Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Éru letadlových lodí odstartoval slavný Pup riskantním přistáním

Před sto lety, devátého února třetího kalendářního roku Velké války, se poprvé vznesl do vzduchu prototyp britské stíhačky Sopwith Pup. Později se Pup zapsal do historie jako první letoun, který přistál na palubě plující lodi.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P85e61t59r 79K65l42e27i61n 4190860348225

Opravte si nadpis:

100 let starý STROJ prosím. :D

0/0
9.2.2016 16:06

R19a19d11e48k 61F18o50l79p75r72e14c77h80t

Díky, opravuji, i tak byl ten nadpis nějaký divný...

0/0
9.2.2016 17:16

B92o94h62u84m84i21l 27M61i91c78h98a41l 3155884775371

Hydraulické katapulty měl už USS Hornet (CV-8), uvedený do služby 1941. Celkem 3, 2 na letových palubách a jeden na hangárové palubě - ten byl roku 1942 odstraněn.

Zjevně se používaly, tady je obrázek F6F Hellcat na palubě jeho nástupce USS Hornet (CV-12) v roce 1944: http://www.worldwarphotos.info/gallery/usa/aircrafts-2-3/f6f-hellcat/f6f-3-hellcat-11-of-vf-2-on-the-catapult-on-board-the-carrier-uss-hornet-cv-12-may-6-1944/

+1/0
9.2.2016 9:34

R63a90d72e82k 92F75o24l58p85r78e53c22h36t

Začátek v článku uvedené "doby katapultové" je dáván do souvislosti s jejich masovým rozšířením v době, kdy to bez nich už nešlo.

0/0
9.2.2016 9:52

J10i32r75i 73H68u47b80k34a 1813206554285

Rozumím, jak to myslíte, ale třeba pro operace z doprovodných letadlových lodí (CVE) již byly hydraulické katapulty naprosto nezbytné.

Ono k jejich velkému rozšíření v USN vedla především nutnost nést na palubě velký počet letadel a pokud letadla potřebují velkou vzdálenost na start, tak se jich v jednu chvíli na palubu vešlo mnohem méně než když startovaly pomocí katapultu.Nemluvě o tom, že s katapultem šlo na zadní straně paluby přistávat a na druhé straně startovat, průběžná paluba byla na šířku přehrazena ocelovou sítí, která byla svěšena jen na moment, kdy letadlo po přistání přejelo na chráněnou část paluby a výtahem a bylo svezeno dolů do hangáru výtahem na přední části paluby)

+1/0
9.2.2016 11:55

M33a40r80t47i56n 88N35e56r13m61u24t 9277977378799

A jak to bylo s katapulty pro průzkumné hydroplány bitevních lodí a křižníků? Pokud vím, startovaly vždy z katapultu a přistávaly do moře.

0/0
9.2.2016 15:15

R68a62d62e19k 46F58o23l21p53r26e30c58h69t

A co třeba lodě CAM s Hurricany? Bylo toho víc, vždyť v článku je zmíněn první vzlet letadla pomocí katapultu už v roce 1912.

0/0
9.2.2016 15:28

M54a96r81t53i25n 93N67e28r20m96u71t 9617547838559

mě jde jen o to, že tady vyznívá jakoby katapult do doby proudových letadel bylo nějaké ojedinělé experimentální zařízení, přitom se stal běžnou součástí velkých dělových lodí

0/0
9.2.2016 18:37

B40o69h23u64m31i87l 66M23i37c92h35a68l 3625854835641

To chápu, ale ono to je složitější. Katapulty používají USA, Brazílie (Sao Paulo, 2 katapulty 52m, původně francouzský Foch) a Francie (Charles de Gaulle, 2 katapulty 75m). Britové, ačkoliv vymysleli parní katapult, používají letadla STOVL.

Rusko má jedinou letadlovou loď Admiral Kuzněcov bez katapultů, používá modifikované Su-33 s omezením hmotnosti paliva a zbraní a ještě ji ani nenazývá letadlovou lodí. Vzletová paluba je zakončená "skokanským můstkem". Sesterskou loď má Čína.

Takže katapultovou dobu v tomto smyslu by tedy mohlo vymezit nasazení parních katapultů v US Navy (cca polovina 50. let).

0/0
9.2.2016 19:20

R13a72d40e88k 84F51o26l54p46r81e95c23h31t

Samozřejmě rámcově vím, jak to s těmi katapulty je. Když jsem tam psal tu historii startů z lodí, tak jsem musel zmínit ten první katapultový start. A pak jsem měl obavy, aby si někteří čtenáři nemysleli, že se od té doby běžně používaly. Tak mě napadlo tam dát tu dobu katapultovou, kterou jsem si pracovně určil obdobím, kdy v celkové roční sumě startů letounů z lodí zaujímají ty pomocí katapultů významnou část (aniž bych to tedy nějak počítal).

0/0
9.2.2016 21:20
Foto

J92i94ř81í 37H34a53v39e88l36k33a 3109903200964

Pro autora,

v těchto souvislostech se nepoužívá označení křídlo ale peruť.

Bohužel i poslední překlady Bigllesse tuto chybu obsahují.

+1/0
9.2.2016 8:23
Foto

J87i22ř30í 36H39a35v55e55l16k18a 3129593270474

Tak se omlouvám křídlo je jen v jednom boxu jinak je správně uvedena peruť.

+1/0
9.2.2016 8:39

P30e68t48r 60T42á69b96o14r97s45k62ý 6930736671247

Křídlo a strojní puška. A když Biggles, tak čaj a sušenky, bez toho se neobešla žádná pořádná akce.

+2/0
9.2.2016 8:45

J60a19n 61M54a26j70e98r 9393739938621

Když jsme u těch překladů... :-) Nevím jak moc se u nás používá termín "Velká válka" jako označení pro první světovou válku. Myslím, že spíš v cizině.

0/0
9.2.2016 10:19

R13o54b73i23n 88Ž73i21ž69k90a 2318354646386

Je to tak, Technet se nejspíš ten termín snaží ustavit i tady, není to poprvé:-)

Ale osobně mám první a druhou natolik zažrané pod kůží, že už mi to nezní přirozeně... "Velká válka" prostě zní jako něco, co říkají pamětníci, a těch už dneska tolik není :-)

0/0
9.2.2016 13:17

R25a33d30e96k 69F26o77l79p39r83e16c77h38t

Musím se přiznat, že to na technetu používám asi jenom já. A záměrně (o to je to horší). A proč? Protože mi to přijde takové knižnější. Jsem inu latentní básník :-). V případě většího nesouhlasu čtenářstva s pojmem "Velká válka" jsem ochoten tento svůj přístup v označování předmětného konfliktu do budoucna zrevidovat.

+6/−1
9.2.2016 14:10

R64o63b44i75n 93Ž35i70ž67k58a 2378234756206

A kdo z nás není? ;-)

Za sebe říkám nezvyklé, ale v pohodě. :-)

0/0
9.2.2016 15:23

J96i65r57k44a 93H63o49n44c75ů 2454414241328

Jen ten pojem ponechte. Je dobře, že se, i když jen menšinově, používá.

0/0
10.2.2016 21:06

L94u65d97ě48k 20F97u28x63a 9126520214637

Nejde o cizinu. První se začalo říkat až po té druhé. Oni si totiž naivové mysleli, že po té velké žádná další světová nebude;-( Takže než začala druhá, byla to vždy jen Velká válka.

+1/0
10.2.2016 0:51
Foto

P18a58v54e40l 59M75a85r12t16i76n43e13k 9925525901543

Hezky clanecek. Pred odchodem do prace jsem se trochu rozptylil. Dekuju.

+2/0
9.2.2016 6:21







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.