Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Éru letadlových lodí odstartoval slavný Pup riskantním přistáním

Před sto lety, devátého února třetího kalendářního roku Velké války, se poprvé vznesl do vzduchu prototyp britské stíhačky Sopwith Pup. Později se Pup zapsal do historie jako první letoun, který přistál na palubě plující lodi.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P48e95t96r 44K67l69e88i69n 4810370198255

Opravte si nadpis:

100 let starý STROJ prosím. :D

0/0
9.2.2016 16:06

R48a68d31e73k 24F55o65l39p28r34e83c46h29t

Díky, opravuji, i tak byl ten nadpis nějaký divný...

0/0
9.2.2016 17:16

B56o55h11u42m74i11l 31M55i40c20h45a69l 3155474765941

Hydraulické katapulty měl už USS Hornet (CV-8), uvedený do služby 1941. Celkem 3, 2 na letových palubách a jeden na hangárové palubě - ten byl roku 1942 odstraněn.

Zjevně se používaly, tady je obrázek F6F Hellcat na palubě jeho nástupce USS Hornet (CV-12) v roce 1944: http://www.worldwarphotos.info/gallery/usa/aircrafts-2-3/f6f-hellcat/f6f-3-hellcat-11-of-vf-2-on-the-catapult-on-board-the-carrier-uss-hornet-cv-12-may-6-1944/

+1/0
9.2.2016 9:34

R88a16d38e86k 86F70o19l73p71r72e68c35h12t

Začátek v článku uvedené "doby katapultové" je dáván do souvislosti s jejich masovým rozšířením v době, kdy to bez nich už nešlo.

0/0
9.2.2016 9:52

J43i28r48i 50H43u35b93k87a 1473366954985

Rozumím, jak to myslíte, ale třeba pro operace z doprovodných letadlových lodí (CVE) již byly hydraulické katapulty naprosto nezbytné.

Ono k jejich velkému rozšíření v USN vedla především nutnost nést na palubě velký počet letadel a pokud letadla potřebují velkou vzdálenost na start, tak se jich v jednu chvíli na palubu vešlo mnohem méně než když startovaly pomocí katapultu.Nemluvě o tom, že s katapultem šlo na zadní straně paluby přistávat a na druhé straně startovat, průběžná paluba byla na šířku přehrazena ocelovou sítí, která byla svěšena jen na moment, kdy letadlo po přistání přejelo na chráněnou část paluby a výtahem a bylo svezeno dolů do hangáru výtahem na přední části paluby)

+1/0
9.2.2016 11:55

M79a77r63t83i95n 29N66e59r10m40u47t 9237367558849

A jak to bylo s katapulty pro průzkumné hydroplány bitevních lodí a křižníků? Pokud vím, startovaly vždy z katapultu a přistávaly do moře.

0/0
9.2.2016 15:15

R81a41d16e71k 66F13o17l88p76r19e74c26h98t

A co třeba lodě CAM s Hurricany? Bylo toho víc, vždyť v článku je zmíněn první vzlet letadla pomocí katapultu už v roce 1912.

0/0
9.2.2016 15:28

M50a98r89t36i60n 32N12e73r89m17u22t 9727377878889

mě jde jen o to, že tady vyznívá jakoby katapult do doby proudových letadel bylo nějaké ojedinělé experimentální zařízení, přitom se stal běžnou součástí velkých dělových lodí

0/0
9.2.2016 18:37

B16o72h63u68m11i28l 31M30i44c28h17a32l 3695124465841

To chápu, ale ono to je složitější. Katapulty používají USA, Brazílie (Sao Paulo, 2 katapulty 52m, původně francouzský Foch) a Francie (Charles de Gaulle, 2 katapulty 75m). Britové, ačkoliv vymysleli parní katapult, používají letadla STOVL.

Rusko má jedinou letadlovou loď Admiral Kuzněcov bez katapultů, používá modifikované Su-33 s omezením hmotnosti paliva a zbraní a ještě ji ani nenazývá letadlovou lodí. Vzletová paluba je zakončená "skokanským můstkem". Sesterskou loď má Čína.

Takže katapultovou dobu v tomto smyslu by tedy mohlo vymezit nasazení parních katapultů v US Navy (cca polovina 50. let).

0/0
9.2.2016 19:20

R54a29d76e32k 49F17o44l48p46r47e71c19h13t

Samozřejmě rámcově vím, jak to s těmi katapulty je. Když jsem tam psal tu historii startů z lodí, tak jsem musel zmínit ten první katapultový start. A pak jsem měl obavy, aby si někteří čtenáři nemysleli, že se od té doby běžně používaly. Tak mě napadlo tam dát tu dobu katapultovou, kterou jsem si pracovně určil obdobím, kdy v celkové roční sumě startů letounů z lodí zaujímají ty pomocí katapultů významnou část (aniž bych to tedy nějak počítal).

0/0
9.2.2016 21:20
Foto

J28i82ř59í 39H53a29v74e90l53k95a 3639323910664

Pro autora,

v těchto souvislostech se nepoužívá označení křídlo ale peruť.

Bohužel i poslední překlady Bigllesse tuto chybu obsahují.

+1/0
9.2.2016 8:23
Foto

J65i58ř85í 27H28a69v40e88l32k29a 3539503690354

Tak se omlouvám křídlo je jen v jednom boxu jinak je správně uvedena peruť.

+1/0
9.2.2016 8:39

P90e59t97r 98T48á70b15o74r86s57k77ý 6580506301327

Křídlo a strojní puška. A když Biggles, tak čaj a sušenky, bez toho se neobešla žádná pořádná akce.

+2/0
9.2.2016 8:45

J37a19n 66M90a31j26e29r 9753169828851

Když jsme u těch překladů... :-) Nevím jak moc se u nás používá termín "Velká válka" jako označení pro první světovou válku. Myslím, že spíš v cizině.

0/0
9.2.2016 10:19

R82o74b42i89n 14Ž61i69ž76k90a 2148344586566

Je to tak, Technet se nejspíš ten termín snaží ustavit i tady, není to poprvé:-)

Ale osobně mám první a druhou natolik zažrané pod kůží, že už mi to nezní přirozeně... "Velká válka" prostě zní jako něco, co říkají pamětníci, a těch už dneska tolik není :-)

0/0
9.2.2016 13:17

R15a19d87e98k 45F95o94l42p30r32e41c97h36t

Musím se přiznat, že to na technetu používám asi jenom já. A záměrně (o to je to horší). A proč? Protože mi to přijde takové knižnější. Jsem inu latentní básník :-). V případě většího nesouhlasu čtenářstva s pojmem "Velká válka" jsem ochoten tento svůj přístup v označování předmětného konfliktu do budoucna zrevidovat.

+6/−1
9.2.2016 14:10

R30o92b28i17n 72Ž24i34ž16k80a 2118224266806

A kdo z nás není? ;-)

Za sebe říkám nezvyklé, ale v pohodě. :-)

0/0
9.2.2016 15:23

J86i54r25k71a 75H32o10n77c90ů 2854304341438

Jen ten pojem ponechte. Je dobře, že se, i když jen menšinově, používá.

0/0
10.2.2016 21:06

L84u59d53ě84k 48F21u95x84a 9536960614667

Nejde o cizinu. První se začalo říkat až po té druhé. Oni si totiž naivové mysleli, že po té velké žádná další světová nebude;-( Takže než začala druhá, byla to vždy jen Velká válka.

+1/0
10.2.2016 0:51
Foto

P96a53v57e43l 87M38a11r54t30i34n29e19k 9305535501223

Hezky clanecek. Pred odchodem do prace jsem se trochu rozptylil. Dekuju.

+2/0
9.2.2016 6:21







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.