Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Vědci ve vesmíru dosáhli zatím nejdokonalejšího stavu beztíže

Dvě krychle ze zlata a platiny na palubě sondy LISA Pathfinder poznaly téměř dokonalý stav beztíže, oznámilo vedení letu. Znamená to, že ambiciózní plán na vytvoření unikátní observatoře sledující například supermasivní černé díry může uspět. Jen ho musí Evropa zaplatit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M60i89c82h88a54l 39V79á32c95l77a63v15í62k 6758778232110

"Záležet bude samozřejmě především na penězích, o kterých ESA musí zdlouhavě vyjednávat s členskými státy. A ty nemají rády mimořádné výdaje proti plánu."

Toto je mylná informace. eLISA bude hrazena z Vědeckého programu ESA a již nyní probíhá vývoj kritických technologií, zejména v programu CTP. Oba tyto programy jsou tzv. povinné a příspěvek do nich je odváděn na základě HDP daného členského státu. Není zde tedy prostor na žádná dlouhá vyjednávání či mimořádné výdaje. Jediná diskuze bude o tom, zda taková mise má být realizována a zda obstojí v boji s konkurencí návrhů jiných vědeckých misí. Komunita je projektu nakloněna a se startem se počítá v roce 2034.

0/0
23.6.2016 18:21

M34a34t54o21u45š 50L52á73z27ň22o94v27s70k30ý13, 70T97e14c42h11n14e34t76.38c75z

Děkuji za poznámku. Máte pravdu v tom, že při čtení textu může vzniknout dojem, že projekt eLISA musí získat přímo od členských států - což není pravda. Myslel jsem ovšem spíše na případný posun letu o pár let dopředu, ale z textu to jasně nevyplývá. Opravím.

0/0
27.6.2016 22:36

J94i72r79i 26R85u21s33n65o95k 4365472207213

Nahodou jsem vcera nasel par dni starou, hezkou, zajimavou prednasku k tematu z Fermilabu.

Pokud byste se snad nekdo chtel podivat tak zde:

https://www.youtube.com/watch?v=BNlK_nSJDyc

0/0
23.6.2016 17:28

V25l48a40s25t37i26m84i14l 35H57n59í44k 6636712441227

"...kolem tzv. libračního bodu L1 mezi Zemí a Sluncem - tedy v místech, kde se gravitační vliv Země a Slunce téměř dokonale vyrovnávají, a je tak možné nejsnáze dosáhnout stavu beztíže."

Hmm, to se autor pustil na tenký led, pochybuju, že to takhle bylo napsáno v nějaké originální zprávě. Že se tam vyrovnává gravitační pole Země a Slunce neznamená, že se tam stavu beztíže dosahuje jinak než kdekoli jinde. Jde o slapové síly, které bych se stavem beztíže nemixoval.

Sonda sleduje pozici obou krychlí opticky, a kolem jedné posouvá celou sondu pomocí slabých reaktivních motorků (sluneční vítr přeci jenom ruší) a druhou udržují na svém místě elektromagneticky.

Co jsem nikde nenašel je, jak to jde dohromady se skutečností, že ty reaktivní motorky budou používat i pro udržování celé sondy na orbitu kolem bodu L1, který je nestabilní (sonda obíhá kolem L1 ve vzdálenosti od 500000km do 800000km).

http://www.esa.int/spaceinimages/Images/2015/10/LISA_Pathfinder_s_journey

https://en.wikipedia.org/wiki/Lissajous_orbit

+2/0
23.6.2016 13:15

M96i98c56h25a44l 49V76á72c56l40a10v71í61k 6738928652590

Ano, toto je popsáno špatně.

0/0
23.6.2016 18:14

Z67d95e26n23ě51k 60I63v93á84n76e82k 4503515180126

Prosím o vysvětlení, k čemu je dobré vedět, jak se chová černá díra, popřípadě zachycovat gravitační vlny. V čem toto poznání lidstvu pomůže?

0/−3
23.6.2016 7:07

J95i71ř72í 78B60r53a74d18a 5605828195745

Mimo jiné se tím ověřují vědecké teorie, jejichž závěry se pak používají v současných moderních techologiích, například v navigačních systémech.

+10/0
23.6.2016 8:11
Foto

P65a74v64e19l 22M31a13r30t10i43n39e29k 9195605341963

Uz jinom proto, protoze existuje. To uz je takova "zbytecna" vlastnost inteligentniho zivota - zvidavost. Bez ni jeste skaceme po stromech a bastime ovoce, listi a brouky.

+16/0
23.6.2016 8:37

V55á65c46l11a90v 34N92ě32m13e95c 1201238

Nikdo netuší k čemu by to mohlo být dobré, tedy zatím vyjma ověření některých teorií, ale dobře známo je prohlášení Michaela Faradaye, když se jej král William IV. ptal na jeho pokusy s elektromagnetismem, "nevím k čemu to bude dobré, ale jsem si jist, že to jednou zdaníte" na a vidíte, položil základy prakticky všem dnešním technologiím.

+12/0
23.6.2016 8:59

M91a87t64o39u42š 84L97á28z29ň66o70v28s47k86ý11, 62T42e53c69h98n28e77t61.94c46z

To je nemožné říci, to je takový věčný zádrhel základního výzkumu. :) V tuto chvíli má fyzika několik velkých nezodpovězených otázek (třeba jak spojit kvantovou teorii a gravitaci), a podobný výzkum by je mohl pomoci osvětlit. Například tím, že uskuteční měření, která potvrdí (nebo vyloučí, to je také cenné) některé hypotézy. Jaký dopad by pak podobně zásadní fyzikální pokrok mohl mít v praxi, netroufám si vůbec odhadovat.

A pak tu bude samozřejmě i nějaký ten efekt technologický, protože při přípravě podobně náročného projektu na hranici technických možností se jednotlivci i firmy naučí něco, co by se jinak nenaučili.

+6/0
23.6.2016 9:07

J17o83s40e81f 41K16a26r21l89i38a21k 4776983852335

Hoj, osobne myslim, ze ikdybychom tedka nevedeli, jak to vyuzit, muze to mit vyuziti a vyznam pro neco treba za 50 let. No dobre, za 50 let to bude o necem jinym a jiny technologie, ale treba v kratkym horizontu. Plus vysvetleni ostatnich zde :)

0/0
23.6.2016 12:09

J62i16r76i 88R93u27s62n13o32k 4405892587363

Primarne to nepomuze nijak. Sekundarne pravdepodobne dost. Sekundarne je mysleno jednak dalsi potvrzeni Einsteinovy GR, ale take rozvoj techniky spojenych s pozadavky na mereni a zpracovavani signalu. Asi neleze polemizovat o tom, ze nam pocitace vyrazne ulehcuji zivot (napriklad si predstavte neskutecne uzitecne metody typu pocitacova tomografie ci pozitronova emisni tomografie, nuklearni magneticka rezonance). Vsechno tohle vzniklo jako dusledek zakladniho vyzkumu, ktery sam o sobe nic aplikovaneho neprinesl.

0/0
23.6.2016 17:33

J20i93r24i 36R69u92s35n11o67k 4465872597543

Napriklad se udava, ze kazdy z tech cca 9 miliard vlozenych dolaru do LHC vydelal vic nez svou vlastni hodnotu v oblastech jake je ukladani a zpracovani dat (tedy rozvoj elektroniky).

0/0
23.6.2016 17:36

R17a56s58t89i83s42l67a45v 46P22a11l72u10š 4287538797174

Hlavne ze sa vyraba stale viac aut, smartfonov a televizorov, ale na zakladny vyskum prostriedky nie su...

0/0
23.6.2016 2:31
Foto

P51a51v57e89l 10M94a23r84t18i16n60e31k 9945685871383

Tak bez tehle zbytecnosti by nebyly dane ani technologie a uz vubec ne za rozumne ceny.

0/0
23.6.2016 8:38

J49i20r16k54a 42S55v56e90j89k72o81v23s62k69ý 2749806311593

Když se tak zamyslím nad tím smartem:

Bez Maxwella, Einsteina, Seebecka a dalších bychom dnes vysílali leda kouřové signály.

Mimochodem, před 30 lety jsme na škole stavěli 2GHz generátor. Měl velikost peřiňáku a hrdě jsme ho nazývali "kompaktní". V mobilu má velikost pár mmq. Ale na začátku je furt ten Maxwell.

0/0
23.6.2016 18:24

M94a45r11i64a16n 60K44r14a75l 6364162244517

Klidne bych jim na to prispel ze svyho, kdyby meli verejny fond.

0/0
23.6.2016 2:10

P52a22v43e59l 18F47o35l74t94á93n 4660982374

Já též, ale kde máme jistotu že na ten fond nepoloží své nenechavé pracky nějaká "vrchnost", politici, Neziskovky a jiná podobná pakáž.

0/−2
23.6.2016 8:48

T23o10m32á48š 40T79a10t44í73č52e37k 5840132540208

Sice jsem hlasoval pro třetí možnost, ale jen proto, že lepší nebyla. Nemyslím si totiž, že "se jedná jen o prestiž". Jedná se o základní výzkum s pravděpodobně nedozírnými dopady.

+8/0
23.6.2016 1:44

M37a79t30o83u75š 31L38á10z28ň19o65v42s95k84ý98, 51T44e64c78h47n43e81t37.94c36z

Dobrá připomínka, díky za ni. Upravil jsem trochu třetí možnost, aby lépe vystihovala, co jsem měl na mysli - že přínos mise nebude bezprostřední.

0/0
23.6.2016 7:22

P23a17v78e68l 16F74o14l92t24á46n 4240732814

Hmm, pomocí momentálně viditelné formulace "Evropské státy by měly být pružnější, a najít peníze hned. Jde sice hlavně o prestiž, ale Evropa by měla být v něčem dobrá." se vám to myslím moc nepovedlo.

Proč rovnou nenapsat 'na plnou hubu' – "Přínos mise nebude bezprostřední, ale pro další rozvoj vědy je důležitý."

0/0
23.6.2016 8:56

M33a16t83o98u14š 38L73á46z14ň58o73v11s91k29ý34, 16T75e55c52h34n57e61t23.59c40z

Téměř doslova to jsem tam měl :) Díky za upozornění, napraveno.

0/0
23.6.2016 9:13

M21a44r61e49k 80M47a84l76ý 1612408721620

Jinak výborný článek, Technet čtu rád a až se nechce věřit, že patří do stejné "stáje" jako bulvár iDnes :-)

+1/0
23.6.2016 8:59

T43o77m97á30š 89T18a57t14í67č23e54k 5790852470908

R^

0/0
23.6.2016 14:20
Foto

A71d48a34m 71V91a34š67i91n92a 8223954330212

Kéž by se svět vy...l na nekonečné závody ve zbrojení a spojil síly, mozky a peníze ve snaze o co největší možné prozkoumání vesmíru. Je to utopie, která nikdy nenastane, ale je hezké si to představit....

+13/0
23.6.2016 0:21

P88e33t40r87a 61M53a42l76a53k14o67v52a 1658540720964

no to řekněte hlavně putinovi, nebýt jeho, ušetřily by se těžké miliardy...

+5/−8
23.6.2016 0:33

P88a80v63e42l 56H22a38l36b68i79c38h 6749842156189

To, co jste napsala je hodně nekorektní. Hlavně Putinovi? Ač rusáky nemám rád, tak stejně jim musím přiznat, že od druhé světové vyvolali mnohem méně válek a konfliktů než USA. Stačí se podívat třeba na Vietnam a blízký východ.

Jenže co by zbrojaři dělali, kdyby nebyly uměle vyvolané konflikty? Věda je primárně o nákladech, za znalost fungování vesmíru si dnes jídlo nekoupíte. Za prachy za dodané zbraně ano.

(Tím je neobhajuju, naopak plně souhlasím s panem Vašinou.)

+8/−9
23.6.2016 1:20

O92n84d46r25e44j 82S66i28d42o15n 6234276441662

Vy asi vubec netusite, jak probihal konflikt ve Vietnamu, ze?

+11/0
23.6.2016 2:14

P28a35v79e94l 93H14a40l42b90i63c75h 6939142296809

Osobně jsem tam nebyl, ale něco jsem o tom četl. Znáte kauzu Pentagon Papers? Nemohu s jistotou říct, že to vyvolali, ale mohu s jistotou říct, že tam chtěli válčit a rozšířit válku do dalších zemí, ačkoliv američanům tvrdili, že nikoliv. A taky si uvědomte jakým způsobem válčili.

A s tím blízkým východem mi snad dáte za pravdu, že ten export demokracie se americkým generálům a operativcům opravdu nevyvedl. A nebo vyvedl a díky tomu je Evropa přesně v takové situaci, v jaké chtěli. Američani nejsou hloupí.

+4/−5
23.6.2016 8:27

J25i66ř90í 48K94o73c67u29r39e37k 6245324625318

A proč teda chunta severního Vietnamu přepadávala vesnice v okolních zemích dávno pře válkou?

Co vojenské obsazení Budapešti v roce 1956, kam přijely tanky. To taky udělaly USA? V roce 1968 to taky nebyla válka? Němci pro to mají termín Blitzkrieg.

Jo a záměrem USA je položit Evropu, aby ji Putin mohl lehce dobýt? Zajímavá myšlenka. Jo a můžu se zeptat? USA vyrobily sunnity nebo šíity? Mlátí se navzájem už asi 1000 roků, 4x déle než existují USA.

+7/0
23.6.2016 13:20

T36o42m94á93š 68T50a54t58í78č89e11k 5760592930818

Válka je otcem všech věcí. ;-)

0/−1
23.6.2016 1:46





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.