Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Chystá se záchranný let na jižní pól. V úplné tmě a mrazu kolem -70 °C

Teprve potřetí za 60 let existence výzkumné stanice Amundsen-Scott na jižním pólu se na ni během zimy vydá letadlo. Nezvyklý a hodně riskantní let má zachránit jednoho z členů osazenstva, který trpí zdravotními problémy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V59l68a48d84i83m90í32r 45H12o59l80ý 8794861286427

Fram dobyla jižní pól? To jí táhli za sebou po sněhu? Proč?

0/−2
18.6.2016 19:39

J50i38r12k79a 58J73a29n50o41t78a 1725319156

Hned se mi vybavil ten rus, co si na antarktidě musel sám vyoperovat slepé střevo... https://cs.wikipedia.org/wiki/Leonid_Rogozov

+2/0
18.6.2016 10:33

A66l94e95x 30K53o63l43l16e92r 4554248354549

A ted jeste k tomu vsemu na zpatecni ceste budou mit na palube Věc

+10/0
18.6.2016 10:20

L12u36k82á11š 30M57a22l58v44i40n98s77k71y 2988794943278

Při -70 už ty lyžiny asi velmi špatně kloužou. Jednou jsem jel tůru na běžkách v -18 a skoro to nejelo jak ten sníh byl suchý.

+1/0
18.6.2016 9:30

I88v33o 95Z50d57e45b63o88r96s29k98ý 3763581640631

Klouzat mohou buď lyže nebo ližiny.

+5/0
18.6.2016 9:34

J88a38k12u42b 38H58e91g64e35n77b78a79r59t 9665374719384

Lyžiny jsou zřejmě ližiny s paralelně připevněnými lyžemi.

+1/0
19.6.2016 11:05

J71a38n 74P10a58v82e82l95k52a 3297481344441

Lyže jsou na klouzání, ližiny na ležení.

+1/0
19.6.2016 17:42

J87o85s43e96f 59Š89o70l45t34e79s 8204538260893

Přestává fungovat princip, na kterém jsou lyže založeny. Tedy že tlakem dojde k vytvoření vodního filmu mezi lyží a sněhem. Při velmi nízkých teplotách k tomu nedojde.

+3/0
18.6.2016 20:43

J89a18n90a 60S34t89e33h75l98í81k80o91v85á 2829930130236

Tedy, držím palce a klobouk dolu všem zůčastněným!

+6/0
18.6.2016 7:03

J13a78n 90R80y29c88h88l31i12k 9906288271223

Držím palce přeju dobré počasí pilotům i těm nebožákům, které evakuují.

+3/0
18.6.2016 5:11
Foto

P83a19v50e90l 31M71a61r94t71i34n62e17k 9935575241653

Drzim palce. Celkem kosa i na materialy, z kterych je to letadlo vyrobene.

+3/0
18.6.2016 0:57

S86e56i41d55l 87P38e34t36r 1101681165984

To je sice pravda ale ono ve FL 400+, kde dnes běžně létají dopravní letadla (o těch vojenských ani nemluvě) o moc tepleji nebývá , takže technologicky toto zvládnuté je.

Twin Otter je mnoha lety prověřená konstrukce i v militarizované verzi takže jistě vědí do čeho jdou a jak to zvládnout. Mělo by se jim to povést R^

+6/0
18.6.2016 10:17

R42i16c77h49a65r58d 90A58u30b33r86e31c77h60t 1952831436650

Tam jde hlavně o to s tím i odletět.

+1/0
18.6.2016 13:16

J62o12s41e88f 55Š12o88l92t85e82s 8504438900883

Zásadní je ovšem start a přistání, které v takových teplotách normálně neprobíhá. Problémem bude i palivo, jak je zmíněno v článku. Samotný let hádám problém nebude, maximálně tak to přítmí.

+2/0
18.6.2016 20:45

P64a83v55e15l 75N71e58d73ě33l36a 5436180954451

Na jižním pólu je nehezky

a tak lachtani si vyjeli na grotesky

těšili se jak bude veselo

když zazněl gong a v sále se setmělo

co to ale vidí jejich lachtaní zraky

sníh a sníh a sněhové mraky

pro veliký úspěch změna programu

dnes dáváme film ze života lachtanů

+10/0
18.6.2016 0:40

D70a54n71a 70T33e68n78z59l95e53r 5230902655253

Ice Bound - se Susan Sarandon. R^

+1/0
18.6.2016 0:32

B24o98h68u64m49i41l 26M12á87c47a 5201192396293

Až na ten konec. Fram žádný pól nedobyla !!

+3/0
18.6.2016 0:30

P93a45v52e84l 57F26o31l62t24á70n 4830932454

Ksakru, proč mi při čtení článku okamžitě naskočil v paměti film "Věc" (The Thing)

http://www.csfd.cz/film/1329-vec/

+7/0
18.6.2016 0:18

L50a92d89a 88N61o71v88a18k 4832933267

mně taky... ;-)

+1/0
18.6.2016 2:41

P16e17p97a 60Č45u42m51p38e32l35í74k 7487368904373

Kde je problém?

Vezmu armádní pořádné letadlo, noční vidění pro posádku a hotovo. Skoro jak ve dne.

0/−22
17.6.2016 23:59

L54i40b15o33r 23J56a51n36e50č25e57k 4125345445121

Vy byste to s nocnim videnim mozna zvladl i na rogalu.;-)

+6/0
18.6.2016 12:29

J87i37ř54í 34K21o83c79u33r91e44k 6185544185598

Malej - není tam ranvej

Druhej - kerosín tuhej

Třetí - Osprey tam nedoletí

+2/0
18.6.2016 15:02

T64o48m44á30š 66K64u93c37h52a89ř 3647901498571

Už zase rakovina? :-/

0/−1
17.6.2016 23:38

M20i96l48o50š 93H80l50a37v52á21č 9143581197314

Tak to je fakt hustý! Tak držím palce, ať vše dobře dopadne!R^

+5/0
17.6.2016 23:13

J60i24ř63í 90K13o90d29ý58d91e17k 7960910226323

Jen ať si tam tu Věc nechají ;-)

+24/0
17.6.2016 22:51

V46l14a75d10i85m41í82r 96F63i67b27i65g47e60r 5894351981164

A to je na té stanici jen 1 lékař? Když se mu něco stane je to téměř neřešitelná situace. Lepší by bylo minimálě 2 lékaři. Tím by se riziko takové mise o dost snížilo. Možná by byl pobyt na stanici dražší ale to by se dalo přežít.

+11/0
17.6.2016 22:48

P50e39t45r 49S97k45o42k57a50n 3239159363279

Zitra mne ceka muj prvni let v zivote , jako pasazera, dlouhy 14h v boeingu 747-8I. Tak takovehle clanky mne vzdy povzbudi ze to neni zas tak riskantni proti tomu co podstoupi piloti popsaneho letu. Klobouk dolu.

+12/0
17.6.2016 22:41

P57a76v74l36a 66H79r30a60d55i62l42o58v26a 3407221651304

Tak si to uzijte! V dobrem samozrejme.

+2/0
17.6.2016 23:14

J52a51n76a 60N52o23v86á13k56o34v86á 7797150649488

Nebojte, bude se vám to líbit. Svět je z výšky fakt úžasný. :-)

+3/0
17.6.2016 23:27

P86e92t90r 97S67k39o38k78a45n 3729909233149

Verim - akorat ze poletime v noci. Ale zpatky to je snad castecne pres den :-).

+1/0
17.6.2016 23:34
Foto

J36a42r25o88s15l72a61v 62R22e40z53n29i49k 1489862737645

Nejlepší je to, když se nad mraky rozednívá. To je úžasné. Jinak let velkým dopravním letadlem je jak jízda vlakem.

+5/0
17.6.2016 23:38

A68n69t51o60n57í11n 83H85o83l79í60k 8637563254790

Jako 14 dni dlouha jizda vlakem s podstatne horsim sedadlem ;-)

+2/0
18.6.2016 1:02

E71v24ž50e61n 34H26a91r34a93n66t 1539516211

Jakými vlaky obvykle jezdíte?

0/0
19.6.2016 17:54

T92o73m25á20š 74P30o40k65o13r51n55ý 2400190546190

V noci se letí krásně, hlavně nad velkoměsty :) To je podívaná..

+5/0
18.6.2016 0:02

J15a47n42a 68S39t78e86h24l69í81k40o27v12á 2269100490636

tedy poprvé a hned takový dlouhý let! :-) Létání je fajn! R^

+1/0
18.6.2016 7:12

J36a67n 74V18á58c30l97a52v72í33k 3402156951529

A to by nekteri chteli letet na Mars :-)

0/0
17.6.2016 22:37

J29o78s59e65f 64H86á65j36e50k 6208430979182

Jo, mícháním jablek a hrušek získáme velice chutnou marmeládu...

+8/0
17.6.2016 22:44

M58i30l89o11š 76H83l80a32v59á33č 9203611737184

Jo, ale ti už počítají s tím, že se nevrátí!!!8-o

+7/0
17.6.2016 23:08

J38a33n 81V44á93c90l32a74v61í24k 3592726971539

Mozna ale nepocitaji, jak rychly to muze vzit konec...

+2/0
18.6.2016 9:08

J92o69s66e59f 38H39á96j75e88k 6528170559712

Good luck...

+1/0
17.6.2016 22:32

K41r66i14s50t37ý40n14a 31B41e58n87e67š45o93v97á 5564906576833

Tak at to dobre dopadne, polarnici. Drzim palce R^

+13/0
17.6.2016 21:34

F23r24a72n30t93i23š85e83k 64N30o77v20o12t37n85ý 4800477309197

Mě je hrozně v -7, tak ať se jim všechno podaří.

+10/0
17.6.2016 21:27

R38a40d49i65m 34P33o71l60á81š47e48k 9906743389449

Doplul na jižní pól s lodí Fram!!!!

Amudsen coby Robur dobyvatel a pán světa s létající lodí;-D;-D

+10/−1
17.6.2016 21:26

J34i76ř27í 80Z30ý85k16a 9629933281140

neskutečné, že to ta technika zvládne. Když si vzpomenu na -35°C mrazy a stav auta ... přimrzlá těsnění, baterka na pokraji svých energetických sil, nafťáky mimo provoz, benziny jen tak tak, i displeje a ručičkové ukazatele měly co dělat, aby fungovaly, řemen přimrzl tak, že se při startu poškodil a po pár dnech praskl.

Docela by mě zajímalo, jestli to dotankování můžou provádět při běžících motorech. Protože vypnout je, tak to už nenahodí. Předpokládám, že tohle letadlo má i ohřev nádrží, protože jinak mají z toho paliva rosol skoro okamžitě.

Piloti toho letadla musí být neskuteční blázni. V případě problému je šance na jejich přežití a záchranu nulová i v případě povedeného nouzového přistání. Držím jim palce R^

+34/0
17.6.2016 21:15

P71e16t30r 24M83a68r25e51č90e59k 1883511219488

Asi jim nic jiného nezbyde , než tankovat při volnoběhu. Jedině že by ten ohřev nádrží byl elektrický , stejně tak motorů , a napíchli je na pozemní zdroj .

+2/0
17.6.2016 21:28

L56i73b93o18r 35F84i53l42á83k 8556659946406

Tak hlavně jestli mají v palivu přidanou biosložku.;-)

+24/0
17.6.2016 21:29

R67a24d19i36m 76P58o13l19á86š90e65k 9946563419859

Toto není letadlo EU.;-D

+18/0
17.6.2016 21:33

R86a33d84i30m 52P85o21l59á31š18e60k 9436573169209

Je to dost problém, při - 70 st C už většina materiálů se stává křehkými téměř jako sklo a porcelán. Například běžné černé i nerezové oceli.

+2/0
17.6.2016 21:29

R89a56d69i59m 88P73o42l55á79š63e29k 9826603269619

přirozeně gumové díly, plastové díly, izolace elektrických drátů atd musí být taky ze speciálních mrazu odolných materiálů.

+2/−1
17.6.2016 21:31

J32a48n 60F68i22a40l69a 7534447185589

A kosínus bývá větší než 4.

+2/−1
17.6.2016 22:28







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.