Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kde udělali soudruzi z NDR chybu? Východoněmecké automobily obrazem

Trabanty, wartburgy, barkasy, robury a další východoněmecké automobily jezdily ve své době i na našich silnicích v relativně hojných počtech. Jak takové vozy vypadaly, nám připomene tato galerie.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J13a41n 60L58u15k16á64š 7607593423182

Co se tyka fotky provozu v Saske Kamenici v roce 1975, tak v roce 1975 nebyla Saska Kamenice ale Karl Marx Stadt.

0/0
5.1.2016 0:13

T80o71m11á47š 62Z73e16m27á55n11e79k 5620978976956

Slza mi ukápla, když jsem zavzpomínal, jak jsem nemohl s trabošem vycouvat ze dvorku, protože to po nastartování kouřilo tak, že nebylo nic vidět.

+1/0
28.12.2015 23:16

M68i70l83o51š 92K23o79l75m96a36n 6106863787222

Trabant byl "nereznoucí" . Jednou při zajíždění do garáže koukám, že se mi směrem k palubní desce "noří" volant. Měl jsem zataženou ruční brzdu, "vlaštovka" na které byl motor a přední náprava spojena s karoserií byla prorezavělá, utrhla se a předek jel napřed sám.;-D

+3/0
28.12.2015 18:13

T32o58m52á93š 52Z44e76m14á68n72e59k 5730968796696

Mně zase zarezlo lanko od ručky a při couvání jsem zjistil, že jedu jen po třech kolech.

0/0
28.12.2015 23:09

M19i46l92o76š 18K48o94l10m94a13n 6206613867372

Taky jsem byl vlastníkem Barkasa 900 ccm valník, stejný jako je na obrázku 32 a 33, jednou jsem přišel domů a auto bylo fuč, manželka mi ho prodala. V práci jsem skoro ve stejné době měl taky takové, ale v provedení dodávka, které jezdilo neuvěřitelně pod předepsanou spotřebu. Řidiči od náklaďáků mi dívali za bloky na benzin 3x více v naftě a já měl na celou zimu doma topení zadarmo.

+1/0
28.12.2015 17:55

L15u32d51ě37k 68P55r62o28v64a12z20n91í29k 8253101162745

Trabant bylo moje první auto. Lituju, že jsem ho dal pryč. Mohl to dnes být fajnový vůz pro volný čas ;-D

0/0
28.12.2015 17:28

T57o48m36á69š 75Z38e81m44á55n56e44k 5800118576216

Jde o to, co si pod pojmem volný čas představujete. Já se na tom naučil svářet.;-D

+1/0
28.12.2015 23:10

R72o45b91e56r28t 94P20a15c96i89n81a 7904659265281

Kdysi jsem viděl dokument o vývoji trabantů. Tedy spíš o boji za povolení k výrobě. Jak se tajně vyvíjelo, aby to soudruzi z ministerstva nezakázali a jak se auto ukazovalo vždy Honeckerovi jako překvápko, protože pak už to ministr nemohl zatrhnout. A jak nakonec ten soudruh z ministerstva nechal zničit prototypy a spálit dokumentaci k úplně novému autu. Napamatuji se, jak se to jmenovalo. Nemá někdo odkaz?

+1/0
27.12.2015 22:43

M32i53c87h78a47l 43H38r78u93b47o25š 4280367762455

Myslim ze sa to volalo "Auto za dolar". Ten prototyp, ktoreho dokumentaciu museki znicit sa nakoniec objavil na druhej strane barikady, ako VW Golf1 ;-)

+2/0
28.12.2015 8:36

J91i72ř95í 97E22r77b62e62n 1583134966167

Ano, všechno se muselo zničit i s tím prototypem nového Trabanta, ve kterém spolehlivě pracoval převzatý motor z embéčka. Jan Tuček o tom píše v knize Zapomenuté prototypy Škoda. Šlo tehdy zřejmě o vnitrostranický boj znepřátelených klanů...

+2/0
28.12.2015 15:25

J77i52ř28í 46E66r96b44e56n 1543114586247

https://www.youtube.com/watch?v=1nwjtwkz5Yg

0/0
28.12.2015 15:26
Foto

K78a31r87e45l 54S53e72i85d31l 8829535890578

Díky za pěkné fotky i vzpomínky. Warťák kombík byl moje první auto :-) - obývák na kolech, neskutečný vnitřní prostor, žádný tunel (rovná podlaha), docela živé... Bohužel i neskutečná koroze...;-(

Wartburg Camping vypadá zajímavě, na našich silnicích jsem ho nikdy neviděl.

Nebyla jednomístná Multikára starší typ? Zdá se mi, že dvojmístné začaly jezdit až později a nechce se mi to googlit. Každopádně odvedly obrovské množství práce.

IFA mě poprvé více zaujala na fotce ve starém Zápisníku (nebo to byl AZ-Magazín?), které měli rodiče na půdě z let 67-71. NDR je tehdy dodávala jako vojenské náklaďáky (severo)vietnamské armádě. U nás je měli hlavně jezeďáci, ale montovaly se na ně třeba i vrtné soupravy pro geologický průzkum.

A s tím "pařezem" na korbě jste mě dostali. Slovní hříčka pro pamětníky.:-)R^

+3/0
27.12.2015 22:16

J11o15s15e69f 89V38a75l50a 9360593353743

jenom pro posmevacky - on asi nebyl problem nakreslit na prkne moderni stroj ( auto, radio, vrtacku) ale vsechno se muselo schvalit, nebyl material na stavbu a to u zavaznejsich veci (treba auto) museli posvetit plany i soudruzi i z Moskvy. A Soveti zakazovali kde co, aby jim nejaky vyrobek neprerostl pres hlavu. V CSSR to bylo zrovna tak - treba pro prvni prazske metro "C" uz byly vyvinute ceske lehke vagony, ale prisel prikaz a nevyrobil se ani kus, aby sovetsky mytiscenskij strojirensky podnik mel zakazku. Nikomu z Sovetu nedoslo, ze se kvuli vysoke hmotnosti sovetske metro v Praze neda nasadit, protoze byl tezsi nez bylo povolene pro Nuselsky most. Tak se nuselsky most musel dodatecne "upgradovat" pridavnym ocelovym rostem a kvuli vibracim mel ridic soupravy zakazano po cele delce mostu akcelerovat. ......Nikomu z Vas treba neprislo divne, ze se v NDR vyrabely jenom dvojtaktni motory? Takze bych se ani trak moc nesmal, na dederonske podminky byl Trabi genialni auto - nemelo se tam co porouchat. Ovsem s genialni spotrebou 10 l / 100 km pri maximalni cestovni rychlosti tak 80km/hod

+2/0
27.12.2015 17:33

M11i58c31h91a29l 89H90r23u80b28o90š 4880267172145

Mal ste niekedy trabanta? Lebo vami udavana spotreba mi nikdy tak nevysla. Maximalku som mal okolo 6, inak sa da aj pod 5 s lahkou nohou a normalne cestovnou rychlostou 80-90km/h ;-)

0/0
27.12.2015 18:51

J39i21ř83í 94E98r38b87e64n 1903394856647

To jste měl hodně dobrý vůz. Nám to žralo hodně přes 8 litrů mixu...

+1/0
27.12.2015 19:18

M71i82c72h52a70l 62H69r53u94b51o92š 4120927622755

Ja ho stale mam a neplanujem sa ho zbavit ;-)

+1/0
27.12.2015 19:40

P75a82v24e25l 53M81i34k45u39l51a 6648363466237

Hádám, že jezdíte karburátor H1-1, s tím jsem jel do Švédska za 5,06l/100 km, zpátky plně naložený za 6,5l. Je úsporný, jen s ním motor tolik nemaže.

0/0
28.12.2015 7:56

M92i39c61h43a34l 29H40r17u74b29o36š 4560637192865

Nie, ten karburator som nikdy namontovany nemal, mam 28HB2-7 a na oboch trabantoch co som mal, bola spotreba totozna. Na dialnici Balaton-Budapest som mal podla dotankovania do 5 litrov. Samozrejme, 130 som nesiel ;-)

+1/0
28.12.2015 7:59
Foto

R27o81m11a45n 61K21o81z75e23l 4427816463464

Na Trabantu že se nemělo co porouchat? Ale jděte, rodiče měli trabantů povíce a věčně se na nich něco kazilo. Tak v 60.letech bylo dobré, i karosérie měla moderní tvary, ale když chybí vývoj...

+5/0
27.12.2015 19:47

J43o11s15e35f 33V40a12l22a 9410683673423

tak treba - jak by se u Trabanta asi porouchal meric paliva? Slysel jste u Trabanta nekdy o netesne vodni pumpe nebo ze by "varil" ? Problemy s mazanim motoru ? Vymena oleje nebo olejoveho filtru ?

0/0
29.12.2015 14:26
Foto

R45o67m17a94n 88K95o27z25e58l 4217686623894

Propalování těsnění pod hlavou, vynechávání jednoho válce, nemožnost nastartovat, uvolněné lanko plynu, nevracející se sytič...to jsou poruchy trabantů. Když je výroba nekvalitní a odbytá...ve Světě motorů bylo v té době spousta článků a rad, jak trabanty vylepšit a přiblížit je autu.

+2/0
29.12.2015 22:24

J83a11k20u62b 47Š10a51f81a92n73d73a 7235107321331

No tak jinak. nemělo se tam rozbít nic, co by nešlo opravit někde na cestě pomocí běžného nářadí a kusu drátu.

0/0
3.1.2016 19:31

R16o74m84a23n 43P13o26l52á74č80e34k 5456649315

Vozy pro metro měly trochu složitější příběh, než píšete...

Zkuste si pustit Top Gear, kde porovnávali lidová auta... Ty východní auta v kategorii kam spadaly nebyly vůbec špatné stroje i oproti západním...

+1/0
27.12.2015 22:48

P87e31t41r 52H44a48n38á90č58e92k 3677254591514

Oni ani Škodovky nestály za nic, motor vzadu, přehříval se, na tehdejší dobu byly dobré žigulíky, nebo třeba Lada Niva, také Dacia, kterou už tehdy dělal Renault.

0/0
27.12.2015 13:14

J93a42r80o87m72í93r 18K82r36á54l 4290869674579

No nevím. Když jsem byl v 70. letech v Alpách, mercedesy vařily a škodovky jely.

0/0
27.12.2015 17:29

J45a81r23d63a 86S60l14a51n41h70o64f 2835934259263

Mercedesy varily a skodovky jely,to se Vam snad zdalo ne?.Kdyz byla zacpa v Alpach tak to drzely Ty Vase famozni stroje.

+5/0
27.12.2015 20:37
Foto

K91a55r27e52l 73S57e41i10d45l 8729695230158

Škodovky měly díky motoru vzadu a zadnímu náhonu výhodu v zimě při jízdě do kopce. To bylo asi tak všechno.

+2/0
27.12.2015 23:01

J94o86s32e57f 80V79a55l75a 9790143373983

Dacia delala sice licencni R8 a R10, ktere se na nasem trhu nikdy neobjevily, a pak licencni R12 - relativne konstrukcne stredne povedene auto, s povestnou kvalitou rumunskeho dilenskeho zpracovani. Lada Niva se poprve objevila v r 1977, v te dobe uz se projektovala Skoda Favorit, puvodne v kooperaciu s Wartburgem ( predni nahon) Favorit byl o nekolik konskych delek dokonalejsi nez Niva. Niva byla konstruovana prakticky tak do bahnite Sibire s tim, ze musi jezdit na vsechny pohonne hmoty, ktere byly zrovna k dispozici. Skodovky s motory vzadu se prehrivaly pouze v pripade, ze jste na leto nevymontoval termostat chladici kapaliny, coz byla prace na 15 min. To platilo jenom pro radu MB 1000/S100/110. Modely S 105/120/130 mely uz chladic normale vpredu

0/0
27.12.2015 18:31

J47i52ř11í 19E32r88b10e91n 1663434986117

Motor se přehříval jen ve dvou případech: když jste měl špatný fridex a zamrzlo vám potrubí k chladiči, nebo když jste měl vadné přetlakové víčko a pára začala unikat namísto udržení se v kapalném stavu.

0/0
27.12.2015 19:20

R43o92b10e13r81t 76P90e27l47n98á55ř 3548481174

dalsi zavada ktera to delala byla kavitace lopatek vodniho cerpadla - to se dost blbe hledalo - voda normalne obihala ale mensi rychlosti takze to spis vypadalo na ucpany potrubi.

0/0
3.1.2016 17:50

J12a23k69u49b 22Š50a88f53a36n15d40a 7895237821691

Ještě si pamatuji, že byly problémy s termostatem. Čidlo bylo na druhé straně termostatu a byla tam malá dirka, kterou proudila voda na čidlo. Pokud se ucpala, termostat se neotevřel.

0/0
3.1.2016 19:36

J30i47ř61í 86E30r24b86e79n 1513934126227

I to je možné - já osobně s termostatem pamatuji spíš opačnou patálii, když nedovíral a motor se ne a ne ohřát.

0/0
4.1.2016 21:35

L20u60k47á96š 55M70ü25l85l85e32r 6269310571213

Pamatuji, že děda měl Wartburg (a byl za frajera) ale spolehlivost byla katastrofální. Pamatuji, že věčně s tím něco bylo a věčně to řešil nějakými kutilskými vylepšováky a věčně sháněl náhradní díly. A to měl najeto třeba jen 50 tisíc... Dnešní auta jsou někde jinde. Naštěstí... Jasně, když člověk dnes vidí krásný udržovaný veterán, se zájmem se podívá. Ale tvrdit, že tehdejší auta byla kvalitní a dnes jezdí jen vraky na kolečkách je informace mimo....

+12/0
27.12.2015 10:24

J88i66n94d72ř90i63c17h 57Š27k60o93p66e27k 4915251430275

na druhou stranu tehdejší auta neudělala v kuse třeba 100 000 km, ale opravit je bylo primitivní.

Dneska ti auto udělá v kuse třeba 150 000 km, ale jakmile se začne sypat, jsi odkázaný na servis a výrobce náhradních dílů

0/0
27.12.2015 11:39

L55u19k38á78š 91M88a17c83h 7293960950823

A to má být nevýhoda? S dělbou práce jsme začali už před starověkem.

+6/−1
27.12.2015 14:53

J96i31n40d39ř18i34c30h 84Š78k13o48p14e62k 4435851120875

ano, to je zásadní nevýhoda.

Protože o životnost auta nerozhoduješ ty jako majitel, ale výrobce náhradních dílů. Až je přestane dělat, ty auto už neopravíš, i když bude sebezachovalejší

0/0
28.12.2015 13:15

P52a32v70e52l 15J70e21ř29á42b95e77k 7861872704657

Nemůžete srovnávat auta s rozdíle. 40 - 50 let vývoje. když si vzpomenu na tehdejší škodovky, tak v nich se taky pořád něco opravovalo.

Respektive - byly to krásné doby, protože když ženy doma prudily, chlap se odebral do garáže a tam si hýčkal hodiny svého "plecháčka" či "bakeliťáčka".

+5/0
27.12.2015 11:41

J21a73n 29B39a63r37t18á67č93e57k 6485525700339

Na konci 90. let jsem si za pár marek dovezl Wartburga 353 tourist, poslední model s dvoutaktem s řazením na podlaze. Jezdil jsem s ním stejně jako se současným autem (25-35000 ročně). Absolvoval jsem výměnu spojky, výbrus. Po dobu výbrusu jsem namontoval záložní motor. Vše otázka pár hodin. Věci jako destičky, čepy, kotouče a tlumiče měli stejnou životnost jako současná vozidla. Krásně se z/do něj lezlo díky rovné podlaze, byl pohodlný, oproti Škodovkám ř.742 relativně tichý. Prodával jsem jej ještě jako plně pojízdný a ještě jsem ho pár let vídával jezdit.

+2/0
27.12.2015 13:17

J25a58r12d14a 94S75l74a35n39h90o59f 2285204759373

Ale smrdel na sto honu.

+2/0
27.12.2015 20:40

J97a89n 41B82a92r87t23á55č48e60k 6445645750939

S technickým benzínem smíchaným s olejem M6A v poměru 1:25 to bylo výraznější, na normální benzín s olejem Mogul TS, či lepším v poměru 1:50 to tak strašné nebylo.

0/0
29.12.2015 20:28

J66a28n 50D94l27o47u74h81ý 7914949900849

Nakladak obrich rozmeru IFA, co utahne polovicni naklad nez obycejny Pickup Dodge RAM :-D jinak Wartas byla zabavna kara. V 80ti to clovek v zatackach honil bokem napred :-D ale rezavelo to takovym zpusobem, ze skodovka oproti tomu byl atikorozni kral :-D

0/0
27.12.2015 10:23

P43a38v79e44l 27J42e39ř51á59b57e20k 7871392364447

Dodge nikdy neprojede takový terén, co projela IFA. A ta byla postavena právě do terénu. Motor o 90 k nemohl s těžkým autem pořádně hýbat, tak nesrovnávejte nesrovnatelné.

IFA měla provozní náklady menší než Praga V3S a pokud měla balónové pneumatiky, projela i horší terén.

0/0
27.12.2015 11:45

M56i65r44e40k 19G58a44j34e41r 5771246579890

Pickup Dodge RAM jiste projede to, co projela IFA. Neverim, ze jste tohle auto videl i jen z dalky.

0/0
27.12.2015 21:12

J76a25k96u45b 90Š18a54f84a75n14d43a 7125347331441

Tak tomu nevěřím. Podívejte se třeba na Trucktrial.

0/0
3.1.2016 19:41

J18a17r61o65m89í12r 28K26r57á63l 4800359974139

Wartburg měl smůlu, že do něj nebyl lepší motor. Jinak to bylo na svoji dobu výborné a pohodlné auto. To platí i pro Barkas.

+4/0
27.12.2015 9:23

J47a66n 13D83l49o74u43h60ý 7744959310819

Mno ale taky koroze tomuto vozu ubrala na image.

+1/0
27.12.2015 10:24

J59a79r60o11m38í83r 35K10r26á33l 4250589664869

Škodovky rezatěly stejně. Ale pohodlí, jaké bylo ve Wartburgu při kempování, to bylo v málokterém autě.

+3/0
27.12.2015 10:28

Š58t98ě48p81á20n 81V55a80n37ě47k 3393279847587

Současný majitel s ním sváží pařezy ;-D;-D;-D Díky za vtípek. R^

+12/0
26.12.2015 23:32

T10o57m42á65š 43R18e52k47t64o56r 1348954107979

Nevím proč se někdo ohrnuje nad těmi auty. Je třeba si uvědomit že ta auta nebyla na svou dobu špatná. Chyba byla jen v tom "plánování" a neexistenci konkurence co by výrobce nutila se trochu pohnout.. Takový trabant a jeho nekovová karoserie docela předběhl dobu. Malý trh socialistických zemí s plánovaným hospodářstvím prostě neměl šanci proti10x většímu trhu s vývojem hnaným konkurencí..

+16/0
26.12.2015 22:52

R86a24d50e54k 26D62o25l44e21ž91a85l 2489363770520

Trabant těžil akorát z DKW, které měly pokrokové věci jako přední náhon už před válkou, a v jehož zabavené továrně se vyráběly. Takové DKW F8 mělo taky karosérii ze všeho možného. Řekněte mi, co na tom konstrukčně v NDR přidali. Snad jen docela hezké tvary.

0/0
27.12.2015 0:16







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.