Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Challenger: Děsivý výbuch přežili, při nárazu na hladinu už neměli šanci

Před 30 lety došlo k jedné z největších tragédií v historii pilotované kosmonautiky. Nad Floridou zahynulo při explozi raketoplánu Challenger všech sedm členů posádky. Detaily tragédie a také souvisejících událostí, které ji přecházely, se ovšem objevovaly pomalu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P50e94t38r 58H72a32r37i96p92r61a67s34a18d 50H62a48j78i71č 8413120274967

Těsně po havárii teoretický fyzik Richard Feynmann vystoupil v nějakém zravodajském pořadu v televizi v Americe a demonstroval přímo na veřejnosti vlastnosti těsnění, které pomořil na chvíli do tekutého dusíku. Těsnění pak rozlámal v ruce jako čokoládu. Kromě toho myslím popisoval a vysvětloval ty samé skutečnosti, které jsou popsané v tomto článku, tj. jak je to tmelené, aby se těsnění nepropálilo při tak obrovských teplotách a i to, že není možné zacházet se segmenty rakety takovým hrubým způsobem (strčit to při korekci geometrie jednoduše pod lis)

Šlo to i v našich zprávách, za boševika, protože to byla ukázka "tuposti" imperialistů. :-/ Navíc Feynmann byl známý svým levicovým smýšlením, takže si bolševik na havárii pěkně smlsnul.

0/0
31.1.2016 17:55

P22e65t43r 82Š13k39o19d11a 5907790684160

"ve španělské Casablance"

Španělé se zmocnili Casablancy v 18. stol., od r. 1956 patří Maroku.

0/0
29.1.2016 10:26

S98e98i29d81l 82P66e69t91r 1481671325284

Trochu zklamání z jinak obvykle slušné úrovně článku zde na Technetu ...;-(

Dle závěrečné zprávy NASA, kterou kdysi otisklo L+K byli kosmonauti "díky" tomu, že neměli přetlakové skafandry mrtví víceméně okamžitě (ve 20 km nad Zemí se opravdu nedá přežít více než pár jednotek vteřin ) takže následný pád kabiny na hladinu oceánu už byl z hlediska jejich životů zcela bezvýznamný...

0/−3
29.1.2016 0:15

P32e90t76r 95M82a98r33š32o37u39n 5935748696916

tu byl jiný článek nebo já čtu jiný článek? V článku se právě vysvětluje, že nejspíše nedošlo ke změně tlaku v kabině, ne?

+2/0
29.1.2016 19:21

S27e95i12d81l 98P27e19t51r 1421661955144

Ano, uvádím to.:-)

Nemohu si pomoci ale pokud jsem postaven před výběr, kterému zdroji více důvěřovat, pak se spíše přikloním ku leteckému časopisu se 60 letou historií než k bulvárním novinám v majetku jednoho šíbra ...

0/−1
31.1.2016 11:33

T70o20m 78O38n89d47ř31í60k 7224623231273

...vteřiny před katastrofou:

https://www.youtube.com/watch?v=-jbYMS0BbYY

0/0
28.1.2016 22:09

R90o55b45e77r68t 14M54a22c90h49a73l88a 8651681146184

Hodně dopodrobna je to popsáno zde:

http://www.databazeknih.cz/knihy/smrt-mela-jmeno-challenger-63356

0/0
28.1.2016 21:14
Foto

V69l89a33s79t90a 21C88o54u93f47a91l 7727249579385

Toto jsem zažil. Bylo mi 11 let a chtěl jsem létat. V časopise Květy vyšly fotky této tragédie. Vystřihnul jsem si je a mám je dodnes.

0/0
28.1.2016 19:26

J13o77s21e36f 63N48o49v46a87k 5548142646968

Díky za skvělý článek - tohle jsem četl jedním dechem...

+14/0
28.1.2016 17:55

J30o23s69e84f 38Š60e69m87e81l31í16k 7119111500407

Aspoň to nemusím psát znovu. Skvělé !

+1/0
28.1.2016 18:51
Foto

L76u41b39o63m62í45r 94J77a38n15o64t68a 5336114786745

Něco pro konspirátory -8-oRv http://www.osud.cz/neni-mozne-je-posadka-challengeru-porad-nazivu

+1/−1
28.1.2016 15:10

O36s23k68a40r 34K61o62v21a53ř68í55k 8817713206357

Související články jsou taky hodně úsměvné ;-D

0/0
28.1.2016 20:49

M22a18r71t15i58n89a 51S28e12d52l83i63c30k68á 5372685181172

No jo, bohuzel nic nez strasna nedbalost :-(

+1/0
28.1.2016 13:15

J93a91k41u69b 26Š77a24f29a84n94d16a 7635337671131

Kdysi jsem viděl nějaký dokument o vyšetřování nehody v nějaké české televizi. Byly tam i takové detaily jako identifikace jednotlivých částí po rozpadu, co z toho byla kabina a pod.

0/0
28.1.2016 12:16

P92e56t96r 28T52y88č32k18a 6215262569692

Tak ta kabina jde vidět na normálním videu docela dobře.

0/0
28.1.2016 19:13
Foto

M41i92l83a84n 60K48a86s78l 4770654949396

Je to hrozné, ale ti tři, co uhořeli zaživa, to měli horší ;-(

+4/0
28.1.2016 12:09

J57a84n 72U94l45r63y77c83h 4801707730718

uhořeli?8-o (ani v Columbii nikdo neuhořel...); fakticky to byla naopak velmi hezká, příjemná smrt, ke které se myslím nedopracuje ani 1% umírajících, psychicky ovšem nejspíš bylo (zvlášť v daný situaci, kdy s koncem nikdo nepočítal) velice nepříjemné to pár minutové čekání na konec pádu, teoreticky by se i tohle dalo překonat, a takový naprosto výjimečný odchod ze života si užít, ovšem to by chtělo přípravu a přece jen nějak psychicky ustrojeného jedince (nikoliv vyšinutého, to zdaleka není třeba)

+1/−7
28.1.2016 15:15

J19i25r29i 83K85o79s25t23k55a 2468302456982

pan mel asi na mysli ty 3 v programu apollo, co uhoreli pri testech. v challengeru samozrejme nikdo neuhorel ...

+4/0
28.1.2016 15:58
Foto

F44r67a76n53t88i47š96e26k 49H42r78a93b86a53l 3433419746988

Apollo 1 - Grissom, White, Chaffee

+6/0
28.1.2016 16:13

V67l31a73d69a40n 64Č11e98r61n51ý 8482926363486

Vy jste něco hulil? 8-o

+3/−1
28.1.2016 17:39

M73a60r76t86i33n 94V43a72j56s32a75r 5459353956416

Těžko říct. Ti zemřeli na udušení, skafandry je před žárem z větší části ochránily, přinejmenším do okamžiku, než ztratili vědomí.

+1/0
28.1.2016 17:08

L46u83k47á56š 78K97o70b39l13o13v74s54k37ý 5942583322227

Raketoplány byly nebezpečné už v základním principu. Zatímco v běžné raketě sedí posádka úplně na vrchu. U raketoplánu vedle motorů a nádrže. Klasické rakety mohou mít záchranný katapult, kdy kabinu s posádkou vystřelí nahoru od rakety v případě havárie. Totéž platí pro tepelný štít přistávacího modulu, který je vedle nádrže a motorů. Při druhé havárii raketoplánu, došlo k jeho poškození izolační pěnou z nádrže při startu a při přistání k prohoření pláště.

+2/−1
28.1.2016 12:01

J92a15n 43V20á65c19l46a41v36í20k 3982976331159

Při startu se to asi nechalo resit nejakym odpojenim kabiny, která byla preci jen od nadrze oddelena tepelnym stitem.

0/0
28.1.2016 12:15

L67u68k61á77š 14K91o24b38l77o43v56s73k21ý 5782663472237

U běžné rakety je to přímočaré řešení, na vrcholu je pomocná malá raketa (https://en.wikipedia.org/wiki/Launch_escape_system), která vynese kabinu nahoru. Hlavní motory rakety jsou několik desítek metrů pod posádkou (Soyuz výška 45m), takže je mnoho času na reakci v případě selhání. U kompaktního raketoplánu to asi nebylo možné zařídit, takže žádný únikový systém neměl.

0/0
28.1.2016 14:40

J34a19n 81V40á91c85l74a37v46í15k 3292676981729

Nádrže druhého stupně jsou ale mnohem blíž a to nemluvě o třetím stupni.

0/0
28.1.2016 14:54

L16u96k44á16š 92K58o89b65l18o83v25s70k85ý 5452533392787

Nejnebezpečnějsí je start. Hlavní motor má největší výkon a největši riziko selhání.

0/0
29.1.2016 8:07

J93a22n 85S88a25l92o23m81o92n 4339400981715

To byl jeden z důvodů proč Rusové startovali s Buranem posazeným na vrcholu rakety Eněrgia.

+1/−5
28.1.2016 12:37

J55a38r15o37m58í39r 15K85r18á56l 4560269354659

Ale houby ! Byl z boku, stejně jako Shuttle. Jen neměli SRB, ale kapalinové startovní bloky.

+12/0
28.1.2016 12:45

J16a49n 30S96a67l21o17m81o19n 4569220831615

A jo, tak to si blbě pamatuju, protože tehdy probíhali obrázky z vývoje, kde byl na špici.

+1/0
28.1.2016 12:47

J23a68n 27V90á93c61l54a20v43í36k 3162486531709

Otazka je, jestli by vůbec zvladli vyrobit tak velke motory na pevne palivo. Na druhou stranu rodina RD-170 a jejich derivatu byla nakonec velmi uspesna.

0/0
28.1.2016 12:58

J46a64n 68S63a58l33o17m41o71n 4369720871645

Rusové nepočítali s motory na pevné palivo snad nikdy.

0/0
28.1.2016 13:54

J73a29n 57V24á74c76l91a26v89í65k 3622636791559

Tak třeba u balistických střel na ně s odstupem po zbytku světa přešli.

0/0
28.1.2016 14:50

J35a78n 43S81a52l96o73m51o22n 4549960871765

Jistě, protože to má mnohem rychlejší připravenost než motory na tekuté palivo :-). V kosmickém programu rychlost přípravy rakety nehraje roli.

0/0
28.1.2016 16:39

J29a50n 42V53á13c38l87a35v61í28k 3602386561379

Zase se s nimi dá dobře odstupňovat výkon a finančně nevychází nejhůř. Má to své pro a proti :-)

0/0
28.1.2016 17:14

P79e79t11r 15M83a13r97š37o97u89n 5825758236236

ten popisem na špici mi spíše připomíná projekt Hermes

0/0
29.1.2016 19:34
Foto

M60i73c60h35a96l 57G50r83e46š62l34i75k 9541926162286

Bežná raketa má, čo sa týka bezpečnosti, oproti raketoplánu jedinú výhodu - jednoduchšiu konštrukciu, teda menej vecí, ktoré sa môžu pokaziť. :-)

0/0
28.1.2016 17:32

L14u34k25á26š 93K49o17b70l92o89v49s31k60ý 5592773882257

Raketoplán byla nejkomplexnejší věc, kterou kdy lidé vytvořili. Která ovšem neměla základní věc jako možnost záchrany posádky. Evidentně je lepší přímočarý jednoduchý přístup (KISS - Keep it small and simple), kterého se

drželi Sověti a který základní věci třeba bezpečnosti řeší téměř automaticky.

0/0
29.1.2016 8:21

I36v60a11n91k62a 80P16o52s43p27í76š38i38l20o91v19á 8924648662587

Přes všeobecné nadšení nemohu absolutně souhlasit se zavádějícími spekulacemi autora ohledně údajného vědomí některých členů posádky během pádu torza kabiny.

Aby totiž ve dvaceti kilometrech zůstali astronauti při vědomí, museli by mít přetlakové dýchače, jaké používají piloti vojenských letadel. To, že někteří dokázali aktivovat nouzové dávky vzduchu z PEAP, bylo výsledkem profesionálního výcviku, ale také bohužel to poslední, co při vědomí udělali. Poté jim podtlak vysál vzduch z přileb LEH (což byla prakticky obyčejná uzavřená přilba, viz. aktuálně výborný článek na kosmonautix.cz) oni upadli během několika vteřin do bezvědomí.

Dramatické líčení toho jak se tam kdosi rozhlížel a druhý marně šmátral po ventilu nouzové dávky jsou s prominutím jen bláboly za účelem vyvolat senzaci a dehonestující památku zahynuvších astronautů!

+10/−6
28.1.2016 11:01

K29r72y52š13t66o45f 57H35l89a34v68á72č 9182489928902

je to psáno možná trochu přehnaně dramaticky, ale památku astronautů nic nedehonestuje samozřejmě...

+5/0
28.1.2016 11:28

I24v64a33n28k71a 82P75o71s78p41í82š97i40l37o94v91á 8284698522837

Pokud autor psal článek zadarmo, tak budiž, ale pavlačové drby za účelem zvýšení čtenosti a ještě k tomu na základě spekulací o něčí smrti, jsou přinejmenším neslušné...

+1/−3
28.1.2016 12:23

P56a44v55l15a 54K26v28a74p53i68l88o45v29á 7769538694467

Neslušné? Bavíme se o smrti 7 lidí, kteří do toho šli dobrovolně a taky s tím pochopitelně tak trochu museli počítat. V každém případě počítali s nehynoucí slávou za života a tím museli počítat i s "nehynoucí pozorností" ve smrti. To je úděl. Nic víc nic míň. Dramatizujete to vy.

+1/0
28.1.2016 19:14

L93u74k52á10š 73A71d83a47m27e97c 6930419490137

Osobně vydržím s zadrženým dechem 5minut, i netrénovaný člověk s trochou kondice dál 1,5 minuty, fakt nevím proč by měli hned upadat do bezvědomí.

0/−3
28.1.2016 11:59

I65v64a46n56k68a 59P77o11s53p18í31š13i88l95o63v30á 8854678572977

No to je sice pěkné, ale v takové výšce vám podtlak vysaje vzduch i z plic.

A ještě si při psaní říkám: "Mám napsat že jim podtlak vysál vzduch z přileb i z plic, aby se toho náhodou někdo nechytl?" A bác ho... ;-)

+3/−2
28.1.2016 12:15

L52u26k51á19š 84A59d17a86m56e31c 6850349500127

Tak to úplně nefunguje, ale připusťme, že hovořili a při tom skutečně přišli o vzduch v plicích. Tím však nepřišli o veškeré kyslíkové zásoby., v krvi máte 1l čistého kyslíku, což je teoretická zásoba na vice než 3 minuty fungování v klidu, reálně s tím 1/3 dáte . Jasně teorie, ale mám i praktickou zkušenost, kdy při oboustranném kolapsu plic dotyčný byl i po vice než minutě celkem orientovaný , přitom šlo o celkem těžký úraz.

+2/0
28.1.2016 12:59

I33v98a71n18k93a 90P44o49s65p30í95š83i74l30o27v41á 8394468432957

Ano připouštím že je to individuální (mám například podobnou zkušenost se člověkem, který dokázal komunikovat i minutu po vyvolání fibrilace komor). Na druhou stranu jsou zdokumentované pokusy právě pro objasnění fyziologických důsledků při dekompresi a například nádech a zadržení dechu s velkou pravděpodobností poškodí plíce a dýchací cesty, takže se člověku očekávajícímu dekompresi doporučuje vydechnout (všechno samozřejmě závisí na výšce, resp. tlaku vnějšího prostředí). Ovšem poté je vědomí otázkou jednotek, nebo několika desítek vteřin a delší doba je spíše vzácnou výjimkou.

0/0
28.1.2016 13:33

O85n23d55ř60e95j 60D71u31j79k66a 4836806100659

V tepně mezi plícemi a mozkem je kyslíku pouze na 10-15 vteřin.

https://www.youtube.com/watch?v=KO8L9tKR4CY&ab_channel=NaOHKDBO

tady ten vydržel 14 vteřin než sebou seknul.

+1/0
28.1.2016 13:33

J96a90r22o90m75í22r 57K85r94á55l 4340209394899

Přes 20g na to bohatě stačí.

0/0
28.1.2016 13:13

J54a26n 84S52a37l64o88m77o47n 4749560311695

Ona je vůbec otázka jestli byla kabina poškozena v tom okamžiku natolik, aby tam podtlak vznikl. Obávám se, že to nikdo už nezjistí doopravdy, protože poškození po dopadu úplně zlikvidovalo stopy po poškození při výbuchu.

+1/0
28.1.2016 12:40

J64a82r81o49m94í28r 77K38r15á50l 4630339854209

Ano, byla.

0/0
28.1.2016 12:46

J89a67n 30S50a66l70o27m15o93n 4239560251215

Máte důkaz?

0/0
28.1.2016 12:50







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.