Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Hlučné sovětské lokomotivy „sergej“ lidé nenáviděli, dnes jsou ikonou

Přesně před půl stoletím převzali Čechoslováci první kus lokomotivy, která se na našich kolejích zabydlela jako „sergej“. Hlučné lokomotivy s červenou hvězdou za normalizace nebyly příliš populární, ale postupně se z nich stala legenda našich železnic. V dobrém i zlém.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P17e18t97r47a 91M42a84l69a40k71o18v22a 1768260170294

Jeden z mnoha příkladů neefektivity a nesmyslnosti RVHP...navíc typicky rusky předimenzované, kašlalo se na spotřebu a životní prostředí....

0/0
28.3.2016 16:01

M93a14r60t41i83n 44D75o78h18n82a82l 5317583988318

No jo, holt SSSR byl náš vzor, takže přes to "nejel vlak". Když si vezmu, že takový Kyklop strčil do kapsy výkonem celého sergeje a ještě mu zbylo (1470kWx1774kW)a měl jen 4 nápravy, a nakonec ho oficiálně odpískali na tom, že byl těžký (20,5t/nápravu), neoficiálně kvůli tomu, že lokomotivy nad 2000hp mohl dodávat jenom SSSR, tak to o RVHP něco svědčilo. Na druhou stranu je fakt, že zkušebně začal jezdit až v roce 1975, takže pokrok o půl generace byl vidět.

0/0
24.3.2016 12:05

P33a28v37e37l 19R56y90b67á65ř 7362331749480

Asi to byly silné mašiny, spotřebu neznám, tak se nemohu vyjadřovat, ale vždy vzpomínám na cesty domů z večerní školy v sedmdesátých létech, kdy jednu dobu stál náš motorový vlak cca 25 min vedle nákladního, který táhl sergej. Ten měl stále spuštěný motor, asi to bylo náročné znovu startovat (to si jen myslím). Nepřeji nikomu cítit, jak motorovým vozem celou dobu třepe motor sergeje. Bylo to většinou v zimním období, byla tma a vždy jako na schvál, stál ten sergej vedle nás. Často jsem musel jít ven do chladna.

0/0
22.3.2016 15:20

R74a38d28e90k 27R76a46i83d40a 5207422339

přečtěte si článek a spotřebu se dozvíte..

0/0
24.3.2016 18:50

J85a49n 48S69a19l66o41m12o62n 4609310181605

Budete se divit, ale nemám problém se o generátor za chodu v elektrárně docela normálně opřít. Ani mi to nepoškodilo hodinky :-). A to se skutečně opírám přímo o stator, bez nějakých přídavných krytů a ochran před magnetickým polem. Zajímalo by mě jakou představu o těch generátorech vlastně máte ;-D. A jestli jste je někdy viděl zakrytované, tak ano. Jenže nejde o ochranu před magnetickým polem. Jde o ochranu před hlukem :-).

0/0
21.3.2016 19:11

K79a94r29e65l 85S12e65v52e57r12a 7710982526219

ja teda mam pocit, samoz�ejm� je to muj osobni n�zor....�e mnohem v�t�� rand�l dok�zala Bardotka...

0/0
20.3.2016 13:46

M25i74c45h82a79l 67M28a51l25á87t 7156146151253

Přepni si klávesnici z azbuky na latinku.;-)

+4/0
20.3.2016 20:36

M24a67r78t19i62n 15N24e21r92m35u38t 9477437808749

nevadí, jedním ze znaků inteligence je správně interpretovat neúplná sdělení a nezaseknout se na syntaxi

0/0
20.3.2016 23:56

K33r73y34š36t85o73f 83L20a45n42í12k 1559740785155

z Opavy do Bohumina zkratkou pres Polsko?

0/0
19.3.2016 21:17

I96v16a92n 12M46a42r89e77k 6724248722

P.redaktore, pokud byste na vlastní uši někdy slyšel v plném výkonu např. "Bardotku" , "Čmeláka" a hlavně "Pomeranč" nikdy byste takový blábol nemohl napsat ! Rv

+1/0
19.3.2016 9:04

J80i92ř70í 58E16r43b91e65n 1503144946687

Obávám se, že pan autor slyšel na vlastní uši jak netlumeného Sergeje, tak i netlumenou Bardotku...

0/0
20.3.2016 12:51

M72i23c67h91a98l 14M64a98l31á18t 7566916471693

Pokud chcete vidět Sergeje, nemusíte do muzea. Pro ČD Cargo jezdí Sergeje dodnes a tahají nákladní vagony.

Jo sovětské stroje se konstruovaly na 150 let. ne jako ty dnešní čínské šidítka.

+3/−7
19.3.2016 1:52

P70a66v11e52l 79S62o76v79i40č91k53a 4936378165862

Nejezdí, už dlouho v ČR nejezdí.

+5/−1
19.3.2016 7:57

M12i65c46h15a16l 87M47a46l21á80t 7306796751123

na severu čech jsem za poslední měsíc viděl tahat min. dva.

0/0
20.3.2016 20:38

J20i36ř68í 16K36o79c24u84r20e22k 6505734445168

By mě zajímalo, které dieslové lokomotivy v Evropě jsou z Číny ...

+6/0
19.3.2016 13:39

M79i88c43h66a59l 92M42a70l19á80t 7656486891893

Spousta dílů je z číny.

0/0
20.3.2016 20:38

J98i41ř52í 93J69i53r59o76u68d82e25k 8656229674594

Sergej nebyl v oblibě u lidí, kteří bydleli blízko tratí. Např. Na Vidoulích se třásla okna i stěny, když tam tato ,,mašinka" šplhala do kopce:-(

Je pravdou, že v rámci RVHP byly rozděleny i výroby a vývoje diesellokomotiv. Např. první přeplńované ,,tisícikoně" byly u nás zkoušeny v r. 1964-65. Instalace do Čmeláků a Zamračenejch. Výkonější dvanáctiválce pak později do ,,Brejlovců". Vývoj v ČKD MĚL ,,NA PRKNECH" projekt VERZE AŽ DO ,,čtyřtisíckoní". Po srpnu 68 vývojáři emigrovali ( údajně se uplatnili u Sulzera );-) V ČKD Naft. mot. Smíchov bylo do r. 71 vyrobeno tisíc (!)drážních motorů, převážně,,káček"(K6S 310 DR). Ve finále v průměru i motor denně;-)

+4/0
19.3.2016 0:21

O65l25d72ř31i86c53h 77Ř20e21z97n19í62k 7295462694748

když tohle startovalo, třásly se hrnky na polici jak při zemětřesení ;-D

+3/−2
18.3.2016 23:47

J82a84r54o41s60l44a81v 90K28a50d67l31e82c 5101439292211

Neznám nikoho, kdo by je nenáviděl...;-D Že by zase antiputinovka???;-D;-D;-D

+10/−9
18.3.2016 20:12

I82v65a13n 55M37a90r79e45k 6214168342

Jo , to je každodenní povinnost ! 8-o

+6/−3
18.3.2016 20:29

P94e69t74r 31N36o32v79o82t31n48y 1191970921

Když tohle soudruzi vyvíjeli, tak Putin leda možná tahal dřevěnej vláček na špagátu.

+5/0
18.3.2016 20:43

Š88t30ě53p33á65n 36B55u94r63i35a38n 3653343621765

Já je nenáviděl. Jako ajzboňácký dítě vím o čem mluvím, pač jsem bydlel na vlakovém nádraží. Zejména po plyšáku to bylo s náhradními díly na pytel. Takže když si fíra ve stanici odskočil na svačinku, zamknul Sergeje a nechal puštěný motor, protože už by nemusel nastartovat, jelikož nebyly ND pro startéry. To bylo utrpení, celé nádraží se otřásalo, i na druhé straně domu drnčelo skleněné nádobí. Rovněž si vzpomínám, jak mého otce (výpravčího) vzbudil zaparkovaný Sergej přímo pod okny po noční. Tak jak byl v pyžamu si dotyčného fíru našel a dodnes kolují legendy co mu vlastně řekl. Pravda je, že od té doby všechny puštěné-stojící Sergeje parkovali od baráku 400m dál na odstavné koleji. ;-D

+5/−2
19.3.2016 11:25

M60a59r71t84i23n 55H67o48u66b45a 6823731129508

takze nam chces namluvit, ze fira parkuje, kde se mu zlibi? jako ze jede po nadrazi a rika si ";tak dneska to hodim na 5.kolej, tak by to buriana nemuselo budit.."

+4/−2
19.3.2016 16:37

Š40t90ě39p41á47n 29B81u95r26i19a82n 3503103411925

Přesně tak soudruhu (ti si automaticky tykají). Ta první kolej nejblíž k nádraží byla ta odstavná (z okna obýváku bych na toho Sergeje při troše štěstí doplivl). Sloužila jako seřadiště mašin, čekajících na posun vlaků s uhlím do elektrárny. Jedním koncem (blíže) ke vsi končila cca 50m za stanicí a druhý konec cca 500m za stanicí. Chápu, že fíra zastavil před nádražím, měl to blíž do vsi do krámu, blíže na WC, blíže ke kolegyním na stanici. A jelikož ajzboňáci se znali, tak se stačilo dohodnout. Jak fírové s výpravčím tak i naopak, nevidím na tom nic divného a v rozporu s předpisy to nebylo. Takže máš pravdu "burian" se mohl po noční vyspat, páč fírové věděli, že na tom nádraží bydlí lidi.

+5/−1
19.3.2016 17:01

K23a71t64e46ř66i36n62a 10V51ý62b20o25r28n13á 6920749959

Jaký "startéry" ? :)

+1/0
19.3.2016 17:31

Š23t56ě43p53á41n 49B24u79r36i60a27n 3773713501905

Startér je eufemismus pro pluk trpaslíku, který nahazoval motor Sergeje klikou.

Fakt nejsem fanda do lokomotiv, takže jestli ten 150 litrový diesel nenahazoval silou myšlenky (případně již zmíněnou klikou), muselo tam být něco, co ten 150 litrový motor rozběhlo. Omlouvám se jestli, jestli se tomu říká jinak. A předem se omlouvám, pokud se Váš příspěvek pochopil špatně, ono z toho co jak jste položila otázku, bych musel být vědma, abych se trefil.

+2/−1
19.3.2016 18:01

K30a80r39e81l 82H31a48d39r24b72o36l47e72c 8337670480

Startovalo se to dynamem, které poté dodávalo proud do trakčních motorů. Problém startů ale nebyl v dynamu, které mělo 100%přetižitelnost. ale v tom, že soudruzi nedomysleli životnost baterií. Kyselé, olověné se neměly s trvalými otřesy rády a snesly max jeden pokus o start a pak 6 hodiny nabíjení. Proto to pořád někde bublalo a fíra se to bál stopnout. Pro depo bylo levnější platit 40l/hod volnoběhu naftu, protože to byly jiné peníze než balíček určený na náhradní díly! Dodnes je to prakticky stejné!!!

+1/0
21.3.2016 9:41

Š81t65ě50p10á84n 61B66u62r53i85a74n 3253453411285

Díky za fundované vysvětlení.

0/0
21.3.2016 10:08

J21i79ř37í 93K78o72c78u11r68e75k 6835204845928

Představte si, že vstáváte na ranní, je 11 večer a Váš soused začne tůrovat motorku. A ve tři v noci to pro jistotu zopakuje.

Jenže mezi beztlumičovým motorem motorky a lokomotivy je rozdíl. Takže si toho souseda představte, že tu motorku tůruje u ve vedlejší místnosti.

0/−1
19.3.2016 13:49

M66a57r38t35i74n 65N21e18r96m15u55t 9657937498639

Budíky možná ukážou stejné decibely, je tu ale rozdíl ve spektru. Když jsem spával v čekárnách, nikdy mě nebudily vlaky, ale pípání různých hlásičů

0/0
20.3.2016 23:54

V19á68c12l30a92v 63S67v70o63b91o63d70a 5806568439

Trpíte stihomamem? :-P

0/0
21.3.2016 10:07

I37v33a41n 86M87a73r65e28k 6404858622

Dost podstatný rozdíl pro fíru jezdícího na lokomotivě ČKD a Sergejovi byl ten že v zimě po zhasnutí motoru pokud se někde v stanici stálo ( bylo to tehdy dost často a dělo se tak kvůli úspoře nafty) tak na mašině z ČKD za deset min."klepal kosu" zatímco izolovaná kabina stroje "sdelano v CCCP ́" udržela teplo minimálně hodinu R^

+6/0
18.3.2016 18:15

J27i39ř72í 83E20r69b58e18n 1153174236567

Protože Ukrajinci to konstruovali automaticky pro čtyřicetistupňové sibiřské mrazy i pro šedesátistupňovou výheň kazašské pouště. Zatímco kolbeňáci tak nějak předpokládali středoevropské klima :-)

+2/0
20.3.2016 12:56

I92v38a94n 76M80a90r47e41k 6794308182

Mohli byste prosím konkretizovat kteří lidé je "nenáviděli"? ! Byl to celý národ, či jen disidenti a nebo je to jen "jedna paní povídala ? ! " 8-o Rv

+14/−3
18.3.2016 18:06

P40e89t46r 63N63o10v91o38t38n45y 1821920191

Tak to si i dokážu predstavit, že je nekdo neměl rád. Spíš by mě zajímalo jak to s tou "ikonou".

0/0
18.3.2016 20:11

P61a57v83e50l 24S86t28a47v59j51a49n49í55k 6938445197981

Byla to první lokomotiva, která nahrazovala těžkotonážní páru. Takže způsobila přelom v dopravě. Že jsem se potom vrhli na elektrickou trakci a nezávislá trakce šla poněkud do útlumu, už je jiná kapitola.

+3/−1
18.3.2016 22:35

M95í25l63a 75P71i90š80t41ě22l34á22k 7963607973

Oni ho nenáviděli hlavně ti kteří s ním museli jezdit a před tím jezdili na lokomotivách ČKD. Rozdíl mezi Sergejem a Čmelákem například byl v tom, že na Čmeláku byla spotřeba oleje 10Kg za víc jak týden tak pro Sergeje to bylo ještě málo. To je jen jeden argument.

0/−4
18.3.2016 22:42

P19e87t80r 89H62a53r87i89p40r80a62s46a54d 37H63a67j84i38č 8623650544117

Nenáviděli je ti, kterým ta pitomá mašina brumrala v noci pod okny. Bylo to k zbláznění, nedalo se spát. Doporyčuji si pořídit někde nahrávku a dát si to do mobilu jako vyzváněcí tón, jestli se vám to tak líbí, ale nevím, jestli váš mobil dokáže vyloudit mj. zvuky na hranici infrazvuku.

+6/−2
19.3.2016 0:55

J60i96ř36í 45K85o88c25u77r39e66k 6685884945618

Když si na sluchátkový výstup napojíte ozvučení pro rockový klub a heftnete tomu. ;-D

+1/−2
19.3.2016 13:51

M65a63r62t55i62n 50N86e10r17m86u62t 9277747678329

To je vtip dne - mobil bude končit někde na úrovni telefonního sluchátka, tj 200 - 300Hz

0/0
21.3.2016 0:02

A60l10e33š 62J32a97v64ů21r32e86k 2282119440290

nevím o tom, že by je někdo nenáviděl 8-o

+6/−2
18.3.2016 16:10

T96o81m90á81š 10P27a96v38l55í78k 7907830851

Děkujeme za sdělení faktu, že vy něco nevíte :-)

+4/−3
19.3.2016 8:23

M38i13l83a84n 65R62i55c41h11t56e65r 8189422630283

Svého času jsem viděl Sergeje, jak táhl vlak s uhláky. Cca 15 jich na výměně vyskočilo. Fíra jel dál, ani si toho ani nevšiml. Neskutečně silný stroj.

+6/0
18.3.2016 16:04

J43i58r79k58a 15S98v89e88j34k71o95v75s48k74ý 2719296771463

Obyčejný peršing má dvakrát větší výkon.

+2/−2
18.3.2016 18:39

M42i12l65a90n 84R70i45c35h85t42e62r 8579322290673

Je to možné, nebyl jsem fíra, ale prostý vechtr:-)

+1/0
18.3.2016 18:45

I91v38a64n 88M66a21r89e61k 6644198232

Trumf. . ."obyčejný messerschmidt " má o polovinu větší výkon jak "peršing" . . . .nesrovnávej dýzly s elektrickou trakcí. ;-(

+2/0
18.3.2016 20:35

P45e83t18r 97N98o89v73o32t71n28y 1921570261

Sergej tahl slusne tak do 20 km/h, od 35 km/h by ho uz nahradila ctyrnaprava min devastujici koleje. Persing tahne az do 70 km/h jak ten sergej ve 20 - nejakych 200 kN. Čili ano, nesrovnaval bych to vubec, nebot by nafta dostala na zadek.

+4/0
18.3.2016 21:09

L26u11m82í79r 31V96i94t16h16a 2197377836192

To by asi dostala, ale nafta vždycky jezdila a jezdí hlavně tam, kde nejsou dráty. Pamatuju si, jak sergeje tahaly uhlí z Mostu do Chvaletic, když bylo málo vody, kolem nás, přes Kačerov. Dost dlouho tam elektrika nebyla a to dunění pomaloběžnýho dvoutaktu rozdrnčelo skleničky v kredenci i skoro kilometr od trati, která je navíc mezi Krčí a Michlí zaříznutá hluboko pod okolní terén. Bylo to slyšet tak daleko, že jsme v pohodě stačili doběhnout ke kolejím a počítat vagóny. Často jsme jich napočítali i 70 a víc. Jeden sergej vpředu, jeden vzadu, někdy i uprostřed.

+5/0
18.3.2016 21:32

J64a68k32u95b 27Š57a91f85a79n70d13a 7235237691981

Ovšem to srovnáváte lokomotivy s výkonem 1,2MW a 4MW.

+1/0
19.3.2016 10:47

J15a12n 66B18a58r43t90u70š14k82a 7526361341143

jak vidím, tak spousta diskutujících porovnává neporovnatelné, srovnávat Sergeje a Čmeláka je jako srovnávat bombardér a stíhačku - myšleno samozřejmě obrazně a schválně absurdně ;-D

+8/0
18.3.2016 15:24







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.