Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Bylo to jako hrát proti zdi: umělá inteligence nečekaně porazila mistra

Odborníci se domnívali, že tradiční čínská hra go je zatím ještě na dlouhou dobu mimo možnosti umělé inteligence. Program AlphaGo od britské společnosti DeepMind vlastněné Googlem ale přesvědčivě porazil evropského šampiona i konkurenční softwarové soupeře.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

P10a45v61e90l 61P58o23k12o66r12n75ý 2536264370912

A zkusili postavit 2 mistry proti počítači?

0/0
7.2.2016 14:41

R12o37s45t47i24s31l45a51v 93C70a91h47a 8545261230362

Neco malo vim o AI i neuronovych sitich. Ale muze mi nekdo vysvetlit, proc to beha i na grafickych kartach?

0/0
1.2.2016 20:33

R97o66s67t35i47s12l82a44v 72C65a68h63a 8735251680732

Aha, uz vim :)

+2/0
1.2.2016 20:39

A89l22e87š 28Z81e40l15i78n85k24a 1264492666

Aby se na to mohl počítač podívat :-)

+9/0
1.2.2016 22:24
Foto

P87a31v64e22l 85K61a27s27í70k33, 75T89e43c63h78n58e78t81.39c96z

Grafické karty velmi rychle (rychleji než běžné procesory) zvládají výpočty právě těch neuronových sítí, které jsou pro ně uzpůsobené.

0/0
2.2.2016 9:37

P75a77v80e35l 10H47a79l83b36i30c67h 6269682286329

Výhoda grafiky je hlavně v masivní paralelizaci. To je ten důvod, proč jsou rychlejší (byť musíme mít pořád na mysli to, že procesor a grafárna mají jinej primární účel).

0/0
2.2.2016 9:43

D97r80a42h18o13m82í21r 72S94t27r94o15u50h71a25l 4165648462664

CPU je konstruováno pro řešení složitého algoritmu v co nejmenším počtu taktů za využití obsáhlých instrukcí.

GPU je konstruováno pro řešení co největšího počtu silně zjednodušených operací v jednom taktu.

+1/0
2.2.2016 10:13

M36i90c54h86a41l 59C61h78a47l85u95p55a 6318270939603

Ono je celkem jedno, jestli něco trvá jeden takt nebo víc, v grafických kartách je těch výpočetních jednotek ale víc než v procesoru (dneska řádově stovky).

0/−1
4.2.2016 20:57

L35u79k11á96š 87S72e94d68l62á15č30e83k 1773857587520

Zkusmo jsme v šachové partii postavili dva počítače proti sobě a ukázalo se, že ten z tím o něco výkonnějším procesorem vždy vyhrál.

0/−1
1.2.2016 19:13

J19i14r81k65a 70D88v86o31ř71á32k 4595920573408

Pokud měl SW podobný engine, není divu.

0/0
1.2.2016 20:05

R97o59s29t54i30s55l39a65v 65C39a13h81a 8905711960552

Kdyz proti sobe postavite priblizne silne hrace a jednomu date vic casu, tak bude taky vic vyhravat.

+6/0
1.2.2016 20:36

M57i62c17h20a96l 77C17h89a77l69u18p21a 6198650119723

Není tam třeba ještě nějaká závislost na tom, kdo začne?

0/0
4.2.2016 20:58

O18t68a 57B88o85r28e65c13k32ý 3639738251985

Jen děkuji Bohu, že člověk je smrtelný.

+1/−4
1.2.2016 18:03

I41v85a15n 40S98l34á13m44a 6936335871628

Hezký článek, jen doplním pár drobností k piškvorkám :-)

Asi to bude tím, že piškvorky nejsou tak masovou záležitostí, jako go, nebo šachy (piškvorky se hrají především v Česku, Polsku, Rusku a Maďarsku), tak asi nejsou prostředky pro vývoj takového programu... Ale není kvalitní program, který by jen dokázal hrát při standardním piškvorkovém začátku (tj. swap2: jeden hráč umístí 2 černé a 1 bílý kámen, druhý si vybere barvu, případně přihodí další černý a bílý kámen a přenechá volbu na 1. hráči).

Při hře, kdy jeden hráč začne a poté se střídají je dokázaná výhra 1. hráče, takže to program nemusí počítat, ale má na takovéto začátky databázi.

Další možnost je, že se určitým způsobem rozehraje hra a nechá se počítač, aby pokračoval. Pokuď se hra zahraje do "vyrovnané" pozice a pokračuje člověk, proti počítači, většinou hra končí remízou, protože počítač hraje logicky správně, ale nemá "nadstavbu" v podobě kvalitních tahů do prostoru, kdežto člověk je na tom opačně. Pokuď tedy nejlepší piškvorkoví hráči neudělají velkou logickou chybu, neprohrají.

Další faktor je čas. Pokuď by měl počítač "nekonečný výpočetní výkon, je to jasné, ale tak to není. Ani tak ale počítač nezkoumá všechny tahy, ale pouze určité větve a to už závisí na kvalitě algoritmu, jestli vybere všechny možné větve a nevezme jich o moc víc.

0/0
1.2.2016 13:46

T51o46m39á76š 68T56a53t30í46č79e28k 5620382970688

V Německu jsem to taky hrál, ve škole. Sice se tam hraje Kreuz und Kringel míň jak u nás, ale funguje taky.

0/0
1.2.2016 14:14

R76o88b53i92n 54Ž52i25ž62k69a 2768354136356

Záleží, pokud berete "naše" pětkové piškvorky, nebo piškvorky obecně, protože 3x3 tic-tac-toe je dost profláklá i v anglosaském světě a díky své jednoduchosti se na ní programátoři vyřádili docela dost..

+1/0
1.2.2016 14:46

D11a47n14i33e62l 65K96o65č24i66c92a 4865148676552

Vživotě jsem nehrál piškvorky s kameny ;-D

0/0
1.2.2016 21:45

M20i49r35e21k 45G95a15j75e27r 5441446689950

Hraval jsem to i proti programu Piskvorky verze 8.2 autor Petr Lastovicka (http://petr.lastovicka.sweb.cz/) a vypadalo to, ze ten program je schopen velmi kvalitnich "tahu do prostoru" a musite byt extra dobry hrac, abyste vyhral, kdyz zacinate. Mne se to podarilo jen parkrat. Myslim, ze neni potreba vyvijet zadny kvalitnejsi program, o nemz rikate, ze chybi.

0/0
1.2.2016 22:29

J93o23z23e98f79a 28N26o20v77a79k57o15v44a 7126785320384

Umela inteligence? Umela inteligence to bude az tehdy, kdyz v polovine hry misto tahu oznami, ze ho to uz dneska nebavi,..

+23/0
1.2.2016 12:14

J36i61r65k20a 93D24v65o84ř77á23k 4655510983568

I s tím by to možná ještě někdo nenazval inteligencí, jenom že ten krám už má pokročilejší management výkonu.;-)

+2/0
1.2.2016 12:48

J45i31ř62í 95H28r71b78e72k 9154873375933

Ale to přeci není vůbec žádný problém doplnit:

if (uběhlýČas>průměrnýČasJednéPartie) {

print("Dneska mě to už nebaví! Bye");

exit(0);

}

:-)

+4/0
1.2.2016 18:19

M39i56r41e86k 90G69a73j47e21r 5151426439380

To mate dost hloupé rozhodování. Průměrná délka partie by se tak stale zkracovala nebo by uz zadna dalsi nebyla dohrana do konce.

+3/0
1.2.2016 22:32

J13i28ř84í 23H42r47b95e22k 9384583575983

OK, utřel jste mě:) ... ale abych se nevzdal bez boje... možná je průměrnýČasJednéPartie konstanta určená z nějaké uzavřené historie -> tzn. žádný "zkracování" a ta nemožnost dohrát nějakou partii do konce... tam šlo jen o naplnění "požadavku zákazníka", který si takto představuje "skutečnou AI" :-P :-)

0/0
1.2.2016 23:26

P79e25t36r 20S63v82o91b15o16d85a 7712551314

No uz se tesim az tohle zacne microsoft implementovat do sveho SW a bude tomu rikat upgrade na AI :) A verim ze zrovna microsoft je schopnej tam dat tu vasi puvodni podminku ;) To bude super a vyhoda bude ze W10 nikomu nestihnou ani nastartovat.

0/0
2.2.2016 10:02

J81i77ř59í 39H82r96b20e57k 9634833435743

A jste si jistej, že už to tam nemají? ... dneska se mi v práci projevuje prezentační comp přesně tímto AI-způsobem - akorát teda zatím bez té cedule, že "už ho to nebaví" - ta přijde zřejmě s příštíma záplatama ;-D

+1/0
2.2.2016 10:27

O53n29d73ř94e55j 43K43l12u38b42a70l 9925313846949

To máte simulaci dlouhodobého omrzení. Prostě to za chvíli nebude s Vámi chtít hrát vůbec ;-D

+1/0
2.2.2016 0:13

D77r60a46h96o21m97í50r 85S26t23r44o77u29h74a11l 4695678712354

Však to je v pořádku. Když vás něco nebaví, tak se stejně snažíte výkon dané činnosti limitně zkracovat.

0/0
2.2.2016 10:18

M30i17c47h84a42l 90C26h22a86l79u48p27a 6688880749343

Však člověka to taky nebude bavit hrát celý den.

0/0
4.2.2016 21:07

R61a85d33e96k 76V41o31k33á18l 1380298987334

Řekl bych, že pokud by to počítač přestalo bavit, byl by to projev slabší emoční inteligence (kterou by jinskr stroj měl mít nekonečnou). ;)

0/0
2.2.2016 1:42

M19i67l68a32n 63Č23e68r56n52ý 5973229789172

Go, Satane, go!;-)

+1/0
1.2.2016 10:59

P33e73t39r 43S94v60o59b84o36d45a 7162851124

Stejne je sranda jak se ukazuje ze vlastne vubec netusime jak funguje lidska mysl.

Na jedne strane tu mame cely team odborniku, 1200 CPU, 180 GPU, nemodernejsi technologie. Vsechno to bude urcite nacpane ve velke (jestli ne nekolika) mistnosti a neumi to vlastne nic jineho nez "hrat GO". Na druhe strane tu mame srovnatelneho soupere caa 1kg lidskeho mozku ktery umi uplne to same + milion dalsich veci ;)

0/0
1.2.2016 10:45

T33o39m15á63š 19V82e87s91e86l55ý 5385588980659

počkejte za 3,5 miliardy let vývoje ;-)

+5/0
1.2.2016 12:22

P21e21t91r 38S80v97o64b62o23d98a 7432981854

Jasne ;) Ale tak on ten vyvoj v techto technologiich jde jaksi uplne jinou rychlosti nez vyvoj cloveka.

Kdyz vyvoj cloveka sel stejne rychle tak jestlize dneska zvednu 200kg a stovku ubehnu za 10s tak muj potomek by za 30 let prenasel mrakodrapy a behani by mel zakazane zakonem protoze by prilis zakrivoval casoprostor ;)

+4/0
1.2.2016 14:12
Foto

D13a71l58i81b41o86r 56M36u66s33i22l 8927581697339

bravo, některým lidem je třeba ten "vývoj" vysvětlit. Oni nechápou, že život s enevyvíjí stejně jako oni vymýšlejí dopravní prostředek. z koloběžky auto, ale opice bude pořád jen opice...

0/0
1.2.2016 16:16

J45i80r51k86a 66D12v59o28ř24á33k 4235560303348

Pořád ne. Klidně se hadům může stát, že jim proběhne příznivá mutace (nebo čert ví co), změní se jim metabolismus a jed a během několika málo generací je najednou invazivní druh ropuch nemající donedávna přirozeného nepřítele a hrozící zaplavit vše, silně redukován.Stalo se v Austrálii. Ale pravda, nemusí to být chápané jako vývoj, jen jako variace nebo přepnutí.

0/0
1.2.2016 17:00

P74e52t49r 19S48v87o16b82o83d78a 7752671784

Je to tak. Vtip je v tom ze ta evoluce na to mela radove miliardy let a 2 super nastroje (krizeni a mutaci).

Krizenim dokaze vygenerovat nepreberne kombinace uvnitr nejake mnoziny a mutaci dokaze vygenerovat dokonce prvky mimo tuto mnozinu.

Ostatne geneticke algoritmy pracuji na stejnem principu a dokazi davat neuveritelne dobre vysledky. Vyhodou toho algoritmu beziciho na PC ale samozrejme je ze "jednu generaci" spocte behen nekolika taktu procesoru zatimco prirode trva "spocist" jednu generaci napr. u soucasnych lidi cca 25 let ?

+1/0
2.2.2016 10:07

M63i83c34h14a67l 15C16h91a89l62u62p56a 6978460699973

U některých skupin to snížila na 15 let i méně :-).

Jinak u genetických algoritmů a neuronových sítí je zajímavé, že to nějak funguje, ale nikdo už pak neví jak a nedá se to ručně ladit nebo vylepšit. Prostě se to nějak natrénuje a vypadne z toho nějaký model s hromadou koeficientů a ten se použije. Ale říct, co udělá změna n-tého parametru o x asi nikdo říct nedokáže.

0/0
4.2.2016 21:17

J63a26k62u43b 79B45o98h46o50n18ě59k 5840565730672

Docela chápu ten počet a výkon CPU, ale k čemu tolik GPU?

0/0
1.2.2016 10:40

J13i86ř35í 91H49a60v48e88l 8526629291689

Právě že ty GPU počítají ty neuronové sítě. Neuronové sítě potřebují hodně výpočtů a zároveň mají dost jednoduchou strukturu takže na GPU perfektně pasují.

0/0
1.2.2016 10:49

J59a59k56u84b 41B17o46h23o79n22ě50k 5250305140872

Jakožto IT amatér si nedokážu představit, proč by menší množství dalších CPU nezvládlo takovou práci líp, ale profíci asi ví, proč :)

0/0
1.2.2016 10:52

F15i30l64i96p 41K15r15o88l87u94p58p43e16r 7246654234548

no je to nejspis tim,ze dnesni vykonna graficka karta ma na jadre klidne 1000 nezavyslych vypocetnich jednotek (chcete-li procesorku :-)

+2/0
1.2.2016 10:56

J37i82ř78í 77H89a58v13e98l 8256659311889

To menší množství by bylo tak v desítkách CPU výměnou za jedno GPU. Neuronovky jsou výpočet, který GPU sedí.

+1/0
1.2.2016 10:59

J17a23k51u33b 39H44e10g46e41n64b70a28r54t 9505954529224

Ještě líp by seděl vhodně navrženým FPGAčkům nebo příbuzným čipům.

0/0
1.2.2016 12:51
Foto

P86a79t73r97i83k 11C75h76r14z 4358529732489

Je to o efektivitě - pro určitý druh výpočtů je použití GPU i energeticky efektivnější, což na jedné straně znamená méně spotřebované elektřiny (úspora) a na druhé i méně emitovaného tepla (které je potřeba uchladit). Cena jednotky výkonu je u GPU zlomkem stejné jednotky výkonu přes CPU (jen u omezené skupiny výpočtů)

0/0
1.2.2016 18:19

J37i15r89k32a 66D16v51o29ř63á89k 4355780533898

Jestli ono to nebude tak, že výpočet visí jen na GPU, zatímco CPU mají na starost jen management?

0/0
1.2.2016 12:46
Foto

P51a24v16e70l 14K62a12s71í53k43, 18T42e25c66h32n63e67t94.20c88z

Nebojte, na vykreslování kamenů to není. Je to na výpočty, grafické karty jsou výborné na počítání specifických úloh v podstatě simultánně.

+1/0
1.2.2016 10:53

T89o32m89á48š 59T73a85t15í45č60e19k 5170582310318

Jo, ta simultánnost to popisuje dost jasně.

0/0
1.2.2016 13:31

P85e62t21r 45S13v43o74b12o27d77a 7322971184

Ja se spis divim ze ten pomer neni obraceny. Pro hromadne vypocty (pocitam neco v zasade jednoducheho ale mnoooohooookrat) se GPU hodi mnohel lip nez CPU. GPU umi paralelne spocitat najednou spoustu jednoduchych vypoctu. To je typicky to co delate pri podobnem typu problemu (nebo terba pocitani hashe bitcoinu ;) )

CPU umi delat paralelne mnohem mene vypoctu nez GPU, ale zato poskytuje mnohem rozmanitejci spektrum instrukci (ktere jsou ovsem pri tomhle typu vypoctu stejne k nicemu).

0/0
1.2.2016 11:14

P13e96t67r 71B21a58u78d61i34š 7839801656126

Hromadny vypocet je vypocist vystup te neuronove site pro nejakou pozici na desce, na ten jsou GPU perfektni. Ovsem pak ma algoritmus jeste dve komponenty, Monte Carlo prohledavani herniho stromu a Monte Carlo simulace odehravajici pseudonahodne Go partie, a to jsou hodne nelinearni vypocty, na ktere se GPU nehodi. Na to se tedy pouzivaji ty CPU.

+1/0
1.2.2016 12:58

P38e85t48r 97S57v32o18b18o10d41a 7802411984

A je to urcite MonteCarlo ? To by potom znamenalo ze je ten algoritmus (pseudo)nedeterministicky. Ja bych spis sazel na prorezavani nejakou heuristikou nez (pseudo)random faktorem MonteCarlo.

Tim nechci rict ze to neni mozne. Jen se me to zda "divne" a pokud k tomu je nejaky zdroj tak bych ho uvital abych nemusel hledat sam ;)

0/0
1.2.2016 13:59







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.