice. Základ je v terénu (potažmu fotostudiu)... ale sto lidí, sto názorů...

0/0
27.11.2015 10:11

D66a57v24i55d 43D58i31r47g43a 7925721558

V obou případech je to "podle mě", souhlasím.

Já jen říkám, že jsem poznal lidi, kteří fotili dobře a říkali "já chci, aby to bylo podle reality, já do toho žádné zásahy dělat nechci". Když pak ale zjistili, co se s fotkou dá všechno udělat, tak to začali dělat taky. Protože i ta dobrá fotka se většinou dá ještě vylepšit.

Tím neříkám, že nelze fotit bez postprocesingu, ani že postprocesem lze zachránit cokoli.

0/0
27.11.2015 10:18

P51a77v21e23l 97M96a37č77u16d15a 8104291649461

:) jejej... té gramatické chyby jsem si nevšiml... stydím se...

Možná jsem se blbě vyjádřil. Já vůbec nezatracuji postproces, sám postprocesem trávím spoustu času, v podstatě ven téměř neprezentuji fotku bez úprav.

Základ ovšem je, že si přivezu třeba 300 fotek z dovolené a nejdříve vše 3x projdu a mačkám delete... zbude 50-70... pak nastupuje detailní práce s každou fotkou a i tady občas udělám delete... nakonec mám třeba 30-40 fotek, za které se ovšem nemusím stydět... když je pak někomu ukazuji, nenudím ho 200 fotkama = převážně odpadem... pouze málo "nepovedených" nechám a to jen z důvodů dokumentačních...

Snad rozumíte, co tím chci říct ;-)

+1/0
27.11.2015 10:27

D33a37v95i96d 76D57i66r48g64a 7485501378

Budiž vám útěchou, že já jsem si jí doteď taky nevšiml :) Nemám ve zvyku opravovat lidem hrubky, chtěl jsem tím jen říct, že jsem si vědom, že jde o srovnání názorů. Ani jeden není objektivně správný nebo špatný.

A se zbytkem zcela souhlasím. Základní dvě dovednosti, které často chybí amatérských fotografům jsou třídění fotek a práve postproces. S jejich použitím se už většinou dají vytvářet průměrné fotky, i když to člověk moc neumí.

0/0
27.11.2015 13:56

J77a90r51o78s61l48a72v 47S83v95o23b31o13d89a 1834495378619

Chce to lépe číst..

Někdy se stane, že celkově nepovedená fotka obsahuje zajímavý moment či motiv. Pokud jej na lépe komponované a lépe exponované fotce nenajdete, nezbývá než pokusit se vydolovat ze špatného snímku maximum.

Zdroj: http://technet.idnes.cz/editace-fotek-lightroom-orez-postprocessing-navod-f8b-/tec_foto.aspx?c=A151125_145147_tec_foto_pka

+4/0
26.11.2015 23:27

I56v94a 90V96a35l92č50í46k26o24v87á 1129238721711

Omlouvám se, postla jsem totéž...

0/0
27.11.2015 8:49

L46i80b65o58r 37F24o32l58t59ý80n81e50k 2596425707474

Tohle je článek pro laiky. Pořád lepší muset se dívat na fotku z dovolené takto upravenou, než v originále. :)

BTW delší sklo by zabilo perspektivu.

0/−1
27.11.2015 6:26

I24v10a 18V94a48l73č44í97k78o75v53á 1409498701901

"Někdy se stane, že celkově nepovedená fotka obsahuje zajímavý moment či motiv. Pokud jej na lépe komponované a lépe exponované fotce nenajdete, nezbývá než pokusit se vydolovat ze špatného snímku maximum."

.

Možná jste jen nepozorně četl. ;-)

0/0
27.11.2015 8:48

G19a80b25r33i47e79l 76D98a37n38d95a 1669809543730

No jestli poměr stran je zbytečný prvek...?

0/0
26.11.2015 16:06

J24a59n 24M36u12s20i93l 6945165713459

Za nejlepší alternativu k Lightroomu považuji RawTherapee

+1/−4
26.11.2015 15:25

M67a78r60t70i91n 18F87r88a72n68t43i19š32e67k 7475100793665

Za nejlepší alternativu k Lightroomu považuji dva Lightroomy

+1/0
26.11.2015 23:47

J51a17n 62M52u15s61i92l 6255235683799

Je pravda, že Lightroom má daleko intuitivnější ovládání, je stabilnější, lepší redukci šumu (i když v RT jí lze nastavit pokročileji) a lokální úpravy. V Lightroomu je tedy snažší rychle upravit fotku tak aby vypadala hezky. RT má na druhou stranu pokročilejší nastavení všeho - např. funkce Clarity v Lightroomu má v RT hned dvě alternativy, z nichž každá má rozšířené nastavení. To znamená, že když si s tím více vyhrajete, nebo když se vám nedaří získat z Lightroomu to, co si představujete, je RT lepší alternativa.

0/0
27.11.2015 14:30

K25a85r18e60l 12E21n96d47l66e46r 3873770910815

Já Corel AfterShot Pro - nebo spíš naopak, bral bych Lightroom jako alternativu k AfterShot :-) - ale mně úplně stačí Zoner Photo Studio od 16 výš.

0/0
27.11.2015 10:01
Foto

I14v79o 50P90e67t63e20r24k38a 4646645827249

To vypadá dobře, to vyzkouším. Díky za tip.

0/0
27.11.2015 12:48

K73a98r77e75l 93S29t18r56ž81a35n57o30v55s50k62ý 1238305635

Uměním podle mě je zachytit skutečný stav, ne vytvářet neexistující obraz.

+8/−17
26.11.2015 15:15

T38o70m70a10s 80C52e34n55e14k 6697104570533

Tak pán vyfotil skutečný stav věci (děti pod stromem) z místa ve kterém zrovna stál v hodinu H a čas Č. Tvrdit, že tak ty věci nevypadaly a že měly vypadat jinak si netroufám. Je jasné, že dynamický rozsah každého čipu bude mít s touto scénou pochopitelně problém. Proto je potřeba pomoct. Dříve se tomu říkalo vyvolat film/fotografii.

+17/0
26.11.2015 16:05

J95a28r96o32s47l88a69v 93S58v82o34b31o54d91a 1694225238579

Jo, takže lidi jako Picasso vlastně nejsou vůbec umělci.. 8-o;-D

+1/0
26.11.2015 23:29

V10o17j10t35ě21c52h 72R28y34c50h48e24c48k55ý 2340807616129

To jsou patlalové, co technicky nezvládli realistickou kresbu, tak se to snaží maskovat těmi jejich -ismy. ;-D

0/0
27.11.2015 13:27

T58o27m24á34š 59S69k79á86l46a 6778357

možná myslel "uměním fotografie", když už se tu tak bavíme o nich

0/0
27.11.2015 17:14

L59i64b43o89r 22F10o49l52t70ý16n53e59k 2296635297544

To je "řemeslné umění". Umění je naopak vytvářet něco nového. Ale taky to neumím :)

+1/0
27.11.2015 6:27

T43o44m77á96š 72S40k67á63l95a 6438757

za "krásné umění" bych spíše považoval schopnost vyjádřit se a vytvořit v příjemci požadovaný emotivní stav. 

"Něco nového" dělají i konstruktéři a vynálezci. To sice souvisí s "umem", ale v kontextu fotografie bych si slovo "umění" rezervoval pro něco jiného.

Běžné fotky z dovolené tedy za umění nepovažuji, protože mají mnohem častěji popisný charakter, než expresivní. (Stejně jako textový popis předmětu nepovažuji za krásnou literaturu.) 

Ale jsem laik, tomuhle nerozumím :)

0/0
27.11.2015 17:39

I57v40a 54V34a16l93č91í74k85o15v34á 1359558841381

Podle této teze by byla polovina umění vniveč. ;-)

Dnes jde kouzlit softwarem, kdysi se blblo ve fotolaboratoři.

+2/0
27.11.2015 8:51
Foto

M90a94r14t66i93n 69V40a24l45i52n67a 6802625291969

já. s tímto souhlasím, pokud fotim tak už fotim s tím, že to fotim proto že se mi asi. něco líbí. Poté post produkce jsou normální, kdo fotí podle foťáku ten. mu to udělá sám, kdo fotí podle ručního nastavení může dob obrázků. dát dusi

+1/0
26.11.2015 14:58

M79a92r78i33a90n 22K25r81a46l 6644372874427

Skoda, ze redakce nezminila take opensource software na upravu raw fotografii, jako je treba lightzone, ufraw a podobne. Opensource sw z tyhle oblasti byva lepsi nez treba brak od zoneru.

+1/−7
26.11.2015 14:21

K49a19r19e31l 22E44n49d71l58e39r 3483150270265

To leda ve vlhkých snech linuxáků.

0/0
27.11.2015 10:03

J18a80n 48K23a39l54o88u35s 4407563323921

Zase jeden naprosto nesmyslný článek. Normální člověk udělá fotku prohlédni ji na místě a když je špatná tak jí smaže a udělá novou...;-D

+1/−27
26.11.2015 14:03

M25a74r22i66a12n 66K80r96a74l 6364432464687

To byva celkem problem u veci co se hybou a meni.

+9/0
26.11.2015 14:19

P27e79t34r 30N63e39c27h73a95n16i11c97k51ý 7973436538240

Tipuju, že za pár let přijde doba, kdy se prostě bude vše natáčet na nějakou parabolickou kameru s rozlišením 8K nebo 16K a fotky se pak budou "dělat" hezky v teple počítače

+1/−1
26.11.2015 14:58

M77i61r98e29k 28G73a59j90e36r 5811336299500

To delaji uz dnes profesionalni nebo zaniceni fotografove. Drtiva vetsina lidi bude porad travit svuj drahoceny volny cas podle svych predstav a nestane se otrokem fotoaparatu a pocitace.

+3/0
26.11.2015 16:56

K81a47r12e54l 21F74i63e14d76l26e14r 6281297679219

To, že fotoaparát se slušným objektivem a větším snímačem fotí daleko lépe není asi třeba objasňovat a pokud máte ve fotoaparátu Wi-Fi  (nebo ho připojte kabelem) a vlastníte Android / iOS telefon či tablet, pak zkuste velmi intutivní aplikaci Snapseed a můžete pak po úpravě fotografii okamžitě odeslat / nasdílet ... 

Věřte, že pak už moc PC pro úpravy zapínat nebudete :)

http://petapixel.com/2015/10/28/snapseed-for-android-can-now-do-raw-editing/

+1/−5
26.11.2015 12:17

O68n60d67ř47e53j 59Z58d80e46r48a97d15i73č38k36a 6574935533548

Jj, teď jsem se vrátil z Madeiry a SnapSpeed jsem párkrát použil, není to žádný superzáchranář, ale na drobný úpravy a vylepšení fotky přímo na místě je perfektní.

0/0
26.11.2015 14:13





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.