Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Přelomový okamžik ve vývoji raketové techniky. Falcon 9 přistál na vodě

Raketa Falcon 9 dokázala bezpečně přistát na dálkově ovládané lodi společnosti SpaceX nedaleko floridských břehů. Pátý pokus o tento jedinečný manévr byl konečně úspěšný. Zachování prvního stupně nosné rakety pro opětovné využití má v budoucnu zlevnit cesty do vesmíru.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T32o11m91á25š 72M72a50t31ě58j 9425708473912

Achjo - ty seš fyzik jak poleno.

Aby ti něco zůstalo na oběžné dráze - tak to musí mít určitou rychlost ve směru té oběžné dráhy (tedy v podstatě po kružnici - nebo elipse kolem Země) - aby odstředivá rychlost zabránila té věci zase spadnout dolů. A jak si představuješ, že tu rychlost získá ? Vyletí kolmo nahoru do výšky X (aby pak mohla spadnout zpět zase na stejné místo), a ta část na oběžné dráze zatočí v pravém úhlu ze stoupání na oběh? To asi ne co ?

"Zatáčí" prakticky od startu a využívá toho, že Země (včetně atmosféry) se pohybuje východním směrem - takže získává dodatečnou energii z té rotace (v určitou chvíli tento systém opustí)- opustí atmosféru a nad atmosférou je jedno kde tu energii nabrala ... nicméně uvědom si, že rychlost rotace země je nějakých 1670 km/h ... což je dost energie, kterou se Ti vyplatí přebrat tím, že srovnáš s tou rotací směr letu.

+1/0
11.4.2016 11:08

M53a94r67t47i27n 92K65l63u76v13á68n97e30k 9602168653823

To bolo komu? :)

0/0
12.4.2016 6:47

V71á35c89l20a72v 96M35á44c67h69a 6919199862804

V TV to neustále opakují, jaký je to úspěch vládce planety,Ale že je to soukromý projekt a nikoliv státní projekt NASA, to už nezmiňují.

+2/0
11.4.2016 7:23

J70a11n 56V58á40c42l15a86v46í93k 3502676331889

Stat vytvoril podmínky a financne to podporil. Konecne i zákazníkem tohohle letu byla prave NASA...

+2/0
11.4.2016 10:26

J55a74r52o89s25l91a58v 98P21l12a42c32h69e21t82k34a 7946706676259

Ne. "Stat" akorat soukromym spolecnostem plati za vynaseni zasob(a od pristiho roku i lidi) na ISS. Znovupouzitelnost v zadnych podminkach nebyla a je to ciste iniciativa SpaceX.

+4/0
11.4.2016 11:57

J86a36n 28V14á56c34l50a65v48í53k 3262316381119

Oni jim plati ty lety, na kterych to testuji. Diky statnim zakazkam mel SpaceX zejmena zpocatku trzby atd. Tim chci jen rict, ze mimo USA by firma nemela podminky, aby mohla podobne projekty realizovat.

+2/0
11.4.2016 15:59

M55a22r94t49i29n 71K88l22u11v44á56n96e19k 9452748633683

LEnže je vidno, že je súkromník úspešnejší ako NASA a spol. Pretože im sa niečo také nedarí i keď majú tiež "štátne zakázky". Lenže Muskovi do toho nestrkajú špinavé prsty politici. Resp nie bezprostredne do technických vecí (viz Apollo1, Thiokol).

0/0
12.4.2016 6:34

J55a96r65o72s68l48a33v 84P68l66a18c43h72e57t26k10a 7406206376229

Je to presne tak. NASA dostava vladni penize a pouziva je na vyzkum vesmiru. Problem s vyvojem "vlastnich" nosicu je presne v tom, ze vsechno schvaluje kongres, kteremu jde jen o zachovani pracovnich mist po STS programu. Proto prisli s napadem financovat program komercnich letu a ukazuje se to jako mnohem efektivnejsi prave kvuli tomu, ze do technickych veci nemuzou kecat politici.

0/0
12.4.2016 10:48

V10a31c47l53a97v 23K26r68a98l 6375409306724

Podle vyjádření ruských raketových odborníků už před 3/4 rokem , jde o mimořádně ambiciosní program, ale který nemá reálně možnost konkurovat klasickému způsobu - jedorázovému vypouštění raket, protože v případě opakovaného použití motoru jej před opěrtovným použitím čekají obrovské revize a kontroly z důvodu bezpečnosti startu a letu!!! vícenásobné použití je velmi riskantní a velmi drahá záležitost na kterou USA nebudou ochotny obětovat peníze!

0/−12
10.4.2016 21:13

J88a57r75o41s44l81a53v 56P25l43a13c31h13e67t71k97a 7796186146639

No kdyz to rikaj rusaci, tak to musi byt pravda...

+12/0
10.4.2016 21:52

J36a55k54u74b 27H29e69g34e17n25b68a39r76t 9235984689684

Samozřejmě kecají, protože potají projektují Bajkal. ;-D

0/0
12.4.2016 0:10
Foto

P34a98v74e54l 68M53a15r14t49i75n20e58k 9965105561313

Jo. Jenomže tohle je soukromá firma a ta to financuje a nese riziko.

+3/0
10.4.2016 22:17

M25a18t62y11á30š 65Š26a61c82h31t17a 7279431919361

1) SpaceX je soukromá firma tvl

2) Rusum už nikdy nevěřim

+4/0
11.4.2016 0:40

M53a71r39t21i83n 15B88a80r86t11e68k 5237781921233

Máš Ruské raketové odborníky a pak máš Americké raketové odborníky. Ti ruští řekli že něco nejde, ti američtí je ignorovali a udělali to. Každý má svůj postup.

Aneb jak říká staré přísloví: Nikdy neříkej, že něco nejde, protože se vždycky najde blbec, co to neví a udělá to.

+3/−1
11.4.2016 16:56

M57a28r68t81i54n 96V89o15k66o13u42n 9578923843316

A elon zase rika, ze az se to zabehne, tak bude stacit tu rakeru jen zbezne prohlednou, natankovat, nalozit naklad a leti se znovu. Budete se divit, ale verim vic Elonovi nez ruskym odbornikum

+1/0
12.4.2016 0:01

M97a85r16t83i83n 14K34l69u45v47á20n29e80k 9242298963133

Ide i o to že ČO sa chce na tých recyklovaných stupňoch voziť. Oveľa menší problém je voziť menej dôležité cargo (obzvlášť zásoby pre ISS) ako ľudskú posádku. Tá sa dá voziť v nerecyklovaných stupňoch.

Výhoda je že je MOŽNOSŤ výberu. Zbytok je vecou ekonomiky. Teraz vyplatí a teraz nie. Podľa ceny nákladu.

+1/0
12.4.2016 6:38

P81e88t18r 58H98a74j19i80č 1550819338538

Trvalo to hodně dlouho. Je to opravdu velký úspěch trefit se s použitým prvním stupněm a ještě k tomu na plošinu na moři. Dvojitý úspěch i proto, že náklad je také na místě. R^V

+2/0
10.4.2016 19:34

M79a72r40t87i11n 79K70l37u72v19á39n53e92k 9972468173863

Ale on použitý nieje, je nový. A ani použitý nebude. Teda teraz. Bola to len skúška či to dokážu a ako bude po návrate vypadať. Ten čo pristal naposledy na pevnine vraj bol v perfekton stave, všetko nablýskané a nepoškodené. Tuším sa s ním potom ešte robila motorová skúška.

0/0
10.4.2016 19:52

M69a34r52t83i44n 54B20a95r23t48e86k 5417731131583

S tím novým mají v úmyslu udělat testy a pak 4 testovací zážehové zkoušeky a pokud bude všechno ok, tak ho dají do nové rakety. Už nabídli zákazníkům 30 procentní slevu. A prý je zájem.

+1/0
11.4.2016 16:58

V52a45c90l66a47v 88K92r23a49l 6355759196794

Samozřejmě že jde o jednorázový , technický a technogický úspěch, který v případě USA, které nemají tak kvalitní , vysokým teplotám odolné materiály na výrobu raketových motorů , je reálně nevyužitelný z ekonomických a bezpečnostních důvodů!

0/−9
10.4.2016 21:18

M77a15r16t76i72n 72B68a21r98t11e94k 5377841761143

Jojo. Američani nemají nic tak kvalitního jako Rusové. Proto už byli na Měsíci, postavili raketoplán, vytvořili opakovaně použitelnou raketu a staví nosič pro let na Mars. Ale Rusové mají zase Putina a tím se to prý vyrovná.

+4/0
11.4.2016 17:00

M65a32r49t41i44n 36K93l49u61v54á49n49e80k 9402398443193

Údajne to má znížiť náklady na štart zo 60mil USD na 7.

http://www.popularmechanics.com/space/rockets/a13927/space-reusable-falcon-9-diagram/

0/0
10.4.2016 18:02

I78v11o 25J45a42n80á63č11e39k 8893413461892

Ne, to není pravda, aktuálně by měl být nabízen start s použitým prvním stupněm za asi 40M USD. Další věc na které pracují je záchrana aerodynamického krytu, který prý stojí několik M USD. Zdá se mě to hodně, ale dneska jsem koukal na tiskovku a říkal to přímo Elon Musk, takže na tom asi něco bude. No a zachránit druhý stupeň, tak aktuálně se na tom prý nepracuje.

+5/0
10.4.2016 18:19

M71a20r13t26i18n 82K12l35u76v45á50n21e65k 9252278323293

Ďalšia vec je ža aký podiel na nákladoch za vesmírny program tvoria náklady na štart, že?

Ale celkom mám radosť že sa im darí. Zvláštne že uspeli tam kde nauspeli štátne firmy...

A navyše mám radosť, že sa blíži doba keď amíkov nebudú môcť vydierať rusáci za vynášanie nákladu. :-p

+1/0
10.4.2016 18:23

M39a68r70t60i27n 16K74l88u30v89á68n76e42k 9962148183253

Ako to že nie 7 ale 40. Ten článok tvrdil dačo iné...

0/0
10.4.2016 18:24

I64v77o 39J77a24n30á61č16e53k 8333793931312

To se musíte obrátit jinam, já vám říkám oficiální informace ze SpaceX.

+3/0
10.4.2016 18:30

M24a48r83t16i69n 11K77l28u20v91á95n50e29k 9612228653103

A tie sú kde?

0/0
10.4.2016 18:44

I12v53o 16J56a98n62á54č89e60k 8533503981212

Hezký článek například zde:

http://spaceflightnow.com/2016/03/31/spacex-hopes-to-sell-used-falcon-9-boosters-for-40-million/

+2/0
10.4.2016 18:49

M62a50r18t36i68n 54K37l58u89v43á16n47e45k 9662468803733

A Ďalší zas tu..

SpaceX officials say this could drive launch costs from about $60 million down to $7 million,

http://www.popularmechanics.com/space/rockets/a13927/space-reusable-falcon-9-diagram/

0/0
10.4.2016 18:54

I11v98o 93J86a33n77á50č24e67k 8483303611792

Víte problém je v tom, kdo to píše. Jsou totiž novináři a novináři. Někdo něco řekne, ale novinář si z toho vybere jen to, co se mu hodí. Takže buď tomu budete naivně věřit a nebo ne a pak si to ověříte z jiných zdrojů a postupem času si najdete takové zdroje, které si nemusí na nic hrát a píšou pravdivé informace.

0/0
10.4.2016 19:01

M49a33r77t21i79n 43K98l21u35v53á21n71e53k 9622718493613

A tých jedných aj druhých vy akože poznáte? A čo Elona?

Zo začiatku mi to handrkovanie prišlo ako veselá bžunda, ale už ma s tou urputnosťou nudíte.

0/0
10.4.2016 19:03

I27v86o 52J79a79n49á98č27e74k 8273403841532

Protože se o to zajímám.

+1/0
10.4.2016 19:09

J85a88k37u38b 63H66e23g67e54n66b46a73r89t 9725504759604

Článek si může tvrdit co chce, ale dokud to nebude zaběhlé a obzvlášť dokud bude druhý stupeň na jedno použití (ten stojí asi tak $10M-$15M na kus), tak se logicky na $7M za start (už z principu, viz ten druhý problém) nemůžete dostat. Dlouhodobě bych to u F9 viděl na $30M. Také zvažte, že jedna věc jsou náklady a druhá cenovky. Když vám zákazníci i za $30M-$40M utrhají ruce (protože konkurence chce alespoň dvakrát tolik), nemáte moc důvodů jít níž - alespoň dokud masivně nerozšíříte svoje výrobní kapacity (a velikost trhu).

0/0
12.4.2016 0:16

M33a87r51t27i85n 13K73l37u69v53á38n22e62k 9682818793503

Záleží i na tom čo presne myslia tými číslami. Či COST alebo PRICE. (Na druhú stranu pochybujem že by zverejňovali COST). A či nemysleli ze ceny vypustenie len prvého stupňa (čo by ale bolo podivné)

0/0
12.4.2016 6:43

M98a34r82t26i34n 18K82l48u58v41á85n42e15k 9582358763983

Viete niekto prečo sa tak snažia pristať na vodu a nie pevninu? Veď aj na pevninu už pristali be zproblémov. A prvý stupeň predpokladám, že nedoletí príliš ďaleko od kosmodromu aby ho MUSELI nechať pristať na mori...

0/0
10.4.2016 15:59

I65v16o 96J11a68n12á33č63e36k 8953683381422

Víme, moc daleko nedoletí, v tomto případě jen asi 300km.

+2/0
10.4.2016 16:36

J13a77r91o19s32l50a50v 77P17l63a43c43h47e53t42k51a 7366486786859

Protoze tim setri palivo. On by ten prvni stupen doletel pekne daleko, akorat po odpojeni druheho stupne delaji jeste zazeh pro snizeni horizontalni rychlosti.

+1/0
10.4.2016 16:38

I85v69o 25J72a52n96á65č80e91k 8693813851782

Palivo je ta nejmenší položka. Jde o to, že prostě při některých startech tam není dostatečná rezerva pro návrat nad pevninu. Ono Zbrzdit tu raketu z 10000km/h a pak ještě vrátit pár set km zpátky není jen tak.

+1/0
10.4.2016 16:40

M30a97r81t63i22n 49K12l35u57v87á98n43e67k 9342638783313

Ale pri tom jednom úspešnom na pevninu to šlo. Asi vhodný štart pre návrat na pevninu? Ale ako sa tam ten stupeň vôbec vrátil? Myslel som že to nevie návrat ale len niečo ako let jedným smerom... ??

Alebo žeby predsa len množstvo paliva pre návrat po nelineárnej dráhe?

0/0
10.4.2016 17:03

I83v68o 30J59a56n27á18č75e45k 8793533841952

Jde o to jaký má raketa úkol. V praxi tedy jak velký náklad a kam má dopravit. Tehdy to bylo pár lehkých satelitů na LEO a tak to šlo. Teď by to šlo taky, ale potřebovali testovat přistání na vodě a tak šli na vodu. Do budoucna to má být přibližně 50:50 přistání na pevninu/vodu.

Ten stupeň se vrací prostě tak, že má dostatek paliva a tak se úplně zabrzdí a pak se začne vracet.

Návrat po nelineární dráze? Jak to myslíte? Lineární není ani dráha při startu, natož při přistání.

+1/0
10.4.2016 17:07

J25a92r61o56s67l33a43v 68P72l35a39c83h60e21t37k73a 7196396406269

A dalsim duvodem je, ze prostredni cast falcon heavy bude muset na vode pristavat asi vzdy.

+1/0
10.4.2016 17:35

I22v47o 96J27a58n69á51č64e54k 8453133321802

Ano, přesně proto si myslím, že to taky potřebují trénovat. U F9H půjdou boostery zpátky na zem a jak píšete prostřední stupeň na vodu. Otázka je jak si poradí s už docela velkou rychlostí a tím pádem třením při návratu. Ale u prvního pokusu se dostali až k plošině a pak přenos střihli a je ticho po pěšině. :-)

0/0
10.4.2016 17:58

M71a90r83t49i15n 76K95l55u87v25á95n93e29k 9722658953483

No myslel som lineárne v pôdorysnom pohľade. Že sa nevracia, ale zas len pristane v rovnakom smere (letu)

0/0
10.4.2016 17:50

I71v69o 24J54a79n12á55č64e39k 8193623901142

Aha, myslíte směr letu po přímce asi. Nicméně i tak to není přímka, protože ve výškách je rychlost větru docela značná, takže spíš to bude klikatice. ;-)

0/0
10.4.2016 17:59

M27a88r36t60i79n 49K46l89u69v33á62n30e66k 9592808303633

Hráte sa na slovíčka. Skúste tú vetu teda formulovať tak ako som mal. A slovo klikatice pri tom nepoužívajte. Žijeme predsa na rotačnom zemiakoide....To stačí.

0/0
10.4.2016 18:05

I50v78o 97J58a96n41á61č66e26k 8203803931502

Prostě nebude měnit směr o 180 stupňů. Stačí? ;-)

0/0
10.4.2016 18:18

M47a85r91t96i20n 77K15l92u21v85á56n11e80k 9102898913593

To je nepresná formulácia... A čo takto o 170 a potom o 10 a potom ešte o dačo spôsobené rotáciou zeme?

0/0
10.4.2016 18:19

I44v95o 82J18a55n22á21č15e68k 8913943981222

Tady nejde o rotaci Země, ale o vítr.

0/0
10.4.2016 18:28

M32a35r18t74i82n 25K43l74u61v70á51n58e56k 9672218123943

Akoto že nie? Veď štart nieje presne na rovníku a neštartuje sa presne smerom na V. A za tú dobu sa miesto štartu posunie o asi 200km v smere letu...Keď už Ivošu chceš byť tak exaktný, ako u nás v dedine vravíme.

0/0
10.4.2016 18:48

I59v60o 75J34a60n45á97č66e38k 8403783841142

Nieviem ako to hovorite u vas na dedine, ale u nás jde o to, že téměř celý let proběhne v atmosféře. Navíc směr letu je východním směrem.

0/0
10.4.2016 18:58





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.