Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Slibný vývoj československých vrtulníků zastavil Sovětský svaz

Československo se po druhé světové válce zařadilo k nemnoha zemím, jejichž letecký průmysl dokázal vyvinout vlastní vrtulníkové konstrukce vhodné pro sériovou výrobu. Některé z našich vrtulníků patřily ve své kategorii ke světové špičce. Mezi širokou veřejností se však tato slavná kapitola československého letectví noří do vod zapomnění.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A15n72g36e53l34a 11M13a69r75k81o82v42á 7461754201440

Inu énu :-/ kdysi zakazoval ci povoloval Sovetsky Svaz, ted zakazuje ci povoluje Amerika a porad je to stejne, jde o stejny narod s hlavou mezi rameny :-( skoda ze tu neni brecici smajlik......

+2/−3
18.2.2016 14:36

J10a59n 43U31l64r59y56c81h 4331877130248

no, jen dík zapojení usilovných kombinačních schopností :) jsem se (snad) konečně dozvěděl, jak to bylo s vrtulníčkem Vážkou z dětského filmu, který na mě udělal hluboký dojem... - podle všeho to musí být ta HC-2 (takže to Říhovo Káně "tentokrát s nosnou plochou" skutečně existovalo - film (Prázdniny v oblacích z r. 59) opravdu vzniknul coby volná parafráze na Bohumila Říhu, mimochodem to svědčí o značné pohotovosti tvůrců, tehdy šlo o čerstý prototyp...); zrovna tuhle "Vážku" považuju za designově mnohokrát zajímavější kousek (z ní ty 60. léta, "Brusel" úplně tečou :)) než zmiňovaný HC-3; jak jsem opět vyvodil z prezentované fotogalerie, nezachoval se do dneška jediný kus?;-(

(to by mě tak zajímalo, na kolik v dnešní měně by asi přišla "Vážka" (rozhodně lepší jméno než HC-2) i při malosériové výrobě (a při nalezení vhodného současného motoru)?, mám pocit, že zlomek ceny jakéhokoliv současného vrtulníku (byť by nejspíš nevyhovovala současným bezpečnostním normám))

0/0
15.2.2016 18:58

J68i19ř25í 90B16r74o54ž 5249715912597

Chybí mi v tom výčtu projekt bitevního vrtulníku na základě motorové skupiny M108 a vyvinuté rotorové hlavy z HC-3 z první poloviny 60.let. Tvarově u něj naši konstruktéři předběhli Bell se svoji AH--1 Cobra. Podoba je až neuvěřitelná.

0/0
15.2.2016 7:27


J60a29n 26V80á12c37l42a43v29í92k 3852666501619

Předběhli AH-1, která létá od roku 1965?

0/0
15.2.2016 8:47

J45i36ř49í 23B79r70o11ž 5229105542177

Máte pravdu, prototyp Cobry létal od září 65. Naši byli s návrhem o něco rychlejší, ale zase nestačili projekt dovést do konce. Chyběly především prostředky, s Bellem se prostě nemohli měřit. Takže zůstalo jen u návrhu a výpočtů. Jak jsem se někde dočetl, plánovalo se s výrobou od r.1967, což se shoduje se zavedením AH-1 do výzbroje. Každopádně to byla zmařená příležitost.

0/0
15.2.2016 8:57

J71a66n 51V39á10c65l30a38v67í82k 3692456421749

Asi by to zpomalily vojskové zkoušky atd. Jinak když jsme u Bellu, tak experimentální model 207 byl docela podobný tomuhle ČS návrhu i výkonem.

+1/0
15.2.2016 9:33

V79l94a55d69i94m75í33r 58H49o54l38ý 8274731576217

Bijme Rusy na věčné časy a nikdy jinak!!!

+8/−2
14.2.2016 23:35

J87a59r17o26s36l94a65v 75S91i88r91o29k46y 7210923624664

primitive :-/

0/−1
19.2.2016 18:54

L14u79k14á90š 15A65d39a58m41e47c 3187113840717

Nu, dnes se též musíme ptát našich západních spojenců na to, smíme-li tomu či onomu prodat například radiolokátory nebo letadla. Vrtulníky jsou to nicméně nádherné, hezčí než ty ruské.

+3/−17
14.2.2016 22:51

J48o56s79e55f 93N20o38v25á47k 2842392785774

Pokud použijem jejich vojenskou techniku, což je narozdíl od zákazu vývoje vojenské techniky normální a pochopitelné.

+2/−1
15.2.2016 10:52

L15u83c14i22a38n 60P75a60p68a77z17i96a53n 5504867761625

Nyní se na nic takového vymlouvat nemůžeme, přesto žádný vývoj vrtulníků nevidím. Asi nás zastavily Spojené státy nebo Velká Británie, která má velké problémy s tím,abychom mohly exportovat do Iráku Kurdům. Prý ohrozujeme britské zájmy.

+1/−30
14.2.2016 20:44

J27a67n 89V14á29c80l88a40v46í67k 3552746631669

Jiste, například vyvoz BAE Hawk :-P

Jednu dobu se tu snad montovaly Sikorsky pro Americany a minimalne subdodavky pro vrtulniky dělalo hned několik ceskych firem.

+1/−1
14.2.2016 21:53

M16a74r85e61k 53M56a43z94u71c33h 2956873863

Diskuze je o vývoji.Ne montáži!!

+1/0
14.2.2016 22:17

J12a48n 96V66á87c38l69a31v21í21k 3862106631329

V dnesni době uz se subdodavatele spolupodili i na vyvoji, ale porad to není ten celek. I když pak by mel zas někdo reci, ze to stejne není české, protože to patri nejake (zahranicni) firme.

+4/0
15.2.2016 1:33

J32a96r23o17m14í93r 23K50r89á77l 4630349334159

A Vy si vážně myslíte, že ČR má na to, aby se tu vyvíjely takové věci ? To je záležitost tisíců odborníků a tolik jich holt nemáme.

+2/0
15.2.2016 8:17

J83a71n 27V80á33c92l12a37v97í69k 3882866351959

Já bych to tak černě neviděl, minimálně nějaký ultralehký vrtulník by byl v ČR jistě zvládnutelný. Otázka je, jak velký je trh a jak je zaplněný...

+2/0
15.2.2016 8:36

M84a63r74e74k 52M92a20z72u74c19h 2876823923

A co ti brání?

+5/0
14.2.2016 22:17

J88i97ř16í 87J33i14r46o25u37d49e68k 8296409394294

R^

HC3 byla vystavena v ,,juldyfuldy" tuším v r.1960. Byla nádhernáR^ HC2 si ,,zahrála v dětském filmu dle knížky ,,O letadélku Káněti";-) Dnes je to vše minulost, ale i součást naší historie.

RVHP ,,fungující " na principu central. plánování byla funkční toliko z principu ,,válečného hospodářství". A tomu bylo podřízeno vše:-(

+7/0
14.2.2016 19:01
Foto

V68a25s46i25l 16C87e53r15a24l 6888597802229

Pánové, co takhle čtete,čtete,čtete, třeba získáte vědomosti pro i proti.

+1/−2
14.2.2016 18:06

V73o97j52t70ě44c19h 19R48ů98ž63e10k 1627302594682

Pšššt, tady se teď na rusko nesmí říkat nic špatného

+6/−4
14.2.2016 17:58

J35a34n 15S32e62m79i52k 4154937502679

Tak aby jsem tomu dodal trochu jineho pohledu:

v Ceskoslovensku se tehdy zavadely obrovske serie cvicnych tryskovych l-29, pripravoval se l-39.

Pripravoval se maly dopravni l-410 a dalsi projekty

Tak mala zeme by tezko mela kapacity jste na vyvoj a velkou seriovou produkci vrtulniku kdyz byly velke nedostatky zasobovani spotrebnim zbozim.

Budme realiste- ve stejne dobe stejne velke zeme na zapade (Holansko, Belgie, Svedsko) take neutahli tak siroky zaber leteckeho prumyslu- a to mohli dovazet subdodavky z jinych zemi na rozdil od CSSR uzavrene v planovaci RVHP

+13/−3
14.2.2016 16:44

R85a11d54e10k 73F44o53l64p12r63e50c25h58t

Až v takových extrémech bych to neviděl. Oni sice byly problémy už s realizací výroby HC-2/102, vyrábět po nich sériově Z-135 by se však nakonec také zvládlo. Byly to strašně jednoduché stroje, ani motory pro naše vrtulníky se žádné nové konstruovat nemusely. A objem výroby by nebyl zdaleka tak vysoký, takových malých vrtulníčků by se žádné stovky neudaly. Na druhou stranu z obecného hlediska se proti Vašemu vysvětlení toho nedá moc namítat.

+9/0
14.2.2016 17:57

J94a30n 20S30e26m82i24k 4524667932469

Ja to nemyslel v extremech- jiste ze pokud by se tomu dala patricna priorita.

slo by to. jen proste v dane dobe ten zaber letecke produkce na tak malou zemi byl obrovsky....

...a to jsem zapomel v puvodnim prispevku uvest ze vlastne tehdy se NAVIC rozbihala licencni vyroba nadzvukovych Mig-21f

+1/0
14.2.2016 18:26

W87a63l53t58e59r 92D54i47v75i92š 6517322472542

Obecně máte pravdu, byla však hrozná škoda, že RVHP nedokázala využít aspoň ten lidský potenciál, know-how, které při tom vzniklo.

0/0
15.2.2016 18:19

J62a36n 28W76i93m65m71e83r 8887725666599

Velmi dobrý článek. Ze kterého je mi smutno. Hovoří o slavné historii našeho leteckého průmyslu. Co nedokázala RVHP zničit za 40 let, to se podařilo tržní ekonomice za chvilku. Bojuje statečně jen pár menších firem, jako Evektor apod.

0/−13
14.2.2016 16:43

J42a83n 77S67e52m42i44k 4594637842809

co ma trzni hospodarstvi spolecneho treba s tim ze SSSR uz od nas proste po roku 1990 neodebiral tisice cvicnych letadel nebo stovky malych dopravnich letadel?

Proste

Cs. letecky prumysl v 50-70. letech byl produktem studene valky a existence zaruceneho odberu v SSSR.....

(a nezapominejme ze bohuzel vzhledem k tomu ze jsme za sva letadla vyvezena do SSSR dostavali barterem MiGy, Suchoje , Antonovya dalsi zbrane pro armadu chranici nasi bezpecnost pred imperialismem- prinos toho vseho pro blahobyt obcanu byl nulovy)

Budme radi za ty male firmy ktere uspesne podnikaji v leteckem prumyslu dnes za zcela jinych podminekR^

...

+20/0
14.2.2016 16:49

J98a16n 52W70i94m77m81e11r 8777865826709

Chcete tím snad říct, že naše letadla té doby byla špatná? To snad ne! A to, jak bylo z trhu odstaveno například Aero, je exemplární příklad toho, jak se odstraňuje konkurence.

+1/−1
14.2.2016 17:20

J30a86n 34S88e98m79i26k 4794647842919

ne, to rozhodne nerikam!

Napsal jsem ze moznost mit v tak male zemi tak siroky letecky prumysl ktery delal samostatne vse od konstrukce pres vyrobu vsech subdodavek po finalni produkci....

...to byl dusledek specificke situace studene valky kdy byl zaruceny odbyt obrovskych serii bez konkurencniho tlaku, a toho ze CS(S)R byla prumyslove nejvyspelejsi zeme soctabora.

Srovnejte s leteckym prumyslem v podobne velkych evropskych zemich na zapade (Rakousko, Dansko, Svedsko,Belgie)

+4/0
14.2.2016 17:42

J43a22n 62S97e35m97i89k 4124937972519

Mimochodem, jak bylo z trhu "odstaveno" Aero?

pokud myslite L-39 albatros, tak se podivejte ktery byvaly uzivatel L-39 koupil v poslednich 25 letech za L-39 nahradu/nastupce.

Z tech desitek uzivatelu si vzpomenu na jedineho: pred par lety Alzirsko koupilo par kusu Jak-130 (ale vedlejsi jako privazek velke dodavky stihacek)

...ony ani zapadni staty nenakupovaly podobna letadla- proste to co slouzi od 70. let staci i dnes. Navic se pocty stihacek na kterych se musi cvicit dramaticky snizily.

Jak pisi, napiste mi kde konkretne nekdo "odstavil od trhu" L-39 a jakymi letadly od koho ta dana zeme L-39 nahradila8-o

+2/0
14.2.2016 17:46

J47a76n 87S23e11m87i21k 4894647802559

i v samotnem rusku dodnes slouzi ty same L-39 dodane za komunistu a staci to. Maji vlastni pokrocilou konstrukci stejne tridy: Jak-13, a zaradily jich do letectva dodnes nejakych max 60, staci jim ty stare l-39

.-proste trh na tyto letadla v nejakych vetsich mnozstvich po roce 1989 zmizel

+3/0
14.2.2016 17:56

R11i16c46h64a18r54d 60A83u67b11r44e30c59h36t 1822241836740

Ono by se pár ztracených uživatelů našlo. V Asii a Africe třeba L-39 nahradily často čínské Karakorumy. To je příklad třeba Egypta. Nějak jsme zapomněli na podobné uživatele a dnes do všeho cpeme americkou či britskou avioniku, což u dodavatelských zemí samozřejmě neprojde kvůli bezpečnostní hrozbě. Kdežto Karakorumy mají avioniku stejně kvalitní italskou či francouzskou, které pod takovým dohledem nejsou.

0/0
15.2.2016 0:29

J79o95s79e75f 32N45o86v22á20k 2652252905534

U L-139 byl hlavně problém politický - export takovéto vojenské techniky dnes prostě nutně potřebuje silnou podporu vlády. A tu měla L-139 jen během vývoje (nesmyslná zakázka 72 letadel), pozdějc ale začali 139 házet klacky pod nohy kvůli gripenům.

0/0
15.2.2016 10:55

R93i37c61h65a61r90d 88A42u81b57r43e23c82h46t 1412661626730

Myslíte pravděpodobně L-159?

0/0
15.2.2016 12:44

M15i95c16h88a11l 58Z31e39t24e29k 3308412490287

RVHP nám zakázalo vrtulníky, €U např. pomazánkové máslo.:-/

+1/−24
14.2.2016 15:24

J51a19r90d36a 32H74o27f62m92a85n46n 4240315424

nelži........

+16/−1
14.2.2016 15:40

M18i61l50a79n 52K12l51o85u56č87e47k 9604167409606

pomazánkového másla máte všude tuny, můžete si zajít do supermarketu a tam se s ním třeba udávit, akorát na krabičce není slovo máslo

+21/−1
14.2.2016 15:48

R74o23b60i26n 93Ž94i40ž36k50a 2408404976876

Kdyby nám RVHP zakázalo vrtulníky stejne jako Unie pomazánkové máslo, tak nad celou východní Evropou létají "Rotorátory" nebo "Vrtuletadla" české výroby :-)

+28/−2
14.2.2016 16:41

J43a23r13o63s43l98a96v 15C66h78u61d95á25č10e33k 7444475846235

Pargon, chtel jsem kliknout na plus.

Zasmal jsem se.

0/0
14.2.2016 21:37

P20e31t41r 21M33a62r15š48o23u30n 5245398226716

;-D nojo, jenže tenkrát to nikoho nenapadlo přejmenovat, aby to obešel ;-)

0/0
14.2.2016 22:13

P52e97t22r 74Š43i96l72h40a63n 7698552807643

Mezi ty ikony tuzemského průmyslu a designu té doby bych zařadil ještě Jawu 250 V

+16/0
14.2.2016 14:34

L96e79o40š 13S16t92a55n84ě76k 4214801915

Opět se potvrzuje, že technet je jediná rubrika, kvůli které má cenu chodit na idnes.

+40/0
14.2.2016 12:08

R39a79d93e58k 90J45a64h31n 8836527565345

...tesat do kamene.

0/0
14.2.2016 21:03

A31l72e50š 26L46i89s77o51v77s81k50ý 9509438892202

Kdyby komunismus žil a pracoval 100 let a všecky peníze odevzdával, tak nestačí spaltit škody, které na rozvoji národů napáchal.

+27/−1
14.2.2016 12:00

P32e29t26r 67J30a10r92o51š 2664911465147

To stejne se da rict o tmarstvi katolicke cirkve. V dejinach zadne kdyby neplati. Proste se to stalo a je nutne se z toho poucit. K nicemu jinemu dejiny nejsou.

+9/−9
14.2.2016 12:10

O77l19d25ř42i23c36h 83Ř77e83z29n14í67k 7405312134498

toho Jiráska a Marxe by jste neměl číst před spaním ;-D ;-D ;-D

+5/−2
14.2.2016 12:38

P61e97t52r 18J57a55r54o98š 2644361875147

Co mel spolecneho Jirasek ci Marx, s G. Brunem, G. Galileiem, M. Kopernikem, J. Jesseniem a dalsimi?

0/−1
14.2.2016 12:55

J30a78n 97S59e54m53i72k 4724677652189

Cirkev byla vedouci silou ve vzdelavani nejakych 700 let- az do druhe pulky 18. stoleti

Kdo myslite ze vedl a zakladal vsechny ty skoly od vesnic po mesta az po univerzity?

z jake tridy se rekrutovali vzdelanci a lide kteri psali kroniky, knihy, umeli jazyky?

+13/−1
14.2.2016 16:36

J36o17s16e42f 47V98o21s10i89c78k88y 4123147926933

Jezuite a Piariste poskytovali jiz tehdy vzdelani zdarma a nikdo nebyl odmitnut. Take v cirkevnich sirotcincich se mladym dostalo vzdelani. Mimoto cirkev zakladala i spitaly. Cirkev se take zaslouzila o rozvoj zpevu a hudby. Hospodine pomyluj ny", je pisen temer tisic let stara!

+7/0
14.2.2016 17:05

P95e29t62r 70J43a58r98o94š 2724621505167

Jiste ze byla vedouci silou. Mela na vzdelani totiz monopol. To je jako tvrdit, ze v druhe polovine 20. stoleti toho pro nas nejvice udelala KSC.

+1/−5
14.2.2016 17:24

J18a84n 77S40e76m92i42k 4444807502499

nemela monopol.

Ovsem jako jedina mela intelektualni zdroje v podobe knezi vzdelanych v jazycich, historii, "spolecenskych vedach" etc.

Slechta mela jine veci na strosti nez vzdelani, to same mestanstvo.

nebylo to tak ze nikdo jiny nez knezi se nemohl zabyvat vzdelavanim;-)

+7/0
14.2.2016 18:30





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.