Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

OBRAZEM: Mirage, francouzská legenda proslavená Izraelci v boji s MiGy

„Aby letadlo dobře létalo, musí být krásné“, říkával největší francouzský letecký průmyslník Marcel Dassault, který se zapsal do dějin také jako otec legendárních strojů Mirage. U příležitosti 30. výročí odchodu pana Dassaulta z tohoto světa, připadajícího na 17. dubna 2016, si připomeneme prostřednictvím fotografií především tyto elegantní letouny.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R47a83d75e40k 75V91a46l65k54o78v37i33č 7934541347683

Jen poznámka, převahu izraelských Miragí nad MiGy 21 netvořila jen taktika, ale i slabá výzbroj základní verze MiG-21F - jeden kanón s 30 náboji u většiny vyrobených - to je prostě slabota. Proti Miragi se dvěma kanóny po 125 nábojích to i při větší váze ruského granátu byla poloviční palebná síla s poloviční dobou střelby - tedy čtvrtinový výkon. S raketami na tom byly MiGy i Mirage podobně - rakety vyvinuté proti těžkým bombardérům se proti stíhačkám nehodili.

0/0
19.4.2016 11:44

R65a75d20e92k 69F96o38l68p89r75e93c37h87t

Podívejte se na to z tohoto pohledu: kdyby Izraelci používali MiG-21F-13 a Egypťané a spol Mirage IIIC, opět by izraelští stíhači dosahovali lepších výsledků než nepřítel (troufám si tvrdit), navzdory těm parametrům hlavňové výzbroje (tabulková doba střelby celé dávky u toho MiGu vychází oproti Mirage dokonce třetinová).

+3/0
19.4.2016 15:06

V31i82l18é33m 95P66ř77í87h51o67d43a 2144269723397

... soudě i podle toho, že v počátcích státu Izrael létali izraelští piloti na české variantě mezka vytuněného motorem z bombardéru, který měl letové vlastnosti křivých vrat od stodoly, a přesto (relativně) úspěšně ;-)

+3/0
19.4.2016 15:28

J70a47r11o34s21l93a73v 91H93a92b15a49d55a 6170498988965

MiG - 21F měl kanón ráže 30mm s 60-ti náboji a podobně jako Mirage byl nosičem jaderných bomb.

0/0
20.4.2016 15:33

R18a76d32e95k 28F10o97l87p55r80e23c18h75t

Pan Valkovič píše o MiG-21F-13, který měl jeden kanon s 30 náboji, MiG-21F měl dva kanony, každý se 60 náboji. MiG-21F-13 se vyráběl v mnohem větších počtech než MiG-21F. Ta "13" v typovém označení znamená, že jeho hlavní výzbrojí měly být rakety K-13.

0/0
20.4.2016 17:36
Foto

V87l53a34s97t96a 52C74o69u26f93a56l 7897249399895

Moc hezké.

0/0
18.4.2016 22:06

K26a32m79i12l 67B46e94n48e49š 2430514460133

Nejzajímavější je že Bloch začínal návrhem dvojplošníků a skončil u proudových stíhaček....taky příklad jaký pokrok během jednoho života byl umožněn hlavně díky válkám.

+3/0
18.4.2016 19:43

J46a64n 22M60a83c28e14k 3614241562203

Letadlo musí být krásné- to říká člověk, z jehož podniku vyšel Bloch MB-200? 8-o (fakt teda je, že ani moc dobře nelítal)

+4/0
18.4.2016 18:21

R96i34c36h91a82r74d 15A14u69b17r70e32c10h21t 1492381916140

MB.200 byla absolutní špička - po asi půl roku, než ho všichni ostatní zase předběhli. Vývoj bombardérů ve 30. letech šel obrovskou rychlostí, a supermoderní mašiny běžně zastaraly dříve, než se dostaly do sériové výroby. Co se týče krabicovitosti, to holt byl příznak doby. Potezy 540, Amioty 143, Farmany 220, Tupolevy TB-3, Ju-52/3, Do 13, ..... A někdy prostě nejde vyhovět požadavkům objednavatele, který pořádně neví co chce, technologiím, které jsou k dispozici a ještě vlastním nárokům na krásu.

+3/0
18.4.2016 19:25

V84i64l54é15m 70P33ř60í80h95o16d95a 2354389123747

Ano, ten vývoj šel fofrem. Vemte si, že v roce 1930 naše Aero A-42, což byl prototyp jednomotorového jednoplošného bombardéru, vytvořil rychlostní rekord na okruhu 1000km se zátěží 500kg průměrnou rychlostí 253km/h. Ačkoliv šlo opravdu jen o prototyp, který se nedočkal sériové výroby, stačilo to k tomu, aby si Němci stěžovali u Společnosti národů, že se cítí takto výkonnými stroji ohroženo. A o pět let později už existoval prototyp Boeingu B-17. MB.200 byl zcela poplatný době vzniku.

+2/0
19.4.2016 13:13

V69l14a42d20i13m64í73r 37H47o76l94ý 8744411226487

Tehdy na to asi přišel.

+1/0
18.4.2016 23:19

L43u88k21á56š 38B91r65á90z62d12a 3406128787973

Marcel Dassault měl dlouhá léta na stole své kanceláře v rámečku obrázek čmeláka s tímto textem : Podle všech zákonů aerodynamiky nemůže čmelák létat - naštěstí o tom neví a létá

+6/0
18.4.2016 17:43

M18a44r78t67i56n 39N16e17r28m88u48t 9217367168389

Tento obrázek podle vyprávění měli zřejmě všichni letečtí konstruktéři. I v sovětském svazu. Na druhou stranu veličiny jako hmotnost, plocha apod. nejsou lineárně závislé na rozměru, takže malý čmelák létá, velký by už nemohl. Jde například snadno dokázat, že všechna zvířata dokážou řádově vyskočit stejně absolutně vysoko, nezávisle jak jsou veliká. Jestliže malá blecha vyskočí metr, stokrát větší blecha vyskočí zase max. jeden metr

+2/−1
18.4.2016 18:57

J75a58r28o67s56l72a16v 23P80l72a82c14h22e79t17k71a 7626946396389

Jak vysoko skace slimak?

+2/0
20.4.2016 0:10

M41a25r16t83i81n 42N35e70r32m18u27t 9647587628869

Vás je tady škoda

0/0
20.4.2016 0:22

J53a22r43o31s35l11a31v 97P94l73a35c92h37e20t27k85a 7256966776969

Cely ten vas prispevek je takovy divny. Mate k tomu nejake zdroje? Davate blechu jako priklad, ale ten je dost extremni. Blecha je stavena na skakani. A s tou linearni zavislisti je to taky nejake divne vysvetleni. Mate nejaky vypocet vztlakove silu cmelaka? Male letadlo leta. Kdyz ho desetkrat zvetsim, bude letat taky. Podle me jste to domotal s faktem, ze hmyz nemuze byt extremne velky kvuli zpusobu okyslicovani bunek - tam je skutecne problem s tim pomerem povrchu a hmotnosti.

0/0
20.4.2016 0:49

M59a51r43t84i24n 46N45e90r72m54u27t 9547597918639

Dobrá, tak tedy příklad se skákáním. Samozřejmě nebudu porovnávat slimáka a žirafu a podobné obskurnosti. Z mechanického hlediska je výskok získání kinetické energie pomocí práce svalu (člověk nebo zvíře se přitiskne/přikrčí co nejvíce k zemi aby dráha po kterou bude urychlován, než ztratí kontakt s podložkou, byla co nejdelší) a tato energie se přemění na potencionální (tj. max. dosaženou výšku). Na jedné straně je tedy síla svalů x délka odrazu (úměrné ploše svalů a úměrné délce zvířete, tedy d2 x d) a na druhé straně hmotností, tedy d3. Z toho je vidět, že oba faktory jsou v rovnováze a doskok tedy nezávisí na velikosti, ale na kostrukci živočicha, čemu dala příroda přednost (jinde musela ubrat). A opravdu to tak je - blecha metr, potkan 0.5m, pes, kočka, člověk cca 1.5m, prostě řádově stejně. Co se týče čmeláka, proč by nemohl letět, např. helikoptéra má taky taková tenká křidýlka, jenom s nimi musí rychle točit:-)

0/0
20.4.2016 8:57

J59a28r73o13s37l20a27v 21P20l55a48c97h59e14t31k12a 7676806656369

Tomu vasemu "vypoctu" moc nerozumim. Chtel jsem tedy spocitat dukaz a zjistil jsem, ze asi mate pravdu;-D Predstavil jsem si sval jako pruzinu. Potencialni energie pruziny je (1/2)k*x^2, kde x je delka stlaceni pruziny(ta v nasem pripade roste linearne) a k je tuhost pruziny. Ta poroste kvadraticky, protoze tuhost je zavisla na prumeru. Kdyz tedy n-krat zvetsite cely system, poroste energie n^3 krat. Vysku vyskoku ziskame z potencialni energie E = m*g*h. Tzn h = E/mg. A hmotnost nam taky vzroste n^3 krat, takze vyska vyskoku bude stejna.

Ja nerikam, ze cmelak nemuze letat. Vy ale tvrdite, ze kdyby byl cmelak vetsi, tak by nemohl. No a me zajima, proc si to myslite.

0/0
20.4.2016 12:18

M12a77r57t16i87n 64N40e34r49m55u80t 9437447558679

Bude to asi tak, velký čmelák by létal, ale rychlostí původního čmeláka - bude to fáma na základě univerzální historky o obrázcích na stole konstruktérů. Sval jsem nepočítal jako pružinu, ale jako pohon, který vyvine konstantní sílu po dráze. Síla je úměrná ploše svalu, tedy kvadraticky s hlavním rozměrem, dráha je přímo úměrná hlavnímu rozměru. No, ať se to vezme z kterékoliv strany, vychází to stejně a to je nejlepší důkaz

0/0
20.4.2016 12:44

J66a51r92o49s85l42a39v 33P39l75a47c85h85e50t52k59a 7736936656619

Konstantni sila po draze... To jste napsal definici pruziny;)

0/0
20.4.2016 14:05

J80a69r66o24s71l78a91v 70P63l74a15c63h13e46t63k59a 7736406786939

Vlastne kecam... Proto radsi pracuju s energiemi:) uz bych to neresil. Asi s vami souhlasim

0/0
20.4.2016 14:10

M71a54r28t40i50n 78N54e83r96m95u16t 9487777938859

ne, pružina má sílu úměrnou stlačení F= k*x, proto je v energii x2

0/0
20.4.2016 15:40

J96a83r77o77s17l49a68v 68P63l70a82c81h48e85t92k84a 7436246716889

Vsak jsem to psal. Doslo mi to hned jak jsem to napsal.

0/0
22.4.2016 14:40

M36a50r36t73i92n 34N18e73r67m68u65t 9857187608669

odpovídal jsem rovnou z mailu, takže jsem to neviděl, pardon

0/0
22.4.2016 14:43

M74a95r61t71i53n 13N84e64r69m66u95t 9157967138219

Se čmelákem měli tuším problém spíš kvůli aerodynamice, že je moc bachratý a chlupatý, ale při jeho rychlostech to nehraje roli

0/0
20.4.2016 9:00

J72a34n 15H15r58z55a57n 9144848810413

Krasne stroje R^R^R^ Proletel bych se !

+1/0
18.4.2016 17:27

L93u11k93á14š 96M72a86l29v27i88n80s52k28y 2848504843668

To s tím, že letadlo má být krásný, mi přijde zajímavé, v souvislosti s tím, že F35 mi vizuálně přijde nepovedené, je takové divně bachraté. Tak jsem zvědav jak se nakonec chytne.

+1/0
18.4.2016 17:08

J17a95r28o20s69l55a95v 41J79a13k12u20b27o90v 8762885225197

F-35 je hlavne server s kridlami... je to lietadlo na uplne iny typ vojny..

0/0
18.4.2016 18:54

V83l70a64d68i33m28í76r 85K32r90o80f86t29a 8170691896969

To je o kompozici fotky. A jsme naučení na estetiku studenoválečných letadel. Mě třeba zformovaly A-7 a F-14 z Tajemné záře nad pacifikem:-).. Ale stejně se mi F-35 hodně líbí, je vidět, že je to evoluční skok (jak bude úspěšný je ale úplně jiná otázka, ideálně ale, kdyby jsme nikdy nezjistili odpověď)

+1/0
19.4.2016 0:04

J87o63z30e34f 54B97e72v27i69l84a18q10u96a 9135639151751

Čo sa týka krásy, tak tá verzia Mirage s meniteľnou geometriou nemá chybu!

0/0
19.4.2016 15:10

P66e24t12r 47M72a10r43š83á33l14e59k 9915832934509

Nádherné stroje.R^

+7/0
18.4.2016 17:02

J36i93ř87í 35N91e84u39m71e90i51s62t43e68r 2842345863261

Ještě by se slušelo připomenout, že legenda Dassault je zároveň legendou Bloch.

0/0
18.4.2016 16:33

M81a52r50e54k 87M59i25c63k86a 3493305924229

Však je to tam napsané.

0/0
18.4.2016 17:55

R34o85b89e67r73t 13P25á38v23e90k 4368516206946

tohle je skvělé:

https://www.youtube.com/watch?v=_V_sM43TAa4

+1/0
18.4.2016 16:13

H19o65n74z97a 97Z26e42m20a40n 6538948472435

Pěkné video s Mirage 2000:

https://www.youtube.com/watch?v=ZCyR5yzj21g

+1/0
18.4.2016 15:51

H71o70n14z44a 18Z78e77m26a76n 6528108202315

Tyhle ty borce jsem viděl naživo na Korsice a jsou to neskuteční blázni, jak lítají mezi horama.

0/0
18.4.2016 15:56







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.