Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vládní tučka vozila prezidenty i hokejisty, teď se chystají na Moravu

Už skoro deset let chátrá na ploše kbelského vojenského letiště dvojice letounů TU-154 M. Jsou to stroje z bývalé „vládní letky“, které za sebou mají relativně krátkou, avšak zajímavou službu. Svým způsobem jsou to legendy českého letectví a svou legendární pověst v dohledné době možná ještě prohloubí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V21a11l27e20r25i17e 78W17e63b27e90r11o80v27á 1632770617370

... že se s nimi už nelítá a nebyl by odbyt ? To pochybuji. Létají s nimi Air Koryo a ty by určitě o tak zachovalé stroje zájem měli. Tak ať se zkusí Stropnický s nimi domluvit.R^

Před 2 měsíci jsem jedno jejich TUčko viděla ve Vladivostoku a byl to zážitek. Když pak nahodili motory u nástupního ramene, tak mi málem praskly ušní bubínky a skleněné tabule v té velké odletové hale se třásly. Byl hned vedle A-330, kterým jsme měli odletět do Moskvy a i na tom vedle stojícím Airbusu bylo vidět, že dostává zabrat. ;-D

0/0
2.1.2016 23:49

R52o67b44e21r36t 38J27a75n70u64l95í78k 3135449124271

Škoda jich :-( Pro naše vepře politický dobrý až až z našich daní by si zasloužili maximalně DC10

+6/0
2.1.2016 22:44

P79e48t59r 29Š41i51m89e25k 2169567216478

Byla to pěkná letadla. Tady ten článek má aspoň úroveň. Kdyby tak psal JS o vlacích.

+5/0
2.1.2016 22:07

R47e48n94é 20Š76r61ů56t97e12k 8528655166828

Nezapomenutelný zvuk Tůček ;-DVždy jsem se jako malej těšil, až pilot dojede na ranvej a dá plnej kotel, to samé když po dosednutí zapne ten zpětný tah.

+3/0
2.1.2016 20:40

V86á89c13l45a97v 30J22o96n46á25š 8452973232763

Taky jsem s nima letěl, dokonce ve VIP salonku...

+1/0
2.1.2016 20:21

M33a35r91t31i20n 32K70u63ř33í26t57k83a 6927676498695

Ladislav Špaček ve své knize vzpomínek zmiňuje památný odlet z Argentiny. TU už byl na ranveji připraven na odlet. Stál přesně zadkem k moderní prosklené budově. U ní stojící civilisté mávali, uniformovaní salutovali. A jak to pilot TU oroštoval, tak tlaková vlna tu moderní prosklenou budovu totálně vysklila a střepy padaly na ty lidi dole. Naštěstí se nikomu nic vážného nestalo.

Prezidentská kancelář se o tom dozvěděla, až když byli všichni doma. Okamžitě volali do Argentiny a omlouvali se, nabízeli zaplacení opravy budovy. Bylo jim odpověděno, že ať si radši koupí nové letadlo.

+9/0
2.1.2016 18:55

R80e45n16é 62Š35r68ů13t35e12k 8218225276358

;-D

0/0
2.1.2016 20:29

R50o57m93a40n 63P43o31l78á26č72e83k 5716639285

Tak spíš chyba pozemního personálu ne? :-)

+4/0
2.1.2016 21:00
Foto

M48a22r81t72i38n 14O78c74h 7749264765696

Tučka? U nás se vždy říkalo tůčka...

+5/−1
2.1.2016 18:51

M69i10c33h28a84l 30C58h50a15l89u16p35a 6978360859363

Tj, Tuček podával pera.

0/0
3.1.2016 15:55

H59a66n88a 89U50l95r48i17c62h98o40v53á 5961466788295

To já bych je ještě využila na vracení neoprávněných emigrantů - taky by se tento čin jistě zapsal zlatým písmem do kroniky každého jednoho.

+7/−25
2.1.2016 17:46

J64a46n 65F60o19n26d48r65n86a42j 5681962167909

Tahat problematiku uprchlíků do Technetu?

+22/−1
2.1.2016 18:37

P65e12t15r 51V87e48s66e20l79ý 8795585372786

A všechny čtyři žaludky vám dobře slouží?

+10/−1
3.1.2016 0:42

M76a66r59t20i61n 92N69e56č77a70s 8493693973579

Mě by tak bavilo to rozebírat. Akorát bych to už nezvládl složit zase zpátky :-)

+1/0
2.1.2016 15:21

J72o50s84e19f 16R47i64c92h49t86e93r 9406365417263

Tímhle už lítají jen polští a slovenští prezidenti. Akorát jim nesedí počet startů na počet přistání...

+2/−11
2.1.2016 14:55

P78e55t79r 38M67i21c85h19a75l 2190864531962

Pro mě asi jedno z nejhezčích dopravních letadel. Model mám slepený dodnes.

+14/0
2.1.2016 13:44

I95g55n36á80c 47M78r67k62v17i38č72k27a 2728392119665

Není lepší ty letadla převézt zavěšený pod vrtulníkem (třeba po kusech), než to tahat kamiony se všema povoleníma at to snad vyjde vrtulníkem levnějc...

0/0
2.1.2016 13:31

P69e73t98r 39M29i46c54h70a24l 2280284151382

Pochybuji. Vcelku to žádný vrtulník neunese a když se to rozebere, tak ta pozemní doprava vyjde levněji.

+3/0
2.1.2016 13:48

H97o98n39z37a 77K48r52e90n47s13t55e92t47t20e91r 1723109939

Nejsem znalý problematiky, ale napadla mě jednoduchá otázka: Chápu, že jsou vyřazené, ale nedaly by se nějak prověřit a přeletět do Kunovic? Místo rozebírání? Jinak jim moc fandím.

+2/0
2.1.2016 11:39
Foto

V93l23a78s73t51a 27C79o96u65f35a89l 7357769639495

Do toho už by nikdo nesedl. Uschopnit by znamenalo výměnu všeho, co je gumové, včetně nádrží, hydrauliky, prověřit motory, celou palivovou soustavu, radionavigační vybavení, atd. Navíc v Kunovicich by je po přistání asi tahali traktorem z pole za dráhou.

+9/0
2.1.2016 11:51

K44a11r10e74l 28T42e11s33t28e26r 9817600351736

Dalo. Ale téměř jistě za mnohem větší peníze, než rozebrat a složit. Ono by se to při uschopnění stejně muselo rozebrat a složit, ale navíc s výměnou mnoha dílů. O papírování nemluvě

+13/0
2.1.2016 12:07

S53e17i59d31l 54P27e21t44r 1841291655854

Dostat je do stavu byť jen na technický přelet by byl ekonomický nesmysl.

Ve Kbelích pak není hangár kde by se to dalo udělat.

Nehledě na to, že zde nejspíš nikdo již nemá platné papíry provést jak ty pozemní práce a dtto těžko někdo dnes bude mít platnou typovku s nimi letět ...

+1/0
2.1.2016 17:07

T59o67m54á34š 21K23n29a26i82f70l 6573700107290

Ne.

0/−1
2.1.2016 19:31

A79d76a50m 33Ž11í97d45e39k 8605452285263

To už by myslím bylo snazší odmontovat křídla, nalepit dálniční nálepku a dojet do Kunovic po dálnici :)

+3/0
3.1.2016 17:44

R42o94m26a89n 64K88r97a76t25o73c59h70v56í49l 6226547366344

http://www.planes.cz/cs/article/200904/cechoviny-134

+1/0
2.1.2016 10:15
Foto

V88l73a82s27t91a 68C14o52u25f61a58l 7697189949595

Stroj 1003 si pamatuji velmi důvěrně. Znám ho celý. Na FB mám fotky z doby, kdy jsme na něm pracovali. Hned po dodání se dovybavoval FMS typu Universal 1K, GPDS KLN 94 integrovanou do autopilota a zobrazovači letových dat. Ty vyvinula firma Aviation ervice, a.s. Dále se instaloval TCAS CAS-67, GPWS Mark VI a video-audio zařízení pro salonky cestujících. Byla to krásná práce. Ještě od toho všeho mám kopie výkresů a mraky fotek.

+20/0
2.1.2016 10:08
Foto

T76e10r98e49z74a 40Š80í44r39o76v13á60, 75T72e39c50h95n27e16t19.93C37z 2688215976971

Zdravím, moc Vám děkuju za upřesnění; přesně něco takového jsem potřebovala. Doplním to do článku. Měla jsem jen hrubé info, že tam podobné vybavení je, ale chyběla přesnější specifikace... Díky moc za zasvěcený příspěvek! :-)

+10/−1
2.1.2016 10:44
Foto

T95e83r55e61z63a 24Š89í61r61o88v45á54, 37T83e23c42h12n82e61t91.11C90z 2488875296291

PS: Můžu Vás v článku ocitovat? :-)

+4/0
2.1.2016 10:50
Foto

V22l76a53s67t15a 70C80o63u41f81a48l 7547319519965

Je tam jedna chybka. GPS KLN 94. Instalaci prováděly dvě firmy. Aviation Service, a.s. a Česká letecká servisní a.s. Podívejte se ke mně na Facebook. Jsou tam fotky kompletní paluby. Stáhněte si, jakou potřebujete.

+5/0
2.1.2016 11:04
Foto

T61e82r76e87z17a 80Š60í80r20o24v35á19, 25T45e13c82h64n23e74t94.70C49z 2838445776481

Díky moc! :-) Fotkami se ráda pohrabu a kdyžtak i využiju.

+5/0
2.1.2016 11:06
Foto

V66l12a58s10t29a 44C17o70u58f92a85l 7157529409145

Já jsem měl tenkrát na starosti integraci navigace do autopilota. Tučko mělo svoje radionavigační přijímače. Myslím, že to byly Kurs MP-2. Po přidání FMS přibyly dvě GPS a po přidání KLN ještě třetí. To umožnilo implementaci BR-NAV. Dali mi elektroschémata letadla a popisy nových zařízení. Řekli, umíš rusky, byl jsi v USA, tak znáš i americké vybavení. Najdi, kam to připojíš.

Autopiloty jsem znal, ale jen z bojových letadel a z vrtulníků. Ruský dopravák jsem zevnitř nikdy neviděl. Proseděl jsem nad schématy celé noci. Spojit sovětskou konstrukční filosofii se západní technikou bylo zajímavé. Nakonec jsem navrhnul platformu, na kterou jsem vyvedl všechny potřebné elektrické signály a tam jsem je přepínal do vstupů autopilota. Ta platforma je v 1003 ve druhém radioúseku. Byla to trochu prasárna, ale fungovalo to ve všech režimech. Od té doby jsem vlastně jen propojoval sovětskou a americkou techniku. Po této práci jsem měl nakročeno do US firmy Honeywell, kde jsem v Brně vedl skupinu pokročilých navigačních systémů. Strávil jsem tam hezkých pět let létáním od Kalifornie po Uzbekistán prací na různých typech letadel a vrtulníků. Dokonce jsme v Uzbekistánu řešili i vybavení jejich tanků US technikou.

+19/0
2.1.2016 11:49
Foto

V95l92a85s94t55a 55C54o26u46f44a70l 7657379319655

Klidně ocitujte. Obě firmy udělaly dobrou práci.

+2/0
2.1.2016 11:12
Foto

T22e36r13e72z13a 21Š24í17r64o34v88á79, 38T42e33c70h36n69e52t39.44C87z 2518905536201

Je to tam. :-) Dík!

+2/0
2.1.2016 11:14
Foto

V56l14a82s82t10a 45C14o31u70f30a91l 7257369419915

Super. Dívám se na fotky a vzpomínám. Ještě se tam instalovala nová VKV rádia firmy Collins. To dělala ČLS. Aviation Service dělal instalaci havarijního majáku ELT. Foto Collinsů je tu: https://www.facebook.com/vlasta.coufal/media_set?set=a.765230876932639.1073741848.100003372003753&type=3

+4/0
2.1.2016 11:23

P80e71t86r 89F30e64i46g18l 5118463930112

Presne pro tohle je technet o parnik nejlepsi rubrika na idnes...v drtive vetsine jsou v diskusich lidi, co proste vi... :-)

+9/0
2.1.2016 12:32

T61o23m81á90š 25T31a21t67í14č59e60k 5510162790918

To je pravda. Ale nesmí být článek o vzniku vesmíru nebo evoluci. ;-D

+1/0
2.1.2016 19:47

T19o33m 21S20e79h23n66a36l 4391784575666

Takze 7 let stare letadlo (to je v podstaze lehce zajety stroj) nechaji chatrat bez vyuziti? Tak to je skvele vyuziti splaceni ruskeho dluhu!

+19/0
2.1.2016 9:47

K25a72r44e93l 94T83e84s79t88e29r 9607910111836

Jo, pokud je údržba drahá a dolet (ať už technický, nebo daný místními předpisy) omezený... O něčem vypovídá i to, že letouny nakonec nikdo nekoupil.

0/0
2.1.2016 12:05

T33o20m 14S41e79h93n28a82l 4901974665136

A proc to teda neprodali nekam do Egypta nebo nekde kde ty emise nevadej jeste kdyz to melo nejakou cenu?

0/0
2.1.2016 22:00

K90a90r24e56l 61T39e88s57t90e78r 9587360631256

Však to prodali. Akorát nový vlastník zjistil, že dál už to nemá komu prodat, nikdo to nechce, přestavba zpátky na linkový je drahá, nesmí to lítat... a tak to zůstalo na zemi.

0/0
3.1.2016 15:08

Z33b34y31n39ě44k 90D59o87l21e82ž13a28l 4733262853311

Za další bouhužel nesplňovali evropské emisní a hlukové limity, museli dostávat výjimky.

+1/0
2.1.2016 13:31

S53e60i12d96l 27P81e87t96r 1151141405714

Mělo to 2x vyšší spotřebu než B737/A319, potřebovalo to o min 2 lidi více v posádce, dolet taky menší a dalo se to používat pouze jako vládní speciál, který nemusí dodržovat hlukové a emisní limity ... Co tedy s tím?8-o

Ostatně Armáda se to snažila roky prodat a nikdo je nechtěl ani za symbolickou cenu ..

Chybou bylo především to jako splátku dluhu vůbec přijmout, ale to už je jiná story poněkud OT v Technetu ...:-/

+6/0
2.1.2016 19:09

R94a74d29e35k 82S53v39o13b58o66d76a 5376680101417

Armáda je prodala celkem rychle jistému zbrojařskému překupníkovi celkem za 200 miliónů, teprve nový vlastník měl problémy s dalším prodejem, důvody byly uvedeny v článku. Nakonec byly prodány olomouckému leteckému muzeu (prý za 1 korunu), ale to se nyní musí vystěhovat, proto obě letadla poputují do Kunovic.

Ohledně výhodnosti splátky, vzhledem k tehdejší obtížné vymahatelnosti se jednalo o onoho vrabce v hrsti, který pak ještě dobře posloužil.

+6/0
2.1.2016 23:11

D36a44v78i35d 69D83u74š92e37k 5811127220367

Díky za zajímavý článek.

Dvě státní letadla tedy už 8 let stojí ve Kbelích bez využití...

0/0
2.1.2016 8:36

K17a49r51e46l 85T55e57s48t86e37r 9987470421416

Realněji "vraky letadel". Létat totiž už od vyřazení nemůžou.

+3/−1
2.1.2016 9:40

J90a49n 12V45á29c88l22a86v64í77k 3682606451359

Co si pamatuju, tak obě letadla byla před lety prodaná, ale přišla krize, která dopadla i na leteckou dopravu a nový vlastník pro ně neměl využití, takže si přechodně platil stání ve Kbelích.

Na druhou stranu majitel na věci nic moc nemění - letadla jsou vyřazována po celém světě. Mediálně známá nehoda u Smolenska typu moc nepomohla.

+9/0
2.1.2016 9:55







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.