Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Hlučné sovětské lokomotivy „sergej“ lidé nenáviděli, dnes jsou ikonou

Přesně před půl stoletím převzali Čechoslováci první kus lokomotivy, která se na našich kolejích zabydlela jako „sergej“. Hlučné lokomotivy s červenou hvězdou za normalizace nebyly příliš populární, ale postupně se z nich stala legenda našich železnic. V dobrém i zlém.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P84e59t52r67a 55M54a55l64a36k77o96v74a 1988780640424

Jeden z mnoha příkladů neefektivity a nesmyslnosti RVHP...navíc typicky rusky předimenzované, kašlalo se na spotřebu a životní prostředí....

0/0
28.3.2016 16:01

M45a76r86t77i51n 92D39o13h84n91a44l 5917423778548

No jo, holt SSSR byl náš vzor, takže přes to "nejel vlak". Když si vezmu, že takový Kyklop strčil do kapsy výkonem celého sergeje a ještě mu zbylo (1470kWx1774kW)a měl jen 4 nápravy, a nakonec ho oficiálně odpískali na tom, že byl těžký (20,5t/nápravu), neoficiálně kvůli tomu, že lokomotivy nad 2000hp mohl dodávat jenom SSSR, tak to o RVHP něco svědčilo. Na druhou stranu je fakt, že zkušebně začal jezdit až v roce 1975, takže pokrok o půl generace byl vidět.

0/0
24.3.2016 12:05

P50a58v61e49l 90R47y42b75á69ř 7652501529670

Asi to byly silné mašiny, spotřebu neznám, tak se nemohu vyjadřovat, ale vždy vzpomínám na cesty domů z večerní školy v sedmdesátých létech, kdy jednu dobu stál náš motorový vlak cca 25 min vedle nákladního, který táhl sergej. Ten měl stále spuštěný motor, asi to bylo náročné znovu startovat (to si jen myslím). Nepřeji nikomu cítit, jak motorovým vozem celou dobu třepe motor sergeje. Bylo to většinou v zimním období, byla tma a vždy jako na schvál, stál ten sergej vedle nás. Často jsem musel jít ven do chladna.

0/0
22.3.2016 15:20

R46a43d14e16k 91R66a85i77d98a 5237202189

přečtěte si článek a spotřebu se dozvíte..

0/0
24.3.2016 18:50

J71a73n 26S61a24l52o79m43o43n 4159420311335

Budete se divit, ale nemám problém se o generátor za chodu v elektrárně docela normálně opřít. Ani mi to nepoškodilo hodinky :-). A to se skutečně opírám přímo o stator, bez nějakých přídavných krytů a ochran před magnetickým polem. Zajímalo by mě jakou představu o těch generátorech vlastně máte ;-D. A jestli jste je někdy viděl zakrytované, tak ano. Jenže nejde o ochranu před magnetickým polem. Jde o ochranu před hlukem :-).

0/0
21.3.2016 19:11

K23a83r82e36l 95S39e18v27e68r46a 7430492756549

ja teda mam pocit, samoz�ejm� je to muj osobni n�zor....�e mnohem v�t�� rand�l dok�zala Bardotka...

0/0
20.3.2016 13:46

M97i73c48h58a90l 75M71a90l34á32t 7676976901343

Přepni si klávesnici z azbuky na latinku.;-)

+4/0
20.3.2016 20:36

M89a52r93t63i69n 71N86e34r64m53u85t 9397367818749

nevadí, jedním ze znaků inteligence je správně interpretovat neúplná sdělení a nezaseknout se na syntaxi

0/0
20.3.2016 23:56

K43r17y43š55t15o45f 93L66a60n44í56k 1849640915175

z Opavy do Bohumina zkratkou pres Polsko?

0/0
19.3.2016 21:17

I63v15a15n 84M58a70r55e18k 6584328592

P.redaktore, pokud byste na vlastní uši někdy slyšel v plném výkonu např. "Bardotku" , "Čmeláka" a hlavně "Pomeranč" nikdy byste takový blábol nemohl napsat ! Rv

+1/0
19.3.2016 9:04

J43i14ř75í 71E66r21b27e15n 1933944856337

Obávám se, že pan autor slyšel na vlastní uši jak netlumeného Sergeje, tak i netlumenou Bardotku...

0/0
20.3.2016 12:51

M56i26c55h96a88l 28M74a15l35á88t 7176686301463

Pokud chcete vidět Sergeje, nemusíte do muzea. Pro ČD Cargo jezdí Sergeje dodnes a tahají nákladní vagony.

Jo sovětské stroje se konstruovaly na 150 let. ne jako ty dnešní čínské šidítka.

+3/−7
19.3.2016 1:52

P29a27v69e38l 32S84o84v58i36č45k44a 4106108525182

Nejezdí, už dlouho v ČR nejezdí.

+5/−1
19.3.2016 7:57

M92i35c95h46a98l 20M88a72l47á97t 7906126341693

na severu čech jsem za poslední měsíc viděl tahat min. dva.

0/0
20.3.2016 20:38

J25i38ř70í 45K76o14c57u83r56e75k 6685624285938

By mě zajímalo, které dieslové lokomotivy v Evropě jsou z Číny ...

+6/0
19.3.2016 13:39

M70i22c39h90a39l 69M34a88l63á60t 7376216331793

Spousta dílů je z číny.

0/0
20.3.2016 20:38

J69i27ř42í 21J47i60r45o42u19d40e84k 8236479564574

Sergej nebyl v oblibě u lidí, kteří bydleli blízko tratí. Např. Na Vidoulích se třásla okna i stěny, když tam tato ,,mašinka" šplhala do kopce:-(

Je pravdou, že v rámci RVHP byly rozděleny i výroby a vývoje diesellokomotiv. Např. první přeplńované ,,tisícikoně" byly u nás zkoušeny v r. 1964-65. Instalace do Čmeláků a Zamračenejch. Výkonější dvanáctiválce pak později do ,,Brejlovců". Vývoj v ČKD MĚL ,,NA PRKNECH" projekt VERZE AŽ DO ,,čtyřtisíckoní". Po srpnu 68 vývojáři emigrovali ( údajně se uplatnili u Sulzera );-) V ČKD Naft. mot. Smíchov bylo do r. 71 vyrobeno tisíc (!)drážních motorů, převážně,,káček"(K6S 310 DR). Ve finále v průměru i motor denně;-)

+4/0
19.3.2016 0:21

O91l88d25ř63i23c14h 83Ř79e95z40n21í39k 7335982104208

když tohle startovalo, třásly se hrnky na polici jak při zemětřesení ;-D

+3/−2
18.3.2016 23:47

J87a49r96o56s45l52a87v 92K10a61d59l74e78c 5551959602931

Neznám nikoho, kdo by je nenáviděl...;-D Že by zase antiputinovka???;-D;-D;-D

+10/−9
18.3.2016 20:12

I13v49a22n 80M62a41r90e54k 6634288162

Jo , to je každodenní povinnost ! 8-o

+6/−3
18.3.2016 20:29

P62e79t48r 12N96o10v60o24t46n45y 1691510901

Když tohle soudruzi vyvíjeli, tak Putin leda možná tahal dřevěnej vláček na špagátu.

+5/0
18.3.2016 20:43

Š67t27ě69p25á90n 78B44u80r46i60a77n 3133493261835

Já je nenáviděl. Jako ajzboňácký dítě vím o čem mluvím, pač jsem bydlel na vlakovém nádraží. Zejména po plyšáku to bylo s náhradními díly na pytel. Takže když si fíra ve stanici odskočil na svačinku, zamknul Sergeje a nechal puštěný motor, protože už by nemusel nastartovat, jelikož nebyly ND pro startéry. To bylo utrpení, celé nádraží se otřásalo, i na druhé straně domu drnčelo skleněné nádobí. Rovněž si vzpomínám, jak mého otce (výpravčího) vzbudil zaparkovaný Sergej přímo pod okny po noční. Tak jak byl v pyžamu si dotyčného fíru našel a dodnes kolují legendy co mu vlastně řekl. Pravda je, že od té doby všechny puštěné-stojící Sergeje parkovali od baráku 400m dál na odstavné koleji. ;-D

+5/−2
19.3.2016 11:25

M98a83r75t81i21n 96H47o45u42b52a 6213971169928

takze nam chces namluvit, ze fira parkuje, kde se mu zlibi? jako ze jede po nadrazi a rika si ";tak dneska to hodim na 5.kolej, tak by to buriana nemuselo budit.."

+4/−2
19.3.2016 16:37

Š62t93ě51p35á75n 44B92u88r98i85a45n 3573893711105

Přesně tak soudruhu (ti si automaticky tykají). Ta první kolej nejblíž k nádraží byla ta odstavná (z okna obýváku bych na toho Sergeje při troše štěstí doplivl). Sloužila jako seřadiště mašin, čekajících na posun vlaků s uhlím do elektrárny. Jedním koncem (blíže) ke vsi končila cca 50m za stanicí a druhý konec cca 500m za stanicí. Chápu, že fíra zastavil před nádražím, měl to blíž do vsi do krámu, blíže na WC, blíže ke kolegyním na stanici. A jelikož ajzboňáci se znali, tak se stačilo dohodnout. Jak fírové s výpravčím tak i naopak, nevidím na tom nic divného a v rozporu s předpisy to nebylo. Takže máš pravdu "burian" se mohl po noční vyspat, páč fírové věděli, že na tom nádraží bydlí lidi.

+5/−1
19.3.2016 17:01

K13a31t60e48ř81i20n95a 29V84ý52b17o91r45n58á 6280529439

Jaký "startéry" ? :)

+1/0
19.3.2016 17:31

Š11t37ě34p61á71n 19B86u31r42i73a17n 3403873311965

Startér je eufemismus pro pluk trpaslíku, který nahazoval motor Sergeje klikou.

Fakt nejsem fanda do lokomotiv, takže jestli ten 150 litrový diesel nenahazoval silou myšlenky (případně již zmíněnou klikou), muselo tam být něco, co ten 150 litrový motor rozběhlo. Omlouvám se jestli, jestli se tomu říká jinak. A předem se omlouvám, pokud se Váš příspěvek pochopil špatně, ono z toho co jak jste položila otázku, bych musel být vědma, abych se trefil.

+2/−1
19.3.2016 18:01

K44a76r52e26l 34H43a41d83r62b33o67l67e18c 8187230440

Startovalo se to dynamem, které poté dodávalo proud do trakčních motorů. Problém startů ale nebyl v dynamu, které mělo 100%přetižitelnost. ale v tom, že soudruzi nedomysleli životnost baterií. Kyselé, olověné se neměly s trvalými otřesy rády a snesly max jeden pokus o start a pak 6 hodiny nabíjení. Proto to pořád někde bublalo a fíra se to bál stopnout. Pro depo bylo levnější platit 40l/hod volnoběhu naftu, protože to byly jiné peníze než balíček určený na náhradní díly! Dodnes je to prakticky stejné!!!

+1/0
21.3.2016 9:41

Š10t23ě26p21á34n 56B24u50r93i16a24n 3603343451175

Díky za fundované vysvětlení.

0/0
21.3.2016 10:08

J59i44ř93í 85K47o31c96u74r28e33k 6115884535428

Představte si, že vstáváte na ranní, je 11 večer a Váš soused začne tůrovat motorku. A ve tři v noci to pro jistotu zopakuje.

Jenže mezi beztlumičovým motorem motorky a lokomotivy je rozdíl. Takže si toho souseda představte, že tu motorku tůruje u ve vedlejší místnosti.

0/−1
19.3.2016 13:49

M87a97r82t94i26n 22N65e84r12m43u63t 9367147988869

Budíky možná ukážou stejné decibely, je tu ale rozdíl ve spektru. Když jsem spával v čekárnách, nikdy mě nebudily vlaky, ale pípání různých hlásičů

0/0
20.3.2016 23:54

V43á67c26l53a17v 82S72v16o83b33o16d37a 5776888369

Trpíte stihomamem? :-P

0/0
21.3.2016 10:07

I80v95a27n 92M27a69r27e46k 6464338642

Dost podstatný rozdíl pro fíru jezdícího na lokomotivě ČKD a Sergejovi byl ten že v zimě po zhasnutí motoru pokud se někde v stanici stálo ( bylo to tehdy dost často a dělo se tak kvůli úspoře nafty) tak na mašině z ČKD za deset min."klepal kosu" zatímco izolovaná kabina stroje "sdelano v CCCP ́" udržela teplo minimálně hodinu R^

+6/0
18.3.2016 18:15

J28i81ř29í 62E29r63b21e90n 1283114126367

Protože Ukrajinci to konstruovali automaticky pro čtyřicetistupňové sibiřské mrazy i pro šedesátistupňovou výheň kazašské pouště. Zatímco kolbeňáci tak nějak předpokládali středoevropské klima :-)

+2/0
20.3.2016 12:56

I98v29a81n 39M86a42r48e59k 6104788362

Mohli byste prosím konkretizovat kteří lidé je "nenáviděli"? ! Byl to celý národ, či jen disidenti a nebo je to jen "jedna paní povídala ? ! " 8-o Rv

+14/−3
18.3.2016 18:06

P35e57t24r 71N15o30v26o74t98n82y 1891460361

Tak to si i dokážu predstavit, že je nekdo neměl rád. Spíš by mě zajímalo jak to s tou "ikonou".

0/0
18.3.2016 20:11

P81a29v14e34l 18S25t69a72v69j14a97n90í25k 6438285277631

Byla to první lokomotiva, která nahrazovala těžkotonážní páru. Takže způsobila přelom v dopravě. Že jsem se potom vrhli na elektrickou trakci a nezávislá trakce šla poněkud do útlumu, už je jiná kapitola.

+3/−1
18.3.2016 22:35

M93í76l84a 42P68i61š49t36ě84l42á13k 7393957153

Oni ho nenáviděli hlavně ti kteří s ním museli jezdit a před tím jezdili na lokomotivách ČKD. Rozdíl mezi Sergejem a Čmelákem například byl v tom, že na Čmeláku byla spotřeba oleje 10Kg za víc jak týden tak pro Sergeje to bylo ještě málo. To je jen jeden argument.

0/−4
18.3.2016 22:42

P81e53t82r 55H96a94r22i76p80r73a12s27a42d 53H98a44j26i27č 8833820494707

Nenáviděli je ti, kterým ta pitomá mašina brumrala v noci pod okny. Bylo to k zbláznění, nedalo se spát. Doporyčuji si pořídit někde nahrávku a dát si to do mobilu jako vyzváněcí tón, jestli se vám to tak líbí, ale nevím, jestli váš mobil dokáže vyloudit mj. zvuky na hranici infrazvuku.

+6/−2
19.3.2016 0:55

J28i71ř87í 52K29o90c48u62r30e45k 6845704945618

Když si na sluchátkový výstup napojíte ozvučení pro rockový klub a heftnete tomu. ;-D

+1/−2
19.3.2016 13:51

M28a37r45t72i80n 47N78e88r29m90u79t 9747337678989

To je vtip dne - mobil bude končit někde na úrovni telefonního sluchátka, tj 200 - 300Hz

0/0
21.3.2016 0:02

A58l39e60š 88J63a69v98ů16r35e75k 2492889380540

nevím o tom, že by je někdo nenáviděl 8-o

+6/−2
18.3.2016 16:10

T21o77m79á33š 63P59a54v32l31í64k 7217350551

Děkujeme za sdělení faktu, že vy něco nevíte :-)

+4/−3
19.3.2016 8:23

M89i49l72a39n 70R56i81c54h21t27e70r 8469322660483

Svého času jsem viděl Sergeje, jak táhl vlak s uhláky. Cca 15 jich na výměně vyskočilo. Fíra jel dál, ani si toho ani nevšiml. Neskutečně silný stroj.

+6/0
18.3.2016 16:04

J80i13r81k40a 52S22v79e12j51k30o22v88s29k34ý 2749116431413

Obyčejný peršing má dvakrát větší výkon.

+2/−2
18.3.2016 18:39

M47i44l94a10n 30R59i48c64h25t49e30r 8969782510413

Je to možné, nebyl jsem fíra, ale prostý vechtr:-)

+1/0
18.3.2016 18:45

I82v84a98n 96M72a53r51e17k 6194308262

Trumf. . ."obyčejný messerschmidt " má o polovinu větší výkon jak "peršing" . . . .nesrovnávej dýzly s elektrickou trakcí. ;-(

+2/0
18.3.2016 20:35

P90e54t40r 33N97o38v51o21t56n65y 1151490651

Sergej tahl slusne tak do 20 km/h, od 35 km/h by ho uz nahradila ctyrnaprava min devastujici koleje. Persing tahne az do 70 km/h jak ten sergej ve 20 - nejakych 200 kN. Čili ano, nesrovnaval bych to vubec, nebot by nafta dostala na zadek.

+4/0
18.3.2016 21:09

L47u45m51í91r 30V62i85t15h72a 2677327556322

To by asi dostala, ale nafta vždycky jezdila a jezdí hlavně tam, kde nejsou dráty. Pamatuju si, jak sergeje tahaly uhlí z Mostu do Chvaletic, když bylo málo vody, kolem nás, přes Kačerov. Dost dlouho tam elektrika nebyla a to dunění pomaloběžnýho dvoutaktu rozdrnčelo skleničky v kredenci i skoro kilometr od trati, která je navíc mezi Krčí a Michlí zaříznutá hluboko pod okolní terén. Bylo to slyšet tak daleko, že jsme v pohodě stačili doběhnout ke kolejím a počítat vagóny. Často jsme jich napočítali i 70 a víc. Jeden sergej vpředu, jeden vzadu, někdy i uprostřed.

+5/0
18.3.2016 21:32

J68a59k55u47b 47Š32a56f78a51n39d44a 7975577751651

Ovšem to srovnáváte lokomotivy s výkonem 1,2MW a 4MW.

+1/0
19.3.2016 10:47

J54a53n 13B41a73r52t40u67š13k85a 7696731771343

jak vidím, tak spousta diskutujících porovnává neporovnatelné, srovnávat Sergeje a Čmeláka je jako srovnávat bombardér a stíhačku - myšleno samozřejmě obrazně a schválně absurdně ;-D

+8/0
18.3.2016 15:24







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.