Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Kde udělali soudruzi z NDR chybu? Východoněmecké automobily obrazem

Trabanty, wartburgy, barkasy, robury a další východoněmecké automobily jezdily ve své době i na našich silnicích v relativně hojných počtech. Jak takové vozy vypadaly, nám připomene tato galerie.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J94a80n 65L15u41k29á34š 7907603213282

Co se tyka fotky provozu v Saske Kamenici v roce 1975, tak v roce 1975 nebyla Saska Kamenice ale Karl Marx Stadt.

0/0
5.1.2016 0:13

T41o79m16á93š 54Z69e42m35á94n61e50k 5390948446956

Slza mi ukápla, když jsem zavzpomínal, jak jsem nemohl s trabošem vycouvat ze dvorku, protože to po nastartování kouřilo tak, že nebylo nic vidět.

+1/0
28.12.2015 23:16

M50i32l75o36š 75K60o85l59m72a85n 6736453757342

Trabant byl "nereznoucí" . Jednou při zajíždění do garáže koukám, že se mi směrem k palubní desce "noří" volant. Měl jsem zataženou ruční brzdu, "vlaštovka" na které byl motor a přední náprava spojena s karoserií byla prorezavělá, utrhla se a předek jel napřed sám.;-D

+3/0
28.12.2015 18:13


T74o14m37á39š 43Z59e87m28á74n23e89k 5660528116786

Mně zase zarezlo lanko od ručky a při couvání jsem zjistil, že jedu jen po třech kolech.

0/0
28.12.2015 23:09

M54i50l69o70š 45K77o11l24m34a45n 6676553297432

Taky jsem byl vlastníkem Barkasa 900 ccm valník, stejný jako je na obrázku 32 a 33, jednou jsem přišel domů a auto bylo fuč, manželka mi ho prodala. V práci jsem skoro ve stejné době měl taky takové, ale v provedení dodávka, které jezdilo neuvěřitelně pod předepsanou spotřebu. Řidiči od náklaďáků mi dívali za bloky na benzin 3x více v naftě a já měl na celou zimu doma topení zadarmo.

+1/0
28.12.2015 17:55

L79u33d65ě11k 30P56r22o98v60a83z18n32í57k 8623451182185

Trabant bylo moje první auto. Lituju, že jsem ho dal pryč. Mohl to dnes být fajnový vůz pro volný čas ;-D

0/0
28.12.2015 17:28

T80o28m44á14š 74Z40e55m73á89n13e92k 5750148676846

Jde o to, co si pod pojmem volný čas představujete. Já se na tom naučil svářet.;-D

+1/0
28.12.2015 23:10

R66o43b65e11r51t 80P31a41c50i18n85a 7364559535611

Kdysi jsem viděl dokument o vývoji trabantů. Tedy spíš o boji za povolení k výrobě. Jak se tajně vyvíjelo, aby to soudruzi z ministerstva nezakázali a jak se auto ukazovalo vždy Honeckerovi jako překvápko, protože pak už to ministr nemohl zatrhnout. A jak nakonec ten soudruh z ministerstva nechal zničit prototypy a spálit dokumentaci k úplně novému autu. Napamatuji se, jak se to jmenovalo. Nemá někdo odkaz?

+1/0
27.12.2015 22:43

M87i37c58h70a48l 24H72r75u58b34o54š 4560667182165

Myslim ze sa to volalo "Auto za dolar". Ten prototyp, ktoreho dokumentaciu museki znicit sa nakoniec objavil na druhej strane barikady, ako VW Golf1 ;-)

+2/0
28.12.2015 8:36

J79i49ř46í 89E29r78b17e65n 1133584856937

Ano, všechno se muselo zničit i s tím prototypem nového Trabanta, ve kterém spolehlivě pracoval převzatý motor z embéčka. Jan Tuček o tom píše v knize Zapomenuté prototypy Škoda. Šlo tehdy zřejmě o vnitrostranický boj znepřátelených klanů...

+2/0
28.12.2015 15:25

J94i87ř13í 98E29r38b25e65n 1263424296697

https://www.youtube.com/watch?v=1nwjtwkz5Yg

0/0
28.12.2015 15:26
Foto

K93a67r17e75l 95S33e64i32d44l 8339165860188

Díky za pěkné fotky i vzpomínky. Warťák kombík byl moje první auto :-) - obývák na kolech, neskutečný vnitřní prostor, žádný tunel (rovná podlaha), docela živé... Bohužel i neskutečná koroze...;-(

Wartburg Camping vypadá zajímavě, na našich silnicích jsem ho nikdy neviděl.

Nebyla jednomístná Multikára starší typ? Zdá se mi, že dvojmístné začaly jezdit až později a nechce se mi to googlit. Každopádně odvedly obrovské množství práce.

IFA mě poprvé více zaujala na fotce ve starém Zápisníku (nebo to byl AZ-Magazín?), které měli rodiče na půdě z let 67-71. NDR je tehdy dodávala jako vojenské náklaďáky (severo)vietnamské armádě. U nás je měli hlavně jezeďáci, ale montovaly se na ně třeba i vrtné soupravy pro geologický průzkum.

A s tím "pařezem" na korbě jste mě dostali. Slovní hříčka pro pamětníky.:-)R^

+3/0
27.12.2015 22:16

J63o42s18e29f 91V66a89l38a 9780793703303

jenom pro posmevacky - on asi nebyl problem nakreslit na prkne moderni stroj ( auto, radio, vrtacku) ale vsechno se muselo schvalit, nebyl material na stavbu a to u zavaznejsich veci (treba auto) museli posvetit plany i soudruzi i z Moskvy. A Soveti zakazovali kde co, aby jim nejaky vyrobek neprerostl pres hlavu. V CSSR to bylo zrovna tak - treba pro prvni prazske metro "C" uz byly vyvinute ceske lehke vagony, ale prisel prikaz a nevyrobil se ani kus, aby sovetsky mytiscenskij strojirensky podnik mel zakazku. Nikomu z Sovetu nedoslo, ze se kvuli vysoke hmotnosti sovetske metro v Praze neda nasadit, protoze byl tezsi nez bylo povolene pro Nuselsky most. Tak se nuselsky most musel dodatecne "upgradovat" pridavnym ocelovym rostem a kvuli vibracim mel ridic soupravy zakazano po cele delce mostu akcelerovat. ......Nikomu z Vas treba neprislo divne, ze se v NDR vyrabely jenom dvojtaktni motory? Takze bych se ani trak moc nesmal, na dederonske podminky byl Trabi genialni auto - nemelo se tam co porouchat. Ovsem s genialni spotrebou 10 l / 100 km pri maximalni cestovni rychlosti tak 80km/hod

+2/0
27.12.2015 17:33

M54i36c37h92a49l 67H46r30u76b94o60š 4710407692795

Mal ste niekedy trabanta? Lebo vami udavana spotreba mi nikdy tak nevysla. Maximalku som mal okolo 6, inak sa da aj pod 5 s lahkou nohou a normalne cestovnou rychlostou 80-90km/h ;-)

0/0
27.12.2015 18:51

J92i62ř58í 70E80r26b90e65n 1953164466337

To jste měl hodně dobrý vůz. Nám to žralo hodně přes 8 litrů mixu...

+1/0
27.12.2015 19:18

M75i38c40h25a86l 45H55r51u96b36o39š 4940657682655

Ja ho stale mam a neplanujem sa ho zbavit ;-)

+1/0
27.12.2015 19:40

P41a67v80e45l 88M32i86k95u75l29a 6188883146637

Hádám, že jezdíte karburátor H1-1, s tím jsem jel do Švédska za 5,06l/100 km, zpátky plně naložený za 6,5l. Je úsporný, jen s ním motor tolik nemaže.

0/0
28.12.2015 7:56

M69i41c86h13a43l 70H90r45u78b73o35š 4840277812665

Nie, ten karburator som nikdy namontovany nemal, mam 28HB2-7 a na oboch trabantoch co som mal, bola spotreba totozna. Na dialnici Balaton-Budapest som mal podla dotankovania do 5 litrov. Samozrejme, 130 som nesiel ;-)

+1/0
28.12.2015 7:59
Foto

R33o63m15a22n 59K58o96z25e69l 4577116883424

Na Trabantu že se nemělo co porouchat? Ale jděte, rodiče měli trabantů povíce a věčně se na nich něco kazilo. Tak v 60.letech bylo dobré, i karosérie měla moderní tvary, ale když chybí vývoj...

+5/0
27.12.2015 19:47

J64o95s77e56f 50V86a36l93a 9510913323973

tak treba - jak by se u Trabanta asi porouchal meric paliva? Slysel jste u Trabanta nekdy o netesne vodni pumpe nebo ze by "varil" ? Problemy s mazanim motoru ? Vymena oleje nebo olejoveho filtru ?

0/0
29.12.2015 14:26
Foto

R74o94m87a17n 19K13o14z14e39l 4517656133764

Propalování těsnění pod hlavou, vynechávání jednoho válce, nemožnost nastartovat, uvolněné lanko plynu, nevracející se sytič...to jsou poruchy trabantů. Když je výroba nekvalitní a odbytá...ve Světě motorů bylo v té době spousta článků a rad, jak trabanty vylepšit a přiblížit je autu.

+2/0
29.12.2015 22:24

J53a14k72u26b 26Š55a42f80a58n79d82a 7945787431401

No tak jinak. nemělo se tam rozbít nic, co by nešlo opravit někde na cestě pomocí běžného nářadí a kusu drátu.

0/0
3.1.2016 19:31

R55o71m80a71n 81P23o84l62á19č18e60k 5536959835

Vozy pro metro měly trochu složitější příběh, než píšete...

Zkuste si pustit Top Gear, kde porovnávali lidová auta... Ty východní auta v kategorii kam spadaly nebyly vůbec špatné stroje i oproti západním...

+1/0
27.12.2015 22:48

P12e23t39r 73H78a96n82á63č77e35k 3457894261254

Oni ani Škodovky nestály za nic, motor vzadu, přehříval se, na tehdejší dobu byly dobré žigulíky, nebo třeba Lada Niva, také Dacia, kterou už tehdy dělal Renault.

0/0
27.12.2015 13:14

J25a15r21o40m68í73r 57K67r69á92l 4310639684509

No nevím. Když jsem byl v 70. letech v Alpách, mercedesy vařily a škodovky jely.

0/0
27.12.2015 17:29

J18a65r11d45a 96S55l66a52n30h98o46f 2565914929553

Mercedesy varily a skodovky jely,to se Vam snad zdalo ne?.Kdyz byla zacpa v Alpach tak to drzely Ty Vase famozni stroje.

+5/0
27.12.2015 20:37
Foto

K68a47r13e95l 29S83e31i35d44l 8529455520258

Škodovky měly díky motoru vzadu a zadnímu náhonu výhodu v zimě při jízdě do kopce. To bylo asi tak všechno.

+2/0
27.12.2015 23:01

J37o41s10e69f 68V44a53l29a 9690583613903

Dacia delala sice licencni R8 a R10, ktere se na nasem trhu nikdy neobjevily, a pak licencni R12 - relativne konstrukcne stredne povedene auto, s povestnou kvalitou rumunskeho dilenskeho zpracovani. Lada Niva se poprve objevila v r 1977, v te dobe uz se projektovala Skoda Favorit, puvodne v kooperaciu s Wartburgem ( predni nahon) Favorit byl o nekolik konskych delek dokonalejsi nez Niva. Niva byla konstruovana prakticky tak do bahnite Sibire s tim, ze musi jezdit na vsechny pohonne hmoty, ktere byly zrovna k dispozici. Skodovky s motory vzadu se prehrivaly pouze v pripade, ze jste na leto nevymontoval termostat chladici kapaliny, coz byla prace na 15 min. To platilo jenom pro radu MB 1000/S100/110. Modely S 105/120/130 mely uz chladic normale vpredu

0/0
27.12.2015 18:31

J40i32ř26í 65E73r24b67e38n 1663984136597

Motor se přehříval jen ve dvou případech: když jste měl špatný fridex a zamrzlo vám potrubí k chladiči, nebo když jste měl vadné přetlakové víčko a pára začala unikat namísto udržení se v kapalném stavu.

0/0
27.12.2015 19:20

R21o45b26e24r70t 20P23e16l76n82á18ř 3258901334

dalsi zavada ktera to delala byla kavitace lopatek vodniho cerpadla - to se dost blbe hledalo - voda normalne obihala ale mensi rychlosti takze to spis vypadalo na ucpany potrubi.

0/0
3.1.2016 17:50

J85a90k47u75b 98Š88a51f15a87n61d14a 7685707381771

Ještě si pamatuji, že byly problémy s termostatem. Čidlo bylo na druhé straně termostatu a byla tam malá dirka, kterou proudila voda na čidlo. Pokud se ucpala, termostat se neotevřel.

0/0
3.1.2016 19:36

J23i57ř38í 37E50r57b33e27n 1393584596447

I to je možné - já osobně s termostatem pamatuji spíš opačnou patálii, když nedovíral a motor se ne a ne ohřát.

0/0
4.1.2016 21:35

L54u23k57á23š 10M74ü50l37l76e89r 6909980241173

Pamatuji, že děda měl Wartburg (a byl za frajera) ale spolehlivost byla katastrofální. Pamatuji, že věčně s tím něco bylo a věčně to řešil nějakými kutilskými vylepšováky a věčně sháněl náhradní díly. A to měl najeto třeba jen 50 tisíc... Dnešní auta jsou někde jinde. Naštěstí... Jasně, když člověk dnes vidí krásný udržovaný veterán, se zájmem se podívá. Ale tvrdit, že tehdejší auta byla kvalitní a dnes jezdí jen vraky na kolečkách je informace mimo....

+12/0
27.12.2015 10:24

J16i56n64d19ř11i49c84h 38Š63k34o78p87e50k 4745621720185

na druhou stranu tehdejší auta neudělala v kuse třeba 100 000 km, ale opravit je bylo primitivní.

Dneska ti auto udělá v kuse třeba 150 000 km, ale jakmile se začne sypat, jsi odkázaný na servis a výrobce náhradních dílů

0/0
27.12.2015 11:39

L26u49k53á95š 91M40a48c14h 7933290100103

A to má být nevýhoda? S dělbou práce jsme začali už před starověkem.

+6/−1
27.12.2015 14:53

J33i66n38d23ř42i51c75h 62Š30k57o19p58e25k 4595321430225

ano, to je zásadní nevýhoda.

Protože o životnost auta nerozhoduješ ty jako majitel, ale výrobce náhradních dílů. Až je přestane dělat, ty auto už neopravíš, i když bude sebezachovalejší

0/0
28.12.2015 13:15

P34a75v73e13l 81J74e59ř69á20b23e25k 7251142164297

Nemůžete srovnávat auta s rozdíle. 40 - 50 let vývoje. když si vzpomenu na tehdejší škodovky, tak v nich se taky pořád něco opravovalo.

Respektive - byly to krásné doby, protože když ženy doma prudily, chlap se odebral do garáže a tam si hýčkal hodiny svého "plecháčka" či "bakeliťáčka".

+5/0
27.12.2015 11:41

J84a37n 39B67a50r74t17á32č86e20k 6875675390949

Na konci 90. let jsem si za pár marek dovezl Wartburga 353 tourist, poslední model s dvoutaktem s řazením na podlaze. Jezdil jsem s ním stejně jako se současným autem (25-35000 ročně). Absolvoval jsem výměnu spojky, výbrus. Po dobu výbrusu jsem namontoval záložní motor. Vše otázka pár hodin. Věci jako destičky, čepy, kotouče a tlumiče měli stejnou životnost jako současná vozidla. Krásně se z/do něj lezlo díky rovné podlaze, byl pohodlný, oproti Škodovkám ř.742 relativně tichý. Prodával jsem jej ještě jako plně pojízdný a ještě jsem ho pár let vídával jezdit.

+2/0
27.12.2015 13:17

J80a42r18d15a 90S69l53a35n95h50o91f 2785524319373

Ale smrdel na sto honu.

+2/0
27.12.2015 20:40

J46a25n 51B89a73r87t29á63č92e47k 6265525860929

S technickým benzínem smíchaným s olejem M6A v poměru 1:25 to bylo výraznější, na normální benzín s olejem Mogul TS, či lepším v poměru 1:50 to tak strašné nebylo.

0/0
29.12.2015 20:28

J93a16n 30D74l39o80u16h20ý 7234459750589

Nakladak obrich rozmeru IFA, co utahne polovicni naklad nez obycejny Pickup Dodge RAM :-D jinak Wartas byla zabavna kara. V 80ti to clovek v zatackach honil bokem napred :-D ale rezavelo to takovym zpusobem, ze skodovka oproti tomu byl atikorozni kral :-D

0/0
27.12.2015 10:23

P40a88v75e70l 31J85e94ř36á72b71e26k 7491302914227

Dodge nikdy neprojede takový terén, co projela IFA. A ta byla postavena právě do terénu. Motor o 90 k nemohl s těžkým autem pořádně hýbat, tak nesrovnávejte nesrovnatelné.

IFA měla provozní náklady menší než Praga V3S a pokud měla balónové pneumatiky, projela i horší terén.

0/0
27.12.2015 11:45

M54i21r52e53k 10G47a13j56e84r 5581776909550

Pickup Dodge RAM jiste projede to, co projela IFA. Neverim, ze jste tohle auto videl i jen z dalky.

0/0
27.12.2015 21:12

J52a35k11u15b 23Š24a56f40a86n31d26a 7405577601291

Tak tomu nevěřím. Podívejte se třeba na Trucktrial.

0/0
3.1.2016 19:41

J31a88r79o53m47í68r 61K97r69á91l 4740209374419

Wartburg měl smůlu, že do něj nebyl lepší motor. Jinak to bylo na svoji dobu výborné a pohodlné auto. To platí i pro Barkas.

+4/0
27.12.2015 9:23

J90a22n 53D93l48o82u46h69ý 7214359160449

Mno ale taky koroze tomuto vozu ubrala na image.

+1/0
27.12.2015 10:24

J81a66r89o36m23í52r 86K82r34á94l 4770339534869

Škodovky rezatěly stejně. Ale pohodlí, jaké bylo ve Wartburgu při kempování, to bylo v málokterém autě.

+3/0
27.12.2015 10:28

Š90t36ě40p22á47n 14V29a97n95ě18k 3713459187767

Současný majitel s ním sváží pařezy ;-D;-D;-D Díky za vtípek. R^

+12/0
26.12.2015 23:32

T81o60m77á53š 47R12e85k93t18o43r 1788324327549

Nevím proč se někdo ohrnuje nad těmi auty. Je třeba si uvědomit že ta auta nebyla na svou dobu špatná. Chyba byla jen v tom "plánování" a neexistenci konkurence co by výrobce nutila se trochu pohnout.. Takový trabant a jeho nekovová karoserie docela předběhl dobu. Malý trh socialistických zemí s plánovaným hospodářstvím prostě neměl šanci proti10x většímu trhu s vývojem hnaným konkurencí..

+16/0
26.12.2015 22:52

R16a94d44e30k 49D60o91l20e38ž97a87l 2129253830700

Trabant těžil akorát z DKW, které měly pokrokové věci jako přední náhon už před válkou, a v jehož zabavené továrně se vyráběly. Takové DKW F8 mělo taky karosérii ze všeho možného. Řekněte mi, co na tom konstrukčně v NDR přidali. Snad jen docela hezké tvary.

0/0
27.12.2015 0:16





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.