Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Nejslavnější stíhačka všech dob poprvé vzlétla před 80 lety. Pokochejte se

Spitfire, dle mnohých nejslavnější a nejkrásnější stíhačka všech dob, slaví 80. narozeniny. Stroj se nesmazatelně zapsal i do dějin československého letectví. Podívejte se na řadu jeho podob ve fotogalerii.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R80a94d95e81k 33F85o36l41p89r86e62c45h38t

Aby to nezapadlo v bohaté diskuzi, tak si dovolím vyzdvihnout pány Richarda Aubrechta a Marka Tauchmana, kteří správně identifikovali "tu věc" pod trupem Seafiru jako ochranu ostruhového kola (ostruhového podvozku) před poškozením záchytným lanem. Přesně se to zařízení jmenuje tail wheel guard.

+5/0
6.3.2016 18:39

J20i76ř79í 22B56r86o54ž 5539575622537

Nejhezčí je snímek Spitfiru na Karlovým mostem. Myslím si, že to bylo poprvé po 67 letech V

+1/0
6.3.2016 10:58

I74g61n44á91c 25M66r59k19v42i77č43k11a 2318182979385

Určitě spíš Štuka, nebo BF-109

0/−3
6.3.2016 1:29


R50i47c98h91a19r75d 40A71u97b11r89e73c63h38t 1182321426520

Jste si jist, že štuka byla stíhačka?

+3/0
6.3.2016 10:52

D17e70n50i44s 26H32u37m52l 4132595755756

nechtěl jste napsat StuG? To byl aspoň stíhač tanků ;-D;-D;-D;-D;-D

0/0
6.3.2016 17:44

J58a14n 58F58o14r16g58á69č 7434981300713

Kdo byl na aviatické pouti v Pardubicích ho mohl vidět létat naživo. Já tam byl :-D a ten zvuk no paráda.VR^R^R^

+3/0
6.3.2016 0:02

J93a23n 76F85o55r13g69á20č 7684781100363

https://www.youtube.com/watch?v=ANYxTgLf-Ck

+1/0
6.3.2016 0:03
Foto

M86i16c31h75a63l 66G71r80e95š32l52i84k 9251146342126

:-)Žartík:

https://www.youtube.com/watch?v=4iOoiEbtf2w

Tento spitfire bol tiež v Pardubiciach v r. 1998. Jedná sa o stroj, na ktorom si zalietal aj Otto Smik.

0/0
6.3.2016 14:48

P73e71t18r 18V50á78c49l12a55v51e95k 6105898649167

Proč zrovna spitfire? protože v rozhodující době druhé světové války byl nejvýkonnější stíhačkou spojenců,jedinou ,která se mohla srovnávat s BF109, pomohl zachránit Británii. V diskuzi hodně lidí zmiňuje i jiné stíhačky, P51D, Tempest, atp, ano byla to vynikající letadla a i rychlejší než Spitfire ale přišla až po roce 1943, P51D v roce 1944, v době kdy už válka byla víceméně rozhodnuta. Slovo nejslavnější si spit zaslouží právem. A. Gallanda,německé stíhací eso, kterého se Goering zeptal co by si přál a on odpověděl letku spitfirů. Goering totiž přikázal že messerschmity musí doprovázet bombardéry v těsné formaci, což je ale stavělo do nevýhody, protože Spitfire ve výškách lépe stoupal a byl daleko obratnější. - alespoň takto na to vzpomínal v knize První a poslední.

+7/0
5.3.2016 23:39
Foto

M79i13c31h71a97l 83G81r16e75š36l49i75k 9701706902706

Akceleráciu a stúpavosť mal Bf 109E lepšiu, ako spitfire. Spitfire bol v horizontálnej rovine obratnejší, ale nie oveľa. Každopádne by to v pohode stačilo na vymánevrovanie Bf 109, ak by sa nechal zatiahnuť do takého boja. Galland ten výrok povedal v hneve. Neskôr sa niekoľko krát vyslovil, že Bf 109 by nevymenil za spitfire, že tú vetu nemyslel vážne a netreba to brať doslova.

0/0
6.3.2016 14:37

P51e78t67r 46V95á69c91l85a18v65e28k 6305228709717

docela dost podrobné testy dělali britové, např zde http://kurfurst.org/Tactical_trials/109E_UKtrials/Morgan.html

nebo také http://www.spitfireperformance.com/spit1vrs109e.html

povšiměte si rozdílu v plnícím tlaku ze 6lb na 12, který u spitu výrazně zvýšil výkon. Dá se ale říct že byly tyto verze vyrovnané, spíše záleželo na pilotním umění než na stroji. Například verze IX byla již ve všech paramatrech lepší než BF109G tady je ale nutno podoknout že v té době byla rovnoceným soupeřem FW190 a nikolov ME109G

+2/0
6.3.2016 16:19
Foto

M90i41c25h71a80l 92G42r35e27š91l65i41k 9801106122786

Podrobné testy robili nielen Briti. :-)

Díval som na na nejaké simulácie a podľa nich sa dalo zo Spitfiru aj Bf 109E "vytrieskať" viac, ako dokázali Briti pri testoch v r. 1940. Napr. bolo potvrdené, že spitfire bol v zatáčke lepší, ale obe lietdalá mohli dosiahnuť o čosi vyššie "géčka". Tie testy beriem ako orientačné, aj keď si ich realizátori dali na nich nepochybne záležať.

Tiež sa málokde uvažuje o leteckom "parku" bojujúcich strán. U Britov prevažoval Hurricane na druhom mieste bol Spitfire Mk. I a Mk II. začal prichádzať niekedy v septembri. U Nemcov bol zrejme po celú dobu najpočetnejší E-1, ktorý tvoril necelú polovicu BF 109. E-7 bolo možno okolo 30 kusov.

Máte pravdu, že rozhodujúci faktor sedel v kabíne (ale neopomínal by som mechanikov, ktorí držali v "kondícii" lietadlo). Našli by sa príklady, kedy ani top esá nedokázali zostreliť protivníka na "papierovo" horšom stroji, ak ten "vyžmýkal" z neho všetko (napr. 40 minútový súboj Barkhorna proti "LaGGu" s nerozhodným výsledkom). :-)

0/0
6.3.2016 21:49

T40o63m79á54š 31V32l28a20s20á21k 4454639419646

Achtung achtung, Spitfeuer! Acht Uhr! :-)

0/0
5.3.2016 19:36
Foto

M60i92c15h64a58l 43G54r97e20š76l19i52k 9491536402376

Toto je stroj v ktorom Otto Smik skutočne sedel a dochoval sa do dnešných čias:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a8/VS_Spitfire_IXc_MH434_ZD-B_%28G-ASJV%29_%286997155800%29.jpg

+1/0
5.3.2016 17:19

J20i84ř15í 85K87r66u41t26i49l 8689235151618

Pierre Henri Clostermann. Velký cirkus.

0/0
5.3.2016 16:00

J69a56r77o92m61i41r 71F36a25r51e68k 4332413537

No z teto knizky vyplyva, ze Spitfire byl hracka pro male kluky. Az Tempest byl opravdy letoun :)

P.S. Mozna to byl Typhoon, ted fakt nevim....

0/0
5.3.2016 16:14

J13i44ř78í 81K73r79u81t10i59l 8589555761928

Osobní výpověď pilota který na začátku války na nějakém letadle začínal a konec války kdy na nějakém letadle dolétal. Ta story je furt stejná. Technika jedna věc, ale nejdůležitější je kdo ji ovládá, v případě války ještě pořádná klika.

0/0
5.3.2016 16:40

J60i88ř24í 89K30r49u46t49i29l 8409585871228

Každé letadlo má kladné i záporné vlastnosti a je jen na ''řidiči'' jak se vyrovná se zápory a jak využije klady. Považuji za ''favorita'' ,v kategorii pilot, Ericha Hartmana, používal velmi účinnou metodu sestřelu, přiblížit se na minimální vzdálenost 10 - 15 metrů a provést sestřel. Létal do konce války prakticky na jednom typu letadla. Nikdy neztratil svoji dvojku.

0/0
6.3.2016 9:57
Foto

M67i10c94h42a46l 62G55r23e38š80l70i85k 9491346792696

Hartmann bol zostrelený 16 krát. Mal veľkú dávku šťastia. ;-)

0/0
6.3.2016 14:50

L95u29k47á84š 47G21r47ü11n61d47e82l 4947132825142

Ano, byl to Tempest. Clostermann tam z něho udělal úplnou modlu nadřazenou i Mustangům a Thunderboltům. Kniha je velmi čtivá, ale je v ní spousta historických i technických hloupostí. Ale je třeba brát v potaz kdy vznikla.

+1/0
5.3.2016 18:36

J29i93ř60í 22K80r15u27t21i91l 8309795311188

Tempest a Clostermann si ''sedli''.

+1/0
5.3.2016 19:53

V53l13a80d24i65m79í33r 20H20o12l74ý 8554621926807

Jo, jo.

Co si z knížky pamatuji, tak měl vítr jen z "dlouhých čumáků" FW-190D

0/0
5.3.2016 22:18

J97i78r59i 19H55u75b50k91a 1873226974635

Když si pořídíte poslední vydání (v AJ "The Great Show, for the first time complete and unabridged)), tak tam se k historickým i technickým věcem Pierre otevřeně přiznal. A jsou tam i kapitoly, které v českých vydáních nikdy nebyly. Na přebalu je fotka Kena Charneyho ve spitu s Pierrem na křídle

0/0
6.3.2016 7:43

P78e17t55r 63V66á88c39l57a57v65e68k 6385338599937

je potřeba se dívat kdy byl tempest nasazen do bojů, byl to vynikající letoun ale používal se hlavně k útokům proti pozemním cílům a v tom byl mnohem lepší než spitfire, bytelnější konstrukce, mohl nést větší výzbroj. Byl nasazen v době kdy spojenci měli vzdušnou převahu...Spitfire proti němu byla spíše lehká, neuvěřitelně obratná stíhačka, vhodná spíše pro defensivu než hloubkové nálety nad cizím územím.

0/0
5.3.2016 22:57

J19a90r84o65m27i21r 45F23a23r70e70k 4752413127

Nerozporuju to. Jen mám v živé paměti tu pasáž, kdy měl poprvé letět s Tempestem, ten obrovský respekt, skoro až strach.

0/0
6.3.2016 13:09

J21o92s11e67f 25Š53e12m64b48e17r66a 9330452326422

Fakt nevíš...

0/0
6.3.2016 6:18

J20a30r85o95m81i41r 11F12a56r79e52k 4432933427

Jo, to se mi stává pořád.

0/0
6.3.2016 13:07

M91a95r23e96k 54T46a72u66c70h17m15a90n 1548516

Konstrukce pod trupem před SOP je zábrana před zachycením brzdného lana ostruhovým kolečkem.

0/0
5.3.2016 15:18

R76o98b93i74n 22Ž79i12ž49k83a 2788584696206

Už při přečtení titulku jsem si říkal, že to vyvolá kontroverzi (a zároveň jsem doufal, že to je Spitfire a ne Mustang :-))

Obě volby by podle mě byly bez ohledu na osobní preference ok a že si někdo vybral jednu a ne druhou by neměl být důvod se čertit.:-)

+12/0
5.3.2016 14:40

J89a54r86o72m20i17r 31F55a21r52e35k 4902853687

No ale o čem bychom se potom bavili? :)

+3/0
5.3.2016 15:38

J52o59s77e89f 90V85o58s34i57c85k76y 4303247396523

Nejslavnejsi je subjektivni pojem.To nema v nadpisu co delat. Jenom to zapleveli diskusi ! Spitfire byl dobry jenom diky svemu motoru Merlin. S timto samym motorem byl Mustang P-51 daleko lepsi, pac mel kridlo s lepsim profilem. Hurricane naopak s timto motorem za moc nestal. Ten motor potom zacali americane vyrabet v licenci. Zajimavy poznatek - Rolls Royce dostal take vladni zakazku na hvezdicove motory, ale vubec je nezvladl.

0/−12
5.3.2016 13:47

D21e43n47i83s 36H82u22m82l 4442945825326

A kdy začal bojovat ve válce Spitfire a kdy Mustang? Nemluvě o tom, že později se začal používat daleko výkonější RR Griffon

+2/0
5.3.2016 13:56

R94o65b55i67n 83Ž36i21ž58k89a 2158874676836

ále prdlajz. Merlin procházel (jako všechno válečné) superrychlým vývojem a motor v Mustangu nemá už moc společného s tím, co lítalo v BoB (kompresory, mezichlazení...) a Spitfiry je dostaly až od verze VII výš.

+5/0
5.3.2016 14:33
Foto

M60i64c95h11a94l 88G92r91e13š98l18i86k 9161586852406

Merlin bol britský motor.

Každopádne aj Mustang bol ikonou 2. sv.v.. Mustang bol vyvinutý na iné účely ako Spitfire a za iných podmienok. Ak vezmem do úvahy Váš prístup, tak Mustang by bol na východnej fronte k ničomu. Tam preferovali ľahké stroje s výbornými vlastnosťami do cca 5 km. Mustang sa zase osvedčil ako doprovodný stíhač s dobrými vlastnosťami aj vo vyšších letových hladinách.

+4/0
5.3.2016 15:37

L75u43k94á17š 63G63r68ü11n28d92e92l 4127792625152

Ano, proto se tam uplatnily stroje jako P39, 40, které byly na západní frontě víceméně k ničemu.

0/0
5.3.2016 18:34
Foto

M55i79c10h74a28l 25G81r48e15š89l40i91k 9661466792776

P-400 alebo P-39 fungovali aj v Pacifiku. Ale každopádne máte pravdu, že Britom nevyhovovali, ale Sovietom áno. Každé bojisko malo svoje nároky.

0/0
5.3.2016 19:32

P76e35t28r 23V71á92c60l29a96v95e93k 6815128959897

byl nejslavnější protože ve své době pomohl zachránit Británii, na začátku války až do nějakého roku 1943 neměli spojenci lepší stíhací letadlo, P51D letěl poprvé až v roce 1944! Předešlé verze Mustanga za moc nestály až tuším od roku 1943 do něj začali montovat britský motor RR a jeho výkony se výrazně zlepšily. Co se týče profilu křídla, P51 měl laminární profil a díky tomu menší odpor a se s tejným motorem výrazně delší dolet byla hlavní výhoda P51D kdy dokázal doprovázet bombardéry mnohem dál než jiné stíhačky. So se týká ale třeba obratnosti tak na tom byl spitfire mnohem lépe stejně tak i německé stroje. Jinak laminární profil zase není až taková bomba, funguje totiž jen ve velice omezeném rozsahu rychlostí a uhlu náběhu, mimo tento rozsah je naopak horší a proto je vhodný k dlouhým letům v ustáleném režimu a naopak při vzdušném souboji ztrácí...

+1/0
5.3.2016 23:13

J21a49n 92P62a17v15e83l67k25a 3937941884271

Dodržujte standard, že se shiftem se otevře nové okno!

0/0
5.3.2016 12:33

J33a70n 12C64i48g25l25e76r 7618491430624

Akorát že Smik nebyl slovenské stíhací eso, ale československé. Nafackoval by vám za to asi. Slovenská stíhací esa v té době hajlovala před kamarády z Říše... [>-]

+16/0
5.3.2016 12:26
Foto

M29i80c77h31a30l 98G46r19e98š28l51i72k 9831716712926

Z extrému do extrému... Smik bol po otcovi Slovák, po matke pochádzal z bývalej vysoko postavenej ruskej aristokratickej rodiny so židovskými koreňmi. Časť slovenských letcov preletela na východnú frontu pri prvej príležitosti. Časť z nich bojovala proti nacistom v SNP. Nič nie je čiernobiele. Neviem, ako vy, ale knihu o Smikovi od pána Rajlicha som si zaplatil, prečítal a mám ju na polici. Navyše ako modelár som si zaopatril dva modely, ktoré budú niesť jeho imatrikulačné znaky. Do Smika som investoval dobrých 2500 Kč a do informácií o slovenských letcoch podobne a na rozdiel od Vás si netrúfam vynášať súdy, pretože napr, veliteľ letky 13/JG52 zahynul v povstaní.

0/0
5.3.2016 15:46
Foto

M66i13c29h76a13l 42G95r35e93š39l43i86k 9801226592106

Dodal by som, že Slovákov stiahli z východu kvôli "morálnemu opotrebovaniu", v preklade kvôli dezerciám.

0/0
5.3.2016 16:38

R58a10d87e34k 15F45o93l93p57r79e28c14h29t

Nemějte nepodložené obavy z nějakého "násilí" na autorovi ze strany O. Smika. Když už to chcete hrotit, tak přesně řečeno byl esem RAF slovenské národnosti. Samozřejmě jsem mohl napsat československým esem, ale koho z lidí, kteří o něm slyší poprvé, by napadlo, že byl Slovákem. Podívejte se na to ještě takto: Byl slovenským letcem? Byl. A teď jen místo slovo letec dejte letecké eso.

Vemte si například, že když dobový anglický tisk psal o smrti J. Františka, tak taky psali "Czech air ace killed" a žádné "Czechoslovak". A možná Vás to překvapí, nikdo za to nikoho neinzultoval.

Jinak s tím hajlováním letců Slovenských vzdušných zbraní to nebylo tak horké, jak asi předpokládáte.

+6/0
5.3.2016 17:16
Foto

M38i80c75h52a31l 20G58r30e66š58l85i83k 9511376902646

Hmm... Otto Smik by asi nafackoval Vám. Môj pradedo by Vám asi takisto nafackoval a mnoho Rusínov, ale aj Slovákov s ním. Za to, že súdite ľudí bez kontextu doby a bez znalostí, čo skutočne pre Československo urobili.

+1/0
5.3.2016 17:45
Foto

M58i38c85h67a50l 24G82r83e47š87l31i18k 9341286332246

Myslím, že tie plusy máte od ľudí, ktorí sa nad tým nezamysleli. Žiadna výhra, bohužiaľ, aj keď s prvou vetou súhlasím.

0/0
5.3.2016 18:11
Foto

P90e16t64r 58K67l44e58i12n 4110790918515

Spit bl na straně vítězů. Ale bf109 je taky vyjímečné letadlo, stejně jako třeba hurricane či mustang nebo zero.

+1/0
5.3.2016 12:13

M12a50r62t17i13n 39J98i51r41o46u77s24e96k 7916155435878

A jaká jsou vlastně kritéria pro vyhlášení, že jde o nejslavnější stíhačku všech dob? Jinak jsem čekal trochu víc, než jen fotky, když jde o nejslavnější britskou stíhačku.

0/0
5.3.2016 11:08

G49a94b48r35i70e91l 45H72o42r96t24e78n 9821669703314

Spitfire zná prostě každý, kdo se jen trochu o letadla zajímal.

+5/0
5.3.2016 11:43

M41a80r96t34i24n 14J94i28r80o82u54s37e50k 7606745385248

Vidíte, jak snadno by se dal změnit titulek, aby více odpovídal pravdě: "Nejznámější stíhačka všech dob poprvé vzlétla před 80 lety. Pokochejte se". :-)

0/0
5.3.2016 12:52

M24i60c83h53a26l 40M57i27l44l70e41r 9836712589792

v danem pripade, ze se jedna o valku a stihacku spojenou s vitezi, pridavky nejznamejsi / nejslavnejsi / nejproslulejsi jsou vsechny na miste.

+4/0
5.3.2016 14:11

M16a91r65t20i18n 19Č73e44r10v29e53n87ý 3476177311801

Spíše "Jedna z nejznámějších stíhaček všech dob....."

0/0
5.3.2016 14:37





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.