Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Mezi fyziky kolují fantastické zvěsti. Zachytili jsme gravitační vlny?

Podle zatím nepotvrzených zpráv se poprvé podařilo přímo zachytit gravitační vlny, které před sto lety předpověděla Einsteinova teorie. Obří detektory v USA prý měly zachytit, jak pohyb vzdálených hvězd či černých děr zdeformoval prostor kolem nás. Změna přitom měla být mnohonásobně menší než rozměr jediného atomu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

H65y60n33e42k 80V49y50c24h88o71d68i60l 5243589673772

"jde o největší vakuovou aparaturu na světě" Vškutku? V LHC jsou dvě trubice, každá dlouhá 27km. To při célkové délce LIGO 8k dělá LHC 6,75 krát větší vakuovou aparaturu. Kde autor Matouš Lázňovský na to tvrzení přišel?

0/0
28.1.2016 14:51
Foto

G19e10o58r53g24i78s 90F57a45s66u72l73i97s 1156973443

Autor v článku má pravdu. LHC má sice trubice delší, LIGO je má ale s mnohem větším průměrem. Objemově je tak LIGO vakuově větší. :-)

0/0
14.2.2016 10:38

D52a81l25i10b70o33r 64P22r72e76i85s23l57e79r 7246120259137

Toto byl natolik zajímavě napsaný článek, že snad začnu číst Technet!

0/0
26.1.2016 23:07


F59r61a47n19t42i86š69e75k 96N23o76v75á26k 1836727339187

Co to proboha je TEORIE OBECNÉ RELATIVITY ???

+1/0
19.1.2016 7:28

Z41b42y66n17ě84k 45N46o79v46á91k 4774984658524

Eistein byl jen naduty matematik, znečistil vědu svymi teoriemi nesahal po kotniky Teslovi což byl vědec velice pozoruhodný. Gravitační vlny neexistuji, existuji jen gravitační pole. Jsem velice pobouřen ze soucasna vědecka obec bere lidi za pitomce a taha z nich nehoraze velke penize za nic nedělani. Opravdovy vědec nepotřebuje tak nehorazne mnozstvi penez aby vam posleze zdělil, ze mozna tohle i ono. Vlna je záření a ne gravitace. Co to vlastně gravitace je? Naucili vas ze gravitace je sila ktera se manifestuje u objektu z velkou hmotou? No ale neni tomu tak.

0/−13
17.1.2016 13:57

S70t58a93n55d45a 96K43a49d37e40ř94á36b50e44k 7965604114499

Clovicku, copak jsi dokazal ty, ktery si beres do ust jednoho z nejvetsich vedcu nasi doby, jehoz jmeno ani neumis napsat? Nechci srovnavat velikost Einsteina s Teslou, ale myslim, ze tebe muzu s velkou pravdepodobnosti, ze se trefim, pritovnat k ignorantovi a primitivovi.

(ostatnim diskutujicim se omlouvam, vetsinou netykam a nenadavam, ale i ignorance by mela mit sve hranice slusnosti)

+7/0
17.1.2016 17:42

M34a71r81t68i57n 95P73l26a11c38h94t94a 1914751401709

Pane píšete bláboly, nejspíše jste měl vnuknutí....tak to bývá u géniů, kteří jsou v utajení a nechávají si své moudra pro sebe jelikož by je nedokázali obhájit....nemám pravdu?!

Ale pokud máte alespň trochu inteligence , tak by vám neuškodilo si přečíst aplikaci Einsteinovo teorém a již ověřených a potvrzených zákonů, které nám každý den pomáhají.;-)

+3/0
17.1.2016 18:41

V16á27c31l38a37v 36S73v91o15b36o22d58a 3941119820850

bacha, máme tady geniálního vědce, který to rozlouskne od klávesnice s pivem v ruce a všem těm nedoukům vytře zrak ;-D

+3/0
17.1.2016 22:17

M89a37r74t93i70n 11J10i97r80o29u95s14e54k 7426485285948

U objektu a manifestaci síly nezáleží na velikosti tělesa, ale na jeho hmotnosti a na vzdálenosti od centra toho tělesa. Tak jsem se to učil ve škole. Proto mi nespadne na hlavu satelit na geostacionární dráze, pohybující se rychlostí zhruba 3,08km/s, ačkoli úniková rychlost přímo na povrchu Země je zhruba 7,9km/s.

0/−1
22.1.2016 18:06

J78i38ř78í 38K72a22č96í96r88e63k 5310836256

Těch 600 milionů mohli dát klidně mi, já bych jim to ANO taky řekl. ;-D

+1/−1
17.1.2016 4:08

V30l98a55d19i14m63í11r 46V10y14s27o33k56ý 8172392681475

přestal jsem číst, jak se začalo psát o věcech "v" prostoru. jinak dobrý technet se opět vrací do fyziky pro střední školy?

+1/−7
15.1.2016 16:24

M71a86r93t62i25n 71P13l56a26c25h76t95a 1804471771249

Lidstvu není dáno cestovat rychlostmi kvantových částic. Už jenom jev zvaný špagetizace by provedl nevratné změny v silných a slabých vazbách atomů. Tato rychlost bude možno používat jedině v přenosů informací z místa vysílače do místa příjmače, takže i toto je limit. Vysílač se "tam" musí nějakým způsobem dostat.;-)

0/−8
15.1.2016 16:06

P65e98t95r58a 45Z38r83u26b58e78c34k61á 3150261140670

Já se snažila. Vážně jsem se snažila!

Ale pořád to nechápu :-/

+9/0
15.1.2016 15:43

M38a51r90t43i88n 61Z14i37k52m61u86n48d 7345505294651

Na okraj trampolíny položte takovou tu hula hula panenku do aut. Doprostřed trampolíny hoďte míč. Panenka se zakývala? Máte gravitační vlny :)

+6/0
15.1.2016 19:27

Z48b19y89n18ě43k 20N12o43v12á76k 4144464468504

To nema s gravitaci nic společného

0/−1
17.1.2016 14:00

M50a10r20t19i67n 38Z55i43k34m13u93n68d 7165825504451

Mluvíme o gravitačních vlnách, ne o gravitaci.

+1/0
17.1.2016 14:01

M91a17r58t68i23n 95P35l95a33c27h49t57a 1414221571669

Tak jak Howkingu ;-D;-D;-D

0/0
17.1.2016 22:00

J89a11k21u85b 37R24o82u89s 3196142830859

V

:-)

+1/0
15.1.2016 15:24

O24l74g14a 28S91v66o83b95o86d77o37v54á 1744247847

Je to strašně hloupej nápad, vím, ale... Když se spojí ten zvuk gravitační vlny s prolnutím dvou černých děr, je to skvělej zvukovej efekt. Takový to "blop" zároveň s pohlcením malý díry...

Ale k tématu. Je to neuvětitelný a smekám všem, co tomu rozumí a těm, co na tom pracují. Neumím si ani představit, jak náročný musí být postavit dvě 4km dlouhý ramena, co jsou absolutně stejně dlouhý vč. zrcadel atd. Ta práce stavitelů, projektantů, inženýrů, vědců... Já neumím ani rovně ustřihnout papír a oni dokážou tohle. Respekt.

+16/0
15.1.2016 15:12

J49a88n 97N12o21v55á36k 7775144718637

nemusí být absolutně stejně dlouhý. Jde jen o tom aby se se jejich délka neměnila.

+1/0
17.1.2016 11:07

R17o77m34a68n 58K18o21m48z81a58k 7235303653732

no to mi prave unika, to musi byt jeste daleko tezsi, vzdyt staci trochu nepatrne zmenit teplotu jen u jednoho ramena a musi byt vsechno jinak...

0/0
20.1.2016 14:13

J38a61n 78N21o72v65á21k 7235394438117

S tím se počítá, teplota se mění pomalu max v řádech Hz, a oni poslouchají na 100Hz až kHz. A pak právě aby zjistili jestli tam neslyší jen nějaké otřesy půdy tak postavili ty zařízení 2 daleko od sebe.

0/0
20.1.2016 15:33

M21a11r72c40e86l 95B98í56l37ý 2583162702289

Trochu upřesnění toho rozlišení (viz EinsteinAtHome):

" Five years after the first-generation LIGOdetectors were shut down, the upgraded advanced LIGO instruments came online;on September 18'th they began their first 3-month observing run (O1). Theseadvanced detectors can already "see" three to six times as far as initial LIGO,depending upon the source type. Over the coming two years this will increase toa factor of ten, increasing the number of potentially-visible gravitational-wavesources by a factor of a thousand! "

+1/0
15.1.2016 14:43

M28a29r43t35i42n 35F35a67b41i37a82n 2925570661413

Vie mi niekto vysvetlit to, ze ked gravitacna vlna sa pohybuje rychlostou svetla, ako je mozne, ze warpovy pohon by teoreticky dokazal prekonat rychlost svetla? Mozno ze miesam jablka s hruskami, ale v mojej primitivnej predstave ide v oboch pripadoch o rychlost kontrakcie casopriestoru.

+1/0
15.1.2016 13:41

V15á52c93l47a90v 66S47v16o48b18o93d62a 3231739370250

protože warp pohon, vlastně přitáhne cíl ke startu a tím necestujete celou vzdálenost ;-) to jsem to ale hezky zjednodušil co ;-D

+12/0
15.1.2016 13:53

O31n89d60ř92e53j 32Z85e79m13a17n 5430784728889

Protože ta loď letící warpem se nepohybuje rychleji než světlo. Představte si, že prostor je houba. Stlačte ji a tímto komprimovaným prostorem cestujete. Respektive prostor před vámi je stlačen s za vámi roztažen. Takhle můžete klidně jen rychlostí chůze překonávat mezihvězdného vzdálenosti. Ale jak to udělat, to je otázka a i teoreticky to má problémy. Hlavní je, že jakmile vytvoříte warpbublinu, ve které ta loď bude, tak podle mnohých ji nebude moci z té lodi ovládat.

+5/−1
15.1.2016 14:03

M47a39r39t67i51n 84F63a67b79i61a79n 2225940271473

No hej, ale ta bublina nie je stacionarna, pohybuje sa a to rychlesie ako svetlo, nie?

0/0
15.1.2016 14:09

V71á21c93l13a22v 60S12v96o72b86o82d65a 3241439830330

ne, bublina zkracuje vzdálenost

+1/0
15.1.2016 14:12

V68á42c58l70a64v 33S55v31o52b60o63d20a 3971229400370

no, ehm to asi neni upně dobře ;-D

0/0
15.1.2016 14:13

T68o41m40á94š 49Z74e60m37á44n41e65k 5790678286496

Představte si, že se s lodí přiblížíte k rychlosti světla řekněme na 99,99%. Potom na Proximu Centauri vzdálenou 4 světelné roky dorazíte asi za 3 týdny. Nedosáhnete sice rychlosti světla, ale vzdálenosti se Vám zkrátí natolik, že to za 3 týdny zvládnete. Jenomže Váš pohonný systém bude muset urychlovat Vaše tělo vážící 5,6 tuny + nějakou tu raketku k tomu. Na zemi zatím uběhnou 4 roky.

+3/−1
15.1.2016 14:34

O33n95d37ř21e78j 45D56u81j48k65a 4716596600969

Právě že se nic nikam nepohybuje. Představte si to jako dlouhý ubrus který číšník rychlým pohybem vytrhne zpod nádobí na stole. Nádobí se nikam nepohlo ale stojí na jiné části ubrusu.

V tom je to kouzlo, žádný pohyb a z toho plynoucí důsledky jako setrvačnost, zrychlení, rychlostní limity, dilatace času.

Žádný pohyb= žádné problémy s Newtonovými a Einteinovými fašistickými rovnicemi které všechno komplikují nebo rovnou zakazují. ;-D

+6/0
15.1.2016 17:00

T91o97m59á55š 55Z96e81m12á87n83e92k 5810308356326

Tomu bych rozuměl, ale nyní Vám zbývá pohnout tím ubrusem, a ten je nesrovnatelně hmotnější, než ta raketa. Jediná ne nepodstatná výhoda je, že to přežijí kosmonauti.

0/0
15.1.2016 17:10

J67a74k62u34b 21M39a24t69o11u60š 3905222582913

Četl jsem nějakou studii podle, které na poslání bowlingové koule warpem potřebujete tolik energie kolik by jste získali přeměnou jupitera na energii a místo kde by jste přistáli by jste zničili energii uvolněnou z warpové bubliny ;-D

+1/0
15.1.2016 18:54

R39o76m24a98n 40K51o43m15z33a22k 7315663313172

tam prave docela nedavno nekdo spocital, ze te energie bude potreba mnohem mnohem min, kdyz se ten prstenec sikovne udela. Kazdopadne je k tomu potreba zaporna hmota (nebo energie?) - ale v supliku ji nikdo nema.

A hlavne nechapu, ze kdyz se stlaci takhle prostor, tak co se stane s tou hromadou teles a zapomenutych castic v celem tom prostoru pred lodi - se shluknou a lod rozmlati hadam

+1/0
20.1.2016 14:18

J53a28r96o25m30í58r 80K89r18á35l 4490679774379

Tak jest. A to smrštění prostoru zatím žádné rovnice nezakazují.

0/0
15.1.2016 17:11

J58a94r63o83m32í20r 57K16r77á81l 4890839884619

Otázka je, vzhledem k čemu ? Pokud smrštíte prostor a pak ho vrátíte do původní velikosti, nikdy se při letu nemusíte přiblížit rychlosti světla, ale nakonec jste tak daleko, jako kdybyste letěl desetinásobkem.

0/0
15.1.2016 17:08

O50l50g13a 53S18v16o26b81o63d75o91v98á 1214487687

https://www.youtube.com/watch?v=_fPmCKt48Zw

Tohle mi připadá docela srozumitelný.

+1/0
15.1.2016 15:18

J88a59n 71C72i16g56l38e57r 7468441200584

Vůbec to nechápu, jsem úplně dutý...

+4/0
15.1.2016 12:13

I47v49a24n 34G45o69u29b48e67j 5326947595715

Taky jsem během čtení šoupal nohama ;-D

+6/0
15.1.2016 12:32
Foto

M21i75r40o87s91l32a97v 19G47a88l32k27o 2205813158228

Technet mě baví a stále se učím. A diskuze mě občas trochu nakopne. Super článek.

+7/−1
15.1.2016 14:56

Z91d65e19n96ě56k 77D42u48b50e55c39k91ý 3987114650638

Mělo být plus

Překlep

+1/0
16.1.2016 9:07

T22o11m93á79š 96Z68e53m21á22n49e10k 5600918166356

Je to, jako byste vedle sebe položil 2 pásma se stupnicí o přesnosti na miliardtinu metru s jedním koncem ukotveným a druhým volným o délce několik kilometrů.. A potom se díval na poslední rysky, ty volné, jestli jsou v zákrytu, nebo ne.

+2/0
15.1.2016 15:08

J86a23n 36F74i65a85l62a 7244427435919

Jak mají asi kompenzovanou tepelnou roztažnost těch ramen, vlivem proudění vzduchu nebo různém zakrytí mraky můžou mít rozdílnou teplotu. Změna rozdílu délek by přitom měla být daleko menší než je vlnová délka laseru. Možná časová konstanta změny rozdílu délek je daleko větší, než doba měření.

+2/0
15.1.2016 11:48
Foto

L47u46b92o16š 19M46o32t67l 9155180867343

Pane Fialo, to jsou všechno hrozně dobré otázky. Takových věcí, které by mohly zaručit, že LIGO vůbec nefunguje, je hromada.

Většina problémů zmizí, když si uvědomíte frekvenci gravitačních vln, na které je LIGO citlivé. Asi mezi 10 a 1000 hertzy. Žádná zvuková nebo tepelná oscilace působící na celá ramena nebude mít takovou frekvenci.

Světlu trvá překonat 4 kilometry asi 13 mikrosekund. Pouze dvojnásobnou dobu potřebuje laserový paprsek, aby "změřil okamžitou délku" ramena LIGA. Ale zvuku v pevné látce to trvá asi tak sekundu, mnohem déle, a podobně je to s tepelnými vlivy. Ale důležité je i to, že se požaduje souhlas v oscilacích v obou kopiích LIGO, které jsou tisíce kilometrů od sebe. To prakticky vyloučí lokální šumy. Když s frekvencí 100 Hz někdo něco zařve, tak to dolehne jen na LIGO ve Washingtonu, ale třeba ne v Louisianě.

Tepelné vibrace jsou nakonec hrozně malé kvůli tomu, že jde o makroskopické objekty. Kdyby se odrážel jeden foton od jednoho atomu někde, mohla by poloha oscilovat o více než o atomový poloměr. Ale jsou tam triliony fotonů v laserovém paprsku, které se odráží od trilionů atomů na povrchu zrcadla. Takže sílu paprsku lze spočítat statistikou či průměrováním poloh přes mnoho fotonů a atomů. A když takhle průměrujete přes N atomů, tak náhodné termální statistické odchylky poklesnou asi odmocnina z N krát. Takže když je někde 10 na 26. atomů, alespoň kilogram, hned jsou potlačeny 10 na 13. krát.

Gravitační vlny z kosmu jsou, podle toho, co víme, jediným způsobem, jak se měřitelným způsobem mohou obě LIGA najednou rozkmitat na frekvenci srovnatelné se 100 Hz, a když se tedy takové frekvence vyfiltrují a požaduje se souhlas, dá se téměř s jistotou říct, že vlna přišla z kosmu. Když se navíc shoduje svým průběhem s předpovědí pro nějaký kosmický jev, explozi nebo spojení dvou těles, např. černých děr, tak je to fakt skoro jednoznačné.

+17/0
15.1.2016 13:26

V24á32c22l96a84v 16S77v80o55b43o30d51a 3771719350100

nepíšete pro technet? já jen, že by to nebylo na škodu R^

+5/−1
15.1.2016 13:41

M77a59r86t61i45n 15K31ř17í28ž 9153402630377

To nepíše. Ale píše učebnice lineární algebry, o které se mi svého času zdávalo. Předpokládám, že shoda jmen je vyloučena.

+4/0
15.1.2016 13:49

V34á11c26l10a87v 22S52v53o87b76o17d63a 3621469130260

jakože noční můry nebo to bylo tak dobré ;-D

0/0
15.1.2016 13:55

M51a37r46t20i32n 88K55ř31í35ž 9883192110157

no, po absolvování doktorského studia jsem si ji přečetl ještě jednou a něco z toho pochopil. V prváku jsem z toho měl jenom guláš. Ale je v ní všechno. Jmenovalo se to "Pěstujeme lineární algebru" od autorů Miloš Zahradník (to je taková slovní hříčka) a Luboš Motl. Nikdo z nás ji neřekl jinak než Pěstitelská příručka.

+6/0
15.1.2016 13:59

V78i78k75t24o52r 30J42o13h51á88n59e82k 4554894818780

Tak jestli jste z toho měl v prváku guláš, tak vás možná pobaví skutečnost, že ji Luboš psal (s doc. Zahradníkem) během druháku, ale mám pocit, že už s tím de facto začali o ročník dřív. Já jsem chodil v té době do prváku, takže jsem se drtil ještě ze starých učebnic a musím uznat, že ta nová byla lepší a zábavnější (což u matematiky určitě mnohé překvapí :-))

Ad LM: Mimochodem, Luboši, děláš ještě fyziku?

+1/0
15.1.2016 17:59

J96i82r67i 27R90u76s77n92o52k 4155452547943

Vzhledem k tomu, ze od doby, co ho v 2007 vyhodili z Harwardu, nic nepublikoval a jen se ukaji na svem blogisku, tak je odpoved celkem jasna.

+1/−2
15.1.2016 20:13





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.