Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Vidět bílého muže a zemřít? Jak a kdy vymírali američtí indiáni

Jak přesně probíhalo vyhlazení většiny původních obyvatel Ameriky, se dnes zjišťuje jen těžko a o přesném průběhu událostí se dnes stále debatuje. Nová studie se pokouší odpověď vyčíst mimo jiné ze stromů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M62i67c24h57a46l 73M67a51l38á13t 6386932910980

Autor článku se jaksi zapoměl zmínit o tom, že vyhlazování obyvatel ameriky mělo dvě fáze.

Nejdříve ameriku osídlili španělé, portugalci a angličani, kteří vyhladili indiány.

Druhá vlna byla jen anglická, která vyvraždila zbytek indiánů a všechny své krajany z Evropy resp. španěle a portugalce. Proto je celá severní amerika jen anglicky mluvící.

Angličani mají na svědomí dvě vlny vyvraždění.

+2/−2
30.1.2016 23:51

P20e18t98r 19S12v75o80b42o42d34a 9975357294190

... a proto je Kanada z poloviny frankofonni a v Mexiku se mluvi spanelsky ... ;-) ... s temi Portugalci to taky nesedi, protoze Alexandr VI. jim pridelil vychodni cast Jizni Ameriky (proto se v Brazilii mluvi portugalsky), pricemz cela Severni Amerika byla za hranici, ktera byla Portugalcum pridelena (https://cs.wikipedia.org/wiki/Tordesillask%C3%A1_smlouva) ... Severni Ameriku Britove (a pak Americane) nejen vyvalcili na ostatnich evrospkych mocnostech, ale obsadili taky diplomatickymi zpusoby (Luisiana ...) ...

+1/0
1.2.2016 13:22

K76a52r28e49l 45U98r36b10a67n 2214594831179

V sedmileté válce tolik mrtvých, aby se o nějakém vyvražďování dalo mluvit, nebylo.

0/0
3.2.2016 9:21


J87i84r11i 16T23i61c97h69y 2356489682187

Nevim presne, kolik bylo Indianu v Kanade pred prichodem belochu (dalo by se to zjistit), ale rozhodne znacne mene, nez soucasnych jeden milion - i kdyz znacna cast je jich pomisena, ne stoprocentne Indiani. V preriich se zrejme pohybovaly jen male skupiny, po nesmirne rozlehlych prostorach, takze se neda hovorit o zadnem vlastnictvi. Tak zvany Huronsky narod, ktery vymrel, mel asi 80000 clenu. Takze Indianum se co se tyce vzrustu populace vede dobre.

Pri me nedavne navsteve zapadniho Mexika Puerto Vallarta) jsem skoro nevidel cisteho belocha, byli tam sami Indiani. Takze Cortez vyhral bitvu, ale prohral valku.

+3/0
29.1.2016 21:29

F38i60l81i34p 81V33á48v47r47a 8428600602191

Začátkem 17. století asi 1 milion. Huronů bylo v té době asi 30 tisíc. Jejich počet klesl v první polovině 17. století na třetinu, hlavně díky nemocem. To byl případ kmenů hlavně ve střední části USA, které v polovině 16. století podlehly evropským nemocem, aniž by bělocha vůbec viděli (důsledky Coronadovy výpravy). To samé se pak stalo kmenům severním v 17. stoletím, kdy již zmínění Huroni, Irokézové, a v podstatě všechny další kmeny, přišly o velkou část svých členů.

0/0
29.1.2016 21:37

F54i56l98i83p 17V40á96v52r91a 8738540562321

A Huróni nevymřeli. Irokézové je vytlačili z jejich osad, ale zničit se jim je nepodařilo. Částečně se usadili v Kanadě mezi Francouzi, částečně na západě, a později v Ohiu, kde žili a bojovali po boku svých dřívějších nepřátel, Irokézů, zde známých jako Mingů. Později byli známí jako Wyandoti, ale to je jen jejich jiné označení.

0/0
29.1.2016 21:44

F90i22l67i21p 17V27á79v79r36a 8708740282421

Koho Irokézové zničili, ať už vyhlazením nebo asimilací, byli Neutrálové, Eriové, Wenrové nebo Petuni.

0/0
29.1.2016 21:46

P39e36t45r 68D49v51o50ř54á14k 5174505699516

On je poměrně nejistý i ten pojem "původní obyvatelé" indiáni jejihž potomci stále žijí pro změnu vytlačili kuturu Clovis a ani ta nebyla v Americe první. V Texasu byly nalezeny pozůstaky osídlení 15 500 let staré. Jenže o tom mluviti je především v USA silně politicky nekorektní a indiáni kterým dříve (dokud prokazovala jejich kulturní zdatnost) archeologie nevadila, dnes na svých územích nenechají kopnout do země.

+1/−1
29.1.2016 19:55

F40i37l21i85p 68V18á78v34r10a 8568350792301

Ano. Pravděpodobně před nebo souběžně s migrační vlnou z Asie, která se vyvinula v Indiánské obyvatelsvo, přišla i rasově jiná vlna, jejíž ostatky se na několika místech v Severní Americe našly. Podle všeho muselo jít o početně malou skupinu, která podlehla "Indiánům". Geneticky mělo jít o kavkazské, tedy evropské, typy. Typicky tzv. Kennewick Man.

+1/0
29.1.2016 21:34

J53a42n 38Č73e30k37a18l 7889975664254

Myslel jsem, že indiáni byli primárně kočovné kmeny (byť samozřejmě i něco pěstovali), takže bych neočekával nějaké velké procento obdělávané půdy, přinejmenším v porovnání s celkovou rozlohou kontinentu...

Zajímalo by mne srovnání počtů původních obyvatel vs. přistěhovalců v průběhu let 1492-1900, jak rychle se původní populace snižovala a jak rychle se množili kolonisté... Nemá někdo zdroj? Zatím na netu nic moc nenacházím...

+1/0
29.1.2016 9:08

J56a14n 15S15o81u45k17u60p 1694464746495

To bude asi tím, že do té doby neprobíhal v Americe census a ani netuším, jak by ho chtěli provádět, když to nebyl jednotný stát s jednotnou byrokracií. První reálný je snad až z poloviny 19. století.

0/0
29.1.2016 10:19

J52a24n 84S16o20u63k15u36p 1874434686305

Se doplním: https://en.wikipedia.org/wiki/1860_United_States_Census

První census, který počítal i Indiány. Je tam i link na výsledky.

0/0
29.1.2016 10:23

D96a22v74i42d 30H41r42b50e39k 3539698222133

Odhady pro Nové Španělsko (kam patřil i Texas, ale třeba i Filipíny) jsou mezi 5 - 6 miliony lidí v roce 1810, asi polovina domorodé obyvatelstvo. Ale musíte si také uvědomit, že na španělských územích žil velký počet míšenců.

0/0
29.1.2016 10:33

V73l29a27d20i27m29í60r 16Z67a88u30š15k52a 5111782437613

Nesmíte vycházet z Karla Maye. Mnohem víc indiánů žilo usedlým zemědělským způsobem života- celé východní pobřeží, na jihozápadě zase puebloví indiáni, no a pak střední a jižníAmerika, kde zemědělci všude převažovali. V jižní Americe kočovníky byli jen pralesní kmeny.

+3/0
29.1.2016 20:04

J88i67r69i 45T83i84c33h42y 2276499152417

Ve velkych uzemich prerii byli jen kocovni Indiani.

0/0
29.1.2016 21:32

M97a23r69t25i93n 16K89y84p18r 2772255494694

Ano, ale z celkového osídlení předkolumbovské Ameriky to byla početně nejmenší část. Jen aztécká a incká civilizace překonávala počty prérijních indiánů násobně. Asi jen Karel May může za to, že tuto celkově nevýznamnou část "známe" nejvíc.

+2/0
29.1.2016 21:41

F89i53l84i22p 24V88á40v70r94a 8918790542431

Indiáni určitě nekočovali. Měnili polohu svých vesnic jen když došlo k vyčerpání půdy a zdrojů, což bylo asi každých 30 let. A to jen v případě míru. Obvykle ale opouštěli svoje sídliště v důsledku válek a to nikoliv s Evropany, ale s jinými kmeny. To mluvím samozřejmě o Severní Americe. Její zalidnění bylo mnohem řidší než střední a jižní Amerika. V dobře příchodu Evropanů do Severní Ameriky, tedy začátek 17. století, žilo v celé Severní Americe (USA, Kanada) asi 1 milion lidí. Země tedy byla relativně prázdná.

0/0
29.1.2016 21:12

J37a45k42u85b 83H11e20g11e35n90b17a45r36t 9175724539764

"V dobře příchodu Evropanů do Severní Ameriky, tedy začátek 17. století, žilo v celé Severní Americe (USA, Kanada) asi 1 milion lidí."

Myslím, že na začátku 17. století měla Severní Amerika již epidemické vymírání za sebou. Viděl jsem odhady předkolumbovského maxima v Severní Americe kolem deseti milionů.

0/0
30.1.2016 15:27

P79e88t53r 95S23v93o78b57o15d35a 9255107364280

... tohle je nejsoubornejsi dostupny zdroj, mozna to i nekdo preklada do cestiny:

https://en.wikipedia.org/wiki/1493:_Uncovering_the_New_World_Columbus_Created

https://en.wikipedia.org/wiki/1491:_New_Revelations_of_the_Americas_Before_Columbus

0/0
29.1.2016 23:31

P77e44t49r 71A61g49u75l91á41r 4477598880284

Doporučuji přečíst Dobyvatele od Ivana Olbrachta. To je kniha rozsáhlá kniha popisující Cortézovo válečné tažení střední a jižní Amerikou. K mému vlastnímu překvapení jsem ji ve svých asi třinácti letech přečetl jedním dechem.

+1/0
29.1.2016 8:28

J93i14ř77í 62T33i97n50t25ě98r64a 6880419313470

Vážený pane Aguláre,

máte pravdu, že Kamil Zeman alias Ivan Olbracht psával čtivě. Pokud si vzpomínám, tak kniha s názvem Dobyvatel je jakýmsi převyprávění historické studie Williama Prescotta: Dějiny dobytí Mexika. V čtyřicátých letech minulého století takto levicoví a komunističtí spisovatelé "arizovali" kulturní poznatky z prohnilého západu. :-)

http://www.eshop.mlha.gr/fotky35200/fotos/_vyr_959gr-436.jpg

+2/−1
29.1.2016 13:36

J16i36ř95í 84T85i34n63t88ě67r90a 6670109903360

Chybička se vloudila, správně má být: jakýmsi převyprávěním. ;-(

0/0
29.1.2016 13:42

J14a95n 22U57l63r15y60c63h 4101567610768

to "levicové arizování" je myslím nesmysl, to bych chtěl vidět podložené příklady (přičemž tituly Ivana Olbrachta bych z toho vynechal - ten prostě mj. popularizoval staré předlohy - to byste stejně tak mohl napsat, že Olbracht "levicově arizoval" Starý zákon...)

0/0
29.1.2016 13:45

J38i76ř62í 45T83i82n30t28ě38r85a 6140519743130

Pane Ulrychu,

neznám knihu Starý zákon pro mládež z roku 1939, ale jelikož byl KZ levicově orientován již za první republiky, lze očekávat, že takovouto "levicovou arizaci" dovedl spáchat i za republiky druhé a protektorátu. Po válce byl KZ pověřen KSČ řízením publikačního odboru Ministerstva informací, což znamenaná, že byl cenzorem který dohlížel na politickou nezávaznost nekomunistické literatury. :-/

+1/−1
29.1.2016 15:36

J93a39n 25U20l70r64y96c58h 4871947670758

na Olbrachtových Biblických příbězích vskutku není levicovosti ni zbla... :) (jinak se obávám, že životem či dokonce postoji autora posuzujete jeho dílo (což je ovšem pošetilost)); já jsem ale hlavně polemizoval s tezí, že (zřejmě) po 1. světové se objevil (u nás?, i jinde?) fenomén jakéhosi marxistického upravování dřívějších témat, což se mi nezdá

(nicméně navrhuju ukončit tuto jasně off topic výměnu názorů - i když jak vidno může třeba inspirovat k tipu na přečtení titulu - v tom pádě p.t. čtenářům vlákna doporučuju i ty Biblické příběhy (spíš pro děti a mládež, dospělí dané ikonické příběhy snad znají); fajnšmekrům můžu doporučit i proslulou Annu proletářku - míra autentické atmosféry (zač. 20. let) mě při čtení značně překvapila (nejsem si jistý, jestli v pozdějších vydáních nedošlo ke změnám, do let těsně po druhé světové nikoliv); navíc závěr knihy je také známá ikona :-) )

+1/0
29.1.2016 17:37

J83i67n41d55ř72i94c37h 33H56r35d21l14i55č83k27a 4706184759204

Pokud jde o dobyvatele, tam je to jasné. Před několika lety vyšel český i Prescott, Olbracht to jen trochu literárně zdramatizoval, vynechal některé úvahy a přidal pár nepodstatných scének.

0/0
29.1.2016 16:39

J18i15n88d12ř65i33c84h 45H90r21d40l27i73č49k25a 4166464599954

česky (bez čárky)

0/0
29.1.2016 16:39

P40e41t55r 46A79g46u14l13á16r 4247808790874

Díky za tip. Seženu a přečtu ;-)

0/0
29.1.2016 16:42

T78o28n57d67a 77H77e39j88l48í20k 1908413459937

My bychom si hlavně jako Evropa měli uvědomit, že o to samé se vůči nám snaží zase jiná , průbojnější rasa. Tak to v přírodě bývá, silnější pes m*** :) Nová teritoria, nové samičky....

Měli bychom se tedy z příběhu severoamerických domorodců poučit, ještě nejsme ti slabší, ale máme k tomu nakročeno.

+22/−10
29.1.2016 4:14
Foto

J92i39ř15í 67H21a34v57e78l79k75a 3599513310284

Poprosil bych ty co dali mínus aby vysvětlili proč.

+3/−3
29.1.2016 17:21

J29a80n 39P75a39v60e39l 8943312678476

Já mu mínus nedal, ale pan Hejlík patří mezi lidi, kteří do diskuze o kopretinách nacpou své xenofobní názory.

+3/0
29.1.2016 18:30

V67o80j65t50ě91c44h 55T47o11r19á19č 2756191236682

Tohle je ale clanek o tom, jak dopadli vitaci v americe :-)

+8/−2
29.1.2016 19:51

M63a31r48t76i90n 28N36e17r69m29u39t 9607657158429

Co je na tom xenofobního? A byli tedy indiáni xenofobní? Nebo podcenili imigrační politiku?

+1/0
30.1.2016 15:53

M63a44r83t10i72n65a 75S23e39d82l24i94c83k26á 5192705631662

Cmoudi taky nejsou moc geneticky pestri, u muslimu je snatek bratranec-sestrenice primo doporucovan

+1/−4
29.1.2016 19:39

M26a91r75t72i81n 89J55i49r54o58u79s72e15k 7936815955768

No nějak jsem se nedočetl o zavírání do rezervací, vybíjení armádou ve válkách s původními obyvateli a pobití 60 milionů bizonů, což byl hlavní zdroj obživy indiánů v Severní Americe. Berte to jako inspiraci pro doplnění článku.

+3/−4
29.1.2016 2:13

D55a40v34i23d 94H96r54b35e47k 3189148402333

Nějak jste se dočíst nemohl, protože to je velmi dobře zdokumentovaná historie. Ale kam a proč zmizely indiánské kmeny z Nové Anglie po začátku anglické kolonizace není známo, stejně jako není úplně jasné, proč zanikala puebla na tehdy španělském území amerického Jihozápadu. Tohle je pokus o odpověď.

+11/0
29.1.2016 7:56

M52a20r67t96i97n88a 50S87e70d12l19i26c26k31á 5642585201182

Tak zdokumentovano mozna je, ale to neznamena, ze to nemuze byt v povsechnem clanku

0/−2
29.1.2016 19:44

F11i12l30i42p 25V32á41v13r95a 8778280552521

Kmeny Nové Anglie dopadly následovně: a) částečně se vymlátily mezi sebou, b) částečně podlehly odvetným útokům Nové Anglie, c) částečně emigrovaly na západ d) integrovaly se přijetím protestantský víry a poangličtěním

0/0
29.1.2016 21:18

R47a45d23e34k 37N62o46v96o82t17n35ý 5668692326135

To je život...silnější bere. Jak by to asi dopadlo, kdyby Aztékové dobyli Evropu?

+1/−1
29.1.2016 10:44

J78a80n 32S70o88u96k94u39p 1304324776525

Museli by se dostat do Evropy o dva tisíce let dříve, vojensky by nemohli Římanům konkurovat.

0/0
29.1.2016 12:09

J74i66ř84í 53Ř20e52h55o66ř 9778798186398

proč římanům, Aztékové v římské době ještě neexistovali. V době Cortéze byli na svém vrcholu, kterému předcházelo jen pár set let vzestupu v době našeho vrcholného a pozdního středověku. V římské době střední ameriku ovládali jiné kultury. Aby ale tedy měli šanci při cestování časem, museli by se dostat před římany. A ještě dál. V jakékoliv době (kromě WW2 :) by jakoukoliv armádu násobně přečíslili, nicméně neobstáli by obrněnému šiku a jízdě. Jejich cesta časem by tak musela jít do doby kdy v evropě ještě byla doba kamenná. Nebo v bronzové mezopotámii a egyptě ještě nebyli koně.

0/0
1.2.2016 10:42

J30i57ř71í 13Ř29e23h16o57ř 9628198986278

resp v evropě doba bronzová ok, ale do vzestupu antických kultur tu vlastně nebylo co dobývat

0/0
1.2.2016 10:44

P95e94t84r 62S50v50o82b14o14d84a 9935327264310

... chtel bych trochu osvetlit tu biologickou valku mezi Evropany a puvodnimi obyvateli obou Amerik.Protoze by v principu nebyl duvod, aby Evropane, kteri se do te doby nesetkali s americkymi bakteriemi a viry, od nich taky nedostali poradne nalozeno. Fakt je, ze Evropane dostali v Amerikach poradne nalozeno hlavne od malarie, ktera se stala brzdou osidlovani Ameriky a zrejmne i rozhodujicim faktorem v boji o nezavislost :) ... malarii si ale dovezli z Evropy, tehdy byla relativne na severu - v Holandsku i Anglii.

Duvod, proc zdravotni dusledky setkani populaci na americkem kontinente byly tak asymetricke v neprospech puvodnich obyvatel je v evoluci a genetice - evropska populace byla geneticky pestra a jeji imunitni system zaroven vykonnejsi nez jaky meli puvodni obyvatele Ameriky - obyvatele Ameriky pochazeli z relativne male populace, ktera se dostala pres Beringovu uzinu, takze byli jednal geneticky mnohem uniformnejsi a druhak fungovani jejich imunitniho systemu bylo mene vykonne, coz bylo dano jeho genetickym naprogramovanim. V konfrontaci s evropskymi patogeny a odolnejsimi Evropany pak bohuzel museli tahat za kratsi konec ...

... kdo by chtel vedet vic, doporucuju knihu 1493. Predstavuje unikatni pohled na vyvoj americkeho kontinentu a na to, jak jeho objev zmenil svet ... tabak zachranujici prvni britske investice v Americe, brambory jako klicovy faktor za vzestupem evropske moci ... vic uz nereknu :)

+14/−2
29.1.2016 1:02

T80o56n26d76a 46H10e11j24l41í67k 1498333359117

Tak ta odolnost není divem, když si uvědomíme, jak snadné to měly nemoci v evropských středověkých městech :) Takže odolnost musela být.

Oproti tomu Indiáni žili poměrně odděleně a v přírodě, tudíž měli imunitu na zcela odlišné nemoci.

+2/−1
29.1.2016 4:12

D19a70v93i21d 56H85r36b23e56k 3709138372393

To se ale týká Indiánů prérijních. Civilizace Aztéků, Mayů a Inků byly městské.

+10/0
29.1.2016 7:54

K34a34r26o72l76i80n12a 90K35r11á45t42k62á 4273948804522

Lidi chytají různé zábavné nemoci od zvířat a protože v Americe nebylo zas tak mnoho živočichů domestikováno a když už, tak nežili s lidma v jedné chalupě... si vemte, jak od sebe lidi, prasata a slepice navzájem chytají chřipky, které pak vesele rekombinují.

0/−1
30.1.2016 15:13

L94u10k26á56š 12B94l23a98ž20e68k 1450532429697

Palec nahoru :-)

0/0
29.1.2016 17:47

J15a43k71u70b 88M16i51c76h55á54l97e27k 6457928750242

Omlouvám se za mínus, to bylo kliknutí omylem.

Chtěl jsem k tomu dodat, že další důvod, proč byli obyvatelé Ameriky méně odolní proti Evropským nemocem, byl, že Evropané tou dobou již žili ve městech a prošli si několika epidemiemi spojené se špatnou hygienou, zvířaty mezi lidmi a vysokou koncentrací populace. Logicky tak v Evropě žili lidé, kteří sami (nebo jejich předci) již nějakou tu nemoc přežili, zatímco v Americe žili lidé, kteří nebyly v tak velkých společnostech a nedomestikovali tolik zvířat, od kterých by mohli nemoci chytit a následně si zlepšit imunitu.

0/0
29.1.2016 19:58

P33e19t28r 75S27v18o37b22o76d32a 9305587764700

... k tomu je predchozi kniha od stejneho autora, ktera se jmenuje 1491, ktera popisuje, jak ty Amerika vypadala pred Kolumbovym prichodem. Vyplyva z ni jedine - bezne evropske predstavy o predkolumbovske Americe jsou uplne mimo. Vysoce kulturni krajina, komplexni civilizace ... a ne jedna ... obe knihy jsou prakticy nejobjevnejsi cteni, na ktere jsem v poslednich nekolika letech narazil ...

0/0
29.1.2016 23:29

P43e55t80r 67B75o36ž29e54k 1333902463522

Slabá odolnost jak k bakteriím, tak k alkoholu a to platí dodnes.

0/0
29.1.2016 21:38





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.