Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

O přistání musel lhát. V kabině Gagarin přistát nemohl, katapultáž zatajili

Nejproblematičtější část prvního letu člověka do vesmíru bylo přistání. Ani dlouhé přípravy nemohly Gagarina připravit na neuvěřitelně rychlý sled událostí, který ho měl dostat z padající kabiny.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

P71a21v34e65l 85P97o65k82o12r39n63ý 2386904380172

Takže kdo první obletěl zemi a kdo první jí obletěl tak, že v něčem startoval a i přistál? Gagarin tom zjevně nebyl, ten jí ani neobletěl, ani s něčím nepřistál

0/0
28.4.2016 10:56

F29r76a49n40t79i80š27e58k 72P68á98p15a69y 2742279847787

Sovieti ani neverili, že sa im to podarí. Nehovoriac o tom, že všetko tajili a zverejňovali len keď to vyšlo, ale najlepším dôkazom je, že mu šili slávnostnú uniformu až keď sa vrátil živý. Ale nič proti tomu, že im to vyšlo, naviac Gagarin bol sympaťák.

0/0
24.4.2016 17:29

J79a90n 16Z42e30m26a17n 1846985624776

"Ve Smělovce tehdy snad ještě ani nebyl zaveden elektrický proud, a žádné rádio tam tudíž neměli."

To je informace opravdu hodná Technetu. V roce 1961 už i v SSSR měli první tranzistorová rádia a

v padesátých letech se vyráběla elektronková rádia Rodina-2, poháněná termogenerátorem, který se nasadil na petrolejovou lampu. Navíc lze předpokládat, že šíření informací rozhlasem z Moskvy bylo žádoucí i do té nejmenší vesnice.

0/0
18.4.2016 12:14
Foto

P25a28v50e90l 17P27o34k48o81r34n55ý 2756524440842

No a co, u nás některé vesnice neměly zaveden elektrický proud ještě v roce 1968. A že vyráběli tranzistory? Fungovala? Jak dlouho se na vesnici na takové radio vydělávalo? U nás byla televize ještě v tom roce 1968 dlouho něco přepychového, co měly na vesnici 1-2 rodiny a vesnice se u nich scházela.

0/0
28.4.2016 10:54
Foto

P35a16v26e48l 33P39o69k64o33r31n62ý 2896434970692

"poháněná termogenerátorem, který se nasadil na petrolejovou lampu"! - fakt, to jsem neznal, kdysi jsem baterie po vybití nahřívali, aby ještě chvíli vydržely, jde o něco podobného?

0/0
28.4.2016 10:59

B49ř72e47t96i42s65l82a10v 51Š90í58m98a 9434861712

Clánek je zajímavý a zdá se mi objektivní, takze jsem nechápal reakce nekolika diskutéru, ze má být silne protiruský nebo protikomunistický.

Ale prekvapilo mne, proc mezi doporucovanými nejsou nekteré príspevky s více body, ze by prece jen vadily ..... a my, kdo jsme prílis nezazili komunistické manipulace, nejsme schopni pochopit ucelové niance?

V doporucovaných je sice príspevek, ze Gagarina privítaly v Praze statisíce lidí, ale dalsí navazující príspevky se 33 a 28 body, a také príspevky, ze slo o úspech, se 27 a 23 body chybejí. Proc?!

0/0
15.4.2016 13:55

M73i81r93o47s91l60a19v 56B28r92a89d21a 7344523828866

Jednoduche - clanok je pomerne dlhy a nadpis to ma taky ze sa podla neho da dost (aj ked nespravne) domyslet... takze hura pisat komentare - ved naco by to citali cele...

+2/0
15.4.2016 14:07

B63ř83e58t12i91s85l18a45v 24Š85í42m77a 9514901732

To jste vysvetlil ty komentáre.

Ale proc nejsou v doporucených príspevky s mnoha plusy?

0/0
15.4.2016 14:13

M86i63r80o39s14l89a10v 21B96r74a90d53a 7584503148736

A jo - no tam mam len vlastnu hypotezu ze v kolonke "doporucovane" ma minus vacsiu vahu ako plus ( podla mojej hypotezy jeden minus odcita z celkoveho interneho hodnotenia 2 body zatial co plus pripocitava 1 ) - ale kedze neviem ktore prispevky ste mal na mysli a nechce sa mi moc znova prehrabavat diskusiou tak to ked tak skuste overit vy ( ak sa na to vrhnete tak mi prosim napiste vysledok celkom ma to zaujima )

0/0
15.4.2016 14:19

B53ř32e97t67i86s19l44a87v 85Š28í20m87a 9884671322

Cetl jsem si doporucené, náhodne rozklikl príspevek ze 13.4. v 1.25 (asi devátý v doporucovaných) a na tom vlákne jsem videl príspevek 13.4. v 5.59 se 33 plusy, mínusy zádné, a príspevek v 6.05 se 28 plusy a mínusy také zádné. Soucasne je tam príspevek ve 2.16, s jedním plusem a 17 mínusy. V doporucovaných není ani jeden z nich. A je víc podobných príspevku, které v doporucených nejsou.

Domníval jsem se, ze jim to zarazuje program, ale takto nevím .... a na systém jsem také neprisel. Vypadá to spís, ze to program skutecne nejak zaradí a oni z toho dají pryc príspevky, které se jim nehodí anebo mozná se jim nelíbí konkrétní diskutéri ?

Ale nechci se redaktoru nejak dotknout.....

0/0
15.4.2016 15:26

M47i82r77o14s78l55a11v 91B23r76a29d77a 7724873948186

Hmm tak to potom fakt netusim... Ale mozno ste na to kapol s tym hodnotenim uzivatelov - mozno do hodnotenia nejak zapocitavaju aj "icka" alebo celkovy pomer +- u vsetkych prispevkov od daneho autora.. ale uprimne priznavam ze je to pre mna dost zahada..

+1/0
15.4.2016 15:29

P34e27t20r 51H34a91r50i68p22r20a57s41a45d 13H89a76j19i88č 8713430694607

Takže nakonec mohli být rádi, že jim KGB kvůli tomu,že sežrali kosmickou čokoládu, nevypumpovalo žaludky.

+1/−1
14.4.2016 20:33

P46a50u15l 49J29a63r17o63s 2423958720

Ti toho zatajili.Napr. Cernobyl.

0/0
14.4.2016 12:06

J50a89n 20P26u78l37e39c 4578607921375

Sovětští kosmonauti dokonce jako první přistáli na Slunci. Když se jich poté ptali, jak se vyrovnali s velkým žárem, tak jen odpověděli, že přistáli v noci. ;-)

+10/−1
14.4.2016 9:32

P31e18t50r 53H63a18n29á41č52e90k 3277574171314

Někde jsem četl, že Rusko vyvijí raketové motory na jaderný pohod pro meziplanetární tahače. Nemáte někdo nějaký odkaz?

0/0
13.4.2016 23:33

J78a89r31o88s32l71a15v 18P21l80a94c36h43e22t26k31a 7526586446669

O tom nevim, ale americani to meli vyvinute uz nekdy v sedesatych letech.

0/0
14.4.2016 2:08

P23e74t90r 68H69a79n42á33č55e29k 3867814901844

No asi to úplně vyvinuté neměli, když s tím nikdy neletěli a dodnes musejí i klasické motory RD 180 nakupovat od Rusů do své výkladní skříně americké kosmonautiky Alas.

0/0
14.4.2016 19:52

M36i45r21o10s52l71a58v 40B86r60a30d91a 7124213298706

Ono problem je v tom ze keby si pomocou toho chcel startovat zo zeme tak to zamori brutalne velke uzemie... ak teda myslis projekt Orion: https://en.wikipedia.org/wiki/Project_Orion_%28nuclear_propulsion%29

druhy sposob ako pouzivat jadrovu energiu pre pohon su iontove motory a tie sa uz celkom dlho pouzivaju avsak vdaka tomu ze maju fakt maly tah vobec niesu vhodne na startovanie z planety...

0/0
15.4.2016 13:10

J95a90r23o94s14l57a46v 72P54l65a57c39h26e51t20k25a 7936196666959

Ne. Mel jsem na mysli projekt NERVA. Meli motor, ktery bezel snad nekolik hodin, nez mu doslo palivo, takze to uz bylo celkem zmaknute. Nenasadil se proste proto, ze po Apollu 11 se seskrtal rozpocet a tak let s posadkou na vylet k marsu nebyl na poradu dne. No a v dnesni dobe to je zase politicky nepruchozi.

0/0
16.4.2016 1:19

J43a70r67o59s40l76a63v 90P25l97a31c11h46e93t97k93a 7786796646649

Vy jste taky vykladni skrin.

0/0
16.4.2016 1:20

J49a29k85u57b 66H11e92g23e16n64b43a72r93t 9765594799964

Tak zrovna RD-180 nejsou zrovna moc "klasické motory", a nic kupovat nemusejí, jen byly levné a hodily se jim do upgradu existující rakety.

0/0
17.4.2016 0:21

P14e38t18r 23H75a14n93á34č80e75k 3357354221934

Tak proč pane Hegenbarte objednali dalších dvacet motorů?

http://www.kosmonautix.cz/2016/01/americane-objednali-dalsich-20-ruskych-motoru-rd-180/

0/0
18.4.2016 0:51

J91i72r71k97a 48B90r87u94n75n37e43r 4148672409297

Možná to bylo jak autor píše, možná hůř, možná líp. Jen mi nepřipadá vhodné se v tom rýpat teď, když má ten chlap zrovna výročí.

+2/−11
13.4.2016 22:40

M18i32l87a43n 60K16l84o86u14č68e32k 9814297589866

Přijde mi to vhodné právě teď

+7/0
13.4.2016 22:42

J26i19ř21í 39K62o95c68u51r47e85k 6155404655198

Blíží se i jiné výročí "sdělano v CCCP". Je otázkou, zda se o něm má mlčet jako tehdá a dělat že se nic nestalo, jako tehdá.

+3/−1
13.4.2016 23:20

J73i84r26k98a 58B53r41u31n67n81e73r 4838492839637

Teď je hrdina každý, ale v podstatě je to srabárna.

+1/−4
13.4.2016 23:45

P87e83t12r 17H70a67r21i31p48r80a42s90a23d 75H14a96j19i25č 8453660824267

Jaká srabárana? Pravda je pravda. Někdy příjemná, někdy krásná, někdy nepříjemná a někdy nesnesitelná. Záleží to na nás jak jí přijmeme.

+2/0
14.4.2016 20:37

J50i62r48k23a 41B91r21u79n19n64e47r 4828642219307

Neříkám, že to není pravda, ale že to není vhodné při Gagarinově výročí. Ani by se mi nelíbilo, kdyby se při výročí Armstronga psal článek výhradně o problémech s Apollem.

0/0
15.4.2016 3:01

L90a80d55a 84N10o23v90a86k 4842293987

to je neuvěřitelný, jaký jsou ti rusáci podvodníci....8-o

+4/−2
13.4.2016 22:38

P28e11t41r 92Č36e17r58n89ý 8730868718142

a ještě připomenu docela zajímavý článek:

http://leva-net.webnode.cz/products/zapad-a-sssr-jak-ve-skutecnosti-probihala-studena-valka-4-/

0/−8
13.4.2016 21:06

J84o93s80e85f 41N28o59v30á63k 2342872545774

A teď tu o Karkůlce.

+2/−1
13.4.2016 23:25

P61e11t70r 95Č59e80r92n37ý 8400778308912

já vím , nerad to slyšíte:-)

+1/0
13.4.2016 23:29

J33o44s48e64f 63N79o37v64á73k 2952932365364

Ale né, vždyť Vás vyzývám, ať pokračujete, dost se bavím.....

+2/−1
13.4.2016 23:31

P29e81t98r 34Č28e42r68n22ý 8420158528342

Ať jsou konspirace ledajaké, klobouk dolů před tímto úspěchem.

Let Gagarina a Armstrongovo „Je to malý krok pro člověka, obrovský skok pro lidstvo,“ to nejde nazvat jinak. Možná, že byl ještě důležitější společný let Sojuz Apollo.

Spíš mne mrzí, že to byla jen odnož zbrojního průmyslu v obou velmocích.

Takže ten pomyslný skok nastal jen na měsíci.

Nebýt zavilého režimu s Moskvy, byl to pro nás ten nejbáječnější hrdina a klukovský sen. Ale ta pachuť byla příliš hořká.

+3/0
13.4.2016 20:58

D12a29n 18K20o12s23t97e30l14n48a90k 3296528434416

Krome ruskeho prohlaseni o letu Gagarina do vesmiru neexistuje jedna jedina fotografie, video nebo jakykoliv jiny dukaz! Jednalo se o svetovou senzaci a program Vostok fungoval mnoho let a stal biliony rublu, ale rusove ani neporidili video startu rakety s Gagarinem na palube do vesmiru?? Presto, ze drivejsi prototypy Vostoku 1 jako napr. Vostok 3K, ktery startoval v breznu (mesic pred startem Vostoku 1 s Gagarinem) mel uvnitr modulu pro pristani video kameru, do Vostoku 1 ji pry zapomeli nainstalovat?!? Neexistuji ani zadne fotografie pred, behem ani po samotnem letu z modulu Vostoku 1 s Gagarinem, ani po pristani! Zadne fotky uvnitr modulu, zadne fotky Zeme focene v prubehu letu z modulu ve vesmiru! Udajne zaznamy komunikace s Gagarinem neodpovidaji casovym poloham kde se Vostok 1 nachazel. Podle Gagarinova tvzeni ho po pristani videla starsi zena s dcerou v oranzovem skafandru, jak tahne za sebou padak??! Take zadna fotgrafie? Veskere detaily celeho letu neposkytl Gagarin, ale prezident Sovetske akademie ved Nesmjanov! Jak lze "pouze" verit temto velmi neuveritelnym teoriim o letu do vesmiru bez jakekoliv foto nebo video dukazu a nevidet zcela zdrejmou skutecnost, ze Gagarin nikdy neletel do vesmiru, ale pouze seskocil padakem z letadla?? Mimochodem Gagarin dopadl padakem na misto jeho byvaleho leteckeho klubu v Saratove, kde trenoval pristani a udajne jen pak kilometru (2 km) od pristavaciho modulu, a to i presto, ze u vsech nasledujicich letu pozdejsi kosmonauti pristavali tisice kilometru od mista dopadu pristavacich modulu8-o Ktera z techto moznosti je asi mnohem pravdepodobnejsi a logictejsi?!!

+1/−7
13.4.2016 19:34

J64i19ř39í 95K47o90d67ý93d17e95k 7430140516103

Kdyz pominu tu snuzku spekulaci - tak Gagarin se katapultoval z pristavaciho modulu, kterym predtim prezil pruchod vrchnimi vrstvami atmosfery, tzn. ze ty dva km by mohly lehce souhlasit. V Pozdejsi dobe se uz nikdo nekatapultoval, kosmonauti pristavali na zem primo v pristavacim modulu. Jak se tedy mohli nachazet "tisice km od pristavaciho modulu" ?

+1/0
13.4.2016 20:51

D19a33n 19K30o31s93t66e93l59n30a71k 3916168284196

Vsech 5 nasledujicich kosmonautu programu Vostok (Titov, Nikolajev, Popovic, Bykovsky, Tereskovova) se katapultovalo z pristavaci kapsle! Po katapultovani v 7km nad zemi pristavaci module pokracoval rychlosti 220m/s az do vysky 4km nez vysunul svuj padak! Pritom modul nepada kolmo k zemi, ale pod urcitym uhlem v kterem pokracuje po vstupu do atmosfery, takze nemohl pristat pouhe 2km od dopadu modulu. Mimochodem pri vstupu do atmosfery musel nejdriv slapnout na brzdy nekde nad Afrikou a do atmosfery vstoupil nekde nad Stredozemnim mori!!

0/0
13.4.2016 22:08

D79a85n 36K96o38s30t31e23l61n19a91k 3476198784236

Jeste jeden priklad: Vostok 2, ktery letel v srpnu 1961, s Titovem mel kamery dokonce dve (cerno-bilou a barevnou), kterou natacel let a Zemi z vesmiru. Tereskovovou dokonce sledovali v modulu kamerou zive, s cehoz zjistili, ze vysilenim usnula a museli ji probuzovat zvukovym signalem. Rusove tak meli kamery ve vsech ostatnich letech Vostoku (vcetne prototypu), ale u toho "nejdulezitejsiho" prvniho s Gagarinem je zapomeli nainstalovat?! To opravdu dava velky smysl8-o Potrebovali predbehnout USA a takto se jim to podarilo o 23 dnu. Vase jedina namitka je ohledne vzdalenosti dopadu kabiny a Gagarina? To je vse? Jeste jednou: Pristavaci modul v atmosfere leti rychlosti 792km/h, ne kolmo k zemi, ale pod uhlem a musi urazit velkou vzdalenost nez se dostane o 3km nize nez se katapultoval kosmonaut!!

0/0
13.4.2016 22:23
Foto

M64a32r40t35i95n 51F56a24l11t42ý31n 9401986194738

Kostelnak je skutečný vševěd a přínos pro diskusi tady.

https://www.youtube.com/watch?v=RcZBnCCX8ng

+1/0
13.4.2016 23:16

Z53i33k72m44u86n34d 50K96a33s90i39k 4473826326929

Závěrečnou část jsem šel přečíst svým ratolestem. Se čtením jsem měl značné problémy, protože jsem neviděl přes slzy a zajíkal se smíchy.

+2/−2
13.4.2016 16:46

P72e45t80r 96H20a78r54i95p48r94a24s62a94d 70H41a78j73i97č 8603750694177

No co, co, co, záchranná kosmická lodička se u Volgy vždycky může hodit. ;-)

0/0
14.4.2016 20:39

P20e69t48r 20M97a66r90š19o26u16n 5275778516916

?

+1/0
16.4.2016 22:14

G91a25b85r80i79e87l 91H47o75r55t95e10n 9831949243844

U jednoho staršího článku o kosmickém programu USA) pan Kasík v diskuzi k tématu "proč Technet útočí na NASA" psal, že se těší na reakce, až se seriál přesune na ruskou půdu. Škoda, že má dovolenou - tuhle a předchozí diskuzi by si určitě užil.:-)

Jinak opět pochvala autorovi.R^

+12/0
13.4.2016 15:18
Foto

D61a93n70i81e45l 44Č18a47p85e78k 4569137636378

Abychom to uzavreli. O to. Co bylo nebo nebylo spatne se maji prit maximalne odbornici na kosmonautiku a doufam ze si z toho vezmou ponauceni. Myslim ze Rusove si ponauceni vzali a jejich kosmicky program je nejlepsi na svete a spoku s americany by mohli hodne dosahnout jen kdyby si vzajmne nehazeli klacky pod nohy. A to prichazime ke te propagande.

Je to uplne jedno, proste Gagarin byl prvni a nikdo to nemuze zpochybnit.

Naopak kdyz jsem ja videl pristavaci modul v alobalu, ve kterem byli Amici na mesici, nemohu se zbavit podezreni ze nektere konspirace mohou byt pravda. Napriklad odstineni modulu prave alobalem a ne olovem(ktere je tezke) je duvod ze by nemohli astronauti prezit Vanallenovy radiacni pasy...ale nadruhou stranu, az nekdo bude chtit, prijdou nove Panamske spisy s teprii a pravdou o letech do vesmiru...

+6/−39
13.4.2016 11:28

A79n32t61o67n80í82n 34T77i24c93h82e67r40a 6206748523426

Jo, netrpělivě jsme čekali, až to někdo nestranný a dobře informovaný uzavře .... :-P

+24/−2
13.4.2016 11:37

M69i19l26a92n 55K76l17o37u33č29e84k 9274207129406

Zejména poučení o tom, jak přistávací modul chrání proti průletu van allenovými pásy, je od odborníka na radiační ochranu čapka velmi cenné.

+15/0
13.4.2016 15:09

M47i58r24e14k 48K20o30v59a81c38i42k 5131101611207

Co je na ruským kosmickým programu nejlepší? Že dokážou lítat na ISS? Víte kolik má fungujících objektů mimo oběžnou dráhu země rusko, kolik NASA, kolik ESA?

Ruský kosmický program žije z padesátých a šedesátých let, vědecký přínos, kromě dlouhodobých pobytů na ISS, je v současnosti se západem naprosto nesrovnatelný!

+13/−5
13.4.2016 11:49

M39i32r91e95k 88K72o53v62a36c88i90k 5571631881787

Možná byste se, pane Tachovský, mohl k tomu mínusu také rozepsat o aktuálních projektech ruského kosmického programu, což?

+5/−3
13.4.2016 12:34

T11o17m65á58š 48P55e91l63i50k11á32n 3601120881169

No možná by se spíše chtělo udělat soupis Ruských kosmických programů, které nejsou financovány ze západu. Ono by jich byla si celkem málo, mimo čistě vojenských operací, snad jen GLONAS.

0/−1
13.4.2016 17:49

M65i85r77e51k 89K52o24v19a49c30i17k 5351311181587

Samozřejmě může přispět i kterýkoliv jiný mínusující soudruh. Díky ;-D

0/−1
13.4.2016 15:12







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.