Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Legendární Praga V3S s raketometem se exportovala i do Egypta a Sýrie

Legendární vétřieska existovala v mnoha verzích. Patřil mezi ně i salvový raketomet. Raketomet, který mimo jiné bojoval proti Izraeli i za Izrael a prakticky po celou dobu existence ČSLA byl platnou součástí její výzbroje.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T98o94m95á15š 27Z41e44m51á28n45e64k 5960798506786

Ještě kdyby měla alespoň o centimetr větší prostor na baterii.

28.3.2016 21:43

J18a33r26o27s61l16a72v 83L88o12c80h66m21a43n58n 5290834125527

Jako kuchař jsem jezdil s POKOU, a ta holka projela opravdu všude.(Tíha vozu i s nástavbou, a výkon udělají své). A to i tam kde tank zůstal viset v bahně na břiše.

A zima, ta ji vůbec nevadila, při startování, když motor nechytal řidič podal štos starýho tisku a jen řekl "dám ji přečíst noviny." (Otevřená kapota, zapálený socialistycký tisk přiložený k rozdělanýmu sacímu potrubí vzduchu, a řidič tvrdě vysávající baterii.). Jako auto do terénu bomba.

27.3.2016 21:46

M42a41r38e53k 15F79l20e30k60a29č 1826595364528

krásné auto...vždy když sem přesedl z V3Sky do žigulika, měl sem pocit že mám v žiguliku posilovač:)

27.3.2016 21:11

J83a16r61o15s61l15a54v 56Č75a60d50a 9294610929711

zajímavé a ještě něco na dopřesnění...po vývoji V3S a jeho zavedení do sériové výroby projevily státy veliký zájem o toto auto. Paradox je že jsme vyvezli několik desítek kusů i do tehdejší Německé spolkové republiky. Chtěli jen podvozky s motory že si na to nástavby dají sami. To bylo zděšení když naše tajné služby vyfotili naše V3S s raketomety. Export se ihned zastavil a museli jsme zaplatit nemalé sankce za zrušení objednávky!!! A teprve potom se začali montovat raketomety na V3S

27.3.2016 16:44

J22i47ř79í 27T43i16n34t43ě23r46a 6940939393340

Vážený pane Čado,

vaše tvrzení je pro mne novinkou, proto si vás dovoluji požádat o informaci z jakého zdroje jste čerpal. 8-o

27.3.2016 19:58

J69a27r77o23s78l12a30v 74Č78a32d41a 9214790189701

mluvil jsem se známým v 1979 který na vojně v 50 letech zajížděl první zkušební V3S na vojenském poligonu. Dostali rozkaz jezdit tak aby je co nejrychleji tzv. rozbili to znamená co vydrží. Tahali děla, kuchyně a po roce a půl i raketomety, a tam se dozvěděl od velitelů tuto story více dodat nemůžu. Do archívů vojenské tajné služby se nedostanu.

28.3.2016 6:26

J54i53ř66í 45T54i67n77t97ě30r97a 6360409103630

Pane Čado,

děkuji za odpověď. Máte pravdu, že vzpomínky pamětníků jsou ošidné a je nutné je vždy ověřit studiem archiválií. Předpokládám, že údaje o exportu do NSR budou uloženy v Národním, nebo Státním oblastním archivu ve fondu Ministerstva, či nějakého Ředitelství strojírenského průmyslu, nebo v Podnikovém archivu Avie. :-)

28.3.2016 14:57

S41t53a60n84i65s48l12a49v 43K58r64e85j77c33a43r 6317496763984

Pokud si pamatuji tak rv. byl 1957, a tři roky později začala Praga S5T civil.

28.3.2016 21:07

S72t94a67n80i25s37l14a94v 48K55r81e66j31c21a14r 6337776733754

Nevím možné to je, ale na dobových fotografiích z šedesátých let minulého století na Letenské pláni 9.5. už tyto katuše na vejtřaskách byly. A bylo to dlouho před 68. A Madaři už je užívali také.

28.3.2016 21:05

J34i50ř91í 56T32i68n18t24ě66r23a 6660769463510

Vážený pane Krejcare,

takzvané "kaťuše" používaly aerodynamickou stabilizací, kdežto střely JRROv a JRROFv byly stabilizovány rotací. V době vzniku raketometu se předpokládalo jeho osazení na chassis Tatry typ 809, nebo 810, ale při zkouškách se osvědčil nákladní automobil Studebaker. Proto koncem padesátých let byla k jeho přepravě určena Praga V3S. V této úpravě byl veřejnosti představen 9. května 1956. RM vz.51 byl ve výzbroji armád: Bulharska, Československa, Egypta, Kuby, Libye, Rakouska, Rumunska a údajně i Indonésie. :-)

29.3.2016 0:58

J73o61s61e91f 19V12o29s79i69c77k15y 4223197876853

Tady zas vsichni padaji na zadek z obycejneho raketometu! Copak jste necetli clanek? Vaha naboje 24kg a z toho pouze 2.5kg vybusniny. Navic je to ta nejnepresnejsi zbran vubec. Zameruji prostor km x km. . . .Klasicke delostrelectvo je porad ten nejpresnejsi a nejlevnejsi prostredek, jak dopravit projektil na cil. Vyhoda raketometu ? Je prvni na linii a prvni strili, tot vse.

27.3.2016 12:30

R14a37d74e49k 33U48r93b77a56n 4229980584157

Ano, raketomety slouží spíše k zastrašení. Mají hlavně psychologický efekt než skutečný účinek.

27.3.2016 13:01

L92u89k24á76š 17A90d96a70m21e76c 6550159660207

A co jako dělostřelecká mina ráže 120mm váží 16kg a trhaviny v ní je 2,6kg.

Jmenujte mi jiný nejaderný dělostřelecký systém, který um tři minuty po příjezdu, jednou jedinou salvou zničit 67hektarů plochy, na vzdálenost 90km a to celé s přesností CEP 150m Následně se zabalí a odjede, čili protivník vede palbu do prázdna. Tím jsem vám tak nějak popsal k čemu je takový ruský raketometný systém 9K58 Smerč

27.3.2016 13:42

J82i78ř88í 54T31i66n49t15ě61r73a 6670449313930

Vážený pane Adamče,

zde se diskutuje o raketometu vz.51, který měl 32 hlavní a dostřel 8 km. :-/

27.3.2016 20:01

L91u82k85á96š 91A41d92a64m49e40c 6710859480917

Ne, zde se diskutuje o nepřesnosti. raketometů o tom, že nemají žádné výhody a doporučuje se místo nich klasické dělostřelectvo jako výrazně přesnější a levnější varianta.

VZ51 je věnována pouze úvod o malém obsahu trhaviny, což jsem v první části příspěvku také vyvrátil porovnáním s minometnou střelou ráže 120mm podobna hmotnost, jak celého náboje tak obsahu trhaviny a prakticky stejný dostřel.

Mimochodem VZ51 byl následně nahrazen RM70 což je defakto sovětský BM-21 a dalším evolučním krojem je pak BM-30 Smerč, oboji se již nemontovalo na V3S, ale na podvozky Tatra T-813 8x8 Kolos nebo T815 u RM-70 a T815-6ZVR8T v případě BM30 Snerč

28.3.2016 1:37

M36a80r62t50i74n 43H11a86r42t45i90g 9679184322786

Sice zaměřuje prostor km x km, ale vím naprosto jistě, že bych v tom prostoru být nechtěl... ;-)

27.3.2016 14:45

R46a30d12i33m 85P86o41l87á11š82e98k 9706773279249

Ruční granát taky není jen na zastrašení a to je v něm cca pouhých 50 gramů TNT.

27.3.2016 16:34

P86a86v45e54l 23P77o87ř70í51z89e11k 9369427546349

I ty dělostřelče...rozumíš tomu jako koza petrželi. Každý prostředek je primárně určen k ničení jiné zbraně. tak je to i s raketometem, houfnicí, kanónem, moždířem atd. Vlivem kvalitní techniky a technického pokroku se zmenšuje i rozdíl mezi jednotlivými prostředky, viz příspěvek Lukáše Adamce a to ještě neuvedl vše. Na technetu bych čekal kvalitnější diskusi.

27.3.2016 19:58

J16a91n 11P38a68v77e31l 8203152908486

U zbraní je to vždy kámen, nůžky, papír, ještěr, Spock. Klasické dělostřelectvo může být přesné a levné, ale není příliš mobilní. Raketomety mají své použití, dělostřelectvo své, bombardovací letadla zase kapku jiné. A všechny dělají to samé - nahází výbušniny do určitého prostoru.

27.3.2016 21:27

J48u26l59i17u35s 78P18u94f24l87e43r 9314440479

Narodil jsem se v Sokolově a pak pobyl pár lert v Ostrově. Otec byl poručík u dělostřelců, kde měli takhle vybavené V3S. Nenáviděl tohle auto. Strašnej rambajz. V zimě v něm zima v létě vedro. Tři týdny se přesouvali z jednoho stanoviště na druhé jak Amici provokovali se svými tanky kolem hranic. Rozjeli se ke hranicím a 200 metrů před ní to otočili nazpět. Naši museli stát na stanovišti a mít nabito. Taková hra. Pamatuji si jako díte jak se utahaný po třech týdnech vrátil z výjezdu vlezl do vany a namydlený zase musel utíkat z baráku do připraveného Gazíku aby zasedl zase u své jednotky to tohoto auta. Nostalgie není na místě.

27.3.2016 11:46

V58l29a29d33a 24S19i24m72o24n94i63k 3269643483365

Tenhle stroj nemám spojený s vojnou, jezdil jsem s ním jako student na žních a při sklizňových pracech. Pro jízdu v terénu se říkalo - tam kde Tatra končí, naložená V3S teprve začíná.

27.3.2016 12:04

J26u45l55i53u85s 44P42u45f45l97e98r 9974730769

Až v tom budeš jezdit tří týdny v mraze -15 a sedět 20 hodin na motoru, (protože má motor v kabině) tak tě to auto přestane také bavit. Já jsem jí znal jako dítě jenom pod názvem vejtřaska. Až později jsem se dozvěděl že to je V3S. Jinak otec byl z toho válčení na levé ucho nahluchlý a velitel útvaru starý fronťák měl z války pod Svobodou totálně nervy nadranc. Před ním se veliteli utvaru zastřelila doma manželka v našem domě. To jsou moje vzpomínky na 60 léta. Na Kubánskou krizi.

27.3.2016 18:47

M13a94r85t20i89n 30H60o70u13b78a 6213401529128

a co je lepsi, sedet namotoru, kdyz je venku -15 nebo sedet na motoru, kdyz je venku +30 (zne).

jako sorry, ale tvuj tatik byl evidentne lampasak. mame ho litovat? a mame ho litovat, ze pouzival techniku poplatnou dobe? stejne, jako kdokoliv jiny v te dobe, odo tim jezdil.

vis co, julo. - jdi do p(nekam) a s tim tvym lampasakem....

27.3.2016 19:37

J70u72l13i44u70s 46P94u68f19l17e34r 9324850159

Vzhledem k tomu, že mu v 15 letech popravili tátu a svého bratra dotoval na studiich tak měl svůj důvod vstoupit hned po válce do armády. Tu armádu kterou já jsem zažil nebyla ta které ministroval Svoboda a zastupce mu dělal Antonín Sochor. Ty Martinku běž do koupelny a podívej se do zrcadla. Schválně koho tam uvidíš?

27.3.2016 21:07

J33i69ř97í 54E74r46b96e59n 1183714776147

Uvidí houby, totiž Houbu ;-D

27.3.2016 23:38

M92a79r98t56i53n 86H69o65u42b49a 6213881189538

jojo, a v armade pak chudinka trpel ve vejtrasce.

muj deda zase trpel v lagru. tak jdi nekam s kecama jak nasi uvedomeli "profesionalni" vojaci trpeli ve vejtrasce pri obrane socialismu a komunisticke strany.

tak se ty juldo mrkni do fotoalba a mrkni na tatika, jak vypada komunisticka sv.... a to jmeno ti dai na pamet fucika?

28.3.2016 7:14

J26u41l91i17u97s 59P76u57f10l40e75r 9764680169

Mám doma deník dědy. A jméno jsem dostal po dědovi! 4.řáda od shora. Něco ukaž ty! Určitě něco z toho lágru budeš mít. Jinak ti asi není pomoci.

www.libochovice.cz/old/art_pub_detail1.asp-art_ID=332.htm

30.3.2016 13:20

M16a12r62t95i19n 47H60o89u44b49a 6183781579498

to jako ze by se v tom lagru fotil??

deda byl volynak, sedlak (pro komunisty, aby tomu rozumeli, kulak). do cech se dostal za valky s vychodni svobodovou armadou. to pro ne tehdy byla jedina sance, aby prezili utoky ukrajinskych nacku a ruskych "soudruhu". po konci valky a prichodu cele rodiny ho rozkulacili znovu. neskoncil ale v ceskem lagru, ale v ruskem za uralem. opravdu tam nechodil fotograf a nedelal jim portretky.

sorry, ale nejake keci o tom, jak meli komari tezky zivot me fakto jen rozesmiva. uralzivy nejsem, protoze jinak by me takove kecy potomku komuistu, co tady budovali lepsi spolecnost, musely urazit

31.3.2016 22:17

J17u73l61i35u75s 70P52u27f59l60e28r 9904430369

Vaše podpásovky se míjí. Nemám žádnou potřebu někoho urážet. Přeji Vám hodně šťastnějších chvil než času, ve kterém jste se projevil.

4.4.2016 13:53

V47l59a45d63a 78S26i48m10o57n14i90k 3589753673415

O žních mrazy nebývají:-) Neberu Vám Vaše zkušenosti a dojmy, ale já jsem uvedl skutečnost o utě. Válčení je jaksi mimo moje téma.

27.3.2016 21:27

J60o41s30e89f 70Š51á97t76a78v67a 2314551256669

Já jem s ní jezdil čtyři roky u zemědělskejch staveb.Nic jinýho jsme tam v té době neměli.Tahal jsem za ní i oplen na 12m železo.Pak nám přišly IFY,po čase z nich chlapi utíkali zpátky na Vejtřasky.Nadávalo se na ně, ale v terénu na Šumavě,jedinečný.A topení v zimě? Zepředu se zadekovalo a nebylo to z tou zimou nejhorší.

27.3.2016 21:40

J23o86s40e89f 20K82o70c87o82u12r85e95k 4897238115166

Mohu potvrdit na Doupově v 84? jsem k V3Skám získal úctu. Kudy a co dokázaly překonat, zapadlé Tatry jsme dávno objeli, já v nástavbě se rozpínal mezi regály a měl pocit že snad jedem bokem. Dodne tak nějak nechápu jak to dokázaly!![>-]

27.3.2016 20:52
Foto

J84i37ř26í 78D98v24o64ř22á26k 5865479120418

A ubránil ten socialismus ?

27.3.2016 18:20

J71u29l49i80u67s 95P72u70f68l14e26r 9434830619

Studená válka měla svoje krmivo. Tolik zbytečně vynaložených hodnot a času lidí to je už jenom v Korei. Myslím, že to zbrojnímu průmyslu v USA hodně chybí.

27.3.2016 18:38

S62t67a25n35i40s63l90a37v 41K44r42e95j34c14a37r 6137246923564

Jste trochu daleko mimo mísu! Žádný stroj nedokáže ubránit jakýkoli režim!! Na svoji dobu Československá armáda měla profesionální ochranu vzdušného prostoru, A Ruské Anduly nechala tato armáda 20.8.1968 ve 22,00 hod přistát a obsadit mezinárodní letiště Praha - Ruzině a rozstřílet Národní muzeum na Václaváku!!

28.3.2016 21:18

M85a75r27t58i79n 20H23o85u51b72a 6203381409968

hrozny pomysleni, ze mu tam nedali klimatizaci.

27.3.2016 19:34

P81a91v91e75l 16J78e16ř68á11b60e45k 7641342224207

Proč když vidím V3S si pořád myslím, že je to auto, a dnešní kamiony jsou jen plechovky

27.3.2016 11:07

D18a10v88i89d 13Š29a69f34r36á80n91e43k 5387864987373

To taky nevím. Přijde vám, že vůz podmotorovaný na 70 kW s maximálkou někde kolem šedesátky se mohl měřit byť jen s tehdejší západní konkurencí?

27.3.2016 11:33

K29a49t48e48ř38i19n54a 44V81ý42b10o33r54n47á 6500789269

Jakou máte konkrétně namysli?

27.3.2016 11:55

V13l59a79d43a 32S61i89m23o89n40i40k 3509543933575

Máte s V3S nějakou reálnou osobní zkušenost ?

27.3.2016 12:05
Foto

L92u59d55ě73k 31H91u50b82k73a 2183962684891

Ta šedesátka byla kvůli planetovým prevodům v kolech z důvodu zvýšené světlosti. S5T je neměly a jezdily 80 km/h

27.3.2016 13:14

K82a35t98e60ř52i94n89a 57V89ý81b84o67r15n47á 6140649169

Planetovým?

27.3.2016 13:36

D92u12š26a95n 73M73i13c28h27a36l89i68č49k13a 5809171959644

Planetové prevody boli v diferákoch! V kolesách boli koncové prevody s priamym ozubením.

S5T to - ako sa správne uvádza - nemali, preto ich svetlá výška bola nižšia - boli to vyslovene vozidlá na cesty a ľahko zjazdného terénu. PV3S práve týmto prevodom získali vyššiu svetlú výšku, ale zároveň prevodovým pomerom v nich stratili na rýchlosti (ale získali na krútiacom momente v kolesách).

27.3.2016 21:50

J96i80ř84í 76K32o11c17u19r85e47k 6755614115668

Tak když porovnáme CAT D9 s ATV, tak to ATV bude jenom kus plasu. Že by ta vozidla měla úplně jiný účel a tak to nešlo porovnávat?

PS: A "ta plechovka uveze" 40 tun. Nevím, jestli by s tím "ten npořádný náklaďák" dokázal jet aspoň 30 km/h po rovné silnici.

27.3.2016 14:52

P57a73v56e54l 73J98e34ř44á26b75e84k 7881522534357

To je asi tak, jako když srovnáváte Defender s klasickým SUV.

jedno auto skáče, klepe se, ale projede co se dá, opraví se na koleně. Druhé samá paráda, ale jedině tak na silnici na okraji polní cesty.

Srovnávejte 3 tunu s třítunou v letech padesátých pokud jde o funkční vlastnosti. Ale co jsem měl na mysli - tak pořád V3S má vzhled auta které je drsně - dnešní kamióny jsou víc osobáky.

Je to o nostalgii, třeba taky budete srovnávat za xy let dnešní kamiony s novými volskými potahy, protože už bude jen to biopalivo co poroste okolo cest a z mezer mezi panely příkopů.

27.3.2016 19:42

J74i91ř64í 88E51r40b90e12n 1733834896167

Protože si pletete pojmy s dojmy ;-D

Zkuste dát vejtřasce takovou (ne)údržbu jako dnešním kamionům s denním nájezdem >500 km, porovnejte výkon, rychlost, spotřebu i pohodlí obsluhy, a pak vám to možná dojde.

Srovnávat terénní vejdu a kamion (silniční tahač) je totiž naprostý nesmysl.

27.3.2016 23:42

J15a34n 10C47i20g39l34e70r 7678281140834

Hezký a misty vtipny článek. Super.

27.3.2016 9:21

M86a93r46e10k 69K98r50a61u21c90h31e87r 1129427229571

Teď vychází o V3S kniha v Gradě: http://www.grada.cz/legendarni-praga-v3s_8902/kniha/katalog/

27.3.2016 8:53

J80i69ř83í 56E80r19b50e82n 1293104106227

Už jsem si ji objednal k narozeninám. Jde víceméně o rozšíření a doplnění asi 10 let staré knihy jiného formátu.

27.3.2016 23:43

R43o72m27a79n 98B44a35j65e12r 2354733599805

Já sloužil u tohoto:

http://www.letecke-muzeum.cz/nase-exponaty/samohybny-protiletadlovy-dvojkanon-vz-5359/ ;-D

27.3.2016 8:50







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.