Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Bylo to jako hrát proti zdi: umělá inteligence nečekaně porazila mistra

Odborníci se domnívali, že tradiční čínská hra go je zatím ještě na dlouhou dobu mimo možnosti umělé inteligence. Program AlphaGo od britské společnosti DeepMind vlastněné Googlem ale přesvědčivě porazil evropského šampiona i konkurenční softwarové soupeře.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

P92a28v57e62l 11P27o80k62o10r75n35ý 2876954120472

A zkusili postavit 2 mistry proti počítači?

0/0
7.2.2016 14:41

R98o94s67t30i98s81l90a81v 71C25a29h22a 8875851920512

Neco malo vim o AI i neuronovych sitich. Ale muze mi nekdo vysvetlit, proc to beha i na grafickych kartach?

0/0
1.2.2016 20:33

R78o19s53t74i46s27l80a52v 64C65a97h29a 8945951450622

Aha, uz vim :)

+2/0
1.2.2016 20:39


A98l18e45š 85Z95e98l22i67n20k37a 1754902846

Aby se na to mohl počítač podívat :-)

+9/0
1.2.2016 22:24
Foto

P97a67v74e23l 81K82a18s85í57k72, 62T77e85c76h44n25e91t61.76c29z

Grafické karty velmi rychle (rychleji než běžné procesory) zvládají výpočty právě těch neuronových sítí, které jsou pro ně uzpůsobené.

0/0
2.2.2016 9:37

P83a59v87e77l 57H65a81l20b41i17c35h 6889142616789

Výhoda grafiky je hlavně v masivní paralelizaci. To je ten důvod, proč jsou rychlejší (byť musíme mít pořád na mysli to, že procesor a grafárna mají jinej primární účel).

0/0
2.2.2016 9:43

D67r40a54h80o23m61í53r 22S59t71r33o28u22h45a32l 4945448232234

CPU je konstruováno pro řešení složitého algoritmu v co nejmenším počtu taktů za využití obsáhlých instrukcí.

GPU je konstruováno pro řešení co největšího počtu silně zjednodušených operací v jednom taktu.

+1/0
2.2.2016 10:13

M65i24c18h85a44l 34C27h36a75l25u65p36a 6878800249643

Ono je celkem jedno, jestli něco trvá jeden takt nebo víc, v grafických kartách je těch výpočetních jednotek ale víc než v procesoru (dneska řádově stovky).

0/−1
4.2.2016 20:57

L57u61k16á95š 16S31e15d75l27á84č41e63k 1963957837400

Zkusmo jsme v šachové partii postavili dva počítače proti sobě a ukázalo se, že ten z tím o něco výkonnějším procesorem vždy vyhrál.

0/−1
1.2.2016 19:13

J53i90r47k23a 53D32v68o45ř87á43k 4275460433168

Pokud měl SW podobný engine, není divu.

0/0
1.2.2016 20:05

R95o39s40t30i67s47l82a17v 27C59a91h12a 8195271490842

Kdyz proti sobe postavite priblizne silne hrace a jednomu date vic casu, tak bude taky vic vyhravat.

+6/0
1.2.2016 20:36

M71i77c29h81a95l 43C89h76a51l13u39p46a 6598280879863

Není tam třeba ještě nějaká závislost na tom, kdo začne?

0/0
4.2.2016 20:58

O38t82a 78B45o33r66e74c25k92ý 3709828301635

Jen děkuji Bohu, že člověk je smrtelný.

+1/−4
1.2.2016 18:03

I61v29a59n 28S48l57á54m67a 6246335101948

Hezký článek, jen doplním pár drobností k piškvorkám :-)

Asi to bude tím, že piškvorky nejsou tak masovou záležitostí, jako go, nebo šachy (piškvorky se hrají především v Česku, Polsku, Rusku a Maďarsku), tak asi nejsou prostředky pro vývoj takového programu... Ale není kvalitní program, který by jen dokázal hrát při standardním piškvorkovém začátku (tj. swap2: jeden hráč umístí 2 černé a 1 bílý kámen, druhý si vybere barvu, případně přihodí další černý a bílý kámen a přenechá volbu na 1. hráči).

Při hře, kdy jeden hráč začne a poté se střídají je dokázaná výhra 1. hráče, takže to program nemusí počítat, ale má na takovéto začátky databázi.

Další možnost je, že se určitým způsobem rozehraje hra a nechá se počítač, aby pokračoval. Pokuď se hra zahraje do "vyrovnané" pozice a pokračuje člověk, proti počítači, většinou hra končí remízou, protože počítač hraje logicky správně, ale nemá "nadstavbu" v podobě kvalitních tahů do prostoru, kdežto člověk je na tom opačně. Pokuď tedy nejlepší piškvorkoví hráči neudělají velkou logickou chybu, neprohrají.

Další faktor je čas. Pokuď by měl počítač "nekonečný výpočetní výkon, je to jasné, ale tak to není. Ani tak ale počítač nezkoumá všechny tahy, ale pouze určité větve a to už závisí na kvalitě algoritmu, jestli vybere všechny možné větve a nevezme jich o moc víc.

0/0
1.2.2016 13:46

T49o53m26á43š 52T69a66t41í13č25e79k 5430692490488

V Německu jsem to taky hrál, ve škole. Sice se tam hraje Kreuz und Kringel míň jak u nás, ale funguje taky.

0/0
1.2.2016 14:14

R21o54b65i12n 72Ž16i56ž86k51a 2208864416786

Záleží, pokud berete "naše" pětkové piškvorky, nebo piškvorky obecně, protože 3x3 tic-tac-toe je dost profláklá i v anglosaském světě a díky své jednoduchosti se na ní programátoři vyřádili docela dost..

+1/0
1.2.2016 14:46

D39a41n70i68e54l 45K38o26č31i97c58a 4275238626322

Vživotě jsem nehrál piškvorky s kameny ;-D

0/0
1.2.2016 21:45

M57i13r78e84k 77G18a16j56e68r 5661966329420

Hraval jsem to i proti programu Piskvorky verze 8.2 autor Petr Lastovicka (http://petr.lastovicka.sweb.cz/) a vypadalo to, ze ten program je schopen velmi kvalitnich "tahu do prostoru" a musite byt extra dobry hrac, abyste vyhral, kdyz zacinate. Mne se to podarilo jen parkrat. Myslim, ze neni potreba vyvijet zadny kvalitnejsi program, o nemz rikate, ze chybi.

0/0
1.2.2016 22:29

J96o38z91e42f81a 35N61o73v82a19k73o25v14a 7206935330664

Umela inteligence? Umela inteligence to bude az tehdy, kdyz v polovine hry misto tahu oznami, ze ho to uz dneska nebavi,..

+23/0
1.2.2016 12:14

J53i54r92k92a 64D92v16o18ř56á11k 4305350233108

I s tím by to možná ještě někdo nenazval inteligencí, jenom že ten krám už má pokročilejší management výkonu.;-)

+2/0
1.2.2016 12:48

J86i47ř15í 82H33r69b66e83k 9404373705823

Ale to přeci není vůbec žádný problém doplnit:

if (uběhlýČas>průměrnýČasJednéPartie) {

print("Dneska mě to už nebaví! Bye");

exit(0);

}

:-)

+4/0
1.2.2016 18:19

M30i68r20e61k 13G95a61j45e98r 5531766499130

To mate dost hloupé rozhodování. Průměrná délka partie by se tak stale zkracovala nebo by uz zadna dalsi nebyla dohrana do konce.

+3/0
1.2.2016 22:32

J72i97ř36í 73H77r59b52e57k 9954733375653

OK, utřel jste mě:) ... ale abych se nevzdal bez boje... možná je průměrnýČasJednéPartie konstanta určená z nějaké uzavřené historie -> tzn. žádný "zkracování" a ta nemožnost dohrát nějakou partii do konce... tam šlo jen o naplnění "požadavku zákazníka", který si takto představuje "skutečnou AI" :-P :-)

0/0
1.2.2016 23:26

P14e21t98r 96S85v69o62b65o93d19a 7842491454

No uz se tesim az tohle zacne microsoft implementovat do sveho SW a bude tomu rikat upgrade na AI :) A verim ze zrovna microsoft je schopnej tam dat tu vasi puvodni podminku ;) To bude super a vyhoda bude ze W10 nikomu nestihnou ani nastartovat.

0/0
2.2.2016 10:02

J48i26ř38í 60H63r86b93e38k 9434293955673

A jste si jistej, že už to tam nemají? ... dneska se mi v práci projevuje prezentační comp přesně tímto AI-způsobem - akorát teda zatím bez té cedule, že "už ho to nebaví" - ta přijde zřejmě s příštíma záplatama ;-D

+1/0
2.2.2016 10:27

O57n65d58ř20e40j 71K71l46u34b47a91l 9505453126669

To máte simulaci dlouhodobého omrzení. Prostě to za chvíli nebude s Vámi chtít hrát vůbec ;-D

+1/0
2.2.2016 0:13

D16r85a47h78o88m50í34r 42S20t35r28o44u19h50a70l 4755768782114

Však to je v pořádku. Když vás něco nebaví, tak se stejně snažíte výkon dané činnosti limitně zkracovat.

0/0
2.2.2016 10:18

M28i22c95h17a82l 78C23h76a97l24u78p46a 6208280849373

Však člověka to taky nebude bavit hrát celý den.

0/0
4.2.2016 21:07

R31a56d81e26k 77V16o41k26á10l 1140538377374

Řekl bych, že pokud by to počítač přestalo bavit, byl by to projev slabší emoční inteligence (kterou by jinskr stroj měl mít nekonečnou). ;)

0/0
2.2.2016 1:42

M83i75l25a72n 65Č10e47r93n89ý 5403949209372

Go, Satane, go!;-)

+1/0
1.2.2016 10:59

P56e43t95r 56S80v34o90b64o43d53a 7302961834

Stejne je sranda jak se ukazuje ze vlastne vubec netusime jak funguje lidska mysl.

Na jedne strane tu mame cely team odborniku, 1200 CPU, 180 GPU, nemodernejsi technologie. Vsechno to bude urcite nacpane ve velke (jestli ne nekolika) mistnosti a neumi to vlastne nic jineho nez "hrat GO". Na druhe strane tu mame srovnatelneho soupere caa 1kg lidskeho mozku ktery umi uplne to same + milion dalsich veci ;)

0/0
1.2.2016 10:45

T49o15m63á89š 82V73e68s48e69l40ý 5135308460619

počkejte za 3,5 miliardy let vývoje ;-)

+5/0
1.2.2016 12:22

P84e88t37r 65S51v31o67b78o83d81a 7142571714

Jasne ;) Ale tak on ten vyvoj v techto technologiich jde jaksi uplne jinou rychlosti nez vyvoj cloveka.

Kdyz vyvoj cloveka sel stejne rychle tak jestlize dneska zvednu 200kg a stovku ubehnu za 10s tak muj potomek by za 30 let prenasel mrakodrapy a behani by mel zakazane zakonem protoze by prilis zakrivoval casoprostor ;)

+4/0
1.2.2016 14:12
Foto

D13a46l28i41b71o52r 68M25u97s87i35l 8497211457679

bravo, některým lidem je třeba ten "vývoj" vysvětlit. Oni nechápou, že život s enevyvíjí stejně jako oni vymýšlejí dopravní prostředek. z koloběžky auto, ale opice bude pořád jen opice...

0/0
1.2.2016 16:16

J18i72r64k53a 59D86v38o79ř54á25k 4635540613808

Pořád ne. Klidně se hadům může stát, že jim proběhne příznivá mutace (nebo čert ví co), změní se jim metabolismus a jed a během několika málo generací je najednou invazivní druh ropuch nemající donedávna přirozeného nepřítele a hrozící zaplavit vše, silně redukován.Stalo se v Austrálii. Ale pravda, nemusí to být chápané jako vývoj, jen jako variace nebo přepnutí.

0/0
1.2.2016 17:00

P36e78t18r 78S26v96o45b33o21d70a 7582931914

Je to tak. Vtip je v tom ze ta evoluce na to mela radove miliardy let a 2 super nastroje (krizeni a mutaci).

Krizenim dokaze vygenerovat nepreberne kombinace uvnitr nejake mnoziny a mutaci dokaze vygenerovat dokonce prvky mimo tuto mnozinu.

Ostatne geneticke algoritmy pracuji na stejnem principu a dokazi davat neuveritelne dobre vysledky. Vyhodou toho algoritmu beziciho na PC ale samozrejme je ze "jednu generaci" spocte behen nekolika taktu procesoru zatimco prirode trva "spocist" jednu generaci napr. u soucasnych lidi cca 25 let ?

+1/0
2.2.2016 10:07

M68i90c49h40a12l 20C32h20a75l18u48p14a 6218250179483

U některých skupin to snížila na 15 let i méně :-).

Jinak u genetických algoritmů a neuronových sítí je zajímavé, že to nějak funguje, ale nikdo už pak neví jak a nedá se to ručně ladit nebo vylepšit. Prostě se to nějak natrénuje a vypadne z toho nějaký model s hromadou koeficientů a ten se použije. Ale říct, co udělá změna n-tého parametru o x asi nikdo říct nedokáže.

0/0
4.2.2016 21:17

J86a55k87u23b 62B26o61h56o40n41ě29k 5700715490532

Docela chápu ten počet a výkon CPU, ale k čemu tolik GPU?

0/0
1.2.2016 10:40

J81i11ř92í 46H21a62v75e33l 8526519581259

Právě že ty GPU počítají ty neuronové sítě. Neuronové sítě potřebují hodně výpočtů a zároveň mají dost jednoduchou strukturu takže na GPU perfektně pasují.

0/0
1.2.2016 10:49

J12a10k40u21b 84B30o25h72o82n13ě15k 5770155740862

Jakožto IT amatér si nedokážu představit, proč by menší množství dalších CPU nezvládlo takovou práci líp, ale profíci asi ví, proč :)

0/0
1.2.2016 10:52

F83i70l77i13p 49K14r67o93l31u20p32p70e37r 7336784644708

no je to nejspis tim,ze dnesni vykonna graficka karta ma na jadre klidne 1000 nezavyslych vypocetnich jednotek (chcete-li procesorku :-)

+2/0
1.2.2016 10:56

J21i66ř45í 53H40a10v17e85l 8516349801979

To menší množství by bylo tak v desítkách CPU výměnou za jedno GPU. Neuronovky jsou výpočet, který GPU sedí.

+1/0
1.2.2016 10:59

J97a86k67u15b 87H88e49g81e72n55b75a97r41t 9455884749964

Ještě líp by seděl vhodně navrženým FPGAčkům nebo příbuzným čipům.

0/0
1.2.2016 12:51
Foto

P53a44t59r33i50k 17C92h17r50z 4408399762949

Je to o efektivitě - pro určitý druh výpočtů je použití GPU i energeticky efektivnější, což na jedné straně znamená méně spotřebované elektřiny (úspora) a na druhé i méně emitovaného tepla (které je potřeba uchladit). Cena jednotky výkonu je u GPU zlomkem stejné jednotky výkonu přes CPU (jen u omezené skupiny výpočtů)

0/0
1.2.2016 18:19

J62i62r43k23a 33D21v45o13ř31á45k 4895250873478

Jestli ono to nebude tak, že výpočet visí jen na GPU, zatímco CPU mají na starost jen management?

0/0
1.2.2016 12:46
Foto

P21a69v54e98l 63K27a20s53í80k45, 48T73e45c59h21n79e47t19.51c94z

Nebojte, na vykreslování kamenů to není. Je to na výpočty, grafické karty jsou výborné na počítání specifických úloh v podstatě simultánně.

+1/0
1.2.2016 10:53

T59o22m45á97š 32T65a62t61í49č23e23k 5430352290558

Jo, ta simultánnost to popisuje dost jasně.

0/0
1.2.2016 13:31

P95e80t84r 40S23v77o52b18o62d76a 7832471984

Ja se spis divim ze ten pomer neni obraceny. Pro hromadne vypocty (pocitam neco v zasade jednoducheho ale mnoooohooookrat) se GPU hodi mnohel lip nez CPU. GPU umi paralelne spocitat najednou spoustu jednoduchych vypoctu. To je typicky to co delate pri podobnem typu problemu (nebo terba pocitani hashe bitcoinu ;) )

CPU umi delat paralelne mnohem mene vypoctu nez GPU, ale zato poskytuje mnohem rozmanitejci spektrum instrukci (ktere jsou ovsem pri tomhle typu vypoctu stejne k nicemu).

0/0
1.2.2016 11:14

P53e19t65r 52B15a46u52d60i57š 7199101416606

Hromadny vypocet je vypocist vystup te neuronove site pro nejakou pozici na desce, na ten jsou GPU perfektni. Ovsem pak ma algoritmus jeste dve komponenty, Monte Carlo prohledavani herniho stromu a Monte Carlo simulace odehravajici pseudonahodne Go partie, a to jsou hodne nelinearni vypocty, na ktere se GPU nehodi. Na to se tedy pouzivaji ty CPU.

+1/0
1.2.2016 12:58

P57e91t40r 32S34v40o20b40o65d82a 7662331204

A je to urcite MonteCarlo ? To by potom znamenalo ze je ten algoritmus (pseudo)nedeterministicky. Ja bych spis sazel na prorezavani nejakou heuristikou nez (pseudo)random faktorem MonteCarlo.

Tim nechci rict ze to neni mozne. Jen se me to zda "divne" a pokud k tomu je nejaky zdroj tak bych ho uvital abych nemusel hledat sam ;)

0/0
1.2.2016 13:59





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.