Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

NASA plánuje letadlo se 14 motory. Poletí na elektřinu

Americká vesmírná agentura NASA představila plány na nový stroj, který bude pohánět elektrická energie. Stroj s kódovým označením X-57 je na první pohled nápadný velkým množstvím motorů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

I31v12a88n 70B22u77b93l77a 3582125675534

Asi to mají tak, že ty vypnuté motory se budou dál náporem vzduchu točit a vyrábět elektriku pro zbytek. Prostě perpetum mobile.😁

0/−2
25.6.2016 23:02

P13e77t17r 28M18a83r47š27o51u19n 5455198196506

jo té fotce 3 věřím, takhle si na tom kamionu dole poveze baterky :-P;-D;-D;-D (ano, toto je zatím jen testování křídla, četl jsem)

0/0
23.6.2016 20:57

J44i61ř77í 18K43o22c65u14r60e57k 6705644235918

Místo 4 lidí se tam vejde jen pilot a jeho baťoh. To říká všechno. Až budou baterie při stejné hmotnosti schopné udržet 10x tolik energie, tak to půjde i na trhu. Zatím je to jen zajímavý koncept.

+1/0
23.6.2016 13:00

J69a49r22o26s96l16a94v 31J88a92n80s13a 5117736290222

Tak jak tvrdíte tak Evropa už zaostalou Ameriku nepotřebuje a s kormidlem otočíme k východu. Tak jako se Amerika trhla od Evropy.

0/0
23.6.2016 0:00

M61a54r19t43i69n 59D65u91b96e17n 4955428224938

Menší křídla = snížení šance, že letadlo pri problémů motorů přistane...

+1/0
22.6.2016 15:57

M35a48r44t34i11n 53Š13t49r86y29m56p62l 9578758445241

Vice metoru = mensi sance ze selze tolik motoru soucasne, aby byla potreba vetsi kridla.

+2/0
22.6.2016 16:21

J10a14r59o51m23i10r 14F56a10r71e42k 4262833847

Víc hlav víc ví, nebo mnoho psů, zajícova smrt? :D

+2/0
22.6.2016 19:03

L22i69b82o54r 68Ž79ů59r96e33k 2423916140918

A mohlo by se v krajním případě stát že kixne všech dvanáct motorů?

0/0
23.6.2016 0:44

M61a66r35t45i65n 87Š47t64r81y41m17p46l 9358758125171

V krajnim pripade Vam muze upadnout treba cele kridlo....

+2/0
23.6.2016 5:25

V27á67c90l78a13v 74V87e82s96e78l20ý 3815178103668

Robur Dobyvatel Julesa Verna létal na elektrický pohon už dávno. Zas to obšlehli.:-)

+5/0
22.6.2016 11:47

J89i55r74i 68D90o22b33r76ý 9448519763

Jo Verne elektrinu miloval. Nautilus byl take na elektrinu.

+2/0
22.6.2016 11:53

J74a43r16o51m60í61r 90K16r54á38l 4270259184639

Nautilus plul ve vodě. Tam na váze zas tak moc nezáleželo.

0/0
22.6.2016 12:17

K87a25t63e57ř86i79n74a 35V66ý48b55o23r51n34á 6720749899

Ovšem k dosažení dopředné rychlosti jí potřebujete také dost.

0/0
22.6.2016 12:34

M26a45r96t32i37n 30N15e72r65m53u89t 9837587358679

Taky Albatros lítal na elektriku se spoustou vrtulí, trup byl z lisovaného papíru

0/0
22.6.2016 18:31

J59i14r42i 34D52o12b19r84ý 9388299303

"pětinásobné snížení nároků na energii" co to je za obrat? To je jako snizeni na petinasobek, nebo jak?

Asi se dneska pujdu podivat nahoru do sklepa, nebo dolu na pudu.

+3/−1
22.6.2016 11:28

J63i26ř87í 86S11v89a18š41e93k 9874868583259

Je to úplně normálně napsáno. Stejně jako můžete použít /5 nebo x0,2, vyjde to nastejno.

+2/0
22.6.2016 11:30

J58i20r66i 13D31o48b67r16ý 9438229883

"snizeni energie na petinu" nebo znizeni energie o ctyri petiny" je oboje normalne napsano, ale petiNASOBNE snizeni je blbost

+2/−1
22.6.2016 11:33

J97i32r63i 88D61o95b24r42ý 9158489433

Stejne tak by bylo v proradku "petinasobne lepsi vyuziti energie".

+1/−1
22.6.2016 11:35

G14a81b56r22i95e95l 70H76o51r10t93e75n 9311319623504

Původní odběr: 500 W

Současný odběr: 100 W

Nároky na energii byly sníženy 5x.

+1/0
22.6.2016 12:25

J77i93n17d41ř65i93c34h 96Č48í92ž92e97k 9870482536539

Myslím, že většina z nás to pochopila, ovšem hnidopich vždy "něco" najde:-P

+6/−1
22.6.2016 13:16

M42a12r97t70i16n 59V71o25k16o49u46n 9668763693226

petkrat by uz bylo vporadku? pokud ano, tak "krat" je synonimum pro "nasobek" :)

0/−1
27.6.2016 16:36
Foto

O20n66d88ř82e75j 21V24a45r64o88š62č23á17k 3574277323

Koukam tady je kazdy odbornik, divim se, ze si Vas NASA nenajala....

0/0
22.6.2016 10:24

J18a96r95o14m24i70r 89H34o71b54l70i73k 1875337225

reakce jsou na článek, ten NASA nepsala

+4/0
22.6.2016 10:30

K85a81t13e20ř32i75n33a 17V88ý53b48o84r62n58á 6420499179

NASA je ta organizace, jejíž kosmonauty vozí do vesmíru Rusové? :-)

+1/−8
22.6.2016 10:35

J18a53r41o51m15í79r 86K48r21á28l 4190879874129

Inu, NASA si vybrala levnější řešení, když už jí politici házejí klacky pod nohy. Nic víc za tím nehledejte.

+4/−1
22.6.2016 10:43

K58a82t84e52ř90i40n33a 19V42ý64b57o20r51n65á 6380499279

Nic nehledám. Hlavně že jí ty peníze někdo dá.

0/0
22.6.2016 10:49

O62n11d39ř31e82j 53Š34i47m69e84k 5113432877308

Rusové díky jejich penězům do toho vesmíru pořád létají.

+4/0
22.6.2016 12:09

K57a15t67e95ř93i31n34a 32V16ý51b59o42r88n85á 6750399689

A bijí černochy... Jděte už s těmi svými fantasmagoriemi někam.

0/−1
22.6.2016 12:37

L85i20b88o86r 14Ž43ů77r21e23k 2983506560518

... a její vlastní manažment pilně pracuje na tom aby občas nějaký shuttle nepřistál.

0/0
23.6.2016 0:47
Foto

M12i61c36h96a61l 26G29r41e16š43l75i12k 9671496452166

Jj, využíva lacnú pracovnú silu z tretieho sveta. :-)

0/0
27.6.2016 23:30

J23a64r61o58m95í23r 38K54r52á46l 4910679544469

Není třeba býti odborníkem, stačí selský rozum. A ten říká, že u letadla potřebujete mít velké množství energie v malé hmotnosti. Dokud nebudou lehké akumulátory s velkou kapacitou, je to jen zajímavý technický experiment.

+5/0
22.6.2016 10:41

J78o31z69e78f54a 97N25o69v53a69k95o92v83a 7516485500974

presne, dokud se nevyresi to, ze napr. vrtulnik na dalkove ovladani dokaze litat jen 5 minut a pak se musi prohodit baterie (nebo nabit), tak zadny pokrok nebude...

0/0
22.6.2016 13:01

M29a22r59t63i13n 37Š27t96r58y25m44p38l 9168788495191

Ono 100 gramu vazici vrtulnik na dalkove ovladani ma jiny pomer hrmotnost/dostupny vykon nez napr. vojensky vrtulnik na dalkove ovladani o vaze 100 kg. A neni to ve prospech toho mensiho....

Pokud Vam to nesedi, jednoduchy priklad jsou rakety pro lety do vesmiru... proste prilis mala raketa nedoleti... potrebujete dosahnout urciteho pomeru hmotnost natankovane rakety : hmotnost paliva, jinak mate smulu.... ten pomer se samozdrejme lisi podle pouziteho paliva apod....

0/0
22.6.2016 16:28

J45a63r31o13m52í79r 90K45r27á71l 4760169564719

Ale stále vychází lépe množství energie v tuně kerosinu, naž v tuně akumulátorů. Nehledě na to, že u nádrže není problém s tvarem, můžete použít křídlo jako nádrž.

0/0
22.6.2016 21:37

M40a34r40t85i38n 64Š27t29r81y71m54p44l 9258908455291

Nikde nerikam, ze je baterie energeticky lepsi nez kerosin.

Ale kdyz uz na to narazite, pokad se nikdo nebude snazit stavet letadla s elektrickym pohonem, jakkoliv to zni dnes absurdne, stezi se technika v teto oblasti pohne nekam dopredu.

Je tezke srovnavat dnesni elekticka letadla, jez dokazi vydrzet ve vzduchu v radu maximalne desitek minut, zpravidla mene nez hodinu, s letadly na kerosin. To je proste nebe a dudy. Ale neni to tak davno, co byl svetovy uspech, kdyz letadlo na kapalne palivo prekonalo La Manche.

+2/0
23.6.2016 5:34

J43a34r41o71m79i98r 68F59a61r12e49k 4812573557

Takze pouziji 12 motoru, abych ofukoval kridlo a usetril na plose kridla. No nevim. dobra, mensi kridlo, nizsi hmotnost, nizsi odpor. Pozadavek vyssiho vztlaku pri startu a pristani splnime ofukovanim kridla temi 12 pomocnymi motory. Takze misto toho, abych mel hladke kridlo ofukovane nenarusenym proudem vzduchu, budu mit kridlo rozbite do spousty malych segmentu a ofukovane sice vetsi rychlosti, ale zato rozrusenym proudem vzduchu. Usporu hmotnosti zabiji temi 12 motory. Teoretickou usporu diky nizsimu odporu zabiji mnozstvim malych gondolek s motorky.

Nevim, moc se mi to nelibi, byt to fungovat bude. Ale z elegatnich stroju cistych tvaru se stane neco... no.. fuj.

A taky se mi libi tento odstavec:

V současnosti kvůli optimalizaci spotřeby nemůže letadlo s klasickým pohonem letět plnou rychlostí. Elektrický pohon by měl takové omezení eliminovat.

Zdroj: http://technet.idnes.cz/nasa-letoun-x-57-013-/tec_technika.aspx?c=A160621_153946_tec_technika_vse

Takze ja mam zdroj energie pomerne dosti zavisly na okolnich podminkach, musim si ho hyckat, ale zaroven me prestane trapit spotreba?

+4/0
22.6.2016 10:18
Foto

O64n85d72ř28e38j 16V73a88r59o67š47č89á28k 3154217163

Nevim nevim, ale rekl bych, ze pokud by to borci z NASA nemeli dopredu spocitane, tak by se asi do stavby demonstratoru nehrnuli....

+3/0
22.6.2016 10:24

K60a56t21e85ř98i96n16a 87V22ý77b32o89r14n79á 6180629429

Jako že by to byl první případ, kdy se teorie nesloučila s praxí?

+1/0
22.6.2016 10:29

J18a53r25o38m50í12r 85K60r95á43l 4220659674929

Spousta prototypů NASA skončila někde v hangáru, nebo v muzeu. NASA není fabrika, která vyrábí kvůli zisku. Takže něco se osvědčí, něco ne.

+6/0
22.6.2016 10:38

J18a12r50o26m50i83r 50F67a51r17e50k 4372343357

Prijde mi, ze maji spis urcitou vizi. Tezko rict, jestli maji detailni simulaci toho, co udela proud od 12 malych vrtulek s kridlem.

Jako urcitou logiku v tom navrhu vidim, ale uplne nadseny z toho nejsem, neprijde mi to jako elegantni reseni.

+1/0
22.6.2016 10:39

M64a35r26t59i92n 73B89a63r19t30e10k 5597761721433

NASA není jediný, kdo si myslí, že to je ta správná cesta:

http://www.armadninoviny.cz/vtol-x-plane-nahradi-vrtulniky-apache-a-black-hawky3f.html

Tady totiž vůbec nejde o elegantnost, ale o efektivitu a pokud to funguje takto lépe, tak není co řešit.

0/0
22.6.2016 13:49

J39a23r78o20m37i16r 49F29a39r50e20k 4342673267

Srovnavate nesrovnatelne. Clanek vede na nastupce vrtulniku, tedy letouny typu VTOL, zatimco tady resime klasicky letoun. Navic ani jeden neni ciste elektricky, jsou bud turbohridelove, nebo hybridni.

0/0
22.6.2016 14:15

M90a13r85t75i10n 12B68a32r12t58e71k 5187511721523

Ne, já reaguju na to vaše tvrzení o 12 vrtulkách a efektivitě a elegantnosti. To že je LightningStrike VTOL, hybridní a ještě navíc armádní na tom nic nemění.

0/0
22.6.2016 14:25

J17a54r36o87m41i79r 44F86a15r94e24k 4252903917

Meni to na tom vsechno, ale to je jedno......

0/0
22.6.2016 14:31

J76a82r85o77m42i60r 98H57o17b49l40i79k 1505707675

je to demonstrátor, potenciální potvrzovač slepé uličky. Praxe ukázala, že relativně těžký motor na konci křídla je z pevnostně-hmotnostního hlediska pro křídlo nesmysl. Lehčí varianta 2+12 motorů je mít velké motory, tak co jsou dneska a zbytek kdekoliv jinde.

Počet motorů - není-li k dispozici větší, musí jich být víc - to není tento případ.

dají-li se za letu motory vypnout a letět jen s některými, je to ekonomické. Ty nefunkčí pak ale musí aerodynamicky "zmizet", jinak zvýšený odpor smaže výhodu tohoto řešení.

Aby nefunkční motory částečně "zmizely", měly by mít minimálně sklopné nebo praporovatelné listy vrtulí. A ty na obrázcích vypadají, jak vyrobené z jednoho kusu.

Takže platí první věta, potenciální potvrzovač slepé uličky.

+8/0
22.6.2016 10:06

P63e62t42r 73M12u61n77z54a32r 1385841179706

Chjo, co to takhle nejdřív přečíst?

"Většina z nich s výkonem 9 kW bude využívána při startu, než se stroj dostane do správné letové hladiny. Následně se odpojí a sklopí a využívány budou pouze ty na konci křídel s většími vrtulemi a výkonem 60 kW."

Zdroj:http://technet.idnes.cz/nasa-letoun-x-57-013-/tec_technika.aspx?c=A160621_153946_tec_technika_vse

Ty vrtule na obrázcích jsou pevné, to máte pravdu, také je ale u nich napsáno, že jsou testovací.

+3/0
22.6.2016 12:49

J60a76r18o35m85i46r 33H26o20b18l93i64k 1135757745

Pokud na konec křídla, které samo o sobě na konci už nic nenese a podle toho může vypadat jeho konstrukce, pověsíte 60kW motor, tak z lehkého křídla uděláte bytelně hmotnou traverzu. A hmotnost se v letectví neodpouští. Od ní se odvíjí letové rychlosti, chování letadla a samozřejmě potřeba energie (spotřeba motorů).

+1/−1
22.6.2016 14:37

K85a26t73e25ř81i53n40a 92V61ý46b46o68r48n96á 6770179819

Nést 12 motorů jen kvůli startu zní jako hloupý vtip. A to jsem si myslela, že všechny slepé uličky vývoje již dávno prošlapal Jára Cimrman.

+3/−7
22.6.2016 9:08

O83n89d31ř31e13j 17H63o39r61á72k 8979584661

A mít kola, když to drtivou většinu času letí, je taky blbost.

+13/0
22.6.2016 9:27

K98a26t44e14ř38i50n83a 53V24ý19b23o40r49n86á 6870679269

Obecně platí, že čím větší stroj, tím vyšší účinnost. Je tedy jasné, že 12 malých motorů má menší účinnost, než jeden velký. Na druhou stranu možná existují důvody, proč k tomuto řešení konstruktéři přistoupili, ale ty v článku chybí. Takže to, co jsem napsala, byla obecná úvaha pro ty, kdo tomu rozumí. Vy to neřešte. Ona ani ta myšlenka letadla bez kol, kdy je po startu odhazuje a přistává na ližinách, není originální.

0/0
22.6.2016 9:33







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.