Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

OBRAZEM: Mirage, francouzská legenda proslavená Izraelci v boji s MiGy

„Aby letadlo dobře létalo, musí být krásné“, říkával největší francouzský letecký průmyslník Marcel Dassault, který se zapsal do dějin také jako otec legendárních strojů Mirage. U příležitosti 30. výročí odchodu pana Dassaulta z tohoto světa, připadajícího na 17. dubna 2016, si připomeneme prostřednictvím fotografií především tyto elegantní letouny.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

R77a18d29e63k 88V45a65l22k22o39v34i96č 7444691317693

Jen poznámka, převahu izraelských Miragí nad MiGy 21 netvořila jen taktika, ale i slabá výzbroj základní verze MiG-21F - jeden kanón s 30 náboji u většiny vyrobených - to je prostě slabota. Proti Miragi se dvěma kanóny po 125 nábojích to i při větší váze ruského granátu byla poloviční palebná síla s poloviční dobou střelby - tedy čtvrtinový výkon. S raketami na tom byly MiGy i Mirage podobně - rakety vyvinuté proti těžkým bombardérům se proti stíhačkám nehodili.

0/0
19.4.2016 11:44

R24a35d18e93k 29F84o27l66p26r65e52c79h60t

Podívejte se na to z tohoto pohledu: kdyby Izraelci používali MiG-21F-13 a Egypťané a spol Mirage IIIC, opět by izraelští stíhači dosahovali lepších výsledků než nepřítel (troufám si tvrdit), navzdory těm parametrům hlavňové výzbroje (tabulková doba střelby celé dávky u toho MiGu vychází oproti Mirage dokonce třetinová).

+3/0
19.4.2016 15:06

V37i46l84é38m 53P58ř12í95h60o53d29a 2104539923717

... soudě i podle toho, že v počátcích státu Izrael létali izraelští piloti na české variantě mezka vytuněného motorem z bombardéru, který měl letové vlastnosti křivých vrat od stodoly, a přesto (relativně) úspěšně ;-)

+3/0
19.4.2016 15:28

J60a31r90o20s92l81a93v 14H92a87b88a69d24a 6980788708785

MiG - 21F měl kanón ráže 30mm s 60-ti náboji a podobně jako Mirage byl nosičem jaderných bomb.

0/0
20.4.2016 15:33

R48a56d69e58k 72F68o96l83p91r25e65c32h21t

Pan Valkovič píše o MiG-21F-13, který měl jeden kanon s 30 náboji, MiG-21F měl dva kanony, každý se 60 náboji. MiG-21F-13 se vyráběl v mnohem větších počtech než MiG-21F. Ta "13" v typovém označení znamená, že jeho hlavní výzbrojí měly být rakety K-13.

0/0
20.4.2016 17:36
Foto

V42l75a64s27t22a 33C93o91u57f68a26l 7537139439495

Moc hezké.

0/0
18.4.2016 22:06

K65a24m17i90l 39B30e30n81e23š 2320134610413

Nejzajímavější je že Bloch začínal návrhem dvojplošníků a skončil u proudových stíhaček....taky příklad jaký pokrok během jednoho života byl umožněn hlavně díky válkám.

+3/0
18.4.2016 19:43

J46a33n 83M20a21c76e32k 3654571802323

Letadlo musí být krásné- to říká člověk, z jehož podniku vyšel Bloch MB-200? 8-o (fakt teda je, že ani moc dobře nelítal)

+4/0
18.4.2016 18:21

R24i52c65h25a62r76d 10A13u51b53r80e57c75h98t 1182131516460

MB.200 byla absolutní špička - po asi půl roku, než ho všichni ostatní zase předběhli. Vývoj bombardérů ve 30. letech šel obrovskou rychlostí, a supermoderní mašiny běžně zastaraly dříve, než se dostaly do sériové výroby. Co se týče krabicovitosti, to holt byl příznak doby. Potezy 540, Amioty 143, Farmany 220, Tupolevy TB-3, Ju-52/3, Do 13, ..... A někdy prostě nejde vyhovět požadavkům objednavatele, který pořádně neví co chce, technologiím, které jsou k dispozici a ještě vlastním nárokům na krásu.

+3/0
18.4.2016 19:25

V44i96l39é19m 70P87ř95í36h78o30d28a 2334379883907

Ano, ten vývoj šel fofrem. Vemte si, že v roce 1930 naše Aero A-42, což byl prototyp jednomotorového jednoplošného bombardéru, vytvořil rychlostní rekord na okruhu 1000km se zátěží 500kg průměrnou rychlostí 253km/h. Ačkoliv šlo opravdu jen o prototyp, který se nedočkal sériové výroby, stačilo to k tomu, aby si Němci stěžovali u Společnosti národů, že se cítí takto výkonnými stroji ohroženo. A o pět let později už existoval prototyp Boeingu B-17. MB.200 byl zcela poplatný době vzniku.

+2/0
19.4.2016 13:13

V50l42a57d96i16m39í57r 17H50o83l41ý 8434801406387

Tehdy na to asi přišel.

+1/0
18.4.2016 23:19

L62u10k33á56š 53B38r84á78z55d35a 3156908877143

Marcel Dassault měl dlouhá léta na stole své kanceláře v rámečku obrázek čmeláka s tímto textem : Podle všech zákonů aerodynamiky nemůže čmelák létat - naštěstí o tom neví a létá

+6/0
18.4.2016 17:43

M75a71r32t61i33n 47N19e27r61m18u87t 9467907108619

Tento obrázek podle vyprávění měli zřejmě všichni letečtí konstruktéři. I v sovětském svazu. Na druhou stranu veličiny jako hmotnost, plocha apod. nejsou lineárně závislé na rozměru, takže malý čmelák létá, velký by už nemohl. Jde například snadno dokázat, že všechna zvířata dokážou řádově vyskočit stejně absolutně vysoko, nezávisle jak jsou veliká. Jestliže malá blecha vyskočí metr, stokrát větší blecha vyskočí zase max. jeden metr

+2/−1
18.4.2016 18:57

J63a47r22o94s45l48a87v 94P73l87a67c93h87e29t21k36a 7836316116599

Jak vysoko skace slimak?

+2/0
20.4.2016 0:10

M94a36r66t18i17n 76N39e62r23m39u90t 9307957428649

Vás je tady škoda

0/0
20.4.2016 0:22

J35a53r37o50s90l79a36v 83P73l38a72c30h58e67t29k68a 7346636266399

Cely ten vas prispevek je takovy divny. Mate k tomu nejake zdroje? Davate blechu jako priklad, ale ten je dost extremni. Blecha je stavena na skakani. A s tou linearni zavislisti je to taky nejake divne vysvetleni. Mate nejaky vypocet vztlakove silu cmelaka? Male letadlo leta. Kdyz ho desetkrat zvetsim, bude letat taky. Podle me jste to domotal s faktem, ze hmyz nemuze byt extremne velky kvuli zpusobu okyslicovani bunek - tam je skutecne problem s tim pomerem povrchu a hmotnosti.

0/0
20.4.2016 0:49

M61a86r26t68i78n 40N79e27r44m35u54t 9637957978249

Dobrá, tak tedy příklad se skákáním. Samozřejmě nebudu porovnávat slimáka a žirafu a podobné obskurnosti. Z mechanického hlediska je výskok získání kinetické energie pomocí práce svalu (člověk nebo zvíře se přitiskne/přikrčí co nejvíce k zemi aby dráha po kterou bude urychlován, než ztratí kontakt s podložkou, byla co nejdelší) a tato energie se přemění na potencionální (tj. max. dosaženou výšku). Na jedné straně je tedy síla svalů x délka odrazu (úměrné ploše svalů a úměrné délce zvířete, tedy d2 x d) a na druhé straně hmotností, tedy d3. Z toho je vidět, že oba faktory jsou v rovnováze a doskok tedy nezávisí na velikosti, ale na kostrukci živočicha, čemu dala příroda přednost (jinde musela ubrat). A opravdu to tak je - blecha metr, potkan 0.5m, pes, kočka, člověk cca 1.5m, prostě řádově stejně. Co se týče čmeláka, proč by nemohl letět, např. helikoptéra má taky taková tenká křidýlka, jenom s nimi musí rychle točit:-)

0/0
20.4.2016 8:57

J93a29r94o56s32l53a44v 85P81l33a12c10h88e91t80k33a 7106376176109

Tomu vasemu "vypoctu" moc nerozumim. Chtel jsem tedy spocitat dukaz a zjistil jsem, ze asi mate pravdu;-D Predstavil jsem si sval jako pruzinu. Potencialni energie pruziny je (1/2)k*x^2, kde x je delka stlaceni pruziny(ta v nasem pripade roste linearne) a k je tuhost pruziny. Ta poroste kvadraticky, protoze tuhost je zavisla na prumeru. Kdyz tedy n-krat zvetsite cely system, poroste energie n^3 krat. Vysku vyskoku ziskame z potencialni energie E = m*g*h. Tzn h = E/mg. A hmotnost nam taky vzroste n^3 krat, takze vyska vyskoku bude stejna.

Ja nerikam, ze cmelak nemuze letat. Vy ale tvrdite, ze kdyby byl cmelak vetsi, tak by nemohl. No a me zajima, proc si to myslite.

0/0
20.4.2016 12:18

M19a23r74t63i74n 21N56e53r92m20u38t 9947147148329

Bude to asi tak, velký čmelák by létal, ale rychlostí původního čmeláka - bude to fáma na základě univerzální historky o obrázcích na stole konstruktérů. Sval jsem nepočítal jako pružinu, ale jako pohon, který vyvine konstantní sílu po dráze. Síla je úměrná ploše svalu, tedy kvadraticky s hlavním rozměrem, dráha je přímo úměrná hlavnímu rozměru. No, ať se to vezme z kterékoliv strany, vychází to stejně a to je nejlepší důkaz

0/0
20.4.2016 12:44

J70a20r69o95s43l15a64v 71P33l92a57c56h25e44t46k61a 7826726976869

Konstantni sila po draze... To jste napsal definici pruziny;)

0/0
20.4.2016 14:05

J86a28r85o42s56l89a69v 73P34l79a18c88h60e96t76k29a 7766666966409

Vlastne kecam... Proto radsi pracuju s energiemi:) uz bych to neresil. Asi s vami souhlasim

0/0
20.4.2016 14:10

M22a79r69t97i12n 87N63e94r46m94u92t 9577517308599

ne, pružina má sílu úměrnou stlačení F= k*x, proto je v energii x2

0/0
20.4.2016 15:40

J71a32r82o77s57l71a17v 81P62l28a32c75h16e55t85k63a 7166536306309

Vsak jsem to psal. Doslo mi to hned jak jsem to napsal.

0/0
22.4.2016 14:40

M88a87r73t62i86n 91N67e84r70m84u71t 9927667488349

odpovídal jsem rovnou z mailu, takže jsem to neviděl, pardon

0/0
22.4.2016 14:43

M97a27r93t73i57n 44N31e96r89m30u35t 9447717708889

Se čmelákem měli tuším problém spíš kvůli aerodynamice, že je moc bachratý a chlupatý, ale při jeho rychlostech to nehraje roli

0/0
20.4.2016 9:00

J47a71n 86H24r15z50a12n 9924898820183

Krasne stroje R^R^R^ Proletel bych se !

+1/0
18.4.2016 17:27

L29u88k94á42š 61M90a44l61v28i25n80s55k13y 2368254393398

To s tím, že letadlo má být krásný, mi přijde zajímavé, v souvislosti s tím, že F35 mi vizuálně přijde nepovedené, je takové divně bachraté. Tak jsem zvědav jak se nakonec chytne.

+1/0
18.4.2016 17:08

J40a88r11o46s59l35a22v 10J14a29k75u46b82o21v 8522715645547

F-35 je hlavne server s kridlami... je to lietadlo na uplne iny typ vojny..

0/0
18.4.2016 18:54

V48l88a69d40i39m11í20r 78K53r84o52f71t42a 8590471746769

To je o kompozici fotky. A jsme naučení na estetiku studenoválečných letadel. Mě třeba zformovaly A-7 a F-14 z Tajemné záře nad pacifikem:-).. Ale stejně se mi F-35 hodně líbí, je vidět, že je to evoluční skok (jak bude úspěšný je ale úplně jiná otázka, ideálně ale, kdyby jsme nikdy nezjistili odpověď)

+1/0
19.4.2016 0:04

J59o53z76e40f 87B57e82v35i78l43a57q98u48a 9445719911821

Čo sa týka krásy, tak tá verzia Mirage s meniteľnou geometriou nemá chybu!

0/0
19.4.2016 15:10

P52e74t84r 91M10a40r16š29á33l12e31k 9595432334739

Nádherné stroje.R^

+7/0
18.4.2016 17:02

J49i60ř15í 95N86e93u93m21e39i52s81t28e83r 2102205373521

Ještě by se slušelo připomenout, že legenda Dassault je zároveň legendou Bloch.

0/0
18.4.2016 16:33

M33a97r87e54k 91M33i83c68k83a 3393565504629

Však je to tam napsané.

0/0
18.4.2016 17:55

R11o75b22e96r65t 24P69á31v41e77k 4568866896976

tohle je skvělé:

https://www.youtube.com/watch?v=_V_sM43TAa4

+1/0
18.4.2016 16:13

H88o11n63z47a 15Z27e31m49a16n 6798508512725

Pěkné video s Mirage 2000:

https://www.youtube.com/watch?v=ZCyR5yzj21g

+1/0
18.4.2016 15:51

H60o14n62z19a 35Z36e10m94a40n 6648818332965

Tyhle ty borce jsem viděl naživo na Korsice a jsou to neskuteční blázni, jak lítají mezi horama.

0/0
18.4.2016 15:56







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.