Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Neskončilo to „kanárem“. Zápas počítače a člověka v go dopadl 4:1

V pondělí 15. března skončil v Soulu poslední zápas v sérii střetnutí mezi profesionálním hráčem go a softwarem AlphaGo, který jako první v historii dokáže porážet i špičkové lidské hráče této hry. Člověk ve zřejmě nejsložitější široce známé deskové hře prohrál 4:1.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V14l82a88d96i31m25í13r 66K55r53i94s44t19e43n 7356812515358

Sparťanské mojo je obvzláště silné ;-D

0/0
17.3.2016 19:45

V80l57a64d85i97m90í78r 13K41r43i52s41t87e26n 7726892935748

omluva špatná diskuze

0/0
17.3.2016 19:59

P23e36t23r 44G36e61b87a83u53e40r 7686598795781

A co takhle alfago vs alfago?To by byl teprve mazec.:-)

0/0
16.3.2016 13:06

V53l21a17d95i48m96í90r 15K51r22i71s32t13e22n 7176272465538

To je právě běžné, Alphago se právě učí tím, že hraje sám proti sobě.

+1/0
17.3.2016 20:00

P40e16t36r 21Z54d43e29n58ě45k 2134949584

Stále jen počítač, počítač. Za tím počítačem je spousta chytrých lidí, kteří vymýšlejí algoritmy AI a pak to převedou do programu. Stejně tak i v oblasti hw je spousta lidí, kteří mají zásluhu na vytvoření dostatečně rychlého počítače. Nic jiného za tím není. Je to tedy "bitva" spousty lidí, kteří mají dost času na řešení proti jednomu geniálnímu hráči, který má na řešení omezený čas.

0/−3
16.3.2016 7:24
Foto

M10a73t92ě60j 18Č72e61r81n97ý 9365282320307

Ano, za počítačem stojí spousta lidí, kteří ho musí navrhnout, postavit, naprogramovat (je to vlastně příprava před hrou), ale člověk je na tom stejně. Taky se nejdřív učí od jiných a poznává svoje i cizí hry, než se dostane na určitou úroveň. Ve hře samotné je v tom sám člověk, stejně jako počítač.

0/0
17.3.2016 11:22

V71l32a64d38a83n 70K46a22h32a16n 9491724274982

Go moc neumim, teda zaklady znam, ale sachy umim mnohem lepe. Nicmene mam dotaz, teoreticky je sice v Go vice moznosti (kombinaci) nicmene mi prijde ze 90-95% z nich lze pomerne snadno "odfiltrovat" jako "nesmyslna". Je i po teto "fitraci" Go slozitejsi (pro pocitac) nez sachy? Mi prijde ze ne, ale je to opravdu jen "pocit' a rad se dozvim vice.

0/0
16.3.2016 0:00
Foto

P62a61v28e47l 54K12a56s62í70k58, 20T61e97c54h84n70e41t79.17c88z

A jak byste definoval ten nesmyslný tah? Protože to je právě ten problém, který AlphaGo řeší - proklestění toho stromu před prohledáváním. Ale není to tak jednoduché, jako třeba v piškvorkách,kde se nesmyslný tah pozná docela dobře. Tady může nesmyslný tah dávat smysl po třeba 18 tazích.

+1/0
16.3.2016 11:14

V33l71a96d92i17m28í33r 22K86r51i85s21t45e54n 7616292465178

Já zase nerozumím počítačovému go, u šachů umím trochu více než pravidla. Pokusím se Vám odpovědět. Samozřejmě, že počet kombinací co byl v jednom článku tady je spíše promoční, něco jako Fabie a rohlíky , spoustu tahů jde opravdu ze začátku partie odfilrovat jako nesmyslné ze strategického hlediska ( 1-2 linka u okraje desky), i když jak to naučit počítač je otázkou. Stejně jako pro první tah nemáte 361 možností ale necelou 1/4 desky, pro druhý necelou polovinu kvůli symetrii pozice.( A to ani nepočítám opravdu nesmyslné tahy.) To jistě uznáte v informativním článku pro obecnou veřejnost nemá cenu řešit. Ale i tak si myslím bude možností větvení úplně v jiných řádech než šachy. Mluvíme o strategické části, pak existují technické pasáže souboje skupin na desce kde i zdánlivě nesmyslný tah, dokonce i z obecného principu možná špatný tah, se může stát velmi účinným. To se ostatně povedlo Leeovi v jeho vítězné partii kdy potřeboval si vynutit tři tahy na určitých pozicích , aby mu začala fungovat jedna varianta zajetí klíčových kamenů. Počítač se sice ubránil ale na oplátku přišel o jiné v sousedství, a pak začal "zmatkovat" a hrát nesmyslné tahy jelikož obecná šance na výhru při normální hře byla příliš nízká, vysokou pravděpodobnost mu dávaly jen tahy při kterých soupeř udělá velkou chybu

+1/0
16.3.2016 14:32

V79l76a28d24i69m93í79r 73K19r47i67s46t44e17n 7916192205388

pokračování:

Jelikož pravidla znáte budu trochu konkrétnější Budu se zabývat první fází hry - zahájením Fuseki (strategické rozparcelování prostoru desky v rozích a po stranách kde se nejlépe tvoří, brání území(prostor) - body díky hranicím samotné desky. Máte pravdu, že existují ustálené sekvence (Joseki - "džóseki" -jap.) Ty dávají lokálně oběma hráčům rovnocenný výsledek. Jenže je to jen lokální bere se v potaz kdo tam byl či nebyl první v tom prostoru kdo bude na tahu atd.,

A pod rovnocenným výsledkem se může skrývat: Jeden má bodový zisk v naznačeném území druhý za to má sílu (vliv)na oplátku která mu může nebo nemusí pomoci v okolním prostoru, území v rohu si nějakým způsobem rozdělí, či dojde k ostrému konfliktu který vytvoří slabé skupiny a ty budou utíkat navzájem na sebe útočit a rozvíjet se do dalších prostor desky. A zde právě nastává ten problém. Kámen na jiné straně desky který je posunut o jeden bod jinde , může mít strategicky podobný vliv na desku sám o sobě, ale díky tomuto boji to může najednou být obrovský rozdíl. Těch Joseki je spousta, hráč si vybírá dle svých preferencí aby jemu to ladilo s jeho obecnou strategií či znevýhodnilo narušilo strategii soupeře. Dokonce profesionálové se často odklánějí od joseki hledají nové tahy právě proto , že jsou si vědomi a schopni více analyzovat dopad na kompletní desku.

Go i když hra prastará se stále vyvíjí. Kromě sezónní obliby některých joseki či trendů je to hlavně zapříčiněno taky změnou v hodnotě komi (bodová kompenzace bílému hráči za to, že černý má strategickou výhodu prvního tahu. Kdysi dokonce nebylo žádné, hra byla pojímána jinak a žák překonal mistra když ho porážel bílými kameny. Ta hodnota v japonskémk počítání začínala na 3,5 -až 4,5 bodu. Když jsem začínal hrát já v 90. letech bylo to 5,5, dnes je to 6,5. Pokud se nepletu či se to nezměnilo, statisticky stále mírně nepatrně vyhrává více černý To si vyžaduje jiný přístup od černého v rané fázi hry, a tím i na změny hodnotu tahu.

+1/0
16.3.2016 14:46

P88e31p54a 47Č82u32m49p83e16l33í49k 7627108324513

Počítač je lepší. Brzo nastane doba, kdy řada prací bude pro lidi zbytečná, protože to bude umět počítač lépe a bez nákladů jako sociální apod.

Sice ten expert byl mistr ale byl mu to na nic.

+1/0
15.3.2016 23:28

L94i72b36o21r 14M57a37ř98í36k 3536245742293

V pondělí 15. března?

0/0
15.3.2016 23:18

Z14b51y14n52ě44k 51Š89a56f84a34r38č44í90k 5297198725504

"kde Se-dol zahrál skvělý tah (tah 79)"

Byl to tah 78. Lichý to být ani nemohl, neboť černý začíná!

+4/0
15.3.2016 16:19

P48a86v11e82l 68S65t17r88n62a13d 1546892613895

A proč by to "skákalo" kanárem.To už si po sobě ani nadpis neumíte přečíst.

+1/0
15.3.2016 16:19

M57a92t32o61u52š 65L24á89z78ň27o15v81s54k54ý71, 68T33e73c12h42n41e71t41.80c24z

Evidentně ne. Díky a omlouvám se.

+2/0
15.3.2016 16:22







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.