Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

OBRAZEM: Mirage, francouzská legenda proslavená Izraelci v boji s MiGy

„Aby letadlo dobře létalo, musí být krásné“, říkával největší francouzský letecký průmyslník Marcel Dassault, který se zapsal do dějin také jako otec legendárních strojů Mirage. U příležitosti 30. výročí odchodu pana Dassaulta z tohoto světa, připadajícího na 17. dubna 2016, si připomeneme prostřednictvím fotografií především tyto elegantní letouny.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R78a65d94e30k 79V57a17l82k93o59v48i83č 7704741107553

Jen poznámka, převahu izraelských Miragí nad MiGy 21 netvořila jen taktika, ale i slabá výzbroj základní verze MiG-21F - jeden kanón s 30 náboji u většiny vyrobených - to je prostě slabota. Proti Miragi se dvěma kanóny po 125 nábojích to i při větší váze ruského granátu byla poloviční palebná síla s poloviční dobou střelby - tedy čtvrtinový výkon. S raketami na tom byly MiGy i Mirage podobně - rakety vyvinuté proti těžkým bombardérům se proti stíhačkám nehodili.

0/0
19.4.2016 11:44

R90a11d50e31k 19F97o23l84p29r88e61c94h72t

Podívejte se na to z tohoto pohledu: kdyby Izraelci používali MiG-21F-13 a Egypťané a spol Mirage IIIC, opět by izraelští stíhači dosahovali lepších výsledků než nepřítel (troufám si tvrdit), navzdory těm parametrům hlavňové výzbroje (tabulková doba střelby celé dávky u toho MiGu vychází oproti Mirage dokonce třetinová).

+3/0
19.4.2016 15:06

V52i12l20é98m 63P72ř18í16h41o46d97a 2294529463677

... soudě i podle toho, že v počátcích státu Izrael létali izraelští piloti na české variantě mezka vytuněného motorem z bombardéru, který měl letové vlastnosti křivých vrat od stodoly, a přesto (relativně) úspěšně ;-)

+3/0
19.4.2016 15:28

J66a39r86o78s29l84a46v 13H58a35b18a65d80a 6740418278615

MiG - 21F měl kanón ráže 30mm s 60-ti náboji a podobně jako Mirage byl nosičem jaderných bomb.

0/0
20.4.2016 15:33

R43a40d90e49k 48F30o97l65p92r24e53c13h31t

Pan Valkovič píše o MiG-21F-13, který měl jeden kanon s 30 náboji, MiG-21F měl dva kanony, každý se 60 náboji. MiG-21F-13 se vyráběl v mnohem větších počtech než MiG-21F. Ta "13" v typovém označení znamená, že jeho hlavní výzbrojí měly být rakety K-13.

0/0
20.4.2016 17:36
Foto

V77l72a39s56t54a 42C19o42u19f36a49l 7537839899965

Moc hezké.

0/0
18.4.2016 22:06

K91a42m74i24l 84B63e87n60e95š 2290464410303

Nejzajímavější je že Bloch začínal návrhem dvojplošníků a skončil u proudových stíhaček....taky příklad jaký pokrok během jednoho života byl umožněn hlavně díky válkám.

+3/0
18.4.2016 19:43

J15a41n 43M80a80c62e78k 3184351422313

Letadlo musí být krásné- to říká člověk, z jehož podniku vyšel Bloch MB-200? 8-o (fakt teda je, že ani moc dobře nelítal)

+4/0
18.4.2016 18:21

R84i51c16h90a47r65d 57A32u16b32r28e10c67h48t 1422261756200

MB.200 byla absolutní špička - po asi půl roku, než ho všichni ostatní zase předběhli. Vývoj bombardérů ve 30. letech šel obrovskou rychlostí, a supermoderní mašiny běžně zastaraly dříve, než se dostaly do sériové výroby. Co se týče krabicovitosti, to holt byl příznak doby. Potezy 540, Amioty 143, Farmany 220, Tupolevy TB-3, Ju-52/3, Do 13, ..... A někdy prostě nejde vyhovět požadavkům objednavatele, který pořádně neví co chce, technologiím, které jsou k dispozici a ještě vlastním nárokům na krásu.

+3/0
18.4.2016 19:25

V20i23l21é33m 36P77ř92í67h71o30d21a 2874659103527

Ano, ten vývoj šel fofrem. Vemte si, že v roce 1930 naše Aero A-42, což byl prototyp jednomotorového jednoplošného bombardéru, vytvořil rychlostní rekord na okruhu 1000km se zátěží 500kg průměrnou rychlostí 253km/h. Ačkoliv šlo opravdu jen o prototyp, který se nedočkal sériové výroby, stačilo to k tomu, aby si Němci stěžovali u Společnosti národů, že se cítí takto výkonnými stroji ohroženo. A o pět let později už existoval prototyp Boeingu B-17. MB.200 byl zcela poplatný době vzniku.

+2/0
19.4.2016 13:13

V38l42a56d96i22m40í70r 23H34o97l66ý 8154721936487

Tehdy na to asi přišel.

+1/0
18.4.2016 23:19

L63u85k68á97š 22B30r97á57z73d23a 3326758447463

Marcel Dassault měl dlouhá léta na stole své kanceláře v rámečku obrázek čmeláka s tímto textem : Podle všech zákonů aerodynamiky nemůže čmelák létat - naštěstí o tom neví a létá

+6/0
18.4.2016 17:43

M43a50r31t75i70n 35N90e44r14m45u49t 9957877238659

Tento obrázek podle vyprávění měli zřejmě všichni letečtí konstruktéři. I v sovětském svazu. Na druhou stranu veličiny jako hmotnost, plocha apod. nejsou lineárně závislé na rozměru, takže malý čmelák létá, velký by už nemohl. Jde například snadno dokázat, že všechna zvířata dokážou řádově vyskočit stejně absolutně vysoko, nezávisle jak jsou veliká. Jestliže malá blecha vyskočí metr, stokrát větší blecha vyskočí zase max. jeden metr

+2/−1
18.4.2016 18:57

J31a14r97o29s18l44a52v 89P52l79a53c79h68e43t74k46a 7956336796839

Jak vysoko skace slimak?

+2/0
20.4.2016 0:10

M75a90r43t47i13n 13N59e50r29m12u34t 9167417368689

Vás je tady škoda

0/0
20.4.2016 0:22

J25a13r66o98s93l53a96v 51P31l89a65c57h69e66t48k25a 7266136476739

Cely ten vas prispevek je takovy divny. Mate k tomu nejake zdroje? Davate blechu jako priklad, ale ten je dost extremni. Blecha je stavena na skakani. A s tou linearni zavislisti je to taky nejake divne vysvetleni. Mate nejaky vypocet vztlakove silu cmelaka? Male letadlo leta. Kdyz ho desetkrat zvetsim, bude letat taky. Podle me jste to domotal s faktem, ze hmyz nemuze byt extremne velky kvuli zpusobu okyslicovani bunek - tam je skutecne problem s tim pomerem povrchu a hmotnosti.

0/0
20.4.2016 0:49

M87a66r93t26i58n 93N32e87r28m72u21t 9537107278709

Dobrá, tak tedy příklad se skákáním. Samozřejmě nebudu porovnávat slimáka a žirafu a podobné obskurnosti. Z mechanického hlediska je výskok získání kinetické energie pomocí práce svalu (člověk nebo zvíře se přitiskne/přikrčí co nejvíce k zemi aby dráha po kterou bude urychlován, než ztratí kontakt s podložkou, byla co nejdelší) a tato energie se přemění na potencionální (tj. max. dosaženou výšku). Na jedné straně je tedy síla svalů x délka odrazu (úměrné ploše svalů a úměrné délce zvířete, tedy d2 x d) a na druhé straně hmotností, tedy d3. Z toho je vidět, že oba faktory jsou v rovnováze a doskok tedy nezávisí na velikosti, ale na kostrukci živočicha, čemu dala příroda přednost (jinde musela ubrat). A opravdu to tak je - blecha metr, potkan 0.5m, pes, kočka, člověk cca 1.5m, prostě řádově stejně. Co se týče čmeláka, proč by nemohl letět, např. helikoptéra má taky taková tenká křidýlka, jenom s nimi musí rychle točit:-)

0/0
20.4.2016 8:57

J78a95r38o36s86l33a69v 52P80l55a42c91h11e13t85k31a 7686666486119

Tomu vasemu "vypoctu" moc nerozumim. Chtel jsem tedy spocitat dukaz a zjistil jsem, ze asi mate pravdu;-D Predstavil jsem si sval jako pruzinu. Potencialni energie pruziny je (1/2)k*x^2, kde x je delka stlaceni pruziny(ta v nasem pripade roste linearne) a k je tuhost pruziny. Ta poroste kvadraticky, protoze tuhost je zavisla na prumeru. Kdyz tedy n-krat zvetsite cely system, poroste energie n^3 krat. Vysku vyskoku ziskame z potencialni energie E = m*g*h. Tzn h = E/mg. A hmotnost nam taky vzroste n^3 krat, takze vyska vyskoku bude stejna.

Ja nerikam, ze cmelak nemuze letat. Vy ale tvrdite, ze kdyby byl cmelak vetsi, tak by nemohl. No a me zajima, proc si to myslite.

0/0
20.4.2016 12:18

M30a85r18t15i70n 64N78e77r19m46u65t 9397987868519

Bude to asi tak, velký čmelák by létal, ale rychlostí původního čmeláka - bude to fáma na základě univerzální historky o obrázcích na stole konstruktérů. Sval jsem nepočítal jako pružinu, ale jako pohon, který vyvine konstantní sílu po dráze. Síla je úměrná ploše svalu, tedy kvadraticky s hlavním rozměrem, dráha je přímo úměrná hlavnímu rozměru. No, ať se to vezme z kterékoliv strany, vychází to stejně a to je nejlepší důkaz

0/0
20.4.2016 12:44

J85a88r26o23s14l44a84v 48P83l65a91c29h12e95t14k54a 7156976956849

Konstantni sila po draze... To jste napsal definici pruziny;)

0/0
20.4.2016 14:05

J70a90r67o70s17l55a59v 16P25l25a43c15h59e27t95k15a 7546616136269

Vlastne kecam... Proto radsi pracuju s energiemi:) uz bych to neresil. Asi s vami souhlasim

0/0
20.4.2016 14:10

M80a12r52t23i51n 62N81e72r64m40u66t 9427237268609

ne, pružina má sílu úměrnou stlačení F= k*x, proto je v energii x2

0/0
20.4.2016 15:40

J28a28r18o67s54l38a68v 33P49l59a42c12h15e90t59k91a 7126816246819

Vsak jsem to psal. Doslo mi to hned jak jsem to napsal.

0/0
22.4.2016 14:40

M27a76r26t17i35n 81N93e74r58m81u29t 9887977978769

odpovídal jsem rovnou z mailu, takže jsem to neviděl, pardon

0/0
22.4.2016 14:43

M95a85r17t74i56n 57N61e92r80m49u57t 9897237728389

Se čmelákem měli tuším problém spíš kvůli aerodynamice, že je moc bachratý a chlupatý, ale při jeho rychlostech to nehraje roli

0/0
20.4.2016 9:00

J84a27n 41H97r83z12a21n 9814858590623

Krasne stroje R^R^R^ Proletel bych se !

+1/0
18.4.2016 17:27

L20u50k30á70š 43M13a38l94v72i83n36s35k66y 2298344953768

To s tím, že letadlo má být krásný, mi přijde zajímavé, v souvislosti s tím, že F35 mi vizuálně přijde nepovedené, je takové divně bachraté. Tak jsem zvědav jak se nakonec chytne.

+1/0
18.4.2016 17:08

J59a44r67o31s46l72a63v 86J89a24k95u65b24o10v 8562225455167

F-35 je hlavne server s kridlami... je to lietadlo na uplne iny typ vojny..

0/0
18.4.2016 18:54

V41l31a46d45i28m94í50r 88K11r58o60f22t73a 8860341606469

To je o kompozici fotky. A jsme naučení na estetiku studenoválečných letadel. Mě třeba zformovaly A-7 a F-14 z Tajemné záře nad pacifikem:-).. Ale stejně se mi F-35 hodně líbí, je vidět, že je to evoluční skok (jak bude úspěšný je ale úplně jiná otázka, ideálně ale, kdyby jsme nikdy nezjistili odpověď)

+1/0
19.4.2016 0:04

J28o38z26e46f 85B42e79v29i16l71a79q71u36a 9245899591871

Čo sa týka krásy, tak tá verzia Mirage s meniteľnou geometriou nemá chybu!

0/0
19.4.2016 15:10

P12e58t40r 40M49a26r42š44á24l13e74k 9265362704149

Nádherné stroje.R^

+7/0
18.4.2016 17:02

J76i81ř28í 95N97e30u97m51e27i39s56t24e77r 2612865683111

Ještě by se slušelo připomenout, že legenda Dassault je zároveň legendou Bloch.

0/0
18.4.2016 16:33

M33a71r38e93k 30M96i11c95k80a 3323825674639

Však je to tam napsané.

0/0
18.4.2016 17:55

R92o44b66e13r89t 18P28á90v39e88k 4608416106836

tohle je skvělé:

https://www.youtube.com/watch?v=_V_sM43TAa4

+1/0
18.4.2016 16:13

H34o48n79z57a 54Z12e50m54a96n 6768838792795

Pěkné video s Mirage 2000:

https://www.youtube.com/watch?v=ZCyR5yzj21g

+1/0
18.4.2016 15:51

H32o24n74z46a 39Z86e33m94a88n 6208868532675

Tyhle ty borce jsem viděl naživo na Korsice a jsou to neskuteční blázni, jak lítají mezi horama.

0/0
18.4.2016 15:56







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.