Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

S kým vším jsme se spustili. Historie křížení Homo sapiens košatí

Rozmach genetiky sice zatím nezměnil medicínu, ale už zásadně změnil náš pohled na lidské dějiny. Ukazuje se, že naše minulost je až nečekaně pestrá. Naši předkové se několikrát zkřížili s jinými druhy lidí a z těchto „poklesků“ si ve své DNA neseme asi zřejmě dosti důležité dědictví.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

Š73t11ě11p80á80n 15B66i22c86e43r85a 6299562418276

Některá etnika mají neandrtálských genů asi požehnaně

0/0
28.5.2016 17:07

M70a64r12t22i36n 43S76t41a60n86k82o 2133275968771

Mám fakt rád tyhle články....

0/0
27.5.2016 16:25

P82a51v18e22l 12H77o98r63á81k 8751763795822

"Tohle setkání nezůstalo bez následků a některé neandrtálky zjevně pokračovaly v cestě do Asie těhotné." Úžasný text, úplně vidím ty orgie.

+2/0
26.5.2016 10:05


M22a86r78t40i94n 60B98i88t28t31n10e48r 4392346686305

Pokud původní homo sapiens dorazil z Afriky a měl černou barvu kůže a minimum podkožního tuku... a postupně se šířil do celého světa, hubil jiné typy lidí a křížil se s nimi a přizpůsoboval se místnímu prostředí...

Tak to v podstatě znamená, že černoši z Afriky kdysi v epickém mnoho tisíc let trvajícím tažení dobyli celý svět a vyhubili řadu jiných lidských ras nebo rodů či čeho? :-)

0/0
5.4.2016 9:30

M93a31r62t93i88n 65P12e77t47v28a24d 4920659477392

Velmi bizarní představa, pane Bittnere: černoši táhnou do světa a hubí jiné typy lidí (které typy to asi budou?!) jako krysy.

To, že homo sapiens pochází z Afriky, neznamená, že na svém počátku musel mít černou kůži: o tom, kolik měla Lucy ve svých kožních buňkách melaninu, totiž nevíme vůbec nic. A protože evoluce je ryze náhodný proces, jistě v jejím dalším průběhu přirozeně mohly vznikat, a také vznikaly, i variace v barvě pokožky a v somatotypech, z nichž některé se pak z různých důvodů ujaly a zachovaly ve velkých skupinách, které dnes vnímáme jako rasy.

0/0
5.4.2016 16:08

J59a66n95a 58P48r98o14c72h31á45z78k92o33v86á 5222620470744

Co na to zástupci církve? Ještě tvrdí, že člověka stvořil Bůh k obrazu svému? A Hitler by na dnešní poznatky taky asi civěl, kdyby četl ten genetický mišmaš. Kdoví, co by se v jeho materiálu našlo a museli by ho jako příslušníka nečistého původu utratit;-D.

0/−1
4.4.2016 22:46

M94a61r81i55o 27T87r32n30k75a 6620563418830

8-o

0/0
5.4.2016 2:00

P95a62v82e69l 88H72o37r19á81k 8931273895722

Církev má, tedy katolická, nyní mnohem větší starosti. Co s pomateným papežem, který ohrožuje její tisíciletý vývoj.

+1/0
26.5.2016 10:08

M52a86r19t53i60n 16S60t55a89n51k77o 2773215788701

to to na samém začátku evoluce vůbec nevyvrací:)

0/0
27.5.2016 16:26
Foto

M25i77r37o19s73l14a93v 96S70t13e51i73n74e46r 1845785868383

Existence Homo Sapiens sapiens je v rámci vývoje Země pouhou episodičkou. Nepochybně se i Země vyvíjí, i když to v našem časovém měřítku probíhá velmi zvolna. V dobách, kdy všude na Zemi bylo rozpětí teplot o 20°C výše, nebo níže, než dnes, se člověku nedařilo.

Nepochybně jednou k tomu opět dojde, že pro lidstvo nebudou příznivé podmínky, nejspíš klesnou teploty a tekutá voda bude vzácná.

Pak se na Zemi rozšíří možná jiný druh- dnes o tom nemáme ani ponětí- a možná bude zkoumat naše kostičky. Pravděpodobnější však je, že se život vrátí na úroveń bakterií a "lidstvo" zůstane episodou ve vývoji vesmíru. Do té doby si ale ještě můžeme chvíli užívat, nebo se sami zničit a vstoupit do "ráje" kde na nás prý čekají nějaké hurisky nebo mladíci...

+2/0
7.3.2016 17:05

P36a25v78e43l 65H18a95u35f 2338495715417

Jako, že se Židům zavaří mozek??

židovský vůdce Herzl:

„Naše rasa je ve všem zdatnější než ostatní národy na Zemi.

0/0
2.3.2016 12:52
Foto

M91i20r61o58s48l65a25v 88S79t97e48i92n22e82r 1565635858803

Tahle rasa podléhala přísnějšímu přírodnímu výběru, slabší a méně inteligentní jedinci to tisícileté pronásledování nepřežili.

Tam, kde živobytí rostlo na stromech okolo, nebylo třeba hledat dřevo na topení a stavět bytelné příbytky přežili i takoví, kteří by jinde velmi rychle vyhynuli.

0/0
7.3.2016 17:09

P53ř66e97m89y82s51l 54H46r44o71m11a77d77a 2704566978711

Velká část vědců se přiklání k názoru, že kříženec různých druhý rodu Homo byl v dalších generacích neplodný. Podobně jako mezek. Název pro tohoto neplodného jedince napsat nemohu, protože by ho cenzor bral jako nadávku ;-)

0/−2
29.2.2016 8:30

P58e62t22r 87S45v22o70b48o56d26a 9395507534350

1) ... zalezi na mechanismu vzniku mezidruhove bariery, takze muzeme jen spekulovat nakolik byla u klasifikovanych druhu rodu Homo nepropustna.

2) ... neandrtalci a dalsi poddruhy druhu Homo sapiens se nejakou dobu vyvijeli izolovane, ale to na vznik nepruchodne reprodukcni bariery nutne nestaci. Fakt, ze neandrtalci se s nasimi predky krizili (viz neandrtalske fragmenty v nasem genomu) dokazuje, ze tady bariera nepropustna nebyla a druhova klasifikace na zaklade kosternich pozustatku nemusi byt nutne spolehliva - predstavte si, ze bychom vykopali kostry jezevcika, pitbula a vlcaka - byli by zarazeni do jednoho druhu nebo do tri ruznych?

+3/0
29.2.2016 14:30

P49ř70e46m68y27s73l 92H30r77o16m92a29d80a 2274786308701

Tak to by také mohlo znamenat, že neandrtálec je jen rasou našeho živočišného druhu. To by byla další díra do evoluční teorie.

0/−1
1.3.2016 8:22

P32e65t83r 84S14v33o67b65o30d85a 9285437944380

vubec nechapu v cem

0/0
1.3.2016 11:56

P16ř93e27m74y38s16l 33H86r80o96m65a42d43a 2814516928891

Tak samozřejmě evoluce druhu HOMO je možná, ale mezidruhová evoluce je úplně nepodložená. Je nesmyslné, aby se z australopitéků a ardipitéků vyvinul rovno Homo sapiens sapiens. Navíc tedy nejen rovnou, ale také rovně, bez odboček. Jak je možné, že máme kosterní pozůstatky dinosaurů, ale nemáme nic mezi člověkem dnešního typu a Lucy?

0/−2
1.3.2016 21:03

J31i77ř95í 68R27a87k 5501644658224

homo není žádný druh ale rod. takže pokud píšete že evoluce "druhu" homo je možná ale evoluce mezidruhová ne tak si sám odporujete v jedné větě.

mezidruhová evoluce(vznik druhu) je samozřejmě potvrzený...

mezi Lucy a homo sapiens máme mnoho druhů. ostatně nejranější zástupci rodu homo se více podobají asutralopitékům než moderním lidem.

0/0
1.3.2016 22:30

P11e61t53r 17S11v44o20b64o22d86a 9985137904640

... porad mi neni jasne, jestli rozlisujete mezi evolucni teorii jako takovou, ktera zadnou ujmu neutrpela anebo evoluci cloveka, jejiz rekonstrukce se neustale vyviji - musi nutne vychazet z omezenho mnozstvi kosterniho materialu, kde se o rade charakteristik muze jenom spekulovat a kam se s genetickou analyzou (jako u neandrtalce) proste nedostaneme. A kazdy dalsi kosterni nalez s kartami muze trochu zamichat ... kdo pred padesati lety mohl tusit, ze denisovani nejsou neandrtalci a kdo vedel o lidskych "hobitech" ...

0/0
2.3.2016 0:22

J97a77n 13Š86v48a89d33l82e78n91k38a 9214279410

LSamozřejmě, že je plno fosilních nálezů mezi "Lucy" a dnešním člověkem. A jestli byl neandertálec pouhým poddruhem, je pouze věc naší dohody, na evoluční teorii to vůbec nic nemění.

0/0
3.3.2016 7:54

L47a75d39a 34N72o49v20a84k 4282533587

mezidruhová bariéra není zcela neprolomitelná a času na to bylo opravdu mraky...

0/0
1.3.2016 0:40

J40a98r70o85s79l13a31v 73H14a13m29á19č47e76k 6273316778772

Pro tyto "drobnosti" zapomínáme na skutečný důvod našeho Bytí...

0/0
28.2.2016 15:46

J73a24n 72Š32v92a33d74l20e68n78k28a 9244869920

Pokud tedy vůbec nějaký je.

+2/0
28.2.2016 16:01
Foto

P83a42v89e59l 33P22o91k22o34r88n52ý 2366434560302

Někdo si nás stvořil pro radost..

0/0
29.2.2016 8:37

L85a95d32a 88N16o49v78a43k 4672753777

nikdo si nás nestvořil..., jsme dílem takové jedné velké náhodičky.., která brzy skončí a z hlediska času ve vesmíru, ani nikdo nikdy nezaregistruje, že se tady něco divnýho stalo.... a my vysíláme do vesmíru poselství, jako kdyby to někoho mělo zajímat....:-P

+2/−1
1.3.2016 0:44

P62ř15e91m62y94s85l 88H41r25o62m44a37d71a 2534656818121

ukázka totálního nihilismu, zůstaňte si lebedit ve své nicotě ;-)

+1/0
1.3.2016 8:24

T47o42m49á95š 40R63e48k91t31o91r 1978854447639

No není to tak dávno a četl jsem podobné články, které takovéto důkazy mezidruhového křížení člověka vyvracely s tím že se mohlo jednat o geny po společných předcích. Tohle už se vyřešilo, nebo jde zase jen o snahu upoutat spekulacemi?

0/0
28.2.2016 12:55

J55a90n 56Š44v38a16d41l36e57n49k54a 9244149330

Pokud máte populace neandertálce, které se vyznačují těmito formami genů (alelami), a současně africké populace našeho druhu, které je nemají, a pokud se zároveň tyto alely vyskytují v populacích našeho druhu, které se vyskytují v Eurasii, lze z toho usoudit, že do eurasijských populací našeho druhu tyto alely přešly mezidruhovým křížením (africká populace je původnější). Analogické situace byly pozorovány i u jiných druhů. U některých fosilních nálezů našeho druhu byl navíc nalezen vyšší podíl genetického materiálu neandertálců, což svědčí o tom, že se v našem druhu neandertálčí genetická informace postupně "ředí".

+4/0
28.2.2016 13:00

T61o93m26á61š 83R95e41k29t43o37r 1658744387239

jestliže se "ředí" pak le u jedince ze stejné doby prostě nemusela být přítomná a nemusí to znamenat že ji neměli všichni příslušníci jeho druhu?

0/0
28.2.2016 13:07

J13a64n 96Š43v38a28d80l81e79n96k31a 9534949160

Ano, neměli ji všichni příslušníci našeho druhu. Pouze eurasijské populace, které poté osídlily i Ameriku. Původní africké populace ji neměly a doposud nemají. Což nasvědčuje tomu, že se do genetické informace eurasijských populací dostala až poté, co tyto populace opustily Afriku. Protože se zároveň tyto alely shodují s alelami, které byly nalezeny v populacích neandertálců, lze usuzovat, že se do genomu našeho druhu dostaly od neandertálců.

+4/0
28.2.2016 13:30

J15o91s56e85f 49P43o67t69r 6960811337609

Ještě jednou pro pana Švadlenku, který říká :

..."Prostě se mýlíte a nejste ochoten diskutovat, čímž prokazujete spíše špatnou službu vám náboženským blouznivcům, kteří svaté texty berete příliš doslova".....

Samozřejmě, že bolševicky uráží lidi jiných názorů, než je jeho vlastní ateistická víra.

Ale jde o to, že voda je nebezpečím pro vznikající život. Dovolím si citovat dva vědce :

Ateistický vědec Peter Ward, spoluautor světoznámé knihy "Život a smrt planety Země", ve své knize z r. 2011 "Život jak ho neznáme" jasně konstatuje, že život nemohl vzniknout ve vodě, protože ta bílkoviny a nukleové kyseliny rozkládá. V knize v několika kapitolách tento problém řeší, s tím, že nejpravděpodobnější je jeho vznik na mazlavých jílech.

Ateistický popularizátor vědy Ben Gilliland v knize "Jak postavit vesmír" z r. 2015 píše ..."odpařováním se z louže stala teplá chemická polévka, která mohla prosáknout do trhlin v jílu a kamenech, kde mastné kyseliny nebo lipidy vytvořily bublinky, nebo buňky, uvnitř nichž pokračovaly chemické reakce. Zjednodušeně řečeno, podkladem pro vznik chemických reakcí vedoucí k životu jílové materiály, a nakonec ještě obaly, které ty chemické reakce chrání.

Jenže vznik života na jílech je tak fantasmagorický, že se prostému lidu dál předkládají pohádky o prvotní teplé polévce.

Jinak se nemůžu zbavit dojmu, že český ateistický vědecký rybníček značně zapáchá a že by se měl provětrat třeba připuštěním světových trendů z r. 2011.

0/−7
27.2.2016 12:48

R66u23d71o23l16f 71S41t13a23r53y 6848577798

Toto je diskuze o nesmrtelnosti chrousta. Je to k zamysleni.

0/0
27.2.2016 13:43

P75e15t80r 22S45v64o61b52o46d23a 9375447194880

... zbavte se toho dojmu, vsem to strasne pomuze. Vam take.

+3/0
27.2.2016 15:28

J88o79s45e93f 98P61o14t66r 6230671187829

Takže nadále úroveń české vědy se bude pohybovat na úrovni vědy v střední Africe na úrovni státu Burkina Faso ? Tak jako je současná úroveň české vědy ?

0/−1
28.2.2016 1:15

J25a80n 62Š13v91a48d70l37e68n67k61a 9884839450

Víte, Josefe, v jednom máte pravdu. Pokud bychom následovali pokynů náboženských fanatiků, jako jste vy, pak by se úroveň naší vědy skutečně přiblížila střednímu školství někde v Burkině Faso.

+5/−1
28.2.2016 10:46

J68o97s23e75f 58P84o70t62r 6520241437189

Jsem rád, že jste tak sebevědomý. Jenže když srovnáme výsledky našich vědců s výsledky našich přibližně velkých sousedů, pak se nebezpečně víc přibližujeme těm v Burkině Faso, než k naším sousedům

0/−3
28.2.2016 18:01

J90a57n 28Š70v47a66d53l37e81n46k70a 9824199450

Vážně? Zkuste být konkrétní. Zatím jsou to jenom obecné kecy.

0/0
28.2.2016 19:15

M95i47l60a29n 21M82a15d24ě25r45a 4682983911588

Omluva, to mělo být plus. Překlepl jsem se.

0/0
26.5.2016 6:26

M96i53l27a20n 88M58a39d79ě79r50a 4952243311408

Mělo být plus:-/

0/0
26.5.2016 6:29

P18e85t61r 52S91v48o49b73o24d90a 9935317354850

1) vy nevite, na jake urovni je ceska veda. Jenom tady zvracite.

2) a konkretne - moje vlastni laborator je v mezinarodnim meritku v molekularni biologii bez problemu konkurenceschopna, at uz to budete hodnotit podle tematu vyzkumu, financovani, h-indexu, citaci, kumulativniho IF anebo RG-score.

+1/0
28.2.2016 20:45

J42a12n 34Š78v66a61d77l83e91n52k72a 9304869650

Blábolíte. Voda není nebezpečím pro vznikající život. A to, že doposud přesně neznáme mechanismus vzniku života, nikterak nevyvrací fakt biologické evoluce. Ta byla pozorována a lze ji považovat za prokázanou. Tento článek se týká evoluce člověka, která patří k nejlépe prozkoumaným evolucím vůbec. Takže je to pouze váš úhybný manévr, že stáčíte diskuzi ke vzniku života.

+9/−1
27.2.2016 20:20

M67a79r77t24i68n 82P83e17t58v16a56d 4980199577782

Důvod, proč se prostému lidu dál předkládají pohádky o prvotní polévce není v tom, že by teorie o jílu byla fantasmagorická (co může být fantasmagoričtějšího než velký třesk, který bez váhání přijala i církev svatá?), ale spíš to, že ji většinový vědecký názor odmítá.

V lidském organismu je 75% vody. - To je takové množství, že kdyby platilo jednoduché tvrzení o rozkladu bílkovin a nukleových kyselin, vážně by to ohrožovalo stabilitu základních stavebních komponent našeho těla, a my bychom jevili nezadržitelnou tendenci k roztékání, :-P

0/0
5.4.2016 15:55

J13o28s93e36f 14P93o46t48r 6710441647779

Ještě mi dovolte reagovat na dva příspěvky :

Martin Jirousek :

"......bombardovat kometičky, yalévat lávou sopky miliardy let, než vynikl první první organický element"

První organický element nevznikl za miliardy let, ale rychle po skončení bombardování Země. Ovšem, nemluví se o tom, záměrně se to zamlčuje, že první život nemohl vzniknout ve vodě, protože voda okamžitě rozkládá peptidy, bílkoviny, nukleové kyseliny. Život může existovat jen buňce ohraničené vysoce speciálním obalem. Současný názor je, že život vznikl někde na jílovém povrchu.

Miroslav Suchý :

..."Je to vlastně dost velká náhoda, když se nějaká kost dlouhodobě uchová".

Mluví se zde o člověku. Světová muzea jsou přecpána kostmi dinosaurů z doby cca před 100 miliony lety a přitom nikdo nikde nemá žádnou kost bezprostředního předchůdce člověka z doby 150 - 200 tisíc let.

0/−7
27.2.2016 2:05

J39a12n 68Š98v29a27d61l17e56n21k25a 9164669130

Zase plácáte, Josefe. Už jsem vám to také psal nejméně desetkrát a znovu se pozastavuji nad tím proč vůbec nereflektujete minulé diskuze a víceméně se ztrapňujete dávno vyvrácenými fakty. Voda takto fatálně nerozkládá nic z toho, co píšete, protože jinak byste se okamžitě rozložil. Vy sám jste z 80% tvořen vodou. Respektive vodným roztokem. Existují více či méně příznivé vodné roztoky, ale každopádně patří peptidová vazba k těm stabilnějším a i delší řetězce nukleové kyseliny vám vydrží v destilované vodě klidně i na stole pár dní a pak jimi v pohodě transformujete baktérie a zjistíte, že se těmto molekulám vlastně nic nestalo. Vlastně prokazujete svou neznalost i v té poslední větě. Prostě se mýlíte a nejste ochoten diskutovat, čímž prokazujete spíše špatnou službu vám náboženským blouznivcům, kteří svaté texty berete příliš doslova.

+9/0
27.2.2016 2:12

J58o93s74e72f 20P62o67t36r 6220491537369

Ale pane Švadlenko,

samozřejmě já mám pravdu. Bílkoviny a nukleové kyseliny mohou existovat jen v buňce, která specificky propouští roztoky.

Neznemožňujte se ! Stačí když dáte maso doma v kuchyni do vody. Voda ho okamžitě začne rozkládat. Sám vlastně moje slova potvrzuje, když říkáte .."vydrží i pár dní"... Pár dní stačí na to, aby náhodou vznikla funkční bílkovina o 500 aminokyselinách, nebo nanejvýš složitá molekula ve vesmíru dvoušroubovnice DNA ?

Momentálně nemám k ruce citace světových vědců k tomuto problému, budu s tím počítat a doufám, že vás opět znemožním doložením citačních důkazů.

0/−8
27.2.2016 2:29

J59a61n 72Š42v39a52d33l27e15n77k56a 9474569780

Samozřejmě, že nemáte pravdu. Bílkoviny i nukleové kyseliny mohou existovat i ve zkumavce. Nukleové kyseliny v pohodě přečkají i v destilované vodě. Plácáte o věcech, kterým vůbec nerozumíte. Zbytek už jsou naprosté bláboly. Maso se ve vodě nerozkládá, to byste musel mít dost žíravou vodu. A nikdo také netvrdí, že rovnou vznikla bílkovina o 500 aminokyselinách, evoluční biologie hovoří o postupné evoluci.

+9/0
27.2.2016 20:17
Foto

P91a94v71e55l 17P77o29k47o90r87n53ý 2956714540252

Destilovaná voda je voda bez minerálů. Tedy já, nechemik, bych řekl, že destilovaná voda by měla být pro nukleové kyseliny lepší než nějaká voda s minerály.

A maso se ve vodě samozřejmě rozkládá, i když pomaleji.

0/0
29.2.2016 8:36

J70a75n 55Š58v75a90d12l55e83n77k85a 9634429840

Řekl bych, že to maso ve vodě rozkládají především baktérie. Tj. již existující život.

+3/0
29.2.2016 14:55
Foto

P52a26v28e35l 62P82o75k40o50r93n46ý 2576394230812

aha..

0/0
29.2.2016 16:00

J54a85r56o61m72í88r 16C80e90n97e12k 1108926255702

Kdysi jsem býval namyšlený, ale teď už jsem úplně bez chyby. ;-D Jste pakůň a pakoněm zůstanete. ;-D

0/0
29.2.2016 0:42





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.