Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Legendární Praga V3S s raketometem se exportovala i do Egypta a Sýrie

Legendární vétřieska existovala v mnoha verzích. Patřil mezi ně i salvový raketomet. Raketomet, který mimo jiné bojoval proti Izraeli i za Izrael a prakticky po celou dobu existence ČSLA byl platnou součástí její výzbroje.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T74o70m87á96š 84Z16e96m43á95n83e52k 5400938726536

Ještě kdyby měla alespoň o centimetr větší prostor na baterii.

0/0
28.3.2016 21:43

J18a24r95o74s46l22a29v 53L92o68c15h59m40a56n59n 5910554545147

Jako kuchař jsem jezdil s POKOU, a ta holka projela opravdu všude.(Tíha vozu i s nástavbou, a výkon udělají své). A to i tam kde tank zůstal viset v bahně na břiše.

A zima, ta ji vůbec nevadila, při startování, když motor nechytal řidič podal štos starýho tisku a jen řekl "dám ji přečíst noviny." (Otevřená kapota, zapálený socialistycký tisk přiložený k rozdělanýmu sacímu potrubí vzduchu, a řidič tvrdě vysávající baterii.). Jako auto do terénu bomba.

+5/0
27.3.2016 21:46

M93a98r37e67k 36F94l88e20k57a16č 1536665164608

krásné auto...vždy když sem přesedl z V3Sky do žigulika, měl sem pocit že mám v žiguliku posilovač:)

+4/0
27.3.2016 21:11


J55a31r28o73s73l39a53v 55Č27a94d37a 9794560669851

zajímavé a ještě něco na dopřesnění...po vývoji V3S a jeho zavedení do sériové výroby projevily státy veliký zájem o toto auto. Paradox je že jsme vyvezli několik desítek kusů i do tehdejší Německé spolkové republiky. Chtěli jen podvozky s motory že si na to nástavby dají sami. To bylo zděšení když naše tajné služby vyfotili naše V3S s raketomety. Export se ihned zastavil a museli jsme zaplatit nemalé sankce za zrušení objednávky!!! A teprve potom se začali montovat raketomety na V3S

0/0
27.3.2016 16:44

J46i90ř96í 85T89i78n53t80ě55r69a 6790569123710

Vážený pane Čado,

vaše tvrzení je pro mne novinkou, proto si vás dovoluji požádat o informaci z jakého zdroje jste čerpal. 8-o

0/0
27.3.2016 19:58

J46a49r11o98s98l83a34v 41Č27a81d25a 9594480809411

mluvil jsem se známým v 1979 který na vojně v 50 letech zajížděl první zkušební V3S na vojenském poligonu. Dostali rozkaz jezdit tak aby je co nejrychleji tzv. rozbili to znamená co vydrží. Tahali děla, kuchyně a po roce a půl i raketomety, a tam se dozvěděl od velitelů tuto story více dodat nemůžu. Do archívů vojenské tajné služby se nedostanu.

0/0
28.3.2016 6:26

J40i55ř47í 32T33i21n25t55ě80r25a 6810119503720

Pane Čado,

děkuji za odpověď. Máte pravdu, že vzpomínky pamětníků jsou ošidné a je nutné je vždy ověřit studiem archiválií. Předpokládám, že údaje o exportu do NSR budou uloženy v Národním, nebo Státním oblastním archivu ve fondu Ministerstva, či nějakého Ředitelství strojírenského průmyslu, nebo v Podnikovém archivu Avie. :-)

0/0
28.3.2016 14:57

S14t92a81n51i82s80l55a36v 80K57r82e60j14c73a25r 6707406393724

Pokud si pamatuji tak rv. byl 1957, a tři roky později začala Praga S5T civil.

0/−1
28.3.2016 21:07

S48t24a23n41i34s78l60a31v 92K29r82e26j81c83a68r 6227876423184

Nevím možné to je, ale na dobových fotografiích z šedesátých let minulého století na Letenské pláni 9.5. už tyto katuše na vejtřaskách byly. A bylo to dlouho před 68. A Madaři už je užívali také.

0/0
28.3.2016 21:05

J64i10ř85í 13T73i89n49t71ě16r50a 6400209843510

Vážený pane Krejcare,

takzvané "kaťuše" používaly aerodynamickou stabilizací, kdežto střely JRROv a JRROFv byly stabilizovány rotací. V době vzniku raketometu se předpokládalo jeho osazení na chassis Tatry typ 809, nebo 810, ale při zkouškách se osvědčil nákladní automobil Studebaker. Proto koncem padesátých let byla k jeho přepravě určena Praga V3S. V této úpravě byl veřejnosti představen 9. května 1956. RM vz.51 byl ve výzbroji armád: Bulharska, Československa, Egypta, Kuby, Libye, Rakouska, Rumunska a údajně i Indonésie. :-)

0/0
29.3.2016 0:58

J48o50s84e16f 53V79o61s19i96c74k52y 4813207316363

Tady zas vsichni padaji na zadek z obycejneho raketometu! Copak jste necetli clanek? Vaha naboje 24kg a z toho pouze 2.5kg vybusniny. Navic je to ta nejnepresnejsi zbran vubec. Zameruji prostor km x km. . . .Klasicke delostrelectvo je porad ten nejpresnejsi a nejlevnejsi prostredek, jak dopravit projektil na cil. Vyhoda raketometu ? Je prvni na linii a prvni strili, tot vse.

+2/−10
27.3.2016 12:30

R84a45d42e50k 33U96r75b59a48n 4949700894147

Ano, raketomety slouží spíše k zastrašení. Mají hlavně psychologický efekt než skutečný účinek.

+4/−4
27.3.2016 13:01

L81u62k76á66š 48A46d51a20m71e65c 6780789100957

A co jako dělostřelecká mina ráže 120mm váží 16kg a trhaviny v ní je 2,6kg.

Jmenujte mi jiný nejaderný dělostřelecký systém, který um tři minuty po příjezdu, jednou jedinou salvou zničit 67hektarů plochy, na vzdálenost 90km a to celé s přesností CEP 150m Následně se zabalí a odjede, čili protivník vede palbu do prázdna. Tím jsem vám tak nějak popsal k čemu je takový ruský raketometný systém 9K58 Smerč

+4/−2
27.3.2016 13:42

J10i65ř57í 93T34i38n10t51ě85r41a 6300399233720

Vážený pane Adamče,

zde se diskutuje o raketometu vz.51, který měl 32 hlavní a dostřel 8 km. :-/

0/0
27.3.2016 20:01

L90u46k21á82š 88A57d36a44m96e85c 6430739790257

Ne, zde se diskutuje o nepřesnosti. raketometů o tom, že nemají žádné výhody a doporučuje se místo nich klasické dělostřelectvo jako výrazně přesnější a levnější varianta.

VZ51 je věnována pouze úvod o malém obsahu trhaviny, což jsem v první části příspěvku také vyvrátil porovnáním s minometnou střelou ráže 120mm podobna hmotnost, jak celého náboje tak obsahu trhaviny a prakticky stejný dostřel.

Mimochodem VZ51 byl následně nahrazen RM70 což je defakto sovětský BM-21 a dalším evolučním krojem je pak BM-30 Smerč, oboji se již nemontovalo na V3S, ale na podvozky Tatra T-813 8x8 Kolos nebo T815 u RM-70 a T815-6ZVR8T v případě BM30 Snerč

+3/−2
28.3.2016 1:37

M23a78r62t71i32n 11H75a93r89t11i45g 9619134402766

Sice zaměřuje prostor km x km, ale vím naprosto jistě, že bych v tom prostoru být nechtěl... ;-)

+16/0
27.3.2016 14:45

R44a45d18i33m 78P29o35l54á94š88e52k 9686653689719

Ruční granát taky není jen na zastrašení a to je v něm cca pouhých 50 gramů TNT.

+3/0
27.3.2016 16:34

P59a59v57e84l 38P16o77ř58í16z22e95k 9969557206469

I ty dělostřelče...rozumíš tomu jako koza petrželi. Každý prostředek je primárně určen k ničení jiné zbraně. tak je to i s raketometem, houfnicí, kanónem, moždířem atd. Vlivem kvalitní techniky a technického pokroku se zmenšuje i rozdíl mezi jednotlivými prostředky, viz příspěvek Lukáše Adamce a to ještě neuvedl vše. Na technetu bych čekal kvalitnější diskusi.

0/0
27.3.2016 19:58

J36a54n 95P66a61v49e35l 8503112948866

U zbraní je to vždy kámen, nůžky, papír, ještěr, Spock. Klasické dělostřelectvo může být přesné a levné, ale není příliš mobilní. Raketomety mají své použití, dělostřelectvo své, bombardovací letadla zase kapku jiné. A všechny dělají to samé - nahází výbušniny do určitého prostoru.

+7/0
27.3.2016 21:27

J34u67l81i79u41s 20P34u28f50l84e14r 9274120699

Narodil jsem se v Sokolově a pak pobyl pár lert v Ostrově. Otec byl poručík u dělostřelců, kde měli takhle vybavené V3S. Nenáviděl tohle auto. Strašnej rambajz. V zimě v něm zima v létě vedro. Tři týdny se přesouvali z jednoho stanoviště na druhé jak Amici provokovali se svými tanky kolem hranic. Rozjeli se ke hranicím a 200 metrů před ní to otočili nazpět. Naši museli stát na stanovišti a mít nabito. Taková hra. Pamatuji si jako díte jak se utahaný po třech týdnech vrátil z výjezdu vlezl do vany a namydlený zase musel utíkat z baráku do připraveného Gazíku aby zasedl zase u své jednotky to tohoto auta. Nostalgie není na místě.

0/−4
27.3.2016 11:46

V65l85a11d20a 81S32i79m43o58n61i96k 3729973163315

Tenhle stroj nemám spojený s vojnou, jezdil jsem s ním jako student na žních a při sklizňových pracech. Pro jízdu v terénu se říkalo - tam kde Tatra končí, naložená V3S teprve začíná.

+4/0
27.3.2016 12:04

J34u19l56i88u50s 80P20u75f36l80e85r 9714360689

Až v tom budeš jezdit tří týdny v mraze -15 a sedět 20 hodin na motoru, (protože má motor v kabině) tak tě to auto přestane také bavit. Já jsem jí znal jako dítě jenom pod názvem vejtřaska. Až později jsem se dozvěděl že to je V3S. Jinak otec byl z toho válčení na levé ucho nahluchlý a velitel útvaru starý fronťák měl z války pod Svobodou totálně nervy nadranc. Před ním se veliteli utvaru zastřelila doma manželka v našem domě. To jsou moje vzpomínky na 60 léta. Na Kubánskou krizi.

+3/−2
27.3.2016 18:47

M60a32r36t93i95n 94H63o33u39b28a 6713171899188

a co je lepsi, sedet namotoru, kdyz je venku -15 nebo sedet na motoru, kdyz je venku +30 (zne).

jako sorry, ale tvuj tatik byl evidentne lampasak. mame ho litovat? a mame ho litovat, ze pouzival techniku poplatnou dobe? stejne, jako kdokoliv jiny v te dobe, odo tim jezdil.

vis co, julo. - jdi do p(nekam) a s tim tvym lampasakem....

+1/−5
27.3.2016 19:37

J30u81l67i21u28s 96P26u75f56l37e60r 9874550209

Vzhledem k tomu, že mu v 15 letech popravili tátu a svého bratra dotoval na studiich tak měl svůj důvod vstoupit hned po válce do armády. Tu armádu kterou já jsem zažil nebyla ta které ministroval Svoboda a zastupce mu dělal Antonín Sochor. Ty Martinku běž do koupelny a podívej se do zrcadla. Schválně koho tam uvidíš?

+2/0
27.3.2016 21:07

J74i39ř94í 60E52r74b96e38n 1703774116217

Uvidí houby, totiž Houbu ;-D

0/0
27.3.2016 23:38

M67a11r78t37i27n 42H90o12u55b53a 6223741529398

jojo, a v armade pak chudinka trpel ve vejtrasce.

muj deda zase trpel v lagru. tak jdi nekam s kecama jak nasi uvedomeli "profesionalni" vojaci trpeli ve vejtrasce pri obrane socialismu a komunisticke strany.

tak se ty juldo mrkni do fotoalba a mrkni na tatika, jak vypada komunisticka sv.... a to jmeno ti dai na pamet fucika?

+1/−2
28.3.2016 7:14

J52u84l75i97u42s 17P49u52f57l98e32r 9214640259

Mám doma deník dědy. A jméno jsem dostal po dědovi! 4.řáda od shora. Něco ukaž ty! Určitě něco z toho lágru budeš mít. Jinak ti asi není pomoci.

www.libochovice.cz/old/art_pub_detail1.asp-art_ID=332.htm

0/0
30.3.2016 13:20

M21a90r21t89i19n 16H38o24u95b28a 6203271969528

to jako ze by se v tom lagru fotil??

deda byl volynak, sedlak (pro komunisty, aby tomu rozumeli, kulak). do cech se dostal za valky s vychodni svobodovou armadou. to pro ne tehdy byla jedina sance, aby prezili utoky ukrajinskych nacku a ruskych "soudruhu". po konci valky a prichodu cele rodiny ho rozkulacili znovu. neskoncil ale v ceskem lagru, ale v ruskem za uralem. opravdu tam nechodil fotograf a nedelal jim portretky.

sorry, ale nejake keci o tom, jak meli komari tezky zivot me fakto jen rozesmiva. uralzivy nejsem, protoze jinak by me takove kecy potomku komuistu, co tady budovali lepsi spolecnost, musely urazit

0/0
31.3.2016 22:17

J64u30l27i30u17s 22P31u22f62l72e44r 9934710249

Vaše podpásovky se míjí. Nemám žádnou potřebu někoho urážet. Přeji Vám hodně šťastnějších chvil než času, ve kterém jste se projevil.

0/0
4.4.2016 13:53

V52l78a15d16a 77S74i89m63o42n31i64k 3469113373875

O žních mrazy nebývají:-) Neberu Vám Vaše zkušenosti a dojmy, ale já jsem uvedl skutečnost o utě. Válčení je jaksi mimo moje téma.

+2/0
27.3.2016 21:27

J56o86s24e20f 95Š87á36t80a11v13a 2524921976389

Já jem s ní jezdil čtyři roky u zemědělskejch staveb.Nic jinýho jsme tam v té době neměli.Tahal jsem za ní i oplen na 12m železo.Pak nám přišly IFY,po čase z nich chlapi utíkali zpátky na Vejtřasky.Nadávalo se na ně, ale v terénu na Šumavě,jedinečný.A topení v zimě? Zepředu se zadekovalo a nebylo to z tou zimou nejhorší.

+1/0
27.3.2016 21:40

J47o54s25e44f 24K71o26c23o14u49r31e61k 4107878955646

Mohu potvrdit na Doupově v 84? jsem k V3Skám získal úctu. Kudy a co dokázaly překonat, zapadlé Tatry jsme dávno objeli, já v nástavbě se rozpínal mezi regály a měl pocit že snad jedem bokem. Dodne tak nějak nechápu jak to dokázaly!![>-]

0/0
27.3.2016 20:52

J70i21ř93í 34D15v84o29ř82á74k 5365259970138

A ubránil ten socialismus ?

+1/−3
27.3.2016 18:20

J12u35l81i90u35s 93P76u49f11l85e65r 9704430819

Studená válka měla svoje krmivo. Tolik zbytečně vynaložených hodnot a času lidí to je už jenom v Korei. Myslím, že to zbrojnímu průmyslu v USA hodně chybí.

+1/−3
27.3.2016 18:38

S74t87a43n87i48s84l46a41v 40K98r73e32j62c34a41r 6687876553284

Jste trochu daleko mimo mísu! Žádný stroj nedokáže ubránit jakýkoli režim!! Na svoji dobu Československá armáda měla profesionální ochranu vzdušného prostoru, A Ruské Anduly nechala tato armáda 20.8.1968 ve 22,00 hod přistát a obsadit mezinárodní letiště Praha - Ruzině a rozstřílet Národní muzeum na Václaváku!!

0/0
28.3.2016 21:18

M20a12r24t49i70n 73H92o28u25b68a 6343381629718

hrozny pomysleni, ze mu tam nedali klimatizaci.

0/0
27.3.2016 19:34

P12a54v94e41l 47J76e22ř66á69b93e81k 7271132414527

Proč když vidím V3S si pořád myslím, že je to auto, a dnešní kamiony jsou jen plechovky

+3/−7
27.3.2016 11:07

D17a42v97i19d 51Š32a79f60r47á72n23e54k 5667304727163

To taky nevím. Přijde vám, že vůz podmotorovaný na 70 kW s maximálkou někde kolem šedesátky se mohl měřit byť jen s tehdejší západní konkurencí?

+6/−2
27.3.2016 11:33

K70a21t59e59ř78i45n37a 49V78ý16b53o41r29n66á 6530699619

Jakou máte konkrétně namysli?

+1/0
27.3.2016 11:55

V75l17a36d35a 28S21i49m32o93n56i68k 3349313543455

Máte s V3S nějakou reálnou osobní zkušenost ?

+1/0
27.3.2016 12:05
Foto

L96u87d21ě15k 53H81u72b70k15a 2583402444781

Ta šedesátka byla kvůli planetovým prevodům v kolech z důvodu zvýšené světlosti. S5T je neměly a jezdily 80 km/h

+1/0
27.3.2016 13:14

K48a40t80e29ř52i92n89a 23V45ý80b51o98r20n36á 6840889679

Planetovým?

+1/0
27.3.2016 13:36

D25u56š60a17n 43M41i55c47h26a78l13i45č31k75a 5879751699834

Planetové prevody boli v diferákoch! V kolesách boli koncové prevody s priamym ozubením.

S5T to - ako sa správne uvádza - nemali, preto ich svetlá výška bola nižšia - boli to vyslovene vozidlá na cesty a ľahko zjazdného terénu. PV3S práve týmto prevodom získali vyššiu svetlú výšku, ale zároveň prevodovým pomerom v nich stratili na rýchlosti (ale získali na krútiacom momente v kolesách).

+3/0
27.3.2016 21:50

J62i75ř48í 80K38o64c32u60r17e68k 6165434545868

Tak když porovnáme CAT D9 s ATV, tak to ATV bude jenom kus plasu. Že by ta vozidla měla úplně jiný účel a tak to nešlo porovnávat?

PS: A "ta plechovka uveze" 40 tun. Nevím, jestli by s tím "ten npořádný náklaďák" dokázal jet aspoň 30 km/h po rovné silnici.

0/−1
27.3.2016 14:52

P81a46v43e82l 82J71e14ř98á34b81e36k 7231862764247

To je asi tak, jako když srovnáváte Defender s klasickým SUV.

jedno auto skáče, klepe se, ale projede co se dá, opraví se na koleně. Druhé samá paráda, ale jedině tak na silnici na okraji polní cesty.

Srovnávejte 3 tunu s třítunou v letech padesátých pokud jde o funkční vlastnosti. Ale co jsem měl na mysli - tak pořád V3S má vzhled auta které je drsně - dnešní kamióny jsou víc osobáky.

Je to o nostalgii, třeba taky budete srovnávat za xy let dnešní kamiony s novými volskými potahy, protože už bude jen to biopalivo co poroste okolo cest a z mezer mezi panely příkopů.

+5/0
27.3.2016 19:42

J14i63ř33í 49E52r32b23e28n 1433284956847

Protože si pletete pojmy s dojmy ;-D

Zkuste dát vejtřasce takovou (ne)údržbu jako dnešním kamionům s denním nájezdem >500 km, porovnejte výkon, rychlost, spotřebu i pohodlí obsluhy, a pak vám to možná dojde.

Srovnávat terénní vejdu a kamion (silniční tahač) je totiž naprostý nesmysl.

0/0
27.3.2016 23:42

J81a34n 86C41i81g34l25e63r 7838421150914

Hezký a misty vtipny článek. Super.

+8/0
27.3.2016 9:21

M97a78r63e50k 66K53r24a76u54c46h12e15r 1819927119641

Teď vychází o V3S kniha v Gradě: http://www.grada.cz/legendarni-praga-v3s_8902/kniha/katalog/

0/0
27.3.2016 8:53

J68i27ř98í 63E86r86b31e73n 1473504536887

Už jsem si ji objednal k narozeninám. Jde víceméně o rozšíření a doplnění asi 10 let staré knihy jiného formátu.

0/0
27.3.2016 23:43

R70o23m40a71n 58B40a51j73e68r 2714613899135

Já sloužil u tohoto:

http://www.letecke-muzeum.cz/nase-exponaty/samohybny-protiletadlovy-dvojkanon-vz-5359/ ;-D

+1/0
27.3.2016 8:50





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.