Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kam se dalo za 180 minut dojet vlakem za císaře a kam za Husáka

Dodnes jezdíme v České republice po kolejích, které položili naši předci již před první světovou válkou. Podívejte se, kam se vlakem dalo z Prahy dojet za císaře pána a kam o osmdesát let později během vlády jedné strany.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V56l61a45d92i48m83í82r 64S26t19u61d76n71i67č15k48a 7288762221540

I před 30 lety stále existovaly rychlíky, které byly pro běžného Čecha nedostupné - to je ale kravina, proč teda ty rychlíky jezdily, já s ním jezdil a nezdá se mi, že by tam jezdili mimozemšťani;-)

+4/0
7.4.2016 16:16

Z72d58e85n77e86k 11S37e88i75d22l 6254745410687

Prosím Vás, když chcete napsat článek, tak si napřed ověřte jestli to co píšete je pravda. Jen tak mimochodem, západním expresem jsem běžně jezdil z Prahy do Chebu.

+2/0
6.4.2016 22:52

P80e75t83r 93J72a36r21o66š 2204641205667

Akorat ty trate tehdy a dnes asi uplne neodpovidaji realite. Napr trat Zdar n. S. - Krizanov - Tisnov byla stavena az nemci za valky (1940), takze nevim co dela na mape z roku 1918.

Nekdo evidentne vzal jen soucasnou mapu, udelal copy-paste a zadal jakasi cisla bez hlubsiho uvazovani.

+1/0
5.4.2016 20:42

J75a85r22o96s82l36a68v 97K75o67m16o46s56n93ý 6886131933864

myslím, že nelze srovnávat CaK, Husáka a dnešek. Každý čas měl své technologie. Takže to srovnání mi přjde chcené za pačesy

+1/−4
5.4.2016 0:30

J15o10s81e10f 26Š86o35l79t27e76s 8164708330313

Vlaky jako takové jsou podle mého názoru rychlé dost. Co by prospělo více by byl třeba ten Hyperloop spojující Prahu, Brno a Ostravu se zahraničními metropolemi.To by byl skutečný poskok vpřed.

0/−1
4.4.2016 22:44

P22e67t46r 31M86u93n96z92a62r 1595541119856

Vlaky jsou rychlé? Asi žijete někde na koridoru. My z Liberce si to rozhodně nemyslíme.:-P

+1/0
5.4.2016 16:05

M61a73r80t98i13n 76D94y39t12r14y39c47h 7464764168241

Přesně, onehdy jsem cestoval vlakem z Liberce do Brna a autem bych to za stejnou dobu stihnul dvakrát... Jen dojet do Hradce byl dvouhodinový horor, průměrná rychlost se blížila cyklistické projížďce...

+1/0
7.4.2016 9:55

I38v41a58n 42B97u71b24l75a 3672225335934

Rychlost je daná tratí pro kterou byla stavěna. Jestli je tam řekněme 70, tak i ten váš šikanzen tam rychleji jet nemůže a z A do B mu to bude trvat stejně dlouho. Jak je vidět, ta Max. Rychlost se využívala vždy.

0/0
4.4.2016 21:08

F21r47a31n54t25i11š73e15k 45S77t12u93r38m 4912190630176

Takže za 100 let žádný posun. Před 100 lety jsme byli na špici, teď jsme na chvostu. Když dokázali před 50ti lety ne moc vyspělí Japonci rozjet Šinkanzen, nevím proč bychom to nezvládli i my teď. Koridory už jsme pěkně zrychlili o 10km/h, tak je čas začít s něčím pořádným. R^

+9/0
4.4.2016 20:47

D83e50n26i90s 78H33u28m95l 4672865885596

Na chvostu ceho?

0/0
4.4.2016 21:00

M15a40r90e52k 10H27r64u81b83y 6317442121108

Prumerne rychlosti dopravy vzhledem ke standardum civilizovaneho sveta? ;-)

+1/−1
5.4.2016 10:59

J77o60z38e64f 13D15u61h59a68c83e71k 7161130423230

som zvedavy kde pracujete :)

0/0
6.4.2016 13:57

M13a58r56t24i84n 55C40h46ý21l50e 6386748545807

Jen drobný detail, onen mezinárodní rychlík se jmenoval Meridian, nikoli Miridian (zřejmě nechtěný překlep). Jinak velmi zajímavé srovnání i článek, jak tu již někdo zmínil, trochu tam chybí srovnání s dneškem.

+1/0
4.4.2016 17:18

F32r61a15n23t89i10š72e89k 40M64a80t36ě98j46č56e29k 7453952843511

Albatros parní lok. měla stejnou max rychlost jako el. lok. a to 120 km/hod. Mikádo mělo 110. Tratě byly stejné za I republiky, jako za bolševika. Tak kde chcete hledat rozdíly?!

+4/0
4.4.2016 16:40

P78a35v74e30l 27S53o47v23i27č24k74a 4406178785452

Ve výkonu. Elektrické lokomotivy mají obvykle mnohem vyšší výkon jak parní, což umožňuje tahat těžší vlaky, anebo zvýšit dynamiku jízdy (rozjezdy) a tím uspořit nějaký čas.

+3/0
4.4.2016 18:38

J32i66ř92í 22K41o49c23u27r91e42k 6575564925898

V roce 1981 byl vlajkovou lodí ČSSD Banán s maximální rychlostí 160 km/h. Případně teda Gorila, rovněž s maximem 160 km/h. Ale nebyly na to tratě, takže těch 160 mohly tyhle lokomotivy začít jezdit až "za Klause".

PS: Dnes, v době "masového automobilismu a naproského úpadku železnice", se z Prahy dostanete za 3 hodiny až do Hranic na Moravě nebo do Brna. Aby se to stihlo za 3 hodiny až do Břeclavi, k tomu chybí těch 7 minut, které by se daly nahnat po narovnání Bezpráví.

+1/0
4.4.2016 20:01

L90i14b41o88r 12B12e95n85á83t94s46k61ý 3582718267881

A kdyby čísař měl automobily v roce 1850, tak máme i dokončenou dálniční síť.

+4/0
4.4.2016 16:32

J50i29ř30í 10K33o62c52u82r52e11k 6645184815878

Síť Císařských silnic byla také postavena. Dnes, když se jede po "staré" z Brna do Olomouce, tak ze 3/4 v trase císařské silnice. Na zvířecí potah naprosto luxusní trasování.

+10/0
4.4.2016 20:05

J69a95k54u33b 35Ř19í42h51a 4155759492451

Přesně tak. Traduje se, že spousta silnici (směrů) vychází ještě od Marie Terezie. Konkrétně silnice které vedou "od kostela ke kostelu". A to doslova, silnice se namířila na špičku kostela, která bývala vidět jako jediná - nejvyšší budova. A až ve vesnici se trasa upravila, aby navázala na místní komunikace. Vyznačují se dlouhými rovinkami, max s jednou zatáčkou mezi vesnicemi. Často se toto trasování využívá dodnes, jen se přidaly obchvaty vesnic.

Jiná věc je to co říkáte, a to trasování mezi velkými městy. Ale i tady se často využívalo podobného principu. Jen to už nespojovalo všechny vesnice po cestě.

+4/0
5.4.2016 11:06

A81u96g75u78s89t 50F11o12r91m38á36n91e65k 6385609570456

Když už to porovnáváte, tak mám starý jízdní řád z roku asi 1890 - trať Ústí nad Labem - Chomutov. Nynější vlaky jsou o pouhých 20 minut rychlejší.

0/0
4.4.2016 16:05

M10a46r87t14i94n 35C49h17ý35l46e 6166568975237

Sice ten rozdíl časový není "až zas takový", ale stará trať byla zrovna v tomto případě také o něco kratší, kvůli těžbě uhlí tam došlo k několika přeložkám a vzdálenost se prodloužila. Jinak by byly rozdíly asi větší, především po dalších rekonstrukcích v loňském roce.

0/0
4.4.2016 17:20

J53a60n 87H79l54e17d73í21k 8248169798956

v dálnicích, silnicích, železnici je Česko 100 let za opicemi, viz úrovňové přejezdy, rozbité tratě, na kterých vypadávají kmetům zubní protézy. Nebýt povinně nutné širokorozchodné na východě Slovenska, není o čem mluvit.-- Toto představuje komunistické zadlužení příštích generací. A Sobotkova levice akorát tak nonstop zvedat počty poslušných úředníků, zvedat sobě, soudcům platy a výčitky utápět ve 40 korunách za celý měsíc pro už úplně nepotřebné seniory.

+7/−8
4.4.2016 15:17

J40a69n 61U66l95r57y84c15h 4141387610418

celý váš příspěvek je vlastně jeden velký blábol (proč se strefujete zrovna do "Sobotkovy levice" (a pak už jen o "komunistickém zadlužení")? - nikdo jiný tuhle zemi neadministroval?; "soudcovské platy" - zvýšeno (mimochodem na základě jakžtakž fungujícího kompromisu), protože jinak by ČR porušovala zákon...);

nicméně za výrok "pro už úplně nepotřebné seniory" byste zasloužil nafackovat; krom toho je i těch 40 korun zas demagogické zkreslení skutečnosti (ovšem samozřejmě, že tykovýhle nesmyslný + odporný příspěvěk naopak nabere řadu plusů - typické pro úroveň členářů idnesu, ale i Technetu...)

+5/0
5.4.2016 20:12

Z85d70e36n70ě64k 13R94a55j92s24k81ý 4411766585156

Protože, buď vlastně není o čem psát, nebo Janko ve skutečnosti nechtěl psát o železnici, tak se vyžívá na floskulích jak bylo špatně. Ono špatně bylo se stejnými lidmi, se kterými je dneska "špatně" s posunutím 25 let. Mladí nemají srovnání, tak si myslí, že to co je teď, je závratná proměna. Kdo si něco pamatuje, že "závratná" proměna se udála od roku 50 do roku 75, nebo, chcete-li, od roku 60 do roku 85. Prostě svět jde dopředu svým tempem, trochu jinak v Česku, trochu jinak v Mongolsku. Češi jsou Češi a Němci jsou Němci.

Některá srovnání jsou vcelku nesmyslná. Je vskutku zbytečné zahodit něco, co dobře sloužilo za Rakouska a v podstatě stejně dobře slouží teď. Nejsme Japonci nebo Číňani, kteří se přesunují v úplně jiných vzdálenostech. Investice potřebujeme jinde. Na důstojný život politiků a jejich rodin především.

Pokud jde o nešní železniční přepravu na starých kolejích a ve stejných časech, změnila se úžasně! To zas ano!! Tam, kde v osmdesátých letech jezdil panťák jednou za tři hodiny nacpaný, tam dnes jezdí poloprázdný každou hodinu klimatizovaný Elefant. Není to ekonomické, ale pohodlné. Na druhé straně jsou ale jiné tratě, které byly zrušeny. Jezdí se auty.

Všechno je tak jak má být, tak je to správné, i novinář se nějak živí. Rozumný člověk si z toho musí vzít, co uzná za vhodné.

+3/0
7.4.2016 6:37

M50a71r88t32i80n 33D98y94t78r55y67c50h 7574704928181

R^

pěkná reakce, slušná, zdvořilá a trefná.

0/0
7.4.2016 10:00

L24u97b56o92s 83K79a12p56l20a21n 6338129251866

A kdy vyjde slibovany druhy dil o soucasnosti a vyhledu do r. 2040?

+3/0
4.4.2016 13:45

M29i89c47h52a43l 42T25o16m79i17n86s75k56ý 9251955627464

Když do toho zatahovat politiku, tak aspoň kvalitně od nějakého odborníka.

Ačkoliv také jako autor komunisty nemá rád, tak za komunismu samozřejmě ke zlepšení došlo.

Ale za prvé to bylo z nakradených peněz ze znárodnění a z kolektivizace.

A za druhé zlepšení nebylo tak velké jako v západní Evropě.

....pokud politickou analýzu, tak prosím pořádnou a ne aby to vymýšlel nějaký technik. Jinak sem politiku netahejte.

+8/−5
4.4.2016 13:41

M83i98c15h67a43l 30T64o31m70i69n42s21k69ý 9981955787914

takový článek pro někoho pak vyzní úplně opačně než autor zamýšlel. A to tak, že za Husáka nebylo až tak špatně.

+2/−4
4.4.2016 13:43

M36i77c12h15a36l 60T92o18m28i48n16s17k32ý 9851605577734

ty měřítka různá měřítka map hovoří o té tendenčnosti.

Kdyby autor chtěl, aby čtenáři porovnávali čistě technicky, tak nemusí měnit měřítka map.

+1/0
4.4.2016 13:46

P49a13v19e29l 85M68a81t30o72u71š82e94k 5190177898964

Zkuste si podobnou mapu vytvořit dnes. Ono se to kromě směru Praha - Ostrava zase tam moc nezměnilo, některé směry se i zpomalily. I na té nejrychlejší trati se zvýšení rychlosti týká jen části vlaků, např. příměstské vlaky Praha - Kolín jezdí plus mínus pořád stejně.

+3/−1
4.4.2016 14:11

P64a88v27e59l 41S57o48v22i59č24k80a 4586248475832

Nemám teď u sebe atlas vozidel, abych získal přesné údaje, ale pokud mě paměť neklame, tak příměstské vlaky Praha - Kolín zažily velké zrychlení, když se přešlo z klasických souprav na elektrické jednotky EM 475.1 a to díky mnohem lepší dynamice jízdy.

+2/0
4.4.2016 15:16

P80a63v95e59l 92M68a72t49o18u29š84e62k 5880197228184

O tom není sporu, ale oproti nim se jízdní doby někde naopak prodloužily. Ne vinou vozidel, ale vinou pobytů ve stanicích. O téměř nekonečné výluce raději nehovořím. Jet dnes osobákem Praha - Kolín dál než do Českého Brodu je za trest. Divím se, že si např. Pečky nevynutí, aby u nich zastavovaly některé rychlíky nebo aby se zavedlo víc spěšných vlaků.

0/0
4.4.2016 16:43

J40i25ř19í 67K96o42u96k 5418911649964

Nicmene na tehle vzdalenosti je rozdil minimalni. To by vlaky museli jezdit stovkou aby to bylo trosku znat.

+2/0
4.4.2016 16:56

J68i70ř87í 33K15l35e87j11n41a 2237578956377

a nebo na Sibiři

0/0
4.4.2016 18:20

J91i48ř18í 40K56o93u58k 5128461169494

Na 50 km dlouhe trati tak velke rozdily nejsou. To se taky lidi divili, ze kdyz byla dalnice nejdrive omezena na 110, pak zrychlena na 130, tak jsou rozdily tak na jedno kafe se zakuskem. :))

+2/0
4.4.2016 16:54

M42a14r79e85k 48H65r63u67b38y 6717132781308

a jeste donedavna toi byly i tytez soupravy ;-)

0/0
5.4.2016 11:01

P95a78v37e11l 18M80a94t82o29u81š74e58k 5340657848964

Mně v první řadě vadí, že se do toho zase musí tahat politika a zřízení a že je to klasický tendenční výplod, který má možná hlavně za úkol ukázat, jak to za Husáka a spol. bylo všechno špatné. Ne že by železnice s politikou nesouvisela, ale v zájmu objektivity si v obdobném duchu dovolím zhodnotit železnici dnešní: na 2 hlavních trasách (Praha - Ostrava a Praha - Brno - Břeclav) plus ještě na trati Přerov - Břeclav jezdí vlaky nadstandardní cestovní rychlostí oproti celému zbytku sítě, kde jezdí často i pomaleji než v porovnávaných obdobích (jako příklad lze uvést trať Praha - Znojmo, ale třeba i Praha - Karlovy Vary a další). I na zmíněných hlavních tratích nám však silně ujíždí vlak za sousedními zeměmi, kde se na tratích obdobného významu jezdí běžně o 100 km/h rychleji. Ostatně mezi Prahou a Brnem je stále (a jistě ještě hodně dlouho bude) rychlejší autobus než vlak, což je ve většině českých relací úplnou samozřejmostí. Mnohé lokálky se potýkají s malým zájmem cestujících a udržují se hranici sjízdnosti, z mnoha hlavních tratí se pak lokálky de facto staly (Praha - Kladno - Chomutov, Praha - Liberec a spousta dalších).

+1/−1
4.4.2016 13:32

J15a93k32u64b 47Ř90í10h54a 4125629742591

Zase a opět? Než budete opět kritizovat, že do Ostravy se jezdí maximálně 120 (asi?) a v některých úsecích na Moravě je rychlost dokonce ještě snížena, tak nejprve navrhněte, jak si představujete, že by mělo vypadat řešení,které by umožnilo cestovat o 100 km/h rychleji.

Jako nápovědu připomínám, že jsou důležité poloměry oblouků. Ideálně prakticky žádné a jen rovná trať. O převýšení nemluvě. Praha - Kolín to by šlo poměrně dobře. Horší je Moravská část, kde vlak jede v údolí řeky mezi kopci. A před modernizací (roky 2000) byla místama snížená rychlost na 60 a přesto jsem měl strach, že se v té zatáčce vyklopíme.

Nemluvě u nákladech, příjmech a dotacích. Takévý vlak by si vyžádal obrvské náklady. Na vybudování vlastní VRT tratě. když odhadnu 0,5 mld/1km, tak budu ještě z levného kraje. Trať do Ostravy má kolik? dejme tomu 250 km? Takže to jsme na nákladech 100-150mld? Spíš ke 200, bude třeba stavět dost tunelů. + Náklady na pořízení jednotek. Kolik že stálo 7 souprav Pendolina v roce 1997? Otázka je, dokáže si na sebe tato trať vydělat řekněme v horizontu 100 alespoň z poloviny? Do té doby je třeba ji dotovat.

Shrnuto a podtrženo, také by se mne líbilo cestovat jako na západě. Bohužel v podmínkách ČR to nemá příliš dobrou budoucnost.

+2/0
5.4.2016 11:21

J88a66n 65L87u68k86á44š 7767653573932

To teda houby, za komunistu tahaly vetsinu rychliku bobiny a podle toho vypadala rychlost.

Za sousednimi zememi nam stale ujizdi vlak prave, jelikoz jsme to meli 40 let soudruhy.

Co se tyka Prahy-Brno, prime autpbusy to delaji dle jizdniho radu za 2:20 az 2:40, vetsina za tech 2:30 a nejtychlejsi EC a railjety uz to taky delaji za 2:30.

0/0
8.4.2016 2:15

P64e21t65r 23S32e14d36l24á98č77e69k 6332761807233

Autor opoměl srovnat strukturu dopravy za Husáka a dnes. Nákladní vlaky měly do devadesátých let převahu, osobní přepravu jenom zdržovaly. Když se náklad přesunul na silnice, tak se osobní vlaky mohly logicky zrychlit. Dnes se po kolejích přepravují jen kontejnery a těžké náklady (hutě a uhlí) a to převážně v noci. Denně přejíždím páteřní trať a vidím.

+1/0
4.4.2016 13:11

P82e14t77r 81V97i55n16a44ř 6923613253867

Když už - jak úvodní foto naznačuje - se jedná opět o porovnání pouze a jenom Českých (a Čs.) drah tehdy a teď, počítáme ty tabulkové časy v jízdních řádech, které naprosto neodpovídají realitě, nebo je tam i to věčné stání a čekání na nutné zpoždění? ;-D

Jinak samozřejmě zajímavé porovnání..

0/−2
4.4.2016 13:06

T88o46m31á17š 41K56a98p66l53a80n 8763769503743

Tak dneska jsem se za takhle dlouho dostal autem z Jižního města na Smíchov.

+18/0
4.4.2016 12:43

O47n74d80ř29e43j 87Š17r54u14b39a97ř 1825581485586

a co mapa soucasnosti?

a co jina mesta nez pragl?

+1/−2
4.4.2016 12:16

P75e71t60r 17M27u46n77z77a69r 1385751779236

"a co mapa soucasnosti?" zajímavý úkaz, umí psát, ale číst už ne...

+7/0
4.4.2016 12:30

R69u11d37a 11S41l33a17v40í63k 5733278376781

Třeba pracuje jako policajt a tvoří třetinu běžné hlídky...:-)

+7/0
4.4.2016 12:41

O44n41d91ř19e57j 97Š60r18u77b18a25ř 1695321375696

koukam jen na obrazky na vic neni cas :-)

0/−3
4.4.2016 15:41

J96a20k89u66b 20Ř93í84h13a 4125969502351

To máte blbé. Obvykle v článcích na technetu bývá v posledním odstavci informace, proč informace zdánlivě končí v polovině. Takže pokud nemáte čas na celý článek, doporučuji vždy alespoň poslední odstavec. Ale jinak škoda, docela se ochuzujete o spoustu zajímavostí, které jsou jen v článku.

0/0
5.4.2016 11:08

J27a21n 97F42r78ý47d12l 1454848602795

Trochu mi vadí, že každá fotka má jiné měřítko a je trochu jinak vycentrovaná. Byla by potíž dát tam mapy se třiktát stejným nastavením?

+8/−1
4.4.2016 11:57

I77v26o 15B91o91u21š40e 5192947468

Zapadni expres nebyl nedostupny. A jako jediny mel cista okna, zachody a na nich dokonce toaletni papir. Stavel jen v Plzni, Mariankach a v Chebu (tam se zaspat nedalo, bohuzel).

+7/0
4.4.2016 11:53

M43í52l82a 60P27i84š58t38ě89l21á16k 7723297893

Přesně tak, na nádražích kromě Chebu nikdo nekontroloval zda se do něj může nebo ne. Kolikrát se stalo, že do něj nastoupil někdo, kdo chtěl jet normálním rychlíkem a pak se divil, že staví až v Plzni.

+3/0
4.4.2016 15:10







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.