Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Hlučné sovětské lokomotivy „sergej“ lidé nenáviděli, dnes jsou ikonou

Přesně před půl stoletím převzali Čechoslováci první kus lokomotivy, která se na našich kolejích zabydlela jako „sergej“. Hlučné lokomotivy s červenou hvězdou za normalizace nebyly příliš populární, ale postupně se z nich stala legenda našich železnic. V dobrém i zlém.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P38e98t20r66a 16M95a76l22a60k30o43v44a 1948370690354

Jeden z mnoha příkladů neefektivity a nesmyslnosti RVHP...navíc typicky rusky předimenzované, kašlalo se na spotřebu a životní prostředí....

0/0
28.3.2016 16:01

M73a12r86t89i40n 94D49o85h36n33a93l 5487953218828

No jo, holt SSSR byl náš vzor, takže přes to "nejel vlak". Když si vezmu, že takový Kyklop strčil do kapsy výkonem celého sergeje a ještě mu zbylo (1470kWx1774kW)a měl jen 4 nápravy, a nakonec ho oficiálně odpískali na tom, že byl těžký (20,5t/nápravu), neoficiálně kvůli tomu, že lokomotivy nad 2000hp mohl dodávat jenom SSSR, tak to o RVHP něco svědčilo. Na druhou stranu je fakt, že zkušebně začal jezdit až v roce 1975, takže pokrok o půl generace byl vidět.

0/0
24.3.2016 12:05

P83a18v75e42l 98R48y39b59á27ř 7982111839750

Asi to byly silné mašiny, spotřebu neznám, tak se nemohu vyjadřovat, ale vždy vzpomínám na cesty domů z večerní školy v sedmdesátých létech, kdy jednu dobu stál náš motorový vlak cca 25 min vedle nákladního, který táhl sergej. Ten měl stále spuštěný motor, asi to bylo náročné znovu startovat (to si jen myslím). Nepřeji nikomu cítit, jak motorovým vozem celou dobu třepe motor sergeje. Bylo to většinou v zimním období, byla tma a vždy jako na schvál, stál ten sergej vedle nás. Často jsem musel jít ven do chladna.

0/0
22.3.2016 15:20


R97a78d57e88k 73R70a25i81d21a 5747752429

přečtěte si článek a spotřebu se dozvíte..

0/0
24.3.2016 18:50

J59a34n 40S82a11l37o26m48o46n 4589350291945

Budete se divit, ale nemám problém se o generátor za chodu v elektrárně docela normálně opřít. Ani mi to nepoškodilo hodinky :-). A to se skutečně opírám přímo o stator, bez nějakých přídavných krytů a ochran před magnetickým polem. Zajímalo by mě jakou představu o těch generátorech vlastně máte ;-D. A jestli jste je někdy viděl zakrytované, tak ano. Jenže nejde o ochranu před magnetickým polem. Jde o ochranu před hlukem :-).

0/0
21.3.2016 19:11

K70a86r43e51l 69S90e39v20e73r86a 7560742146739

ja teda mam pocit, samoz�ejm� je to muj osobni n�zor....�e mnohem v�t�� rand�l dok�zala Bardotka...

0/0
20.3.2016 13:46

M34i95c11h72a42l 10M98a48l23á97t 7766256701833

Přepni si klávesnici z azbuky na latinku.;-)

+4/0
20.3.2016 20:36

M45a38r49t52i38n 92N12e83r80m39u51t 9837467328849

nevadí, jedním ze znaků inteligence je správně interpretovat neúplná sdělení a nezaseknout se na syntaxi

0/0
20.3.2016 23:56

K46r82y17š95t63o90f 52L45a84n92í28k 1949310725455

z Opavy do Bohumina zkratkou pres Polsko?

0/0
19.3.2016 21:17

I74v53a29n 54M74a44r47e14k 6464208702

P.redaktore, pokud byste na vlastní uši někdy slyšel v plném výkonu např. "Bardotku" , "Čmeláka" a hlavně "Pomeranč" nikdy byste takový blábol nemohl napsat ! Rv

+1/0
19.3.2016 9:04

J50i25ř70í 30E58r63b75e63n 1753254686287

Obávám se, že pan autor slyšel na vlastní uši jak netlumeného Sergeje, tak i netlumenou Bardotku...

0/0
20.3.2016 12:51

M17i92c91h92a63l 59M19a97l79á20t 7456646971633

Pokud chcete vidět Sergeje, nemusíte do muzea. Pro ČD Cargo jezdí Sergeje dodnes a tahají nákladní vagony.

Jo sovětské stroje se konstruovaly na 150 let. ne jako ty dnešní čínské šidítka.

+3/−7
19.3.2016 1:52

P90a57v50e98l 78S70o84v91i50č37k73a 4646438645282

Nejezdí, už dlouho v ČR nejezdí.

+5/−1
19.3.2016 7:57

M67i95c30h15a34l 22M61a81l51á83t 7546366221893

na severu čech jsem za poslední měsíc viděl tahat min. dva.

0/0
20.3.2016 20:38

J39i79ř16í 32K93o71c28u22r76e45k 6975434255518

By mě zajímalo, které dieslové lokomotivy v Evropě jsou z Číny ...

+6/0
19.3.2016 13:39

M64i28c98h25a53l 78M22a23l25á58t 7726516391743

Spousta dílů je z číny.

0/0
20.3.2016 20:38

J98i24ř33í 43J72i11r20o56u67d41e49k 8916109554294

Sergej nebyl v oblibě u lidí, kteří bydleli blízko tratí. Např. Na Vidoulích se třásla okna i stěny, když tam tato ,,mašinka" šplhala do kopce:-(

Je pravdou, že v rámci RVHP byly rozděleny i výroby a vývoje diesellokomotiv. Např. první přeplńované ,,tisícikoně" byly u nás zkoušeny v r. 1964-65. Instalace do Čmeláků a Zamračenejch. Výkonější dvanáctiválce pak později do ,,Brejlovců". Vývoj v ČKD MĚL ,,NA PRKNECH" projekt VERZE AŽ DO ,,čtyřtisíckoní". Po srpnu 68 vývojáři emigrovali ( údajně se uplatnili u Sulzera );-) V ČKD Naft. mot. Smíchov bylo do r. 71 vyrobeno tisíc (!)drážních motorů, převážně,,káček"(K6S 310 DR). Ve finále v průměru i motor denně;-)

+4/0
19.3.2016 0:21

O83l17d90ř95i19c26h 32Ř84e39z81n43í77k 7255642574588

když tohle startovalo, třásly se hrnky na polici jak při zemětřesení ;-D

+3/−2
18.3.2016 23:47

J51a42r52o23s61l22a63v 69K23a41d17l60e66c 5751619772651

Neznám nikoho, kdo by je nenáviděl...;-D Že by zase antiputinovka???;-D;-D;-D

+10/−9
18.3.2016 20:12

I93v41a50n 81M54a30r58e75k 6394938602

Jo , to je každodenní povinnost ! 8-o

+6/−3
18.3.2016 20:29

P91e20t82r 96N59o56v41o66t70n52y 1301820761

Když tohle soudruzi vyvíjeli, tak Putin leda možná tahal dřevěnej vláček na špagátu.

+5/0
18.3.2016 20:43

Š19t71ě27p62á30n 64B21u31r33i16a75n 3963213931475

Já je nenáviděl. Jako ajzboňácký dítě vím o čem mluvím, pač jsem bydlel na vlakovém nádraží. Zejména po plyšáku to bylo s náhradními díly na pytel. Takže když si fíra ve stanici odskočil na svačinku, zamknul Sergeje a nechal puštěný motor, protože už by nemusel nastartovat, jelikož nebyly ND pro startéry. To bylo utrpení, celé nádraží se otřásalo, i na druhé straně domu drnčelo skleněné nádobí. Rovněž si vzpomínám, jak mého otce (výpravčího) vzbudil zaparkovaný Sergej přímo pod okny po noční. Tak jak byl v pyžamu si dotyčného fíru našel a dodnes kolují legendy co mu vlastně řekl. Pravda je, že od té doby všechny puštěné-stojící Sergeje parkovali od baráku 400m dál na odstavné koleji. ;-D

+5/−2
19.3.2016 11:25

M31a27r13t41i89n 46H25o50u83b77a 6113311339378

takze nam chces namluvit, ze fira parkuje, kde se mu zlibi? jako ze jede po nadrazi a rika si ";tak dneska to hodim na 5.kolej, tak by to buriana nemuselo budit.."

+4/−2
19.3.2016 16:37

Š69t97ě61p71á52n 48B13u22r40i39a72n 3213723681135

Přesně tak soudruhu (ti si automaticky tykají). Ta první kolej nejblíž k nádraží byla ta odstavná (z okna obýváku bych na toho Sergeje při troše štěstí doplivl). Sloužila jako seřadiště mašin, čekajících na posun vlaků s uhlím do elektrárny. Jedním koncem (blíže) ke vsi končila cca 50m za stanicí a druhý konec cca 500m za stanicí. Chápu, že fíra zastavil před nádražím, měl to blíž do vsi do krámu, blíže na WC, blíže ke kolegyním na stanici. A jelikož ajzboňáci se znali, tak se stačilo dohodnout. Jak fírové s výpravčím tak i naopak, nevidím na tom nic divného a v rozporu s předpisy to nebylo. Takže máš pravdu "burian" se mohl po noční vyspat, páč fírové věděli, že na tom nádraží bydlí lidi.

+5/−1
19.3.2016 17:01

K16a10t47e62ř93i44n53a 49V87ý92b40o92r31n43á 6830299439

Jaký "startéry" ? :)

+1/0
19.3.2016 17:31

Š87t93ě62p18á24n 34B68u54r43i19a85n 3733673781725

Startér je eufemismus pro pluk trpaslíku, který nahazoval motor Sergeje klikou.

Fakt nejsem fanda do lokomotiv, takže jestli ten 150 litrový diesel nenahazoval silou myšlenky (případně již zmíněnou klikou), muselo tam být něco, co ten 150 litrový motor rozběhlo. Omlouvám se jestli, jestli se tomu říká jinak. A předem se omlouvám, pokud se Váš příspěvek pochopil špatně, ono z toho co jak jste položila otázku, bych musel být vědma, abych se trefil.

+2/−1
19.3.2016 18:01

K55a46r76e77l 62H67a39d91r26b57o72l77e21c 8557800780

Startovalo se to dynamem, které poté dodávalo proud do trakčních motorů. Problém startů ale nebyl v dynamu, které mělo 100%přetižitelnost. ale v tom, že soudruzi nedomysleli životnost baterií. Kyselé, olověné se neměly s trvalými otřesy rády a snesly max jeden pokus o start a pak 6 hodiny nabíjení. Proto to pořád někde bublalo a fíra se to bál stopnout. Pro depo bylo levnější platit 40l/hod volnoběhu naftu, protože to byly jiné peníze než balíček určený na náhradní díly! Dodnes je to prakticky stejné!!!

+1/0
21.3.2016 9:41

Š56t19ě39p32á78n 15B93u91r74i78a17n 3593353661745

Díky za fundované vysvětlení.

0/0
21.3.2016 10:08

J30i24ř67í 47K83o65c16u66r74e57k 6115464595508

Představte si, že vstáváte na ranní, je 11 večer a Váš soused začne tůrovat motorku. A ve tři v noci to pro jistotu zopakuje.

Jenže mezi beztlumičovým motorem motorky a lokomotivy je rozdíl. Takže si toho souseda představte, že tu motorku tůruje u ve vedlejší místnosti.

0/−1
19.3.2016 13:49

M56a56r98t62i39n 39N63e38r55m93u49t 9517847138839

Budíky možná ukážou stejné decibely, je tu ale rozdíl ve spektru. Když jsem spával v čekárnách, nikdy mě nebudily vlaky, ale pípání různých hlásičů

0/0
20.3.2016 23:54

V60á78c65l58a82v 52S63v53o17b95o22d49a 5526638749

Trpíte stihomamem? :-P

0/0
21.3.2016 10:07

I76v68a44n 50M28a31r17e96k 6944368212

Dost podstatný rozdíl pro fíru jezdícího na lokomotivě ČKD a Sergejovi byl ten že v zimě po zhasnutí motoru pokud se někde v stanici stálo ( bylo to tehdy dost často a dělo se tak kvůli úspoře nafty) tak na mašině z ČKD za deset min."klepal kosu" zatímco izolovaná kabina stroje "sdelano v CCCP ́" udržela teplo minimálně hodinu R^

+6/0
18.3.2016 18:15

J90i68ř72í 97E42r80b12e81n 1243784456877

Protože Ukrajinci to konstruovali automaticky pro čtyřicetistupňové sibiřské mrazy i pro šedesátistupňovou výheň kazašské pouště. Zatímco kolbeňáci tak nějak předpokládali středoevropské klima :-)

+2/0
20.3.2016 12:56

I76v97a91n 13M91a65r27e88k 6204748802

Mohli byste prosím konkretizovat kteří lidé je "nenáviděli"? ! Byl to celý národ, či jen disidenti a nebo je to jen "jedna paní povídala ? ! " 8-o Rv

+14/−3
18.3.2016 18:06

P26e80t17r 43N83o61v52o81t70n31y 1701600941

Tak to si i dokážu predstavit, že je nekdo neměl rád. Spíš by mě zajímalo jak to s tou "ikonou".

0/0
18.3.2016 20:11

P79a19v63e41l 46S69t49a94v41j80a66n52í35k 6288255417771

Byla to první lokomotiva, která nahrazovala těžkotonážní páru. Takže způsobila přelom v dopravě. Že jsem se potom vrhli na elektrickou trakci a nezávislá trakce šla poněkud do útlumu, už je jiná kapitola.

+3/−1
18.3.2016 22:35

M47í10l26a 87P55i26š34t46ě27l30á70k 7963737653

Oni ho nenáviděli hlavně ti kteří s ním museli jezdit a před tím jezdili na lokomotivách ČKD. Rozdíl mezi Sergejem a Čmelákem například byl v tom, že na Čmeláku byla spotřeba oleje 10Kg za víc jak týden tak pro Sergeje to bylo ještě málo. To je jen jeden argument.

0/−4
18.3.2016 22:42

P15e46t96r 32H81a11j84i51č 1500349848848

Nenáviděli je ti, kterým ta pitomá mašina brumrala v noci pod okny. Bylo to k zbláznění, nedalo se spát. Doporyčuji si pořídit někde nahrávku a dát si to do mobilu jako vyzváněcí tón, jestli se vám to tak líbí, ale nevím, jestli váš mobil dokáže vyloudit mj. zvuky na hranici infrazvuku.

+6/−2
19.3.2016 0:55

J10i49ř90í 58K43o37c50u91r83e70k 6445174335918

Když si na sluchátkový výstup napojíte ozvučení pro rockový klub a heftnete tomu. ;-D

+1/−2
19.3.2016 13:51

M28a49r78t97i66n 24N61e16r38m95u42t 9397917948599

To je vtip dne - mobil bude končit někde na úrovni telefonního sluchátka, tj 200 - 300Hz

0/0
21.3.2016 0:02

A12l70e26š 83J55a68v86ů42r56e80k 2812449110890

nevím o tom, že by je někdo nenáviděl 8-o

+6/−2
18.3.2016 16:10

T97o89m71á89š 32P10a55v85l27í84k 7877830291

Děkujeme za sdělení faktu, že vy něco nevíte :-)

+4/−3
19.3.2016 8:23

M46i93l20a10n 87R21i52c14h62t74e54r 8489592610453

Svého času jsem viděl Sergeje, jak táhl vlak s uhláky. Cca 15 jich na výměně vyskočilo. Fíra jel dál, ani si toho ani nevšiml. Neskutečně silný stroj.

+6/0
18.3.2016 16:04

J51i84r42k27a 14S48v97e52j67k12o71v58s45k25ý 2529416951703

Obyčejný peršing má dvakrát větší výkon.

+2/−2
18.3.2016 18:39

M49i49l48a45n 80R92i32c58h84t45e24r 8269512720473

Je to možné, nebyl jsem fíra, ale prostý vechtr:-)

+1/0
18.3.2016 18:45

I20v44a41n 52M69a79r80e48k 6514518962

Trumf. . ."obyčejný messerschmidt " má o polovinu větší výkon jak "peršing" . . . .nesrovnávej dýzly s elektrickou trakcí. ;-(

+2/0
18.3.2016 20:35

P61e17t87r 19N43o58v76o20t22n95y 1151130481

Sergej tahl slusne tak do 20 km/h, od 35 km/h by ho uz nahradila ctyrnaprava min devastujici koleje. Persing tahne az do 70 km/h jak ten sergej ve 20 - nejakych 200 kN. Čili ano, nesrovnaval bych to vubec, nebot by nafta dostala na zadek.

+4/0
18.3.2016 21:09

L93u55m62í61r 37V51i60t97h20a 2357807216882

To by asi dostala, ale nafta vždycky jezdila a jezdí hlavně tam, kde nejsou dráty. Pamatuju si, jak sergeje tahaly uhlí z Mostu do Chvaletic, když bylo málo vody, kolem nás, přes Kačerov. Dost dlouho tam elektrika nebyla a to dunění pomaloběžnýho dvoutaktu rozdrnčelo skleničky v kredenci i skoro kilometr od trati, která je navíc mezi Krčí a Michlí zaříznutá hluboko pod okolní terén. Bylo to slyšet tak daleko, že jsme v pohodě stačili doběhnout ke kolejím a počítat vagóny. Často jsme jich napočítali i 70 a víc. Jeden sergej vpředu, jeden vzadu, někdy i uprostřed.

+5/0
18.3.2016 21:32

J35a90k67u10b 96Š92a82f76a70n51d95a 7355807671731

Ovšem to srovnáváte lokomotivy s výkonem 1,2MW a 4MW.

+1/0
19.3.2016 10:47

J62a35n 23B38a38r13t75u34š27k85a 7236101461273

jak vidím, tak spousta diskutujících porovnává neporovnatelné, srovnávat Sergeje a Čmeláka je jako srovnávat bombardér a stíhačku - myšleno samozřejmě obrazně a schválně absurdně ;-D

+8/0
18.3.2016 15:24





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.