Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Bylo to jako hrát proti zdi: umělá inteligence nečekaně porazila mistra

Odborníci se domnívali, že tradiční čínská hra go je zatím ještě na dlouhou dobu mimo možnosti umělé inteligence. Program AlphaGo od britské společnosti DeepMind vlastněné Googlem ale přesvědčivě porazil evropského šampiona i konkurenční softwarové soupeře.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

P71a24v39e45l 20P78o28k26o41r95n76ý 2516844340422

A zkusili postavit 2 mistry proti počítači?

0/0
7.2.2016 14:41

R18o34s49t66i18s79l49a27v 23C55a22h97a 8435541640142

Neco malo vim o AI i neuronovych sitich. Ale muze mi nekdo vysvetlit, proc to beha i na grafickych kartach?

0/0
1.2.2016 20:33

R30o37s20t28i92s66l25a12v 82C52a77h90a 8415211390242

Aha, uz vim :)

+2/0
1.2.2016 20:39

A88l97e51š 87Z84e75l16i69n32k96a 1264892976

Aby se na to mohl počítač podívat :-)

+9/0
1.2.2016 22:24
Foto

P79a83v71e76l 90K56a24s74í15k48, 50T19e46c82h65n11e58t85.12c25z

Grafické karty velmi rychle (rychleji než běžné procesory) zvládají výpočty právě těch neuronových sítí, které jsou pro ně uzpůsobené.

0/0
2.2.2016 9:37

P96a19v45e12l 76H28a54l30b50i95c95h 6509342146129

Výhoda grafiky je hlavně v masivní paralelizaci. To je ten důvod, proč jsou rychlejší (byť musíme mít pořád na mysli to, že procesor a grafárna mají jinej primární účel).

0/0
2.2.2016 9:43

D67r16a24h49o63m25í49r 82S58t11r77o48u91h50a67l 4725218242734

CPU je konstruováno pro řešení složitého algoritmu v co nejmenším počtu taktů za využití obsáhlých instrukcí.

GPU je konstruováno pro řešení co největšího počtu silně zjednodušených operací v jednom taktu.

+1/0
2.2.2016 10:13

M11i69c48h68a98l 72C11h93a34l18u52p98a 6838420799963

Ono je celkem jedno, jestli něco trvá jeden takt nebo víc, v grafických kartách je těch výpočetních jednotek ale víc než v procesoru (dneska řádově stovky).

0/−1
4.2.2016 20:57

L45u47k10á57š 36S85e10d97l79á61č78e81k 1323837357600

Zkusmo jsme v šachové partii postavili dva počítače proti sobě a ukázalo se, že ten z tím o něco výkonnějším procesorem vždy vyhrál.

0/−1
1.2.2016 19:13

J12i41r29k46a 24D76v62o30ř25á73k 4165110933158

Pokud měl SW podobný engine, není divu.

0/0
1.2.2016 20:05

R22o52s73t39i74s76l73a52v 43C61a67h11a 8915491240512

Kdyz proti sobe postavite priblizne silne hrace a jednomu date vic casu, tak bude taky vic vyhravat.

+6/0
1.2.2016 20:36

M85i67c73h33a39l 47C77h56a29l68u84p78a 6428610799983

Není tam třeba ještě nějaká závislost na tom, kdo začne?

0/0
4.2.2016 20:58

O14t73a 48B36o18r92e18c57k85ý 3599978661775

Jen děkuji Bohu, že člověk je smrtelný.

+1/−4
1.2.2016 18:03

I23v83a22n 16S72l87á47m37a 6696755731738

Hezký článek, jen doplním pár drobností k piškvorkám :-)

Asi to bude tím, že piškvorky nejsou tak masovou záležitostí, jako go, nebo šachy (piškvorky se hrají především v Česku, Polsku, Rusku a Maďarsku), tak asi nejsou prostředky pro vývoj takového programu... Ale není kvalitní program, který by jen dokázal hrát při standardním piškvorkovém začátku (tj. swap2: jeden hráč umístí 2 černé a 1 bílý kámen, druhý si vybere barvu, případně přihodí další černý a bílý kámen a přenechá volbu na 1. hráči).

Při hře, kdy jeden hráč začne a poté se střídají je dokázaná výhra 1. hráče, takže to program nemusí počítat, ale má na takovéto začátky databázi.

Další možnost je, že se určitým způsobem rozehraje hra a nechá se počítač, aby pokračoval. Pokuď se hra zahraje do "vyrovnané" pozice a pokračuje člověk, proti počítači, většinou hra končí remízou, protože počítač hraje logicky správně, ale nemá "nadstavbu" v podobě kvalitních tahů do prostoru, kdežto člověk je na tom opačně. Pokuď tedy nejlepší piškvorkoví hráči neudělají velkou logickou chybu, neprohrají.

Další faktor je čas. Pokuď by měl počítač "nekonečný výpočetní výkon, je to jasné, ale tak to není. Ani tak ale počítač nezkoumá všechny tahy, ale pouze určité větve a to už závisí na kvalitě algoritmu, jestli vybere všechny možné větve a nevezme jich o moc víc.

0/0
1.2.2016 13:46

T26o20m16á91š 94T19a81t81í68č95e27k 5100862430918

V Německu jsem to taky hrál, ve škole. Sice se tam hraje Kreuz und Kringel míň jak u nás, ale funguje taky.

0/0
1.2.2016 14:14

R58o25b46i79n 49Ž21i77ž15k83a 2718714696736

Záleží, pokud berete "naše" pětkové piškvorky, nebo piškvorky obecně, protože 3x3 tic-tac-toe je dost profláklá i v anglosaském světě a díky své jednoduchosti se na ní programátoři vyřádili docela dost..

+1/0
1.2.2016 14:46

D41a70n43i97e74l 61K91o82č12i65c90a 4495258836192

Vživotě jsem nehrál piškvorky s kameny ;-D

0/0
1.2.2016 21:45

M26i66r21e28k 39G94a87j21e33r 5951346629470

Hraval jsem to i proti programu Piskvorky verze 8.2 autor Petr Lastovicka (http://petr.lastovicka.sweb.cz/) a vypadalo to, ze ten program je schopen velmi kvalitnich "tahu do prostoru" a musite byt extra dobry hrac, abyste vyhral, kdyz zacinate. Mne se to podarilo jen parkrat. Myslim, ze neni potreba vyvijet zadny kvalitnejsi program, o nemz rikate, ze chybi.

0/0
1.2.2016 22:29

J14o31z30e32f49a 17N49o96v62a28k35o35v51a 7196565590544

Umela inteligence? Umela inteligence to bude az tehdy, kdyz v polovine hry misto tahu oznami, ze ho to uz dneska nebavi,..

+23/0
1.2.2016 12:14

J39i33r36k68a 88D27v59o53ř40á77k 4535590193128

I s tím by to možná ještě někdo nenazval inteligencí, jenom že ten krám už má pokročilejší management výkonu.;-)

+2/0
1.2.2016 12:48

J50i98ř53í 77H79r44b68e98k 9184433215623

Ale to přeci není vůbec žádný problém doplnit:

if (uběhlýČas>průměrnýČasJednéPartie) {

print("Dneska mě to už nebaví! Bye");

exit(0);

}

:-)

+4/0
1.2.2016 18:19

M47i85r92e86k 84G40a60j78e65r 5101356779250

To mate dost hloupé rozhodování. Průměrná délka partie by se tak stale zkracovala nebo by uz zadna dalsi nebyla dohrana do konce.

+3/0
1.2.2016 22:32

J14i69ř78í 19H38r95b47e52k 9264843355963

OK, utřel jste mě:) ... ale abych se nevzdal bez boje... možná je průměrnýČasJednéPartie konstanta určená z nějaké uzavřené historie -> tzn. žádný "zkracování" a ta nemožnost dohrát nějakou partii do konce... tam šlo jen o naplnění "požadavku zákazníka", který si takto představuje "skutečnou AI" :-P :-)

0/0
1.2.2016 23:26

P40e75t24r 85S39v25o91b57o35d78a 7732591524

No uz se tesim az tohle zacne microsoft implementovat do sveho SW a bude tomu rikat upgrade na AI :) A verim ze zrovna microsoft je schopnej tam dat tu vasi puvodni podminku ;) To bude super a vyhoda bude ze W10 nikomu nestihnou ani nastartovat.

0/0
2.2.2016 10:02

J92i22ř98í 40H45r49b73e75k 9624743745893

A jste si jistej, že už to tam nemají? ... dneska se mi v práci projevuje prezentační comp přesně tímto AI-způsobem - akorát teda zatím bez té cedule, že "už ho to nebaví" - ta přijde zřejmě s příštíma záplatama ;-D

+1/0
2.2.2016 10:27

O89n78d47ř73e19j 31K11l67u89b53a63l 9455913366849

To máte simulaci dlouhodobého omrzení. Prostě to za chvíli nebude s Vámi chtít hrát vůbec ;-D

+1/0
2.2.2016 0:13

D42r30a88h35o95m28í66r 45S82t48r22o79u44h61a31l 4775118492954

Však to je v pořádku. Když vás něco nebaví, tak se stejně snažíte výkon dané činnosti limitně zkracovat.

0/0
2.2.2016 10:18

M49i46c54h83a25l 56C71h91a62l48u57p62a 6478190649403

Však člověka to taky nebude bavit hrát celý den.

0/0
4.2.2016 21:07

R55a72d49e77k 70V33o42k64á34l 1960518657164

Řekl bych, že pokud by to počítač přestalo bavit, byl by to projev slabší emoční inteligence (kterou by jinskr stroj měl mít nekonečnou). ;)

0/0
2.2.2016 1:42

M67i75l62a94n 95Č86e47r87n45ý 5733779339362

Go, Satane, go!;-)

+1/0
1.2.2016 10:59

P13e96t34r 84S73v69o79b30o75d14a 7612701344

Stejne je sranda jak se ukazuje ze vlastne vubec netusime jak funguje lidska mysl.

Na jedne strane tu mame cely team odborniku, 1200 CPU, 180 GPU, nemodernejsi technologie. Vsechno to bude urcite nacpane ve velke (jestli ne nekolika) mistnosti a neumi to vlastne nic jineho nez "hrat GO". Na druhe strane tu mame srovnatelneho soupere caa 1kg lidskeho mozku ktery umi uplne to same + milion dalsich veci ;)

0/0
1.2.2016 10:45

T25o14m89á58š 27V15e16s84e93l71ý 5945668500329

počkejte za 3,5 miliardy let vývoje ;-)

+5/0
1.2.2016 12:22

P26e52t19r 98S70v54o43b29o44d39a 7492331804

Jasne ;) Ale tak on ten vyvoj v techto technologiich jde jaksi uplne jinou rychlosti nez vyvoj cloveka.

Kdyz vyvoj cloveka sel stejne rychle tak jestlize dneska zvednu 200kg a stovku ubehnu za 10s tak muj potomek by za 30 let prenasel mrakodrapy a behani by mel zakazane zakonem protoze by prilis zakrivoval casoprostor ;)

+4/0
1.2.2016 14:12
Foto

D85a84l91i71b11o33r 71M70u43s97i86l 8557711277509

bravo, některým lidem je třeba ten "vývoj" vysvětlit. Oni nechápou, že život s enevyvíjí stejně jako oni vymýšlejí dopravní prostředek. z koloběžky auto, ale opice bude pořád jen opice...

0/0
1.2.2016 16:16

J19i35r39k27a 32D47v62o77ř65á14k 4895260903958

Pořád ne. Klidně se hadům může stát, že jim proběhne příznivá mutace (nebo čert ví co), změní se jim metabolismus a jed a během několika málo generací je najednou invazivní druh ropuch nemající donedávna přirozeného nepřítele a hrozící zaplavit vše, silně redukován.Stalo se v Austrálii. Ale pravda, nemusí to být chápané jako vývoj, jen jako variace nebo přepnutí.

0/0
1.2.2016 17:00

P68e59t18r 93S34v29o98b11o10d92a 7422781614

Je to tak. Vtip je v tom ze ta evoluce na to mela radove miliardy let a 2 super nastroje (krizeni a mutaci).

Krizenim dokaze vygenerovat nepreberne kombinace uvnitr nejake mnoziny a mutaci dokaze vygenerovat dokonce prvky mimo tuto mnozinu.

Ostatne geneticke algoritmy pracuji na stejnem principu a dokazi davat neuveritelne dobre vysledky. Vyhodou toho algoritmu beziciho na PC ale samozrejme je ze "jednu generaci" spocte behen nekolika taktu procesoru zatimco prirode trva "spocist" jednu generaci napr. u soucasnych lidi cca 25 let ?

+1/0
2.2.2016 10:07

M82i53c31h53a97l 36C92h19a19l98u32p10a 6438320179353

U některých skupin to snížila na 15 let i méně :-).

Jinak u genetických algoritmů a neuronových sítí je zajímavé, že to nějak funguje, ale nikdo už pak neví jak a nedá se to ručně ladit nebo vylepšit. Prostě se to nějak natrénuje a vypadne z toho nějaký model s hromadou koeficientů a ten se použije. Ale říct, co udělá změna n-tého parametru o x asi nikdo říct nedokáže.

0/0
4.2.2016 21:17

J66a21k17u80b 73B73o47h77o60n47ě97k 5500175350452

Docela chápu ten počet a výkon CPU, ale k čemu tolik GPU?

0/0
1.2.2016 10:40

J83i52ř84í 79H33a43v60e90l 8896979851599

Právě že ty GPU počítají ty neuronové sítě. Neuronové sítě potřebují hodně výpočtů a zároveň mají dost jednoduchou strukturu takže na GPU perfektně pasují.

0/0
1.2.2016 10:49

J59a85k93u89b 95B91o75h42o81n35ě97k 5860185160532

Jakožto IT amatér si nedokážu představit, proč by menší množství dalších CPU nezvládlo takovou práci líp, ale profíci asi ví, proč :)

0/0
1.2.2016 10:52

F91i59l38i51p 12K83r62o47l56u57p52p83e90r 7156294264818

no je to nejspis tim,ze dnesni vykonna graficka karta ma na jadre klidne 1000 nezavyslych vypocetnich jednotek (chcete-li procesorku :-)

+2/0
1.2.2016 10:56

J87i24ř86í 90H65a57v11e58l 8416919631579

To menší množství by bylo tak v desítkách CPU výměnou za jedno GPU. Neuronovky jsou výpočet, který GPU sedí.

+1/0
1.2.2016 10:59

J53a97k70u27b 89H67e40g61e55n82b75a96r48t 9465414539174

Ještě líp by seděl vhodně navrženým FPGAčkům nebo příbuzným čipům.

0/0
1.2.2016 12:51
Foto

P83a37t62r18i25k 98C93h28r61z 4368129372919

Je to o efektivitě - pro určitý druh výpočtů je použití GPU i energeticky efektivnější, což na jedné straně znamená méně spotřebované elektřiny (úspora) a na druhé i méně emitovaného tepla (které je potřeba uchladit). Cena jednotky výkonu je u GPU zlomkem stejné jednotky výkonu přes CPU (jen u omezené skupiny výpočtů)

0/0
1.2.2016 18:19

J70i90r98k88a 12D59v80o66ř11á46k 4875640363148

Jestli ono to nebude tak, že výpočet visí jen na GPU, zatímco CPU mají na starost jen management?

0/0
1.2.2016 12:46
Foto

P47a89v52e28l 25K56a51s56í64k11, 48T37e98c76h97n37e41t38.34c63z

Nebojte, na vykreslování kamenů to není. Je to na výpočty, grafické karty jsou výborné na počítání specifických úloh v podstatě simultánně.

+1/0
1.2.2016 10:53

T22o83m96á58š 44T81a71t49í81č89e73k 5530882930558

Jo, ta simultánnost to popisuje dost jasně.

0/0
1.2.2016 13:31

P37e19t17r 85S79v50o23b36o97d49a 7732601144

Ja se spis divim ze ten pomer neni obraceny. Pro hromadne vypocty (pocitam neco v zasade jednoducheho ale mnoooohooookrat) se GPU hodi mnohel lip nez CPU. GPU umi paralelne spocitat najednou spoustu jednoduchych vypoctu. To je typicky to co delate pri podobnem typu problemu (nebo terba pocitani hashe bitcoinu ;) )

CPU umi delat paralelne mnohem mene vypoctu nez GPU, ale zato poskytuje mnohem rozmanitejci spektrum instrukci (ktere jsou ovsem pri tomhle typu vypoctu stejne k nicemu).

0/0
1.2.2016 11:14

P68e72t14r 59B40a72u90d62i92š 7939831426846

Hromadny vypocet je vypocist vystup te neuronove site pro nejakou pozici na desce, na ten jsou GPU perfektni. Ovsem pak ma algoritmus jeste dve komponenty, Monte Carlo prohledavani herniho stromu a Monte Carlo simulace odehravajici pseudonahodne Go partie, a to jsou hodne nelinearni vypocty, na ktere se GPU nehodi. Na to se tedy pouzivaji ty CPU.

+1/0
1.2.2016 12:58

P11e73t73r 36S94v48o14b30o69d28a 7342511534

A je to urcite MonteCarlo ? To by potom znamenalo ze je ten algoritmus (pseudo)nedeterministicky. Ja bych spis sazel na prorezavani nejakou heuristikou nez (pseudo)random faktorem MonteCarlo.

Tim nechci rict ze to neni mozne. Jen se me to zda "divne" a pokud k tomu je nejaky zdroj tak bych ho uvital abych nemusel hledat sam ;)

0/0
1.2.2016 13:59





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.