Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Slibný vývoj československých vrtulníků zastavil Sovětský svaz

Československo se po druhé světové válce zařadilo k nemnoha zemím, jejichž letecký průmysl dokázal vyvinout vlastní vrtulníkové konstrukce vhodné pro sériovou výrobu. Některé z našich vrtulníků patřily ve své kategorii ke světové špičce. Mezi širokou veřejností se však tato slavná kapitola československého letectví noří do vod zapomnění.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A10n82g30e13l31a 54M27a34r79k96o11v21á 7581234291470

Inu énu :-/ kdysi zakazoval ci povoloval Sovetsky Svaz, ted zakazuje ci povoluje Amerika a porad je to stejne, jde o stejny narod s hlavou mezi rameny :-( skoda ze tu neni brecici smajlik......

+2/−3
18.2.2016 14:36

J15a98n 65U57l47r55y62c39h 4301747580938

no, jen dík zapojení usilovných kombinačních schopností :) jsem se (snad) konečně dozvěděl, jak to bylo s vrtulníčkem Vážkou z dětského filmu, který na mě udělal hluboký dojem... - podle všeho to musí být ta HC-2 (takže to Říhovo Káně "tentokrát s nosnou plochou" skutečně existovalo - film (Prázdniny v oblacích z r. 59) opravdu vzniknul coby volná parafráze na Bohumila Říhu, mimochodem to svědčí o značné pohotovosti tvůrců, tehdy šlo o čerstý prototyp...); zrovna tuhle "Vážku" považuju za designově mnohokrát zajímavější kousek (z ní ty 60. léta, "Brusel" úplně tečou :)) než zmiňovaný HC-3; jak jsem opět vyvodil z prezentované fotogalerie, nezachoval se do dneška jediný kus?;-(

(to by mě tak zajímalo, na kolik v dnešní měně by asi přišla "Vážka" (rozhodně lepší jméno než HC-2) i při malosériové výrobě (a při nalezení vhodného současného motoru)?, mám pocit, že zlomek ceny jakéhokoliv současného vrtulníku (byť by nejspíš nevyhovovala současným bezpečnostním normám))

0/0
15.2.2016 18:58

J75i53ř47í 89B72r45o49ž 5959805922297

Chybí mi v tom výčtu projekt bitevního vrtulníku na základě motorové skupiny M108 a vyvinuté rotorové hlavy z HC-3 z první poloviny 60.let. Tvarově u něj naši konstruktéři předběhli Bell se svoji AH--1 Cobra. Podoba je až neuvěřitelná.

0/0
15.2.2016 7:27

J44a51n 63V37á44c11l30a49v93í10k 3252556671599

Předběhli AH-1, která létá od roku 1965?

0/0
15.2.2016 8:47

J75i97ř53í 29B90r81o55ž 5949335582367

Máte pravdu, prototyp Cobry létal od září 65. Naši byli s návrhem o něco rychlejší, ale zase nestačili projekt dovést do konce. Chyběly především prostředky, s Bellem se prostě nemohli měřit. Takže zůstalo jen u návrhu a výpočtů. Jak jsem se někde dočetl, plánovalo se s výrobou od r.1967, což se shoduje se zavedením AH-1 do výzbroje. Každopádně to byla zmařená příležitost.

0/0
15.2.2016 8:57

J58a20n 47V23á73c33l65a21v78í30k 3162836271289

Asi by to zpomalily vojskové zkoušky atd. Jinak když jsme u Bellu, tak experimentální model 207 byl docela podobný tomuhle ČS návrhu i výkonem.

+1/0
15.2.2016 9:33

V38l10a35d63i92m59í96r 79H40o95l46ý 8944751896217

Bijme Rusy na věčné časy a nikdy jinak!!!

+8/−2
14.2.2016 23:35

J73a49r27o14s11l84a89v 81S36i30r75o59k44y 7870383684244

primitive :-/

0/−1
19.2.2016 18:54

L36u11k61á81š 29A40d39a98m38e78c 3797503750777

Nu, dnes se též musíme ptát našich západních spojenců na to, smíme-li tomu či onomu prodat například radiolokátory nebo letadla. Vrtulníky jsou to nicméně nádherné, hezčí než ty ruské.

+3/−17
14.2.2016 22:51

J57o75s10e15f 80N87o78v26á42k 2472272985434

Pokud použijem jejich vojenskou techniku, což je narozdíl od zákazu vývoje vojenské techniky normální a pochopitelné.

+2/−1
15.2.2016 10:52

L27u98c62i91a11n 37P32a68p73a37z38i53a18n 5874157711165

Nyní se na nic takového vymlouvat nemůžeme, přesto žádný vývoj vrtulníků nevidím. Asi nás zastavily Spojené státy nebo Velká Británie, která má velké problémy s tím,abychom mohly exportovat do Iráku Kurdům. Prý ohrozujeme britské zájmy.

+1/−30
14.2.2016 20:44

J19a40n 59V51á28c83l44a82v56í79k 3442196671249

Jiste, například vyvoz BAE Hawk :-P

Jednu dobu se tu snad montovaly Sikorsky pro Americany a minimalne subdodavky pro vrtulniky dělalo hned několik ceskych firem.

+1/−1
14.2.2016 21:53

M63a30r96e22k 98M75a86z77u23c53h 2196823473

Diskuze je o vývoji.Ne montáži!!

+1/0
14.2.2016 22:17

J70a60n 72V10á73c54l36a37v86í48k 3902976251279

V dnesni době uz se subdodavatele spolupodili i na vyvoji, ale porad to není ten celek. I když pak by mel zas někdo reci, ze to stejne není české, protože to patri nejake (zahranicni) firme.

+4/0
15.2.2016 1:33

J18a53r56o86m58í16r 23K74r33á20l 4740169954289

A Vy si vážně myslíte, že ČR má na to, aby se tu vyvíjely takové věci ? To je záležitost tisíců odborníků a tolik jich holt nemáme.

+2/0
15.2.2016 8:17

J41a26n 15V42á45c45l73a31v83í79k 3692646411859

Já bych to tak černě neviděl, minimálně nějaký ultralehký vrtulník by byl v ČR jistě zvládnutelný. Otázka je, jak velký je trh a jak je zaplněný...

+2/0
15.2.2016 8:36

M76a80r16e24k 82M57a77z33u66c65h 2596763343

A co ti brání?

+5/0
14.2.2016 22:17

J94i37ř62í 34J67i57r17o95u69d43e58k 8616799534864

R^

HC3 byla vystavena v ,,juldyfuldy" tuším v r.1960. Byla nádhernáR^ HC2 si ,,zahrála v dětském filmu dle knížky ,,O letadélku Káněti";-) Dnes je to vše minulost, ale i součást naší historie.

RVHP ,,fungující " na principu central. plánování byla funkční toliko z principu ,,válečného hospodářství". A tomu bylo podřízeno vše:-(

+7/0
14.2.2016 19:01

V69a75s26i93l 73C37e96r51a13l 5609329488

Pánové, co takhle čtete,čtete,čtete, třeba získáte vědomosti pro i proti.

+1/−2
14.2.2016 18:06

V50o17j59t49ě81c68h 21R77ů93ž31e54k 1127162334882

Pšššt, tady se teď na rusko nesmí říkat nic špatného

+6/−4
14.2.2016 17:58

J17a47n 57S61e13m13i90k 4634897482649

Tak aby jsem tomu dodal trochu jineho pohledu:

v Ceskoslovensku se tehdy zavadely obrovske serie cvicnych tryskovych l-29, pripravoval se l-39.

Pripravoval se maly dopravni l-410 a dalsi projekty

Tak mala zeme by tezko mela kapacity jste na vyvoj a velkou seriovou produkci vrtulniku kdyz byly velke nedostatky zasobovani spotrebnim zbozim.

Budme realiste- ve stejne dobe stejne velke zeme na zapade (Holansko, Belgie, Svedsko) take neutahli tak siroky zaber leteckeho prumyslu- a to mohli dovazet subdodavky z jinych zemi na rozdil od CSSR uzavrene v planovaci RVHP

+13/−3
14.2.2016 16:44

R12a95d96e84k 58F72o44l19p66r88e19c92h75t

Až v takových extrémech bych to neviděl. Oni sice byly problémy už s realizací výroby HC-2/102, vyrábět po nich sériově Z-135 by se však nakonec také zvládlo. Byly to strašně jednoduché stroje, ani motory pro naše vrtulníky se žádné nové konstruovat nemusely. A objem výroby by nebyl zdaleka tak vysoký, takových malých vrtulníčků by se žádné stovky neudaly. Na druhou stranu z obecného hlediska se proti Vašemu vysvětlení toho nedá moc namítat.

+9/0
14.2.2016 17:57

J92a68n 75S92e48m31i24k 4874507482899

Ja to nemyslel v extremech- jiste ze pokud by se tomu dala patricna priorita.

slo by to. jen proste v dane dobe ten zaber letecke produkce na tak malou zemi byl obrovsky....

...a to jsem zapomel v puvodnim prispevku uvest ze vlastne tehdy se NAVIC rozbihala licencni vyroba nadzvukovych Mig-21f

+1/0
14.2.2016 18:26

W14a54l98t29e44r 59D52i69v10i26š 6667242792182

Obecně máte pravdu, byla však hrozná škoda, že RVHP nedokázala využít aspoň ten lidský potenciál, know-how, které při tom vzniklo.

0/0
15.2.2016 18:19

J71a80n 67W95i66m98m96e53r 8817675436379

Velmi dobrý článek. Ze kterého je mi smutno. Hovoří o slavné historii našeho leteckého průmyslu. Co nedokázala RVHP zničit za 40 let, to se podařilo tržní ekonomice za chvilku. Bojuje statečně jen pár menších firem, jako Evektor apod.

0/−13
14.2.2016 16:43

J97a24n 68S34e76m61i57k 4174807132739

co ma trzni hospodarstvi spolecneho treba s tim ze SSSR uz od nas proste po roku 1990 neodebiral tisice cvicnych letadel nebo stovky malych dopravnich letadel?

Proste

Cs. letecky prumysl v 50-70. letech byl produktem studene valky a existence zaruceneho odberu v SSSR.....

(a nezapominejme ze bohuzel vzhledem k tomu ze jsme za sva letadla vyvezena do SSSR dostavali barterem MiGy, Suchoje , Antonovya dalsi zbrane pro armadu chranici nasi bezpecnost pred imperialismem- prinos toho vseho pro blahobyt obcanu byl nulovy)

Budme radi za ty male firmy ktere uspesne podnikaji v leteckem prumyslu dnes za zcela jinych podminekR^

...

+20/0
14.2.2016 16:49

J25a73n 17W46i49m92m58e36r 8547945836759

Chcete tím snad říct, že naše letadla té doby byla špatná? To snad ne! A to, jak bylo z trhu odstaveno například Aero, je exemplární příklad toho, jak se odstraňuje konkurence.

+1/−1
14.2.2016 17:20

J49a56n 90S82e49m91i59k 4724407842179

ne, to rozhodne nerikam!

Napsal jsem ze moznost mit v tak male zemi tak siroky letecky prumysl ktery delal samostatne vse od konstrukce pres vyrobu vsech subdodavek po finalni produkci....

...to byl dusledek specificke situace studene valky kdy byl zaruceny odbyt obrovskych serii bez konkurencniho tlaku, a toho ze CS(S)R byla prumyslove nejvyspelejsi zeme soctabora.

Srovnejte s leteckym prumyslem v podobne velkych evropskych zemich na zapade (Rakousko, Dansko, Svedsko,Belgie)

+4/0
14.2.2016 17:42

J60a38n 10S74e48m14i65k 4724377682179

Mimochodem, jak bylo z trhu "odstaveno" Aero?

pokud myslite L-39 albatros, tak se podivejte ktery byvaly uzivatel L-39 koupil v poslednich 25 letech za L-39 nahradu/nastupce.

Z tech desitek uzivatelu si vzpomenu na jedineho: pred par lety Alzirsko koupilo par kusu Jak-130 (ale vedlejsi jako privazek velke dodavky stihacek)

...ony ani zapadni staty nenakupovaly podobna letadla- proste to co slouzi od 70. let staci i dnes. Navic se pocty stihacek na kterych se musi cvicit dramaticky snizily.

Jak pisi, napiste mi kde konkretne nekdo "odstavil od trhu" L-39 a jakymi letadly od koho ta dana zeme L-39 nahradila8-o

+2/0
14.2.2016 17:46

J51a32n 59S62e57m59i32k 4414887412239

i v samotnem rusku dodnes slouzi ty same L-39 dodane za komunistu a staci to. Maji vlastni pokrocilou konstrukci stejne tridy: Jak-13, a zaradily jich do letectva dodnes nejakych max 60, staci jim ty stare l-39

.-proste trh na tyto letadla v nejakych vetsich mnozstvich po roce 1989 zmizel

+3/0
14.2.2016 17:56

R48i28c77h85a77r18d 24A30u39b42r39e66c55h17t 1482281196310

Ono by se pár ztracených uživatelů našlo. V Asii a Africe třeba L-39 nahradily často čínské Karakorumy. To je příklad třeba Egypta. Nějak jsme zapomněli na podobné uživatele a dnes do všeho cpeme americkou či britskou avioniku, což u dodavatelských zemí samozřejmě neprojde kvůli bezpečnostní hrozbě. Kdežto Karakorumy mají avioniku stejně kvalitní italskou či francouzskou, které pod takovým dohledem nejsou.

0/0
15.2.2016 0:29

J87o31s56e17f 41N14o68v33á85k 2442982505984

U L-139 byl hlavně problém politický - export takovéto vojenské techniky dnes prostě nutně potřebuje silnou podporu vlády. A tu měla L-139 jen během vývoje (nesmyslná zakázka 72 letadel), pozdějc ale začali 139 házet klacky pod nohy kvůli gripenům.

0/0
15.2.2016 10:55

R47i88c81h95a62r36d 56A58u16b38r74e21c64h13t 1542181416220

Myslíte pravděpodobně L-159?

0/0
15.2.2016 12:44

M19i10c19h65a40l 85Z73e27t53e31k 3788302880437

RVHP nám zakázalo vrtulníky, €U např. pomazánkové máslo.:-/

+1/−24
14.2.2016 15:24

J88a94r64d80a 58H94o32f45m81a34n79n 4850485404

nelži........

+16/−1
14.2.2016 15:40

M72i94l36a50n 20K65l24o68u46č25e60k 9294817239336

pomazánkového másla máte všude tuny, můžete si zajít do supermarketu a tam se s ním třeba udávit, akorát na krabičce není slovo máslo

+21/−1
14.2.2016 15:48

R89o51b62i60n 54Ž48i36ž35k68a 2708984216236

Kdyby nám RVHP zakázalo vrtulníky stejne jako Unie pomazánkové máslo, tak nad celou východní Evropou létají "Rotorátory" nebo "Vrtuletadla" české výroby :-)

+28/−2
14.2.2016 16:41

J16a92r63o39s35l24a40v 34C15h84u56d71á73č35e28k 7644965756495

Pargon, chtel jsem kliknout na plus.

Zasmal jsem se.

0/0
14.2.2016 21:37

P31e57t44r 37M32a87r85š38o45u68n 5665798216536

;-D nojo, jenže tenkrát to nikoho nenapadlo přejmenovat, aby to obešel ;-)

0/0
14.2.2016 22:13

P11e61t52r 61Š31i92l67h81a98n 7838662167883

Mezi ty ikony tuzemského průmyslu a designu té doby bych zařadil ještě Jawu 250 V

+16/0
14.2.2016 14:34

L79e22o18š 70S70t94a58n88ě64k 4714651415

Opět se potvrzuje, že technet je jediná rubrika, kvůli které má cenu chodit na idnes.

+40/0
14.2.2016 12:08

R51a48d85e93k 64J47a15h45n 8276727735745

...tesat do kamene.

0/0
14.2.2016 21:03

A13l75e81š 81L48i57s59o69v26s98k16ý 9259378972942

Kdyby komunismus žil a pracoval 100 let a všecky peníze odevzdával, tak nestačí spaltit škody, které na rozvoji národů napáchal.

+27/−1
14.2.2016 12:00

P84e61t64r 46J89a86r29o79š 2534801865447

To stejne se da rict o tmarstvi katolicke cirkve. V dejinach zadne kdyby neplati. Proste se to stalo a je nutne se z toho poucit. K nicemu jinemu dejiny nejsou.

+9/−9
14.2.2016 12:10

O46l61d69ř70i17c48h 42Ř66e94z22n75í50k 7165212944258

toho Jiráska a Marxe by jste neměl číst před spaním ;-D ;-D ;-D

+5/−2
14.2.2016 12:38

P51e42t69r 66J65a51r30o82š 2624351835877

Co mel spolecneho Jirasek ci Marx, s G. Brunem, G. Galileiem, M. Kopernikem, J. Jesseniem a dalsimi?

0/−1
14.2.2016 12:55

J82a94n 38S10e60m23i23k 4184557372979

Cirkev byla vedouci silou ve vzdelavani nejakych 700 let- az do druhe pulky 18. stoleti

Kdo myslite ze vedl a zakladal vsechny ty skoly od vesnic po mesta az po univerzity?

z jake tridy se rekrutovali vzdelanci a lide kteri psali kroniky, knihy, umeli jazyky?

+13/−1
14.2.2016 16:36

J75o93s41e10f 71V84o24s39i77c90k14y 4373217216303

Jezuite a Piariste poskytovali jiz tehdy vzdelani zdarma a nikdo nebyl odmitnut. Take v cirkevnich sirotcincich se mladym dostalo vzdelani. Mimoto cirkev zakladala i spitaly. Cirkev se take zaslouzila o rozvoj zpevu a hudby. Hospodine pomyluj ny", je pisen temer tisic let stara!

+7/0
14.2.2016 17:05

P78e93t40r 86J18a80r64o54š 2824101835757

Jiste ze byla vedouci silou. Mela na vzdelani totiz monopol. To je jako tvrdit, ze v druhe polovine 20. stoleti toho pro nas nejvice udelala KSC.

+1/−5
14.2.2016 17:24

J88a92n 97S85e68m23i43k 4934717332519

nemela monopol.

Ovsem jako jedina mela intelektualni zdroje v podobe knezi vzdelanych v jazycich, historii, "spolecenskych vedach" etc.

Slechta mela jine veci na strosti nez vzdelani, to same mestanstvo.

nebylo to tak ze nikdo jiny nez knezi se nemohl zabyvat vzdelavanim;-)

+7/0
14.2.2016 18:30







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.