Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Chystá se záchranný let na jižní pól. V úplné tmě a mrazu kolem -70 °C

Teprve potřetí za 60 let existence výzkumné stanice Amundsen-Scott na jižním pólu se na ni během zimy vydá letadlo. Nezvyklý a hodně riskantní let má zachránit jednoho z členů osazenstva, který trpí zdravotními problémy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V42l23a19d59i19m60í65r 94H72o68l35ý 8444101676517

Fram dobyla jižní pól? To jí táhli za sebou po sněhu? Proč?

0/−2
18.6.2016 19:39

J38i31r86k71a 95J89a62n62o81t95a 1175449106

Hned se mi vybavil ten rus, co si na antarktidě musel sám vyoperovat slepé střevo... https://cs.wikipedia.org/wiki/Leonid_Rogozov

+2/0
18.6.2016 10:33

A85l70e78x 69K96o32l77l48e19r 4214808254849

A ted jeste k tomu vsemu na zpatecni ceste budou mit na palube Věc

+10/0
18.6.2016 10:20

L96u49k92á27š 40M12a12l14v93i75n30s64k26y 2918784593368

Při -70 už ty lyžiny asi velmi špatně kloužou. Jednou jsem jel tůru na běžkách v -18 a skoro to nejelo jak ten sníh byl suchý.

+1/0
18.6.2016 9:30

I62v11o 25Z64d18e11b88o64r47s77k88ý 3123291200161

Klouzat mohou buď lyže nebo ližiny.

+5/0
18.6.2016 9:34

J56a21k91u23b 69H64e65g15e42n94b91a94r58t 9155804399974

Lyžiny jsou zřejmě ližiny s paralelně připevněnými lyžemi.

+1/0
19.6.2016 11:05

J87a81n 58P78a10v29e87l47k14a 3617921344231

Lyže jsou na klouzání, ližiny na ležení.

+1/0
19.6.2016 17:42

J11o73s64e23f 17Š14o98l65t89e70s 8964958820683

Přestává fungovat princip, na kterém jsou lyže založeny. Tedy že tlakem dojde k vytvoření vodního filmu mezi lyží a sněhem. Při velmi nízkých teplotách k tomu nedojde.

+3/0
18.6.2016 20:43

J26a16n39a 59S66t47e90h23l46í61k37o55v91á 2149740640136

Tedy, držím palce a klobouk dolu všem zůčastněným!

+6/0
18.6.2016 7:03

J72a79n 29R92y27c39h45l96i75k 9396428971213

Držím palce přeju dobré počasí pilotům i těm nebožákům, které evakuují.

+3/0
18.6.2016 5:11
Foto

P60a81v26e59l 71M41a74r12t35i85n32e87k 9375135851603

Drzim palce. Celkem kosa i na materialy, z kterych je to letadlo vyrobene.

+3/0
18.6.2016 0:57

S22e94i89d34l 67P34e25t63r 1741971755924

To je sice pravda ale ono ve FL 400+, kde dnes běžně létají dopravní letadla (o těch vojenských ani nemluvě) o moc tepleji nebývá , takže technologicky toto zvládnuté je.

Twin Otter je mnoha lety prověřená konstrukce i v militarizované verzi takže jistě vědí do čeho jdou a jak to zvládnout. Mělo by se jim to povést R^

+6/0
18.6.2016 10:17

R61i89c17h57a25r35d 10A54u38b41r42e43c89h11t 1462931956150

Tam jde hlavně o to s tím i odletět.

+1/0
18.6.2016 13:16

J89o35s59e45f 62Š44o51l72t52e36s 8654628830723

Zásadní je ovšem start a přistání, které v takových teplotách normálně neprobíhá. Problémem bude i palivo, jak je zmíněno v článku. Samotný let hádám problém nebude, maximálně tak to přítmí.

+2/0
18.6.2016 20:45

P65a80v49e45l 78N73e71d12ě13l40a 5316800624561

Na jižním pólu je nehezky

a tak lachtani si vyjeli na grotesky

těšili se jak bude veselo

když zazněl gong a v sále se setmělo

co to ale vidí jejich lachtaní zraky

sníh a sníh a sněhové mraky

pro veliký úspěch změna programu

dnes dáváme film ze života lachtanů

+10/0
18.6.2016 0:40

D44a66n87a 31T66e68n18z49l43e25r 5360722165523

Ice Bound - se Susan Sarandon. R^

+1/0
18.6.2016 0:32

B81o72h88u75m56i68l 76M19á60c10a 5241322436863

Až na ten konec. Fram žádný pól nedobyla !!

+3/0
18.6.2016 0:30

P32a29v23e81l 81F94o38l85t48á43n 4950242634

Ksakru, proč mi při čtení článku okamžitě naskočil v paměti film "Věc" (The Thing)

http://www.csfd.cz/film/1329-vec/

+7/0
18.6.2016 0:18

L25a46d33a 18N16o67v29a30k 4392503557

mně taky... ;-)

+1/0
18.6.2016 2:41

P33e92p78a 34Č15u86m16p43e35l31í27k 7247128544903

Kde je problém?

Vezmu armádní pořádné letadlo, noční vidění pro posádku a hotovo. Skoro jak ve dne.

0/−22
17.6.2016 23:59

L20i24b94o34r 54J78a41n15e61č72e36k 4915185645241

Vy byste to s nocnim videnim mozna zvladl i na rogalu.;-)

+6/0
18.6.2016 12:29

J66i91ř77í 66K58o87c25u13r79e61k 6365624885428

Malej - není tam ranvej

Druhej - kerosín tuhej

Třetí - Osprey tam nedoletí

+2/0
18.6.2016 15:02

T96o32m31á63š 24K56u14c34h15a94ř 3767901878271

Už zase rakovina? :-/

0/−1
17.6.2016 23:38

M61i78l93o96š 77H20l63a35v45á44č 9943121947204

Tak to je fakt hustý! Tak držím palce, ať vše dobře dopadne!R^

+5/0
17.6.2016 23:13

J24i72ř27í 26K51o71d63ý49d14e38k 7920180196413

Jen ať si tam tu Věc nechají ;-)

+24/0
17.6.2016 22:51

V85l81a89d66i10m96í51r 11F66i39b83i77g77e71r 5854861671224

A to je na té stanici jen 1 lékař? Když se mu něco stane je to téměř neřešitelná situace. Lepší by bylo minimálě 2 lékaři. Tím by se riziko takové mise o dost snížilo. Možná by byl pobyt na stanici dražší ale to by se dalo přežít.

+11/0
17.6.2016 22:48

P60e93t20r 42S76k59o48k25a62n 3219739653139

Zitra mne ceka muj prvni let v zivote , jako pasazera, dlouhy 14h v boeingu 747-8I. Tak takovehle clanky mne vzdy povzbudi ze to neni zas tak riskantni proti tomu co podstoupi piloti popsaneho letu. Klobouk dolu.

+12/0
17.6.2016 22:41

P69a11v31l48a 63H53r37a12d96i67l22o15v87a 3427731931904

Tak si to uzijte! V dobrem samozrejme.

+2/0
17.6.2016 23:14

J63a27n69a 80N56o24v31á53k14o40v27á 7837430409378

Nebojte, bude se vám to líbit. Svět je z výšky fakt úžasný. :-)

+3/0
17.6.2016 23:27

P11e35t23r 76S56k33o31k43a39n 3199639363969

Verim - akorat ze poletime v noci. Ale zpatky to je snad castecne pres den :-).

+1/0
17.6.2016 23:34
Foto

J36a88r27o74s31l70a56v 55R94e32z22n85i98k 1939582237205

Nejlepší je to, když se nad mraky rozednívá. To je úžasné. Jinak let velkým dopravním letadlem je jak jízda vlakem.

+5/0
17.6.2016 23:38

A27n62t36o84n13í62n 28H95o46l67í41k 8837393704920

Jako 14 dni dlouha jizda vlakem s podstatne horsim sedadlem ;-)

+2/0
18.6.2016 1:02

E87v34ž26e25n 22H51a62r72a82n80t 1159126101

Jakými vlaky obvykle jezdíte?

0/0
19.6.2016 17:54

T90o56m38á72š 29P29o91k10o98r21n32ý 2350980786830

V noci se letí krásně, hlavně nad velkoměsty :) To je podívaná..

+5/0
18.6.2016 0:02

J13a24n71a 64S60t29e97h74l76í42k10o67v64á 2899530140966

tedy poprvé a hned takový dlouhý let! :-) Létání je fajn! R^

+1/0
18.6.2016 7:12

J60a27n 15V89á39c68l63a20v78í91k 3872226921899

A to by nekteri chteli letet na Mars :-)

0/0
17.6.2016 22:37

J22o72s77e68f 68H18á50j50e80k 6918800609392

Jo, mícháním jablek a hrušek získáme velice chutnou marmeládu...

+8/0
17.6.2016 22:44

M28i61l36o20š 55H17l35a74v81á73č 9933721547184

Jo, ale ti už počítají s tím, že se nevrátí!!!8-o

+7/0
17.6.2016 23:08

J54a81n 37V19á61c82l52a86v93í85k 3302836941569

Mozna ale nepocitaji, jak rychly to muze vzit konec...

+2/0
18.6.2016 9:08

J19o46s22e18f 77H39á44j57e51k 6818410159672

Good luck...

+1/0
17.6.2016 22:32

K25r40i98s83t94ý23n10a 94B68e52n81e29š76o85v41á 5664506886703

Tak at to dobre dopadne, polarnici. Drzim palce R^

+13/0
17.6.2016 21:34

F22r77a64n44t60i84š94e25k 72N95o39v55o77t56n25ý 4370567949117

Mě je hrozně v -7, tak ať se jim všechno podaří.

+10/0
17.6.2016 21:27

R34a69d93i60m 49P92o40l88á10š52e13k 9896113919709

Doplul na jižní pól s lodí Fram!!!!

Amudsen coby Robur dobyvatel a pán světa s létající lodí;-D;-D

+10/−1
17.6.2016 21:26

J91i89ř59í 94Z48ý98k10a 9979373981390

neskutečné, že to ta technika zvládne. Když si vzpomenu na -35°C mrazy a stav auta ... přimrzlá těsnění, baterka na pokraji svých energetických sil, nafťáky mimo provoz, benziny jen tak tak, i displeje a ručičkové ukazatele měly co dělat, aby fungovaly, řemen přimrzl tak, že se při startu poškodil a po pár dnech praskl.

Docela by mě zajímalo, jestli to dotankování můžou provádět při běžících motorech. Protože vypnout je, tak to už nenahodí. Předpokládám, že tohle letadlo má i ohřev nádrží, protože jinak mají z toho paliva rosol skoro okamžitě.

Piloti toho letadla musí být neskuteční blázni. V případě problému je šance na jejich přežití a záchranu nulová i v případě povedeného nouzového přistání. Držím jim palce R^

+34/0
17.6.2016 21:15

P96e14t71r 61M58a84r71e48č63e11k 1273261249518

Asi jim nic jiného nezbyde , než tankovat při volnoběhu. Jedině že by ten ohřev nádrží byl elektrický , stejně tak motorů , a napíchli je na pozemní zdroj .

+2/0
17.6.2016 21:28

L30i95b93o71r 68F15i37l62á17k 8636349766606

Tak hlavně jestli mají v palivu přidanou biosložku.;-)

+24/0
17.6.2016 21:29

R56a12d34i71m 66P61o20l95á35š26e48k 9936283289629

Toto není letadlo EU.;-D

+18/0
17.6.2016 21:33

R37a69d74i72m 44P53o27l13á15š35e67k 9926113439969

Je to dost problém, při - 70 st C už většina materiálů se stává křehkými téměř jako sklo a porcelán. Například běžné černé i nerezové oceli.

+2/0
17.6.2016 21:29

R18a36d80i34m 25P45o39l38á60š64e14k 9556933789559

přirozeně gumové díly, plastové díly, izolace elektrických drátů atd musí být taky ze speciálních mrazu odolných materiálů.

+2/−1
17.6.2016 21:31

J77a50n 86F74i35a47l88a 7614417165389

A kosínus bývá větší než 4.

+2/−1
17.6.2016 22:28





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.