Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Revoluční stroj Caravelle mohl létat za ČSA, ale soudruzi to nedovolili

Psal se rok 1959. Tehdejší Československé aerolinie dostaly zajímavou nabídku předvedení nového a velmi elegantního dvoumotorového dopravního letounu unikátní konstrukce v Praze. Po tradičním váhání dostal výrobce Sud Aviation v Toulouse z Prahy od ČSA konečně kladnou odpověď, a Ruzyň přivítala nezvyklou návštěvu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K52a32r51e48l 30R15i35e87g22e36l 3934766516150

Sovětské tupolevovy konstrukce s motory vysoko na zádi trupu...byly z nouze ctnost....pod křídlem by nasávály nečistoty a úlomky z obecně nekvalitnich povrchu vzletovych a přistávacích drah všech východoevropských letist, kde se vecne nedostatkovy cement vesele rozkradal po celou dobu výstavby socialismu a to i u nás na Ruzyni

0/0
2.4.2016 20:35
Foto

J35o79s47e81f 85J70o20ž82k22a 56S68ý95k55o31r25a 3683318510190

Které letouny měly před postavením Caravelle motory na pylonech pod křídly?

V kořenech křídel bych ještě pochopil, ale pod křídly?

0/0
29.3.2016 17:27

J73o73s36e15f 58V47o93s70i47c73k96y 4363527536843

Napr. Boeing 707 a bombardak B 52. Koreny kridel je ten nejhloupejsi napad vubec. Hlavni nosnik kridla se musi rozpulit !

0/0
30.3.2016 12:54
Foto

J35o29s51e85f 81J51o79ž69k20a 93S79ý33k58o14r72a 3533148520670

Díky. Na B-52 jsem nepomyslel. 707 létala později než Caravelle.

K tomu nejhloupějšímu nápadu je zajímavé, že se tak hojně u prvních jetů používal ;-)

+1/0
30.3.2016 13:22

M76i40c98h73a87l 43M91i10l71l18e24r 9296252529702

"Sílu vzepřít se měla jugoslávská společnost JAT (Jugoslovenski Aerotransport) a ve finále u nich začaly létat letouny Caravelle v jejich pěkných barvách. V Praze byly pravidelnými hosty řadu let. I později tato společnost provozovala západní typy letadel „moudrým“ sovětským poradcům navzdory."

Vyborny clanek pane redaktore, ale dovolil bych si oponovat vuci nekterym politickym nepresnostem nahore.

Tito se od Moskvy a Stalinova dikatatu odklonil v 1948 a nikdy se nepodvolil ani pozdeji Stalinovym nastupcum. Stalin ho za to nazval "krvavym jugoslavskym fasistickym psem"a tento nazev byl opakovane pouzivan v ceskoslovenskych komunistickych mediich.

Zadni sovetsi poradci od te doby v Jugoslavii nepusobili, nebot je Tito jako nasledek rozkolu nemilosrdne vykopnul ze zeme. Od te doby se nemusel na nejake sovetske poradce ohlizet ani se namahat jim delat neco navzdory -kdyz neexistovali.!!

Proto take Tito mohl pozdeji (pocinaje 1953) bez jakehokoliv politickeho a ideologickeho omezovani prijmout americkou hospodarskou pomoc. Od 60. let jezdily po Jugoslavii vlaky tazene americkymi diesel-elektrickymi lokomotivami, s prominentni jugoslavskou a americkou vlajkou na obou stranach, pod nimi ruce v pratelskem stisku a napisem FRIENDSHIP, pratelstvi. Tohle by si ceskoslovensti soudruzi pevne vazani moskevskou kontrolou rozhodne dovolit nemohli.

Letecka spolecnot Jugoslovenski Aerotransport se podobne nemusela ohlizet na mineni soudruhu z Moskvy a klidne objednat Caravelly.

Ano, byly k videni v livreji JATu na ruzynskem letisti a mohu potvrdit, ze jsem s dvema z nich letel do Dubrovnika a zpet, na prazdninovy tabor v 1967.

Dalsi letadlo s motory u trupu jsem okusil v 1969, sovetsky Il-62 na ceste do Singapore, kdyz jsem letel za pribuznymi do Australie. Tehdy jeste nebylo plne predano CSA a museli jsme letet pod okupantskou vlajkou a v livreji Aeroflotu, trebaze s cs. posadkou.

+13/0
29.3.2016 12:08

J94a95n 26Š45e68s66t93á14k 3258209789244

A paradoxně Jugoslávci byli nejsvobodnějším národem na světě, protože mohli cestovat všude a k nám, na rozdíl od Zápaďáků, nemuseli mít víza;-D

+4/0
29.3.2016 18:39

R44o66m73a30n 91K83r84a76t54o36c54h62v51í89l 6516177606944

Tak proč v té Jugoslávii byl vůbec komunismus? (byl tam vůbec - západ to nebyl)

0/0
31.3.2016 7:21
Foto

J74o63s79e87f 18K76o36ř68e82n10s82k35ý 5820622197291

Nelétala Caravelle krátce po roku 1959 v barvách ČSA do Havany??[>-]

0/−1
29.3.2016 9:23

M56a43r97e87k 31Š45t40ě75t26k67a 4501638932783

To byly tubrbovrtulové Bristol Britannia:-)

+3/0
29.3.2016 9:42

T25o85m52á29š 45C24h43r56a57s96t93n33ý 2111834921283

No, co jsem z článku pochopil, tak v roce '59 jsme urgentně hledali náhradu za Tu-104(A), a tu jsme mohli dostat až deset let poté ('69) co nám to představili.

Nebo Francie byla happy to delivery i po srpnu '68?

+2/0
29.3.2016 9:02

R52o90m53a31n 42V18š19e72t73e38č33k14a70, 49T35e71c74h13n84e95t82.62c26z

Dobrý den, v roce 1959 to byl pouze předváděcí let, který měl nalákat nové zákazníky. Ta potřeba výměny starých strojů nastala v průběhu 60. let, jak vyplývá z nabídky letounů o kterých se uvažovalo,.

+1/0
29.3.2016 11:12

M93i85l10a84n 10Š92v96a44g56r81o97v25s59k19ý 9712459165768

To dupnutí komunisty v Moskvě je už něco jako náboženská formulka. Co nevidět si dupnou naši přátelé v Bruselu a budeme lovná zvěř - pak pište, kdo se odváží...

+4/−26
29.3.2016 8:48

O79l55d16ř90i39c84h 17Ř71e31z58n96í98k 7965452894738

;-D už to pij...

+3/−1
29.3.2016 8:52

A59l45e42š 32J18a79v75ů93r76e31k 2722349750620

ale ono to tak prostě bylo, rusové chtěli abychom platili jim, za zastaralé stroje a drahou údržbu, a naši mocipáni ohnuli hřbety ... . A tohle není jediný případ. Viz.likvidace výroby motorek, kde jsme patřili ke světové špičce, to samé vývoj a výroba vrtulníku, o metru a tramvajích toho bylo také již napsáno dost ...

+14/0
29.3.2016 11:50

J13i67ř77í 29E12r16b19e13n 1553244766387

Jakou že to výrobu světových motorek nebo tramvají u nás Sověti zlikvidovali a kdy se tak stalo, pěkně prosím?

Jaké že světově špičkové vrtulníky se to u nás vyráběly a v jakých počtech? Těch pár kousků dvoumístných vrtulníků Aero HC-2 a HC-102, které si objednávali akorát Svazarm a filmaři, snad nemyslíte vážně...

+1/−9
29.3.2016 13:17

M70i48c47h56a84l 61M34i84l59l35e12r 9826672109792

soveti v ramci RVHP nakazali bratrskou hospodarskou pomoc mene rozvinutym zemim spolecenstvi. V ramci techto usneseni museli Cechoslovaci predat sklarske poznatky a technologii Polakum, aby take Polaci mohli vydelavat sklarstvim, vyroba motorek sla do Bulharska, tusim take sici stroje Lada.

+7/0
29.3.2016 16:03

K22a24r18e22l 82G94r68i55g38a30r 6762427829632

Je to tak, výborné šicí stoje Lada byly nahrazeny polským šuntem Lucznik

+2/0
29.3.2016 16:17

R55o89m28a55n 79K18r36a56t29o45c20h98v89í13l 6776647936614

Jawy šly do Bulharska?

0/0
31.3.2016 7:23

O12n35d96ř87e47j 11Č93a42p12k91a 6181361173294

Armáda už v té době musela brát sovětské... každopádně je jich škoda, dneska klidně místo Robinsonů mohla v pilotních školách létat třeba HC-502...

+1/0
30.3.2016 14:31

V51á30c13l44a82v 37Č86e90r52m64á93k 4713110827154

No však ta EU je už stejné totalitní svinstvo, jako byl SSSR.

+4/−4
29.3.2016 19:07

I64g77n72á35c 25M39r56k66v67i51č27k60a 2468152439485

Článek je zavádějící a o revolučnosti Caravelle bych pomlčel. Dnes je vidět, jaký koncept vyhrál na plné čáře - motory pod křídly...

+8/−3
29.3.2016 8:34

N92o37v90o57s69a98d 42M80i65r73o21s81l42a92v 9758989208379

,,,l.p.2016 a l.p.1959 vidíte ten rozdíl v názoru na věc??...v r 1961 jsme se chodili dídat na " Ruzyň " když startovala Caravella a její velké "zhoupnutí " přední části při startu...

+1/−1
29.3.2016 9:38

R47o24m44a10n 91K88r94a63t45o92c65h76v50í85l 6196267116434

O tom ale hlavně článek není.

+3/−1
29.3.2016 11:47

N20o35v45o64s45a90d 68M51i28r73o33s73l75a27v 9498199678299

;-D..já jsem posuzoval názor konceptu usazení motorů předřečníka..;-D

0/0
29.3.2016 12:45

R13o91m45a11n 62K15r63a48t25o88c33h34v72í26l 6906427886844

OK, dobře

0/0
29.3.2016 13:01

R91a81d78i52m 41P49o70l30á39š70e27k 9486363409279

A ví někdo, proč konkrétně motor pod křídlem je lepší než motor vzadu na trupu?

0/0
29.3.2016 14:51

R88a22d19i96m 19P72o39l11á95š75e79k 9286923109179

Už jsem si to našel níže.

0/0
29.3.2016 14:53

K81a43t38e64ř26i85n50a 59V60ý94b39o41r75n91á 6310769619

Nějak se v tom ztrácím. Článek začíná větou: Píše se rok 1959. Potom se tam píše, že se naše aerolinky rozhodovaly o tom, jaké letouny koupí a ve hře byly B-727, 737, či DC-9, které v té době neexistovaly ani na papíře, podobně, jako dále zmiňovaný TU-134. Dále se tam dočteme, že verze 11R byla nabízena od roku 1969, ačkoliv jiné zdroje uvádí, že byla vyráběna od dubna 1967. O zastarávajících IL-14 mohl autor alespoň napsat, že se vyráběly také u nás (přes 200 kusů) a zrovna koncem padesátých let si ČSA objednaly vylepšenou verzi pod označením Av-14-32. Pak je to zapláclé soudruhy a tím to končí. No nevím. Možná by to v této rubrice chtělo více techniky a méně politiky.

+14/−21
29.3.2016 2:50

P91e17t83r 13V81e44s78e21l62ý 8805815762606

Chápu, že vy jste odporník na všechno, ale už začínáte být víc než trapná. B727 lítá od roku února 1964, Boeing 737 líta od dubna 1967, DC-9 lítá od prosince 1965. Váš "skvělý" lítá TU134 až od září 1967, takže nám tu nelžete. Přes vaší lásku k Sovětskému svazu vám tyhle trapné lži nepomohou. Zkuste se nad sebou zamyslet a ověřit si fakta, než se tu budete ztrapňovat.

+15/−15
29.3.2016 6:02

M31a76r29e31k 88K82o19s71t24e41l48e61c58k11ý 6783406638

Ono jde spíš o to, že autor chce (nebo musí) být politkorektně in za každou cenu! Opravdu jsme si za socializmu nemohli koupit letadla z Francie, protože to Moskva nedovolila - chtěla prodávat svá vlastní. Ale dneska si nemůžeme koupit ani pomazánkové máslo, protože nám to nedovolí, tentokrát z brusele. Takže politicky jsme na tom stejně jako za komunistů - pořád nám někdo něco diktuje.

Ale to sem nepleťte, tady bychom se měli věnovat jenom technice a letadlům!

+6/−19
29.3.2016 8:11
Foto

P18e73t98r 27K36i85e26b14e10l 8974582527632

Proč lžete? Koupit si ho můžete, jen Vás už nemůže nikdo podvádět tím, že Vám prodává "máslo", ačkoliv to máslem není...

+15/−7
29.3.2016 8:16

J15a67r82o98m73í61r 21K53r13á47l 4660899774749

Průměrně inteligentní Čech dokáže rozeznat, kdy název popisuje obsah a kdy jde jen o označení výrobku. Vy byste si asi neměl dávat cikánskou pečeni. ;-)

+9/−2
29.3.2016 8:41
Foto

P44e50t32r 42K10i79e97b71e17l 8764432947902

..průměrně inteligentní člověk pochopí, že cikánská pečeně není z cikánů, ale po "cikánsku"...;-)

+8/0
29.3.2016 8:48

O13l27d88ř84i60c28h 59Ř36e80z78n59í37k 7265292204148

i když, přiznejme si to, druhá varianta by u části české populace měla velký úspěch ;-D ;-D ;-D

+2/0
29.3.2016 9:03

J36i42ř36í 58E20r81b62e76n 1653574726647

Lingvistickou paralelou k pomazánkovému máslu je pečený cikán, ptačí Španěl či vaječný Rus.

Cikánská pečeně, španělský ptáček a ruské vejce jsou paralelní s máslovou pomazánkou.

Logika, cit pro jazyk a rozdíl mezi přídavným a podstatným jménem asi nejsou vaší silnou stránkou ;-)

0/0
29.3.2016 13:22

O42l59d15ř64i78c70h 18Ř35e24z62n15í71k 7275482624718

protože je to .... a starý bolšán ;-D

+2/−1
29.3.2016 8:50

I72v15o 83Z60d87e67b80o44r17s46k79ý 3303641210281

Třeba kakaové máslo.

0/0
29.3.2016 18:32

L12a54d93i92s31l72a93v 58K54v20a83s89n72i36č63k40a 1713287893135

Zase "nemáte čas" ?

0/0
29.3.2016 11:17

R60o73m21a76n 74V77š70e57t42e89č87k70a12, 44T13e26c33h54n41e98t78.55c38z

Dobrý den, v roce 1959 se konalo "turné" prvního modelu po evropských státech. Naše aerolinky se rozhodovaly o koupi nových strojů v průběhu 60. let. Předpokládám, že nabídka 11R byla konkrétní nabídka pro ČSA s dodáním v uvedeném datu, byť to z textu přímo nevyplývá.

0/0
29.3.2016 11:35

P50e13t76r 18H17u52ň15á18č12e73k 6188670371430

A při výběru nového transportního letadla pro AČR rozhodoval kdo? Politici! To je také důvod, proč namísto koncepčně lepších letounů Spartan a Hercules máme malé a v mnoha ohledech nepoužitelné C-295. Pandury a ostatní vojenskou techniku vybírali kdo? Ano, odpověď stejná, čili NIC SE NEZMĚNILO!

0/0
29.3.2016 13:36

J26i28ř52í 12E46r25b64e31n 1233874386337

A ti, co chtěli koupit Herculesy, taky skončili na hůř placených místech, nebo dokonce ztratili původní zaměstnání? ;-)

+3/0
29.3.2016 14:18

V46l17a26d85i90m34í14r 45H70o72l96ý 8684621146367

Laický dotaz:

Proč se u současných letadel přesunuly motory zpět pod křídlo?

+3/0
29.3.2016 1:46

J81o85s95e93f 75V74o82s16i36c88k95y 4413407726283

Protoze jsou tezke a je lepsi kdyz jejich vahu nese primo kridlo, nez aby ji nesl trup. To same s palivem, to je tam take (60 tun) .

+1/−1
29.3.2016 2:28

M88a88r79e82k 15F97l90e25k81a83č 1636915714528

také jsou motory dále od prostoru pro cestující což snižuje hlučnost.

A jedna další drobná věc, v případě přistání bez podvozku je letadlo stabilnější nebot se opírá právě o motory a nanakloní se na stranu (viz příklad z Polska před pár lety)

0/0
29.3.2016 7:22

J30a82k48u42b 88Š81a45f27a92n61d58a 7635117891961

Zato přistání na vodu je horší...

+1/0
29.3.2016 8:39

M94a91r73e71k 52F83l18e88k78a97č 1386895694238

všude je něco:-/

0/0
29.3.2016 8:46

M19a22r82e21k 62Š15t15ě56t98k50a 4901818712943

Hlavní důvod je ten, že koncepcí s motory v zadní části trupu sice získáte "čisté" křídlo a letoun je celkově aerodynamicky velmi vytříbený, výrazně nižší je také úroveň hluku v kabině (snad s výjimkou posledních řad sedadel, mohu potvrdit zkušeností právě z typu Iljušin-62). Pak už má toto řešení jen samé nevýhody - celkově je letoun náročnější na vyvážení (např. rozložení nákladu ve spodní části paluby je nutné před každým letem vždy pečlivě naplánovat), křídlo bez gondol motorů musí mít mnohem pevnější (a samozřejmě také složitější a těžší) konstrukci a v neposlední řadě servis motorů (nemluvě o kdysi oblíbené třímotorové koncepci, třeba Tu-154) je časově náročnější.

+1/0
29.3.2016 9:20

J27a34n 51J96a10n28e86č90e88k 9290293680226

Doplňující laický dotaz: proč se tedy malá proudová letadla (typicky private jety) dělají výhradně s motory vzadu, když je tato koncepce spíše nevýhodná?

0/0
29.3.2016 9:50

M93a69r43e60k 90Š75t13ě83t49k75a 4521478842903

Hádám, že u malých letounů (Biz-Jetů), tedy obchodních letounů pro pár cestujících (obvykle 6 až 10), je problém s bagáží, potažmo jeho rozložením, vzhledem k rozměrům letounu, minimální.

+2/0
29.3.2016 10:02

P47e91t32r 80P69r21u22s 7707545559412

V nekterych dilech Leteckych katastrof se i stalo, ze kridla letadla s motory na trupu pri pretazeni "stini" a brani dostatecnemu prisunu vzduchu k motorum. Ty tak ztraci vykon zrovna ve chvili, kdy ho piloti potrebuji jako sul. Alespon tak jsem to pochopil. :-)

0/0
29.3.2016 10:20







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.