Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vládní tučka vozila prezidenty i hokejisty, teď se chystají na Moravu

Už skoro deset let chátrá na ploše kbelského vojenského letiště dvojice letounů TU-154 M. Jsou to stroje z bývalé „vládní letky“, které za sebou mají relativně krátkou, avšak zajímavou službu. Svým způsobem jsou to legendy českého letectví a svou legendární pověst v dohledné době možná ještě prohloubí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V76a72l30e70r46i46e 26W22e53b18e34r19o33v92á 1682210487210

... že se s nimi už nelítá a nebyl by odbyt ? To pochybuji. Létají s nimi Air Koryo a ty by určitě o tak zachovalé stroje zájem měli. Tak ať se zkusí Stropnický s nimi domluvit.R^

Před 2 měsíci jsem jedno jejich TUčko viděla ve Vladivostoku a byl to zážitek. Když pak nahodili motory u nástupního ramene, tak mi málem praskly ušní bubínky a skleněné tabule v té velké odletové hale se třásly. Byl hned vedle A-330, kterým jsme měli odletět do Moskvy a i na tom vedle stojícím Airbusu bylo vidět, že dostává zabrat. ;-D

0/0
2.1.2016 23:49

R33o63b93e20r83t 87J31a42n67u86l40í48k 3875549174611

Škoda jich :-( Pro naše vepře politický dobrý až až z našich daní by si zasloužili maximalně DC10

+6/0
2.1.2016 22:44

P69e97t34r 58Š58i91m49e96k 2969737926558

Byla to pěkná letadla. Tady ten článek má aspoň úroveň. Kdyby tak psal JS o vlacích.

+5/0
2.1.2016 22:07

R95e16n42é 52Š35r52ů17t97e85k 8538195356608

Nezapomenutelný zvuk Tůček ;-DVždy jsem se jako malej těšil, až pilot dojede na ranvej a dá plnej kotel, to samé když po dosednutí zapne ten zpětný tah.

+3/0
2.1.2016 20:40

V62á58c94l78a84v 30J92o69n44á48š 8602583772223

Taky jsem s nima letěl, dokonce ve VIP salonku...

+1/0
2.1.2016 20:21

M98a14r45t27i43n 89K34u68ř73í40t43k42a 6557126818195

Ladislav Špaček ve své knize vzpomínek zmiňuje památný odlet z Argentiny. TU už byl na ranveji připraven na odlet. Stál přesně zadkem k moderní prosklené budově. U ní stojící civilisté mávali, uniformovaní salutovali. A jak to pilot TU oroštoval, tak tlaková vlna tu moderní prosklenou budovu totálně vysklila a střepy padaly na ty lidi dole. Naštěstí se nikomu nic vážného nestalo.

Prezidentská kancelář se o tom dozvěděla, až když byli všichni doma. Okamžitě volali do Argentiny a omlouvali se, nabízeli zaplacení opravy budovy. Bylo jim odpověděno, že ať si radši koupí nové letadlo.

+9/0
2.1.2016 18:55

R62e10n47é 15Š48r66ů88t44e47k 8778245696748

;-D

0/0
2.1.2016 20:29

R22o71m17a86n 91P57o29l72á53č14e88k 5426299685

Tak spíš chyba pozemního personálu ne? :-)

+4/0
2.1.2016 21:00
Foto

M70a19r21t89i58n 37O88c45h 7779494255226

Tučka? U nás se vždy říkalo tůčka...

+5/−1
2.1.2016 18:51

M61i98c95h60a54l 55C85h90a59l69u68p30a 6828940949263

Tj, Tuček podával pera.

0/0
3.1.2016 15:55

H14a79n73a 60U44l77r55i25c78h17o15v58á 5831626448275

To já bych je ještě využila na vracení neoprávněných emigrantů - taky by se tento čin jistě zapsal zlatým písmem do kroniky každého jednoho.

+7/−25
2.1.2016 17:46

J50a23n 18F14o60n91d14r91n81a73j 5231842287619

Tahat problematiku uprchlíků do Technetu?

+22/−1
2.1.2016 18:37

P30e89t16r 16V50e82s32e21l42ý 8865485612816

A všechny čtyři žaludky vám dobře slouží?

+10/−1
3.1.2016 0:42

M97a39r16t82i53n 20N83e66č47a76s 8543123943759

Mě by tak bavilo to rozebírat. Akorát bych to už nezvládl složit zase zpátky :-)

+1/0
2.1.2016 15:21

J23o67s40e85f 73R50i65c32h86t96e63r 9716375217983

Tímhle už lítají jen polští a slovenští prezidenti. Akorát jim nesedí počet startů na počet přistání...

+2/−11
2.1.2016 14:55

P40e84t91r 27M15i64c40h98a75l 2820774441172

Pro mě asi jedno z nejhezčích dopravních letadel. Model mám slepený dodnes.

+14/0
2.1.2016 13:44

I19g16n48á67c 73M38r29k25v66i73č79k30a 2958332889505

Není lepší ty letadla převézt zavěšený pod vrtulníkem (třeba po kusech), než to tahat kamiony se všema povoleníma at to snad vyjde vrtulníkem levnějc...

0/0
2.1.2016 13:31

P60e66t23r 29M94i20c65h54a71l 2200824941622

Pochybuji. Vcelku to žádný vrtulník neunese a když se to rozebere, tak ta pozemní doprava vyjde levněji.

+3/0
2.1.2016 13:48

H74o54n73z73a 81K53r51e88n53s65t87e53t35t12e65r 1763609409

Nejsem znalý problematiky, ale napadla mě jednoduchá otázka: Chápu, že jsou vyřazené, ale nedaly by se nějak prověřit a přeletět do Kunovic? Místo rozebírání? Jinak jim moc fandím.

+2/0
2.1.2016 11:39
Foto

V83l19a12s51t93a 37C82o49u95f85a53l 7577189829575

Do toho už by nikdo nesedl. Uschopnit by znamenalo výměnu všeho, co je gumové, včetně nádrží, hydrauliky, prověřit motory, celou palivovou soustavu, radionavigační vybavení, atd. Navíc v Kunovicich by je po přistání asi tahali traktorem z pole za dráhou.

+9/0
2.1.2016 11:51

K15a82r78e27l 54T51e59s24t67e16r 9257330741386

Dalo. Ale téměř jistě za mnohem větší peníze, než rozebrat a složit. Ono by se to při uschopnění stejně muselo rozebrat a složit, ale navíc s výměnou mnoha dílů. O papírování nemluvě

+13/0
2.1.2016 12:07

S31e21i28d68l 53P15e43t32r 1891451715324

Dostat je do stavu byť jen na technický přelet by byl ekonomický nesmysl.

Ve Kbelích pak není hangár kde by se to dalo udělat.

Nehledě na to, že zde nejspíš nikdo již nemá platné papíry provést jak ty pozemní práce a dtto těžko někdo dnes bude mít platnou typovku s nimi letět ...

+1/0
2.1.2016 17:07

T87o26m67á49š 57K78n44a95i27f29l 6173710777610

Ne.

0/−1
2.1.2016 19:31

A66d63a60m 91Ž78í69d76e34k 8715202245363

To už by myslím bylo snazší odmontovat křídla, nalepit dálniční nálepku a dojet do Kunovic po dálnici :)

+3/0
3.1.2016 17:44

R95o63m87a60n 77K45r94a63t15o86c91h78v89í56l 6836277586854

http://www.planes.cz/cs/article/200904/cechoviny-134

+1/0
2.1.2016 10:15
Foto

V25l11a49s46t42a 64C69o33u80f20a39l 7197569909245

Stroj 1003 si pamatuji velmi důvěrně. Znám ho celý. Na FB mám fotky z doby, kdy jsme na něm pracovali. Hned po dodání se dovybavoval FMS typu Universal 1K, GPDS KLN 94 integrovanou do autopilota a zobrazovači letových dat. Ty vyvinula firma Aviation ervice, a.s. Dále se instaloval TCAS CAS-67, GPWS Mark VI a video-audio zařízení pro salonky cestujících. Byla to krásná práce. Ještě od toho všeho mám kopie výkresů a mraky fotek.

+20/0
2.1.2016 10:08
Foto

T84e68r29e69z31a 64Š28í21r10o25v71á98, 54T14e85c89h86n77e87t92.65C49z 2798615486231

Zdravím, moc Vám děkuju za upřesnění; přesně něco takového jsem potřebovala. Doplním to do článku. Měla jsem jen hrubé info, že tam podobné vybavení je, ale chyběla přesnější specifikace... Díky moc za zasvěcený příspěvek! :-)

+10/−1
2.1.2016 10:44
Foto

T44e79r34e40z34a 76Š62í68r42o64v68á42, 89T66e55c79h83n27e31t64.54C60z 2808645346321

PS: Můžu Vás v článku ocitovat? :-)

+4/0
2.1.2016 10:50
Foto

V65l14a46s95t74a 63C29o51u12f79a96l 7657459479685

Je tam jedna chybka. GPS KLN 94. Instalaci prováděly dvě firmy. Aviation Service, a.s. a Česká letecká servisní a.s. Podívejte se ke mně na Facebook. Jsou tam fotky kompletní paluby. Stáhněte si, jakou potřebujete.

+5/0
2.1.2016 11:04
Foto

T29e37r33e31z53a 22Š29í60r74o81v33á81, 63T94e22c24h79n79e53t21.37C45z 2768605316451

Díky moc! :-) Fotkami se ráda pohrabu a kdyžtak i využiju.

+5/0
2.1.2016 11:06
Foto

V24l13a36s38t81a 47C33o98u18f23a22l 7457969979435

Já jsem měl tenkrát na starosti integraci navigace do autopilota. Tučko mělo svoje radionavigační přijímače. Myslím, že to byly Kurs MP-2. Po přidání FMS přibyly dvě GPS a po přidání KLN ještě třetí. To umožnilo implementaci BR-NAV. Dali mi elektroschémata letadla a popisy nových zařízení. Řekli, umíš rusky, byl jsi v USA, tak znáš i americké vybavení. Najdi, kam to připojíš.

Autopiloty jsem znal, ale jen z bojových letadel a z vrtulníků. Ruský dopravák jsem zevnitř nikdy neviděl. Proseděl jsem nad schématy celé noci. Spojit sovětskou konstrukční filosofii se západní technikou bylo zajímavé. Nakonec jsem navrhnul platformu, na kterou jsem vyvedl všechny potřebné elektrické signály a tam jsem je přepínal do vstupů autopilota. Ta platforma je v 1003 ve druhém radioúseku. Byla to trochu prasárna, ale fungovalo to ve všech režimech. Od té doby jsem vlastně jen propojoval sovětskou a americkou techniku. Po této práci jsem měl nakročeno do US firmy Honeywell, kde jsem v Brně vedl skupinu pokročilých navigačních systémů. Strávil jsem tam hezkých pět let létáním od Kalifornie po Uzbekistán prací na různých typech letadel a vrtulníků. Dokonce jsme v Uzbekistánu řešili i vybavení jejich tanků US technikou.

+19/0
2.1.2016 11:49
Foto

V59l34a75s24t88a 47C27o29u25f12a52l 7317679879755

Klidně ocitujte. Obě firmy udělaly dobrou práci.

+2/0
2.1.2016 11:12
Foto

T25e95r84e75z60a 96Š24í59r78o96v53á81, 56T88e24c70h66n41e75t39.47C42z 2118965686101

Je to tam. :-) Dík!

+2/0
2.1.2016 11:14
Foto

V24l87a20s61t32a 31C56o86u54f33a68l 7807129589825

Super. Dívám se na fotky a vzpomínám. Ještě se tam instalovala nová VKV rádia firmy Collins. To dělala ČLS. Aviation Service dělal instalaci havarijního majáku ELT. Foto Collinsů je tu: https://www.facebook.com/vlasta.coufal/media_set?set=a.765230876932639.1073741848.100003372003753&type=3

+4/0
2.1.2016 11:23

P72e77t10r 38F67e30i74g42l 5548623160952

Presne pro tohle je technet o parnik nejlepsi rubrika na idnes...v drtive vetsine jsou v diskusich lidi, co proste vi... :-)

+9/0
2.1.2016 12:32

T31o44m49á66š 47T43a59t10í54č59e64k 5180432300348

To je pravda. Ale nesmí být článek o vzniku vesmíru nebo evoluci. ;-D

+1/0
2.1.2016 19:47

T67o83m 21S17e16h57n44a82l 4271334895106

Takze 7 let stare letadlo (to je v podstaze lehce zajety stroj) nechaji chatrat bez vyuziti? Tak to je skvele vyuziti splaceni ruskeho dluhu!

+19/0
2.1.2016 9:47

K84a29r89e85l 88T75e92s79t58e11r 9347400451216

Jo, pokud je údržba drahá a dolet (ať už technický, nebo daný místními předpisy) omezený... O něčem vypovídá i to, že letouny nakonec nikdo nekoupil.

0/0
2.1.2016 12:05

T49o23m 77S54e78h13n21a41l 4221294945476

A proc to teda neprodali nekam do Egypta nebo nekde kde ty emise nevadej jeste kdyz to melo nejakou cenu?

0/0
2.1.2016 22:00

K21a20r36e42l 18T12e59s41t75e64r 9597780871536

Však to prodali. Akorát nový vlastník zjistil, že dál už to nemá komu prodat, nikdo to nechce, přestavba zpátky na linkový je drahá, nesmí to lítat... a tak to zůstalo na zemi.

0/0
3.1.2016 15:08

Z44b44y90n74ě13k 61D15o81l27e98ž71a76l 4203222543151

Za další bouhužel nesplňovali evropské emisní a hlukové limity, museli dostávat výjimky.

+1/0
2.1.2016 13:31

S26e77i53d76l 55P97e42t46r 1901961975374

Mělo to 2x vyšší spotřebu než B737/A319, potřebovalo to o min 2 lidi více v posádce, dolet taky menší a dalo se to používat pouze jako vládní speciál, který nemusí dodržovat hlukové a emisní limity ... Co tedy s tím?8-o

Ostatně Armáda se to snažila roky prodat a nikdo je nechtěl ani za symbolickou cenu ..

Chybou bylo především to jako splátku dluhu vůbec přijmout, ale to už je jiná story poněkud OT v Technetu ...:-/

+6/0
2.1.2016 19:09

R18a89d80e11k 89S29v34o32b87o77d84a 5136720171577

Armáda je prodala celkem rychle jistému zbrojařskému překupníkovi celkem za 200 miliónů, teprve nový vlastník měl problémy s dalším prodejem, důvody byly uvedeny v článku. Nakonec byly prodány olomouckému leteckému muzeu (prý za 1 korunu), ale to se nyní musí vystěhovat, proto obě letadla poputují do Kunovic.

Ohledně výhodnosti splátky, vzhledem k tehdejší obtížné vymahatelnosti se jednalo o onoho vrabce v hrsti, který pak ještě dobře posloužil.

+6/0
2.1.2016 23:11

D30a60v90i12d 86D63u65š51e14k 5731717740897

Díky za zajímavý článek.

Dvě státní letadla tedy už 8 let stojí ve Kbelích bez využití...

0/0
2.1.2016 8:36

K67a44r76e70l 24T24e84s28t71e62r 9867380201646

Realněji "vraky letadel". Létat totiž už od vyřazení nemůžou.

+3/−1
2.1.2016 9:40

J84a91n 54V65á98c70l93a68v39í43k 3752476451169

Co si pamatuju, tak obě letadla byla před lety prodaná, ale přišla krize, která dopadla i na leteckou dopravu a nový vlastník pro ně neměl využití, takže si přechodně platil stání ve Kbelích.

Na druhou stranu majitel na věci nic moc nemění - letadla jsou vyřazována po celém světě. Mediálně známá nehoda u Smolenska typu moc nepomohla.

+9/0
2.1.2016 9:55







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.