Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Četníci s letadly zasahovali proti německým narušitelům. Mnohdy marně

Dnes, kdy v televizi běží snad už po třiapadesáté repríza úspěšného a navíc milého seriálu Četnické humoresky, nastal ten pravý čas se seznámit s další kapitolou historie našeho četnictva, a to s Četnickými leteckými hlídkami. Letos uběhlo 80 let od jejich založení.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J90i54ř80í 89B33r36o31ž 5229545632507

Výborný článek, pro mnohé lidi zcela jistě neznámá část naší minulosti. Děkuji[>-]V

+11/0
30.12.2015 8:48

D66a95v11i77d 45D76u96š56e73k 5801397110807

Zajímavý článek, děkuji.

+7/0
29.12.2015 17:15

D40a45v13i54d 49D10u14š64e59k 5161237520567

Zajímavý článek, děkuji.

+4/0
29.12.2015 17:15
Foto

P34e39t66r 13Š34r91a28i21e98r 9293642592827

Nojo, problém "dokonalé" první republiky: namísto budování moderní mobilní armády se obrovské peníze a úsilí vyplýtvaly na zabetonovávání pohraničí, což některým zájmovým skupinám velmi vyhovovalo, stejně jako například hipomobilní potahy ...:-/

+5/−16
29.12.2015 16:01

R62o16m55a23n 56S33t26o52n95e29k 1419233279471

československá armáda neměla dostatek mužu k vytvoření dostatečně velké armády která by dokázala odrazit protivníka a uvědomte si že díky protáhlému tvaru republiky jsme už od počátku bojovali v obklíčení.

+10/−3
29.12.2015 16:58

J22i56ř11í 73T80i26n90t43ě30r34a 6150709233370

Vážený pane Stonku,

vy si myslíte, že vycvičených 1,8 milionů mužů je málo? Pokud si vzpomínám, tak kdesi na internetu se psalo, že v roce 1938 se k mobilizaci dostavilo na první výzvu 1,128 milionu mužů. Díky Malé dohodě jsme měli zpacifikovány královské Maďary. Rumuni kvůli nám mobilizovali a údajně i souhlasili s průjezdem sovětských vojsk přes svoje území. Takže potencionálním nepřítelem byli pouze Němci a Poláci. :-/

+2/−7
29.12.2015 18:55

R87o50m42a44n 75S65t60o42n74e95k 1659893949281

Německo by dokázalo při mobilizaci postavit do zbraně cca 20-30 mil. vojáku (v roce 1938 cca 2,5 mil) což je několikanásobná přesila a vzhledem k tomu že Německo začínalo u Bohumína a končilo až u Bratislavy(po anšlusu Rakouska) je to i beznadějná situace, jediné co ji mohlo aspoň trochu zvrátit v náš prospěch je opevněni hranice, jinak by jsme byly převálcování v řadu dnu. PS. 1,8 mil.vojáku je až po mobilizaci, která by při bleskovém přepadu ani nemusela proběhnout, a Maďaři byly hlavně specifikováni díky přítomnosti lehkých objektu na celé jižní hranici

+4/−2
29.12.2015 19:22

J90i58ř28í 85T16i37n85t27ě10r88a 6800269673190

Pane Stonku,

vaše úvaha obsahuje několik kdyby. Jedno je však jisté, že Německo bylo v roce 1938 zaskočeno naší mobilizací, takže nemohlo všechny své síly včas rozvinout a zahájit válku s Rčs. Německo také muselo zajistit ochranu Východního Pruska, plus východní hranici s Polskem a hranice na západě. Z mého hlediska je vaše úvaha o několikanásobné přesile (2,5M vs. 1,128M) přehnaná a neodpovídá možnostem (1,1 až 1,3M) tehdejšího Německa. Podezírám vás z toho, že jste omylem uvedl údaje z období německého útoku na Polsko. :-/

+5/−2
29.12.2015 21:09

O89l39d86ř86i68c79h 20Ř43e59z23n31í94k 7585662874578

lineární opevnění bylo jedinou možností jak chránit hranice, vždyť i tenkrát se dalo za nějaké tři čtyři hodiny dojet do Drážďan ;-D ale absence moderního letectva a také nedostatku protileteckých děl byla zjevná a do nebe volající slabina

+3/−1
29.12.2015 21:19

J74a42n 84Š18k56r90a20b80á57n32e29k 7695630358172

Ovšem letectvo není zbraní která by sama o sobě tenkrát (a v podstatě ani dnes) vyhrávala války.. navíc ani tehdejší německé letectvo nebylo tak silné jak jen o pár let později..

+1/0
29.12.2015 22:06

T88o47m59á52š 93Z79e96m79á14n87e14k 5710588156956

Naše tehdejší MNO mělo v tomto případě máslo na hlavě. Nákupy zastaralé techniky dohazované zbrojařskou lobby a nedostatečná podpora našich výrobců provázela naše letectvo už mezi válkami.

+3/−4
29.12.2015 22:21

J92i36ř13í 77T92i31n58t78ě60r25a 6960129773220

Vážený pane Zemánku,

prosím o vyjmenování vámi zmíněných nákupů zastaralé techniky. :-)

0/−1
29.12.2015 23:03

O88l98d61ř11i90c11h 35Ř94e41z80n67í36k 7815412244768

MB 200 třeba, naprosto k ničemu ;-D

+3/0
29.12.2015 23:28

J92i39ř76í 69T28i57n20t57ě38r23a 6610439813590

Pane Řezníku,

sice nejste p. Zemánek, ale budiž odpovím vám. MB-200 se licenčně vyráběly v továrnách Aero a Avia v počtu 72 strojů. Měl jsem tu čest se seznámit s jeho dokumentací v archivu VHJ ČKD Praha. Tak to by byl vyjmenován jeden obstarožní typ. Nyní od vás očekávám, že po p. Zemánkovy převezmete celé dokazovací břímě a vyjmenujete i další zastaralou techniku nakoupenou pro armádu Rčs. ;-)

0/0
29.12.2015 23:58

O71l30d27ř29i88c89h 11Ř92e45z26n96í41k 7355222754668

prakticky vše, co bylo nakoupeno po roce 1935 s jedinou výjimkou a tou je SB 2 / Avie B 71. Řada velmi nadějný projektů přišla pozdě, zaspali sice jen 5 let, ale bohužel těch rozhodujících 5 let...

+2/0
30.12.2015 0:06

J36i27ř97í 92T87i24n70t63ě45r95a 6680849413710

Pane Řezníku,

v této věci máte pravdu, že ve vývoji a dodávkách letecké techniky jsme byli ve skluzu tří až pěti let. V pásové a kolové technice to odhaduji na jeden rok, maximálně dva. :-)

+3/−1
30.12.2015 0:34

O53l24d46ř12i66c16h 92Ř10e81z51n55í74k 7205862784278

třeba za ty MB 200 utratili tolik, kolik by stálo lehké opevnění ve dvou liniích o délce cca. 300 km ;-D

+2/−1
30.12.2015 9:52

J63i74ř41í 41B81r36o30ž 5159915442127

Pane Řezníku, z velké části s Vámi souhlasím, ale r.1938 ty Blochy ještě nebyly tak tragicky zastaralé. I v německé Luftwaffe bylo moderních strojů stále pomálu. Ve stíhacím letectvu ještě létaly dvojplošníky jako např. He-51. Bf-109 byly jen ve verzi B/D, oproti kterým naše Avie nebyly zase tak o moc horší. Bombardovací letky Luftwaffe by v té době tvořeny ještě i Ju-52, Ju-86 a Do-23. Stuky rovněž byly teprve zaváděny do výzbroje, létaly jen ve verzi A.

Stavy a výzbroj najdete zde

http://althistory.wikia.com/wiki/German_air_force_order_of_battle_-_October_1,_1938_(Fall_Gr%C3%BCn)

Dá se říci, že r.1938 nebyl Wehrmacht na válku plně připraven. Zvláště v tankové technice převažovaly jen velmi lehké typy, středních tanků byl jen zlomek. Jen zbabělost západu mu umožnila se na náš úkor plně dovyzbrojit a připravit.

Navíc si dovolím poukázat, že z těch našich 1,8milionu mobilizovaných byla třetina Němců a Maďarů. A to byl myslím největší náš problém- pátá kolona na našem území, především, v Sudetech.

+6/−1
30.12.2015 10:28

O29l36d11ř75i40c39h 98Ř29e37z55n93í50k 7325522894248

MB 200 byl zastaraný už v sobě, kdy byl zařazen do výzbroje Francie, tedy v roce 1935. Ostatně o celém českém arzenálu letectva svědčí to, že jej Němci coby kořistní materiál použili jen ke cvičným účelům, popřípadě jej darovali Bulharům ;-D a to na rozdíl od pozemní techniky a dělostřelectva, které bylo velmi oblíbeno a naše tanky po jistou dobu tvořili páteř Wehrmachtu.

-

Můžeme se o tom bavit, můžeme se o tom dohadovat, ale to je asi všechno, co s tím můžeme dělat ;-D

+4/0
30.12.2015 14:14

O41l85d93ř23i88c21h 88Ř30e57z96n61í54k 7885492144708

a je velmi dobré si srovnat letecké výkony třeba zmíněného Ju 86 a MB 200 a jsme doma, že... o generaci pokročilejší letoun.

+2/0
30.12.2015 14:25

J84i78ř71í 94B89r17o53ž 5559835852137

Ve srovnání s takovým v té době rozšířeným Do-23 nebo Ju-52 to byl ještě brus :-) . Oproti Ju-52 unesl 2x tolik pum a byl o 30km rychlejší. Nehájím, že to byl bůhvíjaký letoun, jen poukazuji že v té době i na druhé straně nedisponovali nejmodernější technikou. Ta přišla až rok na to.

Jinak Němci zařadili ke cvičným účelům i moderní B71.

0/0
30.12.2015 15:11

O85l34d74ř21i13c35h 42Ř79e81z49n54í87k 7865492164618

jenže v době,kdy naši zaváděli do výzbroje zmíněný MB 200, tak Němci Do 17, He 111 a zmíněný Ju 86.

+1/−1
30.12.2015 16:01

T51o27m19á98š 78Z58e41m94á42n12e84k 5520558176326

Licence na slabé francouzké motory HS 12 YDRS. Místo slibného vlastního vývoje v Avii.. Znemožnilo to vývoj konkurenceschopné stíhačky. Byl to jenom jeden ze zpátečnických kroků, kterých byla jinak celá řada. Citace příslušných skutečností bohužel přesahuje možnosti diskuse.

+2/0
31.12.2015 11:06

J28i97ř14í 45B73r73o21ž 5589675642737

No nevím, zda slabé. Protože s těmi samými motory létaly D.520, MS406, Jaky1-9 atd. Na Merliny jsme licenci nedostali a americké řadové motory byly ve stejné výkonové třídě co ta Hispánka.

0/0
1.1.2016 13:01

T92o66m58á46š 90Z22e50m61á64n67e44k 5780508446166

Konkrétně mám na mysli práci Ing. Kasala, zkušeného a osvědčeného již konstruktéra, z roku 1932-33 a jeho motory W-30 a W-44. Jeho vývoj byl zastaven díky konkurenci motorů od HS. S takovou technikou by mělo tehdejší Československo stroje s nejlepšími parametry na světě. Netvrdím, že HS 12-Y byly špatné, ale tento krok znamenal obrovskou ztrátu času a úsilí i peněz pro Avii a ještě jednu věc- zařadili jsme se do druhého sledu, co se týče inovací a to se ve válce nepromíjí.

+2/−1
1.1.2016 18:00

O65l22d33ř76i10c83h 48Ř46e69z44n41í41k 7835432524238

Ale rozvrátí vám infrastrukturu, zničí zásobovací trasy obraného opevnění, eliminuje válečný průmysl, atd. atd. dřív nebo později vám pak obrana zkolabuje...

+3/0
29.12.2015 23:32

J72i34n15d46ř82i36c77h 37H91r85d95l69i40č15k57a 4516804169384

Hranici s Polskem (vč. východního Pruska) nemuselo Německo v roce 1938 chránit, s Polskem byli tehdy v podstatě spojenci. Taktéž na západě si nemuselo dělat starosti, velmoci kvůli nám do války nehodlaly jít.

Naproti tomu my jsme museli udržovat hotovost i na hranici s Maďarskem (hrozilo vpádem do našeho týlu), bez ohledu na to, jestli do války půjdou Rumuni nebo ne.

+1/0
30.12.2015 8:22

O41l17d33ř57i18c79h 42Ř81e46z17n72í13k 7915292364128

nehledě, že proti západu mělo Německo Sigfridovu linii, takže nějaký bleskový přepad (kterého Francie stejně nebyla schopna) nehrozil...

+1/−2
30.12.2015 10:03

J94i17ř90í 91T91i87n28t39ě27r56a 6700189773580

Vážený pane Hrdličko,

vaše úvaha ohledně Maďarska neodpovídá skutečnosti. Je známo, že Horthy odmítl Hitlerovu výzvu k společným vojenským akcím proti Rčs, protože měl uzavřenu smlouvu o neútočení s Malou dohodou. Taktéž německo-polské spojenectví nebylo to pravé ořechové, protože bylo uzavřeno proti Sovětskému svazu a po smrti Hitlerova přítele Pilsudského vyznělo do ztracena. Proto Poláci oprášili smlouvu s Francií a uzavřeli novou smlouvu s Británií. :-/

+2/−1
30.12.2015 14:16

J44i71n52d37ř93i71c91h 28H76r14d74l13i29č29k21a 4526234339334

Vždyť já ani nepsal o nějaké skutečné válce. Uvedl jsem, že bychom stejně, v každém případě, museli proti Maďarsku udržovat hotovost pro případ jeho útoku. Že měla být podepsaná smlouva o neútočení, to je hezká věc.... takže co v mém příspěvku neodpovídá skutečnosti?

Ohledně Polska, měl jsem na mysli společné nepřátelství vůči nám (proto výraz "v podstatě"), taktéž nemusí jít hned o podepsanou smlouvu o spojenectví.

+1/0
30.12.2015 15:33

J41i54ř59í 60T78i35n46t98ě42r64a 6260909243520

Pane Hrdličko,

teď již chápu, proč přeceňujete úroveň vztahů německo-polských i možnosti Maďarska vůči vojskům Malé dohody v roce 1938. :-)

+1/0
30.12.2015 18:41

J28i59n12d94ř23i70c91h 40H51r79d95l30i98č69k50a 4346514539504

Zrovna v sekci Technet bych přece čekal repliku založenou na argumentech, nikoliv na smajlících a demonstrativním předstírání.

0/−1
4.1.2016 21:15

J88i65ř15í 30K48ü29h95r 2490216410486

Německo nemuselo nic rozvinovat. Stačilo jen čekat. Času měli více než dost. Opevnění hlavně chránilo republiku před překvapivým útokem a mělo zajistit klidnou mobilizaci v případě napadení.

ČSR se nemohla nikdy úspěšně sama bránit Německu. (dlouhodobě)

0/−1
8.1.2016 16:17

M50i67c75h69a63l 12P30a38v70l14á72t 9393593454889

S temi hipomobi;lnimi potahy jste bohuzel dost mimo. Je dobre si ujasnit, jak na tom v tomhle ohledu byla treba nejmodernejsi armada v Evrope, tj. ta nemecka. Asi to tam taky "nekomu vyhovovalo". ;o)

+3/0
30.12.2015 14:39

J94i94ř29í 45J44a26n31a72t27a 3769150604159

K četnickým leteckým hlídkám.Asi jsem už pamětník,protože o prázdninách 1947 jsem poprvé letěl v letadle s velitelem četnické letecké hlídky v Jičíně.Byl to pan Josef Klusáček,se kterým jsme bydleli v domě v jednom poschodí.Bylo to letadlo Čáp,neboli Storch,hornoplošník. Tohoto pána pamatuje dokonce jeden pilot z Liberce,se kterým jsem asi před 2-ma roky mluvil v Pavlovicích /Liberci/[>-]

+3/0
29.12.2015 15:16

R57a64d71e91k 31F82o56l19p67r30e10c66h75t

V roce 1947 to už bylo letectvo SNB, nástupce předválečných ČLH. Josef Klusáček létal jak před válkou u ČLH, tak po válce v letectvu SNB.

+3/0
29.12.2015 16:12

O82n85d85ř45e76j 58Š43r55á66m89e74k 3513610541719

Tady se člověk vždy dozví něco nového. V tomto případě to pro mě byl celý článek.

+1/0
29.12.2015 12:10

P55a34v29e84l 97J64o52n37á67š 5771535879345

Díky.R^

+1/0
29.12.2015 10:29

K24a13r72e45l 87S35v58o10b72o60d10a 9329734283216

Zajímavý článek. Jen si opravte "letci ho nazývaly"

+8/0
29.12.2015 3:40

R87a22d57e75k 26F66o43l26p67r54e93c30h57t

Omlouvámza toto politováníhodné nedopatření, ke kterému dochází maximálně jednou zadeset článků, děkuji, opraveno.

+7/0
29.12.2015 8:48
Foto

K66a10r46e22l 16S16e87i87d45l 8859265470518

Vůbec jsem netušil, že něco takového existovalo. Díky za článek.R^

A ještě k opravám: v kapitole "Stroje ve službě ČLH" je překlep (vypadlé písmeo)

"... 4 Aeo Ap.32 (1935 - 1938), ..."

0/0
29.12.2015 16:35

R98a19d46e93k 36F97o91l91p36r45e13c34h76t

opraveno, taky díky

0/0
29.12.2015 16:53

M46i12c54h96a28l 31K90o41h41o27u65t79e73k 1173271733

Pěkný článek, na nepříliš známé téma.

Teď ta kritika. ;-)

V popisu Š-328 máte chybně uvedenou max. rychlost 320 km/h, ta byla 328 km/h u 1. verze, s motorem Pegas II-M2, o výkonu 580 k a bez nainstalované ochrany hlavní palivové nádrže.*

Bylo by to fér opravit. Zvlášť, když u zahraničních typů se obvykle uvádějí ideální hodnoty. Např. u Messerschmittu byla rozšířena praxe, uvádět hodnotu max. rychlosti, získanou při 10% překročení povolených otáček motoru, na pouhou minutu! Jako reklamní trik se to hodilo a naprosto to odpovídalo, podnikavé povaze W. Messerschmitta.**

Jenže u bojových jednotek, to bylo k ničemu. Tam se, v případě nutnosti, během souboje používal tzv. "nouzový režim" udržitelný 5 minut, za nevyšších povolených otáček. Tím je vysvětlena, dvojí maximální rychlost přinejmenším všech ranných verzí Bf 109 B, C, D, E. Jedna je tabulková, měřená pro Říšské ministerstvo letectví RLM a druhá, vždy menší, je naměřená při armádních testech sériových letadel.***

Zajímavé je, že u ČS letounů se obvykle používá opačný přístup. Např. u 4.verze Avie B-534 se rovněž vyskytuje i druhá maximální hodnota rychlosti a to 405 km/h. Jenže, v jejím případě se, zcela objektivně, uvádí jen jako nadstandard.

Ještě drobnost, u ČS letadel, se jako oddělovač obvykle používá pomlčka, nikoli tečka.

* Bohužel, dosud jsem se nikde nedočetl, jaká byla rychlost letounů s vylepšeným motorem Pegas III-M2, o výkonu 740 k, ani o vlivu třílisté, na zemi stavitelné vrtule, jež byla pro nové Š-328 objednána.

** Zvlášť, když dobová propaganda používala mnohé, ještě rafinovanější taktiky. To bych příliš odbočil. Ale pro Vás, by to mohlo být zajímavé téma na další článek. I postava Willyho Messerschmitta, je hodně zajímavé téma. Např. jeho, značně kolísající, konstruktérské schopnosti WS jeho organizační a podnikatelský talent, intriky kolem motoru DB 601 atd., či politické známosti.

*** Robert Michulec, Bf 109 4. část, AJ-PRESS 2005 (vřele doporučuji :-) všem milovníkům 109ky, i 1. část)

0/0
6.1.2016 4:07

R74a15d51e86k 38F30o56l98p30r12e94c20h21t

S těmi maximálními rychlostmi to je problém, ony se dost lišily i u stejných verzí daného letadla se stejným motorem. Měřením se zjistily diference hodnot i 20 km/h. Tak jsem raději udal tu hodnotu 320, protože 328 mi přišlo zbytečně přesné a nahoru se mi to zaokrouhlovat příčilo právě z důvodu, že by se to ještě více vzdálilo od skutečnosti.

A kauza pomlčka... tu "blbou" pomlčku hromadně rozšířil nějaký "neznámý pachatel" v době socialismu, možná ho k tomu vedlo sjednocení s typovým označením sovětských letadel. Ale u těch předválečných je historicky správně (jsou i výjimky) ta tečka, jak je to vidět i na označení typu a výrobního čísla na trupech samotných letadel. On na to je nějaký předpis (MNO?) z té doby, ale tak jednoduché to myslím také není, v některých případech (ne z hlediska konkrétních typů, ale použití) se tam nechávala i mezera). Jinou kapitolou jsou pak výrobci civilních sportovních letadel, třeba Beneš-Mráz používal mezeru, Zlin někdy mezeru a jindy pomlčku (!). Ale když se vrátíme k těm vojenským, správně bychom měli psát B.534, Š.328, atd.

Ještě mě napadá k tomu tématu W. Messerschmitta, co takový zneužitý Hugo Junkers? O něm by se psalo ještě lépe. Ale nejhorší je, že člověk nemá čas ani na všechny tuzemské osobnosti.

0/0
6.1.2016 11:35

O71l73d48ř29i24c78h 52Ř84e20z19n79í44k 7965112904248

jedno za deset řádků? ;-D

0/0
29.12.2015 21:15

A13n93t65o73n35í55n 71U94r16b12á70n95e13k 9193898106438

Moc pěkný článek.

+17/0
29.12.2015 1:09

R41a20d25i69m 69S61l45á53d35e55k 3901712443529

Dík za fakt dobrý článek,včetně zdrojů R^

+31/0
29.12.2015 0:25







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.