- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Super článek, díky! A nebylo by tam něco o 313. stíhací? Lítal mi tam prastrýc
Doporučil bych knihu od Františka Fajtla Létal jsem s Třistatřináctkou
V podstatě další potvrzení, že Angličané zaspali v přípravě na odvrácení celkém jistého útoku vše co mohli. Proto špatná výzbroj, špatné vystupování ve Francii a v mnoha dalších prvních fázích války. Viz jen takovou malou ukázku - normální helma pěšáka má krýt hlavu proti kulkám či střepinám ze všech stran. Ne tak u Angličanů, používali sto let starý vzor z tropů, který zejména kryl proti dešti. No i tato bombardovací legenda byla už při zavádění do výzbroje zastaralá - pomalé hovado bez jakéhokoliv krytí posády.....
Ále, zas to tak nehroťte. Nebyl to žádnej zázrak, "jen" letoun na úrovni doby. Ostatní na tom nebyli o moc líp, mnozí o dost hůř.
Wellington (bez rozlišení verzí) dokázal lítat operačně celou válku a celou válku se taky vyráběl.
Rovnou připomeňme výborný film "Nebeští jezdci" s Veloušem Líčkem.
Dekuji. O letadlech z WWII si vzdycky rad prectu a to i kdyz jsou chronicky znama. Vzdycky se najde info, ktere jinym autorum uteklo. Pro mne byla "novinka" ty Merliny.
Pro mě byly nedávno novinkou Bristol Herculesy u Lancasterů MkII. Taky si s drakem "nesedly"
Doplnil bych mou nejoblíbenější knihu - Vzpomínky nebezkého jezdce od Richarda Husmanna. Jinak díky autorovi za článek..
S pasáží o náletu na Wilhelmshaven je to takové divné...
Jednak cíle bylo dosaženo, jenže kvůli kouřové cloně nešlo vyloučit, že by pumy nezasáhly válečné lodě, ale pevninu - a v té době byly útoky mimo striktně vojenské cíle zakázány. Takže se Wellingtony obrátily s pumami zpátky domů a až potom je napadli Němci*. (I když rozumím tomu, že poznámka o "dosažení cíle" nejspíš takto myšlena nebyla.)
A hlavně: onen nešťastný prosincový nálet byl ve vyšších kruzích zhodnocen mj. tak, že dva ze tří velitelů squadron nedodrželi formace - a ten třetí, co držel své stroje pohromadě, ztratil "jen" jedno éro. Proto se ještě stále věřilo, že by správně vedená a udržená formace měla být schopna se stíhačkám nepřítele ubránit - o tuto iluzi přišli Britové až v lednu 1940, opět při denním náletu.
* OT: právě dlouhá reakční doba Luftwaffe byla jednou z příčin, proč se nevěřilo v existenci německého radaru, potažmo pravdivosti Oslo Report - akorát Britové nevzali v potaz, že Němci nemají jejich systém řízení, ale vlastní - včetně toho, že informace musí probublat od radarů přes velení Kriegsmarine k Luftwaffe a až pak ke stíhačům.
Navrhuji doplnit i jméno konstruktéra, Mimo Wellingtonu také autora „skákající bomby“ pro Dam busters a obřích bomb Tallboy a Grand Slam.
Barnes Wallis.
Úplně jste mi to sebral z klávesnice Barnes Wallis by si zasloužil i celý článek - od vzducholodí (kde si ozkoušel geodetickou konstrukci) přes bombardéry (mimo Wimpyho třeba Windsor nebo Warwick) a pumy po poválečná dopravní letadla s měnitelnou geometrií křídel.