Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

NASA plánuje letadlo se 14 motory. Poletí na elektřinu

Americká vesmírná agentura NASA představila plány na nový stroj, který bude pohánět elektrická energie. Stroj s kódovým označením X-57 je na první pohled nápadný velkým množstvím motorů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

I74v41a70n 62B20u66b37l65a 3462695755974

Asi to mají tak, že ty vypnuté motory se budou dál náporem vzduchu točit a vyrábět elektriku pro zbytek. Prostě perpetum mobile.😁

0/−2
25.6.2016 23:02

P24e86t79r 78M21a18r11š67o82u94n 5905408796536

jo té fotce 3 věřím, takhle si na tom kamionu dole poveze baterky :-P;-D;-D;-D (ano, toto je zatím jen testování křídla, četl jsem)

0/0
23.6.2016 20:57

J16i59ř29í 47K48o63c69u49r10e81k 6155734765248

Místo 4 lidí se tam vejde jen pilot a jeho baťoh. To říká všechno. Až budou baterie při stejné hmotnosti schopné udržet 10x tolik energie, tak to půjde i na trhu. Zatím je to jen zajímavý koncept.

+1/0
23.6.2016 13:00
Foto

J38a67r33o30s18l59a21v 21J35a34n25s36a 5617456570782

Tak jak tvrdíte tak Evropa už zaostalou Ameriku nepotřebuje a s kormidlem otočíme k východu. Tak jako se Amerika trhla od Evropy.

0/0
23.6.2016 0:00

M49a39r82t65i59n 77D45u97b30e21n 4385738854968

Menší křídla = snížení šance, že letadlo pri problémů motorů přistane...

+1/0
22.6.2016 15:57

M73a46r41t85i39n 25Š70t70r31y30m42p94l 9338948325221

Vice metoru = mensi sance ze selze tolik motoru soucasne, aby byla potreba vetsi kridla.

+2/0
22.6.2016 16:21

J12a33r91o30m41i74r 90F20a63r60e31k 4352103957

Víc hlav víc ví, nebo mnoho psů, zajícova smrt? :D

+2/0
22.6.2016 19:03

L30i46b35o38r 59Ž77ů93r74e15k 2423176780178

A mohlo by se v krajním případě stát že kixne všech dvanáct motorů?

0/0
23.6.2016 0:44

M62a33r64t53i49n 75Š17t19r14y81m64p65l 9978558305311

V krajnim pripade Vam muze upadnout treba cele kridlo....

+2/0
23.6.2016 5:25

V78á92c45l70a35v 98V94e69s94e45l53ý 3275378273598

Robur Dobyvatel Julesa Verna létal na elektrický pohon už dávno. Zas to obšlehli.:-)

+5/0
22.6.2016 11:47

J23i61r66i 37D85o98b16r80ý 9598919863

Jo Verne elektrinu miloval. Nautilus byl take na elektrinu.

+2/0
22.6.2016 11:53

J25a64r69o71m60í32r 72K52r36á48l 4700189814639

Nautilus plul ve vodě. Tam na váze zas tak moc nezáleželo.

0/0
22.6.2016 12:17

K38a94t57e14ř31i89n81a 85V31ý51b13o41r28n44á 6320719229

Ovšem k dosažení dopředné rychlosti jí potřebujete také dost.

0/0
22.6.2016 12:34

M85a77r47t82i39n 98N33e83r30m54u83t 9907217518539

Taky Albatros lítal na elektriku se spoustou vrtulí, trup byl z lisovaného papíru

0/0
22.6.2016 18:31

J84i73r57i 13D58o75b37r12ý 9158389423

"pětinásobné snížení nároků na energii" co to je za obrat? To je jako snizeni na petinasobek, nebo jak?

Asi se dneska pujdu podivat nahoru do sklepa, nebo dolu na pudu.

+3/−1
22.6.2016 11:28

J27i67ř29í 14S38v29a64š35e84k 9394448793979

Je to úplně normálně napsáno. Stejně jako můžete použít /5 nebo x0,2, vyjde to nastejno.

+2/0
22.6.2016 11:30

J94i34r30i 10D44o96b94r20ý 9108599553

"snizeni energie na petinu" nebo znizeni energie o ctyri petiny" je oboje normalne napsano, ale petiNASOBNE snizeni je blbost

+2/−1
22.6.2016 11:33

J53i85r28i 23D45o58b75r42ý 9548959813

Stejne tak by bylo v proradku "petinasobne lepsi vyuziti energie".

+1/−1
22.6.2016 11:35

G64a63b26r25i63e35l 84H65o23r50t93e59n 9181339553364

Původní odběr: 500 W

Současný odběr: 100 W

Nároky na energii byly sníženy 5x.

+1/0
22.6.2016 12:25

J66i18n42d32ř27i18c72h 59Č52í11ž51e88k 9360622116359

Myslím, že většina z nás to pochopila, ovšem hnidopich vždy "něco" najde:-P

+6/−1
22.6.2016 13:16

M12a23r68t65i83n 29V42o68k35o43u45n 9158593363206

petkrat by uz bylo vporadku? pokud ano, tak "krat" je synonimum pro "nasobek" :)

0/−1
27.6.2016 16:36
Foto

O88n89d32ř19e34j 21V73a64r56o90š65č72á62k 3834947393

Koukam tady je kazdy odbornik, divim se, ze si Vas NASA nenajala....

0/0
22.6.2016 10:24

J59a48r67o57m94i63r 89H51o46b74l73i95k 1825717675

reakce jsou na článek, ten NASA nepsala

+4/0
22.6.2016 10:30

K10a26t90e61ř98i14n53a 76V24ý37b57o22r74n27á 6560789839

NASA je ta organizace, jejíž kosmonauty vozí do vesmíru Rusové? :-)

+1/−8
22.6.2016 10:35

J40a13r84o66m90í78r 24K34r10á79l 4710589474769

Inu, NASA si vybrala levnější řešení, když už jí politici házejí klacky pod nohy. Nic víc za tím nehledejte.

+4/−1
22.6.2016 10:43

K80a83t33e65ř55i71n32a 94V35ý16b70o53r29n46á 6510249349

Nic nehledám. Hlavně že jí ty peníze někdo dá.

0/0
22.6.2016 10:49

O89n94d88ř65e78j 85Š10i18m47e75k 5373982337808

Rusové díky jejich penězům do toho vesmíru pořád létají.

+4/0
22.6.2016 12:09

K28a75t59e76ř37i51n60a 10V17ý61b44o77r78n95á 6460589769

A bijí černochy... Jděte už s těmi svými fantasmagoriemi někam.

0/−1
22.6.2016 12:37

L82i84b54o80r 63Ž57ů20r11e97k 2323576180948

... a její vlastní manažment pilně pracuje na tom aby občas nějaký shuttle nepřistál.

0/0
23.6.2016 0:47
Foto

M93i95c11h35a52l 76G68r69e23š72l72i89k 9871366312116

Jj, využíva lacnú pracovnú silu z tretieho sveta. :-)

0/0
27.6.2016 23:30

J17a14r70o87m97í54r 24K78r98á64l 4280499754399

Není třeba býti odborníkem, stačí selský rozum. A ten říká, že u letadla potřebujete mít velké množství energie v malé hmotnosti. Dokud nebudou lehké akumulátory s velkou kapacitou, je to jen zajímavý technický experiment.

+5/0
22.6.2016 10:41

J28o13z90e21f67a 48N75o53v52a68k89o17v68a 7216815900744

presne, dokud se nevyresi to, ze napr. vrtulnik na dalkove ovladani dokaze litat jen 5 minut a pak se musi prohodit baterie (nebo nabit), tak zadny pokrok nebude...

0/0
22.6.2016 13:01

M31a88r10t90i27n 85Š29t95r49y80m32p35l 9868588295931

Ono 100 gramu vazici vrtulnik na dalkove ovladani ma jiny pomer hrmotnost/dostupny vykon nez napr. vojensky vrtulnik na dalkove ovladani o vaze 100 kg. A neni to ve prospech toho mensiho....

Pokud Vam to nesedi, jednoduchy priklad jsou rakety pro lety do vesmiru... proste prilis mala raketa nedoleti... potrebujete dosahnout urciteho pomeru hmotnost natankovane rakety : hmotnost paliva, jinak mate smulu.... ten pomer se samozdrejme lisi podle pouziteho paliva apod....

0/0
22.6.2016 16:28

J83a53r68o97m75í68r 82K34r63á60l 4110979904849

Ale stále vychází lépe množství energie v tuně kerosinu, naž v tuně akumulátorů. Nehledě na to, že u nádrže není problém s tvarem, můžete použít křídlo jako nádrž.

0/0
22.6.2016 21:37

M12a95r18t88i95n 59Š74t48r11y27m70p24l 9278668535271

Nikde nerikam, ze je baterie energeticky lepsi nez kerosin.

Ale kdyz uz na to narazite, pokad se nikdo nebude snazit stavet letadla s elektrickym pohonem, jakkoliv to zni dnes absurdne, stezi se technika v teto oblasti pohne nekam dopredu.

Je tezke srovnavat dnesni elekticka letadla, jez dokazi vydrzet ve vzduchu v radu maximalne desitek minut, zpravidla mene nez hodinu, s letadly na kerosin. To je proste nebe a dudy. Ale neni to tak davno, co byl svetovy uspech, kdyz letadlo na kapalne palivo prekonalo La Manche.

+2/0
23.6.2016 5:34

J65a19r69o23m84i66r 23F91a98r62e16k 4742363667

Takze pouziji 12 motoru, abych ofukoval kridlo a usetril na plose kridla. No nevim. dobra, mensi kridlo, nizsi hmotnost, nizsi odpor. Pozadavek vyssiho vztlaku pri startu a pristani splnime ofukovanim kridla temi 12 pomocnymi motory. Takze misto toho, abych mel hladke kridlo ofukovane nenarusenym proudem vzduchu, budu mit kridlo rozbite do spousty malych segmentu a ofukovane sice vetsi rychlosti, ale zato rozrusenym proudem vzduchu. Usporu hmotnosti zabiji temi 12 motory. Teoretickou usporu diky nizsimu odporu zabiji mnozstvim malych gondolek s motorky.

Nevim, moc se mi to nelibi, byt to fungovat bude. Ale z elegatnich stroju cistych tvaru se stane neco... no.. fuj.

A taky se mi libi tento odstavec:

V současnosti kvůli optimalizaci spotřeby nemůže letadlo s klasickým pohonem letět plnou rychlostí. Elektrický pohon by měl takové omezení eliminovat.

Zdroj: http://technet.idnes.cz/nasa-letoun-x-57-013-/tec_technika.aspx?c=A160621_153946_tec_technika_vse

Takze ja mam zdroj energie pomerne dosti zavisly na okolnich podminkach, musim si ho hyckat, ale zaroven me prestane trapit spotreba?

+4/0
22.6.2016 10:18
Foto

O83n31d15ř63e78j 36V26a97r62o68š28č45á52k 3514367613

Nevim nevim, ale rekl bych, ze pokud by to borci z NASA nemeli dopredu spocitane, tak by se asi do stavby demonstratoru nehrnuli....

+3/0
22.6.2016 10:24

K50a26t79e45ř94i91n37a 76V10ý45b82o25r89n42á 6530109219

Jako že by to byl první případ, kdy se teorie nesloučila s praxí?

+1/0
22.6.2016 10:29

J44a42r49o19m62í87r 27K11r66á56l 4100949484239

Spousta prototypů NASA skončila někde v hangáru, nebo v muzeu. NASA není fabrika, která vyrábí kvůli zisku. Takže něco se osvědčí, něco ne.

+6/0
22.6.2016 10:38

J71a65r47o22m88i93r 90F70a91r92e37k 4632423537

Prijde mi, ze maji spis urcitou vizi. Tezko rict, jestli maji detailni simulaci toho, co udela proud od 12 malych vrtulek s kridlem.

Jako urcitou logiku v tom navrhu vidim, ale uplne nadseny z toho nejsem, neprijde mi to jako elegantni reseni.

+1/0
22.6.2016 10:39

M11a18r29t25i28n 33B18a18r85t51e86k 5377621441373

NASA není jediný, kdo si myslí, že to je ta správná cesta:

http://www.armadninoviny.cz/vtol-x-plane-nahradi-vrtulniky-apache-a-black-hawky3f.html

Tady totiž vůbec nejde o elegantnost, ale o efektivitu a pokud to funguje takto lépe, tak není co řešit.

0/0
22.6.2016 13:49

J44a37r81o60m31i20r 59F51a30r63e15k 4302723507

Srovnavate nesrovnatelne. Clanek vede na nastupce vrtulniku, tedy letouny typu VTOL, zatimco tady resime klasicky letoun. Navic ani jeden neni ciste elektricky, jsou bud turbohridelove, nebo hybridni.

0/0
22.6.2016 14:15

M56a80r98t54i73n 98B58a36r84t75e24k 5147621781943

Ne, já reaguju na to vaše tvrzení o 12 vrtulkách a efektivitě a elegantnosti. To že je LightningStrike VTOL, hybridní a ještě navíc armádní na tom nic nemění.

0/0
22.6.2016 14:25

J34a60r41o55m42i56r 65F55a12r20e42k 4512653987

Meni to na tom vsechno, ale to je jedno......

0/0
22.6.2016 14:31

J60a22r13o45m67i39r 70H87o82b88l44i78k 1185517155

je to demonstrátor, potenciální potvrzovač slepé uličky. Praxe ukázala, že relativně těžký motor na konci křídla je z pevnostně-hmotnostního hlediska pro křídlo nesmysl. Lehčí varianta 2+12 motorů je mít velké motory, tak co jsou dneska a zbytek kdekoliv jinde.

Počet motorů - není-li k dispozici větší, musí jich být víc - to není tento případ.

dají-li se za letu motory vypnout a letět jen s některými, je to ekonomické. Ty nefunkčí pak ale musí aerodynamicky "zmizet", jinak zvýšený odpor smaže výhodu tohoto řešení.

Aby nefunkční motory částečně "zmizely", měly by mít minimálně sklopné nebo praporovatelné listy vrtulí. A ty na obrázcích vypadají, jak vyrobené z jednoho kusu.

Takže platí první věta, potenciální potvrzovač slepé uličky.

+8/0
22.6.2016 10:06

P45e26t57r 79M56u95n13z73a73r 1395921909356

Chjo, co to takhle nejdřív přečíst?

"Většina z nich s výkonem 9 kW bude využívána při startu, než se stroj dostane do správné letové hladiny. Následně se odpojí a sklopí a využívány budou pouze ty na konci křídel s většími vrtulemi a výkonem 60 kW."

Zdroj:http://technet.idnes.cz/nasa-letoun-x-57-013-/tec_technika.aspx?c=A160621_153946_tec_technika_vse

Ty vrtule na obrázcích jsou pevné, to máte pravdu, také je ale u nich napsáno, že jsou testovací.

+3/0
22.6.2016 12:49

J95a43r41o57m91i37r 34H63o21b68l94i49k 1335467775

Pokud na konec křídla, které samo o sobě na konci už nic nenese a podle toho může vypadat jeho konstrukce, pověsíte 60kW motor, tak z lehkého křídla uděláte bytelně hmotnou traverzu. A hmotnost se v letectví neodpouští. Od ní se odvíjí letové rychlosti, chování letadla a samozřejmě potřeba energie (spotřeba motorů).

+1/−1
22.6.2016 14:37

K51a21t62e48ř24i49n66a 93V83ý70b19o12r57n48á 6380159739

Nést 12 motorů jen kvůli startu zní jako hloupý vtip. A to jsem si myslela, že všechny slepé uličky vývoje již dávno prošlapal Jára Cimrman.

+3/−7
22.6.2016 9:08

O48n45d90ř48e57j 85H86o79r26á51k 8349564611

A mít kola, když to drtivou většinu času letí, je taky blbost.

+13/0
22.6.2016 9:27

K40a32t58e34ř31i62n76a 53V75ý85b39o49r56n85á 6820349769

Obecně platí, že čím větší stroj, tím vyšší účinnost. Je tedy jasné, že 12 malých motorů má menší účinnost, než jeden velký. Na druhou stranu možná existují důvody, proč k tomuto řešení konstruktéři přistoupili, ale ty v článku chybí. Takže to, co jsem napsala, byla obecná úvaha pro ty, kdo tomu rozumí. Vy to neřešte. Ona ani ta myšlenka letadla bez kol, kdy je po startu odhazuje a přistává na ližinách, není originální.

0/0
22.6.2016 9:33







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.