Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Neskončilo to „kanárem“. Zápas počítače a člověka v go dopadl 4:1

V pondělí 15. března skončil v Soulu poslední zápas v sérii střetnutí mezi profesionálním hráčem go a softwarem AlphaGo, který jako první v historii dokáže porážet i špičkové lidské hráče této hry. Člověk ve zřejmě nejsložitější široce známé deskové hře prohrál 4:1.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V81l29a20d77i73m84í26r 54K33r46i70s12t30e22n 7656302415948

Sparťanské mojo je obvzláště silné ;-D

0/0
17.3.2016 19:45

V78l57a50d92i46m17í57r 38K39r53i93s31t48e92n 7586372135628

omluva špatná diskuze

0/0
17.3.2016 19:59

P81e50t72r 78G93e31b77a11u74e81r 7676258295531

A co takhle alfago vs alfago?To by byl teprve mazec.:-)

0/0
16.3.2016 13:06


V81l36a68d42i87m82í13r 29K45r54i72s60t11e96n 7766532915188

To je právě běžné, Alphago se právě učí tím, že hraje sám proti sobě.

+1/0
17.3.2016 20:00

P13e47t90r 31Z98d63e28n25ě44k 2424759704

Stále jen počítač, počítač. Za tím počítačem je spousta chytrých lidí, kteří vymýšlejí algoritmy AI a pak to převedou do programu. Stejně tak i v oblasti hw je spousta lidí, kteří mají zásluhu na vytvoření dostatečně rychlého počítače. Nic jiného za tím není. Je to tedy "bitva" spousty lidí, kteří mají dost času na řešení proti jednomu geniálnímu hráči, který má na řešení omezený čas.

0/−3
16.3.2016 7:24
Foto

M24a33t49ě59j 66Č66e89r93n25ý 9785782300377

Ano, za počítačem stojí spousta lidí, kteří ho musí navrhnout, postavit, naprogramovat (je to vlastně příprava před hrou), ale člověk je na tom stejně. Taky se nejdřív učí od jiných a poznává svoje i cizí hry, než se dostane na určitou úroveň. Ve hře samotné je v tom sám člověk, stejně jako počítač.

0/0
17.3.2016 11:22

V34l30a69d75a14n 96K38a74h17a26n 9151794594362

Go moc neumim, teda zaklady znam, ale sachy umim mnohem lepe. Nicmene mam dotaz, teoreticky je sice v Go vice moznosti (kombinaci) nicmene mi prijde ze 90-95% z nich lze pomerne snadno "odfiltrovat" jako "nesmyslna". Je i po teto "fitraci" Go slozitejsi (pro pocitac) nez sachy? Mi prijde ze ne, ale je to opravdu jen "pocit' a rad se dozvim vice.

0/0
16.3.2016 0:00
Foto

P15a23v72e47l 69K53a73s40í49k21, 51T40e19c62h97n92e34t68.70c93z

A jak byste definoval ten nesmyslný tah? Protože to je právě ten problém, který AlphaGo řeší - proklestění toho stromu před prohledáváním. Ale není to tak jednoduché, jako třeba v piškvorkách,kde se nesmyslný tah pozná docela dobře. Tady může nesmyslný tah dávat smysl po třeba 18 tazích.

+1/0
16.3.2016 11:14

V73l42a58d48i40m44í46r 94K16r17i43s79t16e40n 7846792515408

Já zase nerozumím počítačovému go, u šachů umím trochu více než pravidla. Pokusím se Vám odpovědět. Samozřejmě, že počet kombinací co byl v jednom článku tady je spíše promoční, něco jako Fabie a rohlíky , spoustu tahů jde opravdu ze začátku partie odfilrovat jako nesmyslné ze strategického hlediska ( 1-2 linka u okraje desky), i když jak to naučit počítač je otázkou. Stejně jako pro první tah nemáte 361 možností ale necelou 1/4 desky, pro druhý necelou polovinu kvůli symetrii pozice.( A to ani nepočítám opravdu nesmyslné tahy.) To jistě uznáte v informativním článku pro obecnou veřejnost nemá cenu řešit. Ale i tak si myslím bude možností větvení úplně v jiných řádech než šachy. Mluvíme o strategické části, pak existují technické pasáže souboje skupin na desce kde i zdánlivě nesmyslný tah, dokonce i z obecného principu možná špatný tah, se může stát velmi účinným. To se ostatně povedlo Leeovi v jeho vítězné partii kdy potřeboval si vynutit tři tahy na určitých pozicích , aby mu začala fungovat jedna varianta zajetí klíčových kamenů. Počítač se sice ubránil ale na oplátku přišel o jiné v sousedství, a pak začal "zmatkovat" a hrát nesmyslné tahy jelikož obecná šance na výhru při normální hře byla příliš nízká, vysokou pravděpodobnost mu dávaly jen tahy při kterých soupeř udělá velkou chybu

+1/0
16.3.2016 14:32

V18l76a62d92i80m58í34r 73K86r74i75s24t90e46n 7186652615718

pokračování:

Jelikož pravidla znáte budu trochu konkrétnější Budu se zabývat první fází hry - zahájením Fuseki (strategické rozparcelování prostoru desky v rozích a po stranách kde se nejlépe tvoří, brání území(prostor) - body díky hranicím samotné desky. Máte pravdu, že existují ustálené sekvence (Joseki - "džóseki" -jap.) Ty dávají lokálně oběma hráčům rovnocenný výsledek. Jenže je to jen lokální bere se v potaz kdo tam byl či nebyl první v tom prostoru kdo bude na tahu atd.,

A pod rovnocenným výsledkem se může skrývat: Jeden má bodový zisk v naznačeném území druhý za to má sílu (vliv)na oplátku která mu může nebo nemusí pomoci v okolním prostoru, území v rohu si nějakým způsobem rozdělí, či dojde k ostrému konfliktu který vytvoří slabé skupiny a ty budou utíkat navzájem na sebe útočit a rozvíjet se do dalších prostor desky. A zde právě nastává ten problém. Kámen na jiné straně desky který je posunut o jeden bod jinde , může mít strategicky podobný vliv na desku sám o sobě, ale díky tomuto boji to může najednou být obrovský rozdíl. Těch Joseki je spousta, hráč si vybírá dle svých preferencí aby jemu to ladilo s jeho obecnou strategií či znevýhodnilo narušilo strategii soupeře. Dokonce profesionálové se často odklánějí od joseki hledají nové tahy právě proto , že jsou si vědomi a schopni více analyzovat dopad na kompletní desku.

Go i když hra prastará se stále vyvíjí. Kromě sezónní obliby některých joseki či trendů je to hlavně zapříčiněno taky změnou v hodnotě komi (bodová kompenzace bílému hráči za to, že černý má strategickou výhodu prvního tahu. Kdysi dokonce nebylo žádné, hra byla pojímána jinak a žák překonal mistra když ho porážel bílými kameny. Ta hodnota v japonskémk počítání začínala na 3,5 -až 4,5 bodu. Když jsem začínal hrát já v 90. letech bylo to 5,5, dnes je to 6,5. Pokud se nepletu či se to nezměnilo, statisticky stále mírně nepatrně vyhrává více černý To si vyžaduje jiný přístup od černého v rané fázi hry, a tím i na změny hodnotu tahu.

+1/0
16.3.2016 14:46

P64e33p17a 35Č16u78m34p42e77l70í33k 7787778284503

Počítač je lepší. Brzo nastane doba, kdy řada prací bude pro lidi zbytečná, protože to bude umět počítač lépe a bez nákladů jako sociální apod.

Sice ten expert byl mistr ale byl mu to na nic.

+1/0
15.3.2016 23:28

L92i60b92o40r 80M61a98ř24í66k 3566715282903

V pondělí 15. března?

0/0
15.3.2016 23:18

Z25b96y70n49ě77k 22Š24a27f33a81r69č83í68k 5487798625494

"kde Se-dol zahrál skvělý tah (tah 79)"

Byl to tah 78. Lichý to být ani nemohl, neboť černý začíná!

+4/0
15.3.2016 16:19

P68a77v33e56l 21S22t29r61n26a48d 1746692273265

A proč by to "skákalo" kanárem.To už si po sobě ani nadpis neumíte přečíst.

+1/0
15.3.2016 16:19

M21a55t25o96u12š 58L18á82z13ň35o33v35s31k98ý62, 65T17e41c54h50n38e16t90.77c68z

Evidentně ne. Díky a omlouvám se.

+2/0
15.3.2016 16:22





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.