Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R54ó33b88e55r45t 12H93e27g61e14d79u93s 6549519915905

myslím si že tento mini turnaj mala hrať baba , majú úplne iné myslenie a ten stroj by dostal 5:0 jednoznačne....

+6/0
10.3.2016 17:18

M22a41r73t70i55n 83O77l21e54š24n39ý 5375806806884

Pokud jsem četl názory "odborníků" před zápasem, tvrdili, že v tak složité hře bude mít člověk převahu ... Kde jsou teď ti "odborníci"?

+4/−1
10.3.2016 16:56

K60a14r83e83l 63P35o97d10h22o69r17s76k94y 3915133892395

Tak nejak. Go prece mela byt uplne jina situace nez sachy a pocitac to proste nemel zvladat, protoze nema intuici atd...

+1/0
10.3.2016 17:59


V72l45a35d32i84m74í44r 70K54r77i10s30t71e66n 7466802245298

mícháte několik věcí dohromady. Snaha vytvořit počítačový program , který by byl konkurenceschopný není otázkou posledních pár let ale spíše desetiletí. V polovině 90. let kdy jsem s go začínal, existovaly programy které bych i já hravě porazil . Dělaly neskutečné chyby, jakmile jste si na ně zvykli bylo snadné je porazit s mnohem větším rozdílem, než byla jejich skutečná obecní síla. Nebylo to ovšem nedostatkem zájmu či prostředků(v Asii -Čína Korea Japonsko je základna hráčů obrovská tj i dost lidských a finančních zdrojů) ale prostě to příliš nešlo. Ještě relativně nedávno by počítač neporazil silného amatéra natož nějakého profesionála v rovné partii (bez handicapu)

Mluvilo se o tom již před lety , že cesta je několikavrstvá neuronová síť, jen se nepředpokládalo že to bude tak rychlé. Kombinace hodnocení pozice Monte Carlo + něco dalšího, opravdu tohle jde mimo mne , případně více informací najdete na netu pod computer go Myslím že tady o tom byl článek.

AlphaGo hraje sám se sebou, neustále partie analyzuje je a sám se učí . Tohle je myslím úplně jiný přístup k problému, Který se může použít v jiných odvětvích.

O tom že počítač postrádá intuici, pokud AlphaGo vyhraje a on vyhraje, tak to opravdu tato hra takový punc neuchopitelnosti, lidské výjmečnosti, kdy někdo tuto hru považoval i za určitý druh umění, že za pomoci soupeře ve společném tvoření obrazce dává i něco ze sebe, ze své osobnosti. a Ne nadarmo historických počátcích mělo go i náboženský podtext.

0/0
10.3.2016 22:14

K89a70r67e37l 64P24o41d61h11o48r16s82k28y 3515343982635

Co micham dohromady? Cetl jsem docela dost nazoru v tom smyslu, ze Go nejde pocitacem resit, protoze ta hra je jednak radove slozitejsi nez sachy a druhak pocitac nevidi ty uzemi atd.

Neuronovy site se na tyhle veci docela hodi, ale dovedu si predstavit, ze by fungovaly i jine pristupy nebo jejich kombinace. Kazdopadne pousteni AI proti sobe se pouziva odjakziva, neni to zadny jiny pristup...

0/0
11.3.2016 0:56

J45a55k66u74b 39V48i22k18t56o96r78a 8493139703951

Odborník se nemůže nikdy zmýlil? Máte nějaké znalosti v oblasti AI? Hrál jste někdy go? Mám takový pocit, že vy budete odborník na všechno, ale nejvíce na internetové diskuze :-D

0/0
12.3.2016 10:12

V79l71a23d29i71m44í79r 20K90r33i73s94t63e71n 7586582955728

Stihl jsem jen zase závěr, ale myslím věci co stojí za zmínku pro nehráče

1. Čas: Hraje se na 2h a pak má dotyčný 60 sekund na tah s tím že 2x může 60s překročit,načte se mu dalších 60s,. V první partii Lee spotřeboval jen 90 m, méně než počítač. V této se dostal do toho času navíc a podstatně dříve než počítač. Byl zajímavý dotaz, zda si počítač uvědomuje. že soupeř je v časovém presu, či jemu samotnému to případně hrozí. V lidských partiích se s tím kalkuluje jak strategicky, zahrát těžkou možnost když soupeř moc času nemá, tak z hlediska taktického, kdy je následná sekvence tahů zřejmá a hráč využívá celých 60s pro zkoumání možností pro jinou zápletku na desce.

2. Partii jsem moc nezkoumal(není to příliš v mých znalostech) , Ale měl jsem pocit a i z komentářů že v závěru počítač vedl. ne o příliš , ale v koncovce se dá překvapivě dosti ztratit i získat (koncovka - označení poslední fáze hry kdy je snaha především o co nejefektivnější vlastní zisk či odebrání posledních bodů soupeři na desce). Pak ovšem ve středu desky vykouzlil počítač nečekaný tah který mu přidal více bodů v dané oblasti než s kterými profesionální komentátor Redmond 9D počítal. Komentoval to tím, že ve středu desky, kde pozice v rámci koncovky bývají nejvariabilnější nejvíce pomáhá hrubý propočet na rozdíl od krajů kde se vyskytují ustálenější pozice a kombinace. kde si člověk věci usnadňuje naučenými znalostmi pozic což mu umožňuje snáze najít správnou kombinaci. (je ovšem otázkou zda jiní profesionálové tu" překvapivou možnost" sami neviděli, Redmond byl rozptylován nutností neustále komentovat a dělat show, takže neměl čas se více zamyslet.

Z mého laického pohledu již dlouho neaktivního podprůměrného amatérského hráče AlphaGo v aspektech hry,v kterých bychom očekávali lidskou převahu, minimálně drží krok, není-li o fous lepší a v koncovce je asi jistě lepší. Obávám se, že pokud nenajde nějakou očividnou chybu v úsudku počítače bude mít Lee problém vyhrát jednu partii natož dvě

+5/0
10.3.2016 13:33

Z12b10y35n57ě54k 59Š31a54f29a18r27č61í21k 5967778195124

1) Ten dotaz tam skutečně padl a odpověď byla, že ne. Ale taková taktika dává smysl na libovolného soupeře v časovém presu, tedy něco si déle předpočítat a pak to nečekaně zahrát (pokud je to dobrý tah samozřejmě). Takže striktně vzato je asi chybou něco takového neuvažovat, protože součástí hry to je. Ale jak sami říkali, vylepšení měli plánováných několik a museli to "zmrazit" před tím zápasem, ne na všechno se může dostat.

2) Nehraje se na co nejvyšší rozdíl bodů, ale na to, kdo vyhraje. Lidští hráči (zřejmě i ti nejlepší) mají problém toto odlišit. Na konci tedy nejde o to nahrabat co nejvíc, ale je lepší situaci zabetonovat "slabším" tahem k zajištění výhry, než něco sebrat, zvýšit si náskok, ale nemít jistotu, že se situace nevyvine ještě nějak nečekaně a o náskok nepřijdete.

+3/0
10.3.2016 15:28

Z56b37y15n37ě29k 65Š44a74f50a65r53č58í45k 5977478815764

R^

+1/0
10.3.2016 13:22





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.