Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

NASA plánuje letadlo se 14 motory. Poletí na elektřinu

Americká vesmírná agentura NASA představila plány na nový stroj, který bude pohánět elektrická energie. Stroj s kódovým označením X-57 je na první pohled nápadný velkým množstvím motorů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

I22v75a19n 48B52u33b35l85a 3412375645314

Asi to mají tak, že ty vypnuté motory se budou dál náporem vzduchu točit a vyrábět elektriku pro zbytek. Prostě perpetum mobile.😁

0/−2
25.6.2016 23:02

P90e76t13r 11M18a42r13š69o52u58n 5195238186486

jo té fotce 3 věřím, takhle si na tom kamionu dole poveze baterky :-P;-D;-D;-D (ano, toto je zatím jen testování křídla, četl jsem)

0/0
23.6.2016 20:57

J87i33ř97í 66K76o68c87u41r14e56k 6925494235588

Místo 4 lidí se tam vejde jen pilot a jeho baťoh. To říká všechno. Až budou baterie při stejné hmotnosti schopné udržet 10x tolik energie, tak to půjde i na trhu. Zatím je to jen zajímavý koncept.

+1/0
23.6.2016 13:00
Foto

J87a21r43o10s61l53a90v 26J15a98n49s97a 5847386300632

Tak jak tvrdíte tak Evropa už zaostalou Ameriku nepotřebuje a s kormidlem otočíme k východu. Tak jako se Amerika trhla od Evropy.

0/0
23.6.2016 0:00

M66a95r39t14i45n 11D87u73b59e94n 4425598724568

Menší křídla = snížení šance, že letadlo pri problémů motorů přistane...

+1/0
22.6.2016 15:57

M18a68r28t53i80n 40Š24t18r60y64m56p70l 9278978275781

Vice metoru = mensi sance ze selze tolik motoru soucasne, aby byla potreba vetsi kridla.

+2/0
22.6.2016 16:21

J83a58r21o49m88i96r 19F19a23r85e33k 4692503657

Víc hlav víc ví, nebo mnoho psů, zajícova smrt? :D

+2/0
22.6.2016 19:03

L21i41b53o58r 90Ž80ů78r41e57k 2893486570448

A mohlo by se v krajním případě stát že kixne všech dvanáct motorů?

0/0
23.6.2016 0:44

M74a56r73t82i88n 55Š80t20r82y48m32p66l 9208598195391

V krajnim pripade Vam muze upadnout treba cele kridlo....

+2/0
23.6.2016 5:25

V94á16c54l67a94v 53V24e27s68e17l46ý 3985528113308

Robur Dobyvatel Julesa Verna létal na elektrický pohon už dávno. Zas to obšlehli.:-)

+5/0
22.6.2016 11:47

J11i41r61i 43D61o49b12r44ý 9238699543

Jo Verne elektrinu miloval. Nautilus byl take na elektrinu.

+2/0
22.6.2016 11:53

J37a92r30o91m79í31r 69K11r61á83l 4930899484319

Nautilus plul ve vodě. Tam na váze zas tak moc nezáleželo.

0/0
22.6.2016 12:17

K41a55t24e81ř19i80n67a 81V27ý31b34o57r25n57á 6880919709

Ovšem k dosažení dopředné rychlosti jí potřebujete také dost.

0/0
22.6.2016 12:34

M40a97r50t25i31n 95N75e36r25m39u50t 9487467168519

Taky Albatros lítal na elektriku se spoustou vrtulí, trup byl z lisovaného papíru

0/0
22.6.2016 18:31

J22i21r29i 93D87o62b13r87ý 9858559753

"pětinásobné snížení nároků na energii" co to je za obrat? To je jako snizeni na petinasobek, nebo jak?

Asi se dneska pujdu podivat nahoru do sklepa, nebo dolu na pudu.

+3/−1
22.6.2016 11:28

J98i66ř31í 15S21v22a69š22e62k 9904978153209

Je to úplně normálně napsáno. Stejně jako můžete použít /5 nebo x0,2, vyjde to nastejno.

+2/0
22.6.2016 11:30

J59i47r54i 93D51o27b42r79ý 9248829443

"snizeni energie na petinu" nebo znizeni energie o ctyri petiny" je oboje normalne napsano, ale petiNASOBNE snizeni je blbost

+2/−1
22.6.2016 11:33

J14i37r94i 14D18o37b19r63ý 9698549963

Stejne tak by bylo v proradku "petinasobne lepsi vyuziti energie".

+1/−1
22.6.2016 11:35

G18a14b19r27i37e78l 34H52o59r23t15e19n 9431499183184

Původní odběr: 500 W

Současný odběr: 100 W

Nároky na energii byly sníženy 5x.

+1/0
22.6.2016 12:25

J46i68n23d94ř83i83c85h 10Č83í27ž64e14k 9350802446459

Myslím, že většina z nás to pochopila, ovšem hnidopich vždy "něco" najde:-P

+6/−1
22.6.2016 13:16

M64a62r39t49i83n 33V88o62k55o71u33n 9318973283606

petkrat by uz bylo vporadku? pokud ano, tak "krat" je synonimum pro "nasobek" :)

0/−1
27.6.2016 16:36
Foto

O64n10d28ř72e93j 56V58a22r34o28š19č43á20k 3234307273

Koukam tady je kazdy odbornik, divim se, ze si Vas NASA nenajala....

0/0
22.6.2016 10:24

J77a78r69o53m80i19r 67H33o23b79l59i49k 1225607645

reakce jsou na článek, ten NASA nepsala

+4/0
22.6.2016 10:30

K12a64t65e10ř13i17n18a 50V87ý15b49o14r31n74á 6880779489

NASA je ta organizace, jejíž kosmonauty vozí do vesmíru Rusové? :-)

+1/−8
22.6.2016 10:35

J34a54r54o51m37í74r 78K54r41á93l 4590239954199

Inu, NASA si vybrala levnější řešení, když už jí politici házejí klacky pod nohy. Nic víc za tím nehledejte.

+4/−1
22.6.2016 10:43

K10a73t62e16ř77i53n23a 26V19ý68b37o80r47n41á 6150459589

Nic nehledám. Hlavně že jí ty peníze někdo dá.

0/0
22.6.2016 10:49

O33n12d21ř24e67j 15Š22i74m89e86k 5543702237588

Rusové díky jejich penězům do toho vesmíru pořád létají.

+4/0
22.6.2016 12:09

K37a91t95e49ř40i68n68a 21V33ý34b18o44r84n24á 6550379469

A bijí černochy... Jděte už s těmi svými fantasmagoriemi někam.

0/−1
22.6.2016 12:37

L49i95b45o36r 21Ž83ů93r42e68k 2493416870668

... a její vlastní manažment pilně pracuje na tom aby občas nějaký shuttle nepřistál.

0/0
23.6.2016 0:47
Foto

M67i54c95h20a10l 88G50r91e74š76l88i21k 9771866162326

Jj, využíva lacnú pracovnú silu z tretieho sveta. :-)

0/0
27.6.2016 23:30

J29a97r28o62m49í15r 74K77r32á25l 4170129174709

Není třeba býti odborníkem, stačí selský rozum. A ten říká, že u letadla potřebujete mít velké množství energie v malé hmotnosti. Dokud nebudou lehké akumulátory s velkou kapacitou, je to jen zajímavý technický experiment.

+5/0
22.6.2016 10:41

J28o37z33e66f65a 62N47o74v23a66k85o54v73a 7286555240424

presne, dokud se nevyresi to, ze napr. vrtulnik na dalkove ovladani dokaze litat jen 5 minut a pak se musi prohodit baterie (nebo nabit), tak zadny pokrok nebude...

0/0
22.6.2016 13:01

M96a86r19t48i50n 23Š34t26r62y78m28p87l 9838808475841

Ono 100 gramu vazici vrtulnik na dalkove ovladani ma jiny pomer hrmotnost/dostupny vykon nez napr. vojensky vrtulnik na dalkove ovladani o vaze 100 kg. A neni to ve prospech toho mensiho....

Pokud Vam to nesedi, jednoduchy priklad jsou rakety pro lety do vesmiru... proste prilis mala raketa nedoleti... potrebujete dosahnout urciteho pomeru hmotnost natankovane rakety : hmotnost paliva, jinak mate smulu.... ten pomer se samozdrejme lisi podle pouziteho paliva apod....

0/0
22.6.2016 16:28

J13a57r61o87m21í30r 52K84r54á83l 4600759944409

Ale stále vychází lépe množství energie v tuně kerosinu, naž v tuně akumulátorů. Nehledě na to, že u nádrže není problém s tvarem, můžete použít křídlo jako nádrž.

0/0
22.6.2016 21:37

M55a31r18t81i20n 25Š96t32r77y24m97p49l 9138828295851

Nikde nerikam, ze je baterie energeticky lepsi nez kerosin.

Ale kdyz uz na to narazite, pokad se nikdo nebude snazit stavet letadla s elektrickym pohonem, jakkoliv to zni dnes absurdne, stezi se technika v teto oblasti pohne nekam dopredu.

Je tezke srovnavat dnesni elekticka letadla, jez dokazi vydrzet ve vzduchu v radu maximalne desitek minut, zpravidla mene nez hodinu, s letadly na kerosin. To je proste nebe a dudy. Ale neni to tak davno, co byl svetovy uspech, kdyz letadlo na kapalne palivo prekonalo La Manche.

+2/0
23.6.2016 5:34

J39a85r48o68m70i70r 93F35a31r76e43k 4332933667

Takze pouziji 12 motoru, abych ofukoval kridlo a usetril na plose kridla. No nevim. dobra, mensi kridlo, nizsi hmotnost, nizsi odpor. Pozadavek vyssiho vztlaku pri startu a pristani splnime ofukovanim kridla temi 12 pomocnymi motory. Takze misto toho, abych mel hladke kridlo ofukovane nenarusenym proudem vzduchu, budu mit kridlo rozbite do spousty malych segmentu a ofukovane sice vetsi rychlosti, ale zato rozrusenym proudem vzduchu. Usporu hmotnosti zabiji temi 12 motory. Teoretickou usporu diky nizsimu odporu zabiji mnozstvim malych gondolek s motorky.

Nevim, moc se mi to nelibi, byt to fungovat bude. Ale z elegatnich stroju cistych tvaru se stane neco... no.. fuj.

A taky se mi libi tento odstavec:

V současnosti kvůli optimalizaci spotřeby nemůže letadlo s klasickým pohonem letět plnou rychlostí. Elektrický pohon by měl takové omezení eliminovat.

Zdroj: http://technet.idnes.cz/nasa-letoun-x-57-013-/tec_technika.aspx?c=A160621_153946_tec_technika_vse

Takze ja mam zdroj energie pomerne dosti zavisly na okolnich podminkach, musim si ho hyckat, ale zaroven me prestane trapit spotreba?

+4/0
22.6.2016 10:18
Foto

O61n58d31ř31e32j 96V79a12r70o32š86č79á79k 3474897713

Nevim nevim, ale rekl bych, ze pokud by to borci z NASA nemeli dopredu spocitane, tak by se asi do stavby demonstratoru nehrnuli....

+3/0
22.6.2016 10:24

K26a69t65e67ř54i74n37a 35V69ý84b37o81r60n42á 6800739389

Jako že by to byl první případ, kdy se teorie nesloučila s praxí?

+1/0
22.6.2016 10:29

J20a61r48o27m80í59r 32K16r37á25l 4250819894909

Spousta prototypů NASA skončila někde v hangáru, nebo v muzeu. NASA není fabrika, která vyrábí kvůli zisku. Takže něco se osvědčí, něco ne.

+6/0
22.6.2016 10:38

J55a44r59o59m73i67r 35F21a86r31e95k 4612473687

Prijde mi, ze maji spis urcitou vizi. Tezko rict, jestli maji detailni simulaci toho, co udela proud od 12 malych vrtulek s kridlem.

Jako urcitou logiku v tom navrhu vidim, ale uplne nadseny z toho nejsem, neprijde mi to jako elegantni reseni.

+1/0
22.6.2016 10:39

M96a50r37t51i23n 51B68a84r50t53e45k 5197421601273

NASA není jediný, kdo si myslí, že to je ta správná cesta:

http://www.armadninoviny.cz/vtol-x-plane-nahradi-vrtulniky-apache-a-black-hawky3f.html

Tady totiž vůbec nejde o elegantnost, ale o efektivitu a pokud to funguje takto lépe, tak není co řešit.

0/0
22.6.2016 13:49

J59a21r52o79m93i80r 46F10a82r17e15k 4122973747

Srovnavate nesrovnatelne. Clanek vede na nastupce vrtulniku, tedy letouny typu VTOL, zatimco tady resime klasicky letoun. Navic ani jeden neni ciste elektricky, jsou bud turbohridelove, nebo hybridni.

0/0
22.6.2016 14:15

M27a30r29t22i62n 18B85a87r73t68e47k 5317701931153

Ne, já reaguju na to vaše tvrzení o 12 vrtulkách a efektivitě a elegantnosti. To že je LightningStrike VTOL, hybridní a ještě navíc armádní na tom nic nemění.

0/0
22.6.2016 14:25

J24a64r35o73m93i37r 19F53a81r53e87k 4602503537

Meni to na tom vsechno, ale to je jedno......

0/0
22.6.2016 14:31

J44a17r48o69m20i33r 33H25o95b79l51i41k 1705477835

je to demonstrátor, potenciální potvrzovač slepé uličky. Praxe ukázala, že relativně těžký motor na konci křídla je z pevnostně-hmotnostního hlediska pro křídlo nesmysl. Lehčí varianta 2+12 motorů je mít velké motory, tak co jsou dneska a zbytek kdekoliv jinde.

Počet motorů - není-li k dispozici větší, musí jich být víc - to není tento případ.

dají-li se za letu motory vypnout a letět jen s některými, je to ekonomické. Ty nefunkčí pak ale musí aerodynamicky "zmizet", jinak zvýšený odpor smaže výhodu tohoto řešení.

Aby nefunkční motory částečně "zmizely", měly by mít minimálně sklopné nebo praporovatelné listy vrtulí. A ty na obrázcích vypadají, jak vyrobené z jednoho kusu.

Takže platí první věta, potenciální potvrzovač slepé uličky.

+8/0
22.6.2016 10:06

P41e71t20r 52M94u68n51z79a38r 1145471189766

Chjo, co to takhle nejdřív přečíst?

"Většina z nich s výkonem 9 kW bude využívána při startu, než se stroj dostane do správné letové hladiny. Následně se odpojí a sklopí a využívány budou pouze ty na konci křídel s většími vrtulemi a výkonem 60 kW."

Zdroj:http://technet.idnes.cz/nasa-letoun-x-57-013-/tec_technika.aspx?c=A160621_153946_tec_technika_vse

Ty vrtule na obrázcích jsou pevné, to máte pravdu, také je ale u nich napsáno, že jsou testovací.

+3/0
22.6.2016 12:49

J47a68r74o57m45i43r 39H60o98b61l59i70k 1815977675

Pokud na konec křídla, které samo o sobě na konci už nic nenese a podle toho může vypadat jeho konstrukce, pověsíte 60kW motor, tak z lehkého křídla uděláte bytelně hmotnou traverzu. A hmotnost se v letectví neodpouští. Od ní se odvíjí letové rychlosti, chování letadla a samozřejmě potřeba energie (spotřeba motorů).

+1/−1
22.6.2016 14:37

K54a31t62e65ř70i68n49a 80V76ý17b54o84r91n37á 6200659719

Nést 12 motorů jen kvůli startu zní jako hloupý vtip. A to jsem si myslela, že všechny slepé uličky vývoje již dávno prošlapal Jára Cimrman.

+3/−7
22.6.2016 9:08

O24n56d77ř37e14j 93H94o37r18á33k 8419204591

A mít kola, když to drtivou většinu času letí, je taky blbost.

+13/0
22.6.2016 9:27

K81a22t69e83ř34i16n51a 81V46ý17b96o86r96n49á 6890589469

Obecně platí, že čím větší stroj, tím vyšší účinnost. Je tedy jasné, že 12 malých motorů má menší účinnost, než jeden velký. Na druhou stranu možná existují důvody, proč k tomuto řešení konstruktéři přistoupili, ale ty v článku chybí. Takže to, co jsem napsala, byla obecná úvaha pro ty, kdo tomu rozumí. Vy to neřešte. Ona ani ta myšlenka letadla bez kol, kdy je po startu odhazuje a přistává na ližinách, není originální.

0/0
22.6.2016 9:33





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.