Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Psychologická iluze: Hrozba terorismu funguje stejně jako loterie

Představa teroristického útoku je děsivě dramatická, ale pravděpodobnost relativně nízká. Tak nízká, že si s ní náš mozek neví rady a při rozhodování rizika terorismu nadhodnotí. Na podobném principu funguje i loterie. Psychologové tento kognitivní omyl umí změřit, ale obrana je složitá.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M57i42c94h98a13e82l 33P14r35i47n37c 7505595930985

Porovnávat los s terorismem je nesmysl. V článku se zaměňuje pojem pravděpodobnosti a neurčitosti. Zatímco pravděpodobnost výhry lze vypočítat, u terorismu je pravděpodobnost předem neurčitelná a spoléhání se na minulou zkušenost je logická chyba. Je paradoxem, že článek se snaží poučovat o logických chybách a sám se jich dopouští.

+1/−1
27.3.2016 10:41
Foto

P86a54v35e47l 95K90a72s69í91k39, 22T92e31c39h39n67e64t43.75c50z

Podobnost nespočívá ve stejném mechanismu předpovědi, ale ve stejném omylu, který dělá náš mozek, když o malých pravděpodobnostech přemýšlí.

0/0
13.4.2016 10:15

V40l77a32ď20k89a 22Č13u70m75í72č64k11o29v75á 2587622830355

všechny tyto články jsou jen kecy. Kdo si ( a není to zas až tak dávno ) uměl představit koncentrační tábory, pochody smrti a válku? A přece to přišlo. To, že se člověk zdráhá věřit takové hrůze a takovým zrůdnostem neznamená, že nenastanou. K čemu mi jsou statistiky o malé pravděpodobnosti. Každá více než nulová šance že budu obětí je pro mne a mou rodinu špatná! A nemusí to být jen teroristický útok-oni nás skřípnou i jinak - nemáme jak se bránit, nejsme soběstační ani v jídle. A přemýšlel někdo z vás co se stane až nám otráví třeba vodu? Věříte tomu, že zdroje pitné vody někdo hlídá?;-€

0/0
26.3.2016 18:49


Foto

P22a26v60e51l 31K38a21s53í21k21, 13T18e96c82h94n60e32t45.23c56z

"Každá vce než nulová šance je pro mne špatná." A to je právě ta chyba, rozlišovat na nulové a nenulové šance. Šance přece nikdy nebude nulová. A kolik jste ochotna zaplatit, abyste šanci snížila z 0,000000001 % na 0,000000000001 %?

0/0
13.4.2016 10:17

T24o85m10á59š 66F30o62ř48t 7379302209622

Jasně, budeme dál vítat a individuálně posuzovat a hodnotit až do tý doby co provedou útok na jadernou elektrárnu aby tak zamořili část Evropy. Pak už nám bude i z mínkotvůrných médíí povoleno se "bát" a možná i nějaká ta obraná reakce.

+1/−2
26.3.2016 17:06
Foto

L18u12d59ě49k 37F24u27x80a 9876610114597

Já bych uvítal, kdybyste se vyjádřil k ČLÁNKU, o vaše názory zájem nemám, protože nesouvisejí s tématem článku. Četl jste očividně pouze titulek

0/−1
26.3.2016 18:46

D59a64n69i56e13l 45Z79u97t39h 8473229645118

statitika umrti vlivem terorismu v zapadni evrope od 1970: https://pbs.twimg.com/media/CT757NCWIAAbLwr.png:large

0/0
25.3.2016 16:50
Foto

K74a50r71e71l 89S89e71i83d82l 8969445740928

"Neumíme pracovat se zlomky procent"

Takže teroristé by to neměli s útoky přehánět. Jinak si mozky Evropanů přesunou islámský terorismus do kategorie "normálka" a atentáty nás přestanou děsit.;-)

A vážně: myslím, že počet obětí atentátů ve zmiňovaných autobusech by bez cílené snahy Izraelců jim zabránit byl daleko vyšší. A ta snaha byla právě reakcí na arabské atentáty. Jenže v Izraeli už se teroristé dostali do toho "inflačního" stavu, kdy společnost už není terorismem zděšena a šokována, ale efektivně se brání.

0/0
25.3.2016 12:41

J11a82n 18Š97p39a43t96n48ý 2583162706975

pekny clanek a zajimavy pohled na věc ... za pravdu vam dava priklad s presedlanim do aut .... jen poznámka k srovnani utok-loterie - chybi mi dusledky v pripade neuspechu, tedy prijdu o peníze vs. budu mrtvy .... nevratnost druhé moznosti podle me zasadne meni pomer strach vs vidina vyhry a cele srovnani je pak hrusky vs jablka.

+1/−1
24.3.2016 17:56

J78o79s26e73f 81P19o71l22í37v72k22a 1522407266889

Tam to bylo jen o přeceňování naděje/hrozby. Nešlo o to, že je to stejné, ale že je stejný mechanizmus. Ať je v osudí lístek na smrt nebo na bohatství, v obou případech vidíte šanci na jeho vytáhnutí podobně vysokou. To, že spousta lidí kupuje losy, ale nemá dobrou pojistku pro případ invalididy dokazuje pravdu autora článku, přestože podle Vás by tomu mělo být jinak.

+2/0
24.3.2016 20:11

P20e69t86r 80G86o59g68o70l86i96n 1561397235355

Zakažme vstup do EU nejen muslimům, ale všem lidem, kteří mají řidičský průkaz a taky všem katolíkům, v minulosti zabili dost lidí, co když nějakému katolíkovi zase rupne v bedně! Jsem nevěřící chodec a mám strach!

0/−3
24.3.2016 17:47

P67e76t11r 22Š64i29l91h92a13n 7658322617643

Muslimští extrémisté vraždí z nedbalosti, zatímco řidiči vozidel zcela prokazatelně najíždí svým vozem do budoucích obětí dopravních nehod ;-)

Pusťme du EU muslimské extrémisty, třeba některému rupne v bedně a stane se umírněným :-P

+1/0
24.3.2016 19:01

P30e88t54r44a 85Z86r12u79b58e48c46k82á 3260901300560

Skvělý článek! Bohužel někteří diskutéři koukám pouvažují za propagandistickou už i matematiku ;-D

+4/−1
24.3.2016 17:21

J13o94s22e24f 82H23á47j53e74k 6388130349892

spíš logiku, ale to je jedno...:-)

0/0
24.3.2016 23:23

I76r93č76a 30B36u17r15š65o18v11á 3935370483656

Palec hore. Jednou zase kvalitní věc, skvělé téma a ne přiživování hysterie.

+5/−3
24.3.2016 14:53

J96a52n 73V27a45l74e11č82k18a 7286667516166

Možná by bylo vhodné připomenout vývoj terorismu v Evropě, tady konkrétně v západní. http://i.imgur.com/Lwn1rUh.jpg Když je v současnosti špatný rok, je to tak zlé, jako před 30 lety dobrý rok. Samozřejmě nestojím o to, aby se situace vrátila do stavu v 70.-90. letech, ale přijde mi vhodné připomenout, co se dělo před začátkem vlny muslimského terorismu. Co dělali křesťané. IRA. ETA. Pamatujete? Není to o náboženství, je to o konkrétních lidech a skupinách lidí.

+2/−2
24.3.2016 14:12

E15v41a 96H41a22s72n76í34k57o68v87á 1484691926494

Hezká a naprosto pravdivá studie lidského mozku. Každopádně prevenci bych nepodceňovala. Je malá pravděpodobnost, že se ocitnu v metru v nějaké evropské metropoli v době teroristického útoku.

Ale je velká pravděpodobnost, že se ocitnu v davu třeba na vídeňském koncertu. Ideální příležitost, jak zabít plno lidí naráz, ale díky osobním kontrolám je malá pravděpodobnost, že tam někdo propašuje bombu nebo kulomet.

Proto raději terorista riskuje méně obětí, ale dostupnější místo.

0/0
24.3.2016 11:59

J97o38s14e23f 87H85á98j87e77k 6858380169532

Pokud budeme hrát hru na teroristy a já jsem terorista, co myslíte, že je pro mě větší úspěch... počet obětí, nebo počet vystrašných potenciálních obětí? Kolik "zákazníků" najdu jako terorista asi tak na Plese v Opeře? :-)

0/0
24.3.2016 23:29
Foto

I12v92a93n22a 17V50a62v59ř12i69n95o94v36á 1912296289250

vidím v těch dvou loteriích jeden takový zásadní rozdíl: nejen že se u muslimské stále zvedají šance, ale navíc, na rozdíl od té klasické výherní, vzbuzuje naprosto odlišné emoce - vzbuzuje strach a zoufalství...

ten článek je příšernej blábol, srovnává nesrovnatelné Rv

+5/−14
24.3.2016 9:00

J57a57k35u40b 89V68e30s37e47l91ý 4277551976

tak nám prosím ty šance vyčíslete ať máme lepší představu. A vy nejspíš taky. Jistě emoce jsou rozdílné, to ale nejsou žádné pádné argumenty pro to, abyste napsala, že článek je blábol, četla jste ho vůbec?

+1/−2
24.3.2016 10:11

V52í43t 86O47d27l13o66ž94i54l57í84k 8986443777127

Hrozba terorizmu není bohužel tou nejhorší hrozbou. Daleko horší bude, pokud podíl jisté skupiny obyvatel přesáhne 50%.

+5/−2
24.3.2016 0:45
Foto

P53a90v89e72l 95K57a67s22í57k95, 75T61e14c52h86n22e25t67.84c24z

Asi myslíte podíl lidí ve věku nad 65 let. Ano, to bude skutečně oříšek, na který je potřeba připravit se už s předstihem.

+10/−8
24.3.2016 5:34

P97e52t91r 14Š80i10l22h90a61n 7808812147683

V mnoha německých školkách a základních školách se přestalo ve školních jídelnách nabízet vepřové maso, protože ti, co ho nesmí jíst jsou tam ve většině. To bychom mohli klidně považovat jako první znánky přizpůsobování Evropy k obrazu muslimskému. To je to, čeho se lidé bojí víc než činů několika extrémistů (hoaxy typu že někde se kvůli muslimům zakazují vánoce, aby je to neuráželo, záměrně vynechávám). Do oficiálních médií pronikly informace, že policie v některých zemích měla příkaz tutlat kriminalitu imigrantů, aby to náhodou nepoškodilo jejich obraz. Zároveň v Německu zaznělo, že je potřeba tvrdě postihovat projevy násilí domácích obyvatel proti imigrantům. Chápete pocity bezmoci, vzteku a frustrace i u lidí, kteří byli donedávna tolerantní? Já naprosto ano!

+9/−1
24.3.2016 6:47

R85a58d44e48k 35H64o35l55e85c28e34k 3686170908421

Co si asi tak představujete pod pojmem "v mnoha"? Já bych spíř řekl, že v pár školkách a školách. A to v těch, kde to začalo dělat problémy. Celkem by mě zajímalo, jak byste reagoval vy, kdybyste měl na starosti stravu v nějakém zařízení. Je snad logické, že se kuchař přizpůsobí strávníkům a ne strávnici kuchaři.

+2/−3
24.3.2016 7:37

P46e90t75r 66Š10i66l43h79a98n 7598582727953

Hm, tak jsem si to pamatoval dobře, protože článek uvádí také jenom "mnoha":

http://zpravy.idnes.cz/veprove-maso-mizi-z-nemeckych-skol-dtz-/zahranicni.aspx?c=A160216_191428_zahranicni_mlb

Ani tady není konkrétní číslo:

http://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/397091-poslanec-si-stezuje-ze-kvuli-muslimum-mizi-z-jidelnich-listku-veprove.html

Ale ta vaše poznámka o přizpůsobení mi docela nahání husí kůži. Sice jedna vlaštovka jaro nedělá, ale na druhou stranu nemusí pršet, jen když kape. Chápu sice důvody, proč se vepřové přestává nabízet, znějí celkem pragmaticky, nicméně je také potřeba pochopit, že jsou důsledkem neustále zvětšující se muslimské komunity v západním světě a zrušením vepřového pro děti to nemusí končit.

+2/0
24.3.2016 13:05

R72a95d62e50k 30H96o33l47e91c67e79k 3306960738101

Přesně o vás je ten článek. Děláte z komára velblouda. Přizpůsobení je snad naprosto normální. Po revoluci přestali ve školách a školkách nabízet hrachovou kaši, protože ji nikdo nejedl a vařit proto, aby jídlo skončilo v popelnici, je celkem zbytečné. A to samé platí tady. Jestliže mám půlku dětí ve škole či školce muslimského původu a nejedí mi vepřové, tak budu vařit to, co jedí. Na tom nevidím nic zvláštního a už vůbec nic, co by vám mělo nahánět husí kůži.

Nebo vy snad doma vaříte to, co nikdo nejí? My se snažíme dělat to, na čem si pochutnají všichni. A kdyby k nám přišel muslim na návštěvu, tak mu taky nepředhodíme krkovici, ale stejně se zachováme, když k nám přijde na návštěvu třeba vegetarián nebo někdo, kdo nemá rád např. rajčata. Proč škodit, když to není nutné?

+5/−1
24.3.2016 13:14

P29e35t94r 66Š24i62l12h91a11n 7428242627193

Ufff...vzdyť píšu, že ty důvody chápu. Ale nelíbí se mi, čeho jsou důsledkem.

+1/0
24.3.2016 13:20

R27a86d27e36k 95H34o31l38e41c13e65k 3896560188571

A proč se vám to nelíbí? Když se podíváte na posledních pár století na našem území, největší přesuny obyvatelstva jsme udělali my, ti "správní a praví Češi", když jsme vystěhovali pár milionu Němců ze Sudet. Proti tomu je nějaká migrace z muslimských zemí zanedbatelná.

+2/−2
24.3.2016 13:28

P28e55t59r 38Š21i73l79h67a88n 7358382447573

To neznamená, ze když češi vystěhovali menšinu, která před válkou volila v 80 % prohitlerovského Henlaina, že teď budu dobrovolně snášet výstavbu mešit a minaretů a poslouchat zpěv mudžahedínů. Já se prostě na muslimy dívám s nedůvěrou. Kam v historii pritáhli, páchali jenom zlo a naši předkové prolévali krev, aby je vytlačili z Evropy s dneska si je sem taháme dobrovolně. Nebojím se, ze se dožiji islamizace Evropy, ale dozijem se toho, az se tu začnou mezi sebou rubat jednotlivé muslimské sekty. A odnesou to i ostatní. A už teď je slyšet o problémových komunitách těch, co neuznávají Evropské zvyklosti a hodnoty. Takhle se Češi nikdy nikde nechovali.

+2/0
24.3.2016 14:27

J43a59k57u28b 63V18e84s81e49l91ý 4127691776

Ne, opravdu? A co Češi versus Židé, Češi versus Němci, Češi versus Romové? Mimochodem všichni křesťané nebo ateisté.

+1/−1
24.3.2016 14:40

R75a97d96e63k 62H57o71l55e82c53e24k 3676120798161

Já, já, já, jenom já mám ten správnej názor, a když to nebude podle toho, co se líbí mě, tak je to špatně.

No a pak je druhá možnost a tou je tolerance. Když se podíváte do dějin, tak stěhování bylo vždy naprosto běžné a ostatně to je také důvod různých světových třenic, ať už mluvíme o Římské říši, o křižáckých výpravách, o Švédech za Třicetileté války, o tom vystěhování Sudet a nebo o současné migraci z arabského světa.

Nemůžete říci, že to, co se událo do nějakého roku bylo dobře, a to co je od té doby, je špatně. Prostě to musíte vzít jako fakt a přizpůsobit se tomu, protože nestojí za to obětovat celý život za marný boj pro nějaké ideály, které jsou jen ve vaší mysli.

+1/−2
24.3.2016 14:45

P23e47t68r 17Š97i92l92h82a69n 7168422377543

Já chápu že stěhování národů je běžné, ale kvůli tomu nejsem povinen s tím souhlasit. Já vím, ze je jednodušší se stáhnout a říct fajn, tak si to tu rozeberte, stejně mám nic jiného nezbývá, ale to neznamená, ze s takovým postojem musím souhlasit.

+2/0
24.3.2016 15:16

R48a42d72e19k 45H18o13l12e91c90e37k 3746800108701

Já vám váš názor neberu, ale vy berete názor jiným. Někdo se rozhodne, že nebude v jedné konkrétní škole či školce vařit z vepřového a podle vás je to špatně.

Prostě chovejte se podle svého názoru, nevoďte si domu muslimy, pokud někde šéfujete, tak jim nevycházejte vstříc, ale neberte těm ostatním jejich názor. Choďte k volbám a volte takové strany, které do našich zákonů neprotlačí nějaká privilegia pro muslimy. A to je tak všechno, co proto můžete udělat, anižbyste svým názorem obtěžoval ty, co s vámi nesouhlasí.

+1/0
24.3.2016 15:38

P14e73t74r 49Š50i82l11h43a78n 7648112707763

Já se vždy snažím respektovat názory jiných, znovu opakuji, že chápu důvody, proč se ve školách přestává nabízet vepřové, ale na případnou islamizaci Evropy budu vždy nahlížet kriticky. A to znovu opakuji, že neberu v potaz hoaxy kolující internetem. Vývoj nebo přeměna určité společnosti se již odehrály mnohokrát v historii, ale to neznamená že vždy k lepšímu, nebo že s tím budu souhlasit jenom protože "se to prostě stává".

0/0
24.3.2016 18:55

V14l13a79ď92k51a 39Č28u38m14í80č93k91o44v96á 2197452750255

proč škodit, když to není nutné? to je naše logika. Ta jejich je úplně jiná. Takže vy vyřadíte z jídelníčku vepřové, bez ohledu na to, že ostatní ho mají rádi(ale asi nejsou pro vás tak důležití) , vy to berete jako přátelský a vstřícný krok a oni jako projev vaší podřízenosti.

0/0
26.3.2016 19:01

M69i28c22h82a97l 12M67o61t14y97č59k71a 4753660521129

Stejne jako v kazde profesionalni kuchyni skladujete a pripravujete zeleninu a maso v oddelenych prostorach, to same se da udelat i s veprovym masem konkretne, aby neprislo do styku s nicim zavadnym. A pokud nemecka skolka nebo skola nabizi na vyber pouze jedno jidlo denne (coz neni moc bezna praxe), tak se logicky vyhnu veprovemu, jak rika pan Holecek nade mnou.

+2/−1
24.3.2016 8:01

P34e93t86r 57Š41i84l44h70a68n 7558892667453

Viz můj další příspěvek výše v tomto vlákně.

+1/0
24.3.2016 13:06

J68a29k34u54b 16V85e90s95e94l49ý 4707651346

kolik je těch mnoho, máte konkrétní čísla?

0/−1
24.3.2016 10:14

P15e30t32r 26Š77i53l17h14a61n 7398452337343

Viz příspěvek výše v tomto vlákně.

+1/0
24.3.2016 13:07

J35i66r26i 33K90o44s52t68k14a 2398962336772

vazne? tyhle kydy na technetu? :-/ skoda

0/0
25.3.2016 9:31

Z85d17e10n43ě96k 91Ž18í69k29o20v64e47c32k73ý 7870908610246

Stačí i méně. Ničit je snadnější než tvořit.

+1/0
24.3.2016 9:17

M71a25r70e61k 66H70r38u33b47y 6737882621618

Pravdepodobnost je mala. Takze sem importujeme pul Blizkeho vychodu, a bude moci vyhrat kazdy :-P

+13/−1
23.3.2016 21:11

J28a85k79u30b 39V28e54s38e11l36ý 4417261966

půl, opravdu? to jsou právě ty zkratky v mozku o kterých je článek. Pokud má člověk nějaký názor, mozek argumenty pro nadhodnocuje.

+3/−2
24.3.2016 10:18

E95v22a 36H96a30s93n25í48k45o18v15á 1694451486764

Tomu se říká nadsázka. :-)

0/0
24.3.2016 11:52

J36a63k84u31b 54V31e12s85e14l87ý 4187701316

přesně. a co že je to ta nadsázka?

Synonyma: nadsazování, zveličování, přehánění, hyperbola. Tady je to nadsdazeno minimálně o 2 řády.

0/0
24.3.2016 14:44

M95a26r85t69i35n 34D54ř40í36m35a47l 5916411665122

Nebo je to jen "obrazně řečeno", aby se lépe vyjádřila podstata věci, přestože si uvědomujeme, že ta čísla prozatím nesedí...

0/0
24.3.2016 18:16

O47n44d21r33e57j 19S89i34d10o77n 6414746511902

Muslimove, muslimove, muslimove. Jak rychle jsme zapomneli na magory z ETA, IRA, RAF, Rudych Brigad a vsechny mozne dalsi, kteri v Evrope sirili teror drive? Predstavme si, jak by situace vypadala, kdyby se EU rozhodla deportovat vsechny muslimy. Kdyz pominu drobnosti typu jak poznat muslima, jak takovou masivni akci zorganizovat a kam s nimi, tak si nemyslim, ze takova Evropa by byla jen o chlup bezpecnejsi, nez driv. Jiste, islamistickym teroristum by ubylo zazemi, ale to je jen mensi nesnaz. Pribylo by ovsem hodne lidi, kderi by byli nastvani, ze zde zili klidne, asimilovani po generace a najednou jim nekdo vsechno vzal a vykopnul je nekam pryc, nejspis do pouste. Takze by to bylo tak nastejno. Obavam se, ze zvyseni bezpecnosti spociva v prisnejsi imigracni politice jen zcasti. Daleko dulezitejsi je kvalitnejsi prace police a zpravodajskych sluzeb. Vubec nerozumim tomu, ze ani dnes, po tolika utocich neexistuje centralni databaze obcanu EU a databaze prichozich/ochozich. Jak je mozne, ze se pres nektere hranicni zeme prehrne nekolik set tisic lidi bez jakekoliv kontroly? Jak to, ze kazdemu prichozimu nejsou sejmuty otisky prstu a neni vyfocen, jako se to deje v jinych civilizovanych zemich, ktere jsou v boji s terorismem uspesnejsi, nez EU (a pritom pro islamisty lakavejsi cil - mam na mysli USA). Nakreslit nejaky novy pas si muze kdokoliv, ale zmenit biometricke udaje jen tak nejde. S dnesni technologii zpracovani dat to neni problem. V podstate jednoduche reseni, ktere prakticky neomezi normalniho cloveka, ale znacne zneprijemni zivot kazdemu, kdo u nas bude chtit byt ilegalne nebo pod cizi identitou. Prvni nahodna policejni kontrola s prenosnou cteckou otisku - a je problem.

+14/−4
23.3.2016 20:35

J34o20s26e16f 17M76i23k22o87v83e75c 5227513808326

Máte pravdu, přesně o to neomarxistům jde. Natahat sem muslimy, ať sem tam něco bouchne a mají záminku pro neustálé kontrolování všech a všude. Kamery, policajti nejméně 1:1 s občany, a stejně to všechny neochrání. To chcete? nebo vám nestačí naši kriminálníci?

+11/−2
23.3.2016 20:50

P58e95t16r 38Š69i29l12h50a73n 7598972487173

A zavést cenzuru, protože to co dělají média po každém útoku je ukázkový příklad spolupráce s islamisty.

+5/−1
23.3.2016 21:29

O95n44d35r56e22j 65S83i43d23o80n 6254596931692

Velmi trefne. Ale doufam, ze to s tou cenzurou nemyslite vazne.

+2/−2
23.3.2016 21:35





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.