Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Challenger: Děsivý výbuch přežili, při nárazu na hladinu už neměli šanci

Před 30 lety došlo k jedné z největších tragédií v historii pilotované kosmonautiky. Nad Floridou zahynulo při explozi raketoplánu Challenger všech sedm členů posádky. Detaily tragédie a také souvisejících událostí, které ji přecházely, se ovšem objevovaly pomalu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P98e57t79r 22H77a72r69i42p47r82a89s97a81d 16H76a40j15i94č 8633920304897

Těsně po havárii teoretický fyzik Richard Feynmann vystoupil v nějakém zravodajském pořadu v televizi v Americe a demonstroval přímo na veřejnosti vlastnosti těsnění, které pomořil na chvíli do tekutého dusíku. Těsnění pak rozlámal v ruce jako čokoládu. Kromě toho myslím popisoval a vysvětloval ty samé skutečnosti, které jsou popsané v tomto článku, tj. jak je to tmelené, aby se těsnění nepropálilo při tak obrovských teplotách a i to, že není možné zacházet se segmenty rakety takovým hrubým způsobem (strčit to při korekci geometrie jednoduše pod lis)

Šlo to i v našich zprávách, za boševika, protože to byla ukázka "tuposti" imperialistů. :-/ Navíc Feynmann byl známý svým levicovým smýšlením, takže si bolševik na havárii pěkně smlsnul.

0/0
31.1.2016 17:55

P69e32t33r 69Š17k19o87d17a 5427420944520

"ve španělské Casablance"

Španělé se zmocnili Casablancy v 18. stol., od r. 1956 patří Maroku.

0/0
29.1.2016 10:26

S14e51i17d32l 87P17e51t81r 1211601755244

Trochu zklamání z jinak obvykle slušné úrovně článku zde na Technetu ...;-(

Dle závěrečné zprávy NASA, kterou kdysi otisklo L+K byli kosmonauti "díky" tomu, že neměli přetlakové skafandry mrtví víceméně okamžitě (ve 20 km nad Zemí se opravdu nedá přežít více než pár jednotek vteřin ) takže následný pád kabiny na hladinu oceánu už byl z hlediska jejich životů zcela bezvýznamný...

0/−3
29.1.2016 0:15

P13e85t54r 70M90a66r74š35o73u19n 5875568886186

tu byl jiný článek nebo já čtu jiný článek? V článku se právě vysvětluje, že nejspíše nedošlo ke změně tlaku v kabině, ne?

+2/0
29.1.2016 19:21

S64e59i54d39l 50P56e13t38r 1111351325814

Ano, uvádím to.:-)

Nemohu si pomoci ale pokud jsem postaven před výběr, kterému zdroji více důvěřovat, pak se spíše přikloním ku leteckému časopisu se 60 letou historií než k bulvárním novinám v majetku jednoho šíbra ...

0/−1
31.1.2016 11:33

T17o55m 51O48n77d18ř56í18k 7654313641263

...vteřiny před katastrofou:

https://www.youtube.com/watch?v=-jbYMS0BbYY

0/0
28.1.2016 22:09

R26o75b66e68r78t 94M63a59c43h79a52l91a 8371801206284

Hodně dopodrobna je to popsáno zde:

http://www.databazeknih.cz/knihy/smrt-mela-jmeno-challenger-63356

0/0
28.1.2016 21:14
Foto

V20l74a83s28t47a 18C58o28u82f35a40l 7797109799515

Toto jsem zažil. Bylo mi 11 let a chtěl jsem létat. V časopise Květy vyšly fotky této tragédie. Vystřihnul jsem si je a mám je dodnes.

0/0
28.1.2016 19:26

J42o93s37e23f 73N88o43v59a16k 5718722476368

Díky za skvělý článek - tohle jsem četl jedním dechem...

+14/0
28.1.2016 17:55

J13o59s20e96f 96Š38e96m90e47l45í78k 7179261480847

Aspoň to nemusím psát znovu. Skvělé !

+1/0
28.1.2016 18:51
Foto

L52u64b82o59m63í38r 19J96a98n67o45t38a 5756254776565

Něco pro konspirátory -8-oRv http://www.osud.cz/neni-mozne-je-posadka-challengeru-porad-nazivu

+1/−1
28.1.2016 15:10

O74s70k32a24r 33K24o42v81a70ř81í59k 8937573586157

Související články jsou taky hodně úsměvné ;-D

0/0
28.1.2016 20:49

M57a50r57t16i51n87a 22S83e97d92l61i21c39k60á 5102315751692

No jo, bohuzel nic nez strasna nedbalost :-(

+1/0
28.1.2016 13:15

J88a13k46u93b 33Š61a38f31a11n87d80a 7775247481491

Kdysi jsem viděl nějaký dokument o vyšetřování nehody v nějaké české televizi. Byly tam i takové detaily jako identifikace jednotlivých částí po rozpadu, co z toho byla kabina a pod.

0/0
28.1.2016 12:16

P61e87t86r 28T18y36č68k62a 6855332319712

Tak ta kabina jde vidět na normálním videu docela dobře.

0/0
28.1.2016 19:13
Foto

M13i13l30a70n 60K83a34s68l 4540674639276

Je to hrozné, ale ti tři, co uhořeli zaživa, to měli horší ;-(

+4/0
28.1.2016 12:09

J95a77n 29U85l33r12y30c77h 4231707760728

uhořeli?8-o (ani v Columbii nikdo neuhořel...); fakticky to byla naopak velmi hezká, příjemná smrt, ke které se myslím nedopracuje ani 1% umírajících, psychicky ovšem nejspíš bylo (zvlášť v daný situaci, kdy s koncem nikdo nepočítal) velice nepříjemné to pár minutové čekání na konec pádu, teoreticky by se i tohle dalo překonat, a takový naprosto výjimečný odchod ze života si užít, ovšem to by chtělo přípravu a přece jen nějak psychicky ustrojeného jedince (nikoliv vyšinutého, to zdaleka není třeba)

+1/−7
28.1.2016 15:15

J22i12r66i 43K29o50s60t69k12a 2898342286792

pan mel asi na mysli ty 3 v programu apollo, co uhoreli pri testech. v challengeru samozrejme nikdo neuhorel ...

+4/0
28.1.2016 15:58
Foto

F27r30a92n89t79i94š92e33k 69H31r40a16b81a38l 3823139526588

Apollo 1 - Grissom, White, Chaffee

+6/0
28.1.2016 16:13

V41l35a57d57a57n 27Č90e49r14n17ý 8932256163526

Vy jste něco hulil? 8-o

+3/−1
28.1.2016 17:39

M11a16r15t81i36n 87V42a75j82s48a52r 5809363366466

Těžko říct. Ti zemřeli na udušení, skafandry je před žárem z větší části ochránily, přinejmenším do okamžiku, než ztratili vědomí.

+1/0
28.1.2016 17:08

L21u76k65á59š 40K92o91b31l68o72v75s97k39ý 5902853392547

Raketoplány byly nebezpečné už v základním principu. Zatímco v běžné raketě sedí posádka úplně na vrchu. U raketoplánu vedle motorů a nádrže. Klasické rakety mohou mít záchranný katapult, kdy kabinu s posádkou vystřelí nahoru od rakety v případě havárie. Totéž platí pro tepelný štít přistávacího modulu, který je vedle nádrže a motorů. Při druhé havárii raketoplánu, došlo k jeho poškození izolační pěnou z nádrže při startu a při přistání k prohoření pláště.

+2/−1
28.1.2016 12:01

J24a86n 15V75á32c11l76a63v25í64k 3512186141759

Při startu se to asi nechalo resit nejakym odpojenim kabiny, která byla preci jen od nadrze oddelena tepelnym stitem.

0/0
28.1.2016 12:15

L89u63k12á91š 40K37o64b74l58o18v83s45k19ý 5592883132847

U běžné rakety je to přímočaré řešení, na vrcholu je pomocná malá raketa (https://en.wikipedia.org/wiki/Launch_escape_system), která vynese kabinu nahoru. Hlavní motory rakety jsou několik desítek metrů pod posádkou (Soyuz výška 45m), takže je mnoho času na reakci v případě selhání. U kompaktního raketoplánu to asi nebylo možné zařídit, takže žádný únikový systém neměl.

0/0
28.1.2016 14:40

J96a19n 97V65á48c31l69a88v74í88k 3942256371499

Nádrže druhého stupně jsou ale mnohem blíž a to nemluvě o třetím stupni.

0/0
28.1.2016 14:54

L23u64k95á84š 43K36o97b55l11o88v49s38k95ý 5912853912267

Nejnebezpečnějsí je start. Hlavní motor má největší výkon a největši riziko selhání.

0/0
29.1.2016 8:07

J73a22n 79S54a98l16o20m51o42n 4429120641485

To byl jeden z důvodů proč Rusové startovali s Buranem posazeným na vrcholu rakety Eněrgia.

+1/−5
28.1.2016 12:37

J69a58r31o68m70í80r 23K73r55á75l 4850519174199

Ale houby ! Byl z boku, stejně jako Shuttle. Jen neměli SRB, ale kapalinové startovní bloky.

+12/0
28.1.2016 12:45

J26a20n 35S77a12l81o71m31o13n 4569940231575

A jo, tak to si blbě pamatuju, protože tehdy probíhali obrázky z vývoje, kde byl na špici.

+1/0
28.1.2016 12:47

J84a43n 11V93á94c89l61a29v89í16k 3372316141789

Otazka je, jestli by vůbec zvladli vyrobit tak velke motory na pevne palivo. Na druhou stranu rodina RD-170 a jejich derivatu byla nakonec velmi uspesna.

0/0
28.1.2016 12:58

J52a28n 45S93a13l91o95m92o41n 4179630101825

Rusové nepočítali s motory na pevné palivo snad nikdy.

0/0
28.1.2016 13:54

J76a47n 55V73á73c56l33a37v40í54k 3802896611549

Tak třeba u balistických střel na ně s odstupem po zbytku světa přešli.

0/0
28.1.2016 14:50

J89a36n 13S96a56l96o13m29o12n 4669620911315

Jistě, protože to má mnohem rychlejší připravenost než motory na tekuté palivo :-). V kosmickém programu rychlost přípravy rakety nehraje roli.

0/0
28.1.2016 16:39

J60a91n 12V92á40c94l16a84v80í43k 3422626731809

Zase se s nimi dá dobře odstupňovat výkon a finančně nevychází nejhůř. Má to své pro a proti :-)

0/0
28.1.2016 17:14

P51e21t73r 64M13a50r46š16o66u37n 5195178136786

ten popisem na špici mi spíše připomíná projekt Hermes

0/0
29.1.2016 19:34
Foto

M57i45c87h20a80l 35G71r45e37š60l50i94k 9541696182916

Bežná raketa má, čo sa týka bezpečnosti, oproti raketoplánu jedinú výhodu - jednoduchšiu konštrukciu, teda menej vecí, ktoré sa môžu pokaziť. :-)

0/0
28.1.2016 17:32

L69u44k82á25š 60K17o38b11l59o50v83s54k34ý 5732823322917

Raketoplán byla nejkomplexnejší věc, kterou kdy lidé vytvořili. Která ovšem neměla základní věc jako možnost záchrany posádky. Evidentně je lepší přímočarý jednoduchý přístup (KISS - Keep it small and simple), kterého se

drželi Sověti a který základní věci třeba bezpečnosti řeší téměř automaticky.

0/0
29.1.2016 8:21

I36v37a44n55k32a 80P47o19s16p83í22š24i18l95o76v96á 8744668742347

Přes všeobecné nadšení nemohu absolutně souhlasit se zavádějícími spekulacemi autora ohledně údajného vědomí některých členů posádky během pádu torza kabiny.

Aby totiž ve dvaceti kilometrech zůstali astronauti při vědomí, museli by mít přetlakové dýchače, jaké používají piloti vojenských letadel. To, že někteří dokázali aktivovat nouzové dávky vzduchu z PEAP, bylo výsledkem profesionálního výcviku, ale také bohužel to poslední, co při vědomí udělali. Poté jim podtlak vysál vzduch z přileb LEH (což byla prakticky obyčejná uzavřená přilba, viz. aktuálně výborný článek na kosmonautix.cz) oni upadli během několika vteřin do bezvědomí.

Dramatické líčení toho jak se tam kdosi rozhlížel a druhý marně šmátral po ventilu nouzové dávky jsou s prominutím jen bláboly za účelem vyvolat senzaci a dehonestující památku zahynuvších astronautů!

+10/−6
28.1.2016 11:01

K86r28y49š17t85o60f 40H50l27a20v62á76č 9272129278412

je to psáno možná trochu přehnaně dramaticky, ale památku astronautů nic nedehonestuje samozřejmě...

+5/0
28.1.2016 11:28

I72v46a47n62k44a 15P54o33s25p86í50š53i17l56o59v16á 8184978142187

Pokud autor psal článek zadarmo, tak budiž, ale pavlačové drby za účelem zvýšení čtenosti a ještě k tomu na základě spekulací o něčí smrti, jsou přinejmenším neslušné...

+1/−3
28.1.2016 12:23

P86a37v68l70a 50K95v91a94p30i45l96o15v78á 7449338384297

Neslušné? Bavíme se o smrti 7 lidí, kteří do toho šli dobrovolně a taky s tím pochopitelně tak trochu museli počítat. V každém případě počítali s nehynoucí slávou za života a tím museli počítat i s "nehynoucí pozorností" ve smrti. To je úděl. Nic víc nic míň. Dramatizujete to vy.

+1/0
28.1.2016 19:14

L22u88k80á72š 26A90d98a20m85e43c 6690609560687

Osobně vydržím s zadrženým dechem 5minut, i netrénovaný člověk s trochou kondice dál 1,5 minuty, fakt nevím proč by měli hned upadat do bezvědomí.

0/−3
28.1.2016 11:59

I28v97a18n53k45a 76P76o21s48p23í58š12i79l88o44v74á 8724328312867

No to je sice pěkné, ale v takové výšce vám podtlak vysaje vzduch i z plic.

A ještě si při psaní říkám: "Mám napsat že jim podtlak vysál vzduch z přileb i z plic, aby se toho náhodou někdo nechytl?" A bác ho... ;-)

+3/−2
28.1.2016 12:15

L94u19k32á45š 70A45d68a60m63e62c 6310449730757

Tak to úplně nefunguje, ale připusťme, že hovořili a při tom skutečně přišli o vzduch v plicích. Tím však nepřišli o veškeré kyslíkové zásoby., v krvi máte 1l čistého kyslíku, což je teoretická zásoba na vice než 3 minuty fungování v klidu, reálně s tím 1/3 dáte . Jasně teorie, ale mám i praktickou zkušenost, kdy při oboustranném kolapsu plic dotyčný byl i po vice než minutě celkem orientovaný , přitom šlo o celkem těžký úraz.

+2/0
28.1.2016 12:59

I77v17a69n89k87a 60P52o10s49p67í23š23i21l19o74v21á 8694478382687

Ano připouštím že je to individuální (mám například podobnou zkušenost se člověkem, který dokázal komunikovat i minutu po vyvolání fibrilace komor). Na druhou stranu jsou zdokumentované pokusy právě pro objasnění fyziologických důsledků při dekompresi a například nádech a zadržení dechu s velkou pravděpodobností poškodí plíce a dýchací cesty, takže se člověku očekávajícímu dekompresi doporučuje vydechnout (všechno samozřejmě závisí na výšce, resp. tlaku vnějšího prostředí). Ovšem poté je vědomí otázkou jednotek, nebo několika desítek vteřin a delší doba je spíše vzácnou výjimkou.

0/0
28.1.2016 13:33

O73n19d74ř72e82j 98D17u25j57k85a 4906246380139

V tepně mezi plícemi a mozkem je kyslíku pouze na 10-15 vteřin.

https://www.youtube.com/watch?v=KO8L9tKR4CY&ab_channel=NaOHKDBO

tady ten vydržel 14 vteřin než sebou seknul.

+1/0
28.1.2016 13:33

J21a37r14o82m43í70r 44K93r68á64l 4310579334599

Přes 20g na to bohatě stačí.

0/0
28.1.2016 13:13

J85a52n 91S83a15l15o11m67o42n 4969160881525

Ona je vůbec otázka jestli byla kabina poškozena v tom okamžiku natolik, aby tam podtlak vznikl. Obávám se, že to nikdo už nezjistí doopravdy, protože poškození po dopadu úplně zlikvidovalo stopy po poškození při výbuchu.

+1/0
28.1.2016 12:40

J36a52r62o76m98í84r 17K96r46á16l 4860149674339

Ano, byla.

0/0
28.1.2016 12:46

J79a50n 19S51a35l74o57m39o15n 4939170181335

Máte důkaz?

0/0
28.1.2016 12:50







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.