Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Revoluční stroj Caravelle mohl létat za ČSA, ale soudruzi to nedovolili

Psal se rok 1959. Tehdejší Československé aerolinie dostaly zajímavou nabídku předvedení nového a velmi elegantního dvoumotorového dopravního letounu unikátní konstrukce v Praze. Po tradičním váhání dostal výrobce Sud Aviation v Toulouse z Prahy od ČSA konečně kladnou odpověď, a Ruzyň přivítala nezvyklou návštěvu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K70a69r39e36l 10R49i28e88g78e59l 3564206396770

Sovětské tupolevovy konstrukce s motory vysoko na zádi trupu...byly z nouze ctnost....pod křídlem by nasávály nečistoty a úlomky z obecně nekvalitnich povrchu vzletovych a přistávacích drah všech východoevropských letist, kde se vecne nedostatkovy cement vesele rozkradal po celou dobu výstavby socialismu a to i u nás na Ruzyni

0/0
2.4.2016 20:35
Foto

J97o94s53e22f 30J53o46ž95k83a 19S23ý34k69o93r18a 3833488410710

Které letouny měly před postavením Caravelle motory na pylonech pod křídly?

V kořenech křídel bych ještě pochopil, ale pod křídly?

0/0
29.3.2016 17:27

J92o28s18e54f 91V27o67s19i51c16k62y 4623317306833

Napr. Boeing 707 a bombardak B 52. Koreny kridel je ten nejhloupejsi napad vubec. Hlavni nosnik kridla se musi rozpulit !

0/0
30.3.2016 12:54


Foto

J89o69s63e51f 95J59o69ž33k72a 54S26ý86k24o57r94a 3693758180780

Díky. Na B-52 jsem nepomyslel. 707 létala později než Caravelle.

K tomu nejhloupějšímu nápadu je zajímavé, že se tak hojně u prvních jetů používal ;-)

+1/0
30.3.2016 13:22

M67i84c79h86a97l 29M12i85l37l54e77r 9566602129492

"Sílu vzepřít se měla jugoslávská společnost JAT (Jugoslovenski Aerotransport) a ve finále u nich začaly létat letouny Caravelle v jejich pěkných barvách. V Praze byly pravidelnými hosty řadu let. I později tato společnost provozovala západní typy letadel „moudrým“ sovětským poradcům navzdory."

Vyborny clanek pane redaktore, ale dovolil bych si oponovat vuci nekterym politickym nepresnostem nahore.

Tito se od Moskvy a Stalinova dikatatu odklonil v 1948 a nikdy se nepodvolil ani pozdeji Stalinovym nastupcum. Stalin ho za to nazval "krvavym jugoslavskym fasistickym psem"a tento nazev byl opakovane pouzivan v ceskoslovenskych komunistickych mediich.

Zadni sovetsi poradci od te doby v Jugoslavii nepusobili, nebot je Tito jako nasledek rozkolu nemilosrdne vykopnul ze zeme. Od te doby se nemusel na nejake sovetske poradce ohlizet ani se namahat jim delat neco navzdory -kdyz neexistovali.!!

Proto take Tito mohl pozdeji (pocinaje 1953) bez jakehokoliv politickeho a ideologickeho omezovani prijmout americkou hospodarskou pomoc. Od 60. let jezdily po Jugoslavii vlaky tazene americkymi diesel-elektrickymi lokomotivami, s prominentni jugoslavskou a americkou vlajkou na obou stranach, pod nimi ruce v pratelskem stisku a napisem FRIENDSHIP, pratelstvi. Tohle by si ceskoslovensti soudruzi pevne vazani moskevskou kontrolou rozhodne dovolit nemohli.

Letecka spolecnot Jugoslovenski Aerotransport se podobne nemusela ohlizet na mineni soudruhu z Moskvy a klidne objednat Caravelly.

Ano, byly k videni v livreji JATu na ruzynskem letisti a mohu potvrdit, ze jsem s dvema z nich letel do Dubrovnika a zpet, na prazdninovy tabor v 1967.

Dalsi letadlo s motory u trupu jsem okusil v 1969, sovetsky Il-62 na ceste do Singapore, kdyz jsem letel za pribuznymi do Australie. Tehdy jeste nebylo plne predano CSA a museli jsme letet pod okupantskou vlajkou a v livreji Aeroflotu, trebaze s cs. posadkou.

+13/0
29.3.2016 12:08

J20a27n 24Š83e89s75t43á58k 3838809479104

A paradoxně Jugoslávci byli nejsvobodnějším národem na světě, protože mohli cestovat všude a k nám, na rozdíl od Zápaďáků, nemuseli mít víza;-D

+4/0
29.3.2016 18:39

R80o93m92a21n 92K86r23a50t25o15c88h76v52í76l 6566827956284

Tak proč v té Jugoslávii byl vůbec komunismus? (byl tam vůbec - západ to nebyl)

0/0
31.3.2016 7:21
Foto

J76o69s36e21f 17K83o51ř60e33n88s90k50ý 5310122277801

Nelétala Caravelle krátce po roku 1959 v barvách ČSA do Havany??[>-]

0/−1
29.3.2016 9:23

M11a15r42e60k 66Š63t72ě87t98k93a 4221348172463

To byly tubrbovrtulové Bristol Britannia:-)

+3/0
29.3.2016 9:42

T98o85m74á87š 61C70h40r53a82s85t36n50ý 2351894601343

No, co jsem z článku pochopil, tak v roce '59 jsme urgentně hledali náhradu za Tu-104(A), a tu jsme mohli dostat až deset let poté ('69) co nám to představili.

Nebo Francie byla happy to delivery i po srpnu '68?

+2/0
29.3.2016 9:02

R63o67m74a34n 94V54š77e63t67e20č16k62a32, 17T88e39c36h26n52e91t64.56c23z

Dobrý den, v roce 1959 to byl pouze předváděcí let, který měl nalákat nové zákazníky. Ta potřeba výměny starých strojů nastala v průběhu 60. let, jak vyplývá z nabídky letounů o kterých se uvažovalo,.

+1/0
29.3.2016 11:12

M64i20l70a60n 59Š74v39a22g47r97o48v69s57k66ý 9412219135408

To dupnutí komunisty v Moskvě je už něco jako náboženská formulka. Co nevidět si dupnou naši přátelé v Bruselu a budeme lovná zvěř - pak pište, kdo se odváží...

+4/−26
29.3.2016 8:48

O95l34d93ř60i34c90h 59Ř77e46z21n98í73k 7185412984208

;-D už to pij...

+3/−1
29.3.2016 8:52

A60l69e83š 83J26a13v92ů79r92e24k 2342689290800

ale ono to tak prostě bylo, rusové chtěli abychom platili jim, za zastaralé stroje a drahou údržbu, a naši mocipáni ohnuli hřbety ... . A tohle není jediný případ. Viz.likvidace výroby motorek, kde jsme patřili ke světové špičce, to samé vývoj a výroba vrtulníku, o metru a tramvajích toho bylo také již napsáno dost ...

+14/0
29.3.2016 11:50

J68i83ř40í 87E33r59b88e70n 1593454696107

Jakou že to výrobu světových motorek nebo tramvají u nás Sověti zlikvidovali a kdy se tak stalo, pěkně prosím?

Jaké že světově špičkové vrtulníky se to u nás vyráběly a v jakých počtech? Těch pár kousků dvoumístných vrtulníků Aero HC-2 a HC-102, které si objednávali akorát Svazarm a filmaři, snad nemyslíte vážně...

+1/−9
29.3.2016 13:17

M95i91c11h48a34l 40M38i58l55l80e51r 9296552789302

soveti v ramci RVHP nakazali bratrskou hospodarskou pomoc mene rozvinutym zemim spolecenstvi. V ramci techto usneseni museli Cechoslovaci predat sklarske poznatky a technologii Polakum, aby take Polaci mohli vydelavat sklarstvim, vyroba motorek sla do Bulharska, tusim take sici stroje Lada.

+7/0
29.3.2016 16:03

K10a79r40e75l 34G18r27i39g39a88r 6772527749602

Je to tak, výborné šicí stoje Lada byly nahrazeny polským šuntem Lucznik

+2/0
29.3.2016 16:17

R70o97m33a48n 56K13r95a87t91o75c10h38v89í32l 6236137876684

Jawy šly do Bulharska?

0/0
31.3.2016 7:23

O76n79d68ř69e79j 14Č92a74p86k73a 6711181443624

Armáda už v té době musela brát sovětské... každopádně je jich škoda, dneska klidně místo Robinsonů mohla v pilotních školách létat třeba HC-502...

+1/0
30.3.2016 14:31

V84á82c94l19a52v 95Č17e32r26m13á91k 4483980347794

No však ta EU je už stejné totalitní svinstvo, jako byl SSSR.

+4/−4
29.3.2016 19:07

I36g16n26á84c 88M83r96k79v12i38č52k43a 2638372199235

Článek je zavádějící a o revolučnosti Caravelle bych pomlčel. Dnes je vidět, jaký koncept vyhrál na plné čáře - motory pod křídly...

+8/−3
29.3.2016 8:34

N29o66v64o74s15a49d 27M93i44r71o69s57l51a65v 9878649928509

,,,l.p.2016 a l.p.1959 vidíte ten rozdíl v názoru na věc??...v r 1961 jsme se chodili dídat na " Ruzyň " když startovala Caravella a její velké "zhoupnutí " přední části při startu...

+1/−1
29.3.2016 9:38

R16o46m64a91n 58K72r11a84t24o16c24h52v73í67l 6876937776294

O tom ale hlavně článek není.

+3/−1
29.3.2016 11:47

N42o68v15o31s66a97d 90M53i21r37o32s59l71a64v 9778699868129

;-D..já jsem posuzoval názor konceptu usazení motorů předřečníka..;-D

0/0
29.3.2016 12:45

R75o64m74a15n 11K14r63a13t86o30c29h94v88í63l 6706197456604

OK, dobře

0/0
29.3.2016 13:01

R81a11d24i97m 92P67o28l88á56š91e56k 9516863949979

A ví někdo, proč konkrétně motor pod křídlem je lepší než motor vzadu na trupu?

0/0
29.3.2016 14:51

R11a91d11i63m 66P62o13l27á12š94e13k 9336913419429

Už jsem si to našel níže.

0/0
29.3.2016 14:53

K95a10t55e41ř18i14n10a 61V65ý80b47o81r24n16á 6210409779

Nějak se v tom ztrácím. Článek začíná větou: Píše se rok 1959. Potom se tam píše, že se naše aerolinky rozhodovaly o tom, jaké letouny koupí a ve hře byly B-727, 737, či DC-9, které v té době neexistovaly ani na papíře, podobně, jako dále zmiňovaný TU-134. Dále se tam dočteme, že verze 11R byla nabízena od roku 1969, ačkoliv jiné zdroje uvádí, že byla vyráběna od dubna 1967. O zastarávajících IL-14 mohl autor alespoň napsat, že se vyráběly také u nás (přes 200 kusů) a zrovna koncem padesátých let si ČSA objednaly vylepšenou verzi pod označením Av-14-32. Pak je to zapláclé soudruhy a tím to končí. No nevím. Možná by to v této rubrice chtělo více techniky a méně politiky.

+14/−21
29.3.2016 2:50

P41e10t90r 61V77e17s80e93l28ý 8975965942976

Chápu, že vy jste odporník na všechno, ale už začínáte být víc než trapná. B727 lítá od roku února 1964, Boeing 737 líta od dubna 1967, DC-9 lítá od prosince 1965. Váš "skvělý" lítá TU134 až od září 1967, takže nám tu nelžete. Přes vaší lásku k Sovětskému svazu vám tyhle trapné lži nepomohou. Zkuste se nad sebou zamyslet a ověřit si fakta, než se tu budete ztrapňovat.

+15/−15
29.3.2016 6:02

M63a94r95e24k 58K59o50s41t62e88l96e91c49k97ý 6843256308

Ono jde spíš o to, že autor chce (nebo musí) být politkorektně in za každou cenu! Opravdu jsme si za socializmu nemohli koupit letadla z Francie, protože to Moskva nedovolila - chtěla prodávat svá vlastní. Ale dneska si nemůžeme koupit ani pomazánkové máslo, protože nám to nedovolí, tentokrát z brusele. Takže politicky jsme na tom stejně jako za komunistů - pořád nám někdo něco diktuje.

Ale to sem nepleťte, tady bychom se měli věnovat jenom technice a letadlům!

+6/−19
29.3.2016 8:11
Foto

P13e94t83r 72K54i60e41b51e44l 8314472607242

Proč lžete? Koupit si ho můžete, jen Vás už nemůže nikdo podvádět tím, že Vám prodává "máslo", ačkoliv to máslem není...

+15/−7
29.3.2016 8:16

J84a11r63o70m82í82r 86K28r90á61l 4790379984469

Průměrně inteligentní Čech dokáže rozeznat, kdy název popisuje obsah a kdy jde jen o označení výrobku. Vy byste si asi neměl dávat cikánskou pečeni. ;-)

+9/−2
29.3.2016 8:41
Foto

P11e63t85r 66K82i18e13b77e93l 8984242897502

..průměrně inteligentní člověk pochopí, že cikánská pečeně není z cikánů, ale po "cikánsku"...;-)

+8/0
29.3.2016 8:48

O45l82d17ř25i28c92h 12Ř73e21z90n84í36k 7125422434838

i když, přiznejme si to, druhá varianta by u části české populace měla velký úspěch ;-D ;-D ;-D

+2/0
29.3.2016 9:03

J13i31ř92í 26E60r94b49e79n 1453804766167

Lingvistickou paralelou k pomazánkovému máslu je pečený cikán, ptačí Španěl či vaječný Rus.

Cikánská pečeně, španělský ptáček a ruské vejce jsou paralelní s máslovou pomazánkou.

Logika, cit pro jazyk a rozdíl mezi přídavným a podstatným jménem asi nejsou vaší silnou stránkou ;-)

0/0
29.3.2016 13:22

O81l33d69ř70i68c91h 45Ř81e18z54n63í18k 7155432364528

protože je to .... a starý bolšán ;-D

+2/−1
29.3.2016 8:50

I94v80o 55Z15d70e44b19o95r92s96k33ý 3833861660451

Třeba kakaové máslo.

0/0
29.3.2016 18:32

L82a22d35i67s39l66a24v 65K43v49a96s11n94i75č39k18a 1553607233375

Zase "nemáte čas" ?

0/0
29.3.2016 11:17

R50o98m30a11n 21V87š60e74t75e94č22k97a31, 87T28e35c91h18n68e23t37.65c88z

Dobrý den, v roce 1959 se konalo "turné" prvního modelu po evropských státech. Naše aerolinky se rozhodovaly o koupi nových strojů v průběhu 60. let. Předpokládám, že nabídka 11R byla konkrétní nabídka pro ČSA s dodáním v uvedeném datu, byť to z textu přímo nevyplývá.

0/0
29.3.2016 11:35

P71e30t47r 17H10u26ň66á25č38e35k 6538180411230

A při výběru nového transportního letadla pro AČR rozhodoval kdo? Politici! To je také důvod, proč namísto koncepčně lepších letounů Spartan a Hercules máme malé a v mnoha ohledech nepoužitelné C-295. Pandury a ostatní vojenskou techniku vybírali kdo? Ano, odpověď stejná, čili NIC SE NEZMĚNILO!

0/0
29.3.2016 13:36

J14i66ř27í 78E63r90b67e54n 1833134736877

A ti, co chtěli koupit Herculesy, taky skončili na hůř placených místech, nebo dokonce ztratili původní zaměstnání? ;-)

+3/0
29.3.2016 14:18

V20l81a62d52i53m23í23r 42H40o38l90ý 8504531736587

Laický dotaz:

Proč se u současných letadel přesunuly motory zpět pod křídlo?

+3/0
29.3.2016 1:46

J37o96s69e94f 43V20o92s78i13c11k94y 4583127976143

Protoze jsou tezke a je lepsi kdyz jejich vahu nese primo kridlo, nez aby ji nesl trup. To same s palivem, to je tam take (60 tun) .

+1/−1
29.3.2016 2:28

M75a62r13e36k 38F55l42e75k81a98č 1936285804738

také jsou motory dále od prostoru pro cestující což snižuje hlučnost.

A jedna další drobná věc, v případě přistání bez podvozku je letadlo stabilnější nebot se opírá právě o motory a nanakloní se na stranu (viz příklad z Polska před pár lety)

0/0
29.3.2016 7:22

J37a36k37u19b 27Š18a26f86a43n77d53a 7105887821491

Zato přistání na vodu je horší...

+1/0
29.3.2016 8:39

M51a28r64e39k 42F34l24e87k49a46č 1306805644938

všude je něco:-/

0/0
29.3.2016 8:46

M22a44r25e74k 97Š39t73ě67t30k92a 4801948582743

Hlavní důvod je ten, že koncepcí s motory v zadní části trupu sice získáte "čisté" křídlo a letoun je celkově aerodynamicky velmi vytříbený, výrazně nižší je také úroveň hluku v kabině (snad s výjimkou posledních řad sedadel, mohu potvrdit zkušeností právě z typu Iljušin-62). Pak už má toto řešení jen samé nevýhody - celkově je letoun náročnější na vyvážení (např. rozložení nákladu ve spodní části paluby je nutné před každým letem vždy pečlivě naplánovat), křídlo bez gondol motorů musí mít mnohem pevnější (a samozřejmě také složitější a těžší) konstrukci a v neposlední řadě servis motorů (nemluvě o kdysi oblíbené třímotorové koncepci, třeba Tu-154) je časově náročnější.

+1/0
29.3.2016 9:20

J69a57n 83J55a53n91e42č56e74k 9630503400126

Doplňující laický dotaz: proč se tedy malá proudová letadla (typicky private jety) dělají výhradně s motory vzadu, když je tato koncepce spíše nevýhodná?

0/0
29.3.2016 9:50

M21a49r68e79k 86Š44t32ě48t64k19a 4831248842193

Hádám, že u malých letounů (Biz-Jetů), tedy obchodních letounů pro pár cestujících (obvykle 6 až 10), je problém s bagáží, potažmo jeho rozložením, vzhledem k rozměrům letounu, minimální.

+2/0
29.3.2016 10:02

P77e59t43r 46P61r39u65s 7227795879462

V nekterych dilech Leteckych katastrof se i stalo, ze kridla letadla s motory na trupu pri pretazeni "stini" a brani dostatecnemu prisunu vzduchu k motorum. Ty tak ztraci vykon zrovna ve chvili, kdy ho piloti potrebuji jako sul. Alespon tak jsem to pochopil. :-)

0/0
29.3.2016 10:20





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.