Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Karel IV. krvácel z úst a otékal mu jazyk. Při záchraně mu vytrhali vlasy

Nebyl otráven, jak se mnozí jeho současníci i novodobí badatelé domnívali. Karel IV. „jen“ narazil v turnajovém klání na lepšího soupeře než byl on sám. V souboji utrpěl doslova smrtelné zranění, na které by naprostá většina Karlových současníků zemřela.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M72a20r71t84i80n33a 34Č88e71r52v14e92n83a 1422941103

"Je to nedůstojná snůška senzacechtivých výmyslů a málem se z toho stala oficiální mediální verze. Nevím, jestli se k tomu vyjádří některý renomovaný historik, ale obávám se, že ne. Prosím vás, posuďte svoje možnosti.." komentuje Ludmila Vaňková česká spisovatelka,která požádala o zprostředkování jejího názoru, tady je:

... apravdy každému přejte (Jan Hus)

Nemám čas brouzdat po internetu, takže mi leccos často unikne ana nová odhalení většinou nereaguju. Tentokrát mě ale šokovala záplavafalešných informací, která v jubilejním roce císaře a krále Karla IV.dezorientuje naši veřejnost a vrcholí článkem Pavla Toufara uveřejněným 19.t.m. na portálu technet.iDnes.Jde o záhadný úraz, o kterém se po staletí věřilo, že Karlovo dočasné vyřazeníze života na podzim roku 1350 způsobila neznámá choroba. Při šestistém výročí císařovy smrti se poprvé nesmělepřipomínal význam tohoto slavného panovníka a k uctění jeho památkyv rámci jiných akcí uskutečnil Dr Emanuel Vlček antropologický průzkumjeho kosterních pozůstatků a přišel s tímto vpravdě senzačním objevem. JiříSpěváček ho ve své monografii stihl zachytit jen v stručné poznámce podčarou. Já jsem měla to štěstí, že jsem celou rozsáhlou románovou ságu o KarloviIV. začala psát až na počátkuosmdesátých let a měla jsem ten neocenitelný údaj k dispozici.

Celá událost je odjakživa zahalená hlubokým tajemstvím, anajednou všichni vědí, co se vlastně stalo. Karel se prý vydal do Itálie, kdese na zapřenou zúčastnil turnaje, na kterém utrpěl zranění takřka smrtelné. Anásleduje přesný popis, jak ho léčili italští ranhojiči. Přitom o podivnémKarlově zmrzačení neexistuje v pramenech nikde ani zmínka. To autorpřipouští, ale kupodivu za chvíli natohned ví podrobně, co se na tom turnaji (v Itálii v říjnu 1350) přesně dělo, kdovšechno tam byl a co se zraněným dělali.

Cituji: Tahem za vlasy se proto snažili narovnatporaněnou páteř. Však to také zmínil florentský kronikář Villani:

„Lékaři při léčbě sáhli k nejsilnějším prostředkům, kdy Karlovi bylyvyt

+1/0
25.5.2016 8:56

O50l64d81ř23i38c16h 34Ř36e47z52n82í86k 7135402744318

na to jsem taky poukazoval, že je to vycucané z prstu. Karel IV. v Italii roku 1350 rozhodně nebyl. Jiná věc je jeho zdravotní stav, kdy se vskutku rozšířila fáma, že se jej Jan Jindřich v Brně pokusil otrávit a Karel v Brně vskutku byl. O strnulosti končetin se také zmiňuje dopis poslaný papeži, ale jako důvod uvádí "nerovnováhu tělesných tekutin" tedy asi infekci...

+1/0
25.5.2016 13:20

M59i97r65o29s66l96a40v 73S12t88i58s97k68a65l 3387966597160

Super článek děkuju autoroviR^R^R^

+5/0
22.5.2016 13:15


Foto

J97i76ř91í 25D52v58o81ř64á60k 5535859800168

Málokdy někomu něco závidím. Ale Pan Toufar je výjimka . Závidím mu hlavu a znalosti .

+3/0
20.5.2016 17:32

M84i48c73h27a62l 81U96r44b31a96n 2838819632148

Ziskat jeho hlavu by pripadne nemel byt az takovy problem. ;-D

Ale ty znalosti bych chtel taky ... :-)

+1/0
21.5.2016 17:23

B44e76n 48P83a26v58k16a 1797683327821

No, a jak by řekla stará Vomáčková, tak nebýt toho, že to byl kulich, tak by ho nechali felčaři umřít ve škarpě:-)

0/−4
20.5.2016 13:29

M15i49c75h18a24l 74U23r57b12a77n 2908829272638

Nevim, co mysliste slovem "kulich", ale felcari ci dokonce doktori se nezabyvali kdejakym kmanem, to je fakt. :-)

0/0
21.5.2016 17:23

J78a96r33m11i41l70a 27M67a76c28k60o25v76á 8467969893

Karel musel mít asi opravdu hodně tuhý kořínek a super fyzičku - nejen, že to přežil, ale i rozhýbal a rozchodil a vydržel s celým tím handicapem ještě dalších skoro třicet let! Dožít se 62 let je na tu dobu výborné skóre pro zdravého člověka natož pro někoho s takovýmhle úrazem. Smekám!

+7/0
20.5.2016 0:06

M36i42l93a57n 39G98á91l 4930546884681

Krásně napsáno, já to zhltnul jedním dechem, úplně mě to přeneslo do oněch dob! Díky autore a Vám, Vaše Veličenstvo, klidný věčný spánek.V

+24/0
19.5.2016 21:40

D17a50n55a 42S98m57é10k98a93l36o81v45á 5317506433312

Škoda, že se článkům nedá dát karma, tenhle by si ji zasloužil ;-)

+11/0
19.5.2016 20:03
Foto

A17n40t95o24n96í80n 65R79a11n56g83l 6698311679339

Bomba clanek. Dik

+8/0
19.5.2016 19:14

A18l47e25n38a 98G68r76o14s82s76o88v95á 4890413151211

Velice poutavě napsáno....všechna čestR^

+8/0
19.5.2016 18:52

H22e17l58e57n71a 46Č57í72ž91k53o74v75á 9281551532248

Ano, tento text je povedený nejen co do informační hodnoty, ale i co do stylu. Při dnešní úrovni žurnalistky (zvláště té internetové) je to skutečně ojedinělý počin. Autor zaslouží velké uznání.

+17/0
19.5.2016 19:51

T34o15m24á21š 22T13ř28í92s18k71a 7285196244135

Nádherný článek. Úplně jsem zapoměl, že jsem na Technetu. Na tu dobu a všechny komplikace se Karel dožil úctyhodného věku.

+14/0
19.5.2016 18:51

M76i83c20h25a77l 57M18i59l74l60e74r 9776792359762

vyborny clanek, dekuji.

+17/0
19.5.2016 15:36

L33u39k16á57š 42A52d75a17m10e95c 3107943550397

Vždycky stále dokola mě překvapuje kvalita článků na technetu, která překračuje úroveň zbytku iDnesu i drtivé většiny českých médií o několik úrovní. Toto je skutečná novinařina.

+20/0
19.5.2016 17:30

P78a38v85e53l 82H38o70r98á44k 8441373455752

Tak autor se sám nijak netají tím, že převzal informace z knih. Toho už ovšem současní "novináři" schopni nejsou. Přece jen pan Toufar získal vzdělání ještě v době, kdy za něco stálo.

+7/0
19.5.2016 21:13

J95a64n 46U61l38r49i22c81h 9949946789174

1. Karel tedy nebyl jen kabinetní státník a zbožný intelektuál, nýbrž také gotický rytíř a pravý syn svého rytířského otce. Nádhera! Skvostná postava našich dějin.

2. Ach, to byla doba! Vznešení muži s dřevci a meči, skutečný boj. Dnes to vidíme jen ve filmu: https://www.youtube.com/watch?v=UcnFPp2mFoc

+5/0
19.5.2016 15:33

P54e43t40r 44F17o77l61t18ý64n 9284316947496

Trošku zpátky na Zem. Byla to doba, ve které by jste po zralé úvaze žít určitě nechtěl. Vznešeni muži s meči - dokážete si představit tu bitvu, co to bylo za jatka? Raději kulku do hlavy, než být rozsekan a bez dnešní lékařské techniky umírat na otravy, záněty.. Nehledě na postavení obyčejných lidí.. Jen si to romanticky malujte, ale skutečnost je jen jedna.

+15/0
19.5.2016 16:29

J93a81n 92U93l68r16i23c96h 9249396409134

Umím si to představit a dávám tomu přednost se vším všudy. Právě proto, že to bylo férovější. Nemohl jste být jen tak z dálky odpraven. Nepřítel se vám musel postavit tváří v tvář. A vy jemu.

Obyčejní lidé nebyli svobodní s museli pracovat pro šlechtu. To nebylo v pořádku. Ale vy si zase idealizujete dnešek. Obyčejní lidé, často naprostí darebáci bez cti a studu, mají politický vliv a leckdy vykonávají vysoké politické funkce. To je kořen mnoha problémů. A místo roboty platíme krvavé daně a jsme svázáni obrovským množstvím různých povinností. To je také špatný systém.

+3/0
19.5.2016 16:43

R40a62d42e26k 88Č66e55r90v58e14n30k25a 5654131104292

"...darebáci bez cti a studu, mají politický vliv a leckdy vykonávají vysoké politické funkce..." - možná se budete divit, ale intriky, podvody, zrady...jsou staré jako lidstvo samo....a ani středověk nebyl jiný;-)

+12/0
19.5.2016 18:21

J66a23n 87U10l28r40i42c10h 9279106119104

To nikterak nepopírám. Podstatné však je, zda vládnoucí vrstva má a obecně ctí určitý morální kodex. A tehdy tomu tak bylo, dnes není. Opravdu si myslíte, že Karel IV. byl stejný jako např. David Rath nebo Aleš Řebíček?

+3/−1
19.5.2016 22:14

M19i11c41h45a25l 15U76r74b30a54n 2318119412388

Karel IV. byl vyjimecny uz jen tim, ze byl kralem, takze se i v te dobe vymyka. Rathu a pod. bylo i v te dobe i ve slechtickem stavu dost.

A uvedomujete si, ze objevit se ve stredoveku, tak by clovek byl pravdepodobne nejakym nevolnikem, od rana do vecera se patlajici v bahne? A pak by mu nejaka ta loupeziva banda znasilnila manzelku a pak ho zabila i s celou rodinou.

On si kazdy sam sebe predstavi jako bohateho a mocneho feudala, ale to neni pravdepodobne. A i kdyby byl clovek slechtic, tak by stejne dost mozna nejaky bezzemek nebo v lepsim pripdae majitel neceho, co by odpovidalo vetsi sedlakove chalupe ...

Stredovek me zajima, ale jinak nez jako bohaty a mocny feudal bych se tam objevit nechtel. ;-D Popr. kamoska by chtela byt krcmarka s prosperujici hospodou. ;-D

+1/0
21.5.2016 13:31

J93a12n 33U88l72r53i50c19h 9969936719274

Já nepopírám, že tehdy existovali zločinci, a to i mezi vysoce postavenými lidmi. Mám ale problém s tím, když se de facto snažíte tvrdit, že neexistovali žádní ušlechtilí lidé. Tím totiž popíráte, že by vůbec existovala ušlechtilost a dobro.

Já tvrdím, že ta éra se lišila od dnešní doby existencí jasného, velmi náročného morálního kodexu vycházejícího z křesťanství a že společenské elity obecně tento ideál zdůrazňovaly a dodržovaly. To se dnes neděje.

Nezlobte se, ale názor, že byste tehdy chtěl žít nanejvýš v pozici bohatého feudála, svědčí o tom, jak moc jste poznamenán dnešní dobou a její upadlou morálkou. Moc, peníze, feudál ( termín používaný v pejorativním smyslu komunisty ).

Já ve svých vizích jsem v oné době nejspíše řeholníkem, popřípadě rytířem, nejlépe obojí, tedy příslušníkem rytířského řeholního řádu, např. templářem.

0/0
24.5.2016 13:28

M24i40c44h12a83l 88U48r54b88a57n 2938299822298

O uslechtilosti a dobru jsem nic nepsal ani tak, ani onak. Jen jsem reagoval na Vas prispevek, podle ktereho ten moralni kodex, ktery at uz z nabozenskeho nebo rytirskeho hlediska (coz bylo velmi provazano) meli lide dodrzovat tak casto necinili. Precetl jsem toho o stredoveku dost (Vy treba take) na to, abych nemel predstavu, kolik prislusniku rytirstva, kteri meli byt temi nejlepsimi, vazanymi prave tim kodexem, na mily kodex kaslalo. Neni to tim, ze by v te dobe byli lide lepsi nebo horsi - byli to proste lide - prve i ted.

A bohaty a mocny feudal bych nechtel byt proto, abych mohl machrovat, ale proto, abych mel k dispozii bezpeci (aby mne i s rodinou nekdo jen tak nezabil), zdravou stravu (tu nemel kdekdo) a co nejkvalitnejsi lekarskou peci (draha jako cyp). Bezpeci bez ozbrojencu, zdravou stravu a hlavne lekarskou peci bez hromady penez clovek v te dobe neziskaval vubec lehce.

0/0
24.5.2016 15:58

J87a94n 52U91l91r43i78c26h 9979146169254

Míra dodržování morálních pravidel, která byla zvláště pro šlechtu mnohem náročnější než dnes, byla tehdy vyšší, a to ze dvou důvodů:

1. Myšlení celé společnosti bylo ovládáno křesťanstvím. Všichni lidé si byli velmi vědomi krátké doby trvání pozemského života a upínali se k posmrtnému životu věčnému. Tím spíše, že pozemský život většiny lidí za mnoho nestál a stále doslova videl na vlásku.

2. Dodržování morálního kodexu bylo považováno za atribut šlechtice. Porušení pravidel znamenalo ztrátu cti, ostrakizaci, často i hrozbu ztráty šlechtického titulu.

K vašemu přání být v případě života ve středověku feudálem: To je právě ono. Bezpečí, strava, zdraví. Jde o zcela zřejmý zřejmý úpadek hodnot, který stihl celou naši společnost.

0/0
25.5.2016 13:10

M76i22c36h65a60l 32U48r31b42a59n 2598899192288

Myslim, ze se asi neshodneme. Ja si totiz myslim, ze mate na stredoveke podminky az prilis naivni pohled a ze situace byla nejen slozitejsi, ale hlavne mnohem "temnejsi" ... To, co pisete, je jiste pravda teoreticky, ale nebranilo to tomu, aby se davy slechticu od malych po nejvyssi nechovaly, rekneme, jako prasata.

Ohledne toho prani byt feudalem, mit bezpeci, stravu, lekarskou peci - nebyt toho, tak by me nejspis nekdo obratem zabil ci umucil, trpel bych podvyzivou ci umrel nekde hlady nebo na nejakou, z naseho pohledu banalni vec ... takze bych si svuj pobyt ve stredoveku moc neuzil, resp. naopak "uzil" ... :-)

A jinak lide tisice let touzili po bezpeci, strave a zdravi - v minulosti to vetsinou k dispozici nebylo a proto to nebyl upadek hodnot, ale samotna podstata snahy prezit ... nebyl to upadek prve a neni to ani nyni.

0/0
25.5.2016 14:14

J27a52n 88U48l22r74i94c53h 9709306319124

Z vašich odpovědí vysvítá, že na svět pohlížíte západním liberálním prizmatem dnešní doby, pro který je typický materialiamus, soustředění na zážitky ( carpe diem, snaha o co nejdelší a nejpříjemnější život, proto "hlavně to zdravíčko", potažmo zdravotní péče, bezpečí ), popírání existence vyšší pravdy, hlubšího smyslu života a dokonce i existence jednoltlivců a kultur s vyššími hodnotami ( všichni vždy byli, jsou i budou v podstatě stějně špatní, tak proč bychom takoví neměli být my? ).

Mýlíte se. Středověká Evropa byla zcela jiným typemn společnosti - hierachická se silným vlivem duchovních, potažmo morálních elit, idealistická ( v tom smyslu, že i špatní lidé respektovali křesťanský mravní ideál, neboť si připouštěli svoji špatnost a často z ní nakonec činili pokání ), soustředěná na očekávaný život po fyzické smrti.

Mýlíte se i v přesvědčení, že kdybyste ve středověku nebyl "feudál", nejspíše by vás někdo brzy zabil nebo umučil. Takové věci vůbec nebyly běžné. Naprostá většina lidí umírala na úrazy, nemoci a vnitřní tělesné poruchy, jejichž následkům tehdy nebylo možné čelit.

0/0
26.5.2016 22:56

J50a78k34u80b 60T28u14r78e82k 2332771761310

David Rath nenechal povraždit norimberské Židy, protože potřeboval peníze. Za to Karel IV. se nerozpakoval dát pokyn k největšímu vyvražďování Židů v historii do 2. světové války. Překonal ho až Hitler v počtu obětí.

0/0
24.5.2016 1:28

J38a68n 60U80l65r61i92c42h 9129336599974

Jak asi víte, Karel IV. nedal k vyvzražďování norimberských Židů "pokyn", nýbrž jen svolil k tomu, aby si norimberští měšťané při příštím pogromu vzali u Židů peníze, které sám městu dlužil ( podle dobového práva byli Židé nesvobodní a se svým majetkem patřili panovníkovi ). Nevybízel k vraždění. Dokonce se o něm výslovně nezmínil.

V jiných případech Židy před pogromy chránil, zejména v zemích Koruny české.

Ano, tolerování pogromů bylo tragické a špatné, ale je nutné vidět věci v historických souvislostech. Vy, jak se zdá, hledáte důvody k označení Karla za zločince, ne-li za jednoho z největšíéch zločinců své éry. Myslíte to vážně?

0/0
24.5.2016 13:17

M12a12r27t82i94n 39K10y45p79r 2622355784394

V čestnosti politiky si středověk docela idealizujete. I Karel IV byl bezesporu v boji nebo v kolbišti čestný rytíř, ale v politice dokázal využívat i velmi nečisté praktiky. Třeba korunu římského císaře si do značné míry koupil nehoráznými úplatky kurfiřtům.

0/0
19.5.2016 18:49

J90a24n 48U69l65r69i45c53h 9659846199494

Karel se jistě dopustil poklesků, ale nikdy by ho nenapadlo říci, že to je v pořádku, když to přece dělají všichni. Věděl, že existuje vyšší pravda nad ním. A v tom spočívá zásadní rozdíl mezi tehdejší dobou a dneškem.

+3/−1
19.5.2016 22:16

R64a50d57e46k 32N56o11v30o58t63n25ý 5318752596485

Ta idealizace minulosti je k smíchu...pokud viděl nějakou vyšší pravdu, tak to byl primárně zájem lucemburské dynastie.

+1/0
20.5.2016 9:51

J38a59n 44U85l97r67i63c71h 9429446589844

Proč k smíchu? Nevěříte, že existují ušlechtilí lidé jednající i z jiných než ryze sobeckých pohnutek? To by bylo smutné.

+1/0
20.5.2016 10:52

V66á58c60l96a84v 89Č45e94r32m26á13k 4313370707644

I kdyby to bylo jenom tak, což nevěřím, tak zájem dynastie je ve výsledku pro zemi mnohem lepší, než zájem nýmandů, kteřá byli zrovna na 4 roky zvoleni a potřebují urvat co se dá.

0/0
21.5.2016 21:01

O84l54d44ř93i84c15h 32Ř55e58z14n78í51k 7885822594248

tak známy jsou i tyranie, které trvaly po desítky let. Nýmand zeman za dva roky skončí nebo zakuká a bude od něj pokoj, ale kdyby takový ...... dostal absolutní moc, tak po dopsání tohohle řádku by do třiceti minut byla u baráku tatra s pány v kožených kabátech ;-D ;-D ;-D

0/0
22.5.2016 21:29

J65i70ř73í 14K27o63c27u98r50e57k 6485244485638

No právě. Luk a kuše už tehdy byly známy. Jen to lehce zadrnčí a je po člověku. Francouzští rytíři by mohli vykládat, co to je dlouhý luk.

Obyčejní lidé chodili bosky a dožívali se v průměru cca 35 let. Dětská úmrtnost byla značná a hygiena? Ulice byla kanalizací, v jejím středu byl žlábek. A když v létě dlouho nezapršelo, tak se pří jakémkoliv průjezdu povozu vířil prach. Teda spíš jemně nadrcené fekálie. Nočník se totiž vyléval z okna. Když zapršelo, hrozný smrad - výběh pro psy hadra.

Pokud chcete jezdit na koni a bojovat s mečem, můžete i dneska. Historických šermířských skupin jsou desítky. Čeká vás pořádná fyzizká dřina. A pokud vám jde o fyzickou dřinu, nikdo vám nebrání pořídit si dům, zahradu a pole. A pracovat na poli pouze s motykou, ruchadlo bratří Vaverků ještě známo nebylo.

+11/0
19.5.2016 19:13

O80l64d41ř44i70c79h 73Ř40e24z13n80í52k 7375512354848

Francouzští rytíři by mohli vykládat - ne, nemohli, vyprávět mohli je ti, kteří přežili Azincourtu 1415 ;-D

+1/0
19.5.2016 20:49

R65a52d42e43k 52J16a71h10n 8896797365795

A Kresčak a Poitiers. Na druhou stranu, kdyby poslouchali taktické velitele a nehnali se za slávou "avantgarde", nemuseli být vrařdení po desítkách a stovkách.

0/0
19.5.2016 21:31

J75a84n 63U73l17r43i65c25h 9709336509244

Ano, prohráli. Ale i tak byli skvělí a jejich základní taktický obrat, totiž frontální útok těžké jízdy, byl v jejich éře nejúčinnější způsob boje.

0/0
19.5.2016 22:25

O52l84d95ř43i89c24h 82Ř73e70z97n32í62k 7585942304478

a za pět let u nás rytířská jízda dostala na budku i v Čechách ;-D

0/0
22.5.2016 21:25

J21a35k72u70b 88T92u13r43e36k 2942871631430

Jenže ta éra skončila Janem Lucemburským. Pak přišly na řadu luky a kuše.

0/0
24.5.2016 1:31

J90a29n 50U81l19r92i38c62h 9859136569894

Samozřejmě vím, že tehdy byly užívány velmi účinné liky a šípa. Ale já psal o něčem úplně jiném - o odvaze a statečnosti, které elity prokazovaly v boji muže proti muži.

Reálie tehdejšího života, o nichž píšete, si uvědomuji. Ale opět mi jde o něco jiného - o to, co není vidět ani cítit, protože to není fyzické, totiž o vědomí vyšší pravdy nad námi a její respektování elitami.

A konečně opět - nejde mi o fyzickou námahu, nýbrž o statečnost a odvahu. Ty u počítače neprokážete. Skupiny historického šermu miluji, ale ony jen předstírají. Je to něco jiného než skutečný boj.

0/0
19.5.2016 22:24
Foto

J21i96ř12í 24D65v51o53ř84á69k 5935329220248

Jaký je rozdíl mezi kulkou z dálky a seknutím mečem zezadu . Když jde o život , jdou ideály do . Asi víš kam.

0/0
20.5.2016 16:55

R51a81d94e12k 39J55a87h86n 8846177635405

Výborný článek. Dali jste si záležet. Příště dělejte poradce i tvůrcům filmů, třeba Hlas pro římského krále, který byl vysílán tuto neděli. Možná by potom netočili hlouposti. Krále Jana hrál 190 cm herec s mohutnou muskulaturou a krále Karla velice subtilní Hádek, který má tedy k "těžkému" atletovi dost daleko. Brnění v tom filmu, to byla také kapitola sama pro sebe. Zobrazované hrady byly postavené 1/2 století po smrti Karla IV. a další a další nesmysly.

+15/−1
19.5.2016 15:10

I43v17a 22K21a53i82s71e86r66o42v13a 6918451334808

Hádek byl sympaťák a fešák, což zřejmě Karel byl, ale fyzicky teda zdatný vůbec nebyl, zvlášť proti ji podstatně staršímu taťkovi Lucemburskýmu;-D

0/0
19.5.2016 15:53

R32a21d89e15k 58J55a58h96n 8776867805895

Skutečný taťka byl starší jen o 20 let (1296). V tomto filmu mě iritovalo, že dvacetiletého i padesátiletého Jana hrál stejný herec se stejným účesem, stejným oblekem atp.

+2/0
19.5.2016 16:02

M10a26r43t33i20n 27K16y11p20r 2202775564824

Máte pravdu. Třeba těch 190 cm bych postavě Jana Lucemburského odpustil (a považoval bych ji i za jistou přednost pro dnešního diváka, jak Jan, tak jeho syn byli ve své době nadprůměrně vysocí a fyzicky nesmírně zdatní, takže při dnešním pohledu na průměrnou výšku evropských mužů by těch 190 cm poměrově odpovídalo), ale Karel byl ještě o tři centimetry vyšší a "udělaný" byl minimálně stejně, ne-li více než jeho otec, takže to chtělo zachovat vzájemný poměr. Bohužel v představě českého diváka stále zůstává mladý Karel IV jako hubený chlapec v postavě Jaromíra Hanzlíka, teď podtrženou podobnou tělesnou konstrukcí Kryštofa Hádka.

+2/0
19.5.2016 18:59

M78a38r52e63k 24Z62a98h47r19a63d15i61l 6944739345841

To nebyl dokument, možná Vám to ušlo...

0/0
20.5.2016 7:37

R60a62d24e74k 95J90a96h66n 8266697685355

Aha, opravdu? To znamená, že příště bude hrát třeba Hitlera dvoumetrový dvacetiletý blonďák ne, když to není dokument?

+3/0
20.5.2016 9:04





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.