Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Challenger: Děsivý výbuch přežili, při nárazu na hladinu už neměli šanci

Před 30 lety došlo k jedné z největších tragédií v historii pilotované kosmonautiky. Nad Floridou zahynulo při explozi raketoplánu Challenger všech sedm členů posádky. Detaily tragédie a také souvisejících událostí, které ji přecházely, se ovšem objevovaly pomalu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P95e60t44r 68H80a88j63i58č 1440109878978

Těsně po havárii teoretický fyzik Richard Feynmann vystoupil v nějakém zravodajském pořadu v televizi v Americe a demonstroval přímo na veřejnosti vlastnosti těsnění, které pomořil na chvíli do tekutého dusíku. Těsnění pak rozlámal v ruce jako čokoládu. Kromě toho myslím popisoval a vysvětloval ty samé skutečnosti, které jsou popsané v tomto článku, tj. jak je to tmelené, aby se těsnění nepropálilo při tak obrovských teplotách a i to, že není možné zacházet se segmenty rakety takovým hrubým způsobem (strčit to při korekci geometrie jednoduše pod lis)

Šlo to i v našich zprávách, za boševika, protože to byla ukázka "tuposti" imperialistů. :-/ Navíc Feynmann byl známý svým levicovým smýšlením, takže si bolševik na havárii pěkně smlsnul.

0/0
31.1.2016 17:55

P30e36t86r 37Š21k50o46d41a 5687230664730

"ve španělské Casablance"

Španělé se zmocnili Casablancy v 18. stol., od r. 1956 patří Maroku.

0/0
29.1.2016 10:26

S90e42i58d14l 50P83e32t79r 1381941825324

Trochu zklamání z jinak obvykle slušné úrovně článku zde na Technetu ...;-(

Dle závěrečné zprávy NASA, kterou kdysi otisklo L+K byli kosmonauti "díky" tomu, že neměli přetlakové skafandry mrtví víceméně okamžitě (ve 20 km nad Zemí se opravdu nedá přežít více než pár jednotek vteřin ) takže následný pád kabiny na hladinu oceánu už byl z hlediska jejich životů zcela bezvýznamný...

0/−3
29.1.2016 0:15


P70e93t51r 60M89a27r55š62o51u50n 5505908496956

tu byl jiný článek nebo já čtu jiný článek? V článku se právě vysvětluje, že nejspíše nedošlo ke změně tlaku v kabině, ne?

+2/0
29.1.2016 19:21

S30e86i61d51l 58P81e93t69r 1771481395594

Ano, uvádím to.:-)

Nemohu si pomoci ale pokud jsem postaven před výběr, kterému zdroji více důvěřovat, pak se spíše přikloním ku leteckému časopisu se 60 letou historií než k bulvárním novinám v majetku jednoho šíbra ...

0/−1
31.1.2016 11:33

T18o59m 77O17n69d34ř53í63k 7664273981843

...vteřiny před katastrofou:

https://www.youtube.com/watch?v=-jbYMS0BbYY

0/0
28.1.2016 22:09

R51o50b67e13r32t 49M90a67c64h54a63l45a 8281861456114

Hodně dopodrobna je to popsáno zde:

http://www.databazeknih.cz/knihy/smrt-mela-jmeno-challenger-63356

0/0
28.1.2016 21:14
Foto

V37l10a25s12t30a 39C19o94u84f43a80l 7257469849395

Toto jsem zažil. Bylo mi 11 let a chtěl jsem létat. V časopise Květy vyšly fotky této tragédie. Vystřihnul jsem si je a mám je dodnes.

0/0
28.1.2016 19:26

J12o86s75e98f 18N23o89v47a37k 5568712936638

Díky za skvělý článek - tohle jsem četl jedním dechem...

+14/0
28.1.2016 17:55

J95o42s87e82f 88Š52e36m65e11l95í63k 7219411720287

Aspoň to nemusím psát znovu. Skvělé !

+1/0
28.1.2016 18:51
Foto

L87u68b74o30m79í25r 60J57a52n86o36t86a 5466614876545

Něco pro konspirátory -8-oRv http://www.osud.cz/neni-mozne-je-posadka-challengeru-porad-nazivu

+1/−1
28.1.2016 15:10

O58s45k54a98r 51K55o96v36a93ř58í72k 8117893216867

Související články jsou taky hodně úsměvné ;-D

0/0
28.1.2016 20:49

M76a50r71t58i68n81a 50S24e48d44l83i45c94k61á 5642885141232

No jo, bohuzel nic nez strasna nedbalost :-(

+1/0
28.1.2016 13:15

J51a14k75u85b 72Š76a42f70a48n36d30a 7525597671401

Kdysi jsem viděl nějaký dokument o vyšetřování nehody v nějaké české televizi. Byly tam i takové detaily jako identifikace jednotlivých částí po rozpadu, co z toho byla kabina a pod.

0/0
28.1.2016 12:16

P10e59t45r 74T13y28č72k18a 6315162649662

Tak ta kabina jde vidět na normálním videu docela dobře.

0/0
28.1.2016 19:13
Foto

M19i11l73a38n 68K68a86s48l 4160214899766

Je to hrozné, ale ti tři, co uhořeli zaživa, to měli horší ;-(

+4/0
28.1.2016 12:09

J94a25n 97U43l23r92y94c83h 4261157940118

uhořeli?8-o (ani v Columbii nikdo neuhořel...); fakticky to byla naopak velmi hezká, příjemná smrt, ke které se myslím nedopracuje ani 1% umírajících, psychicky ovšem nejspíš bylo (zvlášť v daný situaci, kdy s koncem nikdo nepočítal) velice nepříjemné to pár minutové čekání na konec pádu, teoreticky by se i tohle dalo překonat, a takový naprosto výjimečný odchod ze života si užít, ovšem to by chtělo přípravu a přece jen nějak psychicky ustrojeného jedince (nikoliv vyšinutého, to zdaleka není třeba)

+1/−7
28.1.2016 15:15

J29i23r10i 93K77o95s53t78k18a 2198332686732

pan mel asi na mysli ty 3 v programu apollo, co uhoreli pri testech. v challengeru samozrejme nikdo neuhorel ...

+4/0
28.1.2016 15:58
Foto

F96r61a83n72t28i33š88e69k 68H79r86a30b39a94l 3383209806508

Apollo 1 - Grissom, White, Chaffee

+6/0
28.1.2016 16:13

V14l16a72d19a55n 67Č92e69r20n66ý 8212686843916

Vy jste něco hulil? 8-o

+3/−1
28.1.2016 17:39

M38a68r25t41i21n 21V96a80j16s41a60r 5439223726486

Těžko říct. Ti zemřeli na udušení, skafandry je před žárem z větší části ochránily, přinejmenším do okamžiku, než ztratili vědomí.

+1/0
28.1.2016 17:08

L11u25k67á37š 67K29o62b11l87o15v25s78k58ý 5232313582987

Raketoplány byly nebezpečné už v základním principu. Zatímco v běžné raketě sedí posádka úplně na vrchu. U raketoplánu vedle motorů a nádrže. Klasické rakety mohou mít záchranný katapult, kdy kabinu s posádkou vystřelí nahoru od rakety v případě havárie. Totéž platí pro tepelný štít přistávacího modulu, který je vedle nádrže a motorů. Při druhé havárii raketoplánu, došlo k jeho poškození izolační pěnou z nádrže při startu a při přistání k prohoření pláště.

+2/−1
28.1.2016 12:01

J93a94n 91V69á78c96l98a69v52í33k 3982406581229

Při startu se to asi nechalo resit nejakym odpojenim kabiny, která byla preci jen od nadrze oddelena tepelnym stitem.

0/0
28.1.2016 12:15

L55u29k31á19š 50K52o41b26l72o74v67s37k35ý 5952413482677

U běžné rakety je to přímočaré řešení, na vrcholu je pomocná malá raketa (https://en.wikipedia.org/wiki/Launch_escape_system), která vynese kabinu nahoru. Hlavní motory rakety jsou několik desítek metrů pod posádkou (Soyuz výška 45m), takže je mnoho času na reakci v případě selhání. U kompaktního raketoplánu to asi nebylo možné zařídit, takže žádný únikový systém neměl.

0/0
28.1.2016 14:40

J83a82n 60V48á26c80l77a31v28í68k 3672256941629

Nádrže druhého stupně jsou ale mnohem blíž a to nemluvě o třetím stupni.

0/0
28.1.2016 14:54

L69u39k92á69š 58K36o13b80l15o67v76s32k26ý 5122513702127

Nejnebezpečnějsí je start. Hlavní motor má největší výkon a největši riziko selhání.

0/0
29.1.2016 8:07

J37a14n 65S25a56l96o72m38o48n 4539860321835

To byl jeden z důvodů proč Rusové startovali s Buranem posazeným na vrcholu rakety Eněrgia.

+1/−5
28.1.2016 12:37

J72a11r76o21m96í96r 41K35r81á21l 4630139774919

Ale houby ! Byl z boku, stejně jako Shuttle. Jen neměli SRB, ale kapalinové startovní bloky.

+12/0
28.1.2016 12:45

J70a92n 63S75a79l56o65m39o20n 4399470221415

A jo, tak to si blbě pamatuju, protože tehdy probíhali obrázky z vývoje, kde byl na špici.

+1/0
28.1.2016 12:47

J29a41n 20V82á26c57l31a93v75í55k 3152146531399

Otazka je, jestli by vůbec zvladli vyrobit tak velke motory na pevne palivo. Na druhou stranu rodina RD-170 a jejich derivatu byla nakonec velmi uspesna.

0/0
28.1.2016 12:58

J75a54n 92S11a21l78o15m12o44n 4849770161745

Rusové nepočítali s motory na pevné palivo snad nikdy.

0/0
28.1.2016 13:54

J27a43n 90V46á72c83l65a21v93í71k 3382466541559

Tak třeba u balistických střel na ně s odstupem po zbytku světa přešli.

0/0
28.1.2016 14:50

J97a94n 47S57a70l35o27m88o84n 4279370361435

Jistě, protože to má mnohem rychlejší připravenost než motory na tekuté palivo :-). V kosmickém programu rychlost přípravy rakety nehraje roli.

0/0
28.1.2016 16:39

J36a27n 95V34á15c19l81a14v60í83k 3192416291879

Zase se s nimi dá dobře odstupňovat výkon a finančně nevychází nejhůř. Má to své pro a proti :-)

0/0
28.1.2016 17:14

P27e81t81r 63M64a65r33š16o16u96n 5365168806576

ten popisem na špici mi spíše připomíná projekt Hermes

0/0
29.1.2016 19:34
Foto

M37i57c73h18a46l 50G38r92e96š46l33i36k 9711516462206

Bežná raketa má, čo sa týka bezpečnosti, oproti raketoplánu jedinú výhodu - jednoduchšiu konštrukciu, teda menej vecí, ktoré sa môžu pokaziť. :-)

0/0
28.1.2016 17:32

L37u26k50á47š 98K17o12b62l72o69v20s29k20ý 5982973972387

Raketoplán byla nejkomplexnejší věc, kterou kdy lidé vytvořili. Která ovšem neměla základní věc jako možnost záchrany posádky. Evidentně je lepší přímočarý jednoduchý přístup (KISS - Keep it small and simple), kterého se

drželi Sověti a který základní věci třeba bezpečnosti řeší téměř automaticky.

0/0
29.1.2016 8:21

I34v75a12n20k11a 93P78o58s33p83í44š40i37l92o80v68á 8954688202657

Přes všeobecné nadšení nemohu absolutně souhlasit se zavádějícími spekulacemi autora ohledně údajného vědomí některých členů posádky během pádu torza kabiny.

Aby totiž ve dvaceti kilometrech zůstali astronauti při vědomí, museli by mít přetlakové dýchače, jaké používají piloti vojenských letadel. To, že někteří dokázali aktivovat nouzové dávky vzduchu z PEAP, bylo výsledkem profesionálního výcviku, ale také bohužel to poslední, co při vědomí udělali. Poté jim podtlak vysál vzduch z přileb LEH (což byla prakticky obyčejná uzavřená přilba, viz. aktuálně výborný článek na kosmonautix.cz) oni upadli během několika vteřin do bezvědomí.

Dramatické líčení toho jak se tam kdosi rozhlížel a druhý marně šmátral po ventilu nouzové dávky jsou s prominutím jen bláboly za účelem vyvolat senzaci a dehonestující památku zahynuvších astronautů!

+10/−6
28.1.2016 11:01

K42r57y29š55t20o44f 76H40l19a82v97á48č 9342979478742

je to psáno možná trochu přehnaně dramaticky, ale památku astronautů nic nedehonestuje samozřejmě...

+5/0
28.1.2016 11:28

I44v10a36n31k71a 87P75o33s66p31í45š75i38l59o24v40á 8864428942767

Pokud autor psal článek zadarmo, tak budiž, ale pavlačové drby za účelem zvýšení čtenosti a ještě k tomu na základě spekulací o něčí smrti, jsou přinejmenším neslušné...

+1/−3
28.1.2016 12:23

P55a55v10l65a 27K47v49a50p84i95l16o38v55á 7159348954417

Neslušné? Bavíme se o smrti 7 lidí, kteří do toho šli dobrovolně a taky s tím pochopitelně tak trochu museli počítat. V každém případě počítali s nehynoucí slávou za života a tím museli počítat i s "nehynoucí pozorností" ve smrti. To je úděl. Nic víc nic míň. Dramatizujete to vy.

+1/0
28.1.2016 19:14

L87u92k53á81š 95A87d87a98m10e12c 6580679670607

Osobně vydržím s zadrženým dechem 5minut, i netrénovaný člověk s trochou kondice dál 1,5 minuty, fakt nevím proč by měli hned upadat do bezvědomí.

0/−3
28.1.2016 11:59

I90v12a69n28k87a 98P70o14s33p48í34š47i70l25o16v29á 8324358282977

No to je sice pěkné, ale v takové výšce vám podtlak vysaje vzduch i z plic.

A ještě si při psaní říkám: "Mám napsat že jim podtlak vysál vzduch z přileb i z plic, aby se toho náhodou někdo nechytl?" A bác ho... ;-)

+3/−2
28.1.2016 12:15

L98u48k51á93š 59A66d21a65m26e45c 6900829270447

Tak to úplně nefunguje, ale připusťme, že hovořili a při tom skutečně přišli o vzduch v plicích. Tím však nepřišli o veškeré kyslíkové zásoby., v krvi máte 1l čistého kyslíku, což je teoretická zásoba na vice než 3 minuty fungování v klidu, reálně s tím 1/3 dáte . Jasně teorie, ale mám i praktickou zkušenost, kdy při oboustranném kolapsu plic dotyčný byl i po vice než minutě celkem orientovaný , přitom šlo o celkem těžký úraz.

+2/0
28.1.2016 12:59

I24v36a84n85k45a 95P70o82s69p15í57š58i27l72o92v79á 8784328482697

Ano připouštím že je to individuální (mám například podobnou zkušenost se člověkem, který dokázal komunikovat i minutu po vyvolání fibrilace komor). Na druhou stranu jsou zdokumentované pokusy právě pro objasnění fyziologických důsledků při dekompresi a například nádech a zadržení dechu s velkou pravděpodobností poškodí plíce a dýchací cesty, takže se člověku očekávajícímu dekompresi doporučuje vydechnout (všechno samozřejmě závisí na výšce, resp. tlaku vnějšího prostředí). Ovšem poté je vědomí otázkou jednotek, nebo několika desítek vteřin a delší doba je spíše vzácnou výjimkou.

0/0
28.1.2016 13:33

O61n52d60ř75e68j 30D87u14j87k86a 4566506290369

V tepně mezi plícemi a mozkem je kyslíku pouze na 10-15 vteřin.

https://www.youtube.com/watch?v=KO8L9tKR4CY&ab_channel=NaOHKDBO

tady ten vydržel 14 vteřin než sebou seknul.

+1/0
28.1.2016 13:33

J11a78r44o45m89í32r 36K26r78á45l 4460109494489

Přes 20g na to bohatě stačí.

0/0
28.1.2016 13:13

J72a45n 66S68a43l57o82m70o75n 4199270251175

Ona je vůbec otázka jestli byla kabina poškozena v tom okamžiku natolik, aby tam podtlak vznikl. Obávám se, že to nikdo už nezjistí doopravdy, protože poškození po dopadu úplně zlikvidovalo stopy po poškození při výbuchu.

+1/0
28.1.2016 12:40

J66a93r81o57m16í38r 90K70r23á45l 4430429264429

Ano, byla.

0/0
28.1.2016 12:46

J44a73n 24S38a68l80o49m41o52n 4309870171715

Máte důkaz?

0/0
28.1.2016 12:50





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.