Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Přelomový okamžik ve vývoji raketové techniky. Falcon 9 přistál na vodě

Raketa Falcon 9 dokázala bezpečně přistát na dálkově ovládané lodi společnosti SpaceX nedaleko floridských břehů. Pátý pokus o tento jedinečný manévr byl konečně úspěšný. Zachování prvního stupně nosné rakety pro opětovné využití má v budoucnu zlevnit cesty do vesmíru.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T65o66m86á27š 47M42a55t85ě27j 9985238963152

Achjo - ty seš fyzik jak poleno.

Aby ti něco zůstalo na oběžné dráze - tak to musí mít určitou rychlost ve směru té oběžné dráhy (tedy v podstatě po kružnici - nebo elipse kolem Země) - aby odstředivá rychlost zabránila té věci zase spadnout dolů. A jak si představuješ, že tu rychlost získá ? Vyletí kolmo nahoru do výšky X (aby pak mohla spadnout zpět zase na stejné místo), a ta část na oběžné dráze zatočí v pravém úhlu ze stoupání na oběh? To asi ne co ?

"Zatáčí" prakticky od startu a využívá toho, že Země (včetně atmosféry) se pohybuje východním směrem - takže získává dodatečnou energii z té rotace (v určitou chvíli tento systém opustí)- opustí atmosféru a nad atmosférou je jedno kde tu energii nabrala ... nicméně uvědom si, že rychlost rotace země je nějakých 1670 km/h ... což je dost energie, kterou se Ti vyplatí přebrat tím, že srovnáš s tou rotací směr letu.

+1/0
11.4.2016 11:08

M53a83r53t86i85n 54K41l83u69v96á82n51e32k 9882878353983

To bolo komu? :)

0/0
12.4.2016 6:47

V31á89c24l19a80v 34M92á40c29h69a 6469919982824

V TV to neustále opakují, jaký je to úspěch vládce planety,Ale že je to soukromý projekt a nikoliv státní projekt NASA, to už nezmiňují.

+2/0
11.4.2016 7:23

J86a18n 94V36á56c40l65a72v97í53k 3632606231129

Stat vytvoril podmínky a financne to podporil. Konecne i zákazníkem tohohle letu byla prave NASA...

+2/0
11.4.2016 10:26

J72a60r56o11s53l42a39v 26P24l63a30c94h64e60t86k32a 7516686606259

Ne. "Stat" akorat soukromym spolecnostem plati za vynaseni zasob(a od pristiho roku i lidi) na ISS. Znovupouzitelnost v zadnych podminkach nebyla a je to ciste iniciativa SpaceX.

+4/0
11.4.2016 11:57

J31a75n 98V38á21c39l67a37v49í95k 3912176171989

Oni jim plati ty lety, na kterych to testuji. Diky statnim zakazkam mel SpaceX zejmena zpocatku trzby atd. Tim chci jen rict, ze mimo USA by firma nemela podminky, aby mohla podobne projekty realizovat.

+2/0
11.4.2016 15:59

M68a77r12t73i77n 10K64l15u39v35á46n71e79k 9102438413593

LEnže je vidno, že je súkromník úspešnejší ako NASA a spol. Pretože im sa niečo také nedarí i keď majú tiež "štátne zakázky". Lenže Muskovi do toho nestrkajú špinavé prsty politici. Resp nie bezprostredne do technických vecí (viz Apollo1, Thiokol).

0/0
12.4.2016 6:34

J39a59r21o90s15l31a50v 67P85l83a62c94h63e32t46k70a 7516666796209

Je to presne tak. NASA dostava vladni penize a pouziva je na vyzkum vesmiru. Problem s vyvojem "vlastnich" nosicu je presne v tom, ze vsechno schvaluje kongres, kteremu jde jen o zachovani pracovnich mist po STS programu. Proto prisli s napadem financovat program komercnich letu a ukazuje se to jako mnohem efektivnejsi prave kvuli tomu, ze do technickych veci nemuzou kecat politici.

0/0
12.4.2016 10:48

V94a35c80l96a24v 75K40r60a19l 6645899376834

Podle vyjádření ruských raketových odborníků už před 3/4 rokem , jde o mimořádně ambiciosní program, ale který nemá reálně možnost konkurovat klasickému způsobu - jedorázovému vypouštění raket, protože v případě opakovaného použití motoru jej před opěrtovným použitím čekají obrovské revize a kontroly z důvodu bezpečnosti startu a letu!!! vícenásobné použití je velmi riskantní a velmi drahá záležitost na kterou USA nebudou ochotny obětovat peníze!

0/−12
10.4.2016 21:13

J90a62r81o70s37l87a76v 67P41l28a69c15h93e48t29k24a 7306226236599

No kdyz to rikaj rusaci, tak to musi byt pravda...

+12/0
10.4.2016 21:52

J77a63k75u36b 74H29e63g63e69n57b90a57r81t 9965494569164

Samozřejmě kecají, protože potají projektují Bajkal. ;-D

0/0
12.4.2016 0:10
Foto

P20a42v12e89l 81M21a44r28t25i52n48e51k 9825505331703

Jo. Jenomže tohle je soukromá firma a ta to financuje a nese riziko.

+3/0
10.4.2016 22:17

M66a77t95y24á61š 55Š16a75c63h17t63a 7639931789291

1) SpaceX je soukromá firma tvl

2) Rusum už nikdy nevěřim

+4/0
11.4.2016 0:40

M28a64r60t60i64n 32B12a95r65t36e79k 5677181311613

Máš Ruské raketové odborníky a pak máš Americké raketové odborníky. Ti ruští řekli že něco nejde, ti američtí je ignorovali a udělali to. Každý má svůj postup.

Aneb jak říká staré přísloví: Nikdy neříkej, že něco nejde, protože se vždycky najde blbec, co to neví a udělá to.

+3/−1
11.4.2016 16:56

M79a74r78t22i62n 81V95o17k63o37u90n 9778283253426

A elon zase rika, ze az se to zabehne, tak bude stacit tu rakeru jen zbezne prohlednou, natankovat, nalozit naklad a leti se znovu. Budete se divit, ale verim vic Elonovi nez ruskym odbornikum

+1/0
12.4.2016 0:01

M48a13r63t96i41n 74K29l42u68v17á72n98e76k 9942958933553

Ide i o to že ČO sa chce na tých recyklovaných stupňoch voziť. Oveľa menší problém je voziť menej dôležité cargo (obzvlášť zásoby pre ISS) ako ľudskú posádku. Tá sa dá voziť v nerecyklovaných stupňoch.

Výhoda je že je MOŽNOSŤ výberu. Zbytok je vecou ekonomiky. Teraz vyplatí a teraz nie. Podľa ceny nákladu.

+1/0
12.4.2016 6:38

P21e40t15r 66H96a66j97i60č 1200439988798

Trvalo to hodně dlouho. Je to opravdu velký úspěch trefit se s použitým prvním stupněm a ještě k tomu na plošinu na moři. Dvojitý úspěch i proto, že náklad je také na místě. R^V

+2/0
10.4.2016 19:34

M89a52r88t42i83n 40K71l13u80v40á82n60e59k 9462738593273

Ale on použitý nieje, je nový. A ani použitý nebude. Teda teraz. Bola to len skúška či to dokážu a ako bude po návrate vypadať. Ten čo pristal naposledy na pevnine vraj bol v perfekton stave, všetko nablýskané a nepoškodené. Tuším sa s ním potom ešte robila motorová skúška.

0/0
10.4.2016 19:52

M98a75r88t18i57n 19B21a51r43t70e18k 5667121851633

S tím novým mají v úmyslu udělat testy a pak 4 testovací zážehové zkoušeky a pokud bude všechno ok, tak ho dají do nové rakety. Už nabídli zákazníkům 30 procentní slevu. A prý je zájem.

+1/0
11.4.2016 16:58

V87a36c11l19a16v 10K26r84a62l 6945749316864

Samozřejmě že jde o jednorázový , technický a technogický úspěch, který v případě USA, které nemají tak kvalitní , vysokým teplotám odolné materiály na výrobu raketových motorů , je reálně nevyužitelný z ekonomických a bezpečnostních důvodů!

0/−9
10.4.2016 21:18

M25a34r23t36i36n 56B38a13r25t29e39k 5167251821653

Jojo. Američani nemají nic tak kvalitního jako Rusové. Proto už byli na Měsíci, postavili raketoplán, vytvořili opakovaně použitelnou raketu a staví nosič pro let na Mars. Ale Rusové mají zase Putina a tím se to prý vyrovná.

+4/0
11.4.2016 17:00

M40a95r24t72i81n 73K49l18u13v12á50n60e95k 9882348293303

Údajne to má znížiť náklady na štart zo 60mil USD na 7.

http://www.popularmechanics.com/space/rockets/a13927/space-reusable-falcon-9-diagram/

0/0
10.4.2016 18:02

I17v12o 44J42a54n32á14č16e21k 8423113201762

Ne, to není pravda, aktuálně by měl být nabízen start s použitým prvním stupněm za asi 40M USD. Další věc na které pracují je záchrana aerodynamického krytu, který prý stojí několik M USD. Zdá se mě to hodně, ale dneska jsem koukal na tiskovku a říkal to přímo Elon Musk, takže na tom asi něco bude. No a zachránit druhý stupeň, tak aktuálně se na tom prý nepracuje.

+5/0
10.4.2016 18:19

M94a78r73t68i55n 58K78l55u90v80á10n50e56k 9942408413653

Ďalšia vec je ža aký podiel na nákladoch za vesmírny program tvoria náklady na štart, že?

Ale celkom mám radosť že sa im darí. Zvláštne že uspeli tam kde nauspeli štátne firmy...

A navyše mám radosť, že sa blíži doba keď amíkov nebudú môcť vydierať rusáci za vynášanie nákladu. :-p

+1/0
10.4.2016 18:23

M30a51r78t31i12n 22K41l15u44v16á89n52e60k 9652468723693

Ako to že nie 7 ale 40. Ten článok tvrdil dačo iné...

0/0
10.4.2016 18:24

I57v28o 55J89a77n90á28č19e39k 8163653681842

To se musíte obrátit jinam, já vám říkám oficiální informace ze SpaceX.

+3/0
10.4.2016 18:30

M75a54r36t64i51n 29K20l36u47v82á43n36e89k 9382368753683

A tie sú kde?

0/0
10.4.2016 18:44

I77v87o 19J51a60n33á51č22e69k 8853423581422

Hezký článek například zde:

http://spaceflightnow.com/2016/03/31/spacex-hopes-to-sell-used-falcon-9-boosters-for-40-million/

+2/0
10.4.2016 18:49

M64a23r58t53i37n 97K34l50u36v39á17n11e71k 9512118623223

A Ďalší zas tu..

SpaceX officials say this could drive launch costs from about $60 million down to $7 million,

http://www.popularmechanics.com/space/rockets/a13927/space-reusable-falcon-9-diagram/

0/0
10.4.2016 18:54

I49v97o 98J13a67n81á35č57e85k 8263103881812

Víte problém je v tom, kdo to píše. Jsou totiž novináři a novináři. Někdo něco řekne, ale novinář si z toho vybere jen to, co se mu hodí. Takže buď tomu budete naivně věřit a nebo ne a pak si to ověříte z jiných zdrojů a postupem času si najdete takové zdroje, které si nemusí na nic hrát a píšou pravdivé informace.

0/0
10.4.2016 19:01

M51a32r27t95i32n 19K84l76u67v50á43n20e45k 9332948913163

A tých jedných aj druhých vy akože poznáte? A čo Elona?

Zo začiatku mi to handrkovanie prišlo ako veselá bžunda, ale už ma s tou urputnosťou nudíte.

0/0
10.4.2016 19:03

I95v52o 87J28a58n12á51č40e91k 8703573901242

Protože se o to zajímám.

+1/0
10.4.2016 19:09

J58a36k51u33b 71H34e75g23e65n83b62a33r66t 9555754859714

Článek si může tvrdit co chce, ale dokud to nebude zaběhlé a obzvlášť dokud bude druhý stupeň na jedno použití (ten stojí asi tak $10M-$15M na kus), tak se logicky na $7M za start (už z principu, viz ten druhý problém) nemůžete dostat. Dlouhodobě bych to u F9 viděl na $30M. Také zvažte, že jedna věc jsou náklady a druhá cenovky. Když vám zákazníci i za $30M-$40M utrhají ruce (protože konkurence chce alespoň dvakrát tolik), nemáte moc důvodů jít níž - alespoň dokud masivně nerozšíříte svoje výrobní kapacity (a velikost trhu).

0/0
12.4.2016 0:16

M59a26r72t18i57n 58K55l71u16v98á31n13e25k 9222418883493

Záleží i na tom čo presne myslia tými číslami. Či COST alebo PRICE. (Na druhú stranu pochybujem že by zverejňovali COST). A či nemysleli ze ceny vypustenie len prvého stupňa (čo by ale bolo podivné)

0/0
12.4.2016 6:43

M91a40r68t14i40n 34K44l25u80v93á60n75e35k 9402268643773

Viete niekto prečo sa tak snažia pristať na vodu a nie pevninu? Veď aj na pevninu už pristali be zproblémov. A prvý stupeň predpokladám, že nedoletí príliš ďaleko od kosmodromu aby ho MUSELI nechať pristať na mori...

0/0
10.4.2016 15:59

I15v72o 38J90a90n79á74č47e98k 8743583501562

Víme, moc daleko nedoletí, v tomto případě jen asi 300km.

+2/0
10.4.2016 16:36

J36a14r76o94s49l76a63v 67P43l13a40c29h18e65t24k13a 7126676966689

Protoze tim setri palivo. On by ten prvni stupen doletel pekne daleko, akorat po odpojeni druheho stupne delaji jeste zazeh pro snizeni horizontalni rychlosti.

+1/0
10.4.2016 16:38

I10v41o 47J37a72n65á10č51e48k 8623283711852

Palivo je ta nejmenší položka. Jde o to, že prostě při některých startech tam není dostatečná rezerva pro návrat nad pevninu. Ono Zbrzdit tu raketu z 10000km/h a pak ještě vrátit pár set km zpátky není jen tak.

+1/0
10.4.2016 16:40

M89a12r80t11i87n 40K50l15u36v57á46n34e23k 9952408963823

Ale pri tom jednom úspešnom na pevninu to šlo. Asi vhodný štart pre návrat na pevninu? Ale ako sa tam ten stupeň vôbec vrátil? Myslel som že to nevie návrat ale len niečo ako let jedným smerom... ??

Alebo žeby predsa len množstvo paliva pre návrat po nelineárnej dráhe?

0/0
10.4.2016 17:03

I41v41o 55J19a37n28á47č62e91k 8463193661982

Jde o to jaký má raketa úkol. V praxi tedy jak velký náklad a kam má dopravit. Tehdy to bylo pár lehkých satelitů na LEO a tak to šlo. Teď by to šlo taky, ale potřebovali testovat přistání na vodě a tak šli na vodu. Do budoucna to má být přibližně 50:50 přistání na pevninu/vodu.

Ten stupeň se vrací prostě tak, že má dostatek paliva a tak se úplně zabrzdí a pak se začne vracet.

Návrat po nelineární dráze? Jak to myslíte? Lineární není ani dráha při startu, natož při přistání.

+1/0
10.4.2016 17:07

J43a71r91o90s44l10a23v 60P62l14a77c96h23e50t45k56a 7716776696109

A dalsim duvodem je, ze prostredni cast falcon heavy bude muset na vode pristavat asi vzdy.

+1/0
10.4.2016 17:35

I43v35o 69J34a61n75á16č49e13k 8153983191582

Ano, přesně proto si myslím, že to taky potřebují trénovat. U F9H půjdou boostery zpátky na zem a jak píšete prostřední stupeň na vodu. Otázka je jak si poradí s už docela velkou rychlostí a tím pádem třením při návratu. Ale u prvního pokusu se dostali až k plošině a pak přenos střihli a je ticho po pěšině. :-)

0/0
10.4.2016 17:58

M26a30r28t86i60n 13K92l87u25v41á96n83e27k 9452828463483

No myslel som lineárne v pôdorysnom pohľade. Že sa nevracia, ale zas len pristane v rovnakom smere (letu)

0/0
10.4.2016 17:50

I14v88o 12J29a30n56á44č72e31k 8533603281782

Aha, myslíte směr letu po přímce asi. Nicméně i tak to není přímka, protože ve výškách je rychlost větru docela značná, takže spíš to bude klikatice. ;-)

0/0
10.4.2016 17:59

M71a60r74t38i16n 67K72l70u89v83á18n48e16k 9742248123563

Hráte sa na slovíčka. Skúste tú vetu teda formulovať tak ako som mal. A slovo klikatice pri tom nepoužívajte. Žijeme predsa na rotačnom zemiakoide....To stačí.

0/0
10.4.2016 18:05

I24v88o 66J21a74n98á84č44e49k 8223713181832

Prostě nebude měnit směr o 180 stupňů. Stačí? ;-)

0/0
10.4.2016 18:18

M36a39r77t62i69n 10K20l25u94v79á64n34e80k 9402688543273

To je nepresná formulácia... A čo takto o 170 a potom o 10 a potom ešte o dačo spôsobené rotáciou zeme?

0/0
10.4.2016 18:19

I38v14o 58J81a69n44á69č67e65k 8853593351582

Tady nejde o rotaci Země, ale o vítr.

0/0
10.4.2016 18:28

M53a82r13t77i18n 18K63l70u34v12á40n47e39k 9622378433213

Akoto že nie? Veď štart nieje presne na rovníku a neštartuje sa presne smerom na V. A za tú dobu sa miesto štartu posunie o asi 200km v smere letu...Keď už Ivošu chceš byť tak exaktný, ako u nás v dedine vravíme.

0/0
10.4.2016 18:48

I39v83o 34J34a27n90á52č58e54k 8983183171512

Nieviem ako to hovorite u vas na dedine, ale u nás jde o to, že téměř celý let proběhne v atmosféře. Navíc směr letu je východním směrem.

0/0
10.4.2016 18:58





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.