Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

První programátorka se narodila před 200 lety. Pochopila možnosti počítačů

Dcera britského básníka lorda Byrona dokázala neobvyklým způsobem zkombinovat vášeň k matematice a smysl pro poezii. Už v roce 1842 napsala první publikovaný počítačový algoritmus v historii a je všeobecně považována nejen za první programátorku, ale za zakladatelku počítačové vědy vůbec.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J76a85k17u78b 64H97e32g90e26n11b84a43r28t 9355344799244

"Už v roce 1842 napsala první publikovaný počítačový algoritmus v historii a je všeobecně považována nejen za první programátorku, ale za zakladatelku počítačové vědy vůbec."

To mi přijde jako hodně odvážné tvrzení. Za algoritmus v moderním smyslu se třeba často považuje Euklidův algoritmus (asi o dva tisíce let starší). A pokud Ada byla první programátorka, nemohlo to být ve smyslu zaměstnání (stejně tak nemohla být třeba pilotkou nebo kosmonautkou z povolání :-)), ale pak by ani Babbage býval nesměl při (duševní) konstrukci svého počítače vymyslet třebas i sebejednodušší testovací program (protože pak by byl prvním (amatérským) programátorem on), což by z něj ale činilo supergénia typu Turinga (čemuž moc nevěřím). Jeví se mi mnohem pravděpodobnější, že Babbage univerzálnost svého stroje vyzkoušel na příkladech, než se s Adou poznal (i když sled těch událostí v jeho životě si budu muset ověřit v dostupných životopisech).

Je ale celkem jasné, že Ada měla mnohem lepší představu než Babbage o tom, co všechno se s takovým univerzálním počítačem dá dělat.

0/0
26.1.2016 15:05

R64o73b32e42r75t 28S47z19a90b45o 4534147980361

Mrzi ma ze pan Zbynek Safarcik napisal komentar, na zaklade ktoreho autor clanku zmenil spravne znenie pojmu algoritmus na program.

Pre tych kotrym zalezi na tom aby sa pojmi z pocitacovej vedy uvadzali spravne, apelujte na autora aby zmenil slovo program na algoritmus v clanku.

Pre vysvetlenie, algoritmus je sposob ako si pocitac poradi s programom. Ked si otvorime v dnesnom pocitaci kalkulacku, je to program. Ak do nej zadame nejake cisla a chceme spravit sucet, kalkulacka, ako program, ma postupnost krokov ktore musi vykonat aby nam dala vysledok. Tato postupnost krokov sa premeni na sadu cislic jednotiek a nul a nejakym algoritmom sa vypocita vysledok.

Ada napisala algoritmus, ako sa ma docielit vysledku. Ada nepisala programi, navrhla sposob (ktory sa v pocitacovom svete nazyva algoritmus) ako Babaggeov pristroj moze efektivnejsie pocitat matematicke rovnice. A sposob ktory navrhla, bol zakladom dnesnich algoritmov v pocitacoch ako ich pozname.

0/−1
14.12.2015 14:36

M27a79r59e32k 13Š43i13m18o19n 2404577688758

Babbage měl jednu zničující vlastnost. Byl megaloman. Ještě dřív než dokončil první stroj, navrhl druhý, ještě chytřejší, a místo aby dokončil ten první, začal pracovat na druhém.

0/0
13.12.2015 12:16


M38a23r30t36i13n 35N96o27v76a67k 1442190877413

taky jsem rozsireny clanek na zive....

0/0
13.12.2015 19:07

M55a16r85t46i21n 12N58o25v48a75k 1122760797423

Škoda ze ten članek je "inspirovan" (čti opsán) z jiného webu. Dobra prace lupo

0/0
12.12.2015 18:13

P55a63v91e84l 16F52o19l94t69á19n 4490782114

Téměř každý úspěšný návod je svým způsobem algoritmus, co svět světem stojí.

Pokud ovšem měl pan Kasík na mysli svedení Adama v Ráji, poté má nadpis pravdu. Evě ale na Adama stačil velice jednoduchý "algoritmus".  :-)

0/0
11.12.2015 22:10

P18a50v22e25l 22F24o12l56t12á32n 4920452664

je pěkné, jak se nám najednou bez upozornění nesmyslný titulek změní na jiný  :-(

0/0
12.12.2015 16:53
Foto

P35a60v89e61l 76K84a53s40í98k48, 49T36e96c29h25n84e23t33.45c46z

Co myslíte tím "bez upozornění"? :-)

0/0
15.12.2015 15:15
Foto

K37a47r65e18l 79S80e95i65d55l 8959135640758

Zajímavá dáma, chytrá a navíc i hezká, zřejmě i dobře finančně zajištěná... A přes tyto "dary" pro úspěšný život musela odejít tak brzo. Škoda, mohla ještě světu (vědě) leccos dát. Ale nikdo to tu nemáme předplacené a netušíme, kdy komu z nás vyprší čas.

(Omlouvám se za trochu filozofování, ale napadlo mě to při čtení článku a prohlížení fotogalerie.)

+9/0
10.12.2015 22:10

P46e49t93r43a 74Z77r79u27b80e74c20k63á 3180341400310

Prostě dobrá partie, že? :-)

+2/0
10.12.2015 22:48
Foto

K90a82r18e64l 13S46e87i94d80l 8819955880878

Pro někoho možná ano.;-) (Já bych si s ní asi moc nepokecal.)

0/0
10.12.2015 23:04

J84a12k45u83b 59H59e79g31e51n48b55a65r28t 9565714559544

Až na to gamblerství a alkoholismus? ;-D (A nějaké ty šepty o záletnictví...)

0/0
26.1.2016 15:13

J70a56n 65P43r63i23c93h98y71s98t60a97l 8611928803

Pane Kasik, proc to nejde bez toho przneni?

Proc je pro vas problem psat jmena tech zen tak, jak se skutecne jmenovaly? Ony jsou sice davno po smrti, takze nehrozi, ze by vas stihaly za przneni jmen. Ale snad by si mohly zaslouzit trochu ucty?

+3/−12
10.12.2015 21:54

P90e39t94r 71V73e78s57e73l59ý 8985495442626

Proč vy przníte čestinu nedostatkem nábodeníček?

+5/0
10.12.2015 23:51

T98e84r89e25z48a 35H20a49j32k53o31v88a 5517832874590

Vzdyt to nema na klavesnici.

0/0
11.12.2015 15:42

P29a32v88e54l 73R73e87z60n98i81c75e23k 3815154444242

je rozdil vynechat diakritiku (ano nekteri holt piseme v praci jen anglicky a tak na ceske znaky neprepiname)... Ja se jinak priklanim spise na stranu pana Prichystala - tez nefandim prechylovani cizich jmen... Nejhorsi jsou ovsem clanky kde je to psano systemem, kazdy pes jina ves...

0/0
14.12.2015 8:59
Foto

P78a41v10e86l 19K44a59s36í81k41, 67T85e73c82h31n94e69t24.40c76z

Souhlasím, rovněž jsem pro to, aby se cizí jména nepřechylovala. Dokonce jsem pro to, aby si i Češky mohly vybrat, zda chtějí být Novák nebo Nováková. Ale rozumím tomu, že je potřeba dodržovat v rámci vydavatelství nějaký úzus, a ten prozatím zní přechýlovat tam, kde to jenom trochu jde.

+10/0
10.12.2015 23:59

P59e88t87r 34H95u38r26y66c59h 8958671270190

Dobrý den, souhlasím s Vámi, že buď přechylovat vše a nebo nic. Obvzlášť v rámci jednoho deníku či vydavatelství by se mělo dodržovat jednotné kritérium. Pokud tvrdíte, že je na iDnes dohoda, že budete přechylovat, tak to vysvětlete i lidem píšícím do Revue, Ona a některých dalších rubrik. Neboť tam nepíší o slečně Smetanové či paní Bakalové, atd. Ale neustále zmiňují Emmu Smetanu či Michaelu Bakalu. Vyznívá to obvzlášť trapně ve chvíli, kdy hned ve vedlejším článku jsou přechýlená jména zahraničních političek, hereček, zpěvaček, atd. Chápu, že slečna Smetanová má v občance napsáno Smetana. Proto nemám problém s tím, o ní mluvit jako o Smetaně. Ale v tu chvíli musí všichni na iDnes psát o německé kancléřce jako o Angele Merkel. A nikoliv Merkelové. Tudíž si to prosím na iDnes ujasněte a prosím dodržujte jednotnou formu. Buď přechylujte vše nebo nic.

+2/0
11.12.2015 9:01

Z16b19y20n83ě10k 50Š83a71f62a72r42č16í12k 5857268595804

Nemohu si odpustit popsat jedním slovem pocity ke slovu "Lovelaceová": Bože! 8-o

Jinak jak už bylo řečeno, nejednalo se ani zdaleka o první (publikovaný) algoritmus. Už odedávna je znám Euklidův algoritmus, Eratosthenovo síto a jistě tisíce dalších algoritmů. Nebylo by lepší psát program, aby v tom nebyl takový zmatek? Pevně doufám, že to není tím, že v tom má zmatek samotný autor (viz konec).

Sami píšete, že Babbage vymyslel samotný koncept univerzálního mechanického počítače, aby usnadnil matematické výpočty. Ale přitom čtu "(ona) je všeobecně považována nejen za první programátorku, ale za zakladatelku počítačové vědy vůbec". To má být vtip? 8-o Publikovala vůbec něco jiného, než ty poznámky k tomu článku?

Nehledě na to, že ani první "počítačový program" nepublikovala. Ten je v samotném článku od Menabrea, který komentovala (i když je jednoduchý). A Babbage jistě také nějaké vymyslel, a i když je třeba nepublikoval, tak mi to připadá jako slovíčkaření. Zdá se mi, že to nejlepší, co lze napsat, je, že (snad) zkonstrukovala první složitější počítačový program.

Od Technetu bych očekával více, celý odstavec o kritice jejích příspěvků působí hodně zmatečně díky používání slova algoritmus, kde mělo být slovo program (sám Babbage psal, že jí dodal algoritmus k těm Bernoulliho číslům!). Doporučuju si přečíst https://en.wikipedia.org/wiki/Ada_Lovelace#Controversy_over_extent_of_contributions

+7/−1
10.12.2015 21:28

P53e66t73r 66V63e89s52e74l90ý 8795285912756

Jojo, wikipedie jediny zdroj vědění - "Nepropadejte panice" ;-D

+1/0
10.12.2015 23:50
Foto

P84a73v49e76l 67K72a21s20í68k72, 56T14e96c25h55n28e93t51.10c17z

Souhlasím. Je to složitější, než se do článku vešlo. Kdybych psal knihu, pojmu tu historii algoritmů od základů :-) Na základě toho, co jsem četl (tedy ne jenom na základě té Wikipedie, kterou doporučujete), se podle mého dá říci, že Ada sestavila a publikovala počítačové programy (ačkoli nebyla "autorkou" příslušných rovnic), a byla buď první, nebo jedna z prvních. A tu "zakladatelku počítačové vědy" berte prosím v kontextu, ve kterém cituji Guardian, nikoli mimo něj.

+2/0
11.12.2015 0:12

R78o52b10e52r51t 51S29z66a19b19o 4704657790851

Trocha sa mylite. Program je postupnost prikazov ktore vykonava pocitac - pocitaci pristroj. Ada navrhla algorytmus, teda teoreticky prvok z ktoreho boli neskor odvodene programovacie jazyky ako ich pozname. Preto je povazovana za prvu "programatorku" moderneho sveta - hoci nic nenaprogramovala.

Pre ukazku, prikaz "WHILE" nie je program, je to algoritmus ktory hovori ze sa ma nieco opakovat. A ona tieto algoritmi definovala v svojich poznamkach s matematickymi vypoctami.

Preto je mi velmi luto ze Technet zmenil spravny vyraz algoritmus za program.

Priklad: Program je spocitanie dvoch cisel a vratenie vysledku. x = 1, y = 2, z = x + y, vysledok z = 3. Algoritmus je sposob ako tento program vykonat. Teda ze sa vezme premenna x, premenna y, a algoritmus ich scita dokopy a vlozi do premennej z.

Ziadam o navratenie spravneho pojmu ALGORITMUS do clanku.

0/0
14.12.2015 13:49
Foto

A86d67a66m 35K28a52r47a69b83a 9931277615668

Nevim odkud autor čerpal ale všeobecně se v algoritmizaci za první algoritmus považuje Euklidův a je jich celá řada ještě pred uvedeným.

+5/0
10.12.2015 19:11
Foto

P73a96v56e96l 37K28a84s96í42k73, 95T34e25c53h54n11e59t12.90c34z

Titulek zjednodušuje. Jde o počítačový algoritmus.

0/0
11.12.2015 0:02
Foto

A20d38a86m 61K67a32r56a68b18a 9681157355898

Ok, tak algoritmus má nějakou definici a podmínky správnosti (finitnost, determinovanost a příp. další). Tento všechny splňuje, není to nějaký recept na polévku. Myslím, že jej Euklides uvedl v díle Základy (cca 300 b.c.).

+1/0
11.12.2015 9:40

R84o55b69e61r21t 42S46z94a88b54o 4934697100131

Ide o pocitacovy algoritmus, a ked ide o pocitacovy algoritmus, pri niektorych veciach sa mozu matematici zblaznit. Pocitac funguje trocha inac ako matematicke algoritmi pretoze funguje iba s nulami a jednotkami, a tam je potrebne najst sposob ako tie jednotky a nuly dat dokopy aby vypocitali vysledok. A Ada vymyslela algoritmus ako ich dat dokopy.

0/0
14.12.2015 14:18

J97a92r67o33s90l36a37v 55N44ě19m94e38c 5147700257871

Na její počest byl pojmenován programovací jazyk Ada vyvinutý v 70-tých letech na objednávku ministerstva obrany USA.

+15/0
10.12.2015 17:56

T72o67m70á43š 39G97a83j48d47o69š 3538396317831

"Programování a práce s počítači je v posledních letech doménou spíše mužů než žen. Řada firem se snaží tento stereotyp prolomit (ne vždy úspěšně) a nalákat do oborů souvisejících s programováním více dívek. "Nedostatok žien je aj v baníctve, metalurgií  a všeobecne v technet magazínoch. Že sa firmy nevenujú nedostatku žien v týchto oblastiach. Prebytok je ich zas v školstve a medicíne.

+10/−1
10.12.2015 17:00

L92u90d67ě29k 58N75ě50m45e24c 5985621382204

Možná to bude tím, že jsou i chytrý holky, co dokážou třeba programovat. Kdežto silnejch holek, který by mohly dělat se sbíječkou, už tolik není.

+13/0
10.12.2015 17:32

T59e66r82e38z75a 78H11a80j36k97o66v73a 5107182284840

R^ Perfektini odpoved. R^

+1/−1
10.12.2015 18:48

J31a81r97o34s60l26a13v 70H84o22r49á47k 8372524715809

No, podle toho, kolik znám programátorek (a jaká je jejich kvalita), bych odhadl, že počet schopných programátorek je menší, než počet silných žen.

+3/−4
10.12.2015 19:44

L11u87d34ě81k 64N40ě76m59e29c 5125661922114

Možná je to tím, žes nikdy nebyl mezi horníkama. ;-D

+6/0
10.12.2015 21:14

K55a57m66i31l 59B92e26n64e13š 2580434630223

Takže stručně řečeno obory se obsazují přirozeným výběrem..tak proč má každý nutkání naplňovat stavy podle nějakých emancipačních tabulek.

+6/−1
10.12.2015 18:55
Foto

P52a63v39e63l 53K82a36s84í71k22, 83T46e30c89h14n47e14t57.59c20z

Vy jste nějaké takové tabulky viděl? Já o nich pořád jen čtu v diskuzích, ale nevím o nich, aspoň ne v Česku.

+3/0
11.12.2015 0:14

V69o39j63t81a 25P76a59t54k26o96s 8380908288513

No jen abychom se nedivili, az nejaka z EU prijde.

0/−2
11.12.2015 10:04

J86i23ř29í 65K58o82c65u25r82e44k 6815834395128

http://www.ceskatelevize.cz/ct24/ekonomika/1064347-nemecko-naridi-podil-zen-ve-vedeni-firmy-podobny-scenar-asi-ceka-i-cr?

Sice to neprošlo, ale snaha byla.

0/0
11.12.2015 16:28

J21a26n 97P10a82v53e52l23k98a 3567471754321

Algoritmy používali už staří řekové. Třeba Herón v 1. stol.n.l. vytvořil automatické divadlo, kde loutky hrály několik krátkých scén včetně změn kulis.

+7/0
10.12.2015 16:44

O80n67d74ř82e92j 28H77a12n90s28l48í98k 9756530536564

Ono existuje vice definici "algoritmu". Samozrejme algoritmy existovaly v matematice uz dlouho. Postup reseni pro urcity matematicky problem je prave algoritmus. Tady jde ovsem o pocitacovy algoritmus, program. Ty definice jsou velmi podobne, ale ne uplne stejne.

+4/0
10.12.2015 17:24

J28a98n 41P46a57v42e10l98k38a 3177731984731

U Herona jde o program. Přestavěním kolíčků a natažením lanek se divadlo přeprogramovávalo.

+2/0
10.12.2015 17:32
Foto

P24a71v28e81l 59K84a56s18í61k88, 65T61e98c30h97n59e10t16.10c98z

Já si myslím, že to Herónovo divadlo je spíše "časování" nebo "sekvence", než algoritmus.

+4/0
10.12.2015 18:42

J66a79n 57P16a38v74e47l67k74a 3547841534781

To je každý algoritmus bez rozhodovacích funkcí. Pak ani tento, protože u mechanických strojů rozhodovací operace a skoky nebyly.

+2/0
10.12.2015 19:04

J38a75n 55P29a26v25e67l95k47a 3667201744841

Beru zpět. Podle toho, co se o stroji píše uměl větvení programu a cykly.

+1/0
11.12.2015 9:50
Foto

P57a22v12e48l 37K10a73s10í16k43, 24T22e53c84h46n88e42t17.13c21z

A ukládání čísel do "paměti".

0/0
11.12.2015 14:17

V82á70c53l51a39v 83R89y41š12a28v22ý 6468404532271

Výjimečná osobnost, další důkaz, že kvóty a pozitivní diskriminace jsou jen pro neschopné.

+39/−2
10.12.2015 16:26

T35o65m36á26š 84G78a77j32d41o41š 3178726407311

Preto ich presadzujú marxisti. Spolu so silným štátom plného regulácií, nariadení a úradníkov, riešiaceho za človeka všetko.

+8/0
10.12.2015 17:03
Foto

J17a15n 59G16o63e12t85z 5670593197539

Něco pro feministky ...

+1/−1
10.12.2015 16:26

T19e42r96e86z31a 76H81a98j66k20o32v15a 5897282424140

Samozrejme, ale nejen pro ne. I pro muze, kteri se zajimaji o tuto problematiku. 

Nic pro hloupe.

+4/−1
10.12.2015 18:50
Foto

J48a22n 20G32o20e59t19z 5940233627399

Však já s Vámi souhlasím.

0/0
11.12.2015 8:06

P76e51t41r67a 15Z27r72u74b46e80c44k20á 3630351730730

Co blázníte? Jako kdybych každý článek o úspěšném muži komentovala "Něco pro šovinisty"

+5/−1
10.12.2015 22:47
Foto

J20a83n 98G69o87e31t96z 5470543497859

Klííííííd ... To měl být jen šťouchanec ...

0/0
11.12.2015 8:07





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.