Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Létal i rozstřílený jako řešeto. Legenda jménem Wellington slaví 80 let

Mezi nejznámější britská druhoválečná letadla patří bombardér Vickers Wellington. Nesmazatelně se zapsal i do historie československého letectví. Byl ve výzbroji 311. bombardovací perutě, která s ním podnikala nebezpečné noční nálety proti Říši a později snad ještě nebezpečnější hlídkové lety nad Atlantikem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

P93e65t84r 75P54r64o93c70h54á82z42k48a 3712186652274

Díky za zajímavý článek.R^

+7/0
15.6.2016 19:01

P45e11t82r 14Š66i81l79h22a79n 7668332817423

Ten zvuk ve videu je určitě autentický:-P

0/0
15.6.2016 14:17

F18e35r94d42i41n31a48n90d 81S32m62r76č19e11k 7888861907447

Super článek, díky! A nebylo by tam něco o 313. stíhací? Lítal mi tam prastrýc :-P

0/0
15.6.2016 14:17

P13a46v33e86l 35K22r85á68l 9218842724943

Doporučil bych knihu od Františka Fajtla Létal jsem s Třistatřináctkou

+1/0
15.6.2016 14:31

F86r40a22n37t46i57š47e15k 39S86o26b36o62t78k30a 1367563804890

V podstatě další potvrzení, že Angličané zaspali v přípravě na odvrácení celkém jistého útoku vše co mohli. Proto špatná výzbroj, špatné vystupování ve Francii a v mnoha dalších prvních fázích války. Viz jen takovou malou ukázku - normální helma pěšáka má krýt hlavu proti kulkám či střepinám ze všech stran. Ne tak u Angličanů, používali sto let starý vzor z tropů, který zejména kryl proti dešti. No i tato bombardovací legenda byla už při zavádění do výzbroje zastaralá - pomalé hovado bez jakéhokoliv krytí posády.....

0/−7
15.6.2016 14:13

J34a88n 31K30ö44r18n30e10r 9826561714190

Ále, zas to tak nehroťte. Nebyl to žádnej zázrak, "jen" letoun na úrovni doby. Ostatní na tom nebyli o moc líp, mnozí o dost hůř.

Wellington (bez rozlišení verzí) dokázal lítat operačně celou válku a celou válku se taky vyráběl.

+9/−1
15.6.2016 14:57

M62a27r86t44i32n 64N81e63r41m49u84t 9157267298969

Jo, taková tropická helma třeba na torpédoborci v severním atlantiku, krásný příklad armádního myšlení

0/−1
16.6.2016 12:24

O33n56d90ř59e22j 40D94u47j16k65a 4206766290269

Britská helma "Brodie" byla zavedena v roce 1916, a nemá krýt proti dešti ale proti kamení které prší z nebe když dělostřelecký gránát dopadne před nebo za zákopem.

+2/0
16.6.2016 20:20
Foto

L56u63d58ě67k 76F62u18x75a 9436970714747

Františku, když to srovnáte s Dorniery a Junkersy.......protivník, tedy Hitler neměl žádné těžké bombardéry, které by stály za řeč! že měli Britové prototyp proudového letadla a nedali jej do výroby kvůli investicím do pístových motorů? Tuto chybu (po bitvě je každý generál, že?) udělal führer taky.....

0/0
23.6.2016 15:47

V26i57l84é13m 26P14ř25í21h95o52d90a 2964599773677

Rovnou připomeňme výborný film "Nebeští jezdci" s Veloušem Líčkem.;-)

+15/0
15.6.2016 9:45

J79i80ř77í 22N86e61u47m83e84i36s47t48e66r 2872575223921

R^

0/0
15.6.2016 9:49
Foto

P86a46v24e46l 62M12a49r15t61i17n30e13k 9725615171973

Dekuji. O letadlech z WWII si vzdycky rad prectu a to i kdyz jsou chronicky znama. Vzdycky se najde info, ktere jinym autorum uteklo. Pro mne byla "novinka" ty Merliny.

+4/0
15.6.2016 9:04

J93a38n 94K64ö84r83n22e78r 9736981754770

Pro mě byly nedávno novinkou Bristol Herculesy u Lancasterů MkII. Taky si s drakem "nesedly" :-)

+1/0
15.6.2016 9:08

V65i57l32é47m 40P96ř19í23h63o31d27a 2774389163347

Takové RR Vulture si zase v páru "nesedly" s Avro Manchester, takže je nahradili 4x Merliny a Lancaster byl na světě.;-)

0/0
15.6.2016 9:36

J53a26n 79K22ö73r39n50e71r 9596611574170

O kombinaci kvalitního motoru Jumo s kvalitním drakem Bf109 za vzniku děsivé Avie S199 nemluvě.;-)

+4/0
15.6.2016 10:13

M12i33c45h72a62l 36K70o49h14o84u81t72e74k 1523931433

To tedy, malý drak, těžký motor, příliš široké listy vrtule, točící se na opačnou stranu než mělo vyrovnávat původní tvarování svislého stabilizátoru, plus úzký podvozek a "Mezek" byl na světě. Nebylo třeba moc výroby, hlavně že to lítalo. Je neuvěřitelné, že Izraelci na tom dokázali úspěšně bojovat.

Velká škoda, že nám shořel ten sklad motorů DB, mohlo být místo toho slušné množství normálních "Messerů".

+1/0
16.6.2016 21:47

J72i21ř27í 36Z78á59r67y61b92n86i12c48k24ý 7846726857819

Doplnil bych mou nejoblíbenější knihu - Vzpomínky nebezkého jezdce od Richarda Husmanna. Jinak díky autorovi za článek..R^

+1/0
15.6.2016 8:52

J88a16n 88S28m58í64t51k66o 8664302684445

S pasáží o náletu na Wilhelmshaven je to takové divné...

Jednak cíle bylo dosaženo, jenže kvůli kouřové cloně nešlo vyloučit, že by pumy nezasáhly válečné lodě, ale pevninu - a v té době byly útoky mimo striktně vojenské cíle zakázány. Takže se Wellingtony obrátily s pumami zpátky domů a až potom je napadli Němci*. (I když rozumím tomu, že poznámka o "dosažení cíle" nejspíš takto myšlena nebyla.)

A hlavně: onen nešťastný prosincový nálet byl ve vyšších kruzích zhodnocen mj. tak, že dva ze tří velitelů squadron nedodrželi formace - a ten třetí, co držel své stroje pohromadě, ztratil "jen" jedno éro. Proto se ještě stále věřilo, že by správně vedená a udržená formace měla být schopna se stíhačkám nepřítele ubránit - o tuto iluzi přišli Britové až v lednu 1940, opět při denním náletu.

* OT: právě dlouhá reakční doba Luftwaffe byla jednou z příčin, proč se nevěřilo v existenci německého radaru, potažmo pravdivosti Oslo Report - akorát Britové nevzali v potaz, že Němci nemají jejich systém řízení, ale vlastní - včetně toho, že informace musí probublat od radarů přes velení Kriegsmarine k Luftwaffe a až pak ke stíhačům.

+2/0
15.6.2016 8:37

D16a46v31i45d 16D98u47š44e31k 5381527650837

Díky za zajímavý článek.

+7/0
15.6.2016 8:20

A78n74t33o32n34í28n 22Z95e90l85e45n15ý 2254233561756

Navrhuji doplnit i jméno konstruktéra, Mimo Wellingtonu také autora „skákající bomby“ pro Dam busters a obřích bomb Tallboy a Grand Slam.

Barnes Wallis.

+14/0
15.6.2016 7:48

J68a21n 39S98m26í85t50k79o 8124182854345

Úplně jste mi to sebral z klávesnice :-) Barnes Wallis by si zasloužil i celý článek - od vzducholodí (kde si ozkoušel geodetickou konstrukci) přes bombardéry (mimo Wimpyho třeba Windsor nebo Warwick) a pumy po poválečná dopravní letadla s měnitelnou geometrií křídel.

+9/0
15.6.2016 8:11

M50a60r59t63i32n 44N78e88r27m44u41t 9117557488259

Má aspoň pěkný film - Ďáblové vzduchu

+1/0
16.6.2016 14:29
Foto

P59a84v40e89l 85D90o68l61e26z22a65l 6663923331532

Britští letci je záhy přejmenovaly... autore, autore

0/0
15.6.2016 1:06

R29a26d42e87k 54F39o35l81p81r80e43c66h58t

Díky, opraveno (nejhorší je, že to člověk po sobě čte a stejně mu to uteče).

+15/0
15.6.2016 1:19

A34l79e37š 52R77y69s 8902938717278

Každému redaktorovi bych přál, nevím jak to nazvat, snad cit pro gramatiku, jaký mám já, každá chyba v textu mme doslova praští přes oči, jak se říká... někdy je to až nepříjemné - v dnešní uspěchané době je v textech strašná spousta chyb....

+2/0
15.6.2016 6:15

R98a43d81e97k 43Č50e66r76v85e65n72k24a 5254681674922

no jo, když má někdo oči jako Rys ;-), omlouvám se za ten laciný vtip, ale nedalo mi to;-)

+5/0
15.6.2016 8:10

V85i34l13é58m 18P51ř33í19h37o46d83a 2234879323427

Jo, k tomu bývávali korektoři...

+5/0
15.6.2016 9:03

M58a57r97t42i54n 71O40l91e41š24n13ý 5575116846194

Dneska už se nedělají ani korektury knížek, takže nějakej článek v internetových novinách ... Rv

0/−1
15.6.2016 19:42
Foto

L63u68d83ě83k 83F66u90x22a 9186570194717

Ale kdeže. Nevím sice jak je to dneska, ale chyby mnohdy utekly i přes snahu kerktorů.

0/0
23.6.2016 15:50

M70i95c65h52a88l 62F32r24ý65d27a 1352239303542

Čím více textu člověk přečte, tím snáze objevuje gramatické chyby, protože čtení posiluje "fotografickou" paměť. Pak na vás to chybně napsané slovo z textu doslova svítí...

0/0
15.6.2016 12:18

B41o71h43u15m93i32l 34M27i82c25h38a13l 3485754675451

Ano, to ale nebývá u vlastního textu, tam autor "čte" to, co chtěl napsat a ne to, co napsal. U čerstvě napsaných vět ani ne, ale potom při změně formulace, tam to hrozí hodně.

+2/0
15.6.2016 13:22

K88a84r44e98l 69K95o74n71e24č93n77ý 9707523464426

Jojo, MME to taky vždycky praští do očí!;-D

+1/0
15.6.2016 13:48

V70á63c38l34a28v 78M13á63c86h46a 1522233509237

když něco po sobě čtete už počtvrté, tak většinou čtete co chcete, ne to, co tam ve skutečnosti je.

+1/0
15.6.2016 14:08
Foto

L84u24d56ě55k 30F37u50x78a 9306840454967

:-) nezapomínejte na WAAFky;-)

0/0
23.6.2016 15:49







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.