Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Revoluční stroj Caravelle mohl létat za ČSA, ale soudruzi to nedovolili

Psal se rok 1959. Tehdejší Československé aerolinie dostaly zajímavou nabídku předvedení nového a velmi elegantního dvoumotorového dopravního letounu unikátní konstrukce v Praze. Po tradičním váhání dostal výrobce Sud Aviation v Toulouse z Prahy od ČSA konečně kladnou odpověď, a Ruzyň přivítala nezvyklou návštěvu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K49a79r61e40l 43R29i30e76g37e66l 3144566506850

Sovětské tupolevovy konstrukce s motory vysoko na zádi trupu...byly z nouze ctnost....pod křídlem by nasávály nečistoty a úlomky z obecně nekvalitnich povrchu vzletovych a přistávacích drah všech východoevropských letist, kde se vecne nedostatkovy cement vesele rozkradal po celou dobu výstavby socialismu a to i u nás na Ruzyni

0/0
2.4.2016 20:35
Foto

J68o81s71e21f 48J64o91ž86k14a 17S47ý50k25o42r81a 3693768250690

Které letouny měly před postavením Caravelle motory na pylonech pod křídly?

V kořenech křídel bych ještě pochopil, ale pod křídly?

0/0
29.3.2016 17:27

J33o30s42e66f 23V41o15s63i25c95k27y 4363107636963

Napr. Boeing 707 a bombardak B 52. Koreny kridel je ten nejhloupejsi napad vubec. Hlavni nosnik kridla se musi rozpulit !

0/0
30.3.2016 12:54
Foto

J73o30s87e64f 28J91o56ž92k57a 32S94ý77k14o43r55a 3963378400800

Díky. Na B-52 jsem nepomyslel. 707 létala později než Caravelle.

K tomu nejhloupějšímu nápadu je zajímavé, že se tak hojně u prvních jetů používal ;-)

+1/0
30.3.2016 13:22

M62i88c35h24a58l 78M42i11l75l89e86r 9806472859282

"Sílu vzepřít se měla jugoslávská společnost JAT (Jugoslovenski Aerotransport) a ve finále u nich začaly létat letouny Caravelle v jejich pěkných barvách. V Praze byly pravidelnými hosty řadu let. I později tato společnost provozovala západní typy letadel „moudrým“ sovětským poradcům navzdory."

Vyborny clanek pane redaktore, ale dovolil bych si oponovat vuci nekterym politickym nepresnostem nahore.

Tito se od Moskvy a Stalinova dikatatu odklonil v 1948 a nikdy se nepodvolil ani pozdeji Stalinovym nastupcum. Stalin ho za to nazval "krvavym jugoslavskym fasistickym psem"a tento nazev byl opakovane pouzivan v ceskoslovenskych komunistickych mediich.

Zadni sovetsi poradci od te doby v Jugoslavii nepusobili, nebot je Tito jako nasledek rozkolu nemilosrdne vykopnul ze zeme. Od te doby se nemusel na nejake sovetske poradce ohlizet ani se namahat jim delat neco navzdory -kdyz neexistovali.!!

Proto take Tito mohl pozdeji (pocinaje 1953) bez jakehokoliv politickeho a ideologickeho omezovani prijmout americkou hospodarskou pomoc. Od 60. let jezdily po Jugoslavii vlaky tazene americkymi diesel-elektrickymi lokomotivami, s prominentni jugoslavskou a americkou vlajkou na obou stranach, pod nimi ruce v pratelskem stisku a napisem FRIENDSHIP, pratelstvi. Tohle by si ceskoslovensti soudruzi pevne vazani moskevskou kontrolou rozhodne dovolit nemohli.

Letecka spolecnot Jugoslovenski Aerotransport se podobne nemusela ohlizet na mineni soudruhu z Moskvy a klidne objednat Caravelly.

Ano, byly k videni v livreji JATu na ruzynskem letisti a mohu potvrdit, ze jsem s dvema z nich letel do Dubrovnika a zpet, na prazdninovy tabor v 1967.

Dalsi letadlo s motory u trupu jsem okusil v 1969, sovetsky Il-62 na ceste do Singapore, kdyz jsem letel za pribuznymi do Australie. Tehdy jeste nebylo plne predano CSA a museli jsme letet pod okupantskou vlajkou a v livreji Aeroflotu, trebaze s cs. posadkou.

+13/0
29.3.2016 12:08

J68a60n 80Š22e96s76t75á37k 3838449289624

A paradoxně Jugoslávci byli nejsvobodnějším národem na světě, protože mohli cestovat všude a k nám, na rozdíl od Zápaďáků, nemuseli mít víza;-D

+4/0
29.3.2016 18:39

R10o30m69a98n 89K94r29a11t17o47c15h39v84í84l 6906807126694

Tak proč v té Jugoslávii byl vůbec komunismus? (byl tam vůbec - západ to nebyl)

0/0
31.3.2016 7:21
Foto

J50o57s90e85f 73K93o25ř24e43n13s85k61ý 5510782407261

Nelétala Caravelle krátce po roku 1959 v barvách ČSA do Havany??[>-]

0/−1
29.3.2016 9:23

M42a79r16e90k 96Š84t27ě84t20k31a 4541518362213

To byly tubrbovrtulové Bristol Britannia:-)

+3/0
29.3.2016 9:42

T85o94m34á23š 92C69h70r23a55s74t82n74ý 2611264241553

No, co jsem z článku pochopil, tak v roce '59 jsme urgentně hledali náhradu za Tu-104(A), a tu jsme mohli dostat až deset let poté ('69) co nám to představili.

Nebo Francie byla happy to delivery i po srpnu '68?

+2/0
29.3.2016 9:02

R95o36m98a67n 51V20š73e20t72e65č39k16a75, 52T48e73c87h31n26e90t36.37c85z

Dobrý den, v roce 1959 to byl pouze předváděcí let, který měl nalákat nové zákazníky. Ta potřeba výměny starých strojů nastala v průběhu 60. let, jak vyplývá z nabídky letounů o kterých se uvažovalo,.

+1/0
29.3.2016 11:12

M69i55l28a34n 41Š18v32a33g11r69o63v35s28k52ý 9672689755308

To dupnutí komunisty v Moskvě je už něco jako náboženská formulka. Co nevidět si dupnou naši přátelé v Bruselu a budeme lovná zvěř - pak pište, kdo se odváží...

+4/−26
29.3.2016 8:48

O23l50d37ř39i63c46h 13Ř35e18z85n39í98k 7335282674498

;-D už to pij...

+3/−1
29.3.2016 8:52

A38l22e33š 85J42a12v50ů42r38e45k 2222279300310

ale ono to tak prostě bylo, rusové chtěli abychom platili jim, za zastaralé stroje a drahou údržbu, a naši mocipáni ohnuli hřbety ... . A tohle není jediný případ. Viz.likvidace výroby motorek, kde jsme patřili ke světové špičce, to samé vývoj a výroba vrtulníku, o metru a tramvajích toho bylo také již napsáno dost ...

+14/0
29.3.2016 11:50

J29i62ř50í 69E22r86b58e39n 1903814306157

Jakou že to výrobu světových motorek nebo tramvají u nás Sověti zlikvidovali a kdy se tak stalo, pěkně prosím?

Jaké že světově špičkové vrtulníky se to u nás vyráběly a v jakých počtech? Těch pár kousků dvoumístných vrtulníků Aero HC-2 a HC-102, které si objednávali akorát Svazarm a filmaři, snad nemyslíte vážně...

+1/−9
29.3.2016 13:17

M98i45c92h12a46l 45M66i77l23l54e45r 9886872219982

soveti v ramci RVHP nakazali bratrskou hospodarskou pomoc mene rozvinutym zemim spolecenstvi. V ramci techto usneseni museli Cechoslovaci predat sklarske poznatky a technologii Polakum, aby take Polaci mohli vydelavat sklarstvim, vyroba motorek sla do Bulharska, tusim take sici stroje Lada.

+7/0
29.3.2016 16:03

K11a27r34e85l 15G86r65i76g58a62r 6152807909972

Je to tak, výborné šicí stoje Lada byly nahrazeny polským šuntem Lucznik

+2/0
29.3.2016 16:17

R12o15m48a36n 98K75r60a51t17o74c26h60v81í11l 6866637386734

Jawy šly do Bulharska?

0/0
31.3.2016 7:23

O56n44d10ř21e78j 26Č53a82p39k84a 6861241343934

Armáda už v té době musela brát sovětské... každopádně je jich škoda, dneska klidně místo Robinsonů mohla v pilotních školách létat třeba HC-502...

+1/0
30.3.2016 14:31

V34á60c18l93a54v 74Č28e57r34m62á78k 4903590967804

No však ta EU je už stejné totalitní svinstvo, jako byl SSSR.

+4/−4
29.3.2016 19:07

I14g93n36á69c 56M93r29k36v89i35č32k82a 2258462759635

Článek je zavádějící a o revolučnosti Caravelle bych pomlčel. Dnes je vidět, jaký koncept vyhrál na plné čáře - motory pod křídly...

+8/−3
29.3.2016 8:34

N49o31v36o30s91a92d 18M62i55r97o20s46l42a86v 9658559128349

,,,l.p.2016 a l.p.1959 vidíte ten rozdíl v názoru na věc??...v r 1961 jsme se chodili dídat na " Ruzyň " když startovala Caravella a její velké "zhoupnutí " přední části při startu...

+1/−1
29.3.2016 9:38

R89o59m53a76n 10K14r34a27t67o32c91h12v21í58l 6976857506374

O tom ale hlavně článek není.

+3/−1
29.3.2016 11:47

N69o59v22o11s28a16d 11M94i19r89o57s48l65a36v 9238229848149

;-D..já jsem posuzoval názor konceptu usazení motorů předřečníka..;-D

0/0
29.3.2016 12:45

R48o72m31a31n 95K73r34a84t70o52c86h60v47í55l 6456387856514

OK, dobře

0/0
29.3.2016 13:01

R22a88d41i47m 75P14o94l44á68š28e66k 9656873979739

A ví někdo, proč konkrétně motor pod křídlem je lepší než motor vzadu na trupu?

0/0
29.3.2016 14:51

R93a47d77i16m 47P63o47l75á42š45e57k 9186583519119

Už jsem si to našel níže.

0/0
29.3.2016 14:53

K12a37t49e71ř98i95n72a 11V96ý26b36o61r15n15á 6280159639

Nějak se v tom ztrácím. Článek začíná větou: Píše se rok 1959. Potom se tam píše, že se naše aerolinky rozhodovaly o tom, jaké letouny koupí a ve hře byly B-727, 737, či DC-9, které v té době neexistovaly ani na papíře, podobně, jako dále zmiňovaný TU-134. Dále se tam dočteme, že verze 11R byla nabízena od roku 1969, ačkoliv jiné zdroje uvádí, že byla vyráběna od dubna 1967. O zastarávajících IL-14 mohl autor alespoň napsat, že se vyráběly také u nás (přes 200 kusů) a zrovna koncem padesátých let si ČSA objednaly vylepšenou verzi pod označením Av-14-32. Pak je to zapláclé soudruhy a tím to končí. No nevím. Možná by to v této rubrice chtělo více techniky a méně politiky.

+14/−21
29.3.2016 2:50

P87e86t52r 18V66e31s47e86l74ý 8225985122276

Chápu, že vy jste odporník na všechno, ale už začínáte být víc než trapná. B727 lítá od roku února 1964, Boeing 737 líta od dubna 1967, DC-9 lítá od prosince 1965. Váš "skvělý" lítá TU134 až od září 1967, takže nám tu nelžete. Přes vaší lásku k Sovětskému svazu vám tyhle trapné lži nepomohou. Zkuste se nad sebou zamyslet a ověřit si fakta, než se tu budete ztrapňovat.

+15/−15
29.3.2016 6:02

M95a45r91e66k 26K39o25s26t97e77l31e45c80k88ý 6203126418

Ono jde spíš o to, že autor chce (nebo musí) být politkorektně in za každou cenu! Opravdu jsme si za socializmu nemohli koupit letadla z Francie, protože to Moskva nedovolila - chtěla prodávat svá vlastní. Ale dneska si nemůžeme koupit ani pomazánkové máslo, protože nám to nedovolí, tentokrát z brusele. Takže politicky jsme na tom stejně jako za komunistů - pořád nám někdo něco diktuje.

Ale to sem nepleťte, tady bychom se měli věnovat jenom technice a letadlům!

+6/−19
29.3.2016 8:11
Foto

P69e24t39r 92K29i70e97b92e44l 8154122837342

Proč lžete? Koupit si ho můžete, jen Vás už nemůže nikdo podvádět tím, že Vám prodává "máslo", ačkoliv to máslem není...

+15/−7
29.3.2016 8:16

J82a72r97o78m30í90r 68K47r88á87l 4890479894199

Průměrně inteligentní Čech dokáže rozeznat, kdy název popisuje obsah a kdy jde jen o označení výrobku. Vy byste si asi neměl dávat cikánskou pečeni. ;-)

+9/−2
29.3.2016 8:41
Foto

P31e71t85r 41K36i84e42b52e84l 8714332757732

..průměrně inteligentní člověk pochopí, že cikánská pečeně není z cikánů, ale po "cikánsku"...;-)

+8/0
29.3.2016 8:48

O92l73d80ř34i22c42h 72Ř93e57z46n12í68k 7295422934798

i když, přiznejme si to, druhá varianta by u části české populace měla velký úspěch ;-D ;-D ;-D

+2/0
29.3.2016 9:03

J35i49ř55í 39E61r76b30e58n 1733744976917

Lingvistickou paralelou k pomazánkovému máslu je pečený cikán, ptačí Španěl či vaječný Rus.

Cikánská pečeně, španělský ptáček a ruské vejce jsou paralelní s máslovou pomazánkou.

Logika, cit pro jazyk a rozdíl mezi přídavným a podstatným jménem asi nejsou vaší silnou stránkou ;-)

0/0
29.3.2016 13:22

O39l87d36ř55i53c26h 74Ř72e17z63n76í14k 7265242724348

protože je to .... a starý bolšán ;-D

+2/−1
29.3.2016 8:50

I83v71o 17Z51d47e71b58o32r76s46k21ý 3263531320591

Třeba kakaové máslo.

0/0
29.3.2016 18:32

L47a43d80i64s69l20a56v 25K13v66a30s72n71i71č50k23a 1473137943745

Zase "nemáte čas" ?

0/0
29.3.2016 11:17

R11o67m55a53n 67V39š14e77t16e14č58k29a84, 13T39e70c44h58n13e24t36.56c13z

Dobrý den, v roce 1959 se konalo "turné" prvního modelu po evropských státech. Naše aerolinky se rozhodovaly o koupi nových strojů v průběhu 60. let. Předpokládám, že nabídka 11R byla konkrétní nabídka pro ČSA s dodáním v uvedeném datu, byť to z textu přímo nevyplývá.

0/0
29.3.2016 11:35

P84e26t98r 85H59u36ň33á73č23e58k 6568580781860

A při výběru nového transportního letadla pro AČR rozhodoval kdo? Politici! To je také důvod, proč namísto koncepčně lepších letounů Spartan a Hercules máme malé a v mnoha ohledech nepoužitelné C-295. Pandury a ostatní vojenskou techniku vybírali kdo? Ano, odpověď stejná, čili NIC SE NEZMĚNILO!

0/0
29.3.2016 13:36

J36i95ř39í 16E77r18b98e18n 1113864686427

A ti, co chtěli koupit Herculesy, taky skončili na hůř placených místech, nebo dokonce ztratili původní zaměstnání? ;-)

+3/0
29.3.2016 14:18

V78l77a87d98i79m47í54r 63H70o37l67ý 8534531516817

Laický dotaz:

Proč se u současných letadel přesunuly motory zpět pod křídlo?

+3/0
29.3.2016 1:46

J39o44s70e38f 54V59o83s18i61c72k18y 4573477146753

Protoze jsou tezke a je lepsi kdyz jejich vahu nese primo kridlo, nez aby ji nesl trup. To same s palivem, to je tam take (60 tun) .

+1/−1
29.3.2016 2:28

M25a22r26e26k 56F55l84e23k77a18č 1136245254988

také jsou motory dále od prostoru pro cestující což snižuje hlučnost.

A jedna další drobná věc, v případě přistání bez podvozku je letadlo stabilnější nebot se opírá právě o motory a nanakloní se na stranu (viz příklad z Polska před pár lety)

0/0
29.3.2016 7:22

J38a85k61u36b 35Š68a72f40a57n24d81a 7945697351351

Zato přistání na vodu je horší...

+1/0
29.3.2016 8:39

M71a88r16e59k 94F21l55e36k37a93č 1366545314918

všude je něco:-/

0/0
29.3.2016 8:46

M29a50r44e67k 18Š33t86ě56t31k21a 4451128832633

Hlavní důvod je ten, že koncepcí s motory v zadní části trupu sice získáte "čisté" křídlo a letoun je celkově aerodynamicky velmi vytříbený, výrazně nižší je také úroveň hluku v kabině (snad s výjimkou posledních řad sedadel, mohu potvrdit zkušeností právě z typu Iljušin-62). Pak už má toto řešení jen samé nevýhody - celkově je letoun náročnější na vyvážení (např. rozložení nákladu ve spodní části paluby je nutné před každým letem vždy pečlivě naplánovat), křídlo bez gondol motorů musí mít mnohem pevnější (a samozřejmě také složitější a těžší) konstrukci a v neposlední řadě servis motorů (nemluvě o kdysi oblíbené třímotorové koncepci, třeba Tu-154) je časově náročnější.

+1/0
29.3.2016 9:20

J12a44n 60J85a59n86e16č29e96k 9640303860816

Doplňující laický dotaz: proč se tedy malá proudová letadla (typicky private jety) dělají výhradně s motory vzadu, když je tato koncepce spíše nevýhodná?

0/0
29.3.2016 9:50

M58a34r42e98k 23Š51t47ě38t73k46a 4361608112483

Hádám, že u malých letounů (Biz-Jetů), tedy obchodních letounů pro pár cestujících (obvykle 6 až 10), je problém s bagáží, potažmo jeho rozložením, vzhledem k rozměrům letounu, minimální.

+2/0
29.3.2016 10:02

P25e67t93r 23P91r37u91s 7347915439502

V nekterych dilech Leteckych katastrof se i stalo, ze kridla letadla s motory na trupu pri pretazeni "stini" a brani dostatecnemu prisunu vzduchu k motorum. Ty tak ztraci vykon zrovna ve chvili, kdy ho piloti potrebuji jako sul. Alespon tak jsem to pochopil. :-)

0/0
29.3.2016 10:20







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.