Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nejslavnější stíhačka všech dob poprvé vzlétla před 80 lety. Pokochejte se

Spitfire, dle mnohých nejslavnější a nejkrásnější stíhačka všech dob, slaví 80. narozeniny. Stroj se nesmazatelně zapsal i do dějin československého letectví. Podívejte se na řadu jeho podob ve fotogalerii.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R69a51d72e87k 82F18o98l36p43r97e16c22h20t

Aby to nezapadlo v bohaté diskuzi, tak si dovolím vyzdvihnout pány Richarda Aubrechta a Marka Tauchmana, kteří správně identifikovali "tu věc" pod trupem Seafiru jako ochranu ostruhového kola (ostruhového podvozku) před poškozením záchytným lanem. Přesně se to zařízení jmenuje tail wheel guard.

+5/0
6.3.2016 18:39

J98i65ř17í 26B68r51o31ž 5159255862727

Nejhezčí je snímek Spitfiru na Karlovým mostem. Myslím si, že to bylo poprvé po 67 letech V

+1/0
6.3.2016 10:58

I58g91n10á86c 36M11r70k85v56i16č36k81a 2908812289375

Určitě spíš Štuka, nebo BF-109

0/−3
6.3.2016 1:29

R10i95c60h51a44r70d 37A72u23b46r70e72c92h21t 1622321866250

Jste si jist, že štuka byla stíhačka?

+3/0
6.3.2016 10:52

D14e70n61i59s 45H69u25m84l 4912965455896

nechtěl jste napsat StuG? To byl aspoň stíhač tanků ;-D;-D;-D;-D;-D

0/0
6.3.2016 17:44

J86a48n 61F17o22r79g57á84č 7824351340413

Kdo byl na aviatické pouti v Pardubicích ho mohl vidět létat naživo. Já tam byl :-D a ten zvuk no paráda.VR^R^R^

+3/0
6.3.2016 0:02

J48a68n 11F80o89r98g52á58č 7684311550943

https://www.youtube.com/watch?v=ANYxTgLf-Ck

+1/0
6.3.2016 0:03
Foto

M65i39c44h10a16l 74G55r51e79š26l11i80k 9841536582546

:-)Žartík:

https://www.youtube.com/watch?v=4iOoiEbtf2w

Tento spitfire bol tiež v Pardubiciach v r. 1998. Jedná sa o stroj, na ktorom si zalietal aj Otto Smik.

0/0
6.3.2016 14:48

P19e16t67r 29V86á35c35l13a30v55e83k 6215168459467

Proč zrovna spitfire? protože v rozhodující době druhé světové války byl nejvýkonnější stíhačkou spojenců,jedinou ,která se mohla srovnávat s BF109, pomohl zachránit Británii. V diskuzi hodně lidí zmiňuje i jiné stíhačky, P51D, Tempest, atp, ano byla to vynikající letadla a i rychlejší než Spitfire ale přišla až po roce 1943, P51D v roce 1944, v době kdy už válka byla víceméně rozhodnuta. Slovo nejslavnější si spit zaslouží právem. A. Gallanda,německé stíhací eso, kterého se Goering zeptal co by si přál a on odpověděl letku spitfirů. Goering totiž přikázal že messerschmity musí doprovázet bombardéry v těsné formaci, což je ale stavělo do nevýhody, protože Spitfire ve výškách lépe stoupal a byl daleko obratnější. - alespoň takto na to vzpomínal v knize První a poslední.

+7/0
5.3.2016 23:39
Foto

M38i79c40h61a27l 23G27r49e81š29l59i85k 9961886832796

Akceleráciu a stúpavosť mal Bf 109E lepšiu, ako spitfire. Spitfire bol v horizontálnej rovine obratnejší, ale nie oveľa. Každopádne by to v pohode stačilo na vymánevrovanie Bf 109, ak by sa nechal zatiahnuť do takého boja. Galland ten výrok povedal v hneve. Neskôr sa niekoľko krát vyslovil, že Bf 109 by nevymenil za spitfire, že tú vetu nemyslel vážne a netreba to brať doslova.

0/0
6.3.2016 14:37

P18e23t98r 98V23á21c48l37a46v52e18k 6745128539987

docela dost podrobné testy dělali britové, např zde http://kurfurst.org/Tactical_trials/109E_UKtrials/Morgan.html

nebo také http://www.spitfireperformance.com/spit1vrs109e.html

povšiměte si rozdílu v plnícím tlaku ze 6lb na 12, který u spitu výrazně zvýšil výkon. Dá se ale říct že byly tyto verze vyrovnané, spíše záleželo na pilotním umění než na stroji. Například verze IX byla již ve všech paramatrech lepší než BF109G tady je ale nutno podoknout že v té době byla rovnoceným soupeřem FW190 a nikolov ME109G

+2/0
6.3.2016 16:19
Foto

M66i67c19h64a43l 56G72r28e92š91l91i49k 9781146162746

Podrobné testy robili nielen Briti. :-)

Díval som na na nejaké simulácie a podľa nich sa dalo zo Spitfiru aj Bf 109E "vytrieskať" viac, ako dokázali Briti pri testoch v r. 1940. Napr. bolo potvrdené, že spitfire bol v zatáčke lepší, ale obe lietdalá mohli dosiahnuť o čosi vyššie "géčka". Tie testy beriem ako orientačné, aj keď si ich realizátori dali na nich nepochybne záležať.

Tiež sa málokde uvažuje o leteckom "parku" bojujúcich strán. U Britov prevažoval Hurricane na druhom mieste bol Spitfire Mk. I a Mk II. začal prichádzať niekedy v septembri. U Nemcov bol zrejme po celú dobu najpočetnejší E-1, ktorý tvoril necelú polovicu BF 109. E-7 bolo možno okolo 30 kusov.

Máte pravdu, že rozhodujúci faktor sedel v kabíne (ale neopomínal by som mechanikov, ktorí držali v "kondícii" lietadlo). Našli by sa príklady, kedy ani top esá nedokázali zostreliť protivníka na "papierovo" horšom stroji, ak ten "vyžmýkal" z neho všetko (napr. 40 minútový súboj Barkhorna proti "LaGGu" s nerozhodným výsledkom). :-)

0/0
6.3.2016 21:49

T27o33m66á10š 41V96l31a47s38á66k 4284239889766

Achtung achtung, Spitfeuer! Acht Uhr! :-)

0/0
5.3.2016 19:36
Foto

M74i40c17h26a15l 86G39r30e74š24l74i65k 9351796302296

Toto je stroj v ktorom Otto Smik skutočne sedel a dochoval sa do dnešných čias:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a8/VS_Spitfire_IXc_MH434_ZD-B_%28G-ASJV%29_%286997155800%29.jpg

+1/0
5.3.2016 17:19

J56i87ř66í 47K12r10u84t30i42l 2660364210428

Pierre Henri Clostermann. Velký cirkus.

0/0
5.3.2016 16:00

J94a28r16o10m78i12r 24F73a48r96e88k 4692403927

No z teto knizky vyplyva, ze Spitfire byl hracka pro male kluky. Az Tempest byl opravdy letoun :)

P.S. Mozna to byl Typhoon, ted fakt nevim....

0/0
5.3.2016 16:14

J45i34ř26í 32K65r22u58t46i97l 2660104200378

Osobní výpověď pilota který na začátku války na nějakém letadle začínal a konec války kdy na nějakém letadle dolétal. Ta story je furt stejná. Technika jedna věc, ale nejdůležitější je kdo ji ovládá, v případě války ještě pořádná klika.

0/0
5.3.2016 16:40

J38i17ř41í 83K53r72u92t62i80l 2780474290788

Každé letadlo má kladné i záporné vlastnosti a je jen na ''řidiči'' jak se vyrovná se zápory a jak využije klady. Považuji za ''favorita'' ,v kategorii pilot, Ericha Hartmana, používal velmi účinnou metodu sestřelu, přiblížit se na minimální vzdálenost 10 - 15 metrů a provést sestřel. Létal do konce války prakticky na jednom typu letadla. Nikdy neztratil svoji dvojku.

0/0
6.3.2016 9:57
Foto

M50i26c41h23a28l 49G22r39e53š37l95i41k 9201886762826

Hartmann bol zostrelený 16 krát. Mal veľkú dávku šťastia. ;-)

0/0
6.3.2016 14:50

L68u68k12á22š 11G14r46ü19n89d57e84l 4857302525712

Ano, byl to Tempest. Clostermann tam z něho udělal úplnou modlu nadřazenou i Mustangům a Thunderboltům. Kniha je velmi čtivá, ale je v ní spousta historických i technických hloupostí. Ale je třeba brát v potaz kdy vznikla.

+1/0
5.3.2016 18:36

J45i52ř27í 91K78r94u80t34i86l 2910864250768

Tempest a Clostermann si ''sedli''.

+1/0
5.3.2016 19:53

V86l56a57d40i82m73í13r 95H77o59l76ý 8374241366767

Jo, jo.

Co si z knížky pamatuji, tak měl vítr jen z "dlouhých čumáků" FW-190D

0/0
5.3.2016 22:18

J18i59r64i 54H67u17b52k69a 1733456594895

Když si pořídíte poslední vydání (v AJ "The Great Show, for the first time complete and unabridged)), tak tam se k historickým i technickým věcem Pierre otevřeně přiznal. A jsou tam i kapitoly, které v českých vydáních nikdy nebyly. Na přebalu je fotka Kena Charneyho ve spitu s Pierrem na křídle

0/0
6.3.2016 7:43

P89e73t30r 86V24á22c59l93a23v69e38k 6375888689967

je potřeba se dívat kdy byl tempest nasazen do bojů, byl to vynikající letoun ale používal se hlavně k útokům proti pozemním cílům a v tom byl mnohem lepší než spitfire, bytelnější konstrukce, mohl nést větší výzbroj. Byl nasazen v době kdy spojenci měli vzdušnou převahu...Spitfire proti němu byla spíše lehká, neuvěřitelně obratná stíhačka, vhodná spíše pro defensivu než hloubkové nálety nad cizím územím.

0/0
5.3.2016 22:57

J41a55r48o42m11i67r 65F96a20r82e36k 4592323287

Nerozporuju to. Jen mám v živé paměti tu pasáž, kdy měl poprvé letět s Tempestem, ten obrovský respekt, skoro až strach.

0/0
6.3.2016 13:09

J48o14s70e18f 37Š53e15m87b85e56r49a 9100242266232

Fakt nevíš...

0/0
6.3.2016 6:18

J46a93r25o39m27i83r 71F42a88r20e57k 4872163637

Jo, to se mi stává pořád.

0/0
6.3.2016 13:07

M88a14r38e32k 44T90a51u88c33h28m60a69n 1868506

Konstrukce pod trupem před SOP je zábrana před zachycením brzdného lana ostruhovým kolečkem.

0/0
5.3.2016 15:18

R60o55b54i27n 65Ž82i92ž69k89a 2658164876306

Už při přečtení titulku jsem si říkal, že to vyvolá kontroverzi (a zároveň jsem doufal, že to je Spitfire a ne Mustang :-))

Obě volby by podle mě byly bez ohledu na osobní preference ok a že si někdo vybral jednu a ne druhou by neměl být důvod se čertit.:-)

+12/0
5.3.2016 14:40

J30a97r75o47m42i56r 98F79a91r59e94k 4852933787

No ale o čem bychom se potom bavili? :)

+3/0
5.3.2016 15:38

J55o52s36e16f 98V33o11s54i48c59k12y 4433877976163

Nejslavnejsi je subjektivni pojem.To nema v nadpisu co delat. Jenom to zapleveli diskusi ! Spitfire byl dobry jenom diky svemu motoru Merlin. S timto samym motorem byl Mustang P-51 daleko lepsi, pac mel kridlo s lepsim profilem. Hurricane naopak s timto motorem za moc nestal. Ten motor potom zacali americane vyrabet v licenci. Zajimavy poznatek - Rolls Royce dostal take vladni zakazku na hvezdicove motory, ale vubec je nezvladl.

0/−12
5.3.2016 13:47

D21e68n42i78s 83H62u67m12l 4302835325536

A kdy začal bojovat ve válce Spitfire a kdy Mustang? Nemluvě o tom, že později se začal používat daleko výkonější RR Griffon

+2/0
5.3.2016 13:56

R92o60b75i61n 66Ž70i95ž98k89a 2448224796816

ále prdlajz. Merlin procházel (jako všechno válečné) superrychlým vývojem a motor v Mustangu nemá už moc společného s tím, co lítalo v BoB (kompresory, mezichlazení...) a Spitfiry je dostaly až od verze VII výš.

+5/0
5.3.2016 14:33
Foto

M31i96c95h30a97l 82G54r65e90š93l53i83k 9271606102706

Merlin bol britský motor.

Každopádne aj Mustang bol ikonou 2. sv.v.. Mustang bol vyvinutý na iné účely ako Spitfire a za iných podmienok. Ak vezmem do úvahy Váš prístup, tak Mustang by bol na východnej fronte k ničomu. Tam preferovali ľahké stroje s výbornými vlastnosťami do cca 5 km. Mustang sa zase osvedčil ako doprovodný stíhač s dobrými vlastnosťami aj vo vyšších letových hladinách.

+4/0
5.3.2016 15:37

L89u67k14á78š 48G78r10ü55n97d35e80l 4317372195222

Ano, proto se tam uplatnily stroje jako P39, 40, které byly na západní frontě víceméně k ničemu.

0/0
5.3.2016 18:34
Foto

M77i97c65h14a79l 46G15r33e63š33l70i47k 9941846672236

P-400 alebo P-39 fungovali aj v Pacifiku. Ale každopádne máte pravdu, že Britom nevyhovovali, ale Sovietom áno. Každé bojisko malo svoje nároky.

0/0
5.3.2016 19:32

P86e78t47r 88V72á32c21l77a52v57e27k 6295528839297

byl nejslavnější protože ve své době pomohl zachránit Británii, na začátku války až do nějakého roku 1943 neměli spojenci lepší stíhací letadlo, P51D letěl poprvé až v roce 1944! Předešlé verze Mustanga za moc nestály až tuším od roku 1943 do něj začali montovat britský motor RR a jeho výkony se výrazně zlepšily. Co se týče profilu křídla, P51 měl laminární profil a díky tomu menší odpor a se s tejným motorem výrazně delší dolet byla hlavní výhoda P51D kdy dokázal doprovázet bombardéry mnohem dál než jiné stíhačky. So se týká ale třeba obratnosti tak na tom byl spitfire mnohem lépe stejně tak i německé stroje. Jinak laminární profil zase není až taková bomba, funguje totiž jen ve velice omezeném rozsahu rychlostí a uhlu náběhu, mimo tento rozsah je naopak horší a proto je vhodný k dlouhým letům v ustáleném režimu a naopak při vzdušném souboji ztrácí...

+1/0
5.3.2016 23:13

J83a68n 65P43a70v48e62l44k65a 3197311974541

Dodržujte standard, že se shiftem se otevře nové okno!

0/0
5.3.2016 12:33

J84a54n 39C17i13g50l23e18r 7508401730874

Akorát že Smik nebyl slovenské stíhací eso, ale československé. Nafackoval by vám za to asi. Slovenská stíhací esa v té době hajlovala před kamarády z Říše... [>-]

+16/0
5.3.2016 12:26
Foto

M34i43c91h12a92l 56G16r43e80š85l28i20k 9251116782256

Z extrému do extrému... Smik bol po otcovi Slovák, po matke pochádzal z bývalej vysoko postavenej ruskej aristokratickej rodiny so židovskými koreňmi. Časť slovenských letcov preletela na východnú frontu pri prvej príležitosti. Časť z nich bojovala proti nacistom v SNP. Nič nie je čiernobiele. Neviem, ako vy, ale knihu o Smikovi od pána Rajlicha som si zaplatil, prečítal a mám ju na polici. Navyše ako modelár som si zaopatril dva modely, ktoré budú niesť jeho imatrikulačné znaky. Do Smika som investoval dobrých 2500 Kč a do informácií o slovenských letcoch podobne a na rozdiel od Vás si netrúfam vynášať súdy, pretože napr, veliteľ letky 13/JG52 zahynul v povstaní.

0/0
5.3.2016 15:46
Foto

M39i84c54h16a23l 89G78r96e72š71l89i44k 9791776702606

Dodal by som, že Slovákov stiahli z východu kvôli "morálnemu opotrebovaniu", v preklade kvôli dezerciám.

0/0
5.3.2016 16:38

R25a13d96e60k 37F11o72l16p37r51e48c50h73t

Nemějte nepodložené obavy z nějakého "násilí" na autorovi ze strany O. Smika. Když už to chcete hrotit, tak přesně řečeno byl esem RAF slovenské národnosti. Samozřejmě jsem mohl napsat československým esem, ale koho z lidí, kteří o něm slyší poprvé, by napadlo, že byl Slovákem. Podívejte se na to ještě takto: Byl slovenským letcem? Byl. A teď jen místo slovo letec dejte letecké eso.

Vemte si například, že když dobový anglický tisk psal o smrti J. Františka, tak taky psali "Czech air ace killed" a žádné "Czechoslovak". A možná Vás to překvapí, nikdo za to nikoho neinzultoval.

Jinak s tím hajlováním letců Slovenských vzdušných zbraní to nebylo tak horké, jak asi předpokládáte.

+6/0
5.3.2016 17:16
Foto

M52i88c92h35a21l 38G35r10e87š42l27i29k 9121336952826

Hmm... Otto Smik by asi nafackoval Vám. Môj pradedo by Vám asi takisto nafackoval a mnoho Rusínov, ale aj Slovákov s ním. Za to, že súdite ľudí bez kontextu doby a bez znalostí, čo skutočne pre Československo urobili.

+1/0
5.3.2016 17:45
Foto

M44i53c45h15a49l 49G63r84e75š27l78i57k 9531426162626

Myslím, že tie plusy máte od ľudí, ktorí sa nad tým nezamysleli. Žiadna výhra, bohužiaľ, aj keď s prvou vetou súhlasím.

0/0
5.3.2016 18:11

P37e58t31r 96K46l55e86i52n 4590310898135

Spit bl na straně vítězů. Ale bf109 je taky vyjímečné letadlo, stejně jako třeba hurricane či mustang nebo zero.

+1/0
5.3.2016 12:13

M18a27r19t80i70n 82J40i67r14o96u38s47e48k 7526705355628

A jaká jsou vlastně kritéria pro vyhlášení, že jde o nejslavnější stíhačku všech dob? Jinak jsem čekal trochu víc, než jen fotky, když jde o nejslavnější britskou stíhačku.

0/0
5.3.2016 11:08

G17a30b40r88i83e23l 48H94o47r60t46e17n 9881279953884

Spitfire zná prostě každý, kdo se jen trochu o letadla zajímal.

+5/0
5.3.2016 11:43

M42a94r72t19i61n 47J72i71r32o31u68s53e34k 7686985165438

Vidíte, jak snadno by se dal změnit titulek, aby více odpovídal pravdě: "Nejznámější stíhačka všech dob poprvé vzlétla před 80 lety. Pokochejte se". :-)

0/0
5.3.2016 12:52

M81i33c68h82a81l 76M38i34l66l32e86r 9926172669892

v danem pripade, ze se jedna o valku a stihacku spojenou s vitezi, pridavky nejznamejsi / nejslavnejsi / nejproslulejsi jsou vsechny na miste.

+4/0
5.3.2016 14:11

M48a29r52t62i37n 40Č89e97r68v91e25n22ý 3896267361921

Spíše "Jedna z nejznámějších stíhaček všech dob....."

0/0
5.3.2016 14:37







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.