Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Létal i rozstřílený jako řešeto. Legenda jménem Wellington slaví 80 let

Mezi nejznámější britská druhoválečná letadla patří bombardér Vickers Wellington. Nesmazatelně se zapsal i do historie československého letectví. Byl ve výzbroji 311. bombardovací perutě, která s ním podnikala nebezpečné noční nálety proti Říši a později snad ještě nebezpečnější hlídkové lety nad Atlantikem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

P88e70t34r 70P41r16o45c38h73á51z75k86a 3222356812614

Díky za zajímavý článek.R^

+7/0
15.6.2016 19:01

P40e40t41r 28Š93i65l35h71a21n 7198252187553

Ten zvuk ve videu je určitě autentický:-P

0/0
15.6.2016 14:17

F41e35r56d97i76n25a29n36d 63S43m91r40č18e84k 7988281447897

Super článek, díky! A nebylo by tam něco o 313. stíhací? Lítal mi tam prastrýc :-P

0/0
15.6.2016 14:17

P85a96v95e72l 75K84r77á11l 9338442624593

Doporučil bych knihu od Františka Fajtla Létal jsem s Třistatřináctkou

+1/0
15.6.2016 14:31

F32r90a36n82t41i25š28e88k 44S19o62b34o75t96k48a 1877843804360

V podstatě další potvrzení, že Angličané zaspali v přípravě na odvrácení celkém jistého útoku vše co mohli. Proto špatná výzbroj, špatné vystupování ve Francii a v mnoha dalších prvních fázích války. Viz jen takovou malou ukázku - normální helma pěšáka má krýt hlavu proti kulkám či střepinám ze všech stran. Ne tak u Angličanů, používali sto let starý vzor z tropů, který zejména kryl proti dešti. No i tato bombardovací legenda byla už při zavádění do výzbroje zastaralá - pomalé hovado bez jakéhokoliv krytí posády.....

0/−7
15.6.2016 14:13

J53a76n 28K38ö20r58n67e59r 9706301744910

Ále, zas to tak nehroťte. Nebyl to žádnej zázrak, "jen" letoun na úrovni doby. Ostatní na tom nebyli o moc líp, mnozí o dost hůř.

Wellington (bez rozlišení verzí) dokázal lítat operačně celou válku a celou válku se taky vyráběl.

+9/−1
15.6.2016 14:57

M83a73r14t21i11n 13N35e52r82m98u54t 9557767448719

Jo, taková tropická helma třeba na torpédoborci v severním atlantiku, krásný příklad armádního myšlení

0/−1
16.6.2016 12:24

O95n78d46ř88e26j 52D17u19j82k13a 4616266330739

Britská helma "Brodie" byla zavedena v roce 1916, a nemá krýt proti dešti ale proti kamení které prší z nebe když dělostřelecký gránát dopadne před nebo za zákopem.

+2/0
16.6.2016 20:20
Foto

L64u56d67ě68k 27F77u60x71a 9846470844587

Františku, když to srovnáte s Dorniery a Junkersy.......protivník, tedy Hitler neměl žádné těžké bombardéry, které by stály za řeč! že měli Britové prototyp proudového letadla a nedali jej do výroby kvůli investicím do pístových motorů? Tuto chybu (po bitvě je každý generál, že?) udělal führer taky.....

0/0
23.6.2016 15:47

V37i53l53é31m 72P61ř75í86h70o80d34a 2414589493767

Rovnou připomeňme výborný film "Nebeští jezdci" s Veloušem Líčkem.;-)

+15/0
15.6.2016 9:45

J64i31ř17í 48N85e12u78m27e51i86s85t59e66r 2212345923971

R^

0/0
15.6.2016 9:49
Foto

P14a66v24e63l 64M61a40r10t49i45n12e83k 9325365201763

Dekuji. O letadlech z WWII si vzdycky rad prectu a to i kdyz jsou chronicky znama. Vzdycky se najde info, ktere jinym autorum uteklo. Pro mne byla "novinka" ty Merliny.

+4/0
15.6.2016 9:04

J10a95n 50K77ö98r97n56e58r 9356121444850

Pro mě byly nedávno novinkou Bristol Herculesy u Lancasterů MkII. Taky si s drakem "nesedly" :-)

+1/0
15.6.2016 9:08

V12i19l75é46m 87P36ř36í91h35o23d98a 2694769473467

Takové RR Vulture si zase v páru "nesedly" s Avro Manchester, takže je nahradili 4x Merliny a Lancaster byl na světě.;-)

0/0
15.6.2016 9:36

J65a75n 43K29ö59r75n81e65r 9256831254980

O kombinaci kvalitního motoru Jumo s kvalitním drakem Bf109 za vzniku děsivé Avie S199 nemluvě.;-)

+4/0
15.6.2016 10:13

M15i19c64h37a62l 27K53o97h39o69u65t95e95k 1983271513

To tedy, malý drak, těžký motor, příliš široké listy vrtule, točící se na opačnou stranu než mělo vyrovnávat původní tvarování svislého stabilizátoru, plus úzký podvozek a "Mezek" byl na světě. Nebylo třeba moc výroby, hlavně že to lítalo. Je neuvěřitelné, že Izraelci na tom dokázali úspěšně bojovat.

Velká škoda, že nám shořel ten sklad motorů DB, mohlo být místo toho slušné množství normálních "Messerů".

+1/0
16.6.2016 21:47

J86i95ř80í 10Z61á61r90y81b90n82i83c20k29ý 7536606627719

Doplnil bych mou nejoblíbenější knihu - Vzpomínky nebezkého jezdce od Richarda Husmanna. Jinak díky autorovi za článek..R^

+1/0
15.6.2016 8:52

J36a31n 81S69m84í45t51k32o 8484162954205

S pasáží o náletu na Wilhelmshaven je to takové divné...

Jednak cíle bylo dosaženo, jenže kvůli kouřové cloně nešlo vyloučit, že by pumy nezasáhly válečné lodě, ale pevninu - a v té době byly útoky mimo striktně vojenské cíle zakázány. Takže se Wellingtony obrátily s pumami zpátky domů a až potom je napadli Němci*. (I když rozumím tomu, že poznámka o "dosažení cíle" nejspíš takto myšlena nebyla.)

A hlavně: onen nešťastný prosincový nálet byl ve vyšších kruzích zhodnocen mj. tak, že dva ze tří velitelů squadron nedodrželi formace - a ten třetí, co držel své stroje pohromadě, ztratil "jen" jedno éro. Proto se ještě stále věřilo, že by správně vedená a udržená formace měla být schopna se stíhačkám nepřítele ubránit - o tuto iluzi přišli Britové až v lednu 1940, opět při denním náletu.

* OT: právě dlouhá reakční doba Luftwaffe byla jednou z příčin, proč se nevěřilo v existenci německého radaru, potažmo pravdivosti Oslo Report - akorát Britové nevzali v potaz, že Němci nemají jejich systém řízení, ale vlastní - včetně toho, že informace musí probublat od radarů přes velení Kriegsmarine k Luftwaffe a až pak ke stíhačům.

+2/0
15.6.2016 8:37

D47a32v59i57d 40D77u28š13e24k 5461537280817

Díky za zajímavý článek.

+7/0
15.6.2016 8:20

A45n79t42o43n78í85n 19Z13e33l68e77n45ý 2804113591386

Navrhuji doplnit i jméno konstruktéra, Mimo Wellingtonu také autora „skákající bomby“ pro Dam busters a obřích bomb Tallboy a Grand Slam.

Barnes Wallis.

+14/0
15.6.2016 7:48

J77a22n 54S93m71í53t59k33o 8614882744415

Úplně jste mi to sebral z klávesnice :-) Barnes Wallis by si zasloužil i celý článek - od vzducholodí (kde si ozkoušel geodetickou konstrukci) přes bombardéry (mimo Wimpyho třeba Windsor nebo Warwick) a pumy po poválečná dopravní letadla s měnitelnou geometrií křídel.

+9/0
15.6.2016 8:11

M59a57r89t76i63n 86N48e65r19m87u69t 9297867178249

Má aspoň pěkný film - Ďáblové vzduchu

+1/0
16.6.2016 14:29
Foto

P63a81v22e58l 76D67o73l46e34z98a33l 6203913301192

Britští letci je záhy přejmenovaly... autore, autore

0/0
15.6.2016 1:06

R81a89d21e76k 53F74o78l10p81r93e62c93h29t

Díky, opraveno (nejhorší je, že to člověk po sobě čte a stejně mu to uteče).

+15/0
15.6.2016 1:19

A88l52e34š 17R64y39s 8942508487408

Každému redaktorovi bych přál, nevím jak to nazvat, snad cit pro gramatiku, jaký mám já, každá chyba v textu mme doslova praští přes oči, jak se říká... někdy je to až nepříjemné - v dnešní uspěchané době je v textech strašná spousta chyb....

+2/0
15.6.2016 6:15

R97a73d84e21k 64Č77e39r76v56e45n10k15a 5794181194632

no jo, když má někdo oči jako Rys ;-), omlouvám se za ten laciný vtip, ale nedalo mi to;-)

+5/0
15.6.2016 8:10

V48i84l81é40m 64P23ř73í54h56o81d73a 2264549623347

Jo, k tomu bývávali korektoři...

+5/0
15.6.2016 9:03

M67a42r58t22i13n 67O63l23e31š51n26ý 5155586296824

Dneska už se nedělají ani korektury knížek, takže nějakej článek v internetových novinách ... Rv

0/−1
15.6.2016 19:42
Foto

L71u25d96ě11k 89F19u68x18a 9746830984397

Ale kdeže. Nevím sice jak je to dneska, ale chyby mnohdy utekly i přes snahu kerktorů.

0/0
23.6.2016 15:50

M63i82c14h22a31l 93F20r42ý72d30a 1952169943832

Čím více textu člověk přečte, tím snáze objevuje gramatické chyby, protože čtení posiluje "fotografickou" paměť. Pak na vás to chybně napsané slovo z textu doslova svítí...

0/0
15.6.2016 12:18

B70o60h87u47m18i25l 35M72i19c57h28a53l 3715254975341

Ano, to ale nebývá u vlastního textu, tam autor "čte" to, co chtěl napsat a ne to, co napsal. U čerstvě napsaných vět ani ne, ale potom při změně formulace, tam to hrozí hodně.

+2/0
15.6.2016 13:22

K83a38r13e37l 98K40o26n38e93č21n48ý 9867203514296

Jojo, MME to taky vždycky praští do očí!;-D

+1/0
15.6.2016 13:48

V90á15c16l48a18v 29M37á75c83h14a 1902723559937

když něco po sobě čtete už počtvrté, tak většinou čtete co chcete, ne to, co tam ve skutečnosti je.

+1/0
15.6.2016 14:08
Foto

L76u31d94ě43k 48F46u67x13a 9666830404437

:-) nezapomínejte na WAAFky;-)

0/0
23.6.2016 15:49





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.