Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Legendární Praga V3S s raketometem se exportovala i do Egypta a Sýrie

Legendární vétřieska existovala v mnoha verzích. Patřil mezi ně i salvový raketomet. Raketomet, který mimo jiné bojoval proti Izraeli i za Izrael a prakticky po celou dobu existence ČSLA byl platnou součástí její výzbroje.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T64o16m25á45š 62Z69e58m36á22n98e94k 5880688836856

Ještě kdyby měla alespoň o centimetr větší prostor na baterii.

28.3.2016 21:43

J67a53r30o60s28l78a38v 88L49o15c74h95m53a40n89n 5860724535267

Jako kuchař jsem jezdil s POKOU, a ta holka projela opravdu všude.(Tíha vozu i s nástavbou, a výkon udělají své). A to i tam kde tank zůstal viset v bahně na břiše.

A zima, ta ji vůbec nevadila, při startování, když motor nechytal řidič podal štos starýho tisku a jen řekl "dám ji přečíst noviny." (Otevřená kapota, zapálený socialistycký tisk přiložený k rozdělanýmu sacímu potrubí vzduchu, a řidič tvrdě vysávající baterii.). Jako auto do terénu bomba.

27.3.2016 21:46

M83a40r83e48k 64F70l88e16k13a86č 1466175724308

krásné auto...vždy když sem přesedl z V3Sky do žigulika, měl sem pocit že mám v žiguliku posilovač:)

27.3.2016 21:11

J53a60r26o55s63l98a80v 20Č42a34d37a 9104460469591

zajímavé a ještě něco na dopřesnění...po vývoji V3S a jeho zavedení do sériové výroby projevily státy veliký zájem o toto auto. Paradox je že jsme vyvezli několik desítek kusů i do tehdejší Německé spolkové republiky. Chtěli jen podvozky s motory že si na to nástavby dají sami. To bylo zděšení když naše tajné služby vyfotili naše V3S s raketomety. Export se ihned zastavil a museli jsme zaplatit nemalé sankce za zrušení objednávky!!! A teprve potom se začali montovat raketomety na V3S

27.3.2016 16:44

J95i48ř81í 46T88i71n66t69ě10r15a 6480179823360

Vážený pane Čado,

vaše tvrzení je pro mne novinkou, proto si vás dovoluji požádat o informaci z jakého zdroje jste čerpal. 8-o

27.3.2016 19:58

J33a48r95o76s61l19a68v 63Č51a98d56a 9744830589721

mluvil jsem se známým v 1979 který na vojně v 50 letech zajížděl první zkušební V3S na vojenském poligonu. Dostali rozkaz jezdit tak aby je co nejrychleji tzv. rozbili to znamená co vydrží. Tahali děla, kuchyně a po roce a půl i raketomety, a tam se dozvěděl od velitelů tuto story více dodat nemůžu. Do archívů vojenské tajné služby se nedostanu.

28.3.2016 6:26

J16i40ř42í 87T68i66n36t49ě67r89a 6820639883580

Pane Čado,

děkuji za odpověď. Máte pravdu, že vzpomínky pamětníků jsou ošidné a je nutné je vždy ověřit studiem archiválií. Předpokládám, že údaje o exportu do NSR budou uloženy v Národním, nebo Státním oblastním archivu ve fondu Ministerstva, či nějakého Ředitelství strojírenského průmyslu, nebo v Podnikovém archivu Avie. :-)

28.3.2016 14:57

S85t63a92n42i12s58l96a14v 60K50r68e97j86c79a28r 6937896243914

Pokud si pamatuji tak rv. byl 1957, a tři roky později začala Praga S5T civil.

28.3.2016 21:07

S84t50a41n42i76s49l48a63v 81K68r36e92j28c84a98r 6627496703214

Nevím možné to je, ale na dobových fotografiích z šedesátých let minulého století na Letenské pláni 9.5. už tyto katuše na vejtřaskách byly. A bylo to dlouho před 68. A Madaři už je užívali také.

28.3.2016 21:05

J89i26ř70í 56T43i37n36t28ě97r38a 6620879713880

Vážený pane Krejcare,

takzvané "kaťuše" používaly aerodynamickou stabilizací, kdežto střely JRROv a JRROFv byly stabilizovány rotací. V době vzniku raketometu se předpokládalo jeho osazení na chassis Tatry typ 809, nebo 810, ale při zkouškách se osvědčil nákladní automobil Studebaker. Proto koncem padesátých let byla k jeho přepravě určena Praga V3S. V této úpravě byl veřejnosti představen 9. května 1956. RM vz.51 byl ve výzbroji armád: Bulharska, Československa, Egypta, Kuby, Libye, Rakouska, Rumunska a údajně i Indonésie. :-)

29.3.2016 0:58

J73o73s66e10f 22V61o10s35i19c57k50y 4783807416143

Tady zas vsichni padaji na zadek z obycejneho raketometu! Copak jste necetli clanek? Vaha naboje 24kg a z toho pouze 2.5kg vybusniny. Navic je to ta nejnepresnejsi zbran vubec. Zameruji prostor km x km. . . .Klasicke delostrelectvo je porad ten nejpresnejsi a nejlevnejsi prostredek, jak dopravit projektil na cil. Vyhoda raketometu ? Je prvni na linii a prvni strili, tot vse.

27.3.2016 12:30

R67a93d28e41k 49U53r79b94a34n 4709850434217

Ano, raketomety slouží spíše k zastrašení. Mají hlavně psychologický efekt než skutečný účinek.

27.3.2016 13:01

L21u45k82á40š 73A15d56a95m34e87c 6820699970387

A co jako dělostřelecká mina ráže 120mm váží 16kg a trhaviny v ní je 2,6kg.

Jmenujte mi jiný nejaderný dělostřelecký systém, který um tři minuty po příjezdu, jednou jedinou salvou zničit 67hektarů plochy, na vzdálenost 90km a to celé s přesností CEP 150m Následně se zabalí a odjede, čili protivník vede palbu do prázdna. Tím jsem vám tak nějak popsal k čemu je takový ruský raketometný systém 9K58 Smerč

27.3.2016 13:42

J25i45ř46í 84T86i56n47t65ě34r93a 6920529563340

Vážený pane Adamče,

zde se diskutuje o raketometu vz.51, který měl 32 hlavní a dostřel 8 km. :-/

27.3.2016 20:01

L29u85k15á86š 89A23d91a97m45e14c 6940499670977

Ne, zde se diskutuje o nepřesnosti. raketometů o tom, že nemají žádné výhody a doporučuje se místo nich klasické dělostřelectvo jako výrazně přesnější a levnější varianta.

VZ51 je věnována pouze úvod o malém obsahu trhaviny, což jsem v první části příspěvku také vyvrátil porovnáním s minometnou střelou ráže 120mm podobna hmotnost, jak celého náboje tak obsahu trhaviny a prakticky stejný dostřel.

Mimochodem VZ51 byl následně nahrazen RM70 což je defakto sovětský BM-21 a dalším evolučním krojem je pak BM-30 Smerč, oboji se již nemontovalo na V3S, ale na podvozky Tatra T-813 8x8 Kolos nebo T815 u RM-70 a T815-6ZVR8T v případě BM30 Snerč

28.3.2016 1:37

M21a97r92t53i65n 83H81a66r18t35i48g 9579334632976

Sice zaměřuje prostor km x km, ale vím naprosto jistě, že bych v tom prostoru být nechtěl... ;-)

27.3.2016 14:45

R67a45d14i48m 78P64o74l43á73š80e16k 9776443879849

Ruční granát taky není jen na zastrašení a to je v něm cca pouhých 50 gramů TNT.

27.3.2016 16:34

P18a58v91e84l 69P29o70ř28í16z81e10k 9189507126109

I ty dělostřelče...rozumíš tomu jako koza petrželi. Každý prostředek je primárně určen k ničení jiné zbraně. tak je to i s raketometem, houfnicí, kanónem, moždířem atd. Vlivem kvalitní techniky a technického pokroku se zmenšuje i rozdíl mezi jednotlivými prostředky, viz příspěvek Lukáše Adamce a to ještě neuvedl vše. Na technetu bych čekal kvalitnější diskusi.

27.3.2016 19:58

J29a78n 96P27a54v45e42l 8323912258416

U zbraní je to vždy kámen, nůžky, papír, ještěr, Spock. Klasické dělostřelectvo může být přesné a levné, ale není příliš mobilní. Raketomety mají své použití, dělostřelectvo své, bombardovací letadla zase kapku jiné. A všechny dělají to samé - nahází výbušniny do určitého prostoru.

27.3.2016 21:27

J82u36l19i74u67s 75P82u62f19l50e73r 9454650289

Narodil jsem se v Sokolově a pak pobyl pár lert v Ostrově. Otec byl poručík u dělostřelců, kde měli takhle vybavené V3S. Nenáviděl tohle auto. Strašnej rambajz. V zimě v něm zima v létě vedro. Tři týdny se přesouvali z jednoho stanoviště na druhé jak Amici provokovali se svými tanky kolem hranic. Rozjeli se ke hranicím a 200 metrů před ní to otočili nazpět. Naši museli stát na stanovišti a mít nabito. Taková hra. Pamatuji si jako díte jak se utahaný po třech týdnech vrátil z výjezdu vlezl do vany a namydlený zase musel utíkat z baráku do připraveného Gazíku aby zasedl zase u své jednotky to tohoto auta. Nostalgie není na místě.

27.3.2016 11:46

V97l25a43d29a 71S81i73m35o32n78i15k 3579643903675

Tenhle stroj nemám spojený s vojnou, jezdil jsem s ním jako student na žních a při sklizňových pracech. Pro jízdu v terénu se říkalo - tam kde Tatra končí, naložená V3S teprve začíná.

27.3.2016 12:04

J63u22l59i61u76s 14P38u45f79l71e35r 9504730289

Až v tom budeš jezdit tří týdny v mraze -15 a sedět 20 hodin na motoru, (protože má motor v kabině) tak tě to auto přestane také bavit. Já jsem jí znal jako dítě jenom pod názvem vejtřaska. Až později jsem se dozvěděl že to je V3S. Jinak otec byl z toho válčení na levé ucho nahluchlý a velitel útvaru starý fronťák měl z války pod Svobodou totálně nervy nadranc. Před ním se veliteli utvaru zastřelila doma manželka v našem domě. To jsou moje vzpomínky na 60 léta. Na Kubánskou krizi.

27.3.2016 18:47

M47a20r38t33i80n 87H26o44u17b57a 6943691109618

a co je lepsi, sedet namotoru, kdyz je venku -15 nebo sedet na motoru, kdyz je venku +30 (zne).

jako sorry, ale tvuj tatik byl evidentne lampasak. mame ho litovat? a mame ho litovat, ze pouzival techniku poplatnou dobe? stejne, jako kdokoliv jiny v te dobe, odo tim jezdil.

vis co, julo. - jdi do p(nekam) a s tim tvym lampasakem....

27.3.2016 19:37

J83u51l88i70u35s 97P28u81f19l32e16r 9664300209

Vzhledem k tomu, že mu v 15 letech popravili tátu a svého bratra dotoval na studiich tak měl svůj důvod vstoupit hned po válce do armády. Tu armádu kterou já jsem zažil nebyla ta které ministroval Svoboda a zastupce mu dělal Antonín Sochor. Ty Martinku běž do koupelny a podívej se do zrcadla. Schválně koho tam uvidíš?

27.3.2016 21:07

J14i83ř91í 20E48r83b58e59n 1663474356667

Uvidí houby, totiž Houbu ;-D

27.3.2016 23:38

M85a74r94t24i53n 29H19o68u44b27a 6873831619138

jojo, a v armade pak chudinka trpel ve vejtrasce.

muj deda zase trpel v lagru. tak jdi nekam s kecama jak nasi uvedomeli "profesionalni" vojaci trpeli ve vejtrasce pri obrane socialismu a komunisticke strany.

tak se ty juldo mrkni do fotoalba a mrkni na tatika, jak vypada komunisticka sv.... a to jmeno ti dai na pamet fucika?

28.3.2016 7:14

J92u49l90i55u23s 58P81u59f24l96e52r 9204770899

Mám doma deník dědy. A jméno jsem dostal po dědovi! 4.řáda od shora. Něco ukaž ty! Určitě něco z toho lágru budeš mít. Jinak ti asi není pomoci.

www.libochovice.cz/old/art_pub_detail1.asp-art_ID=332.htm

30.3.2016 13:20

M23a98r91t38i13n 86H71o60u95b44a 6363911239118

to jako ze by se v tom lagru fotil??

deda byl volynak, sedlak (pro komunisty, aby tomu rozumeli, kulak). do cech se dostal za valky s vychodni svobodovou armadou. to pro ne tehdy byla jedina sance, aby prezili utoky ukrajinskych nacku a ruskych "soudruhu". po konci valky a prichodu cele rodiny ho rozkulacili znovu. neskoncil ale v ceskem lagru, ale v ruskem za uralem. opravdu tam nechodil fotograf a nedelal jim portretky.

sorry, ale nejake keci o tom, jak meli komari tezky zivot me fakto jen rozesmiva. uralzivy nejsem, protoze jinak by me takove kecy potomku komuistu, co tady budovali lepsi spolecnost, musely urazit

31.3.2016 22:17

J11u45l48i73u31s 64P32u55f65l27e55r 9784530379

Vaše podpásovky se míjí. Nemám žádnou potřebu někoho urážet. Přeji Vám hodně šťastnějších chvil než času, ve kterém jste se projevil.

4.4.2016 13:53

V92l45a98d56a 75S97i89m54o13n87i90k 3329983153765

O žních mrazy nebývají:-) Neberu Vám Vaše zkušenosti a dojmy, ale já jsem uvedl skutečnost o utě. Válčení je jaksi mimo moje téma.

27.3.2016 21:27

J40o59s78e31f 89Š46á23t94a17v70a 2134671586769

Já jem s ní jezdil čtyři roky u zemědělskejch staveb.Nic jinýho jsme tam v té době neměli.Tahal jsem za ní i oplen na 12m železo.Pak nám přišly IFY,po čase z nich chlapi utíkali zpátky na Vejtřasky.Nadávalo se na ně, ale v terénu na Šumavě,jedinečný.A topení v zimě? Zepředu se zadekovalo a nebylo to z tou zimou nejhorší.

27.3.2016 21:40

J46o72s85e41f 92K17o68c50o90u91r65e34k 4127548935706

Mohu potvrdit na Doupově v 84? jsem k V3Skám získal úctu. Kudy a co dokázaly překonat, zapadlé Tatry jsme dávno objeli, já v nástavbě se rozpínal mezi regály a měl pocit že snad jedem bokem. Dodne tak nějak nechápu jak to dokázaly!![>-]

27.3.2016 20:52
Foto

J42i72ř10í 56D60v49o25ř29á73k 5155139970848

A ubránil ten socialismus ?

27.3.2016 18:20

J60u68l37i86u86s 54P21u53f59l22e73r 9834320909

Studená válka měla svoje krmivo. Tolik zbytečně vynaložených hodnot a času lidí to je už jenom v Korei. Myslím, že to zbrojnímu průmyslu v USA hodně chybí.

27.3.2016 18:38

S37t40a96n79i87s92l61a76v 42K34r84e75j89c22a46r 6267736423634

Jste trochu daleko mimo mísu! Žádný stroj nedokáže ubránit jakýkoli režim!! Na svoji dobu Československá armáda měla profesionální ochranu vzdušného prostoru, A Ruské Anduly nechala tato armáda 20.8.1968 ve 22,00 hod přistát a obsadit mezinárodní letiště Praha - Ruzině a rozstřílet Národní muzeum na Václaváku!!

28.3.2016 21:18

M46a91r16t15i65n 74H67o17u26b31a 6283491439858

hrozny pomysleni, ze mu tam nedali klimatizaci.

27.3.2016 19:34

P64a91v38e45l 74J16e28ř95á67b16e59k 7541612684447

Proč když vidím V3S si pořád myslím, že je to auto, a dnešní kamiony jsou jen plechovky

27.3.2016 11:07

D63a47v74i57d 20Š88a36f89r47á89n74e32k 5277934687253

To taky nevím. Přijde vám, že vůz podmotorovaný na 70 kW s maximálkou někde kolem šedesátky se mohl měřit byť jen s tehdejší západní konkurencí?

27.3.2016 11:33

K13a66t36e55ř35i80n33a 45V96ý87b40o73r19n47á 6580249229

Jakou máte konkrétně namysli?

27.3.2016 11:55

V54l56a85d63a 12S67i38m54o13n11i54k 3369253533735

Máte s V3S nějakou reálnou osobní zkušenost ?

27.3.2016 12:05
Foto

L49u22d90ě38k 58H12u18b18k21a 2933332744911

Ta šedesátka byla kvůli planetovým prevodům v kolech z důvodu zvýšené světlosti. S5T je neměly a jezdily 80 km/h

27.3.2016 13:14

K47a59t73e80ř36i72n13a 80V23ý68b27o12r33n86á 6950369309

Planetovým?

27.3.2016 13:36

D44u51š61a25n 30M45i97c45h33a82l95i54č76k55a 5909731159794

Planetové prevody boli v diferákoch! V kolesách boli koncové prevody s priamym ozubením.

S5T to - ako sa správne uvádza - nemali, preto ich svetlá výška bola nižšia - boli to vyslovene vozidlá na cesty a ľahko zjazdného terénu. PV3S práve týmto prevodom získali vyššiu svetlú výšku, ale zároveň prevodovým pomerom v nich stratili na rýchlosti (ale získali na krútiacom momente v kolesách).

27.3.2016 21:50

J20i62ř94í 61K44o26c10u46r41e76k 6695414105848

Tak když porovnáme CAT D9 s ATV, tak to ATV bude jenom kus plasu. Že by ta vozidla měla úplně jiný účel a tak to nešlo porovnávat?

PS: A "ta plechovka uveze" 40 tun. Nevím, jestli by s tím "ten npořádný náklaďák" dokázal jet aspoň 30 km/h po rovné silnici.

27.3.2016 14:52

P30a25v66e13l 39J50e85ř43á53b44e38k 7371782964277

To je asi tak, jako když srovnáváte Defender s klasickým SUV.

jedno auto skáče, klepe se, ale projede co se dá, opraví se na koleně. Druhé samá paráda, ale jedině tak na silnici na okraji polní cesty.

Srovnávejte 3 tunu s třítunou v letech padesátých pokud jde o funkční vlastnosti. Ale co jsem měl na mysli - tak pořád V3S má vzhled auta které je drsně - dnešní kamióny jsou víc osobáky.

Je to o nostalgii, třeba taky budete srovnávat za xy let dnešní kamiony s novými volskými potahy, protože už bude jen to biopalivo co poroste okolo cest a z mezer mezi panely příkopů.

27.3.2016 19:42

J24i49ř55í 42E23r90b55e19n 1813554986807

Protože si pletete pojmy s dojmy ;-D

Zkuste dát vejtřasce takovou (ne)údržbu jako dnešním kamionům s denním nájezdem >500 km, porovnejte výkon, rychlost, spotřebu i pohodlí obsluhy, a pak vám to možná dojde.

Srovnávat terénní vejdu a kamion (silniční tahač) je totiž naprostý nesmysl.

27.3.2016 23:42

J13a44n 60C14i55g23l64e53r 7918351740164

Hezký a misty vtipny článek. Super.

27.3.2016 9:21

M11a49r69e75k 61K18r98a87u72c66h43e59r 1559907549521

Teď vychází o V3S kniha v Gradě: http://www.grada.cz/legendarni-praga-v3s_8902/kniha/katalog/

27.3.2016 8:53

J16i34ř21í 93E57r93b85e62n 1493984766327

Už jsem si ji objednal k narozeninám. Jde víceméně o rozšíření a doplnění asi 10 let staré knihy jiného formátu.

27.3.2016 23:43

R33o83m61a69n 56B29a66j16e88r 2164493159935

Já sloužil u tohoto:

http://www.letecke-muzeum.cz/nase-exponaty/samohybny-protiletadlovy-dvojkanon-vz-5359/ ;-D

27.3.2016 8:50





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.