Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kam se dalo za 180 minut dojet vlakem za císaře a kam za Husáka

Dodnes jezdíme v České republice po kolejích, které položili naši předci již před první světovou válkou. Podívejte se, kam se vlakem dalo z Prahy dojet za císaře pána a kam o osmdesát let později během vlády jedné strany.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V96l26a24d36i39m37í82r 67S86t73u66d62n17i59č72k24a 7628752911820

I před 30 lety stále existovaly rychlíky, které byly pro běžného Čecha nedostupné - to je ale kravina, proč teda ty rychlíky jezdily, já s ním jezdil a nezdá se mi, že by tam jezdili mimozemšťani;-)

7.4.2016 16:16

Z18d49e41n33e91k 33S16e43i87d69l 6844905310577

Prosím Vás, když chcete napsat článek, tak si napřed ověřte jestli to co píšete je pravda. Jen tak mimochodem, západním expresem jsem běžně jezdil z Prahy do Chebu.

6.4.2016 22:52

P37e13t25r 93J58a39r18o64š 2714751485957

Akorat ty trate tehdy a dnes asi uplne neodpovidaji realite. Napr trat Zdar n. S. - Krizanov - Tisnov byla stavena az nemci za valky (1940), takze nevim co dela na mape z roku 1918.

Nekdo evidentne vzal jen soucasnou mapu, udelal copy-paste a zadal jakasi cisla bez hlubsiho uvazovani.

5.4.2016 20:42

J84a86r58o89s55l69a97v 79K11o90m82o36s66n53ý 6466601193584

myslím, že nelze srovnávat CaK, Husáka a dnešek. Každý čas měl své technologie. Takže to srovnání mi přjde chcené za pačesy

5.4.2016 0:30

J70o51s67e57f 29Š64o59l89t10e53s 8864338610813

Vlaky jako takové jsou podle mého názoru rychlé dost. Co by prospělo více by byl třeba ten Hyperloop spojující Prahu, Brno a Ostravu se zahraničními metropolemi.To by byl skutečný poskok vpřed.

4.4.2016 22:44

P43e46t63r 17M62u85n77z12a64r 1645141909516

Vlaky jsou rychlé? Asi žijete někde na koridoru. My z Liberce si to rozhodně nemyslíme.:-P

5.4.2016 16:05

M15a44r86t87i49n 16D51y21t88r15y83c43h 7714654928861

Přesně, onehdy jsem cestoval vlakem z Liberce do Brna a autem bych to za stejnou dobu stihnul dvakrát... Jen dojet do Hradce byl dvouhodinový horor, průměrná rychlost se blížila cyklistické projížďce...

7.4.2016 9:55

I64v43a47n 82B29u49b87l51a 3802955155674

Rychlost je daná tratí pro kterou byla stavěna. Jestli je tam řekněme 70, tak i ten váš šikanzen tam rychleji jet nemůže a z A do B mu to bude trvat stejně dlouho. Jak je vidět, ta Max. Rychlost se využívala vždy.

4.4.2016 21:08

F28r45a32n69t41i24š52e48k 87S63t80u48r27m 4202760530766

Takže za 100 let žádný posun. Před 100 lety jsme byli na špici, teď jsme na chvostu. Když dokázali před 50ti lety ne moc vyspělí Japonci rozjet Šinkanzen, nevím proč bychom to nezvládli i my teď. Koridory už jsme pěkně zrychlili o 10km/h, tak je čas začít s něčím pořádným. R^

4.4.2016 20:47

D51e28n48i93s 81H25u75m61l 4192545105766

Na chvostu ceho?

4.4.2016 21:00

M68a51r26e45k 19H95r45u66b95y 6787902261748

Prumerne rychlosti dopravy vzhledem ke standardum civilizovaneho sveta? ;-)

5.4.2016 10:59

J76o86z89e70f 41D11u11h92a68c65e29k 7521570723450

som zvedavy kde pracujete :)

6.4.2016 13:57

M55a11r88t96i17n 38C90h28ý23l52e 6486298605777

Jen drobný detail, onen mezinárodní rychlík se jmenoval Meridian, nikoli Miridian (zřejmě nechtěný překlep). Jinak velmi zajímavé srovnání i článek, jak tu již někdo zmínil, trochu tam chybí srovnání s dneškem.

4.4.2016 17:18

F98r63a38n77t62i80š24e82k 92M53a35t56ě28j94č15e70k 7433292983371

Albatros parní lok. měla stejnou max rychlost jako el. lok. a to 120 km/hod. Mikádo mělo 110. Tratě byly stejné za I republiky, jako za bolševika. Tak kde chcete hledat rozdíly?!

4.4.2016 16:40

P37a14v59e76l 72S36o56v36i21č70k76a 4726328395872

Ve výkonu. Elektrické lokomotivy mají obvykle mnohem vyšší výkon jak parní, což umožňuje tahat těžší vlaky, anebo zvýšit dynamiku jízdy (rozjezdy) a tím uspořit nějaký čas.

4.4.2016 18:38

J51i46ř59í 14K47o88c37u16r83e36k 6725184915908

V roce 1981 byl vlajkovou lodí ČSSD Banán s maximální rychlostí 160 km/h. Případně teda Gorila, rovněž s maximem 160 km/h. Ale nebyly na to tratě, takže těch 160 mohly tyhle lokomotivy začít jezdit až "za Klause".

PS: Dnes, v době "masového automobilismu a naproského úpadku železnice", se z Prahy dostanete za 3 hodiny až do Hranic na Moravě nebo do Brna. Aby se to stihlo za 3 hodiny až do Břeclavi, k tomu chybí těch 7 minut, které by se daly nahnat po narovnání Bezpráví.

4.4.2016 20:01

L85i48b87o52r 86B51e52n37á26t16s84k17ý 3902528147121

A kdyby čísař měl automobily v roce 1850, tak máme i dokončenou dálniční síť.

4.4.2016 16:32

J88i95ř23í 57K26o42c37u45r72e64k 6285224685898

Síť Císařských silnic byla také postavena. Dnes, když se jede po "staré" z Brna do Olomouce, tak ze 3/4 v trase císařské silnice. Na zvířecí potah naprosto luxusní trasování.

4.4.2016 20:05

J34a47k14u49b 69Ř28í49h55a 4255539792601

Přesně tak. Traduje se, že spousta silnici (směrů) vychází ještě od Marie Terezie. Konkrétně silnice které vedou "od kostela ke kostelu". A to doslova, silnice se namířila na špičku kostela, která bývala vidět jako jediná - nejvyšší budova. A až ve vesnici se trasa upravila, aby navázala na místní komunikace. Vyznačují se dlouhými rovinkami, max s jednou zatáčkou mezi vesnicemi. Často se toto trasování využívá dodnes, jen se přidaly obchvaty vesnic.

Jiná věc je to co říkáte, a to trasování mezi velkými městy. Ale i tady se často využívalo podobného principu. Jen to už nespojovalo všechny vesnice po cestě.

5.4.2016 11:06

A92u55g12u57s91t 23F57o66r92m44á72n28e35k 6665369280616

Když už to porovnáváte, tak mám starý jízdní řád z roku asi 1890 - trať Ústí nad Labem - Chomutov. Nynější vlaky jsou o pouhých 20 minut rychlejší.

4.4.2016 16:05

M61a13r47t86i55n 87C45h60ý74l97e 6336518945507

Sice ten rozdíl časový není "až zas takový", ale stará trať byla zrovna v tomto případě také o něco kratší, kvůli těžbě uhlí tam došlo k několika přeložkám a vzdálenost se prodloužila. Jinak by byly rozdíly asi větší, především po dalších rekonstrukcích v loňském roce.

4.4.2016 17:20

J21a98n 34H29l79e78d79í29k 8558929438336

v dálnicích, silnicích, železnici je Česko 100 let za opicemi, viz úrovňové přejezdy, rozbité tratě, na kterých vypadávají kmetům zubní protézy. Nebýt povinně nutné širokorozchodné na východě Slovenska, není o čem mluvit.-- Toto představuje komunistické zadlužení příštích generací. A Sobotkova levice akorát tak nonstop zvedat počty poslušných úředníků, zvedat sobě, soudcům platy a výčitky utápět ve 40 korunách za celý měsíc pro už úplně nepotřebné seniory.

4.4.2016 15:17

J97a29n 52U86l65r79y61c10h 4371187290858

celý váš příspěvek je vlastně jeden velký blábol (proč se strefujete zrovna do "Sobotkovy levice" (a pak už jen o "komunistickém zadlužení")? - nikdo jiný tuhle zemi neadministroval?; "soudcovské platy" - zvýšeno (mimochodem na základě jakžtakž fungujícího kompromisu), protože jinak by ČR porušovala zákon...);

nicméně za výrok "pro už úplně nepotřebné seniory" byste zasloužil nafackovat; krom toho je i těch 40 korun zas demagogické zkreslení skutečnosti (ovšem samozřejmě, že tykovýhle nesmyslný + odporný příspěvěk naopak nabere řadu plusů - typické pro úroveň členářů idnesu, ale i Technetu...)

5.4.2016 20:12

Z93d32e59n61ě50k 11R58a41j72s64k92ý 4481166205426

Protože, buď vlastně není o čem psát, nebo Janko ve skutečnosti nechtěl psát o železnici, tak se vyžívá na floskulích jak bylo špatně. Ono špatně bylo se stejnými lidmi, se kterými je dneska "špatně" s posunutím 25 let. Mladí nemají srovnání, tak si myslí, že to co je teď, je závratná proměna. Kdo si něco pamatuje, že "závratná" proměna se udála od roku 50 do roku 75, nebo, chcete-li, od roku 60 do roku 85. Prostě svět jde dopředu svým tempem, trochu jinak v Česku, trochu jinak v Mongolsku. Češi jsou Češi a Němci jsou Němci.

Některá srovnání jsou vcelku nesmyslná. Je vskutku zbytečné zahodit něco, co dobře sloužilo za Rakouska a v podstatě stejně dobře slouží teď. Nejsme Japonci nebo Číňani, kteří se přesunují v úplně jiných vzdálenostech. Investice potřebujeme jinde. Na důstojný život politiků a jejich rodin především.

Pokud jde o nešní železniční přepravu na starých kolejích a ve stejných časech, změnila se úžasně! To zas ano!! Tam, kde v osmdesátých letech jezdil panťák jednou za tři hodiny nacpaný, tam dnes jezdí poloprázdný každou hodinu klimatizovaný Elefant. Není to ekonomické, ale pohodlné. Na druhé straně jsou ale jiné tratě, které byly zrušeny. Jezdí se auty.

Všechno je tak jak má být, tak je to správné, i novinář se nějak živí. Rozumný člověk si z toho musí vzít, co uzná za vhodné.

7.4.2016 6:37

M84a37r63t83i93n 10D88y18t82r60y46c89h 7144644118281

R^

pěkná reakce, slušná, zdvořilá a trefná.

7.4.2016 10:00

L60u46b82o28s 30K46a17p63l61a54n 6368229641436

A kdy vyjde slibovany druhy dil o soucasnosti a vyhledu do r. 2040?

4.4.2016 13:45

M24i33c81h84a61l 20T28o34m67i48n14s27k94ý 9601325497214

Když do toho zatahovat politiku, tak aspoň kvalitně od nějakého odborníka.

Ačkoliv také jako autor komunisty nemá rád, tak za komunismu samozřejmě ke zlepšení došlo.

Ale za prvé to bylo z nakradených peněz ze znárodnění a z kolektivizace.

A za druhé zlepšení nebylo tak velké jako v západní Evropě.

....pokud politickou analýzu, tak prosím pořádnou a ne aby to vymýšlel nějaký technik. Jinak sem politiku netahejte.

4.4.2016 13:41

M58i54c43h56a41l 51T58o87m57i25n97s49k78ý 9751175327314

takový článek pro někoho pak vyzní úplně opačně než autor zamýšlel. A to tak, že za Husáka nebylo až tak špatně.

4.4.2016 13:43

M50i28c64h45a26l 95T10o65m84i59n77s19k86ý 9611305157234

ty měřítka různá měřítka map hovoří o té tendenčnosti.

Kdyby autor chtěl, aby čtenáři porovnávali čistě technicky, tak nemusí měnit měřítka map.

4.4.2016 13:46

P83a63v76e84l 98M34a41t15o84u12š95e13k 5270307498804

Zkuste si podobnou mapu vytvořit dnes. Ono se to kromě směru Praha - Ostrava zase tam moc nezměnilo, některé směry se i zpomalily. I na té nejrychlejší trati se zvýšení rychlosti týká jen části vlaků, např. příměstské vlaky Praha - Kolín jezdí plus mínus pořád stejně.

4.4.2016 14:11

P77a64v31e82l 35S97o75v34i68č78k31a 4526748735612

Nemám teď u sebe atlas vozidel, abych získal přesné údaje, ale pokud mě paměť neklame, tak příměstské vlaky Praha - Kolín zažily velké zrychlení, když se přešlo z klasických souprav na elektrické jednotky EM 475.1 a to díky mnohem lepší dynamice jízdy.

4.4.2016 15:16

P31a63v79e51l 74M26a45t47o31u60š28e95k 5550287878304

O tom není sporu, ale oproti nim se jízdní doby někde naopak prodloužily. Ne vinou vozidel, ale vinou pobytů ve stanicích. O téměř nekonečné výluce raději nehovořím. Jet dnes osobákem Praha - Kolín dál než do Českého Brodu je za trest. Divím se, že si např. Pečky nevynutí, aby u nich zastavovaly některé rychlíky nebo aby se zavedlo víc spěšných vlaků.

4.4.2016 16:43

J37i93ř82í 88K84o94u46k 5438621209124

Nicmene na tehle vzdalenosti je rozdil minimalni. To by vlaky museli jezdit stovkou aby to bylo trosku znat.

4.4.2016 16:56

J21i47ř13í 77K35l43e37j79n67a 2787978876617

a nebo na Sibiři

4.4.2016 18:20

J81i18ř13í 94K15o69u81k 5508781929354

Na 50 km dlouhe trati tak velke rozdily nejsou. To se taky lidi divili, ze kdyz byla dalnice nejdrive omezena na 110, pak zrychlena na 130, tak jsou rozdily tak na jedno kafe se zakuskem. :))

4.4.2016 16:54

M16a40r20e50k 29H51r42u47b96y 6897112201518

a jeste donedavna toi byly i tytez soupravy ;-)

5.4.2016 11:01

P92a49v96e67l 65M15a21t34o98u76š28e13k 5540667508364

Mně v první řadě vadí, že se do toho zase musí tahat politika a zřízení a že je to klasický tendenční výplod, který má možná hlavně za úkol ukázat, jak to za Husáka a spol. bylo všechno špatné. Ne že by železnice s politikou nesouvisela, ale v zájmu objektivity si v obdobném duchu dovolím zhodnotit železnici dnešní: na 2 hlavních trasách (Praha - Ostrava a Praha - Brno - Břeclav) plus ještě na trati Přerov - Břeclav jezdí vlaky nadstandardní cestovní rychlostí oproti celému zbytku sítě, kde jezdí často i pomaleji než v porovnávaných obdobích (jako příklad lze uvést trať Praha - Znojmo, ale třeba i Praha - Karlovy Vary a další). I na zmíněných hlavních tratích nám však silně ujíždí vlak za sousedními zeměmi, kde se na tratích obdobného významu jezdí běžně o 100 km/h rychleji. Ostatně mezi Prahou a Brnem je stále (a jistě ještě hodně dlouho bude) rychlejší autobus než vlak, což je ve většině českých relací úplnou samozřejmostí. Mnohé lokálky se potýkají s malým zájmem cestujících a udržují se hranici sjízdnosti, z mnoha hlavních tratí se pak lokálky de facto staly (Praha - Kladno - Chomutov, Praha - Liberec a spousta dalších).

4.4.2016 13:32

J14a70k10u96b 83Ř35í92h95a 4395889652681

Zase a opět? Než budete opět kritizovat, že do Ostravy se jezdí maximálně 120 (asi?) a v některých úsecích na Moravě je rychlost dokonce ještě snížena, tak nejprve navrhněte, jak si představujete, že by mělo vypadat řešení,které by umožnilo cestovat o 100 km/h rychleji.

Jako nápovědu připomínám, že jsou důležité poloměry oblouků. Ideálně prakticky žádné a jen rovná trať. O převýšení nemluvě. Praha - Kolín to by šlo poměrně dobře. Horší je Moravská část, kde vlak jede v údolí řeky mezi kopci. A před modernizací (roky 2000) byla místama snížená rychlost na 60 a přesto jsem měl strach, že se v té zatáčce vyklopíme.

Nemluvě u nákladech, příjmech a dotacích. Takévý vlak by si vyžádal obrvské náklady. Na vybudování vlastní VRT tratě. když odhadnu 0,5 mld/1km, tak budu ještě z levného kraje. Trať do Ostravy má kolik? dejme tomu 250 km? Takže to jsme na nákladech 100-150mld? Spíš ke 200, bude třeba stavět dost tunelů. + Náklady na pořízení jednotek. Kolik že stálo 7 souprav Pendolina v roce 1997? Otázka je, dokáže si na sebe tato trať vydělat řekněme v horizontu 100 alespoň z poloviny? Do té doby je třeba ji dotovat.

Shrnuto a podtrženo, také by se mne líbilo cestovat jako na západě. Bohužel v podmínkách ČR to nemá příliš dobrou budoucnost.

5.4.2016 11:21

J56a94n 22L83u50k46á88š 7937443813732

To teda houby, za komunistu tahaly vetsinu rychliku bobiny a podle toho vypadala rychlost.

Za sousednimi zememi nam stale ujizdi vlak prave, jelikoz jsme to meli 40 let soudruhy.

Co se tyka Prahy-Brno, prime autpbusy to delaji dle jizdniho radu za 2:20 az 2:40, vetsina za tech 2:30 a nejtychlejsi EC a railjety uz to taky delaji za 2:30.

8.4.2016 2:15

P60e88t80r 48S89e83d45l57á50č44e62k 6712961157793

Autor opoměl srovnat strukturu dopravy za Husáka a dnes. Nákladní vlaky měly do devadesátých let převahu, osobní přepravu jenom zdržovaly. Když se náklad přesunul na silnice, tak se osobní vlaky mohly logicky zrychlit. Dnes se po kolejích přepravují jen kontejnery a těžké náklady (hutě a uhlí) a to převážně v noci. Denně přejíždím páteřní trať a vidím.

4.4.2016 13:11

P61e36t79r 49V71i53n31a69ř 6873193823827

Když už - jak úvodní foto naznačuje - se jedná opět o porovnání pouze a jenom Českých (a Čs.) drah tehdy a teď, počítáme ty tabulkové časy v jízdních řádech, které naprosto neodpovídají realitě, nebo je tam i to věčné stání a čekání na nutné zpoždění? ;-D

Jinak samozřejmě zajímavé porovnání..

4.4.2016 13:06

T31o79m16á60š 54K65a79p26l60a35n 8833579423673

Tak dneska jsem se za takhle dlouho dostal autem z Jižního města na Smíchov.

4.4.2016 12:43

O90n59d87ř93e68j 42Š43r78u92b67a33ř 1565721895766

a co mapa soucasnosti?

a co jina mesta nez pragl?

4.4.2016 12:16

P67e10t42r 38M39u79n76z34a83r 1365861499726

"a co mapa soucasnosti?" zajímavý úkaz, umí psát, ale číst už ne...

4.4.2016 12:30

R22u70d75a 91S54l12a21v86í90k 5943518586361

Třeba pracuje jako policajt a tvoří třetinu běžné hlídky...:-)

4.4.2016 12:41

O58n89d38ř92e53j 32Š51r85u80b58a58ř 1735151795516

koukam jen na obrazky na vic neni cas :-)

4.4.2016 15:41

J86a75k33u92b 49Ř87í75h81a 4795419602301

To máte blbé. Obvykle v článcích na technetu bývá v posledním odstavci informace, proč informace zdánlivě končí v polovině. Takže pokud nemáte čas na celý článek, doporučuji vždy alespoň poslední odstavec. Ale jinak škoda, docela se ochuzujete o spoustu zajímavostí, které jsou jen v článku.

5.4.2016 11:08

J40a50n 19F20r14ý45d84l 1574358482125

Trochu mi vadí, že každá fotka má jiné měřítko a je trochu jinak vycentrovaná. Byla by potíž dát tam mapy se třiktát stejným nastavením?

4.4.2016 11:57

I77v38o 75B67o42u28š87e 5252317198

Zapadni expres nebyl nedostupny. A jako jediny mel cista okna, zachody a na nich dokonce toaletni papir. Stavel jen v Plzni, Mariankach a v Chebu (tam se zaspat nedalo, bohuzel).

4.4.2016 11:53

M70í97l24a 23P70i27š74t37ě58l87á82k 7423287153

Přesně tak, na nádražích kromě Chebu nikdo nekontroloval zda se do něj může nebo ne. Kolikrát se stalo, že do něj nastoupil někdo, kdo chtěl jet normálním rychlíkem a pak se divil, že staví až v Plzni.

4.4.2016 15:10







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.