Diskuze

Létal i rozstřílený jako řešeto. Legenda jménem Wellington slaví 80 let

Mezi nejznámější britská druhoválečná letadla patří bombardér Vickers Wellington. Nesmazatelně se zapsal i do historie československého letectví. Byl ve výzbroji 311. bombardovací perutě, která s ním podnikala nebezpečné noční nálety proti Říši a později snad ještě nebezpečnější hlídkové lety nad Atlantikem.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Foto

Díky za zajímavý článek.R^

7 0
možnosti

P35e22t54r 18Š39i55l81h93a68n

15. 6. 2016 14:17

Ten zvuk ve videu je určitě autentický:-P

0 0
možnosti
FS

Super článek, díky! A nebylo by tam něco o 313. stíhací? Lítal mi tam prastrýc :-P

0 0
možnosti
PK

P27a61v65e71l 77K95r28á39l

15. 6. 2016 14:31

Doporučil bych knihu od Františka Fajtla Létal jsem s Třistatřináctkou

1 0
možnosti
FS

V podstatě další potvrzení, že Angličané zaspali v přípravě na odvrácení celkém jistého útoku vše co mohli. Proto špatná výzbroj, špatné vystupování ve Francii a v mnoha dalších prvních fázích války. Viz jen takovou malou ukázku - normální helma pěšáka má krýt hlavu proti kulkám či střepinám ze všech stran. Ne tak u Angličanů, používali sto let starý vzor z tropů, který zejména kryl proti dešti. No i tato bombardovací legenda byla už při zavádění do výzbroje zastaralá - pomalé hovado bez jakéhokoliv krytí posády.....

0 7
možnosti
JK

J33a56n 83K11ö28r65n67e53r

15. 6. 2016 14:57

Ále, zas to tak nehroťte. Nebyl to žádnej zázrak, "jen" letoun na úrovni doby. Ostatní na tom nebyli o moc líp, mnozí o dost hůř.

Wellington (bez rozlišení verzí) dokázal lítat operačně celou válku a celou válku se taky vyráběl.

9 1
možnosti
VP

Rovnou připomeňme výborný film "Nebeští jezdci" s Veloušem Líčkem.;-)

15 0
možnosti
Foto

Dekuji. O letadlech z WWII si vzdycky rad prectu a to i kdyz jsou chronicky znama. Vzdycky se najde info, ktere jinym autorum uteklo. Pro mne byla "novinka" ty Merliny.

4 0
možnosti
JK

J53a44n 91K67ö56r18n17e90r

15. 6. 2016 9:08

Pro mě byly nedávno novinkou Bristol Herculesy u Lancasterů MkII. Taky si s drakem "nesedly" :-)

1 0
možnosti
JZ

Doplnil bych mou nejoblíbenější knihu - Vzpomínky nebezkého jezdce od Richarda Husmanna. Jinak díky autorovi za článek..R^

1 0
možnosti
JS

J31a52n 41S68m19í13t51k43o

15. 6. 2016 8:37

S pasáží o náletu na Wilhelmshaven je to takové divné...

Jednak cíle bylo dosaženo, jenže kvůli kouřové cloně nešlo vyloučit, že by pumy nezasáhly válečné lodě, ale pevninu - a v té době byly útoky mimo striktně vojenské cíle zakázány. Takže se Wellingtony obrátily s pumami zpátky domů a až potom je napadli Němci*. (I když rozumím tomu, že poznámka o "dosažení cíle" nejspíš takto myšlena nebyla.)

A hlavně: onen nešťastný prosincový nálet byl ve vyšších kruzích zhodnocen mj. tak, že dva ze tří velitelů squadron nedodrželi formace - a ten třetí, co držel své stroje pohromadě, ztratil "jen" jedno éro. Proto se ještě stále věřilo, že by správně vedená a udržená formace měla být schopna se stíhačkám nepřítele ubránit - o tuto iluzi přišli Britové až v lednu 1940, opět při denním náletu.

* OT: právě dlouhá reakční doba Luftwaffe byla jednou z příčin, proč se nevěřilo v existenci německého radaru, potažmo pravdivosti Oslo Report - akorát Britové nevzali v potaz, že Němci nemají jejich systém řízení, ale vlastní - včetně toho, že informace musí probublat od radarů přes velení Kriegsmarine k Luftwaffe a až pak ke stíhačům.

2 0
možnosti
DD

Díky za zajímavý článek.

7 0
možnosti
AZ

Navrhuji doplnit i jméno konstruktéra, Mimo Wellingtonu také autora „skákající bomby“ pro Dam busters a obřích bomb Tallboy a Grand Slam.

Barnes Wallis.

14 0
možnosti
JS

J16a77n 58S70m41í32t91k60o

15. 6. 2016 8:11

Úplně jste mi to sebral z klávesnice :-) Barnes Wallis by si zasloužil i celý článek - od vzducholodí (kde si ozkoušel geodetickou konstrukci) přes bombardéry (mimo Wimpyho třeba Windsor nebo Warwick) a pumy po poválečná dopravní letadla s měnitelnou geometrií křídel.

9 0
možnosti