Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kde udělali soudruzi z NDR chybu? Východoněmecké automobily obrazem

Trabanty, wartburgy, barkasy, robury a další východoněmecké automobily jezdily ve své době i na našich silnicích v relativně hojných počtech. Jak takové vozy vypadaly, nám připomene tato galerie.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J18a79n 79L42u83k85á59š 7247813853732

Co se tyka fotky provozu v Saske Kamenici v roce 1975, tak v roce 1975 nebyla Saska Kamenice ale Karl Marx Stadt.

0/0
5.1.2016 0:13

T18o60m14á38š 42Z63e56m36á83n60e10k 5150308656886

Slza mi ukápla, když jsem zavzpomínal, jak jsem nemohl s trabošem vycouvat ze dvorku, protože to po nastartování kouřilo tak, že nebylo nic vidět.

+1/0
28.12.2015 23:16

M85i27l32o83š 83K85o54l76m50a51n 6206623917662

Trabant byl "nereznoucí" . Jednou při zajíždění do garáže koukám, že se mi směrem k palubní desce "noří" volant. Měl jsem zataženou ruční brzdu, "vlaštovka" na které byl motor a přední náprava spojena s karoserií byla prorezavělá, utrhla se a předek jel napřed sám.;-D

+3/0
28.12.2015 18:13

T31o53m55á19š 57Z13e22m17á23n51e50k 5850468516596

Mně zase zarezlo lanko od ručky a při couvání jsem zjistil, že jedu jen po třech kolech.

0/0
28.12.2015 23:09

M18i73l58o75š 94K98o42l90m97a12n 6866623827632

Taky jsem byl vlastníkem Barkasa 900 ccm valník, stejný jako je na obrázku 32 a 33, jednou jsem přišel domů a auto bylo fuč, manželka mi ho prodala. V práci jsem skoro ve stejné době měl taky takové, ale v provedení dodávka, které jezdilo neuvěřitelně pod předepsanou spotřebu. Řidiči od náklaďáků mi dívali za bloky na benzin 3x více v naftě a já měl na celou zimu doma topení zadarmo.

+1/0
28.12.2015 17:55

L86u31d11ě63k 69P62r17o53v95a71z62n75í78k 8133791422965

Trabant bylo moje první auto. Lituju, že jsem ho dal pryč. Mohl to dnes být fajnový vůz pro volný čas ;-D

0/0
28.12.2015 17:28

T48o12m27á41š 76Z60e86m96á66n88e61k 5560178696496

Jde o to, co si pod pojmem volný čas představujete. Já se na tom naučil svářet.;-D

+1/0
28.12.2015 23:10

R38o52b36e30r49t 31P76a88c51i63n77a 7864229285301

Kdysi jsem viděl dokument o vývoji trabantů. Tedy spíš o boji za povolení k výrobě. Jak se tajně vyvíjelo, aby to soudruzi z ministerstva nezakázali a jak se auto ukazovalo vždy Honeckerovi jako překvápko, protože pak už to ministr nemohl zatrhnout. A jak nakonec ten soudruh z ministerstva nechal zničit prototypy a spálit dokumentaci k úplně novému autu. Napamatuji se, jak se to jmenovalo. Nemá někdo odkaz?

+1/0
27.12.2015 22:43

M39i20c65h14a48l 60H65r31u19b70o23š 4660127732555

Myslim ze sa to volalo "Auto za dolar". Ten prototyp, ktoreho dokumentaciu museki znicit sa nakoniec objavil na druhej strane barikady, ako VW Golf1 ;-)

+2/0
28.12.2015 8:36

J95i87ř12í 23E46r35b75e59n 1913754716237

Ano, všechno se muselo zničit i s tím prototypem nového Trabanta, ve kterém spolehlivě pracoval převzatý motor z embéčka. Jan Tuček o tom píše v knize Zapomenuté prototypy Škoda. Šlo tehdy zřejmě o vnitrostranický boj znepřátelených klanů...

+2/0
28.12.2015 15:25

J75i77ř98í 73E73r78b45e58n 1503904126317

https://www.youtube.com/watch?v=1nwjtwkz5Yg

0/0
28.12.2015 15:26
Foto

K88a72r31e27l 58S36e63i73d25l 8949665880838

Díky za pěkné fotky i vzpomínky. Warťák kombík byl moje první auto :-) - obývák na kolech, neskutečný vnitřní prostor, žádný tunel (rovná podlaha), docela živé... Bohužel i neskutečná koroze...;-(

Wartburg Camping vypadá zajímavě, na našich silnicích jsem ho nikdy neviděl.

Nebyla jednomístná Multikára starší typ? Zdá se mi, že dvojmístné začaly jezdit až později a nechce se mi to googlit. Každopádně odvedly obrovské množství práce.

IFA mě poprvé více zaujala na fotce ve starém Zápisníku (nebo to byl AZ-Magazín?), které měli rodiče na půdě z let 67-71. NDR je tehdy dodávala jako vojenské náklaďáky (severo)vietnamské armádě. U nás je měli hlavně jezeďáci, ale montovaly se na ně třeba i vrtné soupravy pro geologický průzkum.

A s tím "pařezem" na korbě jste mě dostali. Slovní hříčka pro pamětníky.:-)R^

+3/0
27.12.2015 22:16

J98o80s93e62f 60V72a38l75a 9460893533203

jenom pro posmevacky - on asi nebyl problem nakreslit na prkne moderni stroj ( auto, radio, vrtacku) ale vsechno se muselo schvalit, nebyl material na stavbu a to u zavaznejsich veci (treba auto) museli posvetit plany i soudruzi i z Moskvy. A Soveti zakazovali kde co, aby jim nejaky vyrobek neprerostl pres hlavu. V CSSR to bylo zrovna tak - treba pro prvni prazske metro "C" uz byly vyvinute ceske lehke vagony, ale prisel prikaz a nevyrobil se ani kus, aby sovetsky mytiscenskij strojirensky podnik mel zakazku. Nikomu z Sovetu nedoslo, ze se kvuli vysoke hmotnosti sovetske metro v Praze neda nasadit, protoze byl tezsi nez bylo povolene pro Nuselsky most. Tak se nuselsky most musel dodatecne "upgradovat" pridavnym ocelovym rostem a kvuli vibracim mel ridic soupravy zakazano po cele delce mostu akcelerovat. ......Nikomu z Vas treba neprislo divne, ze se v NDR vyrabely jenom dvojtaktni motory? Takze bych se ani trak moc nesmal, na dederonske podminky byl Trabi genialni auto - nemelo se tam co porouchat. Ovsem s genialni spotrebou 10 l / 100 km pri maximalni cestovni rychlosti tak 80km/hod

+2/0
27.12.2015 17:33

M96i49c87h66a24l 14H15r85u79b33o73š 4140587112655

Mal ste niekedy trabanta? Lebo vami udavana spotreba mi nikdy tak nevysla. Maximalku som mal okolo 6, inak sa da aj pod 5 s lahkou nohou a normalne cestovnou rychlostou 80-90km/h ;-)

0/0
27.12.2015 18:51

J21i97ř96í 79E21r20b88e73n 1963504956897

To jste měl hodně dobrý vůz. Nám to žralo hodně přes 8 litrů mixu...

+1/0
27.12.2015 19:18

M27i73c55h51a82l 76H17r60u86b75o17š 4110907612135

Ja ho stale mam a neplanujem sa ho zbavit ;-)

+1/0
27.12.2015 19:40

P14a75v17e89l 14M58i17k27u76l49a 6208413986187

Hádám, že jezdíte karburátor H1-1, s tím jsem jel do Švédska za 5,06l/100 km, zpátky plně naložený za 6,5l. Je úsporný, jen s ním motor tolik nemaže.

0/0
28.12.2015 7:56

M74i90c25h28a24l 86H22r34u81b89o36š 4510497782445

Nie, ten karburator som nikdy namontovany nemal, mam 28HB2-7 a na oboch trabantoch co som mal, bola spotreba totozna. Na dialnici Balaton-Budapest som mal podla dotankovania do 5 litrov. Samozrejme, 130 som nesiel ;-)

+1/0
28.12.2015 7:59
Foto

R90o95m88a58n 16K84o97z88e60l 4907406203554

Na Trabantu že se nemělo co porouchat? Ale jděte, rodiče měli trabantů povíce a věčně se na nich něco kazilo. Tak v 60.letech bylo dobré, i karosérie měla moderní tvary, ale když chybí vývoj...

+5/0
27.12.2015 19:47

J77o12s72e45f 17V52a21l84a 9910823753733

tak treba - jak by se u Trabanta asi porouchal meric paliva? Slysel jste u Trabanta nekdy o netesne vodni pumpe nebo ze by "varil" ? Problemy s mazanim motoru ? Vymena oleje nebo olejoveho filtru ?

0/0
29.12.2015 14:26
Foto

R89o78m92a26n 62K62o18z37e81l 4847526303824

Propalování těsnění pod hlavou, vynechávání jednoho válce, nemožnost nastartovat, uvolněné lanko plynu, nevracející se sytič...to jsou poruchy trabantů. Když je výroba nekvalitní a odbytá...ve Světě motorů bylo v té době spousta článků a rad, jak trabanty vylepšit a přiblížit je autu.

+2/0
29.12.2015 22:24

J92a33k75u11b 63Š36a82f75a65n55d79a 7275907441961

No tak jinak. nemělo se tam rozbít nic, co by nešlo opravit někde na cestě pomocí běžného nářadí a kusu drátu.

0/0
3.1.2016 19:31

R66o59m98a23n 22P84o25l15á14č71e96k 5386329815

Vozy pro metro měly trochu složitější příběh, než píšete...

Zkuste si pustit Top Gear, kde porovnávali lidová auta... Ty východní auta v kategorii kam spadaly nebyly vůbec špatné stroje i oproti západním...

+1/0
27.12.2015 22:48

P73e91t58r 51H61a24n28á44č82e37k 3567924971344

Oni ani Škodovky nestály za nic, motor vzadu, přehříval se, na tehdejší dobu byly dobré žigulíky, nebo třeba Lada Niva, také Dacia, kterou už tehdy dělal Renault.

0/0
27.12.2015 13:14

J33a23r98o71m27í20r 70K31r85á39l 4180979764289

No nevím. Když jsem byl v 70. letech v Alpách, mercedesy vařily a škodovky jely.

0/0
27.12.2015 17:29

J71a38r65d96a 60S92l90a62n30h74o38f 2305784319763

Mercedesy varily a skodovky jely,to se Vam snad zdalo ne?.Kdyz byla zacpa v Alpach tak to drzely Ty Vase famozni stroje.

+5/0
27.12.2015 20:37
Foto

K71a65r28e85l 90S80e90i71d35l 8209215210528

Škodovky měly díky motoru vzadu a zadnímu náhonu výhodu v zimě při jízdě do kopce. To bylo asi tak všechno.

+2/0
27.12.2015 23:01

J16o28s42e63f 46V10a72l53a 9710583423143

Dacia delala sice licencni R8 a R10, ktere se na nasem trhu nikdy neobjevily, a pak licencni R12 - relativne konstrukcne stredne povedene auto, s povestnou kvalitou rumunskeho dilenskeho zpracovani. Lada Niva se poprve objevila v r 1977, v te dobe uz se projektovala Skoda Favorit, puvodne v kooperaciu s Wartburgem ( predni nahon) Favorit byl o nekolik konskych delek dokonalejsi nez Niva. Niva byla konstruovana prakticky tak do bahnite Sibire s tim, ze musi jezdit na vsechny pohonne hmoty, ktere byly zrovna k dispozici. Skodovky s motory vzadu se prehrivaly pouze v pripade, ze jste na leto nevymontoval termostat chladici kapaliny, coz byla prace na 15 min. To platilo jenom pro radu MB 1000/S100/110. Modely S 105/120/130 mely uz chladic normale vpredu

0/0
27.12.2015 18:31

J43i69ř92í 33E42r96b41e48n 1543244726897

Motor se přehříval jen ve dvou případech: když jste měl špatný fridex a zamrzlo vám potrubí k chladiči, nebo když jste měl vadné přetlakové víčko a pára začala unikat namísto udržení se v kapalném stavu.

0/0
27.12.2015 19:20

R21o85b46e79r66t 39P85e48l81n47á55ř 3118421734

dalsi zavada ktera to delala byla kavitace lopatek vodniho cerpadla - to se dost blbe hledalo - voda normalne obihala ale mensi rychlosti takze to spis vypadalo na ucpany potrubi.

0/0
3.1.2016 17:50

J82a78k58u32b 98Š17a85f81a56n20d96a 7485927231791

Ještě si pamatuji, že byly problémy s termostatem. Čidlo bylo na druhé straně termostatu a byla tam malá dirka, kterou proudila voda na čidlo. Pokud se ucpala, termostat se neotevřel.

0/0
3.1.2016 19:36

J71i97ř91í 55E52r52b60e62n 1913864416727

I to je možné - já osobně s termostatem pamatuji spíš opačnou patálii, když nedovíral a motor se ne a ne ohřát.

0/0
4.1.2016 21:35

L92u32k94á24š 90M90ü67l24l62e89r 6319240651133

Pamatuji, že děda měl Wartburg (a byl za frajera) ale spolehlivost byla katastrofální. Pamatuji, že věčně s tím něco bylo a věčně to řešil nějakými kutilskými vylepšováky a věčně sháněl náhradní díly. A to měl najeto třeba jen 50 tisíc... Dnešní auta jsou někde jinde. Naštěstí... Jasně, když člověk dnes vidí krásný udržovaný veterán, se zájmem se podívá. Ale tvrdit, že tehdejší auta byla kvalitní a dnes jezdí jen vraky na kolečkách je informace mimo....

+12/0
27.12.2015 10:24

J39i38n35d82ř27i46c72h 68Š19k49o63p55e88k 4315311250655

na druhou stranu tehdejší auta neudělala v kuse třeba 100 000 km, ale opravit je bylo primitivní.

Dneska ti auto udělá v kuse třeba 150 000 km, ale jakmile se začne sypat, jsi odkázaný na servis a výrobce náhradních dílů

0/0
27.12.2015 11:39

L45u67k43á91š 58M61a95c16h 7563340970263

A to má být nevýhoda? S dělbou práce jsme začali už před starověkem.

+6/−1
27.12.2015 14:53

J81i76n77d88ř48i23c32h 36Š19k68o94p98e34k 4225551590455

ano, to je zásadní nevýhoda.

Protože o životnost auta nerozhoduješ ty jako majitel, ale výrobce náhradních dílů. Až je přestane dělat, ty auto už neopravíš, i když bude sebezachovalejší

0/0
28.12.2015 13:15

P11a46v92e46l 34J85e56ř31á21b79e76k 7381752704217

Nemůžete srovnávat auta s rozdíle. 40 - 50 let vývoje. když si vzpomenu na tehdejší škodovky, tak v nich se taky pořád něco opravovalo.

Respektive - byly to krásné doby, protože když ženy doma prudily, chlap se odebral do garáže a tam si hýčkal hodiny svého "plecháčka" či "bakeliťáčka".

+5/0
27.12.2015 11:41

J74a51n 37B72a85r65t49á17č97e87k 6555755720449

Na konci 90. let jsem si za pár marek dovezl Wartburga 353 tourist, poslední model s dvoutaktem s řazením na podlaze. Jezdil jsem s ním stejně jako se současným autem (25-35000 ročně). Absolvoval jsem výměnu spojky, výbrus. Po dobu výbrusu jsem namontoval záložní motor. Vše otázka pár hodin. Věci jako destičky, čepy, kotouče a tlumiče měli stejnou životnost jako současná vozidla. Krásně se z/do něj lezlo díky rovné podlaze, byl pohodlný, oproti Škodovkám ř.742 relativně tichý. Prodával jsem jej ještě jako plně pojízdný a ještě jsem ho pár let vídával jezdit.

+2/0
27.12.2015 13:17

J66a45r15d45a 69S54l86a15n79h57o90f 2315664369423

Ale smrdel na sto honu.

+2/0
27.12.2015 20:40

J55a96n 42B97a82r34t82á84č82e73k 6785615380939

S technickým benzínem smíchaným s olejem M6A v poměru 1:25 to bylo výraznější, na normální benzín s olejem Mogul TS, či lepším v poměru 1:50 to tak strašné nebylo.

0/0
29.12.2015 20:28

J58a77n 19D82l86o54u43h70ý 7924169250339

Nakladak obrich rozmeru IFA, co utahne polovicni naklad nez obycejny Pickup Dodge RAM :-D jinak Wartas byla zabavna kara. V 80ti to clovek v zatackach honil bokem napred :-D ale rezavelo to takovym zpusobem, ze skodovka oproti tomu byl atikorozni kral :-D

0/0
27.12.2015 10:23

P69a71v78e81l 64J97e22ř74á52b89e23k 7761882194837

Dodge nikdy neprojede takový terén, co projela IFA. A ta byla postavena právě do terénu. Motor o 90 k nemohl s těžkým autem pořádně hýbat, tak nesrovnávejte nesrovnatelné.

IFA měla provozní náklady menší než Praga V3S a pokud měla balónové pneumatiky, projela i horší terén.

0/0
27.12.2015 11:45

M60i32r71e90k 92G58a20j31e79r 5801476799810

Pickup Dodge RAM jiste projede to, co projela IFA. Neverim, ze jste tohle auto videl i jen z dalky.

0/0
27.12.2015 21:12

J97a83k14u36b 82Š58a64f20a16n11d19a 7795487631501

Tak tomu nevěřím. Podívejte se třeba na Trucktrial.

0/0
3.1.2016 19:41

J67a64r41o93m76í69r 82K47r31á25l 4310749584509

Wartburg měl smůlu, že do něj nebyl lepší motor. Jinak to bylo na svoji dobu výborné a pohodlné auto. To platí i pro Barkas.

+4/0
27.12.2015 9:23

J98a10n 26D28l40o75u68h85ý 7854939400549

Mno ale taky koroze tomuto vozu ubrala na image.

+1/0
27.12.2015 10:24

J72a53r31o61m20í54r 93K69r62á24l 4490529134229

Škodovky rezatěly stejně. Ale pohodlí, jaké bylo ve Wartburgu při kempování, to bylo v málokterém autě.

+3/0
27.12.2015 10:28

Š25t45ě82p21á60n 82V16a69n16ě10k 3913619177867

Současný majitel s ním sváží pařezy ;-D;-D;-D Díky za vtípek. R^

+12/0
26.12.2015 23:32

T80o81m77á46š 62R32e95k38t26o68r 1148764797879

Nevím proč se někdo ohrnuje nad těmi auty. Je třeba si uvědomit že ta auta nebyla na svou dobu špatná. Chyba byla jen v tom "plánování" a neexistenci konkurence co by výrobce nutila se trochu pohnout.. Takový trabant a jeho nekovová karoserie docela předběhl dobu. Malý trh socialistických zemí s plánovaným hospodářstvím prostě neměl šanci proti10x většímu trhu s vývojem hnaným konkurencí..

+16/0
26.12.2015 22:52

R86a83d60e72k 25D27o60l32e12ž74a43l 2569473130470

Trabant těžil akorát z DKW, které měly pokrokové věci jako přední náhon už před válkou, a v jehož zabavené továrně se vyráběly. Takové DKW F8 mělo taky karosérii ze všeho možného. Řekněte mi, co na tom konstrukčně v NDR přidali. Snad jen docela hezké tvary.

0/0
27.12.2015 0:16







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.