Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Vysoko nad Českem se prohání vítr o rychlosti až 300 km/h

Nad Českem probíhá poměrně unikátní meteorologický úkaz. Proudění vzduchu dosáhlo kolem půlnoci rychlosti až 300 kilometrů za hodinu. Vše se odehrává ve výšce, kde létají dopravní letadla. Dění na zemi tento vítr přímo neovlivňuje.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M92i61r47e61k 32G35a76j52e92r 5391106409190

Proto se také může stát, že dopravní letadlo (po větru) letí lehce nadzvukovou rychlostí.

0/0
1.2.2016 21:36

M76a91r46e74k 90R44o34h44á37č 3383527335883

To ano. Ale jako GS. IAS bude tak 0,7M :)

0/0
2.2.2016 15:29

J69a25k65u65b 27R71o87u20s 3783370154632

Letěli jsme včera v noci přes Alpy do Prahy. Očekávali jsme peklo, protože turbulence byly předem hlášeny, let byl dokonce posunutý, ale nakonec byl let v rámci dané trasy až nezvykle klidný - letěli jsme naprosto hladce, bez sebemenšího záchvěvu. Je pravda, že jsme letěli ve FL340 místo obvyklých FL390, ale to byl asi jediný rozdíl oproti obvyklému stavu. Buď to bylo neuvěřitelné štěstí, nebo neuvěřitelné dovednosti kapitána.

0/0
1.2.2016 13:58
Foto

P13e10t55r 27D35v66o60ř57á47k 4869479291298

Ani dovedný kapitán turbulenci nevykompenzuje. Jádro jet-streamu bylo kolem FL400, asi jste letěli pod ním mimo turbulentní oblast. A nejsilnější vítr byl nad Prahou, ale vy jste už od Alp k Praze klesali, takže jste byli hluboko pod jet-streamem.

0/0
4.2.2016 9:38

V32l93a38d42i65m61í86r 36O22b38a52d98á97l63e40k 7211866433779

Tak to asi bylo naplněných pytlíků v těch letadlech :-) Ale klobouk dolů před piloty....

0/0
1.2.2016 13:36

J27a11k71u91b 74R50o82u76s 3453460494492

My jsme měli let plánovaný akorát v dobu, kdy měl být vítr nejhorší, a nakonec to bylo naprosto v pohodě, naopak klidnější let než jindy. Letěli jsme z jihozápadu do Prahy, nevím, jak na ostatních trasách.

0/0
1.2.2016 14:01

T73o74m22á14š 20S35l69a43v93k40o98v53s32k15ý 6483872839872

https://www.windyty.com/?250h,49.368,15.776,5

+3/0
1.2.2016 11:02

A27d64a60m 12B62u90d82i84š50o89v71s87k77ý 3334846587302

Při pohledu na to video mrazí. Ptám se jako naprostý laik. Zvladli by tám přistát s autopilotem? Děkuji

0/0
1.2.2016 9:41

J85a26n 98S83l86á11v27i69k 4693128939927

na autopilota se nepristava

+1/−4
1.2.2016 10:28

I56v38o 60J61a38n56á57č53e18k 8713783601192

Proč by se nepřistávalo? Právě naopak, někdy se musí takhle přistávat.

+1/0
1.2.2016 11:25

M88i19r81e44k 36G25a13j34e67r 5301716879600

Zaspal jste dobu.

+1/0
1.2.2016 21:34

P40e62t43r 42H91a88j87i90č 1930609218358

Autopilot by ezvládl a ještě nějaký čas zvládat nebude. Autopilot vyhodnotí takovou situaci jako nebezpečnou a zruší přistání. Některé korekce pilotů jsou na hraně až za hranou bezpečného létání. Kdo z pilotů nelétá na malých dopravních letadlech, tak ví, že to nezvládne a vzdá to. Navíc ta dráha je vlnitá, to je další komplikace.

0/0
17.2.2016 22:14

V75l37a14d21i23m47i48r 74C96h91y45l35i42k 1850909677876

Tieto udaje mozete sleodovat kazdy den. Vlavom dolnom rohu rozkliknite EARTH a tam si zvolte vysku. 250hpa zodpoveda asi 8000 metrom.

http://earth.nullschool.net/#current/wind/isobaric/250hPa/orthographic=0.75,46.06,585/loc=18.114,50.704

+2/0
1.2.2016 9:40
Foto

P18e87t72r 77D26v93o20ř75á79k 4889729271948

250 hPa odpovídá 11000 m.

0/0
4.2.2016 9:40

R58a70d18e87k 48Š74a30r56l17á34k 6491849420706

Tak v článku se píše, že dění na zemi to nevlivní a na fotce letadlo, které letí málem bokem...;-D Lepší fotka už v archivu nebyla.

+5/−1
1.2.2016 9:22

R96a32d15i51m 32P61o69l59á43š93e45k 9436583759569

Silný vítr ze severozápadu.... Škoda, že němci a švédové ještě nezačali posílat domů ty desetisíce imigrantů. Mohli to mít přes tento víkend levnější.;-D;-D

+5/−11
1.2.2016 9:01

M12i43r73e26k 54T47u25r47e41č11e63k 4333912820322

Vsak to take smyka s letadly jako s pirkem...

0/0
1.2.2016 8:49

P22e67t30r 85M74i93k88y16s47k55a 5272874415358

Podobný zážitek při letu z Japonska cca před rokem. Desetihodinevý let se o ještě 90 minut prodloužil, což mnohé cestující nepotěšilo. Info panel ukazoval headwind 160-200 km/h.

0/0
1.2.2016 8:28

L20u72k74a73s 38C39o36d33r 6898142640811

160-200 km/h je spis prumer az podprumer na jadro jet streamu. Opravdu zajimave to zacina byt az od tech 300 km/h vyse.

+5/0
1.2.2016 8:44

T84o73m50á67š 38T77a75t20í81č76e22k 5720102610238

Zajímavé to počteníčko. A je tam odkaz na článek, že v pěti krajích byl vyhlášen zákaz chození do lesů. Já to čtu s vytřeštěnéma očima: Do Brna to - alespoň v nízké hladině - nedorazilo. Se nepohne ani ponožka na prádelní šňůře... 8-o:-)

0/0
1.2.2016 8:13

J37a35k70u37b 59N82o22v30á37k 9882594634531

staci si precist datum u toho clanku ;-D

0/0
1.2.2016 8:17

T94o87m77á26š 31T91a19t25í64č79e26k 5490212310538

Jo, před pár dnama trochu fókalo, ale orkán jsme fakt neměli...

0/0
1.2.2016 8:23

A42r59n12o72š75t 26S98t96á28r76e15k 4982720525234

Otáčí deštníky a strhává klobouky... Chudák pan Tau.

+24/0
1.2.2016 7:34

D77u23š32a24n 92V98e95s51e17l52ý 9978714559539

Sedi vec, da sa to overiť tu: http://earth.nullschool.net/#current/wind/isobaric/250hPa/orthographic=19.11,41.27,1048/loc=18.103,49.606

pravym tlačitkom myši klik a zbrazí sa vo výške s tlakom 250hPa rychlosť prúdenia

+1/0
1.2.2016 6:57

J87a47k60u67b 86N76o85v85á86k 9362954904591

Mohu potvrdit, včerejší let do Stockholmu, letova hladina 370 a rychlost vůči zemi pouze 700 kmh

+6/0
1.2.2016 6:47

M49i25l92e46n71a 50N10o47v35a88n17s60k43a 4632607659339

Je-li udávaná cestovní rychlost dopravních letadel kolem 800km/h, pak ta Vámi udávaná je míře možné odchylky, bych řekla. Spíš mě zaujala věta v článku, že letadlo bude při letu překonávat až 300km protivítr. To bude, ale odpor bude dán protipůsobením rychlosti letu plus protivětru. To by stálo za to konstatovat.

0/−7
1.2.2016 8:05

J28a37k51u73b 87N67o47v14á65k 9462914914361

mila Mileno ... jsou dve rychlosti pri pohybu ve vzduchu - rychlost vuci zemi a rychlost vuci vetru. Cili rychlost vuci vetru - tedy rychlost, kterou to letadlo vlastne leti (u typu A319 je cestovni rychlost priblizne 830 km/h). Vzhledem k tomu, ze jsme leteli na sever, a vitr foukal ze severozapadu, je pri absolutnim rozdilu rychlost 130 km/h a principu trojuhelniku rychlost vetru cca 180km/h ...

psala jste odchylce - kdyby rychlost vuci vetru v teto letove hladine byla 700kmh, to letadlo by diky ztrate vztlaku slo uz davno k zemi. Doporucuju si precist nekolik clanku na tema skutecna rychlost, indikovana rychlost (IAS), a pak jaky je rozdil mezi maximalni a minimalni mezni rychlosti v zavislosti na vysce. Pak byste nenapsala takovy blabol. Maucta :)

+8/−1
1.2.2016 8:12

M95i28l11e48n56a 35N23o15v35a31n54s15k62a 4572537179529

Díky za názor. Vědět, neznamená umět vysvětlit. Ten kdo umí vysvětlit se obvykle obejde bez urážek. Ne-maucta.

+5/−7
1.2.2016 8:58

E23v35a 30D63r17o68z49d84o60v57á 7559417165145

Já žádnou urážku v reakci pana Nováka nevidím.

+6/−1
1.2.2016 9:39

S17t55a98n91i88s58l93a16v 35J51a27n92c15z95i67n35s19k92ý 6968225331665

Prostě je to jako veslování po anebo proti proudu. Čtu ti mezi řádky, Jakube, že Milena je určitě sympatická holka, ale vektorový počty, ty jsou přece jenom pro chlapy;-D

0/0
1.2.2016 15:45

K70a71r87e59l 61P63o94d76h66o73r29s26k47y 3595633642645

Na odpor vzduchu na letadlo behem letu nema smer ani sila vetru zadny vliv (pokud nejsou narazy). Letadlo samo o sobe vlastne ani nevi kam to zrovna fouka...

0/0
1.2.2016 17:17

I57v58o 16Ž10i78ž45k24a 8623527261341

Sofia-Wien klesala na 550, myslel jsem si, že pilot testuje ztratu vztlaku.

+4/0
1.2.2016 8:12

J62a44k93u80b 50N83o36v14á38k 9952404204571

to jste leteli asi primo proti vetru ... ani s temi rezervami casu, co aerolinky mivaji, jste na cas nedoleteli, ze?

0/0
1.2.2016 8:13

I83v53o 72Ž88i58ž18k71a 8533377481631

V takovém případě zpoždění nepřekročí půl hodiny, protože v letovém řádu mají rezervu 30 min. Když se podaří a fouká správný vítr směrem tam, dosedneme za polovinu času. Ale směr větru JVV (330st.) je v těchto výškách každoročně v zimním období, možná o 20-30m/s méně.

+1/0
1.2.2016 8:23

Z26u66z91a36n72a 96K19u46b70á38t14o39v35á 1456963746364

Super článek! Mám dojem, že Technet je jediná kloudná rubrika ke čtení.

+19/0
1.2.2016 6:40

J60a35k60u27b 94N51o93v91á51k 9722934184621

smutné, leč pravdivé

0/0
1.2.2016 19:27

T94o34m94á40š 63K82r91a10u40s 6416866934

Tady je to vidět krásně v grafu na půlnočním měření až 324km/h ve výšce 12km (měření nad Prahou) http://portal.chmi.cz/files/portal/docs/meteo/oa/wind_graf.html

+4/0
1.2.2016 6:28





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.