Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Slibný vývoj československých vrtulníků zastavil Sovětský svaz

Československo se po druhé světové válce zařadilo k nemnoha zemím, jejichž letecký průmysl dokázal vyvinout vlastní vrtulníkové konstrukce vhodné pro sériovou výrobu. Některé z našich vrtulníků patřily ve své kategorii ke světové špičce. Mezi širokou veřejností se však tato slavná kapitola československého letectví noří do vod zapomnění.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A74n20g67e39l25a 50M59a93r17k94o41v81á 7281124671200

Inu énu :-/ kdysi zakazoval ci povoloval Sovetsky Svaz, ted zakazuje ci povoluje Amerika a porad je to stejne, jde o stejny narod s hlavou mezi rameny :-( skoda ze tu neni brecici smajlik......

+2/−3
18.2.2016 14:36

J74a40n 14U91l46r40y26c60h 4301177270498

no, jen dík zapojení usilovných kombinačních schopností :) jsem se (snad) konečně dozvěděl, jak to bylo s vrtulníčkem Vážkou z dětského filmu, který na mě udělal hluboký dojem... - podle všeho to musí být ta HC-2 (takže to Říhovo Káně "tentokrát s nosnou plochou" skutečně existovalo - film (Prázdniny v oblacích z r. 59) opravdu vzniknul coby volná parafráze na Bohumila Říhu, mimochodem to svědčí o značné pohotovosti tvůrců, tehdy šlo o čerstý prototyp...); zrovna tuhle "Vážku" považuju za designově mnohokrát zajímavější kousek (z ní ty 60. léta, "Brusel" úplně tečou :)) než zmiňovaný HC-3; jak jsem opět vyvodil z prezentované fotogalerie, nezachoval se do dneška jediný kus?;-(

(to by mě tak zajímalo, na kolik v dnešní měně by asi přišla "Vážka" (rozhodně lepší jméno než HC-2) i při malosériové výrobě (a při nalezení vhodného současného motoru)?, mám pocit, že zlomek ceny jakéhokoliv současného vrtulníku (byť by nejspíš nevyhovovala současným bezpečnostním normám))

0/0
15.2.2016 18:58

J19i68ř91í 37B95r95o69ž 5959705572847

Chybí mi v tom výčtu projekt bitevního vrtulníku na základě motorové skupiny M108 a vyvinuté rotorové hlavy z HC-3 z první poloviny 60.let. Tvarově u něj naši konstruktéři předběhli Bell se svoji AH--1 Cobra. Podoba je až neuvěřitelná.

0/0
15.2.2016 7:27

J42a29n 96V82á23c90l59a36v35í56k 3442146761389

Předběhli AH-1, která létá od roku 1965?

0/0
15.2.2016 8:47

J22i30ř43í 93B16r18o18ž 5329205832487

Máte pravdu, prototyp Cobry létal od září 65. Naši byli s návrhem o něco rychlejší, ale zase nestačili projekt dovést do konce. Chyběly především prostředky, s Bellem se prostě nemohli měřit. Takže zůstalo jen u návrhu a výpočtů. Jak jsem se někde dočetl, plánovalo se s výrobou od r.1967, což se shoduje se zavedením AH-1 do výzbroje. Každopádně to byla zmařená příležitost.

0/0
15.2.2016 8:57

J14a85n 31V41á71c48l27a54v70í71k 3482576121699

Asi by to zpomalily vojskové zkoušky atd. Jinak když jsme u Bellu, tak experimentální model 207 byl docela podobný tomuhle ČS návrhu i výkonem.

+1/0
15.2.2016 9:33

V70l79a91d92i73m63í25r 98H82o74l36ý 8124641486767

Bijme Rusy na věčné časy a nikdy jinak!!!

+8/−2
14.2.2016 23:35

J20a19r22o43s21l86a72v 14S92i84r95o86k31y 7660493804844

primitive :-/

0/−1
19.2.2016 18:54

L90u45k47á37š 39A26d20a84m86e14c 3137553150687

Nu, dnes se též musíme ptát našich západních spojenců na to, smíme-li tomu či onomu prodat například radiolokátory nebo letadla. Vrtulníky jsou to nicméně nádherné, hezčí než ty ruské.

+3/−17
14.2.2016 22:51

J83o77s77e59f 62N36o24v89á82k 2962752975174

Pokud použijem jejich vojenskou techniku, což je narozdíl od zákazu vývoje vojenské techniky normální a pochopitelné.

+2/−1
15.2.2016 10:52

L77u75c92i41a42n 92P50a20p28a11z48i79a91n 5124587341815

Nyní se na nic takového vymlouvat nemůžeme, přesto žádný vývoj vrtulníků nevidím. Asi nás zastavily Spojené státy nebo Velká Británie, která má velké problémy s tím,abychom mohly exportovat do Iráku Kurdům. Prý ohrozujeme britské zájmy.

+1/−30
14.2.2016 20:44

J69a57n 86V25á21c19l53a17v86í54k 3702106621499

Jiste, například vyvoz BAE Hawk :-P

Jednu dobu se tu snad montovaly Sikorsky pro Americany a minimalne subdodavky pro vrtulniky dělalo hned několik ceskych firem.

+1/−1
14.2.2016 21:53

M61a41r19e42k 18M93a72z69u61c64h 2586653753

Diskuze je o vývoji.Ne montáži!!

+1/0
14.2.2016 22:17

J38a79n 70V34á64c65l11a37v27í20k 3902656661489

V dnesni době uz se subdodavatele spolupodili i na vyvoji, ale porad to není ten celek. I když pak by mel zas někdo reci, ze to stejne není české, protože to patri nejake (zahranicni) firme.

+4/0
15.2.2016 1:33

J33a55r48o79m19í65r 61K86r48á82l 4690509394189

A Vy si vážně myslíte, že ČR má na to, aby se tu vyvíjely takové věci ? To je záležitost tisíců odborníků a tolik jich holt nemáme.

+2/0
15.2.2016 8:17

J10a94n 32V66á55c42l24a36v25í30k 3162436601219

Já bych to tak černě neviděl, minimálně nějaký ultralehký vrtulník by byl v ČR jistě zvládnutelný. Otázka je, jak velký je trh a jak je zaplněný...

+2/0
15.2.2016 8:36

M43a30r27e75k 51M54a48z23u23c84h 2486983243

A co ti brání?

+5/0
14.2.2016 22:17

J51i40ř87í 64J24i36r92o37u32d87e34k 8196339344964

R^

HC3 byla vystavena v ,,juldyfuldy" tuším v r.1960. Byla nádhernáR^ HC2 si ,,zahrála v dětském filmu dle knížky ,,O letadélku Káněti";-) Dnes je to vše minulost, ale i součást naší historie.

RVHP ,,fungující " na principu central. plánování byla funkční toliko z principu ,,válečného hospodářství". A tomu bylo podřízeno vše:-(

+7/0
14.2.2016 19:01

V40a28s73i75l 14C49e53r28a64l 5929979848

Pánové, co takhle čtete,čtete,čtete, třeba získáte vědomosti pro i proti.

+1/−2
14.2.2016 18:06

V68o86j81t47ě28c55h 28R72ů95ž37e65k 1907172674832

Pšššt, tady se teď na rusko nesmí říkat nic špatného

+6/−4
14.2.2016 17:58

J21a41n 92S66e28m29i51k 4824947212729

Tak aby jsem tomu dodal trochu jineho pohledu:

v Ceskoslovensku se tehdy zavadely obrovske serie cvicnych tryskovych l-29, pripravoval se l-39.

Pripravoval se maly dopravni l-410 a dalsi projekty

Tak mala zeme by tezko mela kapacity jste na vyvoj a velkou seriovou produkci vrtulniku kdyz byly velke nedostatky zasobovani spotrebnim zbozim.

Budme realiste- ve stejne dobe stejne velke zeme na zapade (Holansko, Belgie, Svedsko) take neutahli tak siroky zaber leteckeho prumyslu- a to mohli dovazet subdodavky z jinych zemi na rozdil od CSSR uzavrene v planovaci RVHP

+13/−3
14.2.2016 16:44

R94a73d97e22k 32F70o25l50p33r50e49c49h16t

Až v takových extrémech bych to neviděl. Oni sice byly problémy už s realizací výroby HC-2/102, vyrábět po nich sériově Z-135 by se však nakonec také zvládlo. Byly to strašně jednoduché stroje, ani motory pro naše vrtulníky se žádné nové konstruovat nemusely. A objem výroby by nebyl zdaleka tak vysoký, takových malých vrtulníčků by se žádné stovky neudaly. Na druhou stranu z obecného hlediska se proti Vašemu vysvětlení toho nedá moc namítat.

+9/0
14.2.2016 17:57

J62a14n 61S10e12m62i81k 4674467652419

Ja to nemyslel v extremech- jiste ze pokud by se tomu dala patricna priorita.

slo by to. jen proste v dane dobe ten zaber letecke produkce na tak malou zemi byl obrovsky....

...a to jsem zapomel v puvodnim prispevku uvest ze vlastne tehdy se NAVIC rozbihala licencni vyroba nadzvukovych Mig-21f

+1/0
14.2.2016 18:26

W85a71l36t79e64r 26D13i85v36i54š 6607542732832

Obecně máte pravdu, byla však hrozná škoda, že RVHP nedokázala využít aspoň ten lidský potenciál, know-how, které při tom vzniklo.

0/0
15.2.2016 18:19

J14a93n 75W66i44m43m70e91r 8867135246679

Velmi dobrý článek. Ze kterého je mi smutno. Hovoří o slavné historii našeho leteckého průmyslu. Co nedokázala RVHP zničit za 40 let, to se podařilo tržní ekonomice za chvilku. Bojuje statečně jen pár menších firem, jako Evektor apod.

0/−13
14.2.2016 16:43

J51a79n 42S38e15m58i17k 4654357602449

co ma trzni hospodarstvi spolecneho treba s tim ze SSSR uz od nas proste po roku 1990 neodebiral tisice cvicnych letadel nebo stovky malych dopravnich letadel?

Proste

Cs. letecky prumysl v 50-70. letech byl produktem studene valky a existence zaruceneho odberu v SSSR.....

(a nezapominejme ze bohuzel vzhledem k tomu ze jsme za sva letadla vyvezena do SSSR dostavali barterem MiGy, Suchoje , Antonovya dalsi zbrane pro armadu chranici nasi bezpecnost pred imperialismem- prinos toho vseho pro blahobyt obcanu byl nulovy)

Budme radi za ty male firmy ktere uspesne podnikaji v leteckem prumyslu dnes za zcela jinych podminekR^

...

+20/0
14.2.2016 16:49

J45a84n 16W46i62m23m60e11r 8587865266969

Chcete tím snad říct, že naše letadla té doby byla špatná? To snad ne! A to, jak bylo z trhu odstaveno například Aero, je exemplární příklad toho, jak se odstraňuje konkurence.

+1/−1
14.2.2016 17:20

J67a16n 11S11e31m70i93k 4844327652969

ne, to rozhodne nerikam!

Napsal jsem ze moznost mit v tak male zemi tak siroky letecky prumysl ktery delal samostatne vse od konstrukce pres vyrobu vsech subdodavek po finalni produkci....

...to byl dusledek specificke situace studene valky kdy byl zaruceny odbyt obrovskych serii bez konkurencniho tlaku, a toho ze CS(S)R byla prumyslove nejvyspelejsi zeme soctabora.

Srovnejte s leteckym prumyslem v podobne velkych evropskych zemich na zapade (Rakousko, Dansko, Svedsko,Belgie)

+4/0
14.2.2016 17:42

J74a32n 53S96e49m12i46k 4184577532589

Mimochodem, jak bylo z trhu "odstaveno" Aero?

pokud myslite L-39 albatros, tak se podivejte ktery byvaly uzivatel L-39 koupil v poslednich 25 letech za L-39 nahradu/nastupce.

Z tech desitek uzivatelu si vzpomenu na jedineho: pred par lety Alzirsko koupilo par kusu Jak-130 (ale vedlejsi jako privazek velke dodavky stihacek)

...ony ani zapadni staty nenakupovaly podobna letadla- proste to co slouzi od 70. let staci i dnes. Navic se pocty stihacek na kterych se musi cvicit dramaticky snizily.

Jak pisi, napiste mi kde konkretne nekdo "odstavil od trhu" L-39 a jakymi letadly od koho ta dana zeme L-39 nahradila8-o

+2/0
14.2.2016 17:46

J39a80n 37S96e17m78i35k 4114647792349

i v samotnem rusku dodnes slouzi ty same L-39 dodane za komunistu a staci to. Maji vlastni pokrocilou konstrukci stejne tridy: Jak-13, a zaradily jich do letectva dodnes nejakych max 60, staci jim ty stare l-39

.-proste trh na tyto letadla v nejakych vetsich mnozstvich po roce 1989 zmizel

+3/0
14.2.2016 17:56

R82i73c32h14a56r85d 93A41u75b22r78e86c41h23t 1182251216980

Ono by se pár ztracených uživatelů našlo. V Asii a Africe třeba L-39 nahradily často čínské Karakorumy. To je příklad třeba Egypta. Nějak jsme zapomněli na podobné uživatele a dnes do všeho cpeme americkou či britskou avioniku, což u dodavatelských zemí samozřejmě neprojde kvůli bezpečnostní hrozbě. Kdežto Karakorumy mají avioniku stejně kvalitní italskou či francouzskou, které pod takovým dohledem nejsou.

0/0
15.2.2016 0:29

J21o77s67e53f 19N75o29v73á34k 2632242585304

U L-139 byl hlavně problém politický - export takovéto vojenské techniky dnes prostě nutně potřebuje silnou podporu vlády. A tu měla L-139 jen během vývoje (nesmyslná zakázka 72 letadel), pozdějc ale začali 139 házet klacky pod nohy kvůli gripenům.

0/0
15.2.2016 10:55

R10i27c49h49a79r73d 45A55u60b24r26e76c46h59t 1922941826970

Myslíte pravděpodobně L-159?

0/0
15.2.2016 12:44

M62i24c12h52a11l 66Z39e63t56e83k 3818602400267

RVHP nám zakázalo vrtulníky, €U např. pomazánkové máslo.:-/

+1/−24
14.2.2016 15:24

J26a90r78d69a 90H73o38f50m74a53n59n 4630515754

nelži........

+16/−1
14.2.2016 15:40

M71i25l35a77n 51K64l60o44u28č57e25k 9824207269276

pomazánkového másla máte všude tuny, můžete si zajít do supermarketu a tam se s ním třeba udávit, akorát na krabičce není slovo máslo

+21/−1
14.2.2016 15:48

R60o72b10i83n 98Ž60i55ž80k33a 2148194696226

Kdyby nám RVHP zakázalo vrtulníky stejne jako Unie pomazánkové máslo, tak nad celou východní Evropou létají "Rotorátory" nebo "Vrtuletadla" české výroby :-)

+28/−2
14.2.2016 16:41

J48a58r91o46s25l62a90v 40C58h13u19d74á64č80e72k 7314535186625

Pargon, chtel jsem kliknout na plus.

Zasmal jsem se.

0/0
14.2.2016 21:37

P21e32t24r 79M59a79r51š25o26u43n 5125738416946

;-D nojo, jenže tenkrát to nikoho nenapadlo přejmenovat, aby to obešel ;-)

0/0
14.2.2016 22:13

P48e95t68r 64Š78i67l56h34a85n 7128692907183

Mezi ty ikony tuzemského průmyslu a designu té doby bych zařadil ještě Jawu 250 V

+16/0
14.2.2016 14:34

L43e78o82š 59S78t95a55n57ě88k 4334781425

Opět se potvrzuje, že technet je jediná rubrika, kvůli které má cenu chodit na idnes.

+40/0
14.2.2016 12:08

R66a72d47e74k 96J56a38h76n 8786267845135

...tesat do kamene.

0/0
14.2.2016 21:03

A66l74e49š 16L86i46s22o19v67s70k17ý 9469438822322

Kdyby komunismus žil a pracoval 100 let a všecky peníze odevzdával, tak nestačí spaltit škody, které na rozvoji národů napáchal.

+27/−1
14.2.2016 12:00

P77e84t47r 59J71a89r31o22š 2944181595887

To stejne se da rict o tmarstvi katolicke cirkve. V dejinach zadne kdyby neplati. Proste se to stalo a je nutne se z toho poucit. K nicemu jinemu dejiny nejsou.

+9/−9
14.2.2016 12:10

O54l40d23ř39i27c92h 78Ř92e14z55n48í70k 7525212684738

toho Jiráska a Marxe by jste neměl číst před spaním ;-D ;-D ;-D

+5/−2
14.2.2016 12:38

P94e64t11r 40J23a34r60o90š 2414661225237

Co mel spolecneho Jirasek ci Marx, s G. Brunem, G. Galileiem, M. Kopernikem, J. Jesseniem a dalsimi?

0/−1
14.2.2016 12:55

J44a62n 54S97e37m56i66k 4784547412899

Cirkev byla vedouci silou ve vzdelavani nejakych 700 let- az do druhe pulky 18. stoleti

Kdo myslite ze vedl a zakladal vsechny ty skoly od vesnic po mesta az po univerzity?

z jake tridy se rekrutovali vzdelanci a lide kteri psali kroniky, knihy, umeli jazyky?

+13/−1
14.2.2016 16:36

J52o63s89e28f 31V45o75s16i59c30k56y 4263397176283

Jezuite a Piariste poskytovali jiz tehdy vzdelani zdarma a nikdo nebyl odmitnut. Take v cirkevnich sirotcincich se mladym dostalo vzdelani. Mimoto cirkev zakladala i spitaly. Cirkev se take zaslouzila o rozvoj zpevu a hudby. Hospodine pomyluj ny", je pisen temer tisic let stara!

+7/0
14.2.2016 17:05

P74e30t78r 31J96a59r79o65š 2574501115507

Jiste ze byla vedouci silou. Mela na vzdelani totiz monopol. To je jako tvrdit, ze v druhe polovine 20. stoleti toho pro nas nejvice udelala KSC.

+1/−5
14.2.2016 17:24

J43a94n 54S88e29m62i73k 4574757332159

nemela monopol.

Ovsem jako jedina mela intelektualni zdroje v podobe knezi vzdelanych v jazycich, historii, "spolecenskych vedach" etc.

Slechta mela jine veci na strosti nez vzdelani, to same mestanstvo.

nebylo to tak ze nikdo jiny nez knezi se nemohl zabyvat vzdelavanim;-)

+7/0
14.2.2016 18:30







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.