Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Bratislava-Vídeň za pár minut. Zamíří Hyperloop na Slovensko?

Slovensko tento týden navštívil šéf jedné z firem, která se pokouší postavit funkční prototyp „potrubní pošty pro lidi“ a měl tam jednat tam o možném rozšíření projektu i na Slovensku. Hyperloop by měl dopravovat potrubní drahou pasažéry rychlostí přes tisíc kilometrů za hodinu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A90d37a26m 89W23e44i40s55s 2183187649441

...pokusní ovčani sk...montují auta a budou je foukat fukarem--jako slámu...

0/0
13.5.2016 14:48

E27m84i42l 50M81i24n35á26ř 7610309799597

Nekoupím si svou kapsli. Nelíbí se mi to, protože tam nejde předjíždět.:-)

0/0
29.3.2016 7:54

E43m41i22l 89M94i50n34á49ř 7940749129347

Věřím, že to technicky zvládnou. Možná i pro lidi, nejen pro náklad.

Největší slabinu vidím v přepravní kapacitě. Mohou letět dvě kapsle v jedné trubce? Stejným směrem asi jo, když to má vlastní pohon, ne jako potrubní pošta. Jak daleko od sebe? 1 minutu (bezpečnost+nástup a výstup)? To je po šesti lidech 360 lidí za hodinu. To bude o dost dražší, než letenka.

Poletí-li kapsle po 10 vteřinách, pak je bezpečnostní riziko dost velké. Při havárii jedné kapsle (případně při teroristické sabotáži potrubí) havaruje větší množství kapslí. Z plné rychlosti bude brzdit tak 5 minut, možná nouzově rychleji, ale musí brzdit všechny stejně rychle (to samé platí o zrychlování).

0/0
29.3.2016 7:52

J34a78n 70B59e49n35e69š 5229275868215

Jo tak proto u metra na Veleslavíně chybí eskalátor. Počítali s tím že ty nosiče jednou nahradí hyperloop na letiště ;-D

0/0
14.3.2016 20:57

M17i62c48h92a67l 75J47a95r69o57š 7664550802315

Ještě navrhnu malé zlepšení... Ať to postaví tak, že prvních pár kilometrů budou ke zrychlování a zpomalování využívat gravitaci. Sice to obnáší nějaké kopání (asi 13 kilometrů pod zemí), ale to plně vynahradí adrenalinový zážitek ze stavu beztíže a trocha přetížení dole při otočce. Ale všimněte si ušetřené energie z rozjezdu a brzdění!

0/0
14.3.2016 8:55

R50o60b66e82r24t 48M52á82s18l26o 1121521747767

Teleport by byl mnohem lepší. :-)

+1/0
13.3.2016 23:07

M35i60c67h41a56l 30J14a36r55o57š 7654720562785

Doufám, že tento vynález neukradli a přiznají se k tomu, že patent dávno patří Járovi Cimrmanovi. (pro pochopení je třeba zhlédnout hru Posel světla)

+3/0
13.3.2016 19:57

P41e75t67r 32H88a37r97i74p12r38a12s48a68d 34H54a32j89i25č 8113700694197

Mě na tomto článku zaujala jedna skutečnost, která je z hlediska realizace stavby nedůležitá, ale pro nás významná. Jsou některé signály, že Slovensko se začíná technologicky dostávat před ČR. Tenhle investiční záměr je jedním z nich. Pro Slováky je to určitě dobře.

+1/−1
13.3.2016 9:54

J89a35n 98Z60e27m24a14n 6196277501911

Podle mě to spíše ukazuje, že slováci jsou značně pozadu ve zdravém rozumu.

+1/−2
13.3.2016 12:28

J72a50n 41Z58e79m62a46n 6776607571391

Jakej význam má lítat v rouře když se dá lítat bez roury?

0/0
12.3.2016 19:53

P38e18t60r 78H81a32r66i50p71r84a18s32a85d 42H33a38j20i83č 8693920214617

Roura je vakuovaná (cca na 1/10 atmosférického tlaku), spotřeba energie bude velmi malá. Technické problémy, které jsou spojené a tímto řešením jsou ale velké.

+2/0
13.3.2016 9:56

J55a94n 83Z22e73m20a61n 6636927191611

1/10 atmosférického tlaku je moc, to je ekvivalent atmosférického tlaku ve cca 17km výšky nad mořem, kde sice současná dopravní letadla z ekonomických důvodů nelétají, ale vojenská už zcela běžně a už v 70. letech 20. stol. to byla normální letová hladina dopravních letadel Concorde a Tu144, která už tehdy podotýkám lítala podstatně rychleji než 1300 km/h. Pokud by ta roura nebyla nadzvukovým větrným tunelem, což samo o sobě by bylo na ony vzdálenosti extrémně energeticky náročné, pak dosáhnout tam rychlosti oné kapstle na maglevu oněch 1300 km/h by bylo díky ground efektu stěn té roury kolem celého jejího obvodu energeticky už na první pohled podstatně náročnější než letět oním nadzvukovým letadlem v oněch 17km výšky rychlostí Mach 2. Stále mi tedy naprosto uniká smysl celého tohoto na první pohled superdrahého supernesmyslného a řekl bych i supernebezpečného v případě nehody vynálezu, který mi spíše připadá jako podvod na tahání peněz z kapes důvěřivých investorů.

0/0
13.3.2016 12:21

R60o95b90e98r47t 42M80á52s75l78o 1161641277547

No při letu z Bratislavy do Vídně se fakt asi stoupat do výšky 17 km nevyplatí.

Nicméně pochybnosti o celém projektu mám též.

0/0
13.3.2016 22:56

J26a56n 34Z36e92m89a64n 6276767611641

Z Bratislavy do Vídně je to takový kousek, že úplně stačí železnice nebo dálnice a jste tam za chvíli. Nevím tedy, proč by tam měl někdo stavět nějakou rouru a k tomu elektrárnu aby to poháněla, abyste se tam dostal za trochu méně. To by mělo možná smysl na velké vzdálenosti, ale tam je podle mě jasné, že letadlem by to bylo podstatně levnější a v případě použití nadzvukové technologie, která už dávno existuje, i podstatně rychlejší. Ono přirovnání s Concordem jsem použil proto, že atm. tlak v jeho normální letové hladině je srovnatelný s tím, co chtějí mít v té rouře. Avšak výhoda letadla je, že kolem není žádná stěna, která by způsobovala tzv. ground efekt, který sice u letadla nad planárním povrchem zvyšuje aerodynamický vztlak a snižuje aerodynamický odpor, ale v cirkulárním uspořádání v nějaké rouře by tomu bylo přesně naopak a bylo by třeba mnoho energie jen na to, aby byl aorodynamický odpor překonán. A vůbec už pak nemluvím o překonání sonické bariéry v takovém uspořádání, tam by se to víceméně mohlo rovnou rovnat zabití obsahu té kapstle, případně zničení té roury.

0/0
13.3.2016 23:29

M94a68r58t56i87n 17N91e97r70m35u45t 9417387718519

Je tam asi milibar, tj. 1/1000, což je tlak, který jde pohodlně dosáhnout nenáročnou rotační vývěvou

0/0
13.3.2016 21:35

J87a49n 44N81o49v40á65k 4669579636370

Já už v sobě takové potrubí mám. Když jede obsah do zatáčky, troubí.

0/−1
12.3.2016 16:14

I37v98a29n 95M42a28r39e44k 6524728322

Není náhodou apríl až za tři týdny ? 8-o

+2/−2
11.3.2016 21:20

P94a86v70e23l 66Ř56a28p79e24k 7942646519115

V prvé řadě je potřeba zbavit se technicky zastaralého a morálně vadného automobilismu. Tahle trubka by tomu možná mohla pomoci.

+4/−2
11.3.2016 17:19

J24i82ř93í 21Z34ý39k11a 9119913591790

trubku do každé domácnosti ;-D

+1/−1
11.3.2016 21:57

J92a78n 73V92á26c12l93a28v77í65k 3532566201359

To bude logistická výzva, ale těch pár desítek kilometrů k nejbližšímu terminálu jistě všichni rádi dojdeme pěšky.

Jinak zlé jazyky by mohly říct, že u Řapků už doma trubku mají, ale nebyl by to konstruktivní příspěvek na téma.

+8/−1
12.3.2016 0:20

J72a18n 47S77o48u41k71u57p 1274814586345

Tentokrát nějaké krátké...

+1/0
12.3.2016 13:53
Foto

S27t19a23n70i31s13l36a90v 30T86e82s35a62ř 9227114452724

Blava Vídeň se mi nezdá jako vhodná trasa, je to vzdušnou čarou kolem 60km. Při zrychlení 10km/h/s (aby cestující nevrhli) to bude 2 minuty zrychlovat, pak to 1 minutu pojede 1300km/h a 2 minuty zpomalovat. Slušnej nápor na žaludky, ale příliš krátká dráha jízdy plnou rychlostí.

0/0
11.3.2016 17:15

J45i69ř35í 82Z84ý60k30a 9629323521280

jako testovací trať by to nebylo špatné. Pokud se to osvědčí, tak se seženou investoři na větší trasy mnohem snáze.

0/0
11.3.2016 22:01

M17i45r60e91k 44G91a83j83e15r 5171436509290

Mýlíte se v předpokladu, že by tam ta cestovní rychlost byla 1300 km/h. Jako jedna z prvních tras by sloužila hlavně na ověřování technologických řešení. nikdo by neriskoval, že něco nevyzkoušeného pohřbí nehoda při nadzvukové rychlosti. Odhaduji, že hyperloop na této trase nejezdil nikdy rychleji než 600 km/h a s lidmi pouze do 400 km/h.

0/0
12.3.2016 0:55

M29i15r85e35k 22G24a36j40e36r 5831806229320

... by nikdy nejezdil ...

0/0
12.3.2016 0:55

P41e58t91r 18H97a59r18i82p84r35a90s90a69d 37H27a40j65i12č 8283160634797

Plnou rychlost dosáhnete asi tak rychle jako v letadle. A stejně tak dlouho budete brzdit. V tom problém není. Kam se vyplatí létat (z hlediska času), tam se vyplatí i hyperloop.

0/0
13.3.2016 10:00

D74a93n 49S18v26o86b80o60d79a 9780210515516

jasne ze to je hudba budoucnosti , ale zrovna tento usek je velmi logicky.

Z Videnskeho letiste leta do sveta spousta slovaku a samozrejme Viden jako takova je atraktivni jak pro turisty tak i pro podnikatele.

Jeste aby to bylo i z Brna abych nemusel do Vidne na letiste jezdit busem za 2,5 hodiny.

+1/0
11.3.2016 15:44

R35a22d98o45s90l20a46v 30K59l44a31u53d97a 5234948284782

Fascinuje mě kolik lidí skočí na takovou kravinu... A to srovnání s balony a letadly je fakt hodně mimo. Dneska je ale tak nějak normální prodávat něco co ani není. Nikdo netuší jak to bude fungovat, ještě to neujelo ani cm, ale už to nabízí ve světě a hledají kudy by to mohlo jezdit. Navíc s takovým krásným americkým přístupem. Tady uděláme čáru do Vídně, tady do Prahy

+6/−7
11.3.2016 14:47

J92i26ř86í 60K82o96c67u89r42e31k 6115344555218

Myslíte, že měl George Stephenson s Raketou neježděno 10.000 kilometrů, když začal nabízet projekt železniční dopravy Liverpool - Manchester?

Facinuje mě přístup: Nemáme s tím zkušenosti = je to k ničemu a ani to postavit nejde.

+9/0
11.3.2016 17:49

R78a28d84o90s27l66a65v 37K94l26a59u25d59a 5274638274732

Máte to blbě. Ale to nevadí:-P

0/−2
11.3.2016 18:55

R84a41d11o85s93l63a89v 51K24l40a54u57d88a 5444948134332

Děkuji za mínus, ale trať Liperpool - Manchester byla až druhá, kde Stephenson použil svojí lokomotivu.

0/0
12.3.2016 2:24

P52e35t22r 31H77a61r22i65p30r69a11s67a47d 49H35a24j56i26č 8913540344847

To ale je v tomto případě je marginální. Důležitý je názor a přirovnání. Ostatně, mám dojem, že Stephenson skončil z hlediska podnikání neslavně. Nic to nemění na tom, že bez něj bychom pořád tlačili dvoukolák. Na druhou stranu, mě by to snad ani tolik nevadilo, ale myšlenka cestování v podtlakové trubici je velmi lákavá. Dalo by se to použít i vertikálně pro rychlovýtahy. Případně pro start raket. Už jsem viděl nějaké nápady. Pokud by se povedlo urychlit a vystřelit raketu ve výšce kolem 1km (teoreticky realizovatelná výšková stavba), byl by to velký přínos pro energetickou úsporu paliva.

0/0
13.3.2016 10:12

M64a93r49e12k 35D21e78m16č81á63k 9215364746385

Hyperloop je slepá ulička. EU by se měla pochlapit a místo blbostí prosadit a ideálně ze společných peněz zafinancovat celoevropskou síť VRT.

0/−1
11.3.2016 14:37

J15a52k17u78b 87Š29a72f93a88n83d76a 7905287421411

Jak víte, že je to slepá ulička? Minimálně je to rychlejší a méně energeticky náročné.

+1/0
11.3.2016 14:59

R28a13d58o97s66l70a27v 80K74l36a11u86d24a 5864468554202

Minimálně to existuje jen v CADu. :-P

0/−1
11.3.2016 15:12

J73i96ř19í 14K18o23c65u14r21e69k 6155654355438

A víte, že totéž se dálo v roce 1997 prohlásit o sondě New Horizons?

+4/0
11.3.2016 17:51

R91a45d73o63s60l62a38v 18K67l86a70u41d52a 5864428574162

;-D

0/0
11.3.2016 18:56

M51a37r65e27k 31D32e36m19č89á91k 9925554106225

V porovnání s VRT je tam zanedbatelná přepravní kapacita, spíš to nepůjde využít na kratší úseky (třeba těžko na trase z Prahy do Brna udělají zastávku třeba v Jihlavě), nečetl jsem zatím o možnosti výhybek, ... Celkově to má spíš konkurovat letadlům a osobně si myslím, že třeba mezi zeměmi V4 je letadlo zbytečně rychlé / zbytečně drahé - skoro nikdo nelétá.

+1/0
11.3.2016 17:03

J25a49k91u18b 50Š49a33f85a91n81d65a 7395327431761

Zanedbatelná kapacita vůbec nemusí být. Nakonec může být vyšší než u VRT.

Letadlo je zbytečně rychlé? Jak jste na to přišel? Naopak je vzhledem ke vzdálenosti pomalé. Samozřejmě se tam musí započítat i cesta na/z letiště a odbavení. Pak vzhledem k rychlosti je drahé.

+1/0
11.3.2016 17:23

S69a78m71u62e63l 62Š37u68t26a70j 9226465532703

ak by k niecomu takemu doslo tak to bude neskutocny "tunel" ;-D

0/−1
11.3.2016 14:32

S70t44a61n67i73s54l91a59v 77K90r17e81j65c45a82r 6617906103924

Fandím E.Muskovi. Když lidé v minulosti zažili první lety balonem a letadly těžšími vzduchu také se našlo nemálo skeptiků. A dnes si bez této techniky a technologie neumíme představit život. - Jinak o hyperloopech už uvažovali nejen Jules Verne ale i Cimrman!

+4/0
11.3.2016 13:56

R42a29d22o31s91l45a58v 87K80l75a47u38d13a 5784248304472

Teď už jen budeš muset přesvědčit Rakušáky, aby si až na hranice se Slovenskem nechali na své pozemky šoupnout přerostlý parovod. Vůbec je zajímavé proč o tom jednají se Slováky, když těch se to v podstatě vůbec netýká. Ono je něco jiného to postavit v poušti a uprostřed Evropy.

0/−3
11.3.2016 14:07

P13a71v58e88l 84V20l10a79s 4545813960904

Zanedlouho budou položené roury Slovenských tranzitních plynovodů k ničemu. Ukrajina se vyloučí z tranzitu. Roury mají sice světlost jen 1,52 m, ale v leže by se dalo tím propasírovat. Je třeba ovšem vyřešit technickou otázku ohybů potrubí. Při rychlosti 1000 km/hod by se každý v prvním ohybu rozplácl na maděru.

0/−1
11.3.2016 14:22

J84a64n 78V22á53c21l51a57v22í69k 3312246651209

Slovaky bude hrat mladi?

+1/0
11.3.2016 14:29

J82a40k62u14b 12Š50a24f45a57n29d51a 7135577181211

Zato VRT žádnou dráhu nepotřebuje...

0/0
11.3.2016 15:00

R51a47d63o61s95l94a21v 67K26l58a67u72d72a 5344428494432

Potřebuje. Ale nemusí se vždycky jednat o novou. Třeba využívání stávajících "vjezdů" do města a nádraží je velmi pravděpodobné, někdy ani jiná možnost není. Pochopitelně se jedná o veřejný zájem, takže se pozemky dají i vyvlastnit. To u té roury říkat nemůžete.

0/0
11.3.2016 15:09

J33o73s36e69f 27L49a78n55z 8765481164588

Dobrá myšlenka - na řekněme zkušbní úsek dobrá vzdálenost , poměrně solidní terén a dá se očekávat i smysluplné využití.R^

+11/0
11.3.2016 12:39

R69a50d62e42k 45B70ě32h67a62v68ý 4258715713454

Fandim tomu, protoze to posouva technologii zase o kus dal, ale je to hudba hodne daleke budoucnosti. V nasich koncinach se toho ja urcite nedoziju, stesti budou mit mozna obyvatele par mest nekde v US.

+2/0
11.3.2016 12:01

R55a43d76o51s20l24a79v 17K79l83a80u51d34a 5964838164292

Pokud jde o hromadnou veřejnou dopravu, je na tom Evropa daleko líp než USA. Ono je to logické, USA šlo cestou individuálního motorismu, případně letecké přepravy. Bohužel lidé kteří mají dostatek prostředků z jiné činnosti se pokoušejí postavit si pomník, ať už v podobě této roury, nebo raketoplánu pro turisty, místo toho aby investovali do něčeho smysluplného. Ale je to jejich věc, jen jim nedávám přílišnou naději.

+1/−3
11.3.2016 12:58

P55e14t19r55a 17N14o39v36á62k20o80v80á 7638576644978

Hitler stavěl dálnice, na Slovensku po volbách budou mot Hyperloop. Asi bychom se měli poučit, koho volit...

0/−1
11.3.2016 11:18







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.