Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Revoluční stroj Caravelle mohl létat za ČSA, ale soudruzi to nedovolili

Psal se rok 1959. Tehdejší Československé aerolinie dostaly zajímavou nabídku předvedení nového a velmi elegantního dvoumotorového dopravního letounu unikátní konstrukce v Praze. Po tradičním váhání dostal výrobce Sud Aviation v Toulouse z Prahy od ČSA konečně kladnou odpověď, a Ruzyň přivítala nezvyklou návštěvu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K53a78r71e88l 48R90i92e69g61e77l 3204706966600

Sovětské tupolevovy konstrukce s motory vysoko na zádi trupu...byly z nouze ctnost....pod křídlem by nasávály nečistoty a úlomky z obecně nekvalitnich povrchu vzletovych a přistávacích drah všech východoevropských letist, kde se vecne nedostatkovy cement vesele rozkradal po celou dobu výstavby socialismu a to i u nás na Ruzyni

0/0
2.4.2016 20:35
Foto

J59o44s19e98f 24J72o56ž26k84a 23S27ý69k78o56r14a 3463968370340

Které letouny měly před postavením Caravelle motory na pylonech pod křídly?

V kořenech křídel bych ještě pochopil, ale pod křídly?

0/0
29.3.2016 17:27

J20o56s78e36f 98V17o45s23i90c45k72y 4893707386493

Napr. Boeing 707 a bombardak B 52. Koreny kridel je ten nejhloupejsi napad vubec. Hlavni nosnik kridla se musi rozpulit !

0/0
30.3.2016 12:54
Foto

J48o59s48e49f 29J53o90ž82k10a 25S83ý11k92o64r45a 3503308410440

Díky. Na B-52 jsem nepomyslel. 707 létala později než Caravelle.

K tomu nejhloupějšímu nápadu je zajímavé, že se tak hojně u prvních jetů používal ;-)

+1/0
30.3.2016 13:22

M97i52c24h30a28l 62M50i82l84l86e44r 9736672319382

"Sílu vzepřít se měla jugoslávská společnost JAT (Jugoslovenski Aerotransport) a ve finále u nich začaly létat letouny Caravelle v jejich pěkných barvách. V Praze byly pravidelnými hosty řadu let. I později tato společnost provozovala západní typy letadel „moudrým“ sovětským poradcům navzdory."

Vyborny clanek pane redaktore, ale dovolil bych si oponovat vuci nekterym politickym nepresnostem nahore.

Tito se od Moskvy a Stalinova dikatatu odklonil v 1948 a nikdy se nepodvolil ani pozdeji Stalinovym nastupcum. Stalin ho za to nazval "krvavym jugoslavskym fasistickym psem"a tento nazev byl opakovane pouzivan v ceskoslovenskych komunistickych mediich.

Zadni sovetsi poradci od te doby v Jugoslavii nepusobili, nebot je Tito jako nasledek rozkolu nemilosrdne vykopnul ze zeme. Od te doby se nemusel na nejake sovetske poradce ohlizet ani se namahat jim delat neco navzdory -kdyz neexistovali.!!

Proto take Tito mohl pozdeji (pocinaje 1953) bez jakehokoliv politickeho a ideologickeho omezovani prijmout americkou hospodarskou pomoc. Od 60. let jezdily po Jugoslavii vlaky tazene americkymi diesel-elektrickymi lokomotivami, s prominentni jugoslavskou a americkou vlajkou na obou stranach, pod nimi ruce v pratelskem stisku a napisem FRIENDSHIP, pratelstvi. Tohle by si ceskoslovensti soudruzi pevne vazani moskevskou kontrolou rozhodne dovolit nemohli.

Letecka spolecnot Jugoslovenski Aerotransport se podobne nemusela ohlizet na mineni soudruhu z Moskvy a klidne objednat Caravelly.

Ano, byly k videni v livreji JATu na ruzynskem letisti a mohu potvrdit, ze jsem s dvema z nich letel do Dubrovnika a zpet, na prazdninovy tabor v 1967.

Dalsi letadlo s motory u trupu jsem okusil v 1969, sovetsky Il-62 na ceste do Singapore, kdyz jsem letel za pribuznymi do Australie. Tehdy jeste nebylo plne predano CSA a museli jsme letet pod okupantskou vlajkou a v livreji Aeroflotu, trebaze s cs. posadkou.

+13/0
29.3.2016 12:08

J36a59n 55Š24e37s19t36á55k 3848709639654

A paradoxně Jugoslávci byli nejsvobodnějším národem na světě, protože mohli cestovat všude a k nám, na rozdíl od Zápaďáků, nemuseli mít víza;-D

+4/0
29.3.2016 18:39

R24o81m55a47n 30K75r50a19t85o97c76h63v62í83l 6796337616714

Tak proč v té Jugoslávii byl vůbec komunismus? (byl tam vůbec - západ to nebyl)

0/0
31.3.2016 7:21
Foto

J88o33s54e77f 37K36o24ř74e55n72s43k86ý 5980482717251

Nelétala Caravelle krátce po roku 1959 v barvách ČSA do Havany??[>-]

0/−1
29.3.2016 9:23

M30a16r43e77k 58Š75t90ě66t74k51a 4791328622653

To byly tubrbovrtulové Bristol Britannia:-)

+3/0
29.3.2016 9:42

T29o12m10á16š 43C37h51r48a35s82t13n42ý 2761124461703

No, co jsem z článku pochopil, tak v roce '59 jsme urgentně hledali náhradu za Tu-104(A), a tu jsme mohli dostat až deset let poté ('69) co nám to představili.

Nebo Francie byla happy to delivery i po srpnu '68?

+2/0
29.3.2016 9:02

R77o70m29a83n 35V14š42e93t95e47č53k32a25, 71T16e22c73h48n39e16t44.59c22z

Dobrý den, v roce 1959 to byl pouze předváděcí let, který měl nalákat nové zákazníky. Ta potřeba výměny starých strojů nastala v průběhu 60. let, jak vyplývá z nabídky letounů o kterých se uvažovalo,.

+1/0
29.3.2016 11:12

M88i21l86a38n 41Š41v86a96g30r47o90v25s75k88ý 9672689815588

To dupnutí komunisty v Moskvě je už něco jako náboženská formulka. Co nevidět si dupnou naši přátelé v Bruselu a budeme lovná zvěř - pak pište, kdo se odváží...

+4/−26
29.3.2016 8:48

O77l89d71ř30i38c74h 86Ř52e96z97n26í89k 7565592904418

;-D už to pij...

+3/−1
29.3.2016 8:52

A86l52e48š 16J22a56v14ů31r76e43k 2572129340630

ale ono to tak prostě bylo, rusové chtěli abychom platili jim, za zastaralé stroje a drahou údržbu, a naši mocipáni ohnuli hřbety ... . A tohle není jediný případ. Viz.likvidace výroby motorek, kde jsme patřili ke světové špičce, to samé vývoj a výroba vrtulníku, o metru a tramvajích toho bylo také již napsáno dost ...

+14/0
29.3.2016 11:50

J95i57ř67í 84E16r84b34e45n 1243884226517

Jakou že to výrobu světových motorek nebo tramvají u nás Sověti zlikvidovali a kdy se tak stalo, pěkně prosím?

Jaké že světově špičkové vrtulníky se to u nás vyráběly a v jakých počtech? Těch pár kousků dvoumístných vrtulníků Aero HC-2 a HC-102, které si objednávali akorát Svazarm a filmaři, snad nemyslíte vážně...

+1/−9
29.3.2016 13:17

M83i37c16h87a59l 48M75i69l76l21e64r 9596802439422

soveti v ramci RVHP nakazali bratrskou hospodarskou pomoc mene rozvinutym zemim spolecenstvi. V ramci techto usneseni museli Cechoslovaci predat sklarske poznatky a technologii Polakum, aby take Polaci mohli vydelavat sklarstvim, vyroba motorek sla do Bulharska, tusim take sici stroje Lada.

+7/0
29.3.2016 16:03

K68a95r74e77l 38G84r21i90g40a64r 6212457119282

Je to tak, výborné šicí stoje Lada byly nahrazeny polským šuntem Lucznik

+2/0
29.3.2016 16:17

R45o68m21a98n 33K95r65a54t16o65c46h47v73í81l 6616257976884

Jawy šly do Bulharska?

0/0
31.3.2016 7:23

O40n17d95ř60e12j 96Č81a86p72k90a 6141691243784

Armáda už v té době musela brát sovětské... každopádně je jich škoda, dneska klidně místo Robinsonů mohla v pilotních školách létat třeba HC-502...

+1/0
30.3.2016 14:31

V64á70c52l24a97v 14Č74e77r95m31á31k 4923250237854

No však ta EU je už stejné totalitní svinstvo, jako byl SSSR.

+4/−4
29.3.2016 19:07

I31g60n33á68c 59M42r14k46v57i95č29k93a 2638812869895

Článek je zavádějící a o revolučnosti Caravelle bych pomlčel. Dnes je vidět, jaký koncept vyhrál na plné čáře - motory pod křídly...

+8/−3
29.3.2016 8:34

N45o22v31o48s69a17d 83M28i76r67o46s90l81a74v 9798459578289

,,,l.p.2016 a l.p.1959 vidíte ten rozdíl v názoru na věc??...v r 1961 jsme se chodili dídat na " Ruzyň " když startovala Caravella a její velké "zhoupnutí " přední části při startu...

+1/−1
29.3.2016 9:38

R22o57m10a32n 65K82r44a76t88o41c21h24v38í64l 6736817616854

O tom ale hlavně článek není.

+3/−1
29.3.2016 11:47

N41o93v19o63s24a42d 85M83i62r68o87s39l82a70v 9928409268139

;-D..já jsem posuzoval názor konceptu usazení motorů předřečníka..;-D

0/0
29.3.2016 12:45

R54o67m32a88n 37K55r77a28t54o93c15h60v58í87l 6656257316254

OK, dobře

0/0
29.3.2016 13:01

R42a38d94i40m 43P35o10l73á82š58e25k 9176683699419

A ví někdo, proč konkrétně motor pod křídlem je lepší než motor vzadu na trupu?

0/0
29.3.2016 14:51

R83a54d16i17m 23P49o24l58á62š82e96k 9286463469729

Už jsem si to našel níže.

0/0
29.3.2016 14:53

K96a54t74e61ř95i89n13a 80V84ý73b73o29r85n17á 6850699489

Nějak se v tom ztrácím. Článek začíná větou: Píše se rok 1959. Potom se tam píše, že se naše aerolinky rozhodovaly o tom, jaké letouny koupí a ve hře byly B-727, 737, či DC-9, které v té době neexistovaly ani na papíře, podobně, jako dále zmiňovaný TU-134. Dále se tam dočteme, že verze 11R byla nabízena od roku 1969, ačkoliv jiné zdroje uvádí, že byla vyráběna od dubna 1967. O zastarávajících IL-14 mohl autor alespoň napsat, že se vyráběly také u nás (přes 200 kusů) a zrovna koncem padesátých let si ČSA objednaly vylepšenou verzi pod označením Av-14-32. Pak je to zapláclé soudruhy a tím to končí. No nevím. Možná by to v této rubrice chtělo více techniky a méně politiky.

+14/−21
29.3.2016 2:50

P98e52t45r 48V50e66s67e41l44ý 8195585932706

Chápu, že vy jste odporník na všechno, ale už začínáte být víc než trapná. B727 lítá od roku února 1964, Boeing 737 líta od dubna 1967, DC-9 lítá od prosince 1965. Váš "skvělý" lítá TU134 až od září 1967, takže nám tu nelžete. Přes vaší lásku k Sovětskému svazu vám tyhle trapné lži nepomohou. Zkuste se nad sebou zamyslet a ověřit si fakta, než se tu budete ztrapňovat.

+15/−15
29.3.2016 6:02

M38a54r97e30k 61K35o14s87t84e67l20e34c29k10ý 6363786758

Ono jde spíš o to, že autor chce (nebo musí) být politkorektně in za každou cenu! Opravdu jsme si za socializmu nemohli koupit letadla z Francie, protože to Moskva nedovolila - chtěla prodávat svá vlastní. Ale dneska si nemůžeme koupit ani pomazánkové máslo, protože nám to nedovolí, tentokrát z brusele. Takže politicky jsme na tom stejně jako za komunistů - pořád nám někdo něco diktuje.

Ale to sem nepleťte, tady bychom se měli věnovat jenom technice a letadlům!

+6/−19
29.3.2016 8:11
Foto

P58e20t47r 58K76i78e78b41e62l 8444262677352

Proč lžete? Koupit si ho můžete, jen Vás už nemůže nikdo podvádět tím, že Vám prodává "máslo", ačkoliv to máslem není...

+15/−7
29.3.2016 8:16

J60a57r81o64m22í47r 25K96r32á28l 4590249784529

Průměrně inteligentní Čech dokáže rozeznat, kdy název popisuje obsah a kdy jde jen o označení výrobku. Vy byste si asi neměl dávat cikánskou pečeni. ;-)

+9/−2
29.3.2016 8:41
Foto

P19e68t74r 18K56i92e84b42e78l 8244382757202

..průměrně inteligentní člověk pochopí, že cikánská pečeně není z cikánů, ale po "cikánsku"...;-)

+8/0
29.3.2016 8:48

O81l61d36ř73i55c15h 30Ř55e71z19n32í76k 7175292604788

i když, přiznejme si to, druhá varianta by u části české populace měla velký úspěch ;-D ;-D ;-D

+2/0
29.3.2016 9:03

J67i38ř88í 12E70r31b47e76n 1123464536957

Lingvistickou paralelou k pomazánkovému máslu je pečený cikán, ptačí Španěl či vaječný Rus.

Cikánská pečeně, španělský ptáček a ruské vejce jsou paralelní s máslovou pomazánkou.

Logika, cit pro jazyk a rozdíl mezi přídavným a podstatným jménem asi nejsou vaší silnou stránkou ;-)

0/0
29.3.2016 13:22

O84l47d10ř12i84c73h 68Ř90e12z72n86í14k 7565742114498

protože je to .... a starý bolšán ;-D

+2/−1
29.3.2016 8:50

I23v38o 88Z64d94e39b18o92r90s97k18ý 3443181390881

Třeba kakaové máslo.

0/0
29.3.2016 18:32

L18a15d27i69s97l49a40v 74K43v41a56s32n91i36č49k88a 1413417813815

Zase "nemáte čas" ?

0/0
29.3.2016 11:17

R71o37m59a15n 85V38š64e93t55e83č59k85a83, 13T88e64c25h10n66e18t66.15c95z

Dobrý den, v roce 1959 se konalo "turné" prvního modelu po evropských státech. Naše aerolinky se rozhodovaly o koupi nových strojů v průběhu 60. let. Předpokládám, že nabídka 11R byla konkrétní nabídka pro ČSA s dodáním v uvedeném datu, byť to z textu přímo nevyplývá.

0/0
29.3.2016 11:35

P37e55t50r 75H60u18ň26á45č17e57k 6348120791500

A při výběru nového transportního letadla pro AČR rozhodoval kdo? Politici! To je také důvod, proč namísto koncepčně lepších letounů Spartan a Hercules máme malé a v mnoha ohledech nepoužitelné C-295. Pandury a ostatní vojenskou techniku vybírali kdo? Ano, odpověď stejná, čili NIC SE NEZMĚNILO!

0/0
29.3.2016 13:36

J33i23ř23í 88E54r89b40e52n 1903164916687

A ti, co chtěli koupit Herculesy, taky skončili na hůř placených místech, nebo dokonce ztratili původní zaměstnání? ;-)

+3/0
29.3.2016 14:18

V40l31a36d44i54m36í31r 60H98o95l69ý 8914571456317

Laický dotaz:

Proč se u současných letadel přesunuly motory zpět pod křídlo?

+3/0
29.3.2016 1:46

J80o79s44e60f 88V74o74s70i19c36k65y 4743987146683

Protoze jsou tezke a je lepsi kdyz jejich vahu nese primo kridlo, nez aby ji nesl trup. To same s palivem, to je tam take (60 tun) .

+1/−1
29.3.2016 2:28

M24a29r49e25k 63F89l24e55k58a37č 1426865924868

také jsou motory dále od prostoru pro cestující což snižuje hlučnost.

A jedna další drobná věc, v případě přistání bez podvozku je letadlo stabilnější nebot se opírá právě o motory a nanakloní se na stranu (viz příklad z Polska před pár lety)

0/0
29.3.2016 7:22

J91a42k18u19b 39Š50a76f25a45n81d41a 7745557361401

Zato přistání na vodu je horší...

+1/0
29.3.2016 8:39

M84a21r12e21k 82F42l79e77k11a86č 1926485924518

všude je něco:-/

0/0
29.3.2016 8:46

M72a95r42e65k 60Š79t84ě87t58k63a 4311368482723

Hlavní důvod je ten, že koncepcí s motory v zadní části trupu sice získáte "čisté" křídlo a letoun je celkově aerodynamicky velmi vytříbený, výrazně nižší je také úroveň hluku v kabině (snad s výjimkou posledních řad sedadel, mohu potvrdit zkušeností právě z typu Iljušin-62). Pak už má toto řešení jen samé nevýhody - celkově je letoun náročnější na vyvážení (např. rozložení nákladu ve spodní části paluby je nutné před každým letem vždy pečlivě naplánovat), křídlo bez gondol motorů musí mít mnohem pevnější (a samozřejmě také složitější a těžší) konstrukci a v neposlední řadě servis motorů (nemluvě o kdysi oblíbené třímotorové koncepci, třeba Tu-154) je časově náročnější.

+1/0
29.3.2016 9:20

J22a84n 77J77a22n44e75č93e62k 9180903100986

Doplňující laický dotaz: proč se tedy malá proudová letadla (typicky private jety) dělají výhradně s motory vzadu, když je tato koncepce spíše nevýhodná?

0/0
29.3.2016 9:50

M92a24r67e65k 54Š44t59ě83t12k56a 4851968722193

Hádám, že u malých letounů (Biz-Jetů), tedy obchodních letounů pro pár cestujících (obvykle 6 až 10), je problém s bagáží, potažmo jeho rozložením, vzhledem k rozměrům letounu, minimální.

+2/0
29.3.2016 10:02

P58e72t38r 97P97r64u11s 7647665219982

V nekterych dilech Leteckych katastrof se i stalo, ze kridla letadla s motory na trupu pri pretazeni "stini" a brani dostatecnemu prisunu vzduchu k motorum. Ty tak ztraci vykon zrovna ve chvili, kdy ho piloti potrebuji jako sul. Alespon tak jsem to pochopil. :-)

0/0
29.3.2016 10:20







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.