Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Kam se dalo za 180 minut dojet vlakem za císaře a kam za Husáka

Dodnes jezdíme v České republice po kolejích, které položili naši předci již před první světovou válkou. Podívejte se, kam se vlakem dalo z Prahy dojet za císaře pána a kam o osmdesát let později během vlády jedné strany.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V51l51a86d12i41m35í79r 39S73t45u86d23n19i77č39k86a 7308752101770

I před 30 lety stále existovaly rychlíky, které byly pro běžného Čecha nedostupné - to je ale kravina, proč teda ty rychlíky jezdily, já s ním jezdil a nezdá se mi, že by tam jezdili mimozemšťani;-)

+4/0
7.4.2016 16:16

Z61d96e49n73e21k 98S21e76i38d38l 6864325520397

Prosím Vás, když chcete napsat článek, tak si napřed ověřte jestli to co píšete je pravda. Jen tak mimochodem, západním expresem jsem běžně jezdil z Prahy do Chebu.

+2/0
6.4.2016 22:52

P33e10t36r 54J80a41r74o37š 2174561215517

Akorat ty trate tehdy a dnes asi uplne neodpovidaji realite. Napr trat Zdar n. S. - Krizanov - Tisnov byla stavena az nemci za valky (1940), takze nevim co dela na mape z roku 1918.

Nekdo evidentne vzal jen soucasnou mapu, udelal copy-paste a zadal jakasi cisla bez hlubsiho uvazovani.

+1/0
5.4.2016 20:42


J83a40r90o72s75l56a64v 36K37o11m77o75s13n30ý 6576501103854

myslím, že nelze srovnávat CaK, Husáka a dnešek. Každý čas měl své technologie. Takže to srovnání mi přjde chcené za pačesy

+1/−4
5.4.2016 0:30

J23o44s82e85f 76Š13o42l49t43e34s 8504548500383

Vlaky jako takové jsou podle mého názoru rychlé dost. Co by prospělo více by byl třeba ten Hyperloop spojující Prahu, Brno a Ostravu se zahraničními metropolemi.To by byl skutečný poskok vpřed.

0/−1
4.4.2016 22:44

P32e37t68r 29M14u62n80z32a94r 1245381549336

Vlaky jsou rychlé? Asi žijete někde na koridoru. My z Liberce si to rozhodně nemyslíme.:-P

+1/0
5.4.2016 16:05

M33a33r32t89i73n 50D92y22t38r64y16c36h 7574334418311

Přesně, onehdy jsem cestoval vlakem z Liberce do Brna a autem bych to za stejnou dobu stihnul dvakrát... Jen dojet do Hradce byl dvouhodinový horor, průměrná rychlost se blížila cyklistické projížďce...

+1/0
7.4.2016 9:55

I23v81a86n 71B55u47b44l10a 3532875295634

Rychlost je daná tratí pro kterou byla stavěna. Jestli je tam řekněme 70, tak i ten váš šikanzen tam rychleji jet nemůže a z A do B mu to bude trvat stejně dlouho. Jak je vidět, ta Max. Rychlost se využívala vždy.

0/0
4.4.2016 21:08

F28r30a53n40t52i79š19e27k 53S60t98u60r38m 4102660310416

Takže za 100 let žádný posun. Před 100 lety jsme byli na špici, teď jsme na chvostu. Když dokázali před 50ti lety ne moc vyspělí Japonci rozjet Šinkanzen, nevím proč bychom to nezvládli i my teď. Koridory už jsme pěkně zrychlili o 10km/h, tak je čas začít s něčím pořádným. R^

+9/0
4.4.2016 20:47

D70e80n31i58s 18H22u36m65l 4982855885326

Na chvostu ceho?

0/0
4.4.2016 21:00

M77a12r54e86k 74H90r83u33b62y 6567482161868

Prumerne rychlosti dopravy vzhledem ke standardum civilizovaneho sveta? ;-)

+1/−1
5.4.2016 10:59

J70o24z31e58f 71D87u26h12a39c72e65k 7691550153920

som zvedavy kde pracujete :)

0/0
6.4.2016 13:57

M86a41r66t90i85n 48C51h15ý22l84e 6466268425677

Jen drobný detail, onen mezinárodní rychlík se jmenoval Meridian, nikoli Miridian (zřejmě nechtěný překlep). Jinak velmi zajímavé srovnání i článek, jak tu již někdo zmínil, trochu tam chybí srovnání s dneškem.

+1/0
4.4.2016 17:18

F83r32a74n43t87i92š89e77k 93M20a68t85ě92j15č45e83k 7403682973961

Albatros parní lok. měla stejnou max rychlost jako el. lok. a to 120 km/hod. Mikádo mělo 110. Tratě byly stejné za I republiky, jako za bolševika. Tak kde chcete hledat rozdíly?!

+4/0
4.4.2016 16:40

P91a94v65e62l 66S44o64v12i45č21k54a 4546578285162

Ve výkonu. Elektrické lokomotivy mají obvykle mnohem vyšší výkon jak parní, což umožňuje tahat těžší vlaky, anebo zvýšit dynamiku jízdy (rozjezdy) a tím uspořit nějaký čas.

+3/0
4.4.2016 18:38

J97i31ř81í 61K24o24c91u30r97e14k 6915434165318

V roce 1981 byl vlajkovou lodí ČSSD Banán s maximální rychlostí 160 km/h. Případně teda Gorila, rovněž s maximem 160 km/h. Ale nebyly na to tratě, takže těch 160 mohly tyhle lokomotivy začít jezdit až "za Klause".

PS: Dnes, v době "masového automobilismu a naproského úpadku železnice", se z Prahy dostanete za 3 hodiny až do Hranic na Moravě nebo do Brna. Aby se to stihlo za 3 hodiny až do Břeclavi, k tomu chybí těch 7 minut, které by se daly nahnat po narovnání Bezpráví.

+1/0
4.4.2016 20:01

L80i25b48o29r 50B72e27n68á17t97s32k90ý 3542658487641

A kdyby čísař měl automobily v roce 1850, tak máme i dokončenou dálniční síť.

+4/0
4.4.2016 16:32

J21i66ř85í 17K23o12c78u53r82e14k 6705964605698

Síť Císařských silnic byla také postavena. Dnes, když se jede po "staré" z Brna do Olomouce, tak ze 3/4 v trase císařské silnice. Na zvířecí potah naprosto luxusní trasování.

+10/0
4.4.2016 20:05

J33a38k43u31b 29Ř72í35h14a 4845119462891

Přesně tak. Traduje se, že spousta silnici (směrů) vychází ještě od Marie Terezie. Konkrétně silnice které vedou "od kostela ke kostelu". A to doslova, silnice se namířila na špičku kostela, která bývala vidět jako jediná - nejvyšší budova. A až ve vesnici se trasa upravila, aby navázala na místní komunikace. Vyznačují se dlouhými rovinkami, max s jednou zatáčkou mezi vesnicemi. Často se toto trasování využívá dodnes, jen se přidaly obchvaty vesnic.

Jiná věc je to co říkáte, a to trasování mezi velkými městy. Ale i tady se často využívalo podobného principu. Jen to už nespojovalo všechny vesnice po cestě.

+4/0
5.4.2016 11:06

A33u59g70u69s58t 52F64o85r47m16á36n92e29k 6115709640246

Když už to porovnáváte, tak mám starý jízdní řád z roku asi 1890 - trať Ústí nad Labem - Chomutov. Nynější vlaky jsou o pouhých 20 minut rychlejší.

0/0
4.4.2016 16:05

M79a74r65t98i83n 69C87h68ý34l91e 6236608365657

Sice ten rozdíl časový není "až zas takový", ale stará trať byla zrovna v tomto případě také o něco kratší, kvůli těžbě uhlí tam došlo k několika přeložkám a vzdálenost se prodloužila. Jinak by byly rozdíly asi větší, především po dalších rekonstrukcích v loňském roce.

0/0
4.4.2016 17:20

J48a26n 89H51l18e83d34í60k 8158209238636

v dálnicích, silnicích, železnici je Česko 100 let za opicemi, viz úrovňové přejezdy, rozbité tratě, na kterých vypadávají kmetům zubní protézy. Nebýt povinně nutné širokorozchodné na východě Slovenska, není o čem mluvit.-- Toto představuje komunistické zadlužení příštích generací. A Sobotkova levice akorát tak nonstop zvedat počty poslušných úředníků, zvedat sobě, soudcům platy a výčitky utápět ve 40 korunách za celý měsíc pro už úplně nepotřebné seniory.

+7/−8
4.4.2016 15:17

J96a45n 24U29l58r18y21c33h 4191447470158

celý váš příspěvek je vlastně jeden velký blábol (proč se strefujete zrovna do "Sobotkovy levice" (a pak už jen o "komunistickém zadlužení")? - nikdo jiný tuhle zemi neadministroval?; "soudcovské platy" - zvýšeno (mimochodem na základě jakžtakž fungujícího kompromisu), protože jinak by ČR porušovala zákon...);

nicméně za výrok "pro už úplně nepotřebné seniory" byste zasloužil nafackovat; krom toho je i těch 40 korun zas demagogické zkreslení skutečnosti (ovšem samozřejmě, že tykovýhle nesmyslný + odporný příspěvěk naopak nabere řadu plusů - typické pro úroveň členářů idnesu, ale i Technetu...)

+5/0
5.4.2016 20:12

Z62d70e11n45ě65k 39R14a59j81s66k19ý 4131766925866

Protože, buď vlastně není o čem psát, nebo Janko ve skutečnosti nechtěl psát o železnici, tak se vyžívá na floskulích jak bylo špatně. Ono špatně bylo se stejnými lidmi, se kterými je dneska "špatně" s posunutím 25 let. Mladí nemají srovnání, tak si myslí, že to co je teď, je závratná proměna. Kdo si něco pamatuje, že "závratná" proměna se udála od roku 50 do roku 75, nebo, chcete-li, od roku 60 do roku 85. Prostě svět jde dopředu svým tempem, trochu jinak v Česku, trochu jinak v Mongolsku. Češi jsou Češi a Němci jsou Němci.

Některá srovnání jsou vcelku nesmyslná. Je vskutku zbytečné zahodit něco, co dobře sloužilo za Rakouska a v podstatě stejně dobře slouží teď. Nejsme Japonci nebo Číňani, kteří se přesunují v úplně jiných vzdálenostech. Investice potřebujeme jinde. Na důstojný život politiků a jejich rodin především.

Pokud jde o nešní železniční přepravu na starých kolejích a ve stejných časech, změnila se úžasně! To zas ano!! Tam, kde v osmdesátých letech jezdil panťák jednou za tři hodiny nacpaný, tam dnes jezdí poloprázdný každou hodinu klimatizovaný Elefant. Není to ekonomické, ale pohodlné. Na druhé straně jsou ale jiné tratě, které byly zrušeny. Jezdí se auty.

Všechno je tak jak má být, tak je to správné, i novinář se nějak živí. Rozumný člověk si z toho musí vzít, co uzná za vhodné.

+3/0
7.4.2016 6:37

M40a62r73t64i52n 45D86y34t72r49y75c83h 7114364268301

R^

pěkná reakce, slušná, zdvořilá a trefná.

0/0
7.4.2016 10:00

L11u21b36o79s 16K47a67p31l11a60n 6408959861426

A kdy vyjde slibovany druhy dil o soucasnosti a vyhledu do r. 2040?

+3/0
4.4.2016 13:45

M47i36c70h76a57l 59T54o91m11i28n38s97k61ý 9691805377764

Když do toho zatahovat politiku, tak aspoň kvalitně od nějakého odborníka.

Ačkoliv také jako autor komunisty nemá rád, tak za komunismu samozřejmě ke zlepšení došlo.

Ale za prvé to bylo z nakradených peněz ze znárodnění a z kolektivizace.

A za druhé zlepšení nebylo tak velké jako v západní Evropě.

....pokud politickou analýzu, tak prosím pořádnou a ne aby to vymýšlel nějaký technik. Jinak sem politiku netahejte.

+8/−5
4.4.2016 13:41

M42i61c64h97a75l 95T85o49m72i41n72s13k21ý 9481985907354

takový článek pro někoho pak vyzní úplně opačně než autor zamýšlel. A to tak, že za Husáka nebylo až tak špatně.

+2/−4
4.4.2016 13:43

M22i14c17h53a76l 71T37o98m91i96n81s54k76ý 9851925337274

ty měřítka různá měřítka map hovoří o té tendenčnosti.

Kdyby autor chtěl, aby čtenáři porovnávali čistě technicky, tak nemusí měnit měřítka map.

+1/0
4.4.2016 13:46

P78a41v88e65l 50M49a30t14o25u85š50e80k 5620297468714

Zkuste si podobnou mapu vytvořit dnes. Ono se to kromě směru Praha - Ostrava zase tam moc nezměnilo, některé směry se i zpomalily. I na té nejrychlejší trati se zvýšení rychlosti týká jen části vlaků, např. příměstské vlaky Praha - Kolín jezdí plus mínus pořád stejně.

+3/−1
4.4.2016 14:11

P48a64v73e83l 98S70o33v64i15č77k24a 4406718855472

Nemám teď u sebe atlas vozidel, abych získal přesné údaje, ale pokud mě paměť neklame, tak příměstské vlaky Praha - Kolín zažily velké zrychlení, když se přešlo z klasických souprav na elektrické jednotky EM 475.1 a to díky mnohem lepší dynamice jízdy.

+2/0
4.4.2016 15:16

P48a85v41e17l 19M35a83t72o82u12š37e89k 5310567468724

O tom není sporu, ale oproti nim se jízdní doby někde naopak prodloužily. Ne vinou vozidel, ale vinou pobytů ve stanicích. O téměř nekonečné výluce raději nehovořím. Jet dnes osobákem Praha - Kolín dál než do Českého Brodu je za trest. Divím se, že si např. Pečky nevynutí, aby u nich zastavovaly některé rychlíky nebo aby se zavedlo víc spěšných vlaků.

0/0
4.4.2016 16:43

J59i19ř16í 21K22o19u33k 5568551759834

Nicmene na tehle vzdalenosti je rozdil minimalni. To by vlaky museli jezdit stovkou aby to bylo trosku znat.

+2/0
4.4.2016 16:56

J86i36ř18í 58K28l76e46j64n49a 2547198216877

a nebo na Sibiři

0/0
4.4.2016 18:20

J75i80ř70í 55K19o49u75k 5288411289154

Na 50 km dlouhe trati tak velke rozdily nejsou. To se taky lidi divili, ze kdyz byla dalnice nejdrive omezena na 110, pak zrychlena na 130, tak jsou rozdily tak na jedno kafe se zakuskem. :))

+2/0
4.4.2016 16:54

M34a60r72e38k 25H39r84u41b35y 6477572631348

a jeste donedavna toi byly i tytez soupravy ;-)

0/0
5.4.2016 11:01

P83a59v53e66l 17M91a63t47o31u39š39e51k 5630247178784

Mně v první řadě vadí, že se do toho zase musí tahat politika a zřízení a že je to klasický tendenční výplod, který má možná hlavně za úkol ukázat, jak to za Husáka a spol. bylo všechno špatné. Ne že by železnice s politikou nesouvisela, ale v zájmu objektivity si v obdobném duchu dovolím zhodnotit železnici dnešní: na 2 hlavních trasách (Praha - Ostrava a Praha - Brno - Břeclav) plus ještě na trati Přerov - Břeclav jezdí vlaky nadstandardní cestovní rychlostí oproti celému zbytku sítě, kde jezdí často i pomaleji než v porovnávaných obdobích (jako příklad lze uvést trať Praha - Znojmo, ale třeba i Praha - Karlovy Vary a další). I na zmíněných hlavních tratích nám však silně ujíždí vlak za sousedními zeměmi, kde se na tratích obdobného významu jezdí běžně o 100 km/h rychleji. Ostatně mezi Prahou a Brnem je stále (a jistě ještě hodně dlouho bude) rychlejší autobus než vlak, což je ve většině českých relací úplnou samozřejmostí. Mnohé lokálky se potýkají s malým zájmem cestujících a udržují se hranici sjízdnosti, z mnoha hlavních tratí se pak lokálky de facto staly (Praha - Kladno - Chomutov, Praha - Liberec a spousta dalších).

+1/−1
4.4.2016 13:32

J56a51k68u31b 83Ř96í54h48a 4315359632231

Zase a opět? Než budete opět kritizovat, že do Ostravy se jezdí maximálně 120 (asi?) a v některých úsecích na Moravě je rychlost dokonce ještě snížena, tak nejprve navrhněte, jak si představujete, že by mělo vypadat řešení,které by umožnilo cestovat o 100 km/h rychleji.

Jako nápovědu připomínám, že jsou důležité poloměry oblouků. Ideálně prakticky žádné a jen rovná trať. O převýšení nemluvě. Praha - Kolín to by šlo poměrně dobře. Horší je Moravská část, kde vlak jede v údolí řeky mezi kopci. A před modernizací (roky 2000) byla místama snížená rychlost na 60 a přesto jsem měl strach, že se v té zatáčce vyklopíme.

Nemluvě u nákladech, příjmech a dotacích. Takévý vlak by si vyžádal obrvské náklady. Na vybudování vlastní VRT tratě. když odhadnu 0,5 mld/1km, tak budu ještě z levného kraje. Trať do Ostravy má kolik? dejme tomu 250 km? Takže to jsme na nákladech 100-150mld? Spíš ke 200, bude třeba stavět dost tunelů. + Náklady na pořízení jednotek. Kolik že stálo 7 souprav Pendolina v roce 1997? Otázka je, dokáže si na sebe tato trať vydělat řekněme v horizontu 100 alespoň z poloviny? Do té doby je třeba ji dotovat.

Shrnuto a podtrženo, také by se mne líbilo cestovat jako na západě. Bohužel v podmínkách ČR to nemá příliš dobrou budoucnost.

+2/0
5.4.2016 11:21

J83a73n 39L22u56k85á94š 7657823683362

To teda houby, za komunistu tahaly vetsinu rychliku bobiny a podle toho vypadala rychlost.

Za sousednimi zememi nam stale ujizdi vlak prave, jelikoz jsme to meli 40 let soudruhy.

Co se tyka Prahy-Brno, prime autpbusy to delaji dle jizdniho radu za 2:20 az 2:40, vetsina za tech 2:30 a nejtychlejsi EC a railjety uz to taky delaji za 2:30.

0/0
8.4.2016 2:15

P77e79t82r 93S30e31d74l10á31č15e83k 6822771367783

Autor opoměl srovnat strukturu dopravy za Husáka a dnes. Nákladní vlaky měly do devadesátých let převahu, osobní přepravu jenom zdržovaly. Když se náklad přesunul na silnice, tak se osobní vlaky mohly logicky zrychlit. Dnes se po kolejích přepravují jen kontejnery a těžké náklady (hutě a uhlí) a to převážně v noci. Denně přejíždím páteřní trať a vidím.

+1/0
4.4.2016 13:11

P36e38t21r 31V41i52n77a78ř 6733903273827

Když už - jak úvodní foto naznačuje - se jedná opět o porovnání pouze a jenom Českých (a Čs.) drah tehdy a teď, počítáme ty tabulkové časy v jízdních řádech, které naprosto neodpovídají realitě, nebo je tam i to věčné stání a čekání na nutné zpoždění? ;-D

Jinak samozřejmě zajímavé porovnání..

0/−2
4.4.2016 13:06

T64o68m58á34š 20K30a72p88l47a88n 8763339733313

Tak dneska jsem se za takhle dlouho dostal autem z Jižního města na Smíchov.

+18/0
4.4.2016 12:43

O13n57d38ř10e94j 12Š42r29u57b82a43ř 1505251575986

a co mapa soucasnosti?

a co jina mesta nez pragl?

+1/−2
4.4.2016 12:16

P76e46t65r 15M50u96n94z62a20r 1885881899596

"a co mapa soucasnosti?" zajímavý úkaz, umí psát, ale číst už ne...

+7/0
4.4.2016 12:30

R14u47d10a 37S94l49a78v77í87k 5843638176841

Třeba pracuje jako policajt a tvoří třetinu běžné hlídky...:-)

+7/0
4.4.2016 12:41

O82n93d72ř73e82j 54Š22r39u67b67a79ř 1155611745896

koukam jen na obrazky na vic neni cas :-)

0/−3
4.4.2016 15:41

J68a52k45u43b 23Ř29í18h30a 4365139912821

To máte blbé. Obvykle v článcích na technetu bývá v posledním odstavci informace, proč informace zdánlivě končí v polovině. Takže pokud nemáte čas na celý článek, doporučuji vždy alespoň poslední odstavec. Ale jinak škoda, docela se ochuzujete o spoustu zajímavostí, které jsou jen v článku.

0/0
5.4.2016 11:08

J35a24n 11F89r45ý15d43l 1764298462785

Trochu mi vadí, že každá fotka má jiné měřítko a je trochu jinak vycentrovaná. Byla by potíž dát tam mapy se třiktát stejným nastavením?

+8/−1
4.4.2016 11:57

I73v87o 71B74o41u93š63e 5482807698

Zapadni expres nebyl nedostupny. A jako jediny mel cista okna, zachody a na nich dokonce toaletni papir. Stavel jen v Plzni, Mariankach a v Chebu (tam se zaspat nedalo, bohuzel).

+7/0
4.4.2016 11:53

M56í18l46a 53P90i60š84t54ě10l78á75k 7493167663

Přesně tak, na nádražích kromě Chebu nikdo nekontroloval zda se do něj může nebo ne. Kolikrát se stalo, že do něj nastoupil někdo, kdo chtěl jet normálním rychlíkem a pak se divil, že staví až v Plzni.

+3/0
4.4.2016 15:10





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.