Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vysoko nad Českem se prohání vítr o rychlosti až 300 km/h

Nad Českem probíhá poměrně unikátní meteorologický úkaz. Proudění vzduchu dosáhlo kolem půlnoci rychlosti až 300 kilometrů za hodinu. Vše se odehrává ve výšce, kde létají dopravní letadla. Dění na zemi tento vítr přímo neovlivňuje.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M73i68r46e18k 67G24a59j30e29r 5691526259300

Proto se také může stát, že dopravní letadlo (po větru) letí lehce nadzvukovou rychlostí.

0/0
1.2.2016 21:36

M65a59r84e23k 41R29o16h40á62č 3173287805363

To ano. Ale jako GS. IAS bude tak 0,7M :)

0/0
2.2.2016 15:29

J84a65k31u27b 93R88o40u25s 3123270394242

Letěli jsme včera v noci přes Alpy do Prahy. Očekávali jsme peklo, protože turbulence byly předem hlášeny, let byl dokonce posunutý, ale nakonec byl let v rámci dané trasy až nezvykle klidný - letěli jsme naprosto hladce, bez sebemenšího záchvěvu. Je pravda, že jsme letěli ve FL340 místo obvyklých FL390, ale to byl asi jediný rozdíl oproti obvyklému stavu. Buď to bylo neuvěřitelné štěstí, nebo neuvěřitelné dovednosti kapitána.

0/0
1.2.2016 13:58
Foto

P84e16t41r 37D72v12o73ř84á97k 4429689771398

Ani dovedný kapitán turbulenci nevykompenzuje. Jádro jet-streamu bylo kolem FL400, asi jste letěli pod ním mimo turbulentní oblast. A nejsilnější vítr byl nad Prahou, ale vy jste už od Alp k Praze klesali, takže jste byli hluboko pod jet-streamem.

0/0
4.2.2016 9:38

V25l20a33d37i17m46í28r 24O78b83a43d28á12l40e38k 7401236343319

Tak to asi bylo naplněných pytlíků v těch letadlech :-) Ale klobouk dolů před piloty....

0/0
1.2.2016 13:36

J21a21k66u43b 17R96o93u38s 3883650264602

My jsme měli let plánovaný akorát v dobu, kdy měl být vítr nejhorší, a nakonec to bylo naprosto v pohodě, naopak klidnější let než jindy. Letěli jsme z jihozápadu do Prahy, nevím, jak na ostatních trasách.

0/0
1.2.2016 14:01

T38o23m79á74š 73S61l41a68v97k37o82v55s75k27ý 6133512899622

https://www.windyty.com/?250h,49.368,15.776,5

+3/0
1.2.2016 11:02

A28d63a35m 70B83u10d36i53š16o75v78s32k47ý 3484146327112

Při pohledu na to video mrazí. Ptám se jako naprostý laik. Zvladli by tám přistát s autopilotem? Děkuji

0/0
1.2.2016 9:41

J59a13n 12S54l83á46v16i28k 4693308149257

na autopilota se nepristava

+1/−4
1.2.2016 10:28

I52v71o 32J54a87n38á71č54e61k 8443563371352

Proč by se nepřistávalo? Právě naopak, někdy se musí takhle přistávat.

+1/0
1.2.2016 11:25

M56i19r66e48k 34G79a11j91e79r 5951326299410

Zaspal jste dobu.

+1/0
1.2.2016 21:34

P23e48t81r 98H61a55r48i25p44r31a26s87a89d 21H77a74j90i91č 8633770734817

Autopilot by ezvládl a ještě nějaký čas zvládat nebude. Autopilot vyhodnotí takovou situaci jako nebezpečnou a zruší přistání. Některé korekce pilotů jsou na hraně až za hranou bezpečného létání. Kdo z pilotů nelétá na malých dopravních letadlech, tak ví, že to nezvládne a vzdá to. Navíc ta dráha je vlnitá, to je další komplikace.

0/0
17.2.2016 22:14

V54l35a31d46i11m71i11r 14C88h32y91l42i89k 1560199397286

Tieto udaje mozete sleodovat kazdy den. Vlavom dolnom rohu rozkliknite EARTH a tam si zvolte vysku. 250hpa zodpoveda asi 8000 metrom.

http://earth.nullschool.net/#current/wind/isobaric/250hPa/orthographic=0.75,46.06,585/loc=18.114,50.704

+2/0
1.2.2016 9:40
Foto

P68e46t23r 77D44v74o56ř69á12k 4369199351698

250 hPa odpovídá 11000 m.

0/0
4.2.2016 9:40

R10a81d40e51k 46Š76a20r39l62á15k 6351879210856

Tak v článku se píše, že dění na zemi to nevlivní a na fotce letadlo, které letí málem bokem...;-D Lepší fotka už v archivu nebyla.

+5/−1
1.2.2016 9:22

R69a30d74i64m 95P56o26l17á18š71e55k 9446103609459

Silný vítr ze severozápadu.... Škoda, že němci a švédové ještě nezačali posílat domů ty desetisíce imigrantů. Mohli to mít přes tento víkend levnější.;-D;-D

+5/−11
1.2.2016 9:01

M28i40r59e67k 22T22u62r79e83č31e31k 4283412980252

Vsak to take smyka s letadly jako s pirkem...

0/0
1.2.2016 8:49

P48e23t47r 28M39i61k92y64s63k89a 5692494465228

Podobný zážitek při letu z Japonska cca před rokem. Desetihodinevý let se o ještě 90 minut prodloužil, což mnohé cestující nepotěšilo. Info panel ukazoval headwind 160-200 km/h.

0/0
1.2.2016 8:28

L21u86k19a96s 26C98o35d50r 6658882670371

160-200 km/h je spis prumer az podprumer na jadro jet streamu. Opravdu zajimave to zacina byt az od tech 300 km/h vyse.

+5/0
1.2.2016 8:44

T31o58m26á81š 18T97a77t55í77č90e80k 5190902950818

Zajímavé to počteníčko. A je tam odkaz na článek, že v pěti krajích byl vyhlášen zákaz chození do lesů. Já to čtu s vytřeštěnéma očima: Do Brna to - alespoň v nízké hladině - nedorazilo. Se nepohne ani ponožka na prádelní šňůře... 8-o:-)

0/0
1.2.2016 8:13

J27a48k80u13b 24N45o79v57á79k 9652384724701

staci si precist datum u toho clanku ;-D

0/0
1.2.2016 8:17

T93o88m95á65š 19T41a83t46í85č72e19k 5600572490408

Jo, před pár dnama trochu fókalo, ale orkán jsme fakt neměli...

0/0
1.2.2016 8:23

A92r47n37o93š12t 62S55t91á85r33e38k 4642590645364

Otáčí deštníky a strhává klobouky... Chudák pan Tau.

+24/0
1.2.2016 7:34

D85u52š87a46n 71V41e14s18e10l40ý 8472415865548

Sedi vec, da sa to overiť tu: http://earth.nullschool.net/#current/wind/isobaric/250hPa/orthographic=19.11,41.27,1048/loc=18.103,49.606

pravym tlačitkom myši klik a zbrazí sa vo výške s tlakom 250hPa rychlosť prúdenia

+1/0
1.2.2016 6:57

J42a74k29u43b 26N12o87v78á15k 9442164434341

Mohu potvrdit, včerejší let do Stockholmu, letova hladina 370 a rychlost vůči zemi pouze 700 kmh

+6/0
1.2.2016 6:47

M68i78l66e52n47a 74N54o67v10a59n27s11k97a 4152917949299

Je-li udávaná cestovní rychlost dopravních letadel kolem 800km/h, pak ta Vámi udávaná je míře možné odchylky, bych řekla. Spíš mě zaujala věta v článku, že letadlo bude při letu překonávat až 300km protivítr. To bude, ale odpor bude dán protipůsobením rychlosti letu plus protivětru. To by stálo za to konstatovat.

0/−7
1.2.2016 8:05

J81a29k38u89b 97N53o33v29á52k 9302124264721

mila Mileno ... jsou dve rychlosti pri pohybu ve vzduchu - rychlost vuci zemi a rychlost vuci vetru. Cili rychlost vuci vetru - tedy rychlost, kterou to letadlo vlastne leti (u typu A319 je cestovni rychlost priblizne 830 km/h). Vzhledem k tomu, ze jsme leteli na sever, a vitr foukal ze severozapadu, je pri absolutnim rozdilu rychlost 130 km/h a principu trojuhelniku rychlost vetru cca 180km/h ...

psala jste odchylce - kdyby rychlost vuci vetru v teto letove hladine byla 700kmh, to letadlo by diky ztrate vztlaku slo uz davno k zemi. Doporucuju si precist nekolik clanku na tema skutecna rychlost, indikovana rychlost (IAS), a pak jaky je rozdil mezi maximalni a minimalni mezni rychlosti v zavislosti na vysce. Pak byste nenapsala takovy blabol. Maucta :)

+8/−1
1.2.2016 8:12

M31i92l34e66n59a 49N98o79v30a40n87s49k49a 4782107619969

Díky za názor. Vědět, neznamená umět vysvětlit. Ten kdo umí vysvětlit se obvykle obejde bez urážek. Ne-maucta.

+5/−7
1.2.2016 8:58

E73v97a 80D60r20o85z89d14o66v62á 7929317545495

Já žádnou urážku v reakci pana Nováka nevidím.

+6/−1
1.2.2016 9:39

S87t17a60n60i47s79l67a27v 52J54a49n81c67z40i25n10s72k72ý 6188665391975

Prostě je to jako veslování po anebo proti proudu. Čtu ti mezi řádky, Jakube, že Milena je určitě sympatická holka, ale vektorový počty, ty jsou přece jenom pro chlapy;-D

0/0
1.2.2016 15:45

K58a19r37e70l 79P26o71d41h48o28r81s59k30y 3315953342595

Na odpor vzduchu na letadlo behem letu nema smer ani sila vetru zadny vliv (pokud nejsou narazy). Letadlo samo o sobe vlastne ani nevi kam to zrovna fouka...

0/0
1.2.2016 17:17

I78v39o 42Ž81i80ž86k47a 8773337731681

Sofia-Wien klesala na 550, myslel jsem si, že pilot testuje ztratu vztlaku.

+4/0
1.2.2016 8:12

J14a82k93u82b 69N70o45v28á22k 9282974174951

to jste leteli asi primo proti vetru ... ani s temi rezervami casu, co aerolinky mivaji, jste na cas nedoleteli, ze?

0/0
1.2.2016 8:13

I31v57o 25Ž31i87ž10k82a 8283917841691

V takovém případě zpoždění nepřekročí půl hodiny, protože v letovém řádu mají rezervu 30 min. Když se podaří a fouká správný vítr směrem tam, dosedneme za polovinu času. Ale směr větru JVV (330st.) je v těchto výškách každoročně v zimním období, možná o 20-30m/s méně.

+1/0
1.2.2016 8:23

Z87u15z33a89n15a 53K76u95b55á10t95o29v16á 1636613236354

Super článek! Mám dojem, že Technet je jediná kloudná rubrika ke čtení.

+19/0
1.2.2016 6:40

J74a75k44u57b 51N41o97v62á94k 9622174444681

smutné, leč pravdivé

0/0
1.2.2016 19:27

T44o23m76á49š 16K72r24a45u31s 6916226434

Tady je to vidět krásně v grafu na půlnočním měření až 324km/h ve výšce 12km (měření nad Prahou) http://portal.chmi.cz/files/portal/docs/meteo/oa/wind_graf.html

+4/0
1.2.2016 6:28







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.