Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Četníci s letadly zasahovali proti německým narušitelům. Mnohdy marně

Dnes, kdy v televizi běží snad už po třiapadesáté repríza úspěšného a navíc milého seriálu Četnické humoresky, nastal ten pravý čas se seznámit s další kapitolou historie našeho četnictva, a to s Četnickými leteckými hlídkami. Letos uběhlo 80 let od jejich založení.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J81i12ř96í 20B16r54o41ž 5589125122577

Výborný článek, pro mnohé lidi zcela jistě neznámá část naší minulosti. Děkuji[>-]V

+11/0
30.12.2015 8:48

D98a46v64i49d 72D38u44š87e66k 5131147240907

Zajímavý článek, děkuji.

+7/0
29.12.2015 17:15

D67a67v84i28d 18D26u22š73e95k 5101777760257

Zajímavý článek, děkuji.

+4/0
29.12.2015 17:15
Foto

P42e76t31r 46Š63r55a90i16e17r 9593502542587

Nojo, problém "dokonalé" první republiky: namísto budování moderní mobilní armády se obrovské peníze a úsilí vyplýtvaly na zabetonovávání pohraničí, což některým zájmovým skupinám velmi vyhovovalo, stejně jako například hipomobilní potahy ...:-/

+5/−16
29.12.2015 16:01

R56o80m61a59n 78S89t44o38n34e86k 1469253459371

československá armáda neměla dostatek mužu k vytvoření dostatečně velké armády která by dokázala odrazit protivníka a uvědomte si že díky protáhlému tvaru republiky jsme už od počátku bojovali v obklíčení.

+10/−3
29.12.2015 16:58

J15i57ř31í 68T48i16n94t17ě97r33a 6210219973170

Vážený pane Stonku,

vy si myslíte, že vycvičených 1,8 milionů mužů je málo? Pokud si vzpomínám, tak kdesi na internetu se psalo, že v roce 1938 se k mobilizaci dostavilo na první výzvu 1,128 milionu mužů. Díky Malé dohodě jsme měli zpacifikovány královské Maďary. Rumuni kvůli nám mobilizovali a údajně i souhlasili s průjezdem sovětských vojsk přes svoje území. Takže potencionálním nepřítelem byli pouze Němci a Poláci. :-/

+2/−7
29.12.2015 18:55

R41o26m23a36n 71S36t63o62n93e15k 1659483529381

Německo by dokázalo při mobilizaci postavit do zbraně cca 20-30 mil. vojáku (v roce 1938 cca 2,5 mil) což je několikanásobná přesila a vzhledem k tomu že Německo začínalo u Bohumína a končilo až u Bratislavy(po anšlusu Rakouska) je to i beznadějná situace, jediné co ji mohlo aspoň trochu zvrátit v náš prospěch je opevněni hranice, jinak by jsme byly převálcování v řadu dnu. PS. 1,8 mil.vojáku je až po mobilizaci, která by při bleskovém přepadu ani nemusela proběhnout, a Maďaři byly hlavně specifikováni díky přítomnosti lehkých objektu na celé jižní hranici

+4/−2
29.12.2015 19:22

J95i61ř84í 18T58i96n69t47ě67r52a 6550469603320

Pane Stonku,

vaše úvaha obsahuje několik kdyby. Jedno je však jisté, že Německo bylo v roce 1938 zaskočeno naší mobilizací, takže nemohlo všechny své síly včas rozvinout a zahájit válku s Rčs. Německo také muselo zajistit ochranu Východního Pruska, plus východní hranici s Polskem a hranice na západě. Z mého hlediska je vaše úvaha o několikanásobné přesile (2,5M vs. 1,128M) přehnaná a neodpovídá možnostem (1,1 až 1,3M) tehdejšího Německa. Podezírám vás z toho, že jste omylem uvedl údaje z období německého útoku na Polsko. :-/

+5/−2
29.12.2015 21:09

O68l49d61ř71i57c27h 25Ř96e25z19n60í82k 7425102904828

lineární opevnění bylo jedinou možností jak chránit hranice, vždyť i tenkrát se dalo za nějaké tři čtyři hodiny dojet do Drážďan ;-D ale absence moderního letectva a také nedostatku protileteckých děl byla zjevná a do nebe volající slabina

+3/−1
29.12.2015 21:19

J25a20n 20Š43k31r88a74b24á51n60e49k 7875700758752

Ovšem letectvo není zbraní která by sama o sobě tenkrát (a v podstatě ani dnes) vyhrávala války.. navíc ani tehdejší německé letectvo nebylo tak silné jak jen o pár let později..

+1/0
29.12.2015 22:06

T48o66m24á11š 32Z56e48m32á54n22e85k 5110128756576

Naše tehdejší MNO mělo v tomto případě máslo na hlavě. Nákupy zastaralé techniky dohazované zbrojařskou lobby a nedostatečná podpora našich výrobců provázela naše letectvo už mezi válkami.

+3/−4
29.12.2015 22:21

J15i85ř31í 56T42i22n25t70ě57r54a 6960119323690

Vážený pane Zemánku,

prosím o vyjmenování vámi zmíněných nákupů zastaralé techniky. :-)

0/−1
29.12.2015 23:03

O55l49d31ř75i52c46h 80Ř20e52z52n60í69k 7965332414288

MB 200 třeba, naprosto k ničemu ;-D

+3/0
29.12.2015 23:28

J23i26ř18í 65T38i91n55t58ě60r14a 6900219263100

Pane Řezníku,

sice nejste p. Zemánek, ale budiž odpovím vám. MB-200 se licenčně vyráběly v továrnách Aero a Avia v počtu 72 strojů. Měl jsem tu čest se seznámit s jeho dokumentací v archivu VHJ ČKD Praha. Tak to by byl vyjmenován jeden obstarožní typ. Nyní od vás očekávám, že po p. Zemánkovy převezmete celé dokazovací břímě a vyjmenujete i další zastaralou techniku nakoupenou pro armádu Rčs. ;-)

0/0
29.12.2015 23:58

O10l86d92ř82i33c46h 43Ř63e30z64n15í62k 7355602584188

prakticky vše, co bylo nakoupeno po roce 1935 s jedinou výjimkou a tou je SB 2 / Avie B 71. Řada velmi nadějný projektů přišla pozdě, zaspali sice jen 5 let, ale bohužel těch rozhodujících 5 let...

+2/0
30.12.2015 0:06

J79i95ř56í 40T46i40n71t39ě23r95a 6880269833400

Pane Řezníku,

v této věci máte pravdu, že ve vývoji a dodávkách letecké techniky jsme byli ve skluzu tří až pěti let. V pásové a kolové technice to odhaduji na jeden rok, maximálně dva. :-)

+3/−1
30.12.2015 0:34

O29l80d19ř64i59c76h 46Ř60e89z77n97í57k 7215542404778

třeba za ty MB 200 utratili tolik, kolik by stálo lehké opevnění ve dvou liniích o délce cca. 300 km ;-D

+2/−1
30.12.2015 9:52

J43i46ř78í 63B57r60o73ž 5849375692737

Pane Řezníku, z velké části s Vámi souhlasím, ale r.1938 ty Blochy ještě nebyly tak tragicky zastaralé. I v německé Luftwaffe bylo moderních strojů stále pomálu. Ve stíhacím letectvu ještě létaly dvojplošníky jako např. He-51. Bf-109 byly jen ve verzi B/D, oproti kterým naše Avie nebyly zase tak o moc horší. Bombardovací letky Luftwaffe by v té době tvořeny ještě i Ju-52, Ju-86 a Do-23. Stuky rovněž byly teprve zaváděny do výzbroje, létaly jen ve verzi A.

Stavy a výzbroj najdete zde

http://althistory.wikia.com/wiki/German_air_force_order_of_battle_-_October_1,_1938_(Fall_Gr%C3%BCn)

Dá se říci, že r.1938 nebyl Wehrmacht na válku plně připraven. Zvláště v tankové technice převažovaly jen velmi lehké typy, středních tanků byl jen zlomek. Jen zbabělost západu mu umožnila se na náš úkor plně dovyzbrojit a připravit.

Navíc si dovolím poukázat, že z těch našich 1,8milionu mobilizovaných byla třetina Němců a Maďarů. A to byl myslím největší náš problém- pátá kolona na našem území, především, v Sudetech.

+6/−1
30.12.2015 10:28

O95l93d16ř61i12c44h 49Ř55e50z13n57í23k 7975282124978

MB 200 byl zastaraný už v sobě, kdy byl zařazen do výzbroje Francie, tedy v roce 1935. Ostatně o celém českém arzenálu letectva svědčí to, že jej Němci coby kořistní materiál použili jen ke cvičným účelům, popřípadě jej darovali Bulharům ;-D a to na rozdíl od pozemní techniky a dělostřelectva, které bylo velmi oblíbeno a naše tanky po jistou dobu tvořili páteř Wehrmachtu.

-

Můžeme se o tom bavit, můžeme se o tom dohadovat, ale to je asi všechno, co s tím můžeme dělat ;-D

+4/0
30.12.2015 14:14

O97l29d91ř10i93c95h 76Ř26e34z68n33í65k 7445522494908

a je velmi dobré si srovnat letecké výkony třeba zmíněného Ju 86 a MB 200 a jsme doma, že... o generaci pokročilejší letoun.

+2/0
30.12.2015 14:25

J62i82ř40í 97B86r42o57ž 5129695512827

Ve srovnání s takovým v té době rozšířeným Do-23 nebo Ju-52 to byl ještě brus :-) . Oproti Ju-52 unesl 2x tolik pum a byl o 30km rychlejší. Nehájím, že to byl bůhvíjaký letoun, jen poukazuji že v té době i na druhé straně nedisponovali nejmodernější technikou. Ta přišla až rok na to.

Jinak Němci zařadili ke cvičným účelům i moderní B71.

0/0
30.12.2015 15:11

O63l44d27ř76i65c58h 41Ř81e84z43n73í96k 7795682474388

jenže v době,kdy naši zaváděli do výzbroje zmíněný MB 200, tak Němci Do 17, He 111 a zmíněný Ju 86.

+1/−1
30.12.2015 16:01

T46o10m95á16š 59Z49e73m82á10n41e68k 5490948586496

Licence na slabé francouzké motory HS 12 YDRS. Místo slibného vlastního vývoje v Avii.. Znemožnilo to vývoj konkurenceschopné stíhačky. Byl to jenom jeden ze zpátečnických kroků, kterých byla jinak celá řada. Citace příslušných skutečností bohužel přesahuje možnosti diskuse.

+2/0
31.12.2015 11:06

J26i39ř60í 58B49r68o19ž 5919825582197

No nevím, zda slabé. Protože s těmi samými motory létaly D.520, MS406, Jaky1-9 atd. Na Merliny jsme licenci nedostali a americké řadové motory byly ve stejné výkonové třídě co ta Hispánka.

0/0
1.1.2016 13:01

T74o92m82á23š 92Z68e50m42á61n95e20k 5120188806446

Konkrétně mám na mysli práci Ing. Kasala, zkušeného a osvědčeného již konstruktéra, z roku 1932-33 a jeho motory W-30 a W-44. Jeho vývoj byl zastaven díky konkurenci motorů od HS. S takovou technikou by mělo tehdejší Československo stroje s nejlepšími parametry na světě. Netvrdím, že HS 12-Y byly špatné, ale tento krok znamenal obrovskou ztrátu času a úsilí i peněz pro Avii a ještě jednu věc- zařadili jsme se do druhého sledu, co se týče inovací a to se ve válce nepromíjí.

+2/−1
1.1.2016 18:00

O85l18d25ř62i81c42h 67Ř13e22z48n40í10k 7375462624508

Ale rozvrátí vám infrastrukturu, zničí zásobovací trasy obraného opevnění, eliminuje válečný průmysl, atd. atd. dřív nebo později vám pak obrana zkolabuje...

+3/0
29.12.2015 23:32

J86i40n65d65ř59i88c40h 90H35r86d98l48i47č18k58a 4266714409524

Hranici s Polskem (vč. východního Pruska) nemuselo Německo v roce 1938 chránit, s Polskem byli tehdy v podstatě spojenci. Taktéž na západě si nemuselo dělat starosti, velmoci kvůli nám do války nehodlaly jít.

Naproti tomu my jsme museli udržovat hotovost i na hranici s Maďarskem (hrozilo vpádem do našeho týlu), bez ohledu na to, jestli do války půjdou Rumuni nebo ne.

+1/0
30.12.2015 8:22

O19l50d90ř15i62c54h 52Ř23e64z32n86í91k 7745652544458

nehledě, že proti západu mělo Německo Sigfridovu linii, takže nějaký bleskový přepad (kterého Francie stejně nebyla schopna) nehrozil...

+1/−2
30.12.2015 10:03

J58i90ř13í 94T81i37n63t43ě94r59a 6540949753980

Vážený pane Hrdličko,

vaše úvaha ohledně Maďarska neodpovídá skutečnosti. Je známo, že Horthy odmítl Hitlerovu výzvu k společným vojenským akcím proti Rčs, protože měl uzavřenu smlouvu o neútočení s Malou dohodou. Taktéž německo-polské spojenectví nebylo to pravé ořechové, protože bylo uzavřeno proti Sovětskému svazu a po smrti Hitlerova přítele Pilsudského vyznělo do ztracena. Proto Poláci oprášili smlouvu s Francií a uzavřeli novou smlouvu s Británií. :-/

+2/−1
30.12.2015 14:16

J56i81n37d22ř58i80c76h 20H23r45d34l18i13č43k22a 4426934119584

Vždyť já ani nepsal o nějaké skutečné válce. Uvedl jsem, že bychom stejně, v každém případě, museli proti Maďarsku udržovat hotovost pro případ jeho útoku. Že měla být podepsaná smlouva o neútočení, to je hezká věc.... takže co v mém příspěvku neodpovídá skutečnosti?

Ohledně Polska, měl jsem na mysli společné nepřátelství vůči nám (proto výraz "v podstatě"), taktéž nemusí jít hned o podepsanou smlouvu o spojenectví.

+1/0
30.12.2015 15:33

J67i22ř76í 58T24i90n74t54ě41r60a 6660789533660

Pane Hrdličko,

teď již chápu, proč přeceňujete úroveň vztahů německo-polských i možnosti Maďarska vůči vojskům Malé dohody v roce 1938. :-)

+1/0
30.12.2015 18:41

J81i93n73d42ř92i88c43h 31H22r66d94l90i47č25k30a 4496924109864

Zrovna v sekci Technet bych přece čekal repliku založenou na argumentech, nikoliv na smajlících a demonstrativním předstírání.

0/−1
4.1.2016 21:15

J89i61ř66í 27K30ü19h41r 2690786510236

Německo nemuselo nic rozvinovat. Stačilo jen čekat. Času měli více než dost. Opevnění hlavně chránilo republiku před překvapivým útokem a mělo zajistit klidnou mobilizaci v případě napadení.

ČSR se nemohla nikdy úspěšně sama bránit Německu. (dlouhodobě)

0/−1
8.1.2016 16:17

M38i11c28h53a59l 78P46a11v27l85á20t 9983693354609

S temi hipomobi;lnimi potahy jste bohuzel dost mimo. Je dobre si ujasnit, jak na tom v tomhle ohledu byla treba nejmodernejsi armada v Evrope, tj. ta nemecka. Asi to tam taky "nekomu vyhovovalo". ;o)

+3/0
30.12.2015 14:39

J76i88ř24í 62J84a64n22a39t42a 3299360164859

K četnickým leteckým hlídkám.Asi jsem už pamětník,protože o prázdninách 1947 jsem poprvé letěl v letadle s velitelem četnické letecké hlídky v Jičíně.Byl to pan Josef Klusáček,se kterým jsme bydleli v domě v jednom poschodí.Bylo to letadlo Čáp,neboli Storch,hornoplošník. Tohoto pána pamatuje dokonce jeden pilot z Liberce,se kterým jsem asi před 2-ma roky mluvil v Pavlovicích /Liberci/[>-]

+3/0
29.12.2015 15:16

R34a60d66e53k 59F80o31l85p54r73e57c27h13t

V roce 1947 to už bylo letectvo SNB, nástupce předválečných ČLH. Josef Klusáček létal jak před válkou u ČLH, tak po válce v letectvu SNB.

+3/0
29.12.2015 16:12

O85n45d33ř72e12j 92Š45r46á77m87e29k 3663720911719

Tady se člověk vždy dozví něco nového. V tomto případě to pro mě byl celý článek.

+1/0
29.12.2015 12:10

P15a10v38e26l 54J50o93n88á64š 5101395599515

Díky.R^

+1/0
29.12.2015 10:29

K12a41r95e59l 98S29v88o65b40o36d89a 9689184673146

Zajímavý článek. Jen si opravte "letci ho nazývaly"

+8/0
29.12.2015 3:40

R93a93d61e87k 74F31o57l38p29r16e32c24h31t

Omlouvámza toto politováníhodné nedopatření, ke kterému dochází maximálně jednou zadeset článků, děkuji, opraveno.

+7/0
29.12.2015 8:48
Foto

K45a93r23e59l 90S14e49i28d87l 8109775160618

Vůbec jsem netušil, že něco takového existovalo. Díky za článek.R^

A ještě k opravám: v kapitole "Stroje ve službě ČLH" je překlep (vypadlé písmeo)

"... 4 Aeo Ap.32 (1935 - 1938), ..."

0/0
29.12.2015 16:35

R44a25d40e29k 58F49o56l10p36r75e34c18h11t

opraveno, taky díky

0/0
29.12.2015 16:53

M23i81c34h73a45l 77K82o93h52o79u44t85e29k 1893781143

Pěkný článek, na nepříliš známé téma.

Teď ta kritika. ;-)

V popisu Š-328 máte chybně uvedenou max. rychlost 320 km/h, ta byla 328 km/h u 1. verze, s motorem Pegas II-M2, o výkonu 580 k a bez nainstalované ochrany hlavní palivové nádrže.*

Bylo by to fér opravit. Zvlášť, když u zahraničních typů se obvykle uvádějí ideální hodnoty. Např. u Messerschmittu byla rozšířena praxe, uvádět hodnotu max. rychlosti, získanou při 10% překročení povolených otáček motoru, na pouhou minutu! Jako reklamní trik se to hodilo a naprosto to odpovídalo, podnikavé povaze W. Messerschmitta.**

Jenže u bojových jednotek, to bylo k ničemu. Tam se, v případě nutnosti, během souboje používal tzv. "nouzový režim" udržitelný 5 minut, za nevyšších povolených otáček. Tím je vysvětlena, dvojí maximální rychlost přinejmenším všech ranných verzí Bf 109 B, C, D, E. Jedna je tabulková, měřená pro Říšské ministerstvo letectví RLM a druhá, vždy menší, je naměřená při armádních testech sériových letadel.***

Zajímavé je, že u ČS letounů se obvykle používá opačný přístup. Např. u 4.verze Avie B-534 se rovněž vyskytuje i druhá maximální hodnota rychlosti a to 405 km/h. Jenže, v jejím případě se, zcela objektivně, uvádí jen jako nadstandard.

Ještě drobnost, u ČS letadel, se jako oddělovač obvykle používá pomlčka, nikoli tečka.

* Bohužel, dosud jsem se nikde nedočetl, jaká byla rychlost letounů s vylepšeným motorem Pegas III-M2, o výkonu 740 k, ani o vlivu třílisté, na zemi stavitelné vrtule, jež byla pro nové Š-328 objednána.

** Zvlášť, když dobová propaganda používala mnohé, ještě rafinovanější taktiky. To bych příliš odbočil. Ale pro Vás, by to mohlo být zajímavé téma na další článek. I postava Willyho Messerschmitta, je hodně zajímavé téma. Např. jeho, značně kolísající, konstruktérské schopnosti WS jeho organizační a podnikatelský talent, intriky kolem motoru DB 601 atd., či politické známosti.

*** Robert Michulec, Bf 109 4. část, AJ-PRESS 2005 (vřele doporučuji :-) všem milovníkům 109ky, i 1. část)

0/0
6.1.2016 4:07

R25a87d10e52k 59F89o38l78p79r59e32c86h54t

S těmi maximálními rychlostmi to je problém, ony se dost lišily i u stejných verzí daného letadla se stejným motorem. Měřením se zjistily diference hodnot i 20 km/h. Tak jsem raději udal tu hodnotu 320, protože 328 mi přišlo zbytečně přesné a nahoru se mi to zaokrouhlovat příčilo právě z důvodu, že by se to ještě více vzdálilo od skutečnosti.

A kauza pomlčka... tu "blbou" pomlčku hromadně rozšířil nějaký "neznámý pachatel" v době socialismu, možná ho k tomu vedlo sjednocení s typovým označením sovětských letadel. Ale u těch předválečných je historicky správně (jsou i výjimky) ta tečka, jak je to vidět i na označení typu a výrobního čísla na trupech samotných letadel. On na to je nějaký předpis (MNO?) z té doby, ale tak jednoduché to myslím také není, v některých případech (ne z hlediska konkrétních typů, ale použití) se tam nechávala i mezera). Jinou kapitolou jsou pak výrobci civilních sportovních letadel, třeba Beneš-Mráz používal mezeru, Zlin někdy mezeru a jindy pomlčku (!). Ale když se vrátíme k těm vojenským, správně bychom měli psát B.534, Š.328, atd.

Ještě mě napadá k tomu tématu W. Messerschmitta, co takový zneužitý Hugo Junkers? O něm by se psalo ještě lépe. Ale nejhorší je, že člověk nemá čas ani na všechny tuzemské osobnosti.

0/0
6.1.2016 11:35

O20l85d21ř46i18c78h 75Ř82e20z26n82í62k 7815102384218

jedno za deset řádků? ;-D

0/0
29.12.2015 21:15

A39n78t45o40n22í36n 33U74r27b72á43n12e74k 9503578326728

Moc pěkný článek.

+17/0
29.12.2015 1:09

R18a40d42i35m 17S52l16á67d86e42k 3341272523309

Dík za fakt dobrý článek,včetně zdrojů R^

+31/0
29.12.2015 0:25







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.