Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nejslavnější stíhačka všech dob poprvé vzlétla před 80 lety. Pokochejte se

Spitfire, dle mnohých nejslavnější a nejkrásnější stíhačka všech dob, slaví 80. narozeniny. Stroj se nesmazatelně zapsal i do dějin československého letectví. Podívejte se na řadu jeho podob ve fotogalerii.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R50a43d13e48k 28F64o65l19p92r12e19c70h34t

Aby to nezapadlo v bohaté diskuzi, tak si dovolím vyzdvihnout pány Richarda Aubrechta a Marka Tauchmana, kteří správně identifikovali "tu věc" pod trupem Seafiru jako ochranu ostruhového kola (ostruhového podvozku) před poškozením záchytným lanem. Přesně se to zařízení jmenuje tail wheel guard.

+5/0
6.3.2016 18:39

J31i10ř11í 53B79r16o96ž 5439525602207

Nejhezčí je snímek Spitfiru na Karlovým mostem. Myslím si, že to bylo poprvé po 67 letech V

+1/0
6.3.2016 10:58

I24g92n83á13c 64M69r84k40v94i22č88k78a 2588792909645

Určitě spíš Štuka, nebo BF-109

0/−3
6.3.2016 1:29

R81i28c95h46a18r54d 39A37u73b76r23e55c11h76t 1582961826910

Jste si jist, že štuka byla stíhačka?

+3/0
6.3.2016 10:52

D34e34n79i61s 54H33u26m77l 4742225425306

nechtěl jste napsat StuG? To byl aspoň stíhač tanků ;-D;-D;-D;-D;-D

0/0
6.3.2016 17:44

J52a73n 87F51o24r25g55á24č 7124681620553

Kdo byl na aviatické pouti v Pardubicích ho mohl vidět létat naživo. Já tam byl :-D a ten zvuk no paráda.VR^R^R^

+3/0
6.3.2016 0:02

J39a86n 56F39o39r27g63á91č 7954651540663

https://www.youtube.com/watch?v=ANYxTgLf-Ck

+1/0
6.3.2016 0:03
Foto

M83i30c72h72a29l 39G79r27e94š52l34i48k 9661586622426

:-)Žartík:

https://www.youtube.com/watch?v=4iOoiEbtf2w

Tento spitfire bol tiež v Pardubiciach v r. 1998. Jedná sa o stroj, na ktorom si zalietal aj Otto Smik.

0/0
6.3.2016 14:48

P50e67t89r 65V71á34c32l66a75v86e48k 6565588499337

Proč zrovna spitfire? protože v rozhodující době druhé světové války byl nejvýkonnější stíhačkou spojenců,jedinou ,která se mohla srovnávat s BF109, pomohl zachránit Británii. V diskuzi hodně lidí zmiňuje i jiné stíhačky, P51D, Tempest, atp, ano byla to vynikající letadla a i rychlejší než Spitfire ale přišla až po roce 1943, P51D v roce 1944, v době kdy už válka byla víceméně rozhodnuta. Slovo nejslavnější si spit zaslouží právem. A. Gallanda,německé stíhací eso, kterého se Goering zeptal co by si přál a on odpověděl letku spitfirů. Goering totiž přikázal že messerschmity musí doprovázet bombardéry v těsné formaci, což je ale stavělo do nevýhody, protože Spitfire ve výškách lépe stoupal a byl daleko obratnější. - alespoň takto na to vzpomínal v knize První a poslední.

+7/0
5.3.2016 23:39
Foto

M85i28c31h67a92l 52G81r94e71š87l45i60k 9851626172716

Akceleráciu a stúpavosť mal Bf 109E lepšiu, ako spitfire. Spitfire bol v horizontálnej rovine obratnejší, ale nie oveľa. Každopádne by to v pohode stačilo na vymánevrovanie Bf 109, ak by sa nechal zatiahnuť do takého boja. Galland ten výrok povedal v hneve. Neskôr sa niekoľko krát vyslovil, že Bf 109 by nevymenil za spitfire, že tú vetu nemyslel vážne a netreba to brať doslova.

0/0
6.3.2016 14:37

P79e64t30r 50V38á75c88l93a58v97e15k 6965418899337

docela dost podrobné testy dělali britové, např zde http://kurfurst.org/Tactical_trials/109E_UKtrials/Morgan.html

nebo také http://www.spitfireperformance.com/spit1vrs109e.html

povšiměte si rozdílu v plnícím tlaku ze 6lb na 12, který u spitu výrazně zvýšil výkon. Dá se ale říct že byly tyto verze vyrovnané, spíše záleželo na pilotním umění než na stroji. Například verze IX byla již ve všech paramatrech lepší než BF109G tady je ale nutno podoknout že v té době byla rovnoceným soupeřem FW190 a nikolov ME109G

+2/0
6.3.2016 16:19
Foto

M67i54c28h47a30l 44G89r69e89š67l72i27k 9761356732466

Podrobné testy robili nielen Briti. :-)

Díval som na na nejaké simulácie a podľa nich sa dalo zo Spitfiru aj Bf 109E "vytrieskať" viac, ako dokázali Briti pri testoch v r. 1940. Napr. bolo potvrdené, že spitfire bol v zatáčke lepší, ale obe lietdalá mohli dosiahnuť o čosi vyššie "géčka". Tie testy beriem ako orientačné, aj keď si ich realizátori dali na nich nepochybne záležať.

Tiež sa málokde uvažuje o leteckom "parku" bojujúcich strán. U Britov prevažoval Hurricane na druhom mieste bol Spitfire Mk. I a Mk II. začal prichádzať niekedy v septembri. U Nemcov bol zrejme po celú dobu najpočetnejší E-1, ktorý tvoril necelú polovicu BF 109. E-7 bolo možno okolo 30 kusov.

Máte pravdu, že rozhodujúci faktor sedel v kabíne (ale neopomínal by som mechanikov, ktorí držali v "kondícii" lietadlo). Našli by sa príklady, kedy ani top esá nedokázali zostreliť protivníka na "papierovo" horšom stroji, ak ten "vyžmýkal" z neho všetko (napr. 40 minútový súboj Barkhorna proti "LaGGu" s nerozhodným výsledkom). :-)

0/0
6.3.2016 21:49

T14o68m24á68š 90V38l97a94s20á39k 4364189949466

Achtung achtung, Spitfeuer! Acht Uhr! :-)

0/0
5.3.2016 19:36
Foto

M84i62c81h64a76l 15G66r24e86š37l88i94k 9391826642576

Toto je stroj v ktorom Otto Smik skutočne sedel a dochoval sa do dnešných čias:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a8/VS_Spitfire_IXc_MH434_ZD-B_%28G-ASJV%29_%286997155800%29.jpg

+1/0
5.3.2016 17:19

J21i68ř84í 61K10r38u26t31i41l 2390554330378

Pierre Henri Clostermann. Velký cirkus.

0/0
5.3.2016 16:00

J90a17r80o73m53i81r 19F45a22r58e67k 4782893807

No z teto knizky vyplyva, ze Spitfire byl hracka pro male kluky. Az Tempest byl opravdy letoun :)

P.S. Mozna to byl Typhoon, ted fakt nevim....

0/0
5.3.2016 16:14

J86i78ř95í 97K25r40u61t27i67l 2330434450568

Osobní výpověď pilota který na začátku války na nějakém letadle začínal a konec války kdy na nějakém letadle dolétal. Ta story je furt stejná. Technika jedna věc, ale nejdůležitější je kdo ji ovládá, v případě války ještě pořádná klika.

0/0
5.3.2016 16:40

J45i59ř32í 46K59r43u85t95i29l 2170304850108

Každé letadlo má kladné i záporné vlastnosti a je jen na ''řidiči'' jak se vyrovná se zápory a jak využije klady. Považuji za ''favorita'' ,v kategorii pilot, Ericha Hartmana, používal velmi účinnou metodu sestřelu, přiblížit se na minimální vzdálenost 10 - 15 metrů a provést sestřel. Létal do konce války prakticky na jednom typu letadla. Nikdy neztratil svoji dvojku.

0/0
6.3.2016 9:57
Foto

M55i22c98h20a26l 81G20r56e39š52l44i41k 9391916742726

Hartmann bol zostrelený 16 krát. Mal veľkú dávku šťastia. ;-)

0/0
6.3.2016 14:50

L49u57k39á17š 35G72r84ü89n21d18e45l 4137842665702

Ano, byl to Tempest. Clostermann tam z něho udělal úplnou modlu nadřazenou i Mustangům a Thunderboltům. Kniha je velmi čtivá, ale je v ní spousta historických i technických hloupostí. Ale je třeba brát v potaz kdy vznikla.

+1/0
5.3.2016 18:36

J74i22ř25í 83K49r27u57t17i61l 2350984160178

Tempest a Clostermann si ''sedli''.

+1/0
5.3.2016 19:53

V86l15a29d50i20m32í79r 59H89o77l73ý 8814371196977

Jo, jo.

Co si z knížky pamatuji, tak měl vítr jen z "dlouhých čumáků" FW-190D

0/0
5.3.2016 22:18

J17i45r16i 71H71u80b68k28a 1243186354545

Když si pořídíte poslední vydání (v AJ "The Great Show, for the first time complete and unabridged)), tak tam se k historickým i technickým věcem Pierre otevřeně přiznal. A jsou tam i kapitoly, které v českých vydáních nikdy nebyly. Na přebalu je fotka Kena Charneyho ve spitu s Pierrem na křídle

0/0
6.3.2016 7:43

P90e50t77r 81V35á66c76l12a15v88e94k 6925618869207

je potřeba se dívat kdy byl tempest nasazen do bojů, byl to vynikající letoun ale používal se hlavně k útokům proti pozemním cílům a v tom byl mnohem lepší než spitfire, bytelnější konstrukce, mohl nést větší výzbroj. Byl nasazen v době kdy spojenci měli vzdušnou převahu...Spitfire proti němu byla spíše lehká, neuvěřitelně obratná stíhačka, vhodná spíše pro defensivu než hloubkové nálety nad cizím územím.

0/0
5.3.2016 22:57

J83a43r50o12m22i18r 58F98a26r28e37k 4432353277

Nerozporuju to. Jen mám v živé paměti tu pasáž, kdy měl poprvé letět s Tempestem, ten obrovský respekt, skoro až strach.

0/0
6.3.2016 13:09

J85o14s42e84f 76Š88e19m22b95e48r24a 9590162926282

Fakt nevíš...

0/0
6.3.2016 6:18

J49a23r19o84m70i83r 84F72a15r23e46k 4412503617

Jo, to se mi stává pořád.

0/0
6.3.2016 13:07

M62a96r33e50k 83T28a83u62c18h84m97a11n 1718476

Konstrukce pod trupem před SOP je zábrana před zachycením brzdného lana ostruhovým kolečkem.

0/0
5.3.2016 15:18

R12o87b61i11n 65Ž80i75ž15k28a 2588644426116

Už při přečtení titulku jsem si říkal, že to vyvolá kontroverzi (a zároveň jsem doufal, že to je Spitfire a ne Mustang :-))

Obě volby by podle mě byly bez ohledu na osobní preference ok a že si někdo vybral jednu a ne druhou by neměl být důvod se čertit.:-)

+12/0
5.3.2016 14:40

J41a36r70o40m56i67r 60F42a50r90e18k 4322733437

No ale o čem bychom se potom bavili? :)

+3/0
5.3.2016 15:38

J86o15s33e86f 68V22o47s70i27c60k44y 4753697856563

Nejslavnejsi je subjektivni pojem.To nema v nadpisu co delat. Jenom to zapleveli diskusi ! Spitfire byl dobry jenom diky svemu motoru Merlin. S timto samym motorem byl Mustang P-51 daleko lepsi, pac mel kridlo s lepsim profilem. Hurricane naopak s timto motorem za moc nestal. Ten motor potom zacali americane vyrabet v licenci. Zajimavy poznatek - Rolls Royce dostal take vladni zakazku na hvezdicove motory, ale vubec je nezvladl.

0/−12
5.3.2016 13:47

D77e74n85i50s 27H52u35m46l 4542505425216

A kdy začal bojovat ve válce Spitfire a kdy Mustang? Nemluvě o tom, že později se začal používat daleko výkonější RR Griffon

+2/0
5.3.2016 13:56

R14o60b96i53n 78Ž90i46ž87k10a 2948704946306

ále prdlajz. Merlin procházel (jako všechno válečné) superrychlým vývojem a motor v Mustangu nemá už moc společného s tím, co lítalo v BoB (kompresory, mezichlazení...) a Spitfiry je dostaly až od verze VII výš.

+5/0
5.3.2016 14:33
Foto

M62i69c19h19a94l 80G97r73e84š71l25i32k 9801566892606

Merlin bol britský motor.

Každopádne aj Mustang bol ikonou 2. sv.v.. Mustang bol vyvinutý na iné účely ako Spitfire a za iných podmienok. Ak vezmem do úvahy Váš prístup, tak Mustang by bol na východnej fronte k ničomu. Tam preferovali ľahké stroje s výbornými vlastnosťami do cca 5 km. Mustang sa zase osvedčil ako doprovodný stíhač s dobrými vlastnosťami aj vo vyšších letových hladinách.

+4/0
5.3.2016 15:37

L67u78k45á36š 11G43r19ü30n17d65e83l 4327962565822

Ano, proto se tam uplatnily stroje jako P39, 40, které byly na západní frontě víceméně k ničemu.

0/0
5.3.2016 18:34
Foto

M13i89c30h63a82l 26G37r58e69š44l46i28k 9871806302976

P-400 alebo P-39 fungovali aj v Pacifiku. Ale každopádne máte pravdu, že Britom nevyhovovali, ale Sovietom áno. Každé bojisko malo svoje nároky.

0/0
5.3.2016 19:32

P44e55t37r 41V25á35c68l28a29v59e88k 6115398969757

byl nejslavnější protože ve své době pomohl zachránit Británii, na začátku války až do nějakého roku 1943 neměli spojenci lepší stíhací letadlo, P51D letěl poprvé až v roce 1944! Předešlé verze Mustanga za moc nestály až tuším od roku 1943 do něj začali montovat britský motor RR a jeho výkony se výrazně zlepšily. Co se týče profilu křídla, P51 měl laminární profil a díky tomu menší odpor a se s tejným motorem výrazně delší dolet byla hlavní výhoda P51D kdy dokázal doprovázet bombardéry mnohem dál než jiné stíhačky. So se týká ale třeba obratnosti tak na tom byl spitfire mnohem lépe stejně tak i německé stroje. Jinak laminární profil zase není až taková bomba, funguje totiž jen ve velice omezeném rozsahu rychlostí a uhlu náběhu, mimo tento rozsah je naopak horší a proto je vhodný k dlouhým letům v ustáleném režimu a naopak při vzdušném souboji ztrácí...

+1/0
5.3.2016 23:13

J76a38n 88P22a41v59e92l17k44a 3407291754911

Dodržujte standard, že se shiftem se otevře nové okno!

0/0
5.3.2016 12:33

J64a25n 31C48i85g67l48e75r 7698241660774

Akorát že Smik nebyl slovenské stíhací eso, ale československé. Nafackoval by vám za to asi. Slovenská stíhací esa v té době hajlovala před kamarády z Říše... [>-]

+16/0
5.3.2016 12:26
Foto

M31i11c43h32a36l 35G29r71e68š68l88i98k 9681886472516

Z extrému do extrému... Smik bol po otcovi Slovák, po matke pochádzal z bývalej vysoko postavenej ruskej aristokratickej rodiny so židovskými koreňmi. Časť slovenských letcov preletela na východnú frontu pri prvej príležitosti. Časť z nich bojovala proti nacistom v SNP. Nič nie je čiernobiele. Neviem, ako vy, ale knihu o Smikovi od pána Rajlicha som si zaplatil, prečítal a mám ju na polici. Navyše ako modelár som si zaopatril dva modely, ktoré budú niesť jeho imatrikulačné znaky. Do Smika som investoval dobrých 2500 Kč a do informácií o slovenských letcoch podobne a na rozdiel od Vás si netrúfam vynášať súdy, pretože napr, veliteľ letky 13/JG52 zahynul v povstaní.

0/0
5.3.2016 15:46
Foto

M47i91c11h95a58l 75G63r14e38š49l24i71k 9571986162246

Dodal by som, že Slovákov stiahli z východu kvôli "morálnemu opotrebovaniu", v preklade kvôli dezerciám.

0/0
5.3.2016 16:38

R31a43d20e57k 58F84o17l15p98r13e33c94h35t

Nemějte nepodložené obavy z nějakého "násilí" na autorovi ze strany O. Smika. Když už to chcete hrotit, tak přesně řečeno byl esem RAF slovenské národnosti. Samozřejmě jsem mohl napsat československým esem, ale koho z lidí, kteří o něm slyší poprvé, by napadlo, že byl Slovákem. Podívejte se na to ještě takto: Byl slovenským letcem? Byl. A teď jen místo slovo letec dejte letecké eso.

Vemte si například, že když dobový anglický tisk psal o smrti J. Františka, tak taky psali "Czech air ace killed" a žádné "Czechoslovak". A možná Vás to překvapí, nikdo za to nikoho neinzultoval.

Jinak s tím hajlováním letců Slovenských vzdušných zbraní to nebylo tak horké, jak asi předpokládáte.

+6/0
5.3.2016 17:16
Foto

M31i79c96h29a96l 37G76r22e70š28l54i46k 9391926862206

Hmm... Otto Smik by asi nafackoval Vám. Môj pradedo by Vám asi takisto nafackoval a mnoho Rusínov, ale aj Slovákov s ním. Za to, že súdite ľudí bez kontextu doby a bez znalostí, čo skutočne pre Československo urobili.

+1/0
5.3.2016 17:45
Foto

M57i24c68h62a74l 77G34r77e88š92l62i84k 9951956542526

Myslím, že tie plusy máte od ľudí, ktorí sa nad tým nezamysleli. Žiadna výhra, bohužiaľ, aj keď s prvou vetou súhlasím.

0/0
5.3.2016 18:11

P68e77t17r 68K27l51e59i70n 4390110598245

Spit bl na straně vítězů. Ale bf109 je taky vyjímečné letadlo, stejně jako třeba hurricane či mustang nebo zero.

+1/0
5.3.2016 12:13

M64a21r28t90i30n 93J51i88r63o41u59s53e55k 7286395145748

A jaká jsou vlastně kritéria pro vyhlášení, že jde o nejslavnější stíhačku všech dob? Jinak jsem čekal trochu víc, než jen fotky, když jde o nejslavnější britskou stíhačku.

0/0
5.3.2016 11:08

G91a26b73r73i12e76l 60H85o27r92t16e63n 9961329733274

Spitfire zná prostě každý, kdo se jen trochu o letadla zajímal.

+5/0
5.3.2016 11:43

M19a23r77t73i70n 64J11i54r65o87u36s28e62k 7236975215558

Vidíte, jak snadno by se dal změnit titulek, aby více odpovídal pravdě: "Nejznámější stíhačka všech dob poprvé vzlétla před 80 lety. Pokochejte se". :-)

0/0
5.3.2016 12:52

M95i46c83h85a50l 62M43i66l15l12e11r 9456342669192

v danem pripade, ze se jedna o valku a stihacku spojenou s vitezi, pridavky nejznamejsi / nejslavnejsi / nejproslulejsi jsou vsechny na miste.

+4/0
5.3.2016 14:11

M85a36r45t15i61n 39Č13e36r24v29e17n23ý 3496427321131

Spíše "Jedna z nejznámějších stíhaček všech dob....."

0/0
5.3.2016 14:37







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.