Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Bratislava-Vídeň za pár minut. Zamíří Hyperloop na Slovensko?

Slovensko tento týden navštívil šéf jedné z firem, která se pokouší postavit funkční prototyp „potrubní pošty pro lidi“ a měl tam jednat tam o možném rozšíření projektu i na Slovensku. Hyperloop by měl dopravovat potrubní drahou pasažéry rychlostí přes tisíc kilometrů za hodinu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

A48d73a40m 21W11e87i35s68s 2763747499831

...pokusní ovčani sk...montují auta a budou je foukat fukarem--jako slámu...

0/0
13.5.2016 14:48

E40m14i68l 36M73i42n18á43ř 7110979759747

Nekoupím si svou kapsli. Nelíbí se mi to, protože tam nejde předjíždět.:-)

0/0
29.3.2016 7:54

E60m27i69l 63M58i85n21á64ř 7970249129517

Věřím, že to technicky zvládnou. Možná i pro lidi, nejen pro náklad.

Největší slabinu vidím v přepravní kapacitě. Mohou letět dvě kapsle v jedné trubce? Stejným směrem asi jo, když to má vlastní pohon, ne jako potrubní pošta. Jak daleko od sebe? 1 minutu (bezpečnost+nástup a výstup)? To je po šesti lidech 360 lidí za hodinu. To bude o dost dražší, než letenka.

Poletí-li kapsle po 10 vteřinách, pak je bezpečnostní riziko dost velké. Při havárii jedné kapsle (případně při teroristické sabotáži potrubí) havaruje větší množství kapslí. Z plné rychlosti bude brzdit tak 5 minut, možná nouzově rychleji, ale musí brzdit všechny stejně rychle (to samé platí o zrychlování).

0/0
29.3.2016 7:52

J58a36n 73B28e80n66e24š 5139775638395

Jo tak proto u metra na Veleslavíně chybí eskalátor. Počítali s tím že ty nosiče jednou nahradí hyperloop na letiště ;-D

0/0
14.3.2016 20:57

M15i91c68h40a10l 43J25a48r46o75š 7634450492705

Ještě navrhnu malé zlepšení... Ať to postaví tak, že prvních pár kilometrů budou ke zrychlování a zpomalování využívat gravitaci. Sice to obnáší nějaké kopání (asi 13 kilometrů pod zemí), ale to plně vynahradí adrenalinový zážitek ze stavu beztíže a trocha přetížení dole při otočce. Ale všimněte si ušetřené energie z rozjezdu a brzdění!

0/0
14.3.2016 8:55

R64o14b28e87r38t 29M42á88s65l84o 1251151447247

Teleport by byl mnohem lepší. :-)

+1/0
13.3.2016 23:07

M30i41c60h71a81l 62J40a57r65o26š 7794630632975

Doufám, že tento vynález neukradli a přiznají se k tomu, že patent dávno patří Járovi Cimrmanovi. (pro pochopení je třeba zhlédnout hru Posel světla)

+3/0
13.3.2016 19:57

P62e15t81r 72H37a77r20i11p19r83a88s34a19d 72H13a12j55i83č 8383800334267

Mě na tomto článku zaujala jedna skutečnost, která je z hlediska realizace stavby nedůležitá, ale pro nás významná. Jsou některé signály, že Slovensko se začíná technologicky dostávat před ČR. Tenhle investiční záměr je jedním z nich. Pro Slováky je to určitě dobře.

+1/−1
13.3.2016 9:54

J44a12n 73Z66e17m34a55n 6626707581641

Podle mě to spíše ukazuje, že slováci jsou značně pozadu ve zdravém rozumu.

+1/−2
13.3.2016 12:28

J77a89n 13Z78e42m42a16n 6466197391501

Jakej význam má lítat v rouře když se dá lítat bez roury?

0/0
12.3.2016 19:53

P86e92t37r 30H84a61r23i34p78r35a27s38a88d 47H69a63j20i13č 8763630314277

Roura je vakuovaná (cca na 1/10 atmosférického tlaku), spotřeba energie bude velmi malá. Technické problémy, které jsou spojené a tímto řešením jsou ale velké.

+2/0
13.3.2016 9:56

J75a54n 93Z22e98m75a51n 6956747861161

1/10 atmosférického tlaku je moc, to je ekvivalent atmosférického tlaku ve cca 17km výšky nad mořem, kde sice současná dopravní letadla z ekonomických důvodů nelétají, ale vojenská už zcela běžně a už v 70. letech 20. stol. to byla normální letová hladina dopravních letadel Concorde a Tu144, která už tehdy podotýkám lítala podstatně rychleji než 1300 km/h. Pokud by ta roura nebyla nadzvukovým větrným tunelem, což samo o sobě by bylo na ony vzdálenosti extrémně energeticky náročné, pak dosáhnout tam rychlosti oné kapstle na maglevu oněch 1300 km/h by bylo díky ground efektu stěn té roury kolem celého jejího obvodu energeticky už na první pohled podstatně náročnější než letět oním nadzvukovým letadlem v oněch 17km výšky rychlostí Mach 2. Stále mi tedy naprosto uniká smysl celého tohoto na první pohled superdrahého supernesmyslného a řekl bych i supernebezpečného v případě nehody vynálezu, který mi spíše připadá jako podvod na tahání peněz z kapes důvěřivých investorů.

0/0
13.3.2016 12:21

R14o60b85e73r78t 14M70á10s57l33o 1841521727737

No při letu z Bratislavy do Vídně se fakt asi stoupat do výšky 17 km nevyplatí.

Nicméně pochybnosti o celém projektu mám též.

0/0
13.3.2016 22:56

J89a94n 72Z51e35m16a62n 6866657741601

Z Bratislavy do Vídně je to takový kousek, že úplně stačí železnice nebo dálnice a jste tam za chvíli. Nevím tedy, proč by tam měl někdo stavět nějakou rouru a k tomu elektrárnu aby to poháněla, abyste se tam dostal za trochu méně. To by mělo možná smysl na velké vzdálenosti, ale tam je podle mě jasné, že letadlem by to bylo podstatně levnější a v případě použití nadzvukové technologie, která už dávno existuje, i podstatně rychlejší. Ono přirovnání s Concordem jsem použil proto, že atm. tlak v jeho normální letové hladině je srovnatelný s tím, co chtějí mít v té rouře. Avšak výhoda letadla je, že kolem není žádná stěna, která by způsobovala tzv. ground efekt, který sice u letadla nad planárním povrchem zvyšuje aerodynamický vztlak a snižuje aerodynamický odpor, ale v cirkulárním uspořádání v nějaké rouře by tomu bylo přesně naopak a bylo by třeba mnoho energie jen na to, aby byl aorodynamický odpor překonán. A vůbec už pak nemluvím o překonání sonické bariéry v takovém uspořádání, tam by se to víceméně mohlo rovnou rovnat zabití obsahu té kapstle, případně zničení té roury.

0/0
13.3.2016 23:29

M74a89r49t24i57n 37N39e51r51m81u42t 9187777468339

Je tam asi milibar, tj. 1/1000, což je tlak, který jde pohodlně dosáhnout nenáročnou rotační vývěvou

0/0
13.3.2016 21:35

J71a91n 31N69o52v68á50k 4499359856550

Já už v sobě takové potrubí mám. Když jede obsah do zatáčky, troubí.

0/−1
12.3.2016 16:14

I32v32a60n 10M51a73r29e97k 6274388802

Není náhodou apríl až za tři týdny ? 8-o

+2/−2
11.3.2016 21:20

P60a42v74e57l 23Ř30a32p17e61k 7632736889825

V prvé řadě je potřeba zbavit se technicky zastaralého a morálně vadného automobilismu. Tahle trubka by tomu možná mohla pomoci.

+4/−2
11.3.2016 17:19

J89i94ř44í 14Z18ý16k48a 9989873711800

trubku do každé domácnosti ;-D

+1/−1
11.3.2016 21:57

J16a29n 89V81á90c44l57a47v15í43k 3212706361769

To bude logistická výzva, ale těch pár desítek kilometrů k nejbližšímu terminálu jistě všichni rádi dojdeme pěšky.

Jinak zlé jazyky by mohly říct, že u Řapků už doma trubku mají, ale nebyl by to konstruktivní příspěvek na téma.

+8/−1
12.3.2016 0:20

J21a37n 29S13o77u93k68u58p 1714274606785

Tentokrát nějaké krátké...

+1/0
12.3.2016 13:53
Foto

S84t92a19n31i41s60l54a13v 75T17e10s41a35ř 9697294252504

Blava Vídeň se mi nezdá jako vhodná trasa, je to vzdušnou čarou kolem 60km. Při zrychlení 10km/h/s (aby cestující nevrhli) to bude 2 minuty zrychlovat, pak to 1 minutu pojede 1300km/h a 2 minuty zpomalovat. Slušnej nápor na žaludky, ale příliš krátká dráha jízdy plnou rychlostí.

0/0
11.3.2016 17:15

J76i56ř82í 72Z77ý41k94a 9219793841930

jako testovací trať by to nebylo špatné. Pokud se to osvědčí, tak se seženou investoři na větší trasy mnohem snáze.

0/0
11.3.2016 22:01

M86i46r70e27k 64G40a64j72e53r 5951216789190

Mýlíte se v předpokladu, že by tam ta cestovní rychlost byla 1300 km/h. Jako jedna z prvních tras by sloužila hlavně na ověřování technologických řešení. nikdo by neriskoval, že něco nevyzkoušeného pohřbí nehoda při nadzvukové rychlosti. Odhaduji, že hyperloop na této trase nejezdil nikdy rychleji než 600 km/h a s lidmi pouze do 400 km/h.

0/0
12.3.2016 0:55

M81i72r44e29k 28G70a51j33e48r 5421316499140

... by nikdy nejezdil ...

0/0
12.3.2016 0:55

P94e22t25r 76H36a30r80i68p18r88a69s39a23d 70H39a63j52i96č 8803440134627

Plnou rychlost dosáhnete asi tak rychle jako v letadle. A stejně tak dlouho budete brzdit. V tom problém není. Kam se vyplatí létat (z hlediska času), tam se vyplatí i hyperloop.

0/0
13.3.2016 10:00

D94a67n 60S90v61o23b52o62d97a 9370950245366

jasne ze to je hudba budoucnosti , ale zrovna tento usek je velmi logicky.

Z Videnskeho letiste leta do sveta spousta slovaku a samozrejme Viden jako takova je atraktivni jak pro turisty tak i pro podnikatele.

Jeste aby to bylo i z Brna abych nemusel do Vidne na letiste jezdit busem za 2,5 hodiny.

+1/0
11.3.2016 15:44

R69a59d37o28s84l58a38v 22K64l54a58u87d56a 5794928834882

Fascinuje mě kolik lidí skočí na takovou kravinu... A to srovnání s balony a letadly je fakt hodně mimo. Dneska je ale tak nějak normální prodávat něco co ani není. Nikdo netuší jak to bude fungovat, ještě to neujelo ani cm, ale už to nabízí ve světě a hledají kudy by to mohlo jezdit. Navíc s takovým krásným americkým přístupem. Tady uděláme čáru do Vídně, tady do Prahy

+6/−7
11.3.2016 14:47

J34i67ř68í 90K58o30c18u74r38e29k 6555654355718

Myslíte, že měl George Stephenson s Raketou neježděno 10.000 kilometrů, když začal nabízet projekt železniční dopravy Liverpool - Manchester?

Facinuje mě přístup: Nemáme s tím zkušenosti = je to k ničemu a ani to postavit nejde.

+9/0
11.3.2016 17:49

R11a27d55o13s93l91a68v 62K58l54a34u81d13a 5154428724662

Máte to blbě. Ale to nevadí:-P

0/−2
11.3.2016 18:55

R71a68d23o47s71l56a66v 77K11l17a19u20d29a 5194668974282

Děkuji za mínus, ale trať Liperpool - Manchester byla až druhá, kde Stephenson použil svojí lokomotivu.

0/0
12.3.2016 2:24

P86e85t39r 34H89a89r96i64p14r20a45s34a47d 15H69a95j55i87č 8933660574627

To ale je v tomto případě je marginální. Důležitý je názor a přirovnání. Ostatně, mám dojem, že Stephenson skončil z hlediska podnikání neslavně. Nic to nemění na tom, že bez něj bychom pořád tlačili dvoukolák. Na druhou stranu, mě by to snad ani tolik nevadilo, ale myšlenka cestování v podtlakové trubici je velmi lákavá. Dalo by se to použít i vertikálně pro rychlovýtahy. Případně pro start raket. Už jsem viděl nějaké nápady. Pokud by se povedlo urychlit a vystřelit raketu ve výšce kolem 1km (teoreticky realizovatelná výšková stavba), byl by to velký přínos pro energetickou úsporu paliva.

0/0
13.3.2016 10:12

M54a98r46e26k 89D60e52m48č35á24k 9255144856555

Hyperloop je slepá ulička. EU by se měla pochlapit a místo blbostí prosadit a ideálně ze společných peněz zafinancovat celoevropskou síť VRT.

0/−1
11.3.2016 14:37

J85a36k46u78b 33Š50a16f51a55n41d76a 7695147491321

Jak víte, že je to slepá ulička? Minimálně je to rychlejší a méně energeticky náročné.

+1/0
11.3.2016 14:59

R63a77d14o61s38l32a83v 35K52l72a16u14d61a 5704208194322

Minimálně to existuje jen v CADu. :-P

0/−1
11.3.2016 15:12

J10i82ř50í 68K61o56c86u34r22e48k 6565894835238

A víte, že totéž se dálo v roce 1997 prohlásit o sondě New Horizons?

+4/0
11.3.2016 17:51

R90a48d97o12s60l46a10v 33K27l62a52u21d35a 5594438124892

;-D

0/0
11.3.2016 18:56

M84a30r67e47k 13D65e81m93č26á56k 9745144206455

V porovnání s VRT je tam zanedbatelná přepravní kapacita, spíš to nepůjde využít na kratší úseky (třeba těžko na trase z Prahy do Brna udělají zastávku třeba v Jihlavě), nečetl jsem zatím o možnosti výhybek, ... Celkově to má spíš konkurovat letadlům a osobně si myslím, že třeba mezi zeměmi V4 je letadlo zbytečně rychlé / zbytečně drahé - skoro nikdo nelétá.

+1/0
11.3.2016 17:03

J77a62k88u92b 22Š22a71f18a57n84d10a 7595337151191

Zanedbatelná kapacita vůbec nemusí být. Nakonec může být vyšší než u VRT.

Letadlo je zbytečně rychlé? Jak jste na to přišel? Naopak je vzhledem ke vzdálenosti pomalé. Samozřejmě se tam musí započítat i cesta na/z letiště a odbavení. Pak vzhledem k rychlosti je drahé.

+1/0
11.3.2016 17:23

S45a60m73u77e45l 66Š15u62t54a53j 9456425292663

ak by k niecomu takemu doslo tak to bude neskutocny "tunel" ;-D

0/−1
11.3.2016 14:32

S30t53a57n23i52s16l43a72v 70K50r89e77j22c22a19r 6617136163584

Fandím E.Muskovi. Když lidé v minulosti zažili první lety balonem a letadly těžšími vzduchu také se našlo nemálo skeptiků. A dnes si bez této techniky a technologie neumíme představit život. - Jinak o hyperloopech už uvažovali nejen Jules Verne ale i Cimrman!

+4/0
11.3.2016 13:56

R87a17d21o23s39l41a98v 21K57l35a47u67d76a 5394878904642

Teď už jen budeš muset přesvědčit Rakušáky, aby si až na hranice se Slovenskem nechali na své pozemky šoupnout přerostlý parovod. Vůbec je zajímavé proč o tom jednají se Slováky, když těch se to v podstatě vůbec netýká. Ono je něco jiného to postavit v poušti a uprostřed Evropy.

0/−3
11.3.2016 14:07

P55a11v20e62l 12V11l87a12s 4375553870914

Zanedlouho budou položené roury Slovenských tranzitních plynovodů k ničemu. Ukrajina se vyloučí z tranzitu. Roury mají sice světlost jen 1,52 m, ale v leže by se dalo tím propasírovat. Je třeba ovšem vyřešit technickou otázku ohybů potrubí. Při rychlosti 1000 km/hod by se každý v prvním ohybu rozplácl na maděru.

0/−1
11.3.2016 14:22

J49a45n 90V42á35c70l77a23v42í44k 3822206171319

Slovaky bude hrat mladi?

+1/0
11.3.2016 14:29

J24a44k12u31b 11Š81a34f27a96n56d14a 7485357141191

Zato VRT žádnou dráhu nepotřebuje...

0/0
11.3.2016 15:00

R35a36d14o53s32l64a84v 11K76l43a13u27d23a 5514238664362

Potřebuje. Ale nemusí se vždycky jednat o novou. Třeba využívání stávajících "vjezdů" do města a nádraží je velmi pravděpodobné, někdy ani jiná možnost není. Pochopitelně se jedná o veřejný zájem, takže se pozemky dají i vyvlastnit. To u té roury říkat nemůžete.

0/0
11.3.2016 15:09

J51o94s79e72f 67L34a34n86z 8195251274938

Dobrá myšlenka - na řekněme zkušbní úsek dobrá vzdálenost , poměrně solidní terén a dá se očekávat i smysluplné využití.R^

+11/0
11.3.2016 12:39

R84a31d31e51k 18B33ě19h55a16v62ý 4978585593104

Fandim tomu, protoze to posouva technologii zase o kus dal, ale je to hudba hodne daleke budoucnosti. V nasich koncinach se toho ja urcite nedoziju, stesti budou mit mozna obyvatele par mest nekde v US.

+2/0
11.3.2016 12:01

R54a66d78o16s14l55a43v 47K21l83a19u38d61a 5684788294442

Pokud jde o hromadnou veřejnou dopravu, je na tom Evropa daleko líp než USA. Ono je to logické, USA šlo cestou individuálního motorismu, případně letecké přepravy. Bohužel lidé kteří mají dostatek prostředků z jiné činnosti se pokoušejí postavit si pomník, ať už v podobě této roury, nebo raketoplánu pro turisty, místo toho aby investovali do něčeho smysluplného. Ale je to jejich věc, jen jim nedávám přílišnou naději.

+1/−3
11.3.2016 12:58

P55e68t83r81a 57N81o94v70á42k89o57v79á 7458416804248

Hitler stavěl dálnice, na Slovensku po volbách budou mot Hyperloop. Asi bychom se měli poučit, koho volit...

0/−1
11.3.2016 11:18







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.