Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Neskončilo to „kanárem“. Zápas počítače a člověka v go dopadl 4:1

V pondělí 15. března skončil v Soulu poslední zápas v sérii střetnutí mezi profesionálním hráčem go a softwarem AlphaGo, který jako první v historii dokáže porážet i špičkové lidské hráče této hry. Člověk ve zřejmě nejsložitější široce známé deskové hře prohrál 4:1.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V13l16a66d77i31m76í80r 37K39r38i22s90t51e75n 7236102625468

Sparťanské mojo je obvzláště silné ;-D

0/0
17.3.2016 19:45

V74l15a78d47i13m26í87r 31K14r83i23s69t24e69n 7126982215148

omluva špatná diskuze

0/0
17.3.2016 19:59

P74e30t74r 82G21e95b23a42u62e10r 7306318155141

A co takhle alfago vs alfago?To by byl teprve mazec.:-)

0/0
16.3.2016 13:06

V84l70a26d37i39m25í84r 62K92r18i16s65t67e37n 7386102865768

To je právě běžné, Alphago se právě učí tím, že hraje sám proti sobě.

+1/0
17.3.2016 20:00

P54e48t26r 50Z50d60e71n25ě47k 2824939814

Stále jen počítač, počítač. Za tím počítačem je spousta chytrých lidí, kteří vymýšlejí algoritmy AI a pak to převedou do programu. Stejně tak i v oblasti hw je spousta lidí, kteří mají zásluhu na vytvoření dostatečně rychlého počítače. Nic jiného za tím není. Je to tedy "bitva" spousty lidí, kteří mají dost času na řešení proti jednomu geniálnímu hráči, který má na řešení omezený čas.

0/−3
16.3.2016 7:24
Foto

M26a28t23ě95j 42Č83e53r27n45ý 9275952670637

Ano, za počítačem stojí spousta lidí, kteří ho musí navrhnout, postavit, naprogramovat (je to vlastně příprava před hrou), ale člověk je na tom stejně. Taky se nejdřív učí od jiných a poznává svoje i cizí hry, než se dostane na určitou úroveň. Ve hře samotné je v tom sám člověk, stejně jako počítač.

0/0
17.3.2016 11:22

V17l55a82d94a36n 65K17a61h14a79n 9641534224542

Go moc neumim, teda zaklady znam, ale sachy umim mnohem lepe. Nicmene mam dotaz, teoreticky je sice v Go vice moznosti (kombinaci) nicmene mi prijde ze 90-95% z nich lze pomerne snadno "odfiltrovat" jako "nesmyslna". Je i po teto "fitraci" Go slozitejsi (pro pocitac) nez sachy? Mi prijde ze ne, ale je to opravdu jen "pocit' a rad se dozvim vice.

0/0
16.3.2016 0:00
Foto

P78a54v45e42l 67K44a79s21í73k81, 23T19e91c81h89n18e90t41.69c67z

A jak byste definoval ten nesmyslný tah? Protože to je právě ten problém, který AlphaGo řeší - proklestění toho stromu před prohledáváním. Ale není to tak jednoduché, jako třeba v piškvorkách,kde se nesmyslný tah pozná docela dobře. Tady může nesmyslný tah dávat smysl po třeba 18 tazích.

+1/0
16.3.2016 11:14

V54l33a16d18i84m77í23r 27K72r15i67s27t86e48n 7216582115468

Já zase nerozumím počítačovému go, u šachů umím trochu více než pravidla. Pokusím se Vám odpovědět. Samozřejmě, že počet kombinací co byl v jednom článku tady je spíše promoční, něco jako Fabie a rohlíky , spoustu tahů jde opravdu ze začátku partie odfilrovat jako nesmyslné ze strategického hlediska ( 1-2 linka u okraje desky), i když jak to naučit počítač je otázkou. Stejně jako pro první tah nemáte 361 možností ale necelou 1/4 desky, pro druhý necelou polovinu kvůli symetrii pozice.( A to ani nepočítám opravdu nesmyslné tahy.) To jistě uznáte v informativním článku pro obecnou veřejnost nemá cenu řešit. Ale i tak si myslím bude možností větvení úplně v jiných řádech než šachy. Mluvíme o strategické části, pak existují technické pasáže souboje skupin na desce kde i zdánlivě nesmyslný tah, dokonce i z obecného principu možná špatný tah, se může stát velmi účinným. To se ostatně povedlo Leeovi v jeho vítězné partii kdy potřeboval si vynutit tři tahy na určitých pozicích , aby mu začala fungovat jedna varianta zajetí klíčových kamenů. Počítač se sice ubránil ale na oplátku přišel o jiné v sousedství, a pak začal "zmatkovat" a hrát nesmyslné tahy jelikož obecná šance na výhru při normální hře byla příliš nízká, vysokou pravděpodobnost mu dávaly jen tahy při kterých soupeř udělá velkou chybu

+1/0
16.3.2016 14:32

V84l93a81d92i45m90í23r 46K56r26i30s44t22e19n 7296162465928

pokračování:

Jelikož pravidla znáte budu trochu konkrétnější Budu se zabývat první fází hry - zahájením Fuseki (strategické rozparcelování prostoru desky v rozích a po stranách kde se nejlépe tvoří, brání území(prostor) - body díky hranicím samotné desky. Máte pravdu, že existují ustálené sekvence (Joseki - "džóseki" -jap.) Ty dávají lokálně oběma hráčům rovnocenný výsledek. Jenže je to jen lokální bere se v potaz kdo tam byl či nebyl první v tom prostoru kdo bude na tahu atd.,

A pod rovnocenným výsledkem se může skrývat: Jeden má bodový zisk v naznačeném území druhý za to má sílu (vliv)na oplátku která mu může nebo nemusí pomoci v okolním prostoru, území v rohu si nějakým způsobem rozdělí, či dojde k ostrému konfliktu který vytvoří slabé skupiny a ty budou utíkat navzájem na sebe útočit a rozvíjet se do dalších prostor desky. A zde právě nastává ten problém. Kámen na jiné straně desky který je posunut o jeden bod jinde , může mít strategicky podobný vliv na desku sám o sobě, ale díky tomuto boji to může najednou být obrovský rozdíl. Těch Joseki je spousta, hráč si vybírá dle svých preferencí aby jemu to ladilo s jeho obecnou strategií či znevýhodnilo narušilo strategii soupeře. Dokonce profesionálové se často odklánějí od joseki hledají nové tahy právě proto , že jsou si vědomi a schopni více analyzovat dopad na kompletní desku.

Go i když hra prastará se stále vyvíjí. Kromě sezónní obliby některých joseki či trendů je to hlavně zapříčiněno taky změnou v hodnotě komi (bodová kompenzace bílému hráči za to, že černý má strategickou výhodu prvního tahu. Kdysi dokonce nebylo žádné, hra byla pojímána jinak a žák překonal mistra když ho porážel bílými kameny. Ta hodnota v japonskémk počítání začínala na 3,5 -až 4,5 bodu. Když jsem začínal hrát já v 90. letech bylo to 5,5, dnes je to 6,5. Pokud se nepletu či se to nezměnilo, statisticky stále mírně nepatrně vyhrává více černý To si vyžaduje jiný přístup od černého v rané fázi hry, a tím i na změny hodnotu tahu.

+1/0
16.3.2016 14:46

P31e24p94a 39Č22u92m85p43e11l60í90k 7447158244193

Počítač je lepší. Brzo nastane doba, kdy řada prací bude pro lidi zbytečná, protože to bude umět počítač lépe a bez nákladů jako sociální apod.

Sice ten expert byl mistr ale byl mu to na nic.

+1/0
15.3.2016 23:28

L47i33b76o41r 86M59a90ř64í43k 3116185532983

V pondělí 15. března?

0/0
15.3.2016 23:18

Z31b34y21n26ě95k 63Š70a34f90a18r48č91í84k 5987778405414

"kde Se-dol zahrál skvělý tah (tah 79)"

Byl to tah 78. Lichý to být ani nemohl, neboť černý začíná!

+4/0
15.3.2016 16:19

P54a48v76e62l 55S27t83r81n33a64d 1396212523765

A proč by to "skákalo" kanárem.To už si po sobě ani nadpis neumíte přečíst.

+1/0
15.3.2016 16:19

M94a78t95o89u22š 40L44á31z43ň31o86v86s78k68ý26, 36T45e37c70h67n24e85t38.69c55z

Evidentně ne. Díky a omlouvám se.

+2/0
15.3.2016 16:22







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.