Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vládní tučka vozila prezidenty i hokejisty, teď se chystají na Moravu

Už skoro deset let chátrá na ploše kbelského vojenského letiště dvojice letounů TU-154 M. Jsou to stroje z bývalé „vládní letky“, které za sebou mají relativně krátkou, avšak zajímavou službu. Svým způsobem jsou to legendy českého letectví a svou legendární pověst v dohledné době možná ještě prohloubí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V72a38l62e91r67i67e 82W59e68b14e91r59o18v54á 1812110767150

... že se s nimi už nelítá a nebyl by odbyt ? To pochybuji. Létají s nimi Air Koryo a ty by určitě o tak zachovalé stroje zájem měli. Tak ať se zkusí Stropnický s nimi domluvit.R^

Před 2 měsíci jsem jedno jejich TUčko viděla ve Vladivostoku a byl to zážitek. Když pak nahodili motory u nástupního ramene, tak mi málem praskly ušní bubínky a skleněné tabule v té velké odletové hale se třásly. Byl hned vedle A-330, kterým jsme měli odletět do Moskvy a i na tom vedle stojícím Airbusu bylo vidět, že dostává zabrat. ;-D

0/0
2.1.2016 23:49

R22o85b57e19r18t 61J73a27n21u50l46í81k 3725799104281

Škoda jich :-( Pro naše vepře politický dobrý až až z našich daní by si zasloužili maximalně DC10

+6/0
2.1.2016 22:44

P21e51t74r 13Š84i52m38e41k 2769647736228

Byla to pěkná letadla. Tady ten článek má aspoň úroveň. Kdyby tak psal JS o vlacích.

+5/0
2.1.2016 22:07

R85e80n55é 17Š76r59ů83t89e54k 8638295116288

Nezapomenutelný zvuk Tůček ;-DVždy jsem se jako malej těšil, až pilot dojede na ranvej a dá plnej kotel, to samé když po dosednutí zapne ten zpětný tah.

+3/0
2.1.2016 20:40

V49á55c41l22a85v 40J22o59n89á43š 8402353722303

Taky jsem s nima letěl, dokonce ve VIP salonku...

+1/0
2.1.2016 20:21

M68a56r25t41i52n 86K60u41ř40í93t38k14a 6227956198735

Ladislav Špaček ve své knize vzpomínek zmiňuje památný odlet z Argentiny. TU už byl na ranveji připraven na odlet. Stál přesně zadkem k moderní prosklené budově. U ní stojící civilisté mávali, uniformovaní salutovali. A jak to pilot TU oroštoval, tak tlaková vlna tu moderní prosklenou budovu totálně vysklila a střepy padaly na ty lidi dole. Naštěstí se nikomu nic vážného nestalo.

Prezidentská kancelář se o tom dozvěděla, až když byli všichni doma. Okamžitě volali do Argentiny a omlouvali se, nabízeli zaplacení opravy budovy. Bylo jim odpověděno, že ať si radši koupí nové letadlo.

+9/0
2.1.2016 18:55

R56e31n73é 84Š44r96ů95t29e90k 8348605616958

;-D

0/0
2.1.2016 20:29

R47o24m80a14n 39P24o42l38á32č75e23k 5666189255

Tak spíš chyba pozemního personálu ne? :-)

+4/0
2.1.2016 21:00
Foto

M46a82r80t27i26n 50O25c85h 7189614875846

Tučka? U nás se vždy říkalo tůčka...

+5/−1
2.1.2016 18:51

M71i60c95h50a28l 35C98h45a92l78u57p10a 6828810759443

Tj, Tuček podával pera.

0/0
3.1.2016 15:55

H34a54n59a 27U36l81r58i45c19h16o44v21á 5791606168285

To já bych je ještě využila na vracení neoprávněných emigrantů - taky by se tento čin jistě zapsal zlatým písmem do kroniky každého jednoho.

+7/−25
2.1.2016 17:46

J25a54n 51F81o42n80d57r86n66a72j 5321662357799

Tahat problematiku uprchlíků do Technetu?

+22/−1
2.1.2016 18:37

P44e44t73r 80V61e63s11e70l58ý 8895125602406

A všechny čtyři žaludky vám dobře slouží?

+10/−1
3.1.2016 0:42

M22a90r87t65i41n 72N38e84č37a39s 8933123523969

Mě by tak bavilo to rozebírat. Akorát bych to už nezvládl složit zase zpátky :-)

+1/0
2.1.2016 15:21

J72o59s63e59f 90R19i38c71h10t46e97r 9976515277543

Tímhle už lítají jen polští a slovenští prezidenti. Akorát jim nesedí počet startů na počet přistání...

+2/−11
2.1.2016 14:55

P94e61t78r 80M49i45c95h78a16l 2890934961942

Pro mě asi jedno z nejhezčích dopravních letadel. Model mám slepený dodnes.

+14/0
2.1.2016 13:44

I16g15n78á78c 18M66r38k20v94i40č20k50a 2128492899505

Není lepší ty letadla převézt zavěšený pod vrtulníkem (třeba po kusech), než to tahat kamiony se všema povoleníma at to snad vyjde vrtulníkem levnějc...

0/0
2.1.2016 13:31

P66e42t30r 21M40i42c76h24a30l 2120614761802

Pochybuji. Vcelku to žádný vrtulník neunese a když se to rozebere, tak ta pozemní doprava vyjde levněji.

+3/0
2.1.2016 13:48

H56o68n96z22a 43K64r94e66n29s89t84e87t43t10e31r 1683409479

Nejsem znalý problematiky, ale napadla mě jednoduchá otázka: Chápu, že jsou vyřazené, ale nedaly by se nějak prověřit a přeletět do Kunovic? Místo rozebírání? Jinak jim moc fandím.

+2/0
2.1.2016 11:39
Foto

V94l15a38s49t56a 72C85o63u73f37a63l 7577169149605

Do toho už by nikdo nesedl. Uschopnit by znamenalo výměnu všeho, co je gumové, včetně nádrží, hydrauliky, prověřit motory, celou palivovou soustavu, radionavigační vybavení, atd. Navíc v Kunovicich by je po přistání asi tahali traktorem z pole za dráhou.

+9/0
2.1.2016 11:51

K39a48r70e22l 38T67e83s94t82e46r 9527440321956

Dalo. Ale téměř jistě za mnohem větší peníze, než rozebrat a složit. Ono by se to při uschopnění stejně muselo rozebrat a složit, ale navíc s výměnou mnoha dílů. O papírování nemluvě

+13/0
2.1.2016 12:07

S41e54i55d89l 63P65e71t51r 1161221345354

Dostat je do stavu byť jen na technický přelet by byl ekonomický nesmysl.

Ve Kbelích pak není hangár kde by se to dalo udělat.

Nehledě na to, že zde nejspíš nikdo již nemá platné papíry provést jak ty pozemní práce a dtto těžko někdo dnes bude mít platnou typovku s nimi letět ...

+1/0
2.1.2016 17:07

T78o90m66á13š 70K82n79a37i14f61l 6603550117790

Ne.

0/−1
2.1.2016 19:31

A20d19a54m 12Ž13í37d62e66k 8415812185673

To už by myslím bylo snazší odmontovat křídla, nalepit dálniční nálepku a dojet do Kunovic po dálnici :)

+3/0
3.1.2016 17:44

R51o48m88a86n 41K57r87a12t87o91c37h79v75í68l 6636947906794

http://www.planes.cz/cs/article/200904/cechoviny-134

+1/0
2.1.2016 10:15
Foto

V93l98a87s83t54a 61C96o13u19f95a72l 7217599839935

Stroj 1003 si pamatuji velmi důvěrně. Znám ho celý. Na FB mám fotky z doby, kdy jsme na něm pracovali. Hned po dodání se dovybavoval FMS typu Universal 1K, GPDS KLN 94 integrovanou do autopilota a zobrazovači letových dat. Ty vyvinula firma Aviation ervice, a.s. Dále se instaloval TCAS CAS-67, GPWS Mark VI a video-audio zařízení pro salonky cestujících. Byla to krásná práce. Ještě od toho všeho mám kopie výkresů a mraky fotek.

+20/0
2.1.2016 10:08
Foto

T12e41r41e47z27a 29Š12í66r98o90v27á80, 74T36e43c72h67n75e60t87.18C79z 2668925366881

Zdravím, moc Vám děkuju za upřesnění; přesně něco takového jsem potřebovala. Doplním to do článku. Měla jsem jen hrubé info, že tam podobné vybavení je, ale chyběla přesnější specifikace... Díky moc za zasvěcený příspěvek! :-)

+10/−1
2.1.2016 10:44
Foto

T37e48r90e39z75a 42Š53í85r72o37v32á56, 73T60e90c42h88n92e37t79.32C76z 2748335146451

PS: Můžu Vás v článku ocitovat? :-)

+4/0
2.1.2016 10:50
Foto

V98l95a84s32t74a 48C21o37u90f63a74l 7687249849375

Je tam jedna chybka. GPS KLN 94. Instalaci prováděly dvě firmy. Aviation Service, a.s. a Česká letecká servisní a.s. Podívejte se ke mně na Facebook. Jsou tam fotky kompletní paluby. Stáhněte si, jakou potřebujete.

+5/0
2.1.2016 11:04
Foto

T87e63r16e50z21a 11Š10í95r75o90v73á65, 55T66e60c72h67n34e39t43.56C10z 2498625826451

Díky moc! :-) Fotkami se ráda pohrabu a kdyžtak i využiju.

+5/0
2.1.2016 11:06
Foto

V45l68a37s66t29a 77C51o52u43f23a68l 7827929439975

Já jsem měl tenkrát na starosti integraci navigace do autopilota. Tučko mělo svoje radionavigační přijímače. Myslím, že to byly Kurs MP-2. Po přidání FMS přibyly dvě GPS a po přidání KLN ještě třetí. To umožnilo implementaci BR-NAV. Dali mi elektroschémata letadla a popisy nových zařízení. Řekli, umíš rusky, byl jsi v USA, tak znáš i americké vybavení. Najdi, kam to připojíš.

Autopiloty jsem znal, ale jen z bojových letadel a z vrtulníků. Ruský dopravák jsem zevnitř nikdy neviděl. Proseděl jsem nad schématy celé noci. Spojit sovětskou konstrukční filosofii se západní technikou bylo zajímavé. Nakonec jsem navrhnul platformu, na kterou jsem vyvedl všechny potřebné elektrické signály a tam jsem je přepínal do vstupů autopilota. Ta platforma je v 1003 ve druhém radioúseku. Byla to trochu prasárna, ale fungovalo to ve všech režimech. Od té doby jsem vlastně jen propojoval sovětskou a americkou techniku. Po této práci jsem měl nakročeno do US firmy Honeywell, kde jsem v Brně vedl skupinu pokročilých navigačních systémů. Strávil jsem tam hezkých pět let létáním od Kalifornie po Uzbekistán prací na různých typech letadel a vrtulníků. Dokonce jsme v Uzbekistánu řešili i vybavení jejich tanků US technikou.

+19/0
2.1.2016 11:49
Foto

V10l18a40s10t82a 64C70o40u89f17a43l 7847519799875

Klidně ocitujte. Obě firmy udělaly dobrou práci.

+2/0
2.1.2016 11:12
Foto

T23e53r66e75z65a 40Š67í19r70o95v23á13, 33T47e14c83h41n94e44t56.90C18z 2618105796741

Je to tam. :-) Dík!

+2/0
2.1.2016 11:14
Foto

V37l47a58s84t91a 10C71o54u98f25a26l 7277779679415

Super. Dívám se na fotky a vzpomínám. Ještě se tam instalovala nová VKV rádia firmy Collins. To dělala ČLS. Aviation Service dělal instalaci havarijního majáku ELT. Foto Collinsů je tu: https://www.facebook.com/vlasta.coufal/media_set?set=a.765230876932639.1073741848.100003372003753&type=3

+4/0
2.1.2016 11:23

P98e68t13r 69F60e46i92g84l 5328123880162

Presne pro tohle je technet o parnik nejlepsi rubrika na idnes...v drtive vetsine jsou v diskusich lidi, co proste vi... :-)

+9/0
2.1.2016 12:32

T33o95m14á90š 65T94a90t13í29č60e85k 5130222410778

To je pravda. Ale nesmí být článek o vzniku vesmíru nebo evoluci. ;-D

+1/0
2.1.2016 19:47

T47o88m 67S24e27h76n24a91l 4481574405296

Takze 7 let stare letadlo (to je v podstaze lehce zajety stroj) nechaji chatrat bez vyuziti? Tak to je skvele vyuziti splaceni ruskeho dluhu!

+19/0
2.1.2016 9:47

K37a44r61e35l 82T13e93s47t57e94r 9337590321866

Jo, pokud je údržba drahá a dolet (ať už technický, nebo daný místními předpisy) omezený... O něčem vypovídá i to, že letouny nakonec nikdo nekoupil.

0/0
2.1.2016 12:05

T64o21m 48S82e10h57n29a67l 4541944645876

A proc to teda neprodali nekam do Egypta nebo nekde kde ty emise nevadej jeste kdyz to melo nejakou cenu?

0/0
2.1.2016 22:00

K70a39r18e14l 64T42e35s75t62e67r 9667340121986

Však to prodali. Akorát nový vlastník zjistil, že dál už to nemá komu prodat, nikdo to nechce, přestavba zpátky na linkový je drahá, nesmí to lítat... a tak to zůstalo na zemi.

0/0
3.1.2016 15:08

Z28b92y29n52ě65k 17D90o40l21e12ž52a65l 4573822983681

Za další bouhužel nesplňovali evropské emisní a hlukové limity, museli dostávat výjimky.

+1/0
2.1.2016 13:31

S88e65i70d94l 42P63e38t53r 1391891345554

Mělo to 2x vyšší spotřebu než B737/A319, potřebovalo to o min 2 lidi více v posádce, dolet taky menší a dalo se to používat pouze jako vládní speciál, který nemusí dodržovat hlukové a emisní limity ... Co tedy s tím?8-o

Ostatně Armáda se to snažila roky prodat a nikdo je nechtěl ani za symbolickou cenu ..

Chybou bylo především to jako splátku dluhu vůbec přijmout, ale to už je jiná story poněkud OT v Technetu ...:-/

+6/0
2.1.2016 19:09

R33a95d53e23k 80S10v38o35b48o12d39a 5576950401277

Armáda je prodala celkem rychle jistému zbrojařskému překupníkovi celkem za 200 miliónů, teprve nový vlastník měl problémy s dalším prodejem, důvody byly uvedeny v článku. Nakonec byly prodány olomouckému leteckému muzeu (prý za 1 korunu), ale to se nyní musí vystěhovat, proto obě letadla poputují do Kunovic.

Ohledně výhodnosti splátky, vzhledem k tehdejší obtížné vymahatelnosti se jednalo o onoho vrabce v hrsti, který pak ještě dobře posloužil.

+6/0
2.1.2016 23:11

D16a60v98i84d 51D75u92š78e10k 5631177660637

Díky za zajímavý článek.

Dvě státní letadla tedy už 8 let stojí ve Kbelích bez využití...

0/0
2.1.2016 8:36

K64a75r22e74l 81T45e16s25t57e38r 9847560531736

Realněji "vraky letadel". Létat totiž už od vyřazení nemůžou.

+3/−1
2.1.2016 9:40

J30a86n 36V22á98c12l45a32v91í40k 3152816791409

Co si pamatuju, tak obě letadla byla před lety prodaná, ale přišla krize, která dopadla i na leteckou dopravu a nový vlastník pro ně neměl využití, takže si přechodně platil stání ve Kbelích.

Na druhou stranu majitel na věci nic moc nemění - letadla jsou vyřazována po celém světě. Mediálně známá nehoda u Smolenska typu moc nepomohla.

+9/0
2.1.2016 9:55







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.