Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vysoko nad Českem se prohání vítr o rychlosti až 300 km/h

Nad Českem probíhá poměrně unikátní meteorologický úkaz. Proudění vzduchu dosáhlo kolem půlnoci rychlosti až 300 kilometrů za hodinu. Vše se odehrává ve výšce, kde létají dopravní letadla. Dění na zemi tento vítr přímo neovlivňuje.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M15i98r96e30k 46G14a64j35e10r 5481766429530

Proto se také může stát, že dopravní letadlo (po větru) letí lehce nadzvukovou rychlostí.

0/0
1.2.2016 21:36

M60a35r68e15k 17R12o21h63á78č 3803167535223

To ano. Ale jako GS. IAS bude tak 0,7M :)

0/0
2.2.2016 15:29

J48a77k59u97b 86R49o59u17s 3133780764462

Letěli jsme včera v noci přes Alpy do Prahy. Očekávali jsme peklo, protože turbulence byly předem hlášeny, let byl dokonce posunutý, ale nakonec byl let v rámci dané trasy až nezvykle klidný - letěli jsme naprosto hladce, bez sebemenšího záchvěvu. Je pravda, že jsme letěli ve FL340 místo obvyklých FL390, ale to byl asi jediný rozdíl oproti obvyklému stavu. Buď to bylo neuvěřitelné štěstí, nebo neuvěřitelné dovednosti kapitána.

0/0
1.2.2016 13:58
Foto

P76e77t32r 69D11v14o45ř29á57k 4539189151988

Ani dovedný kapitán turbulenci nevykompenzuje. Jádro jet-streamu bylo kolem FL400, asi jste letěli pod ním mimo turbulentní oblast. A nejsilnější vítr byl nad Prahou, ale vy jste už od Alp k Praze klesali, takže jste byli hluboko pod jet-streamem.

0/0
4.2.2016 9:38

V93l59a55d75i78m39í90r 22O43b91a11d55á28l41e32k 7301156823759

Tak to asi bylo naplněných pytlíků v těch letadlech :-) Ale klobouk dolů před piloty....

0/0
1.2.2016 13:36

J69a28k67u51b 13R59o10u14s 3693760434262

My jsme měli let plánovaný akorát v dobu, kdy měl být vítr nejhorší, a nakonec to bylo naprosto v pohodě, naopak klidnější let než jindy. Letěli jsme z jihozápadu do Prahy, nevím, jak na ostatních trasách.

0/0
1.2.2016 14:01

T17o57m92á50š 29S12l62a94v72k77o51v27s31k55ý 6893702239322

https://www.windyty.com/?250h,49.368,15.776,5

+3/0
1.2.2016 11:02

A84d65a52m 61B85u67d70i38š50o92v12s69k72ý 3544916877502

Při pohledu na to video mrazí. Ptám se jako naprostý laik. Zvladli by tám přistát s autopilotem? Děkuji

0/0
1.2.2016 9:41

J55a24n 70S55l85á87v74i27k 4763768479497

na autopilota se nepristava

+1/−4
1.2.2016 10:28

I50v64o 36J36a28n59á22č70e26k 8863793281432

Proč by se nepřistávalo? Právě naopak, někdy se musí takhle přistávat.

+1/0
1.2.2016 11:25

M46i19r42e86k 19G79a87j79e62r 5861116499770

Zaspal jste dobu.

+1/0
1.2.2016 21:34

P92e76t12r 15H70a95r25i51p62r27a84s92a95d 16H51a47j84i28č 8873520954737

Autopilot by ezvládl a ještě nějaký čas zvládat nebude. Autopilot vyhodnotí takovou situaci jako nebezpečnou a zruší přistání. Některé korekce pilotů jsou na hraně až za hranou bezpečného létání. Kdo z pilotů nelétá na malých dopravních letadlech, tak ví, že to nezvládne a vzdá to. Navíc ta dráha je vlnitá, to je další komplikace.

0/0
17.2.2016 22:14

V27l57a39d95i58m13i13r 40C31h48y26l47i70k 1410179387856

Tieto udaje mozete sleodovat kazdy den. Vlavom dolnom rohu rozkliknite EARTH a tam si zvolte vysku. 250hpa zodpoveda asi 8000 metrom.

http://earth.nullschool.net/#current/wind/isobaric/250hPa/orthographic=0.75,46.06,585/loc=18.114,50.704

+2/0
1.2.2016 9:40
Foto

P39e50t50r 69D17v36o26ř23á63k 4459279441128

250 hPa odpovídá 11000 m.

0/0
4.2.2016 9:40

R18a53d70e51k 38Š26a86r81l52á29k 6761459690546

Tak v článku se píše, že dění na zemi to nevlivní a na fotce letadlo, které letí málem bokem...;-D Lepší fotka už v archivu nebyla.

+5/−1
1.2.2016 9:22

R95a46d13i47m 17P63o79l71á14š34e42k 9196283539669

Silný vítr ze severozápadu.... Škoda, že němci a švédové ještě nezačali posílat domů ty desetisíce imigrantů. Mohli to mít přes tento víkend levnější.;-D;-D

+5/−11
1.2.2016 9:01

M18i62r43e32k 94T32u12r82e34č23e71k 4363772840782

Vsak to take smyka s letadly jako s pirkem...

0/0
1.2.2016 8:49

P98e40t90r 49M43i69k44y68s81k74a 5572214175678

Podobný zážitek při letu z Japonska cca před rokem. Desetihodinevý let se o ještě 90 minut prodloužil, což mnohé cestující nepotěšilo. Info panel ukazoval headwind 160-200 km/h.

0/0
1.2.2016 8:28

L13u30k62a16s 20C47o94d44r 6358502110391

160-200 km/h je spis prumer az podprumer na jadro jet streamu. Opravdu zajimave to zacina byt az od tech 300 km/h vyse.

+5/0
1.2.2016 8:44

T38o49m14á83š 67T56a69t31í98č28e46k 5910742800388

Zajímavé to počteníčko. A je tam odkaz na článek, že v pěti krajích byl vyhlášen zákaz chození do lesů. Já to čtu s vytřeštěnéma očima: Do Brna to - alespoň v nízké hladině - nedorazilo. Se nepohne ani ponožka na prádelní šňůře... 8-o:-)

0/0
1.2.2016 8:13

J63a12k41u54b 88N41o48v65á41k 9962774654771

staci si precist datum u toho clanku ;-D

0/0
1.2.2016 8:17

T21o94m19á37š 42T33a31t49í33č55e34k 5560812770278

Jo, před pár dnama trochu fókalo, ale orkán jsme fakt neměli...

0/0
1.2.2016 8:23

A98r46n93o59š49t 26S94t25á88r57e35k 4572100855114

Otáčí deštníky a strhává klobouky... Chudák pan Tau.

+24/0
1.2.2016 7:34

D51u22š67a37n 81V43e85s49e23l18ý 8122265675918

Sedi vec, da sa to overiť tu: http://earth.nullschool.net/#current/wind/isobaric/250hPa/orthographic=19.11,41.27,1048/loc=18.103,49.606

pravym tlačitkom myši klik a zbrazí sa vo výške s tlakom 250hPa rychlosť prúdenia

+1/0
1.2.2016 6:57

J14a22k64u19b 97N41o85v71á31k 9832104924951

Mohu potvrdit, včerejší let do Stockholmu, letova hladina 370 a rychlost vůči zemi pouze 700 kmh

+6/0
1.2.2016 6:47

M72i42l81e82n15a 53N18o66v75a30n33s77k41a 4962937819919

Je-li udávaná cestovní rychlost dopravních letadel kolem 800km/h, pak ta Vámi udávaná je míře možné odchylky, bych řekla. Spíš mě zaujala věta v článku, že letadlo bude při letu překonávat až 300km protivítr. To bude, ale odpor bude dán protipůsobením rychlosti letu plus protivětru. To by stálo za to konstatovat.

0/−7
1.2.2016 8:05

J22a43k61u39b 48N43o26v55á82k 9272184474101

mila Mileno ... jsou dve rychlosti pri pohybu ve vzduchu - rychlost vuci zemi a rychlost vuci vetru. Cili rychlost vuci vetru - tedy rychlost, kterou to letadlo vlastne leti (u typu A319 je cestovni rychlost priblizne 830 km/h). Vzhledem k tomu, ze jsme leteli na sever, a vitr foukal ze severozapadu, je pri absolutnim rozdilu rychlost 130 km/h a principu trojuhelniku rychlost vetru cca 180km/h ...

psala jste odchylce - kdyby rychlost vuci vetru v teto letove hladine byla 700kmh, to letadlo by diky ztrate vztlaku slo uz davno k zemi. Doporucuju si precist nekolik clanku na tema skutecna rychlost, indikovana rychlost (IAS), a pak jaky je rozdil mezi maximalni a minimalni mezni rychlosti v zavislosti na vysce. Pak byste nenapsala takovy blabol. Maucta :)

+8/−1
1.2.2016 8:12

M27i41l13e77n93a 24N87o56v81a89n93s60k59a 4382707519919

Díky za názor. Vědět, neznamená umět vysvětlit. Ten kdo umí vysvětlit se obvykle obejde bez urážek. Ne-maucta.

+5/−7
1.2.2016 8:58

E59v11a 53D58r79o72z63d36o31v63á 7279307345805

Já žádnou urážku v reakci pana Nováka nevidím.

+6/−1
1.2.2016 9:39

S89t10a26n38i89s23l92a97v 25J67a62n34c32z60i26n85s97k13ý 6638815511965

Prostě je to jako veslování po anebo proti proudu. Čtu ti mezi řádky, Jakube, že Milena je určitě sympatická holka, ale vektorový počty, ty jsou přece jenom pro chlapy;-D

0/0
1.2.2016 15:45

K92a31r46e57l 21P62o89d93h98o15r84s12k77y 3185353102885

Na odpor vzduchu na letadlo behem letu nema smer ani sila vetru zadny vliv (pokud nejsou narazy). Letadlo samo o sobe vlastne ani nevi kam to zrovna fouka...

0/0
1.2.2016 17:17

I69v23o 52Ž11i64ž21k42a 8143947391621

Sofia-Wien klesala na 550, myslel jsem si, že pilot testuje ztratu vztlaku.

+4/0
1.2.2016 8:12

J50a97k24u89b 33N44o29v60á45k 9502274884261

to jste leteli asi primo proti vetru ... ani s temi rezervami casu, co aerolinky mivaji, jste na cas nedoleteli, ze?

0/0
1.2.2016 8:13

I96v14o 71Ž78i63ž70k82a 8873197901831

V takovém případě zpoždění nepřekročí půl hodiny, protože v letovém řádu mají rezervu 30 min. Když se podaří a fouká správný vítr směrem tam, dosedneme za polovinu času. Ale směr větru JVV (330st.) je v těchto výškách každoročně v zimním období, možná o 20-30m/s méně.

+1/0
1.2.2016 8:23

Z94u54z53a66n31a 56K86u97b19á88t38o86v71á 1796173486554

Super článek! Mám dojem, že Technet je jediná kloudná rubrika ke čtení.

+19/0
1.2.2016 6:40

J84a12k74u79b 88N17o81v14á75k 9912864154221

smutné, leč pravdivé

0/0
1.2.2016 19:27

T64o45m35á44š 35K62r61a40u51s 6536666324

Tady je to vidět krásně v grafu na půlnočním měření až 324km/h ve výšce 12km (měření nad Prahou) http://portal.chmi.cz/files/portal/docs/meteo/oa/wind_graf.html

+4/0
1.2.2016 6:28







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.