Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Létal i rozstřílený jako řešeto. Legenda jménem Wellington slaví 80 let

Mezi nejznámější britská druhoválečná letadla patří bombardér Vickers Wellington. Nesmazatelně se zapsal i do historie československého letectví. Byl ve výzbroji 311. bombardovací perutě, která s ním podnikala nebezpečné noční nálety proti Říši a později snad ještě nebezpečnější hlídkové lety nad Atlantikem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

P87e87t32r 85P25r12o66c72h11á94z21k23a 3602326712764

Díky za zajímavý článek.R^

+7/0
15.6.2016 19:01

P67e82t27r 93Š12i31l35h86a33n 7558712337923

Ten zvuk ve videu je určitě autentický:-P

0/0
15.6.2016 14:17

F15e59r14d52i97n18a55n73d 70S55m27r30č45e16k 7458881637937

Super článek, díky! A nebylo by tam něco o 313. stíhací? Lítal mi tam prastrýc :-P

0/0
15.6.2016 14:17

P82a41v51e87l 94K49r26á12l 9108632754233

Doporučil bych knihu od Františka Fajtla Létal jsem s Třistatřináctkou

+1/0
15.6.2016 14:31

F91r18a61n22t95i51š23e15k 14S58o10b30o49t61k81a 1867653424710

V podstatě další potvrzení, že Angličané zaspali v přípravě na odvrácení celkém jistého útoku vše co mohli. Proto špatná výzbroj, špatné vystupování ve Francii a v mnoha dalších prvních fázích války. Viz jen takovou malou ukázku - normální helma pěšáka má krýt hlavu proti kulkám či střepinám ze všech stran. Ne tak u Angličanů, používali sto let starý vzor z tropů, který zejména kryl proti dešti. No i tato bombardovací legenda byla už při zavádění do výzbroje zastaralá - pomalé hovado bez jakéhokoliv krytí posády.....

0/−7
15.6.2016 14:13

J91a50n 24K30ö45r97n64e42r 9126521434410

Ále, zas to tak nehroťte. Nebyl to žádnej zázrak, "jen" letoun na úrovni doby. Ostatní na tom nebyli o moc líp, mnozí o dost hůř.

Wellington (bez rozlišení verzí) dokázal lítat operačně celou válku a celou válku se taky vyráběl.

+9/−1
15.6.2016 14:57

M42a80r62t93i15n 33N92e91r40m83u15t 9937617908889

Jo, taková tropická helma třeba na torpédoborci v severním atlantiku, krásný příklad armádního myšlení

0/−1
16.6.2016 12:24

O15n17d82ř83e39j 17D23u61j91k56a 4196956780939

Britská helma "Brodie" byla zavedena v roce 1916, a nemá krýt proti dešti ale proti kamení které prší z nebe když dělostřelecký gránát dopadne před nebo za zákopem.

+2/0
16.6.2016 20:20

L98u78d72ě71k 76F47u36x44a 9376870934357

Františku, když to srovnáte s Dorniery a Junkersy.......protivník, tedy Hitler neměl žádné těžké bombardéry, které by stály za řeč! že měli Britové prototyp proudového letadla a nedali jej do výroby kvůli investicím do pístových motorů? Tuto chybu (po bitvě je každý generál, že?) udělal führer taky.....

0/0
23.6.2016 15:47

V58i66l97é87m 32P40ř39í90h81o58d71a 2444309793497

Rovnou připomeňme výborný film "Nebeští jezdci" s Veloušem Líčkem.;-)

+15/0
15.6.2016 9:45

J34i52ř96í 35N39e92u23m66e22i37s55t34e56r 2612265223571

R^

0/0
15.6.2016 9:49
Foto

P35a72v19e34l 38M60a27r28t24i30n31e64k 9585915321523

Dekuji. O letadlech z WWII si vzdycky rad prectu a to i kdyz jsou chronicky znama. Vzdycky se najde info, ktere jinym autorum uteklo. Pro mne byla "novinka" ty Merliny.

+4/0
15.6.2016 9:04

J93a38n 18K97ö94r80n67e45r 9386511624750

Pro mě byly nedávno novinkou Bristol Herculesy u Lancasterů MkII. Taky si s drakem "nesedly" :-)

+1/0
15.6.2016 9:08

V78i22l77é34m 33P98ř34í94h50o87d17a 2344829153177

Takové RR Vulture si zase v páru "nesedly" s Avro Manchester, takže je nahradili 4x Merliny a Lancaster byl na světě.;-)

0/0
15.6.2016 9:36

J38a63n 73K89ö84r60n95e47r 9626311414880

O kombinaci kvalitního motoru Jumo s kvalitním drakem Bf109 za vzniku děsivé Avie S199 nemluvě.;-)

+4/0
15.6.2016 10:13

M88i43c66h70a62l 81K14o49h89o96u32t39e63k 1503431453

To tedy, malý drak, těžký motor, příliš široké listy vrtule, točící se na opačnou stranu než mělo vyrovnávat původní tvarování svislého stabilizátoru, plus úzký podvozek a "Mezek" byl na světě. Nebylo třeba moc výroby, hlavně že to lítalo. Je neuvěřitelné, že Izraelci na tom dokázali úspěšně bojovat.

Velká škoda, že nám shořel ten sklad motorů DB, mohlo být místo toho slušné množství normálních "Messerů".

+1/0
16.6.2016 21:47

J69i55ř13í 89Z65á27r93y55b53n90i66c38k25ý 7906466447439

Doplnil bych mou nejoblíbenější knihu - Vzpomínky nebezkého jezdce od Richarda Husmanna. Jinak díky autorovi za článek..R^

+1/0
15.6.2016 8:52

J64a67n 33S87m16í12t83k92o 8174832974985

S pasáží o náletu na Wilhelmshaven je to takové divné...

Jednak cíle bylo dosaženo, jenže kvůli kouřové cloně nešlo vyloučit, že by pumy nezasáhly válečné lodě, ale pevninu - a v té době byly útoky mimo striktně vojenské cíle zakázány. Takže se Wellingtony obrátily s pumami zpátky domů a až potom je napadli Němci*. (I když rozumím tomu, že poznámka o "dosažení cíle" nejspíš takto myšlena nebyla.)

A hlavně: onen nešťastný prosincový nálet byl ve vyšších kruzích zhodnocen mj. tak, že dva ze tří velitelů squadron nedodrželi formace - a ten třetí, co držel své stroje pohromadě, ztratil "jen" jedno éro. Proto se ještě stále věřilo, že by správně vedená a udržená formace měla být schopna se stíhačkám nepřítele ubránit - o tuto iluzi přišli Britové až v lednu 1940, opět při denním náletu.

* OT: právě dlouhá reakční doba Luftwaffe byla jednou z příčin, proč se nevěřilo v existenci německého radaru, potažmo pravdivosti Oslo Report - akorát Britové nevzali v potaz, že Němci nemají jejich systém řízení, ale vlastní - včetně toho, že informace musí probublat od radarů přes velení Kriegsmarine k Luftwaffe a až pak ke stíhačům.

+2/0
15.6.2016 8:37

D32a55v49i90d 49D43u72š64e23k 5941437890757

Díky za zajímavý článek.

+7/0
15.6.2016 8:20

A13n34t65o22n13í54n 62Z67e70l39e62n37ý 2424853621946

Navrhuji doplnit i jméno konstruktéra, Mimo Wellingtonu také autora „skákající bomby“ pro Dam busters a obřích bomb Tallboy a Grand Slam.

Barnes Wallis.

+14/0
15.6.2016 7:48

J15a66n 27S70m98í14t10k27o 8934522354325

Úplně jste mi to sebral z klávesnice :-) Barnes Wallis by si zasloužil i celý článek - od vzducholodí (kde si ozkoušel geodetickou konstrukci) přes bombardéry (mimo Wimpyho třeba Windsor nebo Warwick) a pumy po poválečná dopravní letadla s měnitelnou geometrií křídel.

+9/0
15.6.2016 8:11

M49a10r73t91i29n 63N50e88r80m47u54t 9267377698699

Má aspoň pěkný film - Ďáblové vzduchu

+1/0
16.6.2016 14:29
Foto

P28a16v14e86l 47D66o96l94e34z43a85l 6743853391222

Britští letci je záhy přejmenovaly... autore, autore

0/0
15.6.2016 1:06

R86a79d14e62k 92F78o19l97p86r52e15c24h50t

Díky, opraveno (nejhorší je, že to člověk po sobě čte a stejně mu to uteče).

+15/0
15.6.2016 1:19

A87l39e57š 10R80y96s 8942398567858

Každému redaktorovi bych přál, nevím jak to nazvat, snad cit pro gramatiku, jaký mám já, každá chyba v textu mme doslova praští přes oči, jak se říká... někdy je to až nepříjemné - v dnešní uspěchané době je v textech strašná spousta chyb....

+2/0
15.6.2016 6:15

R37a36d25e65k 86Č26e43r34v37e12n10k43a 5904331584592

no jo, když má někdo oči jako Rys ;-), omlouvám se za ten laciný vtip, ale nedalo mi to;-)

+5/0
15.6.2016 8:10

V70i40l62é98m 72P95ř77í67h47o33d62a 2884799563817

Jo, k tomu bývávali korektoři...

+5/0
15.6.2016 9:03

M36a58r52t87i95n 15O61l75e73š59n50ý 5145796596644

Dneska už se nedělají ani korektury knížek, takže nějakej článek v internetových novinách ... Rv

0/−1
15.6.2016 19:42

L80u97d38ě49k 43F95u66x59a 9176690884917

Ale kdeže. Nevím sice jak je to dneska, ale chyby mnohdy utekly i přes snahu kerktorů.

0/0
23.6.2016 15:50

M13i97c46h86a51l 10F52r56ý54d93a 1272959823962

Čím více textu člověk přečte, tím snáze objevuje gramatické chyby, protože čtení posiluje "fotografickou" paměť. Pak na vás to chybně napsané slovo z textu doslova svítí...

0/0
15.6.2016 12:18

B80o22h93u91m46i22l 85M48i93c22h54a83l 3885324295881

Ano, to ale nebývá u vlastního textu, tam autor "čte" to, co chtěl napsat a ne to, co napsal. U čerstvě napsaných vět ani ne, ale potom při změně formulace, tam to hrozí hodně.

+2/0
15.6.2016 13:22

K62a95r92e17l 24K88o31n58e96č56n35ý 9647473834256

Jojo, MME to taky vždycky praští do očí!;-D

+1/0
15.6.2016 13:48

V41á68c31l11a73v 22M93á83c50h96a 1902523629967

když něco po sobě čtete už počtvrté, tak většinou čtete co chcete, ne to, co tam ve skutečnosti je.

+1/0
15.6.2016 14:08

L29u80d63ě92k 57F11u20x81a 9926750324247

:-) nezapomínejte na WAAFky;-)

0/0
23.6.2016 15:49







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.